Prof.Dr.Rajko
Doleček,DrSc.
Ostrava, 11.01.08.
PROČ JE NEZÁKONNÉ JEDNOSTRANNÉ UZNÁNÍ NEZÁVISLOSTI
KOSOVA
Články docenta
J.Pelikána a J.Dienstbiera, informující o krizi kolem srbské provincie Kosovo
(Právo, 28.prosince 2007 a 8.ledna 2008, oba str.11) je nezbytné doplnit ještě
údaji, proč došlo k tak velikým etnickým změnám počtu obyvatel Kosova a Metohije (Kosmet, KaM) v neprospěch Srbů. Albánci nepoužívají název „Metohija“ pro západní část Kosova
s městy Peć, Djakovica, Prizren, protože řecké slovo metoh znamená církevní majetek a ukazuje na tisíciletou přítomnost
Srbů a srbské pravoslavné církve v této oblasti. Toto ukazují i toponyma
(zeměpisné názvy) této oblasti. Na Kosovu a Metohiji žila výrazná srbská
většina do XVII. - XVIII.století. Ještě v XIX. století tam bylo zhruba
tolik Albánců, kolik Srbů a Černohorců. Je to v zprávě Josepha Müllera, osobního lékaře paši z Peći,
uveřejněné v Praze v 1844,
Petera Kukolje, uveřejněné ve Vídni v 1871 a publikace z Vídně z 1899. Dle Müllera žilo v městech Peć,
Prizren, Djakovica 57% Srbů, měšťanů, pravoslavných a muslimů (31 650
duší) a 43% Albánců, měšťanů, muslimů a katolíků (23 650 duší). Dnes, po
etnických čistkách, umožněných NATO agresí v 1999, tam nežije ani jeden
Srb. Vojensko-zeměpisná skica P.Kukolje z prizrenského mutesafirluku (okruhu, sandžaku) udává v něm 64% Srbů a
32% Albánců (318 000 Srbů a 161 000 Albánců). Dnes v Prizenu
nežije ani jeden Srb! Vídeňská publikace (1899) o sandžaku Plevlje a vilajetu Kosovo,
už po čistkách Srbů po srbsko-černohorsko-ruské válce proti Turecku (1876-78),
udává v sandžacích (sandžak
byla správní jednotka turecké říše,
více sandžaků tvořilo ejalet, nověji vilajet) Prizren, Peć a Priština 44% Srbů (pravoslavní, muslimové,
katolíci) a 48% Albánců (muslimové, katolíci), neboli 166 700 a
182 650 duší. Dnes tam Srbové už nejsou. Významných starších albánských památek v Kosmetu je nemnoho, nejvíce je jich
kolem Djakovici, kam muslimští Albánci pronikali z Albánie. Většina památek je z XVIII. a XIX. století, kdy se islamizovaní Albánci stáli tvrdou pěstí
turecké správy proti Srbům, a Srbové bezprávní „rajou“.
Ve sčítání lidu v Království Jugoslávii (1931) byl poměr Srbů ku
Albáncům v KaM 35% ku 60%. Při tomto sčítání se už Srbové-muslimové
neuváděli jako Srbové, což ještě v XIX.století platilo. Takže v tomto
sčítání lidu již byly znát prvky islamizace i albanizace Srbů pod terorem během
XIX.století. Goranci byli islamizovaní Slované (Srbové), jako muslimové se
hlásili etničtí Turci v KaM. I romská menšina byla z části muslimská.
Informace o „Starém Srbsku“ (Kosovo a Metohije), o vztazích mezi Albánci
a Srby podává ve své knize „Slovanské
problémy“ (Praha, 1928) prezident T.G.
Masaryk, když píše: „Vztahy Srbů a Albánců jsou velmi
nepřátelské, protože turecký tlak na Srby se uskutečňoval přes
Albánce…Takový byl neúprosný tlak Albánců proti Srbům. Albánci oloupili
Srby, odebrali jim jejich půdu: takovým způsobem bylo Staré Srbsko albanizováno“.
TGM udává odchod (vyhnání) kolem 500 000 Srbů z širší oblasti
Kosmetu, během dvou století, počínaje Velikým
stěhováním Srbů (1690), spolu
s nevelkým počtem Albánců-křesťanů, před zvěrstvy Turků a Albánců-muslimů po odchodu rakouského vojska,
po opakovaných masových útěcích v XVIII. století za rakousko-tureckých
válek po rychlých ústupech rakouského vojska, za protitureckých povstání Srbů v
1804 a 1815, kolem Krymské války (1853-56), za srbsko-černohorsko-ruské války
proti Turecku (1876-78), za řecko-turecké války koncem XIX. století. Dvě Angličanky Paulina
Irby a Muir MacKenzie cestovaly tím krajem v polovině XIX. století a všimly si jeho SLOVANSKÉHO rázu.
Svůj cestopis nazvaly „Cesty po slovanských provinciích Turecka
v Evropě“
(Travels in the Slavonic Provinces of
Turkey-in-Europe). Kniha vyšla v Londýně třikrát, první vydání v 1867. Vyšel i srbský překlad. Do roku 1992
existovala v Sarajevu ulice slečny
Irbyové.
Proti Srbům, jako bezprávní „raji“, mohli islamizovaní Albánci páchat
beztrestně prakticky cokoli. I když se i Albánci-muslimové bouřili občas proti
svým tureckým pánům, nikdy to nebyla povstání na život a na smrt, která
podnikali Bulhaři, Černohorci, Řekové a Srbové. Islamizovaní Albánci byli
ochrannou zdí turecké říše proti křesťanství, proti Slovanům. Albánci tvořili
většinu sultánovy gardy, řada tureckých ministrů (vezirů) byli Albánci, vládci
Turecka přestěhovávali dokonce do srbských oblastí Albánce, jako sultánovi
věrné souvěrce a spojence proti Srbům. Když
Srbské království osvobodilo za Balkánské války (1912-13) Kosovo a Metohiji od Turků, tamní Albánci to těžce nesli, protože ztratili svá
mocenské práva proti Srbům,
nemohli je už beztrestně terorizovat. O
albánském teroru vyšla (1899) v Bělehradě diplomatická korespondence mezi vyslancem Srbského království v
Cařihradě S. Novakovićem, ministrem zahraničí Dr.V.Djordjevićem a tureckým
ministrem zahraničí Tevfik-pašou „Korespondence o albánských násilích
v Starém Srbsku 1898-99“. Násilí Albánců znamenalo vraždy, loupeže,
znásilňování a únosy žen, znesvěcování kostelů, surové bití Srbů albánskými
násilníky. Jeden cizinec, cestující Kosovem napsal, že loupež tehdy
představovala pro řadu Albánců běžný způsob obživy. A to po osvobození Kosova a
Metohije přestalo, ale tlupy kačaků (kačak, lupič, psanec)
nadále občas přepadaly, vraždily. Když
14letý autor jel s rodiči autem přes Kosmet na Jadran (1939), nesmělo se
v noci jet autem mezi Djakovicí a Pećí pro možnost nočních přepadů
kačaků..
Značné etnické
změny Kosmet doznal i za druhé světové války (pro Jugoslávii 1941-45).
Řádově 100 000 Srbů a Černohorců bylo v Kosmetu (v té době
Mussolinim a po 1943 Hitlerem
sponzorovaná část „Veliké Albánie“) oloupeno a vyhnáno, na 10 000
povražděno. Autor s řadou takto vyhnaných Srbů v Němci okupovaném
Srbsku o jejich zlých zážitcích mluvil. Z Albánie se do Kosmetu na majetky vyhnaných i zabitých nastěhovaly
desetitisíce Albánců. Po válce Tito nedovolil návrat značné části vyhnaných
Srbů i Černohorců na Kosmet, dovolil ho později jen z části. Tito plánoval, původně za souhlasu Stalina, utvoření balkánské federace (Albánie, Bulharsko,Jugoslávie), byl po
rozbití povstání albánských ballistů
(1945-.46) proto k Albáncům celkem shovívavý, takže mu nevadilo ilegální usídlení na Kosmetu řádově kolem
100 000 dalších Albánců.
Po pádu (1966) ministra vnitra a Titova viceprezidenta, Srba A.Rankoviće, se do
značné míry rozpadl centralizovaný bezpečnostní aparát. Začaly ho řídit samotné
republiky a provincie (včetně KaM) a jejich odstředivé síly. Ústavní změny roku 1974 daly provincii
Kosovo prerogativa státu. Došlo po nich k výraznému tlaku na Nealbánce a k
jejich vypuzování, takže KaM začali opouštět, pod hrozbami až fyzickým násilím
Albánců, kteří vykupovali jejich majetky. Kosmet
tehdy postupně opustilo,
z důvodu etnického ohrožení, z důvodů ekonomických, až
200-300 000 i více Nealbánců, hlavně Srbů a Černohorců. Při sčítání
lidu v r. 1961 bylo uvedeno 67% Albánců a
28% Srbů. Vzestup počtu Albánců v KaM byl i následkem jejich obrovské porodnosti i tím,
že statisíce Albánců žili na KaM „na
černo“, dostávali se tam z Albánie i odjinud z Evropy. Prý
kolem 400 000 Albánců v KaM takto žilo „ilegálně“(1990).
Jugoslávie zajistila Albáncům KaM řadu
vymožeností, včetně výrazného zvýšení průměrné délky života zlepšením
zdravotnictví. Zatím co předpokládaná délka života (.life expectancy) Albánců v létech 1952-54 byla 49 (muži) a 45
roků (ženy), v létech 1982-84 byla už 68 (muži) a 71 roků (ženy). Roku 1970 byla v Prištině založena veliká univerzita, která
polovinou osmdesátých let měla 37 000 studentů, z toho 29 000
Albánců, takže bylo na KaM na 1000 obyvatel 19 vysokoškoláků, v ČSSR v té
době 10,9. Nevhodným výběrem předmětů v albánštině (např. dějiny,
lingvistika, filozofie, apod.), neměli všichni studenti naději najít
v KaM, v Jugoslávii, zaměstnání, takže nejeden absolvent univerzity
pásl ovce, odjel dělat manuelní práce do zahraničí jako Gastarbeiter. V Prištině vznikla řada vědeckých
ústavů, i Akademie věd a umění. V osmdesátých létech vycházelo
v KaM 29 deníků (23 v albánštině),
vysílaly denně dvě rozhlasové stanice (73% relací v albánštině), jedna
televizní (80% v albánštině). Více
desetiletí dodávalo Srbsko,
mateřská republika Kosova, průměrně hodnoty za jeden milion US dolarů DENNĚ, pro udržení chodu provincie,
k plnění plánů jejího rozvoje. Veliké prostředky byly věnovány na
školství. Koncem 80tých let bylo v KaM přes 1 000 škol, povinná
docházka se prodloužila na 8 roků. Někdy byl problém, jak donutit rodiče, aby
posílali děti do škol. V 80tých
letech plynulo až 45% fondů federace do
KaM. Nemálo Albánců chápalo význam
pomoci Srbska a Jugoslávie provincii.
Řadu těchto prosrbských, projugoslávských Albánců později zlikvidovala
Západem podporovaná teroristická organizace UÇK. Asi poslední pokus
podniknutý Bělehradem o smírné řešení problému Kosmetu byla Západem odmítnutá
konference 25.listopadu 1998,
které se účastnily dvě prosrbské (projugoslávské) albánské strany, Srbové,
Černohorci, kosovští Romové, Goranci (poislámštění Srbové),etničtí Turci. Byl navržen dvoukomorový parlament, ve kterém
by Horní komora hrála významnou roli, aby si ani jedna národnost nemohla
osobovat právo, vládnout nad těmi druhými.
Osvobozenecká armáda Kosova, UÇK (anglicky KLA –
Kosovo Liberation Army) vznikla iniciativou Kosovského národního hnutí (KNH)
v 1993, ale „první boje“(vraždy) této teroristické organizace byly hlášeny
25. a 26.listopadu 1997, u vesnic Lauša a Vodnik, v neklidné Drenici. Nábor členů do UÇK se prováděl
v albánských klubech Švýcarska, Německa, Belgie, Švédska, výcvik v Německu (hlavně v opuštěných NATO základnách), Rakousku, Švýcarsku, Turecku (byli tam
cvičeni např. Albánci z Makedonie !), v samotné Albánii a později i v USA. Je trapné, že tyto země nepodnikly nic proti tomu, aby se v nich ve velkém cvičili
zabíječi a sbíraly pro ně prostředky.
Jak se jen surově porušovaly dohody z Helsinek
(1975) o nevměšování do vnitřních záležitostí států.
Albánští dělníci v zahraničí museli odvádět „osvobozovací“ daň (údajně 3%
příjmů) pro nákup zbraní, platy instruktorů, provoz výcvikových táborů, pak i
žoldáků. Instruktoři plánovaných
„zabíječů“ byli dobře placení vojenští experti americké, britské, francouzské,
italské, německé, atd. armády, jakož i z NATO, bývalí důstojníci
jugoslávské armády (Albánci, bosenští muslimové, Chorvati). Již více roků
z nevyzpytatelných příčin a špinavě
vystupovali proti Srbům Slovinci, kteří zbohatli i pašováním zbraní do „válčících států“ Jugoslávie (úspěšný
byl v tom Janez Janša, významný slovinský politik), výcvikem různých „bojovníků“.
