Ing. Josef Mikš
S O U D
D Ě J I N
Historie německého jazykového ostrůvku na
Vyškovsku
Praha
2006
Reedici
vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Obvodní radou Klubu
českého pohraničí v Praze 10 jako svou159. publikaci určenou pro vnitřní
potřebu vlasteneckých organizací. Publikace neprošla autorskou ani jazykovou
úpravou. Praha, únor 2006.
Městský úřad ve Vyškově obdržel následující
psaní:
Společenství
vyškovského jazykového ostrůvku, Aalen 12.10.2001
Vážený
pane starosto dr. Olíku,
Vážený
pane místostarosto dr. Adamče,
u
příležitosti naší návštěvy 13.4.2001 ve Vyškově jsme Vám představili sdružení
bývalých německých jazykových ostrůvků.
Bývalí
obyvatelé nyní vyslovili přání, aby v okresním městě Vyškově, ke kterému
tito bývalí spoluobčané odjakživa pěstovali úzký přátelský vztah, dokud zde
žili, bylo možné instalovat pamětní desku jako připomínku této náklonnosti.
Toto
vyjádření bychom si představovali následujícím způsobem: Deska o rozměru cca 80
x 100 cm. Na této desce by mohl být nápis v českém a německém jazyku:
Na
památku dřívějších německých obyvatel obcí: Kučerov, Lysovice, Zvonovice, Rostěnice,
Hlubočiny, Terešov, Komořany a Čechyně, kteří po staletí až do roku 1945/46
s českým obyvatelstvem žili v poklidném sousedství.
Tato
tabule by mohla být umístěna na radnici, u muzea nebo jiném Vámi navrženým
místě.
Město
Vyškov to nebude stát žádné náklady. Rádi bychom si o této záležitosti
s Vámi pohovořili. Doufáme, že od Vás obdržíme pozitivní odpověď a
zůstáváme s přátelským pozdravem.
Historii
by neměl nikdo mistrovat. Zvláště ne tehdy, když již uplynula dostatečně dlouhá
doba k objektivnějšímu zhodnocení posuzovaných událostí.
Podívejme
se proto na závěrečná léta „poklidného sousedství“ německých a českých
spoluobčanů i na způsob, jakými němečtí občané projevovali k Čechům svou
„náklonnost“, kterou má pamětní deska hlásat.
Vznik a vývoj německého jazykového ostrůvku do ustavení
samostatného československého státu v r. 1918
Starobylé
město Vyškov, ležící téměř uprostřed Moravy, má bohatou a pohnutou historii,
datující se od prvních zpráv o něm z roku 1141, kdy již mělo charakter
královského nebo markraběcího majetku.
Všechny
etapy dalšího stoletého vývoje v něm zanechaly své stopy a odrazily se
v jeho dějinách.
Když
se však začneme zabývat pozdější historií Vyškovska, narazíme vždy na
souvislosti spojené s německým jazykovým ostrůvkem. Je nepochybné, že
existence tohoto ostrůvku měla přímý vliv na vývoj poměrů ve Vyškově a určitým
způsobem předurčila i jeho osud za německé okupace 1939 -1945. Abychom tyto
souvislosti lépe pochopili, bude nutné se krátce vrátit do minulosti.
Jak
vůbec německý jazykový ostrůvek u Vyškova vznikl, to zcela přesně nevíme ani
dnes, protože jeho existence není dosud plně vědecky objasněna. Předpokládá se,
že vznikl ve druhé polovině 13. století jako důsledek německé kolonizace.,
která vedla ke značným změnám ve složení obyvatelstva. Na Vyškovsku uváděl
německé kolonisty bezpochyby olomoucký biskup Bruno ze Schaumburku a
pravděpodobně také páni z Obřan, kteří zde měli své državy. Šlo tu vlastně
o novou kolonizaci již dříve obývaných vesnic. Další vlna kolonizace pak následovala
po třicetileté válce. Ani otázka původu německých kolonistů není dosud
jednoznačně určena..Na základě rozboru německého dialektu, který zde byl
používán, se uplatňuje názor, že sem kolonisté přišli z Bavor. Bezpečně
však lze vyvrátit tvrzení některých německých badatelů, kteří uváděli, že
německé obyvatelstvo se zde udrželo ze starého germánského osídlení tohoto
území, ještě před osídlením slovanským. Že tomu tak není a že kolonizace
skutečně proběhla, o tom nezvratně svědčí český základ německých názvů obcí
ostrůvku. Přesto byly tyto falešné názory soustavně vštěpovány do vědomí
zdejšího německého obyvatelstva již od mládí a víra, že zde byli dříve než
Češi, jim zůstala až do zániku jazykového ostrůvku.
Připomeňme
si ještě, že německý jazykový ostrůvek tvořilo sedm obcí a jedna osada.
Ostrůvek se dělil na část „horní“ s obcemi Lysovice, Zvonovice, Kučerov, Rostěnice
a Hlubočany s osadou Terešov, kde tvořilo německé obyvatelstvo 70-90 %.
„Dolní část“ tvořily obce Komořany a Čechyně, kde bylo zhruba 40-60 % Němců.
Obyvatelé byli většinou rolníci. Žili na úrodné půdě, dobře hospodařili,
udržovali si své zvyky, kroj i dialekt a žili spokojeně vedle české menšiny.
Z národnostního hlediska nebyly zpočátku žádné problémy. Ty začaly vznikat
až později.
Nebudeme
zkoumat celý proces vývoje jednotlivých národů a národních států. Stačí
připomenout, že národnostní rozpory ostře vystoupily za Rakouska-Uherska,
zejména od doby, kdy se na rozhraní 18. a 19. století rodí v Evropě
moderní nacionalismus, který chápe národ jako samostatný celek, jehož
nejdůležitějším znakem je řeč. Tento vývoj se pak odráží v českém obrození
a na druhé straně ve zvýšených germanizačních snahách vládnoucí německé
buržoazie.
Německá
menšina v českých zemích využila svého neodůvodněného postavení „panského
národa“ a snažila se všemi prostředky udržet uměle vytvořenou nadvládu nad
českou většinou. Stavěla se proto nesmiřitelně proti všem požadavkům, které
mohly vést k posílení českého národního života v tehdejším Českém
království.
V 90.
letech devatenáctého století jsme také na Vyškovsku svědky zvýšeného počtu
nacionálních rozbrojů, na nichž se podíleli i Němci vyškovského jazykového
ostrůvku. Podle sčítání lidu na vyškovském okrese v roce 1880 se
k české národnosti hlásilo 75 157 obyvatel, zatímco k německé
jen 6 769. Ve Vyškově samém, kde na radnici vládla německá klika, bylo
roku 1880 3 040 Čechů a 2 150 Němců. Přestože německé obyvatelstvo
tvořilo menšinu, zaručoval nespravedlivý
volební řád Němcům vládu nad městem. České buržoazii se však podařilo posílit
své postavení ve městě, což se navenek
projevilo například otevřením soukromého českého gymnázia v roce 1899, a
v témže roce udělat i průlom do německé nadvlády ve Vyškově. Poprvé byl
zvolen náměstkem starosty zástupce české většiny. Od začátku dvacátého století
bylo již české vítězství nesporné a Vyškov dostal poprvé také českého starostu.
Od té doby se zásadně mění poměr mezi českým a německým obyvatelstvem ve městě.
Již
v roce 1900 se z 5 988 obyvatel hlásilo k české národnosti 5 344
a k německé pouze 632.
V době
první světové války stáli němečtí obyvatelé vyškovského jazykového
ostrůvku pevně na stanovisku jednotné
rakousko-uherské říše a ovlivňováni svými vedoucími osobnostmi se stavěli proti
osvobozeneckým snahám českého obyvatelstva stejně jako všichni ostatní Němci.
Jejich
názory a postoje se jednoznačně projevily po vzniku samostatného československého
státu 28. října 1918. Tehdy, jak známo, Němci vyhlásili, že nový československý
stát neuznávají a hlásí se k Německému Rakousku (Deutsch-Österreich).
Vytvořili samostatné územní celky, a to: v západních Čechách Deutschböhmen
a ve východních části Čech, severní části Moravy a Slezska provincii
Sudetenland. Území znojemského kraje mělo být přičleněno k Dolnímu
Rakousku jako Deutschsüdmähren a konečně některé kraje pošumavské měly být
připojeny k Hornímu Rakousku jako zvláštní území, nazývané Böhmerwaldgau.
V těchto provinciích byly vytvořeny německé zemské vlády a organizována
vlastní branná moc, tzv. Volkswehr.
Navíc
zákonem rakouského parlamentu z 22. listopadu 1918 byla prohlášena za
državu Německého Rakouska také „německá sídliště Brno, Jihlava a Olomouc“,
přičemž do brněnského sídliště se počítal i vyškovský jazykový ostrůvek. Konečně ještě zákonem z 18. prosince 1918
nařídila rakouská vláda na území jmenovaných provincií a národnostních ostrůvků
provést volby do Národního shromáždění Rakouské republiky. Obyvatelstvo vyškovského ostrůvku
se silně stavělo za tyto požadavky a nárokovalo si právo stát se državou
Rakouské republiky.
Když
bylo zřejmé, že se dohodou nedospěje s Němci k řešení, rozhodla se nová
československá vláda pro vojenský zásah. Československé oddíly zahájily
obsazování všech pohraničních území a do druhé poloviny prosince 1918 je měly
plně pod kontrolou. Samozvané zemské vlády uprchly do Německa a Rakouska, kde
po dlouhou dobu organizovaly proti naší republice rozvratnou propagandu a různé nepřátelské
akce. Němci, kteří zůstali na našem území, a které situace nakonec donutila
k určité spolupráci s československými úřady, se však s danou
situací nikdy nesmířili a byli po celou dobu první republiky trvalým zdrojem nebezpečí
pro její samostatnost.
Německý jazykový ostrůvek v letech první Československé
republiky 1918 – 1939
Také
příslušníci německé menšiny vyškovského ostrůvku se s novým
československým státem neztotožnili. Přestože jejich politická organizovanost
byla různá a v prvních letech republiky převažoval vliv německých
agrárníků a německých sociálů, idea pangermanismu byla ve vědomí lidí
prosazována a upevňována zejména německými spolky.
O
tom, jaké byly skutečné názory a nálady německých občanů ostrůvku, výstižně
svědčí anonymní dopis , jehož kopie je uložena v Okresním archivu
Vyškovska. V něm si Čech – obyvatel ostrůvku - , který nechtěl být
z pochopitelných důvodů jmenován, stěžuje výboru Národní jednoty na poměry
i rozpínavost Němců. Píše v něm:
„Slavná
národní jednoto! (Národní jednota je organizace, která měla za první republiky úkol
podporovat český menšinový život ve smíšených územích.)
Jak
je bolestné, když český člověk na německém ostrůvku mezi Němci musí žít, a jaké
pomoci. Takový člověk český se nemůže pohybovat, jak by chtěl, každý se na něho
dívá stranou a ho za nějakého jiného člověka uvažuje. A obzvláště v této
době, kdy advokáti a doktoři sem přicházejí a na schůzích a slavnostech řeční.
Je to až hanba poslouchat, jak například z Hostěnic pan Kraupl, který je
cestářem, je to tolik jako státní služba, a stát mu práci dal, kdežto by tu
práci také nějaký český člověk poctivě dělal, ne takový zpupný člověk, který je
na ostrůvku Obman des Turnvereines (vedoucí tělovýchovné jednoty) a při každé příležitosti nadává na
´Böhmische Gesindel´a tady český stát ho podporuje. Kdyby on si držel tu
silnici, jak se patří v pořádku.
Loňského
roku, když byla v Hostěnicích slavnost, přijel tam jeden český cukrář, jak
se jmenoval, nevím. Kraupl ho uhlídl a hned zavolal dr. Fleischhakera a řekl mu
- ´ist schon wieder da, das böhmische Gesindel, den jagen wir weg´, (´Už je tady ta česká sebranka, toho vyženeme.´) Pak
oba šli k němu a obchodník se legitimoval, že může prodávat kdekoliv,
zůstal, ale zato říkali to těm ordner-pořadatelům a oni zas dětem, aby u toho
cizího nikdo nic nekupoval, ale přesto on hodně prodal. 29.6. – minulý měsíc se
odbývala v Lysovicích slavnost slunovratu (Sonnenwende), při kterém
všechny obce zastoupeny byly, i z Čechyně a Komořan, a před slavností byli
hosté Kraulem uvítáni, pak se ujal slov dr. Fleischhaker z Rostěnic. Jeho
řeč byla jehlou do českého srdce, kterou on se vyjádřil a pronesl slov proti
Národní jednotě ve Vyškově, jejich práci a ukázal prstem na Vyškov a přitom
řekl: ´Die herliche minderheitschule in Kutscherau´, (Ta nádherná
menšinová škola v Kučerově /narážka na novou českou školu, kterou
vybudovala Národní jednota pro české děti. V Kučerově bylo 106 občanů
české národnosti a 728 německé../) při kterém bylo voláno fuj. Pak řekl i kdyby
byla celá česká země zaplavena legionáři, oni se ohnout nedají:´Wir Deutschen
sind früher als die Tschechen, dast ist tschechische Lug, das die
Tschechen früher da waren, das ist ihr
Prinzip nur zu lügen, das beweist die hörliche Volkszehlung´ (My, Němci,
jsme byli dříve než Češi, to je česká lež, že Češi zde byli dříve, to je jejich
princip lhát, to dokazuje nesvobodné sčítání lidu /narážka na sčítání lidu
v roce 1921, kterým se Němci cítili poškozeni, protože prý bylo upraveno
ve prospěch Čechů./) a jiné, potom je varoval, aby byli sobě
věrni, aby byli pyšní na svůj kroj, dokud ten nosit budou, budou z nich
věrní Němci a jak ten odstraní, budou se topit, až se německá věc utopí.
Ječmene se dosti pošlapalo, pak chtějí mít úlevu daně.
Slavná
národní jednoto!
Nechci,
aby byl ten cestář ze služby vyhozen, ačkoliv by mu to patřilo, ale chci, aby
dostal jeho nadřízený důtku a budu sledovat věc nadále.
Též
podobně je na Ostrůvku v hostincích, když přijde nějaká listina
v české řeči tištěná, která má být vyvěšena v hostinci, kdepak to. Ta
vandruje do kamen neb na záchod, přesvědčte se sami o tom, německé plakáty visí
půl roku v každém hostinci, ale český plakát musí ihned zmizet, třebas je
to rozkaz od hejtmanství nebo od jiného úřadu.
Na
Ostrůvku 2. července 1922 – Občan z Ostrůvku
Tento
dopis je svědectvím jednak o skutečném smýšlení Němců, které se za celých
dvacet let trvání první republiky v podstatě nezměnilo, ale také o úloze
jejich masových organizací, zejména tělovýchovných, kulturních, národopisných,
mládežnických a jiných, které měly rozhodující vliv na udržení ´velkoněmecké
myšlenky.´. K tomu přistoupil stálý růst vlivu nacionalistických německých
stran, a to DNSAP (Deutsche nationalistische Arbeiterpartei – Německá
nacionálně socialistická dělnická strana), což byla v podstatě odnož
nacistické NSDAP (Nationalsozialistische deutsche Arbeiterpartei – Nacionálně
socialistická německá dělnická strana – Hitlerova nacistická strana), a dále
DNP (Deutsche Nationalpartei – Německá nacionalistická strana). Jejich negativistický
program a otevřená orientace na rozbití republiky, se kterou souhlasili mnozí
obyvatelé ostrůvku, nakonec vedla k rozpuštění těchto stran
československými státními orgány. (DNSAP i DNP byly německé negativistické
strany v předmnichovské ČSR, které měly v podstatě stejné cíle jako
Hitlerova strana. Proto byly v roce 1932 československými úřady jako
protistátní rozpuštěny.)
Růst
nacionalistických tendencí a separatistických nálad Němců vyvrcholil po nástupu
Hitlera k moci a po založení jednotné sudetoněmecké strany SdP
(Sudetendeutsche Partei) pod vedením Henleina, která se brzy stala nejsilnější
politickou stranou v ČSR (svým zastoupením v parlamentě). Postupně se
v této straně sjednotily všechny bývalé německé strany. Také na ostrůvku
ji volila převážná většina Němců. Výjimku tvořily malé počty sociálních
demokratů a komunistů, kteří proti tomuto vývoji vedli nerovný boj.
Ve
druhé polovině třicátých let bylo zřejmé, že se Němci staví otevřeně proti
republice a všemi prostředky pracují pro připojení pohraničních oblastí
k velkoněmecké říši. Tak nakonec došlo k Mnichovu, který měl být
podle nacistických představ začátkem konce celého českého národa.
Od Mnichova k 15. březnu 1939
Mnichovský
diktát proti Československu a následné odstoupení pohraničních území německé
říši přijala většina Němců s fanatickým nadšením jako dějinné vítězství
velkoněmecké myšlenky. Vstup Wehrmachtu do odstoupeného území byl nadšenými
davy vítán jásotem, hraničící s davovou extází.
Ale
přesto se našli i nespokojenci. Byli to Němci z míst, která nespadala do
záboru. Začali se proto také dožadovat připojení k říši. Tak se zrodila různá
memoranda požadující přivtělení Brna, Olomouce, Moravské Ostravy i kdejakého
ostrůvku německé menšiny. Také z Jihlavy a Vyškovska přicházely až do
poloviny října 1938 do Berlína telegramy místních Němců s úpěnlivými
prosbami o připojení k Německu.
Všechny
tyto žádosti zůstaly nevyslyšeny. Hitler měl totiž s těmito Němci jiné
záměry. Mnichov byl pro něj první etapou realizace plánu na ovládnutí českého
prostoru. Těch 240 000 Němců, kteří zůstali na území druhé republiky, mělo
být využito jako nová pátá kolona. Přesto,
že 7. článek mnichovské dohody určoval, že na základě práva opce má být
provedena výměna obyvatelstva, nebyla tato ustanovení realizována. Němcům byl
dán pokyn, aby „za každou cenu vytrvali na svých pozicích a čekali
s důvěrou na další opatření vůdce“.
Od
samého začátku měli v nové republice vytvářet situaci podobnou té, kterou
před Mnichovem úspěšně připravovalo henleinovské hnutí. Vůdcem německé menšiny
v Česko-Slovensku se stal bývalý poslanec za SdP Kundt. Ten již 7.
listopadu 1938 ustavuje klub nacionálně socialistických poslanců, který má
„pečovat o rozvoj německé menšiny uvnitř nových hranic“. Koncem listopadu zakládá
tzv. „Ústřednu německého úřadu práce“, která se stává novým střediskem německé
propagandy u nás. Tato organizace s pobočkami v Českých Budějovicích,
Jihlavě, Brně, Olomouci a Ostravě a s funkcionáři v každé obci, kde
žije alespoň 200 Němců, se stala nástrojem promyšleného ovládání všech
německých obyvatel, kteří žili v tzv. druhé republice. Důvěrníci
Arbeitsamtu byli také ve všech obcích
vyškovského ostrůvku. Podle pokynů funkcionářů z Brna, kteří často tyto obce
navštěvovali, připravovali Němce na nastávající úkoly. Současně jim slibovali
všestrannou pomoc a zlepšení životních poměrů.
Ku příkladu 5.1.1939 oznamují Vyškovské noviny, že do Pomořan dojíždí
z Brna poslanec Kralitschek a vyplácí německým občanům různé podpory a
slibuje další finanční půjčky. To je má zřejmě povzbudit k úkolům, které
budou brzy plnit a o nichž české obyvatelstvo zatím nic netuší.
Požadavky
nacistů se stupňovaly, a tak postupně dává Beranova vláda souhlas
k činnosti NSDAP na území Česko-Slovenska a povoluje Kundtovi, aby
příslušníky německé menšiny organizoval v tzv. Volksdeusche
nationalistische Arbeiterpartei (VDNSDAP). Její součástí byla branná organizace
Deutschvölkische Mannschaft (DVM), nápadně se podobající henleinovským
ordnerům.
Přesto
však Němci stále nebyli spokojeni a prohlašovali, že se jim ve druhé republice
nevede o nic lépe než v té první. Chtějí v podstatě vytvořit stát ve
státě a v tomto smyslu předkládají československé vládě ke schválení
statut, která má tato německá výsadní práva zakotvit. Když vláda chce pod tlakem
i těmto nehorázným požadavkům vyhovět a Beran Kundtovi osobně nabízí, že jej
dosadí do vlády jako ministra pro německou menšinu, odjíždí Kundt
v polovině února 1939 „na léčení do říše“. Pravým důvodem je však neochota
přijmout nabízené ústupky, protože by tím německá propaganda ztratila vítr
z plachet a nemohla by znovu hovořit o utlačování Němců. Události nabírají
rychlý spád. Němci se začínají zdravit pozdravem „Heil März“ a ze všech stran
se množí pověsti, že Hitler zabere i zbytek republiky.
V sobotu
11. března 1939 dostávají funkcionáři německé menšiny v Česko-Slovensku
příkaz k zahájení přípravných provokačních akcí. Také brněnští a vyškovští
Němci dostávají z Vídně pokyny vyvolat incidenty a srážky s českým obyvatelstvem.
V Brně mělo být podle připraveného plánu několik Němců „povražděno českou
soldateskou“, což mělo posloužit jako záminka pro vpád Wehrmachtu.
Současně
vydává Goebbels nacistickému tisku pokyny k zahájení a vystupňování široké
protičeské kampaně, která měla využít údajného utlačování německého
obyvatelstva ve druhé republice. Probíhají také horečná jednání nacistických
funkcionářů o odtržení Slovenska od Čech a Moravy a o vyhlášení samostatného
Slovenského štátu.
V neděli
12. března je v Praze za účasti mnoha zahraničních vystavovatelů
slavnostně zahájen vzorkový veletrh. V Praze a na mnoha dalších místech toho
dne vlají prapory s hákovými kříži. To Němci oslavovali Heldendenktag (Den
hrdinů) – povolený i s vlajkoslávou Beranovou vládou. Němci využívají této
příležitosti, aby vyrukovali do ulic a provokovali české obyvatelstvo a
policii. Německé velvyslanectví je však nuceno hlásit do Berlína, že se Češi
nenechávají k žádným akcím vyprovokovat. Obratem Berlín nařizuje zasáhnout
rázněji. A tak provokace pokračují.
Příští
den, 13. března, již německý tisk křičí do celého světa lži o napadení klidně
manifestujících Němců: „Brno. V neděli se soustředila česká chátra
k rušení oslav Dne hrdinů a policie nečinně přihlížela, jak se Češi
pokoušeli strhnout německé vlajky, napadali Němce, provolávali hanbu vůdci
německého lidu, a když Němci začali zpívat píseň hnutí a zdravili vztýčenou
pravicí, policie jim srážela ruce.“ Podobně psaly nacistické plátky o dalších
místech.
Také
v osadách vyškovského ostrůvku došlo 12. března k provokacím a násilnostem
Němců vůči českému obyvatelstvu. Akce pokračovaly během 13. března.
Němečtí
korespondenti pokračovali ve vymýšlení hrůzostrašných zpráv i pověstí. Tak 14.
března psali, že do obce Ivanovice prý přijel agronom Wacek z německého
jazykového ostrůvku, který vypověděl, že „obec Wischau, ležící v tomto
prostoru, byla násilně obsazena silně vyzbrojenou českou pěchotou, vyrabována a
nakonec zapálena. Češi zapálili všechny stodoly německých usedlíků. Ráno byl až
z Brna pozorován obrovský požár v oblasti obce Möderitz. Přiblížit se
k vesnici však nebylo možné, protože přístup byl uzavřen. Není pochyb, že
celá vesnice je v plamenech. O osudu obyvatelstva není nic známo.“
I
když pomineme snahu umístit Vyškov do německého jazykového ostrůvku, víme, že
se jednalo o naprostý výmysl. Nakonec se ukázalo, že „hořící vesnice“ byla
v jednom případě zapálený stoh a ve druhém dřevěná bouda, kterou ordneři
zapálili, aby opatřili viditelné signály údajných požárů založených Čechy.
V Brně
nepřetržitě zasedalo vedení DVM a vysílalo spojky a styčné orgány na všechny
strany. Měli již přesné zprávy, jak bude okupace provedena. Pokračovaly také
demonstrace v Brně, Praze, Olomouci a dalších místech, a to i ve večerních
hodinách. To však již Wehrmacht obsazoval Ostravu. Začínala operace
„Märzwirbel“ Březnový vítr), znamenající okupaci českých zemí. Ve večerních
hodinách pak přináší pražský rozhlas zprávu o ustavení samostatného Slovenského
štátu. Rozpad republiky je dokončen.
Již
v časných ranných hodinách 15.3. jsou vyškovští funkcionáři uvědoměni o
cestě prezidenta Háchy do Berlína a o jeho souhlasu s okupací Čech a
Moravy. Ráno 15. března 1939 je sychravé a nevlídné, padá sníh s deštěm a
na zemi se tvoří čvachtající břečka. Starosta Vyškova dr. Hon je na radnici a
radí se se svými spolupracovníky, co dělat.
Ví, že nacistická vojska zahájila 06.00 hod. ráno ze všech stran postup
do nitra republiky. Očekává, že přijedou ze směru Olomouc-Prostějov asi kolem
poledne. Ale již před devátou hodinou se na radnici začala dobývat skupina
Němců z ostrůvku s tím, že ji přišli přebírat. Dr. Hon je přijal dole
ve strážnici. Vyjednával s nimi česky. Vyslechl jejich žádost a pak je půl
hodiny přesvědčoval, že jim radnici nemůže předat, protože to odporuje
nařízením, která dostal a která musí dodržet. Zřejmě se jednalo o samovolnou
akci a přílišnou horlivost některých nacistů z ostrůvku, protože po tomto
vysvětlení zneklidněli a nakonec se vzdálili s poznámkou, že vyčkají další
vývoj situace.
Kolem
desáté již přijížděli nacistické jednotky na pancéřových vozech. Nikdo kromě
malé skupiny Němců je nevítal, nikdo nejásal. Občané stáli mlčky,
s vážnými obličeji. Vozy se seřadily na náměstí a velící důstojník se
odebral ke starostovi, aby převzal město pod svoji pravomoc. Část jednotek
vykonala „zdvořilostní návštěvu“ v obcích německého ostrůvku a byla zde i
ubytována. Zde byli němečtí vojáci přivítáni s nadšením, vlajkoslávou a
bohatým pohoštěním. Vždyť německé obyvatelstvo ostrůvku se dočkalo splnění
svých dlouholetých tužeb. Stali se občany velkoněmecké říše a začala nová etapa
jejich života. Pravděpodobně nikdo z nich netušil, jakou katastrofou
„tisíciletá říše“ a tím i německý jazykový ostrůvek skončí.
Léta německé okupace 1939 – 1945
Okupace
českých zemí nacistickým Německem zásadně změnila život a osudy obyvatelstva
vyškovského okresu. Již dopoledne příštího dne, 16. března, vysílal rozhlas
Hitlerův výnos zřízení „Protektorátu Böhmen und Mähren“- protektorátu Čechy a
Morava ( takto dvojjazyčně, německy na prvém
místě , se od tohoto dne u nás musely uvádět všechny veřejné nápisy),
který pak byl uveřejněn i v tisku. Formulace napovídala, že vládnout a
rozhodovat budou Němci. Protektorátní vláda měla být před světem zástěrkou
jakési státnosti a český lid byl určen jen k práci a plnění vydaných nařízení.
V dalších
dnech podnikl Hitler triumfální cestu po okupovaných územích. Ráno 17.3. jel
zvláštním vlakem přes Jeseník a měl namířeno napříč Moravou do Vídně. Nejdříve
se krátce zastavil v Olomouci a další zastávka byla plánována v Brně.
Nacisté z Vyškova a z ostrůvku
si nenechali ujít příležitost pozdravit „svého vůdce“ při průjezdu Vyškovem.
Kolem desáté hodiny bylo nádraží plné. Prapory, transparenty nápisem „Wir
danken unserem Führer!“ (Děkujeme našemu vůdci!) a nadšené provolávání „Heil
Hitler!“ vítalo zvláštní vlak, který pomalu přejel vyškovským nádražím a
pokračoval k Brnu. Jen krátce se v jednom okně objevil Hitler a
zdravil vztýčenou pravicí a to stačilo, aby všichni byli u vytržení. Slepě a
fanaticky věřili, že nyní nastává vytoužený „velkoněmecký ráj“.
Prvním
vážným zásahem okupantů bylo vyhnání českých učitelů z německého
jazykového ostrůvku a uzavření všech českých škol v tomto prostoru. Okrsek
Národní jednoty, který zde existoval, ukončil svoji činnost prakticky již po
mnichovských událostech. Právě Národní jednota, která měla za úkol pečovat o
ochranu českých lidí v německém jazykovém ostrůvku a jejich kulturní,
národnostní a sociální zabezpečení, měla nejvyšší zásluhu o menšinové školství
na ostrůvku. Po převratu v roce 1918 byly zde postupně založeny české obecné
školy v Hlubočanech, Terešově, Kučerově, Čechyni a Komořanech. V roce
1926 byla v Kučerově zřízena česká měšťanská škola a postupně
v ostatních místech i školy mateřské. Nové školní budovy byly postaveny
v Komořanech, Kučerově a Čechyni.
To
vše nyní zabrali Němci. A netrvalo dlouho a po učitelích se musela vystěhovat
z ostrůvku i řada českých obyvatel. Na ostrůvku měli postupně žít jen
Němci.
Začíná
upevňování nacistické moci a vedoucích pozic ve všech oblastech života okresu a
města. V březnu 1940 byl zemským víceprezidentem na Moravě jmenován dr.
Karel Schwabe, jeden z nejfanatičtějších nacistů, který sehrál rozhodující
úlohu při přípravě okupace na Brněnsku v březnu 1939. O vztahu
k Čechům svědčí jeho výrok, že: „Pokud jde o problém českého národa, je
tendence u německých vedoucích kruhů definována opatřením asi sedmi milionů
rakví“ – což byl zhruba celkový počet českých obyvatel protektorátu.
Skutečným,
i když tajným cílem nacistů byla „úplná germanizace tohoto prostoru a lidí“.
Vycházeli ze zásad pangermanismu, který již v 19. století prohlašoval, že
Čechy a Morava jsou „starým německým historickým územím, kde Češi představují
nevítaný živel“.
Proto
také v roce 1940 nacistické vedoucí kruhy začaly pracovat na konkrétních
opatřeních k „řešení české otázky“ a kromě jiných institucí také pobočka
říšského protektora v Brně vypracovala návrh na zřízení kolonizačních
koridorů. Jeden z nich měl spojovat území severozápadní Moravy
s Brnem. Druhý koridor měl vyjít z Brna směrem na Vyškov, Olomouc a
Opavu. Města Olomouc a Brno měla být spojena s německými územími na severu
a jihu Moravy. Oba koridory měly oddělit Moravu od Slovenska.
V tomto
plánu hrálo svoji důležitou úlohu i město Vyškov. Mělo se totiž stát centrem
německého osídlení, které bude navazovat od vesnic německého jazykového
ostrůvku k prostoru, který bude vysídlen kolem německého vojenského
cvičiště a střelnice a postupně kolonizován německými osadníky tak, aby
jednotlivé prostory vytvořily souvislé německé kolonizační pásmo napříč celou
Moravou.
Z těchto
důvodů bylo přikročeno k reorganizaci správy ve Vyškově i v okresu.
Nacisté si byli vědomi, že dosavadní česká správa s dr. Honem plní své
úkoly s malým nadšením pro německé snahy.
Aby urychlili realizaci svých germanizačních plánů, dosadili na vedoucí
místa vybrané nacisty a celý správní aparát reorganizovali podle svých potřeb.
Starostu dr. Hona později zatkli a odvlékli do koncentračního tábora, kde
zahynul.
A
tak byl dne 9. srpna 1940 po předchozím rozpuštění starého obecního
zastupitelstva uveden v úřad nový vládní komisař, sudetský Němec Karl
Matzal, za početné účasti zástupců německé branné moci a obcí německého
jazykového ostrůvku. V nástupním projevu Matzal zdůraznil, že „Vyškov byl
a zůstane německý“.
Na
podzim, v říjnu 1940, se ujal svého úřadu i nový okresní hejtman Johann
Bergmann. Při této příležitosti zdůraznil nový brněnský Oberlandrat, který
Bergmana uváděl do funkce, že „obsazení vedoucích míst ve Vyškově německými
úředníky je podmíněno dobovými okolnostmi a potřebami tohoto prostoru“. Víme
již, jaké dobové potřeby a okolnosti to byly. Byly vytvářeny předpoklady pro
postupnou likvidaci českého živlu v tomto prostoru a jeho plnou kolonizaci
německým obyvatelstvem.
Potvrzením
těchto záměrů bylo na podzim 1940 nařízené vystěhování českého obyvatelstva
z 33 obcí Vyškovska a Drahanské vrchoviny ( z toho 16 obcí okresu
Vyškov), které mělo být uskutečněno v průběhu roku 1942. Pozdější válečné
neúspěchy Německa a vnitřní hospodářské problémy způsobily, že celá akce byla prakticky
ukončena až koncem roku 1944. Ale to již bylo jasné, že nacistické plány na
německou světovládu zkrachovaly.
V době
zahájení akce však bylo Německo na vrcholu slávy. Opojení z válečných
vítězství v Polsku a na západě dávali Němci ve Vyškově neskrývaně najevo.
Jednotlivá vítězství nacistických vojsk zde byla oslavována s velkou
pompou. Své nadšení dávali najevo i samostatnými akcemi. Ku příkladu 20.5.1940
projížděli Němci z ostrůvku v uniformách SA a SS Vyškovem na
nákladních autech, zpívali nacistické písně a vyvolávali bojová hesla.. Po
celonoční oslavě, posíleni alkoholem, zrána 21.5. pak strhli sochu T. G.
Masaryka, památník Miroslava Tyrše a Františka Palackého. Vedoucím akce byl
Filip Winter, rolník a speditér z Hlubočan, fanatický nacista, se svými
syny a dalšími „soukmenovci“.
Na
„oslavu vítězného ukončení válečného tažení na západě“ bylo ve dnech 25.6. až
1.7. 1940 denně od 12.00 do 12.15 hodin vyzváněno všemi zvony v celém
okrese. (Podobné vyzvánění bylo nařízeno rovněž v únoru 1943, tehdy ovšem
„k poctě padlých u Stalingradu“.)
Cítili
se již pány Evropy a s postupujícími vítězstvími rostla i jejich arogance
ve vztahu k Čechům. Domnívali se, že již není třeba skrývat, že „Němci
jsou pány a Češi méněcenný národ“. Jejich vztahy k českému obyvatelstvu
vyplývaly z jednoznačného stanoviska rasově politického úřadu NSDAP
k národnostní politice vůči cizím národům, které zdůrazňovalo, že: „Na
Čechy je třeba pohlížet z rasového hlediska stejným způsobem jako na
Poláky: převažují u nich optické rysy, a proto je nelze poněmčit jako celek, i
když pro poněmčení přichází v úvahu větší část Čechů než Poláků.
V osobním styku se německý voják řídí podle týchž principů, jež jsou
platné pro ostatní slovanské národy. Z národně politického hlediska je Čech
pro Němce právě takovým nepřítelem jako
Polák. Má-li Čech v daném okamžiku jiné postavení než Polák, je to
pouze dočasný důsledek okolností, za kterých došlo k rozbití
Československa.“
Tuto
linii doplnil po svém nástupu v říjnu 1941 zastupující říšský protektor Heydrich
v nástupním projevu, kdYž prohlásil, že „tento prostor se musí stát
německým a Čech tady nemá už konec konců co pohledávat“.
V souvislosti
s narůstajícím germanizačním úsilím bylo omezováno české školství. To se
projevilo i ve Vyškově. V budově české měšťanské školy ve Vyškově byla
zřízena německá obecná škola pro chlapce. Měla sloužit pro německé žáky
z celého okresu, celkem asi 200 chlapců. Při tom ve Vyškově do té doby
existovala jedna třída německé školy, která pro skutečný počet německých žáků
naprosto stačila. Pro německé děti z ostrůvku existovala od roku 1918
škola v Lysovicích, tzv. Haupschule (hlavní škola, která měla stejný
charakter jako měšťanská škola). Nyní tyto děti a také děti z Blanska
musely dojíždět do Vyškova. A tak se 750 českých dětí tísnilo ve druhém patře
měšťanské školy a 120 německých žáků mělo k dispozici celé 1. patro a
ještě tři místnosti v přízemí. Bylo vystěhováno a postupně rušeno i
gymnázium pod záminkou, že v budově gymnázia je třeba zřídit pomocnou
polní nemocnici pro Wehrmacht. Postupně byly pro německé školy zabrány i budova
ostatních českých škol a tyto umístěny v místnostech, kde dříve byly
chlévy.
Vyškov
byl stále více využíván pro akce, které ho měly veřejnosti prezentovat jako
staré německé město a správní středisko německého ostrůvku. Nejen že byl Vyškov
vládním komisařem Matzalem přihlášen do tzv. „Svazu německých měst“, ale
všechny oslavy, které se dříve odbývaly na ostrůvku, se nyní konaly přímo ve
Vyškově.
Jedna
taková akce měla i neblahé důsledky pro vyškovské občany. Bylo to v neděli
15. března 1942. Vyškovští Němci společně s Němci z ostrůvku
oslavovali „Heldendenktag“(Den hrdinů). Táhli v průvodu
s prapory přes město ke kasárnám a
k letišti a pak zpět. Když se vraceli k náměstí, kde se měl odbývat
slavnostní akt, čeští občané právě vycházeli z kostela. Když spatřili
průvod, aby nemuseli, jak bylo nařízeno, zdravit nacistické vlajky a symboly,
utíkali zpět do Kostelní ulice. SA-mani , kteří průvod doprovázeli, některé
bližší občany inzultovali, sráželi jim čepice a klobouky z hlav a sprostě
jim nadávali. Vládní komisař Matzal, který celé vystoupení pozoroval od
radnice, se rozčílil, označil jednání českých obyvatel za provokaci a
protistátní vystoupení a celý případ ohlásil gestapu. Zakrátko, 21.3.1942,
přijelo do Vyškova zatýkací komando brněnského gestapa a podle seznamu, který
Matzal připravil, zatkli dvacet vyškovských občanů, kteří pak byli převezeni do
Brna do Kounicových kolejí. Po šesti týdnech vězení a výslechů s fyzickým
násilím byli propuštěni. Měli štěstí, že se to nestalo v době
heydrichiády, a tak vyvázli životem.
Dne
10.8.1942 se na vyškovském náměstí odehrál slavnostní ceremoniál, kterým se
slavil „Erntendenktag“ (Den díků za úrodu), dožínky, kde němečtí rolníci
z ostrůvku za účasti mnoha nacistických funkcionářů slibovali vůdci, že
nebudou litovat sil pro konečné vítězství říše.
Na
všech těchto a mnoha dalších akcí se aktivně podíleli vyškovští Němci. Převážná
většina byla převzata do Hitlerovy NSDAP, mnozí se stali členy SA, SS, bezpečnostní
policie a gestapa, a protože uměli česky a znali poměry, byli nebezpečnější než
říšští Němci. Někteří se přímo podíleli na okupační správě, jako kupř. Arnold
Essler, bývalý ředitel německé školy v Lysovicích, Johann Drabek,
Ortgruppenleiter der NSDAP“, vedoucí nacistů na Vyškovsku, Karl Janoschek a
celá řada dalších, kteří přímo ovlivňovali německou správu Vyškovska.. Tato
vedoucí vrstva, ale i obyčejní Němci, projevovali zvláštní pýchu a nadřazenost.
Plně souhlasili s teoriemi o nadřazenosti německé nordické rasy a panského
německého národa, předurčeného vládnout ostatním „rasově méněcenným“ národům.
S nadšením
souhlasili s plány na vyhlazení „méněcenných“ židů a většiny Slovanů,
které nebude možno germanizovat, a iniciativně plnili všechny zločinné příkazy
Hitlerovy kliky. S uspokojením se vyjadřovali o konkrétních protižidovských
opatřeních na Vyškovsku, vyslovovali souhlas s tvrdým postupem proti
českým „velezrádcům“ a s vystěhováním českého obyvatelstva z mnoha
obcí Vyškovska a Drahanské vysočiny. Byli to oni, kteří si vymohli zákaz
usazování těchto vyhnanců v obcích německého jazykového ostrůvku.
A zůstali věrni nacismu až do úplného konce třetí říše,
Většina
německých mužů z ostrůvku bojovala v nacistickém Wehrmachtu a část i
v jednotkách SS. Nikterak si nezadali s ostatními nacisty. Někteří dokonce vynikli v celoarmádním
měřítku. Tak kupř. 21.1.1944 byl ve Vyškovských novinách uveřejněn článek
s titulkem: „První nositel Rytířského kříže z kraje Brno“. Sdělovalo
se v něm, že „12. prosince 1943 udělil Vůdce Oberfeldwebelovi Martinu
Hrustakovi Rytířský kříž Železného kříže“. Dále bylo uvedeno, že jmenovaný
pochází z Čechyně a byl začátkem ledna na dovolené v rodné obci. Byl
také přijat Oberlandratem v Brně a okresním hejtmanem ve Vyškově, který mu
před odjezdem na frontu předal dar.
Dne
26.5. byla ve Vyškovských novinách další zpráva o „hrdinovi z Čechyně“.
Sděluje se v ní, že Oberfeldwebel Martin Hrustak, příslušník
východopruského granátnického pluku, byl dne 20.4.1944 znovu osobně vyznamenán
Adolfem Hitlerem. Jako 473. vojákovi německé branné moci mu byla udělena
„Dubová ratolest k Rytířskému kříži Železného kříže“, což bylo jedno
z nejvyšších nacistických vyznamenání. Jeho povýšení a vyznamenání bylo
oslaveno ve Vyškově na slavnostním shromáždění všech Němců.
A
nakonec 8.9.1944 popisují Vyškovské noviny podrobně průběh smutečního obřadu,
který proběhl 1. září na vyškovském náměstí, kde se konalo rozloučení
s padlým Oberfeldweblem Martinem Hrustakem z Čechyně, který, jak se
uvádí, „23. srpna zemřel za Vůdce a vlast“. Jeden z mnoha Němců z ostrůvku,
který zbytečně položil život za zločinné plány nacismu. Přes všechno úsilí však
Wehrmacht stále ustupoval a válka se blížila k Moravě.
Ostatní
zbylí Němci, v podstatě jen mladí kluci a staří dědci, museli uposlechnout
výzvy a po totální mobilizaci nastoupili do tvořících se jednotek Volkssturmu.
Dne 7. ledna 1945 nastoupili na vyškovském náměstí k slavnostní přísaze a
pochodu jednotky z obcí německého jazykového ostrůvku. Přísahali, že budou
bojovat až do konce za vůdce Adolfa Hitlera, který znovu v novoročním
projevu zdůraznil: „Hodina vítězství přijde.“
Jen
málokteří prohlédli a vyvodili z toho osobní důsledky, jak tomu bylo
v případě syna Filipa Singera, organizátora akce z 21.5.1940, o které
je zmínka v předešlé stati. Tento syn, příslušník SS, zřejmě pod dojmem
poznání o přicházející odplatě za spáchané zločiny zběhl v polovině dubna
1945 od své jednotky v prostoru Moravské Ostravy a tajně se vrátil domů do
Hlubočin. Zde zastřelil otce, všechny sourozence a pak sám sebe. Matka, která
náhodou nebyla doma, se zachránila. Tak se celá rodina stala obětí zločinné
politiky nacismu.
Nacistické
vedení mezitím v tajnosti připravovalo opatření ARLZ, která měla být
uskutečněna při ústupu nacistických německých vojsk. Měly být zničeny budovy,
podniky, zařízení, komunikace, spoje, železnice a zanechána spoušť.
Sami
se rovněž připravovali. Mnohé rodiny odsunuli včas do bezpečí a postarali se,
aby po nich nezůstali důkazy o jejich zločinech. Zničili všechny spisy a
dokumenty, zejména ty, které by je mohly kompromitovat a usvědčit ze zločinů
proti českému obyvatelstvu.
Když
se fronta přiblížila ke Slavkovu, nasadili Němci proti Rudé armádě, postupující
ze směru Slavkov-Vyškov, spolu
s jednotkami Wehrmachtu i jednotky Volkssturmu, které společně
s nimi byly u Rusínova rozprášeny. Nakonec, když se přiblížila sovětská
vojska k Vyškovu, všichni vedoucí uprchli a ponechali zbylé obyvatelstvo
jejich osudu.
Závěr
Válka
skončila a pro Vyškovsko, stejně jako pro celou naši republiku, začínal nový,
svobodný život. Ustavené revoluční orgány musely ve spolupráci se sovětskou
posádkou řešit mnoho úkolů. Z nich na prvním místě byla organizace
znovuosídlení obcí, ze kterých byli občané fašisty nuceně vystěhováni, a dále
definitivní řešení problému německého jazykového ostrůvku. Jako němečtí
obyvatelé byli podle zákona příslušníky nepřátelské mocnosti, a proto museli
být internováni. Byl pro ně ve Vyškově zřízen zvláštní internační tábor, a to
nejdříve v budově zámku, a pak byli přemístěni do leteckých kasáren, kde
pracovali na odklizení trosek budov, které Wehrmacht při ústupu zničil. Většina
německých dětí byla umístěna v městských jeslích. Zajatecký tábor
německých vojáků byl v Lulči.
Pro
zajištění německého majetku ve vesnicích ostrůvku byli jmenováni národní
správci, a protože bylo jasné, že německé obyvatelstvo bude podle rozhodnutí
konference vítězných mocností z Postupimi vysídleno, bylo rozhodnuto o
osídlení německých usedlostí českými občany. Přednost měli obyvatelé
z vysídlených vesnic v prostoru střelnice, jejichž domy byly úplně
zničeny, a rodiny volyňských Čechů, kteří se účastnili bojů za naše osvobození
a přesídlili z SSSR do vlasti. Uskutečněním tohoto záměru do konce
prosince 1945 se německý jazykový ostrůvek stal minulostí. Tak se uzavřela
jedna kapitola dějin Vyškovska.
V souladu
s usnesením postupimské konference vítězných mocností a s dekrety
prezidenta dr, Edvarda Beneše, byli pak
v roce 1946 zbylí občané odsunuti do okupačních pásem spojenců
v Německu. Naše republika se stala národním státem Čechů a Slováků.
Zbavila se německého obyvatelstva , svých bývalých občanů, kteří od vzniku
republiky v roce 1918 zaujali k tomuto státu negativní stanovisko a
z vlastní vůle přijali německé státní občanství.
Přesto,
že měli všechna práva a podmínky pro svobodný rozvoj (německé obyvatelstvo mělo
v ČSR všechny stupně škol, zastoupení v parlamentu, svůj německý tisk
a stejná práva, jako ostatní obyvatelé), stali se expoziturou německého
imperialismu a fašismu u nás. Svými postoji a požadavky se podíleli na
mnichovské zradě, rozbití a likvidaci československého státu a rozpoutání druhé
světové války, v níž zahynulo 50 milionu lidí.
Podíleli
se na nacistických zločinech, které kromě morálních a materiálních ztrát měly za
následek smrt 365 000 československých občanů, kteří zahynuli
v německých věznicích a koncentračních táborech i na bojištích, a na
přípravě a postupném provádění genocidy českého národa. Jen ve Vyškově se obětí
nacistické zvůle stalo 17 občanů a na celém Vyškovsku to bylo 580 obětí na
životech. Na tyto skutečnosti nikdy nezapomeneme.
Proto
farizejské tvrzení sudetoněmeckého landsmanšaftu o neoprávněném a nezákonném
vyhnání sudetských Němců ( O vysídlení německého obyvatelstva rozhodly vítězné
mocnosti v závěrech postupimské konference.) a jejich požadavky na zrušení
Benešových dekretů, vrácení majetku a právo Němců usídlit se znovu
v pohraničí, chápeme nejen jako snahu o revizi dějin, ale i snahu velkého,
nyní sjednoceného Německa dostat suchou cestou zpět vše, co Hitler svou
zločinnou agresivní politikou a prohranou útočnou válkou ztratil. To nesmíme
připustit.
Jsme
pro mírové a přátelské soužití s Německem jako rovný s rovným bez
oživováni stínu minulosti. Toho však nelze dosáhnout falšováním historie, ale
jen pochopením jejich souvislostí a uplatněním poučení z nich plynoucích.
Vzájemná
úcta a respekt k zájmům občanů sousedních států, to je naše představa o
spolužití se všemi sousedy, tedy i s bývalými německými občany vyškovského
jazykového ostrůvku a jejich potomky, kteří dnes žijí v Německu a
Rakousku.
Doslov autora
V letošním
roce jsme vzpomínali 55. výročí uskutečnění odsunu německého obyvatelstva
z území Československé republiky z roku 1946. Stalo se tak na základě
rozhodnutí postupimské konference vítězných mocností, které rovněž stanovily,
že veškerý německý majetek bude zabaven na úhradu škod způsobených německou
okupací.
Postupně
však představitelé odsunutých Němců a jejich různé organizace začali
zpochybňovat odůvodněnost odsunu a hovořit o „vyhnání“, „bezpráví“, „genocidě“,
o „porušení práva na vlast“ atd. Nový impuls jim k tomu dal zejména vývoj
po 17. listopadu 1989 a vstřícnost některých našich politiků v čele
s prezidentem Havlem, ten se již v roce 1989 Němcům za odsun omluvil.
V současné době jejich troufalost nabývá na intenzitě, protože k požadavkům
odsunutých Němců a jejich potomků se přidávají někteří Němci dosud žijící
v naší zemi, organizování do Zemského shromáždění Němců v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, které má na pět tisíc členů.( Již několik let uvedené
požadavky odsunutých Němců víceméně podporují i členové Kulturního sdružení
občanů ČR německé národnosti. – pozn. red.)
K prosazování
požadavků odsunutých Němců slouží i jejich tzv. „přátelské“ nebo „sousedské“
návštěvy v místech jejich bývalých měst, obcí a obydlí. Některé organizace
i finančně přispívají k opravám či obnovám někdejších německých objektů.
Jiní však tyto návštěvy využívají pro postupné prosazování svých názorů do
vědomí našich občanů s cílem dosáhnout uznání odsunu jako aktu násilí a
porušení lidských práv.
Tak
ku příkladu 20. dubna 2001 vyšla ve Vyškovských novinách zpráva o „Přijetí
zástupců sdružení obyvatel německé národnosti Vyškovska na radnici“.
Informovala o jednání zástupců jmenovaného sdružení (Gemeinschaft Wischauer
Sprachinsel se sídlem v Aalenu – SRN) se starostou Vyškova.
Podle
stanov této organizace je jejím účelem uchování majetku a péče o něj ve vlasti, kde
mají své kořeny. Zájmem zástupců sdružení bylo navázání přátelských
vztahů s našim městem, které podle jejich názoru bylo mimo jiné též
centrem osídlení německy mluvících obyvatel. Zajímali se pak především
o historii osídlení na Vyškovsku. V jejich materiálech jsou však mnohá
chybná data.
Soudného
člověka zarazí řada nepřesností. Především nepřesný překlad názvu organizace,
který má znít „Společenství vyškovského jazykového ostrůvku“. Chybné je
tvrzení, že německá jazyková oblast (?) vznikla osídlováním Němci ve 14.
století a zahrnovala 60 obcí. Znepokojit také musí tvrzení, že účelem organizace
je uchování a péče o majetek ve vlasti, kde mají své kořeny. O jaký majetek se
jim jedná? Podle mezinárodního práva žádný německý majetek osob, které zde
kdysi bydlely, neexistuje, protože byl zabaven státem jako odškodnění za škody
způsobené nacistickým režimem.
Tvrzení,
že Vyškov byl též centrem osídlení německy mluvících obyvatel, je nehoráznost
připomínající terminologií nacistů za okupace, že „Vyškov byl a zůstane
německý“. Pravdou je, že nikdy německý nebyl, ale přes početní převahu Čechů
měl německé vedení, což byl důsledek tehdejších volebních pravidel. A centrem
německého osídlení se měl stát podle germanizačních plánů nacistů. K tomu
mělo také sloužit vysídlení 33 českých obcí kolem německé vojenské střelnice a
jejich postupné osidlování německými osadníky tak, aby jednotlivé prostory vytvořily souvislé
německé kolonizační pásmo napříč celou Moravou.
Taková
je skutečnost, a proto různé polopravdy, legendy a lži, které
v zastřené formě používají představitelé odsunutých Němců, nemůžeme tolerovat.
Co
však v jednání představitelů bývalých německých obyvatelů ostrůvku
chybělo, byla omluva. Omluva
zejména těm občanům Vyškovska, kteří byli za vlády nacistů postiženi; omluva
českým obyvatelům ostrůvku a zvláště těm, kteří trpěli v době, kdy Němci jazykového
ostrůvku nadšeně hajlovali, požadovali tvrdé zacházení s Čechy a slibovali
Adolfu Hitlerovi věrnost až do hrobu; omluva těm Čechům, kteří byli za
veřejného vyslovení souhlasu Němců z ostrůvku po tisících vyháněni a
vystěhováváni ze svých domovů, bytů a usedlostí v severní části Vyškovska,
aby se mohli uskutečnit vize o „Německé vyškovské oblasti“. Dodnes se těmto
Čechům nikdo ani z odsunutých Němců, ani z německých vládních
představitelů neomluvil.
Chceme
žít v přátelství s německým lidem i s odsunutými Němci, ale jako
rovný s rovným. Toho nemůžeme dosáhnout tolerováním názorů, které vedou
k nesprávnému výkladu dějinných událostí a ke znevažování či dokonce
revizi výsledků druhé světové války, porážky německého fašismu.
Ing. Josef Mikš, Vyškov 2002
Redakce: J. Skalský
připravil:dr. O. Tuleškov
…………………………………………………………………………………………………..
Dohoda
o německých reparacích
(Vydalo ministerstvo zahraničních
věcí v Praze, srpen 1946, Orbis, Praha)
„
… A. Každá signatární vláda zadrží způsobem podle své volby německé nepřátelské
majetky nalézající se na území podrobeném její pravomoci nebo bude jimi
disponovati tak, aby se nemohly státi znovu německým majetkem nebo nemohly
upadnouti znovu pod německou kontrolu a odečte tyto majetky od svého podílu na
reparacích …
…D.
Při provádění ustanovení výše uvedeného paragrafu A majetek, který byl
vlastnictvím členské země Spojených národů anebo osob, které byly příslušníky
této země a nikoli Německa v době anexe nebo okupace této země Německem či
v době jejího vstupu do války, nebude započten na jeho účet reparací. …“
(str. 67-68)
Rozhodnutí
postupimské konference o odsunu Němců z Polska, Československa a Maďarska
z 2. srpna 1945
„…
Spojenecké armády dokončily okupaci celého Německa a německý lid počal pykat za
strašlivé zločiny, jichž se dopustil pod vedením lidí, které v době jejich
úspěchů otevřeně podporoval a slepě poslouchal. …Německý militarismus a
nacismus bude vykořeněn a Spojenci budou nyní i v budoucnu provádět ve
vzájemné dohodě nutná opatření, která by zajistila, že Německo nebude již nikdy
ohrožovat své sousedy nebo světový mír…Konference dospěla k této dohodě o
odsunu Němců z Polska, Československa a Maďarska. Tři vlády uznávají po
projednání otázky ze všech aspektů, že musí dojít k odsunu německého
obyvatelstva .. . ( Z knihy Edvard Beneš, Odsun Němců, str. 97-98,
Praha 1995)