Německá otázka dříve a dnes
Doc. PhDr.
Josef Groušl, CSc.
_________________________________________________________________________
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Historickou a dokumentační komisí KČP
jako svou 156. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací.
Praha, prosinec 2005.
1. Nepřátelská činnost Němců proti ČSR po roce
1918
Vznik
Československé republiky v roce 1918 neodpovídal strategickým zájmům Německa.
Němci, žijící v ČSR, se podle toho také chovali. Organizovali nepřátelskou
činnost proti ČSR, jejím občanům, zákonům a státní moci. Ačkoliv měla německá
menšina u nás všechny podmínky a práva jako občané ČSR, předáci německé menšiny
se chovali a jednali vůči ČSR nepřátelsky.
Hlavním cílem
německé menšiny bylo, aby vůči Čechům a Slovákům získala v ČSR dominující
postavení. Ihned po 28. říjnu 1918, kdy byl vyhlášen vznik ČSR, zorganizovali
Němci vojenský odpor proti československé státní moci. Spekulovali dokonce s
možnou vojenskou pomocí z Německa. V našem pohraničí vyhlásili samostatný
národnostně politický útvar "Německé Čechy". Tento pokus o rozbíjení
ČSR byl v zápětí československou státní mocí zlikvidován.
Rozbíjení
republiky a přivtělování jejich částí k Německu - to byl směr jejich
nepřátelské činnosti proti našemu státu. Nepřátelská činnost Němců v ČSR se ve
značné míře připravovala tajně. Tomu odpovídaly i formy a způsoby takové
činnosti a akcí.
V lednu 1922 vydal Nejvyšší soud
ČSR dvě důležitá rozhodnutí.
1.) Německá menšina a její spolky
i politické strany připravily a vedly školní stávku na Hlučínsku. Státní moc
ČSR akci označila za destruktivní pro ČSR. Nepřátelskou vůči školnímu systému v
ČSR, obsahu výchovy a přípravy žáků.
2.) Německá kampaň proti německým
občanům, kteří prodávali nemovitosti občanům ČSR. Byli označováni za
"zrádce německého národa", za činy , které jsou "zradou na
zuboženém německém národě" na konci první světové války (1914-1918). (Sb. Nejvyššího
soudu, č. 696/1922.)
V roce 1923
Nejvyšší soud ČSR řešil novou německou protičeskoslovenskou kampaň. Byla to
vyhraněná nepřátelská akce proti občanům ČSR. Její podstatu tvořila výzva k
německým podnikatelům, majitelům firem v ČSR, aby nepřijímali Čechy do práce,
aby Němci v ČSR - občané ČSR - odmítali nastoupit vojenskou službu, aby nikdy a
nikde se Němci nezúčastňovali vítání prezidenta ČSR T.G. Masaryka. Ani
nenakupovali v českých obchodech... Tyto akce také plně podporoval Svaz
německých zaměstnanců a další.
O zločinecké
politice Němců v ČSR svědčil i obsah německých časopisů, které vydávala v ČSR
německá menšina. Češi byli masově a veřejně uráženi, zesměšňováni a ponižováni.
Srovnávali je se zvířaty. Byli to"podlidé" - "nízká rasa". Skupiny
Němců žádali také Obchodní soud v ČSR, aby jim bylo v dopisech odpovídáno v
"některé kulturní řeči". Ne českým jazykem!! Němečtí podnikatelé
nepřijímali dopisy psané českým jazykem. ( Sb. Nejvyššího soudu ČSR, č.
1629/1922.)
Nová poznání
pro vládu a veřejnost ČSR o nepřátelské činnosti Německa a Němců v ČSR přinesl
rok 1924. Drážďanské neveřejné spolky Němců žijících v ČSR, jako např.
"Německé Čechy", " Německá Morava", "Sudety".....
přiznaly posléze nový program nepřátelské činnosti proti ČSR. Byl vypracován za
pomoci německé "Východní společnosti pro novou Evropu". Tato
společnost měla přímé kontakty na německé východní zpravodajské služby.
V tzv. novém
programu šlo o společný závazek Němců v ČSR - pracovat a všestranně působit pro
připojení území v ČSR, kde žijí Němci , k Německu. (Sborník Nejvyššího soudu v
ČSR, č. 1647/1924). Porady v Německu se konaly pravidelněji a přijímané závěry
byly konkrétnější a pro ČSR více nebezpečné.
Protičeskoslovenské
nepřátelské působení bylo pro nastávající období řízeno a koordinováno z
Berlína. Také z Drážďan. Jednalo se o vedení zákeřné psychologické války proti zákonné státní moci v ČSR. Pro přiblížení obsahu této
činnosti, tohoto druhu války,
uvádím některé hlavní myšlenky a teze:
- Němci v ČSR se musí osvobodit z
otroctví,
- Němci musí
usilovat o přivtělení území, která v ČSR obývají, k Německu,
- každý český pes musí být zabit,
- Čecha patří oběsit,
- český národ má mravní vady a
nemá budoucnost.
( Sborník Nejvyššího soudu ČSR, č. 1959/1924.)
Další
projekty uvedené psychologické války proti ČSR byly ještě více nepřátelsky
vyhraněné a vyostřené. Například:
- Česká škola není školou,
protože česká řeč nic neznamená,
- česká hudba nic neříká, německá
ano,
- na německých
slavnostech SLUNOVRATU bylo Československo ponižováno a ostouzeno před cizinci
v lázeňských městech v pohraničí,
- Němci se připojí k Německu,
- pamětní spis
výše uvedených spolků a jejich tajných poboček v ČSR, hovořil o
"utiskování Němců" v ČSR, o tom, že"Češi jsou barbary ",
- přístupy do
veřejných míst v pohraničí, jako např. restaurace, kina, zábavné podniky...
byly označeny vyhláškou "Čechům a psům vstup zakázán, povolen jen
Němcům", ( Sborník Nejvyššího soudu ČSR, č. 2;?79 /1924).
V průběhu roku
1926 došlo k upevnění spolupráce spolků německé menšiny na Opavsku a severní
Moravě s říšskými spolky v Německu. Tyto spolky v Německu s orientací na
"východní politiku" pořádaly v Německu tajné porady s německými
organizátory z ČSR. V roce 1927 vešlo ve známost, že vedení
"Sudetoněmeckého vlasteneckého spolku" se sídlem v Berlíně má za svůj
hlavní cíl - spojení Němců v ČSR s německou říší A. Hitlera. V tajném písemné
materiálu z roku 1927 se m. j. uvádělo: Bojující německá domovina se dočká
dne, kdy bude svobodným národem. O plánech a úmyslech budoucnosti musíme dnes
ještě mlčet. Osvobozením všech Němců ve středoevropském prostoru budeme i my
členy velkoněmecké říše. Nezapomínejte, že naše země, Čechy, Morava a Slezsko,
jsou starými říšskoněmeckými zeměmi...". Tak Němci žijící v ČSR
mysleli, tak se chovali a podle toho jednali.
Po nástupu
fašismu k moci v Německu, v lednu 1933 byla nepřátelská činnost Němců v ČSR
všestranně řízena a podporována z Německa. Už v roce 1933 byly "Letní
tábory" dospívající mládeže, Němců žijících v ČSR zaměřeny k nepřátelskému
postoji vůči ČSR. Nešlo jen o hanlivé přednášky, tiskoviny, propagandu. Skupiny
vybrané mládeže se učily zacházet se zbraněmi, měly pochopit, co jsou to
sabotážní řízené akce proti ČSR z Německa. Násilí a kult moci byly vykládány
mladým lidem jako vrcholné germánsko-německé tradice a přednosti.
V
letech 1936-1938 byly proti ČSR vystupňovány všechny druhy nepřátelských
akcí. Pátá kolona Německa v ČSR - Němci zde žijící - v naprosté většině
podporovali fašistické Německo, Hitlera a jeho program agrese směrem na východ.
V roce 1936 bezpečnostní orgány ČSR usvědčily například z vojenské nepřátelské
činnosti, špionáže a zrady 1.374 osob. Z nich bylo 213 německých státních
příslušníků. Ti řídili nepřátelskou rozvratnou činnost proti ČSR, zejména pak
na úseku vojenské a civilní obrany. O rok později - v roce 1937 - byla taková
činnost odhalena a prokázána u 1.572 osob. Z toho bylo 167 německých státních
příslušníků. V prvním pololetí roku 1938 bylo zadrženo 853 osob, které
prováděly nepřátelskou činnost proti našemu státu a jeho zájmům.
To byla jen
část uvedené nepřátelské činnosti Německa a Němců proti ČSR po roce 1918. To,
co se také dostávalo k řešení u Nejvyššího soudu v ČSR. Skutečnost byla ještě
širší a závažnější. Německá pátá kolona v ČSR byla nástrojem nepřátelské
politiky fašistického Německa. To vše vyvrcholilo diktátem proti ČSR z roku
1938, německou okupací, zahájenou vpádem německých armád do naší země 15.března
1939.
Nezapomínejme na tyto události.
