Prof. PhDr. Jiří Frajdl, CSc.
Cyrilometodějská tradice
V tradicích se udržuje zkušenost
našich předků, výklad tradic jen aktualizuje dávný odkaz podle potřeb současné
doby. Kritika tradic je vědeckým rozborem podnětů, příčin a podmínek, ze
kterých tradice vznikla i v čem a proč se modifikovala. K dobrým
politologickým postřehům patří zjištění, že etnicko-duchovní tvář určitého národa
lze hodnotit souborem svatých, uctívaných právě v daném etnickém celku. Kult
sva-tých má ovšem univerzální charakter, tradice cyrilometodějská je typická
pro mo-ravsko-české prostředí, svatováclavská pro českomoravský prostor.
Cyrilometoděj-ský kult vyzařuje na východ, na Balkán, k pravoslavným národům,
k Srbům, Bulha-rům, Ukrajincům a Rusům a vychází z prostředí byzantské,
řecké a slovanské kul-tury. Svatý Václav vyzařuje svým vlivem spíše na
západ. Při vzniku kultu rozpozná-me prvky řeckořímské, ovlivněné modifikací
germánskou, ve státní podobě myšlen-kovým světem Svaté říše římské německého
národa. Vliv do severního směru, pře-devším do Polska, zajišťoval svatý
Vojtěch, Slavníkovec. Slavníkovci sice vytvořili konkurenční centrum moci vůči
Přemyslovcům, ale v kultu svatého Vojtěcha nejsou prvky státního separatismu. Ani východní orientace cyrilometodějského pojetí
státních a náboženských tradic, ale ani svatováclavská prozápadní
orientace, nejsou bytost-ně separatistické. A to je pozitivní stránka v
duchovní tváři etnického celku, žijícího ve středověkém prostoru. Pro
současnou dobu je to trvalý podnět pro vhodné čerpá-ní poučení a kulturních
hodnot ze všech geografických směrů. Komplexní využití bude tvořit specificky
duchovní rys naší existence.
Ten, kdo by chtěl uměle vyvolávat separatismus, by zcela
jistě sáhl po cyrilo-metodějském kultu, ale mezi lidem neměla uvedená tradice
protičeský charakter, stejně jako svatováclavská tradice nebyla protimoravská.
Ten, kdo tuto historickou skutečnost neuznává, vytváří podhoubí separatismu. K
tomu ovšem přispívá i nad-sazené zdůrazňování východní orientace civilizačních
zdrojů v činnosti Cyrila a Me-toděje. V minulosti tu orientace na Byzanc
skutečně byla, ale byl to jen důsledek objektivní situace.
Byzantská orientace
Mojmírovci velmi záhy rozeznali
význam křesťanství pro nadkmenové sjednocování a pro raně středověký stát, i
když uvedenou terminologii neužívali. Před příchodem Cyrila a Metoděje k nám
již křesťanství pronikalo, s ním však i mocenský vliv franc-kého státu. Dnes
víme, že mocenské poměry tohoto typu umožňovaly proces, který dnes nazýváme
germanizací. Navíc Mojmírovci neměli zájem stát se poddanými, sami vytvářeli
vlastní suverenitu. V rámci katolického univerzalizmu cítili potřebu vlastní
církevní organizace vyššího typu. Podřízenost bavorským biskupům to ne-umožňovala.
Ti si dělali nárok na země, na kraje a na kmeny, které ještě nepatří do jejich
mocenské oblasti, ale jsou pohanské a předmětem angažované misijní čin-nosti.
Obecná tendence vedoucí ke vzniku nadkmenových svazů a prvních států, se realizovala
v rozličných specifických podmínkách a tudíž to nemohly být celky, které by se
na základě christianizace, organizované z Bavorska, jen přičleňovaly ke státům
germánského charakteru. Viz osud Saska či Korutan.
Kolem roku 861 kníže Rastislav, budující mojmírovský stát,
rozpoznal potřebu vy-budovat vlastní církevní organizaci, nezávislou na
bavorských biskupech. Požádal proto papeže Mikuláše I. o vyslání římské mise.
Papež žádosti nevyhověl z mocensko-politických důvodů. Nechtěl poškodit zájem
bavorského episkopátu a politický zájem východofranckého státu, který ho v řadě
jiných jeho akcí podporoval.
V roce 863 přišla na dvůr byzantského císaře Michala III. v
Cařihradě diplomatic-ká mise mojmírovského státu, aby požádala o učitele
křesťanské víry, kteří by kázali slovanským jazykem, když něco podobného odmítl
Řím. Mocenským zájmům By-zance vyhovovala uvedená žádost, poněvadž Cařihrad měl
spory s římskou kurii. Do čela malé mise byli postaveni dva řečtí Soluňané
znalí slovanského jazyka, Kon-stantin a Metoděj. Jazykově nadaný Konstantin a
organizačně talentovaný Metoděj se na poslání důkladně připravili. Konstantin
ještě před odchodem sestavil slovanské písmo (hlaholici) a přeložil některé
potřebné texty církevního obsahu. Byl to čin mi-mořádného významu a dosahu.
Pozdější kritika této skutečnosti je zpozdilá a ne-odpovídá tehdejší reálné situaci. Stejně tak je vhodné upozornit na
moskevskou orien-taci koncem druhé světové války. Nejprve nás
nefašistické evropské státy v mni-chovském diktátu vyloučily ze svého středu
a hodily nás na pospas nacistickému Ně-mecku, které naši samostatnost
likvidovalo.
Na pozitivní působení byzantské mise reagoval francký
panovník Ludvík Němec negativně, vojenskou výpravou proti mojmírovskému státu.
Bavorští biskupové také reagovali nenávistně, v roce 870 zajali arcibiskupa
Metoděje, brutálně s ním zachá-zeli a uvěznili ho v klášteře. V roce 870 při
diplomatickém jednání v Řezně byl z pří-kazu
Ludvíka Němce uvězněn kníže Rastislav, oslepen a držen v bavorském klášteře,
kde neznámo kdy také zemřel. Francké pojetí křesťanství bylo skutečně nekřes-ťanské,
vycházelo z mocenských zájmů, ne z myšlenek humanity a pochopení pro přirozený
a organicky vzniklý vývoj mojmírovského státu. V pozdějších letech bude
germánský aspekt cyrilometodějské tradice zamlčován a důraz bude kladen na
podíl při christianizaci středoevropského prostoru.
Papežská kurie neměla stabilní poměr k misijní aktivitě Cyrila a Metoděje. Pokud v jejich práci viděla separatismus od římské církve, zaujala negativní stanovisko, pokud z taktických důvodů pochopila, že lze jejich angažovanost využít ve prospěch Vatikánu, jednala příznivě, dokonce ku prospěchu mise. Uvedená hodnotící tenden-ce bude pokračovat v různých modifikacích i v pozdějších letech a působí dodnes. Příkladem je v roce 873 intervence papeže Jana VIII. za propuštění protiprávně věz-něného arcibiskupa Metoděje v Bavorsku. Týž papež, aby se zavděčil bavorským biskupům, v témže roce zakázal používat slovanský jazyk při bohoslužbách. V době, kdy se pozitivně vyvíjel vztah k římskému centru moci, zasáhl do vývoje negativní skutek; v roce 871 byl kníže Svatopluk zajat a uvězněn. Francká elita si na něm vy-nucovala slib věrnosti. Ani to nebyl čin vzorných křesťanů, francký stát si upravoval náboženskou morálku podle svých státních potřeb. V roce 879 Svatopluk Mojmíro-vec vyslal k papeži Janu VIII. poselstvo vedené knězem Janem z Benátek k uklid-nění liturgických sporů mezi užívaným jazykem při oltáři, sporem mezi liturgií latinskou a slovanskou. Mojmírovci neměli zájem na sporech a na formě nějakého separatismu. V roce 880 papež potvrdil arcidiecézní svrchovanost Metoděje, znovu povolil užívání slovanského jazyka. Svatoplukův diplomat velmož Žemižizna požá-dal, aby římská kurie převzala Moravu pod přímou ochranu. Ochrana to měla být nejen před franckým státem, ale současně po stránce formální to měla být i ochrana před vlivem Byzantské říše, což Římu vyhovovalo. Taktické i strategické úvahy Říma jsou obsaženy v papežské bule Industriae tuae – Tvá péče. Ve snaze, aby žádný separatismus z východu či ze západu neohrožoval mojmírovský stát, vypravil se Me-toděj v roce 887 k návštěvě Cařihradu, kde byl přijat císařem Basileosem I. i patriar-chou byzantským. Návštěva arcibiskupa Metoděje u patriarchy Fotia se konala po předběžném souhlase římského papeže a také domácího vládnoucího Mojmírovce. Po cařihradské návštěvě již nepřipadala v úvahu dominantní úloha byzantského vlivu, ale ani separace východním směrem. Současně s tím ovšem Cařihrad ztrácí zájem o oblast, ve které nemůže hrát strategickou úlohu a začátkem 10. století se již o osud mojmírovského státu nestará, jen zaznamená jeho rozchvácení. Ochrana Ří-ma se při vpádu Maďarů ukázala jako nefunkční. Naproti tomu vysoce efektivní byla angažovanost Cyrila (Konstantina) a Metoděje při tvorbě kulturního i politického ži-vota, při rozvoji mojmírovského státu. V dalších staletích měnila cyrilometodějská tradice svůj obsah i účelové poslání. I to je vhodné připomenout naší pozornosti.
Cyrilometodějská tradice v průběhu dějin
Pokud nebyla cyrilometodějská tradice politicky
deformována, nebyla nikdy separa-tistická a protičeská. Pokud byla vzpomínána,
zaměřovala se na pozitivní význam přijetí křesťanství, které nemělo rozlišovat
český, moravský, polský či jiný původ. Tendence k vytvoření vyššího stupně
církevní administrativy v podobě biskupství a arcibiskupství nebyla cizí
ani přemyslovskému státu a nejednou bylo poukazováno na skutečnost existence
moravského biskupa a arcibiskupa. V oblasti civilizovaného okruhu se občas a
platonicky vzpomínalo na komplexní pojetí v evropském měřítku, aby ani vliv
byzantské říše nebyl opomíjen. Výrazným momentem cyrilometodějského působení
byl vliv filologický, ale o tom bude řeč na jiném místě. V uherském státě
nebylo možno bezohledně útočit na představitele světců a Cyril a Metoděj byli
chápáni jako spojovací článek západních Slovanů ve střední Evropě. K
pobaltským Slo-vanům cyrilometodějský vliv již tak silně nezasahoval, tam
christianizace spojená s germanizací postavila do popředí vzory románských
a germánských svatých. O poznání silnější uznání získali Cyril a Metoděj
u Slovinců v Korutanech a u Chor-vatů, ale i v tomto prostředí byl tento vliv
uváděn jako spojovací článek mezi kato-lickými Chorvaty a pravoslavným srbským
etnikem. Slováci, Češi, Moravané, Chor-vaté, Slovinci a Poláci uctíváním
Cyrila a Metoděje vytvářeli pomyslnou jednotu kato-lických Slovanů. Z této
rodiny se vyčlenili Češi v době husitské, když byli hodnoceni jako „kacířské
plémě“. Teprve zásluhou Martina Luthera bylo husitství do značné mí-ry
rehabilitováno jako náboženská reforma, ale ne jako revoluční hnutí. U zasvěce-nějších
římských teologů byli Cyril a Metoděj pojímáni jako vzor pro reformní činnost,
která nepřesáhne meze římskokatolické, jen se vhodně přizpůsobí objektivní
situaci, myšleno tím přizpůsobení jazykovému prostředí a mocenským zájmům
Mojmírovců.
Značnou posilou byl odkaz Cyrila a Metoděje pro nekatolické,
protestantské, evangelické proudy. Všude tam, kde byl misijní či liturgicky
jazyk slovanský, tam byli Cyril a Metoděj ctěni. Je to viditelné v oblasti
pravoslavného náboženství.
Značný posun ve výkladu cyrilometodějských tradic vidíme při
vzpomínce tisíciletí příchodu na Moravu (863–1863)
a při výročí jejich smrti, u Cyrila v roce
Znatelná snaha omezit panslavistické pojetí
cyrilometodějského odkazu vyvolalo nečekanou transformaci, psalo a hovořilo se
o Velké Moravě, o zašlé slávě a kulturní úrovni. Takto pojatá tradice pozitivně
zúročená v roce 1918 při vzniku Českoslo-venska deklarovaného jako
pokračovatele velkomoravského státu, jako útvaru sjed-nocujícího Slováky, Čechy
a Moravany. Dokonce se snilo o připojení Lužických Srbů a populárními se staly
črty a statě poukazující na územní rozsah historický známého státu západních
Slovanů.
V badatelské oblasti se publikovaly články o významu
domácího jazyka, osvětloval se kulturní přínos soluňské mise a od konce 18.
století se komentovala poměrně četná díla maďarská, rakouská a německá o
cyrilometodějské epoše. Naši domácí badatelé nevěnovali příliš pozornosti
liturgickým a náboženským dogmatům, patrně podvědomě cítili, že by se tím mohl
vyvolat proces diferenciace na katolíky a nekatolíky, ohrožující sjednocovací
touhy živého národního těla. Nebyl také zájem dráždit Vatikán růzností
dogmatických výkladů a komentářů. V tichosti a nenápadně převažovalo pojetí
státotvorné, odkaz na velkou Moravu. Tu bylo možno chránit před německými
ústrky, byl to přece stát křesťanský. J. B. Magin na Slovensku svým dílem
z roku 1723 s odkazem na Cyrila a Metoděje vlastně zahájil mnohaleté úsilí
o uznání Slováků a jejich jazyka, jakož i jejich území. Rozhodně bylo vhodnější
mluvit a psát o Velké Moravě než o Horních Uhrách, což byl zamlžující
geografický termín. I v této oblasti bylo nutno pěstovat buditelský zájem.
