TGM a Rakousko-Uhersko III
Marie
L. Neudorflová, historička
Přelom v Masarykově pohledu na postoje rakouských Němců k existenci Rakouska–Uherska začátkem 90. let 19. století.
Existující koncept
politického systému říše, který Masaryk nazýval ‚policejní stát‘, Češi nemohli
přijmout jak z hlediska pudu sebezáchovy, zodpovědnosti za úroveň své kultury a
jazyka, svobody, demokracie, tak z hlediska svých potřeb a možností k
pozitivnímu rozvoji, které byly nutně svázány jak s větším stupněm nezávislosti
na centrální vládě v oblasti finanční i celkového rozhodování o vlastních
záležitostech, tak s větším stupněm politické demokratizace říše. Odmítal jako
hluboce nepravdivé, že se Češi rozvíjeli pozitivně jen zásluhou vlivu Němců,
ale naopak mnohokrát zdůrazňoval, že se Češi rozvíjeli hlavně vlastní
iniciativou, z vlastních prostředků, a navzdory politickým podmínkám. V prvním
i v druhém projevu Masaryk nepřímo i přímo obvinil Austroněmce, že jim jde o
zachování říše jen potud, pokud ta zachová jejich privilegia a vládnoucí
postavení, jinak že jim je osud říše lhostejný. Jejich postoje během první
světové války ukázaly, že měl pravdu.
Masaryk požadoval, aby se Němci v říši vzdali myšlenky své superiority a
zahrnuli do svého politického myšlení spravedlnost a mravnost. Snažil se je
přesvědčit, že soustředění se na potlačování pozitivního rozvoje neněmeckých
národů oslabovalo celou říši. Jmenoval řadu německých autorů, kteří poněmčení
či dokonce vyhlazení Slovanů, zvláště Čechů, propagovali ve svých spisech či
projevech. V některých se dokonce implicitně počítalo s tím, že se Rakousko
stane součástí Německa a Německo bude expandovat. Tato politická teorie vlastně
odrážela Bismarckovu i Wilhelmovu praxí. Masaryk se především obával značného
vlivu, které tyto „systematicky pěstované názory“ měly na německou veřejnost a
mládež. Nedemokratický vliv Německa a následky „zdivočení zahraniční politiky
za Bismarcka“ považoval zároveň za největší překážku federalizace Rakouska,
podobně jako přijetí německé (původně metternichovské) teze, že vnitřní
politika se musí přizpůsobovat zahraniční politice, s podtextem, že ta je vždy
výbojná. To bylo v rozporu s demokracií, kde je vždy důraz na rozvíjení kvality
a úrovně většiny lidí i společnosti. Od r. 1892 i v Delegacích byly jeho projevy
velmi kritické vůči rozdílům mezi slovy vlády a jejími činy, zvláště na
Balkáně. Na konkrétní evidenci ukazoval, že slova o civilizační misi Rakouska
jsou pokryteckým zastíráním hrubého vykořisťování. Také odmítal názor
proponovaný od 60. let, že Němci a Maďaři byli v říši silou integrující a
státotvornou, a ostatní národy silou desintegrující. Obecné pohoršení mezi
neněmeckými národy říše vzbuzoval postoj Ernsta von Plenera (vůdce
austroněmeckých liberálů), který chápal snahy neněmeckých národů o vlastní
pozitivnější rozvoj jako projevy „nacionalismu“.
Masaryk vyznával demokratickou orientaci, v níž se moderní stát měl orientovat
hlavně na pozitivní řešení vnitřních problémů, včetně sociálních, což
vyžadovalo značnou autonomii historicky se vyvinuvších národních celků. Do
tohoto konceptu politiky samozřejmě spadala i ,česká otázka’, která se k
nelibosti austroněmeckých poslanců, stala převažujícím tématem v říšské radě.
Masaryk nikdy neodmítal české státní právo, ale v této době klade více důrazu
na ‚přirozené právo‘ národů na svou důstojnou a případně samostatnou existenci,
což bylo důležité z hlediska tak zvaných ,nehistorických národů‘. V obsahu
,přirozeného práva‘ spatřoval sepětí s úsilím o rozvíjení úrovně celého národa
a se zodpovědností za tuto úroveň. Určitou úroveň každého národa pak spojoval s
jeho možnosti na politickou samostatnosti. Podivoval se i nad tím, že Němci
chápou rychlý pozitivní rozvoj slovanských národů v říši jako ,své
znásilňování‘. „Pánové, nechceme být tolerováni, nechceme být považováni za
zlo, jehož se nemůžete zbavit. Chceme být uznáni za plnoprávné občany tohoto
státu, chceme být v Rakousku se svým českým způsobem a svérázem bez výhrad plně
uznáni.“ „ Je-li národ utlačován, je přirozené, že všechno myšlení, všechny
síly národa zápasí o uplatnění jeho individuality. A tak vzniká boj mezi
utlačovaným a utlačovatelem, jehož žalostným výsledkem je promrhání života...“
K nelibosti Národních listů a mladočechů kolem Julia Grégra, kteří zcela
ztratili víru, že skutečný spravedlivý smír je s Austroněmci možný, v podtextu
Masarykových projevů stále něco z této víry do budoucna zůstávalo. Ale jeho
postoj k vládě zůstával již značně nekompromisní. Například ve svém více jak
dvouhodinovém projevu 20. března 1893 odsoudil centralismus jako prostředek
nadvlády Austroněmců nad ostatními, a jako příčinu stagnace a zbytečného napětí
mezi národnostmi v říši. Na druhé straně však odmítal také politický
radikalismus, vyznávaný částí české mladé inteligence, neboť sdílel názor
Havlíčka, že radikalismus dává příležitost vládnoucí moci potlačit s
radikalismem i úsilí neradikální, ale směřující ku prospěchu veřejnosti.
Druhou oblastí, kterou Masaryk vnímal jako nezbytnou podmínku k rozvoji
demokracie byla komunikace politiků s veřejností za účelem její informovanosti,
zvyšování politického vzdělání a dospělosti obecně. Masaryk byl velmi svědomitý
pokud jde o kontakty se svými voliči, i když kontakty nebyly příliš početné.
Solidní práci směřující k šíření důležitých znalostí, demokratických hodnot a
informací o práci zastupitelských institucí, považoval za základ této
komunikace a za důležitý prostředek politického vzdělávání. Tento aspekt byl
již součástí politického programu realistů z r. 1889. Jeho projevy, zvláště v
prvních letech, mají poměrně široký historický kontext, odrážejí filosofii
,realismu‘ zachovat z minulosti vše pozitivní, dobírat se znalostmi k podstatě
problémů, a pečlivě vybírat takovou filozoficko-politickou orientaci, která
vede k pokroku bez radikalismu, extrémů a negativismu. Již od r. 1892 věnoval
pozornost také situaci na Moravě, a snažil se tam s několika kolegy založit
lidovou stranu, podobně liberální a demokratickou, jako byla mladočeská.
V kontaktech s českou veřejností se snažil povzbuzovat zdravé sebevědomí,
pozitivní iniciativu individuální i kolektivní, vědomí, že záleží na přístupech
a práci každého jednotlivce. Přesto, že se nikdy nesnížil ke štvaní a k
rozdmychávání nenávisti a vášní, bylo několik veřejných politických schůzí s
jeho účastí policií rozpuštěno. Ve svých projevech pro veřejnost se zabýval
stejnou problematikou jako v říšské radě, což někdy voliči pociťovali jako
poněkud vzdálené tomu, co se jevilo důležité v jejich vlastním volebním okrese.
Zdá se, že si postupně uvědomoval, že krátkodobé cíle, související s dobýváním
výhod a ústupků od vlády ve prospěch české veřejnosti, měly pro většinu voličů
při nejmenším stejnou důležitost jako cíle dlouhodobější. Tradice pasivity a
pocit bezmocnosti vůči nespravedlivému zacházení vlády s českým národem byla v
české veřejnosti příliš silně zakořeněna než aby měla dostatek důvěry v
dlouhodobější koncepce politiky. Postupně Masaryk také pochopil, že bylo téměř
přirozené, že negativismus a radikalismus Národních listů, částečně živící
politické iluze o možnostech českých poslanců říšské radě, byly bližší stavu
mysli značné části voličů, které mělo jen malou důvěru v dobrou vůli vlády a
rakouských Němců.
Poslední desetiletí 19. století je často označováno za století nacionalismu,
většinou s negativní implikací. Ale v případě nerovnoprávných,
neprivilegovaných národů znamenal nacionalismus především úsilí o uznání jejich
životně důležitých dimenzí, a o dosažení rovnoprávného postavení a
rovnoprávných podmínek ke své existenci a ke svému pozitivnímu rozvoji. Samozřejmě,
že se v tomto úsilí musely střetnout s vládnoucími národy, podobně jako se
nižší vrstvy, usilující o své politické zrovnoprávnění střetávaly s postoji
vrstev privilegovaných. Národní komunita potenciálně skýtala podmínky pro
pochopení problémů veřejného zájmu, pro efektivní a smysluplnou komunikaci
veřejnosti s politiky, a v důsledku toho i možnost plnohodnotné občanské
politické participace. Jinými slovy, národní entita byla natolik integrovanou
společností, že poskytovala řadu nezbytných podmínek pro rozvíjení demokracie.
To byl v Evropě případ nejen českého národa. Ale za existence nerovnoprávného
vztahu mezi privilegovanými a neprivilegovanými národy tyto ,občanské‘ a
,demokratické‘ dimenze nemohly nikdy nabýt své plné hodnoty a smyslu.
Když si vláda vymyslela nelegitimní důvod k vyhlášení výjimečného práva jako
prostředku k zastavení politické aktivity nad Prahou a okolím od poloviny září
1893, Masaryk, který se krátce před tím vzdal svých poslaneckých mandátů, byl v
tisku několikrát obviňován z toho, že jeho ,realismus’ byl příčinou zvýšeného
radikalismu české mládeže. Masaryk se bránil, a zároveň začal hledat
alternativní cesty k pozitivní práci nepolitickými prostředky a k ozdravění
demoralizovaného sebevědomí českého národa.
Začal daleko více než předtím pozitivně hodnotit unikátnost české historické
dimenze, v níž nalézal cenné inspirační hodnoty týkající se národní filosofie a
potřebné k pozitivní iniciativě a práci jednotlivců, v jejich prospěch i
prospěch českého národa. Jeho orientaci na českou historii, na participaci v
českém ženském hnutí, na komunikaci se studenty včetně kritiky jejich mnohých
postojů, je možné považovat za vyjádření jeho resignace na naději uskutečnit
tolik potřebné politické i nepolitické reformy v říši ve spolupráci s rakouskými
Němci, v důsledku jejich nedemokratických a často i extrémně nacionalistických
postojů. Neznamenalo to, že by přestal věřit v české státní právo, ale
považoval za rozumné soustředit se více na implikace principu přirozeného práva
národů na svou důstojnou existenci, z nich nejdůležitější bylo vědomé
soustředění se na vlastní pozitivní rozvoj především vlastními silami včetně
,práce drobné‘. To bylo i výrazem jeho filozofie hledat pozitivní východiska z
krizí, východiska, která by jinými právě dosažitelnými prostředky, a navzdory
nepříznivým podmínkám, směřovala k vyšší úrovni, dospělosti a zodpovědnosti
lidí za sebe i za národ. Práci k posílení úrovně národní komunity viděl jako
alternativní cestu k prosazení větší nebo dokonce úplné samostatnosti každého
národa, a to i bez existence starých pergamenů, i když jejich cenu v této době
nijak nepodceňoval. Není od věci si všimnout, že podobný demoralizující účinek
jako mělo dva a půl roku trvající výjimečné právo, mělo zrušení Badeniho
jazykových nařízení v r. 1897 a následné nové vyhlášení výjimečného práva, jež
byly výsledkem brutálních tlaků německé Vídně. Masaryk nikdy nevěřil v možnost
trvalého prosazení rozšířených práv českého jazyka ve vnitřní státní
administrativě v době, kdy Austroněmci tvrdě požadovali zavedení němčiny jako
státního jazyka. Masaryk sdílel názor, že zrušení jazykových nařízení znamenalo
zlom v loajalitě českého národa vůči habsburské říši, ale zároveň byl poměrně
kritický k české oficiální politice po roce 1893 vzhledem k jejím iluzorním
představám o možnostech dosáhnout podstatných ústupků pro český národ od říšské
vlády ve Vídni.
Ve vzdělávací práci pokračoval jinými způsoby i po resignaci svého poslaneckého
mandátu. Koncem 90. let dokončil řadu prací týkajících se české historie v
evropském kontextu. Ukazoval jimi jak cenné a málo známé tradice a osobnosti
české historie a jejich relevanci k moderním potřebám tak filosofii, která na
základě zkušeností a přijetí určitých hodnot byla spolehlivým vodítkem k
pozitivní práci. Její podstatou byly humanitní ideály a demokratická orientace,
týkající se jak intelektuálního a mravního růstu jednotlivců , včetně
charakteru, tak konstruktivních vztahů k ostatním a k vlastní komunitě. V tomto
kontextu minulost sloužila i k poučení i k návaznosti na vše pozitivní, co
minulé generace vytvořily. Filosofie historie obsažená v jeho pojetí, se brzy
začala nazývat česká filosofie. Masarykovy politické eseje a brožury, které
následovaly v dalších letech, ještě před tím než se stal r. 1907 po druhé poslancem,
byly určeny hlavně českým politikům a politickým stranám, k jejichž činnosti
byl Masaryk velmi kritický. Jejich úzké stranické obzory, půtky a nedostatečný
důraz na kulturní a vzdělávací práci pro politickou úroveň národa, zbytečně
oslabovaly potřebnou integritu a politickou dospělost českého národa, do nichž
Masaryk vkládal největší naděje jak z hlediska rozvoje efektivní demokracie tak
z hlediska samostatnější existence českého národa. V podtextu jeho druhého
poslaneckého působení od r. 1907 již schází víra v dlouhodobou existenci
habsburské říše.