CO ČEŠI DALI
EVROPĚ
Už týdny je
malý český národ vystaven útokům tak nelítostným, tak prohnaným, tak cynickým,
jaké dějiny doposud nepoznaly. Celá Evropa přihlíží a v očích má děs. Jak hadím
pohledem ochrnutá se diplomaticky kroutí a svíjí, zapřísahá vraha, aby se
smrtelnou ranou ještě počkal, žádá oběť, aby byla rozumná, a neuvědomuje si
svou nesmírnou převahu, jak morální, tak materiální. Nejen strach z války tu
otřásá všemi, kdo mají v sobě lidskost, a zbavuje evropské demokracie průbojné
odhodlanosti, jaká jediná je s to zachovat mír. Ta stísňující hra, která
nevědomky posiluje útočníka a napadeného dobrými radami víc a víc zatlačuje na
pokraj propasti, má ještě jeden důvod. Stále znovu lze na Západě zaslechnout otázku: "Kdo
vůbec jsou ti Češi, kvůli jejichž životnímu problému se má znovu prolít oceán
naší nejlepší krve? Je ten malý národ tak důležitý, aby kvůli jeho existenci
byla znovu ohrožena existence celé bílé rasy? Je snad svrchovaně nezbytné
bránit nový stát, který před mírovými smlouvami vůbec ještě neexistoval?"
Jak dokazují
takové a podobné otázky, jednou z příčin onoho ochromení je to, že Evropa
strašlivě málo ví o tomhle národě, o tom, jaký je, jaká je jeho úloha v
dějinách; ačkoli v jejím nejniternějším středu žije už bezmála třináct století.
Takový naprostý nedostatek vědomí o důležitém orgánu vlastního těla je hodně
zvláštní. Lidé tak asi zhruba vědí, na co mají srdce, plíce, játra nebo
ledviny. Pokud by se však třeba někdo zeptal na přesný účel sleziny nebo štítné
žlázy, asi by to s odpovědí nebylo slavné. Ovšem lékaři by na pochybách být
rozhodně neměli.
Dávno ve
třináctém století a ještě dříve bylo území dnešního Německa zčásti osídleno
Slovany, a na východ od Labe velmi hustě. Dokonce v Braniborské marce, jádru
prušáctví, vládla ještě překvapivě nedávno slovanská knížata. Že i Prusové,
někdejší pohanský kmen, jsou slovanského původu, to by nejspíš překvapilo
leckterého Francouze a Angličana, protože ti v pruském junkerovi nebo v
rudokrkém obyvateli končiny na východ od Labe obdivují prototyp německé
osobitosti a druhové specifičnosti. (Ostatně dojista existuje doposud ještě
nezformulovaná zákonitost, jaká na rasově smíšeném území nutí submisivní rasu,
aby nejenom napodobovala, ale dokonce komediantsky přeháněla vlastnosti rasy
dominující.) Mohutný germanizační proces, který započal v Německé říši za vlády
franckých panovníků, postupně skoncoval se všemi polabskými Slovany. Nejdéle se
udrželi Lužičtí Srbové. Ale i oni se vytratili, až na pár muzeálních zbytků.
Tak jako záplavové výspy, které pronikly příliš daleko na pevninu, vyschl
slovanský prvek nebo ustoupil zpět do soumračného východního šera. Jeden jediný
kmen se zachoval, dospěl do stádia národnosti, založil stát a dorostl do úrovně
národa. Takový byl slavný a věčně čímsi ohrožený osud Čechů.
I ti, kdo
popírají, že dějiny řídí vyšší bytost, musí přiznat, že všechno se děje jako
řetěz příčin a následků. Nic, co je, neexistuje bez důvodu a bez cíle, a i
kdyby takovým cílem bylo jen udržení existence. Že Češi i za velmi těžkých
podmínek udrželi existenci jako národ, to má důvod svrchovaně dostatečný, totiž
zeměpisný. Čechy, obdélník na roh postavený, tento plochý kotel, obkroužený
zřetelnými hradbami pohoří, je vedle Brenneru nejvýznamnějším rozvodím Evropy.
Země, kterou tu příroda vytesala jako nedělitelnou jednotu, vysílá soustavu
svých řek na německý sever, ale od něho nemá ani jednu jedinou. Vůle přírody,
kterou nelze popřít, tu staví rozumnou mez německé expanzi. Zeměpisný tvar tu
vyjevuje, že Čechy, bohaté na nejrůznější poklady, mohou v tomhle nebohatému
Německu leccos přenechat, od Německa se však na oplátku nemohou nadít ničeho
(dobrého).
A opravdu, jak
učí dějinná zkušenost, do země ze severu znovu a znovu vtrhávala válka a
válečné hrozby. Hory na pokraji této země se tyčí jak vlnolamy a stojí v cestě
cizím nárokům. Občas se ta imperialistická povodeň, bičovaná nejednou bouří,
přes vlnolamy přelila. Zůstal po ní široký pás nemastné neslané nacionální
naplaveniny. To jsou takzvaní sudetští Němci. (Kde jsou mrtvé vody, vyskytují se
bodaví komáři.) Až do poloviny devatenáctého století, do bitvy u Sadové,
nepomýšleli sudetští Němci vůbec na to, že by se vzepřeli zeměpisu a rozsápali
jednotu Čech. Po Bismarckově vítězství z nich najednou byli zbožňovatelé
Pruska. Bismarck je ale setřásl. I když vyslovil tu hojně citovanou větu, že
"Kdo má Čechy, má Evropu", neodvážil se po Čechách sáhnout. Věděl, že
by to byl hřích proti přírodě a tím i proti dějinám. Takovýchto zábran, jaké
Bismarckovi diktovalo svědomí, jsou vládcové Třetí říše zcela prosti.
Od dob
takzvaného stěhování národů si Češi sedí v úrodných nížinách své země i v obou
přilehlých zemích soustavy, na Moravě a ve Slezsku. (Není nedůležité
konstatovat, že se jako kmen věnující se zemědělství objevili ve střední Evropě
spolu s pastýřským, jezdeckým a válečnickým národem Maďarů.) Jestliže jsme
poznali, že zeměpisná struktura jejich osídlení je důvodem, proč se vyhnuli
osudu ostatních polabských Slovanů, dějiny nám předvádějí dokonce půtky o
intenci, o smysl jejich přežití. V těle Evropy jsou Češi orgánem rovnováhy.
Nebýt českého národa, už by ve střední a ve východní Evropě neexistovaly malé
národy. Nebýt dějin Čechů, Slováci, Poláci, Rusíni, Charváti, Slovinci, Srbové,
Rumuni a také Maďaři by se dávno už byli ponořili do Hádů bezdějinnosti a
vzpomínalo by se na ně už jen jako na jména, která vymřela. Nebýt tragického
zápasu Čechů za Evropu, čtyřiceti miliónům Francouzů a čtyřiceti miliónům
Angličanů by dnes tváří v tvář stálo více než dvě stě padesát miliónů Germánů
odhodlaných k válce. Nejspíš by ale Západ byl evropskou partii prohrál už před
několika sty lety. Zápas Čechů za Evropu však je na prospěch nejenom Západu,
ale stejně tak nejlepším silám pravého němectví. Tohle němectví by bylo dávno
pohlceno onou stonásobnou zpanchartělostí, jaká nás děsí na typickém
"prušáctví". Národy zaniklé se vším všudy totiž temně rebelují ve
vítězově sebevědomí, až z toho onemocní a na těle se mu jak ekzémy vyrážejí
"rasové teorie". Takový vítěz si počíná podle osvědčené zásady "Chyťte
zloděje!"
Třináct
století na stráži! Třináct století neustálé, zhusta beznadějné obrany,
přikované k hroutícímu se cimbuří, ucpávající pukliny vlastním tělem! Vzácné
jsou chvíle klidu, oddechu, kdy si člověk může utřít z čela pot. Taková chvíle
nastala po světové válce. Byla krátká, probuzení drsné. Jaký to dějinný osud,
úctyhodný i děsivý zároveň!
Už záhy Češi
rozpoznávají smysl situace, v níž jsou. Obracejí oči k Západu, ve své zemi
střeží jeho rovnováhu. Není žádnou středověkou dynastickou náhodou, že svým
králem ustanovují Francouze, Jana Lucemburského, rytířského hrdinu u Kresčaku.
Jeho syn, Karel IV., jeden z největších panovníků rané renesance, přináší
Čechům zlatý věk, dlouhou hodinu oddechu. Učiní z Prahy sídlo Svaté říše římské
národa německého, zakládá tu první německou univerzitu. Přitahuje do Prahy
veliké architekty, malíře, trubadúry a pařížské profesory. Národ hmotně i
duchovně sílí. Spolu s pokrokovými názory pronikají ze Západu nové myšlenky.
Spisy anglického teologa Johna Wicliffa probudí náboženského génia Jana Husa.
Ten je víc než jen horlivým reformátorem, který zášť vůči římskému náměstkovi
Krista odívá do bílého roucha lásky ke Kristu. Svou františkánskou ryzostí
převyšuje všechny reformátory, kteří jsou jeho následovníky. Hus není
kompromisník bušící pěstí jako Luther, není urputník, co nenávidí lidi tak jako
Kalvín; proto také končí na hranici on a ne jeho nepřátelé. Jeho smrt roznítí
jednu z nejvýznamnějších revolucí v dějinách. Husitstvím se poprvé dostává na
světlo evropského vědomí slovanské, skoro by se chtělo říci tolstojovské
vnímání světa. Prostý selský lid, národ zádumčivých mužů a dobromyslně zbožných
matek, zničehonic dospívá k neuvěřitelnému prožitku opravdové křesťanskosti.
Tento národ začíná slovo Boží brát za slovo. Tento národ jako celek chce brát
vážně život v evangeliu. Sužovaný kmen těkající neustále mezi bytím a nebytím
se ptá: "Proč pořád jen zápas a zášť?!" Pán přikazuje lásku a
nemajetnost. Poslechněme Ho! Jenže svět není takový, aby trpěl taková
předsevzetí. Zlostí tu však vidí rudě ani ne tak mocnosti duchovní, jako
světské. (Dva z nejmocnějších církevních vládců té doby, legáti Julián Cesarini
a Eneáš Silvius Piccolomini, na kostnickém a basilejském koncilu otevřeně
sympatizovali s kacíři.) Německý císař však sestavuje jedno "křižácké
vojsko" za druhým, aby s husity tvrdě zatočil. Dneska se tomu říká
"intervence", a bylo by lze pro srovnání dodat "fašistická
intervence" a nic by se tím nefalšovalo. Říšská vojska totiž tvoří rytíři
a potulní rytíři, dobrodruzi, všelijak posbíraná a vyděračsky naverbovaná
chátra a neteční tupci. Skuteční "Boží bojovníci", jak si husité
říkají, interventy znovu a znovu porážejí na hlavu. Čistému vyznání nedokáže
vzdorovat sebevětší přesila. Přinejmenším hodně dlouho. Boží bojovníci, kteří
vyrazili hledat mír pro duši, byli nuceni objevit v sobě vojenského génia.
Dlouhá desetiletí není v Evropě armády, která by se jim strategicky a takticky
rovnala. Už jejich jméno budí děs, znamená vítězství. Ale pak i pro ně nadchází
noc, dávno už na spadnutí. Veškeré loupeživé rytířstvo Říše je silnější než
oni. Husité vysílají na Západ zoufalé výzvy o pomoc. Copak tam nemají přátele,
třeba Phiuliberta, pařížského arcibiskupa? Západ mlčí. Temnota se snáší na
zpustošené luhy a háje Čech.
Husitství je
vrcholem českých dějin, které vyjevují stále týž rytmus: krátký vzmach, prudký
pád, dlouhé temno. Tak tomu bylo za dlouhého období, které se obdaruje
souhrnným názvem "Třicetiletá válka". Tehdy porážka Čechů darovala
světu jiného etického génia, ušlechtilého českého bratra, velepedagoga a autora
díla "Orbis pictus", Jana Amose Komenského. Komenský byl emigrant,
doputoval na Západ a je pochován v Holandsku. Poslední vzmach českých dějin
jsme sami zažili. Ve světové válce za paradoxních podmínek splnily úkol, který
jim byl dán, být ostnem v těle německého imperialismu a nedopustit, aby se
vychýlila rovnováha ve prospěch Západu. Teď jako kdyby se ten třítaktový rytmus
těchto tragických národních dějin měl zopakovat, děsivěji než kdy předtím.
Přijde po krátkém vzmachu a po prudkém pádu dlouhá noc, možná noc definitivní?
Snese Evropa, aby jeden malý národ, mírumilovný národ mužů a matek, byl
vyhlazen jako nějaký divoký pravěký kmen? A to po třinácti staletích krvavého
sebeprosazování? Má se tím snad všem malým národům umožnit, aby útěšně volali:
"Pereant sequentes, ať zhynou ti, kdo přijdou poté!"? Jak dlouho má
ještě po Západě obcházet ta bezelstná otázka: "Kdo vůbec jsou ti nešťastní
Češi, kvůli nimž se my šťastní tak znepokojujeme?" Kdy konečně tisíceronásobně zahřmí jasná odpověď: Češi
bojovali za naši věc, a ne teprve posledních dvacet let, nýbrž celá staletí.
Jestli teď nebudeme s fanatickou rozhodností bojovat za jejich věc, zpečetíme
tím náš vlastní zánik.
Franz Werfel
Stať byla sepsána těsně před 2. světovou válkou pacifistickým
německojazyčným pražským spisovatelem Franzem Werflem. Spisovatel sám se pak se
svou rakouskou manželkou musel zachraňovat před Němci útěkem do USA.