Připomínat dávnou kulturní vyspělost a nezávislost mělo vždy, i v 19.
století, burcující význam. Často přece při řešení his-torických otázek
směřujeme k aktuálním potřebám dneška. A není to jen proto, že minulost
ovlivňuje dnešek. Také citová, emoční stránka tu hraje úlohu.
Velmi výraznými ctiteli cyrilometodějského odkazu byli
slovenští evangelíci tím spíše, že si četli v listech Kralické bible. K Velké
Moravě a tím i k cyrilometodějské legendě se ovšem v negativním smyslu obracel
i slovenský fašistický stát 1939–1945. Nešlo o vzor kultury, ale o územní
rozsah státu, rozlohou malé Slovensko pod-vědomě cítilo nutnost, třeba jen v
minulosti, hovořit o velkorysém rozsahu. Proto i snahy připojit ke
Slovensku území tzv. Moravských Slováků.
Tento reálně viditelný separatismus podněcovali nacističtí
agenti z Německa, aby Hitler mohl na jedné straně tvrdit, že se Československo
rozpadlo samo, na druhé straně mohl předvádět Háchově garnituře, jak ji Říše
ochraňuje. Žádné území Mo-ravského Slovácka Slovensku nepřepustil. I v jiných
případech je zjišťován německý zájem na separatistických akcích zacílených na Moravu.
Cyrilometodějské a velko-moravské myšlení spojují v té době Slováky, Moravany a
Čechy. Někdy však s růz-ným akcentem, někdy je dávána do popředí
geografická složka, jindy národotvorná složka. Vznikly nejrůznější nedůstojné
spekulace o tom, zda Slováci jsou Moravané žijící v Uhrách, pochopitelně s
odkazem na existenci velkomoravského státu. Bez povšimnutí nám nemá uniknout
postřeh, že v Čechách se cyrilometodějské oslavy, publikace, básně a říkanky
zaměřovaly na oblast národní, na Moravě na oblast spíše náboženskou a na
Slovensku do vod habsburské dynastie, ve které se přece jen vi-děla málo
konkrétní, ale přece jen existující ochrana před maďarským hegemonis-mem, byt'
to byl jev časově ohraničený. Úctu při této příležitosti vyslovenou Habsbur-kům
nemohla policie a četnictvo považovat za škodlivý panslavismus.
Neklid i do hlášení rakouského vyslance v Rusku vneslo
několik petrohradských a moskevských intelektuálů, když jejich zájem o Cyrila a
Metoděje přesáhl klid bada-telských knihoven. Podle nich Cyril a Metoděj
hlásali pravoslaví a sjednocení všech Slovanů, pochopitelně pod ruským carem.
Odpovědí byla publicistika katolických au-torů dokazující věrnost Cyrila a
Metoděje Římu. Rusové doporučovali Čechům, aby právě argumenty Cyrila a
Metoděje bojovali proti němectví. Na počátku první světo-vé války, se jménem
těchto dvou misionářů přizdobil jeden pluk legionářů. Carská tajná policie
Ochranka oprávněně podezírala, že legionáři tíhnou k ideám demo-kracie,
svobody, samostatnosti i pro malé národy, nemají valnou loajalitu k císařům
a k carům. Navíc jsou často katolíky.
Označení legionářského útvaru jménem Cyrila a Metoděje mělo prokazovat
přinejmenším formální spolehlivost a příslib podpory pro politiku a ruské
územní záměry. Část vládou ovládaných katolíků v rakousko-uherské monarchii
pěstovala zájem o separaci od pravoslavně pojatých programů vytvořených v
Rusku.
V konzervativním prostředí rakousko-uherské monarchie vládní
knihy využívaly cyrilometodějství jako nástroje proti myšlenkám a vlivu
husitství. Papež Pius IX. do-konce v Římě podpořil „Bratrstvo sv. Cyrila a
Metoděje“ s přáním, aby nesjednocené Slovany přivedl jmenovaný spolek do lůna
katolické církve. Z podnětu chorvatských kleriků se měl hledat i hrob Cyrila v
Římě. Politologicky je nutno klást důraz na sku-tečnost, že velké, slavné a
masové oslavy dodaly Moravanům, ať v etnickém či geo-grafickém pojetí,
sebedůvěru a hrdost, dokonce i ve smyslu moravského separa-tismu, což byla
orientace individuální. Oslavy milénia v roce 1863 vyvolaly zmatek
i v úředních kruzích, je to církevně-náboženská oslava či slovanská
národní demon-strace? Sjednocuje to Poláky, Slováky, Moravany a Čechy, či je
to projev morav-ského separatismu, který nechce znát širší nadnárodní a
nadkmenové souvislosti? Moravský místodržitel cítil obavu z protirakouského
zaměření oslav a dal v tomto smyslu pokyny policejně-mocenským složkám. Na
oslavu neměly být neseny nacio-nální prapory, různé národní spolky nesměly
deklarovat své odznaky a propagovat moravanství jako vrchol všeslovanského
sjednocování. Neměla to být demonstrace sily, ale tichá pobožnost. Přijatelný
byl motiv: Pro vlast (habsburskou) a víru (kato-lickou). Nicméně i v tomto
pojetí se našel habsburské politice nežádoucí článek, moravští mladí katoličtí
kněží přišli s požadavkem obnovení slovanských obřadů. Na české straně a
na Slovensku zmíněný požadavek podpořily evangelické kruhy. Dokonce se použil
i psychologický argument o srozumitelnosti a lepším pochopení. Brněnský biskup
ve svém listě doporučoval v roce 1863 obrátit pozornost „k nábo-ženství, ne k
tomu, kdo náleží k tomu či onomu národu“. Vyslovil se proti separa-tismu,
ohrozil by jednotu habsburského soustátí. Němečtí vídeňští publicisté pocho-pili,
že separatismus by ohrozil české celonárodní hnutí, dokonce se psalo o předělu
mezi Čechy a Slováky. Zeď měli tvořit Moravané. Slováci byli v uherské části
monar-chie dokonce obviňováni z ilegální činnosti a ze spiknutí, když Cyrila a
Metoděje po-jali v duchu národního cítění. Uherská vláda vydala i zákaz vyslat
delegací Slováků na Velehrad. Neoficiálně ovšem slovenské delegace přicházely.
Také doprovodné akce dělaly vládě starosti. Divadelní hry měly většinou
náboženský obsah, pěvecké soutěže převážně světský a nacionální obsah. Diváci
pociťovali živelnou radost z toho, že dobře rozumějí všem písním
slovanských národů. To byla síla, stavějící se proti separatismu. Tam, kde si
vzájemně a bezproblémově rozumíme, nemůžeme mluvit a dvou či více národech.
Geografický původ Moravanů i Čechů ukázal, že ze-měpisné prostředí není
překážkou porozumění, že nebylo nutno hledat tlumočníka. I to je argument
proti separatismu. U Slovinců a Chorvatů vznikla myšlenka, aby cy-rilometodějské
výročí bylo podnětem k jednotnému jihoslovanskému spisovnému jazyku. Na tom
vídeňská vláda neměla zájem a naopak podpořila separatistické ten-dence
Slovinců v Předlitavsku a chorvatské cítění v uherské části monarchie, v Za-litavsku.
V určitý okamžik se dějiny zauzlily tak, že byl zřetelný
rozdílný přístup k cyrilo-metodějskému odkazu a tím i k myšlence velkomoravského
státu. V době, kdy se v Předlitavsku do popředí drala německá liberální
buržoazie, které vadil příliš výraz-ný vliv Vatikánu, otevřel se prostor pro
volnější nazírání na zmíněnou problematiku. V bytostném zájmu Vídně nebyla
podpora tradic vedoucích k obnově slovanského státu ve střední Evropě, ale ve
snaze omezit vliv liberálních měšťanů, arcibiskup Bedřich Fürstenberg cítil
povinnost vystoupit na velehradské náboženské slavnosti a uvést ji do toku
věrnosti habsburské dynastie. Mladočeská politická orientace chá-pala
cyrilometodějství jako formu rusofilství, jako akci, ukazující vídeňské vládě
mož-nost hledat ochranu u carské vlády, když čeští Němci hledali posilu v
Berlíně. Ruso-filství nemělo upevňovat konzervativní tábor v Rusku ani u nás,
mělo v mladočes-kém pojetí pozitivní program – vystoupení Ruska ve
prospěch balkánských národů, prosazovat rovnoprávnost slovanských národů nejen
vzhledem k Turecku, ale i v po-měru k Německu a v podunajské nadnárodní
monarchii. Také Vatikán potřeboval dát cyrilometodějské tradici přijatelnější
a perspektivnější pojetí. Papež Lev XIII. v en-cyklice Grande munus z roku
1880 přikázal katolickému světu slavit svátek Cyrila a Metoděje vždy 5.
července každého roku. Zásluhy soluňské mise byly pojaty jako zásadní pomoc
šíření katolictví mezi Slovany. Nechtěně tím byl potvrzen i význam mojmírovského
státu. V téže době pravoslavná církev v Srbsku a především v Rusku pojala
tradici moravského státu a výklad cyrilometodějských aktivit jako vzor pro spo-jení
všech Slovanů s protigermánským a protivatikánským programem. Na rozmanité akce
do Petrohradu a do Moskvy byla zvána poselstva Lužických Srbů, Bulharů,
Černohorců, Srbů, Čechů a též obyvatel západní Ukrajiny.
V Berlíně v politicky nacionálních, monarchistických kruzích a v pangermánských spolcích se rakouským i českým Němcům připomínala myšlenka, že náboženské sjednocování Slovanů by vyvolalo záhy i touhy po státním sjednocování. V politolo-gických rozborech se tvrdilo, že tomuto vývoji muže zabránit separatismus, vložený přímo do středu sjednocovacího hnutí, tedy na Moravu. Velká Morava byla pojata ja-ko protiklad Velkoruské říše a Velkoukrajinského státu. Chválen byl každý moravský šlechtic a politik, který se vyslovoval proti pravoslaví, proti ruským zájmům na Bal-káně, dokonce se vyhledávala přemyslovská údělná knížata s protičeským zaměře-ním, které dnes po pečlivém průzkumu můžeme přesněji charakterizovat jako odpor k pragocentrismu, ale podobné skutečnosti najdeme i ve východních Čechách, všu-de tam, kde pražské mocenské centrum nepostupovalo citlivě ke specifickým potře-bám příslušných regionů. Němečtí novináři z českého pohraničí by ve svých článcích udělali nejraději z přemyslovských údělů samostatné suverénní celky a tím dotvrdili působnost separatistických tendencí. Nepolitická část veřejnosti se k těmto spekula-cím obracela zády.
Jde o víc než jen o terminologii
Mnohokrát jsem se setkal s poznámkou, která nebyla
myšlena zle: „Ano, česká kul-tura, česká píseň, česká společnost, ale já jsem
Moravan.“ K tomu ještě přistupuje terminologická nepřesnost a neujasněnost.
Spočívá v tom, že terminologie středo-věku,
v oblasti administrativy, práva, politiky, se užívá pro jevy sice podobné, ale
dnes již jinak obsahově vyvinuté. Na druhé straně, pro reálné stavy a
skutečnosti středo-věku, feudalismu,
použijeme dnešní terminologii, které sice dobře rozumíme, ale věc-ně
neodpovídá skutečnostem v historickém vývoji. Nejlépe své připomínky objasním
na konkrétních příkladech.
V povědomí i v tradicích moravského lidu je stále živý odkaz
na Velkomoravskou říši. Již naši předkové postřehli, že nepostačuje označení
moravský stát. V pojmu „velký" byla zastoupena reálná skutečnost, že tento
státní útvar měl své sféry vlivu daleko za hranicemi dnešní Moravy, měl tedy
regiony nemoravské. Přesně defino-vané hranice nebyly a nelze se o ně opřít,
ale většina znalců dějin nepopírá, že k to-muto státu patřilo západní
Slovensko, tehdy označované za Nitransko, část Panonie (dnes součást Maďarska),
Vislansko a část Slezska (dnes součást Polska), spornou částí státu je
Slovinsko (dnešní samostatný stát). Do sféry vlivu patřilo i několik kme-nů
Polabských Slovanů, kdy sounáležitost byla projevena formou spojenectví a po-žadovanou
ochranou před vnějším ohrožením germánskými nadkmenovými svazy. Pevné jádro
státu se opíralo o stabilně existující Moravu sahající na jih od Dyje až
k Dunaji a o Čechy. Některé vzdálenější kraje odevzdávaly jen poplatek a
tím se for-málně přiřazovaly k centru moci, která byla na Moravě a v Čechách.
Když odpočí-táme regiony získané a potom zase ztracené, lze charakterizovat
popisovaný celek jako moravskočeský stát. Působila tu však jedna síla stabilní,
neměnící se podle roz-sahu státu a tou byla dynastie Mojmírovců, proto nemám
připomínek k názvu prav-divému, leč málo užívanému. Byl to mojmírovský stát,
tak jako později poznáme pře-myslovský stát, ten bude svým jádrem zase státem
českomoravským, obyvatelstvem i územím.
Stát moravských
Mojmírovců nevznikl ve vzduchoprázdnu, ale navazoval na před-chozí
vývoj, tím byl Sámův nadkmenový svaz. K jízlivým poznámkám německých
nacionalistů, že Sámo byl Germán, stačí poznamenat, že byl sice francký kupec,
ale to zdaleka neznamená, že byl Frank. Narodil se v kraji senonském, tedy ve
Francii. V jeho rodišti jsou archeologické
nálezy negermánské, keltské. Samo jméno není ger-mánského původu, ale
keltského. Také z jeho politologického chování lze usoudit na romanizovaného
Kelta. Vůbec se nebál válčit s Franky, ač se vědělo, že zradu kme-ne Germáni trestali vyvražděním přímého a vzdálenějšího
příbuzenstva. Tak se za-chovali v roce 1942 němečtí nacisté k rodině Kubišů,
jen příbuzní Gabčíka jim unikli, žili na Slovensku. Několik židovských
historiků dokonce tvrdí, že Sámo byl Žid Sa-muel, obklopený profesionální
vojenskou družinou pro zajištění dálkového exportu. Sámův nadkmenový svaz má
hranice ještě méně definovatelné, ale v každém přípa-dě v době bojů s Avary
bylo logistickým zázemím Slovensko a Morava a v době agresivního náporu Franků
to bylo české území. Sámův nadkmenový svaz byl stá-tem moravsko-slovensko-českým spíše z hlediska územního a sídlil zde slovanský
lid, tehdy se dělící ještě na kmeny. Ze světových dějin známe silný a
někdy i rozhodující vliv státu na proces vzniku národa. Vše nasvědčuje tomu, že
kontinuita Sámova nad-kmenového svazu a mojmírovského státu by spěla k
vytvoření moravské národnosti, ale vývoj šel
jinou cestou. Když se slovenské kmeny dostaly na celé tisíciletí pod nad-vládu
uherského státu, byla připomenutá možnost perspektivního vývoje zmařena.
Nicméně jedna tendence je tu pozoruhodná. Fakta jako stopy minulého vývoje se-skupená vnitřním logickým vývojem, vzájemnou
propojeností, vytvářejí tendence. Ten-dence, které odpovídají světovému
vývoji, nezanikají, jen se v modifikované podobě realizují. Nedostatek
informací o Sámově nadkmenovém svazu po roce 658 vůbec neznamená, že by tendence
spějící k vytvoření raně středověkého státu zanikly. Nelze popřít, že tam, kde
bylo jádro Sámova útvaru, existuje nejprve nadkmenový svaz Mojmírovců, který se
velmi rychle a ústrojně mění na stát raně středověký. Ani mojmírovský stát
zcela nezanikne pod nápory franckých vojsk a nájezdy Maďarů.
Transformuje se do státu přemyslovské dynastie, což je územně zase stát česko-moravský, občas s územním přesahem do Lužice, Slezska, Vislanska, západního Slovenska, nějaký čas i do Rakouska. Stabilním jádrem zůstává Morava a Čechy. Maďarský klín v uherské nížině se již nepodařilo odstranit, nezanikl jako avarský nadkmenový svaz a trvale znemožnil spojení slovanských kmenů ve střední Evropě s jihoevropskými Slovany. Vznik nějaké mocensky silné západoslovanské říše zůstal jen ve spekulativní formě. Současně je vhodné připomenout, že uherský stát zamezil další pronikání Ostmarky dál na východ podél Dunaje, což znamenalo strategické obklíčení moravskočeského čí českomoravského státu. Nebezpečí o to větší, že i úze-mí na sever od Čech a Moravy bylo za sedm století germanizováno. Pro strategicky myslící germánské panovníky se tím nabízela možnost využívat Maďarů jako spo-jenců proti mojmírovskému i přemyslovskému státu, dokonce i Adolf Hitler použije tohoto spojenectví proti Československu. Současně se nechce z germánské strany připustit vznik polsko-česko-moravského státu, k němuž cílila politika Boleslava Chrabrého, polského Piastovce po matce českého původu, když v 11. století pronikl i do Prahy. Tehdy německý císař přeochotně podpořil přemyslovskou opozici, aby k takovému spojení nedošlo. Vznikla ještě jedna cesta, jak zamezit vzniku silného západoslovanského státu, byla to cesta podpory separatistických tendencí v nejrůz-nější době a nejrůznější formě. Komu měl separatismus prospět je jasné, Germá-nům později organizovaným v německém státě.
Budování moravskočeského státu
Podíl moravských a českých kmenů na budování Sámova
nadkmenového svazu byl nutný z logiky vývoje. Nic na tom nemění, že zmíněný
útvar neměl stabilní středisko moci, něco jako hlavní město. Sámo, obklopený
silnou a početnou družinou profesio-nálních bojovníků byl přinucen měnit sídla
pobytu již z důvodů zásobovacích. Nutila ho k tomu i strategická situace,
ohrožení ze strany nepřítele. Neplánovanou pomocí proti avarskému nadkmenovému
svazu byla byzantská vojska, která v 7. století ně-kolikrát porazila avarské
hordy. Potom již bylo vyhledávání kontaktu na Cařihrad lo-gické a žádoucí.
Mocenské orientaci tímto směrem napomohla skutečnost, že franc-ký stát hledal u
Bulharů spojence proti mojmírovskému státu. V 7. století je také do-končena
asimilace posledních skupin předchozího neslovanského lidu a Slované se tak
stali jedinou skupinou žijící a ovládající území dnešního Slovinska, Moravy
a Čech. Zpevňoval se tím i etnický základ jak Sámova nadkmenového svazu,
tak i mojmírovského státu. Burgundská Fredegarova kronika zaznamenává
Sámovu vlá-du nad srbskými Slovany, žijícími tehdy na území dnešního Bavorska a
v jižní částí východního Německa, zejména v dotyku s českým územím. Politicko
mocenský střed byl z důvodů vojenských v oblasti avarského nebezpečí, teprve
když pominulo, stal se středem region ležící blíže franckého státu. I po Sámově
smrti žil jeho nad-kmenový svaz, svědčí o tom skutečnost, že Karel Veliký
zřizuje takzvanou Českou marku, což by nečinil, kdyby měl volný prostor pro své
rozšiřování. Česká marka se však neprobojovala přes Šumavu a Český les, zdolala
jen Slovany v Bavorsku. Stát se tak mohlo jen silou organizovaného útvaru,
existujícího i po smrti Sámově. Slovanské kmeny nemohly odolávat germanizaci,
pokud by za jejích zády nebyla Morava. Vztah
k franckému státu není pro nedostatek pramenů dostatečně objasněn,
nicméně víme, že v této době frančtí panovníci neustále usilovali o uvedení slovan-ských
kmenů do závislosti. Došlo k několika vojenským srážkám se střídavým úspě-chem.
Všechny však potvrzují, že branný odpor nemohl organizovat nikdo jiný, nežjiž
organizovaný nadkmenový svaz, z kterého se po kontinuitě se Sámovým útvarem formoval
do moravskočeského státu vedeného Mojmírovci.
Proti síle mojmírovského státu frančtí panovníci
organizovali podporu separatis-tickým tendencím. K pochopení tito zákeřné
taktiky stačí přečíst si nejrůznější ně-mecké studie o Nitransku s knížetem Pribinou
a protektorský čin Ludvíka Němce, který mu dopomohl k novému území v dolní
Panonii.
O vnitřním duchovním poutu moravskočeského státu svědčí také
přijetí křesťanství knížetem Bořivojem a jeho družinou, christianizace
dotvrzená stavbou kostela na Levém Hradci z moravské ruky byla výsledkem zkušeností
arcibiskupa Metoděje, že touto cestou je možno čelit christianizaci z Bavorska
a z Frank, přinášející také germanizaci. Odstranění pohanství nemělo dávat
záminku germánskému územnímu expanzionismu. Existence moravskočeského státu
potvrzuje také skutečnost, že úto-ky na Moravu byly doprovázeny také vedlejšími
údery proti českým krajům. Autorita knížete Bořivoje byla zaštítěna Moravou
také v době jeho dočasného azylu. Francká vládnoucí vrstva učinila nejeden
krok, aby vyvolala české separatistické akce. Vyvrcholily v roce 895, kdy byla
využita situace po smrti Bořivoje i moravského Svatopluka k odtržení českých
kmenových regionů od mojmírovské dynastie. Napomohly k tomu také vnitřní
rozpory na Moravě. Tvořily domácí podmínky pro oslabení státu a jsou vždy
hnojivem pro separatisty. Krátce předtím, ještě v roce 890, kníže Svato-pluk
přiměl franckého panovníka Arnulfa, aby uznal integritu českého území v rámci
mojmírovského státu. Další vnitřní oslabeni moravskočeského nadkmenového svazu využily v roce 897 také srbské kmeny, orientovaly
se na francký stát. A opět můžeme číst oslavné články nad touto separací,
což i po tisíciletí od uvedeného činu potvrzu-je nenávistný pohled německých
historiků na ideu silného moravskočeského státu.
Mojmírovský stát oslabovaný po mnoho let franckým státem, dosáhl na krátký a nedostatečně dlouhý čas v roce 901 v Řezně dohodu s Franky, když nájezdy Ma-ďarů ohrožovaly oba státy. Od roku 902 Moravané odráželi maďarské útoky, Frankové až do roku 908 výrazně nepomáhali a Maďaři neměli dost sil, aby byli úspěšní na obou směrech. Vybrali si za hlavní směr útoků bohatá politicko-mocenská a duchov-ní centra mojmírovské dynastie. Obtížná situace nastala v roce 906, kdy srbští Glo-mačové, sídlící severně od moravskočeského státu, si na pomoc v boji proti Sasům pozvali Maďary. Předcházející separatistické hnutí polabských kmenů je ve svém cel-ku poškodilo, úlohu spojenců již nemohla vykonávat moravskočeská ozbrojená síla, proto žádost o maďarskou pomoc. Maďaři protáhli moravskočeským územím, což muselo podlomit jeho vnitřní strukturu, přinejmenším v otázce zásobování. Nelze vy-loučit ani skutečnost, že při tomto tažení jim nebyl kladen branný odpor, na porážce Sasů měla zájem i dynastie Mojmírovců. Rozvrácení mocenských center na morav-ském území je datováno k roku 908. Mocenská centra na českém území vyvrácena nebyla. Archeologie navíc nepřinesla důkazy, že by v dalších letech nadvládu Ma-ďarů nad Moravou potvrzovaly například masová pohřebiště maďarských bojovníků čí usazených okupantů. Také nemáme spolehlivé údaje, že by celá Morava patřila do uherského státu. Lze předpokládat, že působily přinejmenším nižší složky církev-ní administrativy, snad i kmenové vazby. V žádném případě nezmizel moravský lid.
Budování českomoravského státu
Po likvidaci mojmírovských mocenských center centrální
i regionální podoby rychle rostl význam mocenských center v českých krajích. O
nějakém plánovaném přene-sení suverenity mojmírovské moci do Čech asi nelze
mluvit. Logika dějin vedla k vy-tváření nových správních center, pokud
možno nevydaných nájezdům maďarských tlup. Ochranu poskytoval celý lesní
komplex na Českomoravské vysočině. Dokonce vznikla dvě centra, přemyslovské v
Praze a slavníkovské v Libici nad Cidlinon. Modi-fikace mojmírovského státu ve
stát českomoravský, přemyslovský, probíhala rychle a úspěšně, až do okamžiku,
kdy vznikla saskoslavníkovská protipřemyslovská koa-lice, ohrožující moc
Přemyslovců svým separatismem. Činem, který nebyl v souladu s křesťanskou
morálkou, byl v roce 995 celý slavníkovský rod vyvražděn. Jejich místo zaujali
s Přemyslovci spojení Vršovci, ale i jejich správa východních Čech byla krvavě
likvidována pro snad jen údajný separatismus ve prospěch Polska. V té době sílil
moc Saska, které nyní místo Franků zasahuje do domácích poměrů českomo-ravského
státu. Uvedený název je oprávněný, moravské regiony se totiž plně podí-lely na
jeho vytváření a upevnění. Přemyslovci v 10. století postupně začleňovali
kmenové etnické celky pod svou přímou správu. Státní aparát tu pomáhal formovat
celek, později definovaný jako český národ. To bylo ovšem necitlivé vůči
moravskému lidu. Někteří Přemyslovci byli nicméně natolik rozumní, že trpěli a
někdy i podporovali označení Moravanů ve smyslu geografickém,
administrativním, správním. Českomoravský stát Přemyslovců vstoupil v 10.
století v kontinuitě s vývojem moravským do vyššího stadia své stabilizace.
Uvedený vývoj byl provázen organizováním přemyslovských údělů, jeden byl také
ve východních Čechách, organizací ekonomiky, budováním hradské správy, často v
blízkosti moravských center, ražbou mincí, organizací vojenské družiny, ve
které měla zastoupení i moravská šlechta, a také formováním zahraniční
politiky, která byla ovšem limitována politicko-geogra-fickými realitami.
Kmenová centra postupně ztrácejí význam, stejně jako kmenové rozlišení obyvatel
země.
Zde poznámku na okraj. Nikdo nepopírá význam státu na
formováni národa vedle dalších vlivů. Stačí si připomenout vliv USA na pojem
americký lid, americký národ; Švýcarska na státní pojem švýcarských občanů. V
Německu, ale i jinde, se nad-kmenové sjednocování provádělo za použití násilí,
krví a mečem, ale to vše bylo v dobách, kdy taková realita nebyla
všeobecně odsuzována. Sjednocování násilím v době moderní, v době zásad
demokracie není již úspěšné. Spíše se klade důraz na motivy duchovní,
nenásilné. Byla to nejen krátkost existence Československa, že tento úkol
nenaplnilo a pojem československý národ zůstal jen formálním označe-ním,
vhodným k označení státní příslušnosti. Jazykové rozdíly mezi Slováky a Čechy
byly rozhodně menší, než tomu bylo mezi germánskými kmeny na jihu a severu dnešního Německa. Československo ve složité
mezinárodní době nepřekonalo sepa-ratistické podněty přicházející na
Slovensko z Polska, Maďarska, Rakouska a hlavně z Německa. Násilné řešení z
české strany nepřicházelo v úvahu tím spíše, že jazy-ková odluka přišla dříve
než odluka státní. Současně je nutno připomenout, že ne-dbání specifických rysů
a podmínek Slovenska podporovalo slovenský separatis-mus, i když víme, že mnohé
kritizovatelné záležitosti byly výsledkem předchozího vývoje Slováků v uherském
státě. V roce 1918 se v jeden stát spojila dvě území na nestejné politické, kulturní a ekonomické úrovni. Nedbání moravských specifik,
i když v menší míře protože tu nebyl propastný rozdíl ve stupni vývoje,
také podporoval moravský separatismus. V
budoucí perspektivě Evropské unie bude činit potíže a roz-pory také
skutečnost, která by nedbala na specifické podmínky svých členských států. I
jednou z příčin rozpadu říše římské bylo nedbání specifických podmínek.
Platilo to i o Svaté říši římské německého národa. Tam, kde se z politických dů-vodů povyšoval nějaký dialekt nad spisovný jazyk, byl učiněn první krok k separa-tismu a bude tedy rozhodovat politická vůle, zda se slovanský svět bude drobit, když okolní svět se bude globalizovat. Přitom musím myslet na poučku, vyslovenou již v pruských vojenských akademiích, že není žádoucí, aby na východních hranicích Německa vznikl silný slovanský stát, který by se nedal pokořit, ovlivnit, ovládnout.
Vážné ohrožení separatismem
Historie českého národa je permanentním zasahováním
německého státu do našich dějin. Občas tomuto tlaku podléháme, občas ho
vyrovnáváme, někdy z něho v civili-zační sféře čerpáme a někdy v zájmu
vlastní existence mu musíme čelit, co bylo tak precizně řečeno pruským
oficírům, to byla jen zobecněná zkušenost německé agre-sivní politiky. Vnitřní
kořeny pro vznik páté kolony v přemyslovském státě podetnul kníže Spytihněv
II., když v roce 1055 vydal příkaz k povinnému vystěhování Němců z Čech,
důsledně trval i na odchodu své matky. V témže roce upevnil také integraci
Moravu do svého státu. Vůči Vatikánu vyrovnal tuto politiku tím, že dovolil
vypuzení mnichů slovanského obřadu ze Sázavského kláštera. Vratislav II. učinil
další vý-znamný krok ve vývoji státnosti, v roce 1063 zřídil v Olomouci
biskupství. Na jedné straně lze hovořit o omezení vlivu pražského biskupa na
Moravě, na druhé straně byla Morava vyňata z převažujícího vlivu arcibiskupa se
sídlem v Německu. Vrati-slav II. měl vůbec smysl pro územní organizaci, nově
rozdělil moravské úděly mezi Přemyslovce. V téže době znova povolal z Uher
kněze slovanského obřadu a uvedl je do Sázavského kláštera. Vycítil význam a oprávněnost
moravské církevní tradice, vycházející ještě z cyrilometodějské míse. Byl to
prvek sjednocující, byt' časově limi-tovaný. Protiintegrační snahy z Německa se
realizovaly v dubnu 1085, kdy byla zru-šena olomoucká diecéze. Zájem na tom měl
arcibiskup v Mohuči. Obnovením olo-mouckého biskupství v letech 1088–1090 český
panovník čelil vnitřnímu rozkolu, který hrozil z ambicí bratra Jaromíra,
pražského biskupa. Separatismus se často opírá o vnitřní a vnější
podmínky.
Ke skutečně vážnému ohrožení českomoravského státu došlo v
roce 1182, kdy císař Fridrich Barbarossa zasáhl do dynastického sporu knížete
Bedřicha a Konráda Oty tak že Konrád Ota dostal v léno Moravu, která byla
okamžitě prohlášena za samostatné markrabství nezávislé na pražském centru
moci. Bedřich se stal českým knížetem.
Nebezpečí trvalého roztržení českomoravského státu na dva separátní cel-ky
vyhovovalo říšské politice. Bylo po několika letech odstraněno, když se
moravský markrabě Konrád Ota stal v roce 1189 vládcem v Praze. Je pochopitelné,
že separatisté budou využívat teto historické události k podpoře svých
odtrženeckých programů, ale vnitřní síla je přece významnější. Uvědomili si to
i Přemyslovci.
Fridrich Barbarossa nepřestal rozkladně působit. 15. 2. 1187
v Řezné prohlásil pražského biskupa říšským knížetem a tím záměrně oslabil
českomoravský stát. Volba dalšího moravského
markraběte Vladislava za českého panovníka v roce 1197 jen znovu
potvrzovala zájem moravské i české šlechty na trvání společného státu. 1. 11.
1197 Vladislav II. ustanovil svého kaplana Daniela novým pražským biskupem a
ten přijal jeho svrchovanost. Tímto činem, přijatým i na Moravě se souhlasem,
český panovník takto likvidoval rozložení českomoravského státu suverénním
posta-vením pražského biskupa, který by podléhal jen císaři.
Porážka uherského vojska
v roce 1260 zpevnila stát, stejně jako porážka Kumánů na Moravě v roce
1273. Morava to ocenila.
Po bitvě na Moravském poli v roce 1278 zaznamenáváme pokus o třetí dělení českomoravského státu s doložitelnými separatistickými cíly. Stát byl rozdělen tak, že Ota Braniborský spravoval Čechy a Rudolf Habsburský Moravu. Král Václav II. opětovně stát sjednotil, dokonce se stal i králem polským. Za posledních Přemyslov-ců se rodila nová a současně budoucně silná středoevropská monarchie, soustátí českomoravsko-polsko-rakouské. Rakousko odpadne po bitvě na Moravském poli, ale o sjednocení Polska s českým státem budou usilovat polští Jagellonci, s definitiv-ním připojením Uher dokonce i Habsburkové. Vydrží jim to do roku 1918. Také Lu-cemburkové (1310–1437) měli pochopení pro mocensky pevný středoevropský stát. Ale ani uvedené územní celky nevytvořily jednu národnost, proces etnické diferen-ciace byl již tak pokročilý, že se to ani nemohlo podařit. Pozitivní hodnotou historic-kého vývoje byla skutečnost, že nedošlo k diferenciaci mezi českým a moravským lidem, zůstal jednotný národ český, byt' sídlící na Moravě i v Čechách. Přispělo k to-mu několik faktorů.
Faktor jazykový
Spisovná čeština vznikla v kontinuitě s prvním spisovným
slovanským jazykem, tak-zvanou církevní slovanštinou ve 12. století a to na Moravě.
Propojila se ústrojně s ja-zykem moravského lidu. Učená část se spojila s
demokratickou, lidovou vrstvou. Na Moravě se také vytvořila výrazná část
slovníkového výraziva. Základy církevní, právní, civilizační, administrativní,
finanční, vojenské a z části i agrární terminologie mají základ ve státě
moravských Mojmírovců. Používaná terminilogie byla tak přes-ná a výrazná, že
pronikla i do maďarského jazyka. O to více se uplatnila v češtině. Pochopitelně,
že i tady bude nějaká kontinuita s předcházejícím vývojem jak na Mo-ravě, tak
také v Čechách, a to i v epoše předcyrilometodějské.
V době začínajícího českého humanismu vyšlo na Moravě v roce
1533 v Náměšti gramatické dílo Gramatika česká. Autory byli Beneš Optát, Petr
Gzel a Václav Filomates. Je to moravský a i český pokus o formování spisovné
češtiny. Kodifikace na dnešní poměry ještě nedokonalá, ale existující. V roce
1547 vyšel v Prostějově Sla-bikář český a na Moravě vyšla i první česká
početnice. Zásah Jana Husa do jazyka byl respektován i na Moravě. V 16. století
se na Moravě zrodilo svrchovaně význam-né dílo, šestidílná Bible bratrská,
tištěná v Kralicích u Náměště v letech 1579, 1588,
Vnitropolitický faktor
Vnitropolitický faktor přemyslovského státu je hodnocen
pozitivně, když ještě za Bo-leslavců byla z maďarského vlivu vyproštěna
okrajová část obsazených moravských krajů. Mocenský zásah Břetislava I.
upevnil a stabilizoval moravskou část jeho státu na severu o Opavsko, Krnovsko a Hlubčicko, na jihu o území sahající po
řeku Kampu. Uzemní dualismus po roce 1017 byl projevem delimitace
centrální moci. V 11. století jsou na Moravě vytvořeny přemyslovské úděly,
například znojemský, brněnský, olo-moucký, ale i ve východních Čechách byl
jeden takový úděl. To nebyly suverénní celky, to byla regionálně vymezená
správa českomoravského státu. Zemská správa z toho vzniklá neohrožovala jednotu
přemyslovského státu. Uplatnění celé řady výz-namných moravských šlechtických
rodů pánů z Kunštátu, později z Poděbrad, Pernštejnů, Žerotínů apod. potvrzuje
politickou propojenost české a moravské části státu. Stejně tak nalezneme rody
z Čech uplatňující se na Moravě.
Trvání státní jednoty neohrozil ani Přemysl II., když v roce
1269 udělil v léno své-mu levobočkovi Mikuláši část severní Moravy. Nebylo také
vinou Moravy, že se za existenčního boje Jiřího z Poděbrad dostala v roce 1478
do moci uherského krále Matyáše. Českomoravský státní celek byl opětovně
rozdělen, ale moravské stavy či-nily vše dostupné, aby uhájily kontinuitu s
poděbradskou částí státu. Po smrti Ma-tyáše Uherského se mohla Morava
bezproblémově vrátit do společného státu. Uher-skem podnícený separatismus se
tu neudržel. Příklad nevhodného řešení zemských zájmů najdeme při volbě Ferdinanda
Habsburského v roce 1526, kdy se moravští šlechtici po právu dožadovali účasti
na volbě, když to však česká aristokracie ne-uznala, moravský zemský sněm
odpověděl uznáním dědičných nároků manželky Ferdinandovy Anny. Habsburkové
takto dostali do rukou zbraň kterou bylo možno využívat i v pozdější době.
Pokud byla Morava zastoupena na generálních sněmech, bylo vše v pořádku a dal
se dojednat každý žádoucí kompromis mezi českými (zem-skými) a moravskými
(zemskými) potřebami. Platí tu poznatek, že jedna chyba plodí další chybu.
Ať chceme či nechceme, musíme považovat Habsburky také za
své panovníky. Za vlády Ferdinanda I. získala značný význam česká kancelář,
její pravomoc a pů-sobení se vztahovalo na všechny země koruny české. Byl to
sjednocovací faktor, i když přesnější a Moravě vyhovující by bylo
označení za kancelář českomoravskou. Existovaly však vedlejší země a u nich se
dal čekat odpor (Slezsko, Lužice). V době českého povstání Morava kolísala pod
vlivem Karla staršího ze Žerotína, ten však lépe vystihl prognózu celé akce.
Žerotínové jsou také rodem zasahujícím do poměrů v Čechách. Naproti tomu
Ladislav Velen ze Žerotína se postavil po bok českých po-vstalců a nezřekl se
ani angažovaného podílu na jejich boji. Vestfálský mír ukotvil mezinárodně
skutečnost, že se Habsburkové nestali hegemony v Evropě, ale v jejich dominantním
vlivu zůstaly Čechy a Morava. Obnovené zřízení zemské, vyhlášené pro Moravu ve
Znojmě, vyvolalo jediný protest Zdeňka ze Žampachu. Jediný český protest.
Nicméně český stát žil v české kanceláři a teprve až ji Marie Terezie v rámci
svých centralizačních zásahů zrušila v roce 1749, vznikl nežádoucí směr k
začlenění českých zemí do rámce rakouských zemí. Jak se ukázalo, bylo to
splynutí neústroj-né a pro značnou část obyvatelstva nevýhodné. Tereziánskými
reformami přestalo trvání správní jednoty českého státu. Zemská administrativa
v Čechách i na Moravě zůstala zachována a stala se v mnoha případech základnou
obnovující státní jed-notu Moravanů a Čechů. Když došlo k uznání uherských
nároků, v historii pod náz-vem rakousko-uherské vyrovnání, byl vídeňskou i
budapešťskou vládou podněcován moravský separatismus, aby se tím podlomila vůle
po stejném postavení jako měla maďarská část habsburské monarchie. Negativní
úlohu přitom sehrála německá menšina v českomoravském pohraničí, která nepřála
žádným požadavkům na rov-noprávnost. Němci byli vládnoucí složkou Předlitavska
a o tuto pozici nechtěli přijít. Když následný demokratický vývoj srovnal práva
Čechů, Moravanů a českomorav-ských Němců,
považovali to Němci za útisk a volali na pomoc zahraniční Němce z alp-ských
zemí a ze samotného Německa.
Adolf Hitler také koketoval s myšlenkou moravského
separatismu, projevilo se to v agenturní podpoře takzvané Národopisné Moravy.
Byl to nástroj nátlaku na pro-tektorátní administrativu, který vyžadoval, aby i
říšští Němci směli zastávat místa v protektorátních úřadech a institucích
s tím, že potlačí separátní zájem moravských a slovenských fašistů. Připojit
Moravu k Ostmarce bylo nežádoucí pro velký podíl do-mácího obyvatelstva, které
by tvořilo značný díl v rakouské Ostmarce. Navíc rivalita okolních nacistických
žup na rozdělení celého protektorátu byla tak značná, že Hitler rozhodl
konečnou úpravu nechat až po válce. Patrně bylo žádoucí mít stejnou gene-rální
linii v zacházení s českým národem.
Redakce: J. Řezníček Připravil: dr. O. Tuleškov
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR Klubu českého pohraničí
v Praze 10 jako svou 115. publikaci určenou pro vnitřní potřebu
vlasteneckých organizací. Publikace neprošla autorskou ani jazykovou úpravou. Praha, březen 2004. Kontaktní adresa: JUDr. Ogňan Tuleškov, Na Čihadle 18, 160 00
Praha-Dejvice. Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz