Příloha Křesťanského sociála,
březen-duben 2008
I. část
Nový
Mnichov po sedmdesáti letech -
Mnichovanské
mocnosti porušují principy mezinárodního práva, Chartu OSN, rezoluci RB OSN č. 1244 a šlapou po
svrchovanosti a územní celistvosti Republiky Srbsko!
Uznání
nezávislosti Kosova, nedílné součásti RS,
je
zavrženíhodný, protiprávní, arogantní mocenský akt, vedoucí
k destabilizaci nejen Balkánu!
Se vší
rozhodností protestujeme proti odsouzeníhodnému Mnichovu 21. století!
Požadujeme
obnovení právního stavu na Balkáně, především obnovení svrchovanosti Srbska nad
Kosovem!
Redakční rada
Křesťanského sociála
Petice na obranu
mezinárodní morálky, norem mezinárodního práva, zvláště Charty OSN a rezoluce
Rady bezpečnosti č. 1244
V Ostravě dne 12. ledna 2008
Vážený pan
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR
Vážený pane předsedo vlády,
v souladu s čl. 18 Listiny základních práv a
svobod a petičním zákonem se na Vás obracíme s žádostí o vyjádření
k dále uvedeným skutečnostem a odpověď na vznesené otázky.
Na své cestě dějinami získávají lidé i národy zkušenosti a
mnohá, i velmi bolestivá poučení, která osvětlují jejich cesty dneška i zítřka.
I náš lid, spolu s civilizovaným světem, prošel tuto pouť a může čerpat
historické poznatky, znalosti z minulosti pro současnost i budoucnost.
V tomto roce vzpomínáme 70. výročí mnichovské zrady.
Naši státnost v 30. letech minulého století ohrožovala převážná část
německé menšiny ve spojení s nacistickým Německem. Naši spojenci nejen
nesplnili své závazky vůči nám, ale nás ne přátelsky nutili přijmout diktát z Mnichova. Bylo,
v rozporu s mezinárodním právem, rozhodnuto
o nás, bez nás a proti nám. V těchto těžkých dobách asi 50 000
Srbů bylo připraveno vstoupit do naší armády a bojovat za Československo. Ani
odtržení 1000 let starých částí našeho státu, vyhnání z pohraničí a
porobení dalších statisíců občanů republiky nacistickou říší, nepřineslo světu
mír. Naopak, byl to jeden z rozhodujících kroků k válce, v níž
nacisté vyvraždili 360 000 našich spoluobčanů.
V současnosti se v obdobné situaci nachází i
Republika Srbsko. Z Kosova a Metohije,
historické kolébky srbského národa a jeho státnosti, byly od počátku druhé
světové války vyvražděny, včetně Židů a prosrbských
Albánců. Kosovskoalbánská menšina se stala
v srbské provincii Kosovo většinou. Srbové pronásledovanou menšinou. Nejen
posvátná místa křesťanského pravoslaví, ale i hřbitovy a kulturní památky
postupně ničí agresivní část muslimské kosovskoalbánské
menšiny, aniž by ostatní křesťanské církve s patřičným důrazem
protestovaly.
Podle mezinárodního práva, včetně rezoluce č. 1244 Rady
bezpečnosti OSN, je Kosovo nedílnou součástí Republiky Srbsko. Kosovští Albánci
jsouý národnostní menšinou. Nemají právo na
sebeurčení. Toto přísluší jen národu. Hranice Srbska nelze měnit bez souhlasu
jeho příslušných ústavních orgánů. Srbsko je připraveno poskytnout kosovským
Albáncům rozsáhlou autonomii. Jejich reprezentace, zčásti zatížená válečnými
zločiny a vztahy k narkomafii, však požaduje samostatný stát a mluví i o
jednostranném vyhlášení samostatné tzv. Kosovské republiky.
Spojené státy a i některé státy EU údajně přislíbily uznat
Kosovskou republiku, jakmile tato bude vyhlášena. Chystá se nový Mnichov, jehož obětí bude Srbsko? Agresor však touto
obětí nebude usmířen! Bude časem požadovat obdobné řešení v Makedonii,
Černé Hoře, na jihu Srbska, v severním Řecku. Výsledkem tohoto procesu
může být obnovení tzv. Velké Albánie, vytvořené již v průběhu druhé světové
války fašisticko-nacistickými silami.
Jakmile mezinárodní společenství začne poskytovat
národnostním menšinám právo na sebeurčení, bude ohrožena územní celistvost celé
řady států Evropy i celého světa, včetně USA. Nelze totiž prohlásit uznání „Kosovské republiky“ za výjimku
z mezinárodního práva, aniž bychom se nevydali na cestu jeho destrukce,
ohrožující stabilitu a mír mezinárodního společenství.
Uvedené skutečnosti nás nutí položit Vám několik otázek:
Uznává ČR principy mezinárodního práva, např. svrchovanost jednotlivých států,
neporušitelnost jejich hranic, územní celistvost, nevměšování se do jejich
vnitřních záležitostí a respektování lidských práv a svobod? Uznává ČR rezoluci
RB OSN č. 1244? Pokud ano, co ČR udělá pro to, aby územní celistvost RS byla
zachována, Kosovu byla poskytnuta široká autonomie, na níž by se mohly
rovnoprávně účastnit všechny národnostní menšiny, včetně příslušníků srbského
národa? Co udělá ČR pro to, aby vyhnaní Srbové a další se mohli vrátit do svých
domovů a bezpečně zde žít? Co udělá ČR, aby škody, které vznikly Srbům a dalším
poškozeným, včetně srbské pravoslavné církve, v důsledku akcí agresivní
islámské kosovskoalbánské menšiny, byly nahrazeny? Jsme poučeni dějinami?
Prof.MUDr. Rajko Doleček, DrSc., v.r., Urxova
2, 708 00 Ostrava 8, je oprávněn jednat jménem petičního výboru
Ing. Jaromír Zelníček, v.r., R. Prchaly 307, 708 00 Ostrava
8
JUDr. Ogňan Tuleškov,
v.r., Na Čihadle 18, 160 00 Praha 6
Vážení přátelé, petiční
akce dále pokračuje. Přispějte i Vy k jejímu úspěchu! Do současné doby
jsme získali necelých 1500 podpisů. O petiční arch si můžete napsat na některou
z výše uvedených adres.
Bohužel jsme se setkali v nejednom případě se
stanoviskem, že petice, jejímž adresátem
je M. Topolánek,
předseda vlády ČR, je nepodepsatelná. K tomu
sdělujeme: V souladu s petičním zákonem postoupil pan M. Topolánek petici k vyřízení panu K. Schwarzenbergovi, ministru zahraničních věcí ČR.
Bylo pro nás důležité,
aby text petice vyšel v čs. novinách. Pan prof. R. Doleček psal několikrát do redakce Práva.
Bezvýsledně! Petice 26. února 2008 však vyšla v Haló novinách. Současným
problémům kolem Kosova noviny věnovaly celou stránku. Touto cestou srdečně
děkujeme redakci.
V zahraničí byl celý text petice, nebo její podstatné části
s komentářem, publikován již v polovině ledna. Bělehradský deník „Glas javnosti“ přinesl text pod
titulkem „Petice českých intelektuálů premiérovi Topolánkovi,
Ochraňte Srbsko a právo“, další bělehradský deník „Pravda“ přinesl titulek
„Češi brání Kosmet“.
Srbský měsíčník „ISKRA“, který vychází v Anglii,
v únorovém čísle přinesl celý text petice, včetně jmen členů petičního
výboru, pod názvem „Naši čeští přátelé pro obranu Kosova a Metohije“.I
v Kanadě údajně měla být zveřejněna v tisku informace o naší petici a
aktivitách.
Tisk všude mluvil o
novém Mnichovu, jehož obětí má být Srbsko.
Dne 10. března 2008 uveřejnily Britské listy stať „Proč je jednostranné uznání nezávislosti
Kosova nezákonné“, jejímž autorem je prof. dr. R. Doleček, DrSc. Text pod
podobným názvem jsme vydali již 14. ledna 2008.
Za nedostatek, asi i náš, považujeme, že např. ani Britské
listy, ani webové stránky pravoslavné církve dosud nepřinesly text naší petice.
Vítáme, že i další skupiny občanů či jejich organizace se
připojují o obraně mezinárodního
práva a i práv Republiky Srbsko.
Na webových stránkách pravoslavné církve jsme se setkali s další významnou
aktivitou: „Případ Kosovo: Výzva
k solidaritě s Republikou Srbsko“, která dokonce objasňuje genezi
problému.
Velmi frekventovaná je i „Petice Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vyjadřující
nesouhlas s případným uznáním jednostranně vyhlášené nezávislosti Kosova
Českou republikou“.
Známá je i výzva „Varujeme
před snahou legalizovat faktické odtržení Kosova od Srbska“, pod níž se
kromě dalších podepsali představitelé Kruhu občanů ČR vyhnaných v r. 1938
z pohraničí.
Vážení přátelé, i my jsme podpořili tyto i další podobné
aktivity. Podepsali jsme i zmíněnou petici. Můžete tak učinit s čistým
svědomím i Vy. Petice, i když jsou zásadně shodné, nemají stejný text.
Dokažme i v tomto
případě, že vláda ČR, byť nerada, musí hlasu lidu naslouchat a v souladu s
míněním většiny také jednat! Buďme důslední, buďme vytrvalí! Bude-li vládní
koalice postupovat v rozporu s mezinárodním právem a principy
demokracie, nevolme kandidáty vládních politických stran v příštích
volbách!
Petiční výbor však
pokračoval v dalších aktivitách. Jeho předseda prof. R. Doleček se již
1.2.08 obrátil osobním dopisem na vydavatele Wall Sreet Journal. Z něho vyjímáme: „ Během 90. let
20. stol. jsem byl šokován zlobou prezidenta Clintona během rozkouskování
Jugoslávie, zacíleného proti Srbsku a proti
Srbům v Bosně a na Kosovu. Hrůzná byla záplava lží a výmyslů
Clintonovy vlády a části Vašich médií před a během NATO agrese v Kosovu
(1999). …
Tato kriminální činnost páchaná vládou prezidenta Clintona a
organizací NATO zabila, poranila a zmrzačila tisíce civilistů v Bosně, na
Kosovu, v Srbsku. Zapříčinila rozsáhlé ničení a ekologickou katastrofu
v zemi, velmi zvýšila mezietnickou nenávist.
A Američané ztratili spolehlivého
přítele, který bojoval na jejich straně během dvou velikých válek – Srby.
Novými americkými přítelíčky se stali ti, kteří bojovali na straně Hitlera
(Velká Albánie, fašistické ustašovské Chorvatsko,
s částí bosenských Muslimů). Mezi
bojechtivými, počítaje v to i neblaze známou Madeleine
Albrigtovou, zaujímala
zřejmě významné místo nyní bývalá první dáma
Hillary Clintonová.
Z USA přišlo mnoho informací o ní, jak povzbuzovala Billa
Clintona, aby použil bomby při „přesvědčování“ těch neposlušných Srbů. A ona se
teď snaží přesvědčit občany USA o své jemné a mírumilovné povaze, jen aby jí
dali své hlasy. Zdalipak by ona, pokud bude zvolena prezidentem, nepáchalo to,
co dělal její manžel: dezinformace, ničení, zbytečné zabíjení a zradu přátel?
Jsou Američané tak zapomětliví a naivní, aby jí věřili?
Po novém přečtení článku ve Vašem WSJ z 31. prosince
1999 ( prof. Doleček se o tomto článku
velmi pochvalně zmínil na počátku tohoto dopisu- pozn. red.),
vzpomněl jsem si na hrůzy těch 78 dnů NATO bombardování a na krutosti na Kosovu
a na to, co bylo potom. Nikdo tam nebyl bez zcela viny. Ucítil jsem potřebu napsat Vám toto psaní o svých obavách, že by
Amerika mohla zase nastoupit krvavou cestu, kdyby byla vedena stejným klanem.“
Prof. R. Doleček
oslovil dopisem i generálního tajemníka OSN, pana Ban Ki-moon. „Vaše Excelence, před několika dny
jste prohlásil, že problém Kosova je primárně problémem Evropské unie a že tato
bude mít hlavní odpovědnost toto řešit. Ve stejné době jste řekl, že OSN
v patřičném čase zahájí odpovídající opatření ohledně Kosova. Podle našich
médií jste to prohlásil 28. ledna během svého setkání s prezidentem
Slovenska panem I. Gašparovičem.
Vaše prohlášení zde vyvolalo u mnoha lidí rozpaky. Po NATO agresi (24. března 1999) a po 78
dnech bombardování Srbska a jeho provincie Kosovo, bez jakéhokoli mandátu Rady
bezpečnosti , bylo dosaženo dohody v Kumanovu
(10. června), byla vydána
Rezoluce RB č. 1244. Její nejdůležitější ustanovení byla: Jugoslávská (srbská)
armáda a policie opustí provincii Kosovo a jednotky NATO do ní vstoupí. Nicméně
Kosovo zůstane i nadále součástí Srbska. Předvídal se dokonce v budoucnu
(nespecifikovaném) návrat menších jednotek jugoslávské (srbské) armády.
Jednotky NATO (KFOR) zajistí bezpečnost všem obyvatelům Kosova. Při tom ale ty
hlavní podmínky dohody nebyly dodrženy. Jednotky
KFOR nebyly schopny ochránit neAlbánce a prosrbské Albánce a od té doby kolem 300 000 Srbů,
Romů, prosrbských Albánců muselo opustit Kosovo, aby
si zachránilo život, nebo bylo jednoduše vyhnáno, jejich domovy byly zničeny a
vyloupeny kosovskými Albánci. Tisíce jich bylo povražděny, poraněny, surově
zmláceny. Ve stejné době bylo zničeno kolem 150 srbských pravoslavných chrámů a
kostelů, některé z nich ze XII.-XIII. století. Příliš mnoho drogových
dealerů a válečných zločinců je teď mezi
novými ´šéfy´ Kosova
Zde nutno připomenout , že téměř všichni členové Evropské unie (EU) v 1999 byli i členy
organizace NATO a že jejich letadla ničila a zabíjela bez legálního mandátu
v Kosovu a Srbsku během 78 hrozných dnů. Jak je možno pokládat státy
EU jako Německo (německá letadla tady ničila a zabíjela za války také před 50
lety), Británie, Francie, Holandsko, Španělsko atd. za nestranné při jejich
rozhodování, když jejich piloti zabíjeli, zraňovali a mrzačili tisíce nevinných
civilistů Kosova i Srbska, a ničili i jejich domovy a životně nezbytná
zařízení. Myslíte si, Vážená Excelence, že Evropská unie připraví spravedlivé
řešení kosovské krize?
Jediná instituce, která
může zajistit spravedlivé, nezaujaté vyřešení je Rada bezpečnosti OSN. A dříve než začnou jakákoli jednání,
musí se vyřešit otázka statisíců uprchlíků, aby se jim zajistil návrat domů a
jejich dostatečná bezpečnost. Jejich zničené nebo uloupené majetky by měly být
kompenzovány (kým?). To se vztahuje i na vyloupené a zničené chrámy a kláštery.
