Prof.
PhDr. Jiří Frajdl, CSc.
Mluvčí
separatismu a fašismu
Béla
Tuka
Z historie
ČSR
Studijní materiál
Béla (Vojtěch)Tuka, politik s temným pozadím, se
narodil 4.7.1880 v Piargu, studoval práva v Budapešti, Berlíně a
v Paříži a již v mládí byl znám styky s maďarskou policii.
V letech 1907 – 1911 učil na právnické fakultě v Pětikostelí (Pécz),
v letech 1911 – 1914 působil na budapešťské univerzitě, jeho kariéra
vyvrcholila profesurou právní filozofie a mezinárodního práva na Alžbětinské
univerzitě v Bratislavě. Po vzniku Československé republiky přišel o místo
a prohlásil, že to nikdy Čechům neodpustí. Ještě do roku 1920 uváděl maďarskou
národnost a slovenský jazyk nezvládl do konce života. Jeho kritikové ho
nazývali „popřevratovým Slovákem“, v dalších letech vyvinul mimořádnou
aktivitu, aby zahladil své monarchistické a promaďarské chování.
Členem Hlinkovy ludové strany se Tuka stal v roce 1921
a záhy byl i redaktor tiskového orgánu Slovák, kam psal hned od počátku ostré
protičeské články. Již k této době se váže podezření, že byl tajným
agentem maďarské vlády s úkolem podporovat slovenský separatismus a
rozbití Československa. Myšlenka znovupřipojení Slovenska k Maďarsku sice
nebyla pro slovenský národ přitažlivá, jeho články proti Praze však ano. Vyslovil
se, že stačí kritizovat centrální vládu, aby byl úspěch zaručen. Zamlčel, že
k unitárnímu státu s pevnou centralizovanou mocí se hlásila zejména
slovenská občanská společnost, i když pod dojmem strachu z Maďarské
republiky rad. Nikdy také neuváděl, kolik Slováků má poslanecký mandát, ani
slovenské členy vlády, centrálních úřadů apod. Podle něho byla pražská vláda
vždy jen česká. Podroboval kritice demokratický režim republiky, doporučoval a
propagoval autoritativní vládu, proto také hledal pomoc v zahraničí.
Podle vývoje mezinárodní situace se V. Tuka postupně obracel
k protičeskoslovenským a antidemokratickým kruhům v Rakousku, Polsku,
Itálii a v Německu. Zpočátku u liberálních politiků, považujících
národnostní otázku za věc vnitřní politiky
Československa, neuspěl. Bylo to v době, kdy například radikální
křídlo francouzského generálního štábu litovalo, že nemohlo koncem války
obsadit Berlín, čekalo na sebemenší příležitost k energické protiněmecké
politice. Smlouva s Československem měla tedy vysokou cenu. Podnět k intervenci
ovšem němečtí politici neposkytli. Situace se radikálně změnila až po nástupu
A. Hitlera k moci. V Berlíně a Římě se V. Tuka setkal
s podporou. Polsku se zase chtěl zavděčit tvrzením, že Těšínsko jako celek
má náležet Varšavě.
Již v roce 1922 se uvnitř ludové strany rodilo
autoritativní křídlo, rychle se radikalizující a směřující k fašismu. V.
Tuka v několika článcích vyjádřil sympatie k italskému fašismu,
k jeho protimírovým a protidemokratickým akcím. Dělo se tak
v souzvuku s mnohými maďarskými politickými kruhy, usilujícími získat
Itálii jako spojence proti Jugoslávii a Československu.
V této době intrikoval Tuka také proti umírněnému
křídlu ludové strany s pročeskými sympatiemi, které reprezentoval F.
Juriga a nějaký čas i J. Tiso. A byl to
právě Tiso, který pod tímto tlakem ustupoval, původně žádal jen
větší podíl na
moci, později prosazoval
autonomii (a sledoval přitom stejný cíl). Nakonec dospěl k separatismu, a k
vyhlášení slovenského státu v roce 1939. F. Juriga byl
ze strany vyloučen. V. Tuka neustále radikalizoval svůj program, usiloval o
vedoucí postavení v ludové straně a konkurenty odstraňoval poukazem na
jejich lenost, neschopnost, nevzdělanost a umírněnost.
***
Udělejme si nyní rozbor Tukova novinářského
působení, o čem psal nejvíce a proč. V boji o vedoucí mocenské postavení
potřeboval masovou podporu veřejnosti, proto jako první používal argumentů,
které si později osvojila celá Hlinkova ludová strana a značná část veřejnosti
na Slovensku.
V. Tuka se rád vracel pro nejrůznější
příklady do historie a doslova ho mrzelo, že i v minulosti docházelo
k slovensko – českému porozumění. Snižoval čin Františka Palackého, který
věnoval na slovenské gymnázium dva tisíce zlatých, a zesměšňoval J. Holečka,
který na záchranu revúckého gymnázia sebral v českých zemích tehdy vysokou
částku deset tisíc zlatých.
O Pittsburské dohodě tvrdil, že
jen díky ní Slováci vstoupili do republiky, zapomněl však připomenout, že o
její existenci se slovenská veřejnost dověděla až několik měsíců po Martinské
deklaraci. A ještě o jedné skutečnosti, tak jako ostatní hlinkovci, zarytě
mlčel.Své požadavky mohlo Slovensko deklarovat při tvorbě ústavního zákona.
Tehdy však Slováci autonomii nežádali a Češi ji nenabídli. První ústavu ČSR
s centrální správou odhlasovali v roce 1920 všichni slovenští poslanci,
i hlinkovci.
Pragocentrismus a unitární
charakter státu se stal oblíbeným tématem v. Tuky zejména ve spojitosti
s českou fobií. Nikdy se však nenamáhal objasnit příčinu centralismu a
zcela opomenul Hlinkův výrok z 27.2.1919, že „každý pohyb na Slovensku,
který by směřoval proti Československé republice a který by narušoval bratrskou
součinnost obou větví národa, by považoval za zradu.“
Při vzniku republiky nebyl na Slovensku žádný mocenský
orgán, který by byl schopen realizovat osvobození slovenského území. To se
muselo organizovat z centra, z Prahy. 15. listopadu 1918 vydala
maďarská vláda prohlášení proti připojení Slovenska k českým zemím a
vojenskými i policejními jednotkami držela toto území pod svou kontrolou. Když
dočasná slovenská vláda Vavro Šrobára dorazila na moravsko – slovenské hranice,
měla k dispozici Slovenskou legii, pouhých 148 mužů, a oddíl českých
četníků. Příjezd českých jednotek byl
tehdy nezbytností tím spíše, že maďarská vláda měla tehdy na Slovensku na
40 000 vojáků a četníků..
Jen 30. pěší pluk z Vysokého Mýty ztratil 43 mužů
v bojích u Obyšovců, Margecan a u Košic, dalších 198 mužů bylo zraněno.
V bojích o osvobození Slovenska padlo 825 vojínů a 39 důstojníků,
mnohonásobně větší byl podíl raněných. Po ukončení osvobozovacích akcí bylo na
Slovensku 4928 důstojníků a 87 937 vojínů, podíl Slováků byl jen 10%.
V řadách maďarské armády a v útvarech Maďarské republiky rad sloužilo
tedy více Slováků než v československé armádě. Šrobár byl z toho
nešťastný a z jeho podnětu byla 21. března 1919 vyhlášena na Slovensku
mobilizace sedmi ročníků, aby bylo možno vytvořit slovenské jednotky, což mělo
podpořit pocit svébytnosti a vlastenecké
hrdosti. Mělo to i značný mezinárodní význam, zejména vzhledem k
maďarské agitaci, která tvrdila, že slovenský lid si přeje setrvat v rámci
Uher. S touto skutečností se seznámili i čeští vojáci, když se ptali
domácího obyvatelstva, koho a co budou volit. Dostávali, zejména od žen,
odpověď, že budou volit podle toho, co jim poradí pan farář, a ten často
tvrdil, že je nutno dát přednost koruně svatého Štěpána před českými neznabohy,
husity a pokrokáři.
Mobilizace narazila na odpor a dopadla špatně, místní
slovenské orgány, národní rady a výbory, neměly dostatečnou autoritu, správa
měst a obcí se chovala pasivně, maďarští úředníci výzvu sabotovali. Slovenští muži tvrdili, že mají už dost
války, že bojovali na frontě několik let. Stejná únava a morální tíha ležela i
na českých vojácích, překonávali ji jen díky čechoslovakistické koncepci. Za
cizí národ by bojovat nešli. O tom však V. Tuka nepsal.
Ještě horší situace zavládla, když maďarští, ale i někteří
slovenští železničáři stávkovali a sabotovali vojenskou přepravu. To ovšem
bojující armáda nemohla trpět, povolala proto železničáře z Čech. I tato okolnost
přispěla k upevnění centralismu, zejména když decentralizovaná správa propadala chaosu.
Proti Šrobárově vládě byla například v Bratislavě
vyhlášena stávka, jejíž potlačení si vyžádalo 8 životů. Proti vlně násilí a
stoupající kriminalitě nedokázala regionální správa zakročit. Ministr
s plnou mocí pro Slovensko, V. Šrobár, vzhledem k nejistým poměrům
vyhlásil 25. března 1919 stanné právo, což jen urychlilo a upevnilo tendence
směřující k centralizované státní správě. A nebyl to právě V. Tuka, který se
podílel na vyvolávání nepokojů?
Tuka se ve svých článcích a projevech nezmiňoval, že 12.
března 1919 byl v Budapešti vyhlášen zákon o správě Tóthországu –
slovenské země. Zákon neuznával slovenskou svébytnost, popíral právní platnost
republiky a byl proto v maďarských a v některých katolických kruzích
přijat s nadšením. Když později 20. května 1919 přešla maďarská rudá
armáda do protiútoku, byla na mnoha místech vítána a na značné části
slovenského území znovu vypukl chaos a sociální nepokoje. Slovensko se stalo
slabým místem republiky, což opětovně vedlo k posílení pragocentristické
administrativy. Vznik dvou separatistických státních útvarů, Slovenské lidové
republiky, proklamované v Košicích 11. prosince 1918, a Slovenské
republiky rad, vytvořené 16. června 1919 v Prešově, byl dalším významným
podnětem pro vytvoření silného státního aparátu, řízeného z jednoho
centra. A nebyl to jen podnět ze Slovenska, vždyť i v českých zemích
vznikly v roce 1918 čtyři sudetské provincie, žádající odtržení, nehledě
na další důvod. A byl tady ještě další důvod. V novém státě vzniklo velké
množství politických stran, každá s jiným programem, a pražská vláda byla
často jediným tmelem v nepřehledné a rychle se měnící politické situaci.
Také zásobovací potíže, velmi vyhrocené právě na Slovensku, si vyžadovaly
stabilizovanou státní moc.
Nepevnosti a nestabilnosti si byla vědoma také italská a
francouzská vojenská mise, dobře informovaná rovněž o mezinárodních důsledcích
této situace.5. června 1919 byla na Slovensku vyhlášena vojenská správa,
civilní úřady v čele s ministrem V. Šrobárem přešly pod pravomoc
vojenských velitelů, jimiž byli francouzští a italští důstojníci , neboť i
Dohoda měla zájem na udržení Slovenska v rámci republiky.
V. Tuka velmi rád a často útočil na poměry
v československé armádě a na vysokých školách. Neustále upozorňoval, že
mezi vyššími důstojníky nejsou žádní Slováci, ani jeden Slovák nebyl například
generálem. A skutečně, kdyby člověk četl jen Tukovy články, nabyl by
přesvědčení, že generálské hodnosti jsou vyhrazeny jenom Čechům. Jaká byla
skutečnost?
Poslední dostupná tabulka o národnostním složení
důstojnického sboru rakousko – uherské armády ukazovala, že na celkovém počtu
obyvatelstva se podíleli Němci 24%, Maďaři 20%, Češi 13% a Slováci 4%.
V ostatních procentech byli zahrnuti ještě Chorvati, Poláci, Rumuni,
Ukrajinci, Slovinci a Italové. Mezi důstojníky z povolání bylo 78,7%
Němců, 9,3% Maďarů, 4,8% Čechů a Slováků jen 0,01%. V řadách záložních
důstojníků bylo 60,2% Němců, 23,7% Maďarů, 9,7% Čechů (4,8% aktivních) a jen
0,1% Slováků.
Nově vzniklá československá armáda převzala z rakousko
– uherské armády 1928 důstojníků, převážně Čechů, mezi nimiž bylo hodně
nadporučíků, hejtmanů, několik desítek plukovníků, několik generálů a dokonce i
jeden polní podmaršálek. Slováci neměli na vyšších místech v rakousko –
uherské armádě nikoho, bylo převzato několik desítek Slováků většinou
v hodnosti poručíků a nadporučíků, poněkud větší počet poddůstojníků.
Pouze v československém zahraničním vojsku v Itálii, Rusku a ve
Francii byl poněkud větší počet slovenských důstojníků, byli převzati a jejich
vojenská dráha byla srovnatelná s českými důstojníky, což lze symbolicky
dokázat například na povyšování L. Svobody a F. Čatloše, důstojníků
z ruské legie.
První větší počty slovenských poručíků byly vyřazeny
z akademie až po roce 1928 (poté co v roce 1921 bylo na Slovensku
otevřeno prvních 42 gymnázií a reálek) a bylo by tedy nelogické požadovat
v krátké době jejich zařazení do vyšších hodností. Opět se tu projevilo zaostávání
slovenského školství v době uherské vlády, ale V. Tuka to sváděl na Prahu.
V letech 1874-1875 zrušila uherská vláda poslední tři slovenská gymnázia. Zrušena byla i Matice slovenská.
Slovakofilské hnutí v Čechách zakládalo kroužky přátel Slovenska,
organizovalo finanční pomoc pro chudé slovenské žáky a zajistilo pro ně 120
stipendií. To vše Tuka neuznával, prý se při tom Češi jen obohacovali.
V Hradci Králové vycházel slovenský časopis Púčky, ale ten Tuka smetl,
neboť „měl nízkou literární úroveň“. Púčky psaly totiž o maďarském útisku.
V době, kdy české spolky podporovaly slovenskou
emancipaci, hlásil se Béla Tuka k maďarské národnosti a na pomoc
z Čech reagoval ještě po letech nadávkami.
***
Ještě dnes, po mnoha letech, je nutno trpělivě vysvětlovat
propagandistické triky V. Tuky, neboť stále ještě ve slovenské veřejnosti
kolují a věří se jim.
Málokdo chce slyšet, že v době vzniku Československa
bylo na Slovensku jen 519 obecných škol užívajících slovenský jazyk, zatímco
již v prvním roce existence republiky vzniklo 450 dalších a v roce
1921 jich bylo již 2438.
Před rokem 1918 nebyla na Slovensku žádná měšťanská škola,
v roce 1921 jich bylo již 87. Nebyly tu ani slovenské průmyslové, obchodní
a střední školy, v roce 1922 pracovalo, převážně s českými učiteli,
již 22 průmyslovek, 11 obchodních škol a 42 reálek a gymnázií.
Čeští učitelé nevystupovali proti slovenské emancipaci,
skládali zkoušky ze slovenského jazyka, zakládali sportovní, kulturní,
divadelní a jiné spolky, stáli u zrodu knihoven a čítáren a pověsti, šířené
Tukou, že na Slovensko přicházeli jen z trestu, jsou protičeskou legendou.
Tuka se zle obořil na československou vládu, že na
bratislavské univerzitě v roce 1921 bylo jen něco přes 500 studentů, ale
v Praze na univerzitě studovalo několik tisíc lidí. Také prostředky na
Karlovu univerzitu byly větší než na univerzitu v Bratislavě. Zcela
opominul skutečnost, že všechny české školy, střední i vysoké, byly otevřeny
v duchu čechoslovakistické koncepce také všem slovenským studentům. A
studium v Praze nebylo studium v cizině.
Když se zakládala 27. června 1919 v Bratislavě státní
univerzita, vznikl problém: nebyl totiž dostatek slovenských maturantů. Před
vznikem republiky na Slovensku střední školy nebyly, a tak se náborové letáky
rozesílaly do Vídně, na Moravu a dokonce do USA. Malý počet slovenských
studentů v Bratislavě nezapřičinila vláda v Praze, byla to historická
realita, zděděná po uherské nadvládě.
Oblíbeným tématem V. Tuky bylo rovněž tvrzení o rušení
slovenského průmyslu a vytěsňování slovenských pracujících z míst
příchozími „čechokolonisty“.
V Tuka ponechával zcela stranou Hlinkův výrok
z roku 1918, kdy do výzvy Čechům vsunul slova „my jsme bez inteligence,
bez vůdců, my nemáme obchod, kapitál, to všechno čeká na vaši pomoc…“ V. Tuka ve své protičeské fobii popisoval
příchod Čechů na Slovensko vždy tak, aby se čtenář domníval, že tím okamžikem
přišli o pracovní místo Slováci. Ve skutečnosti šlo o místa, která nově vytvořila
státní správa. Když bylo do roku 1921
zřízeno prvních 87 slovenských měšťanských škol, 22 průmyslových škol a nových
2000 základních škol, nebyl propuštěn ani jeden slovenský učitel, naopak
učitelských kádrů byl nedostatek, proto přišlo 1400 českých pedagogů. Podobně
tomu bylo při zřizování berních a soudních úřadů, při vytváření finanční
stráže, četnictva, armády apod. To všechno byla nová místa, pro které nebyl
dostatek slovenských sil. Je ovšem pravdou, že docházelo ke změnám ve státních
úřadech, soudech, na železnici, poště – odcházeli maďarští úředníci, notáři,
četníci, na jejich místa přicházeli Slováci i Češi. Proces „čechoslovakizace“
státní administrativy znamenal propuštění téměř 20 000 Maďarů, těch, kteří
předtím utiskovali slovenský lid, kteří odmítli složit služební přísahu novému
státu a z nichž mnozí se aktivně postavili proti Československé republice.
Jen část se vrátila do Maďarska, většinou na Slovensku zůstali, někteří se
honem přihlásili ke slovenské národnosti a komplex méněcennosti si léčili
vypjatým nacionalismem, tak jako V. Tuka, který zcela opomíjel skutečnost, že
při vzniku republiky bylo ve státní administrativě zaměstnáno jen 37 Slováků,
ostatní úředníci se hlásili k Maďarům. O nic růžovější nebyla situace ani
v jiných oborech. Před první světovou válkou bylo ze 1710 notářů jen 67
Slováků, mezi 1560 advokáty bylo jich jen 110. Mezi 460 středoškolskými
profesory bylo jen 10 slovenské národnosti. Na Slovensku bylo 783 lékařů,
z toho jen 26 Slováků. Učitelů bylo 4687, Slováků jen 343. Kněží bylo
2763, Slováků jen 428.
V. Tuka vyvolával dojem, jako by všechna místa na Slovensku
obsadili jen Češi, a zcela zanedbatelná pro něj byla skutečnost, že vedle 8465
Čechů sloužilo ve státní správě také 8258 Slováků a jejich počet postupně
rostl.
Český průmysl a zemědělství vytvořily v západní části
republiky 45 000 pracovních míst, obsazovaných ze Slovenska. Pravda,
jednalo se o místa dělnická, ale po roce 1928 se Praha stávala místem
přitažlivým i pro slovenskou inteligenci a zaměstnance.
A rušení průmyslu, o kterém také tak často řečnil V. Tuka?
Stát žádné podniky likvidovat nemohl, žádné totiž neměl, měl jen železnici,
pošty, ale ty nerušil, ty rozšiřoval. Kdo by mohl v demokratickém státě
přimět majitele – ať českého, nebo slovenského – aby zrušil průmyslový podnik?
Pouze tržní ekonomika vyřazovala z konkurence neschopné podniky, a to
v mnohem větší míře v českých zemích než na Slovensku. Rušení
průmyslových závodů nemělo nic společného s nacionální otázkou. Ludová
strana (HSLS) byla na Slovensku představitelkou mladé a dravé slovenské
podnikatelské vrstvy, která však na ekonomickém úseku nedokázala
s úspěchem konkurovat staršímu a vyspělejšímu českému průmyslu. Po roce 1939 nestačila čelit ani německé
konkurenci, která byla ještě bezohlednější, ale k tomu V. Tuka nikdy
nepřinesl ani jeden argument.
Slovenská lidová strana vstoupila na politickou scénu
společně s českou lidovou stranou, v jejímž čele stál Šrámek, člen
většiny československých vlád, vyjma úřednických, který dokázal, zdůrazněním
pozitivních stránek nového státu, ovlivňovat slovenské politiky v duchu
loajality k pražské vládě i ke státu. V roce 1921 však nastala změna.
Ludová strana projevila již v srpnu 1921 nespokojenost
s mocenskou pozicí, která se jí jevila jako nedostatečná, hrozila proto
vystoupením ze společného poslaneckého klubu se stranou lidovou. Bezprostřední
příčinou nespokojenosti byl, podle V. Tuky, spor o školskou politiku na
Slovensku. Ludová strana negativně reagovala na protihabsburské a
protikatolické prvky ve výuce, obávala se českých pokrokářů a nelibě nesla
pročeské tendence v evangelických obcích na Slovensku. Školství chtěla mít
pod svým vlivem, a proto žádala zřízení tří církevních gymnázií v Nitře,
Ružomberku a v Bánské Bystrici.
Černého úřednická vláda (15.9.1920-26.9.1921) ve snaze
získat podporu pravicových sil, neboť bojovala proti radikální levici,
přislíbila ludové straně vyhovět, ale následujíc vláda Edvarda Beneše
(26.9.1921-7.10.1922), ve které byli zastoupeni také tři slovenští politici, z nichž
Vavro Šrobár byl ministrem školství a národní osvěty, odmítla slib vlády Jana
Černého splnit.
Vláda E. Beneše se na Slovensku opírala spíše o evangelíky,
sociální demokraty, agrárníky a jiné pročeskoslovenské síly, např. o stranu
lidovou.
Do období vlády ministerského předsedy E. Beneše spadá
bezprostřední ohrožení bezpečnosti republiky. Polská vláda podporovala
protičesko – slovenskou kampaň, neboť se cítila dotčena vyhlášenou neutralitou
Prahy v polsko – sovětské válce (9.8.1920), požadovala celé Těšínsko a
začala se zajímat o slovenské separatisty, podobně jako maďarské kruhy
připravující návrat Habsburků na uherský trůn. 23. října 1921 muselo
Československo a Jugoslávie vyhlásit mobilizaci, aby se zabránilo pokusu
excísaře Karla zmocnit se vlády v Budapešti.
Vláda E. Beneše si uvědomovala, že podpora ludové strany
jako strany katolické je velmi riskantní, a to tím více, že na Slovensku žilo
více než půl milionu Maďarů, kteří by přivítali návrat Slovenska do rámce Uher,
dále tu žila značná část maďarské a pomaďarštěné inteligence, nenalézající pro
svůj negativistický postoj uplatnění v nové republice. K tomu ještě
koncem roku 1921 vypukla hospodářská krize, která postihla nejen české země,
ale i část slovenského průmyslu, což přispělo ke konkurenčnímu zápasu. Ludová
strana krizový stav přičetla na účet české politiky a touto lacinou demagogií
získávala oporu v řadách voličů. Ve skutečnosti z české strany nešlo
o žádný zlý úmysl, jen se projevila skutečnost, že v novém státě se
v jeden celek spojily dva nestejně vyvinuté regiony. To Tuka zcela pomíjel
a snažil se využít situace republiky i k jejímu mezinárodnímu zpochybnění.
Ludová strana šla do opozice v době, kdy se
v parlamentě hlasovalo o finančním rozpočtu na příští rok. Struktura a
pojetí tohoto rozpočtu mohly poněkud zmírnit dopad krize na Slovensko, ale
tehdejší stát měl tak malé zdroje příjmů, že by ji jen mohl částečně korigovat.
Ostatně podnikatelské kruhy o zásah státu nestály.
O příčinách svého rozchodu s vládou vydala ludová
strana pamětní spis, přijatý na sjezdu strany v srpnu 1922 v Žilině.
Stěžovala si, že vliv katolického školství je omezován, poukazovala na občasné
zabavení svých novin a připomínala, že se Slovákům děje křivda při obsazování
úřadů. Kdyby Slovensko například disponovalo dostatečným počtem svých učitelů,
nikdy nemuselo dojít k přesunu českých pedagogů, aby se zajistil zákon o
všeobecné školní docházce. Jiné země za takovou pomoc platí, pro Tuku to byl
důvod ke stížnostem. Hlavně mu vadilo, že na Slovensko nepřicházejí
konzervativní příslušníci inteligence, ale pokrokoví čeští učitelé, mající
většinou vlažný vztah k církvím a odpor k rozbíjení společného státu.
Žilinské memorandum zdůrazňovalo, že poválečná hospodářská
krize poničila slovenský průmysl, a dožadovala se autonomie. Požadavek autonomie (v podstatě jen záminka k rozbití
republiky) by však z politického hlediska vydal Slovensko v moc
konzervativním silám, spojeným s horthyovským Maďarskem, což dokazoval
právě Tuka, který se snažil zápas o autonomii, pro níž ještě ludová strana
nezískala převážnou většinu slovenských voličů, přenést na mezinárodní fórum.
Své požadavky HSLS předložila janovské konferenci, která měla zcela jiné
starosti, a Vojtěch Tuka v Paříži rozdal žilinské memorandum vyslancům
všech velmocí a v Ženevě i generálnímu sekretáři Společnosti národů.
Tukova snaha vykreslit republiku jako stát vhodný k vnější intervenci a
určený k zániku je pochopitelná, neboť právě na to získával finanční
zdroje. Z téhož důvodu se snažil vsugerovat vedení ludové strany
přesvědčení, že dlouhodobá opozice a kritika všeho, co udělá pražská vláda,
bude slovenskou společnost utvrzovat v názoru, že HSLS dovede řídit stát
lépe a efektivněji. Tvrdil, že lidé nejdou za pravdou, ale za vítězstvím, je
jen třeba vzbudit dojem, že ludová strana bude stranou vítěznou.
Dne 25. ledna 1922 Slovenská ludová strana podala první
oficiální program na autonomii Slovenska, zárodečný projekt vypracoval již
počátkem roku 1921 z Hlinkova podnětu V. Tuka. Lidová strana
v Čechách a na Moravě byla proti separatismu.
Ten také otiskoval velmi podrobné zprávy o Hitlerově puči
v Mnichové, snažil se z nich vyvodit obecnější poučení, a když byl
Hitlerův pochod Mnichovem 8. listopadu 1923 zastaven a šestnáct jeho přívrženců
zastřeleno, přinesl Slovák, orgán strany ludové, pietně zaměřený článek Pohreb
nemeckých hrdinov. V článku se citovala také přísaha nacistů nad rakvemi
mrtvých účastníků puče.
V uvedeném duchu působil V. Tuka jako redaktor Slováka
v letech 1921-1929, jako poslanec ludové strany v letech 1925-1929 a
jako vůdce Rodobrany v letech 1923-1929 (Rodobrana – polovojenská
organizace HSLS, na její výstavbě spolupracoval s Tukou především Alexandr
Mach).
Parlamentní volby v roce 1925 zvýraznily polaritu
politických sil, nejvíce hlasů získala agrární strana (970 000), na
Slovensku byla nejsilnější Hlinkova slovenská ludová strana se 489 tisíci
hlasů, což bylo jen 6,88% všech odevzdaných hlasů a na přetvoření republiky
cestou parlamentní to nestačilo. Agrární blok byl nejsilnější a hlásily se do
něho také slovenská část agrární strany (M. Hodža), německý Spolek zemědělců,
česká strana lidová a německá křesťansko – sociální strana. Obě agrární strany,
československá i německá, hájily zájmy zemědělských podnikatelů, prosazovaly
politiku agrárních cel a větší hospodářskou orientaci na Německo a Rakousko,
což perspektivně přispívalo k vytvoření německé hegemonie ve střední
Evropě hospodářskými pákami. Česká lidová strana však podporovala profrancouzskou linii
Benešovy zahraniční politiky.
Druhý politický proud tvořily pravicové strany a fašistická
hnutí. Dvě fašistické organizace se počátkem roku 1926 sloučily v Národní
obec fašistickou, která si kladla za cíl nahradit demokratickou formu vlády
diktaturou, zrušit občanská práva, prosadit národní a rasovou diskriminaci a
omezit práva Němců, Maďarů, cizích státních občanů, židů a Romů. Do čela
pravicového bloku se dostával K. Kramář, R. Gajda a J. Stříbrný.
Program fašistického tábora byl velmi přitažlivý pro Tukovo
křídlo ve slovenské straně ludové. Sám postupně prosazoval fašizaci této
strany, její přeměnu ze strany pravicově demokratické na stranu totalitní a
klerofašistickou. Proto také zahájil jednání s R. Gajdou. Zatím došlo jen
k důvěrné spolupráci mezi R. Gajdou, V. Tukou a A. Hlinkou, který přece
jen nebyl tak radikálně orientován jako Gajda a Tuka.
V negativistickém táboře německých politických stran se
začala výrazně prosazovat německá národně socialistická strana, spojená již
tehdy s Hitlerovým nacistickým Německem. České fašistické strany byly
ostře protiněmecké, a tak němečtí nacionální socialisté, zastupovaní R. Jungem,
nalézali mnohem větší pochopení u Vojtěcha Tuky, což se ukázalo pro budoucnost
republiky jako velmi nebezpečné.
Hradní skupina usilovala o zachování demokratického
charakteru státu a stavěla se odmítavě k Tukovu separatistickému křídlu.
Opírala se přitom o národně socialistickou stranu a o české, slovenské a německé sociální
demokraty. Měla také podporu
v hradních (demokratických) křídlech ostatních politických stran,
např. ve straně agrární, národně demokratické a u německých aktivistických
stran a významně u čs.strany lidové.
Fašistické hnutí se aktivizovalo v roce 1926, konaly se
bezprostřední přípravy na fašistický převrat, k němuž mělo dojít v době konání VIII. všesokolského sletu.
Podle tiché dohody Gajdy a Tuky měl být s akcí českých fašistů koordinován
také postup profašistického křídla ludové strany. Nová Gajdova vláda měla
zaručit Slovensku plnou autonomii. Pokus o puč byl však zásluhou politické
skupiny Hradu zmařen a tím i plány V. Tuky.
Neúspěch puče oslabil tukovské křídlo v ludové straně a
A. Hlinka, dosud pod vlivem Tuky, přestal odmítat spolupráci s agrárně –
katolickým blokem, ke kterému se přiklonila i národní demokracie.
Vojtěch Tuka si nepřál hlubší spolupráci s vládní
koalicí, chápal, že by to oslabilo jeho vliv ve straně i na veřejnosti, ale
musel kapitulovat, byť jen dočasně, před některými ekonomickými skutečnostmi. Ludová
strana nutně potřebovala státní sanaci své Ludové banky a tiskařského podniku
Lev, bez spolupráce s vládou by sanace nedosáhla.
Za pomoci poslanců a senátorů ludové strany se podařilo
druhé úřednické vládě Jana Černého (18.3.1926) prosadit zavedení agrárních cel
a zákon o platu duchovenstva církví a náboženských společností.
Luďáci vstoupili do vlády po více než ročním vyjednávání 15.
ledna 1927. Ve Švehlově vládě byli J. Tiso ministrem veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy a dr. Gažík ministrem pro sjednocení zákonů o organizaci
správy. Poslanecký klub ludové strany projevil podporu Švehlově vládě již 20.
října 1926, kdy hlasoval pro vládní program a odhlasoval i státní rozpočet na
rok 1927. Jedna skupina luďáků spolupracovala s vládou, druhá byla
v opozici, pálili dvě svíčky, jednu pro Prahu, druhou proti Praze.
V rámci daňového zákona byla se souhlasem slovenských
ministrů J. Tisa a dr. Gažíka přijata úprava přímé daně, doléhající značně na
sociálně slabší vrstvy a postihující také slovenský lid. Podíleli se také na
okleštění místních samosprávných orgánů a prosazovali též politiku nízkých
obecních přirážek, což znemožňovalo obcím uskutečňovat kulturní a sociální
program a navíc jejich rozpočet byl pod kontrolou okresních úřadů, tedy
byrokratické státní správy. Provládní politika umírněnějšího křídla ludové
strany vyvolávala odpor V. Tuky, kritizujícího i samotného A. Hlinku. Tuka
útočil i na Jana Šrámka (1870 – 1956)
***
V. Tuka uveřejnil 1. ledna 1928 ve Slováku článek
nazvaný Vakuum iuris, v němž se dovolával Martinské deklarace z 30.
října 1918. Tvrdil, že součástí deklarace je tajný dodatek, na kterém se měli
usnést někteří účastníci martinských porad 31. října 1918. V tajném
dodatku bylo prý spojení Slovenska s českými zeměmi v jeden celek
omezeno jen na deset let a slovenský lid se má znovu rozhodnout, zda nadále
zůstane v rámci Československa a za jakých podmínek. Tuka tvrdil, že
k 30. říjnu 1928 nastane vakuum iuris (prázdnota práva), z čehož
odvozoval právo na plebiscit, konec platnosti ústavních zákonů, že nebudou
platné přísahy úředníků i slovenských vojáků, že se nemusí platit daně a lze
tedy vyhlásit slovenský stát.
Vojtěch Tuka sledoval uvedeným článkem několik cílů:
především chtěl torpédovat spolupráci ludové strany s československou
vládou, chtěl se slovenské veřejnosti představit jako politický myslitel,
schopný vytvářet dalekosáhlé koncepce a tím posílit své pozice uvnitř strany, a
to i za cenu omezení vlivu A. Hlinky. Potřeboval se prezentovat i svým
chlebodárcům a utvrdit je v přesvědčení, že financují ve skutečnosti plán
na rozbití ČSR.
Tukova aktivita měla vyvolat masové demonstrace slovenského
lidu a také zmařit oslavy desátého výročí Martinské deklarace, základu
společného soužití Slováků a Čechů. Pozitivní výsledky, dosažené
československým státem, to bylo právě to, co nemohl V. Tuka připustit. Žijící
účastníci martinských porad popřeli, že by existovala nějaká tajná doložka, a
dokonce sám Andrej Hlinka jednoznačně prohlásil, že neví o žádném tajném
článku. Stačí přečíst si jeho příspěvek,
uveřejněný ve Slováku 11. ledna 1928 (č.8).
Slovenský poslanec, signatář Martinské deklarace dr. M.
Ivanka podal trestní oznámení pro velezradu a obvinil Tuku, že společně
s iredentistou Jehlicskou připravují odtržení Slovenska. 27. listopadu
1928 byl Tuka vydán imunitním výborem sněmovny k soudnímu šetření, 3.
ledna 1929 byl zatčen a 5. října 1929 v Bratislavě odsouzen na 15 let do káznice a ke ztrátě občanských
práv na tři roky. Trest si odpykával na Pankráci v Praze. U soudu se prokázalo,
že V. Tuka je placeným agentem horthyovské vlády a že jeho plánem byl rozvrat
republiky v zájmu cizích mocností.
Iredentistický směr utrpěl na Slovensku vážnou porážku.
Ukázalo se, že pučem nelze republiku rozbít. Napříště budou separatisté
uvažovat o možnostech získat pomoc pro změnu ústavních poměrů zvenčí, když se
vnitřní síly ukázaly přece jen slabé. Dne 16. ledna 1929 jednali poslanci a
senátoři Hlinkovy ludové strany o Tukově aféře, někteří se mírně distancovali,
jiní Tuku zuřivě bránili. Juriga a Tománek Tuku kritizovali a byli za to ze
strany vyloučeni. Hlinka kolísal, ale pod tlakem radikálního křídla odvolal 8.
října 1929 Tisa a Gažíka z vlády. Pučistické plány záhy utrpěly další
porážku, když byl 19. června 1929 odsouzen vůdce Národní obce fašistické Gajda.
Tuka však svým způsobem cíle dosáhl. Možnost spolupráce se nadlouho přerušila a
v rámci unitárního státu se nepodařilo vyhovět požadavkům ludové strany.
V totalitních režimech fašistického typu, jimž se Tuka
tolik obdivoval, by za podobnou protistátní a špionážní činnost dostal trest
smrti. Československá republika se však ukázala tolerantní. 3. června 1937
dostal V. Tuka milost a zbytek trestu mu byl prezidentem republiky prominut. Za
místo pobytu mu byla určena Plzeň, kde u soudu vykonával kancelářské práce.
Když 2. prosince 1937 luďácký poslanec K. Sidor pronesl
radikální projev na Tukovu obranu, přečetl Slovák dr. Doder, ministr
spravedlnosti, 4. prosince ve sněmovně
Tukovu žádost o milost (z 22. dubna 1935), v níž Tuka napsal:
„Kajícně se přiznávám k svému poblouznění. Chtěl jsem se pokusit o násilné
přebudování státu.“ V této žádosti také uváděl cizí státy, s jejímiž
zpravodajskými a vojenskými činiteli jednal. Jeho hrdinská zář tím povadla.
Jen krátkou dobu po propuštění se choval umírněně, ale při
povolené návštěvě Bratislavy se nechal
vítat členy Hlinkovy gardy, kteří mu zpívali písničku „Rež a rúbaj do krve po
tej českej kotrbe.“
Po svém propuštění z vězení se V. Tuka snažil zamlžit
skutečné důvody svého odsouzení, tvrdil, že šlo o politické koncepce, což ho přece jen
stavělo do lepšího světla. Protože byl nějaký čas mimo aktivní politický život,
snažil se opětně na sebe strhnout pozornost ultraradikálními postoji.
Jedním z motivů vysoké aktivity Hlinkovo ludové strany
byla snaha získat větší podíl na moci a při podrobném rozboru politiky této
strany je vidět, že bylo lhostejné, zda by šlo o větší podíl na moci centrální,
nebo formou autonomie. Úzký stranický zájem však omezoval spravedlivý přístup
Slováků k moci, pokud by se jednalo o příslušníka jiné politické strany
než strany ludové. Prokázalo se to 5. listopadu 1935, když byl ministerským
předsedou jmenován Milan Hodža. Okamžitě na něho luďácký tisk začal útpčit,
přestože takové významné vládní funkce nedosáhl dosud žádný slovenský
politik. Hodžova kandidatura se
v Praze chápala jako prostředek ke konsolidaci politických poměrů na
Slovensku, kdy i v rámci jednotného státu měl stoupat vliv Slovenska.
Ludová strana však na jednání o vstup do vládní koalice odpověděla radikálním programem,
který nemohl v plné míře splnit ani Slovák – ministerský předseda, pokud
nechtěl ohrozit samostatnost státu v podmínkách zhoršující se mezinárodní
situace.
Česká demokratická reprezentace chápala význam autonomie pro
Slovensko, problém však byl v tom, že podíl na moci by nedostaly slovenské
demokratické síly, ale strana autoritativní, což by ohrožovalo demokratický
režim ČSR.
Projevy a články V. Tuky to zcela jednoznačně potvrzují, a
tak se nechtěně derou na mysl poslední slova umírajícího A. Hlinky, když
varoval: „Slováci, držte sa pokope, a ak byste se mali utopiť, utopte sa
v čistej vode a nie v bahne a kaluži.“ Myslel tím A. Hlinka nebezpečí
fašismu a hrůzy druhé světové války?
Když se za autonomistický program ludové strany postavila
většina slovenských politických stran, zcela v duchu demokratických zásad
Slovensko autonomii získalo a 7. října 1938 byla ustavena první slovenská
autonomní vláda. Značná část slovenské veřejnosti prohlašovala, že tím jsou
slovenské požadavky uspokojeny, prohlašovali to i mnozí čelní funkcionáři
strany ludové. A tu znova zasáhl V. Tuka.
Československo si na podzim 1938 znovu uvědomilo trpký osud
malých národů a států, že jejich suverenita často závisí na síle a zájmech
velmocí, že vnější faktory mají velkou váhu, což někdy znemožňuje volit vlastní
cestu vývoje. To dobře vystihl V. Tuka a usiloval o pevné spojenectví právě
s vnějším mocenským činitelem, orientoval se na nacisty. Jeho původní
chlebodárci, maďarští nacionalisté, se ocitají na vedlejší koleji. Uvnitř Československa
se V. Tuka spojuje s henleinovci.
12. února 1939 V. Tuka postavil před slovenskou veřejnost
ještě radikálnější požadavek, vytvoření slovenského státu,. A o této
záležitosti jednal za zády Prahy přímo s A. Hitlerem. Když cesta P.
Čarnogurského do Polska nebyla úspěšná, orientoval se Tuka výhradně na
nacistické kruhy v Německu. V té době sice malá skupina německých
intelektuálů vydala v Bratislavě ilegální leták, ve kterém varovala, že
Hitler ve středoevropském prostoru znamená válku a nikdo mu nezaručí vítězství,
ale to nemohlo zvrátit Tukovu cestu k moci.
Předsedou vlády slovenského státu se stal Josef Tiso. V.
Tuka byl do 27. října 1939 náměstkem předsedy vlády a od 27. října 1939 do 5.
září 1944 předsedou vlády, J. Tiso se mezitím stal prezidentem.
Z titulu své funkce měl V. Tuka odpovědnost za nasazení
slovenské armády a Hlinkovy gardy proti Polsku v roce 1939, tomu Polsku,
které předtím poskytovalo luďákům podporu. Pod dozorem Tuky vznikla Ústředna
státní bezpečnosti (ÚŠB), koncentrační tábor v Ilavě a řada táborů
pracovních. Tuka dal nacistickému Německu k dispozici 25 továren na výrobu
zbraní a střeliva. Po Vídeňské arbitráži se záborem jižních částí Slovenska
nový stát zmenšil o 10 390 km2 a Košice byly maďarské. Územní ztráty se
Tuka snažil nahradit na účet českých zemí. Navrhoval, aby Moravské Slovácko
bylo připojeno ke Slovensku. Nacisté to sice nepřipustili, ale touto možností
vydírali E. Háchu.
Vůči českému národu se V. Tuka choval neomaleně a nevraživě.
Dokumentoval to tím, že K.H. Frank dostal nejvyšší slovenské státní vyznamenání
v době vyvraždění Lidic.
Nový režim na Slovensku vyvolal iluze o tom, jak se všechno
bude znova dobře řešit, rychle a efektivně. Osobní ambice, různý náhled na
další vývoj doma i v zahraničí a neúspěchy při prosazování politiky
vládnoucí ludové strany, vedly k soupeření a k vzájemným sporům. Po
převzetí moci se nedařilo řešit nejrůznější otázky tak, jak si to přálo veřejné
mínění, velké iluze nebyly naplněny, Nejprve se všechny neúspěchy svalovaly na
Čechy a Židy, ale s tím se nedalo manipulovat do nekonečna, a tak vznikaly
zájmové skupiny a frakce, ostře se potýkající a pomlouvající, usilující vždy o
přízeň mocného nacistického spojence. Soupeření skupin, pocházející již
z dob před vznikem slovenského státu, se po roce 1939 soustředilo do dvou
táborů. V čele kleroautoritativního tábora stál J. Tiso. Vůdci radikálního
nacistického křídla byli V. Tuka a A. Mach. První skupina se opírala o
stranické skupiny, o státní aparát, armádu a církev. Také část bývalých čechoslovakistů
se octla v tomto táboře, ale po neúspěchu na frontách sílil alibismus.
Tukovo a Machovo křídlo mělo silné pozice mezi členy Rodobrany a Hlinkovy
gardy, v Úřadu státní bezpečnosti a získalo podporu Němců – nacistů,
žijících na Slovensku.
Tisova skupina sice podřizovalo národ svému vedení, dokonce
i zakotvila vedoucí úlohu strany v ústavním zákoně (§ 58), ale současně
hovořila o národní jednotě a o smíření v zájmu zachování slovenského
státu. Byla proto tolerantnější k příslušníkům dříve existujících
občanských stran, i když je nepustila na vedoucí místa, respektovala jejich
postavení v průmyslu, vědě, zemědělství a v obchodu. Tiso se snaži
získat odborníky, věděl, že bez nich to nepůjde.
Tukovo křídlo hlásalo pomstu svým politickým soupeřům a prosazovalo
program německých nacionálních socialistů, žádalo rychlou přeměnu slovenské
společnosti v duchu zásad A. Hitlera. Ambice a překotný postup radikálů
znamenal často anarchii, zejména když neuznávali význam odbornosti.
Obě křídla soutěžila o přízeň nacistického Německa a
umožňovalo mu tím vměšovat se stále více do slovenských poměrů. Slovensko bylo
tak malé a slabé, že samo, z vlastní iniciativy, muselo vyhledávat oporu
v Berlíně. J. Tiso vyhovoval nacistům svým vlivem v katolických
řadách, byl výhodnou reklamou pro malé národy na Balkáně, které chtěl A. Hitler
získat za spojence. V. Tuka vyhovoval svým radikalismem, ochotou ve všem
s nadšením sledovat německý vzor, byl připraven v každém okamžiku
převzít moc, kdyby Tiso selhal, a přičiňoval se o to i podáváním zpráv o jeho
činnosti a záměrech. Do těchto rozporů se ještě promítaly zahraniční aspekty.
Dobře informovovaná maďarská vláda posílala do Berlína informace, že na
Slovensku se šíří vliv bolševismu, Beneše a pročesky orientovaných evangelíků.
Slovenská vláda zase poukazovala, že Budapešť váhá v řešení židovské
otázky a navazuje tajné styky s USA a Velkou Británií. Vnitřní opozice
vyhovovala záměrům A. Hitlera.
Na jaře 1940Tuka vyostřil rozpory. Projevily se jako zápas o
kompetence mezi armádou a Hlinkovo gardou, případně se stranickým a státním
aparátem. Aby vyprovokovaly zásah nacistického Německa, podali V. Tuka a A.
Mach demisi. A skutečně A. Hitler rázně zasáhl, 27. a 28. července 1940 osobně
v Salcburku řešil slovenskou krizi. J. Tiso byl ve své vedoucí pozici
poněkud oslaben, ale ponechán v čele státu, posílena byla radikální
skupina a utvrzena pozice Hlinkovy gardy. Ministrem vnitra se stal A. Mach a
Tuka dostal pod dohled také ministerstvo zahraničních věcí. Oficiálně si
německá vláda nepřála vnitřní rozpory a vyžadovala důslednou poslušnost.
Nacismus měl být na Slovensku prosazován evoluční cestou, radikálům byl svěřen
dozor nad tímto procesem. Výsledkem byla vzájemná kontrola obou křídel, což
pochopitelně Německu vyhovovalo.
V. Tuka nepolevil ve svých intrikách, ani v horlivosti
a byl ochoten Tisa nahradit, kdyby si to A. Hitler přál, proto také přemýšlel i
o případném puči. A. Hitler však žádal zvýšenou angažovanost v jiném
směru, v boji proti SSSR a v řešení židovské otázky. V. Tuka pohotově
definoval židovskou otázku jako „formu židovské nadvlády nad světem“, běžně
používal nacistickou terminologii o židobolševících, plutokratech, čisté rase
apod. Již v roce 1940 se podílel iniciativně na vydání zákona o židovských
podnicích, což umožnilo arizovat 2100 podniků. Z vyvlastnění získala velké
prostředky vláda, Ludová banka, Slovenská banka a Rolnická banka. Arizace
židovského majetku kompromitovala slovenskou vládu natolik, že pro budoucnost
ztratila perspektivu. Dalším krokem v tomto bezvýchodném směru byla účast
na válce, a po deportacích masové vraždění Židů v plynových komorách.
Počátkem roku 1939 žilo na Slovensku 128 000 Němců,
93 000 Čechů a 29 928 osob židovské národnosti, k židovskému
vyznání se však hlásilo ještě 87 487 osob. Na Židy byla uvalena kolektivní
vina, jako celek byly prohlášeni za nepřítele slovenského národa, každý fyzický
útok, útisk a masové vyhlazování bylo již předem schvalováno.
V perzekučním tažení se nejvíce angažovala Hlinkova garda a katolická
církev tomu nezabránila. Likvidace Židů byla dokonce uzákoněna a
v koncentračních táborech zahynulo téměř 58 000 osob, slovenský stát
dokonce Německu zaplatil vysokou částku za likvidaci židovského obyvatelstva.
Židovský majetek byl zabaven a zlato převzal slovenský stát. Luďácké řešení
národnostní otázky bylo zločinem. Připomeňme si přitom, jak Tuka dříve
kritizoval československou vládu, jak její postup označoval za „genocidní
řešení“. Dodnes se taková nesmyslná tvrzení na Slovensku objevují.
V. Tuka, předseda slovenské vlády, souhlasil s tím, aby
Slovensko pomáhalo financovat válečné tažení nacistického Německa, které se
vůči Slovensku zadlužilo částkou 8 miliard korun. Dluh nebyl nikdy splacen. V.
Tuka ve své lokajské podřízenosti souhlasil také s vnuceným poměrem marky
ke slovenské koruně. Reálný byl poměr 1:6, od roku 1942 již jen 1:4, ale
slovenský režim přijal poměr 1:11,62 ve prospěch marky.
Silné nadhodnocení říšské marky umožnilo okrádat slovenské
hospodářství v rukavičkách, zcela nenápadně, aniž by to veřejnost věděla.
Válka stála slovenský stát 150 milionů korun měsíčně, na frontu bylo odesláno
53 000 vojáků, bojovali nejen na území bývalého SSSR, ale i
v Rumunsku, kde byla 1. technická divize, a v Itálii, kde byla 2.
technická divize, ale žádná se neosvědčila, což značně podlomilo autoritu
slovenského státu i prezidenta.
16. června 1944 bombardovalo spojenecké letectvo Bratislavu,
V. Tuka plamenně hovořil, ale nemohl zakrýt skutečnosti, že to byl on sám, kdo
uvedl Slovensko do válečného stavu s USA. Marně se také snažil zamezit
alibismu a morálnímu rozkladu slovenské politické reprezentace. V. Tuka a A. Mach rozpoutali velkou tiskovou
a rozhlasovou kampaň zaměřenou proti demokracii, Čechům, Židům a proti myšlence
československého státu, ale hesla přitažlivá
v roce 1939 nyní vyznívala na prázdno, nevyvolávala nadšení mas.
Krize režimu se plně projevila v povstání a selhání slovenské armády na
frontě.
Na nátlak nacistů musela pro neschopnost 5. září 1944 Tukova
vláda odstoupit, novou vládu vedl již Štefan Tiso. V soutěži o přízeň
nacistického Německa vyhrál přece jen J. Tiso. Pochopil to a snažil se
odvděčit. 7. října 1944 vydal rozkaz k vytváření Pohotovostních oddílů
Hlinkových gard, nasazovaných k perzekucím a teroristickým akcím proti
povstalcům. Ještě po sebevraždě A. Hitlera, již v exilu v Rakousku,
sliboval věrnost Dönitzově vládě. V. Tuka a J. Tiso se nerozešli v dobrém.
V. Tuka se ještě jednou pokusil vrátit do vysoké politiky,
ale dostal se jen před Národní soud v Bratislavě.
Národní soud v Bratislavě vznikl podle nařízení
Slovenské národní rady z 15. května 1945, zahájil činnost 15. června 1945.
Vynesl sedmnáct trestů smrti. Mezi odsouzenými byl rovněž V. Tuka. Popraven byl
20. srpna 1946. Měl na svědomí 58 000 židovských občanů slovenského státu.
Pokus rehabilitovat V. Tuku by byl krok k rehabilitaci
slovenského fašismu, něčeho, co bylo v dějinách Slovenska protilidské a
protidemokratické.
Redakce: J. Skalský
Připravil: dr. O. Tuleškov
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Historickou a dokumentační komisi
při Národní radě Klubu českého pohraničí jako svou 221. publikaci určenou pro
vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, říjen 2007
Webová stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz