Velká konečná ruská hra
William Engdahl
Na letošní zářijové schůzce Vladimíra
Putina, francouzského prezidenta Jacquese Chiraca a německé kancléřky Angely
Merkelové v Paříži se Rusko projevilo jako znovu se vynořující světová velmoc.
Nové Rusko získává na vlivu řadou strategických tahů s využitím svých
geopolitických aktiv v energetice – především v oblasti ropy a zemního plynu.
Přitom lišáckým způsobem využívá strategických nesmyslů a politických omylů
Washingtonu. Nové Rusko rovněž zjišťuje, že nebude-li jednat rozhodně, brzy se
ocitne v obklíčení a v kleštích vojenského rivala, USA, a k obraně mu zbývá
málo prostředků. Tato válka, o které se mnoho nehovoří, je bitvou s nejvyššími
sázkami ve hře na scéně současné světové politiky. Z hlediska washingtonských
stratégů jsou Irán a Sýrie pouhou předehrou k Velké Konečné Ruské Hře.
Formální program schůzky se týkal
francouzských investic v Rusku a otázky iránského (Rusy budovaného) jaderného
programu. Zahrnoval nicméně i otázku budoucích ruských energetických dodávek do
zemí EU a především Německa. To byl indikátor nové síly Putinova Ruska. Putin
německé kancléřce naznačil, že Rusko by “mohlo” přesměrovat část budoucí těžby
plynu z obřího pole Štokman v Barentsově moři. Projekt otevření naleziště za 20
mld. dolarů, který má být ukončen v roce 2010, byl navržen tak, aby bylo možné
dodávat zkapalněný zemní plyn do terminálů ve Spojených státech.
Po katastrofálních nezdarech
“barevných revolucí” v Gruzii a na Ukrajině před dvěma lety, sponzorovaných
Spojenými státy, začalo Rusko extrémně pečlivě rozehrávat svou strategickou
energetickou kartu; íránskými jadernými reaktory počínaje, přes zbrojařské
prodeje Venezuele a dalším latinskoamerickým zemím a strategickou spoluprací s
Alžírem při obchodech se zemním plynem konče.
V tutéž dobu, kvůli zahraniční politice vyznačující se bezostyšným pohrdáním
jak spojenci tak i nepřáteli, se Bushova vláda ponořila ještě hlouběji do
geopolitického marasmu. Tato bezohledná politika je více než s kýmkoli jiným
spojována s Dickem Cheneym, bývalým šéfem Halliburtonu.
“Cheneyho prezidentování”, což je
způsob jakým jednou historikové bezpochyby označí roky vlády George W. Bushe,
je založeno na jasné strategii. Jeho kritici, kteří se zaměřili na jeho
nejviditelnější komponenty, ji často nechápou neboť si všímají především Iráku,
Středního východu a ukřičených jestřábů v jeho okolí a jeho starého parťáka,
ministra zahraničí Dona Rumsfelda.
“Cheneyho strategií” je americká
zahraniční politika založená na zajištění přímé kontroly globální energetiky
velkou americkou čtyřkou, čili s USA svázaných soukromých ropných gigantů –
Chevron Texaco nebo ExxonMobil, BP či Royal Dutch Shell. Především cílí na
kontrolu všech hlavních světových ropných regionů a polí zemního plynu. Tato
kontrola jde ruku v ruce s rostoucí snahou Spojených států o totální vojenskou
převahu nad jednou potenciální hrozbou jejich globálním ambicím – Ruskem. K
propojení americké vojenské a energetické politiky do koherentní strategie
dominance je Cheney pravděpodobně ideální osobou. Na počátku 90. let, za Bushe
seniora, byl Cheney ministrem obrany.
Vláda Bushe a Cheneyho se řídí zájmy koalice velkých ropných společností a
špičkových společností amerického vojensko-průmyslového komplexu. Tyto soukromé
podniky prosazují svou moc kontrolou vládní politiky Spojených států. Za tímto
účelem je nutná agresivní militaristická agenda. Je zhuštěna v bývalé Cheneyho
společnosti, Halliburton Inc., představující největší světovou společnost pro
energetické a geofyzikální služby v jednom, a je také největším stavitelem
vojenských základen na světě.
Abychom pochopili tuto politiku je
třeba se podívat, jak Cheney, ještě coby generální ředitel Halliburton,
prakticky v předvečer svého viceprezidentství nahlížel na problémy budoucích
ropných dodávek.
“Kde čeká hlavní výhra”: Cheneyho
londýnský projev roku 1999
Roku 1999, tedy těsně před americkými
volbami, které z něj učinily nejmocnějšího viceprezidenta v historii, Cheney v
projevu před kolegy z ropného průmyslu na London Institute of Petroleum mnohé
odhalil. V rámci globálního přehledu předložil zástupcům největších ropných
společností následující shrnutí:
„Podle některých odhadů v
následujících let dojde k průměrnému dvouprocentnímu ročnímu růstu celosvětové
ropné poptávky, ruku v ruce s tříprocentním přirozeným úbytkem produkce z
daných zdrojů. Znamená to, že v roce 2010 budeme potřebovat o padesát miliónů
barelů denně navíc. Kde ale tuto ropu vzít? Je zjevné, že okolo devadesáti
procent ropných aktiv kontrolují vlády a národní společnosti. Ropa je v základě
státní obchod. I když mnohé světové oblasti nabízejí značná množství ropy,
zůstává nadále místem kde leží hlavní výhra Střední východ s dvěma třetinami
světové ropné produkce při nejnižších těžních nákladech. Společnosti sice touží
po lepším přístupu do této oblasti, ale pokrok je pomalý. Je sice pravdou, že
nové technologie, a také privatizace, a tím otevírání se řady zemí po celém
světě, vytvořily pro mnoho ropných společností řadu nových příležitostí. Když
se ale ohlédneme zpět na počátek 90. let vidíme, že se očekával význačný objem
nových světových rezerv z oblastí, jako bývalý Sovětský svaz a Čína. Je zřejmé,
že se věci nevyvinuly zcela podle očekávání. Namísto toho se bonanzou
devadesátých let staly úspěšně otevřené podmořské zdroje.“
Cheneyho postřehy určitě stojí za
pečlivé přečtení. Postuloval konzervativní růst celosvětové poptávky po ropě
koncem současné dekády, t.j. asi za čtyři roky. Odhadoval, že svět bude muset
najít zdroje, poskytující dalších 50 miliónů barelů denně. Celková současná
ropná produkce se pohybuje zhruba okolo 83 milionů barelů ropného ekvivalentu.
Aby nedošlo katastrofálnímu nedostatku a následným devastujícím dopadům na
globální ekonomický růst znamená to, že svět, podle Cheneyho odhadu, musí
nalézt nové ropné zdroje, o objemu více než 50% denní globální těžby z roku
1999, a to zhruba do roku 2010. Toto množství představuje ekvivalent pěti
nových ropných oblastí, srovnatelných velikostí se Saudskou Arábií. A to je
zatraceně velká spousta nových ropných zdrojů.
Za předpokladu, že náběh nového
velkého naleziště do plné produkce trvá až sedm nebo i více let a máme-li
zabránit těžkým energetickým výpadkům, a šplhání cen ropy a plynu až do nebe,
nezbývá mnoho času. Cheneyho odhad navíc vycházel z příliš střízlivých odhadů
objemu budoucích ropných importů Číny a Indie, dvou nejrychleji rostoucích
konzumentů ropy na planetě.
Druhým pozoruhodným bodem Cheneyho
londýnského projevu byla poznámka, že „místem kde čeká hlavní výhra zůstává
Střední východ s téměř sedmdesáti procenty světových zásob ropy a nejnižšími
náklady“. Jak ovšem výstižně poznamenal, tato „kořist“ byla v rukou národních
států, nedostupná soukromým zájmům, a tím z dosahu Cheneyho Halliburtonu a jeho
přátel z ExxonMobile, Chevron či Shell nebo BP.
Zemi s druhými největšími ropnými
rezervami na Středním východě po Saudské Arábii, Iráku, tehdy vládl Saddám
Hussein. Irán, který má nádavkem k ropným rezervám i druhé největší zásoby
zemního plynu na světě, ovládala nacionalistická teokracie, nejevící žádné
nadšení vůči investicím soukromých amerických společností. Ropné rezervy
Kaspického bazénu byly už tehdy předmětem hořké geopolitické rozmíšky mezi
Washingtonem a Moskvou.
Když se teď posuneme v čase do září
2000, do víru volební kampaně Bushe a Cheneyho, získá Cheneyho poznámka, že
„ropa zůstává v základě státním, ne soukromým obchodem“, nový význam. V tomto
měsíci vydali Cheney, Don Rumsfeld, Paul Wolfowitz a mnozí další, kteří se
připojili k nové Bushově vládě, politický manifest pod názvem „Přestavba
americké obrany“ (Re-building America’s Defences). Dokument vydal subjekt
nazvaný Project for the New American Century (PNAC).
Cheneyho skupina PNAC po novém prezidentském kandidátu požadovala, aby našel
vhodnou záminku k vyhlášení války Iráku, umožňující jeho obsazení a převzetí
přímé kontroly nad druhými největšími ropnými rezervami na Středním východě.
Zpráva nepokrytě uváděla, že „okamžité ospravedlnění poskytuje nevyřešený
konflikt s Irákem (sic), přičemž otázku režimu Saddáma Husseina převyšuje
potřeba výrazné americké vojenské přítomnosti v Zálivu…“
Cheney se v září 2000 přihlásil k politickému dokumentu deklarujícím, že
klíčová je „americká vojenská přítomnost v Zálivu“ a změna iráckého režimu, bez
ohledu na to, zda je Saddám Hussein hodný či špatný nebo zlý hoch. Byl to první
krok v přesunu amerických ozbrojených sil k místu „kde čeká skutečná výhra“.
Nebylo náhodou, že Cheney hned na počátku roku 2001 dostal předsednictví v
prezidentské energetické komisi, kde úzce spolupracoval s přáteli z velkých
ropných společností, včetně Kena Lay z Enron, s nímž byl předtím zapleten do
projektu afgánského plynovodu, a také s Jamesem Bakerem III.
Žaloba podle amerického zákona o
svobodném přístupu k informacím, již vznesl Sierra Club a Judicial Watch,
původně s cílem získat údaje o Cheneyho roli v kalifornské energetické krizi,
byla nakonec pohřbena v březnu 2003 v debatách, vedoucích k americkému
bombardování a okupaci Iráku. Požadovala aby viceprezident zveřejnil všechny
dokumenty a záznamy jednání ve spojitosti s jedním energetickým projektem z
roku 2001.
Navzdory zuřivé opozici Cheneyho i
Bílého domu americké Ministerstvo obchodu nakonec v létě 2003 uvolnilo část
těchto dokumentů. Podivné. Mezi soubory o domácím energetickém přehledu byly
detailní mapy iráckých ropných polí, ropovodů, rafinérií a terminálů, stejně
jako dva grafy detailně znázorňující irácké ropné a plynové projekty a „cizí
uchazeče o kontrakty na irácká ropná pole“. Seznam „cizích uchazečů“ zahrnoval
Rusko, Čínu a Francii, tři členy Rady bezpečnosti, kteří otevřeně nesouhlasili
s udělením souhlasu OSN k americké invazi do Iráku.
Prvním aktem poválečné okupace ze
strany Washingtonu bylo zneplatnění a anulování všech kontraktů mezi dosavadní
iráckou vládou, Ruskem, Čínou a Francií. Irácká ropa se měla stát americkou
záležitostí, obhospodařovanou americkými společnostmi nebo jejich úzkými
britskými spřízněnci; prvním vítězstvím ve vysoké hře o „hlavní výhru“.
To je přesně to, o čem se Cheney
zmiňoval ve svém londýnském projevu. Dostat ropné zdroje Středního východu z
rukou nezávislých států do rukou kontrolovaných Američany. Vojenská okupace
Iráku byla prvním podstatným krokem v americké strategii. Konečnou „hlavní
výhrou“ Washingtonu je ovšem kontrola energetických rezerv Ruska.
„Hlavní výhra“ – rozložení Ruska
Washington ze zjevných vojenských a
politických důvodů samozřejmě nemůže otevřeně připustit, že jeho strategickým
záměrem od pádu Sovětského svazu je vytouženou „hlavní výhrou“ rozpad a
rozložení Ruska a efektivní kontrola nad jeho obrovskými zdroji ropy a plynu.
Ruský medvěd však nadále disponuje impozantní vojenskou silou, jakkoli
polorozpadlou, a stále má své nukleární zuby.
Uprostřed devadesátých let spustil Washington promyšlený proces s cílem dostat
bývalé satelity sovětů, jednoho po druhém, nejen do Evropské unie, ale i do
Washingtonem dominovaného NATO. Do roku 2004 už bylo do NATO včleněno Polsko,
Česká republika, Maďarsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Bulharsko, Rumunsko,
Slovensko a Slovinsko. Gruzie byla na spadnutí.
Toto překvapivé rozšíření NATO, k zděšení mnohých v západní Evropě i Rusku,
ovšem bylo součástí strategie, dávno předtím deklarované Cheneyho přáteli a
PNAC ve zprávě „Rebuilding America’s Defences“.
V roce 1996 se člen PNAC a vrchní šéf
amerického zbrojařského gigantu Lockheed-Martin, Cheneyho parťák Bruce Jackson,
stal šéfem velice vlivné Washingtonské lobistické skupiny: Amerického výboru
pro rozšíření NATO, později přejmenovaného na Americký výbor pro NATO.
Do výboru rovněž patřili členové
PNAC, Paul Wolfowitz, Richard Perle, Stephen Hadley a Robert Kagan. Kaganovou
manželkou je Victoria Nuland, která je v současné době americkým vyslancem v
NATO. V letech 2000-2003 byla Cheneyho poradcem pro zahraniční politiku.
Hadleyho, kovaného jestřába blízkého Cheneymu, jmenoval prezident Bush jako
osobu, která nahradila Condoleezzu Rice jako poradce pro národní bezpečnost.
Síť válečného štváče Cheneyho se
přenesla z PNAC na klíčová místa Bushovy vlády a řídí politiku NATO a
Pentagonu. Bruce Jackson a další, poté co úspěšně lobovali Kongres za rozšíření
NATO o Polsko, Českou republiku a Maďarsko roku 1999, se přesunuli a začali
organizovat tzv. Vilniuskou skupinu, lobující za včlenění dalších deseti
bývalých členských zemí Varšavské smlouvy na ruské periferii do NATO. Jackson
to nazval “Velký třesk”.
Prezident Bush ve svých stanoviscích
týkajících se rozšiřování NATO opakovaně použil termín “nová Evropa”. 5.
července 2002, v projevu oslavujícím vůdce Vilniuské skupiny, Bush prohlásil:
“Náš národ sdílí společnou vizi nové Evropy, kde jsou svobodné evropské státy
vzájemně spojeny a prostřednictvím spolupráce a partnerství tvoří společnou
alianci se Spojenými státy.”
Zásluhy za včlenění pobaltských zemí
a ostatních členů Vilniuské skupiny do NATO si připsal bývalý ředitel
Lockheed-Martin, Bruce Jackson. Při svědectví před Senátní komisí pro
zahraniční vztahy 1. dubna 2003 se označil za tvůrce konceptu “Velkého třesku”
rozšíření NATO, později přijatého Vilniuskou skupinou pobaltských a
východoevropských zemí. Jak poznamenal, “´Velký třesk´ počítal s přijetím
těchto sedmi zemí” a vyzdvihl strategické výhody tohoto rozšíření a z toho
plynoucí morální (sic) výhody pro společenství demokratických zemí”. Tyto teze
přijalo 19. května 2000 v litevském Vilniusu za své devět nových evropských
demokracií. Staly se hlavními cíli Vilniuské skupiny. Jackson mohl zmínit i
přínos pro americký zbrojařský průmysl, včetně jeho starých přátel u
Lockheed-Martin, vytvořením nového objemného zbrojařského odbytiště v rámci
NATO na samé hranici Ruska.
Jakmile bylo dosaženo zmíněných cílů NATO, Jackson a ostatní členové lobby roku
2003 ukončili činnost Amerického výboru pro NATO, hladce přešli k dalšímu
projektu a ve stejné kanceláři otevřeli novou lobistickou organizaci: Project
on Transnational Democracies (Projekt nadnárodních demokracií), podle jejich
vlastních prohlášení zorganizované za účelem “využít příležitostí k urychlení
demokratických reforem a integrace, k níž dojde v následující dekádě v širším
euroatlantickém regionu”. Jinými slovy, postarat se o řadu “barevných revolucí”
a změn režimů napříč ruskou Eurasií. Všichni tři hlavní protagonisté Projektu
nadnárodních demokracií pracují pro republikánskou stranu a Jackson a
Scheunemann mají úzké vztahy s předními vojenskými dodavateli, zejména
Lockheed-Martin a Boeing.
Jackson a ostatní členové PNAC a
Amerického výboru pro NATO vytvořili také mocnou lobistickou organizaci Výbor
pro osvobození Iráku (CLI). Poradenský sbor CLI se skládal z jestřábích
demokratů, jako jsou poslanec Stephen Solarz a senátor Robert Kerrey. Ovládali
ho neokonzervativci a stoupenci republikánské strany Jeane Kirkpatrick, Robert
Kagan, Richard Perle, William Kristol a bývalý ředitel CIA James Woolsey.
Čestnými předsedy byli senátor Joe Liebermann (D-CT) a John McCain (R-AZ).
Jackson popisoval, že ho přátelé v Bílém domě požádali, aby v roce 2002
vytvořil CRI, zopakoval úspěch, jehož dosáhl tlakem na rozšíření NATO a
vytvořil strukturu vládní kampaně k přesvědčení Kongresu a veřejnosti aby
podpořily válku. “Lidé v Bílém domě říkali: “Potřebujeme vás, abyste co se týče
Iráku udělal totéž, co jste udělal pro NATO”, uvedl Jackson v rozhovoru z 1.
ledna 2003 pro časopis American Prospect.
Stručně řečeno, obklíčení Ruska
zeměmi NATO, barevné revoluce napříč Eurasií a válka v Iráku jsou součástí
jedné a tetéž komplexní americké geopolitické strategie, s konečným cílem
jednou provždy rozložit Rusko jako potenciálního rivala výhradní americké
velmocenské hegemonie. Primárním cílem této strategie je Rusko – ne Irák, ani
Irán.
V průběhu uvítacího ceremoniálu v
Bílém domě u příležitosti přijetí nových členů NATO v roce 2004 prezident Bush
poznamenal, že poslání NATO se nyní rozšířilo daleko za perimetr aliance.
“Členství v NATO dosáhlo až k zemím Středního východu, aby posílily naši
schopnost bojovat proti teroru a přispěly k naší společné bezpečnosti,” řekl.
Ale posláním NATO teď bude více, než jen globální bezpečnost. “Nyní hovoříme o
tom, jak podpořit a rozšířit svobodu v rámci širšího Středního východu,” dodal
Bush. Svoboda v tomto smyslu znamená držet se kolejí Washingtonem
kontrolovaného NATO.
Konec Jelcinovy éry však mírně
rozhodil americké plány. Putin se začal pomalu a opatrně projevovat jako
dynamická národní síla oddaná přestavbě Ruska, která má následovat období
drancování země kombinovanou činností západních bank a zkorumpovaných ruských
oligarchů řízených IMF.
Ruská ropná produkce vzrostla od
kolapsu Sovětského svazu tou měrou, že v období americké války v Iráku (2003)
bylo Rusko druhým největším světovým producentem ropy hned po Saudské Arábii.
Skutečný význam aféry kolem Jukos
Roku 2003, za vlády Vladimíra Putina,
došlo v nové ruské energetické geopolitice k rozhodující události. Bylo to
přesně v době, kdy dal Washington brutálně najevo, že hodlá militarizovat Irák
a Střední východ, bez ohledu na světové protesty a OSN.
Abychom správně pochopili ruskou energetickou geopolitiku, je velmi důležité
sestavit si stručný přehled událostí kolem senzačního zatčení ruského
miliardářského oligarchy Michaila Chodorkovského (v říjnu 2003) a následného
zestátnění jeho obřího ropného seskupení Jukos.
Chodorkovský byl zatčen na letišti v
Novosibirsku 25. října 2003 Úřadem ruského vrchního prokurátora na základě
obvinění s daňových úniků. Na základě těchto obvinění zmrazila Putinova vláda
akcie Jukos Oil. Pak vůči Jukos podnikla další kroky, které vedly ke kolapsu
jejich cen. O čem se západní média, která obvykle vykreslovala akce Putinovy
vlády jako návrat k metodám sovětské éry, takřka nezmínila bylo to, co spustilo
Putinovu dramatickou akci.
Chodorkovský byl zatčen pouhé čtyři
týdny před rozhodujícími volbami do ruské Dumy, kde se mu za použití jeho
nezměrného bohatství podařilo koupit hlasy zajišťující většinu. Kontrola Dumy
byla prvním Chodorkovského krokem v plánu kandidovat v nastávajícím roce v
prezidentských volbách proti Putinovi. Vítězství v Dumě by umožňovalo pozměnit
ve svůj prospěch volební zákon, a také pozměnit Dumě předložený kontroverzní
“Zákon o podzemních zdrojích”. Tento zákon by zabránil Jukosu a ostatním
soukromým společnostem získat kontrolu nad nerostnými zdroji, a bránil i
stavbám soukromých produktovodů nezávislých na ropovodech a plynovodech
patřících ruském státu.
Chodorkovský tím porušil Putinovi
daný slib oligarchů, který jim umožnil ponechat si svá aktiva – de facto
ukradená státu v podvodných aukcích v období za Jelcina – jestliže zůstanou
mimo ruskou politiku a vrátí část ukradených peněz. Chodorkovský, nejmocnější
oligarcha té doby, sloužil jako nástroj toho, z čeho se vyklubal zjevný,
Washingtonem podporovaný puč proti Putinovi.
K Chodorkovského zatčení došlo po
jeho neveřejném setkání s viceprezidentem Dickem Cheneym (14. července 2003).
Po setkání s Cheneym započala jednání
o převzetí významného podílu v Jukos, který se měl pohybovat mezi 25% a 40%
firmami ExxonMobil a ChevronTexaco, z níž přišla Condi Rice. To ve skutečnosti
mělo poskytnout Chodorkovskému ochranu před možným vměšováním Putinovy vlády,
protože by došlo k provázání Jukos s americkými ropnými giganty, a tím i
Washingtonem. Washington by pak prostřednictvím amerických ropných společností
mohl de facto vetovat výstavbu budoucích ruských ropovodů, plynovodů a ropné
kontrakty. Den před svým říjnovým zatčením za daňové úniky Chodorkovský jednal
v Moskvě s George H. W. Bushem, zastupujícím mocnou a tajemnou Carlyle Group.
Probírali poslední detaily nákupu akcií Jukos americkými firmami.
Jukos tehdy rovněž předložil nabídku
na odkoupení firmy Sibněft Borise Berezovského, dalšího z oligarchů Jelcinovy
éry. Jukos-Sibněft, by pak s 19,5 miliardami barelů ropy a zemního plynu
vlastnil druhé největší rezervy ropy a plynu na světě, hned po ExxonMobil. Z
hlediska produkce by byl Jukos-Sibněft čtvrtou největší firmou na světě s
těžbou 2,3 milionů barelů denně. Nákup Jukos-Sibněft ze strany Exxon a Chevron
by znamenal doslova energetický státní převrat. Věděl to Cheney, věděl to Bush
a věděl to i Chodorkovský.
Ale věděl to především Vladimír Putin
a jednal rozhodně, aby tomu zabránil.
Chodorkovský si vytvořil velmi působivé vazby k anglo-americkým mocenským
strukturám. Podle vzoru nadace Open Society svého blízkého přítele George
Sorose založil filantropickou nadaci Open Russia Foundation. Ve výboru ORF byli
i Henry Kissinger a jeho přítel Jacob Lord Rotschild, potomek londýnské
bankovní rodiny a své místo tam měl také bývalý americký velvyslanec v Moskvě
Arthur Hartman.
Krátce po Chodorkovského zatčení zveřejnily Washington Post, že uvězněný ruský
miliardář požádal Stuarta Eizenstata – bývalého náměstka ministra financí,
náměstka ministra zahraničí a náměstka ministra obchodu za Clintonovy vlády –
aby se ve Washingtonu zasadil za jeho osvobození. Chodorkovský bezesporu měl
hluboce vypracované vztahy k anglo-americkým vládnoucím strukturám.
Následné protesty západních médií a představitelů, obviňujících Rusko z návratu
ke komunistickým praktikám a hrubé silové politice, pohodlně ignorovaly fakt,
že Chodorkovský nebyl žádné neviňátko. Chodorkovský jednostranně přerušil
kontrakt s British Petroleum. BP byl partnerem Jukosu a investoval 300 milionů
dolarů do vrtů na velmi slibném sibiřském ropném poli Pribskoje.
Jakmile BP dokončila vrty vystrnadil
ji Chodorkovský gangsterskými metodami, které by byly ve většině rozvinutých
zemích nezákonné. Roku 2003 už ropná produkce v Pribskoje dosahovala 129
milionů barelů s tržním ekvivalentem asi 8 miliard dolarů. Ještě předtím, roku
1998, kdy IMF poskytl Rusku miliardy aby zabránil kolapsu rublu, převedla
Chodorkovského banka Menatep neuvěřitelných 4,8 mld dolarů z fondů IMF do rukou
několika vybraných partnerů, mezi nimiž bylo i několik amerických bank. Protestní
vřískání z Washingtonu po Chodorkovského zatčení tedy bylo falešné, ne-li přímo
pokrytecké. Viděno očima Kremlu byl Washington přistižen s tlustými prsty v
cizí kapse.
Extempore Putin – Chodorkovský
signalizovalo rozhodný obrat Putinovy vlády k přestavbě Ruska a budování
strategické obrany proti útoku vedenému Cheneym a jeho britským přítelem Tony
Blairem. To vše probíhalo v kontextu s nestydatým americkým záborem Iráku, a po
prohlášení Bushovy vlády, jímž USA jednostranně zrušily závazky vůči Rusku v rámci
smlouvy ABM, aby mohly pokračovat ve vývoji protiraketové obrany, kterýžto akt
nemohl být v Moskvě chápán jinak, než jako nepřátelský postup proti ruské
bezpečnosti.
V roce 2003 skutečně nebyly potřebné
nijak zvláštní znalosti o vojenské strategii k zjištění, že pentagonští
jestřábi a jejich spojenci ve vojenském průmyslu a ropných společnostech
sdíleli vizi o Spojených státech nevázaných žádnými mezinárodními dohodami,
samozřejmě jednajících v rámci jimi definovaných zájmů. Jejich doporučení
zveřejnil jeden z mnoha washingtonských mozkových trustů. Ihned po převzetí
moci Bushem a Cheneym (v lednu 2001) zveřejnil The National Institute for
Public Policy (NIPP) „Principy a požadavky pro americké jaderné síly a kontrolu
zbraní“. Dokument požadující jednostranné americké ukončení redukce počtu
jaderných zbraní podepsalo 27 vysokých představitelů bývalých a současné vlády.
Na seznamu je i jméno dnešního Bushova poradce pro národní bezpečnost (Stephen
Hadley); náměstka ministra obrany (Stephen Cambone), a je zde také admirál
James Woolsey, bývalý šéf CIA a předseda washingtonské neziskové organizace
Freedom house. Freedom House sehrála zásadní roli v Američany sponzorované
ukrajinské „oranžové“ a všech ostatních „barevných revolucích“ v zemích
bývalého Sovětského svazu.
Na tyto události brzy navázala
Washingtonem financovaná série skrytých pokusů o destabilizaci řady Moskvě
blízkých vlád na ruské periferii. Zahrnovaly i gruzínskou „růžovou revoluci“ (v
listopadu 2003), která zbavila moci Edouarda Shevardnadze ve prospěch mladého a
pro NATO orientovaného prezidenta Michaila Saakishviliho, vystudovaného ve
Spojených státech. Sedmatřicetiletý Saakashvili příhodně podpořil výstavbu
ropovodu Baku-Tbilisi-Ceyhan, který má omezit kontrolu Moskvy nad ropovody s
kaspickou ropou z Ázerbájdžánu. Od nástupu Saakashviliho udržují Spojené státy
s Gruzií úzké vztahy. Gruzínské jednotky mají americké vojenské poradce a
Washington poskytl milióny dolarů na přípravu Gruzie pro vstup do NATO.
Po gruzínské růžové revoluci
zorganizovaly v listopadu 2004 Woolseyho Freedom House, National Endowment for
Democracy (NED), Soros Foundation a ostatní Washingtonem podporované nevládní
organizace drze provokativní „oranžovou revoluci“ na Ukrajině. Cílem tohoto
převratu bylo instalovat režim podporující vstup do NATO pod sporným
prezidentstvím Viktora Juščenka v zemi strategicky schopné narušit tok v
hlavních ropovodech a plynovodech z Ruska do západní Evropy. Washingtonem
podporovaná „demokratická opoziční hnutí“ v sousedním Bělorusku rovněž začala
dostávat miliónové dary v dolarech od Bushovy vlády, současně s Kirgizstanem,
Uzbekistánem a dalšími bývalými sovětskými republikami, jistě jen čirou náhodou
tvořícími bariéru vůči potenciálním energetickým produktovodům mezi Čínou a
Ruskem a bývalými sovětskými státy, jako např. Kazachstán…
V centru amerických tahů je kontrola energie, ropovodů a plynovodů. Nelze se
divit, že někteří lidé v Kremlu, a především sám Vladimír Putin, získali
podezření, že nový texaský společník ve zbrani, George W. Bush, s Putinem ve
skutečnosti hovořil „rozeklaným jazykem“, jak by konstatovali indiáni.
Koncem roku 2004 bylo v Moskvě už
jasné, že se naplno rozběhla další studená válka, tentokrát v oblasti
strategické kontroly energetických zdrojů a jednostranné jaderné nadvlády. Z
nezaměnitelného vzorce akcí podniknutých Washingtonem od rozpuštění Sovětského
svazu bylo jasné, že hlavním cílem USA v konfrontaci s Eurasií není Čína ani
Irák ani Irán. Konečným geopolitickým cílem Washingtonu je kompletní rozklad
Ruska, jediné eurasijské země schopné zorganizovat efektivní aliance
prostřednictvím svých obrovských zdrojů ropy a plynu. To ale samozřejmě nikdy nemohlo
být vysloveno veřejně.
Po roce 2003 se Putin a ruská
zahraniční politika, obzvláště energetická, navrátil k základnímu konceptu
geopolitiky „mateřské pevniny“ sira Halforda Mackindera, tvořící od roku 1946
základ sovětské strategie v průběhu studené války.
Putin udělal řadu obranných tahů, aby vůči stále zjevnější washingtonské
politice obkličování a oslabování Ruska obnovil alespoň udržitelnou rovnováhu
své země. Tento úkol mu o něco zjednodušily následné strategické chyby
Američanů. Když se bank na obou stranách navýšil – NATO i Rusku – vykročilo Putinovo
Rusko od prosté obrany k nové dynamické ofenzívě, aby si zajistilo bezpečnější
a životaschopnější geopolitickou pozici za použití energie jako páky.
Mackinderovo srdce pevniny a
Brzezinského šachová partie
Zde je nezbytně nutné porozumět
historickému pozadí pojmu „geopolitika“. V roce 1904 přednesl britský geograf
Halford Mackinder před londýnskou Royal Geographic Society v Londýně projev,
který měl změnit historii. V projevu nazvaném „Stěžejní geografický bod
historie“ se Mackinder pokusil definovat vztahy mezi regionální geografií státu
– jeho topografií, vazbou na moře nebo pevninu či klima – a jeho politikou a
postavením ve světě. Postuloval dvě základní skupiny mocností: námořní, včetně
Británie, Spojených států a Japonska, a velké pevninské mocnosti Eurasie, které
dokázaly rozvojem železnice sjednotit velké pevninské oblasti a učinit je
nezávislými na moři.
Pro Mackindera, zaníceného
protagonistu Impéria, bylo pro pokračování hegemonie Britského impéria po první
světové válce nezbytně nutné za každou cenu zabránit sblížení zájmů národů
východní Evropy – Polska, Československa, Rakousko-Uherska – a ruským „srdcem
eurasijské pevniny“ neboli, jak tomu také říkal, „stěžejního geografického
bodu“. Po mírových rozhovorech z Versailles shrnul své myšlenky do proslaveného
rčení:„Kdo ovládá východní Evropu
ovládá srdce pevniny;Kdo ovládá srdce pevniny ovládá světový ostrov;Kdo ovládá
světový ostrov ovládá svět.“
Mackinderovým „srdcem pevniny“ je
klíčová oblast Eurasie a „světovým ostrovem“ celá Eurasie, včetně Evropy,
Středního východu a Asie. Ve Velké Británii, která nikdy nebyla součástí
kontinentální Evropy, viděl samostatnou námořní mocnost. Mackinderova
geopolitická perspektiva ovlivnila vstup Británie do velké války v roce 1914 i
její vstup do druhé světové války. Počínaje rokem 1943 formovala kalkulované
Churchillovy provokace vůči stále paranoidnějšímu Stalinovi, jimiž vlákal Rusko
do stavu známého jako studená válka.
Z perspektivy Spojených států se
během celé studené války (v letech 1946-1991) jednalo pouze o kontrolu
Mackinderova světového ostrova, konkrétně o to jak zabránit tomu, aby ji
nezískaly samotné národy eurasijské pevniny se srdcem v Rusku. Ukazuje to i
pohled na mapu s polární projekcí amerických vojenských spojenců z dob studené
války: Sovětský svaz byl geopoliticky izolován a bylo mu bráněno v jakémkoli
významnějším propojení se západní Evropou, Středním východem či Asií. Studená
válka byla o ruském snažení obejít železnou oponu spuštěnou NATO.
Bývalý americký poradce pro národní
bezpečnost Zbigniew Brzezinski, v práci napsané v post-sovětské éře v roce
1997, se výslovně odvolává na Mackinderovu geopolitiku, když popisuje základní
strategický cíl Spojených států udržet Eurasii od možného sjednocení do
koherentního ekonomického a vojenského bloku či protiváhy vůči jediné zemi se
statutem supervelmoci, Spojených států.
Abychom pochopili cíle americké zahraniční politiky od počátku prezidentství
Bush-Cheney (2001), je užitečné citovat z Brzezinskeho odhalujícího článku v
newyorských „Foreign Affairs“ Výboru pro zahraniční vztahy (CFR), vydání
září/říjen 1997:
“Eurasie je domovem většiny světových politicky asertivních a dynamických
států. Všichni historičtí uchazeči o světovou nadvládu pocházeli z Eurasie.
Jsou zde nejlidnatější světoví aspiranti na regionální hegemonie, Čína a Indie
stejně tak, jako všichni potenciální političtí nebo ekonomičtí vyzývatelé
americké nadvlády. Po Spojených státech je zde dalších šest následujících
největších ekonomik investujících do zbrojení stejně tak, jako všechny obecně
známé jaderné mocnosti, až na jednu výjimku s utajeným jaderným programem.
Eurasie má 75% populace, 60% hrubého národního produktu a 75% energetických
zdrojů planety. Její souhrnný mocenský potenciál americký zastiňuje.
Eurasie je klíčový světový superkontinent. Mocnost dominující Eurasii by byla
schopná aplikovat rozhodující vliv na dva ze tří světových ekonomicky
produktivních regionů, západní Evropu a východní Asii. Už letmý pohled na mapu
ukazuje, že země dominující Eurasii bude téměř automaticky kontrolovat Střední
východ i Afriku. Jelikož Eurasie představuje rozhodující geopolitickou
šachovnice, je nepostačující utvářet jednu politiku pro Evropu a jinou pro
Asii. To, co se stane s distribucí moci na eurasijském kontinentu, bude mít rozhodující
vliv na americkou globální nadvládu…“
Pokud vezmeme za slovo washingtonského stratéga Brzezinského a začneme vnímat
axiomy Halforda Mackindera jako základní hybný motiv anglické, a později
americké zahraniční politiky po více než století, začne být jasné proč se
reorganizovaný ruský stát za prezidentství Vladimíra Putina dal do pohybu, aby
odolal předehrám a neskrývaným pokusům o rozložení, subvencovaných Washingtonem
pod zástěrkou demokracie. Co Putin použil k vyztužení ruské obrany? Jedním
slovem: energie.
Ruská energetická politika
Současné Rusko, vyjádřeno celkovou
životní úrovní, úmrtností a ekonomickou prosperitou, není mocností světového
formátu. Z energetického pohledu je to ovšem kolos. Co se týče území je stále
největším celonárodním pevninským státem na světě, rozprostírajícím se od
Pacifiku až k branám Evropy. Má rozsáhlé území, rozsáhlé přírodní zdroje, k
nimž patří největší světové zásoby zemního plynu, zdroje energie, který je dnes
v hledáčku hlavních globálních mocenských hráčů. Navíc je jedinou silou této
planety schopnou vojensky čelit Spojeným státům, i přes kolaps Sovětského svazu
a zhoršení stavu ozbrojených sil.
V Rusku je více než 130 000 ropných
studní a okolo 2000 prozkoumaných ropných a plynových depozit, z nichž asi 900
není využíváno. Ropné rezervy odhadované na 150 miliard barelů jsou
pravděpodobně srovnatelné s Irákem. Mohly by být mnohem větší, ale doposud
nejsou využity kvůli potížím s vrty v některých odlehlých arktických oblastech.
Průzkum těchto oblastí se stal ekonomickým teprve kvůli cenám ropy překračujícím
60 dolarů za barel.
Momentálně mohou být ruské ropné
produkty exportovány na zahraniční trhy třemi cestami: severní cestou do
západní Evropy přes Baltské a Černé moře; z Dálného východu do Číny nebo
Japonska a na východoasijské trhy. Rusko má ropné terminály na Baltu v
Petrohradě a nově rozšířený terminál v Primorsku. Ve výstavbě jsou další: ve
Vladivostoku, zálivu Batarejnaja a Usť-Luga.
Ruským státem vlastněná síť
plynovodů, takzvaný „jednotný systém přepravy plynu“, zahrnuje rozsáhlou síť
potrubí a kompresních stanic, táhnoucích se napříč Ruskem více než 150 000
kilometrů. Ze zákona je může využívat jen státem vlastněný Gazprom. Tato síť,
mimo samotné ropy a zemního plynu, je pravděpodobně nejcennějším aktivem ruského
státu. Zde je srdce Putinovy nové geopolitiky spočívající na zemním plynu a
jádro konfliktu se západními ropnými a plynařskými společnostmi, stejně jako s
Evropskou unií, jejímž komisařem pro energetiku je Andras Piebalgs z nového
členského státu NATO Lotyšska, dříve součásti SSSR.
Když v Moskvě začalo být roku 2001
jasné, že Washington nachází cestu jak získat pobaltské státy pro NATO,
podpořil Putin výstavbu velkého ropného přístavu na ruském pobřeží Baltského
moře v Primorsku nákladem 2,2 mld dolarů. Tento projekt, známý jako Baltský
systém ropovodů (BPS), značně snížil exportní závislost Ruska na Lotyšsku,
Litvě a Polsku. Baltická je hlavní ruskou exportní trasou, jíž proudí ropa z
ruské Západosibiřské a Timan-Pečorské provincie na západ do Primorského
přístavu v ruské části Finského zálivu. BPS otevřený v březnu 2006 má denní
kapacitu více než 1,3 miliónu barelů ropy směřující z Ruska na západoevropské a
další trhy.
V tomtéž měsíci, březnu 2006, byl
předsedou rusko-německého konsorcia budujícího plynovod, táhnoucí se asi 1200
km pod hladinou Baltského moře, jmenován bývalý německý kancléř Gerhard
Schröder. Majoritním akcionářem v projektu North European Gas Pipeline (NEGP)
je s 51% ruským státem vlastněný Gazprom, největší plynařská společnost na světě.
Německé společnosti BASF a E.On se podílejí po 24,5%. Projekt s odhadovanými
náklady 4,7 mld euro byl započat koncem roku 2005 a propojí plynový terminál v
ruském přístavním městě Vyborg na Baltu poblíž Petrohradu s blatským městem
Greifswald ve východním Německu. Aby bylo možné plynovod zásobovat bude v rámci
joint-venture mezi Gazpromem a BASF rozvinuto Južno-ruskoje plynové pole na
západní Sibiři. Tento poslední významný akt Gerharda Schrödera jako kancléře
vyvolal hlasité protesty prowashingtonské polské vlády stejně tak jako
Ukrajiny, kteří tak ztratili kontrolu nad tranzity z Ruska. I přes úzké vazby
na Bushovu vládu byla kancléřka Angela Merkel nucena těžce polknout a projekt
akceptovat. Německý průmysl zkrátka závisí na ruských energetických importech.
Rusko je zdaleka největším dodavatelem zemního plynu do Německa.
Gigantické ložisko plynu Štokman v
ruském sektoru Barentsova moře, severně od přístavu Murmansk, se nakonec rovněž
stane součástí dodávek plynu NEGP. Po dokončení bude NEGP dvěma paralelními
plynovody dodávat Německu dalších až 55 miliard krychlových metrů ruského
plynu.
V dubnu 2006 Putinova vláda oznámila,
že přikročuje k první fázi výstavby ropovodu východní Sibiř-Tichý oceán (ESPO),
dlouhého ropovodu směřujícího z Taišet v Irkutské oblasti poblíž jezera Bajkal
ve východní Sibiři do zálivu Pěrevoznaja na ruském pacifickém pobřeží, za více
než 11,5 mld dolarů. Výstavbu realizuje Transněft, společnost vlastněná ruským
státem. Po dokončení bude denně přečerpávat až 1,6 milionů barelů ze Sibiře na
ruský Dálný východ a odtud do po energii lačnící asijské oblasti Pacifiku,
především do Číny. První úsek má být dokončen na sklonku roku 2008. Navíc Putin
oznámil plány na výstavbu ropné rafinerie na řece Amur poblíž čínských hranic
na ruském Dálném východě, což má umožnit prodej rafinovaných produktů do Číny a
na asijské trhy. V současné době se sibiřská ropa dostává k Pacifiku pouze po
železnici.
Trasa Taišet-Pěrevoznaja maximalizuje
ruské národní strategické výhody a zároveň se postará o ropné exporty do Číny a
Japonska. V budoucnu bude země schopná exportovat ropu do Japonska přímo z
přístavu Nachodka. Japonsko závislé na ropných dovozech se zoufale snaží najít
nové, bezpečné ropné zdroje mimo nestabilní Střední východ. ESPO může dodávat
ropu i do Severní a Jižní Koreje vybudováním odboček do těchto zemí z
Vladivostoku a ropovodem mezi Blagověščenskem a Daqingem do Číny. Taišetská
trasa poskytuje jasné zázemí pro energetickou spolupráci mezi Ruskem a Čínou,
Japonskem a dalšími zeměmi Dálného východu.
Sachalin: Velký Olej v ruských
otěžích
Koncem září 2006 došlo k zdánlivě
malé neshodě, která však vyústila ve stažení ekologického povolení Royal Dutch
Shell při projektu na zkapalňování zemního plynu Sachalin II, který měl koncem
začít dodávat LPG do Japonska, Jižní Koreje a ostatním zákazníkům. Shell je
hlavním partnerem v anglo-japonském projektu rozvoje těžby ropy a zemního plynu
na velkém ruském ostrově Sachalin, ležícím severně od japonského Hokkaidó.
V tutéž dobu Putinova vláda oznámila,
že ekologické požadavky nesplňuje ani ExxonMobil ve svém ropném terminálu De
Kastri, stavěném na Sachalinu jako součást projektu Sachalin I. Pole Sachalin I
podle odhadu obsahuje 8 miliard barelů ropy a značný objem plynu, což se
vyjádřeno v geologické terminologii rovná vzácnému objevu obrovského
supernaleziště.
Počátkem 90. let Jelcinova vláda v
zoufalém pokusu o přilákání potřebného investičního kapitálu a technologií do
oblasti využití ruských ropných a plynových zásob v době kdy byla v potížích a
cena ropy nízká. Před svým neslavným odchodem Jelcin zaručil americkým a
ostatním velkým západním ropným hráčům velkorysá těžební práva k dvěma velkým
ropným projektům, Sachalin I a Sachalin II. V rámci tzv. PSA neboli Dohody o
sdílení produkce, získal ExxonMobil, hlavní partner projektu Sachalin I,
bezdaňovou ruskou koncesi.
Podle podmínek PSA, typických pro
vztahy velkých anglo-amerických ropných společností se slabými zeměmi třetího
světa, musela ruská vláda naopak platit za ropná a plynová práva formou části
svého podílu z případné produkce ropy a plynu. Ale první kapka ropy by do Ruska
přitekla až po pokrytí veškerých nákladů projektu. PSA byla původně vymyšlena
Washingtonem a velkými ropnými společnostmi k usnadnění výhodné kontroly nad
velkými projekty v zemích třetího světa. Hlavní americké ropné společnosti
(spolupracující s Institutem Jamese Bakera, který roku 2001 napsal základ pro
Energy Task Force Review Dicka Cheneyho) skryté za fasádou iráckým státem
vlastněné ropné společnosti, použily podmínek PSA k obnovení kontroly nad
iráckou ropnou produkcí.
Krátce předtím, než mu ruská vláda
oznámila, že jeho terminál na Sachalinu má problémy, oznámil ExxonMobil další
navýšení nákladů projektu. Firma jejímž právníkem je James Baker III, blízký
Bílému domu Bushe-Cheneyho, oznámila nárůst nákladů o 30%, což by podle PSA
ještě více oddálilo jakýkoliv ruský podíl na dodávkách. Tato zpráva přišla
těsně předtím kdy se ExxonMobil chystal otevřít ropný terminál De Kastri na
Sachalinu. Ruské Ministerstvo pro životní prostředí a Agentura pro využití
podzemních zdrojů znenadání oznámily, že terminál „nesplňuje ekologické
požadavky“ a údajně zvažují pozastavení produkce ExxonMobil jako takové.
V rámci další PSA drží práva na ropné a plynové zdroje v oblasti Sachalin II a
výstavbu prvního ruského projektu na zkapalněný zemní plyn britský Royal Dutch
Shell. Projekt v hodnotě 20 mld dolarů zaměstnává přes 17 000 lidí a je z 80%
dokončen. Tento největší integrovaný ropný a plynový projekt na světě zahrnuje
první ruskou mimopobřežní ropnou produkci, stejně jako první ruskou
mimopobřežní integrovanou plošinu pro těžbu plynu.
Jasné tahy ruské vlády proti
ExxonMobil a Shell byly v branži interpretovány jako pokus, jímž se Putinova
vláda pokouší o znovuzískání kontroly nad ruskými ropnými a plynovými zdroji,
jichž se Rusko vzdalo za Jelcinovy éry. Je to v souladu s Putinovou novou
energetickou strategií.
Rusko-turecký plynový projekt Blue
Stream
V listopadu 2005 dokončil ruský
Gazprom poslední etapu 1213 kilometrů dlouhého plynovodu Blue Stream v hodnotě
3,2 mld dolarů. Tento projekt přivádí plyn z plynového pole Krasnodar, který
vede podvodním plynovodem pod hladinou Černého moře do terminálu Durus poblíž
Samsun na tureckém černomořském pobřeží. Odtud je ruský plyn dodáván do Ankary.
Po dosažení plné kapacity (2010) sem bude ročně přivádět odhadem 16 miliard
krychlových metrů plynu.
Gazprom nyní projednává transit
ruského plynu do jihoevropských zemí a východního Středomoří, včetně nových
kontraktů a nových objemů dodávaného plynu. Řecko, jižní Itálie a Izrael, ti
všichni jsou nějakou formou v jednání s Gazpromem o připojení k plynovodu Blue
Stream odbočkami v Turecku. Nyní se projednává nová trasa pro dodávky plynu –
zeměmi východní a střední Evropy. Pracovní název tohoto projektu je Jihoevropský
plynovod. Hlavním cílem je vybudování nového systému pro transport plynu, jak
Ruskem tak i za pomoci třetích zemí.
Shrnuto a podtrženo, kromě rostoucích ambicí Gazpromu vstoupit na rychle se
rozvíjející trh se zkapalněným zemním plynem v celosvětovém měřítku, je
energie, ropa, plyn a jaderné technologie, hlavní oblastí ruského snažení
vybudovat v předzvěsti nastávajícího střetu se Spojenými státy novou
ekonomickou alianci po celé Eurasii.
Americký plán „nukleární převahy“
Klíčem k úspěchu Putinova Ruska je
jeho schopnost uhájit svou eurasijskou energetickou strategii pomocí
věrohodného vojenského zastrašení, aby tak mohlo čelit již zřejmým vojenským
plánům Washingtonu, v známých v terminologii Pentagonu jako celospektrální
převaha.
V článku „Vzestup americké nukleární
převahy“ publikovaném ve věstníku newyorského CFR „Foreign Affairs“
(březen/duben 2006), tvrdí autoři Kier Lieber a Daryl Press následující:
„Dnes, poprvé za téměř 50 let, stojí
Spojené státy na prahu dosažení nukleární nadvlády. Pro Spojené státy bude
pravděpodobně již brzy možné zničit primárním úderem ruský a čínský nukleární
arzenál s dalekým dosahem. Tento dramatický posun v rovnováze nukleárních sil
vychází z řady zlepšení v americkém jaderném systému, rychle se ztenčujícího ruského
arzenálu a hlemýždího tempa při modernizaci čínských jaderných sil. Pokud se
politika Washingtonu nezmění nebo Moskva a Peking nepodniknou kroky k navýšení
a připravenosti svých ozbrojených sil, budou Rusko a Čína – a celý zbytek světa
– žít mnoho dalších let ve stínu americké nukleární převahy.“
Autoři tvrdí, a oprávněně, že se
ruský strategický nukleární arzenál od kolapsu Sovětského svazu v roce 1991
„prudce upadá“. Rovněž vyvozují, že Spojené státy sledují a už po nějaký čas
usilují o dosažení globální nukleární nadvlády. Národní bezpečnostní strategie
Bushovy vlády v září 2002 explicitně uvádí, že oficiální americkou politikou
bylo dosáhnout globální vojenské nadvlády, což je dnes, s ohledem na akce
Washingtonu po událostech ze září 2001, zpráva netěšící řadu zemí.
Jedním z prioritních projektů ministra obrany Rumsfelda bylo vybudování
multimiliardové americké protiraketové obrany, což bylo americkým voličů
prodáno jako „obrana proti možným teroristickým útokům“. Ve skutečnosti, jak
bylo otevřeně přiznáno v Moskvě a Pekingu, je namířena pouze proti dvěma
skutečným nukleárním mocnostem, Rusku a Číně.
Jak zdůrazňuje článek ve Foreign
Affairs, „typ protiraketové obrany, kterou Spojené státy mohou hodnověrně
nasadit, má význam především v ofenzivním a ne defenzivním smyslu – jako
doplněk amerického prvního úderu, nikoli jako autonomní štít. Pokud by Spojené
státy provedly nukleární útok na Rusko (nebo Čínu), cílové zemi by zůstal jen
malý zbytkový arzenál – pokud vůbec něco. V tomto případě by dokonce i relativně
malý nebo neefektivní systém protiraketové obrany mohl být více než dostatečný
k odražení jakéhokoli odvetného úderu, protože zdevastovanému nepříteli by
zbylo jen málo hlavic a klamných cílů“.
V souvislosti s činností Spojených
států, které aktivně přesunuly jednotky partnerů v NATO do Afganistanu a nyní
Libanonu a aktivně podporují bývalý stát SSSR, Gruzii, dnes klíčovou pro
kaspický ropovod Baku-Tbilisi-Ceyhan, ve snahách o připojení k NATO a odsunu
Putinových jednotek, není divu, že se Moskva cítí poněkud znepokojena sliby
amerického prezidenta o šíření demokracie po Američany definovaném „širším
Středním východě“. Samotný termín „širší Střední východ“ je výtvorem různých
Cheneymu blízkých washingtonských mozkových trustů, včetně jeho PNAC, a vztahuje
se na nearabské země, jako Turecko, Irán, Izrael, Pákistán, Afganistan,
středoasijské země (bývalé části SSSR) a Azerbejdžan, Gruzii a Arménii.
Prezident Bush tento termín ve vztahu k dané oblasti, zahrnuté ve
washingtonském projektu „šíření demokracie“ v tomto regionu, poprvé oficiálně
použil na summitu G-8 v létě 2004.
Ruské ministerstvo zahraničí 3. října
varovalo, že Rusko „podnikne nezbytné kroky“ jestliže budou v Polsku umístěny
prvky nového amerického protiraketového systému. Polsko je nyní členem NATO.
Jeho ministr obrany Radek Sikorski dříve pracoval v AEI, washingtonském
jestřábím mozkovém trustu Richarda Perle. Byl rovněž výkonným ředitelem New
Atlantic Initiative, projektu zaměřeného na vtažení zemí bývalé Varšavské
smlouvy do NATO pod rouškou šíření demokracie. Spojené státy, via NATO, budují
Evropský protiraketový obranný systém.
Jediným možným cílem takového systému
je Rusko, ve smyslu umožnění úspěšného primárního úderu Spojeným státům.
Dokončení Evropského obranného protiraketového systému, militarizace celého
Středního východu, obklíčení Ruska a Číny propojenou sítí nových amerických
vojenských základen, mnohých z nich vybudovaných pod rouškou „války proti
teroru“, to vše se nyní Kremlu jeví jako součást vědomé americké strategie snahy
o celospektrální nadvládu. Pentagon to nazývá „eskalací převahy“, schopnosti
zvítězit v jakkoli vedené válce, včetně nukleární.
Vojenský status Moskvy
Moskva tváří v tvář stále zřejmější
realitě nebyla tak docela pasivní. V projevu o stavu země v květnu 2003 hovořil
Vladimír Putin o posílení a modernizaci prostředků ruského nukleárního
zastrašení pomocí nových typů zbraní určených pro ruské strategické síly, které
„zajistí dlouhodobou obranyschopnost Ruska i jeho spojenců“. Rusko, v okamžiku
kdy Bushova vláda jednostranně odstoupila od Smlouvy o antiraketách, čímž de
facto anulovala dohodu Start II, přerušilo proces stahování a likvidace raket
SS-18.
Rusko nikdy nepřestalo být potentním subjektem produkujícím jedinečné vojenské
technologie – je to trend trvající od doby jeho vzniku jako moderního státu.
Zatímco jeho armáda, námořnictvo a letectvo jsou v žalostném stavu, prvky
umožňující obrození vojenské moci Ruska jsou stále tady. Rusko na různých
mezinárodních veletrzích neustále vystavuje svou špičkovou vojenskou techniku a
efektivně předvádí její možnosti.
I přes finanční a ekonomické potíže Rusko i nadále produkuje jedinečné vojenské
technologie, jak uvádí ve své analýze z r. 2004 washingtonský Power nad
Interest News Report (PINR). Jedním z největších úspěchů po rozpadu Sovětského
svazu byl obrněný transportér BMP-3, jenž před západními bojovými vozidly
upřednostnily Spojené arabské emiráty a Omán.
O ruském systému protivzdušné obrany
S-300 a jeho mnohem výkonnějším nástupci S-400 se říká, že jsou mnohem
účinnější než americký systém Patriot. Ke kdysi plánovanému vojenskému cvičení,
při němž měly být porovnány Patriot a S-300 ovšem nedošlo, takže nadřazenost
tohoto ruského komplexu nad americkým zůstává sice nezpochybnitelným, ale
přesto neprokázaným tvrzením. Další položkou na seznamu jsou vojenské vrtulníky
řady Kamov-50 využívající přelomových špičkových technologií a taktik, což z
nich činí sílu srovnatelnou s tím nejlepším, co mají Američané k dispozici.
Potvrzují to i zdroje z evropského vrtulníkového průmyslu.
Při nedávném společném indicko-americkém vojenském cvičení indické letectvo
vybavené moderními ruskými bitevníky SU-30 ve většině střetů překonalo americké
F-15, což donutilo amerického generála letectva Hala Homburga připustit, že
ruská technologie v indických rukou vyhlásila americkému letectvu „budíček“.
Ruský vojenský komplex vyvíjí další vrtulníky, tanky a obrněná vozidla,
souměřitelné s tím nejlepším, co může nabídnout západ.
Export zbraní, nádavkem k ropě a plynu, byl pro Rusko jedním z nejlepších
způsobů jak získat tolik potřebnou tvrdou měnu. V současnosti je Rusko druhým
největším exportérem vojenské technologie po Spojených státech. Podle zpráv z
různých časopisů, magazínů a periodik, má dnes ruská moderní vojenská
technologie větší šanci být exportována než dodávána ruským ozbrojeným silám.
To má vliv na budoucí americké bojové operace, protože prakticky všechny
odbojové, guerillové, separatistické nebo teroristické ozbrojené skupiny po
celém světě – tytéž jimž budou Spojené státy s největší pravděpodobností čelit
v příštích válkách – jsou vybaveny ruskými zbraněmi nebo jejich odvozeninami.
Ruský nukleární arzenál hrál od konce Sovětského svazu důležitou politickou
roli a poskytoval ruskému státu základní bezpečnost. Po trpkých interních
šarvátkách mezi jednotlivými složkami ruského hlavního velení, trvajícími od
roku 1998 do 2003, toto velení společně s Ministerstvem národní obrany
zjistilo, že další politika zanedbávání nukleárních ve prospěch přestavby
konvenčních sil je tváří v tvář napjatým omezením rozpočtu netolerovatelná. V
roce 2003 muselo Rusko odkoupit od Ukrajiny strategické bombardéry a
mezikontinentální balistické rakety, skladované tamtéž. Od té doby mají
strategické nukleární síly prioritu. Finance ruského státu dnes stojí na
silných základech, z větší části především díky vysokým cenám ropy a plynu.
Ruská centrální banka je s částkou více než 270 mld. dolarů pátým největším
držitelem dolarových rezerv na světě.
Materiální základnou ozbrojených sil Ruska je jeho vojenský průmysl. Ruská
federace zdědila většinu sovětského vojenského průmyslového komplexu.
Dnes USA s jen malými fanfárami rozšiřují svůj vliv a vojenskou přítomnost na
Středním východě i přes všeobecný pokles jejich vojenských závazků a výdajů.
Proč? Odpovědí je zcela jistě z větší části ropa. Ale v geopolitických
termínech jde o ovládnutí euroasijské pevniny, o Ruský přístup k moři – přesně
to, co tvrdil Mackinder, že se musí udělat. Důraz na americkou „nukleární
převahu“ nad Ruskem je v současné světové politice faktorem skrývajícím velký
potenciál zavést svět do nukleárního pekla v důsledku chybných úvah.
Základní argument Mackinderovy geopolitiky stále platí: „Velké geografické
reality zůstávají: pevninská mocnost proti námořní mocnosti, vnitrozemí proti
pomezí, centrum proti periferii…“ To Rusko chápe do posledního písmenka, stejně
jako Washington.
3. ledna 2007
F. William Engdahl je šéfredaktorem
Global Research a autorem knihy „A Century of War: Anglo-American Oil Politics
and the New World Order“ (Století válek: Anglo-americká ropná politika a Nový
světový řád), Pluto Press Ltd. Brzy bude publikována jeho nové kniha o GMO
(geneticky modifikovaných potravinách – p.p.) „Seeds of Destruction: The Hidden
Political Agenda Behind GMO“ (Sémě destrukce: Skrytá politická agenda za GMO).
Více na jeho webové stránce www.engdahl.oilgeopolitics.net
.
Zdroj článku: http://www.globalresearch.ca/… articleId=340
Článek byl otištěn ve WM magazínu č.
57/2006, www.mwm.cz
Překlad a redakce: Jiří Messin
Připravil: Svekos
………………………………………………………………………………………………….
O umístění americké raketové či radarové základně na území ČR může
rozhodnout jedině svrchovaný lid v imperativním referendu.
Odmítáme snahy některých našich politiků, aby o umístění některé
z těchto základen rozhodl pouze Parlament ČR, tj. Poslanecká sněmovna a
Senát.
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve
spolupráci s OR Klubu českého pohraničí v Praze 10 jako svou 198. a publikaci
určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha 22. ledna 2007
Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail: Vydavatel@seznam.cz