Moje
pravda, Slobodan Miloševič V
Z
projevu před “Mezinárodním trestním
tribunálem“ v Haagu
ve dnech 31. srpna a 1. září 2004
Role Německa
Během podpisu závěrečné smlouvy o
Německu 12. září 1990 v Moskvě v přítomnosti ministrů
zahraničních věcí Německé demokratické republiky, Francie,
Velké Británie, SSSR a USA, Genscher prohlásil zejména:
„Nepřejeme si nic jiného, než žít svobodně, v demokracii a v
míru společně se všemi ostatními národy. Jednota naší země
je pro nás větším cílem, nežli obnovená mocnost“.
A
kancléř Kohl v den unifikace Německa 3. října vzkázal mezi
jiným, všem zemím světa -včetně jugoslávské vlády: „Z
německého území v budoucnu nebude vycházet nic než mír. Jsme
si vědomi, že nedotknutelnost hranic, respekt teritoriální
integrity a suverenity všech zemí v Evropě jsou hlavní podmínkou
míru. V tomto ohledu nám přísluší morální a právní
povinnosti vzniklé německou historií.“ Silná slova a velké
sliby na adresu zbytku světa a zvláště Evropy v okamžiku, kdy
německý národ obdržel konečně povolení sejmout se svých beder
břemeno rozdělení, které mu bylo uloženo v nejtemnějším
období jeho historie.
Silná slova a sliby, ale v téže chvíli dutá slova a prázdné sliby. Protože způsob jakým nejvyšší německé autority vnímaly morální a právní povinnosti vzešlé z jejich historie, stejně jako jejich skutečné stanovisko v ohledu nedotknutelnosti hranic, respektu teritoriální integrity a suverenity všech států v Evropě, jako základních podmínek míru, je možno současně pozorovat na území Jugoslávie. Stát, kde německé intervence v průběhu XX. století způsobily tři miliony mrtvých: 1, 247 milionu srbských obětí v průběhu 1. světové války a 1,7 milionu srbských obětí během 2. světové války.
Je to přesně v říjnu 1990, během
měsíce, kdy došlo ke sjednocení Německa, co bezpečnostní síly
jugoslávské armády odhalily a dokonce se jim podařilo nafilmovat
aktivity ilegálního importu zbraní do Chorvatska, jehož cílem
bylo odtržení Chorvatska pomocí těchto zbraní a tedy porušení
teritoriální integrity Jugoslávie. Tyto ilegální dodávky
tranzitovaly přes Maďarsko, ale hlavní část zbraní pocházela z
Německa již sjednoceného, což zvrátilo dříve citovaný slib
kancléře Khola (že z německého území bude vycházet pouze mír)
v pouhou ironii.
Výzbroj secesionistů nebyla jediným ani
prvním způsobem intervence Německa do vnitřních věcí
Jugoslávie. Byl to ve skutečnosti příspěvek k prohloubení
jugoslávské krize. Všechny aktivity Slovinska a Chorvatska s cílem
dosáhnout silou politické autonomie nebyly podporovány Německem
pouze ze zákulisí, ale v široké míře podněcovány nejvyššími
německými funkcionáři. S cílem ukončit konflikt v Chorvatsku a
zastavit útoky proti jugoslávské armádě prezident Jugoslávie a
vedoucí činitelé jugoslávských republik se shromáždili v
Bělehradě 20. a 21. srpna 1991. Bylo učiněno několik rozhodnutí
ve smyslu stabilizace situace. Byl tehdy přijat minimální program
politické a ekonomické spolupráce, byla utvořena komise, která
měla vypracovat dohodu o příští formě multinacionálního státu
a bylo dosaženo dohody o setkání vedení jugoslávské armády a
Chorvatské republiky.
20. srpna se konala mimořádná ministerská schůze Evropské unie, kde ministři zahraničí evropských zemí ocenili vůli všech stran zahájit rozhovory o budoucnosti Jugoslávie a požádali je, aby vedli tato jednání v duchu vzájemné důvěry. Téhož dne Genscher vedl souběžně schůzi s ministry zahraničí Slovinska a Chorvatska, potom 24. srpna 1991 povolal jugoslávského velvyslance v Bonnu Borise Frlece (ten byl národnosti slovinské, což zaručovalo, že zpráva jugoslávské vládě bude rovněž oznámena v Lublani a Záhřebu), a prohlásil: „Jestli bude krvavá lázeň pokračovat a jestli politika agrese vedené s podporou jugoslávské armády okamžitě neskončí, federální vláda (německá) bude nucena vážně posoudit uznání Slovinska a Chorvatska v existujících hranicích. Přistoupí také k přehodnocení situace na půdě Evropské unie“.
Vzniká otázka: Bylo nutno jednat,
aby bylo respektováno příměří, nebo podpořit ty, kteří
prohlásili odtržení a chopili se zbraní, by je uskutečnili?
Odpověď přišla a dala jasně najevo, že pokračování v krvavé
lázni vyústí v uznání těchto států, což se naneštěstí
stalo.
Tato zpráva měla žádaný účinek, protože
chorvatské polovojenské síly odmítly dohodu o příměří již
uzavřenou a začaly stupňovat konflikt. Nakonec všeho, vůle
Německa podporovat Slovinsko a Chorvatsko v jejich nelegitimní
secesi a dosažení uznání těchto republik i za cenu vážného
střetu s partnery v Evropské unii a Spojených státech a také v
OSN je analyzována lordem Owenem, jehož kniha je přiložena ke
spisu. Připomínám vám, že lord Owen píše: „Dopis Genschera
Perezovi de Cuellar psaný německy, odvolávající se na veřejná
prohlášení, která zvýšila napětí v Jugoslávii, jakož i na
Pařížskou deklaraci. Ale jak Perez de Cuellar uvedl ve své
odpovědi, Genscher zapomněl zmínit deklaraci Evropské unie
publikovanou v Římě 8. listopadu 1991, která upřesňovala
možnosti uznání a nezávislosti republik, kterou si přejí, a
uváděla, že mohou být posouzeny jen v rámci celkového
uspořádání“. Takto připomíná Owen, vedle deklarace Evropské
unie z 6. března 1991, stanovisko, které podpořilo jednotu
Jugoslávie. Evropská unie přijala prohlášení s datem 8.
listopadu, které požadovalo upřesnit „celkové řešení“.
Avšak německé stanovisko převládlo a Pandořina skřínka byla
otevřena. Jednou uznanou nelegitimní secesí - za cenu lidských
životů - bylo těžké krvavý proces zastavit. Nezastavil se ani v
Chorvatsku a Slovinsku. Opět, bez ohledu na následky, byl učiněn
další krok navíc.
Na konci prvního odstavce strany 384
své knihy, lord Owen píše: „Omyl Evropské unie ve věci uznání
Chorvatska mohl být napraven, kdyby se situace nekomplikovala v
důsledku uznání Bosny a Hercegoviny bez ohledu na následky.
Spojené státy, které oponovaly v prosinci 1991 uznání
Chorvatska, velmi aktivně podporovaly uznání Bosny a Hercegoviny
na jaře 1992. To však nemělo být považováno za nevyhnutelné,
protože nebylo logické uznat Bosnu a Hercegovinu, vnitřní
republiku Jugoslávie, kterou tvořily tři velké skupiny obyvatel,
s velmi odlišnými pohledy na nezávislost“.
Šlo se tedy od
omylu k omylu. Od jedné laxnosti ke druhé a cena byla placena
lidskými životy. V tomto případě se jedná o zločin proti míru.
Přesně typ zločinu pro který tato ilegální instituce není
kompetentní. Skutečnost, že Německo je hlavním odpovědným za
stupňování jugoslávské krize, je potvrzena americkým státním
sekretářem Warrenem Christopherem v jeho interview pro noviny USA
today, citovaný novinami Die Welt z 18. června 1983. Chrisopher
prohlásil, že po celou dobu procesu uznávání a především
během předčasného uznání byly spáchány těžké chyby, za
které Němci nesou zvláštní odpovědnost. Četné analýzy
odhalují, že problémy, se kterými jsme konfrontováni dnes,
pocházejí z uznání Chorvatska a později Bosny. Francouzský
kolega Christophera, Roland Dumas, kritizoval uznání Slovinska a
Chorvatska Evropskou unií ve svém interview pro Süddeutsche
Zeitung z 21. června 1993, kde ukázal „překotný a spěšný
způsob, kterým byla vyznačena cesta k rozkladu Jugoslávie“,
potom podtrhl, že „odpovědnost Německa a Vatikánu v urychlování
krize byla manifestně enormní“.
Jiný přímý účastník těchto událostí, tehdejší předseda holandské vlády Ruud Lubbers v r. 1997 uvedl, jak německý kancléř Kohl vyvíjel tlak, aby změnil záporný postoj Evropské unie k uznání Chorvatska, aby se předešlo rozšíření občanské války ujišťováním, že „ministr zahraničních věcí Van den Broek a já jsme se marně tloukli do hlavy, ostatní Evropané dávali najevo překvapení, Němci se angažovali v terénu. Bylo to katastrofální...“.
Když pomyslíme na podporu Německa chorvatským a slovinským secesionistům v jejich úsilí o realizaci svých plánů, nejsme překvapeni prohlášením Stjepana Mesiče ve vysílání Contact o roli Genschera a papeže Jana Pavla II. Jestliže se Německo projevilo agresivně ve své podpoře destrukce Jugoslávie a uznání secese jejích republik - což je evidentní a široce známo, četní jsou ti, kteří se ptají po motivech tohoto stanoviska a nezdolné umíněnosti nejvyšších činitelů německého státu nedávno sjednoceného. Na tuto otázku odpověděl jeden z největších světových expertů v geopolitice generál Pierre Marie Gallois, blízký spolupracovník generála de Gaulla, který prohlásil pro noviny Die Zeit z 29. července 1993 : „Okleštění této země a úzké sepjetí Chorvatů a Slovinců s německým průmyslem vedlo k emancipaci lidí, kteří byli v minulosti spojeni s impériem v srdci Evropy, potom s Třetí říší. Což vedlo k potrestání Srbů, kteří se tvrdohlavě drželi po boku spojenců během obou světových válek a vyvolalo odstranění posledních stop dohod, které ve dvou reprisách potrestaly Německo po jeho porážkách“.
A jestliže mnozí lidé mohou
pochybovat a dokonce nesouhlasit s analýzou starého generála a
francouzského protifašistického bojovníka a myslet, že
historické ambice Německa patří do daleké minulosti a že se
nacházíme v nových historických podmínkách a že očistný
proces, kterým prošel německý národ, je dostatečnou zárukou,
abychom měli důvěru v mírová přesvědčení německých
politiků, vyslovená během sjednocování Německa, stačí si
vzpomenout na článek Klause Kinkela pod titulkem „Zahraniční
politika Německa ve světle nového pořádku“ uveřejněný ve
Frankfurter Allgemeine Zeitung 19. března 1993. V tomto článku je
poslání německé zahraniční politiky vyjádřeno v těchto
termínech: „V zahraničí musíme realizovat něco tam, kde jsme
měli neúspěch dvakrát po sobě. Každý zná, kde Německo
zaznamenalo dva neúspěchy v zahraničí“. Takto, podle jeho
ministra zahraničí, je úkolem Německa v zahraniční politice s
přihlédnutím k jeho potenciálu dokončit to, co se nepodařilo ve
dvou světových válkách. Jedinou otázkou, kterou to vyvolává,
je zda to má být dokončeno prostředky starými, nebo novými.
Kohl
sám à propos uznání Chorvatska v jednom vysílání komentoval:
„Existuje zvlášť silný vztah mezi Němci a Chorvaty, kteří
mají v historii četná pouta“. Taková historická vertikála v
německé zahraniční politice takto ilustrovaná Kohlem, vysvětluje
iniciativy podtržené Kinkelem. Konečně podobná vertikála
existuje v iniciativách a v politice jejich chorvatského satelita a
popisuje, způsobem často zarážejícím, iniciativy téměř
identické a prohlášení aktérů dvou světových válek a války
proti Jugoslávii v průběhu devadesátých let. Tedy tří válek,
ve kterých konstantou německé politiky na Balkáně bylo vyvolávat
protijugoslávské tlaky. Nejdříve krvavé pokusy zabránit zrození
jugoslávského státu, potom pokusy ještě krvavější s cílem
zničit stát a vymazat jej s povrchu země.
Pokračování