Doc. PhDr. Luboš
Kohout, CSc. : Spory o dějinné místo cyrilometodějské tradice
Tímto textem navazuji na plodné úsilí mnoha svědomitých
autorů o podání objektivního pohledu na páteřní fáze dějin dvou bratrských
národů, českého a slovenského, očišťovaného od kalných nánosů scestného, žel,
častého ideologizování, násilného aktualizování, vulgárního politizování dějin
v duchu onoho starořímského „cuius
potestas eius veritas“ – „Čí moc,
toho pravda!“
Cyrilometodějskou tradici představuje čtenářům
v poněkud komolené podobě především učebnice „Dějiny zemí Koruny české“, napsané vyhraněně katolickými
„integristy“, do jisté míry zpochybňujícím v jimi akcentované
„euroatlantické, judaisticko – křesťanské civilizaci“ odkaz byzantsko – východo
a jihoslovanského světa.
Také u vedení naší římsko-katolické církve nacházíme jen
málo vysoce žádoucího, dějinně pravdivého
a progresu společenských vztahů sloužícího ekumenismu, pokud usurpuje cyrilometodějskou tradici, jež je i
tradicí církve pravoslavné, pro potřeby své vlastní, jednostranné, mnohdy
rovněž nešťastně politizující propagandy. Pozitivním antipólem je dnes, žel,
pouze středoškolská učebnice „České
dějiny I.“, napsané Z. Benešem a J. Petráněm. Zde se mohu o prvního
z autorů opřít při formulaci svého textu, neboť ten svým pohledem na
cyrilometodějskou tradici přispívá objektivně pravdivému poznání našich dějin
jako světonázorový křesťan i erudovaný společenskovědní pracovník. Ovšem
příslušná kapitola je příliš stručná. Proto jsem nucen formulovat svůj, -
v mnohém polemický text s využitím další literatury.
Mezinárodní souvislosti
formování Velkomoravské říše a působení cyrilometodějské křesťanské mise
v ní
Formování slovanské Velké Moravy umožnilo především povstání
středoevropských Slovanů proti krutému jhu avarských nájezdníků, korunované
vítězstvím a rychlé následné zmizení Avarů v dějinném propadlišti. Za
druhé pak hlubinné vzájemné rozpory a krvavé střety nástupců Karla Velikého
v čele Franské říše, její rozdělení smlouvou Verdunskou (843) na tři
části, poměrná slabost východofranské říše s převažujícím
německo-germánským národním živlem, jakožto bezprostředního souseda slovanského
osídlení východní části střední Evropy.
Byla to současně doba již jednoznačně vítězného
protipohanského nástupu křesťanství. To se – zejména po milánském ediktu
Konstantina Velikého z r. 313 – proměnilo z krutě pronásledovaného
náboženství otroků, chudých, bezprávných v náboženství a církevní
instituci, spoluformující feudální ekonomicko-politicko-ideologickou formaci. Třídní formaci, jíž charakterizovalo
ono trojjediné, vnitřně hluboce rozporné: „Tu
rege, tu ora, tuque labora“ – „Ty
vládni, ty se modli, ty pracuj!“ - A
sv. Augustin: „Otroci, poslouchejte pány své!“ Ovšem formující se klérus,
církevní instituce, církevní hierarchie se nepovažovali pouze za ideologickou,
duchovní sílu, zprostředkovatele, tlumočníka božské vůle laikům, nýbrž
v nemenší míře i za politicko-mocenskou, vlastnickou součást feudálních
pořádků! – A více.
Krutá, násilnická doba stěhování národů a nespočetných
krvavých střetů mezi nimi, krvavých střetů mezi feudály, mezi nimi a
nevolnickou masou jednoznačně potlačila ono Kristovo páteřní: „Kdo po tobě
kamenem, ty po něm chlebem“, „udeří-li tě kdo ve tvář jednu, nastav mu
druhou!“, „milujte i nepřátele své!“ A mnohé jiné …Fakticky nezadržitelný
dějinný proces proměnil gró křesťanstva za zásadových mírových pacifistů
v bojovné, vysoce aktivní účastníky válek a Boha degradoval v – zajisté
vlivného -, ale pouze „fandu“ té či oné válčící strany (to mnoho století
předtím, než kupř. kaizerovští a nacističtí vojáci byli vybaveni opasky
s nápisem „Gott mit uns“)… Snad pro výmluvný příklad uvádím:
V rozhodném boji občanské války poblíž Říma r. 312 (rok před Ediktem!) mezi Maxentiem a Konstantinem- pozdějším „Velikým“, - kdy
na obou stranách proti sobě s obrovským nasazením bojovali hlavně
křesťané, zvítězil Konstantin. Jeho protivník se při útěku utopil v Tibeře
a celý jeho širší rod dal vítěz vyvraždit.
Známá legenda vypravuje, že v předvečer bitvy spatřil Konstantin na
nebeské báni zářící kříž a pod ním slova: „In
hoc signo vincis!“ „V tomto znamení zvítězíš!“ Do dalších vítězných bitev
si, ač ještě pohan, dal pořídit prapory se začátečními písmeny Kristova jména.
Dějinné prvenství
Východofranské říše a německého kléru v šíření křesťanství mezi
středoevropskými Slovany
Ku sklonku první poloviny devátého století stála Velká
Morava v čele s knížecími Mojmírovci před osudovým dilematem: přijmout či nepřijmout křesťanství a
zavrhnout pohanství, tak, jak se obě náboženství zformovala a deformovala od
prvního do poloviny devátého století. Masové nepřijetí by znamenalo (aniž
si to ovšem vůdčí moravské složky uvědomovaly), možnost, pravděpodobnost, ba
nevyhnutelnost zániku, jaký postihl v průběhu několika málo staletí mj. i
polabské a pobaltské slovanské kmeny. A pokud se rozhodnout pro hromadné
přijetí křesťanství, pak o jaké zahraniční síly se opřít a které zahraniční
síly odmítnout při jeho šíření ve výlučně slovanské říši?! Přitom minulé i
aktuální zkušenosti nabádaly ke krajní obezřetnosti, opatrnosti, pečlivému
vážení pro a proti těm či oněm rozhodnutím.
Již za Karla Velikého nabyla Franská říše obrovských
rozměrů: sloučila, někdy i genocidou (vůči Sasům kupř.) pod křesťanskými
prapory středoevropské Germány a Romány a s částečným zdarem se pokusila i
o porobení, méně christianizaci nejbližších Slovanů. Dvě nezdařené válečné výpravy podnikla i do české
kotliny. Celým řetězem válečných výprav navázali východofranští panovníci,
počínaje Ludvíkem Němcem. Ten r. 846 se svým vojskem dosadil do čela Moravské
říše namísto Mojmíra I. jeho synovce Rostislava jako franského vasala
s povinností poplatku. Čechy si však nedokázal podmanit. A zanedlouho se
Rostislav ve spolupráci s nimi franské nadvlády zbavil.
V dvoufázových bojích o Nitransko tamní údělný kníže Pribina r. 861 padl a
Rostislav zde novým knížetem ustanovil svého synovce Svatopluka. Ruku v ruce s vojenskou agresí postupovala
i téměř výlučně německá christianizace středoevropského,
tedy i velkomoravského prostoru. O vliv a tím i o nemalé feudální sinekurky
vzájemně soupeřila tři biskupství (z nich dvě arci-): Aquilejské, Salzburské a
Pasovské.
Rostislav, jako muž velkého politického, především střízlivě
realistického rozhledu dobře chápal, že na udržení již dosažené politické
nezávislosti Moravské říše na říši Východofranské nemůže být ani pomyšlení,
pokud pohanství drtivé většiny lidu nebude Frankům vítanou záminkou vojenské
agrese. Přitom se zdůvodněnou skepsí
sledoval a kriticky hodnotil činnost jak
biskupství, tak i převažujících německých misionářů, kdy biskupství sloužila
především vlastním i říšským politickým zájmům a řadoví misionáři nedokázali
přesvědčovat o kvalitách křesťanství obyvatelstvo, jehož jazyk většinou
neovládali. Takto není divu, že v době, kdy chtěl doplnit dosaženou
nezávislost politicko-mocenskou i nezávislostí na německých (arci) biskupstvích
a přitom christianizaci urychlit a prohloubit, obrátil se na římského papeže
Mikuláše I. se žádostí, aby na Moravě zřídil samostatné biskupství. To však
papež po zvážení tehdejší mocensko-politické evropské situace a svého postavení
v ní odmítl! Zřejmě nechtěl
proti sobě popudit mocné světské i církevní představitele Franské říše, své
dosavadní protektory a ochránce před římsko-italskými i zahraničními, zvláště
byzantskými protivníky! Právě v této době se začal rozvíjet vážný rozkol
mezi východní a západní částí dosud relativně jednotné křesťanské církve
(dovršen byl ovšem až k polovině 11. století).
Rastislav, papežem odmítnutý, bez váhání požádal přímo
byzantského (východořímského ) císaře Michaila III., jako tehdy hlavního
mocenského soupeře východofranské říše, o zřízení samostatného biskupství pro
Velkou Moravu. Avšak ani ten žádosti nevyhověl plně, nýbrž poslal jen sondující
misi v čele s profesorem filosofie na konstantinopolské univerzitě
Konstantinem a jeho bratrem Metodějem, řeckého původu ze Soluně, centra
slovanského osídlení severovýchodní Makedonie. Do Michailova rozhodnutí se
promítla především snaha neprohloubit narůstající vnitrocírkevní rozpory, pokud
ponechal papeži na vůli zřízení, či nezřízení samostatného moravského
episkopátu; v neposlední řadě pak i snaha nedotlačit papeže
k nezvratnému spojenectví s německým, zejm. bavorským biskupským sborem,
doslova rozběsněným perspektivou ztráty christianizačních prebend
v případě, že papež k samostatnému moravskému biskupství přikývne.
Svým způsobem to dosvědčuje i rozladěný integrálně katolický autor příslušné
kapitoly „Dějin zemí Koruny české“: Cituji:„Hlavním problémem bylo užívání
staroslověnštiny jako liturgického jazyka. K tomu však misie překvapivě
(!) získala souhlas papeže, který jmenoval Cyrila biskupem. Později (po brzké
Cyrilově smrti 14.2.869) se z papežského rozhodnutí stal Metoděj arcibiskupem
sirmijským a misijním biskupem pro Slovany s posláním vybudovat církevní
provincii v oblastech na východ od salzburské.“
Politická vyspělost císaře Michaila III. a jeho rádce,
patriarchy Fotia, jednoho z předních učitelů obou věrozvěstů, byla mj. i
v tom, že zabránili vojensko-mocenské realizaci protibyzantské koalice
Ludvíka Němce s divokými, a tehdy ještě pohanskými bulharskými kmeny,
ohrožující Byzanc ze severozápadu (864). Tehdy, po vpádu na Moravu, byl Ludvík
Rostislavem poražen, bulharský chán koalici s Franky opouští a
s celou svoji družinou přejímá
–též s přispěním cyrilometodějské mise před i po jejím velkomoravském
působení – východní podobu křesťanství. (Historikové
ovšem odmítli dlouho tradovanou pověst, že chána křtil sám Metoděj). Rychlým tempem
a bez krvavého násilí došlo takto k poslovanštění
i christianizaci původně
nekulturních divokých kočovníků, přecházejících z Povolží do jihovýchodní,
balkánské Evropy…
Cyrilometodějskí mise –
velké úspěchy i protivenství
Mimořádně pečlivá, na vysoké odborné úrovni byla již
příprava cyrilometodějské mise. Konstantin (Cyril) formuloval slovanské písmo
(glagolici),jehož základem byly řecké litery, ovšem doplněné značkami pro
hlásky specificky slovanské. Na Moravu již přinesli překlad evangelií i slovanské
knihy liturgické (bohoslužebné). Navíc, až po příchodu na Moravu, opatřili
překlad evangelií veršovaným předzpěvem – Proglasem, vysoké jazykové a
literární úrovně. Časově předcházející překlady německých kněží nemohly se
špičkovými díly obou bratří soutěžit, stejně jako vybavenost jazyková u
německých kněží daleko ustupovala připravenosti (kolem 200) kněží
cyrilometodějské mise s převahou christianizovaných Bulharů. Životopisy
obou bratří byly napsány ve staroslověnštině a patří k prvořadým pramenům
historickým a současně k největším literárním dílům celé staroslověnské
literatury. Staroslověnské písemnictví takto představovalo základ středověké
kultury všech slovanských národů, zvláště Slovanů jižních, ale i českých. Velký význam má i odkaz cyrilometodějského
právního myšlení, jak dosvědčuje i první správní předpis na našem území „Zákon
sudnyj ljudem“. Podobně jako literatura bylo s novou vírou spojeno i
vyspělé stavitelství, zejména až překvapivě velký počet i kvalita kostelů a
jejich zařízení, výzdob. (Příklad – trojlodní bazilika na Mikulčickém hradisku
aj.).
Lid, který až dosud ve své většině s nechutí odmítal
(zvláště zemědělské nižší vrstvy) křesťanství, prosazované silou vojenských
nájezdů a hlásané mu více nesrozumitelným cizím jazykem než jazykem jeho, začal
je po příchodu mise stále ochotněji přijímat. Slovanským kněžím nescházela
zejména trpělivost, úcta a takt vůči pevně zakotveným tradicím, zvykům,
obyčejům, ctěným po desetiletí a staletí…
Cyrilometodějská christianizační mise se tudíž zásadně
lišila od dřívějších misií franských a východofranských, především metodami působení. Franská státní moc nejprve obsadila
příslušné území, lámajíc vojenskou převahou jakýkoli branný odpor kmenových
vůdců a jejich družin a teprve potom přicházely kněžské christianizační misie,
podpořené znovu vojenskými oddíly v režii příslušných biskupství. Misie
zpravidla zahajovány kácením pohanských model a devastacemi posvátných hájů a
pohřebišť, někdy i zabíjením pohanských žreců, stavějících se na odpor útočníkům,
Permanentně se na tomto základě opakovaly krvavé střety s obyvatelstvem, aniž by drtivá většina přejímala křesťanství z niterného
přesvědčení. Příkladem toho byly zejména mnohaleté (772-804) války mezi
armádou Karla Velikého a Sasy v čele s Vidukindem (Vittelkind). Při
potlačování druhého povstání Sasů jich bylo kolem 4500 utopeno v řece
Alleře a další tisíce násilím pokřtěny tamtéž. Po definitivní porážce Vidukind
spolu s družinou donucen přijmout křesťanství. Saské území
z kmenového členění rozděleno v hrabství a v osmi předních
hradských centrech zřízena biskupství, vždy vybavená ozbrojenými silami
k potlačení možných a faktických vzpour feudalismem a křesťanstvím
spoutaných nevolníků.
Poslední sjednocené povstání Sasů pokořil Karel r. 795 ta
vydatné pomoci ještě pohanských slovanských
Bodrců, netušících v osudové krátkozrakosti, že slouží jako topor sekyře,
která o několik let později podetne i dosavadní národní život jejich…
Relativně nenásilná christianizace středoevropského a
jihovýchodo-evropského slovanského osídlení, spolu s rovněž relativně
nenásilnou christianizací Slovanů východních o něco později (Kyjevská Rus,
Suzdal, Novgorod, Moskva) s civilizačním ohniskem – východořímskou
(byzantskou) říší – představují ve svém
celku a podstatě závažné prvky humanizace velké části tehdejšího ranně
feudálního světa, jakož i prvky žádoucího návratu k velkému humanistickému
počátku autentického křesťanství, jakožto náboženství lásky, tolerance,
vzájemné úcty, solidarity člověka k člověku … návratu k autentickému
Ježíši Kristu.
Christianizace celého obrovského území a asi půldruhým
milionem obyvatel (pro srovnání – celá Franská říše v době největšího
rozmachu měla asi 4,5 milionu obyvatel) realizovaly dvě misie:
cyrilometodějská-slovanská a latinsko-německá, kdy jednoznačně převažoval (viz mj. i archeologické nálezy, kupř.
v Lužici) vliv oné první, protože
byl posilován především dobrovolným přijímáním křesťanské víry. I ta druhá
misie, chtěla-li alespoň částečně obstát v „konkurenci“ s první, musela
generelně měnit své metody působení … Skutečností ovšem je, že v době pádu
Velkomoravské říše na poč. 10. století slovanská většina setrvávala na
pohanských pozicích a christianizaci středoevropského prostoru dokončovala
římsko-katolická církev, jednoznačně
preferující západní, latinskou civilizaci.
Pozitivní dějinný význam Velkomoravské říše byl i
v tom, že téměř po dobu padesáti až šedesáti let odolávala úspěšně německému, především protislovanskému „Drang nach
Osten“, zrodivšímu se v závěrečné fázi vlády Karla Velikého a
realizovanému v průběhu druhého tisíciletí v rozličných dějinných
podmínkách s rozličnými důsledky a následky pro osudy nejen Evropy, ale i
světa.
Právě v této souvislosti jsem nucen – v souladu
s výše uvedenými objektivními díly (typu Beneš –Petráň) – podat i kritiku
často frekventovaných „Dějin zemí Koruny české“. Vždyť tyto dějiny hrubě
zkreslují a neúnosně idealizují nebo dokonce vědomě zamlčují a bagatelizují
obrovskou proticyrilometodějskou a protislovanskou aktivitu hlavních sil
rodícího se západoevropského feudalismu – vévodské, královské, císařské (Svaté
říše římské národa německého) moci a špiček církevní hierarchie, především
německých. Přitom původně dost objektivistická a neutralistická papežská moc se
postupně stále více dostávala do role pomocníka moci světské a více méně
zajatce vysoké církevní hierarchie.
K tomu podrobněji: Od příchodu na Moravu r. 863 musila
cyrilometodějská mise čelit zlobě a razantním pomluvám, ba násilnickým útokům
koordinované koalice „meče a kropáče“. Klevety německých, zejména bavorských
biskupů přiměly posléze papeže, aby povolal oba bratry ke „skládání účtů“.
Čestně obstáli a Hadrián II. stvrdil Metoděje za arcibiskupa
moravsko-panonského r. 869. Podstatné však bylo, že na zpáteční cestě na Moravu
byl Metoděj zajat z podnětu solnohradského (Salzburg) arcibiskupa, uvržen
do vězení a zde dokonce týrán! Na svobodu propuštěn až v r. 873, kdy
německým církevním hodnostářům zvláštní legát jménem papeže Jana VIII. pohrozil
nejpřísnějšími církevními tresty. Tedy více než 4 roky byla Morava zbavena své
duchovní hlavy.
O zřetelné koordinaci akcí církevní a světské moci proti
Velké Moravě a cyrilometodějské misi svědčí zejména to, že již roku 868 chtěl
Ludvík Němec zlikvidovat církevní samostatnost Moravy a obnovit její lenní vztah
velkým vojenským úderem proti Rostislavovi. Ten však náporu o rok později
odolal. Jen nakrátko. Z popudu Ludvíka Němce jej synovec Svatopluk zradil,
zajal a Ludvíkovi předhodil k soudu v Řezně, jenž jej kázal oslepit!
O dalším osudu uvězněného Rostislava a okolnostech úmrtí není žádná důvěryhodná
pramenná opora.
I Svatopluk byl zajat a zemi syn Ludvíka Karloman předal do
správy tehdejším markrabím rakouským-bratřím
Engelschalkovým. K dějinné roli nepochybně kontroverzního Svatopluka
probíhala i v odborné historické obci diskuse, dodnes nedospěvší
k obecně přijímaným bilančním závěrům. Přičleňuji tudíž jen úvahové
poznámky k exaktně zjištěným faktům.
Proti přímé, kruté cizinecké okupaci se pozvedla prakticky
celá, křesťanská i dosud pohanská Morava pod vedením kněze Slavomíra,
příbuzného Rostislava i Svatopluka. Ve zlé tísni vydal Karloman Svatoplukovi
zpět nitranské údělné knížectví s podmínkou, že mu Moravu opět podrobí.
Svatopluk se však tajně dohodl s vedením odboje v čele se Slavomírem,
připravil Němcům, jež sám proti Moravě vedl, totální porážku a sám usedl na
panovnický stolec.
Všechny další vojenské výpravy Ludvíka proti Svatoplukovi a
jeho spojenci českému Bořivojovi (pokřtěn spolu s manželkou Ludmilou na
Velehradě asi r. 873 samotným Metodějem) skončily nezdarem. Posléze mírem
Forchheimským (874) se musel Ludvík zavázat, že nebude ve vojenských úderech
pokračovat, nebude bránit církevní samostatnosti Moravy a přivtělení k ní
Panonie v čele s Pribinovým synem Kocelem, též pokřtěným Metodějem.
Takto misionářská činnost obou bratří a celé mise zintenzivněla nejen
v Čechách a Slezsku, nýbrž i v Lužici a Polabí, v polském
Povislí, kde všude se zachovalo mj. velké množství cyrilometodějských křížů.
Svatopluk mohl se zdarem zasahovat účinně do mocenských sporů vůdčích
rakouských feudálů.
Nicméně němečtí biskupové zintenzivnili svoji
protimetodějskou klevetnickou činnost u vědomí toho, že slovanská liturgie a
byzantská kultura jako celek by mohly představovat mocné duchovní pouto pro všechno slovanské obyvatelstvo rozsáhlé říše,
oporu světské moci k – možná trvalému – zastavení onoho „Drang nach Osten“,
zahájeného Karlem Velikým a Ludvíkem Němcem.
Papež Jan VIII. povolal Metoděje r. 879 znovu do Říma, aby
se zodpovídal z podezření kacířství. Tomu se však podařilo znovu se
očistit, papež jej potvrdil jako sídelního arcibiskupa na Velehrad, avšak za
suffragána se sídlem v Nitře mu stanovil předního z klevetníků Němce
Vichinga. Ten s neutuchající intenzitou, ale i obratností pokračoval
v mocenských intrikách, až se mu podařilo stát se důvěrníkem
Svatoplukovým, cílevědomě vrážejícím klín mezi arcibiskupem a panovníkem.
Svatopluk, popuzený proti Metodějovi, jenž si dovolil kárat despotický způsob
jeho vládnutí, si vymohl pro svoji osobu povolení, aby jemu osobně byl mešní
obřad sloužen v jazyce latinském. Po Metodějovi smrti zůstala stolice
arcibiskupská neobsazena, Metodějovi žáci z Vichingova podnětu
pronásledováni tak intenzivně, že museli v počtu kolem 200 nedobrovolně
opustit zemi a zahájit působení v Chorvatsku, a hlavně v Bulharsku.
Viching r. 893 Svatopluka zradil a přešel do služeb jeho německého protivníka
Arnulfa. Pouhý rok od Svatoplukovy smrti
(894) již na Arnulfově dvoře požadují synové Bořivoje Spytihněv a Vratislav pomoc
k odpadnutí od Velké Moravy, v čemž jim bylo-zajisté ochotně-
vyhověno…
Mojmír I. se ještě pokusil napravit závažnou chybu otcovu,
když na papeži Janu IX. Vymohl pro slovanskou liturgii znovuobsazení
arcibiskupské stolice na Velehradě a zřízení tří dalších biskupství. Nicméně do
nové ofenzivy se slovanské liturgii již nepodařilo přejít z mimořádně
závažných důvodů:
R. 890 došlo mezi Svatoplukem a Arnulfem k válce. Křesťanský král, korunovaný samotným
papežem, začal prohrávat a tedy se rozhodl zvolit za spojence divoký pohanský
národ, dříve kočující na severních březích Černého moře a proniknuvší do
Podunají, čudského (ugrofinského) původu – Maďary. Svatopluk tehdy
v boji ještě zvítězil, ovšem nakonec – v důsledcích – byli poraženi
oba! V následujících zhruba padesáti letech Maďaři velkými nájezdy těžce
zpustošili a krví zalili rakouské a jihoněmecké kraje. Velká Morava byla jako
samostatný stát rozbita a likvidována již na sklonku prvního desetiletí
desátého století. Maďaři se natrvalo usadili v Podunají – Potisí, v – dnes
rumunské – Transsylváni. Slovanské obyvatelstvo zčásti vyhubili, zčásti
(Slovensko, Rumuny osídlená část Transylvánie) porobili. Samotnou Moravu však
trvale neobsadili. Na sklonku 10. a
začátku 11. století přijali (také péčí českých a německých misií) křesťanství,
což jim nikterak nebránilo v mimořádně krutém, až genocidním útlaku
původního slovanského, také chorvatsko-dalmatského a srbského obyvatelstva.
V průběhu dalších století, také v době obou světových válek dvacátého
století až dodnes, pronikavě ovlivnili a ovlivňují evropský dějinný
proces.
Více než půl století zastavený německý Drang nach Osten“ byl znovuobnoven. Až na malé zbytky
(Lužičtí Srbové) byli vyhubeni do konce 12. století Polabští a Pobaltští
Slované, jakož i Litevcům blízcí pohanští Prusové, část z fyzicky
přeživších byla christianizována a poněmčena. Němečtí kolonisté v hojném
počtu pronikali a usazovali se zejména v Pobaltí, u dolních toků Odry,
Visly, Němenu, ba i Dviny, také dík mocnému, bohatému hanzovnímu obchodnímu
svazu. Od 9. - do 13. století pronikali němečtí kolonisté i na území českého
království, království, jež v té době bylo významnou součástí „Svaté říše římské“ (od 15. stol.
přídomek „národa německého“). Zcela
germanizována „Východní marka“ (dnešní
Rakousko) poněmčena i část Slovanů Štýrských a Korutanských.
Ruku v ruce s germanizací postupovala i
christianizace, realizovaná Římsko-katolickou církví. Nicméně územní rozsah
christianizace dost podstatně přesahoval územní rozsah germanizace (země Koruny
české, Království Polské, později polsko-Litevské, chorvatsko-dalmatská,
bosenská, severosrbská, do jisté míry i většinou, muslimská albánská oblast).
Soudím, že toto jisté odbočení od tématu – Velkomoravská
říše – je potřebné pro závěrečné, v mnohém polemické poznámky vůči autorům
učebnice „Dějiny zemí Koruny české“. Ti nad pádem Velkomoravské říše nikterak
netruchlí a další evropský dějinný vývoj jen s velmi malým kritickým
odstupem jednoznačně vítají. Cituji: „Staroslověnská kultura měla
v porovnání s univerzální evropskou kulturou, rozvíjející se na
základech latinské vzdělanosti, konzervativní charakter“.
V dobách rozmachu Velkomoravské říše a působení
cyrilometodějské mise v ní, ale ani v dobách vrcholného středověku
nebyla „evropská kultura, rozvíjející se na základech latinské vzdělanosti“ univerzální evropskou kulturou! Vždyť
byla doslova v plenkách, a
naopak islámská kultura v maurském Španělsku byla v největším
rozkvětu! A trvale působila ve
střední a jihovýchodní a jihovýchodní (balkánské) Evropě řecko-slovanská
kultura, kontinuitní s kulturou (také a především křesťanskou) římskou! – A vůbec ničím neprokazují
autoři učebnice údajný „konzervativní charakter“ kultury staroslověnské! – Nebo
snad ten „konzervatismus prokazovalo vědomé a dobrovolné přijímání křesťanství Slovany v protikladu k
„progresivitě“, „novátorství“, dokonce „humanismu šíření „náboženství lásky“ ze
západu ohněm a mečem!?
V řecko-římském, tedy antickém středozemním
civilizačním okruhu hrál v ekonomické, politicko-vojensko-mocenské oblasti
první housle zajisté Řím, v kulturní,
ideologické pak jednoznačně Řecko. Výstižně
to vyjadřovalo ono proslulé: Graecia
capta ferum victorem vlepit“ – „Poražené Řecko přemohlo surového vítěze!“-
V době rozkladu a pádu Západořímské říše pod údery germánských a jiných
barbarů pak jednoznačnou, vysoce progresivní kontinuity antiky a raného křesťanství představovala v každém
ohledu právě východořímská, byzantská říše, nutně v té době cézaropapistická, kde nejmenším, i když
nežádoucím, zlem bylo soustředění moci
světské a duchovní v panovnických, „samoděržavných“ rukách! Vždyť
mlhavou alternativou byl jen papež, po mnohá desetiletí, ba staletí se
zmítající mocensky mezi italským patriciátem, franskou státní mocí a státní
mocí byzantskou, opírající se pouze o problematickou hůl – později prokázaná
falza pravomocí tzv. „darování Konstantinových“…
Nepochybně progresivní roli mocensko i kulturně politickou
hrála Byzanc jak v rozsáhlých oblastech předovýchodní Asie a severní
Afriky, pokud od sedmého století čelila vojenskému nástupu islámského arabského
světa. V neposlední řadě také v Itálii proti germánským, již ariánsky
křesťanským Vizigótům (Teodorich Veliký), a hlavně na Balkáně! Východní, ortodoxní
církev zde ve 14. století i později podpořila poslední zoufalecké boje tamních
pravoslavných států, srbského, bulharského, nábožensky smíšeného bosenského
proti přesile osmanských Turků a představovala i duchovní páteř jejich
pozdějšího vítězného národního znovuzrození a povstání.
Všemu tomu, nepochybně jednoznačně progresivnímu působení
východního křesťanství na osudy Evropy nevěnují autoři učebnice ani minimální
pozornost! Zato cynickou, neutralistickou poznámkou: „definitivní konec
staroslověnské kultuře v Čechách učinil Břetislav II., který slovanské
mnichy ze Sázavského kláštera vyhnal (r. 1097)“ ji předčasně pohřbívají. Vždyť ji znovu vyzvedl z prachu
zapomnění král český a císař Svaté říše
římské Karel IV., pražským kostelem a klášterem „Na Slovanech“.
V neposlední řadě i úvahami o potřebě a cestách
znovusjednocení obou těžce znepřátelených křesťanských církví. Velkou
přínosnost té druhé, východní, evropskému progresu docenil ještě
v předvečer invaze osmanských Turků zejména přátelským vztahem spolupráce
s carským představitelem rozkvétajícího srbského středověkého státu
z rodu Nemanjičů Štěpánem Dušanem Silným. V dopisu z února 1355
vyjadřuje Karel IV. mj. Dušanovy sympatie a radost nad tím, že západořímská a
východořímská císařská hodnost se nachází v rukou slovanských panovníků a
že oba užívají „vznešeného jazyka
slovanského“! (pozn. aut. – Na Velikonoce 1346 byl Štěpán Dušan
v makedonské Skopji korunován za „cara Srbů a Řeků“.)
Řecko-byzantsko-pravoslavná, staroslověnská civilizace rozkvétala souběžně s civilizací
západoevropskou i středoevropskou, civilizací římsko-katolickou, latinskou, na
obrovském území předoasijském, balkánském, ukrajinském, ruském, běloruském, ale
i u pořímaněných Dáků-Rumunů. Přitom klady a zápory, vítězství i prohry, míry
přínosů společenskému civilizačnímu procesu, je potřebné „sine ira et studio“ – „bez hněvu a předpojatosti“, bez
ideologizování a politizování pečlivě
studovat a interesované veřejnosti předkládat.
Není „vinou“ této východní křesťanské civilizace samotné, že
byla po dlouhá staletí (východní od
poloviny třináctého, nejméně do poloviny patnáctého, jihovýchodní od konce
čtrnáctého do začátku devatenáctého) krutě
decimována tatarským a tureckým (osmanským) jhem! Teprve pro tuto dobu zajisté platí onen soud
autorů „Dějin zemí Koruny české“, poměřující dogmaticky a ideologicky,
v podstatě ahistoricky, západoevropskou a východoevropskou civilizaci. Ani
kvalifikovanější a objektivnější historikové nemohou víc, než jen přibližně
určit míru zaostávání oné východoevropské civilizace ve všech hlavních
oblastech, ekonomické, sociální, politické, kulturní, morální přírodo a
společensko-vědní…
Současně si vysoce pozitivního hodnocení objektivních
historiků zaslouží fakt, že tato
civilizace sama v sobě nalezla síly posléze vítězného odporu proti
okupantům. Vyprodukovala i plejádu schopných vůdcovských dějinných postav
typu Dimitrije Donského, Ivana Hrozného, Petra Velikého, srbských Obrenovičů a
Karadjordjevičů …
V „dějinném účetnictví-má dáti-dal“ jednoznačně převažují pozitiva, přínos východoevropské civilizace
celoevropskému i světovému společenskému pokroku v onom podstatném:
posléze vítězný branný odpor protitatarský a protiturecký umožnil významně
střední a západní Evropě evoluční i revoluční přechod od feudálních ke
kapitalistickým výrobním vztahům, vývoj k liberální demokracii,
vědecko-technický a společensko-vědný rozmach, objevení „Nového světa“ a jeho
civilizační začlenění do světa starého. Z druhé strany, ze strany
„latinské“ již římsko-katolicko-reformované civilizace je tu, jak soudím, ono
„má dáti“ stále nežádoucně více
zastoupeno, než žádoucí „dal“!
Jen obtížně a pozvolna se osvobozující a konzolidující Ruská
říše, asi od počátku 15. století, byla donucena ještě předtím a dlouho potom
odrážet i závažné vojenské nápory ze
západu, ať už to byli němečtí feudálové, nevyjímaje křižácké rytíře –
(vítězná bitva Alexandra Něvského 1242), či, již po svržení tatarského jha,
zejména polští (polsko-litevští) feudální agresoři (zejm. „smutnoje vremja“
1616 aj.), švédští protivníci a j.
V balkánském prostoru čelila „latinská civilizace“
permanentní turecké ofenzivě jen velmi nedůrazně a utrpěla – zejména habsburská
říše – až katastrofické porážky (1526 u maďarského Moháče – smrt Ludvíka
Jagellonského, ve stejné době pád Bělehradu; od r. 1540 okupací většiny Uher
začíná asi 150 letá nadvláda Turků, kdy pod panstvím Habsburků zůstalo jen
Slovensko, Chorvatsko, velmi malá část jaderského přímoří. 1529, byť
s nezdarem, dobývána i Vídeň…
K radikálnímu obratu, tedy vytěsňování Turků
z Evropy, včetně Balkánu, dochází až od sklonku 17. století víceméně
koordinovaným úsilím rakousko-polsko-ruským kulminujícím v první fázi
oslnivým vítězstvím polského krále Jana Sibirského nad tureckou přesilou,
obléhající Vídeň a hájenou jen slabou posádkou pod velením Rüdigera ze
Stahrenberga a potomka Kašpara Kuplíře ze Sulevic, popraveného jako jednoho
z vůdců stavovského povstání 1621 proti Ferdinandu II. na Staroměstském
náměstí…
V celém tomto několikasetletém dějinném procesu hrál
český lid a jeho politická reprezentace mimořádně záslužnou, čestnou i
efektivně přínosnou roli! K tomu jen stručné poznámky: 1241 jedno křídlo
tatarských nájezdníků na hlavu poraženo českým vojskem v čele
s Jaroslavem ze Šternberka u Olomouce.
Spolu s Karlem IV. byl si i jeho syn Zikmund vědom
toho, že turecký vojenský nástup v Evropě je mimořádně závažnou hrozbou
středověké křesťanské civilizaci a na její obranu podnikl nemálo
politicko-diplomatických a vojenských zákroků. V tomto smyslu dochází – a
je to z hlediska dějinné objektivní pravdy žádoucí – v dílech
kvalifikovaných historiků k přemnohým modifikacím oproti dřívějším
pohledům, až příliš soustředěným na konflikt krále Zikmunda s husitským
hnutím. Zejména „husitský král“ Jiří z Poděbrad patří do této progresivní
linie svým, žel, jen zárodečným projektem společného čelení evropských
křesťanských států a jejich představitelů turecké agresi. České zázemí a čeští
vojáci přinesli lví podíl obětí protitureckých válek na životech i
v ohledech materiálních (zejména daňových).
Plnilo-li ovšem Rakousko vcelku se zdarem svoji
protitureckou, proslovanskou osvobozeneckou misi, nelze totéž říci o –
s tím nedílně spjaté – misi: být domovem rovnoprávných národů germánských,
slovanských i románských a maďarských, v zahraniční oblasti pak balančním
faktorem mezi Německem a Ruskem. Rakousko-Uhersko se, spolu s odvěkým
tureckým protivníkem, přimyká před vypuknutím první světové války již jako
poslušný satelit k císařskému Německu, jehož vládnoucí velkostatkářské,
velkoburžoazní, aristokratické kruhy, generalita usilovaly o znovurozdělení již
do konce devatenáctého století rozděleného světa v německý prospěch. Ve
prospěch „Herrevolku“ – panského národa, krutě, neomezeně vládnoucího ostatním,
zejména slovanským národům. Českému národu přitom hrozilo plné poněmčení.
Podobně tomu mělo
být, jen s jistými modifikacemi, i po druhé světové válce, pokud by jejím
vítězem bylo nacistické Německo. – „Třetí říše“. Češi měli být- dle nacistické
rasové teorie- zčásti fyzicky likvidováni, zčásti poněmčeni, z části
odsunutí kamsi na východ mimo středoevropský prostor!
Tedy totální a
definitivní negace celé cyrilometodějské tradice, jakýchkoli perspektiv
národního dějinného progresu!
Nepodařilo se, dík úsilí Dohody v první a dík
antifašistickému, antinacistickému válečnému odporu národů i vlád ani
v druhé světové válce.
Dějinným faktem prvořadé důležitosti je, že největší válečné
utrpení a ztráty na lidech a škodách materiálních měly slovanské národy a
státy, jmenovitě Bělorusové, Ukrajinci, Rusové, Poláci, na Balkáně Srbové,
Černohorci, Chorvati, Slovinci, Makedonci, ale i Slováci, Češi, Bulhaři,
z neslovanských národů pak zejména Řekové.
Rozhodující vítězné
válečné bitvy druhé světové války v Evropě svedla s wehrmachtem na
východní frontě Sovětská armáda, ještě dříve, než došlo k vylodění spojenců na
normanském pobřeží!
Nesmírný byl přínos spojeneckému vítězství, představovaný
partyzánským hnutím, vedle východu a jihovýchodu planoucím i v obsazené
Evropě západní, jmenovitě v severní Itálii a Francii.
K tématice této mé stati nesporně patří i společné
válečné úsilí rigorózně ateistického režimu SSSR a jím před válkou krutě
pronásledované pravoslavné církve, dědice také cyrilometodějské tradice.
Obě strany charakterizují v plné shodě válku jako „velikou“, „vlasteneckou“,
„spravedlivou“, ba „svatou“. Obě vyzvedávají hrdiny a vůdce osvobozeneckých
válek minulosti a řády, udělované hrdinům této války nesou jména předních vůdců
a hrdinů osvobozeneckých válek minulosti. Bez tohoto společného úsilí režimu a církve
by nebylo onoho nesporně vysokého stupně morálně politické jednoty sovětské
válečné společnosti, připravené i k obětem nejvyšším …Zápas o demokraticky, rovnoprávně spolupracující svět,
v zárodku mařící jakékoli hegemonistické tendence, pokračuje ad infinitum!