Prof. PhDr. Jiří Frajdl, CSc.
Slovenská otázka v českých dějinách
Pozorujeme-li světové dějiny zjistíme, že v určitém
stupni vývoje se vyskytuje tak-zvaná kurdská, slovinská, estonská, litevská,
lotyšská, baskická, chorvatská a jiná obdobná otázka. Vzniká v době, kdy se
vytváří a působí rozpor mezi existencí poli-ticky a kulturně vyspělého národa a
neexistencí jeho státu. Může tu působit i další faktor, když jeden vládnoucí
národ utiskuje druhý národ, většinou menší a na nižší úrovni. Konečně se v
mírnější podobě setkáme při vzniku národní otázky (například slovenské) také s
tím, že menší národ usiluje o větší podíl na státní moci, na uznáni svých
specifik. Češi vytvářeli českou otázku v Rakousko-Uhersku před rokem 1918 a marně
se snažili o respektování československých specifik svého vývoje ve stalin-ském
modelu (1948-1989), s výjimkou v roce 1968. Neměla by nám tedy být sloven-ská
otázka tak zcela cizí a nepochopitelná.
Národ má na mnohé otázky přibližně stejný názor, má většinou
i společná hodno-tící měřítka, své specifické povědomí, k dispozici také
zkušenosti minulých generací apod. Na smýšlení a chování národa má vliv řada
vnitřních faktorů, například kultura, civilizační úroveň, církev, politické
strany, ekonomická úroveň, stupeň vzdělání apod. Dosud nedoceněnou úlohu hraje
také stát a jeho politicko-mocenská struktura. Z vnějších faktorů je nutno upozornit na chování státních a
etnických sousedů, na vel-mocenské oblasti vlivu, válečné konflikty
apod. U malých národů mají vnější faktory deformující vliv na domácí poměry a
ve strategicky významných dobách dokonce vliv
rozhodující. Takovou skutečností s dočasnými i perspektivními důsledky byl rozpad
habsburské monarchie, mnichovský diktát v roce 1938, vznik a výboje nacismu v Ně-mecku
apod. Do stejné kategorie lze zařadit 15. 3. 1939, srpen 1968, rozpad stalin-ského
modelu v Evropě aj.
Zdroje čechoslovakismu
Vznik čechoslovakismu je spojen s náboženskou otázkou.
V nekatolické emigraci, zejména v Sasku a Lužici, se stýkali čeští a slovenští
protestanti a srozumitelnost českých a
slovenských dialektů je vedle náboženství rovněž vnitřně spojovala. Česká
emigrace přišla do ciziny dříve, ale za vlády Leopolda I. (1657–1705) došlo k re-katolizaci
také v Uhrách. Než se tak stalo, odcházela část nekatolíků z moravských krajů
na Slovensko a také neměla jazykové potíže. Pro mládež vyrůstající ve sloven-ských evangelických rodinách nebyl pojem
česko-slovenské příbuznosti něčím cizím. V Uhrách se používal v Horní
zemi český překlad bible a čeština byla liturgickým ja-zykem. To do jisté míry
posvěcovalo slovensko-české propojení a nelze se divit, že i v odborných
kruzích se hojně vyskytoval pojem lingua bohemoslavica. Zmíněnou jazykovou
tendenci ovšem habsburská vláda nepodporovala a stát má vždy určitý
národotvorný vliv. Staromoravský raně středověký stát netrval tak dlouho, aby
jeho tradice vydržela i v uherském a habsburském státě. Jisté povědomí tu sice
bylo, ale nepěstované a nerozšiřované. Občas
některý učitel, nejčastěji historik a filolog, vzpo-menul společného
státního základu a západoslovenští politologové o mnoho let poz-ději jen
nostalgicky uvažovali o tom, že maďarská přítomnost v Podunají nejen pře-rvala
spojení západních Slovanů se Slovany na jihu, ale také rozštěpila etnickou
sounáležitost a vyvolala odlišný vývoj v českých zemích a na Slovensku.
Neimperia-listický vývoj slovenského a českého národa nepodnítil ani ideologii
sjednocování, třeba i násilnou cestou, jak tomu bylo například v Německu, kde mnohem
větší jazy-kové odlišnosti nezabránily vzniku silného německého státu.
V době tolerančního patentu císaře Josefa II. (1780–1790) se
mnozí čeští stu-denti vzdělávali na slovenských evangelických školách a na
Moravu i do Čech přišli nekatoličtí duchovní, aby vůbec mohl být realizován
náboženský život v českomorav-ských
regionech. Jazykové to opět sbližovalo oba etnické celky, ale byla to síla
schop-ná jen k udržení tradic vzájemnosti, nebyla to síla národotvorná.
Z české strany nebyl zájem Slováky absorbovat, zdůrazňovalo se vzájemné
bratrství vyjadřované v kultuře, vědě, v uměni, ale ne ve státním vývoji. Národ
se vytváří také jazykem i společnými dějinami, společnými prožitky,
stejnými tradicemi, ve kterých je vlastně zhuštěná zkušenost našich předků.
Společný prožitek jsme měli například v roce
Slovensko tvořilo od 11. století integrální součást Uher a s
touto skutečností se nelze nijak vyrovnat, byla reálná a působila. Myslet si,
že lze dodatečně změnit kroky dějin je dětinské, muselo by se působit na to,
aby byly jiné podmínky, podněty a pří-činy tehdejšího vývoje, a to nelze.
Dvacet let meziválečné republiky bylo příliš málo, aby se do rovnoprávného
postaveni dostali Češi i Slováci, když současně zájem z ciziny, z Německa,
Maďarska a Polska vedl k rozbití tohoto státu. V širším měřítku je nutno vidět
úlohu pravicových sil v Evropě, nacistický režim v Německu, sanační vlády v
Polsku a horthyovský fašismus v Maďarsku. Z domácích poměrů stojí za po-všimnutí,
že vždy, když byla u moci pravicové orientovaná síla, republika se rozpa-dala
(1939, 1993) a v době levicových a středových proudů republika vznikla (1918) a
obnovila se (1944,1945).
V době před vznikem republiky se vyvíjel osud Čechů a
Slováků odlišně. V Před-litavsku měli Češi přece jen možnost, díky svému
postoji a někdy i zápasu, kulturně, jazykově, ekonomicky a politicky se
rozvíjet. Český národ se tu formoval v reálně lepších podmínkách. V Uhrách
Maďaři prosadili zásadu jednonárodnostního státu, což ve skutečnosti znamenalo
odnárodňování Slováků. Nemaďarské obyvatelstvo (Rumuni, Slováci, Slovinci,
Rusíni) nemělo žádná národnostní práva. V době exis-tence československé
republiky to byl T. G. Masaryk (1850–1937), který místo jazy-kové jednoty, už
reálným vývojem ztracené, doporučoval myšlenku čechoslovakismu jako státní
příslušnosti a Slováci i Češi by volné používali svůj mateřský jazyk. Konti-nuita
československého (stejné jako švýcarského) státního občanství byla ve střední
Evropě narušena nacistickou okupací, kterou však Švýcaři nepocítili.
Před první světovou válkou si již slovenská politická
reprezentace uvědomila, že svébytnost či autonomii nedosáhne v rámci Uher a
proto se orientuje na T. G. Masa-ryka, který z taktických důvodů příliš
nevysvětluje rozdílnost Slováků a Čechů, ne-mohl agitovat s tím, že po stránce
národnostní se vytvoří ve střední Evropě menší Rakousko-Uhersko, byť v republikánské podobě. Věděl, jaké měl potíže
seznámit svět s požadavky českého národa, přece jen se o něm něco málo vědělo.
Slováci byli na tom hůře, o nich se vědělo ještě méně. Nebyla to jejích vina,
ale byla to realita. Proto také zahraniční odboj zahrnul slovenské tužby do
českého programu a nebyla to zlá vůle, byla to pragmatická potřeba. I v tomto
smyslu se chápal čechoslovakismus. Byla to stále idea o národu o dvou kmenech,
případně větvích, a o jednotě vyjadřo-vané dvěma jazyky. Dnes by se jevilo
tvrzení o dvou kmenech pro Slováky jako urážlivé, ale ono v té době nebylo
jasno ani na Slovensku, vždyť v době vzniku tak-zvané Martinské deklarace se
mezi delegáty užíval termín uherská větev národa československého. V dnešním
Bavorsku se nikdo neuráží, když se hovoří o bavor-ském kmeni, dokonce
vystěhovaní Němci z českých zemí se označují za specifický (pátý) kmen. Zde je
vhodné si povšimnout, že se chtěli odlišit od Němců v Německu tvrzením, že jsou
„sudetští Němci“ a svá specifika se snaží tedy udržet i ve své pů-vodní pravlasti,
v Německu.
V Turčianském Sv. Martine ostatně zcela nezávisle na Praze
byla deklarována 30. 10. 1918 československá jednota. Pokud někdo záhy po
vzniku republiky vyslovil na Slovensku obavu z procesu čechoslovakizace,
nemusel mít strach, žádný česko-slovenský jazyk neexistoval a nemohlo tedy
docházet k odnárodňování. Čeští učitelé na Slovensku učili, až na výjimky
například na vysoké škole, slovensky a slovenština byla součástí státní zkoušky
z češtiny.
Zklamané naděje?
Mnoho nejasností vyvolaly dvě dohody uzavřené v
zahraničním odboji. Clevelandská dohoda je dokument projednaný a přijatý v říjnu
1915 v USA ve městě Clevelandu, kde na společné konferenci slovenských a
českých krajanských organizací (České národní sdružení a Slovenská liga)
vznikly zásadní principy postupu při vytváření společného československého
státu. Požadovalo se vytvoření federace, zaručující úplnou národní autonomii
pro Slovensko. V květnu 1918 byla tato dohoda nahrazena Pittsburskou dohodou. Vznikla
proto na Slovensku otázka, proč popsaný postup ne-byl dodržen a proč nevznikla
v roce 1918 československá federace.
Pittsburská smlouva byla koncipována T. G. Masarykem. Byla
podepsána 31. 5. 1918 mezi představiteli slovenských a českých organizací v
USA. Vyslovila se pro společný stát a pro demokratický režim. Formou měl být
republikou, což také dekla-roval český lid 28. října 1918 v Praze a na jiných
místech právě vzniklé republiky. Slováci měli mít vlastní administrativu,
slovenský sněm a soudnictví, ale ani to ne-bylo splněno. Negativistické sily
využily této skutečnosti a obvinily T. G. Masaryka a v době vazalského
fašismu celý český národ z podvodu. Proč nebyly naplněny uvedené dvě dohody?
Bylo předem rozhodnuto je neplnit?
Především je nutno předeslat, že američtí Slováci kopírovali
poměry v USA, ale doma byla situace zcela jiná, odlišná od poměrů, ve kterých
Slováci žili. Na české straně v krajanských spolcích žila velká iluze o nové
vzniklém státě, byl v květnu 1918 na dosah ruky a opět se vycházelo ze
zkušeností z USA a z Francie. Jaká byla realita doma?
Především v českých zemích, ale ani na Slovensku nikdo neměl zkušenosti s re-publikánskou formou státu a mezi habsburskou monarchií a republikou byla hluboká přetržitost a teprve s větším odstupem let se poznalo, že přece jen určitá návaznost tu existuje. Například politická skupina Hrad plnila úspěšně úlohu dvora v monarchii. Snaha vyrovnat se s předchozím režimem (odrakouštit se) zastřela mnohé pozitivní zkušenosti z kulturního a politického života a bylo to jen slušnější slovo pro pouhou pomstu za předchozí režim a současně odveta těm, kdož se v něm angažovali. T. G. Masaryk brzdil tyto negativní tendence, ale stejně nezabránil protikřesťanským a protikatolickým akcím, což mělo vliv i na poměry na Slovensku. Navíc došlo ještě k dalšímu negativnímu jevu. I jinak rozumné (poctivé) konzervativní kruhy zůstaly příliš dlouho na pozicích rakousko-uherského režimu, zmeškaly nástup k moci, napří-klad angažovanou činnosti ve vzniklých nových mocenských orgánech republiky a octly se, někdy i nechtěně, na vedlejší koleji a tedy v opozici. Na Slovensku se do-stali do popředí především evangelíci, kteří byli v menšině, což katolická většina považovala za nedemokratické. Řady slovenské inteligence, ochotné se angažovat ve státní administrativě, se tím zmenšily, což působilo ještě deset let po válce. Kato-lická inteligence se spíte aktivovala ve službách privátního sektoru. Šokujícím způso-bem na Slovensku působil odchod 1 646 809 osob z katolické církve v českých ze-mích v letech 1918–1920. Přitom do evangelických církví vstoupilo 793 092 osob a bez vyznání zůstalo 853 717 osob. Vyvolalo to na Slovensku protirepublikánské, protičeské a protičeskoslovenské nálady, tedy negativní tendence zaměřené národ-nostně i z hlediska státního uspořádání. Tendence vyvolané touto realitou vývoje tr-valy na Slovensku dokonce několik desetiletí. Někteří katolíci přešli i do jiných církví, například se přiklonili k pravoslaví. Ve vztahu ke slovenské inteligenci je třeba být vysoce objektivní a proto sáhnu po uherské statistice, zachycující početní stav této společenské vrstvy těsně před první světovou válkou. Během války v důsledku vá-lečných ztrát se situace příliš nezměnila, spíte zesílila maďarizace, což se projevilo například v armádě. Poučná je proto následující tabulka (1910):
Politicko-mocenské zařazení osob celkem |
z toho Slováků |
|
1 819 |
státních úředníků |
23 |
1 710 |
notářů |
67 |
1 560 |
advokátů |
110 |
4 687 |
učitelů |
343 |
461 |
středoškolských profesorů |
10 |
793 |
lékařů |
26 |
2 763 |
kněží |
428 |
S tímto početním stavem slovenské inteligence nebylo
možno uskutečnit federaci, vždyť Slovensko v optimální podobě potřebovalo 6 000
četníků, 2 000 příslušníků finanční stráže, 11 000 zaměstnanců pošt a státních
drah, 4 000 učitelů, aby bylo možno všude zajistit povinnou školní docházku s
výukou slovenského jazyka. Chy-běli státní úředníci, důstojníci, berní správa
neměla slovenské úředníky apod.
Z českých zemí přišla výpomoc, ale ta byla na Slovensku
chápána jako koloniální útisk a v době
nezaměstnanosti v letech hospodářské krize (1930–1934) nově vycho-vaná
slovenská inteligence se dívala na Čechy jako na nekalou konkurenci. Česká
inteligence přicházela na Slovensko do špatných poměrů politických,
společenských, do nevybavených škol (hospody, stodoly, statky). Také nedostatek
bytů byl velký. Tvrzení, že na Slovensko se překládalo za trest, není ovšem
pravdivé, i když mnozí učitelé psali svým přátelům v Čechách, že pracovat za
tíživých podmínek na Sloven-sku je „jako za trest“. Ten, kdo se z řad
inteligence ve službách státu provinil tak, že byl vlastně soudně a pravomocně
stíhán, musel státní službu opustit, a to v západní i východní části
republiky. Ten, kdož sloužili poctivě, dal stát takzvanou definitivu, platila
pro Čechy i pro Slováky. Kdo definitivu měl, nemohl být propuštěn do neza-městnanosti
a bylo tedy obtížné v době hospodářské krize propustit české učitele a poslat
je zpět do Čech, kde již jejich původní místa byla obsazena. Bylo by to
neúnosné i z hlediska morálního. Český učitel šel na Slovensko do špatných po-měrů,
když se zlepšily, byl by potrestán nezaměstnaností. V rámci zákonů tržní eko-nomiky
nedovedl tehdy nikdo tuto situaci řešit. Teprve autoritativní režim na Sloven-sku
českou inteligenci vyhnal (93 000 Čechů včetně rodin). Tím vytvořil masovou
nabídku a vyvolal vysoké očekávání ve prospěch fašistického režimu.
Jak se československý stát choval, o tom svědčí skutečnost,
že v době připojení českých zemí a Slovenska do jednoho státu, nebylo možno pro
nedostatek sloven-ské inteligence zřídit federaci, či autonomní správu, ale již
v roce 1939 při likvidaci ČSR bylo dostatek slovenské inteligence, že mohla ze
dne na den přejít do služeb slovenského státu a nejinak tomu bylo i v roce
1992.
Nebyla to tedy zlá vůle T. G. Masaryka, případně českého národa, že dvě do-hody, uzavřené v USA před vznikem republiky, nebyly plně realizovány. V době sporů o uvedené smlouvy, hlavně okolo roku 1929, si povšimli znalci ústavního prá-va i mimo náš stát, že právní základna sjednaných dohod je netradiční. V USA se totiž smluvními stranami staly organizace sice krajanské, ale s členstvem, které mělo americké státní občanství. Sám T. G. Masaryk byl vlastně bezdomovec, rakouské státní občanství již neměl. O ústavních věcech mohou rozhodovat jen občané státu, kterého se ústava týká. Zde rozhodovali cizí státní příslušníci a tím se staly obě do-hody značně problematické. Pozitivně nutno hodnotit skutečnost, že z české strany se tyto okolnosti neuváděly jako argument k nenaplnění maximálního scénáře, který neodpovídal realitě Slovenska.
Mnoho otázek je nutno dovysvětlit
Při likvidaci Československa v roce 1939 ale opětovně i
pří rozpadu téhož státu v ro-ce 1992,
se ve veřejném mínění objevily názory propagandisticky zdeformované, aby
zdůvodnily rozpad společného státu. Na některé upozorním, jiné jsou vysvětleny
na dalších místech této publikace.
Velmi často se na Slovensku tvrdilo, že Češi prováděli koloniální útisk ve východ-ní části republiky a to především v souvislosti se slovenskou inteligencí. Jaká je pravda? Dodnes se někteří příslušníci slovenské inteligence zlobí, když se jim při-pomene, že slovenské školství bylo v době rakousko-uherského státu zanedbané a uvádějí, že přece v Horní zemi byly i střední školy apod. Byly, ale maďarská, v ro-ce 1874 uherská vláda, zavřela poslední tři slovenská gymnázia a v roce 1875 byla zavřena i osvětová instituce Matice slovenská. Když vzniklo Československo, byl stav slovenských škol následující:
typ školy |
počet v r. 1910 |
počet v r. 1921 |
počet v r. 1977 |
obecné ( základní) |
519 |
2 348 |
3 164 |
měšťanské |
0 |
87 |
zrušeny |
gymnázia a reálky ( SVVŠ) |
0 |
42 |
127 |
průmyslové školy |
0 |
22 |
73 |
obchodní školy a akademie |
0 |
11 |
13 |
vysoké školy |
0 |
1 |
13 |
mateřské školky |
0 |
5 |
3 128 |
pedagogické školy |
0 |
1 |
6 |
zdravotnické školy |
0 |
? |
23 |
zemědělské |
0 |
? |
38 |
lesnické |
0 |
? |
4 |
Přitom nelze zapomínat, že v letech meziválečné republiky byly otevřeny všechny
školy v Čechách a na Moravě také slovenským studentům, kteří zde studovali na-příklad
na zemědělské škole v Hradci Králové, na lesnické škole v Písku i v Brně.
Za slovenského státu, ale i v roce 1990, se operovalo tvrzením, že
universita v Brati-slavě byla omezována a kladla se otázka, proč po svém
vzniku neměla tolik studentů a takové vybavení jako Karlova univerzita. Lživá
propaganda s protičeským zaměře-ním zapomněla, že pro první ročník
univerzitního studia nebylo dostatek slovenských maturantů, protože slovenská
gymnázia neexistovala a náprava se sjednávala až po roce 1919. K naplnění
prvního ročníku byli přijati studenti z moravských středních škol, z vídeňské
slovenské menšiny a dokonce i několik studentů přišlo z krajan-ských
organizací až ze Spojených států amerických. Po stránce vybavení bylo po-chopitelné,
že pro prvních 900 studentů nebylo připraveno to, co již měla starobylá Karlova univerzita, kde ostatně také studovali
slovenští studenti, někdy ve větším poč-tu než v Bratislavě.
Další uměle vyvolaný spor se vedl o počty důstojníků v československé
armádě a fašistická propaganda tvrdila, že mezi generalitou a vysokými
štábními důstojníky není adekvátní počet
Slováků. Byla to pravda, ale žádá to určité dovysvětlení.
V rakousko-uherské armádě v roce 1914 byl nepatrný počet slovenských
důstoj-níků, většinou silně pomaďarštěných, aby vůbec byli na vojenské školy
přijati a také kariéru by neudělali, kdyby se hlásili za Slováky. V celém
mocnářství tvořili Němci 24 % všeho obyvatelstva, ale měli 78,8 % všech
míst důstojníků z povolání a 60,2 % záložních důstojníků. Češi na tom nebyli
dobře, ale vzhledem ke svému vzdělání přece jen lépe než Slováci. Češi tvořili
13 % všeho obyvatelstva monarchie a měli mezi důstojníky z povolání zastoupení
4,8 % stavu a v záložních důstojnických kád-rech 9,7 %. Slováci se podíleli na
počtu obyvatel 4 % a mezi důstojníky obou katego-rií měli zastoupení jen 0,1 %.
Když vznikl československý stát, převzal téměř 3 000 českých důstojníků z
rakouské armády, pokud složili přísahu. Byli mezi nimi nejen nižší důstojníci,
ale i plukovníci, generálové a dokonce i jeden podmaršálek. Ze Slo-váků v
takových hodnostech nebyl nikdo. Několik málo důstojníků slovenské národ-nosti
přišlo z řad ruské, francouzské a italské legie a byli povyšováni stejně, jako
čeští důstojníci, viz například kariéra Ludvíka Svobody a Ferdinanda Čatloše
(1893–1972), pozdějšího ministra národní obrany slovenského státu a generála
slovenské armády. Se vznikem republiky bylo vojenské školství otevřeno i
Slovákům a opět se vynořila kritika, že počet Slováků byl malý, ale stalo se
tak jen proto, že dlouhou do-bu nepůsobily slovenské střední školy, protože
nebyly. První maturanti se z nově vzniklých
gymnázií a reálek hlásili do vojenské akademie v Hranicích až po roce 1928.
Z důvodů morálních, vzhledem ke kázni a ke znalostem, nebylo možné, aby poručík
slovenské národnosti, absolvent vojenské akademie z roku 1930 v hodnostech
a po-stupu dohonil české důstojníky z rakouské armády a ze zahraničních vojsk.
V důstoj-nickém sboru československé armády sloužilo 1 719 důstojníků – ruských
legionářů, 293 francouzských legionářů a 436 přišlo z italské legie. Pro
nedostatek důstojníků bylo přijato i několik set důstojníků německého původu,
občanů Československa (z bývalé rakouské armády). O to větší byl v rámci
čechoslovakismu zájem o důstoj-níky – Slováky. Teprve autoritativní režim Slovenského
státu urychlil proces povyšo-vání po roce
V uvedených číslech je patrně skryt také poslední návrh
některých slovenských politiků před
rozpadem státu, aby byla zachována konfederace, ve která by armáda byla
společná. Byla totiž ve slovenských rukách, což na české straně nevyvolávalo
žádné negativní postoje. Slovenští politici mysleli na maďarské nebezpečí,
proti Ma-ďarsku (10 milionů obyvatel) by stálo Slovensko (
Nelze tvrdit, že slovenská inteligence se neuplatnila v
letech první republiky, ale protože stále viděla vedle sebe i české partnery,
získávala přesvědčení, že zabírají její místa. Posílení pozic slovenské
inteligence, přinesl zpětný návrat pomaďarště-ných Slováků k původní etnické
příslušnosti, viz například Vojtech Tuka. Často už ani neznali pořádně spisovný
jazyk, ale otevřela se jim kariéra v poválečných pomě-rech netušená, stačilo
jen nepřipomínat vlastní kolaborantskou minulost, hungaristic-ké aktivity,
přikrášlený výklad minulosti byl bojem o nové pozice a nebylo jich málo.
Dalším zdrojem růstu slovenské inteligence byl návrat na
Slovensko z Vídně, kde byla silná menšina. Dokonce se vrátilo několik rodin z
USA a poměrně silný proud přispěchal z hlavního města, z Budapešti. K tomu je
nutno připočítat ještě jednu okolnost. Uherská vláda dělala vždy potíže s
nostrifikací diplomů a vysvědčení slo-venským studentům, kteří chodili do
českých středních a vysokých škol. To po vzni-ku republiky okamžitě přestalo a
napravovaly se i staré křivdy. Historik také zjišťuje, že rychlý rozvoj slovenského školství a státního aparátu, pošt i
železnic, byl tak velký, že poskytoval uplatnění pro starší i zcela
novou slovenskou inteligenci. Začátkem roku 1922 pracovalo ve státních službách
vedle 8 645 Čechů také 8 258 Slováků. Nárůst všech složek státního mechanismu
byl až nezdravě prudký.
Železnice byla v uherské části monarchie doménou středních
vrstev a kvalifiko-vaných dělníků, při vzniku republiky a v bojích o Slovensko
však maďarsky oriento-vaní železničáři sabotovali dopravu a často i stávkovali.
To přimělo pražskou vládu, aby na Slovensko poslala české železničáře, neboť i
část slovenských zaměstnanců se nechala do obstrukce vést svými maďarskými
spolupracovníky. Na dráze proto pracovalo 3 042 Čechů, ale jen 1 903 Slováků,
jinak by železnice v tě době nebyla schopná provozu. Slovakizace ovšem v
dalších letech probíhala, ale z hlediska slo-venského příliš pomalu. Kdyby
Slovensko bylo vyspělým průmyslově-agrárním stá-tem, nemusel sem přicházet
žádný Čech a stát by pracoval životaschopně, realita dějin však byla jiná. Je
vhodně se také zamyslet nad strukturou českých zaměstnan-ců pracujících na
Slovensku. V roce 1930 z celkového počtu Čechů bylo v průmyslu 20 %,
ve státních službách (armáda, policie, četnictvo, finanční stráž, soudy, berní
správa, školství apod.) 66 %, v zemědělství a lesnictví 6,3% a v obchodě
a peněž-ním sektoru 7,7 % a nelze tvrdit, že by jejich znalosti a
schopnosti byly zaměřeny v neprospěch slovenské společnosti. Nicméně
jejich odchod po roce 1938 byl slaven jako velké uvolnění a likvidace
konkurence, což je v tržních ekonomikách běžná
praxe. Jiné rozvojové země například v Africe za takovou pomoc draze a dlouho
pla-tily, ale i tam se oslavovalo vítězství, když zahraniční síly nebylo již
třeba.
Vážným problémem Slovenska byla emigrace do ciziny, vyvolaná
ekonomickými důvody, byla ve svém souhrnu větší než pozdější emigrace z politických
důvodů. Protičeské nálady vyvolávalo také takzvané rušení průmyslu na Slovensku
a opět se tu chodilo plakat na cizí hrob. Československý stát neměl velký
majetek, šlo o pošty a železnici a ty nebyly rušeny, spíše se rozvíjely. Český
kapitál byl sice silnější, ale který český podnikatel by rušil svůj podnik,
banku, továrnu apod. kdyby nemusel? A který
slovenský majitel by rušil a likvidoval svůj majetek, kdyby nemusel? Je pravda,
že v letech krize zanikly některé podniky, ale to nebyla záležitost českého
národa, ale tržní ekonomiky. I dnes po celém světě zanikají podniky, které
nestačí v konkurenčním zápasu. Navíc po roce 1945 probíhal na Slovensku
řízený proces industrializace, který zmnožil slovenské podniky nejrůznějšího druhu
a typu. Stalo se to i za české podpory, což ovšem nacionálně ladění Slováci
neradi slyší, ubírá jim to na sebevědomí. Vyvrací se tím současně i tvrzení o
českém kolonialismu.
A ještě závěrečná poznámka k této problematice. Záhy po vzniku republiky byla na Slovensku otevřena výcviková střediska pro finanční stráž, policii a četníky, zůsta-la z části neobsazená, uchazečům chybělo odpovídající vzdělání, nakonec bylo při-jato více jak 400 četníků bez adekvátního školního vysvědčení, ale i v tomto případě byli Češi obvinění z nebratrského jednání. V roce 1939 bylo již slovenských četníků dost, aby mohli pracovat pro slovenský stát.
Pozitivní a negativní síly
Každý národ usiluje o svůj stát, proces emancipace však
bývá dlouhý, táhnoucí se po několik generací. Do tohoto vývoje zasahují různé
pokusy o nadnárodní integraci a malé národy zvažují, zda jim budou různá
společenství etnických celků ku prospě-chu. Mimo společnou Velkomoravskou říši
neměli Slováci nikdy v minulosti svůj stát. Slováci se nedomohli svých
národních a politických práv na straně pozitivních (revo-lučních) sil v roce
Nicméně i za této obtížné situace vznikl takzvaný čechoslovakismus, dokonce ve třech podobách:
a) jako pojem pro jeden národ,
b) jako pojem pro společný stát,
c) jako pojem pro státní občanství, společné pro Slováky i Čechy, případně i jiné et-nické celky.
Židé z Podkarpatské Rusi deklarovali již v roce 1919 v
Paříži tvrzení, že jsou Čecho-slováci. T. G. Masaryk si přál, aby se
rovnoprávným Čechoslovákem cítil každý ob-čan trvale sídlící na území ČSR. Tato
idea se nerealizovala, narazila na tvrdou reali-tu vyspělého německého
nacionalismu a vážné výhrady vyslovilo i Slovensko. T. G. Masaryk měl
před očima stále vzor – americké občanství bez ohledu na etnic-ký původ, ovšem
s jedním úředním jazykem. To však nemohlo vyhovovat Slovákům, kteří již svůj
definovaný spisovný jazyk měli.
Nutno vzít v úvahu, že Slováci v době svého hungaristického
útlaku hledali oporu v české solidaritě, projevované řadou slovakofilských
spolků, podpůrnými akcemi kulturního a osvětového charakteru, podporou
slovenských studentů nejen na Karlo-vě univerzitě a Vysoké škole technických
věd v Praze, ale i na středních školách v Hradci Králové, Písku a jinde. I
pobyt učňů byl v českých městech zajišťován. Na Slovensku zase působily
slovensko-české spolky, některé výrazně čechofilské, například v roce 1829
Společnost českoslovanská na evangelickém lyceu v Brati-slavě. Vzájemnou solidaritu osvědčili Češi i
Slováci při podpoře Andreje Hlinky (1864–1938) po jeho zatčení a věznění
za urážku maďarského národa (1907–1909).
Zdrojem čechoslovakismu byl též zahraniční odboj, ve kterém
se výrazně uplatnil M. R. Štefánik (1880-1919), od roku 1916 místopředseda
Národní rady, osobně pře-svědčený čechoslovakista. Při návratu do vlasti se 4.
5. 1919 stal obětí leteckého ne-štěstí ve Vajnorech u Bratislavy. Pověsti o
jeho odstranění byly výmyslem fašistické propagandy, stačí uvést, že letěl v
italském letadle s italskými piloty a výzvědná služ-ba Francie a Itálie
důkladně prověřovala všechny okolnosti. Také české šetření vy-znělo jednoznačně
jako nešťastná náhoda. Politická skupina Hrad byla smrtí M. R. Štefánika oslabena
a jedinou problematickou otázkou byla skutečnost, že M. R. Šte-fánik si
ponechal francouzské státní občanství i v době, kdy byl ministrem vlády čes-koslovenského
státu. Ani na Slovensku často uváděný údaj pro odstranění, že v době, kdy
byl Štefánik ministrem války, byl v Praze druhý ministr stejného rezortu a to
Václav Klofáč (1868–1942) jako ministr národní obrany, žádá vysvětlení. Dva mi-nistři
na stejném postu, to není důkaz o atentátu na M. R. Štefánika, který v době
vzniku republiky byl v cizině a staral se o
zahraniční vojsko ve Francii, v Itálii a Rusku, což by v té době
nikdo nezvládl z Prahy a naopak Štefánik například při pobytu na Sibiři,
v USA nebo v Japonsku nemohl řídit vznik československé armády v novém
státě. Jasně bylo řečeno, že po návratu do vlasti bude on jediný příslušným
mini-strem. Domů se vracel z Itálie až v květnu 1919. Václav Klofáč byl
ministrem jen krátkou dobu.
Vážným problémem Československa byla otázka centrální či
decentralizované vládní administrativy. Při zrodu ČSR v roce 1918 vznikly čtyři
odtrženecké provincie v českém pohraničí (Německé Čechy, Sudety, Český les a
Německá jižní Morava). Separatismus zničil podmínky pro federaci (autonomii).
Ve Švýcarsku se Němci po-stavili za stát, u nás proti jeho vzniku. Demokracie jim
vzala dominantní postavení a úlohu hegemona z dob habsburské monarchie.
Ztrátu privilegií chápali jako útisk. Na Slovensku vznikly dva separatistické
celky, Slovenská republika rad a Východo-slovenská lidová republika – součást
Maďarska. Překonat separatismus bylo možno jen centrální správou. Vláda neměla
zájem vydat moc silám, které se chtěly při vzni-ku republiky v letech 1918–1919
odtrhnout. Nedostatek inteligence na Slovensku by znamenal nadále převahu
maďarského úřednictva, učitelstva apod. Pro slovenskou autonomii nebyla nikdy
získána většina hlasů a bez ústavního zákona nemohl ani prezident Beneš
vytvořit autonomii. Když se za takzvané druhé republiky (Česko-Slovensko)
získal souhlas pro ústavní řešení, byla autonomie realizována. Na Slo-vensku
dne 6. 10. 1938, pro Podkarpatskou Rus 11. 10. 1938. Podstata problému byla v
tom, zda občanské strany mohou předat moc nad značnou částí státního úze-mí
silám fašistickým, tedy v českém pohraničí a na Slovensku. Republika se
fakticky rozpadla, když se moci ujala konzervativní pravice a pod tlakem z
ciziny, z Ně-mecka, Polska a Maďarska při neangažovanosti Velké Británie a
Francie.
Příklon k nacismu v českém pohraničí u německých obyvatel a
podpora vazal-ského fašismu na Slovensku vytvořily sociálního nositele
uvedených režimů, po je-jich pádu se tyto vrstvy nemohou angažovat a vytvářejí
opozici proti Československu a uplatní se bezprostředně až v druhé generaci při
rozpadu Československa 1. ledna 1993. V podmínkách tehdejšího stupně demokracie
nebylo možno někoho nutit, aby se cítil Čechoslovákem a každý se vyjadřoval a
choval podle svého vnitřního pře-svědčení, ani ústava na tom nemohla nic
změnit. Větší problém byl spíše spjat s tím, že v tuto dobu čeští politikové
nenabídli Slovensku autonomii a Slováci ji nevyžado-vali. Byla to otázka spíše
budoucnosti, ale malá předvídavost se vládnoucí reprezen-taci nevyplatila. V
době, kdy v českém pohraničí sílil henleinofašismus a na Sloven-sku získávala
pozice konzervativní a nedemokratická pravice, bylo již nežádoucí au-tonomní
administrativní členění, neboť by se polovina státu (pohraničí a Slovensko)
dostalo pod dominantní vliv nedemokratických stran. Současně jsme si vědomi sku-tečnosti,
že právě nedostatek vlastní správy byl silným argumentem proti pražské vládě.
Závislost na objektivním chodu dějin neumožňovala například
federativní uspořá-dání vzhledem ke Slovensku. V roce 1920 byl stále tragický
nedostatek slovenské inteligence a do autonomních orgánů by se dostaly
nedemokratické síly, tedy poma-ďarštěná a maďarská inteligence, a to bylo pro
Slováky nežádoucí, stejně jako čeští úředníci, učitelé, příslušníci
ozbrojených složek apod. Tuto objektivní realitu si ne-chtěl připustit žádný z
demagogických křiklounů v roce 1939, ale ani v roce 1992, kdy se ve veřejném
mínění prosazoval názor, že to všechno, co později nevyhovo-valo, se mělo řešit
již při vzniku ČSR. Tehdy to nebylo možné a reálné. A ještě jedna okolnost
zbrzdila vývoj k prohloubení demokracie a nasměrovala vývoj k takzvané-mu
pražskému centralismu. V roce 1918 musela nově vzniklá republika čelit poku-sům
o odtržení a v českých zemích vznikly čtyři provincie toužící se odtrhnout.
Separatistické tendence se daly překonat jen centralismem a neochota Němců včeských
zemích žít společně s Čechy v jednom spořádaném státě negativně půso-bila
i v dalších letech a podepsala se i jako jedna z podmínek při vzniku
henleino-fašismu. Ve stejnou dobu, kdy byl i silovými prostředky potlačen
územní separatis-mus českých Němců, nebylo možno současně vytvořit slovenský článek
federace pro Slovensko. Navíc k tomu nebyly vhodné a optimální podmínky na
Slovensku.
Čeští Němci se velmi aktivně odvolávali na právo národů na
sebeurčení v pojetí amerického prezidenta Wilsona. Ve skutečnosti šlo jen o
princip, ani v USA nebyl přijat zákon o tomto právu. Navíc americký prezident
účelově použil uvedený princip k rozbití Rakousko-Uherska, když se odmítlo oddělit
o německého spojence. Wood-row Wilson (1856–1924) také mluvil o principu
platném pro celé národy, ne o menši-nách, které se octly mimo hranice
vlastního státu. A Němci své státy měli, dokonce dva, Rakousko a Německo.
Myslel na národy, které jako celek musí žít pod nadvlá-dou nedemokratické administrativy a nechtějí již nadále trpět
národnostní útisk. Němci v ČSR utiskováni nebyli, měli nadstandardní
práva (politické strany, poslance, členy vlády, vysoké školy apod.) a nežili v
autoritativním režimu, jako byl později jejich nacistický stát. Opět je vhodné
připomenout sílu reality. Dohodové státy (Francie, Velká Británie, USA, Itálie
a další) nebojovaly proto, aby poražené Německo (Rakou-sko) bylo větší z
pohledu území a početnější vzhledem k počtu obyvatel. To přece nebylo válečným
cílem.
Pomaďarštěná a maďarská inteligence na Slovensku byla sice
po vzniku ČSR poněkud omezena ve svých mocenských pozicích, ale stale ještě
měla vliv na veřej-né mínění. Také se dovolávala principu sebeurčení, ale
poněkud s jinou argumen-tací než čeští Němci. Tvrdila, že Slováci si mohou vybrat,
zda chtějí žít společně s Maďary nebo s Čechy, tím spíš, že Slováci jsou
národ a ne nějací Čechoslováci. Jak by se vyvíjel slovenský lid v podmínkách
maďarské hegemonie a horthyovského fašismu ponechme stranou, historie šla
jinou cestou. Zůstává jen poznatek z oblasti propagandy, jak najednou byla
maďarská vládnoucí vrstva a její odnož na Slovensku ochotna dát Slovákům to, co
jim upírala po celá staletí. Politický cynismus dokonce pravil, že Slováci
nežijí s Čechy ve společném státě proto, že jsou kmenovou větví
československého národa, ale proto, že jim to vyhovuje a když jim bude
vyhovovat jiné řešení, přikloní se na jeho stranu. Mají tedy právo
Československo opustit. Toto vypočítavé stanovisko dobře chápala část slovenské
politicky angažované vrstvy, když přijala a podpořila vznik společného státu po
druhé světové válce. Slovensko se stalo součástí ČSR a nemělo tedy okupační
režim, neplatilo reparace, cizí vojska na svém území apod. Také politika
zaměřená na hospodářské vyrovnání Slovenska s českými zeměmi po roce 1945 byla
výhodná, když k vyrovnání skutečné došlo, stát se rozpadl a odpovědnost za
nevyužití této drahé investice spadá na tehdy vlád-noucí strany. Český lid si
dovedl představit vlastní vyšší úroveň, kdyby prostředky te-koucí na Slovensko
zůstaly doma. To zas byl argument na české straně.
I když existovaly na Slovensku čechoslovakistické strany,
například sociálně demokratická a národně socialistická, tak i v agrární
republikánské straně sílilo po-stupně autonomistické křídlo; chtělo větší podíl
na moci. Stranická roztříštěnost v ob-čanském táboře nedovolila vytvořit
společný program pro uspokojení slovenských tužeb, stejně jako žádná ryze česká
strana neměla program pro české Němce. Ucelené představy o perspektivním vývoji
Slovenska měla komunistická strana, ale bez možnosti realizace v meziválečné republice
a v jistém nástinu si intelektuálové typu Vladimíra Clementise (1902–1952),
Ladislava Novomestského (1904–1976) a Gustáva Husáka (1913–1991) dovedli v
budoucích letech představit českosloven-skou státní jednotu.
T. G. Masaryk a hlavně Edvard Beneš nepostřehli včas, že
bude chybou ne-potvrzovat svébytnost slovenského národa, což by byl též symbol
toho, že Slováci nejsou utiskovanou menšinou ale ve své části republiky vládnoucím
národem. V dě-jinách nelze podceňovat ani citovou stránku.
Důvody neúspěchu čechoslovakismu
Jsem zastáncem mnohafaktorového pojetí dějin a příčin neúspěchů při prosazování čechoslovakismu vidím několik, aniž by kladl důraz na jejich pořadí a význam.
1. Jazyková
příbuznost by mohla stačit ještě v 18. století, ale po roce 1918 již tady
existovaly dva národy. Dlouhou dobu tady nebyl společný stát. Slováci a Češi
měli sice od roku 1490 v česko-uherském státě a od roku 1526 v
rakousko-česko-uherské monarchii společné panovníky, ale jen na úrovni
personální unie a to bylo málo.
2. Po
rakouských ekonomech zdědila řada konzervativních českých národohospo-dářů
představu, že Slovensko (dříve Uhry) jsou vhodným zemědělským doplň-kem pro
průmyslové Předlitavsko a u národních demokratů si nezodpovědně za-hrávali dokonce
s myšlenkou na Podkarpatskou Rus jako kolonii. Pozice Sloven-ska nebyla ceněna.
3. Proti
vlivu hungarismu se nevedla důsledná kampaň, čehož je příkladem Vojtech Tuka
(1880–1946), který svým vlivem pronikl až do vrcholné slovenské reprezen-tace a
byl agentem Maďarska a nacistického Německa, který s předstihem již 12. 2.
1939 jednal s Adolfem Hitlerem o rozbití Česko-Slovenska. Tím také pod-pořil
vazalskou formu fašismu na Slovensku. O něco později s nacistickými po-hlaváry
jednali Ferdinand Durčanský a Mikuláš Pružinský 28. 2.
4. Existenci
Československa si nepřálo Německo, Polsko a Maďarsko. Pro český lid bylo
šokujícím zjištěním, že v kapitalistickém světě není místo pro Českosloven-sko.
ČSR se hlásila do takzvaného demokratického tábora a z něho byla mni-chovským
diktátem (29. 9. 1939) vyhnána. Druhou částí kapitalistického světa byly
fašistické státy a nacistické Německo ČSR likvidovalo. A to se stalo za pomoci
Francie a Velké Británie, při nezájmu ze strany dalších demokratických států,
prohlašujících se za neutrální v tomto sporu (Švýcarska, Norska, Dánska, Belgie
a dalších). Fašistické státy mnichovský diktát schvalovaly a podporovaly
Hitlerovu akci (Itálie, Japonsko, Maďarsko, Polsko, Bulharsko, Španělsko, Portu-galsko
a další).
5. Uplatňování
demokratických principů nebylo jednoznačně a vždy jen pozitivní. Odstraňování
křížů ze škol bylo necitlivé k náboženskému přesvědčení. Mělo se dbát
přinejmenším na veřejné mínění rodičů. Šlo o akci předčasnou, neodpovída-jící
tehdejšímu postoji slovenských věřících. Také pozemková reforma se dotkla
majetku církve, která pochopitelně reagovala. V Čechách, méně již na Moravě,
získala realizace majetkového přesunu podporu, na Slovensku jen zcela ojedi-něle,
i když se vědělo, že například arcibiskup ostřihomský s kapitulou a se síd-lem
v Maďarsku vlastnil
6. Početně
rostoucí slovenská inteligence nenašla ani přiměřené zastoupení v cent-rálních
orgánech v Čechách a neměla pocit spoluodpovědnosti a heslo o rovnosti jí znělo
formálně. Pro slovenskou politicky aktivní veřejnost bylo za této situace
snazší věcnou problematiku neřešit a vše svádět na vládní centrum v Praze.
Mnohá rozhodnutí vlády, ministerstev a ústředních orgánů mohla být v českých
zemích chápána jako demokratická, na Slovensku působila protislovensky, tím
spíše, že Slováků byl přece jen menší počet. I pro dobrou věc je nutno v parla-mentě
získat většinu, ale to se vždy nedařilo. Stále se doplácelo na skutečnost, že v
jednom státě se spojily dva nestejně vyvinuté územní a národnostní celky.
A plánovitě se rozdíly v letech 1918–1938 neodstraňovaly, vše bylo
ponecháno živelnému vývoji, tak typickému pro tržní ekonomiku.
7. Demokratické
síly v ČSR nedostatečně čelily nebezpečí z fašismu českého, slo-venského, německého,
maďarského a propagandistickým kampaním vedeným v Německu, Polsku a
Maďarsku. Použitá argumentace byla slabá a neefektivní vzhledem k tomu, že část
vládnoucí vrstvy považovala fašismus za alternativu státního vývoje, když se
nedařilo zvládat otázky hospodářské krize, nezaměstna-nosti, pauperizace
středních vrstev apod. Autoritativní systém se jevil jako alter-nativa k
parlamentnímu systému. Touto cestou se skutečně ubírala dění, potvr-zuje to
vývoj za pomnichovské republiky i vývoj na Slovensku po roce 1938.
8. Negativně
působily také protičeské nálady na Slovensku, poznalo se to nejen při rozpadu
republiky v roce 1939, ale i v tendencích vedoucích k likvidaci společ-ného
státu po roce 1989. Na Slovensku vládlo přesvědčení, že Češi mohou za nižší
životní úroveň slovenského lidu. Úspěch sklízely pověsti, že daňové přebyt-ky
jdou do českých zemí. Životní úroveň každého národa je výsledkem dlouhého
historického vývoje a na ten neměli Češi před rokem 1918 vliv. Vývoj Slovenska
je nutno měřit úrovní států na přibližně stejných výchozích pozicích. Stačí si
uvě-domit životní úroveň v té době v Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku, Jugoslávii
a pobaltských státech. Okamžitě je vidět pozitivní vývoj Slovenska,
pochopitelně zásluhou i slovenského lidu. O nevyváženém poměru ekonomické
vyspělosti svědčí například skutečnost, že v roce 1921 bylo v českých
zemích v průmyslu, obchodu a řemeslech zaměstnáno 40 % produktivního
obyvatelstva, na Sloven-sku jen 17 %. Posloužit může i údaj starší, v roce
1913 se v českých zemích vyrobilo
9. Vzhledem k rozpadu státu v roce 1992 lze připomenout, že protičeské nálady šířila také slovenská emigrace, pocházející z autoritativního státu po roce 1945 (75 000 osob), působící v celé západní Evropě a také v Kanadě a USA, zapomí-nající přitom na vlastní angažovanost v letech 1939–1945.
Česko-Slovensko
Mnichovský diktát (29. 9. 1938), abdikace prezidenta Edvarda
Beneše (5. 10. 1938), uznání autonomie Slovenska (6. 10. 1938) a zvolení
prezidenta Emila Háchy (30. 11. 1938) znamenaly vznik nového režimu, který
vyvolal negativní ohlas v českých ze-mích, ale současně euforii, iluze a
vysoké očekávání na Slovensku a Podkarpatské
Rusi. Místo centralistického státu vznikl státní dualismus záhy doplněný o Podkarpat-skou
Rus v trialismus. Tomu se například Rakousko-Uhersko bránilo. Místo parla-mentního
systému vznikl režim autoritativní demokracie, což nebyla žádná demo-kracie,
ale autoritativní stát směřující k fašismu. Jen vpád německé armády (15. 3. 1939),
vznik Slovenska (14. 3. 1939) a okupace Podkarpatské Rusi (14. 3. 1939) Maďarskem
neumožnily, aby režim „silné ruky“ dozrál na domácí půdě v Čechách v diktátorský
režim fašistického typu. Z původního Československa s rozlo-hou 140 000
km2 a s 14 726 158 občany podle stavu z roku 1930 tu zůstalo torzo
se ztrátou 41 098 km2 a s úbytkem 4 879 000 obyvatel, z toho však 1
250 000 Čechů a Slováků se octlo v cizích
státech, vystaveno denacionalizačnímu útisku. V listopadu 1938 byla
sankcionována trojfederace a pravicové síly udělaly to, co měly již dříve
realizovat síly demokratické.
Vrcholem debaklu československé demokracie se stal ústavní
zákon o mimořád-né moci nařizovací (15. 12. 1938), podle kterého byla vláda
zmocněna po dobu dvou let vydávat nařízení s platností zákona a sám prezident
mohl měnit ústavu. Národní shromáždění se
již nesešlo. Trapně působila okolnost, že zrušení parlamentního sys-tému
odhlasovaly politické strany dříve se hlásící k principům zastupitelské demo-kracie
transformované jen do dvou politických stran. Strany národní jednoty (18. 11.
1938 ) a Národní strany práce (11. 12. 1938). Na Slovensku vznikla jedna
strana, deklarující se jako Strana slovenské národní jednoty. Na Podkarpatské
Rusi, pře-jmenované na Podkarpatskou Ukrajinu, působila totalitní strana
Ukrajinské národní sjednocení. V trojfederaci již nebyly trpěny demokratické
organizace s orientací na T. G.
Masaryka a E. Beneše, komunistická strana byla zakázána. Jen německá men-šina
v českých zemích se mohla organizovat do nacistické strany a na Slovensku si
osvojovala privilegované postavení Karpatoněmecká strana s Franzem Karmasinem
(1901–1970).
Slovenská vládnoucí reprezentace vyjadřovala nejprve souhlas
s trojfederací a myšlenku na případnou samostatnost odložila na další
budoucnost, ale pod tlakem z Německa se přiklonila k rozbití společného státu.
Československu nebyl dopřán delší život, aby se mohlo osvědčit jako humanitní a
demokratický stát (1918–1938) a Německo, Maďarsko a Polsko nedopřály ani
delší čas na ověření trojfederace a vnější příkazy doplňovaly a využívaly
nespokojenost s vnitřními domácími poměry v řadách konzervativních a
proautoritativních sil. Vývoj směřoval k fašismu.
Nelze však upřít, že slovenský stát zvedl sebevědomí
Slováků, ověřili si možnost žít ve vlastním státě bez Čechů a pro čerstvou
vrstvu slovenské inteligence se ote-vřely možnosti širokého uplatnění. Současné
to byla doba zanechávající bolestné místo ve slovensko-českých vztazích. Češi
byli extrémní Hlinkovou gardou perze-kuováni a vyháněni. Bezohledně se
zacházelo i s těmi, kteří podporovali slovenské úsilí o pozvednutí kulturní a
civilizační úrovně. Český národ nezavinil zaostávání Slo-venska, ale nesl negativní
důsledky slovenské emancipace.
Na slovenské i na české straně se do popředí veřejného mínění
dostávaly krajně pravicové a fašistické organizace s protidemokratickým,
protižidovským a protilevico-vým programem (Vlajka, Akce národní obnovy aj.),
podněcující nepřátelské cítění Slováků k Čechům a Čechů k Slovákům. Z této doby
zdědila česká pravice po roce 1989 také názor, že Slovensko vlastně brzdí český
vývoj, obtěžuje neustálými stíž-nostmi a nesouhlasí ochotně se všemi kroky
české politické a prokapitalisticky orien-tované pravice. Na Slovensku
adekvátně zazněly argumenty o koloniálním postavení Slovenska a o nepotřebě
spolupráce s Čechy. Slovenští extremisté dokonce přišli s tvrzením, že
Češi prováděli genocidu slovenského národa. (Nová vládnoucí vrstva po roce 1989
si nevěděla rady se slovenskou otázkou a řešila ji rozpadem státu.)
K rozpadu československého státu nemalou měrou přispělo
falešné jednání ně-mecké nacistické vlády, která na jedné straně tvrdila, že
nebude zasahovat do vnitř-ních poměrů v otázce slovensko-českého jednání, na
druhé straně podněcovala slo-venské separatistické síly. Cílem bylo
vyprovokovat i krvavé střetnutí mezi Čechy a Slováky, které by v dalších
letech znemožňovalo případnou dohodu, konfederaci či uspořádanou a fungující
trojfederaci. I vlasteneckým osobnostem, jako byl generál Eliáš (1890–1942),
připadlo na mysl zasáhnout vojenskými prostředky proti rozpadu státu, zejména,
když Berlín deklaroval nezájem. V době, kdy Tuka jednal v Berlíně a zpravodajci
věděli, že se jedná o likvidaci republiky, svolal generál Eliáš téměř taj-nou
schůzku svých stoupenců v lesní krajině nedaleko Unhoště a zde byl domluven
zákrok armády, případně i s vyhlášením nové vlády. Alois Eliáš tvrdil s velkým
prog-nostickým předstihem, že Německo plánuje zničení republiky. V tom případě
bude lepší, když se tak stane na základě násilného vpádu, neboť ten by umožnil
v bu-doucnosti kontinuitu při obnově
Československa. Případně, pokud by nacistický agre-sor nezasáhl, mohla
by se dočasně tato otázka řešit vojenskou kontrolou civilní ad-ministrativy na
Slovensku. Praha vyhlásila na Slovensku stanné právo a moc pře-vzala 11. 3. 1939
armáda. Někteří slovenští fašisté utekli do Německa, někteří byli dočasně
zadrženi. Prezident Emil Hácha sesadil Tisovu autonomní vládu a novou
slovenskou vládu vedl Karol Sidor (1901–1953), který se nijak nehrnul do
vyhlašová-ní slovenského státu. Na Slovensku se okamžité strhl pokřik o nedbání
demokracie, právě ze strany těch, kteří vůbec žádnou demokracii nechtěli a k
vládnutí nepotře-bovali. Takzvaný Homolův puč, podle generála uvedeného jména,
se stal propagan-distickým tahákem proti Čechům a vládě v Praze.
Rudolf Beran (1887–1954), v té době pravicový předseda
vlády, nabídl sloven-ským politikům možnost dobrovolného rozchodu, na což
kupodivu slovenská strana nereagovala. To zařídili nacističtí agenti, Německo
potřebovalo vnitřní a nejlépe ná-silný
rozpad republiky. Návrh na dobrovolný rozpad inspiroval pravicovou vládu v Pra-ze
i v roce 1992.
Dvojznačné se zachovala Francie a Velká Británie, obě sice původně přijaly ga-rance za hranice okleštěného Československa, ale po zjištění, že Německo si střeží vlastní sféru vlivu, daly ruce pryč od Prahy. Neupřímně se chovala i britská vláda, na jedné straně nás postrčila do chřtánu Německa a na druhé straně protestovala a hrozila, když na Německu závislá vláda pomnichovského režimu na pokyny z Ně-mecka uplatňovala první protižidovské akce, aby si získala náklonnost nacistů, což jí nebylo stejně nic platné. Za angažovanou protičeskoslovenskou politiku podle poky-nů z Berlína dostalo Maďarsko souhlas k okupaci Podkarpatské Ukrajiny 14. 3. 1939. Opět bez zájmu západních mocností, kterým se jejich politika usmiřování nakonec nevyplatila, což se prokázalo již na podzim v roce 1939 při přepadení Polska, následně v roce 1940 útokem na Dánsko, Norsko, Holandsko, Belgii a Francii. Také nepředvídavá Velká Británie se stala účastníkem války. Adolf Hitler slavil úspěchy až do doby, kdy vznikla velká protifašistická koalice (USA, SSSR a Velká Británie). V Československu protifašistická koalice vznikla dříve zásluhou politické skupiny Hrad a levicových stran. Byla to tehdy koalice slabá, podrážená pravicovým blokem v samotném Československu předmnichovském i pomnichovském.
Slovenský stát
Katastrofy v přírodě i ve společnosti jsou dobou, kdy
něco končí a kdy se rodí nové možnosti a bude záležet na ještě mnoha vnějších a
vnitřních podmínkách, zda na-stalé
skutečnosti nabudou pozitivního či negativního významu. Také každá nová udá-lost
vyvolává očekávání a euforii, jak všechno dosavadní se změní k lepšímu. Po ilu-zích
nutně přijde doba deziluzí. K tomu nutno připočítat staletou zkušenost, že lidé
jdou spíše za vítězem než za pravdou. Vítěz se jim jeví jako ten, kdo měl
pravdu, proto zvítězil a být na straně vítězů je méně riskantní. Teprve časem
se zjistí, že ví-těz neměl ve všem pravdu a
opět to vede k procesu deziluzí, které se radikálně zrych-lují po
zjištění, že šlo o podvod anebo že nové je jen pojmenování pro něco, co je
mnohem horší než byla situace za předchozího stavu. Mnohé z toho lze aplikovat
i na slovenský stát vzniklý 14. 3. 1939.
Slovenský stát se stal vedlejším produktem nacistické
likvidace československé-ho státu. Ten přitom využil otázek a záležitostí,
které nebyly dosud řešeny v optimál-ním rozměru. V politice se již stalo
běžnou věcí, že vítězná síla hledá v historii důvody svého vzniku, legitimity,
příčiny vítězství a oprávněnosti vládnout. Nacismus a slovenský fašismus
vytvořily o sobě dojem, že jsou a v budoucnosti budou ví-těznou stranou a je
tedy vhodné se přizpůsobit vývoji. Pro pochybovače se hlásala teorie o menším
zlu, jinak by Slovensko zaniklo a bylo by dáno na pospas Maďar-sku. Slovenský
stát vznikl za hluboké krize evropské společnosti, kdy totálně selhala solidarita
demokratických států, antidemokratické a antihumanistické síly v podobě
fašistických a konzervativních vlád dočasně zvítězily, případně fašismu k
vítězství pomohly. Slovensko-německá společnost vzniklá 30. 1. 1939 toho byla
jen vzorem.
Slovenský stát po svém vzniku měl 38 055 km2 a v
roce 1940 2 653 053 oby-vatel, z 85 % Slováků. Vedle nich tu žilo
ještě 80 000 Židů a 30 000 Romů. Žádné parlamentní
volby se neuskutečnily. Konaly se jen doplňovací volby za poslance, kteří
odstoupili. Nová politická reprezentace také nevypracovala žádný dlouhodobější
politický program. V září 1939 se Slovensko připojilo k Německu při jeho útoku
na Polsko. V listopadu 1940 bratislavská
vláda přistoupila k Paktu tří a v červnu 1941 vy-pověděla válku SSSR. V
prosinci 1941 byla ve válečném stavu s Velkou Británií a USA. Stalo se tak
bez vyjádření slovenského parlamentu. Prezident Jozef Tiso hlásal, že vláda
díky systému jedné strany se již nemusí ucházet o hlasy voličů, neboť sama ví,
co Slovensku přinese prospěch. Podle něho meziválečné Českoslo-vensko trpělo na
nedostatek principu autority. Jeden z autorů nové ústavy Karol Me-derly napsal,
že předcházející politika evropských mocností devalvovala hodnoty de-mokracie.
Slovenský režim potřeboval kvalifikované síly a ty fašisté
ve větším počtu neměli. Odborníci sice přivítali vznik slovenského státu,
umožnil jim rychlejší kariéry, odstra-nil českou konkurenci. Válka snížila
nezaměstnanost, ale když se režim v důsledku mezinárodního a vojenského vývoje
stal neperspektivním, poznali to odborníci jako jedni z prvních a rychle v
jejich řadách ožila idea československého státu a ke cti přišly zase i
liberální a demokratické tradice. Také v evangelických kruzích nebylo nikdy
nadšení pro fašistický režim a tradice čechoslovakismu tu stále nacházely své místo.
Převažovaly ve smyslu společného státu, ne stejné národností. Vzhledem k pronacistickým radikálům uvnitř
fašistického tábora se dosavadní konzervativní kříd-lo slovenské
reprezentace přesouvalo více do středu a v taktických otázkách bývalo i v
mírné opozici, tato skutečnost nebyla dost vhodně využita po roce 1945.
Fašistický režim nezasáhl
rovnoměrně a se stejnou intenzitou všechny složky slo-venské společnosti
a to bylo nadějné pro vývoj ve prospěch nového Československa po roce 1945.
Politická zkušenost také ukázala, že malý a separatistický stát se sou-sedy,
kteří mu nepřejí, nemůže být trvalým řešením slovenské emancipace. Principy
parity, rovnoprávnosti a spravedlivého podílu na moci byly ve Slovenském
národním povstání opět pozitivně hodnoceny a československá státnost se šířila
z východu na západ. V roce 1918 tomu bylo naopak, československá vlajka se
vyvěšovala od Pra-hy na východ až po Užhorod a Mukačevo.
Při objektivním hodnocení musím připustit, že slovenský stát
byl realitou, s kterou se postupně smiřovala většina Slováků bez ohledu na
kvalitu režimu, vazalský po-měr k Německu a podmínkám, za kterých stát vznikl.
Těžko požadovat, aby sloven-ský lid po staletí bez svého státu prohlašoval, že
svůj stát nechce a to část občanů přece jen prokázala ve Slovenském povstání
1944. Stupeň vazalské závislosti nebyl všem občanům dopodrobna znám a pokud by
Slovensko udrželo statut neutrálního státu, jevila se tato perspektiva ve
válečné Evropě jako přijatelná. Vlastní slovenská státnost vyvolala pocit
uspokojení a posílila slovenské sebevědomí. Odstranění nezaměstnanosti, byť
podmíněné válečnou konjunkturou, zanechala velký dojem. Slovenský průmysl
zvyšoval výrobu a 70 % produkce směřovalo do Německa. Chu-dé Slovensko se stalo věřitelem Německa, ale to se v
plné nahotě objasnilo až po válce. Na Slovensku se však nesměla
rozšiřovat výroba, která by mohla konkurovat výrobě německé. Německo dlužilo
Slovensku za nezaplacené dodávky 8 miliard ko-run a to i za podmínek, že
kurs marky ke slovenské koruně byl stanoven na 1:12, později 1:11. Přitom
reálný kurs byl 1:6 a koncem roku 1944 jen 1:4. Značnou část hodnot tak dostávalo
Německo zadarmo. Neblahé důsledky musela řešit až česko-slovenská republika a
promítly se i do měnových reforem. Válka způsobila, že veš-kerá zemědělská
výroba našla odbyt, což slovenská veřejnost hodnotila pozitivně. Také nemorální
arizace židovského majetku přinesla vládnoucí garnituře zisk 4,3 mi-liardy
korun. Židům bylo odebráno více než
Antisemitismus na Slovensku vycházel nejen z vnějšího
nátlaku z Německa, ale měl i vlastní domácí kořeny a nesmírně zatížil režim i
jeho pasivní sympatizanty. 89 000 židovských občanů bylo vystaveno perzekucím
a 58 000 bylo zavražděno v plynových komorách. Za jejich likvidaci
slovenský stát ještě Německu platil 5 000 korun za takzvané náklady spojené s
dopravou, výživou a ubytováním. Dalších 13 000 Židů bylo likvidováno po
porážce Slovenského povstání.
Hluboká krize zachvátila slovenský stát v letech 1944–1945.
Typické pro tuto si-tuaci byly výroky předních představitelů režimu: „Slovenský
lid se nemusí zabývat mezinárodní politikou, jsme příliš malí, pořádky světa ať
si uspořádají mezi sebou ti velcí, my se jim budeme umět přizpůsobit.“ Tím
končila ideologická moudrost sloven-ských fašistických ideologií.
Úspěchy i potíže
Zajisté by bylo prospěšné, kdybych nyní popsal vývoj
Československa od roku 1945 až po rok 1991, ale k tomu není ještě dostatek
přístupných pramenů, dostatečný odstup a v rámci tohoto spisku i dost prostoru,
zůstanu tedy ve vymezeném tématu u slovenské otázky v užším slova smyslu a
významu.
Bezespornou skutečností byl na Slovensku po roce 1945 růst
inteligence, průmy-slového dělnictva, rozvoj industrializace a modernizace.
Později vzniklé závody byly mnohde modernější než podniky v Čechách. Současně s
úspěchy ve výrobě, ale i ve vědě, školství a v kultuře, rostlo sebevědomí
slovenského lidu a tím i snahy po vět-ším
zviditelnění slovenského podílu na moci i reprezentaci slovenského národa i
státu. Protikomunistické opoziční akce dostávaly opět protičeské
zabarvení a podporovaly slovenské vlastenectví s přechodem na slovenský
nacionalismus, místy až šovinis-mus. Znova
se otvíraly již nejednou vysvětlené otázky (Štefánik, slovenský stát, 14. 3.
1939 apod.).
Ekonomické vyrovnání Slovenska s českými zeměmi nezůstalo
jen na papíře, ale podnikaly se konkrétní kroky k naplnění programového cíle.
Odhaduje se, že rozvoj Slovenska do roku 1939 stál 10 miliard korun a proces
industrializace 640 miliard, další miliardy bylo nutno věnovat na zahlazení
škod po ničivé válce. Pochopitelně, že
přitom je nutno ocenit mimořádné úsilí samotné slovenské společnosti. V roce
1947 pracovala v zemědělství na Slovensku téměř polovina produktivní
populace, koncem osmdesátých let již jen 13 %, aniž by klesla produktivita
zemědělství. Počet zaměst-nanců v průmyslu vzrostl z 200 000 (1946) na 800 000
osob. Vzrostl počet měst-ského obyvatelstva a pozitivně se vyvíjely civilizační
vymoženosti. Slovenská ves-nice měla stoupající životní standard. Studená válka
omezovala styk s vnějším svě-tem, ale i za tohoto omezení stoupala životní
úroveň a nedala se srovnávat s poměry monarchie, ale ani meziválečné
republiky, byla výrazně vyšší. Značná část populace získala středoškolské
vzdělání a vysokoškolskými městy nebyla jen Bratislava, ale i Košice,
Prešov, Banská Bystrice, Zvolen, Nitra, Žilina a Martin. Vědecké úspěchy
dosáhly mezinárodní úrovně. Rozšířila se síť divadel, koncertních síní,
galerií, muzeí a archivů. Rozvoj zaznamenal slovenský film, literatura, hudební
kultura, architek-tura, sochařství, malířství, grafika apod. Rozvoj Slovenska
potvrzovala řada zahra-ničních pozorovatelů a krajanů. Pochopitelně, že
docházelo i k chybám, souhrnně je lze nazvat dogmatismem a náprava byla
neúčinná, pokud byla dělána dogmatickou metodou. Slovenská veřejnost s
uspokojením vzala na vědomí politický vzestup Ale-xandra Dubčeka. Odsoudila necitlivý postoj Antonína Novotného, současně
je ovšem vhodné připomenout, že podobnou necitlivost projevoval leckterý
Slovák vůči Ukra-jincům (Rusínům) a Maďarům. Je to stará bolest slovenského
politického života, táhnoucí se do let předválečné republiky, kdy se formovaly
názory, jak by se mělo jednat se Slováky a se Slovenskem, ale v letech 1939–1945
podobné požadavky stejného charakteru byly pro neslovanské menšiny odmítány,
Slovensko se chovalo mnohem hůř k menšinám. Češi se nikdy nechovali ke Slovákům
tak, jako někteří Slováci k Čechům a především k Židům. Slovenská reprezentace
nepřinesla lepší návrhy na řešení národnostní otázky.
Česká veřejnost byla často znechucena stálými stížnostmi a
často i neoprávně-nými kritikami ze slovenské strany. Byla přesvědčena, že o žádný
národnostní útisk nikdy nešlo a potíže vznikaly z nestejné výchozí situace jak
v roce 1918, tak v roce 1945. V šedesátých letech se již zřetelně projevovalo
reformní křídlo v KSČ, žádající politické změny, které by lépe odpovídaly
specifickým poměrům českého i sloven-ského národa a československého státu.
Měly odpovídat i modernímu řešení národ-nostní otázky, stejné jako vědeckotechnickému
rozvoji 20. století. Reformní hnutí narazilo na odpor doma i v zahraničí,
zejména v Moskvě. I Spojené státy americké uznávaly, že hlavní osou dění je
udržet rovnováhu mocenských sil USA a SSSR, včetně spojenců. Pokud existoval
politicko-vojenský respekt jedné velmoci k druhé, nebyl zájem rovnováhu rušit,
jinak hrozilo nebezpečí rozsáhlého konfliktu. Českoslo-venský proces
demokratizace byl z tohoto hlediska problematický a západní moc-nosti do něho
neměly chuť zasáhnout. Také národnostní otázky bylo možno řešit jen na úrovni
tehdejší znalosti politologie. Spory, zda reformní program může realizovat
organické propojení socialismu a demokracie, byl ukončen intervencí. Nutno
ovšem připomenout, že mocenský zásah Německa do poměrů v Československu v
letech 1938–1939 znamenal zánik Československa, mocenský zásah SSSR nesledoval
likvidaci společného státu. Již dříve Stalin odmítl radikální levičácké heslo „Za
sovět-ské Slovensko“ a Brežněv nesouhlasil s možností oddělení Slovenska.
Nejasná je však situace po roce 1989. Verbálně byla sice ze západních
mocenských center sly-šet rada po uchování státní jednoty, ale stale víc přibývá
informací, že nebyl upřím-ný zájem o integraci ve východní Evropě, rozpadlo se
Československo, Jugoslávie i SSSR. Celý východní blok měl přece jen jiné
podmínky než Amerika a západní Evropa.
Ve strategicky myslících hlavách západních politiků a
rozvědek se vynořila před-stava, že právě tyto odlišné podmínky by mohly po
nějakém čase vest k vzájemné-mu pochopení a obnově integračního vývoje.
Evropská unie si je snad vědoma spe-cifik jednotlivých kandidátských zemí,
proto také uplatnila mnohaletý proces a dnes už i rituál k přijímání nových
členů. O konkurenci nestála, uvítala však gigantické roz-šíření trhů, což ji
umožnilo řešit některé otázky krizových realit tržní ekonomiky. Narazil jsem
dokonce na názor, že by EU potřebovala pro svůj perspektivní vývoj v kultivované
podobě „bílou východoevropskou kolonii“. Pokud se uvedené úvahy potvrdí, nelze
popřít, že měly vliv i na řešení slovenské otázky nejen v roce 1968, ale i
v roce
Uvolněním centralizovaného systému na jaře 1968 se před veřejností
znovu vy-nořila slovenská otázka v podobě česko-slovenské federace. Měla v pozitivním
smy-slu překonat omyly a
nedokonalosti z dob Edvarda Beneše, Klementa Gottwalda i Antonína
Novotného. Vracela se k návrhům z doby slovenského povstání.
Nedocenitelné, časem neuznávané, bylo vystoupení slovenských
a českých his-toriků v březnu 1968 ve Smolenicích, kde zazněla výrazná podpora
vědecky fundo-vaných hlasů k přeměně unitárního státu ve stát federativní.
Federace byla zahrnuta také do akčního programu KSČ a získala sympatie a
podporu u strany lidové a so-cialistické stejně jako v širších kruzích
veřejnosti, výrazný nesouhlas s federaci vy-jádřilo jen 10 % občanů. Na
Slovensku se myslím nenašel žádný odpůrce federativ-ního uspořádání. Politická
tendence vyjádřená heslem „Nejdříve demokratizace, potom federalizace“ byla na
Slovensku cítěna jako snaha po odkladu i když šlo o jas-ně propojenou
problematiku. Komise vedená Gustávem Husákem připravila ústavní zákon o
federaci a parlament tento zákon přijal 27. 10. 1968. Deziluze, vyvolané
vstupem cizích armád, se negativně projevily také v naplňování přijatého
zákona. Nebyl ani beze zbytku využit.
Sympatie Slováků, Čechů i v zahraničí nepřesvědčily
moskevské centrum moci o dobrých
úmyslech reformátorů z obav o vlastní pozice moci. Vadila také skutečnost,
že iniciativa probouzející lid, nevznikla v jejich středu a přesouvá se jinam,
v jednom případě do střední Evropy, v druhém případě do Číny. To ohrožovalo
sovětský mo-del a proto padlo rozhodnutí ho přerušit. Rok 1968 byl velkým
varováním i v národ-nostní otázce, že krizová situace žádá nová řešení.
Ani sovětský stát tomu neunikl, ale Gorbačov pokus o reformu nezvládl.
V roce 1989 se mnozí lidé domnívali, že nic nestojí v cestě
k posílení českoslo-venského státu, k vyřešení slovenské otázky, k cestě
rovnosti a spravedlivého řešení problémů, vzniklých v minulosti. Záhy se však
ukázaly chyby a nedostatky nového politického uspořádání.
Kulturní vyspělost Slováků i Čechů se projevila v nekrvavém
průběhu událostí, ale v tom byla zakotvena starší zkušenost. Vždyť' relativně
klidně proběhla revoluce již v roce
Stinné stránky se projevily v tom, že i v demokracii je
nutno pro rozumnou a dob-rou věc získat nejprve většinový souhlas, ale to se
nemusí pro lobbistický zájem vyhraněné egoistické skupiny podařit. Ve zlomové
situaci platí skutečnost, že dav jde spíše za vítězem, než za pravdou a každá
změna vyvolává iluze. Volby často vy-hrává ten, kdo má více financí a sdělovací
prostředky.
Politické strany záhy zjistily, že nemusí důsledně plnit volební sliby, že stačí vý-mluva, že nemají v parlamentě většinu a v kompromisech lze oddálit či utopit ne-jedno racionální řešení. Někteří slovenští ekonomové nesouhlasili se zbytečným vy-klizováním východních trhů, kam se ochotně nahrnuly kapitalistické státy. Argument, že šlo o málo náročné trhy, neobstojí, meziválečná republika také vyvážela na méně náročné trhy a dělají to i jiné státy. Ideologická nenávist mařila pragmatické jednání.
Příčiny rozpadu československého státu
Ani dnes nejsou k dispozici všechny prameny,
osvětlující podněty, podmínky a příči-ny rozpadu československého státu,
nicméně některé lze již dnes spolehlivě popsat.
V obecné poloze lze konstatovat, že opět se nedbalo na
specifické podmínky Slovenska. Prvním projevem nezájmu až neschopnosti bylo řešení
otázky zbrojního průmyslu. Opět bezhlavá snaha zavděčit se mocným vedla k
omezování a zastavo-vání zbrojního průmyslu a k vyklizování zahraničních trhů,
kam ochotně nastoupily USA, Velká Británie, Švýcarsko, Švédsko, Francie a jiné
státy. Ekonomové ne-promysleli otázku náhradní výroby, nechali vše živelnosti a
za několik málo měsíců byla v některých
slovenských regionech až 12 % nezaměstnanost, jev do té doby ne-známý. Životní
úroveň klesala, místo aby stoupala a permanentní zdražování situaci jen zhoršovalo.
Plný souhlas na Slovensku nezískala ani kupónová
privatizace, byla ve své dru-hé vlně na Slovensku Mečiarovou vládou zrušena.
Václav Klaus a ekonomové kolem něho neměli chuť přesvědčovat Slováky o svých
reformách a zásazích. Zbavit se slovenské problematiky chápali jako ulehčení
své cesty ke kapitalismu.
Velké spory nastaly o postavení Slovenska v rámci společného
státu. Federace o dvou členech je vždy problematická, zejména když každý
člen má právo veta vůči druhé strané. Návrhy na trojfederaci nenašly oporu na
české, ale ani na Slovenské straně. Dalším článkem trojfederace mohla být
Morava, kde separatismus, podníce-ný z utajených zdrojů, nabýval na
razantnosti. Obava z dalšího tříštění státu měla kořeny v tom, že nově deroucí
se síly na politickou scénu pohrdaly tisíciletou rea-litou, vedoucí ke vzniku
českého státu. Jednotný český národ se najednou separa-tistům jevil jako
zanedbatelná hodnota. Bylo trapné slyšet dva Brňáky křičící „Ne-jsme Češi!“
Pikantní bylo již to, že se to volalo česky. Na Slovensku měl návrh na Moravu
jako třetí část federace, podporu. Otázkou zůstávalo, proč by český národ mel
dva zástupce ve federaci a Slováci jen jednoho. Okamžitě se mluvilo o hege-monii.
Nutno podotknout, že všichni ti, kdo propásli příležitost uplatnit se v listopa-dovém
převratu 1989 nyní hledali možnost urychlit osobni kariéru podporou čes-kého,
slovenského, moravského, slezského, romského a ukrajinského nacionalismu.
Disidenti neměli program jak řešit nově a lépe národnostní otázku. Také
heraldický zásah prezidenta Václava Havla do státního znaku a do názvu státu
nebyl zrovna promyšlený a v ironické a směšně podobě vyjevil rozpory
státoprávní povahy. Prezi-dent si včasnými konzultacemi nezajistil podporu
většiny politických stran, což ne-bude jediný případ v jeho politických
aktivitách.
Další příčinou rozpadu byl spor o kompetence mezi
federálními a republikovými orgány. Jedna ústava, či tři, federální a dvě
národní? Nadřazenost federálních záko-nů nad republikovými? Jednu policii,
armádu, či dvě? Nebyla jedna věc, na které by se nová vládnoucí garnitura
dokázala sjednotit a najít vhodné řešení. Jen jedna věc se dařila – spěchalo
se, dnes, ne zítra.
K rozdělení státu přispěly volby v roce 1992, na Slovensku
zvítězilo Hnutí za de-mokratické Slovensko (HZDS) s 37,3 % hlasů a
postkomunistická Strana demokra-tické levice dostala 14,7 % hlasů do Slovenské
národní rady. Ve volbách do federál-ních orgánů bylo procento hlasů poněkud
modifikováno, ale i zde bylo HZDS nej-významnější slovenskou silou. Česká
pravice to pochopila jako katastrofu, „na Slo-vensku zvítězila levice“ a s tou
neměla zájem spolupracovat. Označeni levice nebylo zcela přesné, nicméně bylo
tak v Praze chápáno. ODS v čele s Klausem neměla příliš ochoty se stále se
slovenskými stranami dohadovat, uzavírat kompromisy. Na Slovensku Mečiar a
v Čechách Klaus, dva autoritativně jednající muži, to nebylo pro demokratický
vývoj nic šťastného. Převládla snaha stát rozdělit, každý z nich chtěl vládnout
na svém dvoře, aniž by se zatěžoval požadavky druhé strany. Tehdy se také
zrodil politický vtip, dobře vystihující situaci. Kolik článků má mít česko-slovenská
ústava? Stačí pouze jeden paragraf: „O všem rozhoduje Klaus a Mečiar.“ Bylo to
hluboce nedemokratické, ale byla to realita. Tendence k rozdělení státu byla
zřetelná již od jejich jednání 17. června 1992. Václav Klaus to demonstroval
již tím, že neměl zájem o žádnou funkci na úrovni federace. Oba vítězové voleb
se stali předsedy republikových rad, kde bylo možno rozhodovat mnohem
razantněji, bez silnější oponentury. Demokratická pravidla hry najednou vadila.
Nicméně bylo nutno zachovat formální kvalitu jednání. Oba politikové k uspokojení
mezinárodní veřej-nosti vytvářeli legitimní kulisu pro rozpad. Přitom žádná z
vítězných stran neměla rozpad státu ve svém volebním programu, ale po vítězných
volbách se ODS i HZDS cítily oprávněny snad ke všemu, co dělaly.
Podle všech tehdy prováděných průzkumů veřejného mínění si
občané v českých zemích a na Slovensku rozdělení nepřáli. Žádali lepší vzájemné
uspořádání státu, na vyšší politologické úrovni, ne demontáž republiky. Tak
vážné rozhodnutí mělo být v souladu s demokratickými zásadami provedeno až po
referendu, které by ověřitel-ným způsobem vyjádřilo přání občanů dosud
existujícího státu. Referendum se z vů-le puncovaných demokratů nesmělo
konat. Proč? Mohlo by se ukázat, že vůle voličů je jiná, než rozhodnutí Klause
a Mečiara a lobbistických družin kolem nich. Česká pravice má vůbec dodnes
obavu z přímé demokracie, z referenda, z plebiscitu. Egoistické tužby profesionálních
politiků by byly totiž konfrontovány s kolektivním zájmem celé společnosti a
lídři rozvratu by nemuseli být v pozicích vítězů. Dohoda politiků přejících si
rozdělení státu byla potvrzena pouze hlasováním federálního par-lamentu, kde
měla pravicová uskupeni většinu.
A ještě jednu obavu, nahlas ani nevyslovenou, měla česká
pravice. Komunisté v českých zemích, stejně jako na Slovensku, se svou
stale ještě nejpočetnější člen-skou základnou byli pro jednotný stát. Měli své
organizace po celé republice a k nim by se mohli přidat jiné pročeskoslovenské
organizace, část občanů bez politické příslušnosti a v nejbližších volbách by
tedy získali o nějaké procento lepší výsledek. To ovšem bylo pro pravici
nepřípustné. Co kdyby se potvrdilo tvrzení, že Slovensko je levicové a pravice
by v referendu utrpěla porážku? Své pozice na české straně nechtěla ODS
ohrozit. Průzkum veřejného mínění také ukazoval další nebezpečí pro pravici.
Životní úroveň na Slovensku v nedávné minulosti vzrostla, nezaměstnanost přišla
až s pravicovou vládou a hodnocení minulého vývoje zde nebylo tak negativně
vyhrocené, jako v českých zemích. Na Slovensku se ve větším měřítku viděla i
pozi-tiva předešlého vývoje. Navíc od 20. července 1992 neměla česko-slovenská
federa-ce ani hlavu státu, při hlasování ve federálním parlamentu 3. července
1992 nezískal tehdy jediný kandidát Václav Havel potřebnou většinu hlasů a ani
jemu se nechtělo zápasit o slovenskou přízeň. Ozvaly se dokonce hlasy, že se ke
Slovensku chová necitlivě jako Antonín Novotný. Protimečiarovské výpady
organizované z Prahy také nepřispěly k pozitivnímu vývoji. Za Mečiara se
stavěli i Slováci s ním nesympatizu-jící, viděli v tom tažení proti slovenské
rovnoprávnosti a českou aroganci vedoucí k nepochopení slovenských zájmů.
Pražská pravice vršila chybu za chybou. Když Václav Havel opustil potápějící se
loď a abdikoval, bylo na Slovensku slyšet mínění, že slovenský prezident by
dovedl lépe řešit situaci a byl by jistou zárukou, že Slováci nebudou zase
podvedeni. 26. srpna se na schůzce v Brně Mečiar a Klaus dohodli o datu
rozdělení státu k 1. lednu 1993. Lid, z jehož vůle vychází moc vlády, byl po-staven
před hotovou věc. Za zcela nedemokratické lze považované také předchozí jednání
o úpravě státoprávních poměrů, konala se za zavřenými dveřmi, v kabinetní
atmosféře a veřejnost se dovídala jen dílčí a zkreslené informace, všiml si
toho i svě-tový tisk. Největší radost z likvidace československého státu
projevily takzvané su-detoněmecké krajanské spolky v Bavorsku. Nadšení bylo tak
upřímné a veliké, že bylo příčinou dohadů, zda na rozbití společného státu
nepřišly finanční zdroje z mi-močeských center. Do podezření se ovšem
dostaly také emigrační kruhy, složené z prominentů slovenského
fašistického státu (1939–1945). Přejme si, aby to historie objektivně
vyjasnila. Ke spekulacím přispěla česká vládní necitlivost, když se z Pra-hy
nikdo nedostavil na pohřeb Alexandra Dubčeka, který zemřel 7. listopadu 1992.
Bylo to symbolické rozhodnutí, znamenalo, že nová vládnoucí garnitura nechce nic
slyšet o roku 1968.
Slovenský historik Dušan Kováč ve svých Dějinách Slovenska
(1998) potvrdil, že „politikům na obou stranách šlo především o udržení
mocenských pozic“. Potvrdil to i fakt, že po vzniku nových států se ani v
jednom z nich nekonaly volby. Na Sloven-sku se Slovenská národní rada, volená
pouze s omezenými pravomocemi a kompe-tencemi bez voleb samovolně prohlásila za
zákonodárný orgán suverénního státu. I v Praze
tomu tak bylo, chybělo tedy i dodatečné schválení v demokratických volbách.
Je celkem pochopitelné, že většina občanů se smířila s nově vzniklou realitou,
pro mnohé se otevřela cesta k perspektivnímu uplatnění, nicméně zůstává
skutečností, že pro sociálně slabé a neprivilegované vrstvy společnosti se
ztížily podmínky k ob-hajobě a k prosazování svých práv. Pevně nezakotvený
vládní systém poskytoval široký prostor pro mnohé, kteří mohli za neujasněných
pravidel a nedostatečné legis-lativy využívat situace pro obohacení, rozšíření
osobní moci k uchvácení majetku, který nikdy nevytvořili. Podíl
nevládnoucích vrstev na společných hodnotách nebyl ani vzpomenut. Vývoj tak
odlišných celků s řadou specifických okolností zajisté nebyl jednoduchý.
Problémy ve vzájemných vztazích byly vážné a vnějšími mocenskými faktory
komplikované, přece však nedosáhly takového stupně, aby rozdělení státu bylo nevyhnutelné. Dušan Kováč, slovenský
historik, dospěl k závěru: „Rozdělení Čes-koslovenska bylo aktem
politickým, bylo to rozhodnutí politických stran, které zvítězily ve
volbách roku 1992, bez účasti občanů, bez referenda“ (Dějiny Slovenska, s.
360). Pro mnohé politiky platilo heslo, že je lepší opustit principy, ale
nezmařit si kariéru. Další spor se vyvinul o lustrace, rozhodně na Slovensku
nebyla tak silná tendence v této otázce jako v Praze. Ani v cizině nebyl
lustrační zákon přijat s nadšením, jed-nak
šlo o uplatnění zákona se zpětnou platností, dále se uvádělo, že jde o masové
mimosoudní vypořádávání se s minulostí. Konečně se uplatnil i argument, že
pokud má občan právo získávat informace, má takové právo také stát a systém
důvěrníků se promítá do praxe každého státu, ani Česká republika není výjimkou.
Odpověd-nost za informace nenese ten, kdo je podává, mohou být totiž pravdivé, ale
ten, kdo si je vyžádal (vynutil) a kdo je skutečně použil. Mnoho získaných
informací nebylo nikdy použito, často zachycovaly jen tendence veřejného
mínění. Také snaha ozna-čit nějaké historické období hodnocením z titulu zákona
se nesetkalo s nadšením. Parlament není vědecké pracoviště, nepracuje z
pozic vědeckých metod, ale vzniká z voleb a ty jsou často rozdílné. To se budou
dějiny vždy hodnotit podle výsledků voleb? A z pozic politické strany, která
bude mít jen nějakou dobu hlavní slovo?
Zahraniční novináři si všimli také skutečností, že na
propagaci jednotného státu bylo málo peněz. Také mezi lidem bylo málo
agitátorů, to mnohem více bylo slyšet lidi toužící po vládních místech v Praze
i v Bratislavě. Na rozchod bylo času dost, tyto otázky se řeší v Kanadě, v
Belgii uvážlivě a po několik let. Ekonomické otázky bylo možno řešit na
komerčním základě, aby nikdo na nikoho nedoplácel.
Také tahání se o to, co česká pravice Slovákům dovolí a co
ne, bylo nedůstojné. Slováci měli dostat vše, o co si řekli, stejně se zařídili
po svém, když k rozpadu státu došlo. Pro udržení společného státu bylo možno
najít laciné a jednoduché řešení. Ani název nebyl rozhodující, ani forma, mohla
to být konfederace dvou suverénních států. Pro budoucí úspěšnou existenci by
stačilo, aby české země i Slovensko měly stejné zákony, které by vznikly v českém
(slovenském) parlamentě a na území dru-hého partnera by platily po přijetí ve
vlastním parlamentu. Tam, kde by nedošlo k do-hodě, by platil zákon přijatý
jen domácím parlamentem. Český i slovenský parlament by byly k sobě vzájemně
jako parlament a senát. Dnešní Slovensko má stejně odliš-né zákony. Časem by se
zjistilo, zda zákonů platných v obou státech přibývá či na-opak. Věřím, že
kvalitní zákony by se prosadily v České i Slovenské republice a odolný stát
by měl vydržet i rozdílné výsledky voleb v jedné či druhé části repub-liky.
Pravicoví a konzervativní politici najednou přestali být demokraty a občana po-stavili
na vedlejší kolej.
Velkorysost z české
strany by byla zcela na místě, prokázalo by se citlivé chápání slovenské
otázky. Slovenský národ prožil něco, co nemá obdobu. Od 9. do 19. sto-letí
zápasil o holou existenci, o pouhé bytí. Teprve v 19. století se vymezil
jazykově. Kulturně se zformoval v
Ve válce o název státu a o pomlčku, se pozapomnělo, že
heraldický znak a ná-zev by neměl připomínat pomnichovskou (druhou) republiku,
ani protektorát. Mnoho lidí si pamatovalo, že to byl stát s autoritativní
vládou a konzervativní hegemonií.
Americký autor Eric Stein rozpoznal tři dominantní témata,
která rozdělovala část slovenské veřejnosti od české, a to již v roce voleb
1992:
1.
Spor byl veden o to, jakým tempem se má
uskutečnit přechod ke kapitalismu. Středové a levicové proudy upozorňovaly na
negativní sociální důsledky a kritizo-valy první viditelné neúspěchy. Na
Slovensku byl odpor k metodám určovaným z Prahy. Mluvilo se o „diktátu v demokracii“.
2.
Druhým rozporným tématem byla otázka, zda
rozpoutat hon na čarodějnice, pra-vice v Čechách prosazovala vyřazení komunistů
a aktivitu Národní fronty z ob-čanských práv jejich kriminalizací.
Slovenský nacionalismus více dbal na sjedno-cování národa a komunisté tolik
nevadili. Pronásledování občanů, z nichž mnozí se podíleli na radikálních
reformách v roce
3.
Třetím sporným bodem byla lustrace, ta se na
Slovensku příliš neaplikovala k ne-libosti Prahy. O lustracích se na
Slovensku psalo jako o „uzákoněné nezákon-nosti“.
K menším volebním tématům patřily na Slovensku dotazy, zda
ekonomika ne-bude vyprodána do ciziny a zisky ze Slovenska půjdou někam jinam, mimo
domácí území. Skutečnost, že transfer Němců z ČSR, tedy i ze Slovenska, byl
označen za vyhnání, vyvolávala obavu, že stát se dostane pod ekonomickou
hegemonii Ně-mecka, které bude vyžadovat náhrady pro odsunuté Němce. V Čechách
také většina národa zapřela, že dávala až z
Mečiar a též Klaus využívali a povzbuzovali síly, působící
proti státní jednotě, dělali to ve svůj prospěch. Politická satira, byť nepřesná,
se pásla na významu Vác-lava Havla, když se pravilo: Masaryk a Štefánik
dokázali republiku vytvořit, Hácha, Tiso a Hitler zahubit, Beneš obnovit,
Dubček udržet a co Václav Havel? Eric Stein připomenul velmi vážnou situaci,
kterou prožil americký prezident Lincoln. Aby udržel federaci, doplnil ji o
výzvu ke zrušení otroctví a učinil program federace pokrokovým. Václav Havel byl
bez praktických politických zkušeností, žádný podobně srovnatelný program
neměl, ani stranu, která by ho podpořila a jeho nadšení stoupenci Občan-ského
fóra a potom Občanského hnutí byli ve volbách smeteni do bezvýznamností. Vítěz
z roku 1989 prohrál volby 1992. Jednotný stát se rozpadl, to ve dnech převratu
nikdo nežádal.
V minulosti se nejvíce dařila spolupráce Čechů a Slováků na úseku kultury, vzdě-lání a umění, a to je území, které není nutno vyklízet, ve spolupráci je i budoucnost.
Redakce: P.
Rejf, J. Řezníček Připravil:
JUDr. O. Tuleškov
ZÁKON SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
z 26. apríla 1991
o Matici slovenskej
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Základné ustanovenie
Matica slovenská je národná kultúrna a vedecká ustanovizeň, ktorej společenským poslaním je národne a vlastenecky pôsobiť na území Slovenskej republiky i mimo jej územia. V súlade s týmto poslaním Matica slovenská kultivuje lásku k vlasti, pestuje mravnosť a pozdvihuje kultúrnu úroveň slovenského národa. Matica slovenská zdru-žuje tvorcov a priaznivcov slovenskej kultúry a napomáha jej rozvoj, chráni a rozvíja národné dedičstvo ako národnú i kultúrnu hodnotu.
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR Klubu českého pohraničí
v Praze 10 jako svou 41. publikaci určenou pro vnitřní potřebu
vlasteneckých organizací. Publikace neprošla autorskou ani jazykovou úpravou.
Praha, duben 2002. Kontaktní adresa: JUDr. Ogňan Tuleškov, Na Čihadle 18, 160 00 Praha-Dejvice.
Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail:
vydavatel@seznam.cz