Švýcarský časopis Der Bund napsal článek „Osvobozenecká
armáda: Peníze a bojovníci ze Švýcarska“ (17.ledna 1998): -„Během
posledních týdnů dodala federální policie dokumentaci, která ukazuje, že UÇK má
svou logistickou základnu v Evropě a obzvláště ve Švýcarsku…Už delší dobu
militantní KNH ve svém časopise „Zëri i Kosovës“ (Hlas
Kosovanů) svolává do zbraní za osvobození Kosova a nabádá dobrovolníky, aby se
přidružili k boji…a žádá o peněžitou pomoc. KNH si otevřelo účet u (švýcarského)
Bankvereinu a podobné bankovní účty existují v Norsku, Dánsku, Švédsku,
Německu, v Česku (je uvedena např. Komerční banka,
Brno, Fond nadace pro Kosovo, konto čís.113633-621/0100) i jinde. Veliká část zbraní se kupovala za peníze
získané obchodem s drogami, albánská narkomafie se stala velmi mocnou ve Švýcarsku, kde
se nápadně zvýšil (podobně jako v Německu) počet legálních i ilegálních
přistěhovalců, Albánců z Kosova a Metohije. Do Kosova a Metohije se přesunula část bojovníků po konci občansko-etnicko-náboženské
války v Bosně a Hercegovině (v
roce 1998 prý 300), včetně „svatých
válečníků“, mudžaheddinů. Bohatá albánská diaspora přípravy UÇK velmi
podporovala, potřebovala bezpečnou základnu pro rozvíjející se obchod drogami.
Zde je
nutno nezapomenout, co o UÇK
říkal americký představitel
pro Balkán Robert Gelbard
(23.února 1998 v Bělehradě, v hotelu Hyatt Regency):-„Jsme
hluboce znepokojeni a silně odsuzujeme
nepřijatelné násilí…prováděné teroristickými skupinami na Kosovu, obzvláště
Kosovskou osvobozeneckou armádou, UÇK. Je to bez pochyby teroristická skupina.
Nepřijmu žádné ospravedlnění…“ Ale jako důkaz neprincipiálnosti USA je skutečnost ze dne
29.června, kdy mluvčí Pentagonu
prohlásil:-„Ministr zahraničí (tj.M.Albrightová) určuje speciálním legálním postupem, kdy se nějaká organizace stává
„teroristickou organizací“. Toto určení nebylo provedeno v případě UÇK…“Je
to jedna z trapností Západu,
kdy jeho prezidenti, ministři,
generálové a media povídají co se
jim právě hodí a velmi často
neříkají pravdu. Harold Pinter,
budoucí nositel Nobelovy ceny za literaturu,
se o zločinecké NATO agresi proti Jugoslávii (Srbsku) v roce 1999
vyjádřil zcela správně:-„Tato válka je akcí banditů bez jakéhokoli
uvažování o možných následcích,“(rakouský Standard 20.května 1999). Co
by řeklo Španělsko, kdyby ve Francii začali Baskové veřejně sbírat peníze pro
teroristy ETA a cvičili tam ve velkém teroristy?
Když
Západem podporovaná (Německo, USA, aj.) albánská
teroristická organizace UÇK na jaře roku 1998 začala vraždit v KaM srbské
policisty, úředníky i prosrbské Albánce, probíhala tam akce srbského ministerstva zdravotnictví, za podpory UNICEF
(United Nations International Children´s Emergency Fund – Mezinárodní fond OSN
pro naléhavé situace dětí). Zajistila
očkování 100 000 kosovských dětí všech národností proti dětské
obrně.. Srbská ministryně zdravotnictví Leposava Miličević řekla autorovi, že to nebylo vždy lehké, když se
kolem střílelo. Tuto akci na Západě prakticky nikdo neocenil.
Po podvodu v Račaku, po neférové
konferenci v Rambouillet, přišla
od OSN neschválená, na výmyslech
založená, tedy kriminální 78denní agrese
NATO proti Srbsku, za ničení a zabíjení civilistů, za použití zakázaných kazetových pum a ochuzeného uranu,
za obrovských ekologických škod. Podle Kumanovské dohody (červen 1999), musely vojsko i policie Jugoslávie (FRJ) opustit KaM, které však i nadále zůstaly, podle Rezoluce Rady
bezpečnosti 1244, součástí Jugoslávie. NATO
(jednotky KFOR) mělo zajistit mír a bezpečnost v KaM. Nicméně neodzbrojené jednotky UÇK začaly loupit,
vypuzovat, unášet a vraždit
Srby, Romy, prosrbské Albánce, ničit jejich domy i starobylé srbské památky. Za
několik měsíců bylo zničeno na sto klášterů, chrámů, řada z nich z XIII-XIV.století. Do Srbska uprchlo
až 250 000 Srbů, mnoho Romů i Albánců, kolem 100 000 Srbů a něco Romů
zůstalo v ghettech, bez zdravotního zajištění, školní docházky, práce.
Opuštění ghett je možné jen v často napadaných KFOR konvojích.
Další
rána pro lidi v ghettech přišla v
„kosovské křišťálové noci“ 17-18.března 2004, kdy organizovaná albánská chátra zničila dalších téměř 50
srbských kostelů a klášterů, vyhnala na
4 000 Srbů a Romů z jejich domovů, vyloupila je a pak vypálila,
zničila, aby se už neměli kam vrátit. Bylo zabito 20 lidí, zraněno 900 (!),
většinou následkem surového bití. Krajně
zbaběle se zachovaly německé i
francouzské jednotky KFOR, statečně
bránili od UÇK napadané srbské a romské civily Švédové, Češi, Slováci, Irové,
Dánové – měli 35 zraněných. Ubránili nejen je od zdivočelého davu, ale i
překrásný klášter Gračanicu, skvost středověké srbské architektury, chráněný od
UNESCO. Německé jednotky, které měly bránit zbytky Srbů a starobylé památky
v Prizrenu a okolí se stáhly a
z povzdálí nechaly chátrou zničit vše, co ani Turci za 500 let své vlády nezničili. Lehlo
popelem a bylo zbořeno více chrámů, biskupské sídlo a bohoslovecká škola, byl
vypálen i chrám Bohorodičky Ljevišské, chráněný od UNESCO. Francouzská jednotka zbaběle nechala albánskou chátrou zničit
v centru Kosova klášter Dević z XV. století. To vše bylo za přítomnosti 17 000 vojáků
KFOR a 4 000 policistů UNMIK. Po celém Kosmetu jsou nápisy „SMRT SRBŮM“. Před okupací KFORem žilo
v Peći na 20 000 Srbů,
dnes ani jeden. Podobná je situace
v Prizrenu, kde v červnu 1999 žilo na 10 000 Srbů a dnes ani
jeden. Žádní Srbové už nejsou v Prištině.
Ve vedení Kosova a Metohije, tzv. „Kosovské
republiky“, která má být uznána za samostatnou, jsou ale Hashim Thaci, Ramush
Haradinaj, Agim Ceku a jim podobní, kteří se dopustili řady těžkých válečných
zločinů proti Nealbáncům (hlavně Srbům, Romům i jiným) i samotným Albáncům, kteří nesouhlasili jejich kriminálními
postupy. Západ zcela zapomněl, že prakticky všichni výše uvedení obchodovali
s drogami, takže jsou Kosova a Albánie jedním z hlavních center
narkomafie. Má se to dovolit? Jak
dopadnou ty poslední zbytky potomků lidí, kteří donedávna osidlovali Kosovo a
Metohiji, a kteří byli oloupení o svou půdu, jak to v roce 1928 napsal
T. G. Masaryk, a potom vypuzování a
zabíjení, jejich tisícileté památky ničeny? SMÍ SE POVOLIT TEN NOVÝ
MNICHOV, který svými následky rozbije i poslední zbytky významu OSN,
míru, slušnosti a zákona?
Redakce: J. Skalský
Připravil: dr. O.
Tuleškov
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Nadačním fondem přátel Srbů a
Černohorců, OR KČP v Praze 10 jako svou 231. publikaci určenou pro vnitřní
potřebu vlasteneckých organizací, Praha, 14. ledna 2008
Webová stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail:
Vydavatel@seznam.cz
* * *
Jednou z nejvyšších hodnot naší civilizace je
spravedlivý mír na celém světě. I my o něj usilujeme. S vaší pomocí budeme
silnější. To nejmenší, co od vás očekáváme, a o co také prosíme, jsou vaše
podpisy na petici a její další rozšiřování.
Petice na obranu
mezinárodní morálky, norem mezinárodního práva, zvláště Charty OSN a rezoluce
Rady bezpečnosti č. 1244, jíž se v souladu s Listinou základních práv a svobod a petičním
zákonem obracíme na pana M. Topolánka, předsedu vlády České republiky, vám
poskytuje možnost odpovědně občansky vystoupit, vyjádřit své stanovisko a
žádat, aby příslušný ústavní orgán ČR na podněty a otázky, obsažené
v petici, kvalifikovaně odpověděl. Na takovouto odpověď máme zákonné
právo.
Prof. MUDr. Rajko
Doleček, DrSc.,
předseda petičního výboru, předseda Nadačního fondu přátel Srbů a Černohorců.