Alexej Muchin
V poslední době je stále hlasitěji slyšet „jestřábí“ křik z různých zemí. Situace se stala nebezpečnější poté, kdy USA, Velká Británie a v závěsu za nimi Německo oficiálně nazvaly agresorem a hlavním nebezpečím pro civilizovaný svět Rusko. Ohniska napětí jsou vedle ruských hranic a všichni normálně uvažující zahraniční odborníci to nazvali krajně nebezpečným symptomem pro nerovnováhu vztahů ve světě. Země budou na pokraji války.
Dnes se obraz světa převrací hlavou dolů a tak se vede hybridní válka. Kdo chce získat zdroje, postará se příslušné zemi o zahraniční půjčky. Zorganizuje tam státní převrat a ohlásí agresi ze sousední země. Kdo chce vyhrát na příštích olympijských hrách, jednoduše oznámí doping hlavního soupeře.
Charakteristická je lest týkající se modernizace ruských zbraní. S odvoláním na smlouvy PRO se tvrdí, že zejména Rusko je příčinou světové nestability. Množství provokací, nepodložených obvinění a informačních útoků je nebetyčné. Jenomže NATO musí počítat s dlouhodobou ruskou zkušeností s vedením všemožných válek, včetně informačních.
V historii bylo Rusko nezřídka nepřipravené na začátek velké války. Ale nikoliv nyní. Zásluhou úsilí vojáků a politické vůle jak vedení země, tak občanské společnosti jsou ozbrojené síly státu plně připravené. Demonstrují nejen technickou sílu, ale také bojového ducha. Dotvrzuje to i organizace vojenské kampaně v Sýrii.
Za období od roku 2012 byla v ruských ozbrojených silách realizována opatření k základnímu přeměně celého systému organizace ozbrojených sil. Konkrétně bylo vytvořeno nové Národní centrum řízení obrany, které umožňuje nejen sledovat reálnou situaci po celém světě, ale také zajistit řízení veškeré vojenské organizace země. Ve vojenských okruzích existují ještě regionální a teritoriální centra se stejnými úkoly. Důležitá je synchronizace úsilí výrobců a odběratelů produkce obranného průmyslu. Nová technika, přicházející do armády, má již kvalifikovaný, speciálně vycvičený personál.
V poslední době došlo ještě k synchronizaci občanského a vojenského systému řízení pro případ mimořádné situace. Vcelku nedávno proběhla mobilizační cvičení nejen armádní, ale i občanské složky – centrální banka, ministerstvo financí a další státní orgány.
Západ reaguje mimořádně nervózně na obnovení praxe neočekávaných prověrek armády, které umožňují objektivně zhodnotit úroveň bojové pohotovosti a nastínit způsoby řešení problémů. V perspektivě se přejde k jednotnému systému týlového zajištění všech silových struktur.
Odborníci obracejí pozornost na finanční a hospodářské překážky způsobené sankcemi a nepříznivé situace na trhu s ropou. Růst vojenského potenciálu Ruska bude zpomalen. Proto bude vojenská síla využita i pro mírovou činnost a krizové řízení k dosažení konečného úspěchu.
Bojových akcí se účastní kompaktní celky stálé pohotovosti, sestavené do mobilních autonomně aktivních mezidruhových skupin a integrované do jednotného průzkumného a informačního prostoru. Zvláštní význam bude mít síť vojenských základen a středisek materiálně technického zajištění, na které je možno spolehlivě provádět přesuny a týlové zajištění expedičních skupin. Bez dříve rozmístěné infrastruktury musí být využity přístavy a letiště spřátelených států.
Armáda je dnes nejstabilnější státní institucí, která má výjimečnou možnost ochránit Rusko a jeho lid nezávisle na politickém kursu státu. Je zformovaná a dokonce také obnovená zcela zvláštní jedinečná atmosféra ruské kádrové armády, která dnes dává průmyslový impuls hospodářství země a reálně umožňuje stimulovat civilní výrobu.
Ve výsledku je armáda důležitou podporou při realizaci principů zahraničně politické činnosti, umocňující argumentaci ruského vedení a zvyšující autoritu země, nehledě na zoufalé pokusy zničit ji jednou provždy.
Autor je generálním ředitelem Centra politických informací.
7. listopadu 2016
Převzato z Izvestia.ru