PhDr.
Josef Groušl, CSc.
II.
Nové
válečné plány USA,
protiopatření
Ruska;
SRN:
vztahy k ČR, antirakety, A. Merkelová o odsunu Němců
Dne 17. března 1967 byla mezi Československem a NDR
podepsána „Smlouva o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci“. Potvrzovala
bezproblémové vztahy a znamenala důležitou oporu proti nepřátelským záměrům ze
strany SRN a tamních krajně pravicových sil.
V průběhu roku 1968 se vedl boj o Československo.
Domácí antisocialistické síly byly intenzivně podporovány ze západních zemí.
Jejich cílem bylo změnit mocenské poměry v Československu a začlenit naši
zemi do sféry západního vlivu.
Relativně nové přístupy k Československu přijal
v březnu 1968 sjezd SPD. Bylo to uznání poválečných realit jako základ
vztahů k Československu a v evropské politice vůbec. Podpora politiky
snižování zbraní a zbrojení ve vzájemných vztazích. Návrhy na rozšíření
hospodářské spolupráce. Byla to podpora politiky zřeknutí se násilí ve
vzájemných vztazích, kterou formulovaly státy Varšavské smlouvy.
Tehdejší předseda SPD W. Brandt na sjezdu prohlásil: „Naše východní politika bude tím
úspěšnější, čím jasněji projevíme své odhodlání respektovat stávající hranice
v Evropě“.
Strany CDU/CSU realistický kurs SPD ve východní politice
odmítaly.
Vývoj v Československu neskončil úspěšně pro
antisocialistické síly. Řešení československé krize v srpnu 1968 šlo jinou
cestou.
Nová smlouva se SRN
Nová vláda ve SRN složená z koalice SPD –FDP
(1969-1982) se ujala moci v říjnu 1969. Kancléř W. Brandt (1969-1974) ve
svém vládním prohlášení před Spolkovým sněmem 28. října 1969 ohlásil hlavní
priority v oblasti východní politiky.
„Německý lid potřebuje
mír v plném smyslu toho slova též s národy Sovětského svazu a všemi
národy evropského východu. Jsme ochotni k čestnému pokusu o dorozumění,
aby bylo možné překonat neblahé důsledky toho, co zločinecká klika uvalila na
Evropu… “.
Jednání mezi Československem a SRN o nové smlouvě byla velmi
složitá, těžká, vedena na pokračování.Mezitím byly přijaty nové smlouvy mezi
SRN a SSSR.
1. Smlouva mezi SSSR a SRN byla podepsána 12. srpna 1970
v Moskvě. W. Brandt tehdy prohlásil. „Touto
smlouvou jsme neztratili nic, co už bylo ztraceno…“.
2. Smlouva mezi Polskou lidovou republikou a SRN o základech
normalizace vzájemných vztahů, byla podepsána ve Varšavě 7. prosince 1970.
3. Smlouva o základech vztahů mezi Německou demokratickou
republikou a Německou spolkovou republikou byla podepsána 31. prosince 1972.
Smlouva o vzájemných
vztazích mezi ČSSR a SRN byla podepsána 11. prosince 1973 v Praze.
Její přijetí bylo podstatným úspěchem československé
diplomacie. Jednání byla nejen velmi těžká, ale především složitá. Právní
přístupy, hlediska a pojetí řady otázek byly zcela rozdílné u zástupců SRN a
ČSSR. Velmi zdlouhavá jednání byla vedena o rámci rozhovorů. Teprve po 6. kole
jednání se přecházelo k podstatě věci.
Československou delegaci vedl náměstek ministra zahraničních
věcí Jiří Götz, zkušený diplomat a znalec německé problematiky. Delegaci SRN
vedl Paul Frank, tehdejší státní tajemník na ministerstvu zahraničních věcí.
Smlouva byla
výsledkem dosažení možného
V dané době a za daných podmínek a celkové situace ve
vzájemných vztazích a s ohledem na širší evropské souvislosti.
V článku I. smlouvy se uvádí: „Československá socialistická republika a Spolková republika Německo
považují mnichovskou dohodu z 29. září 1938 vzhledem ke svým vzájemným
vztahům podle této smlouvy za nulitní“.
Tato smlouva spolu s dalšími, výše uvedenými, otevřely
cestu k přípravě a jednání Celoevropské konference o bezpečnosti a
spolupráci v Evropě. Konala se v Helsinkách. Byla zahájena 3.
července 1973 a ukončena 1. srpna 1975. Přijetím Závěrečného aktu. Vysocí
představitelé 35 evropských států, včetně USA a Kanady přijali „Deklaraci
principů. Jimiž se řídí vztahy mezi zúčastněnými státy“.
Pro zahraniční politiku Československa v návaznosti na
Chartu OSN a Smlouvu se SRN z roku 1973 byly v popředí takové
principy jako - zdržení se hrozby silou,
neporušitelnost hranic, územní celistvost států, nevměšování se do vnitřních
záležitostí států.
V Helsinkách 1975 byly vytvořeny příznivé předpoklady
pro rozvíjení politiky mírového soužití mezi kapitalismem a socialismem.
Nové složitosti
Vláda SPD – FDP, pod vedením kancléře H. Schmidta
(1974-1982) musela řešit nové problémy a složitosti. Rozmísťování nových
amerických raket na území SRN i dalších zemí – v první polovině 80. let
minulého stoletá zkomplikovalo vztahy nejen s Československem.
Napětí mezi Západem a Východem se vlivem politiky amerického
prezidenta R. Reagana stupňovalo.
Jednání mezi Československem a SRN se zaměřovalo na obchodní
výměnu, kulturní spolupráci. Rušivým faktorem, jako i dříve, bylo revanšistické
hnutí.
Po roce 1989
Po mocenském převratu v Československu v roce
1989-1990 a po sjednocení Německa došlo k zásadním změnám ve vztazích ke
SRN. Socialismus byl v Evropě destruován a nahrazen restaurací
kapitalismu.
Mezi ČSFR a SRN byla podepsána 27. února 1992 v Praze „Smlouva mezi ČSFR a SRN o dobrém
sousedství a přátelské spolupráci“. Smlouva má 35 článků. Potvrzuje právní
kontinuitu československého státu od roku 1918, smlouvu z roku 1973,
potvrzuje principy Charty OSN, Závěrečného aktu helsinské konference a další.
SRN se zavázala, že bude ČSFR pomáhat při začleňování do celoevropských
struktur. Po rozdělení republiky se ČR stala členem NATO v roce 1999.
Průnik německého kapitálu do ČR vytvořil předpoklady pro
germanizaci hospodářství, prostoru a posléze i lidí. Tento proces není
v zájmu naší společnosti.
„Česko- německá
deklarace o vzájemných vztazích a jejich budoucím rozvoji“ byla podepsána v Praze 21. ledna
1997.
Co do obsahu je odlišná od smlouvy z roku 1992. A zcela
v protikladu ke smlouvě z r. 1973 a jejímu obsahu. Deklarace je
problematická a pro většinu naší společnosti nepřijatelná tím, že falšuje
historická fakta z konce druhé světové války. Nepravdivě interpretuje
odsun Němců z osvobozené ČSR po porážce Německa ve druhé světové válce.
