PhDr. Jiří Jaroš Nickelli - Humanitní středověk podle pana arcibiskupa Graubnera

"Středověk náš vzor !"

Prosimich, pane Graubner, to mysleli vážně ???"




Každý soudný občan čtoucí rozhovor Jeho Eminence arcibiskupa Jana Graubnera pro deník Právo s panem redaktorem Hradilem musel mít buďto vlčí mlhu nebo toreadorskou muletu před očima. Jeho Eminence pan arcibiskup se vyjádřil na téma takzvaných církevních restituci takovým způsobem, o němž se nesnilo ani vyspělým politrukům stalinského období.

Především nás pan arcibiskup ubezpečil, že církev - a mějte na paměti, že největším restituentem je tu církev římská - prý nijak na restitucích nezbohatne. Podle pana arcibiskupa je dohodnut podíl restitučního majetku asi 85 procent pro katolickou církev a podle něho "tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům".

Tedy bratru spočítáno, těch 15 procent pro všechny ostatní církve má býti podle pana arcibiskupa jakýmsi vyrovnáním za dějinné křivdy minulosti (??) Takže za období od roku 1621 až do roku 1948, kdy katolická církev měla nesporně více méně dominantní společenské postavení ve všech státních útvarech a režimech (za Rakouska a Rakousko-Uherska privilegované nadpráví, za ČSR, rovnoprávnou pozici, na protektorátu poněkud omezenou dominanci - nebyla zakázána, byla trpěna jako ostatní církve !), je toto podle našeho olomouckého pastýře katolíků dostatečnou náplastí (??).

Než jděme dále. Pan arcibiskup reagoval na otázku, jak nazírá na obrovskou částku dohodnutou pro restituce takto - "Pokud někdo straší číslem, na které se to může za 30 let vyšplhat i s inflací, tak by mu neměli uznat maturitu". Konec citátu. Takže my polovzdělanci a negramotní, kteří se obáváme takzvaných církevních restitucí, prý neumíme uvážit fakt, jak se v čase mění hodnota peněz ??



Pan arcibiskup též ochotně uvádí příklady ze svého života. Vyrůstal v rodině, již otec živil za plat nižší než tisíc korun, za rohlík dával 25 haléřů a jako kaplan míval plat 586 korun.


Ano, Jeho Eminence má v tomto případě zajisté pravdu. Jako on uvedu příklady ze svého života. Sám si ty rohlíky za 25 haléřů pamatují. Má matka excelentní vyšívačka Moravské ústředny dostávala za vyšití halenky 400 korun. Vyšívala ji tři neděle a pod lupou, byly to nejtěžší druhy výšivek, takzvané pavoukové. Vyvážely se do zemí rozvinutého kapitalismu Británie a Austrálie za 1.200 korun socialistických. Otec jako železniční projektant brával od 900 korun až do dvanácti set za Zápotockého, později, to už bylo za Novotného, brával 1.200 a kolem roku 68 pak asi 1.500,jako nejstarší projektant státního ústavu dopravního projektování. Mimochodem oba nestranici - otec navíc s nežádoucím šlechticko-buržoasním původem. Proto jsem měl zavařeno v následujícím životě. Takže žádné obvinění z "bolševictví" mi prostě nelze přišít...

Přesto otec ani matka nekritizovali socialismus ze sociálního hlediska. Prožili totiž dvě germánské války a gestapo u nás řádilo tak, jak by to i pan arcibiskup jen těžko omluvil - i když právě on prý sloužil mše u oněch sudetů, kteří toto vše iniciovali - a mnozí třeba i páchali (Mám v rodině a příbuzenstvu čtyři zavražděné...) Z hlediska dnes hlásané smířlivosti je to možná pro jisté kruhy přijatelné...

Takže kdo tvrdí, že restituční částka je vysoká, nezná hodnotu inflace a peněz ?? Omyl, Vaše Eminence. My nevzdělanci totiž víme, že rozhodující není dočasná inflační hodnota mince - nýbrž kupní síla občana. Za toho kletého komunismu rohlík stál 25 halířů v postalinské době, ale domek na venkově taky stál od 15 do 20 tisíc. Spartak stál 24 tisíc. Topná nafta ještě za dr. Husáka stála 90 haléřů a když ji zdražili na dvě ká čé es, tak jsme naftová kamna začali vyhazovat... Mohl bych uvádět množiny příkladů - k čemu to ?

Je tu starší generace, která si vše pamatuje lépe, než já. Ale srovnávat nesrovnatelné je nesmysl - nebo odvádění pozornosti od toho, čemu široká veřejnost oprávněně říká "druhá velká pobělohorská loupež". Prosím Vás, komu bylo ukradeno : Pan arcibiskup říká měli bychom se podívat co husité vzali katolíkům. Cože pak jim to vzali ?? Blízko sídla pana arcibiskupa je klášter Dolany. Copak se to tam tenkrát dělo, že rozezlení husité ten klášter vzali útokem? To se na klášter útočilo "pro kontemplace" ? Nebo pro krutý útisk a olupování poddaných ? On i ten středověk a husitské nápravné hnutí - jak říká pan profesor Mahler - má dvě strany.



Jestli se chce některým kruhům římské církve - ( nevěřím,že by celý klérus byl tímto pokažen, naopak myslím, že je tam i dnes mnoho osvícených ! - "komunisticky nabývat restitucí" = zestátněním ! obrovských majetků a pak s ním "kapitalisticky podnikat" - protože nic jiného se s ním legálně nebude moci dělat !) - pak mi to celé připomíná známou mytologickou postavu - symbol husitské trilogie geniálního režiséra Vávry - faráře "Peklo". "Dávej dobrý křesťane sekyru, ovečku a kozičku, to poslední co máš, co ti zbylo po světských dávkách Eurounii !"... "Prosimich pane Graubner, to mysleli vážně ???", řekla by další mytická postava české klasiky.Slyšel jsem, kdesi na severu Čech se už určití mniši těší, jak budou po restituci vařit pivo. Proč by v laickém státě zrovna řády měly podnikat, proč by měly nabývat Bouzovy a Sovince a Bruntály a ještě tam vystavovat uťaté hlavy Slovana ?? Absolutně nevidím žádný důvod takového činění.

Můj osobní názor je, že tento celý restituční galimatyáš římské církvi de facto obrovsky uškodí - nikoli pomůže.



Ovšem optice pana arcibiskupa se to nevyrovná. Pustil se nám i do husitů - k nimž patřím též a do našeho Mistra Jana Husa. A pustil se též do demokracie, jíž nadřadil výchovu ba osvětu (??). Osvěta a výchova je samozřejmě součástí demokracie. Ale pan arcibiskup se tone v totálním bludu - katolicky řečeno - když považuje demokracii za pouhou "techniku vládnutí". To snad už Aristoteles určil lépe. Jestliže náš stát vznikl na demokratické ideologii zakotvené v zakládací listině státu Washingtonské deklaraci - té deklaraci, které se monarchisté, černosotěnci a fašisté bojí jako čert kropáče, pak se nedivím ani slovům Jeho Eminence. Jestliže pan arcibiskup tvrdí, že škola, rodina, výchova a média jsou nadřazeny demokracii, pak to platí pro systémy monarchie deo gratia, nikoli pro systémy demokracie. Tož ve starém Rakousku bychom s optikou jeho Eminence byli vítáni - tam rodina, škola, výchova a tisk byly poplatné bohabojnému poddanému sloužícímu slávě vlasti císaři - i když ten náš předposlední byl usurpátor trůnu, který nikdy nestvrdil korunovací a pošlapal práva Koruny České ! Ale to u nás díky bohu smetl rok 1918 ! pan arcibiskup si v otázce demokracie pomáhá falešným příkladem, že prý většina nemá nárok rozhodovat o otázkách morálky a společnosti - to je ovšem zásadní omyl. Pan arcibiskup se též plete v dějinách, když za příklad chybného vývoje demokracie uvádí Hitlerův nástup k moci. Prý se dostal k moci demokratickou cestou! Není většího bludu! Pan arcibiskup zapomněl, že "demokracii výmarské republiky" rozbily 3 miliony zvířecích pološílených SAmannů, kteří zabíjeli na potkání komunisty, sociální demokraty - a i katolíky, kteří se jim při volbách opřeli ???

Pan arcibiskup zapomněl, že v letech 1931 až 1933 při volbách zpočátku nedosáhl Hitler potřebné většiny. Zapomněl, že odbory a jiné organizace musely být nejdříve rozpuštěny a zrušeny ?? Zapomněl že tzv." Deutsche Arbeitsfront "vznikla teprve násilným zrušením odborů a loupeží jejich majetků - že to byla restituce po nacisticku ??? Zapomněl, že Hitler se dostal k moci teprve pomocí tzv. zmocňovacích dekretů"?? Že Goering v Reichstagu kontroloval dalekohledem, jak poslanci hlasují? Zná vůbec tato dějinná fakta pan arcibiskup ?? To vše jsou nesporná fakta vyvracející bludné názory na pozici demokracie k výchově a vzdělání.



Avšak zpět k Jeho Eminenci. Pan Graubner se vyslovuje o srovnání jím chápaného středověku s komunismem ve smyslu robot kontra takzvaných povinných brigád. Poslyšme jeho vyjádření :" Kdo odsuzuje desátky, odsuzuje daň. To právo vybírat desátek to byl tehdejší způsob dotace. A vůbec,když si spočítáte dnešní daňové odvody, nemáte chuť závidět středověký desátek, který tvořil opravdu jen deset procent. Nehájím robotu, ale když srovnám nejčastější počty pracovních dní, které lidé museli na robotě odvádět zdarma s povinnými brigádami za komunismu, tak to zase vyhraje ten středověk". To co vyslovila Jeho Eminence - to opravdu už je silná káva !

Naši i evropští historikové musejí "býti styfe, v pomykove,".

Zde by měl pan arcibiskup vysvětlit, z jakého důvodu vznikala obrovská selská povstání, jako byla dvě valašská povstání kolem roku 1680 a známé povstání 1775 ! Kdyby nebylo církví proklínaného Josefa II. měli bychom tady Francouzskou revoluci, o níž se starorakušákům ani nezdálo ! Zná vůbec pan arcibiskup hodnotu desátků ve vrcholném feudalismu a za druhého nevolnictví ??? Vyjádření pana arcibiskupa v tomto směru - bez urážky - mají hodnotu pagáčovského blábolu, historické cimrmanologie. Nehledě již k naprosto rozdílným společenským funkcím robot na jedné straně a dobrovolných brigád na straně druhé.

Robota byla projev nejkrvelačnějšího vykořistění pracovní síly pro potřeby nikoli poddaného, ale pána. Ti robotězové otročili nikoli pro sebe,ale pro různé Bucquoye, Colloredy, Dietrichsteiny, Harrachy, Vchynské-Kinské, Lichtensteiny, Piccolomini, Schwarzenbergy, Walderode, Maradasy, Thuny-Hohensteiny a jak se všichni jmenovali - bez ohledu na to, jestli šlo o církevní nebo světské vrchnosti.

Kdo potvrzuje desátek, potvrzuje monarchii deo gratia, Jen tam měl desátek smysl. Kdo potvrzuje teokratickou monarchii, bourá TGM a náš stát.


Když jsem brigádničil na stavbě školky, na obecní knihovně, na starém mlýně, na staré huti a jiných - to nebyla povinná robota.To byla má občanská služba republice a našim generacím a mně samému. Já nestraník - a tisíce dalších občanů myslím jedno, zdali to byli či nebyli komunisté ! - se cítíme srovnáním pana arcibiskupa uraženi ! My jsme nebyli žádní "povinní robotníci komunismu" - my to dělali dobrovolně pro republiku, pro obec, pro naše děti, pro sebe. Kdo toto hanobí - lže ! A to bylo i v socialismu, dnes tak poplivaném, znakem demokracie. A my jsme vytvořili hodnoty pro republiku - hodnoty, které i dnešní privatizátoři tak rádi využívají ! A pro koho byly desátky - pro tlusté břichy prelátů ??? (Zde vyjímám užitečné řády školské a nemocniční, které i panovník Josef II. uznal za potřebné státu !) Ať se pan arcibiskup rozhlédne kolem, jak to vypadá ve státě po dvaceti letech bez brigád. Jak jsou zdevastována veřejná prostranství, budovy, veřejný majetek, o jehož údržbu se nikdo nestará a ani jediná politická strana nemá v programu veřejný majetek a jeho ochranu. Jak jsou zdevastovány bývalé samoobsluhy, knihovny,kulturní domy a jiné veřejné statky vybudované dobrovolnou prací občanů. I když jsou privatizovány nebo rozkradeny, zhusta se o ně nikdo nestará. A kdo opravoval kostely za komunismu ? Panem Graubnerem dehonestovaní brigádníci. Švagrova matka, věřící katolička, členka ČSL, chodila léta na brigády na úpravu kostela sv. Josefa v Brně. Tehdy byl kostel ve solidním stavu a dnes - téměř ruina. Ať nám jeho Eminence nevěší bulíky na nos a nevykládá nesmysly !



Nakonec poznámku k hodnocení Mistra Jana Husa panem arcibiskupem. Pan arcibiskup tvrdí, že Mistr Jan svým učením je i dnes nepřijatelný nejen pro katolíky, ale i pro evangelíky a částečně i pro nevěřící. Já bych si jako katolický pastýř nedovolil vyslovovat se za protestanty nebo ateisty. Sice je chvályhodný posun v chápání Mistra Jana jako již nikoli kacíře, nýbrž reformátora - ale generalizace z úst pana arcibiskupa o Mistru Janovi vyvolává dojem, jakoby nešlo o toleranci, natož o ekumenismus. Pro mne jako příznivce husitství je spíš než pan arcibiskup příkladem zesnulý skutečný Svatý Otec, papež Slovan, bojovník proti nacismu Jan Pavel II. Tomu bylo podle mne možno věřit - to byla přirozená autorita pro křesťany a lidi dobré vůle. Tehdy on jako pastýř všech katolíků zaujal k Mistru Janu pravý křesťanský postoj - a toho si musíme všichni považovat.



Pokud se "ancien régime" provinil na církvích - nejen na církvi římské, ale na všech - pak je náprava nutná jinak než systémem totálních majetkových restaurací - nikoli restitucí - které hrozivě připomínají právě jen a jen pobělohorské konfiskace za ředitelství Karla z Lichtenštejna. Tak jsem řekl.

Čs.obec legionářská Brno-ČSBS Boskovice


Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz