Vážený pan
Karel
Schwarzenberg
ministr
zahraničních věcí
Praha
V Praze dne
15. ledna 2008
Vážený pane
ministře,
v souladu s čl. 18 Listiny základních práv a
svobod a petičním zákonem se na Vás obracíme s žádostí o vyjádření
k dále uvedeným skutečnostem.
Zdůrazňujeme, že toužíme žít s německým národem
v míru a dobrých sousedských vztazích. Trvalý mír i dobré sousedské vztahy
mohou být založeny pouze na spravedlnosti. Té se však česko-německým vztahům
zatím nedostává.
V současnosti dochází k pokusům vytvořit dojem, že
k dosažení spravedlnosti v česko-německých vztazích a k jejich
vyváženosti, jak to líčí někteří naši politici a ochotně šíří řada médií,
především těch, které jsou v německých rukou, snad již chybí humanitární
gesto České republiky vůči části nebo dokonce celé německé menšiny žijící
v našem státě, příp. i zahájení „dialogu“ s představiteli odsunutých
Němců z Československa, vedoucí zejména, ale nejen k jejich určitému
morálnímu odškodnění. O takovémto humanitárním gestu, před nedlouhou dobou
opakovaně na nás vynucovaném, mluvili a dodnes občas mluví někteří ústavní
činitelé a politici SRN i Rakouska a nepočetná, ale velmi hlasná česká skupina,
která ve svém germanofilském zanícení odmítá vzít na vědomí určité historické
souvislosti.
Je zbytečné zdůrazňovat, že takovéto vidění dějin, které zaměňuje
následek a příčinu, je ve svých důsledcích v podstatě velmi nebezpečným pokusem o revizi historie, většina našeho
národa nesdílí.
Pan ing. J. Paroubek, dřívější předseda vlády ČR, učinil,
jak jsme přesvědčeni, poslední možný a nutný krok, kterým jsme byli povinováni.
Projevil gesto dobré vůle ve vztahu k tzv. sudetoněmeckým antifašistům.
Tito lidé si zaslouží naší plné úcty. Byli převážně součástí
československého protinacistického odboje.
K dosažení spravedlnosti v česko-německých
vztazích je však třeba, aby SRN, jako právní nástupce nacistického Německa,
udělala další potřebné kroky k vyřešení některých problému, které naše politika
z nějakých důvodů nebyla schopná dosud nastolit, ke škodě desítek tisíc
našich spoluobčanů nebo dokonce i celého našeho národa, a uspokojivě vyřešit, aby tak zbavila naše vzájemné vztahy
značné dlouhodobé zátěže.. Proto na ně v této petici poukazujeme. O jaké
skutečnosti jde?
1) Asi 150 000 našich spoluobčanů bylo po uzavření tzv.
mnichovské dohody vyhnáno ze svých domovů v pohraničí, často jen
s malými příručními zavazadly. Několik tisíc z nich, včetně
jejich obránců, dříve bylo pronásledováno, týráno, zraněno, uneseno
henleinovskými bojůvkami do Německa či dokonce zavražděno.
Několik set tisíc Čechů, kteří z různých důvodů byli
nuceni zůstat v Němci obsazeném území, bylo považováno za „méněcennou
rasou“. Byli zbaveni všech demokratických práv a svobod, včetně práva na svůj
jazyk, kulturu, vzdělání, byli germanizováni, zařazováni na nucené práce,
terorizováni.
Podíl henleinovských Němců na rozbití ČSR i na následném
terorizování českého obyvatelstva je značný. Nevíme o žádném gestu dobré vůle,
které by učinila SRN vůči těmto poškozeným. Proto žádáme, aby naše příslušné ústavní orgány se zasadily o to, aby těmto
poškozeným se v době co nejkratší dostalo plného odškodnění od povinného
subjektu, tj. SRN.
2) Mezi tragédie, ke kterým došlo v době druhé světové
války, patří i nucené vystěhování českého obyvatelstva zejména z Neveklovska,
Vyškovska a Podbrdska. Toto vystěhování, které nesmírně tvrdě postihlo snad i desítky tisíc našich spoluobčanů, patřilo ke krokům směřujícím ke germanizaci
„česko-moravského prostoru“. Na vypracování germanizačních plánů i jejich
realizaci se podíleli i henleinovští Němci, bývalí občané ČSR německé
národnosti.
Nevíme o žádném gestu dobré vůle, které by učinila SRN vůči
takto poškozeným. Proto žádáme, aby i
těmto poškozeným se dostalo příslušného odškodnění od SRN.
3) Je obecně známou skutečností, že v očích německých okupantů i tzv.
sudetských Němců jsme byli téměř bezprávnými podlidmi, kteří měli pracovat pro
vítězství nacismu. Poté měl být náš národ zničen , značná část měla být fyzicky
zlikvidovaná. Tato likvidace probíhala již v průběhu války. Asi
350 000 našich spoluobčanů bylo Němci popraveno, umučeno. Na této plánované
genocidě českého národa se podíleli i „sudetští Němci“, kteří se stali součástí
„panského národa“ a jako takoví se těšili významným výhodám, včetně značně
vyššího vyživovacího standartu, zatímco my jsme žili v podmínkách
genocidní teroristické nacistické okupace.
Je obecně známou skutečností, že nacisté naše země
hospodářsky vysáli, zničili, ač před válkou patřily mezi silně průmyslově rozvinuté a
relativně bohaté celky. Po válce jsme převzali jen zlomek dřívějšího našeho
bohatství.
Na tento případ pamatují normy mezinárodního práva.
Jednoznačně stanovují, že agresor je
povinen nahradit škody, které vznikly obětem jeho agrese. My jsme byli obětí,
nacistické Německo bylo agresorem. Jeho právním nástupcem je SRN. Právním
nástupcem ČSR je Česká republika a Slovenská republika.
Naše reparační nároky vůči Německu byly Pařížskou reparační
dohodou plně uznány. Spolu s nereparačními pohledávkami činily v r.
1945 „360 miliard Kč (v hodnotě z roku 1938“) /JUDr. R. Král, expert na
mezinárodní právo, který se řadu let zabýval na ministerstvu zahraničních věcí
majetkoprávními otázkami, v článku „Agresor má povinnost hradit škody,
které válkou způsobil“, Právo, 9.11.1993/.
K výši reparací se vyjádřil i prof. JUDr. V. Pavlíček,
DrSc., vedoucí katedry na Právnické fakultě UK
a tehdejší člen Legislativní rady vlády ČR. „Na mezispojeneckém
reparačním úřadu v Bruselu byly naše škody vyčísleny na 19,5 miliardy
tehdejších amerických dolarů. Z toho bylo uhrazeno reparacemi pouze 14,4
milionu dolarů a vrácením majetku in natura 76,8 milionů.“
Na otázku redaktora J. Kovaříka, zda ČR může kdykoliv položit
na stůl otázku neuhrazených reparačních nároků, odpověděl prof. V. Pavlíček:
„Ano, pokud záležitost nebude právně ukončena. Mírová smlouva, kterou mohla být
za reparacemi učiněna tečka, uzavřena nebyla.“ (Minulost je třeba uzavřít
tečkou, Právo, 1.10.2004)
Tvrzení kohokoliv o tom, že
Česko-německou deklarací z r. 1997 se ČR i SRN zavázaly, že nebudou
vznášet proti sobě majetkové nároky a tudíž nemůžeme požadovat na SRN ani
reparace, je, jak vyplývá i z výše uvedeného, právně zcela irelevantní. O
jaké majetkové nároky SRN jde, které se
údajně vůči nám zavázala nevznášet? Jde snad o konfiskovaný majetek tzv. sudetských Němců? Nejde a podle
mezinárodního práva ani nemůže jít.
V Pařížské reparační dohodě je následující ustanovení:
„Každá signatární vláda zadrží způsobem podle své volby německé nepřátelské
majetky nalézající se na území podrobeném její pravomoci nebo bude jimi
disponovat tak, aby se nemohly státi znovu německým majetkem nebo nemohly
upadnoutí znovu pod německou kontrolu … . Při provádění ustanovení výše
uvedeného paragrafu A majetek, který
byl vlastnictvím členské země Spojených národů anebo osob, které byly
příslušníky této země a nikoli Německa v době anexe nebo okupace této země
Německem či v době jejího vstupu do války, nebude započten na jeho účet reparací…“.
Jen z uvedeného vyplývá, že ČSR jako signatární stát
Pařížské reparační dohody měla povinnost německý majetek konfiskovat a
zajistit, aby se nikdy nedostal do německých rukou, což učinila, a nadto
hodnota tohoto majetku, nemusela být odečtena
z reparačního účtu.
Jaké majetkové nároky se zavázala SRN vůči nám tedy
nevznášet? Takový majetek, jak jsme přesvědčeni, ani neexistuje. Jinak řečeno:
SRN se tedy zavázala vůči nám nevznášet majetkové nároky, které de facto ani de
iure neexistovaly a ani neexistují.
Dlouholetou snahou SRN je zabránit otevření reparačních
požadavků kýmkoliv. Bázlivost či servilnost určitých kruhů v oprávněných
státech vznesení nároků zabraňuje stejně účinně.Po uzavření smlouvy 2+4, jež
předcházela opětovnému sjednocení Německa, Němci předstírali, že mlčení smlouvy
o reparacích znamená, že reparace jsou už nadobro smeteny ze stolu. Stanovisko
USA však byla zcela jiné. Podle právníků ministerstva zahraničí USA mlčení
„prostě jen znamenalo, že o reparacích se teprve bude jednat
v budoucnosti.“ (Odškodnění 2000-2006, Česko-německý fond budoucnosti,
2007). Jen mírová konference a uzavření mírové smlouvy s Německem, jež
bude obsahovat ustanovení o reparacích, které má SRN zaplatit poškozeným
státům, může být touto tečkou, o níž výše se zmínil i prof. V. Pavlíček.
Nečekejme, že Německo bez potřebného tlaku bude samo pracovat ke svolání této mírové
konference. Dejme podnět k jednání o svolání mírové konference, která by
se zabývala i reparačními povinnostmi SRN vůči dalším oprávněným státům.
Splněním reparačních povinností SRN přispěje k upevnění mezinárodního
práva v Evropě i ve světě. Svým jednáním dosvědčí, že agresor i po letech
je povinen zaplatit škody, které způsobil svým obětem.
Se vší naléhavostí proto
žádáme MZV, vládu ČR a všechny příslušné ústavní orgány, aby v době co
nejkratší začaly se SRN jednat o zaplacení reparací, které nám má SRN podle
mezinárodní dohody o reparacích zaplatit, a neustály. Doporučujeme
ministerstvu zahraničních věcí, aby z tohoto důvodu vešlo v kontakt
s dalšími státy, kterým SRN reparace též nezaplatila. Žádná česká vláda
ani jiný ústavní orgán ČR se nemohou vzdát reparací. Naopak jsou povinny je
vymáhat a vymoci.
4) Jak vyplývá z výše uvedeného, SRN poskytuje velké
finanční prostředky na činnost tzv. vyhnaneckých organizací, přímo financuje i
německé menšiny v sousedních státech a poskytuje prostředky i jiným
subjektům, pokud vykazují činnost, jež je hodnocena jako důležitá pro německé
zájmy.
S touto skutečností kontrastuje fakt, že Lužičtí
Srbové, ač žijí již 13 století ve své vlasti , kterou od 9. století postupně
germanizují Němci, nedostávají ani tolik finančních prostředků, aby mohli
zachovat své školy, kulturní instituce a tak
udržet svou národní svébytnost. Udávaným důvodem je vždy nedostatek
peněz, nebo záminka, že ve třídách není dostatečný počet žáků. Ptáme se, jak je
možné, že miliony eur plynou z německých pokladen nejrůznějším adresátům,
ale na plnění povinnosti SRN a příslušných německých zemí vůči Lužickým Srbům
jako menšině v SRN nejsou peníze ani na udržení několika lužickosrbských
škol a divadelních souborů. Domníváme se, že tyto kroky jsou součástí záměru
postupně zgermanizovat celou Lužici.
Žádáme, aby MZV ČR
v souvislosti uvedeným učinilo všechny potřebné kroky vůči SRN, aby tato i
povinné její země plnily své povinnosti
vůči lužickosrbské menšině.
5) V dohledné době bude Evropská unie jednat o
eventuálním jednostranném vyhlášení samostatnosti Kosova. Otázkou je, o čem
konkrétně bude EU vůbec jednat. Rezoluce RB OSN č. 1244 jednoznačně zakotvuje, že Kosovo je nedílnou
součásti Srbska. O této právní skutečnosti svědčí i principy mezinárodního
práva. V souladu s mezinárodním právem mají právo na sebeurčení jen národy a nikoliv národnostní menšiny, jíž
je i kosovskoalbánská menšina v Kosovu. Menšiny, v závislosti na svém
stupni právního, politického, ekonomického i morálního vývoje, mají nárok na
určitý stupeň autonomie. A právě o ní by měly dále vyjednávat zástupci menšin
v Kosovu s představiteli Srbské republiky pod patronací OSN a RB OSN,
aniž by byli pod jakýmkoliv tlakem dalších subjektů. Tato jednání si vyžádají
ještě delší dobu. Skutečnost, že někteří představitelé kosovskoalbánské menšiny
jsou spojováni s válečnými zločiny, spolčením s narkomafií, etnickými
čistkami namířenými proti Srbům, Černohorcům, Romům aj. situaci jen komplikuje.
Odsuzujeme, byť jen nepřímé nabídky některých politiků na
výměnu Kosova a Metohije za urychlení přístupových procedur Srbska do EU.
Oprávněné nároky Srbska a principy mezinárodního práva nemohou být objektem
obchodování. EU, jak mnohdy slyšíme, je také hodnotovým společenstvím. Proto by
mělo uznat plnou oprávněnost pozice, kterou zaujímají srbské ústavní orgány, a
zcela jednoznačně odmítnout jednostranné vyhlášení samostatnosti Kosova a
Metohije. V žádném případě nenáleží EU ani jinému dílčímu společenství
dalších států si přivlastňovat kompetence a pravomoci OSN a jejích orgánů,
měnit mezinárodně právní normy, a
rozhodnout v předmětné záležitosti. Pokud tak přesto učiní, hrubě poruší
mezinárodní právo, destabilizuje situaci nejen na Balkáně, ale i v Evropě
a na celém světě. Vzniknou nová ohniska napětí jak v Makedonii, Černé
Hoře, v severním Řecku, tak i v Rumunsku, Slovensku, na Kypru, ve
Španělsku, Francii, Anglii, Kanadě, USA i na území několika nástupnických států
bývalého Sovětského svazu.
Z uvedených
důvodů žádáme, aby ČR plně respektovala rezoluci RB OSN č. 1244, normy
mezinárodního práva, a odmítla event. jednostranné vyhlášení nezávislosti
Kosova a Metohije. V souladu s tímto pak jednala v EU i
v OSN.
Vážený pane ministře, děkujeme Vám za pozornost, jíž naší
petici věnujete, i za odpověď na naše žádosti a návrhy.
S úctou
Doc. MUDr. J. A. Tichý, CSc. JUDr. O. Tuleškov
Na dolinách 11
Na Čihadle 18
140 00 Praha 4
160 00 Praha
6