Zakladatelé Československa a levice
Principiální vady kapitalismu dobře znaly i tak významné osobnosti naší historie jako zakladatel novodobého československého státu T. G. Masaryk a prezident osvoboditel E. Beneš:
"... Sociální
otázka - toť veliký fakt vší té bídy hospodářské a společenské vůbec, bídy
hmotné a mravní, kterou všichni a stále máme před očima, ať se díváme na
přepych boháčů nebo nouzi proletářů, ať pozorujeme život v městech nebo na
venkově, na ulici nebo v domácnosti ... Sociální
otázka - to dnes znamená neklid a nespokojenost, touhu a strach, naději a
zoufání tisíců a milionů ...
Dnes sociální otázka konkrétně a prakticky je
otázkou socialismu; v poměrech našich pak socialism je hlavně marxismem.
..."
T. G. Masaryk - Otázka sociální , základy marxismu
filosofické a sociologické, nakladatelství ,Čin, Praha, 1947
"... Pravda,
v těchto starších pokusech běželo ještě více o program národnostní a politický
než o sociální, ale takový byl přirozený vývoj a netoliko u nás. Dnes běží
především o program sociální. Avšak český student a český inteligent vůbec
nesmí se domnívat, že je přirozeným učitelem rolníka a dělníka - v mnohém může
a musí být i jejich žákem, sám maje se teprv učit, jen v míře skrovnější může
jiným již být učitelem. ...
T. G. Masaryk - Česká otázka , snahy a tužby národního obrození, nakladatelství
Svoboda, Praha, 1990
"... Na jedné
straně pokračuje a zesiluje se proti buržoasní politické demokracii hned po
válce z let 1914-1918 boj čtvrtého stavu o její změnu v demokracii sociální a hospodářskou,
při čemž komunism jako ultraradikální směr dělnického hnutí socialistického
tento boj provádí do důsledků a jde dále, než chce jíti tradiční socialism
(sociální demokracie); chce nahraditi politickou demokracii dočasnou (jak říká)
diktaturou proletariátu, tvrdě, že jinak se změna liberální měšťanské
demokracie provést nedá a že pravá a skutečná demokracie se teprve z této
diktatury dalším vývojem komunistického režimu vytvoří.
Na druhé straně vytvářejí se hned po válce, už jako reakce jednak proti
komunismu, jednak proti poválečné, ne vždy dost úspěšné buržoasní demokracii,
mocná politická hnutí přímo antidemokratická, která myšlenkově i prakticky v
životě politickém chtějí demokracii všeho druhu nahradit politickými režimy
novými, dynamickými, autoritativními, totalitními, diktátorskými - fašism,
nacionálsocialism. ..."
E. Beneš - Demokracie dnes a zítra, nakladatelství Čin, Praha, 1948
Sestavil P. Rejf