Příloha Křesťanského sociála,
březen-duben 2008
Nový
Mnichov po sedmdesáti letech -
Mnichovanské
mocnosti porušují principy mezinárodního práva, Chartu OSN, rezoluci RB OSN č. 1244 a šlapou po
svrchovanosti a územní celistvosti Republiky Srbsko!
Uznání
nezávislosti Kosova, nedílné součásti RS,
je
zavrženíhodný, protiprávní, arogantní mocenský akt, vedoucí
k destabilizaci nejen Balkánu!
Se vší
rozhodností protestujeme proti odsouzeníhodnému Mnichovu 21. století!
Požadujeme
obnovení právního stavu na Balkáně, především obnovení svrchovanosti Srbska nad
Kosovem!
Redakční rada
Křesťanského sociála
Petice na obranu
mezinárodní morálky, norem mezinárodního práva, zvláště Charty OSN a rezoluce
Rady bezpečnosti č. 1244
V Ostravě dne 12. ledna 2008
Vážený pan
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR
Vážený pane předsedo vlády,
v souladu s čl. 18 Listiny základních práv a
svobod a petičním zákonem se na Vás obracíme s žádostí o vyjádření
k dále uvedeným skutečnostem a odpověď na vznesené otázky.
Na své cestě dějinami získávají lidé i národy zkušenosti a
mnohá, i velmi bolestivá poučení, která osvětlují jejich cesty dneška i zítřka.
I náš lid, spolu s civilizovaným světem, prošel tuto pouť a může čerpat
historické poznatky, znalosti z minulosti pro současnost i budoucnost.
V tomto roce vzpomínáme 70. výročí mnichovské zrady.
Naši státnost v 30. letech minulého století ohrožovala převážná část
německé menšiny ve spojení s nacistickým Německem. Naši spojenci nejen
nesplnili své závazky vůči nám, ale nás ne přátelsky nutili přijmout diktát z Mnichova. Bylo,
v rozporu s mezinárodním právem, rozhodnuto
o nás, bez nás a proti nám. V těchto těžkých dobách asi 50 000
Srbů bylo připraveno vstoupit do naší armády a bojovat za Československo. Ani
odtržení 1000 let starých částí našeho státu, vyhnání z pohraničí a
porobení dalších statisíců občanů republiky nacistickou říší, nepřineslo světu
mír. Naopak, byl to jeden z rozhodujících kroků k válce, v níž
nacisté vyvraždili 360 000 našich spoluobčanů.
V současnosti se v obdobné situaci nachází i
Republika Srbsko. Z Kosova a Metohije,
historické kolébky srbského národa a jeho státnosti, byly od počátku druhé
světové války vyvražděny, včetně Židů a prosrbských
Albánců. Kosovskoalbánská menšina se stala
v srbské provincii Kosovo většinou. Srbové pronásledovanou menšinou. Nejen
posvátná místa křesťanského pravoslaví, ale i hřbitovy a kulturní památky
postupně ničí agresivní část muslimské kosovskoalbánské
menšiny, aniž by ostatní křesťanské církve s patřičným důrazem
protestovaly.
Podle mezinárodního práva, včetně rezoluce č. 1244 Rady
bezpečnosti OSN, je Kosovo nedílnou součástí Republiky Srbsko. Kosovští Albánci
jsouý národnostní menšinou. Nemají právo na
sebeurčení. Toto přísluší jen národu. Hranice Srbska nelze měnit bez souhlasu jeho
příslušných ústavních orgánů. Srbsko je připraveno poskytnout kosovským
Albáncům rozsáhlou autonomii. Jejich reprezentace, zčásti zatížená válečnými
zločiny a vztahy k narkomafii, však požaduje samostatný stát a mluví i o
jednostranném vyhlášení samostatné tzv. Kosovské republiky.
Spojené státy a i některé státy EU údajně přislíbily uznat
Kosovskou republiku, jakmile tato bude vyhlášena. Chystá se nový Mnichov, jehož obětí bude Srbsko? Agresor však touto
obětí nebude usmířen! Bude časem požadovat obdobné řešení v Makedonii,
Černé Hoře, na jihu Srbska, v severním Řecku. Výsledkem tohoto procesu
může být obnovení tzv. Velké Albánie, vytvořené již v průběhu druhé
světové války fašisticko-nacistickými silami.
Jakmile mezinárodní společenství začne poskytovat
národnostním menšinám právo na sebeurčení, bude ohrožena územní celistvost celé
řady států Evropy i celého světa, včetně USA. Nelze totiž prohlásit uznání „Kosovské republiky“ za výjimku
z mezinárodního práva, aniž bychom se nevydali na cestu jeho destrukce,
ohrožující stabilitu a mír mezinárodního společenství.
Uvedené skutečnosti nás nutí položit Vám několik otázek:
Uznává ČR principy mezinárodního práva, např. svrchovanost jednotlivých států,
neporušitelnost jejich hranic, územní celistvost, nevměšování se do jejich
vnitřních záležitostí a respektování lidských práv a svobod? Uznává ČR rezoluci
RB OSN č. 1244? Pokud ano, co ČR udělá pro to, aby územní celistvost RS byla
zachována, Kosovu byla poskytnuta široká autonomie, na níž by se mohly
rovnoprávně účastnit všechny národnostní menšiny, včetně příslušníků srbského
národa? Co udělá ČR pro to, aby vyhnaní Srbové a další se mohli vrátit do svých
domovů a bezpečně zde žít? Co udělá ČR, aby škody, které vznikly Srbům a dalším
poškozeným, včetně srbské pravoslavné církve, v důsledku akcí agresivní
islámské kosovskoalbánské menšiny, byly nahrazeny? Jsme poučeni dějinami?
Prof.MUDr. Rajko Doleček, DrSc., v.r., Urxova
2, 708 00 Ostrava 8, je oprávněn jednat jménem petičního výboru
Ing. Jaromír Zelníček, v.r., R. Prchaly 307, 708 00 Ostrava
8
JUDr. Ogňan Tuleškov,
v.r., Na Čihadle 18, 160 00 Praha 6
Vážení přátelé, petiční
akce dále pokračuje. Přispějte i Vy k jejímu úspěchu! Do současné doby
jsme získali necelých 1500 podpisů. O petiční arch si můžete napsat na některou
z výše uvedených adres.
Bohužel jsme se setkali v nejednom případě se
stanoviskem, že petice, jejímž adresátem
je M. Topolánek,
předseda vlády ČR, je nepodepsatelná. K tomu
sdělujeme: V souladu s petičním zákonem postoupil pan M. Topolánek petici k vyřízení panu K. Schwarzenbergovi, ministru zahraničních věcí ČR.
Bylo pro nás důležité,
aby text petice vyšel v čs. novinách. Pan prof. R. Doleček psal několikrát do redakce Práva.
Bezvýsledně! Petice 26. února 2008 však vyšla v Haló novinách. Současným
problémům kolem Kosova noviny věnovaly celou stránku. Touto cestou srdečně děkujeme
redakci.
V zahraničí byl celý text petice, nebo její podstatné
části s komentářem, publikován již v polovině ledna. Bělehradský deník
„Glas javnosti“ přinesl
text pod titulkem „Petice českých intelektuálů premiérovi Topolánkovi,
Ochraňte Srbsko a právo“, další bělehradský deník „Pravda“ přinesl titulek
„Češi brání Kosmet“.
Srbský měsíčník „ISKRA“, který vychází v Anglii,
v únorovém čísle přinesl celý text petice, včetně jmen členů petičního
výboru, pod názvem „Naši čeští přátelé pro obranu Kosova a Metohije“.I
v Kanadě údajně měla být zveřejněna v tisku informace o naší petici a
aktivitách.
Tisk všude mluvil o
novém Mnichovu, jehož obětí má být Srbsko.
Dne 10. března 2008 uveřejnily Britské listy stať „Proč je jednostranné uznání nezávislosti
Kosova nezákonné“, jejímž autorem je prof. dr. R. Doleček, DrSc. Text pod
podobným názvem jsme vydali již 14. ledna 2008.
Za nedostatek, asi i náš, považujeme, že např. ani Britské
listy, ani webové stránky pravoslavné církve dosud nepřinesly text naší petice.
Vítáme, že i další skupiny občanů či jejich organizace se
připojují o obraně mezinárodního
práva a i práv Republiky Srbsko.
Na webových stránkách pravoslavné církve jsme se setkali s další významnou
aktivitou: „Případ Kosovo: Výzva
k solidaritě s Republikou Srbsko“, která dokonce objasňuje genezi
problému.
Velmi frekventovaná je i „Petice Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vyjadřující
nesouhlas s případným uznáním jednostranně vyhlášené nezávislosti Kosova
Českou republikou“.
Známá je i výzva „Varujeme
před snahou legalizovat faktické odtržení Kosova od Srbska“, pod níž se
kromě dalších podepsali představitelé Kruhu občanů ČR vyhnaných v r. 1938
z pohraničí.
Vážení přátelé, i my jsme podpořili tyto i další podobné aktivity.
Podepsali jsme i zmíněnou petici. Můžete tak učinit s čistým svědomím i
Vy. Petice, i když jsou zásadně shodné, nemají stejný text.
Dokažme i v tomto
případě, že vláda ČR, byť nerada, musí hlasu lidu naslouchat a v souladu s
míněním většiny také jednat! Buďme důslední, buďme vytrvalí! Bude-li vládní
koalice postupovat v rozporu s mezinárodním právem a principy
demokracie, nevolme kandidáty vládních politických stran v příštích
volbách!
Petiční výbor však
pokračoval v dalších aktivitách. Jeho předseda prof. R. Doleček se již
1.2.08 obrátil osobním dopisem na vydavatele Wall Sreet Journal. Z něho vyjímáme: „ Během 90. let
20. stol. jsem byl šokován zlobou prezidenta Clintona během rozkouskování Jugoslávie,
zacíleného proti Srbsku a proti Srbům
v Bosně a na Kosovu. Hrůzná byla záplava lží a výmyslů Clintonovy vlády a
části Vašich médií před a během NATO agrese v Kosovu (1999). …
Tato kriminální činnost páchaná vládou prezidenta Clintona a
organizací NATO zabila, poranila a zmrzačila tisíce civilistů v Bosně, na
Kosovu, v Srbsku. Zapříčinila rozsáhlé ničení a ekologickou katastrofu
v zemi, velmi zvýšila mezietnickou nenávist. A Američané ztratili spolehlivého přítele, který
bojoval na jejich straně během dvou velikých válek – Srby. Novými americkými
přítelíčky se stali ti, kteří bojovali na straně Hitlera (Velká Albánie,
fašistické ustašovské Chorvatsko, s částí
bosenských Muslimů). Mezi bojechtivými,
počítaje v to i neblaze známou Madeleine Albrigtovou, zaujímala
zřejmě významné místo nyní bývalá první dáma
Hillary Clintonová.
Z USA přišlo mnoho informací o ní, jak povzbuzovala Billa
Clintona, aby použil bomby při „přesvědčování“ těch neposlušných Srbů. A ona se
teď snaží přesvědčit občany USA o své jemné a mírumilovné povaze, jen aby jí
dali své hlasy. Zdalipak by ona, pokud bude zvolena prezidentem, nepáchalo to,
co dělal její manžel: dezinformace, ničení, zbytečné zabíjení a zradu přátel?
Jsou Američané tak zapomětliví a naivní, aby jí věřili?
Po novém přečtení článku ve Vašem WSJ z 31. prosince
1999 ( prof. Doleček se o tomto článku
velmi pochvalně zmínil na počátku tohoto dopisu- pozn. red.),
vzpomněl jsem si na hrůzy těch 78 dnů NATO bombardování a na krutosti na Kosovu
a na to, co bylo potom. Nikdo tam nebyl bez zcela viny. Ucítil jsem potřebu napsat Vám toto psaní o svých obavách, že by Amerika
mohla zase nastoupit krvavou cestu, kdyby byla vedena stejným klanem.“
Prof. R. Doleček
oslovil dopisem i generálního tajemníka OSN, pana Ban Ki-moon. „Vaše Excelence, před několika dny
jste prohlásil, že problém Kosova je primárně problémem Evropské unie a že tato
bude mít hlavní odpovědnost toto řešit. Ve stejné době jste řekl, že OSN
v patřičném čase zahájí odpovídající opatření ohledně Kosova. Podle našich
médií jste to prohlásil 28. ledna během svého setkání s prezidentem
Slovenska panem I. Gašparovičem.
Vaše prohlášení zde vyvolalo u mnoha lidí rozpaky. Po NATO agresi (24. března 1999) a po 78
dnech bombardování Srbska a jeho provincie Kosovo, bez jakéhokoli mandátu Rady
bezpečnosti , bylo dosaženo dohody v Kumanovu
(10. června), byla vydána
Rezoluce RB č. 1244. Její nejdůležitější ustanovení byla: Jugoslávská (srbská)
armáda a policie opustí provincii Kosovo a jednotky NATO do ní vstoupí. Nicméně
Kosovo zůstane i nadále součástí Srbska. Předvídal se dokonce v budoucnu
(nespecifikovaném) návrat menších jednotek jugoslávské (srbské) armády.
Jednotky NATO (KFOR) zajistí bezpečnost všem obyvatelům Kosova. Při tom ale ty
hlavní podmínky dohody nebyly dodrženy. Jednotky
KFOR nebyly schopny ochránit neAlbánce a prosrbské Albánce a od té doby kolem 300 000 Srbů,
Romů, prosrbských Albánců muselo opustit Kosovo, aby
si zachránilo život, nebo bylo jednoduše vyhnáno, jejich domovy byly zničeny a
vyloupeny kosovskými Albánci. Tisíce jich bylo povražděny, poraněny, surově
zmláceny. Ve stejné době bylo zničeno kolem 150 srbských pravoslavných chrámů a
kostelů, některé z nich ze XII.-XIII. století. Příliš mnoho drogových
dealerů a válečných zločinců je teď mezi
novými ´šéfy´ Kosova
Zde nutno připomenout , že téměř všichni členové Evropské unie (EU) v 1999 byli i členy
organizace NATO a že jejich letadla ničila a zabíjela bez legálního mandátu
v Kosovu a Srbsku během 78 hrozných dnů. Jak je možno pokládat státy
EU jako Německo (německá letadla tady ničila a zabíjela za války také před 50
lety), Británie, Francie, Holandsko, Španělsko atd. za nestranné při jejich
rozhodování, když jejich piloti zabíjeli, zraňovali a mrzačili tisíce nevinných
civilistů Kosova i Srbska, a ničili i jejich domovy a životně nezbytná
zařízení. Myslíte si, Vážená Excelence, že Evropská unie připraví spravedlivé
řešení kosovské krize?
Jediná instituce, která
může zajistit spravedlivé, nezaujaté vyřešení je Rada bezpečnosti OSN. A dříve než začnou jakákoli jednání,
musí se vyřešit otázka statisíců uprchlíků, aby se jim zajistil návrat domů a
jejich dostatečná bezpečnost. Jejich zničené nebo uloupené majetky by měly být
kompenzovány (kým?). To se vztahuje i na vyloupené a zničené chrámy a kláštery.
Otázku bezpečnosti na Kosovu nelze brát na lehkou váhu, nutno zajistit i
spravedlivé soudy. Bez těchto předpokladů by jakékoli řešení bylo humbukem, a
jednostranně, nezákonné vyhlášení nezávislosti a jeho de facto uznání jako
´Kosovské republiky´ by vytvořilo tisíce nových a nebezpečných problémů.“
Text dopisu, který
zaslal prof. R. Doleček Baracku Obamovi, jednomu z kandidátů Demokratické
strany na funkci prezidenta Spojených států, nemáme dosud k dispozici. Jde
zřejmě o dopis, v němž převládají osobní doporučení, jež se vztahují, jak
do dobu volební kampaně, tak i na příp. jeho funkční prezidentské období.
Na naši petici pan K. Schwarzenberg
odpověděl dopisem. Jeho stanovisko ke „kosovské problematice“ zvlášť výrazně
vyplývá z „Informace ministra zahraničních
věcí o budoucím statutu Kosova“ (stereozáznam-neautorizovaná
verze), jíž pan ministr přednesl na zasedání zahraničního výboru Poslanecké
sněmovny PČR dne 30. ledna 2008. „Při posuzování otázky statutu Kosova je
nezbytné vzít v úvahu vývoj Kosova od konce 80. let minulého století,
jehož vývoje jsem byl částečně od začátku sám svědek. Kosovským Albáncům bylo
po zrušení autonomního statutu provincie v roce 1989 upřeno právo na
vzdělávání ve vlastním jazyce, správa vlastních záležitostí přešla do Bělehradu,
ekonomický rozvoj byl podvázán. … Kosovští Albánci tak zažívali opačný vývoj,
který narušil možnost soužití Srbů a Albánců v jednom státě. Tento vývoj
byl završen zločiny, které Miloševičův režim
v Kosovu páchal v roce 1989 a počátkem roku 1999. Právě v reakci
na ně došlo k vojenským operacím Severoatlantické aliance proti Svazové
republice Jugoslávie a následně k přijetí rezoluce Rady bezpečnosti č.
1244 z roku 1999, která formovala mezinárodní správu pod vedením OSN
v Kosovu. Aktuální úsilí o navržení budoucího řešení statutu Kosova bylo
zahájeno v polovině roku 2005, mimo jiné v reakci na události
v březnu 2004, kdy, jak známo, došlo přece jenom k velmi násilným
činům. Na základě zprávy zvláštního představitele generálního tajemníka OSN,
K Eideho, a doporučení kontaktní skupiny
Spojených států, Ruské federace, Francie, Spojeného království, Itálie,
Německa, generální tajemník OSN jmenoval hlavním vyjednávačem mezinárodního
společenství pro statut Kosova bývalého finského prezidenta Maaty
Ahtisaarihi. Ten po více než ročních jednáních,
v jejichž průběhu nebylo možno dosáhnout dohody Prištiny
a Bělehradu, představil v březnu 2007 svůj plán předpokládajícím
mezinárodním společenstvím kontrolovanou
nezávislost Kosova, garantující multietnickou
společnost a menšinová práva. Návrh byl projednán v průběhu dubna až
června 2007 v Radě bezpečnosti OSN, kde se nepodařilo vzhledem
k hrozbě ruského veta dosáhnout shody. V červenci 2007 kontaktní
skupina rozhodla o obnovení jednání moderovaných trojkou EU, RF a USA po dobu
120 dní. Jednání byla ukončena neúspěšně, bohužel, 10. prosince 2007, a
zřetelně prokázala, že kompromisní dohoda mezi stranami není možná.
Kosovští Albánci zůstali přesvědčeni, že jediným možným
řešením je plná nezávislost Kosova, zatímco srbská strana trvala a trvá na
variantě poskytnutí podstatné autonomie Kosovu. Kontaktní skupina předložila
10. prosince 2007 generálnímu tajemníkovi OSN zprávu, v níž se konstatuje,
že byly vyčerpány všechny možnosti jednání. …
Na tento vývoj reagovala Evropská rada 13. prosince 2007
přijetím závěrů, ve kterých konstatovala, že vyjednávací proces mezi Bělehradem
a Prištinou
zprostředkovaný trojkou byl vyčerpán. Konstatovala také, že současný status quo v Kosovu je neudržitelný, a je proto potřebné
přistoupit k řešení, které posílí regionální stabilitu.
Evropská rada se rovněž
přihlásila k vedoucí roli při
dalším řešení konečného statutu Kosova. V tomto smyslu vyjádřila připravenost EU vyslat do
Kosova civilní misi v rámci evropské bezpečnostní a obranné politiky.
Následné konzultace Rady bezpečnosti OSN
19. prosince 2007 a 16. ledna 2008 skončily bez jakéhokoliv formálního
rozhodnutí a pouze potvrdily stávající pozici členů Rady bezpečnosti i stran
sporu. Rusko trvá na pokračování jednání a úplné implementaci rezoluce Rady
bezpečnosti OSN č. 1244, Spojené státy a evropští zástupci v kontaktní
skupině, tzv. kvinta, naopak navrhují vytvoření nezávislého Kosova pod
mezinárodním dozorem.
Volby v Kosovu , které se uskutečnily 17. listopadu
2007, prokázaly jednoznačnou vůli kosovsko-albánské části populace po
nezávislosti. Původně se předpokládalo vyhlášení nezávislosti bezprostředně po
10. prosinci 2007, to je k datu, ve kterém trojka předložila generálnímu
tajemníkovi OSN svou zprávu o výsledcích přímých jednání mezi Prištinou a Bělehradem. Pod vlivem tlaku mezinárodního
společenství byl tento krok odložen. Při
mé návštěvě v Kosovu dne 14. ledna 2008 se jasně potvrdilo, že kosovští
představitelé plánují vyhlášení nezávislosti v nejbližších týdnech..
K takovému kroku mají také mandát od svých voličů. Samotný proces podle mého názoru je již nezvratný, a to i přes
nejednotné stanovisko zemí zastoupených v Radě bezpečnosti OSN.
V návaznosti na rozhodnutí Evropské rady schválila
4.2.2008 Rada EU společné akce o vyslání civilní mise ESDP do Kosova a
ustanovení zvláštního představitele Evropské unie pro Kosovo EUSR, kterým je
jmenován Pieter Feith,
který bude hrát důležitou roli při koordinaci aktivity EU v Kosovu.
K chápání kosovského případu, jako sui genesis,
je třeba zdůraznit, že Kosovo je jediné území, na kterém je uplatňována již 8
let přímá správa OSN na základě jednomyslně přijaté rezoluce Rady bezpečnosti
č. 1244 z roku 1999. Tímto mezinárodně uznávaným právním aktem byla de
iure provincie vyňata z národní jurisdikce Srbska.
Pozice české vlády
v otázce Kosova vycházejí z těchto základních principů. Vláda ČR bude
působit tak, aby v této věci došlo k dohodě členských zemí EU.
Neschopnost přijmout společné stanovisko EU by oslabilo nejen autoritu Unie v Kosovu
a v celém regionu západního Balkánu, ale také fatálně oslabilo nově
posílenou společnou zahraniční a bezpečnostní politiku EU. Ještě více by
umenšila roli EU oproti Spojeným státům a Ruské federaci v bytostně
evropské záležitosti a též oslabila transatlantickou vazbu, kterou ČR deklaruje
jako jednu z priorit svého předsednictví.
Je žádoucí, aby ČR
postupovala v souladu s většinou členských zemí EU. V tomto
ohledu hraje klíčovou roli zejména pozice čtyř evropských členů kontaktní
skupiny, to je Spojeného království, NSR, Francie a Itálie (jistě je jen
náhodou, že jde o čtyři mnichovanské mocnosti z roku 1938, - pozn. red.). Členské země EU, které deklarují odlišný postoj k uznání Kosova,
mají vesměs specifické vnitropolitické důvody pro svůj postoj, existence
relativně homogenních národnostních menšin. V ČR tyto důvody neexistují.
Pokud by se ČR při řešení této klíčové otázky nyní vyčlenila z návrhového
proudu v rámci mezinárodního společenství a zejména EU, přestala by být
pro ostatní členské státy unie relevantní partner při řešení ostatních otázek
spojených se situací v regionu západního Balkánu.
To by prakticky znemožnilo ČR prosazovat své priority
v době českého předsednictví v Radě EU v prvním pololetí 2009.
Vyhlášená nezávislost nebude chápána jako neomezená státoprávní
suverenita, půjde o omezenou suverenitu pod mezinárodním dohledem
v souladu s plánem Maati Ahtisaariho. Mezinárodní přítomnost bude zajištěna prostřednictvím jednotek NATO, tzv. KFOR,
přítomností mise EU a zejména prostřednictvím mezinárodního civilního
představitele, který bude mít určité sankční a legislativní pravomoci, mimo
jiné právo vetovat zákony a odvolávat politické představitele, kteří působí
proti realizaci Ahtisaariho plánu k ochraně
svatyň atd. Společná akce k misi ESDP byla přijata na 28 měsíců
s tím, že po šesti měsících po zahájení její operační fáze dojde
k vyhodnocení jejího působení. Mandát zvláštního představitele EU bude
vyhodnocován průběžně. …“
Parlament ČR ,
Poslanecká sněmovna 2008, 5. volební období, 107
U S N E S E N
Í
zahraničního výboru
z 20. schůze dne
31. ledna 2008
k budoucímu
statutu Kosova
Po vystoupení ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga, zpravodajské zprávě poslance Z. Jičínského
a po rozpravě
zahraniční výbor
doporučuje Poslanecké sněmovně, aby projednala
otázku budoucího statutu Kosova a pozici vlády České republiky a přijala
následující usnesení:
Poslanecká sněmovna
I. vyjadřuje
přesvědčení, že
- řešení budoucího statutu srbské provincie Kosovo je
mimořádně důležité pro
mírový vývoj v oblasti západního Balkánu a pro
evropskou a světovou bezpečnost;
- spolehlivou cestou k zajištění mírového vývoje,
bezpečnosti a prosperity Balkánu je začlenění států této oblasti do Evropské
unie;
- při jednáních o budoucím statutu Kosova nebyly zatím
vyčerpány všechny možnosti (tato odrážka
byla v usnesení ponechána, přestože ji K. Schwanzeberg
v závěru své výše uvedené informace navrhl vypustit);
- řešení statutu
Kosova přispívající ke stabilitě na Balkánu a k posílení evropské a
světové bezpečnosti musí být v souladu s mezinárodním právem,
vycházet z rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1244 z 10. června 1999 a
z její případné úpravy založené na konsensu zúčastněných stran a rovněž ze
Závěrečného aktu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě (Helsinky
1975);
- významná role při nalézání řešení přijatelného pro všechny
zúčastněné strany připadá Evropské unii a zvláště Vysokému představiteli EU pro
společnou zahraniční a bezpečnostní politiku;
II. žádá vládu, aby
-využila všech svých možností, aby Česká republika, jako
členský stát Evropské unie a Organizace spojených národů, přispěla
k řešení budoucího statutu srbské provincie Kosovo ve smyslu tohoto
usnesení.
Zdeněk Jičínský, v.r.
zpravodaj
Miloslav Souček, v.r.
Jan
Hamáček
ověřovatel výboru
předseda
Dopis K. Schwarzenberga, ministra zahraničních věcí ČR, ze dne 5.2.2008
adresovaný prof. Dolečkovi, mluvčímu petičního výboru:
„Vážený pane profesore,
předseda vlády mne požádal o vypracování odpovědi na petici
na obranu mezinárodní morálky, norem mezinárodního práva, zvláště Charty OSN a
rezoluce Rady bezpečnosti č. 1244.
V úvodu musím zdůraznit, že mi Vaše přirovnání jednání
mezinárodního společenství o statusu Kosova s mnichovským diktátem
nepřipadá korektní. Jsem přesvědčen, že při posuzování současné situace je
třeba vzít v úvahu vývoj v Kosovu od konce 80. let minulého století.
Kosovským Albáncům bylo po zrušení autonomního statutu provincie v roce
1989 upřeno právo na vzdělávání ve vlastním jazyku, správa vlastních
záležitostí přešla do Bělehradu, ekonomický rozvoj byl podvázán. Je paradoxní,
že k tomuto rozhodnutí došlo ve stejném roce, kdy se většina zemí střední
a východní Evropy začala osvobozovat od totalitních režimů.
Kosovští Albánci zažívali opačný vývoj, který narušil
možnost soužití Srbů a Albánců v jednom státě. Tento vývoj byl završen
zločiny, které Miloševičův režim v Kosovu páchal
v roce 1998 a počátkem roku 1999. Právě v reakci na ně došlo
k vojenským operacím NATO proti Svazové republice Jugoslávie a následně
k přijetí rezoluce Rady bezpečnosti OSN číslo 1244 z roku 1999, která
formalizovala mezinárodní správu pod vedením OSN v Kosovu. Musím
kategoricky odmítnout přirovnání s rokem 1938, neboť legitimní zástupci
Srbska i kosovských Albánců se na řešení situace podíleli, bylo jim
nasloucháno, a mezinárodní společenství učinilo vše, co bylo v jeho
silách, aby se dospělo k všestranně přijatelnému řešení. Postavení německo
jazyčného obyvatelstva v českých zemích až do posledního okamžiku soužití
bylo naprosto odlišné od situace, v níž se nacházejí kosovští Albánci.
Vaše srovnávání s jednou z pohnutých kapitol českých dějin mi proto
připadá nešťastné.
Souhlasím s částí Vaší petice, že „Kosovu byla
poskytnuta široká autonomie, …“. Ano, v Ústavě Jugoslávie z roku
1974, avšak pošlapané a znegované o patnáct let později. Není divu, že po
takové zkušenosti albánské obyvatelstvo, v této provincii výrazně
majoritní, nemůže věřit slibům z Bělehradu a soužití pod jedním státním
útvarem je pro ně nepřijatelné.
Domnívám se, že nejhorším řešením by bylo zavírání očí před
realitou a zakonzervování současné situace, kterou významná většina
mezinárodního společenství považuje za neudržitelnou. Dovolím si přitom
paralelu z lékařského prostředí. Je obecně známo, že léčení dlouhodobě
nezhojených ran si mnohdy vyžádá radikální obsah, který je sice dočasně
bolestivý, nicméně je jedinou možností uzdravení organismu. Domnívám se, že
právě taková situace dnes nastala v otázce budoucnosti Kosova.
Jsem přesvědčen, že oddělením ubude třecích ploch a pozvolna
budou překonávány i vzájemné předsudky a animozity. Za základní podmínku
úspěchu takového řešení považuji samozřejmě plný respekt k právům
národnostních menšin na obou stranách. V širším kontextu považuji za
nezbytné přijetí obou zemí co nejdříve do EU, kde dochází ke snižování významu
hranic a státní suverenity.
Po tomto obecném úvodu mi dovolte připomenout základní
důvody pro náš současný postoj.
Mezinárodní společenství již po několik let velmi usilovně
hledá řešení pro soužití Srbů a Albánců v Kosovu v souladu
s rezolucí Rady bezpečnosti OSN č. 1244/1999. Největším hmatatelným úspěchem
jednání týmu Zvláštního vyslance Generálního tajemníka OSN, M. Ahtisaariho, resp. následně tzv. Trojky, byla schopnost
přivést obě znesvářené strany k jednacímu stolu a jejich závazek, že se
vyvarují jakýchkoliv aktivit a prohlášení podněcujících k násilí, které by
mohly ohrozit bezpečnostní situaci.Konzultace stran sporu a členů Rady
bezpečnosti OSN poté jen potvrdily neměnnost pozic.
Evropská rada v prosinci 2007 konstatovala, že
vyjednávací proces mezi oběma stranami sporu, tj. mezi Bělehradem a Prištinou, vedený Trojkou, byl vyčerpán. Vyslovila
politování, že strany nebyly schopny dosáhnout oboustranně přijatelní dohody.
Konstatovala, že současný status quo v Kosovu je
neudržitelný, a je proto potřebné přistoupit k řešení, které posílí
regionální stabilitu. Konzultace stran sporu a členů Rady bezpečnosti OSN poté jen potvrdily
diametrálně odlišná stanoviska jejích členů a jednání byla zablokována.
K často vyslovovaným obavám, zda případ Kosova
nezakládá precedens i pro jiné oblasti či regiony světa s autonomistickými
tendencemi, je třeba uvést, že Evropská rada kosovský případ považuje za sui generis proto, že Kosovo je
jediné území, na kterém je uplatňována již osm let přímá správa OSN, na základě
jednomyslně přijaté rezoluce RB OSN č. 1244/1999. Tímto mezinárodně uznávaným
aktem, na jehož chápání se ve své petici též dotazujete, byla de iure provincie
vyňata z národní jurisdikce Srbska.
Vážený pane Dolečku, při své návštěvě v Kosovu den 14.
ledna jsem se přesvědčil, že kosovští představitelé plánují vyhlášení
nezávislosti v nejbližších týdnech. K takovému kroku mají jednoznačný
a legitimní mandát od svých voličů, občanů Kosova, přičemž bych chtěl
připomenout, že mezinárodní pozorovatelé označili parlamentní volby konané 17.
listopadu 2007 v zásadě za svobodné a demokratické.
Vláda České republiky tak stojí před nelehkým úkolem, jak na
takové rozhodnutí kosovských orgánů reagovat. Chtěl bych Vás ujistit, že se
bude důsledně řídit zásadami vycházejícími z koncepce zahraniční politiky
ČR, platné bezpečnostní strategie ČR a Programového prohlášení vlády
z roku 2006. Za klíčové považuji zejména dva principy:
a) ČR by měla přispívat k nalezení konsensu
v rámci EU tak, aby Unie byla schopna vystupovat aktivně a ovlivňovat
situaci v Kosovu i v celém regionu;
b) ČR by měla trvat na důsledném plnění Ahtisaariho
plánu, který považuji za jediné reálné řešení současné situace. Za důležité
považuji zejména ty části plánu, které zajišťují budování multietnického
a demokratického Kosova, které chrní práva menšin, kulturní památky a církevní
stavby.
Věřím, že tyto jasné a nezpochybnitelné postoje české vlády
i mé osobní vysvětlení Vás přesvědčí, že česká vláda přistupuje s plnou
odpovědností k otázce hledání stabilního, prosperujícího regionu západního
Balkánu, kde bude možné nastolit dlouhodobé dobré sousedské vztahy mezi všemi
národy.“
Dne 14.2.2008 zaslal
prof. dr. Rajko Doleček, DrSc., představitel petičního výboru, dopis Karlu Schwarzenbergovi, ministru zahraničních věcí ČR,:
„ Vážený pane ministře,
děkuji za Váš dopis v souvislosti s naší peticí na
obranu mezinárodní morálky, norem mezinárodního práva, zvláště Charty OSN a
rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1244. Nenašli jsme v něm odpověď na část
svých otázek ohledně mezinárodního práva a situace na Kosovu a Metohiji (dále jen Kosovo). Postrádám tam uplatnění
základní latinské právní poučky, aby byla slyšena i druhá strana (audiatur et altera
pars). Vámi uvedené informace a interpretace
nepřesahují základní cliché (sit
venia verbo) veliké části
médií i politiků EU (Evropské unie), USA a NATO. Dovolím si nejdříve komentovat
nedostatečné odpovědi na otázky, pak doplnit a poopravit některé informace.
Dopis je napsán sine ira et
studio, bez hněvu a zlého úmyslu.
Chybí Vaše odpověď na otázku ´Uznává ČR principy mezinárodního práva, svrchovanosti jednotlivých
států, neporušitelnost jejich hranic, územní celistvost, nevměšování se do
jejich vnitřních záležitostí, jak je uvedly závěry z Helsink (1975) a Paříže (1990)?´ Pokud
uznává, nemůže ČR souhlasit s těmi, kteří je negují v souvislosti
s Kosovem a tím porušují mezinárodní právo.
Píšete sice, že Rezoluce Rady bezpečnosti OSN č.1244/1999 byla přijata
jednomyslně, neuvádíte však už ale skutečnost, že tato rezoluce jednoznačně
označila provincii Kosovo za nedílnou součást Srbska, v rámci FR
Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora). Počítalo se dle rezoluce, s budoucím
příchodem do Kosova menších jednotek srbské armády, a to se nestalo. Další
otázky bez odpovědi jsou: Co ČR udělá pro
to, aby územní celistvost Republiky Srbsko (RS) byla zachována, Kosovu byla
poskytnuta široká autonomie, na níž by se mohly rovnoprávně účastnit všechny
národnostní menšiny, včetně příslušníků srbského národa a 2) Co udělá ČR pro
to, aby vyhnaní Srbové a další (např. Romové, Srbsku loajální Albánci – tisíce
uprchly do Srbska) mohly se vrátit do svých domovů a bezpečně tam žít? Bez
odpovědi bylo i Co udělá ČR, aby škody
byly nahrazeny, které vznikly Srbům a dalším poškozeným, včetně srbské
pravoslavné církve (chátrou zničeno 150 chrámů, klášterů, řada církevních památek)
v důsledků akcí agresivní islámské kosovsko-albánské menšiny?
V roce 1989 nebyla kosovským Albáncům zrušena
autonomie, provincii byla jen zrušena prerogativa, výsady stáru. Základní
autonomní práva zůstala (náboženství, kultura, jazyk). Kosovští Albánci ale
odmítali chodit do škol, které by nedodržovaly kurikula z Tirany. Nicméně v té době vycházelo na Kosovu přes 20
albánských časopisů. Albánci provozovali své paralelní školství o své vůli.
Penze, řidičské průkazy, pasy, atd. zajišťovala státní správa Srbska. Zhoubná
pro jednotu Jugoslávie byla ústava z r. 1974, která na decentralizaci zemi
ještě ne zcela připravenou decentralizovala a nechala svazovým republikám i
provinciím, aby více méně dělaly, co chtěly. V té době pod tlakem až
násilím části Albánců, i z důvodů ekonomických, opustilo Kosovo za 10-15
let 200 až 300 000 (?) Srbů a Černohorců.
Uvádíte zločiny Mološevičova
režimu na Kosovu v letech 1998-99, ale nepíšete, že to byli teroristé UCK
(Kosovské osvobozenecké armády), kteří se zločiny začali. Zabíjeli srbské
policisty a úředníky, Srbsku loajální Albánce. Stát začal hájit pořádek, své
občany, jejich majetky. Odezva policie a armády byla někdy tvrdá. UCK jako
teroristickou organizaci popsal G. Gelbard, zvláštní
představitel USA pro Balkán (tisková konference 23. února 1998, Bělehrad, hotel
Hyatt Regenty): ´Jsme
hluboce znepokojeni a silně odsuzujeme nepřijatelné násilí prováděné
teroristickými skupinami na Kosovu, obzvláště kosovskou osvobozeneckou armádou
(UCK, KLA, Kosovo Liberation Army).
Je to bez pochyby teroristická skupina, nepřijmu žádné ospravedlnění.´Mluvčí
Pentagonu 29. června 1998 ale řekl, že ministr zahraničí (M. Albrightová) určuje (!) speciálním legálním postupem, kdy
se nějaká organizace stává ´teroristickou´a že toto určení nebylo provedeno
v případě KLA. Mluvčí Albrightové J. Rubin dokonce nazval NATO agresi proti FR Jugoslávie ´Madeleinina
válka´.
Vojenská agrese NATO proti FRJ bez mandátu Rady bezpečnosti
OSN byla zcela ilegální, ospravedlňovaná snůškou výmyslů, byla to agrese proti
suverénnímu státu. Ničení a zabíjení, používání zakázaných zbraní (kazetové
bomby, ochuzený uran) během 78 dnů bombardování, zločinecký výběr civilních
cílů k destrukci (např. řada tepláren, zdrojů vody) udělaly z NATO
organizaci souzenou za válečné zločiny. Bývalý
hlavní prokurátor USA (attorney general)
Ramsay Clark a soudci
z 11 zemí prohlásili 11. června 2000 politické a vojenské vůdce USA a NATO
za viníky válečných zločinů proti FR Jugoslávii. Ještě před agresí byla
porušena vídeňská konvence O zákonu o smlouvách (1969 – platná od 1980), když
bylo FRJ vyhrožováno bombami, pokud nepodepíše navrženou smlouvu v Rambouillet (1999). Osobně jsme v červenci 1999
navštívil řadu bombami zničených civilních cílů v Srbsku. Nepřesvědčí mě
nikdo, že NATO a někteří jeho vůdci nepatří před trestní tribunál. Nositel
Nobelovy ceny za literaturu (2005) Herold Pinter měl
článek Herold Pinter o banditech a vrazích (rakouský
Standart, 20. května 1999), ve kterém napsal ´Tato válka je akcí banditů´.
Nikdo při tom na Západě
nezaznamenal, že v době krvavých střetů na Kosovu, na jaře 1998, proběhla
akce srbského ministerstva zdravotnictví za podpory UNICEF, která zajistila
očkování 100 000 kosovských dětí všech národností proti dětské obrně. Nebylo to lehké, řekla autorovi
srbská ministryně zdravotnictví dr. Leposava Miličevič, když se kolem střílelo. Dále nikdo nepíše, že
25. listopadu 1998 proběhla konference zástupců z Kosova dvě albánské
strany, Černohorci, Garanci (poislámštění Srbové),
Romové, Srbové, etničtí Turci, kteří navrhli dvoukomorový parlament
s dolní komorou, která by odpovídala počtům členů národností, a horní
komoru, která by zabránila, aby jedna národnost nevládla druhým.
Nepřipadá Vám korektní, že srovnávám jednání mezinárodního
společenství o Kosovu s
mnichovským diktátem. Do určité míry máte pravdu, protože
příprava kosovského Mnichova je horší, je v ní 78 dní NATO ničení,
zabíjení a mrzačení tisíců civilistů bombami, podpora teroristů UCK, trapné lži
propagandy. Dezinformovali až lhali prezidenti, premiéři, ministři, generálové,
média Západu. Byla ale i řada autorů, kteří úspěšně bojovali proti ´oficiálním´
výmyslům. Pohazovalo se statisíci nezvěstných, asi mrtvých (feared
dead) Albánců, a přitom to byla lež. O tom napsal A. Cockburn Kde jsou
doklady o genocidě kosovských Albánců? (Los Angeles
Times, 29. října 1999). Článek D. Pearla
a R. Blocka to
v nápisu jasně říká Válka
v Kosovu byla krutá, rozhořčená a divoká; Genocida to nebyla – Povídačky o
masových ukrutnostech vznikaly a přecházelo se přes ně s nedostatečnými
důkazy – Nebyly žádné mrtvoly v šachtách dolu (The
Wall Street Journal, 31. prosince 1999).
Vážený pane ministře, omlouvám se za délku odpovědi, nutily
mě k tomu skutečnosti, které jsem znal a sám viděl. Přes Kosovo a Metohiji často kráčely nemilosrdně dějiny. Bylo tam prolito
hodně krve, nikdo nebyl zcela bez viny. Je ale smutné, když se překřičí
oprávněné argumenty jedné strany, když se pošlape její historické i mezinárodní
právo, když se dovolí zvítězit násilí, protože se to právě hodí mocným. …“
Pan Karel Schwarzenberg, jak nás informoval tisk,
se v nedávné době vyjádřil v tom smyslu, že uznání samostatnosti
Kosova není právně čisté. To, co řekl pan ministr, je, jak jsme
přesvědčeni, jen zlomkem pravdy. Celou pravdu, v plné její nahotě,
obsahuje výše uvedený dopis prof. dr. R. Dolečka,
DrSc. Ovšem, tuto pravdu přiznat by znamenalo nejen neuznat samostatnost
Kosova, ale i rehabilitovat Srbsko, přiznat mu náhradu za škody způsobené
agresí a současně předat mezinárodnímu soudnímu tribunály ty, kteří za hrůzy
bombardování, a nejen tyto, nesou odpovědnost. Můžeme toto vůbec požadovat na
panu ministrovi? Můžeme, ale …?
Pan ministr má údajně problém sedět s J. Čunkem, předsedou KDU-ČSL, ve vládě, poněvadž, jak tvrdí,
se J. Čunek dosud plně neočistil. Pan ministr cítí,
že společné ministrování s Čunkem v jedné
vládě by mu přineslo velkou újmu na cti. Pokud se věci mají skutečně tak, pak
snad můžeme pana ministra požádat, aby si nechal vypracovat o situaci kolem
Kosova příslušnou mezinárodní expertízu od skutečně objektivních odborníků.
Potom musí zjistit, že společné sdílení jednoho vládního stolu s panem Čunkem je pouze přehlédnutelnou lapálií, jak jsme
přesvědčeni, ve srovnání s tím, co by jeho čest postihlo uznáním Kosova. Je
jeho obhajoba uznání samostatnosti Kosova jen neznalostí, která hříchu nečiní?
Jsme si jisti, že nikoliv. Proto můžeme panu K. Schwarzenbergovi
doporučit, ba dokonce velmi prosíme, aby svou čest začal neprodleně hájit i
v balkánských „záležitostech“ a především v těch.
Pan ministr, domníváme
se, si může vybrat mezi ctí a hanbou. Mnichovanští
politici si v r. 1938 v obdobné situaci zvolili hanbu, ale přesto válku
neodvrátili. To je historické poučení. Moudří z něj mohou čerpat, zpozdilí
se pouze na opakovaných krvavých tragedií mohou jen pozdně doučovat. Co nás
čeká?
Pan ministr ve svém dopisu mluví o mezinárodním společenství.
Pro nás toto společenství je totožné se společenstvím členských států OSN.
Z dopisu pana ministra vyplývá, že jeho mezinárodní společenství je mnohem
užší. Nemá tudíž univerzální povahu. Je nutné, aby i jeho mezinárodní
společenství vycházelo především a plně z Charty OSN. Nelze vytvářet jakési společenství, které by mělo konkurenční
vztah k OSN! Pokud rezoluce RB OSN č. 1244 zakotvuje, že Kosovo je
součástí Srbska, pak cestu k samostatnosti Kosova může otevřít jen další
rezoluce RB, která by to umožňovala. Takovouto rezoluci však RB nikdy
nepřijme, jak jsme přesvědčeni, poněvadž by byla v rozporu např.
s principy mezinárodního práva, např. se svrchovaností a územní
celistvostí jednotlivých států, nevměšování se do jejich vnitřních záležitostí,
neporušitelností hranic států.
V dokumentech
konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, Helsinky 1975, je princip neporušitelnosti hranic
výslovně zakotven následující citací: „Zúčastněné
státy považují vzájemně veškeré své hranice, jakož i hranice všech států
v Evropě za neporušitelné a nebudou proto nyní ani v budoucnosti na tyto
hranice útočit. V souladu s tím se rovněž zdrží jakéhokoliv požadavku
či kroku se záměrem zmocnit se nebo uchvátit část nebo celé území kteréhokoliv
zúčastněného státu. Hranice státu se nemohou měnit silou, nýbrž pouze dohodou
zúčastněných subjektů mezinárodního práva.
Pokud skupinka několika států svévolně označí „kosovský
případ“ za záležitost sui generis,
aby mohla jednat tak, jak jedná, opět to nemůže mít mezinárodně právně žádné
důsledky. Je to pouze účelový prostředek, zdánlivě umožňující učinit
z vnitrostátní provincie samostatný stát. Všechny tyto a podobné praktiky
odmítáme, poněvadž jsou, jak jsme přesvědčeni, v rozporu nejen
s mezinárodní morálkou, ale i s mezinárodním právem. Mnichovská
dohoda byla nějaký rok též považována za mezinárodně právně platnou. Dnes je
právem považována za nulitní od samého počátku. –red.
Samozvaná mezinárodní
skupina chce oživit Ahtisaariho plán
Ve Vídni byla dne 28.02.2008 ustavena „Mezinárodní řídící skupina pro Kosovo““ (ISG). Toto
samozvané uskupení států, hlavně členů NATO a EU, má dohlížet na realizaci Ahtisaariho plánu (!), který byl už dávno odmítnut Radou
bezpečnosti OSN. Skupina tedy jasně nemá
žádný mandát OSN. Nemá s OSN nic společného. Ve skupině přirozeně není
Rusko, ani další odpůrci kosovské nezávislosti a zastánci mezinárodního práva.
Záměry samozvané skupiny v plné nahotě odhalil
v zahajovací řeči zvláštní pověřenec EU pro Kosovo – nizozemský diplomat Peter
Feith, když prohlásil, že se v ní sešli „přátelé nezávislého Kosova“.
K tomuto
samozvanému spolku se navíc připojuje i Česká republika. Podle mluvčí našeho
ministerstva zahraničních věcí prý proto, že Balkán patří k prioritám naší
zahraniční politiky.“ (J.
Messin, www.messin.estranky.cz)
EU se u OSN marně snaží
zlegalizovat svou misi do Kosova
V New Yorku bylo potvrzeno,
že mise v Kosovu (UNMIK) setrvá v provincii tak dlouho, dokud Rada
Bezpečnosti OSN nerozhodne jinak. Mluvčí generálního tajemníka OSN Ban Ki-moona,
Brendan Varma, včera večer
ve vyjádření pro BBC popřel tvrzení zvláštního pověřence EU pro Kosovo Petera Feitha, že začal převod jurisdikce od mise OSN – UNMIK
k misi Evropské unie – EULEX.
„V tomto bodě mise OSN nevstoupila do přechodového období.
Jsme stále na místě, jako jsme byli od roku 1999. UNMIK bude plnit povinnosti,
které jí svěřila rezoluce 1244, dokud Rada bezpečnosti OSN nerozhodne jinak,“
upřesnil Varma.
Proti rozmístění EULEX
se silně staví Rusko, které misi stejně jako představitelé Bělehradu označuje
za protiprávní.
Varma také připomenul, že pouze Rada
bezpečnosti OSN může rozhodnout o ukončení mandátu mise UNMIK v provincii.
…
Dalšímu zasedání RB OSN bude v březnu předsedat Moskva
a bylo potvrzeno, že bude připravovat i program. Zda a v jakém formátu
bude projednávána kosovská krize, je na Moskvě. …Ale BBC cituje své zdroje v New Yorku,
podle kterých EU „opakovaně
žádala generálního tajemníka, aby osobně schválil nahrazení mise UNMIK misí
EULEX“…
Jak je vidět, EU se usilovně snaží zlegalizovat svou misi do
Kosova. Chce získat od OSN povolení ke zřízení svého protektorátu na části
území suverénního státu a člena OSN. Toto by OSN neměla v žádném případě
dopustit. Evropská unie nemá zajisté
žádný mandát k obsazování území cizích států, což by mělo být neustále
zdůrazňováno za každých okolností. (J.Messin,
29.2.2008,www.messin.estranky.cz)
Solana provokuje Srbsko?
„Německo má klíčovou
roli v Kosovu,“
říká v rozhovoru pro německý bulvární list Bild am Sonntag Javier
Solana, muž s titulem vysoký představitel pro
společnou zahraniční a bezpečnostní politiku EU. Podle Solany
vojáci Bundeswehru jsou potřební v Kosovu, aby tady pomáhali udržet mír do
doby, než „místní síly budou schopny zajišťovat bezpečnost vlastními silami“.
Německo již dnes má v Kosovu a Metohiji 2200
vojáků. Solana také mluví o podílu německých
policistů a soudních úředníků na budování kosovské správa. Pan Evropa – jak je
J. Solana někdy zkráceně nazýván – takovými slovy
dokazuje, že je zcela nekompetentní osobou pro výkon funkce.
Solana by totiž měl vědět, že takováto jim
vyzdvihovaná role Německa musí vyvolat v Srbsku velmi neblahé reminiscence
na německou okupaci Balkánu za druhé světové války. Samozřejmě ovšem také na
počátek albánského etnického čištění Kosova a Metohije
od Srbů, na kterém se podílela SS divize Skanderberg,
tvořená dobrovolníky z řad kosovských Albánců. Nemluvě už vůbec o
odpovědnosti německé politiky za rozdmýchání balkánské tragedie v období
rozpadu bývalé Jugoslávie. J. Solana tak buď prokazuje
naprostou neznalost historických reálií Balkánu, nebo Srby v nynější
rozjitřené chvíli po odtržení Kosova, kdy Bělehrad kosovskou misi EU považuje
za okupaci, takovými slovy záměrně provokuje. …(publica.cz,
napsal ntv)
Proč sází Západ na
oddělení Kosova od Srbska?
Požádali jsme známého politologa profesora Sergeje
Karavanová, aby odpověděl na tuto otázku. „Západ
všechno dobře chápe … Chápe, ale zároveň se nemůže vzdát setrvačnosti myšlení
z 90. let, kdy přistoupil na bombardování Jugoslávie, odtržení Kosova od
Srbska a na to, aby nanutil Srbům podle jeho názoru civilizovanější pořádek ….
Kdyby teď ustoupili západní politici od této pozice, byla by to pro ně ztráta
tváře. Jiná věc je, že Kosovo bude po získání vytoužené nezávislosti
vytvářet obrovské problémy pro všechny. A Západ brzy pochopí, že má
v osobě svrchovaného Kosova banditskou republiku, něco na způsob Čečenska
z dob Džochara Dudajeva,
kde bude vládnout kriminál a nikoli síla práva, nýbrž právo síly, a kdy
ozbrojení bandité (a v Kosovu je obrovské množství zbraní) budou soudit po
svém, bez práva a bez lítosti. Toho právě se obávají Srbové, a to si nepřeje
Rusko.
Srbsko a Kosovo leží příliš daleko od USA, a Američany
nepříliš znepokojuje, co se bude dít na malém území v jižní Evropě… . To
ale nesporně znepokojuje obyvatele Balkánu a jiných evropských zemí, kde mají
vlastní separatisty, kteří jen čekají na vhodnou příležitost. Jakmile se stanou
kosovští Albánci nezávislými bez souhlasu Bělehradu, Albánci c Černé Hoře a
v Řecku, Baskové a Katalánci ve Španělsku,
obyvatelé Korsiky ve Francii, Abcházci a jižní Osetinci v Gruzii se hned
budou ptát: proč ti mohou, a my ne? A separatisté tam budou nejen klást
rétorické otázky, ale i rychle a radikálně jednat. Špatný příklad je přece
nakažlivý. Moskva vyzývá Západ, aby už
teď vzal v úvahu všechny možné záporné následky poskytnutí nezávislosti
Kosova bez ohledu na Bělehrad.“ (Hlas Ruska, www.ruvr.ru/aktuality, 8.2.2008)
Když Kosovo, proč ne
Palestina?
Kosovo je útvarem, který by se bez zahraniční pomoci
neudržel ani jediný den. Zcela převažuje šedá ekonomika, nezaměstnanost činí
60%, mnoho albánských dětí nechodí ano do školy a radši vyrážejí na patroly po
boku svých po zuby ozbrojených otců z Kosovské osvobozenecké armády. Ta
čítá asi 30 000 války chtivých mužů.
Na Balkáně bylo dnem vyhlášení Kosova zaděláno na další
velkou válku. USA spolu se svými demokratickými spojenci z NATO přivalili
na výbušný Balkán další mohutný sud prachu. Velmi se totiž mýlí, že se Albánci
se současnou podobou „nezávislosti“ spokojí. Chtějí mnohem více. Sice právě teď
mávají americkými vlaječkami, ale jak dlouho jim to vydrží?
Faton Kliniku, veterán války s Miloševičovými oddíly v roce 1999 a sekretář
Organizace veteránů Kosovské osvobozenecké armády, není se současným stavem
vůbec spokojen. Jak se vyjádřil pro zahraniční média, nezávislost pod dohledem
zahraničních sil, nemožnost vlastní správy země, nízké platby rodinám veteránů
subvencované EU (asi 230 EUR každé rodině měsíčně), nezaměstnanost a bída se mu
nelíbí.
„Bojovali jsme za svobodu a nezávislost Kosova. Nyní mise
OSN jen nahrazuje nová mise EU. Můžete tomu říkat nezávislost, ale žádná
nezávislost to není“. Nezávislost je podle něj to, „když máte armádu, sedadlo
v OSN a záruky bezpečnosti.“ Kliniku otevřeně hovoří o „Velké Albánii pro
všechny Albánce“ zahrnující část Černé Hory a Makedonie. ..
Uznání samostatnosti Kosova předními zeměmi Západu je další
ignorancí a popřením platných rezolucí OSN. Stále platná rezoluce RB OSN č. 1244
totiž sice připouští autonomii Kosova včetně vlastní vlády, ale zároveň
potvrzuje „suverenitu a teritoriální integritu Federální Republiky Jugoslávie“.
…
Máme zde precedent, se kterým se západní „demokracie“
nemohou vyrovnat. Když Kosovo, proč ne
Palestina, okupovaná Izraelem půl století? Co Abcházie, Jižní Osetie, Bosenská Republika Srbská nebo Kurdistán? Když
může zbombardovat, okupovat a nechat odtrhnout vybrané území NATO, ve jménu
demokracie samozřejmě (jak jinak), proč by nemohl někdo jiný?
Západní břeh a Gaza čeká na
svobodu už 40 let. Ti, kdo o ní usilují, jsou ale teroristé, protože se brání
okupantům. Kosovští Albánci se dočkali za devět let a jsou to opravdoví
bojovníci za svobodu. (www.zvedavec.org/pohledy,
25.2.2008, Richard Král)
Radek Sikorski – svobodný senátor, nesvobodný ministr
Mezi státy, které uznaly separatistické Kosovo patří také
Polsko. Vláda Donalda Tuska tak učinila i proti vůli
prezidenta Lecha Kaczyńského, který upozorňoval na
nebezpečí kosovského precedentu … .Přesto se Tusk a
ministr zahraničních věcí Radek Sikorski rozhodli následovat ty, kteří Kosovo uznali. …
Na senátním jednání 29. května 2007 Radek Sikorski, tehdejší senátor,
řekl: „ Byl jsem před dvěma roky
v Kosovu a tam jsou v městech celé čtvrti vypálených srbských domů a
nové, zlacené mešity vybudované za peníze wahhabitů,
za saudské peníze. A moje první otázka je taková: monitoruje někdo vůbec
povahu kosovského islámu a investice tohoto tipu? Moje druhá otázka je následující:
jaké jsou garance, že vynikající památky křesťanské historie, které tam jsou
srbskými enklávami, nebudou v nějakém momentu zničeny, že budou bráněny?
A konečně třetí
otázka. Zda naši vojáci tam… mají právo užít zbraň, aby nedošlo
k incidentům, takových jako ty, kdy německá armáda nebránila Srby a
kláštery, kdy došlo k událostem před třemi lety. …(publica.cz,
4.3.2008, napsal ntv)
Doporučujeme: 8.1.2008 byl v Britských listech
publikován znamenitý článek Mnichov,
tentokrát v Kosovu – pokračování v dlouhodobé strategii, jehož
autorem je Jaroslav Foldyna. Přečtěte si tento článek. Poté si
můžete na videu přehrát krásnou píseň Oj Kosovo, Kosovo uzivo.
Nechte na sebe působit nejen její slova, ale i krásnou melodii. –red.
The Jerusalem Post: Drsné varování z Kosova
Vlivný izraelský list ZJP zveřejnil 21. února tento významný
článek Caroline Glick .
Podle autorky je nezávislost Kosova vyhlášená s podporou USA hluboce
znepokojivá. Tím, že vytváří precedent legitimního odtržení nespokojených
menšin, oslabuje dlouhodobou životaschopnost mnohonárodních států. Destabilizuje tím už tak těžce zkoušený
mezinárodní systém založený na státech.
„Problémy se zpolitizovanými menšinami mají dnes tak
rozdílné státy jako Kanada, Maroko, Španělsko, Gruzie, Rusko a Čína. Precedent
Kosova jim dělá velké starosti. Dokonce i
USA mají latentní problém se suverenitou kvůli stále více zpolitizované
hispánské menšině žijící podíl hranic s Mexikem. Jednoho dne se mohou
potýkat s domácími důsledky vlastní podpory nezávislosti Kosova NA
Srbsku“, píše C. Glick.
Dále se v článku píše, že Kosovo začínající a současně už zkrachovalý stát je požehnáním pro globální džihád. Je pravda, že kosovští muslimové se
v naprosté většině nehlásí k radikálnímu islámu. Je ale také pravda,
že dovolili, aby území Kosova používala ke svým operacím al-Kajdá a aby členové vládnoucí KOA měli přímé vazby na al-Kajdá. Je také pravda, že
islámský svět jako celek vnímá boj Kosova za nezávislost na Srbsku jako džihád za ovládnutí sporné provincie islámem.
Podle článku The Jerusalem Post
začala al-Kajdá aktivně
operovat v Kosovu a na Balkánu v roce 1992. Usáma
bin Ládin navštívil Kosovo
v létech 1996 a 1997. Talibové a al-Kajdá zorganizovali
v Kosovu pašování drog k financování jejich operací
v Afghánistánu a jinde. V článku se také připomíná, že Organizace islámské konference (OIC)
prohlásila na svém jednání roku 1998 v Pákistánu, že albánští separatisté
v Kosovu bojují džihád. OIC vyzvala muslimský
svět, aby pomáhal „tomuto boji za svobodu na okupovaných muslimských územích“.
„Příznivci Kosova prohlašují, že si kosovští muslimové
nezávislost jako oběti ´genocidy“ zasluhují.
Pokud ale Srbové usilovali o vyhubení kosovských muslimů, jak to, že se podíl
muslimů na obyvatelstvu zvýšil ze 48 % roku 1848 na dnešních 92 %? Je
skutečností, že roku 1991, rok před rozpadem Jugoslávie, tvořili muslimové
pouze 78% obyvatelstva. Zejména v posledních letech to v Kosovu byli
srbští křesťané, nikoli albánští muslimové, kdo se stal terčem etnické čistky.
Od roku 1999 uprchly z Kosova dvě třetiny tamních Srbů – přibližně
250 000 lidí.“
Vznik potencionálně nestabilizujícího státu v Kosovu je
jasným případem přetrumfování zákona politickými zájmy. Podle mezinárodního
práva nemá Kosovo nárok na to, aby bylo považováno za suverénní stát. Dokonce i rezoluce
Rady bezpečnosti OSN č. 1244
z roku 1999, která je podle tvrzení KOA právním základem kosovské
suverenity, výslovně uznává srbskou
suverenitu nad Kosovem. …
V závěru článku je uvedeno, že poučení z Kosova je
pro Izrael jasné. „Izrael by se nejenže měl připojit k Rusku, Kanadě,
Číně, Španělsku, Rumunsku a řadě dalších zemí svým odmítnutím uznání Kosova.
Měl by také prohlásit, že v důsledku nezávislosti Kosova odmítá rozmístění
jakýchkoli mezinárodních sil v Gaze, Judeji nebo
Samaří.“ (www.publica.cz, 25.2.2008)
V této souvislosti si připomeňme jednu skutečnost, o
níž se ve světě nerado mluví. Koncem 90. let minulého století byla kosovskými
Albánci nejen v Prištině zničena (fyzicky
likvidována nebo vyhnána) celá židovská komunita. –red.
Z Ambonu – pravoslavného weblogu
(20.2.2008)
„Kosovo vyhlašuje
nezávislost
Albánci se radují z dobytého území
Přemýšlel jsem celý den, jestli sem něco k tomu mám
vůbec vkládat. Myslím však, že nějaký hlas by zaznít měl (aby nemusely volat
kameny). Ilegální vyhlášení nezávislosti
považuji za zločin. Je to loupež části území jednoho státu. Navíc tuto
loupež provádějí separatisté, u nichž asi těžko budeme pochybovat, že nemají
nic společného s terorismem, narkomafií a jiným zločinným byznysem. Jenže
nad tím vším bude mezinárodní společenství pevně zavírat oči, protože odtržení
Kosova je součástí globalizačních plánů nového
světového uspořádání, budování nové světovlády.
Jsem však hluboce přesvědčen, že vyhlášení nezávislosti
Kosova – a hlavně uznání této nezávislosti – je do nebe volající křivdou a urážkou Srbů nejen proto, že je tam
kulturní kolébka jejich národa. Všechny národy, které kolem Srbska tak ochotně
spolupracovaly s německým fašismem za druhé světové války, už dosáhly
toho, co si slibovaly od spolupráce s nacisty – územních zisků na úkor
Srbska. Jedině Srbové, kteří bojovali proti fašistům, jsou dnes nejen od
chorvatských a albánských kolaborantů poníženi, ale jsou i haněni od
západoevropského společenství (že by Srbové byli špatným svědomím západní
Evropy, po které se fašismus rozšířil až příliš snadno?). A nyní už i
fašistickou minulostí známí kosovští Albánci si za pomoci západních politiků
zřídili svůj vlastní státeček – cele na území Srbska.
Současná situace je o to křiklavější, že zrovna nedávno (v
březnu 2004) ukázali kosovští Albánci, jaký vztah mají k minulosti země,
kterou si chtějí přivlastnit. Ke křesťanství se kterému naoko hlásí Evropa,
která kosovské Albánce podporuje (jak
krutě směšná je v tomto světle nedávná diskuse, jestli má být
v navrhované evropské ústavě zmínka o křesťanství). Obrázky Albánců
lezoucích jako pavouci po pravoslavných chrámech s palicemi a kladivy,
bořících, lámajících, rozbíjejících na chrámu, co se rozbít či ulomit dá, nám
tak bolestně připomínají filmové záběry
z Ruska po bolševické revoluci ( po r. 1917). Prezident Bush si pospíšil s provoláním: Kosovo je svobodné!
Dnes visí na ulicích
Kosova na transparentech emblémy UCK (tzv. kosovské osvobozenecké armády) o které sice nikdo na
Západě příliš nepochybuje, že je to v postatě teroristická guerilla, ale
přesto americkému prezidentu, celosvětovému velikému bojovníkovi proti
terorismu nevadí, že se UCK nový
„Kosovský stát“ veřejně hlásí, a neváhá jej podporovat.. To je světová realita
začátku 21. století. Pokud se jedná o útok na pravoslavnou zemi, pak se USA
spojí klidně i s teroristy. (Když si vzpomeneme, kolik tisíc nevinných
lidí v Afghánistánu a Iráku Američané v posledních letech pod pláštěm
„války proti terorismu“ pozabíjeli, je toto Bushovo
pokrytectví o to strašidelnější). …
Zástupce srbské vlády 19.2. pravil: „Ještě existují země v EU, které zatím nepoklekly před USA. A
záleží jim na mezinárodním právu a jeho dodržování. Uznání Kosova je
v rozporu s mezinárodním právem.“ Koho dnes vlastně chrání
mezinárodní právo? A jestli se právo nedodržuje, pak není potřebné, protože
platí „právo silnějšího“ - diktát vyzbrojených mocností. Co to bude za svět, ve
kterém budeme žít? …
Které jsou to vlastně
státy, jež si tak pospíšily s uznáním samozvaného Kosova? Vedle USA je
to Velká Británie, Francie a Itálie. To jsou přesně ty země, které podepsaly
Mnichovskou zradu (1938). Tehdy tyto státy prodaly naše pohraniční území
Hitlerovi.....
Příliš nepřekvapuje, že Kosovo hned
uznali i Němci, snad vzhledem ke společné fašistické minulosti a dobré
spolupráci kosovských Albánců s Hitlerem. Je jen zajímavé, jak tyhle dávné
vazby z minulosti stále dobře fungují, i když je tato minulost stokrát
demonstrativně zatracována a všichni se od ní na oficiální úrovni rozhodně
distancují. (Němečtí vojáci mírové
mise KFOR se v Kosovu před čtyřmi roky podle pozorovatelů chovali jako
wehrmacht za druhé světové války, takže církev nakonec žádala kompletní odchod
německého kontingentu z Kosova).
Známý disident a
představitel slovenského Křesťansko-demokratického hnutí, Ján Čarnogurský, napsal: „Pokial´ ide o nás, Slovensko by nemuselo zabudnuť,
že v r. 1848 šturovským dobrovoľníkom
zaobstaralo zbrane srbské knieža Obrenovič.“
(I my, Češi, nesmíme zapomenout, že v době, kdy jsme
byli ohrožení nacistickým Německem, se přihlásilo 50 000 Srbů připravených
bojovat v čs. armádě proti nacistickým agresorům, podporovaným velkou
částí německé menšiny v ČSR. Tito srbští dobrovolníci byli připraveni
položit za naši svobodu své životy.S Jugoslávií nás po celou první republiku
spojovaly spojenecké svazky. Co jsme ochotni obětovat my nyní? Jsme povinni
použít všechny legální prostředky, každý podle své vlastní možnosti, pro obranu mezinárodního práva, Charty OSN,
rezoluce RB OSN č.1244. –red).
J. Čarnogurský ve svém článku „Kosovo sa
osamostatní a čo bude následovať
z 16.11.2007 dále píše: „Európa bude mať na svojom území tlejúce botisko na dlhú dobu. Ak Kosovo protipravne vyhlásí samostatnost a západné
mocnosti také Kosovo diplomaticky uznajú, problém
Kosova sa neskončí, ale naopak začne sa jeho nová kapitola.“
Ze záznamu JUDr.
Miroslava Polreicha,
účastníka mise OBSE
v Kosovu v r. 1992
„V létě 1992 jsem byl na své první misi OBSE v Kosovu.
Vedl ji kanadský velvyslanec David Peel. …Zadání mise
bylo zjistit, zda Srbové neposilují policejní a vojenské síly v Kosovu. …
Navštívili jsme Bělehrad i Prištinu. Dlouhá jednání
jsme vedli s nově zvoleným prezidentem Kosova dr. Ibrahimem
Rugova, s jeho vládou. Politická jednání se Srby
a Rugovou byla přísně oddělena. …Ještě v Prištině jsme připravili prvý dráft
naší zprávy, která v podstatě hovořila o situaci ne zcela normální, ale
klidné s tím, že stavy policie i armády jsou nižší než dříve.
Ve Vídni se sešla komise k projednání zprávy, která
měla být předložena na plenárním zasedání. K mému velkému překvapení jsem
zjistil, že zpráva je vylhaná, že jde o protisrbský
plagiát. Oznámil jsem, že ji nejsem ochoten podepsat, ale vydám své vlastní
prohlášení jako československý velvyslanec, které opřu o zprávu připravenou
společně v Prištině. Bylo dlouho ticho.Prvý
promluvil Špatněl Javier Collar.
Řekl, že se člověk musí rozhodnout, zda se dá do služeb lži nebo si zachová
vlastní čest a úctu k sobě. Přidal se ke mně. Nato Švýcar, brigádní generál
Josef Schaerli, prohlásil, že je švýcarský generál a
ne agent NATO, a proto zprávu nepodepíše. D. Peel, po
rozhovoru s Ottavou, se omluvil, rozpustil komisi s tím, že se
sejdeme a projedná se text připravené zprávy z Prištiny.
Zpráva byla čtena na plenární schůzi OBSE. Byla přijata
v tichosti s formálním poděkováním od několika delegací. V té
době bylo již všeobecně známo, co se při její přípravě přihodilo. Jedině velvyslanec „neutrálního“ Rakouska Vuković (národností Chorvat) mě vyhledal a řekl: „Co jste
udělali, už se nebude opakovat. Máme možnost to zařídit v Praze při
vrcholových jednáních.“ Po odchodu ministra Dienstbiera
z MZV jsem rovněž odešel. Později jsem byl informován o požadavcích OBSE z Vídně
o mém začlenění do pozorovatelských misí. Pan Saša Vondra se nechal slyšet, že Polreich již nikam služebně nesmí vyjet.
Celá mise do Kosova však měla daleko závažnější a
podstatnější stránku. V Prištině jsem byl
požádán spolu s D. Peelem I. Rugovou,
abychom zůstali na místě a vedli jednání mezi jeho „vládou“ a srbskou stranou
s cílem dosáhnout kompromis. Jednalo se v podstatě o stanovení široké
autonomie pro Kosovo. Jednání měla být důvěrná, což byl respektovaný požadavek
Albánců. Stanovili si předběžné podmínky, široká autonomie a samosprávné
vnitřní instituce (ty již fakticky existovaly). Srbové, které jsem informoval o
nabídce, byli ochotni jednat i přímo, na jakékoliv úrovni, nebo přes mediátory. Souhlasili s utajením. Jejich postoj byl
velmi vstřícný. Jediným požadavkem bylo zachování celistvosti země. Nárok na
samostatnost, i když byl mediálně albánskou stranou opakovaně vyjadřován,
předmětem jednání neměl být. Nebyl také Rugovou při
jednání s námi vznesen. S D. Peelem jsme
osobně souhlasili, neboť jsme byli přesvědčeni, že by to byla jediná cesta k řešení.
„Z mé strany jsem naivně problém nepředpokládal žádný. Navíc obě strany znaly
moji jistou zprostředkovatelskou roli při ukončení války ve Vietnamu“.
V té době I. Rugova měl jistý
respekt Srbů a plně kontroloval albánskou veřejnost. … Na přímý dotaz, zda by
mohlo dojít k vypuknutí nepřátelství, Rugova
ujistil, že albánská veřejnost mimo jeho osobního vlivu je pod vlivem církve,
která hraje pro nás ne zcela doceněnou úlohu vlivu. Na naléhání Peela „co kdyby“
odpověděl v tom smyslu, že jakékoliv násilí může pramenit jen ze strany outsaidrů.
Peel žádal Ottavu o souhlas
s jednáním společně s Československem. Odpověď byla souhlasná. „I já
jsem žádal telefonicky Prahu (ředitele odboru OBSE – I.B.). Odpověď
z Prahy byla NE. Mise a zprostředkování se proto v této době. Když
jsem se později sešel s uvedeným ředitelem odboru v Praze a při „heated“ debatě, jak si to mohl dovolit bránit jednání, na
svou obranu řekl: ´Dienstbier pro… volby, ten už tu
není, Moravčík (nový ministr) h…. rozumí a tak jsem kontaktoval Němce (!!)
a ti řekli, že na dohodě není zájem, když v oblasti již probíhají
konflikty.´ Tak skončila jedna kapitola
československé zahraniční politiky a její schopnost vystoupit jako prostředník
v tak závažné krizové situaci.“
Další závažné okolnosti
„Československá účast (odmítnutí zprostředkování) na
konfliktu v Kosovu nemá jen tento velmi nezodpovědný a neprofesionální
aspekt…
Občanská válka zvláště v Bosně a Hercegovině
pokračovala. Po jejím uklidnění jsem si byl vědom závažnosti situace
v Kosovu. … Protože jsem si uvědomoval tendence, které směr zahraniční
politiky Německa má, bylo nutno jednat předejití případnému konfliktu
s daleko většími důsledky. …
S odvoláním na mandát Jugoslávie a I. Rugovy jsem se proto snažil o obnovení mediátorské
práce České republiky. Po zvážení všech okolností jsem myslel…, že toto
zprostředkování by měla převzít na základě mé iniciativy česká zpravodajská
služba, která by měla zajistit utajení a další vedení jednání. Zhodnotil jsem
sice správně nebezpečnost situace a v tomto směru iniciativu Bonnu, ale
doufal jsem, že tyto tendence nebudou podporovány naší zahraniční politikou.
Vyvolal jsem proto schůzku s šéfem české zpravodajské
služby (Oldřich Černý) a informoval ho podrobně o situaci. … Prvá reakce
Černého se zdála pozitivní. … Byl tu však velký těžko pro nás pochopitelný
problém. Chceme zabránit konfliktu,
ale Němci již jednou řekli, že není zájem. Vím ale, že měli rozhodující vliv na
Hrad. Tento faktor jsem podcenil. …Jednání s vedením rozvědky se
protahovalo … Asi po roce (!) v období, kdy se situace na Kosovu již
zhoršovala, a po mém naléhání, že v případě konfliktu věc zveřejním jako
projev nevůle české strany napomoci řešení a obviním ji z neodpovědnosti,
mě Černý představil svého náměstka Půčíka, který měl
za vše, co se týká Kosova nést odpovědnost….
Věc utajovaná bývá také ošidná, protože se nedá dobře
rekonstruovat a dokumentovat. Proto i já jsme musil zcela účelově tuto zásadu
porušit a pod slibem utajení jsem věcně informoval … J. Baštu… dále prof. O.
Picka … J. Kavana i vedoucího redaktora Svobodné Evropy Pavlovského za
přítomnosti novináře J. Ješe a později i poradce
prezidenta Havla gen. Pezla. … Naléhal jsem i na
Baštu. Opět zcela bez výsledku. Po návratu (z USA) se se
mnou sešel Púčík, který se mě snažil vysvětlit, že
není a nebylo v našem zájmu do věci zasahovat. S rozhořčením jsem
krátce nato z tohoto setkání v hotelu Pyramida odešel.
Obrátil jsem se na pan Peheho
z prezidentské kanceláře a o všem ho informoval. Bližší informace ale nežádal. …
Jsou to smutná fakta a těžko se čte nyní prohlášení
prezidenta Havla, že se konfliktu mělo předejít před lety, neboť bylo zřejmé,
kam vývoj směřuje. Sám však nemohu potvrdit, že odpovědnost je právě na jeho
osobě, neboť nevím, zda byl vůbec informován o možnosti vyjednávání, či zda
zákaz jednání přišel od min. Rumla, případně poradce S. Vondry.
Dodatek
Informace o možném zprostředkování se objevila v MF
Dnes 10. dubna 1999 pod nadpisem „Češi
mohli domlouvat mír na Balkáně, ale šanci odmítli“ v rozsahu pěti
odstavců od Jaroslava Kmenty, ovšem s tím, že O. Černý uvedl, že se
s Polreichem sešel jednou či dvakrát a řekl mu,
ať vše propracuje „ale už se neozval, a tím to zvadlo“.Tak falšuje dějiny
bývalý ředitel zpravodajské služby, dnes výkonný ředitel Pražského institutu
bezpečnostních studií a Havlova Setkávání 2000 v domnění, že lží se vyhne
svoji odpovědnosti a bude krýt i druhé. …
Odmítnutí
zprostředkovat dosažení dohody mezi Srby a Albánci za podmínek vstřícnosti
umírněného a vlivného I. Rugova, který byl zásadním oponentem akcí
teroristických bojůvek, a to i za podmínek již deklarovaného souhlasu srbské
strany o široké autonomii je
tragickým selháním české diplomacie, která jednala nevysvětlitelným a
neomluvitelným způsobem. Do dnešní doby je na pozadí těchto událostí a
možností řešit problémy v oblasti dohodou přísné mediální embargo. To se
postupně rozšířilo i na projevy teroristických militantních skupin Albánců vůči
menšinám, zvláště pak vyvraždění všech Židů v Kosovu. Nakonec i na samotného
I. Rugova byl spáchán atentát jeho odpůrci z řad
militantních skupin. (redakčně kráceno a
upraveno)
Bernát Posselt na 55. sjezdu odsunutých Němců
z Československa, květen, 2004: „Milí krajané, není možno pozdravit všechny mezinárodní
hosty, kteří jsou tu s námi. Ale jednoho chci zcela mimořádným způsobem
uvést do našeho středu. Je přítomen jako náš čestný host, a účastnil se včera
na tomto působivém fóru svolaném na téma vyhnání. Je to tentokráte bývalý
ministr prezident Kosova, profesor Bujor Bukoshi, …ztělesňuje menšinu, která sama musela vytrpět
bolest vyhnání, menšinu, která díky nasazení NATO byla pak znovu přivedena do
vlasti, ale která ještě musí projít dlouhou těžkou cestu znovuvýstavby. A proto
máme radost, že albánský Evropan jako
profesor Bukoshi dosvědčuje dnes své spojenectví
s námi. Vystupuje pro evropskou
cestu svého národa, národa, který k této Evropě patří, a který tak ukrutně
trpěl terorem, válkou, vyhnáním. A my mu přejeme na cestě ke svobodnému a
nezávislému Kosovu ve spojené Evropě dobrý odhad, trpělivost a Boží požehnání.“
Prof. dr. R. Doleček,
DrSc.: Mohou ještě Srbové věřit někomu ze Západu?
V roce 2008 si Česká republika vzpomene na smutné
výročí mnichovské zrady, když nás před 70 lety, v září 1938, naši spojenci
Anglie a Francie prodali nacistickému Německu. Ani USA se nesnažily nás
ochránit. Západ doufal, že obětování Československa uspokojí Hitlera. Ale
mnichovská zrada a okupace 15. března 1939 urychlily začátek druhé světové
války. Západ nyní připravuje podlou zradu
Srbska za vedení USA, Anglie, Francie, Německa, prodejné EU. Jedná se o
nelegální přípravu uznání nezávislosti „Kosovské republiky“, jakmile ji vůdcové
kosovsko-metohijských Albánců vyhlásí.
V tak tragickém roce pro nás pouze Srbové stáli na naší
straně, že budou bránit Československo. Bylo mi 13 roků, žili jsme
v Bělehradě. Tatínek mne odvedl před naše velvyslanectví, kolem kterého se
tísnily tisíce Srbů, kteří se hlásili jako dobrovolníci do československé
armády., aby bránili své české bratry. V té době se jako dobrovolníci
hlásilo v Jugoslávii kolem 50 000 Srbů. V ulicích Bělehradu
demonstranti mohutně skandovali „braničemo Češku!“
(Budeme bránit Česko!)
Západem plánované odtržení Kosova a Metohije
od Srbska je zrovna tak špinavé a nemorální jako zrada v Mnichově, jeho
následky mohou být zrovna tak strašné. Směšní (koupení?) a drzí jsou ti, kteří
tvrdí, že loupež 15% teritoria přinese
Srbsku údajně mnoho výhod, vstup do různých mezinárodních ekonomických a
politických struktur, dokonce i bezvizové cesty na
Západ. … Je velmi nepříjemné pro Srbsko, že poslušný satelit Západu, Slovinsko,
předsedá teď v EU a vrhá do světa špinavá a škodlivá prohlášení o Srbsku.
…Vůdcové Západu podepsali různé smlouvy o nevměšování se do vnitřních
záležitostí jiných států (Helsinky, 1975; Paříž, 1990), ale přesto celá
tragédie Jugoslávie byla vlastně drzé vměšování do jejích vnitřních
záležitostí. … Německý ministr zahraničí Hans-Dietrich
Genscher, za vydatné pomoci Vatikánu, donutil
prodejné Evropské společenství, aby uznalo … samostatnost Chorvatska a Slovinska,
později Bosny a Hercegoviny (Maastricht, 17. prosince 1991). Pro jeho roli při
podněcování války v Jugoslávii, která kromě ničení a zabíjení velmi
zvýšila mezietnickou nenávist, Genscher
by měl být nazván zločincem proti míru. Německu se podařilo vtáhnout do tohoto
kriminálního podniku USA a NATO. Evropská média a státníci závodili, kdo víc
očerní Srby… Nutno uznat že řada novinářů ostře vystupovala proti výmyslům
státníků, politků, generálů, médií. Britský publicista John Laughland
napsal o Tribunálu v Haagu: „Je to
tribunál darebáků s předem
domluvenými postupy“ (The Times,
17.6.1999).
Když na základě průhledných výmyslů o údajné genocidě
Albánců na Kosovu a Metohiji NATO zahájilo 24. března
1999 zločineckou agresi proti Srbsku, v rakouském Standartu se 20. května
1999 objevil článek budoucího nositele
Nobelovy ceny za literaturu „Herold Pinter o
banditech a vrazích“. Všichni ti, kteří pějí chválu o „demokratické Evropě“,
jako by zapomněli na 78 dnů NATO zločinů proti Srbsku, na zakázané tříštivé („kazetové“)
bomby a ochuzený uran, že to byl čistě gangsterský NATO podnik bez mandátu Rady
bezpečnosti. Jak to, že Javier Solana
má tak důležitou úlohu v EU, když to byl právě on, kdo „zmačkl knoflík“ a
zahájil zabíjení a ničení v Srbsku? Podle „velitelské odpovědnosti“,
kterou káže Tribunál v Haagu, výsměch práva „demokratického Západu“, bylo
by nutné Solanu soudit jako válečného zločince.
Není to hanba, že
v Srbsku zase zabíjela a ničila německá letadla jako před 60 lety?
Jim se mají také líbat ruce? To nejsou nediplomatická slova,
ale slova základní morálky. Kdo má pak EU věřit? Může Srbsko zapomenout, že
Evropské společenství v květnu 1993 (předsedalo mu svatouškově působící
Dánsko) suspendovalo (vyhodilo) FR Jugoslávii ze Světové zdravotnické organizace
(WHO) s následnou smrtí tisíců lidí a dětí? A co v Banja Luce novorozenci, kterým
Západ (1992) nedovolil dovoz kyslíkových bomb, takže umřeli? Srbové i Srbsko
jsou samozřejmě částí Evropy, pro kterou ve válkách utrpěli tolik obrovských
ztrát, při obraně společných ideálů svobody a cti. A teď mají rozhodovat o
jejich osudu ti, kteří proti těmto ideálům bojovali, teď jsou oni největší
přátelé a chráněnci Západu. Je nutno vstoupit do různých evropských struktur,
ale ne za každou cenu, bez ponižování, bez sebeobžalovávání
pro zločiny, které uskutečnili oni. Omluví se Západ za některé své do nebe
volající zločiny? Je nutno zde myslet i na ty Srby, nespravedlivě odsouzené
karikaturou práva, Tribunálem v Haagu. A také je nutno ctít zahraniční
přátele, kteří Srbsko diplomaticky, ekonomicky i politicky podporovali.
Prezident ČR Václav
Klaus o Kosovu po pondělním jednání se slovenským
prezidentem Ivanem Gašparovičem v Bratislavě
označil jednostranné vyhlášení samostatnosti Kosova tamními Albánci ze
nebezpečný precedens… „Otevřeli jsme Pandořinu skřínku, která může mít neblahé
důsledky. Není to izolovaná věc, která se vyřeší na tomto kousíčku Balkánu. …
Ani česká vláda není dnes v situaci nějakého eminentního uznání
samostatnosti Kosova.“(Právo, 11.3.2008, str. 9)
Prezident SR Ivan Gašparovič prohlásil:
„Potřebujeme na to čas také proto, že z některých zemí se už ozývají
hlasy, že Kosovo je signálem pro 21. století, aby se opětně začaly projednávat
otázky národnostních menšin, kolektivních práv, případně revize území a
podobné.“(Právo,11.3.2008, str.9)
Jak odlišné je
stanovisko ministra zahraničních věcí ČR od státnického pohledu prezidenta ČR.
Poučí se pan ministr od pana prezidenta?
Dej, Bože!
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nadačním fondem přátel Srbů a
Černohorců jako přílohu Křesťanského sociála určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Praha, 11. března 2008
Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail:
Vydavatel@seznam.cz
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nadačním
fondem přátel Srbů a Černohorců a
OR Klubu českého pohraničí v Praze 10 již od druhé
poloviny 90. let věnuje soustavnou pozornost dění na Balkáně, zejména
v Jugoslávií a v jejích nástupnických státech. Takto tématicky
orientovaných titulů, včetně letáků, jsme vydali hodně přes 70, celkový počet výtisků
přesahuje 35 000
Z částí této produkce se mohou naši čtenáři seznámit i
na naší webové stránce.
Jsem vděčni našim kmenovým autorům, zejména prof. dr. R. Dolečkovi, DrSc., a
prof. dr. J. Frajdlovi,CSc., za jejich díla věnovaná
„balkánské problematice“.