Ing.
Dalibor Plichta, politolog,:
Symbolika
dvacátého osmého září a symbolika dvacátého osmého října
Doc. PhDr. Jan Rataj, CSc.,: Politické proměny symboliky svatováclavské tradice a
tradice 28. října v moderních čs. a českých dějinách
Doc. PhDr. Luboš Kohout, CSc.,:
Ke
sporům o dějinné místo 28. října 1918
***********************************************************************************************
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nezávislou skupinou „Věrni
zůstaneme“ jako svou 207. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací a pro potřeby studentů,
zejména středních i vysokých škol. Publikace neprošla autorskou ani řádnou
jazykovou úpravou. Vydání první 1999, druhé 2000, třetí rozšířené vydání duben
2007, celkový náklad cca 2000 výtisků,Praha
Webová
stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz
Symbolika
dvacátého osmého září a symbolika dvacátého osmého října
Ing. Dalibor Plichta, politolog
Hovořit o symbolikách dvacátého osmého září a dvacátého
osmého října a postavit je v jakémsi příměru proti sobě lze pouze tak, že
bude i na dvacáté osmé září hleděno stejným způsobem jako na dvacátý osmý
říjen, totiž jako na politickou ideologii.
Nebude to žádný prohřešek na památce knížete Václava. Protože
ačkoli je dvacáté osmé září vydáváno především za svátek církevní,
připomínající Václava jako křesťanského světce a českého patrona (což není
totéž jako být patronem českého státu!), má tradice dvacátého osmého září
patrně již od svých počátků také svou stránku ideologickou, politickou, nikoli
pouze náboženskou.
Bude-li zde tedy řeč o politické stránce, o politických
implikacích svatováclavského kultu, nebudeme se dotýkat samotné osoby knížete
Václava. Nebudeme mluvit o jeho křesťanských ctnostech, opravdovosti jeho víry,
míře jeho vzdělanosti. Nebudeme ani rozebírat a posuzovat jeho úmysly.
Ponecháme samu osobu světcovu stranou a budeme se zabývat pouze politickou
stránkou kultu, který byl na Václavovu osobu naroubován.
Politická a náboženská stránka jsou dvě různé věci, které
spolu nemusí mít nic společného – třebaže spolu mohou být spojovány, jak o tom
ostatně svědčí stále znovu se vracející snahy některých politických sil, učinit
z náboženského a kulturního Václavova významu jeden z nástrojů své
politiky, využít tragické smrti a zbožnosti knížete pro účely, o nichž se jemu
nemohlo ani snít.
V „Budování státu“ Ferdinand Peroutka v souvislosti s
„habsburskou otázkou“ a s pokusy Karla Habsburka vrátit se na počátku
dvacátých let na maďarský trůn vyslovil obecný soud, že „ještě nikdy nevzdala
se minulost najednou“ a že „historie je přeplněna pokusy bývalých lidí a
bývalých poměrů, kteří se snaží vrátit se“.
Jeho obecné konstatování se osvědčuje i dnes. Možná by byl
Peroutka sám překvapen, jako dlouho se takové pokusy mohou opakovat
v případě sil, kterým bylo už hned po první světové válce zatěžko a zcela
proti mysli uznat, že její konec znamená i konec jistého způsobu politického
myšlení, který se udržoval v politických kruzích centrálních mocností, a
tím i jistých tradic, na nichž konzervativní síly – nejen
v Rakousku-Uhersku – stavěly svou politiku zachování do té doby daných
poměrů a možnosti udržovat se ve svých mnohonárodních říších různá národní
hnutí na uzdě a bránit řadě národů v dosažení politické samostatnosti a
svrchovanosti.
U nás tyto síly minulosti – a je třeba upřesnit, že jde o
síly minulosti zdaleka ne pouze v českých zemích, nýbrž přinejmenším na
území tzv. střední Evropy – pracují ke svému kýženému návratu kromě jiného tím,
že se (nikoli poprvé) snaží podněcovat obnovení tak zvané svatováclavské
tradice, tradice, která těmto silám vyhovuje, zvláště když ji a její obsah
přizpůsobily svým zájmům a cílům.
A tak jsme stále znovu svědky zlehčování a přímého popírání
významu dvacátého osmého října a naopak pokusů vyzdvihovat tradici dvacátého
osmého září nebo dokonce učinit dvacáté osmé září státním svátkem místo
dvacátého osmého října.
O důsledcích, které by taková změna přinesla a jejichž obsah
by byl větší, než si řadový občan dokáže v této chvíli představit, se
z dobrých důvodů nemluví, především o nich nemluví navrhovatelé této
změny.
Každá taková symbolika, pokud se stane ideologií státu,
tvoří přece úhelné kameny jeho politického společenství, představuje obecně
přijímané nebo oficiálně platné vodítko politického programu a působení státu,
ale konec konců i smysl jeho trvání.
Francouzská republika se hlásí k pádu Bastily, ke dni
symbolizujícímu konec absolutismu a počátek nové éry, éry občanských práv a
demokracie. Belgie slaví svůj státní svátek v den dosažení nezávislosti,
dnešní Německo staví symbol své státnosti na dni přijetí nové demokratické
ústavy. Jinde se symbolika státnosti váže například na nástup dynastie nebo den
narození monarchy, případně na den zasvěcený patronu země.
Všude je státní symbolika výrazem vůle rozhodujících sil ve
státě a má upevňovat nejen stát, ale i jeho společenský řád odpovídající ideám,
v jejichž duchu byl stát vytvořen,
ustaven.
Tam, kde dochází k odklonu od původních idejí a
symbolů, může být za jistých okolností ohroženo trvání nejen režimu, ale i
samotného státu, případně jeho samostatnosti a nezávislosti.
Příznaky takového vývoje se objevují, i když zatím ne příliš
výrazně, i u nás. Dvacátý osmý říjen jako symbol naší novodobé státnosti je
různými našimi politickými osobnostmi slaven vlažně: Senátor Benda nebo
poslanec Tollner přišli již dokonce s návrhem zavést jako státní svátek
místo dvacátého osmého října nebo vedle něho dvacáté osmé září.
Některým lidem se mohou takové nápady jevit jako bezvýznamný
okrajový jev, kterému není třeba věnovat pozornost. Ale k tomu, abychom se
na tuto věc mohli dívat jako na okrajovou záležitost, neměl by tento jev být
článkem řady podobných „okrajových“ jevů. Stačí připomenout takovou
„maličkost“, jako že polistopadový režim poprvé v naší novodobé historii
jmenoval ministrem školství katolického kněze Piťhu, který před svým jmenováním
veřejnosti nikdy neprozradil svůj kněžský stav (a prozradil to na něho někdo
jiný), neboť jeho stav měl české veřejnosti zůstat utajen, aby nebyla varována
a nezbystřila včas pozornost. Ne náhodou ministerstvo školství dalo za jeho
ministrování svoje doporučení k používání učebnice dějepisu „Dějiny zemí Koruny
české“, kde se to hemží takovými perlami jako že „doba vlády Franze Josefa byla
zlatým věkem českého národa, o legiích ani nemluvě. Jiným článkem tohoto řetězu
je i propagace a doporučování dalšího katolického kněze a člena jezuitského (?)
řádu, na příštího prezidenta – a to v národě, v němž jen malá menšina
obyvatelstva žije náboženským životem katolické církve. A mohli bychom mluvit o
dalších takových článcích: o snaze vnutit Praze a českému národu obnovu
Mariánského sloupu, který byl v Praze postaven na oslavu výročí
vítězství katolické strany a Habsburků
v třicetileté válce, které vedlo ke ztrátě české samostatnosti. Ale patří
do toho řetězu i ochota některých svatováclavsky orientovaných našich
politických kruhů problematizovat platnost těch dekretů prezidenta Beneše,
které se týkají odsunu, zabavení majetku a zbavení občanství provinivších se
Němců a Maďarů. Patří sem i organizování takových akcí, jako bylo „Smíření“. A
je třeba si povšimnout i skutečností, že jsou to především provozovatelé a
obnovovatelé „svatováclavské tradice“, kdo mlčí k tvrzením, jež stále
znovu slyšíme především od odsunutých bývalých českých Němců a jejich
politických přátel a spojenců, totiž že vznik Československé republiky (ale i
dalších nových států), po porážce mnohonárodních centrálních mocností
v roce 1918, byla chyba. A ne pouze chyba, nýbrž dokonce potrat,
„missgeburt“, jak tomu říkají Němci, kteří se nechtějí smířit s výsledky
dvou světových válek, které začali a prohráli.
Tradice dvacátého osmého října se podle těchto kruhů se
jaksi nehodí ani do naprogramovaného smíření, ani do již prováděné revize výsledků
druhé světové války.
Ale nehodí se podle nich ani do stejně naprogramované
„integrované“ nebo „integrující se“ Evropy, jak ji narýsovali a jak ji
uskutečňují její nejhorlivější stoupenci
– Němci.
A že dvacátý osmý říjen jako státní svátek vzniku
samostatného státu nezapadá do světového pořádku, jak si jej představují a jak
jej určují síly globalizace, o tom není třeba ztrácet slovo.
Všem těmto silám se dvacátý osmý říjen zcela přirozeně musí
jevit jako symbol skutečnosti, která je nežádoucí, jako státní svátek, který se
stal přežitkem, anomálií, stejně je pro ně přežitkem sám národní stát a nakonec
sám národ.
Pro uskutečnění svých záměrů potřebují tyto síly směřující
k vytvoření nových impérií vštěpovat lidem (pokud jsou ochotny do jisté
míry se na lidi ohlížet) docela jiné symboly než symboly národní a státní
samostatnosti a nezávislosti.
U nás se k tomu těmto kruhům hodí symbolika svatováclavská,
zvláště když si ji ke své potřebě přizpůsobily, přesněji řečeno zjednodušily a
ochudily.
Den dvacátého osmého září 935 není totiž jenom dnem
zavraždění knížete Václava, dnem mučednické smrti významného křesťana. Stalo se
tehdy i něco jiného – a pro naše dějiny velice významného na celá další
staletí.
Co to bylo? Jak píše Dušan Třeštík ve svém díle „Počátky
Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530 – 935)“, stalo se zároveň se zavražděním
knížete Václava i toto:
„V pondělí dvacátého
osmého září roku 935 se brzy po šesté hodině ranní zrodil český stát, který
trval tři čtvrtiny tisícletí. Boleslavův čin byl totiž počátkem sjednocení
českých kmenů a jejich podřízení jednotné státní správě, vybudování velkého
českého vojska a silného státu, který mohl vzdorovat hrozbám bavorského Arnulfa
i saského Jindřicha a jeho nástupců“.
I Václav si ovšem uvědomoval, že je třeba sjednotit svářící
se česká knížata, sjednotit je a podřídit jedné, ústřední moci, vybírat od nich
daně, vytvořit z rozdrobené země silný stát s dostatečně silným
vojskem, aby se mohl ubránit svým bavorským a saským sousedům. Nepochybně i
Václavovi nebylo po chuti odvádět oněch 120 vybraných volů a pět set hřiven
stříbra jako tribut nejprve bavorskému Arnulfovi a od roku 929 saskému
Jindřichovi. Ale nedokázal se k odporu odhodlat. Tuto úlohu s trochou
štěstí splnil právě Boleslav. Sjednotil Čechy, podřídil je jednotné státní
správě, vybudoval velkou armádu a zahájil s ní dokonce výboje. Vztah jeho
knížectví k římské říši dostal jeho zásluhou podobu „jakési velmi volné
unie, která rozvoji českého státu nijak nebránila“, jak píše Třeštík
v citovaném svém díle.
Je zajímavé, snad dokonce příznačné, že ctitelé
svatováclavského kultu den dvacátého osmého září s těmito pro české dějiny
velice důležitými skutečnostmi vůbec nespojují
a dosah událostí z dvacátého osmého září, souvislost tohoto dne
s vytvořením českého státu přehlížejí. Patrně nikoli nedopatřením. Pro ně
je dvacáté osmé září dnem mučednické smrti křesťanského knížete, který se
přičinil, aby se Čechy poté, co byla zničena Velkomoravská říše, odpoutaly od
slovanského obřadu a přimkly se k obřadu latinskému a otevřely se
kulturnímu vlivu Západu, zprostředkovanému tehdy hlavně Bavory, Franky a Sasy.
Dvacáté osmé září, spojované jimi pouze s násilnou smrtí
Václavovou, stalo se pro ně záminkou k oslavování „oddaného splynutí
českého národa s křesťanskou vzdělaností“, přestože křesťanská vzdělanost
už u nás byla doma tři čtvrti století. Pro ctitele svatováclavského kultu je
křesťanskou vzdělaností pouze vzdělanost křesťanství západního.
A tak je z těchto důvodů pak Václav vydáván za „mocného
přímluvčího za celé české plémě v nebesích“. Svatováclavská ideologie, jak
byla pěstována zvláště za tak zvané Druhé republiky a za protektorátu a jak je
pojímána jejími stoupenci i dnes, ať přímo nebo nepřímo oslabuje myšlenku
samostatné české státnosti, důležitost a význam vlastního českého státu.
Stále jsou v Evropě síly, jimž se český stát nehodí do
jejich mocenských tužeb. U těchto sil pak nacházejí oporu a povzbuzení a těmto
silám vědomky nebo nevědomky přisluhují i ty české politické kruhy, které
dávají přednost symbolice dvacátého osmého září před symbolikou dvacátého
osmého října, symbolice, která je spojena s Václavovým aktem poddání se a
s přijetím ochrany, a odevzdává se pod ochranu nejen nebes, ale což je
podstatnější a horší, pod ochranu cizí politické a vojenské moci.
Kdyby se kult knížete Václava, tohoto „přímluvčího na
nebesích“, měl stát základem státní ideologie a kdyby se dvacáté osmé září mělo
stát nejvýznamnějším státním svátkem, jak si to někteří politikové u nás přejí,
znamenalo by to velký krok zpátky. Krok, jehož dosah si naše veřejnost
v této chvíli namnoze nedokáže
uvědomit. Tato navenek skoro jen vnějšková změna v kalendáři –
znamenala by však začátek posunu týkajícího se občanova postavení v jeho
politickém prostředí.
Z postavení sebevědomého občana demokracie a člověka
usilujícího o naplnění jeho přirozených a nezadatelných práv, byl by zatlačován
do postavení pokorného prosebníka skládajícího své naděje v přízeň nebe a
vrchnosti a odkázaného na jejich milost.
Instituce a mechanismy demokracie by se v takovém
případě dostaly až na druhé místo. Znovu by se ve veřejném životě začaly
objevovat osoby, které by byly o úradcích nebes lépe zpraveny než „obyčejní“
lidé nebo jejich politici a mluvčí. Objevily by se samozvané morální a
„duchovní“ autority, které by ze správy veřejných záležitostí – politiky –
chtěly udělat svou služku.
Občané by ztratili, aniž by to možná zprvu pozorovali, část
svých politických práv. Stát by přestal nebo přestával být jejich státem.
Osmadvacátý říjen naproti tomu je a měl by trvat jako symbol
nabyté, vybojované národní politické plnoletosti a svéprávnosti, která chce po
staletích nesvobody stát na vlastních nohou.
Ale měl by být i připomínkou úspěšného vstupu českého
respektive československého státu jako rovnoprávného a svrchovaného aktéra na
mezinárodním politickém jevišti.
Nezávislost, získaná dvacátým osmým říjnem a mírovými
smlouvami uzavřenými po skončení první světové války, z této nezávislosti
plynoucí vystupování v mezinárodní politice, to jsou ovšem postoje, které
je stěží možno smířit s duchem tradiční symboliky dvacátého osmého září.
Její součástí je totiž naopak uznávání české závislosti a nesamostatnosti, přijímání
ochrany a souhlas s tím, že ta tuto ochranu budeme platit tribut.
Oživování svatováclavské tradice a symboliky v současné
době vychází vstříc pokusům starých sil obnovit v rámci daných nebo
vytvářených možností a formou přizpůsobenou dnešku onu starou podobu vztahu
mezi českým národem a národem, který byl nositelem zašlé nadvlády nad námi. To pokud jde o nás.
V obecné rovině jde tu o snahy znovu podřídit malé národy a jejich státy
hegemonům nových mnohonárodních politických struktur. Proto se nám stále znovu
říká, že národní stát je přežitkem.
Další složkou říjnové symboliky v protikladu
k symbolice zářijové je důsledné zesvětštění politiky, snaha o její
zpozemštění a demokratizaci, oproštění od posledních stop teokracie. Politika
v duchu dvacátého osmého října není službou žádné Prozřetelnosti a je
výlučnou záležitostí občanů a uspokojování jejich zájmů.
Dvacátý osmý říjen je výzvou k zachování nezávislosti a
svrchovanosti našeho státu. Proto je tak cizí a nepříjemný těm, kdo by chtěli
pod rouškou vytváření nějaké univerzální říše podobné Svaté říši římské národa
německého, pod rouškou nějakých nadnárodních celků odstranit nakonec všechny
národní státy, aby nic nestálo v cestě podle představ států velkých a
silných. Snahy o revizi výsledků druhé, ale i první světové války sbíhají se
přitom s politikou vytváření globálního státu a globálního pořádku podle
představ nadnárodních koncernů.
Za těchto okolností je dnes symbol dvacátého osmého října
pro svůj obsah časovější a naléhavější, než snad byl před půl stoletím, kdy
mnohé z obsahu dvacátého osmého října se mohlo zdát neohrozitelnou a
samozřejmou daností, kdy tento den a jeho symbolický význam jako by už
nepotřeboval být válečnou korouhví národní politiky, neboť jsme dosáhli svého a
domnívali jsme se, že co máme, máme s konečnou platností.
Za příchylnost k osmadvacátému říjnu a za to, že mu
dáváme přednost přede dvacátým osmým zářím, se nepotřebujeme ospravedlňovat ani
nikomu omlouvat.
Je výrazem našeho ctění hodnot, které jsou pro novodobou
demokratickou společnost hodnotami samozřejmými a které jsou součástí
demokratické politické kultury – k níž patří i samostatnost a nezávislost
národů a jejich států.
Za srovnání s dvacátým osmým zářím nemůže dvacátý osmý
říjen vycházet jinak než jako symbol šťastnější, bohatší i bližší naší době a
jejímu demokratickému vyznání. Měli bychom si stále uvědomovat, že probíhá
bitva nejen o naši historickou paměť, ale také o duši českého národa.
(Předneseno 28. září na
večeru Nezávislé skupiny“Věrni zůstaneme“, konaném v místnosti státních
aktů Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.)
Politické proměny symboliky svatováclavské tradice
a tradice 28. října v moderních čs. a českých dějinách
Doc.PhDr. Jan
Rataj, CSc.
Svatováclavská tradice je kontinuálně nejstarší českou
historickou tradicí. Od 10. století se kníže Václav stal středověkým „věčným
panovníkem“ Čechů, ochráncem českého státu na nebesích, později i symbolem
českého bojovníka (svatováclavské kopí bývalo neseno do boje v čele
českých vojsk), jeho obraz byl na mincích českých panovníků, na zemských i
královských pečetích, hymnou starých Čechů se stal Svatováclavský chorál.
Vyvrcholením středověkého svatováclavského kultu byla doba Karel IV., kdy česká
královská koruna se nazývala svatováclavská a země Koruny jsou zeměmi
svatováclavskými. Svatováclavská tradice byla vnímána v různých polohách.
Na prvním místě se k ní hlásili bojovní čeští katolíci, kteří ve sv.
Václavu spatřovali protektora svých snah o dominaci katolicismu v zemi.
Hlásil se k ní i Jan Hus, husité (na husitské svatováclavské korouhvi byl nápis
„Na Němce, zrádce Boží!“), J. A. Komenský i Jednota bratrská apod. Za
protireformace se sv. Václav stal symbolem legitimity katolicismu a habsburské
dynastie v českých zemích.
Uvnitř samotného katolicismu, počínaje Bohuslavem Balbínem,
se sv. Václav stal záštitou odporu vlasteneckých českých kněží proti
germanizaci, a tak byl také v 19. a 20. století znacionalizovaným německým
klérem v pohraničí a smíšených oblastech pochopen. Básník Jaroslav Durych vzpomíná,
jak němečtí katoličtí kněží a bohoslovci odmítali světit 28. září, neboť
v něm viděli nikoliv svátek zemského patrona, ale Čecha: „Nejbigotnější
německé živnostnice nutily na den sv. Václava
český personál k všední celodenní práci, v mnohých obcích
nechtěl německý lid na ten den do kostela“.
Do novodobého politického života vstoupili Češi r. 1848
shromážděním a mší pod sochou sv. Václava od Jana Jiřího Bendla na Koňském
trhu. Odcizením mezi českým národním hnutím, které svůj program demokratizovalo,
liberalizovalo a nacionálně radikalizovalo, a katolickou hierarchií, českou
historickou šlechtou i katolickým politickým stranictvím – táborem, jenž zůstal
až do posledních dnů monarchie konzervativně loajálně dynastickým, ovlivnilo
v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století podobu
svatováclavské tradice. Především katolickým světcem zůstal sv. Václav pouze
aktivním katolíkům a prohabsburským monarchistům. V českém národním
povědomí ustoupil jinému obrazu knížete Václava – vůdci blanických rytířů, jenž
mečem spasí národní práva Čechů. Tento obraz ovlivnil stylizaci sv.
Václava na novém Myslbekově pomníku na
Václavském náměstí. Kromě toho svatováclavská tradice byla v národním
hnutí masivně překrývána tradicí husitskou, která byla vnímána jako bližší
tehdejším ideálům svobodného myšlení a národního sebevědomí. Touto proměnou
bylo dokonce zasaženo i tradiční svatováclavské posvícení 28. září. Trhovci se
neomezili pouze na obrázky sv. Václava, ale nabídku i v tento den
rozšířili o obrázky Jana Husa a Jana Žižky.
Národní patos svatováclavského kultu vedl rakouské úřady při
protičeské persekuci v prvních letech první světové války k zákazu
svatováclavského chorálu a zobrazení českých svatováclavských korunovačních
klenotů.
V letech 1914 - 1915 byla svatováclavská idea
aktualizována českými monarchistickými krajany v Rusku, kteří tlumočili
carovi prosbu na osvobození západních Slovanů a doufali, že „koruna sv. Václava
zazáří v paprscích koruny Romanovců“. U první čs. zahraniční vojenské jednotky - České družiny v Rusku, z níž
vznikl pluk sv. Václava, lze dokumentovat svatováclavské motivy ve výzdobě
zemljanek, polních oltářů; byl využit i svatováclavský chorál apod. Po pádu
romanovské monarchie a po podřízení legií v Rusku Masarykově Čs. národní
radě v Paříži byla v legiích svatováclavská symbolika nahrazena
soudobou či husitskou symbolikou, odpovídající Masarykovým snahám o moderní
demokratizaci.
Na sklonku války byla svatováclavská tradice využita českými
katolickými monarchisty k pokusům o korunovaci Karla I. za českého krále a
státoprávní úpravy habsburské říše, a tím i k záchraně habsburské
monarchie. V tomto smyslu vedl s Karlem I. jednání katolický
konzervativní politik olomoucký advokát M. Hruban.
Při koncipování demokratické a republikánské ideje
nezávislého Československa r. 1918 T.G. Masaryk svatováclavskou tradici
pominul. Washingtonská deklarace z 18.10.1918 se z historických
tradic výslovně zmiňuje pouze o tradicích husitské a českobratrské. Některými
svými atributy se totiž svatováclavská tradice jevila jako přímý opak
tehdejšího volání po „demokracii a svobodě vždy větší a větší“. Byla chápána
jako „překonaná relikvie zašlé minulosti“ (J. Werstadt), jako záštita pro
monarchistickou autokracii, autoritářství,
jako tradice, která posiluje církevní i politický katolicismus. Tehdejší český
katolicismus ovládli konzervativní tradicionalisté, křesťanskodemokratický
směr se začal rozvíjet až v průběhu
první republiky, ekumenický směr a snaha o dialog s českou sekularizovanou
společností, měla u našich katolíků ještě větší zpoždění. Nepřekvapuje, že
katolicismus se TGM jevil jako absolutní protiklad moderní demokracie. R. 1913
napsal: „Katolicismus svou podstatou je tak aristokratický, že katolický stát a
parlamentarismus je contradictio in adiecto“ (protiklad).
Později, r. 1929, připustil, že katolické německé centrum je
demokratickou stranou, ale dodal, že katolické státy jsou ideálním prostředím
pro nastolení nedemokratických diktatur, protože diktátoři mají na co
navazovat.
Washingtonská deklarace, jež tvoří základ tradice 28. října,
odmítla výslovně monarchii a monarchy z boží milosti, výsady aristokracie
a nadpráví církve ve státě a společnosti. Deklarací vůle společného státu Čechů
a Slováků překročila rámec svatováclavské státnosti. Svrchovanosti a autoritě
„věčného panovníka“ neodpovídala proklamovaná škála demokratických svobod,
z nichž měla vycházet budoucí čs. ústava i přihlášení se k zásadám
americké Deklarace nezávislosti z r. 1776, včetně Lincolnova prohlášení
lidských a občanských práv.
Nicméně představa o zásadní diskontinuitě mezi
svatováclavskou tradicí a moderní státní tradicí 28. října se neujala. Domácí
česká politika vyhlásila samostatný čs. stát 28. října 1918 pod pomníkem
knížete Václava. Datum 28. října 1918 zdobí čelo pomníku. Češi tak mají
jedinečné místo své identity, kde se snoubí tradice jejich starobylé a moderní
státnosti, místo národního spontánního shromažďování.
Státní tradice 28. října v první republice zastínila
svatováclavskou. 14. října 1919 prohlásilo Revoluční Národní shromáždění zákonem 28. říjen za státní svátek. Den sv.
Václava – 28. září se stal jedním z památných dnů. Vedle masarykovské
interpretace 28. října, která se pojila s představou národně svébytné, ale
též dnešními slovy občanské a otevřené společnosti, žila Kramářova, Dykova a
Rašínova integrálně nacionální interpretace 28. října, vyzdvihující význam
domácího národně osvobozeneckého boje a závazek utvoření skutečného čs.
národního státu.
Svatováclavská tradice si udržela prioritní a privilegované
místo u katolické církve, ČSL a politizujících katolických literátů. I
katolický tábor se výrazně odlišoval v interpretaci jejího obsahu. Pro
konzervativní tradicionalisty, pokládající ČSR za heretický stát židobolševíků,
židoanglánů a svobodných zednářů, ale i pro nově vznikající fašisty byla
svatováclavská tradice závazkem pro nastolení stavovského a nedemokratického
státu, nejlépe monarchie. V druhé polovině 20. let na shromáždění Národní
obce fašistické běžně vlály praporce knížete Václava. Svatováclavský motiv
sloužil i k apologetice vůdcovského principu. Křesťanskodemokratický směr,
který představoval zejména předseda ČSL, Jan Šrámek, vytrvale se snažící o
vzbuzení důvěry TGM, naopak státotvorně propojoval svatováclavskou tradici
s 28. říjnem a autoritou TGM.
Svatováclavské milénium r. 1929 znovu aktualizovalo symbol
sv. Václava. Při této příležitosti TGM precizoval své pojetí svatováclavského
odkazu.
Přihlásil se k interpretaci zdůrazňující propojenost ideje
svatováclavské a husitské, ocenil význam starobylosti a civilizovanosti české
státnosti 10. století i západní orientaci knížete Václava, v níž spatřoval
projev politické prozíravosti. Vyzdvihl rovněž i některé jeho vzorové osobní
vlastnosti jako „mravnost posvěcenou pravou zbožností“. Zde věren svému tzv.
pozitivnímu náboženství nespojuje výslovně Václava s církví. Dále pak
ocenil Václavovu vzdělanost. Proti chronickému, maločeskému komplexu části
české elity TGM argumentoval principem, že není podstatné být velkým národem,
ale slušným národem a kvalifikovaným národem -
v naplnění těchto zásad spatřoval optimistickou perspektivu pro
českou budoucnost.
Druhá republika, v níž se na podzim 1938 chopili moci
tradiční odpůrci Hradu, vedeni Beranovými agrárníky, Háchovými Národními
demokraty a větší částí českých fašistů, odmítla Masarykův i Benešův myšlenkový
odkaz, demokratické tradice českých dějin, relativizovala jakýkoli
československý výkon uplynulých dvaceti let, počínaje prvním odbojem a
legionáři. Masarykova demokratická modernizace české politiky, geopolitická
orientace na západní demokracie, hodnoty občanského českoslovenství byly
odmítnuty jako cizorodé „kořeny zla“.
Oslavy dvacátého výročí Československé republiky byly po
Mnichovu odvolány a 28. říjen 1938 vládním rozhodnutím proběhl jako obyčejný
den.
30. listopadu 1938, po svém zvolení prezidentem Česko -
Slovenské republiky, Emil Hácha vkleče před stojícím pražským arcibiskupem
kardinálem Karlem Kašparem políbil lebku sv. knížete Václava. O den později
jmenovaná Beranova vláda po složení ústavního slibu zahájila svou práci
katolickou mší a společnou svatováclavskou modlitbou ministrů. Oba akty, za
konfesijně neutrální první republiky nemyslitelné, vyzdvižením sv. Václava na
státní piedestal demonstrovaly konzervativně
autoritářskou orientaci nového režimu. Státnost druhé republiky tak programově
zpřetrhala kontinuitu s moderními svobodomyslnými hodnotami Washingtonské
deklarace z r. 1918, z nichž vycházela prvorepubliková idea státu.
Druhá republika se zřekla hodnot otevřené multikulturní
společnosti, pluralitní parlamentní demokracie, principu diskuse, liberalismu,
humanity, socialismu, svobody tvorby, občanských svobod, elementární rovnosti,
racionality. Náplň nové, nyní již
závazné ideové doktríny, prosazované vrchnostenským nekontrolovatelným státem,
tvořily: Nacionalismus xenofobního a rasistického typu, vůdcovský či elitárně
hierarchistický antidemokratismus, kult poslušného a ukázněného bojovníka a
průkopníka, očistného násilí a osvícené diktatury, víry a věrnosti.
Svatý Václav jako
symbol christianizace Čech a pevného svazku církevní a světské sféry historicky ospravedlňoval katolický
fundamentální atak v druhé republice, k němuž vyzval pražský
arcibiskup K. Kašpar v pastýřském listu „Jednota v pravdě a lásce
Kristově“. Katolicismu bylo v druhé republice opět přiznáno privilegované postavení a
nadpráví, které ztratil za světské demokracie první republiky respektující svobodu
svědomí a náboženského vyznání. Mluvčími českého katolicismu se stali
konzervativní preláti, militantní katoličtí intelektuálové a katoličtí fašisté,
zatímco křesťanskodemokratičtí stoupenci dialogu s českou sekularizovanou
společností i ostatními církvemi byli
uvnitř katolického tábora ostrakizováni a vypuzeni z politického života.
Katoličtí fundamentalisté pod heslem Katolictví zákonem! chtěli nastolit
„služebnost státu Bohu“ a vytvořit nenarušitelé spojení katolictví
s českou národní identitou, z níž měli být nekatolíci vyloučeni. Pod
svatováclavským praporem rozpoutali v druhé republice řadu politických a
kulturních čistek. Proti myšlení moderního světa, židům, ateistům, jiným
vyznáním oprášili nejen své starobylé nesnášenlivé stereotypy, ale nechali se
inspirovat soudobými autoritářskými stavovskými modely katolického původu. Politická
slepota, touha po odvetě, zášť k demokratům dovedly české integrální
katolíky až k nepokrytému stranění nacismu.
Svatováclavská státnost
spojovaná s ideou podřízenosti slabého českého státu mocnému sousedu navyšovala dominantní úlohu
katolické církve v českém národě, který prý svou spásu nemůže očekávat od
vlastní slabé světské moci, ale pouze od křesťanského universalismu.
Březnový rozpad česko – slovenské státnosti r. 1939
předznamenala rovněž vědomá devalvace a zeslabení tohoto pojmu i z české
strany. Nová vládní garnitura se vrátila k předválečné české historické státnosti.
Československou státnost zasunula do pozadí jako nový, neorganický, umělý prvek
v českém politickém myšlení, do značné míry „vylhaný“ versailleskou
mírovou konferencí. Ideolog druhé republiky E. Vajtauer v tomto duchu
utvrzoval českou veřejnost: „Pokladník ve Versailles nám vyplatil více než měl.
Vracet přeplatek, když už jsme s ním dvacet volně naložili, je trudné. Ale
co naplat!“ Koruna knížete Václava však
nebyla korunou Slováků ani Rusínů, a proto se svatováclavská státnost nestala
potřebným tmelem celostátní integrity. Příčinu laxního až mátožného postupu
prezidenta Česko-Slovenska E. Háchy ke slovenskému separatismu, který
znepokojoval skupinu českých vládních činitelů (J. Havelka. A. Eliáš, L.K. Feireabend,
V. Klumpar, H. Masařík) nalezneme v politické zpovědi E. Háchy A.
Hitlerovi v Berlíně 15. března 1939. Podle záznamu německé strany Hácha
nespatřoval v odtržení Slovenska problém, neboť „byl už dávno přesvědčen,
že různé národy tohoto státního útvaru nemohou žít pohromadě“.
Základním atributem
druhorepublikové svatováclavské státnosti byla rezignace ze samostatnosti a
nezávislosti,
k níž dospěla česká politika v průběhu první světové války.
Skutečnost, že Češi, Slováci a Rusíni měli poprvé v moderní době svůj
stát, který se začal samostatně chovat i v mezinárodních vztazích , byla
vnímána jako neblahý výstřelek. Svrchovanost prý byla hazardem nad naše síly,
který ve svých důsledcích ohrozil národní existenci Čechů. Za těchto okolností
nepřekvapí, že po Mnichovu v kruzích tradičně konzervativní české
předrepublikánské elity a u části mladé protirakouskými emocemi nezatížené
generace se objevuje austroslavistická nostalgie. Setrvání českého státu
v rámci rakouského soustátí bylo
prý organické. Idealizovaný obraz
rakouské monarchie byl obrazem dynamiky českého národního rozvoje. V české
habsburské provincii byla prý zachována česká národní čistota, kdežto po
nastolení ČSR byla ohrožena pronikáním cizích živlů a cizích ideologií jako
nikdy předtím. Habsburský konzervativní sen nebylo možno znovu opakovat.
Monarchie zanikla v r. 1918 a Rakouská republika se rozplynula
v Ostmarce 1938. Staré austroslavistické schéma se přetvořilo
v germanoslavismus. Češi jakožto nejvyspělejší slovanský národ, krví
německé rase nejbližší (!), měl pod německým ochranným deštníkem a vlivem
sehrát významnější úlohu než ostatní slovanská plemena, která se stanou
objektem německé geopolitické rozpínavosti. Česká veřejnost byla vládní
propagandou matena ničím nepodloženými úvahami o existenci česko-německé
spolupráce a možnosti československého přiživování na německé expanzi. .
Beranova pravice vyslovila souhlas s mnichovským řešením i se ztrátami.
Smutnou kuriozitou v dějinách diplomacie jsou úvodní slova česko-slovenského
prezidenta E. Háchy při přijetí A. Hitlerem 15. března 1939, v nichž
ujistil nacistického vůdce, že československé prezidenty T.G. Masaryka a E.
Beneše téměř neznal (neopomenul podotknout, že u jednoho setkání s E.
Benešem „došlo k různicím“), že režim Československé republiky mu byl
cizí, stejně jako myšlenka československé nezávislosti. Nacistický vůdce
později se zadostiučiněním uvažoval o českém specifickém fenoménu, který
nenalézal u jiných národů – existenci silného proudu uvnitř české elity, který nedoceňuje význam vlastní státní
svrchovanosti: „Jak jinak si vysvětlit onu skutečnost, že čeští důstojníci,
když jsme při našem vstupu do Československa přejímali jeho vojenskou výzbroj,
nám ihned nabízeli své služby. Jak jinak by starý rakouský úředník Hácha mohl
tak správně rozumět historii samostatného Československa a jak jinak než
z nejhlubšího přesvědčení se mohl rozhodnout k cestě k němu,
k šéfovi? „Kdyby tomu tak nebylo, Češi by náš vpád vítali zcela jinak než
pláčem a nenařídili by během pouhých 45 minut předání všech i těch
nejodlehlejších služeben“.
Nové historické zdůvodnění vazalské české státnosti ve
vztahu ke III. říši vznikalo na popud premiéra R. Berana mezi agrárními
publicisty (E.Vajtauer), katolickou pravicí (Řád, Národní obnova, J. Scheinost)
a v okruhu prezidenta Háchy (medievalista J. Kliment). Svatováclavská státnost vyjadřovala
odevzdanou víru vazalského etnika a státu, že mu sv. Václav nedá zahynouti,
zároveň utvrzovala českou poplatnost a lenní vztah k Německu. „I my
musíme dnes jíti podobnou cestou“, aktualizoval svatováclavskou tradici
kanovník B. Stašek, „očekávajíce ovšem, že i dnešní Německo bude s námi
jednat s touže velkorysou generózností a taktem, jako se choval Jindřich
I. k našemu sv. Václavu a k české zemi, jíž ponechal všechny atributy
její osobitosti a samostatnosti a všechny možnosti politického, hospodářského i
kulturního rozvoje“. Beranova vláda se vyčlenila z participace na světové
politice. Němci byli označováni za jedinou možnou spojnici Čechů
s Evropou. Provincionalizace Česko-Slovenska v obručí německé střední
Evropy nalézala podporu v častém zdůrazňování české malosti
v protikladu s německou velikostí. Vládní kruhy druhé republiky
akceptovaly nacistické pojetí střední Evropy a připustily, že český národ žije
v geopolitickém podnájmu v německém životním, sídelním a hospodářském
prostoru. Vedly kampaň za konečné smíření Čechů s Němci. Osudové chyby byly shledávány pouze na
české straně. Hitlerovo Německo bylo prezentováno české veřejnosti jako
velký, silný soused, možný partner ve spolupráci, lenní pán a ochránce
zbytkového Česko-Slovenska, osvoboditel od benešovské parlamentní demokracie a
závislosti na Francii a SSSR. Obraz Němce III. říše- nacisty- byl obrazem
gentlemana, velikého učitele Čecha a vzoru pro totalitarizující politické,
ekonomické, kulturní i sociální přeměny. Projevovala se snaha imitovat německou
národní povahu, charakter i mentalitu v národně socialistickém pojetí.
Němec demokrat, antifašista a Němec židovského původu se octli v kategorii
národních nepřátel. Více než ke smíření přispěla kampaň k erozi českého
národního sebevědomí před 15. březnem 1939.
K svatováclavské
státnosti se přihlásili i čeští fašisté. Svatováclavský akcent obsahovalo i provolání Českého
národního výboru (Národní obec
fašistická, Vlajka, Akce národní obnovy a další) z 16. března 1939,
v němž chtěli fašisté uchopit moc. Ve svatováclavské státnosti spatřovali
protiklad první republiky, jíž pokládali za loutkový stát židů a svobodných
zednářů. Nadto demokratické principy, které tento stát aplikoval
v mezinárodních vztazích, znemožňoval realizaci českého fašistického
expanzivního imperiálního programu. Ten však mohl být naplněn ve
svatováclavském spojenectví s III. říší. Původní protiněmectví českého
fašismu bylo zatlačeno přitažlivostí ideologické spřízněnosti. Čeští fašisté
však nikdy neakceptovali svatováclavský motiv podřízenosti Němcům. Podle
ideologa Vlajky A. Cyphellyho kníže Václav nebyl poplatný tributem vůči
Jindřichovi I. Z jeho strany prý šlo pouze o dobrovolný projev čistého přátelství
a ideového a bojového kamarádství.
Druhorepubliková
svatováclavská státnost plynule přešla i do protektorátu, který likvidoval poslední znaky
české státnosti.
Brzy po vyhlášení protektorátu vládním nařízením č. 219/1939
Sb. přestal být 28. říjen státním svátkem i pamětním dnem. Ve svatováclavské
tradici byl zvýrazněn moment podřízenosti, odpovídající háchovskému heslu „Být
dobrým Čechem a spolehlivým příslušníkem Říše!“ Háchův okruh se pokoušel argumentací svatováclavskou státností
aktualizovat středověký právní svazek mezi českým státem a svatou říší římskou
a legitimizovat tak české národní pojetí autonomie protektorátu. Češi měli
akceptovat „ochranu malého národa vedoucím národem“, národně socialistické
„hodnoty“, pomáhat vítězství říše ve válce a postihovat „protiprávní“ odboj.
Povinnost německého lenního pána bylo držet své závazky vůči vazalovi, tj.
kulturně národní autonomii.
Dezinterpretace
svatováclavské tradice v protektorátu stále více souzněla
s říšskoněmeckými a sudetoněmeckými falzifikacemi českých dějin. Kníže
Václav posloužil k historickému zdůvodnění oprávněnosti začlenění českých
zemí do velkoněmecké říše a mravnosti kolaborace. Již 19. března 1939 politický
sekretář státního prezidenta E. Háchy doc. J. Kliment v Národní politice v článku
Obnovuje se Svatá říše římská projevoval vazalskou pýchu, že Češi jsou součástí
obnovené říše římské německého národa jako první neněmecký národ a vyjadřoval
touhu „osvědčit i takové hodnoty, aby nás i dnešní říše mohla po vzoru našich
předků považovat za svého nejlepšího neněmeckého člena“ a „zlatý klenot německé
říše římské“. Svatý Václav byl protektorátními činiteli stylizován jedním
dechem jako „první uvědomělý hlasatel českého dorozumění s Říší, národní
světec a dědic české země“. Obraz svatého Václava se ocitl na protektorátní
bankovce nejvyšší nominální hodnoty (5000 K), s jeho jménem byl i spjat
projekt největšího protektorátního
propagandistického velkofilmu, jenž k úlevě mnohých českých herců nebyl
dokončen. V protektorátní interpretaci svatováclavské tradice byl
zvýrazňován motiv bratrovraha Boleslava I., bránícího se mečem expanzi říše.
Jeho osobnost personifikovala údajnou marnost a sebevražednou škodlivost
odboje. Mezi Boleslavem I. Ukrutným a Benešem Krvavým (tak zněla protektorátní
titulatura československého prezidenta v exilu) byla shledána přímá
paralela. Vyvrcholením kolaborantského zneužití
svatováclavské tradice v protektorátu bylo předání klíčů od českých
korunovačních klenotů E. Háchou zastupujícímu říšskému protektoru R. Hendrichovi
ve Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta v Praze 19. listopadu 1941.
Ceremoniál symbolizoval totální svrchovanost nacistů nad
českým národem. Ještě monstróznější akcí byl slib českého národa u pomníku sv.
Václava na Václavském náměstí v Praze dne 3. července 1942, jímž vyvrcholily
masové manifestace na náměstích českých měst proti atentátu na R. Hendricha.
Předseda protektorátní vlády J. Krejčí zde pod nacistickou režií a za
uměleckého doprovodu chóru Národního divadla deklamoval : „ … žádný poctivý Čech
nemůže a také nesmí v budoucnosti dopřát nejmenšího sluchu nepřátelům
Říše, nejméně však úhlavnímu nepříteli českého národa zaprodanci Benešovi. Celý
svět má slyšet, že se jednotně známe k Velkoněmecké říši a svorně
zatracujeme její nepřátele!“
Adolf Hitler Háchovu a Klimentovi kolaborační státoprávní
konstrukci odmítl jako „směšné formálnosti“. Protektorátní svatováclavskou
státnost chápal jako účelový instrument ovládání českého etnika do konečného
řešení české otázky. „Háchu musíme prezentovat jako jednoho z největších
mužů světa, pokud Čechům nechá závěť“, která bude znamenat jejich konec. Jeho
jméno musí být vyslovováno jedním dechem se jménem krále Václava, aby se na
něho mohl odvolat každý zbabělec. Jeho následník? Jen žádný chlap! Budeme
vždycky vycházet lépe se zbabělci než se statečnými muži. Čechy nejlépe
vyřídíme, že na ně budeme prostřednictvím takových osob působit nepřetržitě a
v dlouhém časovém období“. Zjevné
nerespektování svatováclavské české národně kulturní autonomie protektorátu říší
vedlo u jejich českých vyznavačů k projevům jakéhosi kolaboračního vzdoru,
který však neměl nic společného s odbojem. Tento postoj přiživila i
naprostá lhostejnost říšských činitelů k náboženskému charismatu
svatováclavství. Se svými fundamentálními aspiracemi se musel český
katolicismus po pádu druhé republiky rychle rozloučit. J. Scheinost dospěl k pozdnímu doznání,
že za „bezbožecké“ první republiky měla katolická církev mnohem více práv než
v III. říši. V těchto kruzích, ač nevystoupily z bludného kruhu
kolaborace, stále sílil motiv svatováclavského chorálu Nedej nám zahynouti!
Byli však i jiní katolíci a Češi, kteří vyznávali státotvorné a obranné pojetí svatováclavské tradice, které nebylo
nijak v rozporu se státní ideou první republiky, např. poválečný český
primas Josef Beran. Premiér československé vlády v Londýně Msgre. J.
Šrámek odsoudil druhorepublikovou koncepci svatováclavské státnosti již na
podzim 1938. Soudil, že tendenčně a ahistoricky sakralizuje nadvládu německého
národa nad českým.
Svatováclavská tradice
v protektorátu vyvrcholila v interpretaci E. Moravce a jeho
stoupenců. Moravec
úplně rezignoval i z elementárních národních, územních a jazykových znaků
české identity. Tato linie odpovídala představám nacistické okupační zprávy.
Státní ministr pro Čechy a Moravu K.H. Frank konstatoval na aktivu
v Karlově Studánce 30. března 1944: „Od počátků jsem dále nenechal růst
jakékoliv české obrozenecké hnutí … Nemáme zájem na českém národním socialismu
nebo fašismu … České fašisty, vlajkaře … jsem používal jen jako donašeče a
agenty pro SS. Když vlajkař Rys se stal šovinistickým, strčil jsem ho do
koncentračního tábora!“
Posun svatováclavské
státnosti v pojetí okupační moci a Moravcova aktivismu spočíval
v totální identifikaci Čecha s říšskou myšlenkou a národně
socialistickým evropanstvím. Češi se prý musí navrátit ke svému Volkstumu (národnímu
svérázu a duchu), kdy „bojovníci čeští, zároveň s německými přišli dobývat
půdu pod velikou myšlenkou Říše“. „Chorál svatováclavský“, řečnil Moravec,
„nebude už pro nás modlitbou v nouzi, nýbrž slavnou připomínkou slibů, jež
jsme dali Říši … Věrnost svatému Václavu je věrností Říši, ke které kníže
Václav měl nejlepší poměr. Jeho politika je politikou Háchovou“. Moravcovo
Kuratorium pro výchovu mládeže proměnilo obraz knížete Václava v mytického nelítostného vůdce, který
vede své árijské Čechy do boje proti židům, československé vládě
v Londýně, odboji, Velké Británií, USA a Sovětskému svazu. V tomto
duchu, u příležitosti druhého výročí atentátu na R. Hendricha, založil K.H.
Frank 4. června 1944 vyznamenání pro příslušníky protektorátu, „kteří se
osvědčili vzorným postojem nebo plněním povinností a stálou pohotovostí
k nasazení“ a splnili tak odkaz knížete Václava být věrným leníkem říše –
Čestný štít Protektorátu Čechy a Morava se Svatováclavskou
orlicí. Vyznamenaný obdržel, kromě smaltovaného řádu se zlatými, stříbrnými
vavřínovými listy či bez nich, diplom v němčině, který byl dílem
nejlepších árijských českých výtvarníků.
Epilogem protektorátní interpretace svatováclavské tradice
byla existence Svatováclavské
dobrovolnické roty v březnu až květnu 1945. Sedmdesát sedm českých
mládenců bylo odhodláno položit své životy za dohasínající nacismus.
Není třeba podrobně popisovat význam tradice 28. října za
okupace Československa. Od demonstrací 28. října 1939 proti nacistické okupaci
se 28. říjen stal slovy Jana Masaryka „symbolem trvalého odporu“ a „obnovy“ ČSR
– volné, demokratické, sociálně spravedlivé, evropské a světové“. Obnovené
Československo let 1945 – 1948 přistupovalo k svátkům 28. září a 28. října
v duchu legislativy první republiky.
Změna nastala za komunistického režimu. Datum 28. září bylo
vypuštěno z památných dnů. Národní a demokratická symbolika 28. října
vzbuzovala obavy. Neodpovídala novému heslu „Bez VŘSR by nebylo ČSR“, ani
koncepci proletářského a socialistického internacionalismu a socialistického
vlastenectví, jehož podstatným atributem byla láska k Sovětskému svazu.
Roku 1951 byl za státní svátek vyhlášen místo 28. října devátý květen jako výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou. 28. říjen přestal být dnem výročí
vzniku samostatného čs. státu, ale byl označen jako Den znárodnění. Symbolem
obnoveného národního svébytného povědomí a protestem proti sovětské okupaci ČSR
se stal 28. říjen roku 1968. Roku 1975 normalizační moc rozhodla, že 28. říjen
zůstane významným dnem ČSSR, ale bude dnem pracovním. Za perestrojky
v SSSR, kdy došlo k rehabilitaci národních specifik zemí rozvolněného
sovětského bloku, byl roku 1988 28. říjen znovu prohlášen za státní svátek jako
den vzniku samostatného československého státu.
28. říjen zůstal státním svátkem České republiky i po zániku
Československa. Jde o to, aby byl překonán současný pokleslý vztah médií i
velké části politické a státní elity ke státnímu svátku 28. října, aby
symbolika 28. října napomáhala tak, jak je tomu běžné u státních svátků jiných
národů, naplňovat soudobou českou společnost moderními demokratickými hodnotami
i sebevědomým vnímáním sebe sama i své státnosti.
( Předneseno 28. září 1999 na večeru Nezávislé skupiny
„Věrni zůstaneme“, konaném v místnosti státních aktů Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR.)
Ke sporům o dějinné místo 28. října 1918
Doc. PhDr. Luboš
Kohout, CSc.
V souladu s výraznou většinou politicky angažované
veřejnosti zastávali přední historikové prvního odboje – a zastávají stále –
názor, že formování Československa v říjnu 1918 představuje pokrokový
dějinný proces v mnoha podstatných ohledech.
Ovšem, též pod vlivem trpkých válečných a poválečných
zkušenostech, národních a státních proher, ba katastrof, nabývají mezi
historiky, politiky, politology, publicisty půdu a rostoucí společenský ohlas
apodiktické soudy, jež hledají a domnívají se, že nalezly základní determinantu
našich neblahých národních a státních osudů v destrukci Rakouska a
formování Československé republiky.
Nejen v historizující publicistice, nýbrž i
v oficiálních, hojně po léta frekventovaných učebnic typu „Dějiny zemí
Koruny české“ dochází ke glorifikaci Rakouska – Uherska (balanční
mezivelmocenský faktor; nejdemokratičtější režim našich dějin; ochránce práv
národů mnohonárodní říše aj.). Naopak, představitelé odboje, zejména E. Beneš,
ale i T.G. Masaryk a další jsou charakterizováni spíše jako negativní dějinní
aktéři, ba jako přední viníci „balkanizace“ Evropy, umožňující vypuknutí
zkázonosné světové války, válečný i poválečný katastrofický vývoj Evropy i
světa. K tomu v současnosti přistupuje i hojně frekventovaná teze o
Rakousku – Uhersku, jakožto o významném předstupni
soudobé integrující se Evropy, vzoru hodného následování!
K plnému souhlasu s texty politologa ing. D. Plichty a
doc. PhDr. J. Rataje, CSc., připojuji tuto – nutně jen stručnou – polemickou
stať proti četným zpochybňovatelům smyslu protirakouského odboje i odboje
protinacistického, nekomunistického i komunistického, v rámcích
antinacistické koalice v čele s anglo - sovětskou –americkou „velkou
trojkou“.
Zahraniční i vnitřní vývoj Rakouska, zejména v druhé
polovině 19. století až do vyvolání světové války útokem na malé Srbsko,
představoval totální pošlapávání ideálů, z nichž se zrodilo v 16.
století: být nejprve protitureckou hrází
Evropy a později balančním mocenským faktorem mezi Německem a Ruskem. Na
cestě k „hodině dvanácté“, k plnému rozkladu monarchie, vidím některé
rozhodující mezníky: v zahraničně politické oblasti smluvně zakotvené
přimknutí se k mocnějšímu Německu, usilujícímu o světovládu, jakož i
neschopnost vymanévrovat se včas z prohrané války separátním mírem
s Dohodou.
V oblasti vnitřního vývoje zaznamenávám především:
- Výrazné, snad až 150. leté opoždění kapitalistického,
ranně demokratického vývoje za Anglií, Holandskem, Skandinávií, severním a
středním Německem, „galikanistickou“ katolickou Francií, Belgií, Švýcarskem,
také v důsledku bělohorského vítězství španělsko – katolické habsburské
protireformace;
- Opakující se nezdary úsilí mnohých politických
představitelů malých národů o formování rovnoprávné rakouské federace.
Trvající, ba prohlubující se hegemonie Němců v Předlitavsku , Maďarů
v Zalitavsku;
- Smutný fakt
opožděné, nedokonalé, tlakem zcela obtížně vynucené demokratizace (všeobecné
volební právo zavedeno až na počátku 20. století);
- Neschopnost, nevůle mocensky i ekonomicky nastupující
buržoazie vypořádat se s feudálními, polofeudálními a bigotně klerikálními
přežitky;
- Rostoucí mocensko –
politický vliv byrokratického aparátu, různých mimoparlamentních klik a
uskupení, zejména armádních špiček. Na těchto základech se rozvíjel proces,
vedoucí k pádu, rozkladu monarchie,
od možnosti k pravděpodobnosti, nevyhnutelnosti, k faktu.
Ve všech těchto oblastech byla Československá republika negací Rakouska – Uherska, byť zdaleka
ne ideální, důslednou a úspěšnou. Nicméně zvlášť nutno vyzvednout, že
parlamentně demokratické Československo bylo v střední a jihovýchodní
Evropě v mezidobí obou válek jedinou zemí, kde nedošlo k násilným,
mnohdy krvavým, pučistickým nastolením fašistických a polofašistických režimů!
Československo sice neproměněno ve federaci, avšak systém poměrného zastoupení
umožnil účinnou obranu národních práv a vyloučil útlak menšin! Propaganda SdP
sice o něm hodně hlasitě pokřikovala, ale drtivou podporu čs. Němců získala SdP
především poukazem na většího postižení Němců, než Čechů hospodářskou krizí
počátkem třicátých let. To na rozdíl od již nacistického Německa, kde krize
doznívala …
První republika zajišťovala, mj. pozemkovou reformou,
zrušením církevních i šlechtických privilegií a mnohým dalším (mj. i
zrovnoprávněním církví) závažné likvidování – za Rakouska přetrvávajících –
feudálních reziduí. V té souvislosti některé akty soudobého režimu,
zejména majetkové restituce jsou zaměřeny ne pouze proti minulému režimu,
nýbrž, žel, i proti demokratizujícímu režimu prvorepublikovému. To
v rozporu s převažujícím veřejným míněním, někdy i s platným
právem…
Formování samostatné Československé republiky umožnilo
zabránit předválečné maďarizaci Slováků a dalo rozhodující impuls
k všestrannému nástupu, rozvinutí slovenského národního obrození.
Podle plánů
rakouskoněmecké válečné politické reprezentace z Velikonoc 1915 měl být
v případě válečného vítězství centrálních mocností český národ totálně
germanizován, tedy likvidován.
Podruhé tomu tak mělo
být po skončení druhé světové války, pro nacismus vítězné. Té první genocidě zabránilo
vítězství Dohody, na němž participovaly čs. legie, té druhé vítězství
antinacistické koalice s velevýznamnou účastí SSSR a s participací
českého a slovenského domácího a zahraničního odboje na západní, africké,
zejména pak východní frontě. Tradice 28. října se takto nerozlučně prolíná
s tradicí dvou odbojů – 1914-1918 a 1939-1945, jejichž smyslem a dosaženým cílem bylo zabránit
genocidě obou bratrských národů, českého a slovenského a zabezpečit nezávislost
a prosperitu, pokud možno v mírových, demokratických, národně i sociálně
pro všechny vrstvy (či třídy) únosných podmínkách.
Pokud by v totálním rozporu s dějinnou logikou – bylo
Rakousko i v případě dohodového vítězství a jeho příklonu k ní
zachováno, tvořili by je pouze Němci, Maďaři, Češi, zbytky Slováků; všechny
ostatní národy by se stejně připojily ke svým již existujícím státním
„Piemontům“ (Itálie, Jugoslávie, Rumunsko). Při obnovené německé převaze ve
střední Evropě by se Češi nikdy nemohli těšit nějakému výsadnímu postavení, jak
ve svých pracích bez důkazů účelově fantazírovali kupř. z trojice
podivných „podivenů“ právník Petr Pithart a lékař Petr Příhoda. Pozdější to
signatáři „Smíření 95“, servilního vůči sudetoněmeckému landsmanšaftu.
V nějaké druhé světové válce by se o osudu Evropy i
světa rozhodovalo (jak tomu i bylo!) na bojištích, zejména na východní frontě.
Též s českorakouskou potravou pro děla.
(Praha, březen 2007)
Tomáš G. Masaryk se zasloužil o stát.
(7.3.1850
-
14.9.1937)
Z poselství Národnímu shromáždění přednesené T.G. Masarykem dne
20.12.1918:
„Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše
uvaleného, vláda věcí Tvých k Tobě zase se navrátí, ó lide český, a pro
tuto naději Tebe dědicem činím všeho toho, co jsem koli po předcích svých byla
zdědila a přes těžké a nesnadné časy
přechovala, nýbrž i v čemkoli dobrém skrze práci synů mých a požehnání Boží,
rozhojnění jsem přijala, to všecko Tobě odkazuji“…
Proroctví – modlitba Komenského vyplnila se doslova; náš
národ je svobodný a nezávislý a vstupuje vážen a podepřen všeobecnou sympatii
do společnosti národů. …My, Čechové a Slováci, nemohli jsme v tomto
světovém boji stát stranou…
Vybudování našeho státu a jeho udržení proti německému
náporu na východ, naše reformace a její ideály, naše utrpení protireformačního
násilí, způsobené Habsburky, zneužívajícími náboženství pro své nízké hmotné
cíle, a naše probuzení, vedené ideou humanity, a vyplývající z ní
demokracie – osud našeho národa přímo logicky je spjat se Západem, a jeho
moderní demokracií.
Bismarck řekl, že ten, kdo je pánem Čech, je pánem Evropy.
Označil takto svým způsobem zvláštní světové postavení našeho národa. Jsme
nejzápadnější slovanská větev ve středu Evropy a odolali jsme poněmčovacímu
náporu Němců na východ. Dnešní vítězství umožnila nám naše národní houževnatost
a k tomu země od přírody bohatá. Naše vítězství je také vítězstvím
ostatních malých národů, ohrožených Rakouskem a Německem.
Světové i naše poměry
vyžadují pronikavé sociální reformy; demokratická rovnost vylučuje všeliké
vykořisťování, panství třídní.
Velké oběti na životech
a statcích nevyšly nadarmo. Dosáhli jsme svého cíle. Teď se vynasnažíme,
abychom si ho navždy zabezpečili…“
Redakce: J. Skalský
Připravil: dr. O Tuleškov