Příloha Křesťanského sociála, leden, únor
2007, ročník XVI.
Rady starších (RS)
I . Důvody
Po převratu v listopadu 1989 se
brzy vytrácely proklamované sociální jistoty, stejně jako pravda a láska
v životě prostých občanů, a začala krystalizovat kritická až negativní
stanoviska starých a nemocných i zdravotně postižených k probíhající
transformaci a privatizaci zdravotních a sociálních služeb. Nastal prudký
úbytek víry ve sliby Václava Havla i dalších revolucionářů, což doložily denní
zkušenosti: zhoršující se kvalita a dostupnost potřebné zdravotní péče,
navyšování doplatků na léčiva, na zubařské, ale i jiné zdravotní služby, při
čemž reálná hodnota důchodů poklesla. Teprve po patnácti letech bylo dosaženo
kupní síly důchodů, která byla „před sametovou revolucí“! Samozřejmě, že naše
důchody nelze srovnávat s „vyspělými“ evropskými
státy, neboť tam jsou penze trojnásobné.
Protože naše společnost, ale i jiné
národy stárnou, hlas seniorů sílí. Cílem předkládaného sdělení je doložit
snahu, aby naši občané třetího věku společnými silami alespoň uhájili, co bylo
před převratem garantováno státem. V České republice je přes 2,5 milionů
občanů starších 60 let, jež byli – spolu se zdravotně postiženými – organizováni
od 1993 do roku 2005 v KVOD (Koordinační výbor organizací důchodců a
invalidů). Uplatňované postupy tohoto občanského sdružení na podporu občanů
třetího věku však nedosáhly potřebné účinnosti, a proto se začaly hledat nové
cesty a metody.
Naše snaha o zlepšení společenského
postavení seniorů a invalidů se opřely o Chartu OSN č. 46/1991 Sb.,která
představuje solidní garanci lidských práv občanů třetího věku celosvětově,
podporuje jejich účast při řešení věcí veřejných, a zřetelně a neochvějně brojí
proti jejich oktrojování až maření, což se týká zdravotní a sociální služby
prvořadě. V roce 1992 byla Charta seniorů zařazena mezi naše ústavní
zákony.
Koncipování RS u nás se odvolává na
zmíněný ústavní zákon v mnoha paragrafech. Posláním RS je pomoc při řešení
narůstajících problémů a neuspokojených potřeb zdravotně sociální péče
v stále složité a spíše se zhoršující celospolečenské situaci, což
v současnosti kulminuje (2006/2007) už půl roku nevyváženými dohady o
sestavení vlády. Jsou ovšem i jiné důvody k hodnocení a obezřetnosti, o
čemž ještě pojednáme.
V posledních deseti letech
jednal KVOD na úrovni poslaneckých klubů, s úřadem ochrany lidských práv,
Helsinským výborem a dalšími organizacemi. Setkali jsme se s různými
postoji, v žádném případě však s postojem zamítavým. K realizaci
RS jako poradních sborů obecních zastupitelstev, případně poradní komise
starosty (primátora) dochází od r. 1997, avšak poměrně pomalu a to nejen na
úrovni krajů, ale i měst a obcí, při čemž se tato situace podstatně nezměnila
po deseti letech, neboť mnohá velká nebo krajská města (včetně Prahy) RS dosud
neustavila, na rozdíl od desítek menších měst a obcí, kde se věc zdařila, byť
v různé kvalitě, a směřuje ke svému účelu. Zmíněná skutečnost nemůže
příliš překvapit, neboť jsou značné rozdíly v komunálním zastoupení
politických stran a tím i sociálního programu.
Pracovní náplň RS je značná. Je třeba
se zásadně postavit proti narůstající nevraživosti vůči seniorům až
mezigenerační nenávisti, neboť tento inokulovaný blud („staříci nám ujídají
chleba“), vychází z uměle deformovaných, lživých důvodů, nicméně
v mnoha případech podněcuje a vede ke kriminálním činům. Další formy scestné
aktivity mládeže i školou povinné vůči seniorům, někde v rámci rodiny,
zatím ponecháváme bez dalšího komentáře. Jistě, stoupá všeobecná kriminalita,
beze sporu z podobných důvodů a zdrojů. Významně vázne aktivní zapojení
seniorů pro řešení věcí veřejných v komunltních systémech, což pokládáme
za velmi významné. Jejich uplatnění u malých a středních podnikatelů by mohlo
být velmi cenné, neboť senior i invalida si daleko více váží práce a víc vnímá
uspokojení z ní, což mu současně přispívá k zlepšení psychické i
somatické kondice. Rozdíly mezi
jednotlivými kraji nepochybně existují a je na místě, aby RS srovnávaly a
výsledky předkládaly k řešení.
Technickou civilizací vzrostlé „já“
se pomocí příkladů může více zanořit do sebe, lépe ocenit vnitřní klid a
humanitní principy, než mnohé přednášky nebo předvolební proklamace. Současnost
zapomíná, neboť má málo vhodných příkladů, a nechává se unášet pouze vidinou bohatství,
resp. peněz a zisku. To jsou ovšem zásadní edukační principy, neboť nikoliv pouze
slova, ať již dobře či vesměs mizerně zpracované rétoricky, ale hlavně
příklady, byť dnes nejčastěji ze třetího věku, vychovávají a mohou zvednout
všeobecně pokleslou morálku mládeže. I v tomto místě musím
s vděčností a s úctou vzpomenout na vysoce aktivní spolupracovníky
při konstituování RS, a to ing. L. Balogha, doc. ing. Semmela a Z. Štěpánka, kteří
se dnešních snah nedožili.
V přehledu úspěchů a neúspěchů je
nutné připomenout první Mezinárodní rok seniorů (1999) a „Sborník“, který
aktuálně zhodnotil situaci seniorů České republiky na přelomu tisíciletí. A
uvedl několik významných referátů na toto téma. Stěžejní byl kongres EURAG
v Praze (Prag Kolloquium 30/9 – 3/10, 1999), který se věnoval postavení
starších občanů v životě společnosti a přispěl k další aktivizaci
kladným zhodnocením naší práce, zejména při konstituování RS.
Z tohoto období jsou četné
dokumenty, které rovněž podtrhují význam Charty OSN č. 46 a potřebu její široké
realizace u nás, podobně jako v jiných evropských zemích. Ve spolupráci
s Helsinským výborem byly i z podnětu kongresu EURAG vypracovány
prozatímní směrnice pro práci RS (14. XI. 1999), které ve 44 odstavcích uvádějí
stále platné zásady a postupy, byť v některých bodech došlo
k upřesnění i programovému rozšíření. Zvlášť byl zpracován návrh pro práci
RS při HMP (2000), v dalších letech byl opakovaně diskutován.
Při projednávání zákona o obcích
(8.3.2000) byl na podnět poslance Jar. Štraita (KSČM) doplněn § 82, odstavec 2,
písmeno c): „…obecní zastupitelstvo může ustanovit konzultativní orgán ve věci
seniorů tzv. Radu straších“, který však nakonec do zákona o obcích nebyl
doplněn. Kromě zákona o obcích je
legislativní zabezpečení RS dáno i novelou zákona o vyšších územních správních
celcích a novelou zákona o hlavním městě Praha. (Odkazy užité v tomto
sdělení: Všeobecná deklarace lidských práv a svobod, OSN, 10.12.1948, Charta
práv seniorů, OSN, Vídeň, 1982, dopl. No 41/1991, náš ústav. zákon od r. 1992, revidovaná
Evropská sociální charta, Štrasburk, 3.V.1996, Zpráva o stavu lidských práv
v ČR v r. 1998, ČHV, 1999), Zdraví pro všechny do 21. století, WHO,
1979, 1999, Prozatímní směrnice pro práci „Rad starších“ ,KVOD, HV, 1999).
Dnes a denně slyšíme, že vlastně vždy
a všude jde jen o peníze (jako politické, společenské a celosvětové
determinanty), možná, ale o naše (malé a den ze dne ubývající), nikoliv jejich
peníze (veliké, stále přibývající ve švýcarských bankách), nicméně slušnost,
solidarita a úcta ke stáří jsou hodnoty finančně těžko vyčíslitelné, byť
tolikrát v písemnictví klasickém i současném zdůrazněné. Netřeba snad
připomínat, že humanitární principy T.G. Masaryka jsou základními kameny vzniku
našeho státu.
Principy konstituování
RS
Opírají se o statistické rozbory vybraných komunit u nás i o zahraniční
zkušenosti.
I.
RS představují odbornou komisi či
poradní sbor Rady obce nebo starosty (primátora). Funkce je poradní,
konzultativní, iniciativní, dohadovací, mezigeneračně sjednocující, ochranná,
informační, propagační a samosprávně demokratická.
Působnost RS se hlavně zaměřuje na:
- dostupnost a potřebnou úroveň
komunitní zdravotní péče. Generace
třetího věku všemi hlasy volá po
humanizaci medicíny!
- zajištění sociálního zabezpečení a
pomoci, včetně svépomoci. Uskutečněný výzkum zdravotně sociálních potřeb
v některých obcích a městech dokládá:
Polovina osamělých žen žije v nouzi a nemá na doplatky za léčiva,
pouze 12 % občanů nezajímají výlohy na stravování, případně cena za zdravotní
nebo sociální péči!
- životní podmínky, společenské
možnosti, vhodné sportovní vyžití, celoživotní vzdělávání, pracovní či
organizační zapojení, jakož i další krajově odlišné aktivity;
-
obhajovat svá stanoviska k legislativě, zejména k bezpečnosti,
bydlení, ke kulturní a životní úrovni vůbec s přihlédnutím ke krajovým
rozdílům a jejich důvodům;
- předkládat vlastní
expertízy k projednávané problematice;
- doplňovat statistická data a tato srovnávat se sousedními
státy v EU.
II.
RS se účastní jednání příslušných orgánů s hlasem
poradním. Mají však být vybaveny právem veta při porušení Charty OSN o právech
seniorů, při ohrožení sociální charty a lidských práv. Za aktuálně důležité je
třeba podtrhnout články 7. až 9. Charty OSN, tedy práva seniorů na občanskou
aktivitu ve věcech veřejných jako
ostatní spoluobčané.
Uvedený program byl předložen ke schválení 1.11.1999 vládě,
odboru pro lidská práva i dolní komoře parlamentu. Současně byl po prvé zaslán
písemný návrh Magistrátu HMP na zřízení RS s výčtem dobře fungujících RS
v jiných městech a obcích.
Podobné zhodnocení RS, zejména v Hradci Králové a
v Pardubicích, i ve srovnání se zkušenostmi z Rakouska (Seniorbeigeräte,
Brandenburg) proběhlo 14.9.2004 za přítomnosti zahraničních hostí. Význam RS
byl tak doložen a zdůrazněn.
Ustavení RS:
- je dáno dohdou mezi zastupitelstvem obce, starostou a navrženými
reprezentanty z organizací seniorů nebo politických stran. Jsou vybráni
bezúhonní občané v lichém počtu (3 – 7). Při zasedání zastupitelstvo bere navržené
členy RS na vědomí. Členové složí slib do rukou starosty.Členství je čestné na
dva roky. RS se deleguje právo hlasovat ve věcech zdravotní a sociální politiky
a právo veta při ohrožení nebo porušení lidských práv seniorů.
- pokud někteří
členové RS abdikují nebo jsou odvoláni dříve než za 2 roky (ztráta nebo
oslabení psychických nebo fyzických sil, ztráta bezúhonnosti, případně trestná
činnost), provede se doplňovací volba nového člena. Pro volbu není rozhodující
politická příslušnost, ale odbornost a zkušenost delegáta!
Obecní úřad poskytne RS potřebný prostor a vybavení pro
práci, jakož i potřebné informace a podklady. K uvedeným úkolům a
alternativám je třeba vypracovat u každého OU ekonomický aspekt.
V poslední době (2005/2006 před parlamentními volbami)
došlo k opakovanému jednání s panem ministrem Škromachem (ČSSD), a to
ve snaze vytvořit integrační systém Rad straších. Měl být završen vládní komisí
pro problematiku třetího věku a
spolupracovat s RS jako poradním sborem ministra práce a sociálních věcí.
Rada vlády pro seniory
a stárnutí populace byla
zřízena 31.III.2006. První a poslední její zasedání bylo 20.IV.2006, kdy se
zřídily pracovní skupiny (pro zdravotně
sociální službu, pro celoživotní vzdělávání a zaměstnanost, pro informatiku a
pro bytovou politiku a rezidenční sociální služby). Další osudy obou „integračních“
RS jsou však nejisté, neboť se od voleb do začátku r.2007 nepodařilo sestavit
vládu a obsadit ministerstva tak, aby se mohla a chtěla zabývat integrací RS
v ČR. Nesporně členové vládní komise čekají na vývoj věcí příštích a
zachování i tohoto vládního orgánu.
Rada ministra práce a
sociálních věcí ČR pro záležitosti seniorů byla ustavena
18. VII. 2005. její náplní je především Národní program přípravy pro stárnutí
populace v letech 2003 – 2007. Tento poradní sbor při MPSV byl
k 20.XII.2006 zrušen.
Mimo tato jednání došlo k transformování KVOD na
Národní radu seniorů ČR (NRS ČR), posléze na Radu senioru (RS ČR), a to 31.4.2005.
O podrobnostech se zmíníme v samostatné kapitole. Šlo v podstatě o
změnu názvu občanského sdružení, škoda, že bez významných organizace zdravotně
postižených, případně dalších zájemců, neboť v jednotě je síla. Tato je
naprosto nezbytná nejen pro realizaci programu RS v rámci komunitní politiky,
ale pro řadu dalších úkolů, zvláště pro podmínky klidného, aktivního, tedy
zdravého stáří.
RS vycházejí z humanitních tradic našeho státu. Mají za
cíl efektivní ochranu důchodců a
invalidů, za něž nikdo nebojuje a nikdo je nehájí. Jsou při tichém souhlasu řazeni
k méněcenné či druhořadé kategorii občanů, čemuž je nutné se trvale
bránit. Přehled negativního vývoje u nás se shoduje s vývojem od
listopadového převratu v r. 1989 a nástupu V. Havla do funkce prezidenta
republiky do současnosti, kdy se opět o tuto funkci uchází (2007). Dá se
doložit, že za tuto dobu došlo různými machinacemi k loupeži století
a ožebračení zejména starších občanů. Současně jsme se stali vazaly zahraničních firem, svébytnost našeho státu
se omezila ve prospěch cizího kapitálu. Cizinci tyjí z našich zdrojů a
levné pracovní síly, na což doplácejí i penzisté a invalidé, neboť větší
polovina HDP se odsouvá i do zahraničních bank, tedy do jejich kapsy.
K těmto otázkám se případně vrátíme při jiné příležitosti (vždyť předčasné
volby na sebe zřejmě nenechají dlouho čekat!).
V Praze dne 18. ledna 2007
Doc. MUDr. Josef A. Tichý, CSc.