2. DOKUMENTY
Vojenská kancelář prezidenta republiky
Č. j. 225 Dův. / 1941 Příloha ke Zprávám, č.140
Zápis o vojenské poradě u prezidenta republiky - dne
9.července 1941
.... " Prezident zahajuje poradu v 15,00 hod. tímto
proslovem:
Ježto jsme nekonali poradu od
chvíle, kdy Rusové se ocitli ve válce, chci se stručně zmíniti o této významné
události. Kladl jsem si často otázku, zda možno vyhrát válku jen ze západu, a
uvědomoval jsem si, že bez fronty na východě nebylo by to dost dobře možné. Teď
už ty starosti mám za sebou. Považuji věc pro nás fakticky za vyhranou. A tak
bude dobré, začneme-li pomýšlet na přípravy pro návrat".
Gen. Viest: "Prvý nápor
byl zastaven, Rusové se drží".
Prezident republiky:"Podle
zpráv, které máme, během 10 dnů skončí jejich mobilizace. Tyto dny jsou pro ně
stále kritické".
Gen Ingr: "Ano, počítám, že
koncem tohoto týdne končí nejkritičtější období. Plně neprorazili nikde".
Prezident republiky: "Ovšem
vzhledem k nim jsem to schvaloval. Myslím, že krise potrvá tento týden, ale tu
průraznost už nebudou mít. Po skončení mobilizace budou Rusové silnější".
Gen. Ingr : "Co působí
dojmem hříšného opomenutí je to, že nikde u Němců nebylo vyjádřeno hlavní
úsilí, jak lze soudit ze sestavy jejich sil".
Prezident republiky: "Počítali zřejmě, že nebude
odpor. Zasadili vše najednou. Zdá se, že je to fundamentální chyba, která se dá
těžko napravit....Churchill se mne tázal: Myslíte, že se Rusové budou vůbec
bránit? Pro nás to prakticky znamená, že ať už věci dopadnou jakkoli. Rusko
bude spolurozhodovat o míru. Jinak by se byli dostali při mírových jednáních
mezi Angličany a Američany se silným polským vlivem proti nám. 0čekávám, že se
nyní brzy dohodneme a že to poběží. Mluvil jsem s ruským činitelem a tento mi
řekl, že vlastní válka začne týden po skončení mobilizace. On to snad má z
Moskvy"....
Odmítnutí
žádosti voj. Egermeiera o propuštění z čs. armády:
Stanovisko Egermeiera a poslance W. Jaksche
k otázce vojenské služby "sudetských Němců":
Plk. pěch. Chodský: "Vojín
Egermeier přihlásil se k nám, byl zařazen u nás, u brigády. Pak řekl, že chce k
RAF. Když mu nebylo vyhověno řekl, že dokud nebude projednána otázka Němců se
zástupci demokratických Němců z Čech a Moravy, nebude sloužit. Dopis téhož
obsahu dostalo pak MNO od poslance
Jaksche.
Generál Ingr:"Přihlásil se
bezvýhradně, nastoupil, konal po nějakou
dobu řádně svoji službu. Pak jakschovskou agitací byl
ovlivněn a nechce sloužiti. Řekli mi to tři zástupci těch ostatních Němců,
protijakschovských. Jaksch je falešný, chce jaksi uchrániti Němce v nejhorších
dobách pro německý národ ve válce, v nitru je však Velkoněmec a až by uplynula
nějaká doba po ukončení války, chtěl by hrát úlohu nového Henleina".
Prezident republiky:"Dostali jste dopis od
Jaksche. Chtěl bych jeho kopii".
Plk. Chodský: "Egermeier
dostal tu svoji žádost napsanou přímo z Londýna, kde mu byla připravena. Zdá
se, že je to nastrčeno ze strany Jaksche".
Gen. Ingr: ..."Mě řekli ti
páni, že Jaksch chodí kolem těch Němců, vydává se za jejich zastánce a snaží se
na ně působiti poukazování na to, že jeho vlivem se režim zlepšil. Takovým
způsobem se u lidí prezentuje, ponouká je k dělání potíží, aby z toho vytloukal
pol. kapitál".....
Dokument "VOJ. III-l, K č.j., 437/ dův./40"
--------------------------------------------
"Karel
Salz, národnosti německé, čsl. stát. příslušník (cest.
pas č. 1137 z 2.XI.1938, vydán policejním ředitelstvím Praha) přijel do Anglie
28.2.1939... žádá o povolení ke vstupu
do RAF.
Žádost svoji
odůvodňuje, že chce bojovati proti nacistům, ale ne v čsl. armádě, protože
nebylo dosaženo dohody mezi prezidentem republiky a posl. Jakschem. MNO jeho
první žádost vyřídilo v tom smyslu, že každý čs. příslušník musí míti ke vstupu
do cizích armád povolení prezidenta republiky podle branného zákona z roku
1927...
MNO
uvádí, že lidi podobného druhu nebylo by prozíravé přibírat do čs. armády.
Povolením vstupu do britské armády vymknou se z naší pravomoci a mohou případně
poškoditi dobrou pověst našeho odboje šířením nepravdivých zpráv.
Přiznáním
žadatele, že nemůže bojovati v čs.,
armádě, ukázal politické pozadí šířené z okolí poslance Jaksche. Tímto způsobem
se má působiti na naše příslušníky německé národnosti, aby se vyhnuli činné
službě v čs. armádě a vstupovali - když není jiného východiska - do služeb
britských. To může způsobit neklid a vření mezi našimi vojáky německé národnosti.
Nasvědčuje to také tomu, že v prostředí "sudetských Němců" není vůle
pro obnovení republiky v předmnichovských hranicích a že naši Němci pracují
"pro Grossdeutschland"...
Ze
skupiny Jakschovy vyšel popud, aby čs. státní příslušníci německé národnosti se
hlásili do služeb britských. Bojují jen proti nacismu, nikoliv proti Německu,
což vysvítá i z protokolární výpovědi internovaných v táboře Wimbledo, Stadion,
že cílem jejich boje je Grossdeutschland (záznamy má Intelligence Service).
Před pádem Belgie byl Jaksch v Belgii, kde agitoval mezi našimi Němci pro vstup
do britské armády. Dnes zase z popudu Jaksche dochází mnoho žádostí od našich
internovaných Němců o přijetí do čs. armády, aby se dostali na svobodu. Jaksch
jim slibuje, že potom stejně v čs. armádě sloužit nebudou..."
DOKUMENT
Trestní
oznámení na K. H. Franka
Karel
Hermann Frank, narozený 24. ledna 1898 v Karlových Varech, německý, dříve
československý státní příslušník, národnosti německé, bez vyznání (gottglaubig),
ženatý, otec pěti nezletilých dětí, syn Jindřicha a Pavly, roz. Eberhardtové,
t.č. v řádné vyšetřovací vazbě v Praze na Pankráci, zaměstnán byl po
absolvování střední školy a nedokončeném studiu vysokoškolském ve Vítkovických
železárnách, kde v době po světové válce spolu s býv. poslancem ing. Jungem
zakládá první místní organizaci pozdější NSDAP.
Vystupuje
již tenkrát jako propagátor hnutí, jehož obdobou se později stala Hitlerova
strana NSDAP, a tomuto svému přesvědčení zůstává věren, třebaže později
formálně členem strany nebyl. Z Vítkovicka se vrací do svého domova a po
vyučení knihkupectví v Lipsku zařizuje si nejprve v Lokti a pak v Karlových
Varech nakladatelství a knihkupectví. Při tom bojuje stále s finančními
potížemi, vyrovnává se s věřiteli a jeho finanční poměry se zlepšují, teprve
když Konrád Henlein přejímá toto nakladatelství se všemi závazky pro stranu SdP.
Když Konrád
Henlein předstoupil dne 1.října 1933 přeď německou veřejnost se svým
prohlášením k sjednocení Němců v československém pohraničí, zakládá Frank první
místní skupinu v Karlových Varech a osobně ohlašuje založení skupiny Henleinovy
a zároveň mu předává mezi stoupenci vybraných 10.000 Kč.
Když
Sudettendeutsche Heimatsfront převzala Frankovo knihkupectví, stává se týž
zaměstnancem strany, získává postupně vlivu, jest volen do Československého
parlamentu a stává se konečně Henleinovým zástupcem. Za své činnosti v SdP upravuje spolupráci německých národních socialistů,
členů bývalé DNSAP a SdP. Sám byl doznaně vždy
národně socialistického smýšlení. V době zvýšeného ohrožení republiky se
exponuje kromě Henleina nejsilněji pro připojení československého pohraničí k
říši, stává se po zřízení sudetské župy zástupcem župního vedoucího a
místodržitele, jest volen do říšského sněmu a po obsazení Československa
Hitlerem jmenován státním sekretářem a později státním ministrem v bývalém
protektorátu.
Vzhledem
k jeho činnosti činím na Karla Hermanna Franka trestní oznámení, že v době
zvýšeného ohrožení republiky sám a za spoluúčasti druhých osob vyzvídá a zrazuje
cizím činitelům, případně cizí moci, předměty, skutečnosti a opatření, které
mají zůstati utajeny pro obranu státu.
Činu toho se
dopustil tím, že jednak německému vyslanci v Praze, jednak Hitlerovi, jeho
zástupci Hessovi a tehdejšímu ministru zahraničních věcí Německa Ribbentropovi
podává informace o politických poměrech v Československu a o vyjednávání s misí
lorda Runcimana, čímž umožnil, aby Německo připravovalo odtržení zněmčených
částí republiky. Mimo to v druhé polovině září 1938 dává Richardu Lammelovi
příkaz, aby v Selbu a jiných místech Německa zřídil
špionážní ústředny a za pomoci tehdejších ilegálních organizací SdP v Československu a stoupenců strany sbíral vojenské
politické zprávy a tyto předával příslušným německým místům. Konečně jest jako zástupce
velitele odbojné organizace Freikorps odpověden i za významnou výzvědnou
službu, prováděnou touto organizací.
V úzké
spolupráci s touto výzvědnou činností jest příprava úkladů o republiku, které
se dopustil tím, že jako zástupce Henleina organizuje jednak členstvo SdP, jednak jednotlivé německé svazy, jako turnery, za tím
účelem, aby po potřebné průpravě se staly mocenským nástrojem SdP proti republice. Také tyto činy vyvíjí za úzké
spolupráce cizích činitelů a irredentistických organizací v Německu, jako VDA,
Volksdeutsche, Mittelstelle, NSDAP, SS, SA a HJ. Aby tato činnost mohla býti s
úspěchem provedena, přijímá od VDA a později od Volksdeutsche Mittelstelle
peněžité částky.
Když po
skončení těchto příprav a po známé Hitlerově řeči na sjezdu NSDAP v r. 1938 v
Norimberku se zdá mezinárodní situace pro provedení úkladů o republikou zralou,
přechází s Konrádem Henleinem a celou řadou vedoucích funkcionářů SdP do říše a organizuje tam irregulérní vojenské jednotky,
tzv. Freikorps, které pak podle rozkazu
Hitlera podnikají nepřátelské ozbrojené akce proti Československu s tím
výsledkem, že dochází po mnichovské dohodě k odtržení pohraničních krajů od
Československé republiky.
Ve
zmíněném Freikorpsu zastává Frank místo zástupce velitele, jímž byl Hitlerem
jmenován Henlein. Po zřízení sudetské župy jest v odměnu za služby prokázané
Německu přijat Himmlerem dne 1.listopadu 1938 do organizace SS a zároveň
jmenován Brigadeführerem. Postupně se pak v této složce stává Gruppen- a
Ober-gruppenführerem.
Zároveň je v
době zvýšeného ohrožení republiky, jak již uvedeno, zástupcem Henleina v SdP a později zástupcem župního vedoucího v Sudetech. Mimo
to podporuje a propaguje hnutí nacionálně socialistické v téže době různými
projevy a články, ve kterých jednak nabádá německé obyvatelstvo k vytrvání v
odporu, jednak vyhrožuje Čechům, kteří se s okupací republiky nechtějí smířit.
Když po
zřízení býv. protektorátu se stává státním tajemníkem a zároveň "vyšším
vedoucím SS a policie", získává bezprostřední vliv na výkon služby
bezpečnostní a pořádkové policie v býv. protektorátu a jest proto
spoluodpovědným za odesílání českých lidí do koncentračních táborů, na zákopové
práce a pod.
Ve funkci
státního tajemníka a později jako státní ministr provádí, popř. dává provádět
odesílání velkého počtu českého obyvatelstva na práce do Německa a organizuje v
rámci totální války zasazení Čechů do válečného průmyslu v býv. protektorátu a
k tomu účelu dává uzavírati řadu podniků, řemesel, živností atd.
Ve funkci
"vyššího vedoucího SS a policie" podpisuje bez řádného soudního
řízení celou řadu rozsudků smrti a dává příkaz k provedení těchto rozsudků. V
době stanného práva v r. 1941 a 1942 v této funkci potvrzuje rozsudky stanného
soudu, aniž by si dal předkládati příslušné spisy. Některé osoby byly stanným
soudem odsouzeny, aniž by byly před něj představeny, jedině na základě
spisovného materiálu gestapa.
Z doby, kdy
Frank byl státním tajemníkem, uvádím jako zvlášť zavrženíhodné a zločinné akce
popravu 9 studentů v r. 1939, vypálení obcí Lidic a Ležáků v r. 1942, jejichž
mužské obyvatelstvo starší 15 let, v Ležákách i ženy, dal popravit. Lidické
ženy dal odvézti do koncentračního tábora v Ravensbrücku a děti z Lidic i
Ležáků do Lodže a jiných míst dopravit, aby se odnárodnily a značná část těchto
dětí nebyla dodnes vypátrána.
Třebaže,
pokud jde o tyto akce, se odvolává, že vykonával jen rozkaz Hitlerův, je za ně
odpovědný. Sám o sobě dal rozkaz k vypálení jednoho domu v Zubří, protože
obyvatelé tohoto domu přechovávali parašutisty.
Při
případném výpočtu těchto hrdelních zločinů jest poukázati na to, že jak v
prvním, tak v druhém stanném právu, bylo porušeno ve značné míře právo
tím, že stanné soudy rozhodovaly a odsuzovaly případy spadající do doby před
vyhlášením výjimečného stavu, případně, že za trestný čin jsou trestáni smrtí i
nevinní příslušníci rodiny.
Za
svého úřadování se dopustil Frank také trestných činů proti majetku tím, že
nařídil rozpuštění českých organizací, jako Sokol, Junák, Orel a Čs. Červený
kříž, a jejich majetek dal zabavit ve
prospěch říše. Za takový čin nutno míti také nakládání s majetkem českých
vysokých škol, když v r. 1939 došlo k jejich uzavření. Frank také trpí,
podporuje a nechává provádět rozkrádání českých uměleckých sbírek, zabavování
majetku osob popravených a deportovaných Židů. Sem patří také všechny akce
směřující k ochuzování českého národa na poli hospodářském. Využívá tísně
vzniklé okupací a připouští, aby Němci, kteří se přestěhovali z říše na území
býv. protektorátu, obohacovali se ke škodě českého národa, a sám se alespoň
nepřímo obohacuje tím, že používá zabavené vily a movitého majetku.
Všechny tyto
trestné činy, jak za doby SdP, tak za doby okupace,
spáchal Frank za zvláště přitěžujících okolností, neboť místo aby hájil právo,
jak mu jeho postavení ukládalo, sám je nejhrubším způsobem porušoval, což
nemohlo zůstat bez vlivu na orgány mu podřízené.
V Praze dne 14. března
1946
Veřejný
žalobce u mimořádného lidového soudu v Praze
(Zpověď K. H. Franka, Praha, 1946, s. 184-186.)
DOKUMENT
Plný text
usnesení Poslanecké sněmovny ČR z 24. dubna 2002
Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky odmítajíc snahy o otevírání otázek
souvisejících s koncem a výsledky druhé světové války, vyzdvihujíc pozitivní
význam Česko-německé deklarace a v ní vyjádřenou vůli nezatěžovat budoucnost
politickými a právními otázkami pocházejícími z minulosti, potvrzujíc, že dobré
sousedské vztahy a plnoprávné členství České republiky v Evropské unii patří k
zahraničně politickým prioritám České republiky, vycházejíc z toho, že rozsah a
podmínky restitučního zákonodárství jsou zcela a výlučně v pravomoci českých
ústavních orgánů, prohlašuje, že :
1.
Československé zákonodárství z let 1940-1946, včetně dekretů prezidenta
republiky, vzniklo podobně jako v jiných evropských zemích v důsledku války a
porážky nacismu,
2.
poválečné zákony a dekrety prezidenta republiky se realizovaly, byly
konzumovány v období po svém vydání a dnes již na jejich základě nemohou
vznikat žádné nové právní vztahy,
3.
právní a majetkové vztahy, které z nich vyplynuly, jsou nezpochybnitelné,
nedotknutelné a neměnné. (Právo, 24.4.2002.)
3. POHLED DO
ARCHÍVů
Dne 9. března 1940 prezident
ČSR Dr. E. Beneš předal vládě Velké Británie své memorandum
"Československo po válce...".
Co m.j.
obsahovalo? "Především zdůrazňuji fakt, že všechna opatření a rozhodnutí,
jež přímo předcházela Mnichovu a následovala po nich, pokud se týkají
československých věcí domácích a zahraničních, byla učiněna bez souhlasu a
konzultace československé vlády a československého národa, pod Hitlerovým
tlakem a pod hrozbou násilím a že Československo je nikdy neuzná...
Prezident
republiky byl donucen pod tlakem Berlína vzdát se své funkce... jednostranné
rozhodnutí mnichovské odloučilo od Československa asi 850.000 Čechů a připojilo
je k Německu, právě tak asi 400.000 Slováků a asi 500.000 Rusínů, jež připojilo
k Maďarsku. Více než 10% českého a slovenského národa tak bylo přiřčeno cizím
státům, kde se na nich provádí nejnásilnější odnárodňování. Československé
území bylo doslovně vypleněno a připraveno o kulturní a hmotné statky nesmírné
hodnoty... Česko-moravský protektorát byl ustaven po hanebné násilné akci
berlínské vlády...
Slovensko bylo
odloučeno od českých zemí v březnu 1939 diktátem a hrozbou násilí z Berlína,
padá-li Československo, padá také Polsko... to je zákon evropských dějin.
Československo je nutností pro Evropu a pro evropský mír".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dne 3. února
1941 Dr. E. Beneš zveřejnil "Mírové cíle československé". V tomto
dokumentu se m.j. uvádělo : "První náš požadavek, jehož uskutečnění
pokládáme za bezpodmínečné už dnes, během války, je uznání právní kontinuity
republiky... události ze dne 15. března 1939 a jejich důsledky byly způsobeny
násilným a perfidním přepadením bezbranné země, zbavené po Mnichově všech
možností se bránit..."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dne
8. listopadu 1941 vláda ČSR v Londýně rozeslala materiál "Zastupitelským
úřadům ČSR" , č.j. 5621 /dův./41/.
Státní tajemník Hubert Ripka
uváděl m. j. - "...Lze proto resumovat výsledky tažení do Ruska v tom
směru, že dnes je již zcela jasné, že Německo nemůže této války vyhrát. Toho si
dosud není vědom průměrný Němec... musí nám být jasno a musí být jasno i celému
světu, že můžeme existovat jako stát nezávislý na Německu... v první řadě
půjde o transfer kádrů henleinovců, o vrstvy intelektuálů a o vrstvy, kde
myšlenka pangermánská byla vždy nejživější..."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. ledna 1943
byl zveřejněn dopis prezidenta ČSR Dr. E. Beneše W. Jakschovi, odpověď na jeho
dopis E. Benešovi ze 7. června 1942. ..."Nepokládám prostě Vaše
vývody z historického hlediska po všem, co se v této válce už stalo, za
správné... podotýkám, že Vaše politické memorandum, které jste sepsal a
rozdával v létě r. 1939, zejména ve své části IV. obsahuje výslovný Váš
požadavek, aby se českoslovenští Němci mohli volně vyslovit buď pro Československo
nebo pro velikou všeněmeckou říši jako jednu z jejich provincií...
Nejenže jste
nevyužili příležitosti anulování Mnichova, abyste zaujal správné stanovisko ke
skutečné mezinárodní realitě... naopak říkáte, že anulování Mnichova na Vašich
cílech nic nemění. Nemyslím, že by se tato nemožná situace mohla ještě
prodlužovat..."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Listopad
1943- "Desetibodový plán E. Beneše k transferu sudetských Němců z
Československa". ... "Bude zakotvena zásada, stanovená zákony
německé říše, že všichni Němci v ČSR jsou říšskými občany... nejdéle do pěti
let, kteří dostanou rozhodnutí ČSR, opustí území ČSR... stát bude národním
státem československým... vypracuje se podrobný plán transferu po stránce
politické, hospodářské... všichni bývalí občané ČSR, kteří byli členy gestapa,
SS-formací, členy německé policie a všichni úředníci německé národnosti,
jmenováni po Mnichovu, nebo po 15. březnu 1939, a ti z úředníků, kteří se
zjevně přidali k novému režimu..., učitelé, profesoři, členové nacistických
organizací studentských, právníci, inženýři..."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Květen 1943 -
oficiální návštěva prezidenta ČSR Dr. E. Beneše v USA. Prezident USA F. D.
Roosevelt řekl k odsunu Němců z ČSR: "...udělejte to, ale jednou
provždy!"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12.-
19. prosince 1943 se uskutečnilo jednání československé vládní delegace vedené
prezidentem ČSR Dr. E. Benešem v Moskvě. Byla podepsána významná
strategická dohoda mezi ČSR a SSSR-
"Smlouva o přátelství, vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci mezi ČSR a SSSR".
Článek 3. smlouvy:"
Potvrzujíce svou předválečnou politiku míru a vzájemné pomoci, vyjádřenou v
jejich smlouvě, podepsané v Praze 16. května 1935, vysoké smluvní strany se
zavazují, že v případě, že by jedna z nich byla zavlečena v poválečné době do
válečných akcí s Německem, které by obnovilo svou politiku "Drang nach
Osten", neb s kterýmkoli ze států, které by se spojily s Německem, přímo v
jakékoli jiné formě v takové válce, druhá vysoká smluvní strana neprodleně
poskytne smluvní straně, zavlečené takovým způsobem do válečných akcí, veškerou
vojenskou i jinou podporu a pomoc, které jsou jí k dispozici".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1944
3.
únor 1944 - Část projevu prezidenta ČSR Dr. E. Beneše k zahájení 4. období
činnosti Státní rady. "...Doufám,
že se už brzy dokumentárně předloží světu historické doklady německého teroru a
běsnění v tzv. totální německé válce, a to všeobecně o teroru vůbec, ale také
speciálně o teroru proti civilnímu obyvatelstvu u nás zejména v tomto období
války.
Ukáže to všemu
lidstvu, čím vlastně bylo doopravdy Německo nacismu a zejména Německo totální
války, neboť nelze podle pravdy a spravedlnosti zapomínat, že německou totální
válku vymysleli nacisti.
Byli jsme ve
své historii obsazeni, rabováni a ničeni několikrát svými německými sousedy.
Avšak ani po pádu Přemysla II., ani po pádu husitů, ani po Bílé hoře a po
třicetileté válce netrpěl náš národ tak hrůzně a nebylo s ním nakládáno z
mravního hlediska tak podle a materiálně tak pustě a zvířecky, jako tomu bylo v
této totální válce německé..."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Praha
- 28. říjen 1945. Z poselství prezidenta osvobozené ČSR Dr. E. Beneše k
Prozatímnímu národnímu shromáždění ČSR. "Rozhodli jsme se pro odsun našich
Němců do Říše. Spojenci nám toto stanovisko mezinárodně potvrdili...pokusili
jsme se až do roku 1938, dohodnouti se s nimi v duchu opravdu liberálním a
opravdu lidsky. Všecky naše pokusy totálně zklamaly. Je dnes jasno, že od roku
1934 záměrně v plné dohodě s Hitlerem a v plné odpovědnosti veliké většiny
našich Němců byl připravován rozvrat našeho celého státu.
Nešlo
jen o připojení našich Němců k říši, naši Němci se dali ve své 80-90% většině
úplně do služeb barbarského nacismu k zničení našeho státu a k podlomení všech
mravních a kulturních sil a hodnot našeho národa. A když se pak zmocnili za
vedení Hitlerova a společně s Němci z říše celého našeho státu, neslýchaným
způsobem, barbarsky a nelidsky nás a naši zemi tyranizovali...
Musí tudíž odejít, neboť jiného řešení v zájmu
klidu a míru Evropy není".
4. WITIKOBUND
Je to německý
nacionalisticky orientovaný spolek. Schází se společně se srazy německých
revanšistických organizací ve SRN, převážně v Bavorsku. Witikobund soustřeďuje
tu skupinu odsunutých Němců z Československa, nebo jejich potomky, kteří se
nevzdali ideologie NSDAP a SdP. Sudetoněmecké strany,
která působila u nás za první republiky. Duchovním a politickým vzorem
Witikobundu zůstává Konrád Henlein. Ten, který vedl v předválečném
Československu pátou kolonu Německa.
V roce 1947
založila skupina funkcionářů SdP tak zvanou Východní
bázi ve Waldkreiburgu v Německu. Při zakládání jim aktivně pomáhala katolická
církev. I později katoličtí duchovní protičeskoslovenskou revanš zahalovali do
katolických hesel. Byly zakládány další skupiny a buňky. Proti Československu
štvali z tzv. Svobodného německého okruhu ve Stuttgartu. Organizovali
nepřátelskou činnost, podporovali sabotážní a teroristické akce proti našemu
pohraničí. Cílem bylo vyvolávat nejistotu, strach, paniku a dezorganizovat
práci našich úřadů a občanů v osvobozené republice - po porážce Německa ve
druhé světové válce.
Witikobund byl
po předchozích přípravách založen v roce 1950 ve Stuttgartu. Od samotného počátku
se členové Witikobundu považovali za elitu v celém
revanšistickém hnutí. Jako bývalí funkcionáři SdP
znali mnoho lidí, Němců, kteří byli odsunutí z ČSR do Německa - bývalé členy a
funkcionáře SdP. V září 1958 přední funkcionář
Witikobundu uváděl: "Náš Witikobund má velkou německou nacionálně
duchovní kapacitu. Ta dnes i v budoucnosti bude rozšiřovat plodné myšlenkové
konstrukce, které s pochopením berou za své i jiné organizace vyhnaných Němců.
My musíme být vpředu, stát v čele".
Tak také v
poválečném období uvedený spolek postupoval. Jeho členové vydávali tiskoviny,
letáky, publikace a další materiály. Prováděli politickou a ideologickou
přípravu vybraných skupin z odsunutých Němců. Ty pak zařazovali do samotného Witikobundu, nebo doporučovali jejich služby ostatním
spolkům odsunutých Němců z Československa.
Po
roce 1989 vedení Witikobundu oceňovalo Václava Havla. Jeho "odvahu pomáhat
vyhnaným Němcům, jeho omluvu za odsun". Představitel Witikobundu - Übelacker vyjadřuje v posledním období mnoho z toho, co
tvoří podstatu programu spolku. "Pro nás německý nacionalismus nebyl
dříve tak špatný, protože šlo o zájmy Německa a jeho přínosů pro celou novou
Evropu".
Český
národ takové "přínosy" poznal za tzv. Protektorátu kdy u nás řádil německý
okupační fašistický teror, nenávist a vyvražďování vlastenců. Náš národ to
poznal v Lidicích Ležácích, v koncentračních táborech a jinde. Lež tvoří hlavní
náplň myšlenkového "bohatství" Übelackera a
jeho spolku. Za tzv. Protektorátu jsme se prý měli velmi dobře až skvěle. Aby
se prý věci měnily poslal prezident ČSR dr. E. Beneš z Londýna v roce 1942
"vrahy na R. Heydricha". Zneuctívá on a celý spolek nevinné oběti v
Lidicích. "Co to bylo, něco přes
100 obětí, proti tisícům zabitých Němců..."
Vedení
Witikobundu vyzývá spolky odsunutých Němci z ČSR, aby nyní a v nastávajícím
období vystupňovaly svůj boj proti ČR, vládě v Praze. Musíme všichni vytrvat.
Nyní, kdy je ČR v EU, přišla naše doba, všichni musíme se dále připravovat.
Musíme se postarat o to, aby v EU zavládlo právo a potom čechizovaný majetek se
bude konečně vracet".
Mnozí lidé v
ČR neznají pozadí páté německé kolony nepřátel v ČSR před druhou světovou
válkou. Mladým lidem se německá politika neúplně a nebo zkresleně podává. SdP byla v nepřátelském působení proti ČSR řízena
zločineckou NSDAP. Konrád Henlein, který stál v čele páté kolony, dne 16.
března 1939, dne vpádu německých vojsk na naše území, hlásil Hitlerovi: "Naše
řady jsou jednotné, naprosto všichni jsme oddáni velkoněmeckým ideálům. Po
příchodu německých vojenských oddílů můžeme dělat konečně pořádek a českou
pakáž trestat a vyhánět, aby převládl německý živel, vliv, německá krev a čest.
Nikdy nezklameme našeho vůdce, budeme ho zde vítat..."
7 tezí
Witikobundu pro budoucí období
Je to
programové zaměření vyjádřené vedením Witikobundu v tezích, které se dále
rozpracovávají.
1. Němci byli v Československé
republice od roku 1918 "brutálně utlačováni, omezováni a
pronásledováni..."
2. Mnichovská dohoda "nebyla
vydírání Hitlerem", to vše si objednal prezident Beneš. Lord Runciman byl
"významný politik". Nelze na něho zapomínat.
3. Po roce 1938 vyhánění Čechů se
"nesprávně vykládá", Němci za to nemohou.
4. "Zřízení protektorátu...
15.3.1939 přineslo Čechům ve většině jistá pracovní místa a blahobyt…"
Nevážili si toho. "Chladnokrevné zavraždění Reinharda
Heydricha zosnované Benešovou vládou a tím záměrně vyprovokované odvetné
opatření Říše, směřující po mnoha početných důkazech do Lidic, bylo záměrem
Beneše, aby se vše obrátilo proti Německu..."
5. Němci v ČSR za první republiky
"oprávněné žádali sjednocení s německou mateřskou zemí..."
6. Vyhnání Němců v roce 1945 "odporovalo mezinárodnímu
právu".
7. Prezidentské dekrety v ČSR z roku 1945 "jsou
zločinecké".
5. Hitlerův "Mein Kampf" nelze v ČR
tolerovat
Nelze
souhlasit se závěry Nejvyššího soudu v Brně z 10. března 2005. Skutečnost, že v
ČR se mohl vydat a rozšiřovat uvedený spis předního mezinárodního německého
zločince A. Hitlera, představuje politický a morální skandál. V ČR se prodával
a tím rozšiřoval. Prý v zájmu "svobody informací". Toto falešné heslo
je nutné odmítnout a rozbít. To se využívalo v Německu po lednu 1933, kdy k
moci nastoupili fašisté. Kam to vedlo je známo. "Právo na informace"
nelze používat jako záminku k zakázané fašistické a rasistické ideologii.
Chyběly prý důkazy, že vydavatel M. Zítko chtěl podporovat fašismus, jeho
ideologii, neofašistické skupiny. Nebyl prý prokázaný záměr, či úmysl autora,
podporovat fašismus.
Zaměňují
se subjektivní a objektivní faktory. Prodaných 90.000 výtisků uvedené
fašistické publikace v ČR, je z objektivního hlediska šířením fašismu, rasismu
a agrese. Vždyť to je právě hlavní obsah "Mein Kampfu". A navíc se
dostal v ČR do rukou těch, kteří vedle "touhy po informacích" si z
publikace vybírají to, co chtějí také i v praxi realizovat. Kdo tomu může zabránit? Společnost v ČR je tedy
manipulována od podstaty problému. Fašistická ideologie je známá z období 30.
let minulého století a z doby druhé světové války. Po porážce Německa ve druhé
světové válce byla německá fašistická ideologie zakázána.
Prohlášení
Kontrolní rady č. 2. z 20. září 1945 uvádí, že "NSDAP je úplně a s
konečnou platností zrušena a prohlášena za nezákonnou". Také její
ideologie, vnitřní a zahraniční politika. Následný zákon Kontrolní rady č. 2. z
10. října 1945 o "Rozpuštění a likvidaci nacistických organizací" v
čl. 4. uvádí velmi přesně: "Kdokoli poruší nařízení tohoto zákona,
podléhá trestnímu stíhání". Lze namítnout, že smlouva z 12.září 1990 o
vztazích ke sjednocenému Německu zrušila práva vítězných antifašistických
velmocí. To je sice pravda, ale fašismus jako takový byl mezinárodním
společenstvím v roce 1945 a v celém poválečném období odmítán absolutně, ne s
časovým vymezením čí omezením. Také ústava ČR zakazuje fašismus. Je tedy více jak podivné, že v
ČR lze vydávat na počátku 21. stolení
"Mein Kampf".
NSDAP
byla první na seznamu 62 zakázaných německých fašistických organizací.
Československo a dnešní ČR, jako nástupnický stát je vázán ústavou a morálními
i politickými hledisky k tomu, aby se v naší zemi neofašismus nešířil. Nelze
tolerovat žádný případ šíření neofašismu. Vládu ČR také v tomto směru zavazují
oběti našeho národa způsobené fašistickou politikou, ideologií a terorem během
druhé světové války.
Obsah
a rozšiřování "Mein Kampfu" nelze od sebe oddělovat. Nelze
srovnávat zločinný obsah Hitlerovy publikace s jinými knihami a publikacemi. A
pak manipulovat s metodou porovnávání, srovnávání a odvolávání se na obsah
jiných publikací, s jiným politickým obsahem, filosofií a tudíž i významem.
Toto průhledné manipulování v ČR má zřejmě politicky a obsahově oklamat mladší
generace. Ty by měly přijmout bagatelizování celého případu kolem vydávání a
šíření "Mein Kampfu" v ČR.
Fakt, že se
tak stalo v ČR, v zemi, která byla přední obětí německých fašistických
zločinců, banditů a agresorů, je podle mého názoru urážkou všech bojovníků
proti německému fašismu. Sprostou urážkou všech našich obětí německého
zločineckého režimu. Je naší společnou povinností se postavit proti takovým
krokům, jako je vydání a šíření Hitlerovy knihy. Nelze to přehlédnout, i když
se oficiálně o tom nyní příliš nehovoří.
Vydání knihy
nemůže nikdo a ničím omluvit. Jestliže toto je možné v ČR,
která je členskou zemí EU, pak je to velmi špatné a varující. Neofašismus v
zemích EU je téma, které se neřeší. Proč? Není málo praktických důkazů k tomu,
aby byl neofašismus dnešní doby zakázán, ale tak, že tento zákaz také bude v
praxi platit.
A jaká je
praktická situace? Ministři vnitra členských zemí EU se sešli a posuzovali
neofašismus v zemích EU. Závěry jsou takové, že zamítli návrhy na zákaz
německých fašistických symbolů, tiskovin, akcí atd. Prý by to "omezovalo
svobodu". Tedy opět falešný výklad kategorie svobody a informací. Mohou se
dále šířit fašistické symboly, publikace, tiskoviny, písně, videonahrávky atd.
Tato tendence a postoje EU neofašistům jen vyhovují.
"Mein
Kampf" byl šířen v ČR v období 60. výročí porážky fašistického Německa ve
druhé světové válce. Byla to také provokace. Vlastenecké síly v ČR musí udělat
velmi mnoho, aby společně s občany byl u nás neofašismus zastaven. Dokud je
ještě čas.
6. NĚMECKÝ
REVANŠISMUS: OBSAH, CÍLE A SMĚROVÁNÍ
"Největší
umění" prusko-německé světové politiky je, že dovedla a dovede mluvit řečí
svého odpůrce a apelovat na jeho ideje, aby potom jejich pravý protiklad,
lstivě maskovaný, uvedla na scénu..."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F. W. Foerster, německý myslitel, kritik německého fašismu,
revanšismu a militarismu.
"Německá
mentalita" se nezmění ani porážkou v této válce, nezměnila se během
tisíciletí, proč by se měla změnit právě v době, kdy my žijeme? Většina Němců
si podá svoje vysvětlení porážky a bude potají takto usuzovat:
"V první
světové válce jsme byli poraženi rozkladem z domova, v druhé světové válce jsme
obsadili téměř celou Evropu, měli jsme mnohem větší úspěch než v roce 1918, ale
nebyli jsme právě dostatečně připraveni, toho se musíme vyvarovat v příští
válce, ve které opanujeme celou Evropu a obsadíme Anglii."
... my budeme
vždy silnější, budeme-li bez Němců...musíme proto vynaložit veškeré úsilí na
to, aby po válce zůstalo v ČSR co nejméně Němců, pro republiku je to naprostou
nutností, problém Němců v ČSR je nejvážnějším problémem, který naši státníci
budou povoláni řešit... rozhodnutí pro staletí bude znamenat klidný vývoj
našich poměrů a zdárný rozvoj republiky ...".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Československý diplomat F. Černý, Londýn-listopad 1941
Německý
revanšismus je směr a hnutí v dimenzi minulosti, poválečné a současné. Směřoval
a směřuje do sféry německé východní politiky. Jak po první i druhé světové
válce, které Německo rozpoutalo a současně prohrálo.
Podstatu
německého revanšismu tvoří rozpor mezi původními agresivními cíly Německa ve
východní politice a nemožností je splnit. Proto revanšismus byl vždy
spojován a podporován německým militarismem.
Po roce 1945
toto spojení zaváděl a prosazoval první německý spolkový kancléř Konrád
Adenauer (1949-1963). "Až budeme po zuby ozbrojeni, nastoupíme cestu na
Východ". Obdobně uvažoval F. J. Strauss, bývalý předseda CSU z
Bavorska. Při pohlednu na německý revanšismus nás nesmí mýlit několik
skutečností.
1. Mírový slovník
odsunutých Němců, kteří provádějí revanš proti Polsku, ČR i dalším slovanským
zemím, není žádným důkazem o změně podstaty německého revanšismu. Jen zakrývá
staronové revanšistické programy, záměry a současnou reálnou politiku k
uvedeným zemím.
Chtějí
změnit důsledky porážky Německa ve druhé světové válce, revidovat, odsuzovat
odsun a klást opět "požadavky" ve východní politice.
2. Politické vedení
německých revanšistických spolků nezměnilo svůj poválečný program. Mírová
frazeologie je stále opakována, aby mátla veřejnost a zakrývala
"požadavky" spolků odsunutých Němců.
3. Je nutné vycházet z faktu,
že německý revanšismus dohody antifašistické koalice z Postupimi z roku 1945
neuznal. Stále spekuluje s revizí odsunu.
4. Odsunutí Němci ve SRN,
zejména v Bavorsku, jejich potomci, jsou ve SRN stále politicky potřební. Jako
voliči a jako faktor německé východní politiky. Podle situace jej všechny
vlády SRN, počínaje rokem 1949 i dnešní vládou A. Merkelové, aktivizují, nebo
přiměřeně tlumí. Podle toho pak posuzují reakce východních zemí. Ve SRN
neexistovalo a neexistuje politické odhodlání k tomu, aby revanšismus byl
důsledně vyřazen.
5. Po převratech v Polsku,
Československu a v dalších zemích v letech 1989-1990 došlo k novým posunům
výhodným pro německý revanšismus.
Na předním
místě to je společná kapitalistická ideologie, politika a společenské zřízení.
Rozhodný odpor proti německému revanšismu v Československé republice v letech
1945-1989 byl jednoznačně opodstatněný a hlavně účinný! Po roce 1989
prokapitalistické režimy v Polsku, v ČR ... změkčují přístupy k německému revanšismu
a nepravdivě, v jeho prospěch, interpretují některé klíčové otázky a důsledky
porážky Německa ve druhé světové válce.
"Omluva"
za odsun V. Havla ukázala pravou tvář pravice a jejich snahu revidovat
poválečné reality. Byla to také "lítost" některých našich politiků
nad odsunem Němců. Vše je také zahalováno do katolického smýšlení, pokory,
malosti. A řekněme rovnou - ubohosti - těch, co revanšismu začali nadbíhat.
V
koncentrované podobě nepravdy o odsunu Němců vyjadřuje III. část
"Česko-německé deklarace o vzájemných vztazích a jejich budoucím
rozvoji" - z 21. ledna 1997. "Česká strana lituje, že poválečným
vyháněním, jakož i nuceným vysídlením sudetských Němců z tehdejšího
Československa, vyvlastňováním a odnímáním občanství bylo způsobeno mnoho
utrpení a křivd nevinným lidem, a to i s ohledem na kolektivní charakter
přisuzování viny..."
Tato
nepravda je varující. Náš národ žádného odsunu Němců nelitoval. Naopak,
vítal odsun, jako spravedlivý a nutný pro mír v Evropě, pro zajištění vnitřní
bezpečnosti v osvobozené ČSR. Většina Němců v ČSR v roce 1938 a v následném
období Hitlera podporovala. Na Jaltě v únoru 1945 bylo řečeno, že odpovědnost
nese celý německý národ. Utrpení nesl především český národ během druhé
světové války.
Ve vztahu k ČR
se v posledních letech dějí věci zcela nepochopitelné. V Praze - hlavním městě
ČR - působí německá revanšistická kancelář. Ale přitom se uznává i vládou ČR,
že odsun Němců z ČSR je definitivně uzavřená otázka. Proč tedy vláda ČR tuto
kancelář trpí a toleruje??? Proč to dosud našim občanům nevyjasnila? Nebo snad
chce vláda ČR dokazovat zmíněným svým postojem, že působení kanceláře nelze
přeceňovat? Nebo snad to je příprava pro novou vládu CDU/CSU-SPD ve SRN, jako
pochybný vstřícný krok?
V žádném
případě revanšistická kancelář v Praze nemá co dělat a musí zmizet. Hru s touto
kartou uvnitř ČR nelze trpět!
Augsburg -
2005
56. sraz spolků
odsunutých Němců prokázal velké nepřátelství k ČR, k důsledkům porážky Německa
ve druhé světové válce. Útoky směřovaly proti suverenitě ČR. Jsou neomluvitelné
a pro ČR nepřijatelné. Plně prokázaly, že německý revanšismus se nezměnil.
V ČSR prý v
roce 1945 začala největší etnická čistka 20. století. Odhalení sochy prezidenta
ČSR dr. E. Beneše v Praze označil Edmund Stoiber za
porušení dobrých sousedských vztahů. Očerňování Stalina a Beneše je projevem
zlosti, vzteku a nepřátelství. Pro nás to byli osvoboditelé.
Pomoc
představitelů SRN
Prvního září
2005 navštívil prezident SRN Horst Köhler
Gdaňsko. Zúčastnil se vzpomínkových akcí spojených s 66. výročím přepadení
Polska fašistickým Německem - 1.září 1939. Byl to tehdy začátek druhé světové
války. Polští obránci ostrova Westerplatte hrdinně bojovali proti Německu.
Polsko dnes
odmítá německý revanšistický projekt - Centrum proti vyhánění. Köhler ale tento projekt neodmítá. Navrhuje
ještě další projekt. "Otevřenou diskusi mezi Německem a Polskem o kontroverzních
otázkách dějin". Ale prezident SRN k tomu hned dodal -"i za účasti
vysídlených". Jde mu o zapojení odsunutých Němců do dialogu s Polskem.
Tentokráte na platformě společné diskuse. To politickému vedení spolků
odsunutých Němců ve SRN vyhovuje. Protože budou moci svůj revanšismus vůči
Polsku prezentovat. Z takové "diskuse" pak chtějí uvedené spolky
přecházet k dalším krokům, iniciativám. Taktikou revanšistických spolků je
využívat všech možností ke kontaktům. Prezentovat to ve SRN potom jako dialog ,
který byl zahájen z iniciativy spolků odsunutých Němců. Živit jejich naděje na
přepisování dějin, zvláště příčin, průběhu a výsledků druhé světové války.
Odsun
je pro německý revanšismus hlavní téma, kterým od roku 1945 otravují
mezinárodní klima v Evropě.
Edmund
Stoiber zase vidí v gestu vlády ČR vůči německým antifašistům cestu a kroky
Prahy k nim - odsunutým Němcům. Z gesta jako takového se dělají politické
programové teze. Její formulace pak vypadá tak - Praha se konečně chystá na
dialog s revanšistickými spolky.
Smíření - 95
28. března
1995 přijalo 105 českých intelektuálů a jejich protějšky ve spolcích odsunutých
Němců "Smíření - 95". Když se podíváme na obsah, zjistíme, o co
signatářům jde:
"Navrhujeme
proto neprodleně zahájit jednání mezi českou vládou a politickou reprezentací
sudetských Němců. Obsahem těchto jednání by měly být všechny otázky, které
aspoň jedna ze stran považuje za otevřené.
....tento program by měl
umožňovat návrat těm vyhnaným, kteří si ho budou dále přát, za podmínky, že budou
mít stejná práva jako ostatní občané ČR..." Něco podobného požadovali
němečtí revanšisté na ČSSR i v roce 1968.
Jen několik
jmen signatářů uvedeného spisku. Jan Sokol, Dana Němcová, Václav Malý, Petruška
Šustrová, Petr Pitthart, Oto Mádr, Antonín Klimek, Bohumil Doležal, Rudolf
Kučera, Marian Švejda, Aleš Opatrný a další.
Politické cíle
revanšismu ve vztahu k ČR
1. Usilovat
o zahájení přímých politických jednání mezi politickým vedením spolků
odsunutých Němců a vládou ČR. Takovou cestou a způsobem spolky zrovnoprávnit do
roviny samostatného mezinárodněpolitického subjektu. Z toho pak odvozovat další
taktické politické a jiné vztahy k ČR.
2. V ČR
budovat další prorevanšistické a proněmecké struktury. Dokazovat, že spolky
odsunutých Němců jsou mostem mezi vládami SRN a ČR.
K tomu i
nadále využívat pražské revanšistické kanceláře. Využívat politické a jiné
druhy pomoci od některých poslanců, senátorů, politiků, vládních i nevládních
organizací, spolků, nadací, uskupení v ČR.
Průběžně v ČR
mapovat poměry v českých politických špičkách , využívat diference, budovat
personální vztahy s novou českou politickou mladou generací.
Tzv.
usmiřování, odpouštění... má v ČR odvádět pozornost mladé generace v ČR od
historické paměti českého národa, ve které jsou uloženy tragické zkušenosti
našeho národa s německým agresivním "Drang nach Osten". Má se
zapomínat na německou nepřátelskou politiku k ČSR od r. 1918-1938 a na
následnou německou okupaci během druhé světové války, na německé masové zločiny
spáchané na našem národě, na našich lidech.
3.
Proti ČR organizovat soudní majetkové obžaloby jednotlivců. Aby se pak
mohlo přecházet ke skupinovým žalobám.
4.
Politické vedení spolků odsunutých Němců bude do struktur EU nastolovat tzv.
vybraná témata, aby se zmezinárodňovala. Politický dopad na ČR využívat pro
cíle spolků. Má jít např. o "křivdy při odsunu..."
5.
Nové aktivity vůči ČR se upřesnují v závislosti na postojích nové vlády
CDU/CSU-SPD ve SRN.
Uvedené
náznaky, pojetí a upozornění mají ten smysl, abychom německý revanšismus
nepodceňovali a nepřehlíželi. Budeme jej sledovat a působit proti jeho
pronikání do ČR. K tomu bude zapotřebí jasných a rozhodných stanovisek vlády
ČR.
7. PŘEDSEDA SPD
K EVROPSKÉ POLITICE
"Pro nás sociální demokraty platí společná strategie:
Bezpečná Evropa v lepším světě"
Předseda SPD - Franz Huntefering
SPD usiluje o
to, aby Evropa a její politika byla více občanům našeho kontinentu srozumitelná
Nyní podle předsedy SPD je jim ještě příliš vzdálená. Koncepce SPD pro
evropskou politiku byla ve vedení strany upřesňována v období po
americko-britské agresi proti Iráku. SPD, jak známo, tuto agresi odmítla. Toto
stanovisko zastává i v současnosti. V evropské politice chce SPD s dalšími
sociálně demokratickými stranami posilovat hospodářskou a politickou sílu EU. Aby
její vliv na mezinárodní politiku byl větší než doposavad. A musí být prý také
působivější.
Hlavní
koncepční východiska
1.) Nejde a ani v budoucím období
nemůže jít jen o společný trh. Nebo zónu volného obchodu. SPD a evropská sociální
demokracie rozhodně podporuje hospodářský růst a snižování počtu
nezaměstnaných. Hospodářská síla je klíčem ke všemu, čeho chceme v budoucím
období v EU a v Evropě jako kontinentu dosáhnout. Zdůrazňuje předseda SPD.
2.) V politické oblasti se má
upevňovat politická unie. To jest politická a ideologická propojenost,
spolupráce a součinnost SPD s ostatními sociálně demokratickými stranami v
Evropě vůbec. Pod pojmem "společné hodnoty" jako základ a východiska
politické unie, předseda SPD uvádí: Evropské osvícenství - jeho tradice a
odkaz, svoboda, demokracie, lidská práva, solidarita a spravedlnost.
Neuvádí ale,
že za podmínek nadvlády velkokapitálu tyto pojmy, kategorie a hlavně jejich
obsah, jsou omezovány kapitalistickým systémem. Silná a politicky vlivná Evropa
musí být propojena se silnou, solidární a sociální dimenzí. Její obsah musí být
zaměřen k lidem, musí jim více sloužit. Podle předsedy SPD "Jen taková
Evropa v prohlubující se globalizaci může mít šanci na úspěch a životaschopnost".
3.) Evropa se nesmí dostat do
sféry negativních a zhoubných důsledků globalizace. To by se mohlo stát za
situace, kdyby se evropská strategická koncepce pro budoucnost zaměřovala jen
na sféru společného trhu. Když by se bez odporu zapojila do globalizace. A
přijala nenápadně nežádoucí důsledky globalizace.
4.) Z globalizace přijímat jen
pozitivní věci a záležitosti.
Aktivně se také podílet na tvorbě
a směrování pozitivních tendencí v globalizaci. Je to šance, kterou podle
vedení SPD by Evropa měla využívat.
5.) Tendence v myšlení a v
postojích Evropanů výrazněji směřuje k posilování sociální politiky a jistot
pro masy obyvatelstva v EU. Zvláště u generace mladých a zakládajících
rodin.
6.) Pro budoucnost Evropy není
dále žádoucí bezhlavě snižovat daně, mzdy, sociální dosaženou úroveň. To
poškozuje všechny. SPD bude prosazovat projekty v EU, které budou napříště
zaručovat zajištěna sociální vzestup.
Národní
sociální politiky musí být podle SPD - lépe koordinovány v rámci EU. Vývoj
žádá zesilovat a zabezpečovat základní sociální práva v celoevropském měřítku.
7.) Evropa potřebuje omezovat
byrokracii. Mělo by se posilovat demokratické rozhodování. Sociálně silná
Evropa bude schopna získat podporu obyvatel, vytvořit vlivnou evropskou
solidaritu.
8.) Bezpečnost Evropy v lepším
světě. Evropa v otázkách obrany míru musí být rozhodně schopnější pohotově
jednat. Zájmy Evropy jsou jiné než některých jiných zemí. Svými kapacitami
politickými, hospodářskými, ekonomickými, diplomatickými a vojenskými musí
působit podle záměrů SPD - více preventivně. Předcházet konfliktům, usilovat o
stabilitu a mír.
9.) SPD i další obdobné strany v
Evropě se budou napříště více přibližovat obyvatelstvu svých zemí. I v
celoevropském měřítku. Jednou z cest k tomu budou například - "Občanská
diskusní fóra k budoucnosti Evropy".
10.) SPD bude působit na
zjednodušování evropského legislativního projektu.
Vedení SPD
uvedeným programem pro evropskou politiku nyní oslovuje voliče ve SRN. Očekává,
že bude podpořena v předčasných volbách ve SRN 18. září 2005. Uvedená koncepční
východiska jsou jistě zajímavá. Musíme ale brát v úvahu předvolební hledisko ve
SRN. Také potom fakt, že vláda SPD - Zelení (1998 - současnost) měla
příležitosti k praktickému prosazování nastíněných záměrů. Ne vše se dařilo.
Hlavním
problémem vrcholícího předvolebního boje ve SRN je vysoká nezaměstnanost. Pět
milionů dvě stě padesát tisíc lidí nemá práci. Německo potřebuje hospodářské
oživení. To se nedaří.
8. SRN po volbách
Sedmého
října 2005 byly ve SRN zveřejněny konečné výsledky předčasných voleb do
Spolkového sněmu. Konaly se 18. září 2005. Dodatečné volby se konaly ve
volebním obvodu v Drážďanech 2. října 2005 (z důvodu úmrtí původního tamního
kandidáta). Výsledky voleb jsou následující: CDU/CSU obdržela 35,2%
hlasů, SPD 34,2%, FDP 9,8%, Levicová strana 8,7%, Zelení 8,1%, NPD 1,6%,
Republikáni 0,6% hlasů. Těmto výsledkům odpovídá následující obsazení křesel ve
Spolkovém sněmu. Celkově bylo zvoleno do Spolkového sněmu 614 poslanců. Pro
volbu kancléře je zapotřebí 308 hlasů. CDU/CSU mají 226 křesel, SPD 222, FDP
61, Levicová strana 54 a Zelení 51.