Otázku bezpečnosti na Kosovu nelze brát na lehkou váhu, nutno zajistit i
spravedlivé soudy. Bez těchto předpokladů by jakékoli řešení bylo humbukem, a
jednostranně, nezákonné vyhlášení nezávislosti a jeho de facto uznání jako
´Kosovské republiky´ by vytvořilo tisíce nových a nebezpečných problémů.“
Text dopisu, který
zaslal prof. R. Doleček Baracku Obamovi, jednomu z kandidátů Demokratické
strany na funkci prezidenta Spojených států, nemáme dosud k dispozici. Jde
zřejmě o dopis, v němž převládají osobní doporučení, jež se vztahují, jak
do dobu volební kampaně, tak i na příp. jeho funkční prezidentské období.
Na naši petici pan K. Schwarzenberg
odpověděl dopisem. Jeho stanovisko ke „kosovské problematice“ zvlášť výrazně
vyplývá z „Informace ministra
zahraničních věcí o budoucím statutu Kosova“ (stereozáznam-neautorizovaná
verze), jíž pan ministr přednesl na zasedání zahraničního výboru Poslanecké
sněmovny PČR dne 30. ledna 2008. „Při posuzování otázky statutu Kosova je
nezbytné vzít v úvahu vývoj Kosova od konce 80. let minulého století,
jehož vývoje jsem byl částečně od začátku sám svědek. Kosovským Albáncům bylo
po zrušení autonomního statutu provincie v roce 1989 upřeno právo na
vzdělávání ve vlastním jazyce, správa vlastních záležitostí přešla do
Bělehradu, ekonomický rozvoj byl podvázán. … Kosovští Albánci tak zažívali
opačný vývoj, který narušil možnost soužití Srbů a Albánců v jednom státě.
Tento vývoj byl završen zločiny, které Miloševičův
režim v Kosovu páchal v roce 1989 a počátkem roku 1999. Právě
v reakci na ně došlo k vojenským operacím Severoatlantické aliance
proti Svazové republice Jugoslávie a následně k přijetí rezoluce Rady
bezpečnosti č. 1244 z roku 1999, která formovala mezinárodní správu pod
vedením OSN v Kosovu. Aktuální úsilí o navržení budoucího řešení statutu
Kosova bylo zahájeno v polovině roku 2005, mimo jiné v reakci na
události v březnu 2004, kdy, jak známo, došlo přece jenom k velmi
násilným činům. Na základě zprávy zvláštního představitele generálního
tajemníka OSN, K Eideho, a doporučení kontaktní
skupiny Spojených států, Ruské federace, Francie, Spojeného království, Itálie,
Německa, generální tajemník OSN jmenoval hlavním vyjednávačem mezinárodního
společenství pro statut Kosova bývalého finského prezidenta Maaty
Ahtisaarihi. Ten po více než ročních jednáních,
v jejichž průběhu nebylo možno dosáhnout dohody Prištiny
a Bělehradu, představil v březnu 2007 svůj plán předpokládajícím
mezinárodním společenstvím kontrolovanou
nezávislost Kosova, garantující multietnickou
společnost a menšinová práva. Návrh byl projednán v průběhu dubna až
června 2007 v Radě bezpečnosti OSN, kde se nepodařilo vzhledem
k hrozbě ruského veta dosáhnout shody. V červenci 2007 kontaktní
skupina rozhodla o obnovení jednání moderovaných trojkou EU, RF a USA po dobu
120 dní. Jednání byla ukončena neúspěšně, bohužel, 10. prosince 2007, a
zřetelně prokázala, že kompromisní dohoda mezi stranami není možná.
Kosovští Albánci zůstali přesvědčeni, že jediným možným
řešením je plná nezávislost Kosova, zatímco srbská strana trvala a trvá na
variantě poskytnutí podstatné autonomie Kosovu. Kontaktní skupina předložila
10. prosince 2007 generálnímu tajemníkovi OSN zprávu, v níž se konstatuje,
že byly vyčerpány všechny možnosti jednání. …
Na tento vývoj reagovala Evropská rada 13. prosince 2007
přijetím závěrů, ve kterých konstatovala, že vyjednávací proces mezi
Bělehradem a Prištinou
zprostředkovaný trojkou byl vyčerpán. Konstatovala také, že současný status quo v Kosovu je neudržitelný, a je proto potřebné
přistoupit k řešení, které posílí regionální stabilitu.
Evropská rada se rovněž
přihlásila k vedoucí roli při
dalším řešení konečného statutu Kosova. V tomto smyslu vyjádřila připravenost EU vyslat do
Kosova civilní misi v rámci evropské bezpečnostní a obranné politiky.
Následné konzultace Rady bezpečnosti OSN
19. prosince 2007 a 16. ledna 2008 skončily bez jakéhokoliv formálního
rozhodnutí a pouze potvrdily stávající pozici členů Rady bezpečnosti i stran
sporu. Rusko trvá na pokračování jednání a úplné implementaci rezoluce Rady
bezpečnosti OSN č. 1244, Spojené státy a evropští zástupci v kontaktní
skupině, tzv. kvinta, naopak navrhují vytvoření nezávislého Kosova pod
mezinárodním dozorem.
Volby v Kosovu , které se uskutečnily 17. listopadu
2007, prokázaly jednoznačnou vůli kosovsko-albánské části populace po
nezávislosti. Původně se předpokládalo vyhlášení nezávislosti bezprostředně po
10. prosinci 2007, to je k datu, ve kterém trojka předložila generálnímu
tajemníkovi OSN svou zprávu o výsledcích přímých jednání mezi Prištinou a Bělehradem. Pod vlivem tlaku mezinárodního
společenství byl tento krok odložen. Při
mé návštěvě v Kosovu dne 14. ledna 2008 se jasně potvrdilo, že kosovští
představitelé plánují vyhlášení nezávislosti v nejbližších týdnech..
K takovému kroku mají také mandát od svých voličů. Samotný proces podle mého názoru je již nezvratný, a to i přes
nejednotné stanovisko zemí zastoupených v Radě bezpečnosti OSN.
V návaznosti na rozhodnutí Evropské rady schválila
4.2.2008 Rada EU společné akce o vyslání civilní mise ESDP do Kosova a
ustanovení zvláštního představitele Evropské unie pro Kosovo EUSR, kterým je
jmenován Pieter Feith,
který bude hrát důležitou roli při koordinaci aktivity EU v Kosovu.
K chápání kosovského případu, jako sui genesis,
je třeba zdůraznit, že Kosovo je jediné území, na kterém je uplatňována již 8
let přímá správa OSN na základě jednomyslně přijaté rezoluce Rady bezpečnosti
č. 1244 z roku 1999. Tímto mezinárodně uznávaným právním aktem byla de
iure provincie vyňata z národní jurisdikce Srbska.
Pozice české vlády
v otázce Kosova vycházejí z těchto základních principů. Vláda ČR bude
působit tak, aby v této věci došlo k dohodě členských zemí EU.
Neschopnost přijmout společné stanovisko EU by oslabilo nejen autoritu Unie
v Kosovu a v celém regionu západního Balkánu, ale také fatálně
oslabilo nově posílenou společnou zahraniční a bezpečnostní politiku EU. Ještě
více by umenšila roli EU oproti Spojeným státům a Ruské federaci
v bytostně evropské záležitosti a též oslabila transatlantickou vazbu,
kterou ČR deklaruje jako jednu z priorit svého předsednictví.
Je žádoucí, aby ČR
postupovala v souladu s většinou členských zemí EU. V tomto
ohledu hraje klíčovou roli zejména pozice čtyř evropských členů kontaktní
skupiny, to je Spojeného království, NSR, Francie a Itálie (jistě je jen
náhodou, že jde o čtyři mnichovanské mocnosti z roku 1938, - pozn. red.). Členské země EU, které deklarují odlišný postoj k uznání Kosova,
mají vesměs specifické vnitropolitické důvody pro svůj postoj, existence
relativně homogenních národnostních menšin. V ČR tyto důvody neexistují.
Pokud by se ČR při řešení této klíčové otázky nyní vyčlenila z návrhového
proudu v rámci mezinárodního společenství a zejména EU, přestala by být
pro ostatní členské státy unie relevantní partner při řešení ostatních otázek
spojených se situací v regionu západního Balkánu.
To by prakticky znemožnilo ČR prosazovat své priority
v době českého předsednictví v Radě EU v prvním pololetí 2009.
Vyhlášená nezávislost nebude chápána jako neomezená
státoprávní suverenita, půjde o omezenou suverenitu pod mezinárodním dohledem
v souladu s plánem Maati Ahtisaariho. Mezinárodní přítomnost bude zajištěna prostřednictvím jednotek NATO, tzv. KFOR,
přítomností mise EU a zejména prostřednictvím mezinárodního civilního
představitele, který bude mít určité sankční a legislativní pravomoci, mimo
jiné právo vetovat zákony a odvolávat politické představitele, kteří působí
proti realizaci Ahtisaariho plánu k ochraně
svatyň atd. Společná akce k misi ESDP byla přijata na 28 měsíců
s tím, že po šesti měsících po zahájení její operační fáze dojde
k vyhodnocení jejího působení. Mandát zvláštního představitele EU bude
vyhodnocován průběžně. …“
Parlament ČR ,
Poslanecká sněmovna 2008, 5. volební období, 107
U S N E S E N
Í
zahraničního výboru
z 20. schůze dne
31. ledna 2008
k budoucímu
statutu Kosova
Po vystoupení ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga, zpravodajské zprávě poslance Z. Jičínského
a po rozpravě
zahraniční výbor
doporučuje Poslanecké sněmovně, aby projednala
otázku budoucího statutu Kosova a pozici vlády České republiky a přijala
následující usnesení:
Poslanecká sněmovna
I. vyjadřuje
přesvědčení, že
- řešení budoucího statutu srbské provincie Kosovo je
mimořádně důležité pro
mírový vývoj v oblasti západního Balkánu a pro
evropskou a světovou bezpečnost;
- spolehlivou cestou k zajištění mírového vývoje,
bezpečnosti a prosperity Balkánu je začlenění států této oblasti do Evropské
unie;
- při jednáních o budoucím statutu Kosova nebyly zatím
vyčerpány všechny možnosti (tato odrážka
byla v usnesení ponechána, přestože ji K. Schwanzeberg
v závěru své výše uvedené informace navrhl vypustit);
- řešení statutu
Kosova přispívající ke stabilitě na Balkánu a k posílení evropské a
světové bezpečnosti musí být v souladu s mezinárodním právem,
vycházet z rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1244 z 10. června 1999 a
z její případné úpravy založené na konsensu zúčastněných stran a rovněž ze
Závěrečného aktu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě (Helsinky
1975);
- významná role při nalézání řešení přijatelného pro všechny
zúčastněné strany připadá Evropské unii a zvláště Vysokému představiteli EU pro
společnou zahraniční a bezpečnostní politiku;
II. žádá vládu, aby
-využila všech svých možností, aby Česká republika, jako
členský stát Evropské unie a Organizace spojených národů, přispěla
k řešení budoucího statutu srbské provincie Kosovo ve smyslu tohoto
usnesení.
Zdeněk Jičínský, v.r.
zpravodaj
Miloslav Souček, v.r.
Jan Hamáček
ověřovatel výboru předseda
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nadačním fondem přátel Srbů a Černohorců
jako přílohu Křesťanského sociála určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Praha, 11. března 2008
Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail:
Vydavatel@seznam.cz