V současnosti se českými luhy šíří nesmysl zvaný "zemská příslušnost" zvláštního druhu obyvatel země České - "Böhmischů" podle pana Palaty z Lidových novin - nebo "Böhmů" podle pana Schwarzenberga. Sám pan kníže prohlašuje sebe sama veřejně za "Böhma". Historik a etnograf na toto musí říci - "Nihil novi sub sole", anobrž "Nic nového pod sluncem".
Pan Palata tímto termínem označuje de facto převážně tzv. "sudetské Němce", v menším rozsahu pak roztroušené vnitrozemské Němce, kdy vykládá jejich skvělý kulturní přínos pro zemi a lituje jejich vymizení. Jestliže termíny "Sudety, sudetský" lze v politickém a etnografickém smyslu naprosto odmítnout jako pavědecké, ideologické, politrucké, zkrátka vylhané! - v poslední době je takto skvěle, doslova vědecky vyvrátil pan plk. Emil Kulfánek ve vynikající studii "Sudety", v našem Národním Osvobození - pak termín "Böhme" užívaný panem Schwarzenbergem, je jen oprášený starorakušácký výraz pro nečeské obyvatele zemí Koruny České, dnes naší republiky.
Termín "Böhme" totiž vyhovoval zejména starorakouské tzv. "zemské šlechtě" různého historického a etnického původu, která se vojensky přiloupila (např.Buquyové, Colloredové, Piccolomini ..), přistěhovala (např.Schwarzenbergové) nebo přiženila ( např.Salmové). Sám termín "zemská šlechta" však naprosto neodpovídá tomuto pojetí termínu "Böhme"! Zemská šlechta v českých zemích - v Čechách, na Moravě a ve v našem Slezsku - se totiž neskládala jen z cizozemců, ale též ze zbytků staré české šlechty vzniklé historicky v českém národě a v české zemi hluboko před bělohorskou katastrofou. Byla to ta šlechta, která zůstala v zemi, byla převážně z donucení rekatolizována, anebo to byla stará česká katolická šlechta. Staré Rakousko pak svou státní ideologií tzv. "breitere Heimat", anobrž "širší vlasti", zahrnulo do zemské šlechty všechny příslušníky tohoto stavu ( pro marxisty této společenské třídy).
Staré Rakousko totiž jakožto stát vládce katolického suveréna neumožnil jiné pojetí zemské šlechty než toto. Nakonec to dospělo tak daleko, že přistěhovalí a přišlí "Böhmové" zemskou šlechtu početně převážili a vytlačili - a skoro vymazali z dějin ! - starou zemskou šlechtu českou! Toto byl jeden z hrůzných projevů - dnes pečlivě utajovaných - pobělohorské rekatolizace, majetkové loupeže a etnické diskriminace českého národa, jak to výtečně zobrazil ve svých dějinách Čech po Bílé Hoře francouzský potomek hugenotů, přítel českého národa, profesor Arnošt Denis, na jehož fundamentální dílo se dnes účelově zapomíná. Toto "zemské chápání" státní, etnografické a geografické příslušnosti nakonec vydávalo kuriózní plody. Tak například za protektorátu se někteří šlechticové - jako třeba kníže Salm-Reifferscheidt - veřejně v tisku prohlašovali za příslušníka zemské šlechty "příchylné k moravskému národu", který již dávno neexistoval! ( Terminologický idiotismus.) I toto je příklad dokonalého změtení této problematiky. A pan Schwarzenberg dobře ví, proč užívá toho termínu. A proč na něj láká soukmenovce v zahraničí i u nás. On by chtěl nastolit stav "širší vlasti", který by nás Čechy pohltila opět do starorakouské náruče v novém hábitu. To si též toužebně přejí naši monarchisté pod zneužitou rouškou jimi chápané "Koruny České", ve skutečnosti opět nějaké starorakousky pojaté monarchistické kolonie. I tzv. Moravané, kteří stále křičí proti jakémusi neexistujícímu "pragocentrismu", a kteří si přejí jakási spojení s dolním Rakouskem nebo dokonce s Lichtenštejnskem (!) se ustavičně motají v tomto bludném separatistickém kruhu. Kruhu,který by ve svém důsledku nakonec zničil nejen republiku, ale i Moravany samé.
Ovšem nesmíme zapomínat, že pojem "Böhmischové" má daleko širší dosah (viz pan Palata ), než pojetí zemské šlechty. Je totiž vztahován i na příslušníky ostatních společenských vrstev ( tříd) obyvatelstva českých historických zemí. Ve skutečnosti lze tyto příslušníky zvláště od 18.-19. století rozlišit zásadně jazykově, i etnicky. A to jako Němce usazené v Čechách, dále Rakušany, Maďary, Poláky, Chorvaty, Italy, atd. Zkrátka a dobře - termín "Bohmischové" je zcela umělý název pro nejrůznější příslušníky evropských národů přibylých do českých zemí v pobělohorské době. Spojovat tento termín pouze s Němci, nadto s tzv. "sudetskými Němci" je nejen nesmysl - je to historická nepravda.
Používat termíny "Böhme" ( Boehme) a "Böhmisch" (Boehmisch) ve smyslu obranářském, zdůvodňujícím jakési "škody nastalé odsunem" tzv. "sudetských Němců" ( hovorově na Moravě zvaných "Sudeti") je pavědecké politructví. To nemá jakékoli historické ani sociologické, ani etnografické opodstatnění. Jde o účelové lkaní nad tzv. "kulturträgrovstvím" příchozích německých obyvatel v českých zemích, které má - naprosto nepravdivě! - dokazovat, že jen oni byli nositeli civilizačních trendů v zaostalém slovanském prostředí. Přitom jsou účelově vymazáni i další příslušníci evropských národů, kteří přibyli do Čech, a kteří v jednotlivých případech přispěli ke zdejší kultuře. Ovšem zcela se selhává a sprostě zamlčuje fakt, že zásadním způsobem vytvořili naši kulturu Slované a to již nejméně od doby velkomoravské! Je to pouze účelová forma tzv. sudetoněmecké politické propagandy, které nejde o nic jiného, než o revanš, a o restauraci předmnichovských poměrů, případně poměrů III. reichu.
Jiří Jaroš Nickelli, ČSOL Brno, ČSBS Boskovice
Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz