Otevřený dopis
Velvyslanectví
Slovinské republiky
k rukám velvyslance Drago Mirošiče
Pod Hradbami 15
160 41 Praha 6
V Praze dne 27.12.2007
Vážený pane velvyslanče!
V nedávných dnech se v našem tisku objevila
zpráva, že Dmitrij Rupela,
ministr zahraničních věcí Slovinské republiky, která od ledna příštího roku
bude předsedat EU, údajně v Bruselu prohlásil: „Jsme připraveni uznat
reality tak, jak nyní na západním Balkáně existují.“ Současně pan ministr
vyjádřil velké znepokojení nad přetrvávajícím rozdělením EU v otázce
Kosova. Nadpis novinového článku, z nějž jsem citoval, zní „Evropská unie musí podle Slovinska uznat
nezávislost Kosova“ (Právo, 21.12.2007).
Především se na Vás obracím s uctivou prosbou o
verifikaci uvedených tiskových informací. Pokud jsou pravdivé, pak nikoho, kdo
vychází z principů mezinárodního práva a usiluje o zachování míru, nemohou
nechat klidným.
Kosovo, jak je obecně známým faktem, je nedílnou součástí Republiky Srbsko. Tuto skutečnost
zakotvuje i rezoluce Rady bezpečnosti č. 1244. Státní svrchovanost, územní
celistvost, nevměšování se do vnitřních záležitostí i zásada, že hranice státu
nelze měnit bez jeho souhlasu, jsou obecně uznávanými principy mezinárodního práva.
Charta OSN dále zakotvuje rovnost všech členských států, jejich povinnost řešit
své mezinárodní spory pokojnými prostředky „tak, aby ani mezinárodní mír a
bezpečnost, ani spravedlnost nebyly ohroženy.“
Za důležitý považuji odstavec 7., článek 2 Charty OSN:
„Žádné ustanovení této Charty nedává Organizaci spojených národů právo, aby
zasahovala do věcí, které podstatně patří do vnitřní pravomoci kteréhokoli
státu, … tato zásada však nebrání, aby se použilo donucovacích opatření podle
kapitoly VII.“
OSN si nečiní právo zasahovat do vnitřních záležitostí Republiky
Srbsko. Toto právo samozřejmě nemá ani Evropská
unie, ani jakýkoliv další stát nebo jiné dílčí uskupení států. Pokud by však EU
si chtěla takové právo přivlastnit a rozhodnout o odtržení Kosova od Srbska,
domnívám se, že by porušila již uvedené principy mezinárodního práva a ohrozila
by mír nejen na Balkáně, ale i v dalších částech Evropy a celého světa.
Důsledkem jednostranného uznání „nezávislosti Kosova“ by mohlo dále být zeslabení postavení OSN, mezinárodního
práva a přechod světa od panství práva k panství síly, tedy od civilizace
k novodobému divošství.
Mezinárodní právo ochraňuje slabé. Vadí však mnohým silným,
kteří mají již delší než historické snahy, ho přizpůsobit svým egoistickým
mocenským cílům, prosazovaným i v poslední době výhrůžkami, intervencemi,
okupací, použitím hrubého násilí, např. i „humanitárním bombardováním“.
K nejvyšším hodnotám lidské civilizace patří
spravedlivý mír. K jeho zachování může Slovinsko přispět, když poskytne
Srbsku a zástupcům kosovských Albánců nejen další čas k jednání, ale i
účinnou, všestrannou a nezaujatou objektivně vyváženou pomoc, aby mohli dojít
ke spravedlivé, oboustranně přijatelné dohodě.
Podle mého názoru při řešení tzv. kosovského problému je
třeba vycházet z platného mezinárodněprávního principu, že právo na sebeurčení mají pouze národy a nikoliv národnostní menšiny. Pokud
bychom se přesto postavili na „právní“ pozici, že i menšiny mají právo na
samostatný stát, došlo by na Balkáně, v Evropě i dalších částech světa
k dělení celé řady států. Tyto procesy by ohrozily světový mír a
v jednotlivých případech by mohly vést i k válkám. K tomu by též
došlo, pokud bychom začali z menšin libovolně, podle momentálních
politických potřeb, vytvářet další „národy“. Tato cesta je však z hlediska
mezinárodního práva zcela nepřijatelná. Je v dokonce v hrubém rozporu
s mezinárodním právem.
Kosovští Albánci jsou národnostní menšinou v Srbsku,
nejsou zvláštním národem Kosovanů, ani se jím necítí
být. Mohou proto získat značnou autonomii, ale v žádném případě však
nemají mezinárodně právní nárok na vytvoření vlastního státu. Albánie již jako
samostatný stát existuje. Sama situace
v Kosovu, která se vyznačuje tím, že u moci jsou lidé, často
poznamenáni zločinným jednáním v nedávné minulosti, někdy propojeni i na
mocnou zdejší mafii, která obchoduje s drogami i bílým masem, pro Evropu je hrozbou. Ano, před
řešením čehokoliv je třeba nejdříve
z Kosova udělat zemi, kde bude platit právo a řád pro všechny bez rozdílu,
kde páchání zločinů bude soudně trestáno. V březnu r. 2004 albánští
teroristé napadli nejen pravoslavná posvátná místa, ale cílem jejich útoků byli
opět i Srbové žijící v Kosovu. Stovky jich opět zemřelo, bylo raněno, či
je dosud nezvěstných. Pravoslavný biskup Artemis, když navštívil v 26.3. prizrenské ruiny a obcházel pravoslavná místa, prohlásil: „Je
vskutku nepochopitelné, že během jediné noci zmizelo v plamenech šílenství
vše, co bylo budováno po staletí a chráněno během nejtěžších časů naší
historie. Celá srbská čtvrť Potkaljaje vypadá jako po
leteckém bombardování, chrám Svatého Vzkříšení je pokryt sazemi z ohně.
Biskupská rezidence, kde jsem po léta žil, byla zcela zničena … .Fresky
v chrámu Přesvaté Bohorodice v Ljeviji ,
některé pocházejí už ze 12. století, byly barbarsky zohaveny a samotný chrám byl hanebně
znesvěcen. Prizren, město, které … bylo pýchou
ctihodných a kulturních obyvatel Kosova a Metohije,
Srbska a celého světa, nyní vypadá jako vesnice v Afghánistánu.“
V Prizrenu k těmto
barbarským útokům došlo, jak se vyjádřila Srbská pravoslavná církev, za absence
jakékoliv snahy ze strany německé armády chránit byť jen jediné pravoslavné
křesťanské svaté místo v Prizrenu. V té
souvislosti vzniká otázka, zda můžeme mluvit o tom, že naše civilizace má
křesťanské základy, když stovky, tisíce křesťanských svatých míst, včetně
hřbitovů a dokonce jednotlivých hrobů, bylo v Kosovu a Metohiji v průběhu několika málo let beztrestně
zničeno a tisíce lidských životů nenávistně utraceno.
Vzniká i složitý problém, zda takovéto společenství, kosovskoalbánská menšina, může v civilizovaném světě,
vzhledem k výše uvedenému, získat vůbec nějakou autonomii, natož
samostatnost, kterou jí mezinárodní právo nepřiznává.
V současnosti je velmi početná albánská menšina i
v Makedonii, Černé Hoře a slabší i v severním Řecku. Také zde by
Slovinsko souhlasilo s odtržením
části státního území od mateřských států a uznalo by vytvoření dalších
samostatných států? Je snad cílem
Slovinska a EU Velká Albánie? Pak by ale Slovinsko muselo též souhlasit
s připojením bosenských i kosovských Srbů k Srbsku. Jaké důsledky by
tento proces měl pro Rumunsko, Slovensko, Kypr, Turecko, Španělsko, Francii,
Anglii a nakonec i pro USA nelze si v současnosti ani představit.
Např. v některých jižních státech
USA či v jejich větších částech již dlouhodobě převládá hispánské
obyvatelstvo. Mělo by také ono právo odtrhnout se od USA a připojit
k Mexiku?
Věřím, že naše civilizace, která je založena na
křesťansko-judaistických zásadách, chová v sobě záchranné mechanismy,
které zabrání rozvinutí a naplnění uvedených možných katastrofických scénářů.
Slovinsko, které nám, Čechům, je stejně blízké jako Srbsko, se oprostí, jak
věřím, od cizích zájmů, zvláště mocenských, a napomůže k spravedlivému
mírovému, diplomatickému řešení nejen předmětného problému, ale i dalších
otevřených evropských otázek
v souladu s platnými principy mezinárodního práva.
Velmi prosím, pokud to sám uznáte za nutné, o postoupení
tohoto otevřeného dopisu i panu D. Rupelovi, ministru
zahraničních věcí Slovinské republiky. Předem Vám velmi děkuji za odpověď.
S hlubokou úctou
k Vám, vážený pane velvyslanče, a přátelskými city k slovinskému
lidu.
Zdař, Bože, Vašemu dílu i dílu Slovinska v EU!
JUDr. Ogňan Tuleškov
Na Čihadle 18
160 00 Praha 6 - Dejvice