Islám Balkánu a jihovýchodu Eurasie byl okupační aneb Co zamlčel religionista
Brněnský religionista Jan Reichstätter z Masarykovy univerzity polemisoval s profesorem psychiatrem Cyrilem Höschlem o jeho názorech na islám (Parlamentní listy 9.1.2016, 19.30.) Zatímco pan profesor Höschl se postavil výzvě akademiků a osobností jakožto proti výzvě vědců a celebrit odtržených od života, hlásá religionista pan Reichstätter opak. Pan profesor dle mne správně tvrdí, že svým pojetím rovnosti (respektive nerovnosti) pohlaví, individuálních svobod, a pojetími zločinu a trestu nepatří zásadně do naší civilizační sféry, a vyjadřuje opodstatněné obavy, že imigranti v krátkém čase mohou zcela fatálně změnit život v naší zemi, zatímco pan religionista zásadně kontruje.
Jako etnograf, který od prvního ročníku studia oboru sledoval problematiku historie a národopisu zejména jihoslovanských zemí, a který je rovněž příbuzný Srbů v Srbsku a v Černé Hoře, a který měl možnost seznámit se s poměry v Rumunsku, v Rusku, v Uzbekistanu a v Zakarpatí, se musím zásadně opřít tvrzením pana religionisty o charakteru islámu na Balkáně.
Pan religionista tvrdí že islám je historicky dominantní v Kosovu, v Bosně, v Albánii a v jižním Rusku jakož v evropské enklávě Turecka. Dále tvrdí, že dominance islámu je tu staletá a tradiční, a pokud se týče současného terorismu, odkazuje na Fareeda Zakariu, specialisty na IS s jeho údajem, že teroristů je v muslimské komunit jen pouhá jedna desetina procenta (!). Jediné tvrzení pana religionisty,se kterým mohu souhlasit, je, že by muslimové v současnosti měli daleko více odsuzovat páchaný teror. Ovšem k předešlým jeho tvrzením mám zásadní vážné výhrady.
Jeho charakteristiky islámu na Balkáně lze totiž označit za pouhé čtvrtpravdy. (Nebo, jak to krásně nečeský tvrdí jistá restituentka, za "ze čtvrtiny polopravdy" anobrž "Vielhalbwahrheiten"). Kde je tudíž celá pravda - a zejména, co nám pan religionista zamlčel?
Jak to bylo s genezí islámu na Balkáně? Slovanské kmeny osidlovaly Balkánský poloostrov postupnými vlnami v prostoru od dnešního Bulharska, jižního Rumunska, Moldavie, až po Makedonii, a celou oblast od Srbska až po jižní Alpy byla osídlena penetračně nejméně od 4.století po Kr. Prvotní religií nahrazující stará pohanství a antická náboženství, tu bylo křesťanství, nikoli islám.
Křesťanství se tu složitě vyvíjelo za současného působení mnoha faktorů, o nichž pan religionista zná zajisté mnohem více detailů. Připomenu jen vlivy arménské, bogomilské (patarénské) a neustálý zápas katolické církve (včetně řeckokatolického a později uniatského směru) s byzantskou církví. Toto vše připomínají dokonce i západní autoři v politických monografií o jihoslovanských zemích, kdy například i takový Jasper Ridley ve své knize píše v kapitole Jihoslované: "Misionáři z Cařihradu naučili Srby, Černohorce, Bulhary a část Bosňanů používat řeckou abecedu, jež byla běžná v Cařihradě (autor tam dále charakterizuje velmi zběžně a nepřesně cyrilici, ale o to tu zde nejde! J.Ridley, Tito, Dialog Liberec 1995,s.11.) Takže islám s imámy přišel, jako to vědí i tito Zápaďané, na Balkán mnohem a mnohem později - a nikoli s misionáři, ale s janičářským handžárem. (Stejně, jako křesťanství přišlo do Saska a na Balt s křižáckým rovným mečem...)
Islám přišel jako masový fenomén na Balkán teprve ve vrcholném středověku, a to jako okupační atribut osmanské invaze a osmanské okupace jihovýchodní Evropy. Tento historický proces popisuje obrovské množství dokumentace a historické a etnografické i politické literatury - a proto nechápu, proč pan religionista zamlčuje právě tento OKUPAČNÍ CHARAKTER HISTORICKÉHO ISLÁMU na Balkáně v jižním Rusku. Islám tamější obyvatelstvo nepřijímalo jako misijní akt víry!
Islám byl šířen ohněm a mečem na Balkáně stejně jako byl šířen ohněm a mečem na Pyrenejském poloostrově, kde se stal nakonec předmětem totální reconquisty. Křesťanské obyvatelstvo se stalo druhořadou "rájou" - stádem! Muselo platit povinnou daň "zakát", za to, že bylo trpěno na dobytém území, a muselo odvádět mladé chlapce do janičárských vojsk. Ti byly převychováni na fanatické muslimy a potom zabíjeli křesťany jako garda sultánovy Vysoké Porty. Turci zajížděli pro chlapce a ženy v 17.-18.století nejen na jižní Slovensko, ale až na jižní Moravu! (Hustopeče, Strážnice,Rohatec.)
U Balkánu to popisuje například profesor Doleček v knize Necenzurované obrazy (Ostrava 2007), dále všechny vydané encyklopedie LN (Dějiny Bulharska, Dějiny Makedonie, Dějiny Srbska, Dějiny Ruska, Dějiny jihoslovanských zemí) nebo ze starší literatury u nás vydané třeba Stanojevičovy Dějiny národa srbského, Praha 1920, nebo Denisovo Velké Srbsko (Šolc a Šimáček,sine anno) které doslovně píše o "musulmanské krutovládě" (s.40ad.) Ostatně i hesla Ottova slovníku tento historický proces popisují velmi podrobně. Ostatně kdyby pan religionista se dotázal pana profesora Dorovského na své alma mater, zajisté by mu pan profesor, excelentní znalec Balkánu, činovník Společnosti přátel jižních Slovanů, učinil přednášku o fungování historického islámu na poloostrově.
I politikové, znalí problematiky, jako byl president Budovatel Dr.Edvard Beneš, líčí ve svých pracích o slovanství (Úvahy o slovanství, Čin Praha 1947, např. s.28-29 aj.) tureckou invasi a následnou okupaci Balkánu a Černomoří od XIII. až do XIX. století (!) naprosto přesně a pochopitelně bez jakýchkoli "politicko korektních metafor".
Zkrátka a dobře, to, co pravil profesor Höschl o podstatě islámského fenoménu a o skutečných, nikoli vymyšlených aktuálních nebezpečích z něho plynoucích, nemůže být zpochybňováno politruckými tezemi o to, že by aplikace těchto názorů zamezila jakémukoli přijímání muslimských migrantů do Evropy. Tyto teze jsou přijatelné jen a jen pro tzv. politické elity Evropské unie, pro vrcholové politiky Německa, a pro úzkou vrstvu našich domácích elitářů a celebrit, jež nejvýrazněji reprezentuje v řadách religionistů pan nositel Templetonovy ceny profesor Halík.
Tyto politrucké, nehistorické, nevědecké a účelové teze ovšem nemohou být přijatelným šálkem čaje ani pro širokou veřejnost, hluboce frustrovanou stávajícím rozvalem evropských státu a jejich neschopností bránit teroristickým excesům, ani pro realistické politiky, natož pro exaktní vědce!
Hrozba islamismu a jeho teroristických atributů je naprosto zjevná. Mimochodem hrůzným způsobem se projevila i na území pan religionistou uváděného Kosova, kde byly církevní památky a dokonce i hřbitovy pravoslavného obyvatelstva, vyháněného ze země, ničeny a pustošeny způsobem srovnatelným jen se středověkým nebo nacistickým barbarstvím. Toto by snad nechtěl i pan Reichstätter. Připomínám jen, že některé z těchto památek byly pod gescí UNESCO.
Zde se rovněž u pana religionisty setkáváme s nerozlišováním soukromého vyznání s teroristickou aplikaci v hrůzné praxi, jaká se projevila ve Francii, ve Švédsku, ve Finsku a nyní v Německu.
Můj osobní názor na řešení tohoto problému se shoduje s tím, co hlásají představitele například Austrálie nebo Ruské federace. Migrant se musí ztotožnit se zákony a strukturou hostitelské země, jinak tam nemá co pohledávat. U nás například by měl již dávno fungovat Imigrační a naturalizační úřad s pevnými kritérii přijímání migrantů. Tito lidé by měli složit státní slib dodržování ústavy a zákonů země, při kriminální činnosti a porušení slibu pak by měli být bez pardonu vypovězeni. Nemám sice pouvoir radit zahraničí, ale napadá mne, že toto měla německá a švédská policie učinit ihned po násilnostech tam proběhlých. Nechápu proto, proč se dosavadní praxe Ministerstva vnitra, které dobře činí ve svých detenčních ústavech, setkává s nejapnou a nepravdivou kritikou různých institucí, neziskovek, iniciativ a dalších "sluníčkářských" fenomenů toho typu.
Naopak, fungování těchto neziskovek a iniciativ by mělo být omezeno na míru nepříčící se zákonu, a propaganda narušující školství a výchovu mládeže v tomto smyslu by měla být zakázána.
Islám je vyznání, které nechť vyznávají jedinci soukromě, jako jakékoli jiné v intimním kruhu. V sekulárním státě, jeho cílem má být odluka církví od státu - jak to predestinuje již naše zakládací listina státu, Washingtonská deklarace - je nepřípustné, aby se tu zavádělo paralelně právo světské a právo církevní.
Zvláště nebezpečné a sebevražedné pro stát by bylo jakékoli zavádění islámského práva šaría! Šaría je neslučitelná s tradicemi, státními a národními zájmy nejen České republiky, ale i celé Evropy. Hlasy pro zavádění šaríi v České republice by měly být považovány za vlastizrádné a velezrádné. Toto by si měli uvědomit naši političtí předáci a postupovat dle toho. Pokud postupují opačně, ničí tuto zem a náš národ.
PhDr. Jiří Jaroš Nickelli, předseda ČSBS Boskovice
Autor je etnograf a muzeolog