Ing. Jiří Krutina
To, že Lidové noviny, dávají prostor pro novodobé přepisovatele historie a nové „novináře“ protektorátního „lažnovského“ typu, je veřejnosti již dostatečně známo. Jejich zapojení například v prezidentské volbě dostatečně ukázalo, čí chleba zaměstnanci papají. Tito novináři opakovaně prosazují v tomto deníku sudetoněmeckou rétoriku se snahou o přepisování historie spojené s druhou světovou válkou. Demagogie těchto pisálků již nabývá doslova patologického způsobu myšlení.
Nedávno tento způsob demagogicko-patologického myšlení předvedl ve svém článku publi(na)cista – Vilém Barák. Článek se jmenuje: Jenom gesta nestačí – Přijměme konečně odpovědnost za poválečné bezpráví na Němcích.
Autor se v něm doslova rozhořčuje nad Čechy, kteří údajně ani po 68 letech od konce války se nevyrovnali se svou údajnou „žumpou“, týkající se vyhnání německého obyvatelstva. Na to, že opět zcela protiprávně používá sudeťácký výraz „vyhnání“ místo transfer, už nemá cenu upozorňovat. Alespoň víme, kdo skutečně stojí za objednávkou podobných článků. Samozřejmě součástí tohoto nacistického folklóru LN je označení současného českého prezidenta, stejně jako toho předchozího, za toho, kdo hází špínu a hraje na nacionalistické stereotypy u Čechů. Prezident je opět kritizován za svůj výrok, že lepší pro vlastizrádce byl odsun, než trest smrti. Co je na tom pobuřujícího, mi není jasné.
LN lžou o nějaké české zášti proti všemu německému, kterou prý naši politici neustále udržují. Tím ve skutečnosti jenom otáčejí svůj vlastní skrytý nacismus a jeho ochranu proti těm, kteří pouze upozorňují na historickou pravdu a brání přepisování historie z jakýchsi „nových pohledů“. Kdo si dnes dovolí upozornit tyto sudeťácké pisálky na fakt, že historie nezačala odsunem Němců v roce 1945, ale že jí předcházelo celé období stýkání a potýkáni s Němci, včetně bezprecedentního teroristického útoku sudetských Němců v čele s nacisty K. Henleinem a K. H. Frankem a jejich ozbrojených SudetenFreikorps na československý stát, v němž jako Hitlerova pátá kolona sudeti působili, kdo poukazuje na okupaci Čech a Moravy, jejímž cílem bylo germanizovat či vyhubit Čechy, nejpozději po vítězném ukončení druhé světové války, kdo pochybuje o tom, že na této genocidě se podíleli zejména čeští Němci, kteří tvořili až 50% personálu gestapa a SD na území protektorátu, je označen za českého nacionalistu. I na tento folklór už jsme si zvykli.
Publi(na)cista Barák se rozhořčeně rozčiluje, že Češi musí už konečně přijmout fakt, že šlo o bezpráví a křivdy na vinných i nevinných a že všechny dosavadní omluvy našich politiků, včetně té Nečasovy v bavorském parlamentu, jsou nedostatečné. Dále přímo v článku autor vybízí ke zrušení poválečných předpisů o beztrestnosti. Jinými slovy přímo hájí stanovisko sudetoněmeckého landsmanšaftu (SDL) v Rakousku a Německu. Přímo napadá náš právní řád, jehož jsou tyto předpisy součástí, jak uznal mimo jiné ústavní soud v roce 1995. Jak to, že někdo může takto otevřeně napadat český stát a jeho právní fundamenty, a to ještě bez jakýchkoliv následků?
Co ale je nejvíce zarážející na postupech a rétorice těchto publi(na)cistů? Způsob demagogicko-patologického myšlení, které se projevuje směšováním dnešního pohledu na děje v minulosti se snahou dnes měnit to, co bylo provedeno v minulosti a kvůli minulosti. Udělejme si podrobnou analýzu používané rétoriky těchto rozhořčených pisálku nad údajným „českým nacionalismem“. Cituji z článku:
„Z pohledu současnosti byl odsun etnickou čistkou a uplatněním kolektivní odpovědnosti. Tehdejší účastníci Postupimské konference Spojené státy a Velká Británie, by dnes „transfer“ neschválili. Jeho iniciátoři a vykonavatelé, včetně Edvarda Beneše, by skončili u Mezinárodního tribunálu v Haagu.“ Konec citace.
Nevím, zda jsem opravdu natolik, jak se říká, natvrdlý, ale prostě logické konstrukci, že z „pohledu současnosti“ něco v minulosti, co se stalo za zcela jiných okolností a zasazeno v jiném časoprostorovém ději by bylo dnes něco jiného, než to bylo tehdy? Tehdy šlo o transfer německého obyvatelstva jako následek událostí předcházejících, dohodnutý vítěznými mocnostmi v důsledku války, kterou rozpoutalo nacistické Německo; mimo jiné právě za pomoci páté kolony sudetských Němců prvně rozbilo ČSR, čímž de facto začala válka. Dnes by ta samá událost v minulosti měla být „etnickou čistkou“ a místo představitelů vítězných mocností, kteří porazili barbarskou Německou Třetí říši, by dnes byli „váleční zločinci“? Uvědomují si vůbec tito publi(na)cisté, co vlastně svým smýšlením konstruují za nelogické, demagogické a neváhám říci patologické výplody? Jsou si vůbec vědomi té nelogičnosti, kterou vypouštějí z úst? Uvědomují si tyto zmatené bláboly, tvářící se strašně povzneseně a spravedlivě takřka „pravdoláskařsky“, čitatelé těchto demagogických nelogismů, které usilují o vygumování českého národní povědomí a přepsání historie?
Požadovat dnes změnu nebo zrušení něčeho, co mělo svůj důvod a příčiny v minulosti jenom proto, že někdo není spokojen s koncem války, jak dopadl, a zdůvodňovat to neologismem, že uplatněním „dnešního pohledu“ by něco v minulosti bylo jinak – to opravdu hraničí s vážnou poruchou vnímání a schopnosti racionálního úsudku a kontroly svého myšlení.
Jedná se o rétoriku, která je postavená na nedostatečném chápání logiky a vůbec způsobu myšlení. V pozadí je vážná porucha vnímání reality způsobená neschopností rozlišování a ztrátou etiky. Výsledkem je tato rétorika, která je schopná vše zcela otočit, co se nám nehodí relativizovat, z agresorů dělat nevinné oběti a otáčet příčiny a následky. Přesně jak zobrazuje nacistická svastika. Pak podle této „naci-logiky“ můžeme jít ještě dále.
Pane publi(na)cisto Baráku, srovnejte se v čase: minulost je něco, co se stalo – je to z pohledu dneška vzpomínkou. To, jak se věci staly v minulosti, nelze měnit. Lze to však jinak interpretovat – překrucovat. To ale není „nový pohled“ – to je odvěká snaha těch, kdo se nesmířili s minulostí. Tedy ti, kdo se nesmířili s minulostí, nejsou žádní „nacionalističtí Češi“, ale právě tito pisálci a ti, za které kopou a čí chleba jedí. Pokud bychom měli uplatnit patologické myšlení směrem do minulosti, pak by ledasco z „dnešního“ pohledu mělo být jinak v minulosti, ne? Z dnešního pohledu je přeci feudální systém strašlivou nespravedlností, proč tedy neusilujeme o jeho zrušení? Stejná ne-logika, stejný nesmyslný požadavek a stejná patologie.
Už jsem se jednou setkal s tímto fenoménem, kterému říkám „myšlení do minulosti“. Dotyčný zcela vážně tvrdil, že si dovede sebe sama představit v minulosti, jak by něčemu nerozuměl. No abych řekl pravdu, také jsem tomu nerozuměl. Ale o to lépe chápu, o co jde.
Historie je o vědě a nezaujatém pohledu ze stanoviska pozorovatele spojeného s atmosférou dané doby. Snaha o výběrové účelové uplatňování „dnešních“ a „jiných“ pohledů na minulost je snahou o její přepisování a mocenské zneužití. Podobně například marxistická historiografie pohlížela na české husity jako na bolševiky 15. století a dnešní religionista Halík je zase vidí jako teroristy. Tyto pohledy nejsou historií, ale manipulací a demagogií, stejně jako tyto myšlenkové excesy pro-sudetsky orientovaných pisatelů LN.
Nevím, zda si této patologie myšlení u těchto obhajovatelů sudeťáckého nesmířeného pohledu na vše české obratně překroucené v německých novinách jako poukaz na „český nacionalismus“ běžný čtenář všimne, ale je nutno na to upozornit.
Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz