Doc. PhDr. Luboš Kohout, CSc.
Klub Obroda
v hnutí odporu a v převratu1988 – 1991
I.
Praha 1994
Vydání první
Úvodem
Stalinský a neostalinský režim v Československu
disponoval od února 1948 až do svého definitivního pádu na sklonku r. 1989,
s krátkodobou výjimkou dynamického „pražského jara“ 1968, jak mocenským,
tak i ideologickým monopolem. Usurpoval si roli hlasatele i praktického
realizátora „absolutní pravdy“ o naší nejnovější historii, současnosti i
dějinných perspektivách. Pod hrozbou trestních, politických, existenčních,
morálních sankcí hnětl historiky, a vůbec společenskovědní pracovníky po vzoru
středověké církve do nedůstojné, ponižující role poslušných sluhů vládnoucí
ideologie a moci. Lidem se vnucovalo primitivní, černobílé chápání světových i
našich dějin, jakožto střetu absolutního socialistického „Dobra“
s absolutním kapitalistickým (imperialistickým) „Zlem“. Údajné dějinné
zákonitosti pak povedou k triumfu
beztřídní, blahobytné komunistické společnosti ve světových měřítcích.
Ovšem většina renomovaných historiků připouští nanejvýš
působení dějinných vývojových tendencí, příčinných souvislostí, jež se mohou
v autentickém dějinném vývoji
prosadit nebo také nikoli. Absolutní dějinný determinismus neuznávají!
Jistou progresivní korekci, ač nikoli kvalitativní změnu do
tohoto primitivního schématu dějinného vývoje vnesl až 20. sjezd KSSS (1956)
kritikou tzv. „kultu osobnosti“ Josefa Stalina. Erudovaní společenskovědní
pracovníci, také českoslovenští, rozvinuli v šedesátých letech i později
tuto kritiku až k rozhodnému odmítnutí celého systému „reálného
socialismu“ sovětského, stalinského typu s dalekosáhlými kvalitativními
politicko – praktickými konsekvencemi.
Naše historiografie, podobně jako ekonomie, právní i jiné
společenské vědy, se začaly vymaňovat z nedůstojné role služky režimu, kde
stále mocensky – nikoli intelektuálně – převažovali stalinští dogmatikové,
ortodoxové, sekyráři. Od šedesátých let počínaje se tyto „konzervy“ dostávaly
do tísnivé obrany.
Je důležité, že progresivnější představitelé stranického
vedení a aparátu dokázali prosadit
zřízení odborných komisí, jež pozitivně ovlivnily i teoretické představy a
praktickou hospodářskou, politicko – právní i kulturní politiku KSČ, vlády,
správní politiku v krajích, okresech i obcích.
V průběhu převratného roku 1968 ztrácely konzervativní,
neostalinistické síly jednu mocensko politickou
pozici za druhou.
Obnovení původní monopolní moci souvisí až se sovětskou
vojenskou intervencí a neostalinskou politikou „brežněvovského“, u nás „husákovského“
vedení.
Převrat na sklonku roku 1989 vytvořil předpoklady pro
svobodnou tvorbu společenskovědních pracovníků všech metodologických i
názorových proudů. Žel, vedle seriózních historiků rozličných politických
zaměření působí ve vzniklé politicko – mocenské konstelaci i nezanedbatelný
počet historizujících politiků a žurnalistů, kteří naopak přejali, snad
většinou nevědomě a nechtěně, pokleslou metodologii stalinské éry. Zajisté
s přímo protikladnými hodnotícími znaménky. U historizujících politických
propagandistů a agitátorů se klasický stalinský „černobílismus“ projevuje
nejčastěji v glorifikaci habsburské monarchie, včetně závažných
feudálních, aristokratických a církevních přežitků v její politice. Ve snižování kladného dějinného významu a nesporně demokratického vývoje společného
československého státu, dějinné role jeho zakladatelů. Dokonce i
v démonizování významného čs. státníka, předního představitele prvního i
druhého odboje, Edvarda Beneše. V podcenění genocidiích plánů a aktů
nacismu. Tito „všerevizionisté“ zdůrazňují pouze negativní dějinné důsledky
bolševické revoluce v Rusku: totální negaci demokracie, lidských a
občanských svobod, zejména hrůzný teror v SSSR a po druhé světové válce i
v tzv. lidových demokraciích, zpomalení a zaostávání výrobních sil a
životní úrovně se srovnatelnými zeměmi, devastaci kultury a duchovního života
společnosti vůbec, rozhodující vliv sovětské veleříše na napětí, studenou
válku, lokální války aj.
Současně však ahistoricky i asociologicky ignorují progresivní
význam obou etap ruské revoluce (březnové – demokratické a listopadové –
bolševické r. 1917), oceňovaný nejen našimi, ale i zahraničními
společenskovědními pracovníky, dřívějšími i současnými, bez ohledu na
jejich politickonázorovou či stranickou
příslušnost. Pro příklad uvádím názor dr, Beneše: „Nepomohlo-li Rusko
potlačeným národům svým politickým programem nebo od r. 1917 bojem na frontách,
pomohlo jim vydatně svou revolucí. Západoevropská diplomacie, která nám dosud
pomáhala z důvodů buď mocenských nebo taktických, nemohla již nyní zpět;
vynořily se tu nové, nepřemožitelné síly ideové a morální, jež dosavadní kroky
v náš prospěch sankcionovaly. A na
druhé straně, ve státech střední Evropy tyto síly působily dojmem ohromujícím:
revolucionizovaly masy, ohrožovaly autokracii všeho druhu, rozvracely
národnostně smíšené státy“…
Obě fáze ruské revoluce, tedy i ona bolševická, svými
objektivně dějinně progresivními postuláty, přijímanými dost masově značnou
částí lidí ve válkou zbídačené Evropě, napomohly k trendu demokratizace
světa. Pokud jde o „třetí“, „barevný“ svět, napomohla ruská revoluce objektivně
nejprve značnému narušení světového koloniálního systému a po druhé světové
válce jeho definitivnímu rozkladu a pádu. Od dob ruské revoluce již nebyl ve vyspělých
zemích poměr sil mezi kapitálem a prací určován pouze vnitřními, nýbrž i
mezinárodními třídními, politickými mocenskými vztahy. Závažné sociální
reformy, vybojované ve dvacátém století v těchto zemích relativně pokojnými prostředky, především díky činnosti
reformně socialistických politických stran, byly podmíněny a podpořeny tím, že
vládnoucí kapitál je, byť zdráhavě, akceptoval. Vždyť se zdůvodněně obával řešení revolučního, tenkrát pod
inspirujícím vlivem pouze druhé, bolševické fáze ruské revoluce a činnosti
Kominterny, řízené z Moskvy.
Ve jménu myšlenek internacionalismu, humanismu, demokracie,
socialismu, bojovaly v předních řadách antifašistické války statisíce lidí
v okupované Evropě, v Asii, v Africe. Drtivá většina sovětských
občanů a vojáků nesla, vzdor stalinskému krutému teroru, statečně tíhu
(vlastenecké) války, ve které padlo a nacisty bylo zavražděno kolem 25 milionů
lidí. Takto rozhodující měrou přispěli k vítězství antinacistické koalice.
Autokratický, despotický, byrokratický, totalitní, bytostně
antidemokratický stalinismus nelze ztotožňovat se socialismem, tak jak byl
postulován od poloviny 19. století až do současnosti. Byl modelovým prototypem „kasárenského
komunismu“ ostře odmítaného K. Marxem, mj. v Ekonomicko – filosofických
rukopisech z r. 1844. Naopak, byl protipólem permanentně obnovovaných,
stále aktuálních myšlenek a cílů překonávání člověkova odcizení
v sociální, politické, národnostní, náboženské a vůbec ideové oblasti.
Historizující propagandisté dneška nejsou ochotni vysvětlit,
proč se na základě myšlenek autentického socialismu formovaly v Polsku,
Maďarsku, Československu, posléze i v SSSR i jinde výrazně reformně
komunistické proudy, usilující o pronikavou demokratizaci společnosti. Odkud se
vzalo u nás to dynamické pražské jaro 1968! Proč skoro půl milionů
československých komunistů odmítlo po invazi vojsk Varšavského paktu podřídit
se staronové „stranické kázni“, aby jistý zlomek z nich putoval do
„normalizačních“ kriminálů a v drtivé většině do nádenických, nekvalifikovaných
pracovních míst, přičemž byli po dlouhých dvacet sledováni a pronásledováni
„bystrými očky“ StB!
Odkud se vynořili ti reformní komunisté sovětští, kteří
odvolali Brežněvovu doktrínu „omezené suverenity“ států „socialistické
soustavy“ a rozličnými mezinárodně politickými akty a mezivelmocenskými
dohodami vytvořili základní prostor pro emancipační sebeurčovací aktivitu všech
dosavadních evropských součástí „veleříše“ i početných národností a národů
SSSR. Proč v úporném vnitrostranickém boji zvítězili v Maďarsku
reformní komunisté – socialisté, kteří mj. otevřeli východním Němcům hranice do
Rakouska a tím uvolnili lavinu demokratizačních procesů v „soustavě“, jež
posléze vedly k jejímu zhroucení a pádu. Proč v Polsku, Bulharsku,
později v Albánii, došlo k demokratizačním převratům pokojnou,
nekrvavou cestou, na základě kombinace tlaků „zdola“ a opatření reformám
nakloněných stranicko – státních vůdců „shora“. Proč v Rumunsku uvolnil
demokratizačnímu procesu cestu krvavý střet armády, vedené jednou částí
stranicko – státního vedení, s oddíly bezpečnosti, hájícími režim osobní
moci N. Ceaucesca. Proč u nás, především na základě tlaku politicky
aktivizované veřejnosti v čele s disidentskými politickými
organizacemi, také s Obrodou, došlo nejprve k rozumnému a
perspektivně jednoznačně progresivnímu kompromisu s neostalinskou mocí a
v následující, velmi krátké etapě, k jejímu definitivnímu pádu!
Dějinný vývoj zajisté prokázal mimo jakoukoli pochybnost
nereformovatelnost (zejména od nástupu brežněvovského vedení KSSS v r.
1964) onoho „kasárenského komunismu“, před nímž varoval Marx progresivní
socialistické a demokratické síly již před 150 léty.
Nicméně, jak ukázáno výše, přineslo úsilí reformních
komunistů pozitivní výsledky v tom, že se v nezanedbatelné míře
podíleli na uvolnění cest k demokratickému a sociálně pokrokovému vývoji
společnosti a států bývalé sovětské veleříše. Je sice skutečností, že vzniklé
mocenské vakuum (také v neposlední řadě ideologické), využily, někde
s větším, jinde s menším zdarem konzervativní pravicové síly
k restauraci kapitalismu spíše raného stadia, než podobajícímu se onomu
vyspělému, soudobému. Nicméně zápas o společenské uspořádání Evropy i světa,
jenž by přispěl humanizaci mezilidských vztahů, překonání lidského odcizení, pokračuje,
a ovšem bude dílem především generací konce tohoto a začátku nového století a
tisíciletí.
Jakou gnoseologickou hodnotu představuje – ve světle
uvedeného – obskurantní, ahistorický a asociologicky, účelově mocensko –
pragmatický stereotyp naší agresivní pravice, hlásající, že v našich i
východoevropských poválečných dějinách se odehrálo pouze vzájemné amorální
klání přepestrých, vždy opovrženíhodných komunistických mafií, usilujících o
osobní materiální prospěch a o absolutní moc nad zotročenými národy? Žádný boj
nového se starým, regresivním? Jakou dějinnou pravdu vyjadřují požadavky
vyloučit z hnutí odporu proti neostalinistickému režimu bývalé reformní
komunisty a v kontextu s tím i protizákonný zákon o
protikomunistickém odboji? Přemnozí pravičáci volají po jakémsi novém vydání
neblaze proslulého stranického „Poučení z krizového vývoje“, domnívajíce
se, spolu s různými bilaky a
fojtíky, že „jedině správný“, tentokrát nikoli „komunistický“, nýbrž
„demokratický“ výklad dějinného toku může určovat hlasování nějakého vrcholného
vševědného politického areopágu, podle dávného latinského „historiam scribunt
victores“ – historii píší vítězové! I to „Poučení“ dnešní má být účinným
propagandistickým nástrojem jejich boje proti odpůrcům vládní pravicové politiky.
Společným jmenovatelem, obou „Poučení“ je, že jsou – personálně vzato –
zaměřena především proti protagonistům reformního pohybu pražského jara, kteří
nyní představují nejerudovanější demokratickou a socialistickou opozici. Pod
tímto zorným úhlem je pochopitelné, že pravicová propaganda prezentuje
především Obrodu jako nejnebezpečnějšího odpůrce demokracie a tržního
hospodářství. Ovšem v chápání a praxi friedmanovsko – sachsovsko –
klauzovského monetarismu, dnes v mnoha zemích kritizovaného a opouštěného.
Velmi často dochází až k démonizování Obrody. Údajně měla
prsty v „komplotu“ s ještě urbánkovským pojakešovským vedením, či
s Hegenbartem na přelomu let 1989-90, v „Mečiarově spiknutí“ spojené české a slovenské levice
1992, v „zemanovském převratu“ v sociální demokracii na počátku 1993 aj.
Tyto a jiné kampaně mohou nepochybně ideologicky
indoktrinovat jistou nezanedbatelnou část veřejnosti. Vždyť romantické,
černobílé vidění dějin jako „Velkého Spiknutí“ temných sil, jež hýbou světem,
mělo vždy, má a bude mít nezanedbatelné místo v historicko – politickém
myšlení řadového občana. Tak kupř. nacisté hovořili, nikoli bez pozitivního
ohlasu, o žido – zednářsko – bolševicko – plutokratickém spiknutí. Sovětští i
naši stalinisté bojovali (také hrdelními procesy) proti sionisticko –
imperialistickému spiknutí. U nás dnes, dík rozličným „senzačním“ tiskovinám,
se politicky aktivní veřejnosti předkládá k věření – pokud jde o evropské
převraty na sklonku r. 1989 – zvláštní hybrid: spiknutí žido – zednářsko – bolševicko
– kapitalistické, reprezentované především výzvědnými službami americkými,
britskými, sovětskými, izraelskými.
Píši tudíž tento text s vědomím, že se střetávám
s obrovskou materiální převahou vědomých i nevědomých komolitelů
autentického dějinného vývoje. Ba více: i s jejich převahou rázu
psychologicko – politického, zejména pod dojmem pádu sovětské veleříše a
totálního krachu její ideologie tzv. marxismu – leninismu. Nicméně i
s vědomím, že plním odbornou i morální povinnost hledat a nacházet objektivní
dějinnou pravdu, jež „věky přemáhá i když načas poražena bývá“. – A také
s vědomím, že svojí „troškou do mlýna“ křížím plány našich „nových
struktur“, usilujících o mocenský monopol.
Dějiny prokázaly, že demokracie je ohrožena všude tam, kde
se nedbá oněch klasických postulátů Montesquieua, Locka, Milla a jiných o
oddělení a vzájemné kontrole moci zákonodárné, výkonné a soudní.
Ve stalinském politickém systému uplatňovalo stranické
vedení svůj mocenský monopol ve třech oblastech, přičemž jednoznačně, na všech
stupních řízení, preferovalo moc výkonnou a potlačovalo jakékoli
decentralizační a samosprávné tendence již v zárodečných podobách.
V našem soudobém politickém systému, zejména po
volebním vítězství a formování pravicové vládní koalice v čele s ODS,
se zajisté mocenská hegemonie jedné strany nezdá být aktuální hrozbou. Naopak,
řada signálů svědčí o někdy závažných rozporech mezi vládními stranickými
partnery, které zpravidla končí kompromisem. Ve společném úsilí všech
koaličních partnerů se však výrazně projevuje snaha posílit výkonnou moc oproti
moci zákonodárné a soudní. Typickým projevem toho s mimořádně negativními
následky bylo zrušení prokuratury a formování státního zastupitelství
podřízeného ministerstvu spravedlnosti a se značně omezenými pravomocemi.
Státní zastupitelství bude plnit vůli vládnoucí koalice i tehdy, pokud bude
v rozporu s postuláty právního státu. Vládním zájmům, daleko více než
zájmům státním, slouží i orgány bezpečnostní služby. Podobně nejvyšší kontrolní úřad, rovněž
s okleštěnými pravomocemi, je plně podřízen vládě a nemůže plnit zejména
žádoucí kontrolní funkci při dalekosáhlých majetkových přesunech v rámci
privatizace, restituce, pronikání zahraničního kapitálu aj. Vláda
s podporou parlamentní většiny bodovala i pokud jde o personální složení
ústavního soudu. Snaží se ovlivnit i orgány statistiky. Stará bolševická
zásada: kdo řídí, zároveň kontroluje sama sebe, takto nabývá znovu uplatnění.
Je sice přirozené, a vždy a všude tomu tak bylo, že vláda, či vládní koalice
ovládá všechny vládní resorty. Avšak již první republika byla kladným příkladem
toho, že soudnictví, bezpečnost, armáda, byly na vládách nezávislé.
Mimořádně závažným negativem dneška je vládní tendence
omezit, či plně potlačit decentralizační a samosprávné tendence volených orgánů
lidosprávy a všechny prvky přímého lidového rozhodování, přímé demokracie.
Klasickým toho příkladem je, že z jednání o rozbití společného státu
vyloučily obě ve volbách vítězné strany (ODS,HZDS), jak řádně zvolený federální
parlament, tak i občanstvo (odmítnutím referenda).
Strany pravice slibovaly před volbami odbornou státní
správu. Po volbách však došlo k nevídanému dělení kořisti – ministerských
i jiných křesel – podle vyhraněného partajního klíče, kdy odbornost,
organizační schopnosti, morálně politický profil, jsou zcela nebo do značné
míry ignorovanou Popelkou. Nevracíme se rychlým tempem k „partitokracii“, dost
podobné oné, dnes právem zatracované monopolní „vedoucí společenské roli KSČ“?
I tyto varovné skutečnosti, svědčící, že u nás dnes hrozí
útlé květince rodící se demokracie především nebezpečí zprava, jsou pro mne
impulsem k napsání tohoto textu o dějinách Obrody.
Demokracie není neomezenou vládou vítězné většiny nad
volebně poraženou menšinou. Je neustálým hledáním i nacházením a prosazováním
cest společenského progresu, dosahovaného celospolečenským dialogem i
optimálními kompromisy mezi silami od pravice k levici, kdy opozice má
permanentní šanci stát se z lidové vůle vládní většinou. Je neustálým
hledáním, nacházením a realizováním cest k debyrokratizaci, decentralizaci
k přímé, samosprávné společnosti. Orgány a instituce demokracie nepřímé
mají být podrobeny permanentní kontrole a kritice „zdola“, zejména pak
nezávislým tiskem.
Jde o dialektický proces boje protikladů, z něhož se
rodí nové, progresivní kvality společenského pohybu.
2) K prehistorii
klubu Obroda
a) Stalinismus a
reformní komunisté v našich dějinách – nerovný zápas
Historie klubu Obroda je zajisté pouze krátkým,
několikaletým, byť dramatickými událostmi naplněným úsekem v rámci dějin
československého hnutí odporu proti neostalinistickému normalizačnímu režimu,
kulminujícím politickým převratem 1989 a formováním kontur nové, demokratické
společnosti.
Dějinnou roli Obrody není možno zhodnotit objektivně a pokud
možno všestranně bez přihlédnutí k historickým kořenům, jež představují
dějiny zrodu a vývoje poválečného československého reformního komunismu.
- - -
Ještě do února 1948 byla u nás smíšená ekonomika, kdy koncem
r. 1947 se státní sektor podílel na tvorbě společenského produktu 50,3 %,
malovýrobní 25 % a kapitalistický 24,7 %. O zestátněném sektoru se – očividně
právem – hovořilo jako o sektoru znárodněném, neboť se v něm uplatňovaly
významné prvky podnikové samosprávy. Národní podniky byly v převážné míře
samostatnými tržními subjekty, schopnými kooperace i konkurence na domácím i
zahraničním trhu. Neřídil je žádný plánovací úřad, ale kvalifikované podnikové
vedení, kontrolované závodními radami zaměstnanců s širokými pravomocemi i
odbory, hájícími sociální práva zaměstnanců. Centrální plánování (dvouletka,
první varianta pětiletky, uplatňovaná, žel, jen do začátku r. 1950) určovalo
základní národohospodářské vývojové trendy, zajišťované především ekonomickou
stimulací státu. Přední architekti dvouletky i pětiletky představovali odborně
zdatný tým, složený z národohospodářů všech politických stran Národní
fronty i z nestranických ekonomických expertů.
Politické strany, tvořící Národní frontu, byly subjekty,
vystupující samostatně ve volbách i v parlamentech a vládě. Všechny, KSČ
nevyjímaje, deklarovaly svoji podporu soukromému zemědělství, řemeslům,
obchodu, tedy i maloburžoasii, jakož i tolerantní vztah k neznárodněnému
kapitalistickému sektoru.
Po únoru 1948, nejpozději ke sklonku r. 1949, však KSČ
opustila „specifickou, demokratickou cestu Československa k socialismu“,
bet tzv. diktatury proletariátu sovětského typu..
Krutému pronásledování byli vystavováni především otevření
odpůrci režimu ze řad důstojnického sboru armády a bezpečnosti, představitelé
nekomunistických politických stran a institucí i jiní rozhodní stoupenci
politické demokracie. Nakonec i ti z komunistických aktivistů, které
stalinský režim označil za zrádce socialismu a agenty imperialismu. To vše
v souladu se Stalinovou poučkou (z r. 1937) o zostřování třídního boje úměrně
úspěchům nové společnosti.
V souvislosti se zostřením mezinárodního napětí dochází
od počátku r. 1950 k prosazení „ocelové koncepce“ národohospodářského
vývoje, tedy k výrazné militarizaci ekonomik SSSR a lidových demokracií.
V souladu s tím byla naše první pětiletka zásadně přepracována. Dosud
vcelku uspokojivě stoupající životní úroveň značně poklesla – do r. 1953
nejméně o 20 %.
Až do sklonku r. 1949 zdůrazňovala KSČ princip dobrovolnosti
a postupnosti procesu zakládání a rozvoje Jednotných zemědělských družstev.
Avšak od r.1950 došlo k radikálnímu obratu nejen v zemědělské
politice, ale i v politice vůči řemeslníkům a obchodníkům. Odpor
malovýrobců proti združstevňování byl po sovětském vzoru z let
kolektivizace brutálně lámán, včetně „rozkulačování“ a odsuzování
k vysokým trestům za „hospodářskou a politickou sabotáž“. Mezi vězni
režimu a pracovníky táborů nucených prací představovali malovýrobci,
z jména zemědělští, snad vůbec nejpočetnější složku, ovšem kromě plejády
těch, kdož byli odsuzováni, mnohdy k vysokým trestům na základě verbálních
deliktů, protirežimních výroků, politických vtipů apod. Nejvíce bylo v této
kategorii dělníků.
Po Stalinově smrti r. 1953 došlo v celém „táboru
socialismu“ zejména vzhledem k značnému poklesu životní úrovně
k otevřeným masovým, zejména dělnickým vystoupením proti vládní politice,
vždy brutálně potlačeným mocí. U nás tomu bylo takto v souvislosti
s měnovou reformou v r. 1953. V létě 1956 došlo
k mohutným demonstracím dělníků
v polské Poznani, s krvavou dohrou 100 mrtvých. Na podzim téhož roku
došlo v Polsku k všelidovým masovým demonstracím, ústícím
v příchod gomulkovské, tehdy ještě reformně komunistické garnitury
k moci. Při návaznosti na Polsko došlo v Maďarsku v říjnu –
listopadu téhož roku ke krvavým srážkám lidu s orgány moci, zejména
v Budapešti a k ustavení koaliční vícestranické vlády I. Nagyho. To
posléze kulminovalo ozbrojenou sovětskou intervencí a krvavým účtováním
s maďarskou „kontrarevolucí“.
Právě v letech 1953-56 lze v tzv. táboru
socialismu zaznamenat první sporadické prvky reformního komunismu. Do XX.
sjezdu KSSS z počátku r. 1956 jde především o více méně pružnou reakci
osvícenějších částí stranicko – státního aparátu na rostoucí nespokojenost,
aktivizaci a různé podoby protirežimního lidového, zejména dělnického a
intelektuálského odporu. Potom však k tomu přistoupila i reakce na jeho
závažné reformní podněty.
Výrazně se mění jak zahraniční, tak vnitřní politika SSSR.
Dochází k zpochybnění Stalinových názorů o nevyhnutelnosti třetí světové války, k nabídce mírového
soužití a soutěžení mezi oběma soustavami a bloky, k úsilí o přátelské
vztahy s reformními stranami Evropy i s mnohými stranami – vůdčími
silami „třetího světa“, k uzavření smlouvy o neutralitě Rakouska,
k sovětsko jugoslávskému znovusblížení
(1955-56) aj. – Ve vnitřním vývoji lze zaznamenat pružnější
národohospodářské plánování, narůstání samosprávních prvků, zejména
v oblasti zemědělského družstevnictví, větší ctění zákonitosti trhu.
V oblasti politické uznání práva „lidových demokracií“ na vlastní
specifické socialistické cesty. Zejména pak dochází ke kritice tzv. kultu
osobnosti J.V. Stalina; v té souvislosti se pak prosazuje kurs na jistou
demokratizaci politického systému, snaha rehabilitovat oběti stalinského
teroru, ovšem zpočátku jen ze řad komunistů. Projevuje se i uvolnění, byť jen
dílčí a dočasné, v oblasti ideologie a kultury aj.
Jistá specifika vývoje čs. reformního komunismu byla
v tom, že na rozdíl od situace a vývoje polského či maďarského nebyl
v podstatě donucen až dodatečně reagovat na masový protirežimní pohyb ve
společnosti. Spíše využíval podněty XX. sjezdu KSSS k tomu, aby
konfliktnímu stavu mezi vládnoucí stranou a společností předcházel, či jej
v zárodečné podobě tlumil. V tříletí 1954-56 se režimu podařilo
dosáhnout jistého pozitivního obratu jak v růstu, tak
v proporcionalitě rozvoje výrobních sil. Na tom základě, byť nepříliš
rychle a ve výkyvech rostla i životní úroveň obyvatelstva. Z toho ovšem
vyrůstalo i cosi negativního (pro futuro), že u nás zápas mezi vládnoucími
stalinisty a reformátory probíhal skoro výlučně „na stranické půdě“, bez
podstatného a žádoucího vstřícného pohybu společnosti. V tehdejší situaci
nemohl skončit jinak, než dočasnou porážkou reformních sil.
Vítězství Novotného a dogmatiků kolem něho nad reformátory,
požadujícími svolání mimořádného sjezdu KSČ, jenž by proměnil stranicko –
státní vedení, bylo usnadněno skutečností, že došlo k maďarskému krvavému
střetu, za nějž dogmatikové obviňovali činnost maďarských, ale i našich
reformátorů. Se sebezapřením prováděli tehdy „sebekritiku“ lidé, kteří byli
plně přesvědčeni, že pouze zásadní kvalitativní reforma politického systému
může vést ke společenskému progresu a k překonání všestranné krize
„socialistické soustavy“. Činili tak jen s mlhavou nadějí, že tato
„sebekritika“ umožní někdy v budoucnu reformní znovuofenzivu …
Nicméně trvalým a nesporným pozitivním faktorem byl kritický
duch ve straně, úpadek zbytků „slepé, uhlířské víry“, snaha hledat nové cesty
ekonomiky, politiky, kultury. To představovalo podhoubí pro růst prvků,
vedoucích k obrodnému procesu r. 1968.
V zájmu dějinné pravdy třeba konstatovat, že
neostalinský režim v Československu v čele s A. Novotným dokázal
sice na několik let zabrzdit rozvoj rehabilitací obětí režimu padesátých let, a
také spíše podpořil Molotova v odporu proti znovusblížení
s Jugoslávií 1955-56, avšak v čínsko – sovětském konfliktu, rozhořívajícím
se od r. 1958 a v otázce nového sblížení s Jugoslávií po r. 1960 se
po jistém váhání postavil po bok reformátorů sovětských v čele s N.
Chruščovem. Vyjádřil plný souhlas s politicko –mocenskou likvidací
protichruščovské opozice (Molotov, Malenkov, Kaganovič, Saburov aj.).
U nás pak represe proti stoupencům hlubokých strukturálních
reforem, projevující se mj. vážným pokusem o politický proces proti údajným
jugoslávským agentům (z nejznámějších uvádím J. Pelikána) postupně doznívají.
Naopak, „revizionisté“ se od počátku šedesátých let postupně znovu dostávají do
dost významných stranických funkcí, zejména v oblasti ideologické. Nové
impulsy pro legalizaci a další rozmach jejich činnosti poskytl sovětský XXII. a
náš XII. stranický sjezd na začátku šedesátých let.
Novotnovské vedení bylo nuceno umožnit plodnou práci
rozličných odborných komisí, navrhujících reformy a přispívajících
k jejich prosazování v praktické politice. Po debaklu předchozích
rehabilitačních komisí dochází 1963 k formování tzv. komise Kolderovy,
realizující rehabilitaci stranických funkcionářů, souzených v procesech
první poloviny padesátých let a tzv. barnabitské komise, nehabilitující tzv.
slovenské buržoazní nacionalisty (Husák,Novočeský aj.).
Práce komisí při ÚV KSČ pro otázky vědecko – technické
revoluce (v čele s R. Richtou), pro otázky ekonomického systému a vývoje
(v čele s O. Šikem), pro politicko – systémovou problematiku (v čele se Z.
Mlynářem) a jiné vedly k předkládání progresivních návrhů, jež již nebyly
totálně odmítány, jak tomu bylo ještě koncem padesátých let.
Společenská kritika v tisku, rozhlasu, v televizi
dělá první smělejší kroky. V literatuře, v umění (zejména film), ve
společenskovědní produkci vzniká, také díky liberálnější politice části
stranického aparátu, pracujícího v ideologické oblasti (ze všech jmenuji
Č. Císaře a K. Kostrouna) nemálo pozoruhodných děl, pozitivně ceněných někdy i
v mezinárodních měřítcích. Stále více se uplatňuji i nečlenové KSČ –
umělci, spisovatelé, vědci, - Toto vše a mnohé jiné, co vskutku vytvářelo
demokratičtější, humánnější ovzduší ve společnosti by nebylo možné bez
mravenčí, trpělivé práce, statečnosti, ale i rozvahy, schopnosti účelových,
progresivních kompromisů, také i taktizování reformních komunistů ve stranickém
i státním aparátu, a také bez mnohých šrámů, jež přitom utrpěli jak
stranickými, tak i existenčními postihy. Bez jejich úsilí v letech 1957-67
by nedošlo v lednu 1968 ke svržení A. Novotného z funkce prvního
tajemníka, k následujícím osmi měsícům reforem a jejich sedmiměsíční
obhajobě proti přesile invazorů a jejich československých pomahačů.
b) Reformní proces let
1968-69 a jeho potlačení
Tato studie nemůže zdaleka vyčerpat veškerou složitou
problematiku československého „Osmašedesátého“. Soustředím se zde pouze na otázky,
v nichž se uplatňuje zvlášť silně vliv propagandy naší historizující
pravice dneška.
Československým vývojem let 1968-69 vrcholí činnost
reformních komunistů, neboť v dějinách „soustavy“ šlo o nejdůslednější
pokus realizovat politické a ekonomické systémové kvalitativní proměny. Ty by
ve svém souhrnu znamenaly zrušení totalitní povahy politické moci a perspektivu
rozvoje pluralitního politického systému, ovšem na bázi nekapitalistických
ekonomických a sociálních vztahů.
Zásadní ekonomická reforma představovala překonání
dosavadního splývání politické a ekonomické moci, typického pro společnosti a
státy sovětského, stalinského typu. Tvorba nových a transformace starých
institucionálních politických struktur by překonala dosavadní koncentraci moci
v rukou aparátů KSČ a vedla by k decentralizaci a samosprávě
v rozhodovacích procesech na nejrůznějších správních rovinách. Mechanismus
politicko – policejního teroru a stranický ideologický monopol byl prakticky
v průběhu reforem těžce ochromen. Svoboda projevu a tisku prolomila
informační izolaci. Bylo znemožněno potlačování opozičních a oponenturních
idejí i postojů. Kdyby tento pokus o hluboké systémové změny nezmařila sovětská
vojenská intervence, nemohlo by se již Československo vrátit k restauraci
sociálně politického systému sovětského typu.
Dle výsledků průzkumů veřejného mínění podporovala
reformátory v jejich úsilí o společenskou demokratizaci drtivá většina
politicky aktivní veřejnosti. Pro další vývoj socialismu se tehdy vyslovovalo
89 % obyvatel státu. Mj. ještě v červenci 1968, kdy kulminoval nejen
politický, ale i vojenský tlak SSSR a jeho spojenců, se vyslovovalo
v průzkumech více než 80 % dotázaných pro setrvání spojenectví států
Varšavské smlouvy, ovšem zároveň vyslovovali nespokojenost s jeho stavem a
požadovali nastolit vztahy plné rovnoprávnosti a vzájemných výhod.
Při zdůvodňování toho, že v r. 1968 údajně nešlo o
kvalitativní systémové proměny, poukazují soudobí kritikové zpravidla na fakt,
že ještě v Akčním programu KSČ z rozhraní března a dubna 1968 je
zakotvena „vedoucí úloha KSČ“. Tato formulace ovšem vyplynula z pečlivého
zkoumání jak předcházejících dějin střetů mezi stalinisty a reformními
komunisty, zvláště v Polsku a Maďarsku, tak i vztahů a poměru sil uvnitř
socialistické soustavy i mimo ní k roku 1968. Do Akčního programu se tudíž
promítá snaha vyhnout se Scylle polského degenerativního vývoje, i Charybdě
krvavého potlačení maďarského společenského pohybu r. 1956. Odtud vyplynulo
odmítnutí volné mocenské hry politických stranických subjektů, jež ještě do
značné míry existovalo v létech 1945-1948. A naopak, akcentovala se nově,
demokratický chápaná vedoucí společenská role KSČ s partnerskými,
rovnoprávnými vztahy mezi politickými subjekty Národní fronty. Orientace na
dohody, kompromisy, dorozumívání, bez zaujímání „pozice síly“ a vševědnosti ze
strany komunistů. Rozumí se, že ani toto stanovisko Akčního programu nebylo
neměnné a definitivní, pokud jde o vzdálenější vývojové perspektivy země.
Materiály, připravované pro mimořádný XIV. sjezd KSČ, k němuž mělo dojít
9. září, vydané v zahraničí česky pod krycím titulem „Lenin: Spisy sv.
XIV“ i německy péčí J. Pelikána „Panzer überrrollen Partietag“, obsahují
myšlenku dospět při příznivé vnější konstelaci v průběhu několika let až
k plnokrevné demokracii s politickými stranami vzájemně bojujícími o
voličovu přízeň. Tvůrci Akčního programu
a předsjezdových materiálů takto překročili již tehdy vlastní stín; prokázali
dost zřetelně svůj myšlenkový posun ve směru demokratického socialismu.
Sovětská strana požadovala, počínaje nejméně květnem 1968
administrativní mocenský zásah proti K – 231, organizaci, sdružující jistou
část bývalých politických vězňů, proti Klubu angažovaných nestraníků, proti
některým pracovníkům hromadných sdělovacích prostředků, proti přípravným
výborům a vedení znovuobnovené sociální
demokracie. Reformní část stranicko – státního vedení ČSSR a KSČ se tomuto
silnému tlaku nepodrobila a volila při působení na tyto politické subjekty
výhradně metodu přesvědčování, spíše se zdarem, než s nezdarem. Faktem je,
že ovšem existence těchto skupinových politických subjektů figurovala jakožto
záminka pro invazi států V – pětky.
V zájmu nalézt objektivní dějinnou pravdu o
osmašedesátém roce je ovšem potřebná zmínka i o objektivní roli nepříliš
početných, ale hodně hlučných extrémních skupin, uplatňujících své představy o
žádoucím vývoji hlavně v pouličních Hyde parcích, ale i ve výše uvedených
nových organizacích, do jisté míry i v KSČ. Odtud zaznívaly nerealistické
hlasy, volajících po vystoupení Československa z Varšavské smlouvy, po
vyhlášení neutrality, po ostřejším odporu vůči sovětskému, stále stupňovanému
tlaku, včetně přípravy k brannému odporu. Organizovala se (za účasti
četných provokatérů StB) podpisová akce za zrušení lidových milicí, projevovala
se dost výrazná snaha vyřazovat komunisty z funkcí v odborech,
lidosprávě, v družstvech, bez ohledu na odbornost a na jejich politické
smýšlení a postoje reformní, či dogmatické.
Vůdčí reformní síly r. 1968 „postupový recept“ radikálních indeterministů,
politických iluzionistů zdůvodněně odmítaly jako dobrodružný, nerealistický,
neodpovědný, vzhledem k objektivním zájmům našich národů a státu. Přijmout
jej v jarních či letních měsících r. 1968 by spolehlivě napomohlo
zardoušení reformního pohybu již v zárodečném stadiu. Základní devizou
odpovědných reformátorů bylo, že jiná, než rozvážná a postupná varianta
společenské reformy nemá naději na úspěch. Tím, že radikálové poskytovali
záminky útočníkům pro invazi, nesou nezanedbatelný díl odpovědnosti za vývoj,
tragický pro národy země.
Někteří z umírněnějších kritiků uznávají pod tíhou
dějinných faktů, že rok 1968 přece jen představoval poctivý pokus reformních
komunistů o demokratizaci. Nicméně jim vytýká zradu vlastního díla podpisem pod
moskevský protokol, zejména pak souhlasem s „dočasným“ pobytem sovětských vojsk
na našem území.
Ještě před tragickým úmrtím uvedl A. Dubček v odpovědi
historizujícím politikům a policejním podplukovníkům: „Vyčítají mi smířlivý
postoj k okupaci pěti armád a cestu ústupků při jednáních. Volil jsem ji
vědomě a dnes bych nepostupoval jinak. Byl by to zápas s přesilou, utopený
v krvi.“ – Představitelé čs. reformy věděli, a Brežněv jim to při
„jednání“ připomněl, že alternativou k nepodepsání protokolu by mohlo být
účtování – možná krvavé – nejen s nimi, ale i s 40 tisíci čs.
„kontrarevolucionářů“, jež uváděla tehdy sovětská „Bílá kniha“. A následující
mnohaletý teror „dělnicko – rolnické“ vlády A. Indry, nesrovnatelně krutější,
než bylo po definitivním pádu reformně komunistického vedení dvacetileté období
tzv. normalizace.
Zajatci Kremlu se nepodrobili diktátu bez odporu.
V úporném střetu se jim podařilo vyloučit z moskevského protokolu
všechny sovětské poukazy na „kontrarevolučnost“ situace v Československu.
To mělo velký praktický význam, že totiž reformátoři mohli občanům zaručit
beztrestnost za jejich počínání v průběhu pražského jara. Za dobu sedmi měsíců, kdy se ještě podíleli
na moci, nepřipustili ani jeden případ represe za veřejně projevené politické
názory. Protokol, na rozdíl od pozdějšího počínání Brežněva, sám o sobě
nebránil další realizaci reforem.
Za ahistorické a objektivní pravdu o r. 1968 zkreslující
nutno označit, žel, častá hodnocení pod zorným úhlem toho, že období od srpna
do dubna 1969 bylo vystřídáno dvacetiletým normalizačním „temnem“. Avšak
v tomto období sedmi měsíců tu nebyly jen ústupy reformátorů před přesilou
domácích i zahraničních stalinistů; byla tu i houževnatá, mnohdy úspěšná obrana
vymožeností „pražského jara“.
V letech 1968-69 vedly první kroky hospodářské reformy
k největším přírůstkům v těch nejpotřebnějších oborech, a to
v celých poválečných dějinách. Byl-li v letech 1961-65 zaznamenám asi
2 % přírůstek hrubého národního důchodu, pak v roce 1968-69 činil 7,18 a
7,31 % (pro srovnání: v letech 1981-85 jen 1,77, do r. 1989 se nezměnil a
co katastrofického se dálo v letech 1990-současnost je obecně známo a
nepotřebuje komentáře). Bez podnícení inflace docházelo ke zvyšování nejnižších
mezd, ale bylo možno zvýšit i 350 tisíc nejnižších důchodů a přídavky na děti.
Zavedením pětidenního pracovního týdne se podstatně zkrátila, bez
národohospodářských těžkostí i pracovní doba.
Vytvářely se předpoklady k strukturálním změnám, jež
mohly podnítit dynamický národohospodářský růst. Nicméně za „normalizace“ byly
zabrzděny nebo zmařena návratem k centralistickému stalinskému modelu
s nedozírně negativními důsledky. Tehdejší zemědělská družstva bez
zvyšování cen zvládla nákupní horečku před i po invazi cizích vojsk. Vytvářely
se závažné předpoklady pro plné zásobování obyvatel zemědělskými produkty a pro
jejich vývoz.
Pokračovaly rehabilitace obětí padesátých let
s následnými finančními náhradami, týkajícími se i nekomunistů. Podařilo
se udržet, byť moskevským protokolem omezenou, tiskovou svobodu (nesměl se
direktivně kritizovat „spojenec“, ani vůdčí role KS ve společnosti; zato však
přibývalo často brilantních jinotajových statí na tato témata, což i při
slabším IQ pochopili jak domácí, tak zahraniční stalinisté a připsali do „knihy
hříchů“ licoměrných obojetníků v čele strany a státu pro brzké účtování
…).
Dalšího mimořádného rozsahu dosáhly i oproti počátku
šedesátých let společenské vědy, literatura, kultura, zejména opět filmová
produkce.
Nekomunistické strany a zájmové organizace se mohly nadále
rozvíjet na základě partnerských vztahů s obrozující se KSČ. Symbolicky
k 28. říjnu 1968 byla vytvořena československá federace, jež mohla být
spolehlivým rámcem pro opravdu rovnoprávné česko – slovenské vztahy.
Normalizační režim tyto vztahy deformoval a vytvořil nemálo faktorů pozdějších
vzájemných konfliktů, jež posléze vyústily v osudový rozpad společného
státu …
Vše uvedené a mnohé jiné dokazovalo, že v tehdejší
situaci opravdu nemělo přijetí moskevského diktátu v srpnu 1968 jinou,
pozitivnější alternativu a že reformátoři let 1968-69 byli tehdy jako dnes,
upřímnými demokraty. Výmluvně to stvrdila skutečnost, že v březnu 1969 se
Brežněv musil odhodlat k nové intervenci a diktátu, aby definitivně svrhl
„dubčekovskou“ část stranicko – státního vedení a zaměnil ji přizpůsobivými
pragmatiky Husákova typu.
K „zdůvodnění“ druhé, stejně jako první sovětské intervence
přispěla provokace bezpečnosti. Před sovětským Aeroflotem na Václavském náměstí
byly „náhodou“ nakupeny dlažební kostky. Pražané vyšli do ulic, aby pokojně
oslavili vítězství čs. hokejistů nad sovětskými. Zajisté, že v této veselé
a triumfální atmosféře zadostiučinění za srpen 1968 nedalo agentům –
provokatérům v davu mnoho práce, aby jeho část strhli k vandalismu
proti výkladním skříním Aeroflotu … Příznačná jsou slova emisara Semjonova,
který doprovázel doručení sovětské nóty – diktátu takto: „Sovětské vedení
nenachází slov při vyjádření svého pobouření nad situací v Československu.
Situace je tu horší, než v srpnu“.
c)Represe režimu proti
stoupencům systémových proměn, počátky hnutí odporu
Nedílnou součástí soudobé pravicové historizující propagandy
je zkreslování, zlehčování cílů a skutečné míry represí neostalinistického
režimu, nastoleného v dubnu 1969, vůči komunistickým i mimostranickým reformátorům.
Navíc v dílech dost zřetelně inspirovaných z kruhů bývalé StB
(Dolejší, Zifčák – Růžička) lze nalézt dokonce tvrzení o jakési „dělbě práce“
mezi vládci a perzekvovanými, o jakési, zajisté nepsané, dohodě. Reformátoři
přejdou do nějaké předstírané, resp. i faktickém opozice, aby, bude-li to
potřebné pro realizaci strategických plánů Moskvy, vystřídali plynule, bez
otřesů, normalizátorskou garnituru, snad zdiskreditovanou a „opotřebenou“, u
vládního kormidla. V mírnější, více frekventované verzi, vstupovali údajně
reformátoři z r. 1968 do Charty 77 a jiných disidentských organizací pouze
proto, aby se „mstili“ za příkoří, jež jim režim způsobil, ač jinak byli jeho
ortodoxními stoupenci.
Jaká byla skutečnost?
Přesvědčení vládců „socialistické soustavy“ o
nesvržitelnosti a „věčnosti“ tamních stalinistických a neostalinistických
režimů se opíralo o závažná, dějinně prověřená fakta: Nejpozději k začátku
padesátých let již existoval nukleární velmocenský pat, který významně napomohl
k tomu, že obě velmocenská uskupení akceptovala status quo
v rozdělení světa na zájmové sféry a snažila se minimalizovat a vylučovat
třecí plochy, jež by mohly vyústit ve střet, končící nukleární smrtí snad
veškerého lidstva. Také převrat
Vnitřními antistalinistickými silami v „soustavě“ se zdál
být vyloučen, pokud by stalinisté
ovládali všechna centra monopolní moci: stranickostátní politický, ekonomický a
ideologický aparát, armádu, bezpečnost. Avšak tak tomu ve vývoji Československa
od ledna do srpna 1968 zdaleka nebylo, protože reformní síly získaly na všech
těchto úsecích, když už ne převahy, tak alespoň značný mocenský vliv. (nejmenší
v bezpečnosti a mezi středními kádry aparátu). Z vývojového trendu
bylo zřejmé, že mimořádný XIV. sjezd by poměr sil na všech úsecích stranicko –
státního řízení změnil ve prospěch reformátorů nejméně v poměru 4:1.
Z toho vyplýval pro zahraniční stalinisty závěr: uskutečnit vojenskou
invazi ještě před sjezdem. Opřít se o stalinistickou část stranicko – státního
aparátu, zejména o bezpečnost a přes ně provést rozsáhlé čistky.
Tak se i stalo. Přesvědčivá je mluva strohých čísel: Již
v druhé polovině r. 1969 a na počátku r. 1970 bylo v českých zemích
ze stranických orgánů rozličných stupňů vyloučeno kolem 70 % řádně volených
funkcionářů a kolem 50 % na Slovensku. Dle dr. Husáka bylo vyměněno asi 40 %
špičkových řídících kádrů v hospodářství. Prověrky nejvíce postihly
novináře, školství, kulturu, vědu, státní, zejména mocenský aparát. Počet lidí,
kterých se dotkl podstatný postih činil několik desítek tisíc, méně postižených
bylo přes 400 000, spolu s rodinnými příslušníky dohromady víc, než
milion lidí.
Z ortodoxních kruhů tzv. zdravého jádra vzešla
iniciativa k vytvoření seznamů zvlášť nebezpečných nepřátelských živlů.
Tento seznam publikovaly v létě a na podzim 1992 Lidové noviny. Zajisté,
že obětí přímých čistek po únoru 1948 bylo méně, ovšem tresty (zejména popravy
a dlouhodobá věznění) byly tehdy mnohem krutější. Převážně politická emigrace
byla v obou obdobích zhruba vyrovnaná – po 200 000 lidí. ..
Určující pro chování většiny čs. společnosti
v uplynulém dvacetiletí byl strach z politických a existenčních
represí, pocity neustálého ohrožení a životní nejistoty, ale i dvojí tvář,
uzavírání se do ulity soukromí. Ovšem i názor, že nejméně do konce tisíciletí
není asi naděje na podstatné společenské změny. Z toho vyrůstal
oportunismus, ba i kariérismus nejrůznějších podob. V tomto názoru –
zajisté historií prověřeném posléze jako mylný – se až do poloviny osmdesátých
let shodovali jak naši vládcové, tak i reformně socialističtí a demokratičtí
odpůrci režimu, i ona drtivě početně převažující „šedá zóna“, „strana spiklenců
lhostejnosti“, řečeno se socioložkou Jiřinou Šiklovou a spisovatelem Bruno
Jasenským. To především u vědomí síly domácích orgánů moci a represe.
Původní sliby dr. Husáka i jiných, že za názory a činnost
v době před srpnem 1968 nebude nikdo soudně trestán, byly dost brzy
porušeny. Jako příklad uvádím proces s gen. Prchlíkem, který byl – zřejmě
na výslovné přání Moskvy – odsouzen ke dvěma rokům vězení za své vystoupení
v létě 1968, kdy mj. požadoval rovnoprávnější vztahy uvnitř Varšavské
smlouvy a s J. Ledererem, vezněným – zřejmě na popud Polska – za své stati
o polské situaci a vývoji. Ing. Kubu odsoudil ostravský soud na tři roky vězení
pouze za to, že byl v r. 1968 spoluorganizátorem mítinku, kde promluvil
dávný spolupracovník B. Šmerala dr. Goliath o svém mnohaletém pobytu v sovětském
táboru nucených prací a několikaletém pobytu v ústavu pro choromyslné u
nás v padesátých letech…
První velký skupinový proces připravila vůdčí vládní
garnitura ku sklonku r. 1970, teprve tehdy, když si udělala „pořádek
v justici“. Předtím víc než třetina předsedů krajských a okresních soudů a
ještě větší počet předsedů senátů muselo buď vůbec odejít z justice nebo
opustit své dosavadní funkce,
K 21.8.1969 zaslala skupina občanů, bývalých komunistů
i nekomunistů formou otevřeného dopisu Federálnímu shromáždění, vládě ČSSR,
vládě ČSR a České národní radě text „Deset bodů“, ostře, ale věcně protestující
proti oklešťování lidských a občanských práv, jakož i proti trvajícímu pobytu
intervenčních vojsk na našem území. Text, vzniklý před více než dvaceti lety,
byl v mnohém obsahově příbuzný s textem „Několik vět“, formulovaným
před událostmi podzimu 1989. Ovšem tehdy představoval tíživou obranu
společenské demokratizace, mocenským zásahem již zdeptané, zatímco text
z r. 1989 byl předehrou jejího vítězného znovunástupu. (Spolu
s textem obžaloby, vypracované Krajskou prokuraturou, bylo „Deset bodů“
publikováno péčí Ústavu pro soudobé dějiny ve sborníku „Proměny pražského
jara“, Praha 1993.).
Tři přední signatáři, šachista L. Pachman, historik J.
Tesař, sociolog R. Battěk, byli neprodleně uvězněni a drženi protizákonně ve
vyšetřovací vazbě od srpna 1969 do října 1970. Vedle nich signovali text i
spisovatelé V. Havel a L. Vaculík, novináři K. Kyncl, J. Hochman, V. Nepraš a
dva pozdější členové klubu Obroda L. Kohout a J. Vágner. Po ostrých protestech
světové veřejnosti a po publikování Kohoutovy anonymní stati: „Tma o polednách
v Husákově Československu“ v londýnských Timesech rozhodlo
předsednictvo ÚV KSČ odložit proces na neurčito. Teprve po deseti letech
(1980)dostali obžalovaní vyrozumění, že ki procesu již nedojde … Píši o
„případu“ podrobně, abych ukázal, jak nesmírně daleko postoupil již k r.
1969 proces obnovy nezákonností a zvůle padesátých let, avšak i proto, abych
dokumentoval, že dějiny Charty 77, HOSu, Obrody, Občanského fóra, mají svoji
dost dávnou čestnou a důstojnou prehistorii.
Za této situace realizovali tehdejší vládci první
„normalizační“ skupinový proces raději vůči radikálně socialisticky
orientované, ostře protirežimně aktivní skupině, v níž vedle ing. P. Uhla
byli i jiní, dodnes svojí současnou politickou aktivitou známí lidé, jako J.
Bašta, I. Suk, I. Dejmal, P. Šustrová, J. Frolík aj. Uděleny velmi vysoké
tresty od 4 a ½ do 2 let. Nepochybně vládci a nikoli soudci určené.
„Politbyro“ zřejmě kalkulovalo tak, že ohlas procesu s méně známými lidmi,
navíc radikálně levicově orientovanými, nevzbudí takový odpor světové
veřejnosti, jaký vzbudil připravený proces se signatáři „Deseti bodů“.
Velmi brzy však došlo k dalšímu myšlenkovému a akčnímu
posunu vládců. Zatýkáním mnoha významných politiků pražského jara na podzim
1971 a v lednu 1972 a skupinovými procesy proti celkem skoro padesáti
velmi známým osobám v létě téhož roku, ústícími ve vysoké tresty (J.
Šabata a M. Hübl – 6 1/2 roku)dosáhly „normalizační“ represe sedmdesátých let
v Československu kulminačního bodu. Zřetelně se prokázalo, že čs. vládcům a
jejich kremelským pánům nezáleží na světovém veřejném mínění, a nejméně na
veřejném mínění světové (i komunistické) levice. Z bývalých členů ÚV
KSČ byli vedle V. Prchlíka odsouzeni
k vysokým trestům M. Hübl, Alfred Černý a z lidí, zvolených do ÚV na
XIV. vysočanském sjezdu, avšak potom do ÚV nekooptovaných, to byli Šabata aj.
Litera, kteří až do léta 1969 zastávali funkce členů předsednictev KV KSČ
Jihomoravského kraje a městského výboru KSČ v Praze. Na 20 měsíců odsouzen
člen MV KSČ v Praze K. Kyncl, několik měsíců vězněn člen ÚKRK KSČ, známý
historik K. Kaplan. Hlavní úsilí StB na zdokumentování činnosti „vnitřního
nepřítele“ se soustředilo proti „revizionistům“, tedy komunistickým
reformátorům z r. 1968. Nicméně za zaznamenání stojí skupinové procesy proti
nekomunistům (skupina kolem socialisty MUDr. Šilhana v Brně, mj. P. Wurm,
skupina brněnských evangelíků. Ze známějších souzených nekomunistů uvádím
zejména historika J. Mezníka).
Navzdory mimořádně ostrým a v občasných vlnách se
zostřujícím perzekucím vznikaly již od počátku sedmdesátých let první politické
„samizdatové“ občasníky. Pod titulem „Pokrok“ vydávali občasník pozdější
členové Obrody J. Litera a J. Stehlík. Vycházely zde zejména politické analýzy,
při nichž participoval i pozdější předseda Obrody M. Hájek.
Jiný občasník vydával již zesnulý a pozdější Obrodě názorově
blízký historik M. Hübl, při participaci novináře Aloise Svobody. Ještě před
zatčením se mu podařilo vydat několik čísel, obsahujících hodnotné informace o
politice (i vnitřních rozporech) špičkové normalizační garnitury. Z tohoto
občasníku čerpaly i Listy, vydávané od počátku 70. let J. Pelikánem
v Římě, jakožto orgán čs. socialistické opozice. Samizdat měl ohlas i ve
spřátelené levicové cizině (Italské KS aj.).
Záslužnou práci představují na začátku sedmdesátých let díla
čelných představitelů pražského jara. Především uvádím J. Smrkovského, který
v dopisu Brežněvovi kritizoval poměry v „normalizovaném“ Československu a
požadoval přehodnocení politiky SSSR a KSSS vůči němu. Texty, určené pro
sovětské stranicko – státní vedení se promítly i do Smrkovského textu –
rozhovoru s levicovým italským Il Giorno – Vie nuove z r. 1971,
zčásti i do memoárů, jež pod titulem „Nedokončený rozhovor“ vydaly Pelikánovy
„Listy“. Za připomenutí stojí i tehdejší dílo Z. Mlynáře. Ten k r. 1974
ukončil práci, původně pod pracovním titulem „Teorie a praxe pokusu o reformu
politického systému socialismu v Československu r. 1968“ (později vydáno
v Indexu Köln am Thein). Autor přesvědčivě dokazuje, že u nás byla
složitá, avšak nikoli „kontrarevoluční“ situace a – adresováno též Brežněvovi
-, že intervence byla osudovou chybou, prohlubující krizi socialismu.
Z prací pozdějších členů Obrody vyniká studie „Československý problém“
(též v Indexu vydal právník a politolog F. Šamalík pod pseudonymem A.
Ostrý). Věcně a kriticky hodnotí stanoviska reformně komunistické stranicko –
státní špičky i komunistických a nekomunistických reformních intelektuálů
v období „pražského jara“ i „realistický skluz“ pražského podzimu, zimy,
jara 1969.
V průběhu sedmdesátých let připravují a píší
pozoruhodné studie, doma i venku publikují mj. V. Kadlec, Č. Císař, R. Zukal,
J. Šabata, J. Hájek, V. Slavík, L. Kohout aj.
V této souvislosti je na místě i poznámka
k činnosti A. Dubčeka. Zejména proto, že naše soudobá pravice nejvíce a
adresně útočí právě proti němu, poukazujíc na jeho údajnou dvacetiletou
politickou pasivitu, odmítání spolupráce s disentem.
A. Dubček napsal rozsáhlý dopis Federálnímu shromáždění,
symbolicky datovaný 28. října 1974. Pod titulem „Dubček žaluje“ jej publikovalo
v dubnu 1975 zvláštní číslo římských Listů. Dubček zde věcně, ale přitom
mimořádně ostře kritizuje „normalizační“ poměry i tehdejší vládní garnituru,
jež je za ně odpovědna. Důraz dává na pošlapávání lidských a občanských práv
v Československu a solidarizuje se s obětmi nezákonných politických
procesů normalizační éry. Přesvědčivě zdůvodňuje, že režimní politika nesmírně
škodí mezinárodní prestiži země a věci autentického demokratického socialismu.
Dubčekův text, psaný o dva roky, dříve, než úvodní prohlášení Charty 77, sehrál
v dějinách našeho disentu právě svojí demokratickou i socialistickou
zásadovostí mimořádně pozitivní roli. Mimo jiné i proto, že podnítil i urychlil
sjednocování se protirežimní opozice – demokratické i socialistické – na
základně lidských a občanských práv, tak jak byla vyjádřena i v „třetím
helsinském koši“.
V té době, až do publikování Charty 77, nelze
v žádných disidentských kruzích, mimo bývalé reformní komunisty, podobnou
velkou publikační aktivitu zaznamenat. Ovšem s výjimkou početných
samizdatů literární povahy, zásluha to mnohých, a jmenovitě L. Vaculíka a
rovněž – často i v dost velkých nákladech tištěných – textů
s náboženskou, především katolickou tématikou.
Největší ohlas a politický vliv, zejména na intelektuálské
opoziční kruhy, měl z tohoto autorského okruhu dopis Václava Havla dr.
Husákovi. Dlužno poznamenat, že, dík zahraničním masmédiím zapůsobil na část
naší veřejnosti podstatně více, než text Dubčekův, jemuž zahraniční masmédia
moc pozornosti nevěnovala, takže o jistou popularitu Dubčekova textu se
zasloužil nejvíce dr. Husák, který naň razantně zaútočil, zejména
v projevu v Pardubicích. Rozumí se, že v skrytu pracoven
vznikala pozoruhodná díla. Za všechny jmenuji práce filosofa Jana Patočky,
literárního historika Václava Černého, filosofa Milana Machovce, pozdějšího
člena Obrody. Myšlenkově bohaté byly i práce autorů protestantského,
evangelického zaměření, zejména brněnských, ale i stejně orientovaného filosofa
L. Hejdánka.
d) Demokratičtí
socialisté v Chartě 77
Této podkapitole předesílám, že v sedmdesátých, a ještě
více v osmdesátých letech docházelo k závažné názorové diferenciaci
původních reformních komunistů. Jistý zlomek z nich přešel až na pozice
křesťansko – sociální (šachista Pachman prototypem), jiná, početnější skupina
na pozice liberálně demokratické (z předních jmenuji P. Pitharta, později J.
Dienstbiera, kteří v současnosti jsou čelnými představiteli OH), posléze
pak asi nejpočetnější skupina se rozličnými tempy a peripetiemi přibližovala
pozicím stran socialistické internacionály.
Nicméně nejvýraznějším rysem politického vývoje disentu
v létech 1973-76 není vzájemná distanc, nýbrž všestranné sbližování, jež
má ovšem především politicko – taktickou, nikoli politicko – názorovou povahu.
V takové situaci se zrodila Charta 77.
V první vlně signatářů Charty 77 představovali
z víc než 240 podpisů přes polovinu bývalí členové reformující se
komunistické strany, i když v době vzniku Charty byli již, jak naznačeno výše,
značně názorově diferencováni. Taktéž v druhé vlně, jež představovala
kolem 200 podpisů. Budoucích členů Obrody bylo jen v první vlně signatářů
Charty víc než dvacet. Za zaznamenání stojí, že skoro totálně absentovali
antikomunisté, oběti perzekucí padesátých let. Přiznal to (RP – 4.5.1993) i S.
Drobný, předseda Konfederace politických vězňů a vysvětloval, že tomu tak bylo
vzhledem k jejich stále trvajícím intenzivním sledováním a perzekucím,
jakož i vzhledem k tomu, že mezi signatáři Charty bylo příliš mnoho
komunistů, kdysi, v padesátých letech spoluodpovědných za pronásledování
nekomunistů. Rovněž z Klubu angažovaných nestraníků, založeného
v průběhu r. 1968 bylo možno registrovat jen velmi málo signatářů Charty
(nejvýznamnější byl poslanec České národní rady R. Battěk). Omluvou jistě
závažnou, pro tyto lidi je jednak většinou pokročilý věk, jednak že mnozí
významnější po srpnu 1968 emigrovali.
Nicméně nutno konstatovat, že mnozí z těch, kdo nyní nárokují uznání
třetího, protikomunistického odboje, neparticipovali na hnutí protirežimního
odporu právě v době 1970-89, kdy byly zajisté větší šance na jeho úspěch,
než v letech padesátých! Tohoto odboje, jakožto antistalinistického,
demokratického se aktivně účastnili přemnozí z těch, kdo do politiky po r.
1945 vstupovali s ideály spravedlivé, socialistické, demokratické
společnosti a kdysi naivně věřili (s P. Kohoutem), že „Zítra se bude tančit
všude, až naše vítězné vlajky rudé na stožáry světa vyletí!“ Vyčítat jim, že
zůstali věrni ideálům mládí a přitom vystřízlivěli z iluzí o charakteru
stalinistického režimu, nebylo a není spravedlivé a objektivní.
Lidé z pozdějších vln signatářů Charty, zejména
z mladší generace, nezřídka onomu původnímu chartovnímu jádru vytýkají, že
nevstoupilo, především vinou „exkomunistů“, do politického, ba mocenského
konfliktu s režimem. Že se pokoušelo o dialog s ním, jenž nemohl být
ničím jiným, než bezmocným monologem. Vždyť narážel stále na režimní odmítání
jakéhokoli dialogu a na jeho přepestré protichartovní diskriminační akty.
Takovéto pohledy jsou ahistorické, protože nepřihlížejí nebo
spíše nechtějí přihlédnout k objektivním okolnostem vzniku Charty.
Ti, kdo Chartu zakládali, z předních nekomunistů
jmenuji alespoň Patočku, Havla, Černého, Seiferta, Hejdánka, se shodovali
zajisté v názoru, že Helsinky představovali velkou šanci na uplatnění
„třetího koše“, rozvíjení a upevňování lidských a občanských práv. Obrana,
prosazování „třetího koše“ přestala být Západem považována za „vměšování“,
kteroužto myšlenku nadále drželi představitelé tzv. socialistické soustavy.
Nicméně Helsinky současně představovaly i uznání poválečných hranic, mocenského
statu quo, stávajících režimů. Proto se přední chartisté moudře (!)
neorientovali na mocenský střet s režimem. Proto většinově akceptovali
Havlovu myšlenku „nepolitické politiky“ (v podstatě iluzorní – bývalí reformní
komunisté ji nesdíleli). Opírajíce se o podporu pokrokové demokratické a
socialistické mezinárodní veřejnosti, upozorňovali především, že přemnohé akty
režimní politiky vůči občanům jsou v příkrém rozporu s přijatými
závazky, vyplývajícími z mezinárodních dohod, signovaných též
Československem. Nešlo tudíž o „nepolitickou politiku“, nýbrž o politiku par
excellence, která neustále před světovým i domácím veřejným míněním prokazovala,
že československá vláda a ji dirigující KSČ neplní, pokud jde o „třetí koš“
z Helsinek, závazky, jež na sebe vzala.
Ovšem pokusit se v našich tehdejších podmínkách o
vymáhání realizace lidských a občanských práv politickým nátlakem, někdy i
odporujícím ať sebehorším zákonům republiky, bylo odsouzeno k nezdaru, ba
k sebelikvidaci Charty. Režim by takovéto postupy Charty jen uvítal.
K častému poukazu mladších radikálů v Chartě na
„polský vzor“ nutno poznamenat: u nás byla v r. 1977 i dlouhá léta následující
naprosto jiná situace, než v Polsku, kde Gierkův režim nebyl s to
korumpovat valnou část národa „gulášovým socialismem“, jako režim husáků a
bilaků a musil čelit permanentně propukajícím a stále masovějším dělnicko –
intelektuálským revoltám.
Z úzké spolupráce rozvážných a tolerantních, přitom
zásadových demokratů v Chartě, z umění plodných kompromisů mezi
různými světonázorově i politicky rozličnými proudy, se rodila přemnohá, i
osobní přátelství, utužovaná i nezřídka i společně sdílenými osudy vězněných i
jinak perzekvovaných signatářů.
Nicméně vztahy mezi jednotlivými proudy, vytvářejícími
Chartu, nebyly nikdy bezkonfliktní. Již při zrodu Charty vznášeli někteří
signatáři námitky proti politikům, zaujímajícím v padesátých letech vysoké
funkce a v nich mnohdy sektářské pozice, s poukazem na morální
čistotu Charty. Jejich námitky chartovní většina argumentovaně vyvrátila (někdy
i poukazem na biblický příběh přeměny Šavla v Pavla, jak učinil kupř.
evangelický kněz M. Reichert v případě napadeného P. Kohouta). Většina
aktivních signatářů z demokratických kruhů hodnotila své „exkomunistické“
přátele podle skutečně vykonané protirežimní práce. Nemohla přehlédnout, že již
při tvorbě prvního prohlášení i pozdějších dokumentů Charty 77 (zejména věnovaných
ekonomicko – sociální problematice, státnímu, trestnímu a pracovnímu právu i
problematice nedávné historie) plodně participovala řada lidí, protagonistů
polednového společenského pohybu r. 1968, mezi nimi i pozdější členové Obrody,
či Obrodě názorově blízcí. Nepřehlédnutelná byla i skutečnost, že mezi prvními
mluvčími Charty 77 byl spolu s prof. J. Patočkou a V. Havlem i pozdější
člen Obrody prof. J. Hájek. Po zatčení V. Havla a po náhlé smrti J. Patočky
vykonával nelehké poslání mluvčího po dobu jednoho roku J. Hájek sám.
Ovšem intenzivní aktivita právě bývalých reformních
komunistů zase vyvolávala podezření, že usilují o prosazení své „vůdčí role“
v Chartě tak, jak na ni „byli zvyklí“ při svém minulém působení
v KSČ: Důkazy pro toto tvrzení ovšem chyběly…
Jiní kritikové naopak upozorňovali na fakt, že někteří
z předních politiků osmašedesátého roku, jako byli Dubček, Černík, Císař,
Galuška a jiní Chartu nesignovali, čímž se separovali nejen od ní, nýbrž i od
svých spolubojovníků, nyní signatářů Charty 77 (F. Kriegl, B. Šimon, V. Slavík,
F. Vodsloň, J. a M. Hájkové, V. Kadlec, Z. Mlynář, J. Šabata, M. Kusý, J.
Litera, J. Hanzelka a V. Šilhán aj.). Nejvíc kritizován byl A. Dubček. Faktem
ovšem je, že se po celých dvacet normalizačních let s levicovou částí chartistů
a disentu vůbec, přes pronásledování režimem a jeho StB, plodně stýkal.
Současně si ovšem ponechával volné ruce pro své osobité a nezastupitelné
kontakty s evropskou levicí i pro sondování měnící se situace v SSSR.
To postupně přinášelo plody a bohatě se úročilo, zejména v osmdesátých
letech. Kdo má právo mu vyčítat, že v Chartě nespatřoval synonymum
protirežimního disentu? – Režim proti Chartě rozpoutal ostrou kampaň. Významné
místo v ní mělo tvrzení, že režimní „Poučení z krizového vývoje …“ se
ukázalo pravdivým: zejména v tom, že již v r. 1968, tím spíše
v sedmdesátých letech, jde o jednotné spiknutí mezinárodního imperialismu
a jeho domácích spojenců, buržoazních kontrarevolucionářů a pravicových
renegátů a revizionistů. Měl Dubček této kampani dodat svým podpisem Charty
novou munici?
Při tvorbě početných a mnohdy kontroverzních dokumentů
Charty 77 vznikaly dramatické i krotké konfliktní situace, někdy řešené
uvážlivými, rozumnými, jindy oportunistickými kompromisy. Ovšem odpovědnost za
dvě největší konfliktní situace, hodně zneužívané (jak jinak) orgány StB, nesou
jiní lidé, než bývalí reformní komunisté, vyvíjející se v demokratické
socialisty. Především jde o kontroverzní a problematický text „Danubia“
(pseudonym historika J. Mlynáříka), věnovaný odsunu českých a karpatských Němců
po r. 1945 a vydávaný v zahraničí, bez souhlasu tehdejších mluvčích za
dokument Charty 77. Za druhé jde o – rovněž kontroverzní – text „Právo na
dějiny“, vypracovaný úzkou skupinou integralisticky katolických historiků a stvrzený
z iniciativy tehdejšího mluvčího Charty 77 V. Bendy (další dva mluvčí byli
Ruml a Šternová), jako dokument Charty. Došlo k tomu v rozporu
s rozhodnutím, přijatém po špatných zkušenostech s textem Danubia, že
problematické texty budou vydávány s vysvětlující předmluvou mluvčích
Charty a to pouze jako texty diskusní.
Na hranicích sedmdesátých a osmdesátých let proběhla
k Danubiovu textu velice ostrá diskuse, zejména na stránkách pařížského
Svědectví a exilového Práva lidu. V zahraničí byl vydán (vedle rozsáhlého
textu „Bohema“) sborník s texty na podporu Danubia. Naopak, jiný sborník,
obsahující i texty jeho oponentů, vyšel doma pouze „samizdatově“, přičemž
většiny strojopisů se zmocnila StB.
V polovině 80. let zahraniční tisk a rozhlas
popularizovaly i „Právo na dějiny“. Přitom však zahraničí zcela ignorovalo
rozsáhlý dvojdílný sborník polemických statí proti „Právu na dějiny“ pod
titulem „Hlasy k českým dějinám“. Redigoval jej M. Hübl, L. Kohout, svými
studiemi přispěli kromě nich J. Křen, M. Hájek, H. Mejdrová, J. Opat, M.
Otáhal, P. Uhl, R. Malý, J. Mezník, F. Šamalík, J. Dienstbier, J. Šabata aj. To
nejnešťastnější a autentický běh dějin nejvíce zkreslující je v „Právu na
dějiny“ jednostranné velebení dějinné role Rakouska – Uherska, Habsburků, římskokatolické
církve a šlechty, jakož i ahistorické negování progresivnosti dějinného
procesu, vedoucího k formování demokratické Československé republiky
v říjnu 1918.
Vcelku však v Chartě převládala tolerance a rozumný
kompromis nad netolerancí a nepřekonatelnými konflikty.
Redakce: Doc. PhDr. Luboš Kohout, CSc.
Připravil: Dr. O. Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální hnutí jako svou 211. publikaci
určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, červenec 2007.
Webová stránka: www.ksl.wz..cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz