Přišla mi od Vás další zajímavá zamyšlení nad naší situací a mne napadá malá glosa na jejich okraj. Patřím ke generaci, která má poměrně nejdál sahající a nejstarší společensko historické zkušenosti. Nepřestávám se divit, proč se stal Havel prezidentem, proč se nevrátili takoví antikomunisti jako Milan Kundera nebo Josef Škvorecký, proč i upřímný komunista, kolega ze studií, dožil svůj život v San Diegu a jiný, také upřímný komunista, když s minulým režimem skončila jeho diplomatická profese v OSN, se vrátil domů a stal se podnikatelem. A proč já jsem ztratila svou vlast, kterou jsem milovala a na kterou jsem byla hrdá. Žít a nechat žít, praví autor jednoho příspěvku. A navrhuje všelijaká domácí zlepšení. Ale není náš domov jen článkem toho nepřehledného řetězu zemí celého světa? Dokážeme doma zavést společenský řád, pravidla, způsob života, který uspokojí naše svědomí a smysl pro obecné blaho? Smysl, který se vyvíjel a tříbil po staletí, po tisíciletí? Vidíme, že tržní společnost je sebezničující, i když nepřestává deklarovat demokracii a svobodu a lidská práva. Svět houstne válkami, barevnými revolucemi a neuvěřitelně rostoucí nerovností mezi lidmi. Úpadkem morálky, korupcí, hrubostí, bezohledností. Co není za peníze, je bezcenné.
Nejjednodušší řešení? Odstranit příčiny. O to však světové elity nemají zájem. Svět střetů, chaosu a nepřátelských konfliktů jim plně vyhovuje. Odvádí pozornost od úzké skupinky světoobčanů, od jejich moci, od jejich hamižnosti, od úpadku lidské důstojnosti i kulturnosti. Vznikl klub vyvolených pro dělení bohatství světa. Přibývá temných stínů v našem životě. Stále více se vzdalujeme ideálů lidskosti a hodnot ducha, vybojovaných v dlouhých bojích minulosti. Prosperita se měří úhrnem zisků. Proč se neměří úrovní, kvalitou, kulturou života veřejného i soukromého? Proč je určující bohatství bankéřů a majitelů všech možných výrobních zdrojů a produktů? Proč ne ochrana přírody a solidarity, bratrství mezi lidmi? Od 70. let minulého století zavládl ve vyspělých zemích neoliberalismus. Nadvláda finančního sektoru spolu s novými podobami ideových vizí a spekulací. S novými transformacemi režimů moci v nepřehledném světě. Moc je neotřesitelná. Ale dnešní moc se na rozdíl od minulosti . Např. starý feudální absolutismus neskrýval svou nadvládu a bezpráví nevolníků a robotníků. Tvrdil, že má svou hegemonii "od Boha". Ani sovětský bolševický režim neskrýval, že jeho stát je "diktatura proletariátu", resp. těch, kteří za proletariát mluví. Ale dnes? Moc se maskuje. Moc hraje v parlamentech i na náměstích a v barevných revolucích svou " commedii del ´arte". Demokracie? Pouze heslo v rukou "lepšolidí". Majdan, barevná revoluce - účinná hra na demokracii. Hraje se o vládu té nebo oné skupiny maskované MOCI. Vždyť demokracie už dávno není nic víc než "mašinérie na získávání hlasů". A na to přišli již američtí presidenti v minulém století. Je cesta k nápravě? Ano, ale je těžká. Je to namáhavá cesta historicky vytvořené národní identity a jednoty v zápase za skutečnou demokracii, za demokracii humanitní. Ne za neoliberální hru na demokracii. Ale kolik lidí u nás je schopno a ochotno takový zápas podstoupit?
St. Kučerová
Přišlo e-mailem