Povolební
jednání mezi vedením CDU/CSU a SPD byla složitá a zdlouhavá. Bylo to dáno
výsledky voleb. Volební pat způsobil na druhé straně nutné a poměrně vyhraněné
vyjasňování politicko-programových a politicko-personálních otázek, složitostí
a záměrů pro nastávající období. Poprvé od vzniku SRN v r. 1949 povede úřad
spolkového kancléře žena Angela Merkelová, předsedkyně CDU a kandidátka na
tento úřad stran CDU/CSU. Podle
politických dohod mezi vedením CDU/CSU a SPD bude vládnout vláda "velké
koalice" ve složení CDU/CSU - SPD. Vláda v tomto složení již ve SRN
působila v letech 1966 - 1969. Byly problémy a složitosti. Těžko se překonávaly
rozpory jak ve vnitřní, tak zejména v oblasti zahraniční politiky a zvláště ve
východní politice.
17. října 2005
proběhla ustavující schůze nově zvoleného Spolkového sněmu. Předsedou byl
zvolen Norbert Lammert (CDU). Prezident SRN Horst Köhler požádal G. Schrödera
a členy jeho vlády, aby zůstali v úřadech do jmenování nové vlády SRN A.
Merkelová, předsedkyně frakce ve Spolkovém sněmu, ve stejný den zveřejnila
obsazení ministerstev v nové vládě. Toto oznámení sdělila z pozice vedení uvedené
frakce ve Spolkovém sněmu. Zároveň do 12. listopadu 2005 proběhla koaliční
jednání mezi delegacemi CDU/CSU-SPD o práci nové vlády a jejím programovém
zaměřením.
Obsazení
nové vlády CDU/CSU - SPD. Kancléřka Angela Merkelová (CDU, 51 let),
vicekancléř a ministr práce a sociálních věcí - Franz Müntefering (SPD,65), ministr hospodářství a technologií - ,ministr zahraničí -
Frank Walter Steinmeier (SPD,49), ministr obrany - Franz Josef Jung (CDU,56),
ministr financí - Peer Steinbrück (SPD,58),
ministr vnitra - Wolfgang Schäuble (CDU,63),
ministr dopravy a rozvoje východních částí SRN - Wolfgang Tiefense (SPD,50),
ministryně kultury - Annete Schavanová (CDU,50), ministryně spravedlnosti -
Brigitte Zypriesová (SPD,51), ministryně pro rozvojovou pomoc - Heinemeire
Wieczorek - Zeulová (SPD,62), ministryně rodiny - Ursula von Der Leyenová
(CDU,47), ministr pro životní prostředí - Sigmar Gabriel (SPD,46), ministryně
zdravotnictví - Ulla Schmidtová (SPD,56), ministr zemědělství a ochrany
spotřebitele - Horst Seehofer (CSU,56), ministr - vedoucí kancléřského úřadu -
Thomas de Maiziere (CDU,51).
Programové
zaměření vlády
Složení vlády
SRN odpovídá volebním výsledkům a povolebním dohodám mezi CDU/CSU a SPD. Vláda
a hlavně kancléř - A. Merkelová budou muset vyvíjet značné politické úsilí k
tomu, aby se dosahovalo úspěšného plnění hlavních programových slibů a záměrů
obou politických vládních uskupení. To jest stran CDU/CSU a SPD. Bude zapotřebí
umění jednat a dojednávat vládní postupy. Na řadu přijdou i nutné kompromisy.
Ve vnitřní
politice půjde o řešení pěti hlavních problémů. Ty tvoří současně i
rozporná pojetí u stran CDU/CSU a SPD.
1. Reformy federálního systému
Bude to relativně nové dělení kompetencí mezi spolkovou vládou a jednotlivými
spolkovými zeměmi. Vztahy mezi celkem a jeho částmi se musí odpovědně řešit.
2. Řešení, nezaměstnanosti.
To je nejsložitější úkol. Ve SRN je na 5 milionů lidí bez práce, CDU/CSU chtějí
rušit ochranu lidí práce před propouštěním. SPD prosazuje výraznější pomoc
nezaměstnaným ve východním Německu. Tam je 20% nezaměstnanost.
Novým
politickým faktorem na scéně SRN je Levicová strana a její politika. Ve
Spolkovém sněmu má 54 křesel. Provádí důslednou ochranu sociálních práv a
požadavků lidí práce v Německu.
3. Daňová politika. SPD
prosazuje koncepci - daně nesnižovat. CDU/CSU hodlá snižovat vedlejší výdaje
nákladů na mzdy. Rušit příplatek za práci na směny, přídavky na dovolenou, na
vánoce atd.
4. Energetická strategie SRN.
Strany CDU/CSU chtějí zrušit zákaz vlády SPD - Zelení z dřívějšího období -
likvidovat jadernou energetiku, nestavět nové jaderné elektrárny. Nebo usilovat
o prodloužení životnosti už stávajících jaderných elektráren. SPD prosazuje
linii - dále ve SRN už nové jaderné elektrárny nestavět.
5. Zdravotnictví. Podle
SPD bude žádoucí zdravotnictví financovat prostřednictvím zdravotního pojištění.
Každý občan finančně přispívá podle svých příjmů. CDU/CSU takový přístup
odmítají. Občan platí paušální příspěvek, bez ohledu na příjem.
Zahraniční
politika
Spolková
republika Německo a její zahraničně politická koncepce vychází ze svého
vnitřního potenciálu, z geopolitického postavení, z existence pěti mocenských
center ve světě, ze svých mocenských zájmů a z možností je realizovat. Po roce
1989 vzniklo ve světě pět center moci: USA, Rusko, ČLR, Japonsko a Evropa.
Bývalý
spolkový kancléř G. Schröder v
předvolební kampani v r. 2005 definoval postavení SRN ve světě takto:. "Sjednocené
Německo je střední mocnost, která má zájem na mírovém řešení mezinárodních
problémů."
Tuto definici
má v nové vládě CDU/CSU - SPD dále rozpracovávat a realizovat v mnohoznačných
praktických podobách ministr zahraničních věcí F. W. Steinmeier (SPD). Je to
velice schopný politik. Absolvent univerzity v Giessenu, pracovitý, nenápadný,
ale důsledný. Vedl zdařile úřad spolkového kancléře G. Schrödera. Má velké politické a jiné zkušenosti. Koordinoval
práci tajných služeb SRN. Z jeho iniciativy bylo v úřadě spolkového kancléře G.
Schrödera vybudováno "Evropské
oddělení". To se zabývá dlouhodobým strategickým zahraničně politickým
plánováním, aktuálními analýzami atd.
Podle ústavy
SRN kancléř určuje hlavní linii vnitřní a zahraniční politiky. Vedení SPD ale
dává najevo, že v oblasti zahraniční politiky nemůže mít kancléřka Merkelová
hlavní slovo, protože daným problémům rozumí jen v určité míře.
Vedení
stran CDU/CSU v oblasti zahraniční politiky bude prosazovat tento základní
program:
1. Aktivizovat vztahy SRN k
USA a NATO. Merkelová uvádí, že "atlantické hodnoty jsou společné a
jsou základem všeho".
2. SRN v EU musí napříště
sehrávat větší úlohu. Ale nejdříve musí dojít uvnitř SRN k prokazatelnému oživení
hospodářského růstu. Německo se musí aktivněji podílet na vypracování
dlouhodobé, ale reálné strategie EU. Součinnost s Francií a Británií je nutná.
3. Ve východní politice
vláda CDU/CSU - SPD zamýšlí věnovat větší pozornost Polsku a ČR. Rusko považuje
za hlavní a nezastupitelný strategický faktor politiky ve světě, v Evropě a ve
vztazích k Německu. SRN je pro Rusko hlavní sférou jeho západní politiky.
Mezi Ruskem a
SRN byl před volbami podepsán strategický projekt o výstavbě plynovodu z Ruska
do SRN a Británie, pod Baltským mořem. SRN je hlavní tranzitní zemí pro dopravu
a rozdělování tras ropy a plynu z Ruska do dalších zemí EU.
Jednání A.
Merkelové s ruským prezidentem V. Putinem ukázalo, že vzájemné vztahy se budou
rozšiřovat a zkvalitňovat.
4. SRN se bude výrazněji
orientovat na spolupráci s ČLR. Trh ČLR je otevřen pro německé investice a
německé výrobky. V tomto směru bude žádoucí dlouhodobější smluvní základna a
její všestranné zabezpečení. Export z ČLR do Německa a EU přinese v nejbližším
období nové možnosti, nastolí i nové otázky.To platí i pro země EU.
Vláda CDU/CSU
- SPD bude zaujímat své postoje k Balkánu, k Iráku, Blízkému východu atd.
Obsah:
1. Nepřátelská činnost Němců proti ČSR po roce 1918
……………………………… 2
2. Dokumenty ………………………………………………………………………………… 4
3. Pohled do archívů ………………………………………………………………………... 8
4. Witikobund ……………………………………………………………………………...... 10
5. Hitlerův "Mein Kampf" nelze v ČR tolerovat
……………………………………….. 12
6. Německý revašismus: obsah, cíle a směrování
…………………………………… 13
7. Předseda SPD k evropské politice …………………………………………………… 16
8. SRN po volbách …………………………………………………………………………. 18
______________________________________________________________________
Redakce:
Ing. P. Rejf, CSc. Připravil:
JUDr. O. Tuleškov