Klerikálové a bezvěrci v parlamentu

Vladimír Čermák

 

Už je to tady  zase. Klerikálové a bezvěrci se brzy znovu střetnou v parlamentu ve věci zdanění církevních restitucí.Píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Vladimír Čermák.

Ministr financí  a šéf své vlastní partaje dodržel, co slíbil. Souhlasí se zdaněním   restituovaného  církevního majetku, čímž ale vstoupil do otevřeného konfliktu s jednou z mocných, nadnárodních   struktur  tohoto světa, pro kterou byl majetek vždy tou nejvyšší hodnotou. 

Z hlediska  finančního  rozpočtu  je to ovšem  jen  malá domů.  Konkrétně 11 miliard  Kč  z těch téměř 200 miliard, které  si církev  přisvojila po dohodě se svojí pátou kolonou působící v Nečasově   vládě a v jím ovládaném  parlamentu  díky restitučnímu aktu č. 212 z r. 2012. Urvali tak z našich majetků, na které církev neměla nárok, co se dalo a stále nemají dost. Přitom církev za podpory dalších církví (s výjimkou baptistů) restituovala to, co  sama kdysi nakradla. Prakticky udělala to samé, co by udělal odsouzený zloděj, který by si nárokoval, aby mu byl vrácen jeho lup. Byl přece už jednou JEHO!

Nedávná skandalizace Čapího hnízda ze strany lidovců ale ministra zjevně popudila. Návrhu, který ve věci tohoto zdanění (u jiných právních subjektů by o tom asi nikdo  nediskutoval, byla by to samozřejmost!) jde do Sněmovní ulice, chybí tedy  doporučení  vlády, protože  lidovci jsou jasní a  socani se  jako obvykle chovají  ve vládě  obojace.  Vzhledem k tomu, že v jejich čele jsou  pánbíčkáři, to nepřekvapuje. Ti, kteří si  dříve mysleli, že soc-demokrat s klerikální úchylkou je něco jako kočkopes, si  už ale na to zvykli.

Stejně jako na to, že v čele TOPky je bývalý oberlidovec,  a že i údajně pravicovou ODS vede rigidní katolík. Přesto  může  být v parlamentu zajímavé kam se kdo z poslanců přikloní. Volby se blíží.  Zvláště pro ČSSD, která v posledních volbách získala sice mírnou, ale přece jen důležitou převahu tím, že svoji kampaň  tehdy zaměřila  proti restitucím,   je tato nová kausa   pikantní . Stačí si např. vzpomenout na Zaorálkova vystoupení. Tedy ta starší, ještě než se pro změnu začal zabývat anglickou transkripcí slova Česko.

No oblafli nás, jako obvykle. Rozhodovat jako vždy nebude zdravý rozum, vlastenectví, tím méně nějaké  právo,  ale  přísliby  typu něco za něco. Nedělejme si iluze.  Mnohým půjde hlavně o to, aby církev měla ještě více než dnes má. To je typický rys u boháčů: nikdy nemají dost.

 


O tom, kolik už toho vlastní, preláti nic říkat nebudou. Potřebují, abychom jim věřili, že jsou  chudí. Už jen proto, aby mohli zřizovat přes Arcibiskupství pražské  zvláštní nadační fond na opravu varhan u sv. Víta. Jinak by prý církev nestihla zprovoznit tamější varhany  do termínu oslav 100 let  samostatného Československa, což je fakt docela zábavné. Stejně jako celé  případné angažmá  církve v  blížících se oslavách. Ve skutečnosti jde ale o pořádný paradox. 

Jestli  někdy někdo nestál o to, aby Československo  vzniklo, byla to právě katolická církev jako  tehdejší  největší opora Habsburků  i Lotrinčanů, kteří  zde po Marii Terezii  vládli.  Založení fondu  (dříve na to měla církev žebravé řády!) zdůvodňuje arcibiskupství  tím, že bez   nákladné opravy prý v katedrále  není zvuk varhan pořádně  slyšet, co se hraje. Stěží budou ale chtít hrát něco tak monumentálního  a nevhodného  jako Te Deum tak,  jako jej  hráli kdysi v roce 1620 v Římě, když k tehdejšímu papeži dolehla zvěst, že se divadlo s údajnou bitvou na Bílé hoře povedlo, a že  je „vyděláno“. Tedy že  mohou spustit  loupeže a zlodějny všeho druhu, aby se církev napakovala, aniž by je někdo za to byť jen pokáral. Takové hlučné Te Deum  by ovšem přes svoji  40% hluchotu nejspíše uslyšel i prezident, který za  svůj souhlas s Mladotovým domem a s jinými úlitbami  církvi svaté stejně dostane prominentní sedátko tam, kde varhany  budou slyšitelné.  Jistě si ho za své zásluhy o církev zaslouží, byť možná už bude jen exprezident, stejně jako si  dobré místo  zaslouží jeho předchůdce ve funkci Klaus za svoji podporu restitučnímu aktu.

Varhaník  by se měl spokojit s něčím skromnějším z barokní produkce.  Lze pochybovat, že by vystačil při takové mši s obligatorní  hymnou nebo že by tam dokonce zahrál „Kdož sú boží bojovníci“.  Stejně si málokdo  dnes   při  poslechu barokních mší a oratorií vzpomene, že české barokní skladby   (existují ovšem i jiné, tedy   ne-české barokní skladby) jsou- ostatně  stejně jako  výtvory českého  výtvarného  či literárního   baroka v podobě velkých pláten, soch, knih apod.  - ve skutečnosti  ryze ideologickými produkty.   Zhruba  totiž  plní stejnou funkci,   jako by  někdo při slavnosti založení republiky   zahrál Internacionálu  či Píseň práce.  Ne že by to byly nemelodické skladby, ale  jsou zkompromitované minulou dobou  a tím, jak byly zneužity k propagaci tehdejší ideologie.

Úcta vzdávaná domácími  preláty  zakladatelům Československa  se tak nejspíše   nebude příliš lišit od toho, co předváděli Husák, Štrougal  a  spol. při podobných příležitostech  na sklonku normalizace. Těžko mohli tehdejší  normalizátoři a kolaboranti   v době, kdy už byla  oslava založení státu v době perestrojky znovu povolena, oslovovat shromážděné lidi jinak než ve stylu  „soudružky a soudruzi“ a   zdravit je    pověstným „čest práci“.  

I český barok byl nástrojem barokní normalizace a jako  umění  patří stále k rekvizitám černototalitní doby, což byla jen  trochu delší  (minimálně pětinásobně)  normalizační perioda v českých dějinách.  Varhanní barokní skladby  domácích skladatelů  k této době  patří. Tedy k oné době temna.  Patří k nim stejně jako blížící se spor o zdanění či nezdanění církevních restitucí.

Bude tedy zajímavé pozorovat  při hlasování v parlamentu o návrhu zdanění církevních záborů  majetku, který ji nikdy neopatřil, jak se  situace v řadách  současných údajných demokratů změnila. Za skutečné demokraty ovšem  lze  totiž  těžko  považovat ty,  kteří   stojí na straně  korupčníků, podvodníků a lhářů.  Nejen ve věcech duchovních, ale i materiálních. Až ti, kdo jako zvolení poslanci s názory kritickými vůči restitučnímu aktu,  budou hlasovat jménem svých voličů-občanů, kteří byli proti církevním restitucím,  ukáží  tím jasně, kam patří.

(rp,prvnizpravy.cz