V pozadí soudobé globální
ekonomické krize je krize společenská, obdobně jako v krizi třicátých let.
Tehdy v podmínkách monopolizovaných trhů selhal neregulovaný kapitalismus devatenáctého
století a toto selhání otevřelo cestu nacismu a druhé světové válce. Po této draze vykoupené zkušenosti svět
–nejen u nás, ale i na Západě – odmítl návrat k předválečnému kapitalismu.
V USA pokračoval Rooseveltův Nový úděl. Evropa začala úspěšně rozvíjet
svůj sociální stát, založený na souhře neviditelné ruky trhu s viditelnou rukou
státu – v pluralitě vlastnictví kapitálu, v regulaci trhu i v sociálním
přerozdělování příjmů – a k tomu směřovalo i úsilí o tržní socialismus v reformách
Pražského jara. Tyto reformní procesy však
byly odstřihnuty a převráceny v procesy antireformní: nejen u nás a v ostatních
zemích sovětského bloku na základě Brežněvovy doktríny od šedesátých let, ale i
na Západě na základě washingtonské doktríny šokové restaurace kapitalismu –
šokovou liberalizací, totální privatizací a makroekonomickou restrikcí poptávky
– od sedmdesátých let v Latinské Americe a od devadesátých let v postkomunistické
Evropě; postupně i v Evropské unii oklešťováním a (částečnou) privatizací
sociálního státu. Od osmdesátých let s nástupem
globalizace i snahami o totální deregulací světových trhů nejen zboží a služeb,
ale i práce a kapitálu. Poválečné
reformy, směřující k překonání předválečného kapitalismu, byly tak
zvráceny neoliberálními snahami o jeho postupnou restauraci pod hesly čistého
trhu. Tyto antireformy byly uskutečňovány přitažlivou skrytou formou – byly
vydávány za reformy.
Překonání prvotních příčin vyžaduje
zásadní reformy společenského systému – nestačí jen dílčí posílení regulace
trhu. Zatímco od šedesátých let selhaly pseudosocialistické systémy „čistého“
státu, založené na téměř výlučné úloze státu téměř bez působení trhu, dnes,
obdobně jako v krizi třicátých let, selhává naopak kapitalismus, založený
na téměř výlučné úloze trhu téměř bez regulační úlohy státu. Tento trh selhává
jak při „čištění“ ekonomiky od plýtvavého konzumu, jehož symbolem je soudobá
neudržitelná podoba individuálního automobilismu, tak při osvojování nových
znalostních, nehmotných faktorů růstu a i při rozvoji nejchudšího světa. Na troskách
obou krajností by si již konečně měla podat ruku neviditelná ruka trhu s viditelnou,
proti současnosti účinnější rukou rozvinuté znalostně-sociální společnosti.
Ruka sociálního státu byla uplatňována
především ve vytváření pravidel férových postupů na trhu, v soužití
různých forem vlastnictví kapitálu, v makroekonomické i mikroekonomické
intervenční politice včetně intervencí k ochraně životního prostředí, v převážně
solidární formě veřejných služeb, počínaje vzděláváním, zdravotním a penzijním pojištěním
a v sociálním přerozdělování příjmů v míře, která by čelila pasti
chudoby, a přitom neoslabovala, ale naopak posilovala výkonnostní motivaci.
Po této krizi se však sociální stát
již nejen nevrátí k dnešní své značně okleštěné podobě, ale nejde ani o
pouhý návrat do jeho původní podoby, neokleštěné antireformami. Ironií osudu
sama krize si vynucuje jeho další rozvinutí do podoby znalostně sociální
společnosti. Netřeba uměle vymýšlet, ale
využívat zejména zkušeností Skandinávie. Stejně tak zkušeností úspěšných
reforem soužití trhu a veřejné ruky v rozvíjejících se zemích, zejména v Číně. A možná jít ještě dál. Zde je možno uvést jen
příklady, které již nazrály.
Tato
společnost se nemůže rozvíjet a globální
krizi
překonávat jen v národním měřítku,
musí
tak činit v měřítku globálním. V minulých
dvou
stoletích se hledaly mocenské
předpoklady
překonávání kapitalismu v alternativách
revoluce
či reformy v jednotlivých
zemích
či regionech. V éře globalizace se
základním
mocenským předpokladem společenských
změn
stává především překonání
jednopolárního
uspořádání světa, převážně
podřízeného zájmům jediné
supervelmoci, která sice dokázala zastavit uvedené antireformy pseudosocialistické,
ale stala se záštitou uvedených antireforem kapitalistických. Prvním předpokladem je rozvíjení rodícího se
vícepolárního světa, umožňujícího vyvažování a postupně i kooperaci a
koordinaci zájmů jednotlivých regionů včetně reforem institucí OSN na tomto
základě. Za těchto podmínek může zápas mezi reformami a antireformami probíhat
mírovým soutěžením, v němž se zvyšuje váha úspěšných reformních zemí.
Současně je nezbytné i překonávání
asymetrické, nevyvážené liberalizace světového obchodu. Ta méně vyspělým zemím ponechává jako jedinou
ochranu osvojování složitějších výrob a služeb extrémně nízké kursy jejich měn.
Touto politikou levné práce diskriminuje země méně vyspělé a současně podřezává
konkurenceschopnost zemí vyspělých. Marxův pojem vykořisťování práce kapitálem
se v těchto podmínkách projevuje prvotně jako vykořisťování méně
vyspělých, chudých zemí zeměmi vyspělými, bohatými, a tím sekundárně polarizuje
tento vztah i v rámci vyspělých zemí. To je patrně prvotní příčinou
současné globální krize, kterou je nutno překonat.
Pluralita vlastnictví v původním
sociálním státu byla vyjádřena zejména veřejnými solidárními systémy
vzdělávání, zdravotní a sociální ochrany, ale v tržní sféře byly zpravidla
ve veřejných rukách jen vybrané strategické podniky. Dnes patrně bez veřejné vlastnické
kontroly hlavních bank nelze ani překonat krizi. Do bank, vytunelovaných jejich
hazardními spekulacemi, bylo nutno k záchraně nalít bilióny dolarů z veřejných
zdrojů. Tam, kde si stát tyto injekce nepojistil svou vlastnickou kontrolou
bank, vázne dosud obnovení jejich úvěrové činnosti, zejména v USA i v Evropě.
Není ani náhoda, že zejména v Číně a v Brazílii polostátní banky nejen
nedovolily hazardní spekulace, ale ani za krize nepřestaly půjčovat.
Do
budoucna se otevírá otázka veřejné
vlastnické
kontroly i ve značně zmonopolizovaných
odvětvích
jako zejména v energetice,
vodním
hospodářství, spojích a veřejné dopravě
·
a to i z hlediska
ekonomické bezpečnosti.
Týká se to i lokálních monopolů, jako jsou
vodárny a kanalizace, jejichž privatizace vede ke zdražování i při zhoršování
kvality, a proto ve světě – od USA po Austrálii – sílí hnutí velkých měst za
návrat těchto služeb do veřejného vlastnictví.
Vlastnická kontrola několika stovek
největších nadnárodních společností, které dnes dominantně ovládají dvě třetiny
světového obchodu, a tím i světovou ekonomiku a politiku, se dlouhodobě stává
podmínkou soutěžních trhů. Měly by být posuzovány i možnosti, zda by například
malé softwarové společnosti, které se v rostoucí míře stávají
zprostředkovatelskými odběrateli těchto gigantů, odčerpávají jim značnou část
zisku a mají na ně zvyšující se vliv (Reich, Dílo národů), mohly mít nějakou
úlohu při této kontrole.
Nezbytné je překonání extrémní
deregulace trhů – počínaje trhy finančními. Ta patřila ke spouštědlům krize a
její překonání je dnes již široce uznávanou podmínkou stabilizace. Současně je nezbytná intervenční politika jak
makroekonomická k usměrňování souhrnné poptávky, tak i mikroekonomická k podpoře
konkurenceschopnosti osvojovaných produkcí.
Jestliže intervenční mikroekonomická
politika byla původně zaměřena zejména na průmyslovou a zemědělskou politiku,
do budoucna se posunuje zejména k vědní a vzdělávací politice. Současné
snahy o záchranu automobilového průmyslu však rehabilitují i průmyslovou
politiku. To ale otvírá i zásadnější otázku: není krize i příležitostí nejen k modernizaci
a ekologizaci automobilů, ale dlouhodoběji dokonce i k zastavení orgií osobního
automobilismu tak, aby sice zůstaly prostředkem pohodlné rekreační dopravy, ale
jen velmi omezeným luxusem dopravy do zaměstnání?
Po
dlouhodobém řešení však volají i zásadnější
otázky.
Dnešní úzce ekonomická tržní
optimalizace
nákladů neoceňuje omezenost
přírodních
zdrojů a vede k nepřiměřenému
plýtvání
zejména prvotními energiemi, vodou
a
surovinami, které jsou i v ideálním případě
jen
částečně recyklovatelné. Konzumní
společnost
zvyšuje spotřebu i neomezeným
zkracováním
životnosti předmětů nejen krát
kodobé,
ale i dlouhodobé spotřeby jako luxus, přesahující racionalitu. Neměla by tento
luxus možná postihovat daň ze vzácných přírodních zdrojů, zejména surovin,
prvotních energií a vody? Také neomezená extenzivní expanze původní
vnitrodílenské dělby práce až do globálních měřítek neomezeně rozvíjí nákladní dopravu
na úkor životního prostředí. Neměla by také být omezována zdaněním? A protože taková
zdanění představují odchylku od úzce ekonomického optima, vedla by ke zdražení. Proto by musela být hledána konkurenčně i
sociálně únosná řešení a postupy.
V širším pohledu: neměli bychom
nejen hasit důsledky ničení životního prostředí, ale předcházet mu obratem od
dosavadního, do značné míry extenzivního růstu, založeného na zvyšování
množství výrobků a služeb, tedy hmoty a energie, k růstu kvalitativnímu, znalostnímu,
založenému na zvyšování znalostí, vtělených do jednotky výrobku a služeb, tedy do
jednotky hmoty a energie? Je nezbytná patrně nejen podpora rozvoje znalostí,
ale i tlumení spotřeby hmoty a energií.
To vyžaduje na jedné straně podporu
rozvoje člověka a jeho znalostí, a to převážně solidárně poskytovanými
veřejnými službami zdravotní a sociální ochrany a zejména systémem vzdělávání,
překonávajícím sociální síto v přístupu mozků ke znalostem, možná i pomoc méně
vyspělým zemím časovým omezením duševního vlastnictví. Na druhé straně i
tlumení spotřeby hmoty a energií uvedeným ekologickým zdaněním, odrážejícím jak
vzácnost přírodních zdrojů, tak i náklady na ozdravování životního prostředí;
možná také tlumením nadměrného zkracování životnosti produktů i nadměrné
nákladní dopravy. To vše vyžaduje
takovou míru souhrnného zdanění, která by veřejné ruce umožnila plnit její
poslání.
Ke klíčovým krokům k udržení
zaměstnanosti nebo alespoň částečné zaměstnanosti i produkčních kapacit by měla
patřit také záchrana ohrožených životaschopných podniků, které mohou dočasně
pracovat jen po část týdne, a to i přispěním veřejných prostředků k částečnému
mzdovému vyrovnání. A možná nouzová práce na kratší pracovní týden s nižší
mzdou, produktivitou i výrobou v době snížené poptávky může být i
předzvěstí pokrizového budoucího postupného přechodu na čtyřdenní pracovní
týden na opačném principu – bez snížení mzdy, produktivity a produkce – jako
tomu bylo kdysi s pětidenním pracovním týdnem v třicátých letech za
Nového údělu v USA. Nemůže i tohle být součástí budoucího obratu od
hmotného ke kvalitativnímu rozvoji?
Jde tedy o využití soudobého typu
technického rozvoje ve vyspělých zemích, umožňujícího překrývat růst produktu
růstem produktivity bez růstu zaměstnanosti tak, aby rozšiřoval volný čas místo
dosavadního zvyšování nezaměstnanosti.
Příští etapou – po překonání krize –
může být patrně zavádění čtyřdenního pracovního týdne.
K účinné mzdové motivaci v původním
sociálním státu v šedesátých letech postačovala nejvyšší mzda méně než
desetinásobná v poměru k průměrné. Čistý kapitalismus před dvaceti
lety tyto rozdíly polarizoval na čtyřicetinásobek a dnes na čtyřistanásobek i v rámci
vyspělých zemí – USA. Dolní pól této polarizace je snižován konkurencí zemí s levnou
prací méně vyspělých zemí, horní pól je závratně zvyšován nejen dnešní přesilou
kapitálu ve vztahu k práci, ale i rostoucím osamostatňováním úlohy
vrcholových manažerů Ti se ve zvýšené míře podílejí na vlastnictví kapitálu a v tomto
dvojakém postavení své rozhodování stále více osamostatňují od kontroly
ostatních vlastníků Vzniká a rozvíjí se manažerský kapitalismus jako výsměch pohádkám
o kapitalismu lidovém. To má již málo společného s výkonnostní motivací. Cožpak má generální ředitel desetkrát vyšší výkonnost
než před dvaceti lety (Samuelson, 2002) a čtyřicetkrát vyšší než před čtyřiceti
lety? Dnešní platy vrcholových bankéřů jsou pro rozhořčenou veřejnost vyspělých
zemí jen symbolem neudržitelnosti této málo zásluhové extrémní polarizace. Tím
spíše bajky o rovné, neprogresivní dani se stávají pobuřujícím anachronismem.
I zde v širším pohledu „čistý“
trh práce, při němž kapitál, podnikatel vstupuje do individuálního vyjednávání
s jednotlivými zaměstnanci, je ze své podstaty trhem nerovným.
Tuto nerovnost částečně oslaboval
historický vývoj odborového hnutí. Sociální stát tento vývoj korunoval
rovnováhou, dosahovanou tripartitním společenským vyjednáváním vlády,
zaměstnavatelů a zaměstnanců na nadpodnikové úrovni. Na podnikové úrovni je
v různé míře uplatňováno spolurozhodování zaměstnanců. V Německu je
ve velkých podnicích rovnovážně bipartitní spolurozhodování kapitálu a práce.
Vkladem Pražského jara je pokus o vícepartitní spolurozhodování, včetně státu a
externích účastníků, jako jsou představitelé vědy nebo regionu. Úloha tohoto
spolurozhodování dnes vystupuje do popředí možná i jako podmínka čelení
manažerskému kapitalismu a jeho překonávání.
K vytvoření širších společenských
podmínek je však nezbytné i prohlubování demokracie, a to především:
·
Prohlubování
politické demokracie, která vznikala před dvěma staletími, kdy moc ekonomická –
moc kapitálu – byla slabá. Dnes, kdy neregulovaná moc kapitálu je silnější než
stát, je uvedená kontrola největších nadnárodních společností i dalších
hlavních strategických ekonomických subjektů podmínkou i politické rovnováhy a
účinnosti demokracie.
·
Překonávání
mediokraciie, kterou umožnil zejména technický rozvoj masmédií. Ta již
přestávají být „hlídacím psem“ svobody slova a stávají se ve značné míře
kapitálově náročným monopolizovaným „podnikáním s pravdou“. Proto je
účelné posilovat roli solidárně hrazených, zejména veřejnoprávních médií,
kontrolovaných volenými orgány – nikoli samozvanými klikami – i kapitálově méně
náročné, svobodnější blogosféry.
·
Sledování
možnosti dlouhodobě přecházet
·
s technickým
rozvojem spojů – od zastupitelské k přímé demokracii
Tuto nerovnost částečně oslaboval
historický vývoj odborového hnutí. Sociální stát tento vývoj korunoval
rovnováhou, dosahovanou tripartitním společenským vyjednáváním vlády,
zaměstnavatelů a zaměstnanců na nadpodnikové úrovni. Na podnikové úrovni je
v různé míře uplatňováno spolurozhodování zaměstnanců. V Německu je
ve velkých podnicích rovnovážně bipartitní spolurozhodování kapitálu a práce.
Vkladem Pražského jara je pokus o vícepartitní spolurozhodování, včetně státu a
externích účastníků, jako jsou představitelé vědy nebo regionu. Úloha tohoto
spolurozhodování dnes vystupuje do popředí možná i jako podmínka čelení
manažerskému kapitalismu a jeho překonávání.
Jde tedy o překonávání extrémní
polarizace příjmů za práci, která se zcela odpoutala od účelné motivace výkonu,
a to především v důsledku přesily kapitálu v poměru
k práci. K vytvoření rovnováhy
sil je nutno rozvíjet společenské tripartitní vyjednávání i účast práce na
rozhodování a vlastnictví podniků.
Nezbytné je i progresivní zdanění těchto příjmů a uplatňování standardů
pracovních podmínek.
V historickém nadhledu na rozdíl
od dob Marxových nyní nejen Evropu, ale celý svět obchází strašidlo. Strašidlo
společnosti svobody, blahobytu a mírového soužití. Svobody, jakou svět
nepoznal. Svobody nejen jednotlivce, ale i svobody solidární společnosti. Svobody nejen politické, ale i osvobození od
bídy a sociálního strádání, od národnostního a rasového útlaku, od válek a
ekologického sebezničení. Osvobození morálky od jednostranného tržního sobectví
i od planého moralizování netržních systémů a její zušlechtění spojením
regulované tržní motivace s morální motivací lidskou soudržností – tedy
osedláním toho, co je v člověku zvířecího, tím, co je v člověku
lidského.
Zde uvedené náměty se nepokoušejí
nabídnout k tomu kuchařku, jsou jen podnětem k zamyšlení.
Miloš Pick (1926) je makroekonom.
Listy 1/2010