L I S
T Y č. 44
Prager
Volkszeitung, č. 31-32, 4.8.2005, výňatky z článků.
Hans
Gebe: Nesnadná cesta k „smířlivému
gestu“.
Čas od té doby ubíhá – mocný protivník stojí proti tomu.
Měl by tuto „opakující
se předlohu“ jako již pohřbenou
pozůstalost po svých předchůdcích nechat dále dusit ve svém šuplíku. Ale
to není jeho způsob. Premiér Jiří Paroubek nehraje v lize strachu
z konfliktů. I když tím značně ohrožuje začínající vzestup svých
sociálních demokratů (ČSSD) v přízni občanů.
… Mnoho lidí
v zemi veřejně sleduje, že chce řídit a nikoliv jen reagovat, že chce
s něčím pohnout a změnit to k lepšímu. … Občané to oceňují. Až dosud
v každém případě.
„Opakující se
předloha“, o níž je tady řeč, humanitární gesto, nyní nabývá podoby
„usmiřovacího gesta“ pro sudetoněmecké antifašisty., kteří v roce 1945/46,
jako všichni Němci v zemi, byli vystaveni drancování, diskriminaci,
vyvlastňování, nuceným pracím, vyhánění a jinému poškozování. To původně nemělo
tak být a vyžaduje to proto odpovídající zjištění. …
V Košickém vládním
programu z 5. dubna 1945 ještě stálo: „Republika nechce potrestat své loajální
německé a maďarské občany. Benešův ústavní dekret číslo 33 z 2. srpna 1945
vyjímá ze ztráty československého občanství ty Němce a Maďary, kteří „prokáží,
že zůstali věrni Československé republice a nikdy se nepostavili proti českému
a slovenskému národu, a účastnili se aktivně buď boje o své osvobození nebo
trpěli pod nacistickým nebo fašistickým terorem.“ …
S Hitlerovými
odpůrci, dokonce i s těmi, kteří se navrátili z koncentračních
táborů, často nebylo jednáno lépe než s ostatními
Němci. Také prokazatelně dlouhodobí příslušníci sociálních demokratů byli
vystěhováváni ze svých bytů a byli internováni. Až do podzimu 1946 bylo ve zvláštních transportech odsunuto do
Německa 4.000 německých sociálních
demokratů. Bylo to lepší postavení pro uznané antifašisty? ..
Jen málo je známo
usnesení vlády z 15. února 1946. Mělo účinně podpořit orgány, okupující
Německo, při vytvoření demokratických poměrů v této zemi, a to za pomoci
v ČSR se nacházejících občanů antifašistického smyšlení německé národnosti.
Tito občané měli být vyjmuti z odsunu německých občanů z území
Československé republiky. V rámci zvláštní organizované akce mohli
vycestovat do ruské nebo americké zóny. Se smíšenou menšinou ti antifašisté,
kteří zůstali v zemi, prošli velmi těžkou cestou v následujících
desetiletích. Bylo by pouze správné,,
kdyby tato menšina byla včleněna mezi ty, pro něž platí vyhlašovaná „gesta“.
Premiér Paroubek zatím nemluvil o tom, že by tato menšina byla zařazena mezi
ostatní postižené. Podle dohody však nemají být finančně odškodněni, což –
s prominutím – je velmi špatné.
Přáteli se pánové tak brzy více nestanou
Již při svém prvním
ohlášení „gesta“ nebo „vyjádření politování“ za utrpěná příkoří sudetským
antifašistům , kteří v době německé okupace v letech 1939-1945 se
postavili na odpor, se dostal Paroubek do těžkého sporu se státním prezidentem
Klausem. Tento mluvil o „mimořádně nešťastném a nebezpečném kroku“. O otevření
„Pandořiny skříňky“ (ta podle řecké mytologie obsahuje všechna zla tohoto světa).
K tomu doložil, že takový krok leží mimo „politický mandát vlády.“
Klaus: „premiér ztratil rozum.“
Paroubek se ohradil, že
prezident dobře neporozuměl této problematice. V jeho návrhu se nejedná
všeobecně o „sudetské Němce“, a také nikoliv o vyhnání, nýbrž o ty Němce, kteří
se postavili jako „antifašisté“ proti Hitlerovi, tedy o sociální demokraty,
komunisty nebo katolické kněze.
Klaus byl velmi mrzutý:
Za prvé, problematice „velmi dobře porozuměl“. Za druhé, považoval „Paroubkova
slova za mimořádně drzá. Mám pocit, že premiér ztratil rozum“. …
Premiér svůj projekt
hodlá „v několika týdnech“ předložit kabinetu. Je si jistý jak souhlasem
ministerské koalice, tak i
s opozičními komunisty. …
Konečně již
v minulých letech byly podávány iniciativní návrhy na „humanitární gesta“.
Vzpomínáme na tehdejšího vícepremiéra Mareše. Chtěl, aby těm Němcům, kteří zde
zůstali, a kteří v prožitých represáliích v letech 1945-46 utrpěli
tělesná poranění, byl poskytnut menší finanční příspěvek. Také tehdejší ministr
zahraničí Svoboda se připojil k této žádosti. Tyto iniciativy zanikly pod
prudkým politickým odporem. Také z obávaného rozhořčení dalších skupin
obyvatelstva. Němci sice byli rádi přijímáni jako peníze přinášející turisté a
podnikatelé, ale ti Němci, kteří zůstali v zemi, byli mnohem dříve
přijímáni jako „nemilovaná menšina“, jako přežívající část po onom vyhnání,
které i po 60ti letech je schvalováno většinou obyvatelstva.
Jakou cestou jde Paroubkova iniciativa?
Za takového křiku byly
nakonec zrušeny naprosto umírněné a finančně proplatitelné žádosti o
odškodnění. 2001/2002 byly samotnou menšinou státním autoritám podány informace
o vytrpěných a částečně ještě i dále přetrvávajících poškozeních. Nebyla však dána naděje na úspěch této
žádosti vlastních loajálních spoluobčanů německé národnosti. I když žádost byla
podána pozdě, ani parlamentem, ani vládou tenkrát bohužel nebyla použita.
A nyní
k Paroubkově iniciativě. Ta se odehrává na jiném vymezeném poli. Mělo by
být stanoveno, jaká cesta je jí vyhražena. Má v prezidentovi mocného
odpůrce, což tuto věc traumatizuje. Z tohoto předsevzetí by se totiž mohl
vytvořit plán pro budoucí všeobecné miliardové nároky na odškodnění vyhnanců
z vlasti a církví vůči republice. Paroubkova iniciativa se také potýká se
stářím a vymíráním svých klientů. Události, o nichž se jedná, se odehrály již
před 66ti a 60ti lety. A proto již mnoho času nezbývá.
Posselt
vítá znamení usmíření.
Jako „znamení usmíření“
označil předseda sudetoněmeckého landsmanšaftu a evropský poslanec za CSU,
Bernd Podselt, slavnostní umístění
pamětní desky pro sudetské Němce zavražděné po skončení
války 1945 na mostě v Ústí nad Labem.
Je třeba dodat si
odvahy. Bylo to na komunální úrovni a bez zevního ovlivňování. „Od statečných
Čechů je to pokus přepracovat černé body vlastních dějin“. I když by to byly
pouze jednotlivé případy a jejich iniciátoři by byli za to napadáni
nacionalistickými kruhy, byl by toto do budoucnosti ukazující signál pro dobré
sousedské spolužití Čechů a Němců v srdci Evropy.
Prager
Volkszeitung, č. 33-34, 18.srpna 2005, výňatky z článků.
Martin
Schmidt (KK): Nejvyšší čas odhalit pravdu
V Ústí nad Labem
byla odhalena pamětní deska k 60tiletému výročí masakru na „mostu smrti“.
31. července by stálo
za to vzpomenout si na jeden z nejhorších zážitků, které nastaly
bezprostředně po skončení války: na masakr v Ústí nad Labem. Oběťmi byli
Němci a vrahy většinou Češi. Mezi zavražděnými bylo hodně malých dětí, žen a
starců.
Čeští revoluční
gardisté a někteří rudoarmějci utloukli sochory a latěmi domácí obyvatele
označené jako Němce bílou páskou na rameni a naházeli je bez počítání do Labe a
stříleli kulomety a pistolemi po těch, kteří k nim plavali a pokoušeli se
je zachránit. Proud řeky odnesl mrtvoly až daleko do Saska. V příslušném
časovém odstupu vyplavalo u tamějších pobřežních osad asi 80 neidentifikovaných
mrtvých osob. Další násilné činy byly odhaleny před nádražím, na tržišti a na
náměstí u mostu.
Předcházela tomu
pravděpodobně českými agenty zinscenovaná exploze muničního depa v Krásné
Bříze. Ta však bylo připočítávána „německým wehrwolfům“ jako sabotérům. Zřejmě
to měla být záminka pro vysoce postavený „akt pomsty“ na sudetských Němcích, aby
účastníci právě probíhající postupimské konference dospěli k názoru, že
další soužití Čechů a Němců v této části Evropy by se nemohlo podařit. Tak
se chtělo vsugerovat, že jedině vyhnání
Němců by mohlo v budoucnosti zabránit podobným excesům, jako byly ty poslední.
Ještě v Chebu
narozený sociálnědemokratický vědec, politik a autor Peter Glotz, stojí pevně
na svém názoru: „Masové vraždy v Ústí, Brně, Postoloprtech, Lanškrounu,
v Teplicích nad Metují a jiných místech, nebyly jednoduše pouze ´přehmaty´.
Náležely do strategického plánu, tedy ani Stalin, ale ani západní mocnosti
podle vlastních slibů nepřipouštěly vyhnání, váhaly, teprve první česká
poválečná vláda to chtěla a dokončila vytvoření těchto skutků.“
Brutální plán českých
politiků měl úspěch: dva dny po krvavých událostech, tedy 2. srpna, udělaly
vítězné mocnosti Postupimskou dohodou volnou cestu pro „převedení německých
národních skupin ze Sudet, východoněmeckých provincií a z Maďarska“. Podle
odpovídajících záznamů z městského archivu jen z Ústí opustilo svou
vlast 50.905 občanů.
Přesné počty obětí
z 31. července lze těžko stanovit v důsledku chaotické situace
v létě 1945, zejména když také ještě 60 let po skončení války česká vláda
odmítá zpřístupnit k nahlédnutí v pražských archivech se nacházející
průkazné materiály o těchto excesech. V podstatě podle zpráv dobových
svědků jsou zakládající se německé údaje podstatně lepší než ty, které jsou na
české straně.
Na politické rovině se
česká strana staví k této strašlivé vlastní národní historií
s nezájmem nebo dokonce s cynismem. Most, se kterého mnoho ústeckých
Němců bylo shozeno k smrti utonutím, obdržel vysloveně jméno podle
exprezidenta Beneše, odpovědného za stejnojmenné dekrety ospravedlňující
vyhnání. Čeští pachatelé z 31. července nebyli potrestáni. Beztrestnost
zajišťoval zákon o amnestii z 8. května 1946. Postavení Benešovy sochy
před pražským ministerstvem zahraničí
ještě 16. května letošního roku objasnilo trvale nekritické oceňování tohoto
muže jako „velké osobnosti především mezi dvěma světovými válkami“ (dle
předsedy vlády Paroubka).
Mezi širokou českou
veřejností panuje téměř úplná neznalost o masakru v Ústí a stejně tak o
bezprávnosti vyhnání. Příslušné nacionálně-šovinistické kruhy šíří teze, že
v Ústí zahynulo pouze asi 6 lidí v důsledku domnělého německého
sabotážního aktu (jedná se o dříve již zmíněnou explozi), a ten vyvolal
spontánní rozbouření obyvatelstva. Tato teze je již natolik směšná,
protože obyvatelstvo tvořili téměř
úplně jen Němci, kterých bylo okolo 60.000. K nim se připočítávalo asi
3.000 Čechů. Ústecký městský archivář Vladimír Kaiser uvádí, že 31. července
1945 bylo asi od 43 do 100 usmrcených občanů. Všeobecně se odvolává výlučně na
oficiální dokumenty z tehdejší doby, daleko vyšší údaje svědků z té
doby nechává ovšem stranou.
Před 10ti lety německým
kulturním spolkem plánovaná vzpomínková
slavnost musela být odvolána po násilnických oznámeních z „Klubu českého
pohraničí“, v němž jsou sjednoceni Německu nepřátelští jak levicoví extrémisté,
komunisté, tak pravicoví extrémisté republikáni.
Přece jenom se
v posledních letech objevují tendence ke změně smýšlení v některých
skupinách především mladšího českého obyvatelstva. Potom, co moravské hlavní
město Brno zvalo k účasti na vzpomínkové slavnosti na oběti, ke kterým došlo
31. května 1945 na „brněnském pochodu smrti“, tentokrát také konečně vzpomínalo
město Ústí na jeden ze svých nejtěžších dnů
ve své historii. Vrchní starosta Petr Gandalovič dal odhalit v rámci větší
vzpomínkové slavnosti na „mostu smrti“ pamětní desku ve dvou jazycích (češtině
a němčině). Gesto, které potěší, když na nápisu je skromně uvedeno: „Ke
vzpomínce na oběti násilí 31. července 1945.“ Národnostní
identita vrahů a jejich obětí zůstává neoznačena.
Studentské organizace
jako je „Antikomplex“, bojující skupina orientovaná na překonávání událostí
z české minulosti, nebo historikové jako je Emanuel Mandler, jsou sice
ještě „outsajdři“ (stojí stranou) a jsou často silně atakováni, ale přesto
dodávají odvahu. Mandler se nakonec postaral o to, že vzbudil rozruch, když v
„Mladé frontě – Dnes“ informoval o tom, že vyhnání sudetských Němců nebylo následkem předchozí okupace Třetí
říší, nýbrž výsledkem politiky, která si postavila za cíl vybudovat čistě
slovanský stát. Toto je také dědictví po Benešovi, k němuž se také
přihlásila dnešní zemská politická elita odhalením jeho pomníku v Praze.
Prezident Václav Klaus
odsoudil toto historicky nijak scestné tvrzení hladce jako „drzost“
(nestydatost), protože to, co se stalo po válce, mohlo být samo a jedině
následkem a nikoliv příčinou. Projevuje se tím opět jako reprezentant většiny
českého obyvatelstva, jehož sympatie tím bohužel také využívá, protože
v záležitostech vyhnání bývalých německých spoluobčanů Čech, Moravy a
Slezska hraje „pštrosí politiku“.
Klaus Brill : V kalné řece plavaly růže
a karafiáty
Také v Německu a
Rakousku vzbudila značnou pozornost vzpomínková slavnost k odhalení
pamětní desky na „mostu smrti“. Televizní vysílače o tom podávaly zprávy,
bohužel ne vždy byly obeznámeny s plnou znalostí věci. V nejvíce
vydávaném regionálním německém deníku „Süddeutsche Zeitung“ (Jihoněmecké
noviny, Mnichov) napsal před nedávnou dobou korespondent pro východní Evropu
(se sídlem v Praze) Klaus Brill mezi jiným:
Na konci plavaly dolů
po Labi v kalné řece růže a karafiáty, které byla shozeny z velkého
mostu. Houpaly se na vlnách na severovýchod ve směru na Krásnou Lípu…Jenom
bíločervený svazek věnců, který pomocný spolek z Ústí (Hilfsverrein
Aussig) dostal z Mnichova, zůstal suchý v tomto světlém letním dnu.
Byl upevněn nahoře na zábradlí mostu, hned pod hladkou, velkou (40 x 60 cm)
bronzovou tabulí, která tam visí od tohoto mimořádného nedělního odpoledne „Na
paměť obětí násilí z 31. července 1945“, to je na ní napsáno
v češtině i v němčině.
Komu by to nic
neříkalo, ten by mohl v Ústí nad Labem poznat význam této události již
z toho, že Benešův most byl pro průjezd uzavřen déle než jednu hodinu a že se ve výši pátého a šestého pilíře
sedmdesátiletého ocelového kolosu shromáždilo asi 300 občanů. Mezi nimi byli i
čeští poslanci, dále zástupce ministra zahraničí Vladimír Miller a diplomati,
jako americký velvyslanec v Čechách, francouzský vojenský atašé, zástupce
německého velvyslance v Praze Konrád M. Scharinger, i historikové
z Čech a z Německa.
Právě ti byli
v této věci dotazováni, neboť tuto neděli město Ústí nad Labem při
umístnění pamětní desky a při uspořádání slavnostního aktu myslelo na to, co je
od Němců často označováno jako „ústecká krvavá neděle“ a na druhé straně se na
české straně až do roku 1990 v každém případě „buď mlčelo, nebo se
tendenčně interpretovaly události“, jak to řekl vrchní starosta Ústí Petr
Gandalovič ve své řeči na mostě: „Ono odpoledne, 3 měsíce po skončení po skončení války explodovala v bývalém
cukrovaru v městské čtvrti Krásná Lípa výbušnina ve skladu s municí.
21 lidí zemřelo, z toho 7 Čechů a 14 Němců. Ve městě zavládl strach,
docházelo k potyčkám. Češi podezírali Němce jako původce a pořádali ne ně
honičku. Podle stanného práva museli Němci nosit bílé pásky na ramenech a byli
lehce k poznání. Tam, kde se nyní konala sváteční hodina, bylo mnoho obětí
shozeno s mostu do Labe, dokonce i jedna paní s kočárkem. (Někteří
svědci události tvrdí, že tato paní nevezla v kočárku dítě, ale zbraně,
munici. – pozn. red.). Později se dokonce střílelo i na plavce, kteří se
snažili je zachránit. Ve městě pak byli ostatní kamenování pod hasicími
stříkačkami a tyčemi byli tlačeni pod vodu.“
Brill na jiném místě
své zprávy udává: „V Ústí nad Labem směl ´Pomocný spolek Ústí nad Labem´ i jako
spolek bývalých ústeckých Němců přinést na slavnost nejen svůj věnec, ale i
jeho předseda Günter Gershik, právě tak jako syn jednoho před 60ti lety
zavražděného Němce, pronést krátké projevy a poděkovat za položení pamětní
desky, ačkoli by si přáli, aby její text byl poněkud výstižnější.
Charlotte Peuthert: Hrob vojáka v Jiříkově
Na hřbitově v Jiříkově
je hrob s hladkým dřevěným křížem se jménem Karl Willy Rothe a s jeho
datem narození a úmrtí. Podle toho poznáváme, že tento mladý muž zemřel
v 17ti letech, 8. května 1945, kdy skončila válka. (Skutečně skončila?
V Praze jiní němečtí vojáci ještě v tento den, a dokonce i následující, vraždili české
civilisty, ženy i děti. Ještě 11. května větší německé vojenské jednotky, ač
věděli, že Německo bezpodmínečně kapitulovalo, bojovaly u Milína s jednotkami
Rudé armády a českými partyzány. Ještě v ten den umírali zcela nevinní
čeští lidé. V bývalých koncentračních táborech ještě delší dobu umírali
tam věznění lidé na následky hrůzných podmínek, v nichž žili, nebo na infekční
choroby. –pozn. red.)
Zde je pohřbený voják,
který na konci války s prostřelením břicha nemohl již být zachráněn
lékařským ošetřením u Červeného kříže v Jiříkově v táboře Trotl,
poranění bylo velmi těžké. 8. května 1945 zemřel. V posledních hodinách
svého života měl ještě říci: „Nyní je válka již skončena, z toho mám
radost a mohu jít domů. Nikdo se ale již nedozvěděl, kde byl jeho domov a kde
byli jeho příbuzní. …
Bruno Fibichovi,
krajanovi z Jiříkova, který nyní žije ve Švýcarsku, padl tento hrob do
očí. Od jiného krajana z Jiříkova nechal udělat jiný kříž. Pohnutkou
k tomu mu bylo: „Já jsem měl to štěstí, že jsem zůstal na živu a chtěl
bych, aby nebylo zapomenuto na tohoto mladého vojáka, který byl v té době
skoro ještě dítě. …
Prager Volkszeitung, č. 35-36, 1.září 2005, výňatek
z článku
Mgr. Daniel Herman na 23. setkání obyvatelů Šumavy
v Pasově: Vyhnání sudetských Němců bylo hluboce nemorálním činem.
Již déle než 40 let se
stará dolnobavorské město Pasov o svůj patronát nad vyhnanými obyvateli Šumavy.
Jsou zde stále vítanými hosty.
Na tři dny trvajícím
setkání se sešly tisíce lidí. Přišly z mnoha koutů světa, kam je rozehnalo
vyhnání. Přirozeně nejvíce z Bavorska, z Bádenska-Wirtemberska,
z Hesenska a z Rakouska. Nechyběli ani ti, kteří zůstali ve vlasti.
Paskov udržuje
partnerské vztahy s četnými evropskými státy, také s Českou
republikou, jíž dal do vínku svůj patronát s obyvateli Šumavy. Spojení
jsou oboustranně velmi úzká. Ostatně Pasov byl konečným bodem legendární „Zlaté
stesky“, oné proslavené obchodní cesty, která již v ranném středověku
spojovala Čechy a Bavorsko, a která byla dále často citována v síti
solných cest a stezek.
Sváteční vlak
s mladými i starými obyvateli Šumavy, kteří byli ve svých nádherných
krojích, nalezl přátelské přijetí nejen u občanů města, ale také u četných
turistů z vnitrozemí i z ciziny, kteří v těchto týdnech tráví
svoji dovolenou ve městě a jeho okolí, někteří i v bavorském a šumavském
lese. 1200 účastníků se sešlo k slavnostnímu shromáždění v hale tří
zemí. V projevu ke shromážděným vrchní starosty Albert Zankl zdůraznil: „Tento
patronát bude mít i pro nás v budoucnosti zvlášť cenný význam.“ Podpora
města bude pro obyvatele Šumavy i v budoucnosti jistá. Vrchní starosta jim
poděkoval za to, že si i nadále udrželi své kulturní tradice. Také řekl:
„Vyhnání je a zůstává bezprávím. Za tímto tématem se nesmí udělat žádná tlustá
čára.“
Výstava používaných
věcí, zpěvy a tance šumavské mládeže, velký národní večer a slavná bohoslužba
v pasovském dómu, to byly další vrcholné body tohoto setkání. Za českou
biskupskou konferenci přišel Mgr. Daniel Herman. Jeho projevu byla věnována
velká pozornost.
„Milí Šumavané, moje
sestry a moji bratři, milí přátelé. S velikou radostí jsem slavil
s děkanem dómu Mochti a s vámi všemi krásnou bohoslužbu. Chápu, že je
to znamení naší sounáležitosti a znamení nové budoucnosti národů. My, křesťané,
jsme povoláni k tomu, abychom ve sjednocující se Evropě dávali příklad
úspěšného porozumění.
Věrnost k domácí
církvi tvoří hranici přesahující církevní vlast v Evropě. Trvalý mír
v evropském sjednocovacím procesu bude založen na dobrých vztazích
sousedících národů. Potřebuje však ochranu národní mnohostrannosti a vědomí
toho, že podstatné impulsy ve vývoji Evropy jsou založeny na náboženských
tradicích křesťanství.
K jádru naší víry
náleží, že utrpení Ježíše Krista a jeho zmrtvýchvstání musí být postaveno do
středu lidského života. Velké utrpení, které lidé ve 20. století prožili, má
svůj původ v opovrženíhodném režimu komunismu a národního socialismu. 20.
století také mnoha Šumavanům přineslo hořkou zkušenost ztráty vlasti. Pro mnohé
utrpěné bezpráví zůstává stále ještě bolestí.
Každý člověk potřebuje
svou vlast, místo, na kterém se cítí dobře, na kterém je obklopen lidmi, kteří
pro něj chtějí jen dobro, na kterém může zapustit kořeny, místo, na kterém
nachází úkryt a bezpečí. Tím tragičtějším je pro něj, když je mu tato vlast
násilně odebrána a místo jeho úkrytu a bezpečí je mu zastíněno strachem a
bolestí. Vyhnání je vždy spojeno s bezprávím, s utrpením vyhnance,
s porušením lidských práv a se ztrátou vlasti. Vyhnání sudetských Němců po
druhé světové válce z jejich staré vlasti bylo hluboce nemorálním činem.
Princip kolektivní viny musí být zcela jasně a otevřeně odsouzen.
Ale nesmí být žádná
překážka pro nový začátek, zejména když většina dnešních Čechů a Němců (ti ze
straších ročníků) nemá žádnou osobní vinu na těchto činech. Musí být použito
každé příležitosti, aby na základě společných setkávání a rozhovorů byly
odstraněny předsudky, a tak bylo ´diplomaticky od člověka k člověku´
zajišťováno vzájemné se přibližování k sobě.
Úprava vzájemných
vztahů mezi lidmi různých národů je především duchovní proces. Revize toho
všeho, co se stalo před 60ti lety, je sotva možná. Při úpravě vzájemných vztahů
mezi Němci a Čechy je proto na prvním místě připravenost se zbavit vnitřně
veškerého národnostního nepřátelství a vzájemně si pomáhat, aby byla vyléčena
poranění, která za vzájemného působení učiněna druhé straně.
My, Češi a Němci, jsme
sousedé a chceme být dobrými partnery ve společném evropském domě. Do
budoucnosti je pouze jedna cesta: to je mírumilovné soužití a usmíření
v pravdě a spravedlnosti.. Nová Evropa potřebuje stále nové úsilí, aby
překonala staré příkopy a vybudovala cesty k usmíření.
Tuto službu usmíření
uložil Kristus své církvi. To je také naše poslání. … “
Tato slova mluvčího
biskupské konference Mgr. Daniela Hermana šla k srdci Šumavanů, kteří
zůstali i kteří byli vyhnáni. Byla to stejná linie jako ta, která tehdejší
arcibiskup z Mnichova, Josef Ratzinger, dnešní papež Benedikt XIV., před
26 lety vyslovil ve svém kázání na sváteční bohoslužbě Sudetoněmeckého sjezdu
v r. 1979 v bavorském hlavním městě, když mluvil „o bezpráví vyhnání“
a že „ 15 milionů lidí vyhnaných po válce za nejhorších průvodních
okolností, by se mělo vrátit zpět.“ Z různých důvodů svět o tom nerad
slyší. To dobře nejde do jeho obrazu dějin. Bránil se tomu, aby toto bezpráví bylo
při usmiřování zamlčeno a zdůraznil: „ Láska, která vyžaduje zřeknutí se
pravdy, není žádná pravá láska. Měla by špatný základ.“ (A právě zřeknutí se
pravdy, mezinárodního práva, spravedlnosti na nás požadují zvláště
profesionální „vyhnanci“. Usmíření v jejich pojetí je vlastně revizí,
revanšismem a novým Drang nach Osten, který ohrožuje existenci nejen našeho
státu, ale i našeho národa. Na tyto podmínky nelze v žádném případě
přistoupit. – pozn. red.) Dnešní nástupce na stolci svatého Petra byl na konci
předminulého týdne na světovém dnu mládeže v Kolíně nad Rýnem, kde bylo
téměř milion účastníků ze 197 zemí, mezi nimi také 3500 mladých Čechů. Tam také
tehdy řekl: „Nejcennějším dědictvím vlasti je víra. Kde ta žije, tam není vlast
ztracena.“ Tato výpověď je platná pro všechny časy a pro všechny národy.
Sudetendeutsche Zeitung, 25.3.2005,str. 12, výňatky
O německých obětech nemluví nikdo. Přestože panoval tuhý mráz a hustě sněžilo, nenechali si sudetští Němci
vzít možnost uctít památku obětí, které přišly o život 4.3.1919 v boji za
právo na sebeurčení. Farář města Illertissen , Ulrich Manz, sloužil v kostele
Sv. Martina slavnostní bohoslužbu, která byla věnována mrtvým.
Po mši se všichni hosté
sešli na náměstí, kde byl osvětlen pouze pomník. V pozadí zazněly tóny
dechové hudby, , která tomto slavnostnímu okamžiku dodávala důstojný rámec.
Posléze promluvil třetí starosta města, Josef Kränzle, který se zmínil o selhání tehdejších českých odpovědných
politiků a neváhal mluvit přímo o českém fanatismu. Dále vystoupil a promluvil
slavnostní řečník Herbert Dörfler. Jeho projev byl prošpikován citáty
tehdejších politiků, které jasně dokázaly, že akce Čechů byly provázeny
hlubokou nenávistí proti všemu německému. Pan Dörfler se přenesl z roku
1919 do roku 1938 a připomenul, že s odtržením sudetských zemí Angličané,
Francouzi a Italové souhlasili.
Dörfler řekl dále: „Je
nepravdivé i tvrzení, že po připojení Sudet následovalo masové vyhnání Čechů …
Srovnání vyhnání Čechů v r. 1938 s vyhnáním Němců v letech
1945/46 není možné.“
Projevy pana Edvarda
Beneše dokázaly, že vyhnání Němců ze Sudet bylo plánováno již dávno před r.
1945. Pan Dörfler dále uvedl: „Obsazení Československa, vytvoření protektorátu,
stejně jako zločiny spáchané v letech 1939 – 1945 nebyly činem ani vinou
sudetských Němců a proto za ně nemohou nést odpovědnost.“
Závěrem Dörfler
apeloval na spolkovou vládu, aby se zasadila o oprávněné požadavky sudetských
Němců, stejně jako to dělá při prosazování požadavků jiných. „My, Němci,
stojíme ke své minulosti, k hrozným událostem a zločinům nacismu. Je nám
líto utrpení, které musely prožít některé národy. S lítostí vzpomínáme na
všechny jejich mrtvé jako by to byly naši vlastní. O německých se ale nemluví.
V Berlíně stojí
pomník holocaustu se slovy: ´Nesmíte zapomenout.´ Zapomenutí se ale nedá
rozdělit.“
Projevy obou řečníků by
měly být pomocí všem, kteří se chtějí k problematice sudetských Němců a
Čechů vyjádřit a přitom nemají žádné znalosti o historických událostech doby.
Stejně by se měli poučit mnozí politici, ale zřejmě je snadnější šířit
populární nepravdy než svědomitě vyhledávané argumenty.
Slavnost vzpomínky za
všechny oběti se zdařila. Přítomní byli vyhnanci žijící v Ulmu,,
Vöhringenu a okolí. Z místních politiků opět chyběli ti, kteří by
malé poučení
z historie měli zapotřebí.
Gerd Sommer
Překlad a redakce:dr. J. Čermák,CSc. Připravil:dr.O.Tuleškov
Vážení čtenáři, již delší dobu dostáváme
od některých z Vás stížnosti, že v Listech, v překladech projevů
ze sjezdu Němců odsunutých z Československa, či vystoupeních na „Dni
vlasti“, vlastně pomáháme šířit sudetoněmeckou propagandu. Většina naší kritiky
je však mnohem mírnější. Návrhům, abychom přeložené materiály komentovali nebo
alespoň glosovali, se jen částečně a jen občas snažíme vyhovět. Proč? Vydáváme
značné množství titulů, které se tématikou česko-německých vztahů zabývají,
včetně problematikou Němců odsunutých z ČSR. V titulech námi
vydaných, prosíme, spatřujte i naše komentáře. Nadto nemůžeme krátit obsah
Listů aj. brožurek na úkor vlastních překladů. Jen tak Vás můžeme plněji a
objektivně informovat o činnosti, úmyslech odsunutých, německé menšiny
v ČR.
Věřte, vážení čtenáři,
že i pro nás je velmi těžké, překládat,
psát, kopírovat a rozšiřovat revizionistické, revanšistické a pangermánské
názory. I my jsem jimi velmi dotčeni.
Vzhledem k tomu,
že tato naše uvedená činnost, jíž, jak se domníváme, uskutečňujeme pro
vlastenecké organizace jako jediní v republice, nemá zatím alternativu,
budeme v ní, bez ohledu na její časovou a finanční náročnost, pokračovat i
nadále. Vážení čtenáři, děkujeme Vám za
pochopení i podporu v našem úsilí. Redakce
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Kruhem občanů ČR vyhnaných
v roce 1938 z pohraničí a Historickou a dokumentační komisí Klubu
českého pohraničí pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, říjen
2005.