Rusko: Nizozemci dokázali, že to nebyl náš "Buk", který sestřelil MH17!
26.květen 2018 (Každý) raketový motor (výrobního čísla), které ukázala holandská vyšetřovací komise k pádu malajského Boeing letu MH17 na východě Ukrajiny, byl zlikvidován (v ruské armádě) po roce 2011, uvedlo ruské ministerstvo obrany.
Ministerstvo uvedlo, že sériové číslo střely, která údajně sestřelila letadlo, naznačuje, že bylo vyrobeno v roce 1986 v SSSR. Poznamenalo, že výrobce může lhůtu prodloužit o dalších pět let, avšak nejvýše dvakrát.
„Po 25 letech provozu bez výjimky raketové systémy „Buku“ podléhají
odpisu a likvidaci. Pokračování použití těchto zařízení, a to především z
důvodu nebezpečí hnacích motorů, je přímým ohrožením života vojáků z povolání.
Limit pro provoz raket, jejichž motor byl ukázán holandskou komisí ve čtvrtek,
byl omezen rokem 2011 (1986 + 25), poté byly zabaveny vyřazeny z provozu
všechny rakety tohoto roku a byly zlikvidovány,“ uvedl resort ve svém
prohlášení.
„Nicméně, to vše platí výhradně pro ruskou protivzdušnou obranu, která
přijímá opravitelné rakety od jednoho výrobce, kterého lze nalézt rovněž v
Rusku,“ dodalo ruské ministerstvo obrany (tím naznačilo, že
Ukrajina, která rovněž vlastní systémy „Buk“ se to netýká – pozn. red.).
Mezinárodní vyšetřovací skupina (JIT) ve čtvrtek předložila průběžné výsledky
šetření. Mezinárodní vyšetřovatelé tvrdí, že Boeing byl sestřelen ze
systémem „Buk“, patřícím 53té raketové brigádě protivzdušné obrany
ruských ozbrojených sil u Kursku.
Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že obvinění JIT z ruského zapojení do pádu
malajského Boeingu je neopodstatněné a politováníhodné, na základě
neobjektivního a jednostranného vyšetřování.
„Dali jsme všechny údaje v Nizozemsku. Dali jsme mnoho faktických
informací, včetně prvotních dat z radaru, které pracovaly v oblasti Rostova
tento tragický den,“ prohlásil ministr zahraniční Sergej Lavrov. Ale
vyšetřovací komise to prakticky ignorovala.
O čem mlčí vyšetřování sestřelení MH17!
S údivem komentoval tvrzení
nizozemské strany, že se vyšetřování dostalo na vyšší úroveň, ale že
vyšetřování bude trvat ještě delší dobu.
„Velmi to připomíná případ Skripal (otravu bývalého důstojníka
GRU Sergeje Skripala a jeho dcery v Británii – pozn. red.). Tehdy řekli, že
„vysoce pravděpodobně“ to byli Rusové. Scotland Yard ale uvedl, že vyšetřování
pokračuje a dosud nebylo dokončeno. Vzniká jakýsi pocit déjá vu,"
dodal ruský ministr.
Předtím ruský prezident Vladimir Putin řekl, že Rusku nebylo dovoleno
vyšetřovat katastrofu letadla na východě Ukrajiny, a Moskva nemůže uznat
výsledky šetření, pokud se ho nebude moci plně účastnit.
Malajský Boeing 777, letící z Amsterodamu do Kuala Lumpur, byl zničen 17.
července 2014 u Doněcka. Všech 298 lidí na palubě zahynulo.
Ihned od počátku bylo obviněno Rusko, že převezlo „Buk“ na ukrajinské území,
a po výstřelu se zase vrátil na území Ruska. Moskva se ohradila, že vyšetřování
je vedeno jednostranně a pouze na základě informací Ukrajiny. K vyšetřování
nebylo Rusko přizváno. Podle Moskvy naopak Boeing sestřelila ukrajinská armáda,
což mají dokládat je družicové snímky, tak testy výrobce „Buků“ koncernu
„Almaz-Antey“. U ruských činitelů vyvolává otazníky i skutečnost, že s těmito
vývody (nijak novými) přišla vyšetřovací skupina právě v době skomírajícího
„případu Skripal“ a v předvečer Mistrovství světa ve fotbale.
(kou, prvnizpravy.cz, ria.ru, foto: arch.)