Pošetilost expanze

Eur Ing Dr Bohumil Kobliha


Vykřičeným rysem kapitalismu je boj o zákazníky a zápas o trhy. Bankéř musí mít zajištěn odbyt na své "produkty", především půjčky z bohatství, které si natiskne. Nejvýhodnější vždy bylo a je vložit to šustivé tajemství do zbrojního průmyslu a zbrojení. Tam totiž občan nemůže nic namítat, musí se přece bránit! Politici udělají to, co jim bankéři a zbrojaři nařídí a občana přesvědčí. To přeci víme už dávno od G.B Shawa z jeho "Majorky Barbary" (1905).


Staré koloniální mocnosti mají praxi v dobývání a expanzi, a tak dokolečka i když v obměnách, pokračují v tom, co se děje od nepaměti.


Pro nás suchozemce jsou hlavní nástroje rozšiřování panství těch, co mají moře, romanticky vzdálené. Bitevní loď, křižník, torpédoborec, ponorka a mateřská letadlová loď jsou pro nás záležitosti z filmů a televize. Protože jsem byl donucen panem Brežněvem rokem 1968 ochutnávat slasti bývalé námořní říše Britanie, napsal jsem pro nás vnitrozemce esej Námořní bitva (9.6.2008) a v návaznosti celou řadů informací, co se okolo "NAVY" tím směrem děje.


Každá bitevní loď může být nástrojem expanze, ale nositelka letadel nám přímo dokládá, že ten kdo je staví ,zamýšlí zasahovat vojensky ve velkém rozsahu někde jinde a daleko vzdáleně od své vlastní země. Většinou tam, kde může něco vyzískat. Bez obalů, kde si může přikrást.


Samozvaný policista nad dobrem světa (USA) má bitevních grup, kde jádrem je mateřská letadlová loď, čtrnáct. Prosím, policista musí mít pendrek, ale na co mají mít pendreky ti spřátelení jiní? Vývoz "pořádku" do zámoří stojí velké peníze. Nicméně z bývalé koloniální slávy impéria si Britanie vždy vydržovala nákladný skvost bitevního loďstva a v době aeroplánů s mateřskými letadlovými loděmi (MLL). Jak vývoj šel, a protože na vývoz pořádku bylo třeba pozemních zásahů, přestavěla své dřívější MLL třídy Invincible (z roku 1980) na helikoptérové lodi pro pohodlné výsadky námořní pěchoty. Asi se Britové ale trochu zastyděli před americkými přáteli, když vytáhli svoji poslední vlajkovou MLL Ark Royal na pomoc USA proti Iráku (5.srpna 2002). Saddam tehdy, jak si pamatujeme, ohrožoval světový mír bombou (kterou ani neměl).


A tak, protože Britanie nesmí být nijak pozadu, jsme se my, profesionální veřejnost, dozvěděli v měsíčníku "Professional Engineering" z 25.ledna 2006, že se budou stavět dvě nové MLL za celkovou cenu 2,7miliard liber. Každá z nich měla nést až 60 bojových letadel. 7.února 2008 jsme se opět o MLL dozvěděli a že budou stát 3,9, budou 283metrů dlouhé a 73metrů široké s výtlakem 75 tisíc tun. Rychlost měla být 30 uzlů, námořních mil v hodině. Říkalo se, že původní projektovaná délka byla delší, ale musela být zkrácena, protože americké MLL třídy Nimitz byly dlouhé 333metrů a bylo nevhodné trumfovat přátele. V The Sunday Times z 10.11.2013, jsme se v Magazinu nejnověji dočetli, že nové MLL budou stát více jak pět miliard liber, ale ušetří se na obsluze. U jiných MLL byla a je posádka kolem 5.000 duší, ale nové MLL třídy QE se jmény HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales budou mít posádku jen 1600 mužů a žen. Na stavbě MLL pracuje 10000 lidí. První QE bude plně v provozu roku 2020. Kola průmyslu se roztáčí. Ekonomické ukazatele ve statistikách jdou nahoru.

Kolik mohou MLL se svými bojovými grupami zabít po světě lidí nebylo uvedeno.

Londýn, 1.12.2013


Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz