Churavý listopad
Marek Řezanka
Pocházel z rodiny, jež spadla do chudoby
a která na protest se jedné církve zříká
Proč je svět zločinný? Každý se přizpůsobí
Někdo kříž nechce nést římského katolíka
Sedlák nos ohrne nad někým, kdo je v nouzi
tahle ta spodina ho neskutečné zlobí
ať už je pod drnem, kde nic ho neprobouzí
a břečťan popíná ty bezejmenné hroby
Doba je přetěžká, snad že má zlobu v žilách
on měl jít do práce – však studium ho vábí
Dvouletá Anežka se víc let nedožila
je snadné odvracet zrak od chudých a slabých
Sport s duchem propojil – rád Gogola měl, Manna
nesnášel bezpráví, jež viděl, jak se vzmáhá
Cit, rozum – obojí je k poznávání brána
Příkoří nestráví – vlast je mu velmi drahá
Rok šestatřicátý – na nebi mračna tmavá
ryk války ubíjí vše, co má Múza ráda
Z třinácté komnaty se hlavní místnost stává
Pro něj rok studií, kdy o koleje žádal
Listopad churavěl a proděravěl střeva
V třicátém devátém zem hnědá proplétala
Prý dojde k úpravě – jež celý národ hněvá
Smrt, možná přehmatem – zvolila Opletala
Výročí sedmnáctého listopadu by nemělo zapadnout. Již proto, že uplynulo 81 let od tragického osudu našeho národa. Naše republika byla rozvrácena, naše inteligence stíhaná a posílaná na smrt. Naše bohatství bylo rozkradeno.
Doba nacismu se nesla ve znamení dalšího Temna v našich dějinách.
Student Opletal se od dnešních studujících v mnohém lišil. Pocházel z nuzných poměrů. Zcela naplňoval ideál, že zdravé tělo má chránit zdravého ducha. Opletal je symbolem inteligence, která má přesně dané vize, za něž hodlá bojovat. Vzpouzel se bezpráví, útlaku, jedinému možnému pohledu na svět – tehdy nacistickému.
Bohužel dnešní studenti často ani netuší, kdo Opletal byl. Často se rekrutují z rodin movitých – a na nemajetné pohlížejí jako na „socky“, a na lidi staré jako na balast, který jim překáží v rozletu. Mnozí se stylizují do role jakési elity, která má udávat tón. Jenže tento tón zní falešně – a vybízí k jedinému názoru a k jednotnému kroku. Jedná se tedy o popření ideálů Opletalových.
Sedmnáctý listopad by měl být svátkem boje za pluralitu, za vítězství přemýšlení nad slepým následováním čehokoli a oslavou kritického ducha, nikoli bezduché propagandy.