Příloha
Křesťanského sociála květen, červen/2007
Ing. Dalibor Plichta, Rozšiřování
NATO a česká politika, Praha 1997, s. 42-50,
Otázka lidového hlasování
Lidové hlasování, referendum o otázce případného vstupu
České republiky do Severoatlantické aliance, by bylo krokem, který by byl
přiměřený nejen závažnosti otázky, ale také skutečnosti, že veřejné mínění je
ve věci vstupu do NATO celé roky hluboce rozpolceno. Uspořádání referenda by
bylo v souladu nejen s demokratismem, ale i s demokracií
zastupitelskou a s naší ústavou.
Přesto klade vláda uspořádání referenda o vstupu do NATO
houževnatý odpor. Důvody, kterých při tom používá, jsou výmluvným svědectvím o
stavu české politiky i o tom, jak jsou české společnosti vládou vnucovány věci,
o něž většina občanů neprojevila zájem.
Natističtí odpůrci referenda o vstupu České republiky do
NATO se nerozpakují vydávat referendu za oslabování zastupitelského systému
demokracie, za pokus obejít parlament, za popření výsledku parlamentních voleb,
za „ustupování ulici“. Nic jim nevadí příklady jiných států, které rovněž mají
systém zastupitelské, parlamentní demokracie a přitom na referendu (které
uspořádaly nebo budou pořádat právě také o vstupu do NATO – např. Maďarsko)
nespatřují nic závadného.
Pro vnitropolitické ovzduší, jaké v České republice
panovalo, ještě než vůbec začala věcná diskuse o vstupu do NATO, je příznačný
článek Pavla Tigrida v Lidových novinách z 2. 6. 1997, nazvaný:
„Členství v NATO: Berme, co se nám nabízí. V Madridu máme historickou
šanci“. Pavel Tigrid, bývalý ministr kultury, osoba víc něž blízká Václavu
Havlovi, jeho poradce, uchazeč o senátorskou funkci, šéfredaktor exilového
„Svědectví“, tedy člověk, jehož slova není možno brát za uřeknutí nebo
nedomyšlenou improvizaci, uzavřel své doporučení, abychom brali, co se nám
nabízí, těmito větami:
„Bylo by hotovým neštěstím, kdyby z ideologicky
motivovaných, úzce stranicko-politických výmluv a kliček, hrátek o referendu či jakési mlžné neutralitě jsme si to my Češi
sami pokazili – tentokrát nenapravitelně… Takové řeči lze vcelku bez zaváhání zařadit do kategorie velezrady.
Dovolím si důrazně varovat: nezahrávejte si s tím.“ (Zvýrazněno D.P.).
Asi by bylo velice obtížné najít v demokratických státech
případ, že by se někdo z vážně braných politiků odvážil v novinách,
jež chtějí být rovněž považovány za seriosní, zařadit stoupence referenda nebo
neutrality nebo prostě jiné podoby zajištění evropské bezpečnosti, než je NATO,
do kriminální kategorie velezrádců.
A jestliže se stále znovu opakuje, že aliance NATO je
společenstvím demokratických států na ochranu demokracie, nevím, jestli by
takovéto nedemokratické Tigridovy výroky nesvědčily o naší nezpůsobilosti být
do tohoto demokratického společenství přijati.
Pokud by ovšem takovéto Tigridovo chápání demokracie a jeho
zahrávání si se slovem „velezrada“ členským státům NATO nevadilo, vrhlo by
pochybnosti na jejich ušlechtile znící prohlášení o poslání Severoatlantické
aliance.
Zatímco Pavel Tigrid se snaží zarazit diskusi odpůrců vstupu
do NATO a stoupenců referenda tím, že označí jejich počínání za velezrádné,
Michal Lobkowicz, poslanec, místopředseda zahraničního výboru Poslanecké
sněmovny, vrchní ředitel kabinetu ministra zahraničních věcí České republiky,
v tomtéž deníku radí 8. 4. 1997 vůbec diskusi o vstupu do NATO ani
nezačínat, a pokud jsme ji spustili, tedy ji ukončit. Již v názvu svého
článku říká: „Neveďme diskusi o diskusi.“ Neboť podle něho se nemá vůbec
diskutovat ani o nutnosti diskuse o otázce vstupu do NATO. Jeho pokyn zní:
„Zakončeme proto diskusi o diskusi!“ A to tím rychleji, když veřejnost není vstupu do NATO nakloněna. Mluvme jen tom, jak vstup do NATO uskutečnit! Ostatně
volání po diskusi zaznívá pro něho jen u úst pokrytců, „kteří se sami
k otázce obrany vyjadřují nejednoznačně“. A jako vysoký byrokrat a
poslanec jedné osobě vyjadřuje přesvědčení, že tu není žádná společenská
objednávka po nějaké diskusi. Píše: „Především si však musíme uvědomit jedno:
pro vyvolávání jakékoli veřejné debaty je nutná společenská poptávka.“ – Ta
podle tohoto konzervativního politika tady není a občané prý nemají o diskusi
na téma NATO zájem. S nebývalým ohledem na tento nezájem veřejnosti o
diskusi vláda zároveň nehodlá poptávku po diskusi vyvolávat a zároveň bez
ohledu na nezájem zahrnuje veřejnost spoustou doporučení a výzev ke stupu do
NATO a vysvětlování údajných výhod tohoto kroku. Účelem této kampaně není ovšem
vyvolat diskusi, nýbrž přesvědčit bez diskuse.
Další představitel vládní koalice, Vilém Holáň, vydávající
se rovněž za demokrata, nedávno ještě ministr obrany, nyní předseda
zahraničního výboru Poslanecké sněmovny a místopředseda KDU – ČSL, je proti
referendu z toho důvodu, že lidové hlasování „dává stejný hlas tomu, kdo
se ve věci, o níž se rozhoduje, pečlivě vzdělal, má ji dobře promyšlenou, jako
tomu, kdo to neučinil a hlasuje podle povrchního zdání či dokonce podle
okamžité propagandy“. Navíc prý „referendum může být ovlivňováno a znehodnoceno
atmosférou, v níž se koná“. (Proč
může být ovlivněno a znehodnoceno propagandou a atmosférou jen referendum a
nemůže nic takového postihnout parlamentní volby, tuto otázku si pan Holáň
nepoložil. Možná proto, že by na ni neuměl odpovědět.)
I on podává pěkný důkaz o tom, že naše nové elity mohou být
přes svoje dušování se demokratismem velice na štíru s podstatou
demokracie, založené, jak každý ví, na rovnosti všech občanů a na rovnosti
jejich hlasů ve volbách i referendech
A opět pan Holáň si odpouští odpovědi na otázku (kterou si
asi ani nepoložil), kdo tedy má nebo bude podle jeho představ o demokratickém
vytváření společné vůle dávat jednotlivým občanům vysvědčení dospělosti, na
základě něhož by se směli vyjadřovat k otázkám veřejného života. Že by to
byl právě on nebo někteří jeho političtí přátelé?
A jakou vlastně demokracii má na mysli, když hlásá, že „NATO
je pro nás zárukou zachování demokracie“? Je možné s Holáňovou představou
v Severoatlantické alianci pochodit? Jak si vysvětlit, že takovéto
Holaňovy názory zůstávají ze strany Severoatlantické aliance bez kritiky? Je
snad pro ni dobrý každý hlas pro vstup České republiky do NATO? (Všechny citáty
Holáňových slov jsou vzaty z Lidových novin z 27.6.1997.)
Hlas natistické koalice vyjadřuje výstižně i jiná fráze
z téhož listu: „Referendum je spíše gestem hodným Piláta než Césara.“ Ani
v tomto případě se autor tohoto výroku nenamáhá a nevysvětluje, proč by se
měla česká společnost a český stát řídit gesty Césara, zvláště když první
prezident a tvůrce politické samostatnosti českého národa ve shodě s tradicí
a názory své země césarismus (a césaropapismus) vždycky odmítal. – I
z toho je vidět, že naši natisté přicházejí jaksi z jiných končin,
než odkud přišel Masaryk.
Za zmínku stojí i snůška argumentů proti referendu otištěná
v Lidových novinách 2. 6. 1997 Romanem Davidem, který do svého tažení
proti referendu zapřahá i strach o osud lidských a menšinových práv. Ve jménu
„priority svobody před demokracií a nadřazenosti hodnot nad procedurami“ (!)
(jako kdyby demokracie nebyla hodnotou a byla jen procedurou! – pozn. D. P.)
tvrdí, že referendum vůbec, jako takové je nevhodné, neboť může ohrožovat
individuální, ale i menšinová práva a destabilizovat systém jejich ochrany.
„Koná-li referendum o ústavních záležitostech, vytváří se „společenské vědomí“
toho, že ´lid je suverénem´ a má právo diskutovat a hlasovat i o nezadatelných
a nezcizitelných právech … dochází k relativizaci jejich podstaty a
hlasováním k jejich pozitivizaci, což je prvním krokem k jejich
ohrožení.“ Ta jsou podle něho lépe zajišťována demokracií zastupitelskou než
přímou.
Hlasování a vyjádření v referendu prý „nemusí být o
věci samé,…ale může se stát vyjádřením nesouhlasu se zástupnými problémy, které
momentálně zatěžují veřejné mínění“. Krátce a dobře, referendum jen ztěžuje
vládnutí a může mít destabilizující účinky, a to vládnoucí skupina nemá ráda,
ta chce, aby její křesla byla co nejstabilnější.
Resumé pana Davida je tedy toto: „Nepřítomnost ústavního
zákona o referendu tedy stabilizuje (zejména transformující se) systém, protože
nedává ´neodpovědným´ politikům možnost vyhlásit referendum o čemkoliv. Jeho
výsledek by totiž byl závislý na většinovém rozhodnutí těch, kteří takovou
reprezentaci volili.“ – Opět názorná ukázka pojetí demokracie a jejího
základního principu, totiž principu většinového, u našich nových elit.
Jinak se k referendu staví dosud opoziční sociální
demokracie. Považuje požadavek na konání referenda za „zcela legitimní“.
V jejím rozkladu k této otázce („Příloha k materiálu Sociální
demokracie a vstup do Severoatlantické aliance“, str.2), vypracovaném
v květnu 1997, se však zároveň praví, že „pro sociální demokracii má
institut referenda svou složitou funkci zvláště proto, že podle posledních
průzkumů veřejného mínění je pro členství jen 30 % jejích voličů“. Dále se tam praví,
že „budou-li se krizové jevy ve společnosti, politice a ekonomice prohlubovat a
nenastane-li zvrat v přesvědčování občanů pro NATO, dá se spíš predikovat
zvýšený odpor či nezájem o členství … Za této situace se ČSSD požadavku na
referendum nemůže vzdát“. Na požadavku referenda trvají v sociální
demokracii především odpůrci vstupu do NATO. (Naproti tomu stoupenci vstupu do
NATO jsou proti případnému pouhému politickému členství v NATO). Zároveň
s vyslovováním požadavku, aby bylo konáno referendum, chce sociální
demokracie dávat najevo, že vlastně „jí nejde o referendum, ale o členství
v Alianci za co nejširšího souhlasu občanů, protože to má vliv na jejich
postoje k armádě“. Nadto pak svoje naléhání na referendum ještě oslabuje
tvrzením, že „bude-li pro členství zjevná část občanů (tj. asi tak na úrovni
Polska a Maďarska) i voličů ČSSD (alespoň kolem poloviny) je ochotná se
požadavku referenda vzdát.“
Působí to, jako kdyby si sociální demokracie nechávala
otevřená vrátka pro případný politický obchod. Mluví pro ni i útěšné očekávání,
vyslovené v tomtéž sociálnědemokratickém dokumentu, že totiž „požadavek
referenda nebude pravděpodobně tak vážným problémem, protože se do relevantní
doby nepodaří přijmout zákon o referendu. To vytváří určitý politický prostor“.
V tomto „určitém politickém prostoru“ se pohyboval i
Miloš Zeman, když po poradě na Hradě, kde prezident na předsedy všech pozvaných
parlamentních stran (komunisté a republikáni pozváni nebyli) naléhal, zvláště
na Zemana, aby nekladli překážky vstupu do NATO: Předseda Zeman zároveň na
Hradě ujistil Havla, že sociální demokraté budou vstup do NATO podporovat, a
zároveň pro veřejnost vyhlásil, že na požadavku jeho strany, aby o vstupu do
NATO bylo uspořádáno referendum, nic nemění.
V červnu 1997 také ve výboru Poslanecké sněmovny podle
očekávání návrh ústavního zákona o referendu neprošel. Zamítli jej poslanci
koaličních stran. Ani pokračování pokusu o přijetí zákona o referendu
v říjnu 1997 cestu k přijetí tohoto zákona neotevřelo. Bez výhrad se
pro referendum o vstupu do NATO a přímo pro odmítnutí členství v NATO
vyslovují jednomyslně dvě zbývající parlamentní politické strany, komunisté a
republikáni. Obě tyto strany považují vstup do NATO za diktát koaličních
politiků, politiků konzervativně pravicových a proněmeckých a proamerických.
Koaliční vláda, opírající se o nejmenší možnou parlamentní
většinu, nezískala ve volbách žádný výslovný mandát ke sjednání členství
v NATO (neboť tato otázka nebyla tématem volební kampaně). Požadavek
referenda s jasně položenými otázkami je za těchto okolností požadavkem
přirozeným. Přesto jej koaliční vláda odmítá a postarala se, aby byl návrh
ústavního zákona o referendu odložen.
Důvodem k odmítání referenda není však její obava, že
referendum by bylo „další politickou fraškou“, jak se 25.2.1997 vyjádřil
v Lidových novinách Jiří Pehe.
Vláda odmítá referendum ne proto, že by znamenalo „značný a
nežádoucí posun politického systému České republiky od parlamentní demokracie
ke konventní demokracii švýcarského typu“. Ne proto, že by referendem byl
„destabilizován náš demokratický systém. Ne proto, že by uzákoněním referenda
byla otevřena cesta „možnému ohrožení lidských a občanských práv a práv
menšin“. V žádném ze států, kde se referenda konala, k ničemu
takovému nedochází.
Všechny tyto důvody, jež jsou u nás uváděny proti zavedení
referenda a proti jeho užití v souvislosti s návrhem vstupu do NATO,
jsou důvody nepravé.
Pravý důvod je jediný: obavy
z blamáže, obavy, že česká veřejnost by vstup do NATO zamítla. Jestli
je možno něco považovat za svědectví malosti, bídy dnešní české politiky, pak
je to úroveň argumentů, jakých vládní koalice a její publicistika užívala, aby
odvrátila možnost referenda o NATO. Ale
koherentní, přesvědčivé a respekt vzbuzující stanovisko nedokázala zaujmout ani
ČSSD. Příliš taktizovala, snažila se dělat politiku zároveň pro NATO i pro
referendum.
Není však na tom špatně jen česká politika. I jinde je každý
špatný důvod proti referendu o vstupu do NATO dobrý. Maršálek polské Senátu
Adam Struzik za své návštěvy
v Praze řekl v rozhovoru poskytnutém časopisu „Týden“ krátce pře
madridskou schůzkou Severoatlantické aliance v červenci 1997: „Organizovat
referendum o vstupu do NATO nemá žádný smysl.“…„Nemá smysl ptát se občanů, zda
chtějí žít v bezpečnějším státě, zda se chtějí začlenit do struktur, které
zajistí nejen věrohodnější obranyschopnost země, ale také politickou a
hospodářskou spolupráci.“ Neboť podle něho ptát se lidí v referendu na
vstup do NATO „je asi takové jako tázat se jich, zda chtějí být zdraví, krásní
a bohatí. … (Konec citace)
Již více než
deset let bojuje naše demokratická veřejnost za přijetí ústavního zákony o
referendu, který by umožnil občanům přímo svými hlasy rozhodovat o
nejdůležitějších politických otázkách. Pravice
z nejrůznějších důvodů referendum odmítá. Až kam dokáže zajít, jak
argumentovat, nám ukazuje uvedený výňatek z knihy, který i dnes je proto
pro nás aktuální. Hlavním důvodem dříve
byla skutečnost, že lid v referendu by se vyslovil proti vstupu do NATO a
v současnosti je překážkou, že referendum by vyznělo proti zřízení amerického
radaru v Brdech. Když ještě, snad na nějaké vyšší „doporučení“,
politické strany vyjmuly otázku zřízení
americké radarové základny ze svých volebních programů, pak občan neměl možnost
se k tomuto problému vyjádřit ani svým hlasem ve volbách do Poslanecké
sněmovny PČR . Když média ve zdrcující většině snaživě přebírají argumentaci
pravicové koalice a lid se stává objektem soustavné a odpuzující manipulace,
kdo tedy u nás vládne? Je lid „zdrojem veškeré státní moci“, jak zakotvuje naše
ústava ? Nikoliv! Lid vládnoucí „elitě“ jen překáží. Česká republika se stává
státem, v níž vládnou politické strany,
ty v pozici si rozdělují ministerstva a státní aparát, aby
v nich mohly vládnout podle svých představ, v zájmu úzké skupiny. Pokud k tomuto vývoji budeme dále mlčet, pak z ČR se
demokracie, vláda lidu, bude stále více vytrácet a bude nahrazována
oligarchizujícími se politickými stranami a konečně i jejich vládou, pro níž
demokracie nebude reálnou formou vlády, nýbrž
bezhotnotovou procedurou. Zabránit tomu můžeme jen prohlubením
zastupitelské demokracie o instituty demokracie přímé, zvláště o referendum.-red.