S tím nelze souhlasit.
Odsun Němců je pro nás uzavřenou otázkou.
Ve SRN od roku 1998
působila vláda SPD – Zelení. Vztahy mezi ČR a SRN byly
představiteli obou zemí označovány za „bezproblémové“. Ve skutečnosti byly
v těchto vztazích problémy – o kterých se nehovořilo.
Německo nám dosud neuhradilo válečné reparace. Tak jak
stanovily závěry konference v Postupimi a z toho odvozené další
mezinárodní dohody, ujednání a normy. To je vážný, otevřený problém.
Je skandální, že v hlavním městě ČR, v Praze,
působí kancelář německých revanšistických spolků a organizací. Působí
v jejich zájmu, zpochybňuje Postupim plní zpravodajské úkoly pro
revanšistické centrály v Bavorsku. I další činnost je nepřijatelná. Vláda
ČR se chová nečinně a velmi podivně.
Spolky odsunutých Němců z ČSR připravují a podávají
tzv. individuální žaloby majetkové vůči našemu státu. Jsou to záměry, které
nelze trpět.
Je skutečností, že do ČR se ze SRN šíří neofašistické hnutí.
Nejen v podobě tiskovin, symbolů, ale i akcemi a dalšími záměry. Zvláště
k 60. výročí porážky Německa ve druhé světové válce. Růst tohoto hnutí je
velmi zřetelný i v zemích EU.
Proněmecké kruhy uvnitř ČR, ve spojení s vedením spolků
odsunutých Němců, organizují uvnitř ČR tzv. Program občanské obnovy Sudet.
Tento programe se má nakonec dostat do Evropského parlamentu k projednání. Jsou
i další příklady.
Evropská unie
Provokační politika spolků odsunutých Němců proti
Postupimským dohodám v ČR dostávala nové podoby. Také s ohledem na
parlamentní volby v ČR a ve SRN v roce 2006. Bavorská CSU a její předseda
E. Stoiber to ve vztahu k ČR vyjadřuje například takto: „Jestli si Češi myslí, že nyní, po vstupu
do EU, budou mít klid, tak se moc mýlí, teď teprve začne boj…“. Je zřejmé,
že tyto síly ve SRN také počítají s půdou EU, kde hodlají útoky proti ČR
organizovat, rozvíjet a proti nám realizovat.
Vztahy mezi ČR a SRN po začlenění ČR do EU se realizují
jednak dvoustranně, ale také na půdě EU a jejích institucí. Jedno a druhé není
totéž. Sítě institucí vytvářejí pro německou politiku vztahů nejen k ČR
široké možnosti. Německé záměry se dají více a lépe rozkládat do různých podob
a částí. J. Fischer to označuje „za
přebírání větší odpovědnosti Německa za vývoj v Evropě i ve světě“.
Text evropské ústavy vyjadřuje zájmy velkokapitálu. Klíčová
rozhodnutí se přijímají v EU, národní evropské státy, zejména menší mají
přísně vymezené místo – vykonavatelů. Je to vztah podřízenosti obalován do
slovníku „nové demokracie“ a podobně.
Daný text evropské ústavy a politicko právní dopady
vyplývající z jejich realizace jsou pro naši veřejnost nepřijatelné.
Zakládají proces postupné likvidace evropských národních států. To by byl krok
zpět.
Tři pohledy na
politiku vlády CDU/CSU – SPD
Vláda kancléřsky A. Merkelové má problémy. Současně SRN
předsedá v prvním pololetí roku 2007 EU. Vnitřní problémy vlády mají své
příčiny, zdroje i podoby řešení. Myslím si, že je vhodné se ve stručnosti na
některé z nich podívat.
1. Ministr zahraničí Frank Walter Steinmeier (SPD) byl předvolán před vyšetřovací výbor
Spolkového sněmu. Tento výbor, kterému předsedá S. Kauder (CDU) klade
Steimeierovi za vinu, že dostatečně nebránil německého občana Murata Kurnaze
před neoprávněným vězněním Američany na Guantanámu. Kurnaze (24) je občanem SRN
tureckého původu. Po 11. září 2001 vycestoval do Pákistánu. Američané ho zatkli
a více než čtyři roky ho věznili a vyslýchali ve zmíněné věznici. Výslechy tam
také vedla BND. Žádné důkazy o jeho teroristických aktivitách získány nebyly.
V roce 2002 Američané jej chtěli vrátit do SRN.
Steinmeier, který tehdy řídil úřad kancléře G. Schrödera,
současně koordinoval činnost tajných služeb SRN. Zařídil, že BND oznámila
Američanům, že Německo o Kurnaza zájem nemá. Když kancléřka A. Merkelová
v roce 2006 kritizovala USA za porušování lidských zpráv na Guntanámu,
udělali Američané to, že v srpnu 2006 Kurnaze do SRN vrátili. Ukázalo se,
že BND od roku 2002-2005 sama pátrala, zda Kurnaz není zapleten do akcí
teroristů. Ale marně. Celý případ je provázen tlakem CDU proti SPD. Předseda
vyšetřovacího výboru Spolkového sněmu, Kauder, obviňuje Steinmeiera ze selhání.
Také prý J. Fischer, bývalý ministr zahraničí, selhal. Tlak na SPD prostřednictvím uvedeného případu má snížit
význam SPD ve vládě v době , kdy se vede uvnitř koalice boj o konkretizaci
sociálních reforem. Zde SPD musí bránit to, co do koaliční smlouvy v r.
2005 prosadila.
2. Kompromis ve
zdravotnické reformě – je to problém, který se plných 10 měsíců řešil a
protahoval mezi CDU a SPD. Nakonec bylo přijato kompromisní řešení. To je jiné,
než původně strany CDU/CSU prosazovaly. Také ale SPD se musí přizpůsobovat.
Spolkový sněm schválil reformu zdravotnictví. Zákon k tomu je velmi
obsáhlý. Je to 501 stran. Problém je v tom, že nakonec, na poslední
chvíli, bylo do něj začleněno na 80 pozměňovacích návrhů. Ale jejich smysl není
zcela jasný. Pro hlasovalo 378 poslanců, proti 207 a 8 poslanců se zdrželo.
Podstata zdravotnické reformy je čtyřsložková. Za prvé – v roce 2009 začne ve SRN
fungovat jednotný zdravotní fond. Za
druhé – do tohoto fondu budou směřovat finanční prostředky od všech
zaměstnavatelů. Za třetí – také
finanční prostředky od všech zaměstnanců. Za
čtvrté – také tam budou plynout finanční prostředky v podobě dotací od
státu. Podle přijatého zákona bude ve SRN od roku 2009 zdravotní pojištění
povinné. V Německu je v současnosti 200 000 občanů bez
zdravotního pojištění. V zemi působí 250 pojišťoven. Pokud některá
pojišťovna bude mít finanční problémy, pak pojištěnec bude finančně hradit
určitou finanční částku. Nejvýše ale 1 % ze své mzdy. Ministryně zdravotnictví
Ulle Schmidtová říká, že „nová zdravotnická reforma umožní poskytovat lidem
dobré a cenově přijatelné služby od roku 2009“.
Předseda opoziční FDP G. Westerwelle kritizuje zdravotní
reformu vlády CDU/CSU-SPD jako nepovedenou od samého počátku. Kritizuje především
zvyšování finančních částek pro zdravotní pojištění. Odmítá celostátní
plánování v oblasti zdravotnictví. Nesouhlasí se zvyšováním daní a
upozorňuje, že kvalita služeb ve zdravotnictví ve SRN se snižuje oproti
minulému období. Kdyby tato tendence pokračovala, vážně by poškozovala občany
SRN.
3. Odchodem Petera Hartze z funkce ředitele
personálního oddělení koncernu Volkswagen – VW utrpěla prestiž a morálka těch,
co mají hájit sociální práva pracujících občanů. Před nedávnem trestní
soud v Braunschweigu během dvoudenního
uzavřeného jednání odsoudil Hartze k dvěma rokům vězení, podmíněně. Musí
ještě zaplatit pokutu 575 000 eur.
Za co byl obžalován? 1.
Za zpronevěru peněz
VW ve výši 2 milionů eur. 2. Za podplácení vedoucího Rady zaměstnanců firmy VW,
K. Volkerta. Za financování pochybných záležitostí a akcí pod krytím firmy VW.
Soud vyčíslil celkovou způsobenou škodu pro VW ve výši 2,6 milionů eur. Hartz
podplácel Volkerta se záměrem, který musel být znám i vedení VW. Volkert
zařizoval neakceschopnost odborů, aby nevstupovaly do stávky, aby se nekritizovalo vedení VW.
Předáci pracujících jezdili na nákladné dovolené, kde si všestranně užívali.
Jen na udržování brazilské milenky Volkerta bylo vyplaceno z peněz VW 400 000
eur. Hartz také zařizoval konání porad, školení, seminářů, služebních cest do
cizích zemí v „zájmu VW“. Ve skutečnosti šlo o velké finanční částky
realizované v drahých hotelích, v domech lásky. Byly placeny menší i
větší sexparty…
Jednalo se o známou žluťáckou politiku kapitálu a jeho
služebníků. Kompromitovat zástupce i akce pracujících, vytvářet podmínky pro
postupy velkokapitálu. Veřejnost ve SRN kritizuje uzavřenost uvedeného soudního
řízení i malou výši trestu pro Hartze. Jmenovaný byl také hlavním poradcem
bývalého kancléře G. Schrödera pro sociální reformy. Hlavní projekty byly
dokonce označeny „Hartz 1 – 4“ atd. U společnosti VW činil měsíční plat P.
Hartze 25 000 eur.
Kancléřka SRN A.
Merkelová jednala v Praze
V pátek 26. ledna 2007 jednala s prezidentam ČR
Václavem Klausem a premiérem Mirkem Topolánkem. Hlavním tématem byla tzv.
ústava EU. SRN a její kancléřka si vytýčila za hlavní úkol v předsednictví
EU (1.1. – 30.6. 2007) vrátit politické debaty o ústavě na stůl politických
jednání. Francie a Holandsko už ústavu v referendum občanů odmítly. A to
proto, že by omezovala samostatnost a svrchovanost evropských národních států.
Devět zemí EU ústavu nepodporuje. Patří sem Polsko, Česká republika, Velká Británie a
další. Merkelové bylo v Praze řečeno, že ústava v dnešní podobě je
nepoužitelná. Ona sama i ministr zahraničí SRN Steinmeier se domnívají, že
podstata ústavy by měla být zachována.
Podle prezidenta ČR Václava Klause je nutné „jít kupředu po
malých krůčcích“. V Klaus byl den předtím na pracovním jednání ve Varšavě.
S polským prezidentem Kaczyňskim se shodli na společném stanovisku
k ústavě. Merkelová zdůrazňuje, že je v EU nutné „táhnout za jeden
provaz“. Ale v praxi je to jinak. Velké a malé země nemají a ani nemohou
mít stejné názory. Tak tomu bude i nadále.
Topolánka Merkelová pozvala do Berlína. Tam prý bude více
času na podrobnější jednání o ústavě. Ukazuje se, že úkol, který si Merkelová
vytýčila představuje pro ní i pro vedení EU velké sousto.
Problémy
s deklarací se prohlubují
Česko – německá deklarace o vzájemných vztazích a jejich
budoucím vývoji byla v Praze podepsána 21. ledna 1997. Tehdejší kancléř
SRN Helmut Kohl a premiér ČR Václav Klaus deklaraci podepsali. H. Kohl ihned po
podpisu její smysl generálně a otevřeně zpochybnil. Výrokem, že majetkové
otázky zůstávají otevřené. Česká strana prakticky nereagovala. To nebylo
normální a nelze to přijímat. Hrubě byla napadena podstata dohod
z Postupimi a dalších mezinárodních dohod, které Německu a Němcům zakazují takové nároky či otázky k nim směřující
vznášet. Kohl tak veřejně zaútočil proti právním základům ČR. Proti
dekretům prezidenta republiky z roku 1945. To znamenalo a znamená i dnes –
proti prezidentu ČSR dr. E. Benešovi.
Také z tohoto důvodu občané ČR deklaraci odmítly a
odmítají. Naše veřejnost odmítá nepravdivé
formulace obsažené ve III. části deklarace. „Česká strana lituje, že poválečným vyháněním …“ Zde naše pravice
mluvila jen za sebe!! Nikdy naše národy – Češi a Slováci nelitovali odsunu
Němců. Ani v roce 1945, ani v poválečném období. Ani dnes. Naopak,
celá naše veřejnost považuje odsun za definitivně uzavřený. Náš právní řád musí být v tomto ohledu chráněn !!
Problémem je dnes fakt, že vláda CDU/CSU – SPD Angely
Merkelové podporuje německou, protičeskou revanšistickou politiku. Tj. odmítání
dohod antifašistické koalice z Postupimi. Jsou to útoky na náš právní řád,
na prezidenta dr. E. Beneše. Na dekrety prezidenta republiky. Tendence
protičeského revanšismu se rozvíjejí do nových podob. Za podpory oficiálních
míst ve SRN. Uvedená vláda SRN podporuje
tzv. Centrum proti vyhánění. To je revanšistický zlovolný projekt pro
budoucnost.
Vláda ČR přehlíží působení revanšistické kanceláře
v Praze. Co to znamená ??? Revanšistické spekulace o odsunu Němců
z osvobozené ČR a dalších zemí – stále pokračují. Jde se do detailizování.
Jednotlivé dílčí otázky, či momenty se záměrně vytrhávají z celkových a
hlavních příčinných souvislostí. Na tom je založena taktika vedení spolků
odsunutých Němců i pro příští období.
Kancléřka SRN A. Merkelová hovoří jako uvedené spolky o „vyhánění, bezpráví a genocidě“. Pojmy
jsou řazeny a stupňovány tak, aby se do jejich obsahu mohl vkládat „bohatý“
revanšistický obsah a materiál. Jaké kategorie se přidají za rok, za dva?
Uvedený postup dosvědčuje to, že německý revanšismus je
velmi prokazatelně podporován z oficiálních míst. A za druhé, že je těmito
místy fakticky zanášen také do mezistátních vztahů v oblasti východní
politiky SRN. A to jak zastřeně, zprostředkovaně, tak i přímo. Uváděné pojmy,
jakoby neškodné a obecné, dostávají obsah a výklady, které byly a jsou pro ČR
nepřijatelné! Německé pojmosloví je historicky a aktuálně vysoce promyšlené. Klame
a mate veřejnost. Proto musí nastupovat vždy a vždy z naší strany velká
obezřetnost a trvalá pozornost. Není pravdivé tvrzení, že česko-německé vztahy
jsou bezproblémové. Názory a přístupy politické pravice v ČR nevyjadřují
názory a smýšlení našich občanů, naší veřejnosti.
Česko-německá deklarace
není objektivním a žádoucím vyjádřením směřování vzájemných vztahů do
budoucnosti.
V Německu dosud nebyla úplně přijata historická pravda a všechny
skutečnosti o příčinách a důsledcích porážky Německa ve druhé
světové válce. Staronové revanšistické „výklady“ odsunu Němců nesledují směr
ani cestu k uznání výsledků druhé světové války v celém komplexu, ale
v jejich revizionistickém přepisování a výkladů. Nejen to, ve SRN
dostávají v posledním období nový prostor a možnosti. A sice ke kultivaci
revanšismu, ale také neofašismu.
Tyto dva směry jsou nebezpečné jak jednotlivě, tak
v tom, že se doplňují. Na krajní politické pravici. Ale odtud jejich vliv
proudí dále.
Vlastenecké organizace
v ČR v souladu s postojem a smýšlením naší veřejnosti podporují
rovnoprávné a vypočitatelné vztahy se SRN.To platilo i před přijetím deklarace. Ale zásadně se
odmítá a bude odmítat rozvíjení a prosazování, šíření protičeského revanšismu,
který se zakrývá všeobecnými pojmy a kategoriemi. SRN se musí revanšismu směrem na východ od Německa vzdát.
To znamená plně uznat poválečné reality a znemožnit šíření
nesmyslného revanšismu ze SRN. Současná situace žádá, aby vláda ČR energicky
bránila náš právní řád, naše národní zájmy, aby v zárodku politika
revanšistické majetkové spekulace, zakrývaná tzv. právními postupy proti
elementárním zájmům ČR byla potřena. Je
žádoucí, aby vláda ČR provedla revizi udělování našeho občanství po roce 1989 a
na tomto základě získávání našeho majetku, který byl již v ČSR Němcům,
nepřátelům ČSR, zrádcům a kolaborantům dříve zkonfiskován.
Nesrovnalosti v tomto směru musí být v zájmu ČR
napraveny a zajištěna naše práva. Různá tzv. soudní jednání o majetkových
otázkách jsou cestou k revizi našeho právního řádu. Není možné, aby vláda
ČR jen přihlížela k tomu, jak se rozebírá náš majetek, nemovitosti,
kulturní památky atd.
Problémy v česko-německých vztazích existují. Musí se
řešit. Avšak od doby podpisu deklarace se problémy – výše naznačené dále
prohlubují. Nyní se k tomu ještě přidává politická snaha SRN oživit obsah
tzv. ústavy EU. To by směřovalo ke zvýšení mocenských vlivů Německa
v Evropě. To by uvedená ústava měla pak politickosprávně zajišťovat do
budoucnosti. Tzv. evropský superstrát by měl příznivě sloužit mocenským zájmům
Německa.
To nelze připustit ani přehlédnout.
Spolkový sněm o
antiraketách, některé souvislosti
Prvního března 2007 proběhla debata o americkém systému
protiraketové obrany v Evropě. Především se jednalo o americkém radaru
v ČR a o protiraketové základně na území Polska. Vláda CDU/CSU – SPD přímo
proti americkým plánům nevystupuje. Dává zatím průchod kritickým hlasům, jiným
názorům, aby se později podle toho mohla zařídit.
Ve Spolkovém sněmu se ukázala diferenciace názorů na zmíněné
americké plány mezi vládní koalicí a opozičními stranami. Strana Zelených vyjadřuje odmítavé stanovisko
k americkým plánům A také jednoznačně odmítá způsoby a „argumentaci“ USA
při zdůvodňování svých záměrů. Renata
Künastová za Zelené uvedla, že „vůbec
nelze věřit argumentům, že základny v ČR a v Polsku budou instalovány
proti raketám z Iránu“. Dodala, že strana Zelených „rozmístění raket v ČR a v Polsku
nepříjme.“
Společně s další opoziční stranou FDP – Německých
svobodných demokratů byla kritizována vláda Angely Merkelové za malou
informovanost o postoji vlády SRN k americkým raketám. Předseda FDP, G.
Westerwelle, a jeho spolupracovníci se domnívají, že je nutné americké plány
posuzovat z přesnějších vojensko-strategických hledisek a souvislostí. Že
jde o jiné záležitosti než ve srovnání s raketovou a diplomatickou krizí
mezi Západem a Východem v první polovině 80. let minulého století. Tehdy šlo
o rakety středního doletu. Nyní jde o strategické raketové záležitosti. Podle
toho je USA i Rusko i další velmoci nutně posuzují. SRN se musí držet realit,
ne jen hezkých frází a řečí. Předseda FDP především zdůrazňuje fakt, že
protiraketová obrana USA v Evropě,
je především záležitostí USA. Ale evropské země mají poskytovat pro USA území a
tedy přijímat za USA všechna rizika na své obyvatelstvo. To je kámen úrazu.
Ve Spolkovém sněmu několikráte zaznělo, že v bloku NATO
se o celém problému debatuje jen informačně, málo věcně ve všech hlavních
souvislostech. Vůbec se nehovoří o důsledcích v perspektivě. Podle FDP jde
o mimořádně závažné otázky. Nemůže to být
jen dvoustranná záležitost USA – ČR, nebo USA – Polsko. Tyto dvě země
by mohly za pomoci USA nastolit
v rámci NATO a EU zcela nové manýry, postavit staré země NATO a EU před
hotové skutečnosti. To se nesmí stát. Takové myšlenky se uváděly i mimo zasedání
Spolkového sněmu, ale uvedený tón zazníval i u opozičních stran.
SRN by uvedený protiraketový problém měla řešit způsoby,
které by vedly celý případ na širší platformu v NATO a v EU. A
předsednictví Německa EU v prvním pololetí je k tomu vítanou
příležitostí. Také německé vedení skupiny zemí „G-8“ v roce 2007 se
uváděnému tématu protiraketové obrany nevyhne.
Jde také o to, aby SRN ve vztazích k USA neutrpěla a
nové členské země NATO a EU jako ČR a Polsko – aby příliš a rychle nezískávaly.
Přičemž Polsko a ČR už vlastně politický souhlas USA ohledně amerických
základen na svém území daly. Znamená to také, že USA ve vztazích k NATO a
EU v otázkách protiraketového systému využívají politických postojů vlád
v ČR a v Polsku. Jejich proamerické servility. Zdá se jakoby
stanoviska vlád ČR a Polska předbíhaly událostem. Ale to zřejmě vládě G. Bushe
vyhovuje.
Evropská unie nemá
zájem
Zkušenosti s vojenskou přítomností USA v západní
Evropě v poválečné době stále působí.
Jak u vlád, tak u veřejnosti. Tyto zkušenosti, problémy a americké
chování se dnes opět aktivují. Západoevropské
země neměly a nemají ani dnes vždy stejné názory a přístupy k zahraničně
politickým a vojenskostrategickým otázkám. Zatímco Amerika získává ve světě
stále více nepřátel, země EU takovou tendenci nepotřebují. Chtějí postupovat podle svých záměrů a plánů.
Debakl USA v Iráku je odstrašujícím příkladem a varováním. Tím druhým bude
zřejmě Afghánistán.
J. Solana má v EU na starost zahraniční a vojenskou
politiku. K americkému plánu s protiraketovou obranou zaujímá za EU
toto stanovisko: „My, Evropané, nemáme
zájem vybudovat zařízení takového typu“. Mnoho finančních prostředků by
členské země EU musely věnovat do projektu, který je především americký a
slouží výhradně USA. Země EU chtějí mít normální a produktivní vztahy
s ostatními zeměmi. Každá země EU se může sama rozhodnout, zda americký plán
odmítne a nebo příjme. Je zřejmé, že postavení ČR a Polska vybočuje z řady
zemí EU, které jako celek v daném období o americký plán zájem nemají.
Proamerická servilita
vlády ČR a Polska vyhovuje v daném období USA, ale méně zemím EU. Jinými
slovy, opět a nyní ve vojenskostrategické oblasti se střetávají dvě hlavní
strategické koncepce. Americká, která chce Evropu kontrolovat a vytvářet zde
americké předsunuté válčiště. A evropská koncepce, která směřuje k vlastní
zahraničně politické a vojenské koncepci. Kde by politická rozhodnutí nebyla
závislá na USA. Je to směr k politickému osvobození Evropy jako
kontinentu.
Nabídky od vlád ČR a Polska ohledně přenášení tématu
americké protiraketové obrany do NATO a EU působí chladně. Jednak proto, že
v ČR i v Polsku veřejnost americké základny odmítá. A také proto, že
vedení zemí NATO a EU, hlavně EU, nepotřebují rady a nadbytečné iniciativy od
nových členských zemí EU. Varování z Balkánu a z Iráku je pro EU
stále tvrdší. A stále účinnější. Příliš
mnoho vyhozených peněz a hodně negativních výsledků. Ještě více finančních
prostředků žádají USA na obnovu Iráku a Afghánistánu. Ve vedení EU se kalkuluje
střízlivěji než v USA.
Financovat dva souběžné, složité a nákladné procesy – válku
a obnovu v Iráku a v Afghánistánu a ještě k tomu americký
protiraketový systém v Evropě – to je chybná strategie.
Debata ve Spolkovém sněmu potvrdila rozdílnost názorů a tedy
i přístupů k americkým plánům. Také v EU se potvrzují stejné procesy
a tendence. Tyto procesy jsou otevřené a příští vývoj ukáže další skutečnosti a
možnosti.
Názory na fašismus
v dnešní SRN
Německý fašismus jako ideologie, politika, stát, vnitřní i
zahraničně politický systém byl v roce 1945 poražen silami antifašistické
koalice. Postupimské dohody zakázaly německé fašistické organizace, propagandu
či obnovu fašismu v jakékoli podobě, Poválečný vývoj ve SRN a dále ve
sjednoceném Německu vedl a vede k jevům, které v současnosti
dostávají ve SRN některé nové podoby.
Neofašistická ideologie se ve SRN nepotírá důsledně. V celém
poválečném období se tak nestávalo. Důsledky se ukazují dnes. Vznik NPD
v roce 1964 s celoněmeckým působením znamenal uvolnění politického a
ideologického prostoru pro neofašismus.
Tehdejší předseda NPD von Thadden zdůvodňoval neofašistický
program své strany těmito slovy: Německo
je biologický organismus a pro svůj přirozený vývoj potřebuje prostor. Bráníme
Německo. Politická závěť A. Hitlera nás zavazuje pokračovat v jeho
započatém díle …“.
Dlouhodobé cíle
Záměry neofašistického hnutí ve SRN jako celku byly
v poválečném období postupně dopřesňovány. V závislosti na poměru
vnitřních politických sil ve SRN a také poměrů v mezinárodní situaci.
Hlavní cíle: 1. Německo musí opět ovládat Evropu. 2. Německo bude nutně
potřebovat atomové zbraně. 3. Cizinci musí Německo nakonec opustit. 4. NPD a
její spojenci i sympatizanti v Německu, v Evropě a ve světě
reprezentují vyšší síly německého národa, jeho historie, osudů a nových vizí
budoucnosti.
Podle výsledku výzkumu názoru Němců na fašismus
v dnešní SRN z února 2007 se ukazuje, že 40-41 % dotazovaných Němců
uvádí, že fašismus v Německu měl také své kladné stránky. Odůvodňují to
tím, že v letech 1933-1938 byl v Německu hospodářský vzestup a
prosperita. Na 54-55 % Němců uvádí, že fašistické Německo bylo špatné od
začátku. Protože v jeho programu a myšlenková koncepce vycházela
z expanzionismu, z programu likvidace Židů, přípravy agresivních
válek a ambicí na světovládu. Období let fašistického Německa 1933-1945
představuje jednu vývojovou časovou a hlavně obsahovou etapu. Tj. fašismus.
Nebezpečným rysem v současné SRN je to, že neofašismus se
dále rozvijí. A to s tím, že vláda, Spolkový sněm, soudy … o tom dobře
vědí. Ale nic se neděje. Neofašismus ze SRN se přelévá do zemí EU a NATO. Také
do zemí východní a jihovýchodní Evropa. Občané Drážďan 13. února 2007
uspořádaly demonstrativní pochod městem proti neofašismu. Hesla jako „Ne
hnědému programu“, nebo „Běž přemýšlet“, „Nezapomínejme na historii fašismu“
vyjadřovaly smýšlení občanů. Je otázkou, jak bude na nárůst neofašismu reagovat
vláda CDU/CSU – SPD Angely Merkelové.
Angela Merkelová
k odsunu Němců
Kancléřka SRN A. Merkelová se hlásí k poválečné podpoře
revanšistických spolků vládou Konráda Adenauera (1949-1963). I dalšími vládami.
Porážkou fašistického Německa ve druhé světové válce spojuje
s nepřátelstvím k východoevropským zemím, kde si lid zvolil vládu
lidové demokracie. Nenávist k socialismu u Merkelové je zřejmá. Nechce
pochopit, že to bylo svobodné rozhodnutí lidu ČSR a dalších zemí. Osvobození od
německých okupantů bylo osvobozením pro svobodu a demokracii vlády lidu.
Merkelová uvádí, že „historii útěku a odsunu musíme pojmout
jako součást našich německých dějin a jako takovou ji i předávat dalším
generacím. Není to snaha o přepisování dějin“. Dodává k tomu, že pravou
příčinu války byl německý fašismus. S tím souhlasím. Ale vše ostatní u
Merkelové a u vedení spolků odsunutých Němců směřuje k otázce odsunu
Němců. Příčiny jsou opomíjeny a odsun je hlavním problémem.
Kancléřka SRN dovozuje, že poznání, vlastní zkušenosti
z minulosti a „historická
zodpovědnost bude v rozhodujícím okamžiku vodítkem ke správnému jednání“.
V jakém směru a jaký rozhodující okamžik má Merkelová
na mysli v budoucím období? Takový, až bude Německo ještě silnější, a nové
politické síly na východ od Německa ještě vstřícnější k Německu.
Z kontextu jejich myšlenek a přístupů k odsunu
vyplývá jednoznačná politická podpora politice tzv. Svazu vyhnanců a
revanšistickým spolkům odsunutých Němců.
„Vyhnáním Němců z východu
byla spojena ztráta vlasti a majetku, podporuji i vytvoření Centra proti
vyhánění v Berlíně“.
Přístupy Merkelové k odsunu jsou dvojjediné. Přiznávání
hlavních faktů a současná obhajoba poválečného německého výkladu odsunu Němců.
To jest jeho revizi, jednostranný výklad rozhodnutí antifašistické koalice
v Postupimi.Jako poškozování Německa, které se konference nezúčastnilo
atd. V německém výkladu odsunu se nehovoří úplně a objektivně o příčinách druhé světové války. Ani ne o
jejím průběhu. Odsun Němců je absolutizován a nadřazován jako problém nad vše
ostatní. Příčiny odsunu jsou vykládány z pohledu na události mimo Německo.
To odporuje historické pravdě. To je směr výkladu, který zavádí myšlení mladé
generace ve SRN na falešnou stopu.
Merkelová mimo
historická fakta
Říká, že „vyhnání
Němců bylo jak z morálního, tak z politického hlediska
neospravedlnitelné, bylo protiprávní“. Dále hovoří o pošlapávání lidských
práv. Merkelová se drží v rovině prorevanšistické propagandy. Mimo fakta.
Zapomíná je a nebo záměrně neuvádí? Antifašistické velmoci 5.6.1945 převzaly
v Německu a nad Německem veškerou moc. I právní. Závěry Spojenecké
kontrolní rady měly závazný právní charakter. Rozhodnutí konference
v Postupimi v r. 1945 v politice „čtyř dé“ (demilitarizace,
dekartelizace, denacifikace a demokratizace) měly charakter politicko právních dokumentů.
S plnou závazností pro Německo je plnit a dodržovat. Poražené Německo je
muselo respektovat. Závěry konference v Postupimi byly splněny
nejdůsledněji v sovětském okupačním pásmu.
Merkelová hovoří o morálním aspektu odsunu. Jako by Němci za
druhé světové války, zejména k našemu českému národu a dalším slovanským
národům se řídili morálkou.
Němci v ČSR ihned po roce 1918 organizovali proti
našemu státu nepřátelskou podvratnou činnost. Byla řízena a financována
z Berlína. Toto nepřátelství Německa a Němců proti lidu ČSR se stupňovalo
až do Mnichova 1938, přes 15. březen 1939 až do roku 1945. Zrada ČSR
v Mnichově a vpád německé soldatesky 15. března 1939 do naší země – to
byla také morálka? Ano, ale jen německých zločinců, okupantů, banditů,
kolaborantů a zrádců našeho národa.
Morální pro lid osvobozené ČSR v roce
1945 bylo to hlavní – navždy se zbavit Němců, rozbíječů republiky, německé páté
kolony, kolaborantů a sluhů německých nenáviděných okupantů.
Trvale platí slova prezidenta ČSR dr. E. Beneše z roku
1946. „Odsun Němců je aktem mimořádného
dosahu historického v tom smyslu, že napravuje státnické a politické omyly
celého tisíciletí. Německá menšina byla stálým ohniskem třenic a nepokojů, jež
ohrožovaly nejen evropský, ale i v našem století už podvakrát ohrozily i
světový mír …“.
Merkelová a
východní politika
Cílem německé východní politiky je upevňovat všestranně vliv
a moc sjednoceného Německa. Získávat ve východní Evropě stále výraznější podporu
pro postupy a zájmy Německa. Kapitálově
pronikat a vytvářet základnu pro německé mocenské strategické zájmy.
Merkelová soustřeďuje pozornost na německý zákon o
uprchlících a odsunutých. Paragraf 96 ukládá vládě SRN a spolkovým zemím „ …kulturní hodnoty oblastí vyhnání ve
vědomí vyhnaných a utečenců, celého německého národa a ciziny zachovat …
potřebujeme proto i ve směru naší kulturní politiky změnu kurzu. Vyhnaní
z vlasti se musí opět více podílet na utváření této politiky.“.
Východní politika SRN se m.j. opírá o široce založený
kulturní projekt. V péči o německou menšinu v ČR, podle smlouvy mezi
SRN a ČSFR z roku 1992 se výrazněji projevuje směšování témat péče o
německou menšinu a některými tématy spolků odsunutých Němců. Noviny Landeszeitung,
financované také vládou ČR, přinášejí názory B. Posselta, J. Böhma a dalších
představitelů uvedených spolků. Toto směšování směřuje k šíření myšlenek,
které jsou pro nás nepřijatelné. Nelze také v Praze trpět působení německé
revanšistické centrály. Není rozhodující její krycí registrace. To je můj
názor.
Německé bezpráví
ohrožovalo civilizaci
Je naší normální lidskou povinností německá bezpráví a
masové zločiny proti morálce a lidským právům, humanitě a lidské důstojnosti nepřetržitě objasňovat. Vracet se do minulosti
německých zločinů je naší životní povinnosti. Tento prostor nesmí zůstat
z naší strany nevykrytý.
Naše mladá generace musí znát příčiny, zdroje, projevy a
důsledky německého bezpráví a zločinů proti lidskosti.
Německé bezpráví bylo od roku 1933-1945 masově realizováno
v celé Evropě. Na všech frontách agrese a zločinů „tisícileté“ německé
říše. Němečtí „nadlidé“ masově vraždili v koncentračních táborech, na
válečných frontách, v okupovaných zemích, v mučírnách a věznicích. Poznávat dnes i v budoucnosti,
v nepřerušovaném rytmu příčiny, zdroje a dopady zločinů Německa a Němců –
představuje hlavní klíč k historické pravdě o Německu a Němcích
v uvedeném časovém období.
Němci v ČSR vedli vedle politiky Berlína organizovanou
nepřátelskou činnost proti jednotě , existenci a suverenitě československého
státu. Tj. od roku 1918. Včetně pokusů o vojenské ozbrojené akce proti
československé státní moci. Německé
bezpráví v Mnichově 1938 a po něm se ve vztahu k českému národu
realizovalo jako systém.
Moderní dějiny ČSR ve vztahu k Německu v období
let 1918 až 1945 jsou dějinami bojů Československa a jeho lidu proti
nepřátelské politice Německa a Němců. Jejich nepřátelství k nám bylo
bytostné. Nelze to ničím omlouvat. To, co Německo a Němci plánovali učinit
s českým národem v případě vítězství Německa ve druhé světové válce –
je velkou samostatnou kapitolou v rejstříku německých zločinů. Také tyto
záležitosti nelze opomíjet.
Odsun byl
spravedlivý právní akt
Rozhodnutí o odsunu Němců v Postupimi bylo všestranně
opodstatněné, správné a nezbytně nutné. V případě Československa se
jednalo o nahromaděné tragické zkušenosti s Němci v našem pohraničí. A
nejen zde. Byly to zkušenosti z let 1918-1945. Bylo prozíravé u vlády ČSR
v Londýně, že během druhé světové války otázky odsunu všestranně
konzultovala s vládami Velké Británie, SSSR, USA i dalšími. Bylo
demokratické, že naše vláda a prezident ČSR dr. E. Beneš respektovali požadavek
lidu – odsunout Němce jednou provždy z našeho území. Podstatně se upevnila
vnitřní a mezinárodní bezpečnost osvobozené ČSR.
Podle dohod z Postupimi byl odsun jednomyslným
mezinárodně právním rozhodnutím antifašistické vítězné koalice. Dekrety
Prezidenta republiky z roku 1945, potvrzené jako neměnné Poslaneckou
sněmovnou PČR z roku 2002 – specifikovaly odsun. Odsunutí Němci z ČSR
odcházeli do Německa jako němečtí státní příslušníci. A to podle výnosu A.
Hitlera ze 16.3. 1939. Odcházeli jako část poražené německé fronty. Jako dřívější fungující a Německem
vybudovaná, financována a řízená pátá kolona. Antifašisté odcházet nemuseli.
Němci od března 1939 jako němečtí státní příslušníci se k našemu národu
v době nacistické okupace také podle toho chovali. I když byli výjimky, naprostá většina sloužila
fašistickému Německu a Hitlerovi.
Skutečnost, že ještě dnes, na prahu 21. století není odsun
ve sjednoceném Německu plně a všestranně uznán, že je cíleně živena revanš
proti zemím, které se odsunem Němců právem zbavily, směřuje k novým
poznáním. Musíme podle toho východní politiku SRN posuzovat.
Část německého myšlení je i dnes v zajetí starých,
překonaných tezí. Centrum proti vyhánění v Berlíně to jen dokazuje. Je to
krok ve směru zakonzervování staronové revanše pro nové generace v tomto
století. Bude to nezdravý stín, který má provázet východní politiku SRN a mást
myšlení mladých generací.
Pro ČR je odsun Němců definitivně uzavřenou otázkou. Podivně
– a to přinejmenším, znějí slova Angely Merkelové vyslovené na tzv. „Dnu
vlasti“ v Berlíně 6.8.2005. „ Neboť
hlavně pachatelé a za vyhnání zodpovědní
se musí bát, že lidé jejich zločiny nezapomenou.“
Paní Merkelová se asi nechala unést atmosférou srazu. Velmi
to přehnala. My se rozhodně bát za odsun nebudeme a nikdy jsme se nebáli. Ale
víme přesněji, že německý revanšismus se nezměnil. Že dalekosáhle spekuluje
s podporou nové vlády Merkelové s prokapitalistickým režimem
v Praze, s tzv. podporou ze strany NATO a EU. Tón Merkelové dodal na
odvaze a drzosti odsunutých. Pokud Merkelová dnes odsun označuje za zločin, pak
je mimo reality a musí dříve nebo později to sama poznat.
Zastávám názor, že by to paní kancléřka měla blíže
vysvětlit. Ale hlavně se zbavit tónu,
kterým dnes už nelze v Evropě vystupovat. Myslím si také, že pro vládu ČR
to je otázka k zamyšlení. Myslím si, že naše vztahy k Německu, pokud
mají být rovnoprávné, nemohou zahrnovat nátlak, nebo dokonce výhrůžky.
Spekulace s odsunem jsou dnes ve SRN staronové. Ale to nové ze strany
vedení spolků odsunutých Němců je také v očekávání – co udělá vláda ČR.
Jak se zachová.
Jak je to možné, že v ČR proběhly soudy kolem majetku a
nemovitostí některých Němců, potomků německé šlechty, ačkoli to byly případy
již uzavřené. Kdo stojí v pozadí této revize? Kdo pracuje pro zatím
vybrané Němce v ČR v rovině právních kroků,jejichž důsledky jsou
namířeny proti ČR? Jak je možné, že v předvečer 60. výročí porážky Německa
ve druhé světové válce byl v ČR vydán knižně Hitlerův „Mein Kampf“ – když
závěry z Postupimi jednoznačně zakazují propagaci fašismu. Kdo to
v ČR vlastně vše směřuje? Vydavatel knihy byl nakonec soudem osvobozen.
Jsou i další případy.
Myslím si, že hra s revanšistickou kartou ve vztazích
mezi ČR a SRN není žádoucí. Směřuje ale k tomu, že pro ČR nemůže být
přínosem. O tom jsem přesvědčen.
Vláda CDU/CSU – SPD
se k podpoře politiky vedení spolků odsunutých Němců
přihlásila také koaliční smlouvou „Společně
pro Německo – s odvahou a lidskostí“. Smlouva mezi stranami CDU/CSU a
SPD byla přijata v Berlíně 20.11. 2005. Všimněme si textu, který nás
zajímá.
„Koalice se hlásí ke společenskému a historickému vyrovnání
s nucenou migrací, útěkem a vyhnáním. Chceme v duchu smíření také
v Berlíně vytvořit viditelný znak ve spojení s evropskou sítí ´Paměť
a solidarita´ s dosud zúčastněnými zeměmi – Polskem, Maďarskem a
Slovenskem i s dalšími, abychom připomněli bezpráví vyhnání a abychom
vyhnání navždy zavrhli“.
Je to podpora Centra… ale tak, že tento záměr, který je
zeměmi na východ od Německa kritizován, je zakrýván dalším projektem. Ten ale
nakonec má také sloužit německému výkladu otázky odsunu. Tento záměr má
převažovat. Také finance na to ve SRN uvolněné to zvýrazňují.
Otevřené otázky zde
jsou
Německo nám podle mezinárodních dohod dosud neuhradilo
válečné reparace. Naše veřejnost není dostatečně informována. V rámci
členství v EU byla provedena tzv. evronovela ústavy ČR. V tom je
zahrnuta s řadou dalších mezinárodních smluv a dohod – i reparační
smlouva, která přišla po rozbití Československa na ČR. A tato smlouva je označována jako stále platná.
Z toho vyplývá povinnost pro ČR a její vládu, aby
účinně pracovala s těmi důsledky reparační dohody, tak jak pro ČR, jako
nástupnický stát Československa vyplývají. Současně víme, že předchozí vláda ČR
nehodlala, o současné vládě se to důvodně domníváme, téma reparací ve vztazích
ke SRN nastolovat. „Separátní jednání
s vládou německou na dané téma vláda ČR otevírat nehodlá“. To je
z dopisu dřívějšího prémiéra J. Paroubka č.j.: 120 17/05 – OSV
z 22.6. 2005. Dopis byl adresován Historické a dokumentační komisi při
Národní radě KČP. Komise upozorňuje na problematiku německých reparací vůči ČR.
Myslím si, že by naše veřejnost měla být podrobněji informována o tom, jak a kdy vláda
s problematikou německých reparací hodlá nakládat v zájmu našich práv
a nároků.
Názory V. Havla z počátku 90. let minulého století,
abychom si stále nepředkládali nějaké účty ve vztazích s Německem, nelze
akceptovat. Protože porušují naše platná práva!
Vztahy mezi ČR a SRN obsahují také tendenci a věcný
nebezpečný růst neofašismu. Dodnes nebyl ve SRN vykořeněn. Závěry Postupimské
konference Německo neplnilo. Dnes je dokonce neofašistická NPD zastoupena
v zemském sněmu v Sasku a Braniborsku. Vliv neofašismu ze SRN do ČR,
a nejen k nám, je nežádoucí. Slova ve SRN o tom, že „demokracie vede všemi
směry“ prozrazuje tragické omyly v Německu z 30. let minulého
století. Je to otevřený problém.
Problémem je eskalace vměšování německých spolků odsunutých
Němců do vnitřních záležitostí ČR. Kancléřka Merkelová nabádá k aktivizaci
nevládních organizací v zemích na východ od Německa. Tyto nevládní
organizace, posuzováno z celkového kontextu myšlenek, akcí a souvislostí,
mají více pomáhat ve vztazích s Německem. Obecně vzato to není nic
špatného. Ale potom některé konkrétní případy ale ukazují něco jiného.
Například jde o obsah textu „Smíření 95“ z 28.3.1995. „Navrhujeme proto neprodleně zahájit
jednání mezi českou vládou a politickou reprezentací sudetských Němců. Obsahem
těchto jednání by měly být všechny otázky, které alespoň jedna ze stran
považuje za otevřené …“. Mezi signatáři z ČR jsou například: Jan
Sokol, Petr Pithart, Václav Malý, Petruška Šustrová, David Binar, Rudolf
Kučera, Dana Němcová, S. Machonin, Petr Příhoda a další.
Cílem bylo uznat vedení spolků odsunutých Němců za
samostatný mezinárodně politickosprávní subjekt pro jednání s vládou ČR.
Odsunuté Němce
nelze litovat
Československý diplomat
F. Černý v Londýně v listopadu 1941 řekl m.j. k otázce Němců
v Československu: „My budeme vždy silnější, budeme-li bez Němců … pro
republiku to je naprostou nutností, problém Němců v ČSR je nejvážnějším
problémem, který naši státníci budou povoláni řešit. Od jeho svéprávného
rozhodnutí záleží a to na staletí, klidný vývoj našich poměrů a zdárný rozvoj
republiky“. Jeho
pohled rozhodně nebyl jen dobový, ale obsahoval a obsahuje i dnes významnou
dimenzi myšlení a našich přístupů.
Němci naříkají nad odsunem, chtějí, abychom je litovali.
Abychom dodatečně jako český a slovenský národ přijali jimi vnucovanou pozici
těch, co se mají odpovídat za odsun. Abychom sami přešli z pozice vítězů
nad Německem ve druhé světové válce na lavici obžalovaných za odsun. A ti, co
sloužili Hitlerovi a rozbíjeli republiku, aby se stali středem pozornosti a
navíc aby sbírali „omluvy“ od těch zemí, které se jich konečně v roce 1945
zbavily. Oběti německých agresorů a jejich pomocníků z pátých kolón nezapomínají.
I dnes je nutno připomenout, že Německo druhou světovou válku prohrálo.
Německý pokrokový myslitel
a kritik německého fašismu F.W. Foerster ve své knize „Evropa a německá otázka“ napsal po porážce Německa ve
druhé světové válce na adresu Němců:
„Vy sami jste vinni
svou bídou, neboť vaše po staletí rostoucí pýcha nemohla jinak skončit.
Odplatou za hřích je smrt. Představovali jste si bezbožně snadně vznášeti smrt
a zničení do celého překvapeného světa. Máte na svědomí miliony životů,
s nimiž jste jednali, jako by to byl pouhý hmyz.
Vyhnali jste miliony lidí
z domovů, proměnili jste v popel a trosky miliony domů! Nyní sklízíte
žeň své dračí setby! Oslavovali jste krev a železo, nyní vidíte, že svět, který
jste vyzývali a provokovali k boji poslal na vás mnohem více krve a
železa, než jste mohli pustit na něj.
Nyní děkujte Bohu, že
vám konečně seslal tento protiúder, aby vás přivedl ze šílenství zpět
k rozumu a zbavil pýchy, aby jste poznali zdravé měřítko při hodnocení
svých práv a svých požadavků.
Jestliže celé generace
nestoudně velebí válku a necítí cizí utrpení, jestliže se ideám práva posmívají
na všech ulicích a jestliže zlotřilá moc je prohlášena za smysl života, pak
jednoho dne démon, seslaný na žádost provinilců vysloví všechno, co smělo být dosud
šeptáno, dnes je dokumentárně jasné, že již první světová válka byla
kolektivním zločinem a že nová světová válka počala být připravována ihned a
bezprostředně po skončení příměří války prvé …“.
Nemělo by se zapomínat na to, že německý revanšismus si k ČR
i dalším zemím dovolí to, co je mu dovoleno.
O b s a h:
1.
Americké
plány jsou nebezpečné
2.
Rusko
konkretizovalo některé kroky ve vojenské oblasti
3.
Postoje
Německa vyplouvají na povrch
4.
Rusko
– USA a protiraketová obrana
5.
Summit
– USA a protiraketová obrana
6.
Summit
EU – jaderná energetika, kritika amerických válečných základen v ČR a a
v Polsku
7.
Vlády
v Polsku a v ČR hrají s protiraketovou kartou
8.
Protiraketový
plán USA – Ruský plán a Aljaška
9.
Rusko
upřesnilo svou zahraničně politickou koncepci, dopracovává novou vojenskou
doktrínu
10.
Vztahy
mezi Československem – Českou republikou a Německem (Spolkovou republikou
Německo) 1945 – 2005
11.
Tři
pohledy na politiku vlády CDU/CSU – SPD
12.
Kancléřka SRN Angela Merkelová jednala
v Praze
13.
Spolkový
sněm o antiraketách, některé souvislosti
14.
Názory
na fašismus v dnešní SRN
15.
Angela
Merkelová k odsunu Němců
D o k u m e n t y :
16.
Projev
prezidenta Budovatele, dr. E. Beneše ve Znojmě 13. června 1945
17.
Rozhodnutí
Postupimské konference o odsunu Němců z Polska, Československa a Maďarska z 2.
srpna 1945 a další opatření spojená s plánem
realizace odsunu Němců
18.
Chebské
prohlášení
19.
Odmítáme
americké válečné základny v České republice
20.
15.
březen 1939 – černý den v dějinách českého národa
Redakce: PhDr. Josef Groušl, CSc. Připravil: dr. O. Tuleškov
…………………………………………………………………………………………..
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve
spolupráci s Historickou a dokumentační komisí při Národní radě Klubu
českého pohraničí a Obvodní radou KČP v Praze 10 jako svou 209. publikaci
určenou pro vnitřní potřeby vlasteneckých organizací. Praha, duben 2007
Webová stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz