Poznámky k textu o situaci
v sudetoněmeckém landsmanšaftu
( K článku„Sudetští Němci nechtějí zpět svou vlast“,
Spiegel "online")
Jde o jeden z prvních komentářů,
které jsme zachytili. Je velmi pravděpodobné, že budou i další, které budou
vyjadřovat odlišná právní stanoviska. Ovšem fakta, která obsahuje následný
text, pokud samozřejmě jsou správně citována a tlumočena a skutečně odrážejí
realitu dění v rámci sudetoněmeckého landsmanšaftu (SL), jsou nanejvýš
znepokojující. Vůle a snahy některých představitelů SL se se vší
pravděpodobností dostávají do rozporu s právem tak, že politická
hlediska mají převýšit určité právní normy. A s tím nelze souhlasit.
Právo nemůže být služkou politiky. Pokud to dopustíme, dostaneme se do situace
v současnosti pro nás jen velmi těžko představitelné.
Rovněž pak sdělení o vnitřních
poměrech SL, např. při ustavující schůzi SS SL a způsob řešení neusnášeníschopnosti,
je dalek jakémukoliv subjektu, který má demokratický charakter. Vůdcovský
princip a jeho doba je snad již nenávratně pryč.
Nechceme komentovat blíže skutečnosti,
o nichž následující text pojednává. Budou i další komentáře. Je třeba nechat
mluvit i druhou stranu, posseltovskou, a sledovat další vývoj.
Pokud výše uvedená tvrzení
v textu se ukážou jako pravdivá, pak bychom asi měli trvat na tom, aby
naše média, která vysílala a psala, že sudetští Němci novelizovali stanovy,
provedla příslušnou opravu.
Podle našeho názoru jde posseltovcům o
to, aby si vytvořili pozici pro jednání s naší vládou. Možná, že i nějaké
neoficiální kontakty již mezi oběma subjekty existují a je pravděpodobné, že se
dohodly i na nějakém postupu, aby jednání vlády ČR, nebo jí pověřených
jednotlivců, se SL, bylo alespoň trochu stravitelné pro českou veřejnost, pokud
to vůbec možné je. K tomu však můžeme dodat, že v této fázi vývoje
spíše Witikobund zastává stanoviska právně čistější, než Ackermann-Gemeinde
nebo Seliger-Gemeinde. Na druhé straně pak politická stanoviska AG a SG jsou
nám bližší. Ale bez odpovídající právní formy jsou také nepřijatelná. Je
pravděpodobné, že konflikt uvnitř SL bude pokračovat. Do jaké míry zasáhne SL,
nebudeme spekulovat. Příští období je pro SL velmi důležité. Sledujme jeho
vnitřní vývoj! Může mít i širší důsledky .
Pro nás však stále a neměnitelně
platí, že odsunutí Němci neměli a nemají nárok na odškodnění za škody jím
vzniklé v poválečné době, že jejich vlastí je Německo, případně Rakousko,
nikoliv však ČR, která jejich vlastí není. A nebude! Jakékoliv vznášení nároků
na „starou vlast“ z jejich strany je jen obyčejným prohlášením, které
není, stejně tak jako tzv. právo na odškodnění, z hlediska mezinárodního
práva nijak zdůvodnitelné, naopak je s ním zcela v rozporu.
Ve skutečnosti je to ČR, která má vůči
SRN nárok na reparace. Z cca 360 miliard předválečných korun, jde asi o 3
biliony korun současných, které Němci jsou nám povinni v rámci reparací
zaplatit, jsme dostali pouze kolem 700 milionů korun. K dalším reparačním
platbám se Němci nemají. V současnosti na nich žádají reparace Poláci a
Řekové, a to zcela oficiálně. Našim „vládcům“ se zřejmě nedostává odvahy se
postavit čelem k Němcům a říci jim, že dobré účty dělají dobré přátele a
že co bylo Němci ukradeno, musí být vráceno, co bylo Němci zničeno, musí být
nahrazeno. Naše příslušné ústavní orgány se musí, je to jejich povinnost,
postavit se na principy mezinárodního práva a nekompromisně říci, že agresor,
a v našem případě to bylo Německo, je povinen oběti agrese, to jsme my a
Slováci, zaplatit škody, které jí agresí vznikly. A nesmíme zapomenout ani na
mírovou smlouvu s Německem, k níž by se mohlo připojit i Slovensko,
případně i další státy. Ta by mohla odstranit existující nevyváženost
česko-německých vztahů a zakotvit povinnost SRN, jako nástupnickému státu
nacistického Německa, zaplatit nám reparace.
Dr. O. Tuleškov