Wolfgang Michal
Berlín, 1995
N ě m e
c k o a p ř í š t í
v á l k a
I. O blížícím se
prušáctví
Doba se změnila. Kultura zdrženlivosti, která byla po dlouhá
desetiletí znakem německé zahraniční politiky, ustoupila novému myšlení plném
nároků. V roce 1992, kdy došlo ke skutečnému obratu v poválečné
politice, se vrací do německého myšlení arogance.
V tomto roce neodvolatelně končí vnitronárodní, okolní
svět přehlížející debata: dnes v ní pokračuje v zapadlých fejetonech
již jen pár básníků a dva nebo tři Prušáci. V roce 1992 se obrací národní
diskuse směrem ven a přejímá ideje imperialistického myšlení. Nepřehlédnutelným
znamením je výměna paradigmat: Od národní identity se národní myšlení obrací
k národním zájmům, od provincionálního soustředění na sebe sama
k reálnému politickému pohledu na svět, od převahy vnitřní k převaze
vnější politiky. Od roku 1992 má Německo
své „životní zájmy“ všude na celém světě.
Bylo by proto nesprávné vidět hlavní nebezpečí v růstu
nového nacionalismu. Tím se již noví myslitelé dávno nezabývají. Ve své knize
„Až se Evropa probudí“ nemyslí již Peter Sloterdijk probuzení národní, ale
mocenské. Národní myšlenka ustoupila myšlence říšské. A Německo se opět cítí
příliš malým pro své veliké úkoly.
Po založení Německé říše tomu nebylo jinak. Ani tenkrát netrvala národní soustředěnost
dlouho. A jen několik let po sjednocení Říše začali Němci nově definovat své
vnější politické zájmy, směrem k budování velké říše. Neboť myšlenka na
plně národní stát nemá Německu žádnou tradici. Skutečnou německou touhou je
žádat víc. Léta 1878 až 1879 přinesla změnu: Dvojspolek s Rakouskem
pohřbil myšlenku na středoevropskou říši. Dnes
přináší představa o Německu jako jádru Evropy základ nového expansionismu.
Neboť vášniví obhájci spojené Evropy zdaleka nepřemýšlejí vzdát se moci, ale
naopak ji rozšířit. Sledují tím středoevropskou politiku říše císařské i
předběžné představy Hitlerova úsilí o
životní prostor. Konstantou suverénní německé politiky je nikdy neuznávat
hranice. Kdo v tváři tvář těmto tradicím hovoří pouze o nebezpečí
normalizace nebo o německém riziku, podceňuje stav věci.
Je příznačné, že v Německu
není národnostní myšlení nikdy spojováno s demokracii, jak je obvyklé
v západních zemích, ale výlučně
s mocí. „Strach z moci“, „Ústřední moc Evropy“, „Světovou velmocí
proti vlastní vůli“, - tak se nazývají příspěvky německých historiků a
politologů k tomuto tématu. Žádá se
nová „vůle k moci“. Akademické snahy opakovaně vedou k výzvě
„Německo, probuď se!“. Veřejnost nasává „silný, čistý vzduch světových dějin“.
A ten, kdo k potěše historiků stejně jako před sto lety, posiluje mocenské
nároky Němců, působí výchovně. Po fejetonovém návratu takových autorů jako jsou
Carl Schmidt, Ernst Jünger a protagonistů konzervativní revoluce, objevují dnes
naši národní pedagogové ranné práce Maxe Webera, Friedrich Neumanna a Gustava
Stresemanna. Nacionálně liberální obrat již v Německu zakotvil.
To, co následuje, je ryzí prušáctví. V pozadí debaty
lze již cítit změnu: nepřátelství vůči ideálům jednání, sousedství a
rovnoprávnosti. A opodál stojí národní scéna, která vidí v mocenském
státě cestu k uplatnění svých
siláckých tužeb.Zde bylo také do národní diskuse prosazeno slovo
„nezpochybnitelný“, pilně dnes užívané od prezidenta až po bulvární tisk. Trochu
snad k přátelskému připomenutí, nicméně s cílem budovat vědomí
nezpochybnitelného vlastenectví. Rovněž hanlivě míněný „strach Němců
z moci“, jež historik a vládní rada Gregor Schölgen tak rád používá,
prozrazuje libí vztah k nadvládě.
Veřejně se vyjadřuje lítost, že se stát pod vlivem médií
nechová jako muž, ale podléhá ženským pocitům tam, kde je třeba vážit národní
zájmy bez sentimentality. Téměř fyzický odpor je pociťován ke státu žensky
poslušnému a opatrovnickému, který postrádá autoritu, protože již není státem
patriarchálním a neplní svou výchovnou funkci jako ve své době.
Stát by měl být tvrdý, ale spravedlivý, střízlivý a přímý.
Lidská přání jsou přenesena na stát a stát se stává jakousi živou bytostí:
osobou, která si nárokuje moc ke svému sebeuskutečnění, moc bez jakýchkoliv
omezovacích přívlastků. To bylo již před sto lety poznávacím znamením německé
„geopolitiky“, která krátce na to dosáhla čestného uznání jako oficiální
státnická věda císařské říše. Stejně tak i dnes sotva najdeme zahraničněpolitický
úvodník, který by nebyl poznamenán alespoň nějakou stopou geopolitického
myšlení.
Opakované výpovědi o moci jsou ve skutečnosti jen výrazem
starého dělení světa na přátele a nepřátele. Bez něho se moc stává
bezúčelnou. Nasáváním přátelského a
nepřátelského myšlení prostřednictvím řeči o moci je německá společnost
militarizována a militarismus vede, protože všechny mocenské státy se chovají
stejně, k válce.
Friedrich von Bernhardi,
pruský generál a vojenský spisovatel, to doslova uvedl v roce 1912, když
předpovídal blížící se válku. Jeho spis „Německo a příští válka“ (Deutschland
und der nächste Krieg), vydaný po druhé Marocké krizi v hněvu nad váháním
císaře zahájit konečně válku, vyvolal v Evropě velký rozruch a vedl ve
Francii a Anglii k panice. Zahraničním čtenářům byla Bernhardiho kniha
důkazem o bezpodmínečné vůli Německa k válce.
Podstatná část spisku se zabývá podrobným rozborem německé
vojenské síly a nešetří obvyklými stížnostmi na změkčilost Němců, kteří se
stali národem až příliš mírumilovným. S odkazem na nacionalisticky
zfalšovaného Nietscheho čtou se široké pasáže knihy jako přehodnocení všech
hodnot, počínaje líčením míru coby lidsky nedůstojného živoření až po válku
jakožto jedině kulturně tvůrčí a charakter formující mravní sílu. Celá kniha je
vyplněna tehdy převládající filozofii dějin a práva, vycházejíc z práva
silnějšího a obsahující vše, co zahrnovala státní moc. Apoštoly tohoto myšlení
byli historik Heinrich von Treitschke a právník Rudolf von Ihering.
Rozhodující výpověď von Bernhardiho je v jeho velmi
aktuálně znějící kapitole „Světová moc nebo zánik“. Zaostření na jedinou
možnost „vše nebo nic“odpovídalo duchu
tehdejšího imperialismu. Bernardi viděl císařskou říši stát před osudovým
dějinným rozhodnutím: mimořádný přírůstek obyvatelstva a strmě narůstající
průmyslová výroba vyžadovaly nové prostory k osídlení, nové pracovní
příležitosti, nové surovinové zdroje a nové trhy. Na Dálném východě a na Dálném
západě se vynořily nové velmoci Japonsko a USA. Zajišťovaly si stále větší oblasti vlivu.
Nikdo, kdo měl oči k vidění, o tom nepochyboval. Jak však mělo Německo,
sevřeno mezi Ruskem,, Francií a Anglií, s těmito světovými mocnostmi
konkurovat.
Evropské mocenské uspořádání bylo třeba, podle Bernhardiho
upevnit a rozšířit. Jen vytvořením středoevropského svazu, vedeného Německem,
bylo možné dosáhnout rovnoprávného uspořádání světa. Především to znamená
prolomit zásadu evropské rovnováhy, která od doby Vídeňského kongresu byla
pokládána za svatosvatou. Avšak naprosto
neoprávněně, protože brání svobodnému vývoji Německa a slouží pouze anglickému
obchodu. Na to by se Německo muselo ucházet o své malé sousedy, a to „jen tím,
že své slabší sousedy poctivostí a silou naší politiky přesvědčíme, že jejich
samostatnost a jejich zájmy jsou nejlépe zaručeny připojením k Německu a
pod ochranou německých zbraní.“
Až by se toho dosáhlo, bylo by možné riskovat velký střet.
Žádnou jinou alternativu Bernhardi neviděl. „Musíme si být vědomi, že válce o své světové postavení se žádným
způsobem nemůžeme vyhnout“. A proto ji bylo třeba vést „za nejvhodnějších
možných podmínek“.
Jak dlouho to bude po znovusjednocení Německa trvat, než si
opět vybudují tehdejší mocenské struktury
a zajistí věcné důvody a nezbytnou argumentaci poukazující na nezbytnost
stejné války, jako byla ta v roce 1914.
Friedrich Naumann, vedoucí představitel německých liberálů,
tvrdil v roce 1915 ve své známé knize „Střední Evropa“, že „současná válka
začala již v roce 1876“. To bylo pět let poté, co Bismarck sjednotil říši.
Pět let po znovusjednocení Německa psali jsme rok 1995.
Proto byla napsána tato
kniha.
Na rozdíl od Bernhardiho objevuje se předložený text ne dva,
ale třicet nebo čtyřicet let před další válkou. Předcházím vývoji, protože mi
jde o ony příznaky, které Neumann ve své knize jmenuje a jejichž obrysy lze již
dnes odkrýt. Německo si rovná cestu
k nové válce.
Myslet tak daleko do budoucnosti namáhá ovšem představivost.
Široko daleko není vidět žádný císař Vilém, nejvýše nějaký Schäuble, Rühe,
Kinkel. Vzato ovšem z druhé strany: kdo by si byl myslel, že po
Bismarckovi bude následovat diletantský šašek a že, abychom uvedli další
vynikající příklad, Hitler, největší vojevůdce všech dob, promění svou knihu
„Mein Kampf“ ve skutek. Takové úvahy ponecháváme zpravidla minulosti. Muselo to
tak být, říkáme pak, když už je pozdě. Proto tvrdíme předčasně: dějiny Německa se opakují. A to je hlavní teze, vedoucí myšlenka této
knihy.
Události probíhají stejně jako po založení Říše v roce
1871. Znovusjednocené Německo chce
narušit evropskou rovnováhu. Neboť národní scénář Němců nemá za cíl uspokojení
demokratickým národním státem, ale vytvořením středoevropské velkoříše mezi
Francií na západě a Ruskem na východě. Tak tomu vždy bylo a bude. Je to nutkavý
sen Němců obnovit impérium Římské říše.
Program této mocenské
politiky je
jednoduchý a téměř stupidní. Jde o věčný trojskok: nejprve Evropa, pak svět a konečně válka. Tento program stojí na
nevykořenitelné představě o ohrožení, vyplývající ze zeměpisné polohy, a odtud
objektivně odvozené nezbytnosti stát se přední evropskou velmocí.
V roce 1871 následovala fáze stabilní evropské
politiky. Pak se rozvíjela dlouhá fáze evropského rozpadu, paralelně s ní
probíhala fáze světové politiky a
nakonec fáze přípravy k válce. Za Hitlera se vše odehrávalo přesně stejně.
Kolik let ještě potřebujeme?
Co je překvapivé, je skutečnost, že německé zájmy zůstaly po
léta a staletí stejné – jak politicky, tak geograficky. Neustále jde o jedno –
stabilizace Německa v Evropě,
ovládání Evropy, získání vlivu na východě, v Orientu, v Africe,
na Dálném východě. Mnozí mohou namítnout, že se časy změnily. Proti teorii této
knihy svědčí významné argumenty:
1) Němci se již nehodí k ovládnutí světa. Odvykli si a
jsou rozmazleni.
2) Mnozí si myslí, že ekonomické a politické sítě již
zamezí, aby již potřetí vztáhli ruku po světové moci.
Z druhé strany je však si třeba uvědomit, že Německo
mírovou cestou dosáhlo, co chtělo. Je uznávanou velmocí a mistrem světa ve
vývozu.
Německo je na cestě stát se světovou velmocí. Také Německá
říše potřebovala 25 let, než v roce 1896 mohl císař Vilém prohlásit, že „
z Německa se stala světová velmoc“. Teprve poté začala konkurovat obávané
a mocné Anglii.
Také nové Německo, až
se stane světovou říší, vyzve svého posledního rivala, Ameriku, k měření
sil. Dnes ještě Německo Ameriku potřebuje. Ruku
v ruce obě mocnosti chtějí zničit ruské impérium – vzít ho do kleští.
Amerika chce vládnout v Pacifiku a Němci Evropě.
Někdo by mohl namítnout, že po válce prošlo Německo
demokratizací, že návrat k prušáctví není proto již možný, 40 let
demokracie se nedá zvrátit.
K historii Německa
však patří nespokojenost, touha po větší a větší moci, touha vládnout tak jako
slepice vejci. Německo je zase zemí, kde „eros moci“ voní opět mužně.
Evropa na cestě
k německé nadvládě
„Slovo Evropa se vždy ozývalo z úst těch politiků,
kteří od jiných mocností žádali něco, co by se vlastním jménem žádat
neodvážili“. (Otto von Bismarck)
„Úspěch spojené Evropa je otázkou války a míru.“ (Helmut
Kohl)
Rozloučení se Západem
Posledním tabu poválečné doby je německo – francouzské
přátelství. Německo a Francie jsou,
přestože se drží za ruce, rivalové o nadvládu v Evropě.
Již krátce po pádu berlínské zdi se snažil F. Mitterand
znovusjednocení Německa blokovat. Snažil se ovlivnit Rusko a dosáhnout trvalého
rozdělení Německa. V prosinci 1989
řekl Mitterand v Kyjevě: „Oba německé státy musí respektovat rovnováhu
v Evropě. V budoucnosti by se jim nemělo dovolit dělat samostatnou a
společnou politiku.“
Mitterand vedl rozhovory s Garbačevem a M.
Tchatcherovou. Tvrdil, že pouze jednotná politika Londýna, Paříže a Moskvy může
vznik Čtvrté říše „udusit“ v době klíčení.
Vše dopadlo jinak. Německo se spojilo a dokonce přežilo své
úhlavní vojenské nepřátele – Rusko a Francii. Teď může Německo v klidu
přihlížet, jak se sousedé stávají slabšími a slabšími. Sovětské impérium
zaniklo. Následovat bude i zánik Francie jako velmoci.
Michail Gorbačov, ten uspěchaný reformátor („Kdo přijde
pozdě, toho potrestá život“.) i F. Mitterand, „kníže pomalosti“ („Času se musí
nechat čas“.), byli politickým zemětřesením ve střední Evropě stejně otřeseni.
Centrální systémy se roztříštily a Německo rozpoznalo svou šanci vklínit se do
„vakua moci“. Jeho politika ze začátku roku 1992 – uznání Chorvatska a
Slovinska – ukázala jasně, kdo vstal z popele a stal se vedoucím hráčem na
poli Evropy.
Ztráta vedoucího postavení v Evropě je pro Francii
„ranou do vazu“. Při parlamentních volbách v r. 1993 utrpěla vládnoucí
levice „největší porážku od dob Napoleona“.
Boj o moc mezi Francii a Německem se zostřuje. Neexistuje
otázka, na kterou by měly tyto země společnou odpověď. Již první návštěva
francouzského premiéra Eduarda Balladuera v Bonnu skončila krachem. Spornými se ukázaly otázky volného obchodu,
rozšíření Evropské unie, zavedení společné měny. Francie chce měnovou unii,
Němci tvrdou marku. Francie dělá opatření pro ochranu domácího průmyslu proti
levnému importu z Asie a východní Evropy. Němci ale zpívají chvalozpěvy na
volný obchod.
Společný názor chybí i v otázce Bosny a východní
Evropy. Zatímco Německo žádalo zrušení embarga proti Muslimům, hlasovala
Francie vzhledem ke svým zájmům na Balkáně proti. Zatímco Německo usilovalo o
rozšíření NATO i na východní Evropu, žádala Francie vytvoření Evropské armády a
zabývala se myšlenkou na vytlačení NATO z Evropy. „Když Německo říká hýje,
říká Francie hot.“ Protiněmecká nálada z léta 1993 přešla ve Francii ve
fobii. Jeden bývalý generál francouzského letectva řekl: „Helmut Kohl drží své
Germány v šachu, stejně jako Bismarck v 19. století. Ale po něm
převálcují Němci opět celou Evropu od Königsberku na východě až po poslední
kout na Balkáně“.
Němci se radují z každého rozšíření Evropské unie.
Spatřují v něm zvětšení německé moci. Skandinávie a Rakousko jsou novými
vazaly Německa.
Francouzský velvyslanec v Bonnu Francois Scheer
informoval tisk o vystoupení ministra Kinkela, který hrozil Španělsku, že mu
zlomí vaz, jestliže bude dál bránit vstupu skandinávským zemím do EU. Scheer
prohlásil: „Německo chce rozšířené
Evropě vnutit svou vůli“. Po tomto rozhovoru byl Scheer pozván na ministerstvo
zahraničí a donucen svá slova odvolat. Tisk psal „o vlastní brance“ a všem bylo
jasné, kdo zvítězil.
Pařížský sociolog Alain Tauraine říká: „Dobré roky skončily
na jaře 1994. Jedna epocha dospěla ke svému konci.“ Francie se dnes nachází
v horším stavu než v roce 1968 za časů studentských nepokojů.
Sociální stát se rozpadá pod údery mezinárodní konkurence. Politika kolabuje.
Při evropských volbách získali socialisté jen 14,5 % hlasů.
I konzervativci s 25 % hlasů zůstali hluboko pod očekáváním. Spiegel
popisuje atmosféru Francie takto : „ Stačí jen jiskra. Nálada Francouzů je
labilnější než kdy jindy. Dech konce leží nad pátou Francouzskou republikou.3
miliony nezaměstnaných, z toho 25 % mládeže. Rolníci se bouří, státní
úředníci demonstrují.“ Stává se Francie nemocným mužem Evropy? Zájmy Francie
neleží na západě, ale na jihu a především v Bosně. Tam se západní mocnosti
dávno rozdělily na dva tábory – na francouzsko-anglické bratrstvo na podporu
Srbů a Ruska a na americko-německou zájmovou společnost podporující Muslimy a
Turky.
Připojení Rakouska k EU a výhled rozšíření EU o státy
východní Evropy vedl v Paříži k debatě o vytvoření osy Berlín – Praha
– Vídeň. Pohyb této osy „prohloubil“ staré francouzské sny o Středozemním moři
a Africe.
Když americký prezident B. Clinton navštívil v roce
1994 Berlín, chválil znovu osu Washington – Bonn. V této souvislosti
L´Humanité konstatovaly: „Kohl byl od Clintona jmenován pánem Evropy.“ Taková
je nálada ve Francii. (Pod tlakem okolností část francouzské mocenské elity
vzala postupně na vědomí nové mocenské postavení Německa. –red.)
Bývalá premiérka Velké Británie M. Thatcherová nevěnovala do
podzimu roku 1989 anglicko – německým vztahům žádnou pozornost. . Poté však při
slově „sjednocení“ slyšela houkat sirény. Na rozdíl od Gorbačova a Mitteranda
byly jí důsledky německého sjednocení okamžitě jasné. Stejně jako jednomu
z jejích předchůdců Disraeli, který v únoru 1871 řekl: „Sjednocení
(Německa- red.) znamená úplnou změnu Evropy.“
Železné lady se přes všechno úsilí nepodařilo přesvědčit
Gorbačova, že jeho proněmecké názory a jednání podkopou jeho autoritu
v Rusku. Stejně bezvýznamné bylo její jednání s Mitterandem, který
německou realitu vzal postupně na vědomí. Nepodařilo se ho přesvědčit, že má francouzsko – německou osu „vyhodit do
vzduchu“ a tím zachránit Evropu. Lady Thatcherová již tehdy jasně viděla,
že ve spojené Evropě se vliv sjednoceného Německa pouze zvýší, nikoli omezí. Lady Thatcherová prohlásila: „Německo je
jednoduše řečeno moc velké a mocné, aby na evropské hrací ploše bylo pouze
jedním z hráčů. Jenom úzká spolupráce mezi Francii a Velkou Británii může
vytvořit rovnováhu k síle Němců“.
Mitterand bohužel nepochopil. Lady Thatcherová začala proto
jednat sama, aby vyšlo na jevo, co Francouze a Němce dělí. V létě 1990 se
k ní připojil ministr obchodu Velké Británie Nicholas Ridley. Ten poskytl
rozhovor časopisu „Spectator“, který je velmi čten zejména konzervativní
inteligencí. Ridley doslova řekl: „Němci přebírají Evropu a Francouzi jsou
jejich pokojoví psíčkové. Evropská unie je gaunerským tahem Němců a Francouzi
jsou tak hloupí, že to nepoznali. A teď jsou pudlíky Němců. To jsme se naší
svrchovanosti mohli hned zříci ve prospěch Adolfa Hitlera.“
Na podzim roku 1990 měla libra hodnotu 3 DM a o dva roky
později, pod vlivem německé finanční politiky, klesla až na 2,5 DM. Prezident
německé spolkové banky Schlesinger mluví o „válce peněz“ To vše vedlo
k absolutnímu zmrazení anglo-německých vztahů.
V říjnu 1992 německý FAZ varoval: „Jestliže tři
největší mocnosti Evropy začnou znovu přemýšlet, která z nich je největší
a kdo je nepřítel zítřka, bude ve srůstající Evropě zaseto semeno rozpadu“.
V listopadu 1993 vábil Timothy Ash Němce: „My máme
s Němci více společného než Francouzi. Britové jsou pro úplnou
liberalizaci obchodu, jsou jednou z hlavních sil NATO, jsou pro rozšíření
EU na východ, podporují nejodvážnější sny Němců“. Zatímco Němci spojují
rozšíření EU na východ s posílením jejich evropské moci, Britové toto
naopak spojují s oslabením Německa. Nejlepší by bylo, tvrdí Britové,
rozšíření EU od Maroka po Tádžikistán. Pak by Němci měli plné ruce práce a
jejich kapsy by byly prázdné.
Stejně postupují Britové ve hře o rozšíření NATO dále na
východ. Němci si od rozšíření NATO slibují získat pozice korunního prince,
zatímco Britové doufají ve srážku zájmů Německa a Ruska. V takovém případě
by Anglie získala prostor pro sledování vlastních asijských zájmů. Jediným
problémem pro Brity jsou USA. Clinton jasně favorizuje Německo. Nový hrdina
britské konzervativní strany volá: „Zapomeňme na Evropu. Velká Británie není na
EU hospodářsky závislá. Dívejme se směrem k Číně. Na Dálném východě leží
mnohem větší zisky. Nechme Evropu Němcům a vezměme si svět.“. Jen Daily Expres
se ptá, kdo zastaví tažení císaře Kohla?
Rovnováha
prostřednictvím hegemonie?
Otřesení posledních tabu poválečné doby, osy Bonn – Paříž,
rozbití britského dogmatu o rovnosti sil, vytvořilo Německu jedinečnou pozici.
Během několika let se Německu podařilo vytlačit
Francii a Velkou Británii, světové mocnosti a vítězné mocnosti, své dva
největší konkurenty, na periferii.
Jaká je síla Německa v EU? Podíl Německa na průmyslové
výrobě, zemědělství a obchodu EU činí 36 %, což je mnohem více než společný
podíl Francie a Velké Británie. Je to dokonce 2,5 krát více než podíl 10 malých
států EU.
Věnujme se teď vztahu skandinávských zemí a Německa. Zatímco
Finsko ve druhé světové válce bojovalo po boku Německa, Švédsko dokázalo
obhájit svou neutralitu, v Norsku zůstává rozhodujícím faktem německá
okupace. Není proto překvapením, že Norsko se rozhodlo nevstoupit do EU. Pro
Finsko a Švédsko platí, co řekl jeden německý komisař EU Spieglu: „Skandinávci
jsou nám bližší než Francouzi a Britové. Nejblíže nám jsou Rakušané.“ Vzpomínky
na společný boj v zákopech během první světové války ožívají
v myslích především těch, kteří podporují Jörga Heidera, který sní o
sloučení Rakouska s Německem v duchu starého válečného
partnerství.Vídeňský Standart v tom vidí první příznaky obnovení starého
císařského spolku.
Ostatní Východoevropané, Poláci, Češi, Slováci, Maďaři,
Balkánci, Bulhaři a Rumuni dělají před Němci hluboké poklony, přestože ještě
nejsou členy EU. Skoro všichni v něm vidí svého dobrodince, a jestliže by
došlo k rozšíření NATO na východ, spolehlivého ochránce proti novému
ruskému imperialismu.
Že láska k Německu může dělat slepým, předvádí Polsko.
Vůbec jim nevadí, že kancléř Kohl a jeho
ministr zahraničí mluví „o našem ruském sousedu“, jakoby Polsko bylo počtvrté
rozděleno. Naopak, ze strachu před Východem přiklání se raději k Západu.
V září roku 1994 požádalo právě Polsko o zrušení ustanovení Charty OSN o
nepřátelských státech, namířeného proti Německu a Japonsku. Polský prezident
Lech Walesa řekl: „My nechceme spojené státy Ruska, nýbrž spojené státy
Evropy“. Poláci chtějí především dálnici ze Štětína do Istambulu a
z Berlína do Varšavy.
Za pět let bude Německo strojem, který mnoho potáhne i
popožene. Proto přání Východoevropanů
jsou tak velká, nechají se zlákat Evropskou unií jako děti vánočním stromkem.
Německo považuje rozšíření EU na východ za svůj ústřední úkol příštích let. Z hospodářského
hlediska je Německo pro 11 ze 14 partnerských států nejdůležitějším dodavatelem
a pro 12 států nejdůležitějším odběratelem. Zahraniční obchod Rakouska je
z 40 % zaměřen na Německo. Nejméně závislé na ostatních státech je
Německo. Jinak řečeno: s výjimkou Irska jsou všechny státy EU méně či více
závislé na Německu. Ve prospěch Německa, vedoucí síly Evropy, zatím vše běží
jako na másle. Pět let po sjednocení je Německo „zemí ve štěstí“.
Helmu Kohl je označován nejen za největšího sjednotitele
říše na vrcholu slávy, nýbrž básnicky i za „Věž na rovné krajině“ (FAZ).
V Německu vzniká stejná situace jako před Berlínským kongresem v roce
1878, kdy státníci akceptovali německou říši jako nový střed Evropy. Němcům
však toto uznání nestačilo. Chtěli víc, chtěli
moc. Tu chtějí i teď.
Co Německo plánuje? Navrhuje utvořit z Německa,
Francie, Holandska, Belgie a Lucemburska „jádro
Evropy“ se společnou měnou a politikou. Ostatní státy by jako satelity měly
obíhat kolem jádra. První protesty přišly z Itálie. Také Rakousko by rádo
patřilo do „elitního klubu“. Dá se germanizace Evropy ještě zastavit? O co
Němci usilují? Koncem roku 1993 řekla M. Thatcherová Spieglu: „Vy, Němci, nechcete zakotvit Německo v Evropě,
vy chcete zbytek Evropy zakotvit v Německu.“
Po roce 1871 nechtělo být Německo nacionalistickým státem,
nýbrž impériem podle římského vzoru. Také snaha vytvořit jádro Evropy vychází
z tohoto konceptu.
Návrh CDU-CSU o širší
budoucnosti Německa uvádí tři možné modely:
1) Evropa
Karla Velikého,
2) Středoevropsko –
říše Otty Velikého,
3) Německá střední
Evropa obou světových válek, tak, jak ji popularizovali Friedrich Naumann ve
své knize „Střední Evropa“ z roku 1915.
Začněme Evropou Karla
Velikého, která byla
největším komplexem moci od zániku Západořímské říše v 5. století. Když
byl v roce 800 francký král korunován římskou korunou, sahalo jeho
impérium od Atlantiku k Labi, od severního Německa k Římu, od
Barcelony po Budapešť, zahrnovalo Provence, Lotrinsko, Toskánsko, Sardinií,
Švýcarsko, Čechy a Moravu.
Kancléř Kohl považuje
tento model za nejpřijatelnější, a to z následujících důvodů: a) Za Karla Velikého
neexistovala ani Francie, ani Německo. b)
Těžiště říše leželo na Rýnu. c) Císař v říši zavedl společnou měnu,
stříbrný fenik, jenž byl předchůdcem ECU. D) Císař zavedl společnou úřední řeč,
jíž se stala latina. e)Východní politika císaře byla tak působivá, že jeho
jméno bylo ve všech jazycích synonymem pro slovo král.
Žádný div, že tato politika se stala pro Němce předlohou.
V roce 1994 napsal poradce kancléře Kohla, Konrád Sietz v Merkuru: „ Snažíme se vytvořit co nejdříve tvrdé
jádro Evropy – Evropu šesti zakládajících států.“
Co musíme zdůraznit je fakt, že Karel Veliký prosazoval svým
mečem humanitní cíle a šířil křesťanství. Jeho Evropa byla pevností proti
Arabům, Maďarům a pirátům.
Druhým modelem je říše
Oty Velikého, která
vznikla roku 962 v duchu tradic karolinské Evropy. Trvala do roku 1250.
Byla první říší střední Evropy, kde skutečně dominovali Němci. Skládala se
z Německa, východní Francie a severní Itálie. Sahala od Brügge do Záhřebu,
od Marseille do Lübecku. Otovi následníci ji pak rozšířili až po Krakov a Rigu,
ale i tato říše se rozpadla na tisíc kusů.
Třetí model pochází z doby kolem roku 1848.
Populárním se stal již v době 1. světové války, kdy vůdce liberálů, farář
Friedrich Naumann publikoval svůj spis „Střední Evropa“, kde zdůvodňoval
morálně, politicky a ekonomicky válečné cíle císařství.
Naumannův koncept vycházel z modelu Evropy Oty I., ale
vlivem světové války a změněné situace viděl
jádro Evropy v Německu a Rakousko-Uhersku. Naumann řekl: „To
nové nesmí přijít jako pád hory, má se rozvíjet jako dobro a pomalu srůst.
Nejdříve se musí utvořit jádro, aby mohla následovat další krystalizace.“
Naumannův cíl byl vnitřní trh mezi Severním mořem a Adrií,
v němž se prosadí německá přesnost, disciplína, vytrvalost, preciznost.
Tato střední Evropa měla být v jádru německá a používání německé řeči mělo
přijít samo od sebe. Neumann říká: „Kdo neroste, prohrává. To je smysl naší
historie. Bez střední Evropy upadneme do bezvědomí.“ Pod touto hrozbou je dnes
budováno „jádro Evropy.“
II. Svět
Strategická normalizace
Potom co Německo svou koncepci „jádra Evropy“ určilo svým
sousedům místo, je připraveno věnovat se
yyššímu poslání.. Zvýšená mezinárodní odpovědnost vyžaduje, aby Německo nevystupovalo pouze jako
evropská mocnost, nýbrž jako světová mocnost. Což znamená se postavit se na
společný stupeň, které již 50 let stojí zcela nejvýš. Rovnost s velkým
bratrem na druhé straně velké louže je dalším etapovým cílem německé politiky.
Dosažení tohoto cíle předpokládá, kromě jiného, i stálé
zastoupení v Radě bezpečnosti Organizace spojených národů. Mezi další
předpoklady tohoto vzestupu patří: armádní jednotky, které je možné globálně
nasazovat, dispozice s atomovými zbraněmi, němčinu jako světový jazyk a
vstup Berlína mezi světová města.
Bude-li Německo pilné a vytrvalé, dosáhne uvedených cílů
během příštích dvaceti let. I císařské
Německo potřebovalo 25 let, než mohlo Jeho císařské Veličenstvo zcela hrdě
prohlásit, že „z Německé říše se stala světová říše.“ Teprve potom se Německo
otevřeně postavilo svému nejobávanějšímu konkurentovi – Anglii.
Také nové Německo, až
se opět stane „světovou říší, vyzve Ameriku,
svého konkurenta, kterého miluje i
nenávidí, na souboj. V roce 1992 vznesl Klaus Kinkel nárok Německa na zastoupení v Radě bezpečnosti OSN. Členové
v tomto „nejexkluzivnějším klubu světa“, protože rozhoduje o bojovém
nasazení jednotek OSN i v Evropské unii. Chybí mu ještě postaví světového
policajta.
Uznání Německa na stálé zastoupení v Radě bezpečnosti
OSN by se prakticky rovnalo revoluci. Organizace spojených národů v roce 1945 byla vytvořena proti
nepřátelským státům, zejména proti Německu a
Japonsku. Jestliže teď po padesáti letech by se kozel měl stát
zahradníkem, znamenalo by to udělat konečnou čáru za druhou světovou válkou.
Návrat Německa, jako evropské velmoci do světové politiky,
ovlivní vývoj mezinárodních událostí, které se přímo či nepřímo Německa
dotýkají. Úsilí Německa stát se stálým členem Rady bezpečnosti OSN je
podporováno zvláště Anglií a Francií tak, jak tyto mocnosti v roce 1990 podporovaly jeho sjednocení.
Ruska a Čína projevují spíše určitou zdrženlivost. USA a generální
sekretář OSN Butrus B. Ghalí jsou pro
integraci Německa. Důvod je velmi prostý. OSN trpí chronickým nedostatkem
finančních prostředků, nutných k realizaci stanovených úkolů. I na mnohé
mírové mise chybí peníze. Protože
platební morálka jednotlivých členských států je špatná, je rozpočet OSN
krytý pouze ze 40%. Jen Německo plně a včas platí svůj členský příspěvek se 400
miliony DM ročně je Německo třetí největší poplatník ze 184 členských států.
Přináší do pokladen OSN více než někteří stálí členové RB, např. Anglie, Rusko, Francie, Čína.
Lehčeji dosažitelným cílem pro Němce je globální nasazení německé
armády. Golfská válka v roce 1991 motivovala OSN k zásadním změnám.
Úkolem OSN již není pouze obrana před agresí, ale i „ochrana životních zájmů“
všude ve světě. Tato změna, která je
vlastně novou strategií NATO, byla bez hlasováním parlamentů členských států
zcela akceptovaná. Značnou zásluhu na ofenzivním pojetí úlohy NATO má Manfred Werner, tehdejší generální sekretář tohoto vojenského uskupení.
Nové pojetí úlohy NATO umožnilo Volkemu Rühemu, ministru
obrany SRN, vydat již 26.11.1992 důležitý dokument, nazvaný „právní linie
politiky obrany“, který rozšiřuje
možnost bránit Německo i v Perském zálivu či na Sibiři.
12.7.1994 rozhodl Ústavní soud SRN o možnosti nasadit
německou armádu na území cizích států. Zdůvodnění tohoto „právního“ aktu bylo
jednoduché. Německá armáda může být nasazena kdekoliv na světě, aby ochránili
Německo před politickými škodami, které SRN vznikly, kdyby se tam odmítla
podílet na ochraně světového míru. V době, kdy uvedené akty byly
zveřejněny, byli němečtí vojáci již dávno aktivně činní v mnoha
v krizových oblastech světa. Důsledky jsou však ještě mnohem významnější
Z německé armády, která měla dosud, alespoň oficiálně, obranný charakter,
se stává armáda intervenční. Süddetsche
Zeitung napsaly: „Čtyřicetileté tabu padlo.“ Stern zdůraznil: „ Tímto
rozhodnutím o bojovém nasazení (německé armády –red.) na celém světě skončila
jedna epocha. Cesta pro Německo je volná.“
Klaus Kinkel prohlásil: „Teď jsme skutečně samostatní,
ulehčilo se mi.“ Již tři dny po uvedeném rozsudku rozhodl kabinet o rozšířeném nasazení německého námořnictva
v Adrii. Parlament akci pokryl velkou většinou hlasů (424 poslanců bylp
pro, a pouze 48 hlasovalo proti).
Němci se zabývají i řešením další, pro ně zvlášť důležité
otázky. Jak získat přístup k atomovým zbraním? Již první alternativa se
jeví jako slibná. K „jádru Evropy“ patří
vedle Německa i Francie. V rámci superstrátu, který by měl společnou
zahraniční i obrannou politiku, by Německo s Francii mohlo mít nejen
společnou měnu, ale mohlo by s ní sdílet
nejen zkušenosti, ale i jaderné zbraně.. Tato německá strategie vyvolává
ve Francii obavy. Baladu prosazoval nikoliv německo – francouzské jádro Evropy, nýbrž Evropu francouzsko – anglickou.
Cestu k jaderným zbraním Němci potřebují i
v plánovaném rozšíření NATO na východ. Tato strategie je sice
realističtější ale plná rizik. Především předpokládá dobré vztahy Německa
k USA. S Amerikou musí Němci jednat opatrně. Paříž smí Německo trochu
nakopnout. Přes Washingtonem musí však
stále ještě klečet.
Šance Německa stát se mocností, která „chrání „ ostatní země, jsou od doby rozpadu Sovětského svazu lepší
než kdy jindy. Rusové jsou unaveni, chtějí se z Evropy stáhnout. Do takto
vzniklého vakua se tlačí Němci. Pevně opřeny o Američany chtějí vzít ruské
impérium do kleští. Američané v Pacifiku, Němci v Evropě. To by byla
ta rovnost, po které Němci touží.
Němci jsou vytrvalí. Jak dlouhý je jejich dech,
dokazují v NATO i v OSN.
Dělají se nepostradatelnými. V této politice budou jistě pokračovat. Dál
budou platit čtvrtinu rozpočtu OSN, dál budou nabízet svou pomoc při všech
konfliktech, dál budou posílat pilné a schopné lidi do Bruselu.
1. ledna 1995 se stal předsedou vojenského výboru NATO Klaus
Naumann. Zaujal tak místo nejvyššího vojenského stratéga. V této významné
funkci se zřejmě bude starat, aby se Německo, kromě Boha, již nemuselo nikoho
bát. Němčina se pomalu stává třetí úřední řečí EU. Na mezinárodních jednáních
OSN a NATO není sice dosud o němčinu zájem. V NATO má jasně přednost
angličtina a francouzština. V OSN je zase upřednostňována španělština,
arabština ruština a čínština, což Němci považují za ponižující. V této
souvislosti jazykovědec Ulrich Ammon připomíná, že v letech 1890 – 1914
byla němčina celosvětově uznávaným jazykem vědy. Přes polovinu vědeckých
publikací vycházelo v Němčině.
V období mezi rokem 1900 a
1920 mluvil každý druhý nositel Nobelovy ceny německy. Teprve po světových
válkách musela němčina ustoupit angličtině. Dnes němčině duje nový vítr do
plachet. Je úředním jazykem pěti zemí, částečně užívaným jazykem v Belgii
a Itálii. Německy mluví miliony „gastarbeitrů“ z Turecka, bývalé
Jugoslávie a Řecka, menšiny v Rusku, Rumunsku, Kazachstánu, tisíce
vyučených dělníků v Německé demokratické republice z Kuby, Nikaragui,
Mosambïku a Mongolska. Přibývají i noví žáci ve východní Evropě., kteří
spatřují v němčině užitečný jazyk v ekonomické oblasti.
Helmut Glück v roce 1994 prohlásil: „Bonn konečně musí
dělat centrálně řízenou politiku v zájmu rozšíření němčiny. Němčina nesmí
vyklidit pole angličtině.“ Východní politika byla již od dob kolonizace
tradiční oblast němčiny. Němci založili první gymnázium v Rusku , další
německé školy v Petěrburku, Kyjevě, Oděse, Archangelsku a Tiflisu.
Východoevropská inteligence studovala ve Vídni, Berlíně, Lipsku. Na Karlově
univerzitě v Praze byla němčina vyučovací řečí. Snahu o rozšiřování němčiny nesmí příslušné státy vidět jako vměšování,
nýbrž jako snahu o normalizaci. „Němčina pro svět“ je novým heslem německé
kulturní politiky.
Co Německo, budovanému jako světová velmoc, ještě chybí, je
punc města, které by se vyrovnalo Paříži, Londýnu nebo New Yorku. Berlín se
tedy musí stát světovým městem. Koncem roku 1994 nastala v Berlíně
stavební exploze. Tam, kde stála jen zeď, rostě něco nového, velkolepého, co
bude reprezentovat všechny Němce. To, co pod vedením nejlepších architektů
roste mezi Postdamským náměstím a Alexandrově náměstím, má světu představit
styl nového Německa. Tento styl má být výrazně německo-pruský.
Poté, co se s Berlínem rozloučil poslední ruský voják,
považuje ministr obrany Volker Rühe za vhodné, aby se 3. říjen, německý státní
svátek, oslavoval vojenskou přehlídkou v hlavním městě. Podobně jak to
dělají Francouzi 14. července při přehlídce směřující k Vítěznému oblouku.
Rusko – nedohledný
prostor
Po pádu berlínské zdi to vypadalo, jakoby slavný spis
Emmanuela Kanta „O věčném míru“ se stal skutečností. Patnáct měsíců, až do
války v Perském zálivu, panovala nepopsatelná euforie. Helmut Kohl ve svém
deseti bodovém programu k obnovení jednoty Německa označil Konferenci pro
bezpečnost a spolupráci v Evropě (KBSE) za srdce evropské architektury.
Michail Gorbačov mluvil „o evropském společném domě.“ Ministři zahraničí Hans
Ditrich Genscher (SRN) a James Baker
(USA) snili o „evropsko-atlantické bezpečnostní
(obranné) společnosti od Vancouru až po Vladivostok. Společné všem těmto snům bylo jedno – Rusko – říše zla, byla přijata do okruhu
civilizovaných národů. Ale Gorbačov a Genscher, tehdy nejoblíbenější
politici Němců, koncem roku 1991 zcela nečekaně zmizeli z politického
jeviště. V roce 1992 začíná nový, jiný
čas. Začíná obnovením staleté rivality mezi Ruskem a Německem. Znovu spojené Německo hodlá Rusko vytlačit
z Evropy. Nemocný muž v Moskvě se proti tomu nemůže bránit (Putin
dneška,není Jelcinem minulosti-red.). Je přetížen i vnitřními problémy země, takže se zdá, že Německo má na východě
volnou ruku. Předvojem jeho úsilí je hospodářská politika. Více než 130 miliard marek Německo
napumpovalo do států bývalého Sovětského svazu a východní Evropy. To je
víc, než nabídly všechny ostatní státy společně.
V roce 1994 dosáhl obchod poprvé hranice 100 miliard
marek. Die Zeit mluvíl o „tažení
k vysněným trhům“. Padají i jiná hesla: „Průlom na východ“ nebo „operace
východ“. Drážďanská banka v celostránkových inzerátech uvádí dvojsmyslné
titulky: „K Polsku jsou si věřitelé zajedno“. V Ukrajině stojí němečtí
obchodníci a podnikatelé na startovní čáře.
Nápadné je, že německý kapitál se koncentrovaně zakupuje
v oblastech těch, které v dřívější době patřily pod nadvládu
Rakouska- Uherska a Německa, např. ve Slezsku, Maďarsku a v Čechách.
Berlínský vydavatel Wolf Jobst prohlásil, že Německo bude muset převzít klíčové
funkce v Maďarsku, v Čechách, na Moravě, ale především v Polsku.
Orientace těchto zemí na Německo je zásadně jednoznačná.
Seidler, který vydal deseti dílné monumentální dílo „Německé
dějiny ve východní Evropě“, jde ještě dál: „Až se překlenou potíže
znovusjednocení, ovládne Německo hospodářsky východní Evropu a touto cestou se
mu pravděpodobně podaří to, co se Třetí říši s několika sty divizemi
nepodařilo – totiž ovládnutí nekonečného prostoru mezi Bugem, Dněprem a Donem.
V lednu 1994 zformulovali čtyři poslanci CDU/CSU
program k tzv „Königsbergské otázce“ (Kaliningradu a jeho okolí –pozn.
red.) Připomínají návrh dřívějšího předsedy Německé banky udělat z oblasti
kolem Baltického moře zónu volného obchodu.
F.Pflïger, poslanec CDU/CSU, však vyslovil obavy, že by
se východní Prusko (součást Ruska, pozn. red.) mohlo stát oblastí napětí a tak
by se proces demokratizace a integrace střední a východní Evropy zastavil a
hospodářská asanace zemí bývalého východního bloku by se dramaticky ztížila.
Experti proto z tohoto důvodu připomínají, že řešení „Köngsbergské otázky“
nevyžaduje ruskou odpověď, nýbrž evropskou.
Rusové se cítí ukřivděni. Jsou názoru, že se s nimi
špatně jedná. Stěžují si, že větší část finanční pomoci západních států
směřovala především do východní Evropy a na ně se dostaly jen drobky. Rusko je považováno za ostrov přírodního
bohatství, který má být vykořisťován, nikoliv vybudován. Ruskému
zemědělství je export na západ ztěžován, a import technických výrobků rušen
zbytečnými kontrolami. Co bylo pro Rusko
obzvlášť ponižující, že se Německo rozloučilo s ruskými jednotkami jako
s částmi vítězné mocnosti druhé třídy, přísně separované od západních
spojenců. Prezident Jelcin prohlásil, že Rusko nežádá žádná zvláštní práva, ale
požaduje stejná práva jako ostatní evropské země. Přitom je Rusko světovou mocností, která musí být respektována.
Napůl prosebně, napůl výhrůžně usiluje Jelcin a jeho ministr
zahraničí o spolupráci Ruska, Německa a ostatní Evropy. V roce 1994
prohlásil Kozyrev, tehdejším ministr zahraničí, že kdo pochybuje o
rusko-německém partnerství, ten pokládá minu k základům evropské
stability. Přesto však izolace Ruska je již jasnou
skutečností.
V březnu 1994 zveřejnil bývalý americký bezpečnostní
poradce Zbigniev Brzezinski
Tezi, v níž se s ohledem na možné selhání
demokratizačního procesu v Rusku, žádá přezkoumání americké zahraniční
politiky vůči Moskvě.Vztah k Rusku
se změnil. Líbánky skončily. V létě
1994 se vznáší na Rusko největší kritika od časů Brežněva. Všude se
objevují ruští pašeráci částic atomových zbraní a způsobují paniku. Také extremismus červeno-hnědých, pod vedením
Žirinovského. Hitlera Rusů , nahání Němcům studený pot na zádech. Na konci léta
napsal Josef Joffe: „Rusko nemůže být integrováno ani v EU, ani
v NATO. Rusko musí zůstat venku.“ M. Gorbačov, dříve oslavovaný hrdiny,
zareagoval: „Kdo se pokusí Rusko izolovat, dostane se do potíží.“ Nastane
situace, před kterou západ varuje – nový ruský imperialismus může znovu
vzniknout.
Tři roky po rozpadu Sovětského svazu dosáhlo Společenství
nezávislých států svých starých rozměrů. S výjimkou baltských států přicházejí staří odpadlíci méně nebo více
dobrovolně zpět do náruče velkého bratra. Cíleným rozpoutáváním konfliktu na
Kavkaze, ve střední Asii a na Krymu, přerušováním dodávek nafty na Ukrajině a
Bělorusku, nasazením ruských posádek „k
zajištění míru“ v Azerbejdžánu, Tadžikistánu a Moldavii, jsou bývalé
sovětské republiky uvařeny do měkka.
Od listopadu 1993 platí následující vojenská doktrína. Bývalé sovětské republiky jsou považovány
za „blízkou cizinu“. To znamená, že jejich suverenita je ohraničena. Rusko
má v úmyslu násilně intervenovat, kdyby došlo k ohrožení ruské
menšiny nebo ruských vojenských základen.
To se může stát právě tak na Ukrajině, kde žije 12 milionů Rusů, jako
v Moldávii, kde ruská 14. armáda obsadila část země.
Pružně reagují Rusové ve východní Evropě. Na prostor mezi
Ruskem a Německem otevřeně prohlašuje svůj nárok mocný soused Ruska, Německo.
Proto Rusko se snaží působit k zachování stability v této části
Evropy. K tomu užívá
starokomunistickou variantu strategie. Ovlivňuje levicové síly. Exkomunisté, za
pomoci starých struktur, soustavnou mravenčí prací ovládli mnohé parlamenty.
S výjimkou České republiky, Lotyšska a Estonska, vládnou od Litvy na
severu, až po Bulharsko na jihu.
Další krok Ruska spočívá v ovlivňování
východoevropských států svou NATO a „evro“ skepsí. Tak se snaží držet západní
struktury co nejdále od sebe.
Stejně jako Francie a Anglie vidí Rusové své zájmy daleko od
Evropy. Čína je pro Rusko mnohem zajímavější než Evropa. Novými nejsou ani toto
myšlení, ani tato politika. J. Joffe v září 1994 napsal: „Politika nového
Ruska není odlišná od politiky Alexandra II. v 19. století, když Rusko ve
své nouzi hledalo spásu na jihu a na východě.“ Joffe jen zapomněl dodat, že
také dnešní německá politika není odlišná od politiky Bismarckovy. V době založení říše byly mezi Německem a
Ruskem ty nejlepší vztahy. Rusko vznik
německé říše umožnilo, protože se v průběhu německo-francouzské války
chovalo neutrálně. Německo pak bylo, potom co car svou Krymskou válku proti
Anglii, Francii a Rakousko-Uhersku prohrál, jediným přítelem Ruska na západě.
Alexander II. věřil, že si Němce vděčností zavázal na celé věky. Bismarck se
však nespokojil s úlohou juniora a hledal třetího partnera. Našel ho
v Rakousku-Uhersku. Tento svazek
tří mocností byl od počátku jen politickým, nouzovým řešením. Zájmy Rakouska a
Ruska se střetávaly na Balkáně. Když se Bosna, Srbsko a později i Bulharsko
postavily proti turecké nadvládě, využilo Rusko této příležitosti a vytlačilo
Osmanskou říši z Evropy. Výsledek války, který byl v roce 1877
potvrzen mírovou smlouvou, se nehodil ani Rakušanům, ani Angličanům, protože
Rusko po vzniku „Velkého Bulharska“, mělo volnou cestu ke Středozemnímu moři.
Obě mocnosti žádaly Bismarcka o pomoc. Bismarck věřil, že je schopný tento
těžký konflikt vyřešit. Nakonec se však
při jeho řešení ukázal jako příliš „malý“. Nestál, jak ubezpečoval, nad zájmy Balkánu. Stál uprostřed. Nakonec se
rozhodl pro Rakousko-Uhersko, nikoliv pro Rusko. Toto rozhodnutí podnítilo
„zákopového společenství“ a o 36 let vedlo ke světové válce.
Berlínský kongres v roce 1878 znamenal v mnohém
obrat. Zklamání nad „vyhozením“ z Evropy, blokáda německého trhu pro ruské
obilí, odmítání dalších půjček, to vše zradikalizovalo náladu v Rusku. Přestože
Alexander II. a jeho ministr zahraničí, stejně jako Jelcin a Kozyrev, se
snažili rusko-německé vztahy zachránit, bylo však již pozdě. Co bylo osudovým pro ukončení dobrých
rusko-německých vztahů? Orientace Německa i Ruska na jih. Německo se stalo
osamoceným v Evropě. Jeho zájmy směřovaly na východ a jihovýchod.
Střízlivou politiku Bismarcka vystřídala imperialistická politika císaře Viléma
II, nasměrovaná na Orient. Na Balkáně a v Turecku se střetly nejsilnější
mocnosti kontinentu, Rusko a Německo.
Orient
Ještě v červnu 1991, když už situace na Balkáně se
stávala téměř bezvýchodnou, pokusila se
Evropská unie všemi prostředky podpořit Jugoslávii jako jednotný stát. Prezident
komise EU Jaques Deloros lákal dohadující se strany programy okamžité pomoci,
nabízel půjčky několik miliard dolarů a rychlou asociaci země do EU: Přesto
Slovinci a Chorvati byli k neudržení. 25.
6. 1991 vyhlásili svoji samostatnost a
odmítli se zúčastnit jakýchkoliv jednání
o možné společné budoucnosti všech jugoslávských národů. Tím začala v Jugoslávii válka. Tím opět
byla nastolena otázka Orientu. Evropské
mocnosti se nedohodly na tom, co je nutné dělat. Velká Británie, Francie a Holandsko trvaly na zachování jednoty státu,
stejně jako USA a generální tajemník OSN.
Němci se však vyslovili pro uznání nezávislosti Slovinska a Chorvatska.
Stanovisko ostatních států se jim podařilo zvrátit. 15. ledna 1992 uznala EU Chorvatsko
a Slovinsko, Makedonie a Bosna následovaly. JUGOSLÁVIE ZANIKA. Válka o Bosnu
mohla začít.
24.5.1992 prohlásil německý ministr zahraničních věcí, že je
nutné srazit Srbsko na kolena. Tento
požadavek se brzy stal požadavkem veřejnosti. Jak k tomu došlo? V srpnu viděl celý svět vyhublé
postavy vězňů ze srbských koncentračních táborů. Na podzim se veřejnost
dozvěděla o masovém znásilňování muslimských žen Srby. V lednu 1993
vypracoval poslanec CDU Stefan Schwarz zprávu o pokusech na lidech, prováděných
jedním „srbským Josefem Mengelem“. V únoru 1994 přinesly televizní
stanice snad na celém světě drastické záběry roztrhaných mrtvol na tržišti
v Sarajevu. V dubnu svět
slyšel zoufalé volání o pomoc z obklíčeného Goražde. Podněcují se zprávy o
národnostních čistkách, o vyvražďování
národnostních skupin (nepoměrně méně byla veřejnost informována o zločinech
chorvatské a muslimské strany, pozn. red.)
Otázkou bylo, jak dostat tuto válku pod kontrolu. Mají do
bojů zasáhnout bojové jednotky NATO, mají být vytvořeny ochranné zóny, má být
dodržováno embargo nebo mají být na Balkán dodávány i těžké zbraně? Odpověď
byla dlouho hledána.
Wolfgang Schäuble v dubnu 1994 prohlásil: „Pro nás je
Bosna důležitější než cokoli jiného.“ Proč je Bosna tak důležitá? Nejde jen o
Balkán. Jde o celou Osmanskou říši. Bosna je jen místem řezu, na kterém jedna
světová mocnost jiné mocnosti odřezává cestu. Jedna chce ke Středozemnímu moři,
druhá k Perskému zálivu. Jednou mocností je Rusko, druhou Německo. Zde na Balkáně opět ožívá stará rivalita.
Německo opět sní svůj starý císařský sen o vytvoření Středoevropského svazku.
Společně s Rakousko-Uherskem , Bulharskem a
Turecko-Osmanskou říší, která zahrnovala Sýrii, Palestinu a Izrael, ústřední
mocnosti v čele s Německem téměř
dosáhly cíle sledované první světovou válkou. Vojensky a ekonomicky měl tento
obrovský podnik dosáhnout „Bagdádské linie“, která by umožnila vybudování
železnice z Berlína až k Perskému zálivu. Bagdádská linie měla světu
ukázat: vše, co leží nalevo i napravo od kolejí, je naše.
Tento německý plán měl
ale jedno slabé místo: S R B S K O. Tato malá země ležela jako časovaná
bomba na kolejích a ohrožovala projekt.
Také Rusko usiluje o svou zónu vlivu – od Moskvy až na pobřeží Středozemního moře.Také Rusko sní svůj
starý carský sen o „osvobození“ Konstantinopolu. V roce 1878 bylo Rusko
blízko svému cíli. S Bismarckovou pomocí však bylo zatlačeno zpět. Jestliže
však Rusko chtělo svého cíle dosáhnout, muselo odříznout Německo od Orientu. Do
cesty sledované Německem se dostalo Srbsko.Tak se dostala tato malá balkánská
zem do středu pozornosti dvou imperialistických velmocí. Německé a ruské sny na sebe narazily. Srbsko je v pravém slova smyslu
„křížem Balkánu“. Jeho poloha je důvodem, proč se v Bosně tak bojuje. Rusko
by bylo u cíle, kdyby Srbsko dostalo přístav Adrii. Díky této skutečnosti je
Albánie nezávislá. Evropské mocnosti ji považuji za závoru proti Rusku. Bulharsko, největší přítel Ruska na
Balkáně, nezískalo ze stejných důvodů
přístup ke Středozemnímu moři. Řecko, kulturou i jinak na Rusku vázané, muselo
proto vstoupit do NATO. Na oplátku toho měli Němci, po tom, co již
Chorvatsko a Slovinsko hospodářsky anektovali, vzdát se Bosny. Němci nesmí získat rozhodující vliv na trase,
která vede na Kavkaz nebo dokonce do Tádžikistánu, která odděluje Rusko od
teplého jihu., ale která především otevírá Německu možnost pro vytvoření ohromné ekonomické zóny
vlivu.
Jedním z těžišť německé
strategie, podobně jako za doby císařství, je bratrství ve zbrani s Tureckem. Vojensky Turecko patří
k NATO. Od roku 1964 vyvezlo
Německo do Turecka zbraně a válečný materiál v hodnotě 6 miliard DM. Od
rozpuštění Lidové armády Německé demokratické republiky je Turecko přímo
přecpáno zbraněmi z její výzbroje. V roce 1993 se SRN v obchodu
se zbraněmi dostala z 5. na 2. místo ve světě.
Celá turecká armáda byla vyzbrojena. Získala 2.400 tanků,
4.500 bojových letadel, 70 lodí, 51.000 vojenských vozidel. V průběhu
války proti Iráku dostalo Turecko v rámci „zvláštní pomoci“ ještě 1.000 nákladních
vozidel, 300 pancéřů, 5.000 kulometů, 100.000 granátů, 250.000 protitankových
raket, 250.000 kalašnikovů a mnoho desítek tun munice. Vše za 1,5 miliard marek. Obrana Ankaru dnes přijde na 1/4
státního rozpočtu.
Mnohé zbraně, které
dodávají Němci do Turecka, nasazují Turci proti Kurdům, což ovšem německou
vládu nijak neznepokojuje. Podle slov politika Křesťanskodemokratické strany,
Karla Lamerrse, pracujícího na ministerstvu
zahraničí SRN, je Kurdům úplně jedno, zda budou zabiti německými nebo
ruskými zbraněmi. Němci chtějí být důslední při dodržování lidských práv. Proto
při každém masakru, jako např. při kurdské slavnosti Nového roku, dodávky
zbraní zastavují. Bohužel však nejdéle na dva měsíce. Pak zbraně dodávají dál a ještě pilněji.
Turecko slibuje, že bude německé zbraně používat pouze v rámci NATO: Tento rámec se ale od roku 1991 rozšířil i na
boj proti teroristům. Zbraně spolkové armády, ale neslouží k potlačování
Kurdů ve východní Anatolii: Bohužel se dostávaly oklikou přes Istanbul i do Kosova
a tím do rukou bosenských Muslimů.
V obou směrech spolupracuje Německo a Turecko ruku
v ruce. Společně usilovali o nasazení jednotek NATO v Bosně, společně
chtěli zrušit embargo proti Muslimům, společně pěstují své vztahy
v Iráku.Zatímco se Turecko považuje za ochranou mocnost všech Muslimů na
Balkáně. Německo se snaží být mocností garanční.
Nejvýznamnějším cílem německé orientální politiky je svolání
druhého berlínského kongresu, na kterém, za předsednictví kancléře Kohla, by
byly vyřešeny všechny problémy Balkánu ve prospěch německých zájmů. Němci
chtějí před očima celého světa postoupit do ligy světové politiky. Německo by
se v uvedeném smyslu mělo stát zárukou míru.
Zůstává ještě jeden vzdálený cíl: Perský záliv. Zde chtějí
Němci vytvořit gigantickou zónu vlivu a
vývoje z německé milosti.
Süddetsche Zeitung položil též
otázku: „Nemáme také vitální zájmy na Blízkém východě?“
Mírový proces na Blízkém východě zrodil ty nejkrásnější
představy. Na mezinárodní hospodářské konferenci v Casablance v říjnu
1994 byl schválen investiční program, na kterém je možno vydělat miliardy.
Nejedná se pouze o stavby dálnic a tunelů pod Středozemním mořem, ale také o
stavbu železnice z Istanbulu do Káhiry. Oči německých bankéřů se
rozsvítily.
Nyní musí vymyslet, jak by vytlačili francouzskou a britskou
konkurenci z této německo-turecké zóny vlivu. „Bagdádskou“ železnici
chtějí stavět sami. A tak německá orientální politika dostává v mnohých
detailech obrysy, které již před sto lety vyznačili politici císařského Německa.
Tím by byla základní konstelace pro pozdější válku určena. Vytlačení Ruska, odklon od Anglie a Francie,
navazování kontaktů s bývalými zeměmi Rakousko-Uherska, spolupráce
s Tureckem znamená, že expanzivní německá zahraniční politika směřuje
automaticky opět na jihovýchod. Tam již dříve existovaly velmi vhodné podmínky
pro válku.
Ozbrojení „nemocného muže na Bosporu“ firmou Krupp a
reorganizace turecké armády německou vojenskou misí, přivedly Rusy již
v roce 1887 k jednoznačným závěrům, že cesta do Konstantinopole
povede přes Berlín, ovládaným bojechtivými německými generály a maršály.
Historie se opakuje. Již v tehdejší době používali
Turci německé zbraně k vyhlazování národnostních menšin. Tehdy to byli Arménci.
Při masakrech v letech 1895-1896 přišlo o život 200 000 lidí. Ani
tehdy to německou vládu nevyvedlo z klidu.
Afrika
Vítr naděje vane nad celou Afrikou. Konflikt mezi Východem a
Západem skončil. Vznikají tucty nových stran. Na své vlajky píší jen jedno
heslo – demokratizace. Doba starých diktatur končí. Nastává období svobody
projevu, shromažďování a svobodných
voleb.
Ekonomicky viděno je však toto období katastrofou.
Düsseldorfský obchodní deník v roce 1993 napsal: „Afrika prohrála na scéně celosvětových politických změn. Pomoc na
vývoj, kterou poskytovaly průmyslové státy, stagnuje. Klesá ochota investovat
v Africe. Veškeré peníze tečou směr východní Evropa. Klesající ceny
surovin ruinují státní rozpočty a ženou státní zadluženost do neúměrnosti.
Obchod, i sám obchod s Německem, představuje dvojmístné ztráty. Afrika je
opět „hladový kontinent“. Hospodářský, politický a strategický význam Afriky
tenduje k nule. Afrika je
kontinentem utrpení. V Angole, Libérií, Somálsku, Sudanu a v jiných
státech jsou lidé na útěku. Hledají
pomoc a úkryt před občanskými válkami. Stále více států slábne či se dokonce
rozpadá. Dosavadní humanitární pomoc nestačí. Proti hladu, suchu, válkám a
epidemiím lidstvo musí Afričanům více pomáhat. Má „bílý muž“ ochránit Afriku
před Afričany? Bílý muž je připraven!
Joachim Riedl zahájil v roce 1992 diskusi, ve které
zastával stanovisko, že Africe je nutno odebrat „svéprávnost“. Nepřenechávejme Afriku Afričanům! Postavte ji
pod kuratelu.! To byly jeho požadavky. V tu dobu přistáli Američané
v Somálsku.. Spiegel přinesl titulky : „Kontinent bídy – Afrika“,
Záchranou Afriky je běloch“. V dubnu 1993 je v časopise „Die Woche“
položena otázka: Má být Afrika opět kolonizována? Zatím jde jenom o otázku. Zatím
nikdo neuvažuje o německé jihozápadní Africe. Francie a Anglie si také nárokují
velký kus Afriky pro sebe. Sami Němci jim k tomu dodali odvahu. Před sjednocením Německa radili Francouzům:
„Starejte se o Afriku!“ Francouzi to udělali.
Nezapomeňme na Ruandu! V červnu 1994 zde intervenovalo
2 500 elitních francouzských vojáků, kteří vytvořili „ochranou zónu“.
Jihoněmecké noviny tento krok označili za nebezpečnou koloniální procházku.
Spiegel francouzskou intervenci dokonce označil za nejnebezpečnější vojenskou
akci západních mocností od vylodění Američanů v Somálsku.
V posledních třiceti letech intervenovala Francie
v afrických státech více než dvacetkrát, a to většinou ve prospěch
zkorumpovaných potentátů jako byl např. Mobutu a Bokassa. Při těchto akcích se jen velmi málo hledělo
na lidská práva. Přesto ministr obrany prohlásil, že Francie není v Ruandě
proto, aby hájila své zájmy, ale proto, aby zastavila vyvražďování
obyvatelstva. V současnosti má Francie v šesti afrických státech své
jednotky v počtu kolem 9 000 mužů. Se sedmi státy má Francie smlouvu
o vojenské pomoci. Devatenácti státům poskytuje značnou vojenskou pomoc. Kolem
8000 jejich vojenských poradců pracuje na kontinentě. Francie kontroluje
hospodářství celé západní a centrální Afriky. Kromě toho má monopolní postavení
v africké zóně franku. Gabun nebo Kongo mohou prodávat svou naftu pouze
přes francouzský koncern Elf Aquitaine. Již před čtyřiceti lety prohlásil
francouzský ministr pro kolonizaci F. Mitterand: „Bez Afriky nebude existovat
žádná francouzská historie 20. století.“ Toto opakoval i na 18. africko-francouzském
setkání v listopadu 1994. Jedinou změnou bylo, že z 20. století
udělal 21. století. Afrika by tedy měla, podle přání Francouzů, zůstat i
v příštím století „francouzským Harlemem.“
Otázkou je, co se stane, když i Němci objeví své vitální
zájmy o Afriku, např. o Namibii nebo Zaire. Co se stane, když Němci zjistí, že
je Francouzi a Angličané předběhli, aby se v Africe odškodnili za značně
snížení své moci v Evropě. Ještě dnes se Němci snaží světu namluvit, že
Německo nemá v Africe, stejně jako na Balkánu, žádné zájmy. Opakuji totéž,
co světu již v 70. letech 19. století tvrdil Bismarck. Říkal: „ Černý
kontinent – to je něco pro dobrodruhy, misionáře, vědce a blázny.“
ČÍNA – místo na slunci
V prvních letech po pádu berlínské zdi byla Čína pro
německou zahraniční politiku tabu. Krvavé události na náměstí Nebeského míru
v červnu 1989, které proběhly s vědomím čínského ministerského
předsedy Li Penga, mohly mít své opakování v Lipsku nebo v Berlíně.
Kdo do lidu nechá střílet, nemůže být nikdy partnerem k rozhovorům. Sama
„Mladá unie“ neviděla šanci na smíření s „vražednou bandou“ Li Penga.
Stanoviska morálky se však těžko srovnávají s reálnou
politikou a národními zájmy. Proto, když Němci o rozkvětu asijského
hospodářství a jeho trhu slyší, odsunují své morální zásady.
V listopadu 1992 odcestoval Klaus Kinkel do Pekingu
s úmyslem znormalizovat vztahy s nejlidnatější zemí světa. Když se
vrátil domů, prohlásil: „Vztahy jsou téměř normální“. Již čtyři měsíce poté
konstatoval ministr hospodářství Günter Rexrodt, že vývoz Německa do Číny
ohromně vzrůstá, v roce 1992 o 40 % a v roce 1993 dokonce o 100 %.
V německém zahraničním obchodě byla Čína v těchto letech jedinou
pozitivní výjimkou. Ani to však Německu nebylo dost. Jestliže chce obstát
v konkurenci s Francií, Anglií, Japonskem a USA, musí bojovat pěstmi.
A tak začalo mezi Německem a Čínou to, co se nazývá politikou velkých obchodů.
V listopadu 1993 odcestoval kancléř Kohl jako
představitel i německých hospodářských zájmů do Pekingu. Doprovázeli jej
němečtí průmyslníci i bankéři; Hilmar Kopper, šéf Daimler-Benz a Siemens. “Zeit“
v této souvislosti napsal, že podobná delegace ještě nikdy kancléře Kohla
při jeho zahraniční cestě nedoprovázela. Jen Vilém II. cestoval s podobnou
výpravou.
Nová politika Německa vůči Asií přináší zakázky
v miliardové výši, např. nová železniční trať z Pekingu do Šanghaje,
metro v Kantonu, atomové elektrárny, dálnice, letiště, telefonní vedení.
Číňané kupují jako posedlí. Chybí jim sice peníze, ale doufají, že najdou investory,
kteří nejen objekt staví, ale také sami investují, kteří stavby financují, a to
za použití úvěrů, které by Čína získala za výhodnějších podmínek. Li Peng za
potlesku „německého hospodářství“ vyslovil přání: „Doufám, že spolkový kancléř
prosadí výhodné exportní kredity.“ A tak financuje ministerstvo pro vývojovou
pomoc stavbu metra, kterou provádí firma Siemens, 350 milionovým úvěrem za
vysněných podmínek – splatnost do 40 let, 0,5 % úroku.
Také Francie a Japonsko bojují o přízeň Číny půjčkami. Boj
mezi firmami vyústil v boj mezi zeměmi. Pro Německo jako hospodářskou
velmoc, je spolupráce s Čínou životně nutná. Od této spolupráce závisí
úspěšnost vývozu a zaměstnanost. Čína se těší výjimečné pozornosti. 45 000
firem zahraničních podnikatelů bojuje o nejlepší zakázky. To je třikrát více
než v USA a to je také světový
rekord.
Žádný stát na světě neposkytuje zázemí tolika zahraničním
koncernům jako Čína. Žádný jiný stát neposkytuje takové gigantické zakázky.
V příštích letech chce čínská vláda vydat 2,5 bilionů dolarů na přestavby
infrastruktury. 90 miliard dolarů chce investovat do 1 200 nových letadel.
1,2 miliardy Číňanů hodlá vyměnit kolo za auto. Čína působí na investory jako opium.
III. Válka
„Náš národ se musí
učit, že zachování míru nikdy nebude účelem politiky, nebude a být nesmí .“ (Friedrich von Bernardi, 1912)
Strategická obchodní
jednání
Německo se připravuje
na válku. Prvním důvodem je ekonomický tlak. Pád komunismu změnil jak svět, tak i denní pořádek
sedmi vedoucích západních průmyslových zemí. Porady o světovém hospodářství,
které se konají každý červenec, se v minulosti zabývaly tématy jako měna,
nafta, státní dluhy. S ukončením studené války, stržením berlínské zdi,
jsou nové zdroje surovin, nové trhy, zájmem číslo jedna. Cílem je ovládnout
trhy Ruska, Číny a rozdělit si bývalý
komunistický koláč.
Otázka, zda Německo se
stane největší mocností Evropy nebo zda sestoupí mezi menší státy, musí být
rozhodnuta ještě v tomto století. Dosažení rozhodnutí o velmocenském postavení charakteru
Německa se usadila jako fixní idea v hlavách vojenské elity. Buď světová mocnost nebo porážka, Mezi tím
nic není.
Tato vojenská elita sama sebe chápe jako nejkvalifikovanější
skupinu v oblasti zahraniční politiky. Snaží se, aby Německo získalo větší
moc a stouplo tak na významu.A protože
jsou vojáky, vidí jedinou možnost – válku.
Cíle armády jsou
válečné cíle
Již v roce 1991 naplánoval nejvyšší představitel
německé spolkové armády generální inspektor Klaus Neumann úplné přezbrojení
armády, přeměnu armády obranné na armádu intervenční. 6.11.1992 nabyly
platnosti tzv. „linie obranné politiky“. Zdánlivě změna pod vlivem nově vzniklé
situace, ve skutečnosti revoluce.
Dosavadní nejdůležitější úlohou německé spolkové armády byla obrana
vlasti. Podle nové vojenské doktríny musí armáda zajistit ochranu národních
zájmů. A ty mají globální charakter, protože, jak zdůraznil Neumann, Německo je kontinentální mocností se
světovými hospodářskými zájmy. Německo má zájem na svobodném světovém
obchodu, na volném přístupu k trhům a surovinám v celém světě. To, co
je naplánováno, by bylo dříve označeno za imperialistický program, napsal
vojenský historik Wolfram Wette. V řeči „nového moderního myšlení“ se
uvedené cíle nazývají „rozšířeným programem bezpečnosti“.
Od roku 1991 je spolková armáda „přebudovávána“
v souladu s měnící se koncepcí NATO. Měla by být rozdělena na dvě
části. Na mobilní armádu s 300 000 vojáky, která by mohla být
kdykoliv doplněna o stejný počet rezervistů, a na rychlou útočnou armádu
s 50 000 vojáky, kteří by během třiceti dní mohli být nasazeni na
kterémkoliv místě na světě. Úkolem
mobilní armády, má být jako dosud, bránit vlast. Armáda rychlého nasazení bude
jistit zájmy světové politiky. Německá spolková armáda má být armádou kvalitně
vyzbrojenou, vysoce specializovanou a jednoznačně privilegovanou.
Pro tuto elitu nejsou manévry pouze „hrou na vojáky“. Tito
vojáci trénují za bojových podmínek. Cvičnými místy vojenských jednotek byly či
dosud jsou Irák, Kurdistán, Kavkaz, Turecko a Bosna. Další výcvikové tábory se
nachází v Somálsku, Ruandě, a Kambodži. Důležité je testování sociálních,
klimatických a geografických extrémních podmínek. Všichni, pozemní armáda,
letectvo, námořnictvo, musí získat zkušenosti. V roce 2000 budou tyto síly
tak vycvičené, že budou schopné efektivně zvládnout jakýkoliv úkol
v džungli, na poušti, v bažinách, pod vodou nebo na souši. Podíl
letectva a námořnictva v armádě rychlého nasazení je velký. Je to
pochopitelné. Německo se řadí mezi největší obchodní velmoci. 50 % jeho vývozu
a dovozu je uskutečňováno přes moře. Námořnictvo a námořní letectvo jsou síly
první hodiny. Včas ukázat vlajku znamená demonstrovat přítomnost. Námořnictvo
dostane v příštích letech novou výzbroj, včetně čtyř ponorek za 7,7
miliardy DM. Nejdokonalejším plavidlem německého námořnictva bude letadlová
loď, která bude moci transportovat 800 vojáků včetně těžké výzbroje na
nejvzdálenější místa světa. Vše stojí a bude stát hodně peněz, ale Kancléř Kohl
ubezpečil, že spolková armáda bude z jakéhokoliv šetření vyjmuta.
Cílem Německa je
evropská Asie a evropská Afrika. První fázi procesů vedoucích k dosažení
těchto cílů je vytvoření superstrátu Evropské unie. Ovládnutí EU Německem je
další fází, která postupně bude přecházet v třetí fázi.
Zatím je pro Německo druhá fáze nejdůležitější. Francie
nehraje v německých plánech žádnou roli. Německo je ochotné dělit se o
obrovskou moc s Ruskem, ale pouze za předpokladu, že role Německa zůstane
klíčovou. Německo nikdy nemělo strach z války. „Válka nám je svatá“,
napsal v roce 1912 Heinrich Classe. V září 1914 označil říšský
kancléř Bethmann Holweg za cíl války zajištění německé říše na západě i na
východě na všechny časy.
Za tím účelem musí být Francie tak oslabena, že už se jí
jako velmoci nikdy nepodaří vstát. Rusko musí být zatlačené od německé hranice
a jeho vláda nad neruskými národy zlomena. Během války se posunovaly německé
zájmy stále více na východ. Plánem bylo
rozdělení Ruska a tím oslabení jeho moci.
Ještě v červnu 1918 věřili Němci na svůj plán „Impérium Germaniae
.“ Turecko mělo posloužit jako most k Perskému zálivu, Afganistanu a
Egyptu.
Dalším konkrétním cílem Německa bylo ovládnutí Belgie a
Lucemburska. Výhodné smlouvy s Francií a Holandskem měly vést k izolaci Anglie.
K Německu měla být připojena i Litva, Estonsko a Polsko.
Součástí Německa se mělo stát i Rakousko-Uhersko, Rumunsko a Bulharsko.
Ovládnutí východní části Středozemního moře mělo donutit Řecko ke spolupráci s Německem. Tak měla
být zajištěna cesta k Suezskému průplavu.
V listopadu 1918 byl tento sen dosněn. Před 50 lety
selhal nový pokud podruhé. Roku 1992 vstává Německo opětně.
***
(Uvedené materiály jsou
pouze volným a částečným překladem publikace. Text neprošel řádnou jazykovou
úpravou.
Vydání: první – 1996, druhé 1998, 2007 – třetí. )
Překlad z němčiny
a redakce: prof. J. Rychlý
Připravil: dr. O. Tuleškov
………………………………………………………………………………………………….
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Historickou a dokumentační komisí
KČP jako svou 204. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Praha, únor 2007
Webová stránka: www.ksl.wz.cz. E-mail: Vydavatel@seznam.cz