PhDr. Karel Richter, CSc.
Sudety
II.
Rozchod Čechů s Němci
Čeští Němci stejně jako Češi se za napoleonských válek v rakouských uniformách účastnili bojů proti Francouzům. Zatímco pro Čechy to bylo sotva víc než těžká povinnost, neřku-li oběť poddaných vůči mocnáři, Němci bojovali s nadšením, strženi ideou boje za národní osvobození a sjednocení Německa. Dokladem je historie chebského pluku Graf Erbach. V roce 1809 se zaskvěl v boji u Wagramu. Majoru Frommovi připjali na blůzu řád Marie Terezie a pluk obdržel výsadu, že směl napříště při slavnostních příležitostech nastupovat za zvuků Granátnického pochodu. 26. a 27. srpna 1813 se vojáci pluku v bitvě u Drážďan zmocnili francouzského dělostřelectva. Třicátého srpna pluk v krvavém boji u Kulmu dobyl nepřátelské postavení v zámeckém parku. Vyznamenal se i v bitvě u Lipska. Poté se zúčastnil pronásledování poražených napoleonských vojsk. Na Silvestra v noci překračoval francouzské hranice. Druhého dubna 1814 Chebští prošli ohněm bitvy u Lyonu. Potom nastoupili zpáteční pochod do vlasti, nadšeně vítáni na hranicích svými krajany.
Když se Napoleon tajně vrátil z Elby a rázem ve Francii obnovil svou moc, chebský pluk se dal znovu na pochod. Krvácel v bitvách u Chavannes, Belfortu a Besanconu.
Z českého pohraničí pocházel i proslavený hrdina osvobozovací války major Ferdinand von Schill (1776-1809) .
Po konečné porážce Napoleona Vídeňský kongres roku 1815 sjednotil jak známo evropské mocnosti na zásadách Svaté aliance: náboženství, mír a svoboda. Zároveň se všechny německé státy sdružily pod vedením Rakouska a Pruska v Německém spolku, který nahradil Svatou říši římskou národa německého.
Otěže vlády v habsburské monarchii a zprostředkovaně i v celém Německém spolku uchopil pevnou rukou iniciátor Svaté aliance, dvorní a státní kancléř císaře Františka kníže Klemens Metternich. Smyslem veškerého jeho politického snažení bylo udusit poslední oharky francouzské revoluce a zakonzervovat staré dobré feudální časy. Přišlo mu proto nejspíš velice vhod, když 19. března 1819 jenský student Carl Sand spáchal vražedný atentát na známého dramatika státního radu Augusta Kotzebua, proslulého svým odporem k revolučním myšlenkám. Metternich využil této politováníhodné události jako záminky k přísným opatřením, namířeným zejména proti univerzitám. Činil je za tuto vraždu zodpovědné tím, že zasévají mezi studenty nebezpečné revoluční ideje.
V srpnu 1819 svolal do Karlových Varů představitele Německého spolku a inicioval tu přijetí takzvaných Karlovarských usnesení, zaměřených na potlačení nacionalismu a liberálních snah ve všech spolkových zemích.
Všude se opět zaváděl tuhý absolutismus, cenzura tisku, byl vyhlášen zákaz studentských spolků. Revolučně smýšlející učitelé a profesoři byli propouštěni ze státních služeb. Nad univerzitami byl zaveden přísný dozor.
V celé říši rozestřela svou zlovolnou činnost zvláštní vyšetřovací komise, používající inkvizitorských metod k obviňování nevinných. Z každého slovíčka dělala provinění. Mnozí intelektuálové byli za přispění donašečů usvědčeni, zatčeni a vězněni. Básníka Wilhelma Haufa po dvouapůlletém žalářování propustili, teprve když ve vězení smrtelně onemocněl.
Perzekuce zasáhly již dříve i pražskou německou univerzitu. V noci z 24. na 25. dubna 1819 podnikla policie razii, při níž neurvale vnikala do studentských bytů, převracela všechno vzhůru nohama a odvlékala studenty k výslechům.
Profesoři byli zastrašeni. Mnozí se ocitli pod policejním dozorem. Snad jen Bernard Bolzano, statečný odpůrce vládního útlaku, se odvažoval veřejně vyslovovat své opoziční názory. Netajil se tím, že si přeje samostatný český stát a rozpad Rakouska. Soudil, že Češi a Němci, spojeni těsným bratrstvím, najdou tak v jeho rámci důstojné místo v pospolité rodině národů. To bylo ovšem pro zatvrzelé rakušácké monarchisty příliš. Dosáhli toho, že Bolzano byl zbaven vysokoškolské profesury. Jezuité ho ke všemu ještě udali, že je vyznavačem Kantovy neznabožské filozofie.
Metternichův režim, jak je vidět, pronásledoval i Němce, neboť i když Habsburkové vládli Čechům německy a prostřednictvím Němců, ne všichni češti Němci byli pro habsburskou vládu. Zvlášť mezi mládeží, horující pro revoluční ideály rovnosti, volnosti a bratrství, bujely sympatie s utiskovaným a vzdorujícím českým národem. Nacházíme je v básních Karla Egona Eberta (1801-1882), jehož otec pocházel z Jihlavy a působil jako dvorní rada v Praze. V Eposu Vlasta mladý poeta opěvuje Slovany a jejich budoucnost. Obdivuje přitom zvučnou českou řeč.
V životě starých Čechů nacházeli inspiraci i četní Ebertovi epigoni. Byla to tehdy velká pražská literární móda. Uffo Horu, pokládaný svého času za největšího básníka českých Němců, napsal v roce 1835 drama "Horimir". Jiný německý literát, pražský rodák Karl Herlos, používající pseudonymu Herlossohn (1804-1849), psal laciné romány na česká historická témata. Jeho obdivovaným hrdinou byl Jan Žižka. Mimochodem, čeští Němci měli v té době již skutečně velkého básníka, jehož význam přesáhl hranice Čech i Rakouska. Byl jím rodák: z Plané na Šumavě Adalbert Stifter. Svou poezií obohatil celonárodní německou literaturu.
Německé národní hnuti, které se začalo odpoutávat od rakouského vlastenectví, nacházelo pochopení pro svůj český protějšek. Čím dál zřetelněji se schylovalo k velkému přerodu v celé Evropě, který se nemohl vyhnout českým zemím.
Za posledních šedesát let se tu zvýšil počet obyvatelstva o 60 procent. Dosáhl 6 miliónů. Docházelo přitom k závažné změně v sociální struktuře českého národa. S rozvojem průmyslu proudil do měst jadrný český venkovský živel. Z něho vyrůstala nová, česky cítící, národu neodcizená a obrozenským národním hnutím už podchycená inteligence. Národní hnutí dostávalo novou krev. Nabývalo toho, co ještě postrádal Josef Dobrovský, sociální základny. Národ už nebyl jenom obyčejný prostý lid, k němuž je třeba se sklánět. Češi se ze svých spodních společenských podlaží drali výš, i když stále ještě nebylo snadné vést přesnou hranici mezi českou a německou národností. Stále ještě bylo mnoho Čechů, kteří své češství nepopírali, ale vlivem německých škol a němčícího prostředí si zvykli na německý jazyk tak, že jim byl zcela běžný a ovládali jej stejně, ne-li lépe než svou mateřštinu. Teprve pod vlivem národně obrozenského agitačního působení vlasteneckých vědců, pedagogů, literátů, divadelníků a veřejných činitelů si mnozí uvědomovali svou národní příslušnost, začínali se k ní hlásit, vyznávat ji jako náboženství.
Takto se formovala nová vlastenecká generace doby romantismu, která střídala předchozí osvícenský klasicismus. Cestu jí ukazoval rozvážný, vzdělaný, moudrý Josef Jakub Jungmann (1773 -1847). V duchu Herderovy filozofie vytyčil jasný a plně reálný program národně osvobozeneckého hnutí v oblasti péče o jazyk a literaturu. Tento program bořil dosavadní zemský patriotismus. Omezil pojem českého národa a české národní kultury na uživatele češtiny. Ztotožnil s českým národem lid, především selský, a vyloučil z něho šlechtice, které z nacionálního hlediska pokládal za Němce. Nová česká inteligence pod Jungmannovým vedením viděla národ jako důvod své existence a smysl své práce. „Na nás jest pořad," prohlašoval, „kdo z nás může, ten pracuj, abychom (možné-li) lepší vlasti dochovali potomkům, než nám od předkův zůstavena. Pojde-li vlast, ať jen za nás, okolo nás, dokud my saháme a stačíme, nepojde."
Nejeden z příslušníků takto smýšlející vlastenecké generace se musel od němectví pracně oddělit. Sám Jungmann, i když se narodil v české chalupě, procházel německými školami, takže při návštěvách rodných Hudlic si s rozpaky uvědomoval svou nedostatečnou zběhlost v českém jazyku. Uvědoměle ho pak studoval a pěstoval. Jeho manželka Johanna byla vychována zcela německy, ale manžel ji získal pro českou věc. Také velký romantický básník Karel Hynek Mácha, dříve než se stal hvězdou českého básnického nebe a složil svůj proslulý Máj, veršoval německy a podepisoval se Karl lgnaz. František Palacký, pozdější politický vůdce národa, napsal jakožto historiograf království Českého své životní dílo Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě nejprve německy. Jen náhoda rozhodla, že krásná Betty Panklová se po svatbě se zarytým Čechem Josefem Němcem vytrhla z vlivů německé výchovy, a vtažena plně do českého vlasteneckého prostředí, stala se pod jménem Božena Němcová jednou z největších českých spisovatelek.
České národní hnutí bojovalo o rovnoprávnost českého jazyka a české kultury, ne však proti německému jazyku a německé kultuře jako takovým. Nestavělo český národ do nesmiřitelného protikladu s národem německým. Proto se také zatím stoupenci českého národního hnutí nedostávali do konfliktů s národně uvědomělými Němci. Naopak. Metternichovská policie a císařsko-královské úřady byly jejich společným nepřítelem.
Nadešla čtyřicátá léta 19. století. V Evropě i v českých zemích dozrává revoluce. Hospodářská krize jen urychluje explozi. Neúroda v roce 1842, 1845 a dalších dvou letech. Stoupající drahota. V továrnách se snižují mzdy. Anglická konkurence a nové stroje berou lidem práci. Dochází k propouštění. Už v červnu 1844 propukly dělnické bouře v německém Liberci a v česko-německé Praze. V červenci toho roku se u Poříčské brány střetla dělnická demonstrace s vojskem. Na dlažbě zůstali ležet mrtví.
V únoru 1848 letěly Prahou zprávy, že vypukla revoluce v Itálii a vzápětí ve Francii. Radikálové svolali na sobotu 11. března do sálu Svatováclavských lázní schůzi pražského lidu. Byl zvolen 29členný Svatováclavský výbor s převahou českých a německých liberálů. Připravil text petice, v níž se na prvním místě žádalo zajištění rovných práv české a německé národnosti a řeči v úřadech a na školách. Německé znění petice přečetl Alois Pravoslav Trojan, české radikál Petr Faster. Obě znění, české i německé, pod nimiž se podepsalo několik tisíc Pražanů obou národností a k nimž se připojila i četná česká města i města s německou správou (Liberec, Lovosice, Litoměřice, Hroby aj.), doručila delegace vedená Petrem Fastrem a dr. A. M. Pinkasem císařské kanceláři ve Vídni. Zámožní pražští měšťané německé národnosti se však durdili. V dohodě s německým starostou Müllerem prosazovali odlišné znění petice, ale neuspěli.
V delegaci byli i studenti, kteří podávali vlastní petici, požadující mimo jiné i možnost vzdělávání v obou zemských jazycích.
Mezitím 13. března revoluční demonstrace ve Vídni donutily císaře, aby propustil kancléře Mettemicha, zrušil cenzuru a povolil konstituční vládu.
Pod vlivem vídeňských událostí i revolučního dění v Itálii, Francii a Německu se v Praze srocovalo dělnictvo k protestům proti drahotě, hladu, propouštění z práce a nízkým mzdám. Sedmnáctého března 1200 pražských tiskařů kartounů podává Svatováclavskému výboru petici se žádostí, aby se úřady postaraly o zlepšení stavu. Z proletářského Karlína přišel přípis žádající v prvé řadě zajištění práce a výdělků, "aby nešťastný chudý lid, nouzí a hladem do zoufalství puzen, obecný pokoj výbuchem nějakým nerušil". Těmito požadavky se začal zabývat zvláštní odbor při Svatováclavském výboru.
K udržení pořádku a k ochraně majetku se s podporou vládních úřadů organizují a vyzbrojují Národní gardy. Zámožní měšťané v nich vidí nástroj proti revoluci, k udržení dosavadního pořádku. Stoupenci revoluce naopak vstupují do gard s odhodláním chránit udělená konstituční práva a svobody. Studenti zorganizovali 16. března v Praze Akademickou legii. Má 2 360 mužů, většinou radikálního smýšleni. Konzervativní profesoři v úloze velitelů se marně snaží tlumit jejich revoluční zápal.
Dne 18. března se ustavil český ozbrojený sbor Svornost v čele s vlasteneckým šlechticem, bývalým důstojníkem baronem M. Villanim. Sdružuje konzervativce (Hanka, Tomek, Malý), liberály (Brauner, K. Havliček, J. K. Tyl, L. Rieger, Zap, Smetana, Mánes), ale i radikály (Sabina, Knedlhans-Liblinský, V. Vávra, Ruppert, Gauč, Faster).
Od obou jmenovaných sborů se odlišuje Národní garda s německým šlechtickým velením, vedená knížetem Josefem Lobkowiczem. Sdružuje konzervativní měšťany, vyslovené odpůrce revoluce.
Ozbrojené sbory oblečené do romantických uniforem konají horlivě strážní službu a cvičení ve zbrani. V Praze však roste napětí mezi gardami a vojskem, jehož příslušníci vyvolávají incidenty. Letákové výzvy radikálů, aby vojáci šli s lidem v jeho boji a nebyli "více mrtvým strojem, bez vlastní vůle otroky", zůstávají bez odezvy.
Na venkově se vzmáhá neklid. Na některých panstvích sedláci odmítají plnit robotu i povinnosti. Vláda urychleně vydává patent o zrušení roboty s roční lhůtou.
Zprávy o výbušné náladě v českých zemích přinutily hraběte Kolovrata, aby urychleně přepracoval původní zcela zamítavou císařovu odpověď na petici pražského obyvatelstva. Upravený text, který císař podepsal 23.března a který přiveze delegace o čtyři dny později do Prahy, přesto vyvolává všeobecné zklamáni. Společný sněm pro Čechy, Moravu a Slezsko odmítnut s mlhavým slibem, že požadavek bude nejprve předložen stavovským sněmům, stejně jako otázka obecní samosprávy a úprava vojenské povinnosti. Požadavek zřízení odpovědných úřadů pro české země zamítnut. Rovnoprávnost češtiny a němčiny vyřízena příslibem, že napříště bude dbáno, aby byl řádně plněn článek zemského zřízení, podle něhož „řeč česká a německá v dědičném království Českém zároveň průchod a vzrůst svůj míti měla". Požadavek obsazování úřadů osobami zrozenými v českých zemích a mocnými obou jazyků byl zahrnut mezi ty, které údajně již byly vládními nařízeními nebo císařskými patenty vyřízeny anebo budou vyřízeny v nejbližší době.
Výmluvy a sliby. Sliby a výmluvy. Nálada poklesla. Výzdoba ulic zmizela, chystané slavnostní osvětlení města odřeknuto.
Týž den se Svatováclavský výbor usnesl podat novou petici. Prezident zemského gubernia hrabě Stadion, aby uklidnil radikální studenty, povolil na svou odpovědnost všechny nejdůležitější studentské požadavky včetně přednášek v obou jazycích. Druhá petice převzala požadavky petice první i petice studentů. Místo zemského sněmu jakožto "středověkého ústavu posavadních zemských stavů" žádala "národní zastoupení zahrnující všechny prospěchy země, stejnorodé, všeobecné, zákonodárné a daně povolující na nejširším základě svobodného volitelství a svobodné volitelnosti". Dále se žádalo zřízení vlastního odpovědného ministerstva českých zemí a zřízení patřičných centrálních ouřadů správních pro ně v Praze. Pokud jde o rovnoprávnost jazyků, požadovalo se, aby byla stanovena zvláštním zákonem pro všechny země české.
V té době německé měšťanstvo v Praze, ale i Němci v pohraničí a také čeští Němci usazení ve Vídni začali dávat najevo znepokojení nad tím, že Češi mají hlavní slovo ve Svatováclavském výboru. Také šlechta rozmrzele pohlížela na snahy rušit historické a právní souvislosti starého stavovského zřízení. K takto se utvářející opozici se připojilo i konzervativní zámožné měšťanstvo české, obávající se lidových bouří a ohrožení majetku a pořádku.
Češi opravdu svou aktivitou zastiňují Němce. Krajně neoblíbený německý purkmistr Müller byl donucen abdikovat a nahradil jej nově zvolený český primátor dr. Antonín Strobach. Přes obtíže, které působili němečtí konzervativci z takzvaného kupeckého kasina, byla 29. března zvolena deputace pověřená odevzdat druhou petici, jejíž obsah písemně potvrdil i hrabě Stadion, císaři ve Vídni. Členem deputace byl i německý básník Uffo Horn.
Tentokrát si už vídenští vládní činitelé v čele s ministrem vnitra Pillersdorfem nedovolili požadavky petice jednoduše odmítat. Ve snaze zachránit rozbouřenou Prahu a Čechy pro dynastii projevovali ochotu k ústupkům. Císař dal na jejich rady. Osmého dubna podepsal kabinetní list, který především uznává zásadu jazykové rovnoprávnosti ve školách a ve všech odvětvích státní správy. Prohlašuje zcela jasně, že ,,se česká řeč ve všech odvětvích státní správy a veřejného vyučování s řečí německou v ouplnou rovnost staví". Vyhovuje se rovněž požadavku, aby napříště všechny veřejné úřady a soudy byly obsazovány pouze úředníky znalými obou zemských jazyků. Zemské sněmy smějí projednat zrušení robotních a jiných poddanských povinností. Potvrzuje se platnost vydaných nařízení o svobodě tisku, národních gardách, zrušení roboty za náhradu od 1. dubna 1849. Vyhovělo se i požadavku, aby v čele zemské správy stál člen panovnického rodu jako místodržící. Stal se jím arcikníže František Josef, pozdější císař. Na křeslo prezidenta gubernia místo hraběte Stadiona, který požádal o uvolnění, jmenoval císař hraběte Lva Thuna, který sice uměl česky, ale byI odpůrcem revoluce.
Vcelku však císařův kabinetní list znamenal pro Čechy jasné vítězství národně obrozenského hnutí a značný pokrok politický i sociální.
Potíž byla s Moravou. V takzvaném Ozvání moravského lidu z 6. dubna 1848 skoro všechny kraje Moravy vyslovily souhlas s požadavky státoprávního sjednocení českých zemí v jeden samosprávný celek, avšak v moravském sněmu se česky mluvící zástupci vedení právníkem Aloisem Pražákem dali ovlivnit moravskými Němci natolik, že dopisem panovníkovi 14. dubna sdělovali, že Morava je země od Čech neodvislá. Tím rozbíjeli sjednocení zemí koruny České, které slibovalo zlepšení národnostní pozice Čechů v poměru k Němcům.
V Čechách se mezitím na návrh Karla Havlíčka Svatováclavský výbor přeměnil v stočlenný Národní výbor, který se ujal úlohy vedoucího politického orgánu v zemi.
Až dosud se revolučního dění účastnili čeští a němečtí liberálové i radikálové společně. Řada Němců byla zvolena již do Svatováclavského výboru. K nejagilnějším patřili radikálové Ludvík Ruppert a zástupce německých studentů básník Uffo Horo. Nejenže byli v revolučních požadavcích zajedno s Čechy, ale snažili se mezi svými krajany potlačovat militantní protičeské postoje.
Již v první petici přijaté ve Svatováclavských lázních se pravilo o českém národě, že je v Čechách "původní a má první právo k zemi a ku králi svému".
Čeští Němci se této formulaci nijak nevzpírali. Podrobovali se bez odporu vedení Čechů, protože sami svůj vlastní program neměli. V kabinetním listu, kterým se aspoň zčásti uznávalo české státoprávní hledisko, spatřovali zpočátku i svůj úspěch. Jeden z německých předáků dr. Klieber takto promlouvá v Bohemii k svým krajanům:
"Vaše procesy a ostatní záležitosti nebude již třeba posílati do Vídně k nejvyššímu rozhodováni. Toto nejvyšší rozhodování bude se budoucně díti v Praze... Když tedy věci vaše i v instanci nejvyšší v Praze budou rozhodovány, vám se tudy času, peněz ušetří: budete potom s to, abyste si na Čechy stěžovali, že toho dobrodiní pro celou zemi tudy i pro Vás, Čechoněmce, vyžádali? Myslím, že máte do Prahy přece blíže než do Vídně a že vás to přece stojí méně." Také Uffo Horn v té době ochotně uznával prvenství Čechů v politickém zápase: "Přišel jsem do této země, do otčiny své, ne jako Němec nebo Čech, nýbrž abych mohl pracovati pro svobodu. Shledal jsem skutečně u Čechů spořádanou vůli a silu k boji za tuto svobodu, česká strana skutečně všechno to vybojovala, co zde nyní máme, přidal jsem se tedy k ní a shledal jsem, že nemají Němci příčiny k nedůvěře, že snad Čechové toliko své svobody hájí, neostýchajíce se Němce utiskovati. "
V téže době další z Němců Ludvík Ruppert prohlašuje: „Jest-li který národ, jenž hoří pro svobodu, jsou to zajisté Slované. Po 200 let byli Čechové v okovech, všechny prostředky despotismu se vynaložily, aby země byla zgermanizována, a ta malá hrstka Čechů dokázala odolat....“
Tyto hlasy zaznívaly včas, neboť mnozí Němci se polekali fám, že Češi se chtějí odtrhnout od Rakouska, spojit se s carským Ruskem a vyhladit Němce. Ve skutečnosti se čeští Němci snažili vyhnout jakýmkoli národnostním třenicím a společně s Němci dosáhnout spojení zemí České koruny v rámci konstituční rakouské monarchie.
Oleje do ohně německých obav přilila však 19. března Havlíčkova výzva. aby "všichni věrní Čechové jak v Praze, tak na venkově... svoje německé firmy, štítky a vývěsky zrušili a české si vyvěsili". Němci v tom spatřovali nástup k čechizaci Čech. Byli velice zneklidněni. Havlíček sám je spěchal upokojit vysvětlením: „Není to žádná válka. žádné nepřátelství, není to tak myšleno, jak se na první pohled zdá, anebo vykládati může."
V Pražských novinách vyložil jasně programový vztah Čechů k Rakousku: „Rakousko budiž zcela samostatné, zcela neodvislé, mocné císařství, v něm dojdeme my Slované konečné slávy... Samostatnost ouplná byla by pro nás Čechy za nynějších časů, kde samé nesmírné říše v Evropě povstaly, jenom holé neštěstí... Takto ale ve spojení s jinými Slovany v Rakousích můžeme požívati co zvláštní koruna česká všeliké samostatnosti a zároveň všelikých výhod k užitku velikého našeho státu. Tedy upřímně a srdečně dbejme o vznik Rakouského mocnářství."
Tento program ovšem Němce asi příliš neuklidnil. Vyhlídka, že se ocitnou v obklíčení slovanské většiny, nebyla nijak povzbudivá. Hned se proto v Praze konaly akce k usmíření obou národností. Dvacátého března o soužití Čechů a Němců v českých zemích jednalo shromáždění českých spisovatelů. Vydali usnesení, které mělo Němce zbavit obav z domnělého českého separatismu a panslavismu směřujícího k vyhlazení všeho německého. Hned následující den se konalo společné shromáždění spisovatelů obou národností a jeho výsledkem bylo Osvědčení hovořící o družném soužití Čechů s Němci. Podepsali je za Němce básník Karl Ebert, Uffo Horn, Alfred Maissner, Moritz Hartmann, knihovník a publicista Rudolf Glaser, vydavatel časopisu Ost und West, novinář J. Hickl, Ignaz Kuranda, dr. R. Haas a jiní. Za české spisovatele listinu signoval F. Palacký, K. Havlíček, J. K. Tyl, K. Sabina, V. Hanka a další. ,
Také ozbrojený český sbor Svornost, jehož vznik vyvolával mezi Němci nejrůznější dohady, snažil se uklidnit německé spoluobčany proklamací vyzývající Čechy i Němce, aby bojovali v jednotě za společné cíle.
Idea společných zájmů prolínala snahy politických předáků na obou stranách. Zaznívá i v dobových studentských písních, jako je tato, odvozená z německých veršů Moritze Hartmanna: „Teď o svobodě hovor plyne, o věčně svatém spojení, Čech Němci družně rukou kyne, vespolná radost vůkol zní."
Avšak pozor! Už se probouzí z dřímoty nesnášenlivý, dravý německý nacionalismus. Liberečtí Němci vydávají výzvu všem Němcům z Čech, aby se sjednotili proti nebezpečí, které jim hrozí od Čechů. Čtvrtého dubna proti této výzvě pozvedávají hlas čeští a němečtí spisovatelé v Praze, ale myšlenka družného soužití a spolupráce začíná zřejmě tonout ve vzdutých vášních primitivního nacionalismu.
Sotva Češi císařovým kabinetním listem dosáhli splnění samozřejmého požadavku jazykové rovnoprávnosti, už se začínají mezi Němci ozývat projevy nespokojenosti se snahami Čechů po samostatném národním životě. Jiskry protičeských nálad se zvláště v českém a moravském pohraničí rozněcovaly vlivem štvavých protičeských a protislovanských článků ve vídeňském tisku. 9. dubna 1848 představitelé šovinistického vídeňského Spolku Němců z českých zemí zaslali ministru vnitra Pillersdorfovi ostrý protest proti akceptování českých národních požadavků. Sami naproti tomu mimo jiné žádali, aby Čechy, Morava a Slezsko spolu s ostatními rakouskými zeměmi byly připojeny k příštímu Velkému Německu.
Myšlenka tisíc let stará. Nyní se objevuje v nové, moderní podobě, která nastoluje otázku bytí a nebytí českého národa a českého státu zvlášť nebezpečným způsobem. Ihned se jí s nadšením chápou němečtí studenti v Praze. Okázale si připínají na kabáty kokardy ve velkoněmeckých národních barvách, černé, červené a zlaté. Velkoněmecký, nesnášenlivý, výbojný, rvavý nacionalismus se mezi Němci v Čechách šíří jako epidemie. Snahám po soužití je podle všeho odzvoněno. Šovinisté neznají soužití, pouze ovládnutí, pohlcení. Nikomu nepřejí svobodu a plný národní rozvoj než svému vlastnímu národu, sami sobě.
Na české straně, to musíme říci s pocitem hrdosti, se neoplácí stejnou mincí. Radikálové se nanejvýš při uplatňováni jazykové rovnoprávnosti domáhají, aby v Národním výboru byla prohlášena čeština za jednací řeč, ale liberálové, kteří mají převahu, tento požadavek odmítají s poukazem na to, že by němečtí členové výboru nerozuměli. Nechtějí se sebeméně dotknout německých zájmů. Snaží se při každé příležitosti zdůrazňovat upřímnou. vůli českých představitelů hájit vždy a za všech okolnosti práva obou národností v zemi a nepřipustit nic, co by znamenalo sebemenší újmu pro jednu či pro druhou.
Vzdor tomu němečtí nacionalisté čím dál častěji a nenávistněji útočí proti Čechům. Ačkoli mají Němci ve výboru poměrné zastoupení, němečtí šovinisté lživě obviňují výbor z potlačování německého živlu v Čechách. Zlovolná šovinistická agitace vyvolává národnostní rozmíšky a třenice. Němci se najednou nemohou smířit se skutečností, že nemají mít nadále výsadní postavení. Češi jsou pro ně „méněcenný národní kmen".
Stoupenci německého revolučního národního hnutí v té době dospěli k záměru vytvořit z dosavadního spolku německých států vedených Rakouskem jednotný německý spolkový stát - Velké Německo. Počítali k němu celé Rakousko včetně neněmeckých zemí v mylné představě, že v nich mají Němci většinu. O českých zemích speciálně měli vůdcové hnuti navíc neoprávněně za to, že odevždy patří k Německu. Ernst Moritz Arnd například trvá ve vztahu k Čechám na tom, že "co tisíc let patřilo k nám, musí k nám patřit, pokud se nechceme zhroutit". Totéž jinými slovy prohlašuje Georg Waitz, když říká, že v důsledku dějinné kontinuity říše se nikomu nemůže ponechat na vůli, ,jestli k nám chce patřit nebo ne". (Kolikrát ještě v dalekém budoucnu zazní podobné výroky na českou adresu!)
Ustavení velkoněmeckého státu se mělo projednat na všeněmeckém sněmu svolaném do Frankfurtu nad Mohanem, kam měli být pozváni i zástupci Čechů, Slovinců a Poláků z území zabraného Pruskem. Do přípravného výboru byl za Čechy nominován František Palacký. Tento liberální český politik však 11. dubna odeslal do Frankfurtu list, v němž uvedl důvody, proč musí účast na sněmu odříci. Především uváděl, že není Němec, nýbrž Čech rodu slovanského a že by z toho důvodu nemohl přispět k uskutečnění velkoněmeckých snah. Stanovisko velkoněmeckého programu, podle něhož se měl český národ spojit s německým, jako historik označil za zcela nový požadavek nemající "žádného historického základu právního".
Druhým důvodem odmítnutí pro něj byl další cíl velkoněmeckého programu, totiž zničení samostatnosti Rakouské říše „jejížto zachování, celost i upevnění jest a býti musí věcí velikou i důležitou netoliko národu mého, ale celé Evropy, ano lidskosti a vzdělanosti samé". Nutnost zachování rakouské říše mu plynula z překotného růstu univerzální ruské říše, která by ohrožovala národy sousedící s Ruskem na jihovýchodě: Slovany, Rumuny, Maďary, Němce, Řeky, Turky a Albánce. "Poněvadž žádný z těchto malých národů sám o sobě by nemohl odolat svému sousedu na východě, musí se spojit v jednotný svazek ouzký a pevný."
Zároveň však Palacký rozhodně odmítl, aby tak, jako je považován pro své slovanské cítění za nepřítele Němců, byl pro svůj odpor považován za nepřítele Rusů. Rakousko pro něj bylo "potřebný svazek národů" k jejich ochraně před pohlcením carskou říší. V této souvislosti použil známou větu: ,,Zajisté, kdyby státu Rakouského nebylo již od dávna, musili bychom v interessu Evropy, ba humanity samé přičiniti se co nejdříve, aby se utvořil." Palacký si přitom byl vědom jeho nedokonalosti, spočívající v tom, že nebylo uznáváno „základní totiž pravidlo, aby všecky pod žezlem jeho sjednocené národnosti i všecka vyznání víry požívaly vespolek ouplné rovnosti, práva i vážnosti". Soudil však, že ještě není v říši Rakouska pozdě na spravedlivé federativní uspořádání a že Vídeň je "ono ústředí, ježto se k tomu hodí a povoláno jest, aby ujistilo i uhájilo národu mému pokoj, svobodu a právo".
V závěru svého Psaní do Frankfurtu Palacký vyjádřil přesvědčení, že nezbývá nic, než aby obě mocnosti, říše Rakouská i Německá, vedle sebe rovnoprávně se ustrojily, svůj dosavadní svazek aby proměnily na věčný spolek k obraně i ke vzdoře.
Palackého postoj k německému národnímu hnutí byl nesen programem austroslavismu, který sám spolu s K. Havlíčkem zformuloval a který jejich zásluhou převládl v kruzích českého liberálního měšťanstva. Obrážela se v něm skutečnost, že se české země v rámci Rakouska domohly sílící hospodářské pozice a že český národ zároveň s ostatními slovanskými národy, Slováky, Chorvaty, Srby, Slovinci, Poláky a Ukrajinci, dosahoval slovanské početní převahy nad Němci, což mu slibovalo snazší prosazení národních zájmů než při zapojení do velkoněmeckého celku. Vinu na tomto přimknutí českých politiků k Rakousku mělo i německé národní hnutí svými šovinistickými sklony, nedostatečným pochopením jiných než svých vlastních národních zájmů.
Umírnění Němci v Národním výboru, dr. Jan Kliebert, knihkupec Alois Borrosch, radikál Uffo Horn a někteří další, se ještě v polovině dubna snažili uhladit česko-německé rozpory. Stoupenci velkoněmeckého programu jim však vyslovili nedůvěru a jako protiváhu Národního výboru 19. dubna založili velkoněmecký spolek Constitutioneler Verein, který si předsevzal paralyzovat vliv Národního výboru a rozvinout agitaci pro účast zástupců českých zemí na frankfurtském všeněmeckém shromáždění,
Němečtí členové Národního výboru účinkem velkoněmecké agitace rezignuji na své členství s odůvodněním, že Němci jako hospodářsky a kulturně silnější složka obyvatelstva tu nemají patřičné zastoupeni. Počátkem května z výboru odcházejí i poslední zastánci spolupráce, Moritz Hartmann, A. Meissner a nakonec i Uffo Horn a K. E. Ebert. Jednota Čechů a českých Němců se tím zhroutila.
Tím, že se čeští Němci přihlásili k velkoněmeckému nacionálnímu programu a dali průchod nenávistnému nepřátelství k Čechům, vehnali české liberály stejně jako radikály do náruče císařské Vídně. Negovali společné zájmy na rozvoji českých zemí jako domova obou národností. Ve svém vlastním národním zájmu chtěli likvidovat vyhlídky Čechů na vlastni národní emancipaci.
V Čechách a na Moravě tak vzplanul národnostní politický boj. Němci se dožadovali vypsání voleb do Frankfurtu a rozpoutali rozsáhlou agitační kampaň v tisku. Češi se naopak tyto volby snažili zmařit. Odpovídali na aktivitu Němců tiskovými polemikami, ale i písněmi, jako byla ta, která začínala, „zdvihni se, zdvihni, starý český lve" a končila, „Hr na Němce, hr na vraha, na Frankfurt Praha". Zvlášť rozšířená byla písnička, kterou složil Karel Havlíček na známou melodii ,,Až já budu velká". Zesměšňovala zástupce Němců z Čech dr. Schusselku a účinně agitovala proti frankfurtskému sněmu: "Šuselka nám píše, z tej německej říše, bychom přišli Němcům pomoct, že jim kručí v břiše..."
Národní výbor se stavěl proti volbám v Čechách. Také na Moravě převládl odpor proti nim. Konstituční spolek pražských Němců k ministru vnitra Pillersdorfovi vyslal delegaci s prohlášením, že v německých krajích se volby budou konat stůj co stůj. Češi v odpověď násilně rozehnali schůzi spolku, na.niž se projednávala otázka voleb.
Frankfurtský přípravný výbor vyslal 25. dubna do Prahy deputaci, která měla rozptýlit obavy Čechů z připojení českých zemí k Velkoněmecku. Její snaha se minula účinkem. Člen spolku pražských Němců A. Schilling při jednání popuzeně prohlásil: „Jsem přesvědčen, že jestliže se nepodaří zachovat Čechy v rámci německého spolku přesvědčováním, musí být přikováni k Německu mečem." Tím ovšem končila možnost dohody.
Národnostní rozpory vykazovaly čím dál ostřejší hrany, k čemuž zvláště přispívala štvavá německá propaganda, zlostná a bezohledná. Nakonec i správce gubernia hrabě Stadion považoval za nutné proti ní vystoupit vyhláškou, která vyvracela nevybíravé osočování českého obyvatelstva. že "s obyvatelstvem německým nepřátelsky smýšlí a o potlačení a vypuzení téhož usiluje". Národní výbor na německé útoky odpověděl 8. května vyhláškou o své dosavadní činnosti, v níž zdůrazňoval více než poměrné zastoupení Němců ve výboru a nezávadnost jednání sekcí i pléna v národnostních záležitostech. Konstituční spolek Němců ihned vyrukoval s veřejným protestem upírajícím Národnímu výboru oprávnění mluvit jménem Českého království. Na to odpověděl Národní výbor 12. května prohlášením zdůvodňujícím klidnými, věcnými formulacemi, proč se Češi nechtějí a nemohou zúčastnit frankfurtského shromáždění.
Nakonec vídeňská vláda v naději, že dosáhne ve Frankfurtu převahy nad pruským vlivem, volby přece jen vypsala. V Čechách a na Moravě však volilo jen 21 německých volebních okresů z celkového počtu 68. Ukázalo se, že ani mezi Němci neměla velkoněmecká agitace stoprocentní účinek. Český odpor způsobil, že do frankfurtského parlamentu v katedrále sv. Pavla delegovalo své poslance pouze 47 obvodů místo 131. To byl jasný nezdar.
Jako protiváhu k německému národnímu shromáždění zorganizoval Fr. Palacký se svými politickými spolupracovníky a přáteli na počátek června Slovanský sjezd v Praze. Jeho hlavním posláním bylo upozornit na rakouské Slovany jako mocnou politickou silu.
Sjezd, probíhající ve dnech 2.-12. června 1848, vyvolal prudký odpor německého liberálního i demokratického občanstva v českých zemích, ale hlavně ve Vídni a také v německých státech. Vyústil v zuřivou protičeskou a protislovanskou kampaň v německém a především vídeňském tisku. Obdobně i Maďaři, kteří ve svém zaujetí pro svou národní svobodu naprosto ignorovali a potírali národní tužby Slováků, protestovali ve Vídni zvláštní delegaci proti konáni sjezdu. Zapojili se také plně do protičeských a protislovanských štvanic.
Jednáni sjezdu bylo 12. června 1848 přerušeno živelným vzplanutím ozbrojeného povstání v Praze. Předehrou k němu byla sbratřovací mše na Koňském trhu ( dnešním Václavském náměstí) jako manifestační demonstrace všeho pražského lidu, Čechů i Němců. Když byl jejich průvod napaden vojskem, rozhořely se ozbrojené střety. Po týdenních krvavých šarvátkách v ulicích, těžkém barbarském bombardování Prahy dělostřelectvem a urputných bojích s Windischgrätzovými granátníky o barikády bylo povstání potlačeno. Kníže Windischgrätz byl zahrnut děkovnými listy českých Němců jako "zachránce a zastánce německé věci". Na barikádách naproti tomu po boku Čechů prokazatelně bojovali i mnozí němečtí demokraté a dělníci. Tento fakt vyvracel štvavé fámy, které rozšiřoval německý nacionalistický tisk, že povstání bylo namířeno proti Němcům. Sám kniže Windischgrätz vyhlásil, že "byl přinucen nikoliv v stranickém boji mezi národnostmi, nýbrž ku přemoženi veřejného odboje branné moci použíti".
Na pozadí zavilé nenávisti k Čechům, kterou němečtí nacionalisté v té době bezuzdně dávali najevo, upoutávají pozornost názory Němce Karla Marxe, uveřejněné v článku o pražském povstání 17. června 1848 v Neue Rheinische Zeitung. Konstatuje tu, že ,,rakouská soldateska utopila v české krvi možnost pokojného soužití Čechů a Němců". V kritickém rozboru situace Marx vytýká německé liberální buržoazii její šovinistický postoj vůči jiným národům usilujícím také o dosaženi své národní svobody. O vzájemném vztahu Němců a Čechů píše: "Revoluční Německo bylo by se muselo zejména v poměru k sousedním národům zřici celé své minulosti. Muselo by zároveň s vlastni svobodou proklamovat svobodu národů, které dosud utlačovalo. A co učinilo Německo? RatifIkovalo staré potlačení Itálie, Polska a nyní také Čech německou soldateskou... A tu požadují Němci, aby jim Čechové důvěřovali? A vytýkají Čechům, že se nechtějí připojit k národu, který sám sebe osvobodiv, jiné národy potlačuje a s nimi špatně zachází."
Na druhé straně nutno uznat, že v českém národním hnutí nabyli převahy liberálové, kteří odmítali revoluční hnutí a hledali dohodu s dynastií a šlechtou v rozporu se zájmy evropské revoluce. Leč co jim zbývalo?
Konají se volby do říšského sněmu. Zatím ještě neplatí žádná omezení. Stalo se něco neslýchaného. Čtvrtina nových poslanců pochází ze selského stavu. Hans Kudlich, Němec ze slezské Lomnice, který studoval ve Vídni, 26. července 1848 vystupuje s návrhem, aby byl zrušen poddanský poměr rolníků. Návrh je 7. záři 1848 přijat. Dostává podobu zákona. Rolníci v celém Rakousku jsou osvobozeni od všech panských břemen, avšak nikoli bez náhrady. Panstvu se dostane odškodněni.
V září se říšský sněm chystá konečně k projednání ústavy. Plénu jsou předloženy dva návrhy. Jeden vypracoval Fr. Palacký, vycházející z federalistického uspořádání rakouské říše, autorem druhého, centralistického, je moravský Němec K. Mayer. K jednání už nedojde. Obzor se zatmívá bouřlivými mraky.
Vláda ještě během září odměnila loajalitu Čechů řadou ústupků. Začátkem měsíce zrušila Thunův červencový výnos o rozpuštění ozbrojeného sboru Svornost. Měl se však stejně jako Akademická legie sloučit s Národní gardou. Čtrnáctého září vyhlášena jménem císaře Ferdinanda všeobecná amnestie pro "všechny vyšetřované i uprchlé viníky" červnového povstání v Praze. Za čtyři dny nato vydáno vládní nařízení o právech českého jazyka ve školství. Čeština se zaváděla na gymnáziích v českých krajích jako povinný předmět. V hodinách náboženství, dějepisu, zeměpisu a přírodních věd se stávala jazykem vyučovacím. V německých krajích se mělo češtině učit jako nepovinnému předmětu.
Fr. Palacký, kterému bylo již v květnu nabídnuto křeslo ve vládě, byl začátkem září znovu vyzván. aby vstoupil do vlády jako ministr vyučování. Palacký stejně jako v prvém případě odmítl. Odvolal se na to, že nechce znesnadňovat situaci sněmu, jelikož mnozí Němci by byli jeho povýšením uraženi a přešli by k opozici.
Česká delegace na sněmu se také postavila proti Maďarům jako utlačovatelům slovanských národností v Uhrách. Jednání sněmu se čile rozbíhalo, když tu náhle 6. října z houstnoucích mraků společenského napětí šlehl blesk protivládního povstání. Císař a vláda ve strachu uprchli do Olomouce.
Protože ve vídeňském tisku zazněly i ostré útoky na české liberální poslance pro jejich podporu vlády a dvora, Češi v čele s Palackým opustili Vídeň a vyzvali ostatní poslance, aby se shromáždili 20. října v Brně k dalšímu jednání. Sněm je vyzval, aby se vrátili do Vídně, ale oni odmítli vzhledem k povstání účastnit se zasedání, pokud se bude konat ve Vídni. Liberálové totiž ve vídeňském povstání viděli ohrožení Slovanů, a tím i Čechů v rakouské říši. Ale i radikál Sladkovský, který jinak povstání držel palce, vytýkal ve Vídni vídeňským demokratům nesnášenlivost vůči Slovanům. Radikální žurnalista Karel Sabina, před nedávnem zatčený pro účast na povstání v Praze a nyní amnestovaný, ve svých článcích přizvukoval liberálům, že vídeňské revoluční povstání vyvolala ultraněmecká levice ve spojení s Maďary a že "celé to povstání hlavně čelilo proti Slovanům". Rieger, Štúr a Hurban přesvědčili studenty rokující v Karolinu, jestli mají podpořit nebo nepodpořit vídeňské povstalce, že povstalým Němcům ve Vídni nejde o boj s reakcí, ale o nacionální boj proti Slovanům, kteří z toho důvodu nemohou povstání podporovat. Proti revoluční Vídni ostře vystoupil v Národních novinách i Karel Havlíček. Moravští a slezští Němci naproti tomu bouřlivě vyjadřovali sympatie s vídeňskými Němci, místy se k nim připojovali i čeští řemeslníci, dělníci a studenti. A však Týdeník, redigovaný radikálem Janem Ohéralem, a Moravské noviny F. M. Klácela pohlížely na říjnové události ve Vídni odmítavě, poukazujíce na nenávistné štvaní vídeňských Němců proti Slovanům a hlavně Čechům.
Koncem října císař rozhodl na návrh Palackého, aby říšský sněm pokračoval v projednávání ústavy. Byl svolán na listopad do Kroměříže.
Sotva se poslanci 22. listopadu po více než týdenním odkladu konečně sešli v síni arcibiskupského paláce upraveného na sněmovnu a začali rokovat, zmrazila je za pouhé dva dny zpráva. že v rozporu s ústavním postupem byla jmenována vláda v čele s ministerských předsedou knížetem Felixem Schwarzenbergem, Windischgrätzovým švagrem, o němž bylo známo, že je nepřítelem revolučních změn a názorovým spřízněncem Metternicha. Dalo se předpokládat, že nastanou obtíže.
Potvrdilo se to již při projednávání prvního bodu programu, návrhu základních práv. Sotva F. L. Rieger jako zpravodaj ústavního výboru 4. ledna 1849 při druhém čtení dočetl přepracovaný text návrhu předtím už projednaného v prosinci, chopil se slova ministr vnitra hrabě Stadion a přednesl prohlášení vlády tvrdě napadající první paragraf návrhu, hovořící o tom, že "všechny moci státní vycházejí od národu a vykonávají se způsobem nařízeným v ústavě". Vláda trvala na stanovisku, že "posvátným pramenem nejvyšší moci i v konstituční monarchii je dědičné právo panovníkovo".
Sněm se okamžitě ohradil proti narušování svobody sněmovního jednání. Začaly zdlouhavé, několikatýdenní diskuse o jednotlivých bodech návrhu.
V ústavním výboru se zatím F. Palacký shodně s českým Němcem Ludwigem von Lohnerem pokoušel obhájit federalistický návrh ústavy. Jeho podstatou bylo rozdělení rakouské říše na osm národních zemských seskupení. Německé oblasti Čech, Moravy a Slezska měly být připojeny k německému Rakousku, zatímco ryze české území mělo vytvořit společný celek se Slovenskem. Proti návrhu se ozvaly zamítavé hlasy na české i německé straně. Výbor se přidržel oponentního návrhu moravského Němce Kajetána Mayera, který doporučoval uvnitř korunních zemí vytvořit národnostně jednolité okresy s rozsáhlou pravomocí v národnostních záležitostech.
Nutno dodat, že již předtím, koncem záři 1848, vznesli tento požadavek rozdělení říšských zemí podle jazykových hranic zástupci německých měst a obcí v Čechách na svém kongresu v Teplicích. Čechy se měly rozdělit na sedm krajů, čtyři české a tři německé, a každý kraj měl mít svého hejtmana podřízeného přímo ministerstvu. Zároveň se však požadovalo, aby se celá země připojila k celní jednotě německé. Na to ovšem namítali pražští Němci, že by v takovém případě byli od Čechů a Slovanů udáveni. Věc, jak vidno, nebyla tak jednoduchá.
Ústavní výbor sněmu nakonec připravil kompromisní návrh, který měl být projednán sněmovním plénem 15. března 1849. Tomu zabránil předseda vlády kníže Schwarzenberg státním převratem. Nejprve donutil císaře Ferdinanda, aby se vzdal trůnu ve prospěch svého osmnáctiletého synovce Františka Josefa. Čtvrtého března dal vyhlásit okleštěnou, jak se tehdy říkalo "oktrojovanou", Říšskou ústavu pro císařství Rakouské. Sedmého března ráno, když poslanci přicházeli k sněmovnímu paláci, zjišťovali s překvapením, že budova je střežena vojskem a nikdo nesmí dovnitř. Sněm byl na vládní příkaz rozpuštěn.
Čeští a němečtí poslanci si v tu chvíli na okamžik uvědomili, co je spojuje, a vydali 15. března společný protest, nadepsaný ,,Prohlášení poslanců o náhlém rozpuštění sněmu říšského". Byl to však už jen výkřik do větru. Vláda vykročila odhodlaně za svým cílem, obnovou absolutismu.
Redakce: J. Skalský
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nezávislou skupinou Věrni zůstaneme, Kruhem občanů ČR vyhnaných v r. 1938 z pohraničí a Českým národním sdružením jako svou 356. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, listopad, 2010.
Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz
E-mail: vydavatel@seznam.cz
tisíce studentů a nepočítané tisíce dělníků. Duší všech příprav je E. Amold, J. V. Frič, K. Sabina... Svrhnou vládu a vznikne republika. Pořídili už seznam čelných osobností, které budou zatčeny, bývalý císař Fer
dinand, sídlící nyní na Pražském hradě, několik vznešených dam z císařova příbuzenstva, pražský primátor dr. Vaňka, viceprezident gubernia Mescéry,vojenský velitel generál KhevenhUller, několik šlechticů, dokonce i vůdcové českých liberálů Palacký a Havliček. Někteří horlivci žádají jejich smrt. Přípravy vrcholí. Navazuje se spolupráce s německými radikálními studenty v Praze sdruženými ve spolcích Markomannia a Liberalia.
Třicátého dubna 1849 člen ústředního revolučního komitétu Jan Nedvídek pověřuje přítele medika Hensla splněním některých ~olů. Neopatrněmu přitom svěřuje podrobnosti. Za necelých čtrnáct dnů vypukne revolu
ce. Prozradil mu celý plán a také, kdo všechno bude zatčen. '
Hensl se zděsil. I Palacký a Havlíček! Obou si velice váží, sám pracuje u Havlíčka v redakci. Rozhodl se jít za Palackým, požádat ho, aby spik
Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz