Příloha Křesťanského
sociála březen, duben/2007
Slované a Germáni,
Drang nach Osten
Úvodem
Početné kmeny Polabských Slovanů již v 7. století pevně
sídlily na území dnešního Německa. Hranice dotyku Slovanů a Franků, později
Germánů, byly od té doby až do 11. století, při jejich posunování na východ,
v oblasti Hamburku, Hannoveru, západně od Chebu a Pasova. Severovýchodní
Bavorsko a značná část Rakouska byly slovanskými.
Již od 7. století Frankové a později Germáni začali ohněm a mečem postupně získávat původní
slovanská území. Jejich obyvatelstvo zčásti vybíjeli, zčásti si podmaňovali a
následně germanizovali. Slované
rozdrobeni do řady kmenů trpěli nejen nejednotností, ale i nesváry a
bratrovražednými boji, vyvolanými často jejich společným nepřítelem. Pod
germánským tlakem, v boji na život a smrt, vYtvářeli svazy kmenů, které
však nebyly schopny dlouhodobě a úspěšně čelit poměrně centralizované agresivní
feudální německé říši, vydávané postupem doby za „svatou říši římskou národu
německého“, pod jejímiž prapory často bojovali Slované proti Slovanům.
Pokřesťanštění Polabských Slovanů bylo přímo „bohulibou“
záminkou k likvidaci jejich samostatnosti. Křesťanství, hlásané německými
kněžími, jímž slovanský lid nerozuměl, a germanizace postupovaly po staletí společně.
Germanizačními centry na slovanském území se stávaly tzv. strážní hrady,
osazené německými žoldáky, které dusily a podle potřeby i utápěly v krvi
snahy Slovanů o svébytnost.
K velkému a úspěšnému povstání slovanských kmenů,
vyvolanému tvrdou germanizací, došlo koncem 10. století. Zejména Obodrici a
Lutici si zajistili širší podmínky pro další trvání svého společenského života.
Méně úspěšní byli Lužičtí Srbové. R. 990 byli Milčané, poslední lužickosrbský
kmen, Němci podmaněni. Ve 12. století byli poraženi i rujánští Slované.
Přestože ještě ve 13. století tvořilo slovanské obyvatelstvo
většinu v mnoha částech anektovanými Němci, byla vrstva jim vládnoucí
složena z dobyvatelů a zgermanizovaných Slovanů. Slovanština ještě ve 14.
století, někde i v 15. století i později, zněla na venkově. Původní
slovanská místa jako Lipsko, Drážďany, Berlín se postupně stávaly německými.
Dnes živým slovanským jazykem na německém území je pouze libozvučná
lužickosrbština. Z mnoha desítek kmenů Polabských a Pobaltských Slovanů si
slovanskost zachovalo asi 60 000 Lužických Srbů.
V historickém kontextu si připomeňme cíle nacistického
Drang nach Osten. Genocida Poláků, Ukrajinců, Bělorusů, Velkorusů, Jihoslovanů,
Čechů měla po vítězné válce otevřít rozsáhlá slovanská území postupné
germanizaci. V druhé světové válce na východě šlo o bytí či nebytí velkých
slovanských národů. Nacistické Německo prohrálo. Některé jeho cíle jakoby byly
uskutečňovány dodatečně. Došlo k rozbití Československa, Sovětského svazu a v krvavých bratrovražedných
válkách zanikla Jugoslávie. Lužičtí Srbové dnes musí bojovat o své vlastní
školy, které jim německé vlády ruší, o svůj jazyk a kulturu. Bojují o svou
další existenci, a to na území své původní vlasti. Jak je to vůbec možné?
Z historie víme, že nebezpečím pro nás jsou jak
znovuformující se pangermánské síly, tak i „slovanská, tedy i česká, kolaborantská elita“. Zbavme ji vlivu a
jakéhokoliv podílu na vládě! Odhoďme ji, pošpiněnou posluhováním německým
zájmům proti zájmům vlastního národa, kam historicky patří, na ono pověstné
smetiště dějin! CIZÍ NEŽÁDÁME, SVÉ SI
NENECHÁME VZÍT!
Dr. O. Tuleškov
Německá kolonizace a
germanizace Polabanů
Po podmanění slovanského území německými vojsky následovala
nenásilná germanizace (poněmčování). Dělíme ji na dvě etapy, první začala již
v 9. století a pokračovala do 12. století. V ní šlo především o
christianizaci Slovanů a jejich podrobení německé moci. Ve druhé etapě, asi 100
let poté, nastává pravá germanizace, které se však zdecimovaní Slované již
příliš nebránili. Prováděla se jednak samovolným odnárodňováním Slovanů,
příklonem k silnější německé kultuře, nástupem jazyka šlechty a
úřednictva, jednak silnou německou rekolonizací. …
Německá kolonizace nezačala ve velkém před 12. století,
protože předtím nebyl ještě slovanský odpor zlomen. Byli sice již v 9.
století postaveny německé hrady (např. Magdeburk, Merseburg), chránící hranice,
ale na osídlování Polabska se jejich obyvatelé nezmohli.
Hromadnou kolonizaci prováděli němečtí šlechtici kolem výše
zmiňovaných hradů a opevněných sídel a s nimi i církevní hodnostáři.
Povoláni byli osadníci z území na levém břehu Labe, ale i ze vzdálenějších
krajin – z Fríska, Porýní, Vestfálska, Holandska i Vlámska. … Do
Srbska směřovali kolonisté z Durynska, Bádenska a Bavorska, Vlámové jsou
zmiňováni i v lužických městech (jejich vlna zasáhla až na hranice
Malopolska).
Hlavní důvody pro odstartování kolonizace byly dva, první
byl administrativně-politický: němečtí páni se chtěli opřít o spolehlivé
obyvatelstvo, které by proti nim nerevoltovalo. Tuto podmínku mohli splnit jen
němečtí soukmenovci. Druhý důvod byl ekonomický. Slované byli po staletých
bojích málo početní, jejich zemědělské výnosy byly vzhledem k zaostalejší
technice menší (Němci vše již stačili převzít od římské kultury). … Slované
neznali v takovém rozsahu ani žďáření, proto církev podporovala různými
výhodami Němce, kteří platili větší desátky. Tak začali být Slované separováni,
nesměli do vznikajících měst apod., stávali se postupně méněcennými poddanými.
Vzápětí po kolonizaci nastoupila germanizace. Nejdříve ji
podstoupili slovanští páni a zemané, kteří se odvraceli od svých zvyků a
jazyka, ženili se s Němkami. Pak následovali ostatní, kterým se nelíbilo
postavení nerovnocenných a odstrkávaných poddaných. Pouze selský lid si dlouho
podržel svou národnost, drže se při tom svých tradic, zvyků, jazyka. Ale i ten
se za čtyři století poněmčil, někde rychle, jinde pomaleji. Nejhůře dopadli
Obodrité, lépe Srbové a Pomořané. …
Ve 14. století zanikl v obodritské oblasti slovanský
živel (až na výjimku Drevany) a totéž následovalo na ostrovech Rujána, Uznojm,
Volín. V té době pocházejí poslední zmínky o Srbech z Lipska,
Zvíkova, Kamenice. Do 16. století se ještě drželi Stodorané, Lužičané, Milčané
a Drevané. … Drevané zanikli v polovině 18. století a jediní Lužičtí
Srbové přežili rok 2000. …
Z brožurky „Dějiny Polabských Slovanů“, Jaroslav
Valenta, vydalo KSH, červenec 2000
„Germanizační tlak trvající několik staletí měl své metody a
také je přizpůsoboval situaci a měnil. V 10. století, v době
karolínské germanizace, šlo především o narušení státotvorného vývoje
Polabských Slovanů. Byl to strategický cíl, naplňovaný po 150 let, doplněný
ovšem ukládáním a vymáháním poplatků, požadováním rukojmí. V další etapě došlo
k anexi slovanského území, které bylo obsazováno německými kolonisty.
Současně probíhal proces znevolňování obyvatelstva. Němečtí feudálové vábili do
dobyté a porobené země především rolníky a dávali jim nejrůznější výhody a tím
je odlišili od slovanských poddaných. I na venkově vznikla vrstva
privilegovaná.“
Z brožurky „Oběť germanizace – Lužičtí Srbové, Prof.
PhDr.J. Frajdl, CSc., vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR
KČP v Praze 10, listopad 2001.
Několik vět
z dějin Lužických Srbů
„ b) Doba samostatnosti a bojů za neodvislost. Od r.
531-1032.
V VI. století ociťujeme se již na půdě historické.
V té době pádem Durynků (531) rozšířili Frankové a Sasové své panství až
k řece Sále, i nastává od té události Slovanům na východ řeky Sály a tedy
i slovanským obyvatelům Lužice 400letá
doba bojů za neodvislost. Osudy Srbů mezi Sálou a Labem od té doby
rozhodují také o osudech slovanského obyvatelstva Lužice. U Srbů připomíná se
za dob Sámových kníže Dervan (u Fredegara…), jenž se dal v ochranu Sámovu.
Ale po smrti Sámově vrátili se Srbové zase k původní rozdrobenosti,
v jaké je zastihla doba Karla Velikého.
Za výprav vojů Karlových proti Čechům vpadl r. 805 jeden oddíl také do
země srbských Glomačů, zpustošil ji a podmanil si knížete jejich Semila.
…Následujícího roku vzbouřili se sice Srbové proti cizímu panství, ale byli
poraženi v bitvě u Hvernafelda
(poblíž nynější Géry), kdež padl i jejich kníže Milduch. Vojska Karlova
vpadla pak do země Milanův, dobyla hlavního jejich hradu Budyšína a spálila
jej. Za Ludvíka Pobožného, jenž vedl
proti Slovanům politiku celkem mírnou, připomíná se Ludovít, nejspíše kníže
lužický, který válčil s císařem. Za Ludvíka Němce, jenž podnikal nájezdy
proti Srbům, dali se Lužičané a Milčané v ochranu říše Velkomoravské. Za tohoto spojení teprve šířilo se mezi
nimi křesťanství vydatněji; jest nepochybno, že Metoděj i této části svého
arcibiskupství věnoval příslušnou péči, ač nemáme historických dokladů, že by
tu byl sám pobyl. Vliv slovanských věrozvěstů lze však doložiti
z lužickosrbských církevních výrazů … .
Po ztroskotání říše Moravské r. 907 zůstaveni opět samým
sobě v obraně proti západním sousedům. Velký nepřítel povstal polabským
Slovanům a tedy i obyvatelům Lužice v Jindřichu Ptáčnikovi. Od r. 921
plenil kraje Slovanů braniborských, Srbů, Lužičanů i Milčanů, jež všechny
zavázal k poplatkům. Moc svoji proti Lužičanům zesílil založením hradu
Míšně a zřízením marky Míšeňské (928).“
(Ottův Slovník naučný, Praha 1900, str.489-490)
Několik letopočtů
z dějin Lužických Srbů
Kolem 600 -
Slovanské kmeny osídlují území mezi Labem/Sálou a Odrou/Kwisou
631 -
První zmínka o Lužických Srbech v kronice Fredegara;
990 -
Porážkou Milčanů ztrácí poslední lužickosrbský kmen svou politickou
nezávislost. Vojenská dobyvačná politika německého
státu byla
doprovázena násilným šířením
křesťanství na slovanském území.
1000-1100 - Vnitřní budování země lužickosrbskými sedláky;
Poč.13. stol.-
Lužickosrbské obyvatelstvo tvoří více než 90 % obyvatel; vládnoucí
vrstva se skládá výlučně z německých
dobyvatelů;
1293/1327 - Zákaz lužické srbštiny v Bernburgu nad
Sálou;
1618-1648 - Zánik
téměř poloviny lužickosrbského obyvatelstva za Třicetileté války
1815 - rozhodnutím Vídeňského kongresu je
lužickosrbské obyvatelstvo ve
všech okresech zatlačeno do menšiny
1818 - V Prusku je vydáno nařízení o dalším
omezení lužické srbštiny;
1875 - Zásadní zákaz lužické srbštiny ve školách
pruské Horní Lužice;
K současné situaci
v Lužici
Již delší dobu probíhá boj o zachování určitých
lužickosrbských škol. Důvodem jejich rušení je, jak uvádí příslušné saské
orgány, nedosažení počtu 20 žáků na
třídu. Tak došlo k likvidaci páté až desáté třídy s výukou lužické
srbštiny v obci Chroščice. Ohrožena je také vyučování ve škole básníka Jakuba
Barta-Čišinského v Pančicích – Kukowě a též ve školách v obcích Radwor,
Ralbice a Worklecy.
Jaromír Kohlíček, poslanec EP, spatřuje důvod uvedených
problémů v nedostatečné právní úpravě. Podle něj platilo a platí: Kdo je
občan Německa, je Němec. Jazykem je němčina. Všichni jsou tedy Němci. A jestli
ještě někdo mluví nějakou řečí, je to jeho čistě soukromá věc, to nám sem
netahejte. A právě tak nějak je koncipována německá ústava, která odkazuje, aby
si práva menšin řešily jednotlivé spolkové země. Ústava SRN ošetřuje práva
zvířat, ale nikoliv práva menšin. Sice existuje ve spolkových zemích
Braniborsku a Sasku zákon o Srbech a Slovanech, podle něhož se musí přihlédnout
ke vzdělávání národnostních menšin
v Německu, ale není tam řečeno jak konkrétně. A tak situace je taková, jaká je.
Saská vláda je nyní i pod mezinárodním tlakem a musí
vypracovat nový koncept školství, který bude brát ohled i na vzdělávání
lužickosrbské menšiny. O to bojuje celá Domovina za účinné pomoci Hajka Kozla,
poslance Saského zemského sněmu, i poslance
EU, J. Kohlíčka.
Podle sdělení F. Truxy, odborníka na lužickosrbské otázky, informoval generální konzul ČR
v Drážďanech, Tomáš Podivínský, zástupce lužickosrbských spolků o
možnostech lužicko-srbských projektů a vyzval je k jejich vypracování.
Usnesení čs. vlády z 14.12.2005 o podpoře českých kulturních aktivit
v zahraničí v letech 2006-2010 se vztahuje i na Srby. Podobným
způsobem je podporován Školní spolek Komenského ve Vídni.
Problémem však není jen nová právní úprava a její uvedení do
praxe, ale i určité nálady části saské společnosti vůči Srbům. „Pak se od Hajka
dozvídáme i smutné věci. … Nedávno proběhlo soudní jednání proti německým
pravičákům, šířícím nacionální nenávist. … Do krvava zbili v Budyšíně
jednoho kluka jenom proto, že mluvil v hospodě lužickosrbsky. Když se na
jaře a v létě hrají v Horní Lužici utkání v kopané, takřka týden
co týden dochází na hřištích k nějakým incidentům. Máme tady rozličné
lužickosrbské fotbalové týmy … a naši hráči se pochopitelně mezi sebou
dorozumívají svou mateřštinou. To se ale nelíbí neofašistům z řad diváků
či i samotných německých protihráčů. Provokují. Našim fotbalistům nadávají,
sprostě jim spílají. Jeden zuřivý nácek
tady v Lužici dokonce organizoval protisrbské semináře pro pravičáky
z celého Německa a přitom se chlubil, jak udatně vede v Lužici hraniční
boj proti Slovanům. ´Jednou půjdete za židama a všichni skončíte
v plynu´.“ (Haló noviny, 10.2.2007)
Další neradostnou skutečností je rozšiřování těžby
povrchových dolů v Lužici. Bratr F. Truxa nám napsal, že švédský koncern Vattenfall
jedná s obyvateli Trjebina, Milorazu, Rowného a části Slepého o
odbagrování vesnic. Pokračující a dokonce rozšířená těžba sice zajišťuje a
přináší nová pracovní místa, v Hamoru byla postavena moderní elektrárna,
jež dá obživu další stovce zaměstnanců, ale velmi těžce i narušuje, a to již
dlouhodobě s nesmírným dopadem, lužickosrbské osídlení. Řada
lužickosrbských vesnic takto již nenávratně byla zničena.
Lužičtí Srbové, kteří sídlí ve své zemi přibližně 1 400 let, již od osmého
století pociťují dobrodiní germánského Drang nach Osten. Nyní zápasí ve své
odvěké otčině o svou vlastní existenci. Naše podpora jejich zápasu je samozřejmá.