MIP OPĚT O BRNĚNSKÝCH NĚMCÍCH
Prof. PhDr. Vojtěch Žampach, CSc.
V roce
2000 vyzvala Mládež pro interkulturní porozumění
brněnského primátora a radu města k omluvě a svého druhu pokání za
vyvedení části Němců dne 30. a 31. května 1945 mimo město. Volání podnítilo
velkou veřejnou diskusi o tom, jestli oslovení mají vůbec výzvu přijmout. Valná
část občanů odmítala apel MIP pro jeho nátlakové formulace a nedostatečnou
průkaznost vznesených obvinění. Převažoval názor, aby brněnská radnice nejprve
iniciovala mnohostranný a důkladný historický výzkum daného tématu, dala
seriozně zrekonstruovat dobovou realitu, v níž se evakuace Němců odehrála
a teprve potom zvážila odpověď p. M.
Konečnému a O. Liškovi, mluvčím MIP. Občané i leckteré společenské organizace
varovali před zvednutím hozené rukavice, protože podle jejich mínění nemohla
akce v dané době přinést nic pozitivního. Přes tato varování představitelé
města nátlaku podlehli a reagovali na něj vybranými a rozvážně
uspořádanými slovy o všeobecné lítosti
nad válečnými obětmi. Jak realisté a skeptikové předpokládali, tok dalších
výhružek, nepodložené kritiky, osočování z brutality a terorizmu,
krvežíznivosti Brňanů a Čechů vůbec, neustal a naopak vykazuje zjevné zostření.
V dubnu
2004 zatroubila MIP k novému náporu na uvedenou kapitolu brněnské
poválečné historie. Tentokrát volila formu výstavy nazvané Pochod smrti,
instalované v prostorách Muzea romské kultury. Časopis Reflex, z 26.4.
–2.5. 2004, str. 22, který při takové příležitosti nemohl chybět, nazval
výstavu – intenzivním pokusem o vyrovnání s tímto traumatem. Ušlechtilý
úmysl, nebo opět neomalený konjukturální výpad? Už letmý pohled napovídá, že výstava
je kompilativní sestavou a nejednou také zneužitím účelově vybraných ilustrací
brněnského revolučního období v roce l945. K serioznímu počinu má řeč
panelů velice daleko.
Výchozím
momentem k výkladu evakuační akce, pomyslným nultým bodem, je pro MIP je
až 30. květen 1945. Co všechno předtím formulovalo panské a netolerantní
počínání německé městské minority, o tom výstava cudně mlčí. Brutální devastace
českého etnika za druhé světové války je odbyta pouhými 19 slovy (včetně
spojek) a nestála za to, aby byla odsouzena jako zločinná.
Nadčlověk a nadnárod
Patologická
agresivita brněnských Němců nebyla zplozena až pod vlivem hitlerovského režimu.
Mládež dychtící pro porozumění by se měla například poohlédnout hodně zpět do
dějin, daleko před první světovou válku, po likvidačních etnických programech,
které měly vstoupit do praxe ihned po vítězství vilémovského Německa, přestože
české země tvořily součást Rakouska-Uherska. Našla by vývody filosofa J.G.Fichta o nadčlověku a nadnárodu i
tvrzení němčelého Angličana Camberlaina
o tom, že mezi rasami je germánská rasa jedinečná. Z těchto a podobných
zdrojů čerpal přední přední ideolog nacismu Alfred Rosengerg o ušlechtilé německé krvi a správném boji
německého „kulturträgra“ proti méněcenným národům.
Z takových
úvah vznikaly praktické politické programy. Anonymní prognostik v brožuře
Gross Deutschland z roku 1900 je narýsoval
přesně. Po vítězné válce budou nové regiony. Čechy budou rozděleny mezi
Bavorsko a Sasko, zatímco Morava připadne ke Slezsku. Moravané dostanou
poukázky na majetek, s nimiž budou vysídleny do Ruska. Jiný vizionář R. Tannenberg
(1911) volal: „Potřebujeme prostor! … Slované nebo my!“ A významný historik T. Momsen? „Buďte tvrdí! Lebka Čechů nechápe rozumové důvody
…“. Jak lákavé je srovnat tuto literaturu o nadčlověku, výjimečné rase a
potřebě ovládnout chorou Evropu čerstvou krví s inauguračním projevem R. Heydricha z 2. října 1941. Je to v něm všechno, až na
to, že se obával vystěhovat Čechy do Ruska, protože by se tam mohli
zorganizovat v údernou sílu proti hitlerovskému Německu. Heydrich ale na své soukmenovce nezapomněl. Když vyložil
svou tvrdou politiku vůči Čechům, uzavřel: „Kdo v taktickém zacházení
s Čechy povolí, nemá zde uplatnění, takoví Němci nemají zde co
hledat.“Zajistě zajímavé i pro mládež z MIP.
Brněnští
Němci vstřebávali velkopanskou ideologii plnými doušky. Za své bytostné
ohrožení považovali například i úsilí o zřízení druhé české univerzity
v Brně a proto mu bránili ze všech sil. Příští rok uplyne 100 let od
zavraždění Františka Pavlíka na manifestaci za českou univerzitu. Byla to
ouvertura listopadu 1939. Bude tato událost v příštím roce vzpomenuta?
Prozatím správa města dala velkým nákladem obnovit pomník Ch.
d´Elvertovi, jednomu z hlavních odpůrců
univerzity …
Vývoj
brněnské německé minority je vskutku výjimečný. Například už tím, jak se
v jeho zdech po první světové válce zorganizovali velkoněmečtí ultranacionálové kolem časopisu Aufbruch
do pevného jádra německého dění. … Henleinovské hnutí bylo pro ně nedůrazné a
příliš regionální. Jejich vidinou byla sjednocená Evropa pod německým diktátem.
Někteří z nich ( mimo jiných K. Schwabe) stáli
v roce 1923 před soudem pro špionáž ve prospěch cizí moci. Byli to právě
příslušníci tzv. Aufbruchkreisu Schwabe,
Judex, Tobolar, Kuhn, Branczik, Hahnreich a další, kteří v součinnosti s říšskými
politickými a zpravodajskými kruhy provedli 15. března 1939 dokonalý puč a
zmocnili se Brna několik hodin před příjezdem wehrmachtu a zvláštních komand
gestapa.
Schwabeho pučisté už svou příležitost z ruky nepustili a
měnili se v jádro okupační moci a správy, tedy spoluokupanty.
Spolu se špičkami delegovanými z říše vytvořili dokonalou teroristickou
diktaturu, v níž i ten poslední hájoťák
v hnědé košili byl nedotknutelným nadčlověkem terorizujícím své okolí.
Čeští Brňané byli pro ně pouhým společenstvím domovníků a služek, spodinou, což
ostatně vyjadřovali slovem Unterschicht.
Všechny
násilné akty v Brně i širokém okolí prováděli především brněnští Němci, ať
již to byly čistky veřejných úřadů od sokolů a legionářů, přes nucené
deportování na otrocké práce do Německa, vyhánění obyvatel z Vyškovska, obsazování rolnických usedlostí v pásu od Runářova po Vranovice Němci
z východních zemí, až po likvidaci českého středního školství a nahánění
studentů do zbrojního průmyslu. Nelze opomenout ani dalekosáhlý pogrom na
docenty a profesory brněnských vysokých škol a přeměnu kounicových
kolejí na věznici a katovnu horší středověkého Špilberku.
Je tak zcela nepochopitelné, že v době kulminace nacistické agresivní
války ta poplivaná, mučená, znevážená a znásilněná česká „spodina“ se vzbouřila
a smetla své otrokáře?
Za všechno mohou komunisté
Je
takový výrok žádoucí a dokonce pod ochranou zákona. Výstava tímto zjištěním
svou expozici otvírá i končí. Hned na začátku hovoří „ o komunistech
s gestapáckou minulostí“. O příslušnících brněnského gestapa, kteří předtím
byli členy KS Německa, KS Rakouska, Slovenska i jiných stran se toho moc neví.
Snad tedy až jindy. Můžeme ale veřejnost upozornit, že převážnou část
osazenstva zpravodajského A referátu tvořili Němci z Brna a okolí. A mezi
ostatními známými gestapáky nacházíme Brňany
Ernesta Floriana, Karla Woachina, Antona Rottera, MUDr. B. Pilnyho, Johanna Baara, Hanse Goldra a mnohé a mnohé další.
Z evakuační
akce brněnských Němců nelze komunisty vyloučit. Podíleli se na veškerém životě
města a tedy i na ní mají své podíly na dobrém i špatném. Konkrétní pohled do
přípravy vyvedení Němců z města však napovídá něco jiného. Nebyli to
komunisté, k vysídlení Němců připravili předem zvláštní rezoluci a
domohli její schválení ještě před
vlastním jednáním o transferu, nýbrž zástupci národně socialistické strany na
radnici. Mladým z MIP uniklo, že rozhodující schůzi ZNV řídil národní
socialista F. Loubal a na radnici národně
socialistický předák Josef Podsedník za nepřítomného V. Matulu. Také kampaň
k odsunu začíná v novinách úvodníkem F. Loubala
a teprve potom se připojují další.
Pozoruhodné
je nejenom to, co předcházelo, ale také co následovalo po provedené evakuaci.
Největší rozruch vyvolal Otto Šling na krajském
sekretariátě KSČ. Když poznal k jaké akci v době své nepřítomnosti
došlo, dal si po své stranické linii zavolat místopředsedu ZNV F. Píška, primátora V. Matulu, odborového předáka Josefa
Kapouna, zástupce závodů a všem přítomným notně vyčinil. Rezolutně prohlásil,
že to, k čemu došlo, se nemělo stát a F. Píšek
na ZNV měl přijetí výnosu ZNV zabránit i za cenu toho, že by klub komunistů
veřejně hlasoval proti tomu. Tato scéna je ovšem v literatuře popsána a je
udivující, že představitelé MIP ji neznají.
Vysídlení
Němců z Brna předestřela také před několika léty divákům Česká televize,
studio Brno. V promítaném „dokumentu“ zazněla také slova o tom, jak
tajemník KSČ O. Šling provázel na konci průvod Němců.
U Pohořelic vystoupil na nějakou vyvýšeninu a halasně si pochvaloval, jak ten
transfer se jim dobře vydařil. Je to nesmysl, protože Šling
k Pohořelicím nejel. Snad došlo k záměně za V. Matulu, ten tam
skutečně byl a také jeho náměstek Josef Podsedník s knězem P.P. Lekavým
Němce vyprovázeli. Ale i tak zmateně se historie píše.
Tvůrci
výstavy uvážili, že do vizuálního i obsahového stylu výstavy bude vhodné
instalovat portrét nějakého odporného zločince. Vzor našli v knížce H. Hertla a kol. : Němci ven! Die Deutschen
raus ! v kapitole o škpt.
Bedřichu Pokorném a tak z ní
převelice pilně opisovali. Pokorného biografie teprve na své solidní zpracování
čeká, takže v mnohém nelze předbíhat. V souvislosti s vysídlením
Němců je nezbytné mládeži z MIP
připomenout několik, snad už také dostatečně známých skutečností. Především to,
že v Praze u ministerstva vnitra v hotelu Alcron
byla domluvena evakuace Němců v důsledku krizové situace a to do okolí
Brna a nikoliv za hranice. Ministr výslovně požadoval, aby nebyli převáděni do
Rakouska až do usnesení vlády. K takovémuto usnesení však vláda nikdy
nepřistoupila. Když do Prahy 31. května došly zprávy o tom, že evakuační akce
se změnila v drastický pochod do Rakouska, uložil ministr Pokornému, aby
okamžitě odjel na jižní Moravu a transfer zastavil. Pokorný přijíždí na
Pohořelicko až v době, kdy asi polovina transportovaných překročila rakouské
hranice. Zastavil tedy zbývající a hledal pro ně řešení ve městě i okolích
obcích. Jednal podle příkazu a jeho počínání není v naznačeném smyslu
nevysvětlitelné.
Pokorného
líčí V. výstavní panel jako konfidenta německé bezpečností služby (sicherheitsdienstu), ovšem bez uvedení důkazu. Toto tvrzení
je převzato z knihy H. Hertla a kol. : Němci
ven! Die Deutschen raus! A
tam je podepřeno výslechovým protokolem se spolupracovníkem gestapa Milošem
Krejčím. Jedná se o jeden z tzv. dodatkových protokolů pořízených
s odstupem několika let po
odsouzení Krejčího. V nich už nešlo o Krejčího, ale o to, aby StB získala
dodatečně svědectví proti někomu jinému. Za nějakou úlevu ve vězení byl Krejčí
ochoten podepsat fantastické nesmysly. Z toho důvodu je nezbytné Krejčího
svědectví řádně ověřit a doložit také z jiných pramenů. Prozatím je
konfidentství Pokorného posuzovat s výhradami.
A
konečně: Pokorný podle výstavní expozice zničil tzv. zelenou kartotéku
konfidentů brněnského gestapa. Prozatím není prokázáno, že by gestapo takovou
kartotéku v Brně zapomnělo. Rovněž záměna za příruční kartotéku levicového
referátu není jistá. Ta není „zelená“ a řeč bude o ní v poslední části.
Ale něco ona zelená barva napovídá. Když byl zatčen politik Josef Smrkovský, bylo proti němu vzneseno obvinění
z konfidentského závazku pro gestapo v Brně. Jako „důkaz“ byla
předložena zelená evidenční karta z N. referátu E. Taudta.
Zakrátko však vyšetřovatelé prohlásili kartu za nepravou a jako falzum ji
odložili. Když po nějakém čase hledal Smrkovského
kartu jiný příslušník StB bylo mu řečeno, že byla
neoprávněně skartována. Jestli měl Pokorný podíl na výrobě i skartování
falešných zelených karet, pak je třeba nový důkladný výzkum a volit tomu
odpovídající metody historického bádání.
Sčítání
obětí
Pohořelický
pochod byl krutý, to snad nikdo nepopírá, stejně tak by neměl popírat
následující opatření k rychlému překonání útrap a k co nejrychlejšímu
zrušení tábora. Podle výstavního libreta převzatého z knihy H. Hertla, bylo během evakuace ubito (zastřeleno) na 5.200
osob. Německá literatura uvádí i vyšší čísla. Dnes je toto sdělení
překvapující, protože už v roce 1966 otiskl sborník Jižní Morava
materiálovou studii, v níž je na konkrétním materiálu úřední provenience
dokázáno, že v Pohořelicích zemřelo na následky epidemií a vyčerpání
453-455 osob.V okolních vesnicích pak 194 dalších. Na rakouském území je
prokázáno 1066 úmrtí. Tato čísla jsou podložena věrohodným archivním materiálem,
mohou být doplňována, avšak nikoliv ignorována, jak to německé spolky
s oblibou činí.
Jestliže
si někteří publicisté nevědí rady s prokázanými čísly, snaží se
démonizovat brněnskou evakuační akci teorií masových hrobů. Podle jejich
tvrzení je takových hrobů podél trasy z Brna do Mikulova bezpočet a
samozřejmě je v nich bezpočet mrtvých, většinou ubitých a zastřelených. Na
téma hromadných hrobů bylo už proneseno mnoho úvah. Jedno však chybí: od konce
druhé světové války nebyl žádný takový hrob obnažen, prozkoumán a mrtví
exhumováni. Žádný historik, novinář nebo zástupce krajanského spolku neuvedl
nějaký terénní znak, polní kříž, skupiny stromů, kapličky, silniční stavby nebo
cokoliv jiného, co by umožnilo ustanovení hrobu provést a zveřejnit jeho průzkum.
Na jihomoravském bojišti bylo v uplynulém padesátiletí nalezeno mnoho
kosterních pozůstatků, převážně vojáků, o nichž se psalo v tisku a které
byly patřičně pietně uloženy. Že by se tyto metody vyhýbaly právě jen a pouze německým masovým hrobům? Jestliže
tvrzení o masových hrobech stále narůstají a dostávají i knižní podobu, pak je
na jejich zastáncích, aby předložili důkazy a půjdeme je společně
s patřičnými odborníky prozkoumat. Od slov a spekulacím k činům!
Další
mlžící smyšlenky barvitě líčí střílení evakuantů
v příkopech kolem silnice, v pohořelickém táboře i v terénu.
Tvrzení o údajném střílení Němců ranou do týla se dostala i na mezinárodní
fóra. Tím je věc závažnější. Jenže opět jako u těch hrobů: důkazy, důkazy a
důkazy. Dosud znám jen tři případy použití zbraní a ty byly popsány ve zmiňované studii v Jižní Moravě.
Dochovaný soubor Zpráv o úmrtí vystavovaných stanicí NBS v Pohořelicích
jako důvod smrti použití střelné zbraně neuvádí. A sotva kdo bude mít tu
odvahu, aby osádku stanice považoval za nezodpovědné osoby mající eminentní
zájem na falšování skutečnosti. Abychom se dopracovali pravdy je nezbytné
provést exhumaci osob pohřbených v jednotlivých hrobech u Pohořelic a
archeologickými metodami zjistit násilné poškození skeletu při brutálním zacházení
s lidmi, nebo stopy po jejich zastřelení. S výsledkem takového
postupu nebude už možné dál polemizovat, nadto je bude možné publikovat
v zahraničí. Česká strana komise exhumaci podporuje, někdo se jí obává … .
Proč právě Brno?
Touto
otázkou MIP svou expozici uzavírá, avšak předložená odpověď je víc než plytká.
Chybí jakýkoliv popis (o rozboru nemluvě) konkrétní brněnské zkušenosti
z procesu nacizace drtivé většiny německých obyvatel a jejich chování
v době, kdy šlo skutečně o bytí a nebytí člověka, který nenáležel
k panskému národu.
Autoři
libreta na prvém místě naznačují, že za okupace došlo v Brně k takové
destrukci češství, že v době revoluce nebylo schopné jiného řešení německé
otázky než v podobě drsného transferu. Vysvětlují to ve shodě
s historikem Jánem Mlynárikem svým tvrzením o
10.000 konfidentů, kteří po válce potřebovali rychle smýt špínu ze svých rukou
a zlikvidovat svědky své zákeřné činnosti.. Taková orientace problému je
skrznaskrz vadná. Odkud naznačovaná myšlenka o deseti tisících gestapáckých
konfidentech povstala, lze však naznačit.
Před
útěkem z Brna gestapo pečlivě přetřídilo svůj archivní materiál: politické
a zpravodajské spisy poslalo po železnici do Plauen (Plavno) v Německu, nepodstatné sešrotovalo. Pod
odklápěcí deskou jednoho psacího stolu skutečně zapomnělo část příruční
kartotéky levicového referátu. Na mnoha místech mezi osobními údaji lze najít
zkratky: konf., konfl., kon., knl. A jejich další
varianty. Ti, co měli po válce ke kartotéce přístup, identifikovali zkratky
jako vyjádření konfidentského vztahu. Kartotéka má necelých 10.000 lístků a tak
už nebylo vzdálené vztáhnout
konfidentství na všechny evidované. Tak nějak k tomu došel pan Mlynárík.
StB byla pečlivější, spočítala, že takové zkratky jsou
pouze na 931 kartotékách a tak ustanovila jen tento počet konfidentů. Tento
údaj s radostí převzal Rudolf Ströbinger,
zpravodaj českého rozhlasu v Bonnu, do své knihy Rudá zrada. I tento nižší
počet agentů byl přece zarážející. Jenže všechny ty zkratky nejsou nic jiného
než vyjádřením náboženské příslušnosti, v uvedeném případě jsou zkrácením
slova – konfessionslos – čili bez vyznání. Uvádět na
tento druh karet značky o spolupráci bylo výslovně zakázané.
Proč
Brno? Třeba také proto, že se v něm zkonsolidovala perfektní pátá kolona
pro agresivní záměry Hitlerovy říše. Z mnoha způsobů jejího utváření
uveďme alespoň jeden. Na podzim 1938 vznikl v Brně německý Pracovní úřad.
Po zákazu Sudetoněmecké strany se Arbeitsamt stal
krycí organizací zapovězené SDP. Němečtí zaměstnanci záměrně opouštěli svá
pracovní místa a rozmnožovali armádu
německých nezaměstnaných, čímž neskutečně dramatizovali poměry v ČSR. Na
„pomoc“ jim přispěchala Německá říšská pomoc. Sám A. Hitler poslal svým
soukmenovcům do Brna 5 milionů RM a pak docházelo z Německa měsíčně
nejprve 50.000 Kč, později 400.000 Kč. Nacisté kolem Arbeitsamtu
udržovali kontakty na říšské tajné služby, mimo jiné až do úřadu státního
tajemníka v ministerstvu zahraničních věcí barona R. von
Weiszäckera.
Autoři
výstavy MIP spatřují v tehdejší „kulturní rozmanitosti města“ neobyčejný
přínos. O jakou rozmanitost šlo, vyplývá z rozkazu krajského vedoucího hitlerovy strany ing. K. Folty.
Požadoval v něm okamžitý soupis všech nespolehlivých Čechů (6. 10. 1941).
Zhruba v téže době vydává instrukci k součinnosti skupin NSDAP
s bezpečnostní policií, zejména pokud jde o zprávy „o práci politického odpůrce.“ Kdo toho odpůrce představoval
třeba Čechům vysvětlovat. Písemná hlášení musela jít v opise na gestapo a
SD. Mimoto nižší složky NSDAP podávaly zprávy o politické situaci každých
čtrnáct dnů. Taková byla tedy všeobsahující špiclovská organizace mezi
brněnskými Němci.
Jakmile
zbraně schopné Němce stále více žádala fronta, jejich staří a choří soukmenovci
obětavě nastupovali do všech sfér tehdejšího života. Například působili jako dozorci nad českými
chlapci nakomandovanými na kopání zákopů a stavění opevnění před blížící se
frontou. Od 1. 12. 1944 byli němečtí důchodci a muži neschopní vojenské služby
zmobilizováni do tzv. Volkssturmu. Starší lidé ještě
pamatují, jak s panceřovými pěstmi na ramenou 16. – 17.
dubna 1945 dýchavičně pokulhávali přes Modřice na
frontu pod Rajhradem. A nesmíme opomenou středoškoláky vyhnané k 1. Září 1944 do
válečného průmyslu. Jejich vedoucí a dozorci byli vesměs reaktivovaní němečtí
stařečkové. Toto všechno – a jsou to pouhé ilustrace oné doby – nemohli čeští
obyvatelé Brna nevidět a neprožit. Proto právě Brno.
Kromě
nepočetných skupinek levicově zaměřených Němců známých veřejnosti už
z předmnichovských časů, nikde žádné větší stopy o tom, že by německé
obyvatelstvo Brna hledalo východisko z marasmu války a okupace ve změně
mocenského, militantního a šovinisticky nadřazeného postoje. Němci kolem
Protifašistického výboru se snažili o likvidaci nejostřejších konfliktů, avšak
bylo jich žalostně málo … . Potvrzovali však důležitou skutečnost, že hlavní
společenský rozpor se netáhl v rovině etnické mezi Čechy a Němci, nýbrž
mezi nacismem, fašismem a antifašismem.
Když
o problematice válečných zločinů diskutovali s významným německým
filosofem Karlem Jaspersem, tento mimo jiné řekl:
„Člověk nemůže žít s lidmi, kteří upírají jiným právo na existenci.“
V tom je veškerá filosofie odsunu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento vynikající článek, v němž
autor ukazuje na nepravdy, polopravdy a zamlčování údajů, organizátorů výstavy,
nebyl dosud v periodickém tisku publikován. Redakce, jímž p. prof. Žampach článek nabízel , neuveřejnily z něj, jak jsem
informováni, ani několik řádků. Existuje tedy ještě nějaká forma cenzury?
„Český tisk“ v německém vlastnictví opět ukázal, jaké zájmy sleduje.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Akce Čechů proti
Němcům a kolaborantům
Informace o situaci v Brně
v květnu 1945
23.
května 1945 informoval ministr Stránský vládu o návštěvě delegace národního
výboru Brna. Sdělila mu, „že tam mají ve vězení 1 600 zajištěných osob,
z nichž asi 1 500 jsou Němci a zbytek Češi. Obyvatelstvo Brna se srocuje
před vězením a žádá okamžité souzení a potrestání těchto osob. Národní výbor
musel před vězením umístit kulomety. Situace je povážlivá, neboť hrozí
nebezpečí, že zajištěné osoby budou buď
lynčovány, nebo že národní výbor k jejich ochraně bude muset střílet do
českého lidu … „ (Archiv Úřadu vlády, vláda 23. května 1945)
Akci
předcházela řada požárů, založených v Brně ve dnech 26.-30. dubna 1945,
které byly dílem německých ozbrojených skupin. Ve zprávě československého
ministerstva vnitra z 8. srpna 1945 jsou uvedeny požáry v moderním
poštovním úřadě před hlavním nádražím, v obchodním domě Alfa, kde byla
dříve tajná úřadovna gestapa, v blocích obytných domu na Kolišti,
v budovách v ulici Na hradbách a na Lažanského
náměstí. Řada menších požárů byla včas uhašena.
(Viz: Die Deutscen, s. 561)
Gerilová válka v pohraničí, ze zprávy čs. ministra
vnitra z 8. srpna 1945
Plně vyzbrojeni, začali němečtí státní příslušníci na celém státním území, především však v pohraničí, organizovat skupiny, které zahájily státu nepřátelské akce. Z těchto organizací jsou známé: Wehrwolf, Guttenberg, Teppelin, Vernichtungsbrigade Egerland.
O tom, že bojové a sabotážní skupiny organizovaných německých příslušníků vyvíjejí svou činnost a vyzývají veškeré německé obyvatelstvo k odporu, svědčí leták, který byl počátkem července nalezen v okolí Bruntálu. Nese název: „Wir machen Front“ (Budujeme frontu) V tomto letáku byli všichni Němci vyzváni k boji za znovudobytí sudetské vlasti. Byli vyzváni k boji v ulicích, v dílnách, továrnách, úřadech a obchodech. Leták žádá disciplínu a pořádek. Každý, kdo opustí své místo v boji bude považován za dezertéra. Leták končí ujištěním, že den odplaty a osvobození přijde … .
Výše uvedené citace obsahuje publikace Edvard Beneš, Odsun Němců, Výbor z Pamětí a projevů doplněný edičními přílohami, s. 96 a 97, k vydání připravila prof. dr. V. Olivová, DrSc., Praha 1995, vydání první.
O květnových až červencových událostech v r. 1945 v Brně a okolí napsal pan prof. V. Žampach publikaci „Vysídlení německého obyvatelstva z Brna ve dnech 3O. a 31. května 1945 a nouzový ubytovací tábor v Pohořelicích 1.6. – 7.7. 1945“. Vzhledem k malé informovanosti o uvedených událostech považujeme za velmi žádoucí opětně tuto publikaci vydat, případně i v rozšířeném znění.
Redakce: J.Konečný
Připravil: JUDr.O.Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální
hnutí ve spolupráci s brněnskou MO
Kruhu občanů ČR vyhnaných v roce 1938 z pohraničí jako svou 120.
publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, září
2004.
nástavce z každé strany nestačí na to,
aby překonaly tuto kapitolu společné evropské minulosti.“ Proto je zapotřebí,
aby byl vytvořen program EU, který by objasnil význam historických území, která
se stala v důsledku vyhnání ve svých prožitcích , útrapách i formách vzhledu kulturním dědictvím mnoha
národů a současně i Evropy. Takovýto program se vzdává soudů o vyhnání. Chce
chránit materiální i nemateriální díla, která byla vytvořena na územích vyhnání
před rokem 1945, ale jsou ohrožena ve své existenci, budou-li odstraněna nebo
bude-li na ně zapomínáno.
Zde
padá náš pohled zejména na Němce, kteří zůstali v sousední zemi a nebyli
odsunuti. Jejich počet je zdecimován na 1 – 2% předválečného počtu. Žádná jiná
národnostní skupina se nenachází v tak deprimující pozici. Tím je
důležitější, že podskupina českého diskusního fora, tj. diskusní skupina pro
menšinové otázky německo-české, a k této skupině patřím i já,
v žádném případě nevypracovala ještě doporučení pro postup, aby se místní
jména a zeměpisná označení vyjadřovala dvojjazyčně.
S Petrem Pithartem, předsedou českého Senátu, jsem sdílela názor, že
situace Němců v naší sousední zemí musí být změněna. Zacházení s nimi
podle předpisů Benešových dekretů odporuje lidským právům a spravedlnosti.
Nikde by se v německo-českých vztazích nedalo utvořit více nezištné důvěry
nežli rovným zacházením s těmito lidmi. Nikde nebude signálů evropského
porozumění více třeba nežli zde.
( K nositelům sudetoněmecké kulturní ceny mimo další patří autorka Sidonie Dědinová, jihomoravský pěvecký a hudební soubor Stuttgart – pozn. re)
I.
Za sociální spravedlnost
Jednou z nejvýznamnějších myšlenek, které
již v 19. století hluboce pronikly do vědomí českého dělnictva a dalších
chudých vrstev našeho národa, ovládly je a tak se staly obrovskou silou stále
více ovlivňující vývoj společnosti, byla idea sociální spravedlnosti. Formování
a stoupající naléhavost jejího naplnění byly odrazem sociálně ekonomické
reality předminulého století, kdy rozvíjející kapitalismus uvrhl značné
množství lidí práce do mimořádně těžkých životních podmínek.
O
životním údělu a formování českého dělnictva napsal známý český historik dr. Z.
Tobolka ve svých dějinách: „Český proletariát vznikl ke konci XVIII. a počátkem
XIX. století … Proletariát trpěl sociálně pod kapitalistickým hospodařením manšestrovsky smýšlejících podnikatelů, zvláště pak trpěl
v druhé polovici sedmdesátých let, kdy bylo po hospodářské krizi r. 1873
dělnictvo propouštěno a mzdy byly
snižovány. Čtvrtý stav byl na počátku proti liberalistickému hospodaření zcela
bezmocný.“ (Politické dějiny čsl. národa, Praha 1934, str. 303 – 304)
Politickým
mluvčím značné části českého dělnictva se již v sedmdesátých letech stala
sociálně demokratická strana. Její ateistická, internacionální politika,
umocněná i v praxi uplatňovanou teorií třídního boje, křesťansky a národně
cítící dělnictvo stále výrazněji kritizovalo a méně či více odmítalo. Někteří
křesťanskosociálně založení dělníci, konfrontováni s málo tolerantním
ateizmem, vystupovali ze sociální demokracie a postupně začali klást základy
křesťanskosociálnímu hnutí, na jehož programových principech pracovala již celá
desetiletí řada křesťanských myslitelů sociálně orientovaných. A byli to
především oni, kteří ve svých dílech přesvědčivě poukazovali na neslučitelnost
liberalismu s křesťanstvím.
II.
K formování základů křesťanskosociálního programu
Jedním
z předních křesťanských sociologů byl prof. Matěj Procházka,
spoluzakladatel Katolické jednoty sušilovské. Ve svém
díle Otázka dělnická, vydaném v r. 1872, na svou dobu velmi ostře odsoudil
liberalistický kapitalismus. „Ve společnosti utvořily se brzo dvě protivy, na
jedné straně chudoba náramná a na druhé straně bohatství; i nemohl tudíž také
brzo nedostavit se ten boj mezi chudou pracovní silou a mezi velkým, jen
duševně pracujícím kapitálem. … v národním hospodářství opanoval skutečně
skoro po celé Evropě pouhý směr egoistický … Vzešla válka všech proti všem …
kdo s koho můž, ten toho zduš!
… Že by dle nauky křesťanské nadbytek chudým vlastně patřil, a že by bohatec
jako štědrá matka zvláště k těm se míti měl, kteří mu pomohli bohatství
vydobýti, to mu ani ve snách na mysli netaje.“ (c.d., s. 86)
Křesťanství,
které jako první vytýčilo zásadu: „Kdo může pracovati a nepracuje, ať nejí“,
nebylo přes značné úsilí sociálně cítících věřících schopné zabránit tomu, aby mnozí dělníci a
členové jejich rodin netrpěli těžkým nedostatkem základních životních potřeb,
především hladem. Prof. M. Procházka si byl vědom toho, že dobročinnost a
svépomoc nemohou vést k odstranění k odstranění palčivých sociálních
problémů. „Ihned při líčení svépomoci podotkli jsme krátce, že všemi jejími
prostředky bídě a nouzi dělníků … podstatně pomoci nelze …Hlavní toho příčinou
jest, že všem svépomocným dělnickým spolkům … jest podnikati nerovný boj
s velemohutným kapitálem, dobře soustředěným,
ponejvíce nekřesťansky a tudíž bezohledně
… sobě počínajícím, všepožíravým, i zákonodárství dle chuti si
zařizujícím.“ (c.d.,
s.77)
Síle
kapitálu podle prof. M. Procházky mohlo úspěšně čelit pouze organizované
dělnictvo. „…dokud těsně spojený, silně ozbrojený a nemilosrdný kapitál stojí
proti práci za pouhý tovar považované …nemají i nejpřísnější moralisté nic, co
by proti tomu namítali, aby se také dělníci vespolek spojovali …“ Podle názoru
prof. M. Procházky však bylo pro vyrovnání síly mezi kapitálem a organizovaným
dělnictvem dále nutné, aby stát opustil dogma o volné soutěži a sociálním
zákonodárstvím a dalšími opatřeními zasáhl ve prospěch dělnictva
Úsilí
o přípravu a uskutečnění nutných sociálních reforem, v jejichž průběhu by
člověk polepšil sebe a tak polepšil i sám sobě, ovlivnilo i řadu mladých lidí,
k nimž patřil i Tomáš Masaryk, jehož prof. M. Procházka učil nejen
náboženství, nýbrž i sociálnímu cítění. Prof. M. Procházka měl hluboké znalosti
o dělnické otázce. Prostudoval i tehdejší socialistickou a marxistickou
literaturu. Byl nejen sociologem evropského formátu, ale i hluboce věřícím
člověkem, který se snažil zlepšit postavení dělnické třídy ve společnosti
v duchu křesťanských zásad. Právem proto považujeme prof. M. Procházku za
jednoho z nejvýznamnějších tvůrců programových zásad křesťanskosociálního
hnutí.
Dalším
spolutvůrcem křesťanskosociálního programu byl Václav Žižka, stříbrnický dělník
a redaktor Dělnických novin, který vyznával zásadu, že základem nového sociálně
spravedlivého řádu musí být práce. „Právo práce a právo vlastnictví činí
nejhlubší základ společnosti lidské … Právo vlastnické ovšem za svaté se
prohlašuje …, ale právo dělníka … to se zamlčuje. Kdyby všechna jiná práva na
světě zaniknouti měla, právo dělníka nikdy nezanikne … Ono má přednost před
vlastnictvím, neboť vlastnictví musilo dobyto býti napřed prací. Výživa dělníka
přednější jest než užitek … majitele nebo podnikatele. Právo vlastnictví musí
ustoupit právu dělníka. Kristus potvrdil právo dělníka ´Hoden jest dělník mzdy
své´… Dělník jí svůj vlastní chléb, ne cizí, jest demokrat dle ducha
křesťanského ... (in Dr. C. Horáček, Počátky českého hnutí dělnického, Praha
1886, s.88)
Politicky
velmi činným křesťanským sociálem současně však i formulovatelem
programových principů byl Tomáš Josef Jiroušek, který až do poloviny
osmdesátých let 19. stol. patřil k významným sociálnědemokratickým funk-cionářům a redaktorům. Za
aktivní účast na zápase za dělnická a česká národní práva byl pronásledován a
vězněn. Jako věřící člověk byl pevně přesvědčen o tom, že sociální otázky,
především postavení pracujících ve společnosti, je nutné řešit nikoliv násilím,
revolucí, nýbrž evolučně, v křesťanském duchu.
V Brně
od počátku r. 1885 redigoval čtrnáctideník Dělník. V programovém článku Co
chceme, uveřejněném v prvním čísle, zdůraznil: „Otázka sociální … jest
v plném proudu a směšné … jest počínání těch, kdož jí buď nepřikládají
žádnou důležitost, nebo chtějí bodákem jí učiniti konec… vedeni jsme
přesvědčením, že uspokojivé řešení je možno pouze na základě onoho socialismu
se zásadou: ´Miluj bližního svého jako sebe samého.´… budeme se domáhati, aby
dělníkem neopovrhaly (majetné vrstvy – aut. pozn.) proto, že jest pouhým
dělníkem, aby jemu alespoň mzdu slušnou za jeho práci nezkracovali .. Nuže,
kdož souhlasíš s námi, vstup pod prapor náš a bojuj s námi za věc
spravedlivou.“
Pod
křesťanskosociální prapor se věřící však nehrnuli. V některých případech
naopak kladli rozvoji hnutí odpor. V září 1885 přijel T. J. Jiroušek do
Rosic u Brna. Před hostincem, kde se měla konat schůze, stál pouze farář
Florian Eichler, který Jirouškovi řekl, že vše zastavil. Kdo přesto přišel,
toho poslal domů, že schůze nebude. Závěrem výslovně zdůraznil: „My tady žádný
sociální spolek nepotřebujeme.“
Podobně
postupovali kněží i na jiných místech Moravy. Když T.J. Jiroušek mluvil
v Líšni na Moravě, kam byl pozván, o nutnosti založit křesťanskosociální
spolek, vstoupil mu do jeho projevu P. Pavelka slovy: „Lidi! Neposlouchejte ho,
socialista jako socialista, jaké pak rozdíly! My tady žádný křesťanskosciální
spolek nepotřebujeme … Pojďte všichni domů!“ Sotva tato slova dozněla, lidé se
hrnuli z hostince. P. Pavelka však záhy poznal, že chybil. Nebyl schopný
ve své farnosti čelit sociálně demokratické agitaci. Proto sám požádal T. J.
Jirouška, aby mu zasílal 20 exemplářů Dělníka.
Ani
ve spolcích katolických tovaryšů nemohl T.J. Jiroušek mluvit. Až do vydání
encykliky Rerum novarum
vládl mezi duchovenstvem, zvláště vyšším, a značnou částí věřících velký strach
před socialismem. „Pevní“ katolíci říkali: „Socialismus je socialismus. Na
žádném si nic nevyberete.“ V některých místech se křesťanskosociální spolky
nedaly proto vůbec zakládat. Přesto se křesťansko-sociální hnutí na Moravě
uchytilo a rozšiřovalo.
V Čechách,
kam TJ. Jiroušek přijel v r. 1888, byla půda pro křesťanskosociální
myšlenky ještě méně připravená než na Moravě.Bylo zde nutné především odpoutat
politicky činné věřící od úzké spolupráce s konzervativní a málo již
schopnou Staročeskou stranou a začít provádět samostatnou sociální politiku.
Začátky byly přetěžké. Konzervativně smýšlející křesťané byli organizováni
v Katolicko-politických jednotách, v jejichž čele stál v Čechách hr. Schönborn. Jednoty byly nejen silně konzervativní, nýbrž i
prorakouské a prohabsburské.. Jejich činnost směřovala k obhajobě
tehdejšího společenského řádu a státního zřízení.
A
za těchto neutěšených podmínek se hrstka křesťanských sociálů rozhodla
stávající stav zásadně změnit. Patřil k nim T. J. Jiroušek, ThDr. R. Horský, Škrdle, V. Žižka
a farář Blažko z Noutonic.
Křesťanská
politická činnost, prováděná křesťanskými sociály, do jejichž řad –mnohdy proti
vůli církevní vrchnosti – vstoupili i někteří příslušníci nižšího kléru, se
ještě několik dalších let rozvíjela bez uceleného a všeobecně uznávaného
programu. Tento nedostatek částečně odstranil článek Co chceme, otištěný 21.2.
1891 v Nedělní příloze listu Čech. Jiroušek v tomto článku již
zformuloval hlavní body křesťanskosociálního programu, zvláště vyzvedl: „Chceme
spravedlivé opravy vše ochuzujícího manchesterského
systému výroby …, kterýž systém vleče ženu z domácnosti a dítě ze školy a
chrámu v nedostatečném věku do dusných kobek továrních, kde již sám muž …
v únavě pracuje, co zatím tlupy jiných dělníků bez zaměstnání po ulicích
od vrat ke vratům továren bloudí… .
Chceme,
aby práva jednoho a každého člena společnosti lidské na majetek, práci,
politiku, čest i svobodu křesťansky byly pojímány a každému zabezpečeny …
Chceme, aby vykořeněno bylo sociální zlo a spravedlivé právo dělníků došlo
uznání … by konečně dělník neměl příčin neustále si naříkati, že není za svoji
práci tak po spravedlnosti a právu odměňován, aby křesťansky se svojí
rodinou živ býti mohl …
Nám
se jedná o duševní i hmotné povznesení třídy dělnické a s ní všech stavů
výrobních.
Článek Co chceme osvětlil některé zásady
křesťanského socialismu, jimiž se stoupenci hnutí řídili až do litomyšlského sjezdu.
Za zvlášť významnou lze považovat skutečnost, že uvedený článek T.J. Jiroušek
napsal a publikoval na základě závěrů porady v Noutonicích,
konané 12.2. 1891, na níž se účastníci doho-dli, že
vytvoří Křesťanskosociální hnutí a založí Křesťanskosociální časopis. Poté se
tito obětaví lidé chopili práce.. Přestože mnohdy nebyli chápáni ani svými,
křesťany konzervativně orientovanými, a byli napadání nejen slovně, nýbrž i
fyzicky, podařilo se jim svolávat schůze, zakládat spolky a organizace.
Křesťanskosociální hnutí v Čechách, tak jako před několika lety na Moravě,
se začalo rozvíjet. Zásluhy v tom směru nelze přičíst pouze ThDr. R. Horskému, T.J. Jirouškovi, Vrbovi,, nýbrž stovkám
zanícených křesťanských sociálů v terénu, ve městech i na vesnicích.
III.
Encyklika Rerum novarum
Od
r. 1873, kdy došlo v celé habsburské říši a především v historických
zemích k silnému hospodářskému poklesu, jenž připravil o zaměstnání a tím
také o obživu značné množství dělníků, nabýval zápas mezi lidmi práce a
vlastníky výrobních prostředků na intenzitě. Liberalistický stát do něho
zasahoval ve prospěch kapitálu, jenž tak ve svých rukou spojoval hospodářskou a
politickou moc. Organizace dělníků stát zakazoval či trpěl jen v omezené
míře.
Zatímco
se v rukou malé skupiny kapitalistů hromadilo nesmírné bohatství, byli
pracující ohrožováni vzrůstající nouzí. Jejich plat mnohdy ani nestačil
k zahnání hladu. Nespokojenost dělnictva, které právem vytýkalo církvi, že
chudým v jejich utrpení hlásá jen odevzdanost a bohaté pouze nabádá
k velkodušnosti, rostla.
A
právě za této historické situace, jako odpověď na soudobé sociálně ekonomické i
politické proudy, potřeby a tlaky, papež Lev XIII. vydal v květnu 1891
encykliku Rerum novarum.
Již v úvodu tento okružní list zdůrazňoval: „Buď jak buď, vidíme zřetelně
– a v tom souhlasí všichni – že nejchudší vrstvě lidu se musí rychle a
přiměřeně pomoci, protože nesčetní lidé žijí v poměrech ubohých a
žalostných, až je to nedůstojno člověka,.. dělníci
stojíce osamoceně a bez ochrany ponenáhle upadali do rukou nelidskosti
zaměstnavatelů a nezkrocené ziskuchtivosti soutěžících. Zlo ještě zhoršila
žravá lichva, která sice nejednou Církví byla odsouzena, ale hrabiví a
ziskuchtiví lidé se jí pod různými formami dopouštějí opět a opět; k tomu
přistupuje, že výroba i obchod byly soustředěny v rukou téměř jen několika
málo lidí, takže hrstka majetných boháčů vložila jho
téměř otrocké na nesmírné množství proletářského lidu.“
Papež
v encyklice důrazně odsoudil třídní boj. Byl si však plně vědom toho, že
mít mezi oběma třídami, mezi bohatými a proletáři, musí být založen na
spravedlnosti, jíž mělo zajistit plnění povinností uložených dělníkům i
kapitalistům. Bohatí nesmějí, jak uváděla encyklika, „považovati dělníky za
otroky. Je spravedlivo, aby měli v úctě jejich
lidskou důstojnost, … Výdělečná práce … není člověk k hanbě, nýbrž ke cti,
poskytujíc mu čestnou možnost opatřit si živobytí; opravdovou hanbou však je a
nelidskostí, když se vykořisťují lidé jako zboží nějaké, aby se z nich
docílilo zisku, a když se v nich cení toliko zdatnost nervů a tělesná síla
a všecko ostatní se nepokládá za nic.“ Papež též zvlášť zdůraznil povinnost
zaměstnavatelů platit dělníkům spravedlivou mzdu. “ … všeobecně však vzato, ať
mají na paměti lidé bohatí a zaměstnavatelé, že utlačovati pro svůj zisk lidi
nuzné a ubohé a těžiti z cizí bídy, že jest těžkým proviněním proti
zákonům Božím i právům lidským. Oklamávati však někoho o povinnou mzdu, že je
velkým hříchem, který svolává na pomstu křikem svým hněvy s nebe. „Hle,
zadržená mzda dělníků … křičí od vás, a volání těch, kteří žali, vešlo
v uši Páně zástupů (Jakub 5,4).“
Encyklika
vychází ze zásady, že soukromé vlastnictví je přirozeným právem člověka.
Odpovídá však též na otázku, jak má člověk těchto statků používati. „Pokud se toho
týká … nemá člověk zevnějších statků vlastniti tak, jako by byly jen a jen
jeho, nýbrž jako by byly společné,…Vzájemná láska mezi křesťany byla
v nejstarších dobách tak mohutná, že velmi často se bohatší zbavovali
vlastního jmění, aby pomáhali chudším; … je svatou pravdou, že národní
bohatství nevzniká odjinud než z práce dělnické. Velí tedy spravedlnost,
aby stát pečoval o dělníka, aby z toho, čím sám přispívá k obecnému
blahu, dělník dostával také část, aby s menšími obtížemi mohl žíti, maje
zabezpečeno přístřeší, oděv, zdraví.“
Papež
se též vyslovil pro to, aby dělníkům zaměstnavatel vyplácel rodinnou mzdu,
z níž by slušně mohla žít nejen rodina, nýbrž aby dělník měl možnost
z této mzdy si i něco ušetřit a tak se alespoň k menšímu majetku
dostat. A právě tato možnost by napomohla k spravedlivějšímu rozdělení
statků.
Encyklika
prohlásila liberalistický kapitalismus za řád, který je neslučitelný
s křesťanstvím, a v duchu jeho zásad vyzvala dělníky a
zaměstnavatele, aby své vztahy uspořádali podle principů lidské solidarity.
Dělníkům nejen přiznala při-rozené právo se sdružovat ve spolky a svazy, nýbrž
též vyzvala katolické dělnictvo, aby se organizovalo, a duchovenstvo, aby ze
všech sil tuto snahu dělnictva podporovalo.
Sociální
encyklika mocně povzbudila křesťanskosociální hnutí v Čechách, na Mora-vě i ve Slezsku. To již vzhledem k rozkladu a pádu
původně celonárodní staročeské strany, pod jejímž vlivem byla i část
křesťanského dělnictva, rozšiřovalo svou členskou základnu, budovalo nové
organizace a pokračovalo ve formulování programu, aby se mohlo plně
politickoorganizačně osamostatnit a založit vlastní stranu.
Na
Moravě byly založeny nové křesťanskosociální listy – Obrana práce v Brně a
Zájmy dělnictva v Ostravě. V Praze byl ustaven křesťanskosociální politický
klub s působností pro celé Čechy. Jeho činnosti značně napomáhaly Dělnické
noviny, první plně křesťanskosociální list v Čechách, jejichž vydavatelem
bylo družstvo Vlast. Redaktorem těchto novin se stal T.J. Jiroušek.
Pod
vlivem myšlenek obsažených v encyklice Rerum novarum si katolíci postupně začali uvědomovat obrovský
význam sociálních otázek. A tak po dlouhých debatách, vzájemných zápasech
se TJ. Jirouškovi a ThDr. R. Horskému podařilo
prolomit nezájem a odpor křesťanských konzervativců vůči křesťanskosociálním
myšlenkám a část z nich dokonce získat pro ideály jimi hlásané.
V nové atmosféře křesťanskosociální hnutí získalo postupně převahu nad
konzervativci a tak si vytvořilo podmínky pro uskutečnění svých záměrů.
Byla
to však práce těžká. Zatímco křesťanskosociální hnutí zapouštělo kořeny
v našem národě jen několik let, sociální demokraté, staročeši, mladočeši a
agrárníci měli již své stranické struktury založené na vlastních programech.
Co
křesťanský politický tábor zanedbal v sedmdesátých a osmdesátých letech
19. Stol., se jen velmi těžko dohánělo, zvláště když přílišný a přetrvávající konzervatismus některých katolických kruhů
křesťanskosociální proud stále zatěžoval a jeho rozvoj zpomaloval a dokonce i
brzdil.
„Katolický
směr v Čechách byl příliš pod vlivem vídeňského konzervativně katolického
deníku ´Vaterland´vydávaného a financovaného aristokratickým episko-
pátem a feudální šlechtou. Vaterland byl národně
spravedlivý, sympatizoval s federalismem a stál proti strohému vídeňskému
centralismu. Tím se právě vemlouval do přízně duchovenstva českého, ale
sociálně a ještě více politicky byl protidemokratický, potíral všecko, co by
mohlo zmenšit vliv a stará privilegia šlechty … Křesťanská demokracie se musela
proti tomuto světu probíjet … Vater-and reprezentoval
duševní směr tzv. austrokatolicismu, který byl za
každou cenu dynastický, a který proto byl potírán .. také mladou generací
katolickou … Klid a status quo byl hlavním požadavkem
dynastického austrokatolicismu.“ (Dr. J. Doležal,
český kněz, 1931)
Tato
mladá generace katolických duchovních vyšla mezi lid a v duchu sociálním a
národním pro budoucnost naší vlasti pracovala. Byl to zejména Stojan a Šrámek
na Moravě a ve Slezsku, Horský a Brynych
v Čechách. Celá léta zápasili s přetr-vávajícími katolickokonzervativními tendencemi a současně i
s výbojným ateismem liberalistickým a
sociálnědemokratickou revolučností. Boj s liberalismem a konzer-vatismem však nebyl, a ani nemohl být dobojován. Probíhá
dodnes. Jeho histo-rickou
štafetu přebírají křesťanští sociálové dneška. V souladu se sociální
doktrínou katolické a jiných církví usilují o sociálně spravedlivou společnost.
IV.
Cestou k Litomyšli
V souladu
s Noutonickou dohodou začalo několik
křesťanských sociálů, zejména Jiroušek, Horský, jezdit po Čechách na schůze a
zakládat křesťanskosociální organizace. Myšlenky obsažené v encyklice Rerum novarum jim v jejich
průkop-nické činnosti značně již napomáhaly.
V r.
1894 bylo v Čechách, kromě dalších, již 30, na Moravě 20 a ve Slezsku 10
křesťanskosociálních vzdělávacích spolků dělnických.
Početně
se rozrůstající křesťanskosociální hnutí nezbytně nutně potřebovalo ucelený
program. Na něm usilovně pracoval ThDr. R. Horský a
T. J. Jiroušek. Stu-dovali zahraniční literaturu,
sledovali tisk, účastnili se i sjezdu sociologů v Bamberku,
osvojovali si některé německé a francouzské křesťanskosociální myšlenky.
Několik let s velkým úsilím, za pomoci již svých značných praktických
politických zkušeností, připravovali vypracování tak očekávaného českého
křesťanskosociálního programu.
Sounáležitost
křesťanskosociálního hnutí k dělnictvu prokazovaly nejen progra-mové zásady, nýbrž i různé
vnější formy a symboly. V tehdejším křesťanském politickém hnutí se
užívalo – vedle oslovení bratře, sestro – zcela běžně i oslovení soudruhu, tak
jak dokládá i samotný protokol Litomyšlského sjezdu, soudružko. Obvyklý pozdrav
Zdař Bůh byl nikoliv ojediněle nahrazován pozdravem Křesťanské práci čest.
Křesťanskosociální
hnutí mělo dokonce i svou často užívanou hymnu – Píseň práce. Z popudu dr.
Horského a Jirouška ji v srpnu 1894, jako součást příprav na Litomyšlský
sněm, zkomponoval na slova Msgre Vladimíra Šťastného,
kněze a básníka moravského, Josef Cyril Sychra, ředitel staroboleslavského
kůru.
Slova
a melodie této hymny ještě dnes nejsou pouze pozoruhodnou součástí dávných
křesťanskosociálních dějin, ale stále působivě promlouvají, jak svědčí
následující text, i k dnešku: „Seskupme se k sobě, bratři, braňme
práce svobodu, sdružme se, kdo k sobě patří, k vítěznému praporu!
Světem ať náš prapor vlaje práce Bohem požehnané; jím se dáme k cíli vést,
budiž práci sláva, čest!“ Neméně pozoruhodná jsou slova i druhé složky Písně
práce. „Zapějme si píseň svoji, vždyť jsme práce národem, nehledáme slávy
v boji, ale práce závodem. Jiní ať si světy boří, Slovan pracuje a tvoří,
tak zní o nás dějin zvěst: práci české sláva, čest, tak zní o nás dějin zvěst:
práci české sláva, čest!
Křesťanské
dělnictvo zpívalo tuto Píseň práce ještě po první světové válce. Její slova
zazněla opět hojněji v druhé polovině 80. Let. Křesťanská Píseň práce
rozbušila srdce a nadchla mysl účastníků školení na Ústřední politické škole
Čs. strany lidové, při seminářích či při jiných lidoveckých akcích. Někteří
členové ČSL ve své činnosti začali navazovat i na jiné křesťanskosociální
tradice.
O
tom, co všechno předcházelo svolání
sjezdu v Litomyšli, nechme promluvit jeho hlavní aktéry. Jak došlo
k svolání Litomyšlského sjezdu r. 1894, TJ. Jiroušek napsal:
„Když
v roce 1885 položili jsme základ ke křesťanskosociálnímu hnutí na Moravě
s Placidem Janem Mathonem,
Aloisem Karlem Šťastným a Františkem Chytilem … odebral jsem se do Čech, abych
i zde se pokusil o vy\volání křesťanskosociálního ruchu – alespoň
v menších rozměrech. Bylať tehdáž
… pro každý nejen demokratický a internacionální socialismus půda
v Čechách velmi neúrodnou – bodláčím a hložím za policejní a četnické
persekuce vlády Taaffeovy zarostlou. Politického pracovníka
v socialismu, ať toho nebo onoho směru viděti zde nebylo. ..
Tři
léta to trvalo, než podařilo se mně, redaktoru Tom. Škrdlovi,
Rudolfu Vrbovi a ThDr. Rudolfu Horskému zaujmouti
v Čechách alespoň kousek půdy pro hnutí křesťanskosociální
v dělnictvu českém.
Seznámiv
se s ThDr. Horským, tehdáž
kaplanem v Ouněticích u Prahy, učinil jsem pokus
založiti zde nějaké centrum hnutí křesťanskosociálního a založiti i časopis i
pro to hnutí …
Rozhodnutí
vyvolati dělnické křesťansko-sociální hnutí a založiti křesť.-sociální
časopis v Čechách stalo se v poradě v Noutonicích
dne 12. února 1891 …Z porady noutonické za hesla:
´Organizovat a zakládat spolky vzdělávací a pořádat schůze´, rozjížděli jsme se
každou neděli … na český venkov… Prahu a okolí zpracovávali jsme za večerů ve
všední dny. A práce se nám dařila.
Když
z jara roku 1894 po tříleté práci v Čechách i na Moravě za pomoci
Sociálního odboru družstva Vlast ˇpodařilo se nám vytvořiti celou řadu
katolických vzdělávacích spolků, počali jsme pomýšleti s ThDr. Rud. Horským na svolání sjez-du, vypracování programu a prohlášení Strany křesť. sociální českoslovanské.´
Počátkem
měsíce června r. 1894 přijel jsem do Ounětic na
několik dní k Dru Hors-kému
a tam v pavilonku farní zahrádky ukuli jsme
nejprve návrhy programu a pak plán na svolání sjezdu – já črtal, navrhoval a
Dr. Rud. Horský piloval a brousil na návrzích, až program křestˇ. sociální
českoslovanské strany dělnické byl hotov.
Na
to rozhodli jsme se vyjeti spolu na Moravu do Brna, abychom pro práci naši
získali i bratry Moravany … Na nádraží očekával nás Jan Skalla,
bývalý dělník tkalcovský a odpovědný redaktor časopisu ´Obrana práce´…
Z nádraží zavedl nás do redakce … kde nás již očekávali: dp. Methoděj Hošek … a Ant. Ripp, bývalý dělník tkalcovský a spolupracovník Obrany
práce … Z Cejlu odebrali jsme se do Besedního
domu, kde nacházela se tehdáž redakce Hlasu … a zde
v přízemí dlel již dp. Prokop Šup … a Frant. Chytil, oba redaktoři brněnského Dělníka a Obecních
novin.
Rokovali
jsme až do sedmi hodin a výsledek byl, že sjezd má býti společný a veškeré naše
návrhy schváleny. Mně a ThDr. Rud. Horskému bylo
svěřeno svolati sjezd do některého města jihovýchodních Čech, na polovici cesty
mezi Prahou a Brnem ...Druhý den na zpáteční cestě do Prahy zajeli jsme večer
přes Choceň do Litomyšle, kterou jsme si právě vyhlídli za místo sjezdu. Tam
v restauraci u Černého orla, v křesťansko-sociální jednotě Rovnost,
jež povstala z Jednoty katolických tovaryšů, jíž jsme r. 1892 zde pomohl
zakládati, byli jsme s nadšením přijati, když jsme sdělovali, že žádáme,
abychom mohli svolati sjezd do Litomyšle ke dni 8. 9. září 1894. S obětavostí
nevšední slíbili nám veškerou pomoc: místní děkan Otto Danielis
… Jaroslav Stanzejský a jiní.
Když
přijeli jsme v sobotu odpoledne zpět do Prahy, bylo nám již jen vyžádati
si písemně svolení ku svolání sjezdu od dp. Tomáše
Kubíčka, kaplana a vydavatele Zájmů dělnictva v Moravské Ostravě … Dopsali
jsme mu hned a šestý den, když došla souhlasná odpověď, vydali jsme záhy
provolání sjezd svolávající.
Provolání
vydali a podepsali tito svolavatelé: T.J.
Jiroušek, dělník strojnický a redaktor Dělnických novin, Jos. Schwarz, dělník zlatnický, a Jos.
Hovádek dělník knihařský z Prahy, Vilém Koleš,
dělník krejčovský z Třebechovic, Jan Skalla,
dělník tkalcovský …, Jan Kůra, dělník tkalcovský, František Manoušek,
dělník soukenický z Brna a Jiří Mokrý, dělník z Uhřic
na Moravě.“
Dalším
mužem, který se zasloužil jak o rozvoj křesťanskosociálního hnutí
v Čechách, tak i o zpracování tolik již potřebného programu, byl ThDr. Rudolf Horský, pozdější farář u Sv. Matěje
v Praze, na jehož hřbitově má hrobku. V r. 1919 i dr. Horský napsal
článek Několik vzpomínek, z něhož vyjímáme: „Je tomu třicet roků, kdy do
zátiší mé kaplanky v Ouněticích přišel jednoho
krásného dne Škrdle a začal do mne mluvit jazyky
lidskými i andělskými, abych ze svého úkrytu … vylezl na světlo veřejného
života … A já šel …Při jedné své návštěvě Družstva … před-stavil mi Škrdle nevelkého, suchého človíčka, to že je Tomáš Jiroušek
… Byl mi sympatický. Když odešel, začal
mi Škrdle o něm vyprávěti, že je to ´ bývalý socan´,
který chce zorganizovat dělnictvo na křesťanských základech, že mu však nevěří
… Ale ten nepatrný človíček v ošumělém kabátě brzy nás získal pro smělé
své plány a já s největším napětím celé hodiny jsem poslouchal jeho
sociální výklady …´Musí-me ven mezi lid, zakládat
organizace, pořádat schůze´, vykládal Jiroušek.
Byla
to však perná práce … vždyť v celých Čechách a na Moravě živořiloi sotva 17 tovaryšských Jednot. A teď jděte
apoštolovat do měst a míst, kde nejen nikdo vás nezná, ale kde často i vlastní
lidé vás neradi vidí a kde nepřátelé se na vás chystají i hrubým násilím. Kolik
bouřlivých schůzí jsem prodělal na Kladně! V Horažďovicích šli ne mne
s noži, místo mne však bodli starostu z Nalžova.
V Moravské Ostravě do čtyř hodin ráno jsem byl zavřen a hlídán od našinců,
aby mne protivníci neutloukli kamením … Po bouřlivé schůzi v Leopoldově ve
Vídni mne vystrčili oknem ven a 35 policajtů mne dovedlo na nádraží, aby
hulákající dav mne nezabil …
Ale
snad jsme měli přízeň a podporu shora, od vysokého kléru a šlechty? Tak se nám
to alespoň předhazuje a vyčítá. Na to odpovídám: Na naše agitace jsme od těchto
pánů nedostali ani haléře, naopak Škrdle i já jsme
byli ´nahoře´ ve velké ne-lásce. Kardinál Schönborn
nechtěl mě k sobě ani předpustit … Teprve
později … otevřel oči … Kardinál Skrbenský, od té
doby, co jsem veřejně prohlásil, že v politice jsme hierarchii nikdy
neposlouchali a poslouchati nebudeme, byl mým rozhodným nepřítelem. Strašlivé a
bezcitné jeho pronásledování jsem sám na sobě od něho zakusil …
Šlechta
pak, až na jediného hr. Vojtěcha Schönborna,
se k nám nikdy nehlásila. Naopak Dr. B. Schwarzenberg
a bývalý maršálek Lobkowitz mne přemlouvali, abychom
spojili se s agrárníky. … Naopak
naše strana hned ve svých počátcích, stála na stanovisku demokratickém a čistě
lidovém, a proto trvá, roste a vzroste.“
V.
Litomyšlský sjezd
K příznivému
poměru sil mezi konzervativci a křesťanskými sociály v katolickém
politickém táboře, vyznačujícím se mírnou převahou křesťanskosociálního směru,
značně napomohla encyklika Rerum novarum
dělnického papeže Lva XIII. Snahy křesťanských sociálů, jimž se podařilo
prolomit nezájem a dokonce i zeslabit odpor pravičáků, zorganizovat se a
společně čelit nelidskému kapitálu, který encyklika prohlásila za neslučitelný
s křesťanstvím, a dosáhnout zpočátku alespoň částečného zlepšení životních
podmínek pracujících vrstev, vyústily po předchozích usilovných několikaletých
přípravách, ve svolání sjezdu, který se konal v Litomyšli ve dnech 8. a 9.
září 1894. Litomyšlská křesťanskosociální organizace, která se zavázala, že
vykoná veškeré přípravné práce pro řádné konání sjezdu, svůj slib splnila.
Delegáty
sjezdu byli prostí, drobní lidé, skuteční mužové práce. Doslov Protokolu
prvního sjezdu katolického dělnictva českoslovanského konstatoval: „V našem
sjezdu zasedalo sto prostičkých dělníků, řemeslníků a maloživnostníků, čtyři
redaktoři našich listů, jeden řeholník nejnižší kategorie a pět kaplanů, vesměs
tedy samí chuďasové, kteří pociťují tíži nynějšího nespravedlivého
společenského nepořádku ze zkušenosti vlastní. Byl to opravdový dělnický
parlament, který toho si byl vědom., co jest jeho úkolem, a který za těch
několik hodin, co byl pohromadě, svědomitě a ze všech svých sil pro dělnictvo
pracoval.“ (Protokol prvního sjezdu, sestavil Dr. R. Horský a T.J. Jiroušek,
Praha, 1895, s. 140)
Na
sjezdu k vystoupení se přihlásilo 39 řečníků, z nichž dr. Horský,
Jiroušek, Ripp, Petr a V. Myslivec se podíleli
největším počtem referátů a diskusních vystoupení. Mezi nejstarší účastníky
sjezdu patřil pražský stříbrník Václav Žižka, který referoval o jedné
z nejdůležitějších otázek tehdejší doby – o mzdě. Sjezd se konal
v exhortní místnosti budovy reálné školy. Mezi delegáty sjezdu,
z nichž někteří přišli do Litomyšle pěšky, poněvadž neměli peníze, vládla
skutečně bratrská nálada.
Jménem
svolavatelského výboru zahájil sjezd Jiroušek následujícími větami: „Mužové
práce! Bratří dělníci! Jménem pořadatelského výboru dovoluji si vás co
nejsrdečněji uvítat a pozdravuji vás našim křesťansko-sociálním pozdravem:
´Zdař Bůh!“
„Bratři
drazí! Vítám vás, kteří odložili jste kladiva u kovadlin, kteří nechali jste
dohučeti měch a vyhasnouti výheň, kteří odložili jste pilníky u svěráků a
zastavili přeložením soustruhy, kteří odložili jste člunky a zastavili stavy,
kteří odložili jste lžíce a kámen na staveništi, kteří odložili jste pluhy na
poli, kteří opustili jste dílny řemeslníků; vítám vás zvláště vy zástupcové
hornictva ….“
Ve
svém projevu Jiroušek dále pokračoval: „My sešli jsme se, abychom prohlásili
poctivé a spravedlivé požadavky dělníků a řemeslníků, abychom dali nstraně naší návod k organizaci a taktice, jíž bylo by
nám možno dosáhnouti našeho cíle … My sešli jsme se, abychom rozvinuli před
zraky národa a před celou veřejností zdravý sociální dělnický program.“
1) Kterak smýšlí
křesťanský dělník o národnosti
Tomuto
sociálnímu složení víceméně odpovídal obsah projevů na sjezdu přednesených i
samotné sjezdové závěry. Nebylo náhodou,nýbrž pochopitelným a nutným důsledkem
již dlouho trvajícího zápasu českého lidu za národní rovnoprávnost, že sjezd na
počátku svého jednání se zabýval otázkou vztahu křesťanského dělníka
k národu. Referát na toto téma přednesl delegát Skalla
z Brna, který zdůraznil: „Nás, katolické dělníky, internacionála
k sobě nikdy nestáhne a její zásady, podle kterých nechce znáti ani
vlasti, ani národnosti, nikdy nebudou zásadami našimi … v srdcích našich
plápolá opravdová láska … věrně při ní vytrvá. Tu svobodu vývoje, kterou si
přejeme, aby měl národ náš, přejeme i národům jiným, vždycky ale budeme na
stráži a hotovi k obraně a k zápasu, kdykoli by našemu národu dála se
křivda v jeho právech.“
V rámci
diskuse k tomuto tématu vystoupilo několik delegátů. Dr. Horský prohlásil:
„A tu již napřed prohlašujeme, že za internacionálou, vlasti, národnosti
neznající, nikdy nepůjdeme … Přátelé! Takovéto odnárodňující snahy nesouhlasí
se ctí českoslovanského dělnictva, nesouhlasí s jeho vlasteneckou
minulostí. Otevřeme knihy dějin českých z nedávných let. Starší z nás
to dobře pamatují, jak se hrálo o bytí a nebytí našeho národa a jak národ náš vydán
byl od dob josefinských germanizaci na pospas. Já sám
ještě jako dítě jsem děsné účinky germanizace ve školách zakoušel i mohu tedy
z vlastní zkušenosti vypravovati, jak se nám rvala česká řeč z našich
úst a láska k vlasti z našich srdcí. A to bylo již v dobách
probuzení našeho národa. Jakž teprve tomu bylo v dobách jeho úplného
ujařmení …Puchmajer, naříkaje nad četnými řadami
odrodilců, smutně zapěl v dobách oněch: ´odrodnými
obstoupena syny, vlast se řítí v smutné rozvaliny.´… Řeč česká, neznámá
více v palácích a vypovězená z poněmčených domů měšťanských, nalezla
bezpečného útočiště v chaloupkách lidu dělnického, v statcích
malorolnictva a na farách českých, a právě z těchto míst vyšli buditelové našeho národa, kteří jej vzkřísili k novému
životu …
Přátelé!
I dnes se opět hraje o bytí a nebytí našeho národa, jenže ta hra jest tajnější,
ale za to tím nebezpečnější. Vlny germanizační jako děsný příboj bijí do naší
národnosti a zaplavily již mnohou českou obec, mnohou českou dědinu. I dnes je
toho svrchovaně třeba, aby na obranu práv naší vlasti a našeho jazyka
sešikovaly se řady upřímných vlastenců … Toho bohdá nebude, aby katolický
dělník český z boje za svou vlast a za svůj národ utíkal!“
Delegát
Vančuřík z Uherského Brodu mluvil o malém
národním uvědomění dělnické mládeže. Vyzval přítomné, aby „ své mladší soudruhy
v dělnictvu slovem i příkladem učili milovati svou vlast i svůj národ.“
Po
diskusi na uvedené téma delegáti jednomyslně přijali rezoluci, v níž
zdůraznili: „Katolické dělnictvo českoslovanské … prodchnuto jsouc pravou
láskou k vlasti, chce jakožto část svého národa k duševnímu i
hmotnému povznesení jeho ze všech svých sil přispívati a práv své vlasti i
svého jazyka hájiti.
Zamítajíc
internacionalismus takový, který nechce znáti ani vlasti, ani národnosti,
prohlašuje se katolické dělnictvo českoslovanské pro úplnou rovnoprávnost všech
národů, která by zaručovala každému národu svobodný vývoj, vylučovala každé
utlačování národa jednoho národem druhým a byla základem opravdového sbratření
veškerého lidstva.“
2) Křesťanský
dělník a společnost
S otázkou
národnostní často velmi úzce souvisely i problémy sociální. Nebylo totiž málo
německých továrníků a statkářů, kteří nejen více či méně vědomě odnárodňovali
české dělníky, nýbrž je současně i více vykořisťovali. Proto zápas za národní
práva byl často spojen i s odporem proti sociálnímu útisku, proti
liberalistickému kapitalismu.
Referát
na uvedené téma přednesl delegát Myslivec. Konstatoval, že ze všech stran
ozývají se hlasy nevole …Utiskování … dostoupilo míry vrchovaté. Armáda
utiskovaných dovolává se pomoci …strana křesťanskosociální, co rozumná opravovatelkyně, uznává existenci a zachovati chce všechny
třídy společenské, které k pravému dobru a blahu společnosti přispívají
…Ozve-li se dělník, že za tak nepatrnou mzdu, jakou mu továrník platí, sebe i
rodinu vyživiti nemůže, tu jsou s ním hnedle hotovi. ´Inu, když se vám to
nelíbí, můžete jít, za jednoho deset.´ Umluví-li se pak dělníci a práci
zastaví, tu teprve běda jim; zaměstnavatelé se umluví mezi sebou … že totiž
žádného z těchto dělníků do práce zpět nevezmou … Ano toho všeho je
schopen nevěrecký kapitalismus, jenž obral sobě za heslo právě opak toho
přikázání lásky, jež zanechal zde Ježíš Kristus: ´Miluj bližního tvého, jako
sebe samého.´Kdežto on řídí se heslem:´Miluj sebe samého a odři svého bliž-ního!´…Církev vždy a všude stavěla se proti vyděračství
kapitalistů. Za tou příčinou neuznává strana křesťanskosociální všecky skupiny
kapitalistické, které se utvořily na základě čistého sobectví, za účelem
společného utlačování dělnictva ve svůj prospěch, jakož i odsuzuje všelikou
nespravedlnost od ostatních tříd společnosti na dělnictvu páchanou … Bude sice
třeba mnoho práce, námah, avšak to vše, doufám, nedovede nás odstrašit od cíle,
k němuž kráčíme.“
V diskusi
delegát Veinar z Mýta trpce uváděl, že „ za
všechnu tuto neúnavnou práci bývá dělník namnoze špatně odměněn tam, kde prácedárce jej vykořisťuje ve svůj prospěch a pranic se o
to nestará, zdali dělník i při své namáhavé práci sám i s rodinou hladem
nezmírá.“
Delegát
dr. R. Horský prohlásil současnou lidskou společnost za těžce nemocnou, a proto
potřebuje nápravy, nikoliv však revoluční, nýbrž reformní. Dále však
pokračoval: „Jednu operaci však chceme provésti a ta musí býti provedena,
chceme totiž, aby bez milosrdenství vyříznut byl z těla společnosti lidské liberalistický
kapitalismus, tento velký exudat, který stravuje
výnos práce většinou sám, tak že na pracující třídy jen menší část zbývá. A
bude-li tento nenasytný exudat odstraněn, pak … pracující
třídy dostanou podíl, který jim právem přináleží. …každý člověk, ať pracuje
duchem nebo tělem, jen práce jeho přináší dobro společnosti lidské – jest
´dělníkem´ a zaslouží si za svou práci poctivé mzdy. Kdo však ničím k tomu
nepřispívá, aby lidstvo učinil šťastnějším nebo moudřejším, nebo mravně
dokonalejším, nebo bohatším, nýbrž kdo jenom tyje a dobře tyje z práce
jiných, byť se mu pochlebovalo nevím jak a byť měl sáhodlouhé sebe zvučnější
tituly: takový zaslouží opravdu titul jen jeden a jeho titul zní – zloděj!“
Přijatá
rezoluce uváděla: „Strana katolického dělnictva českoslovanského jakožto část
svého národa uznává, že zdravý organismus společnosti lidské mimo třídu
dělnictva musí míti i jiné třídy společenské … které k pravému dobru a
blahu společnosti lidské přispívají. … za tou příčinou neuznáváme za třídy
společnosti lidské všecky skupiny obyvatelstva, které se ustavily na základech
pouhého sobectví, za účelem společného utlačování a vykořisťování dělnictva ve
svůj prospěch, jakož i odsuzujeme i každou nespravedlnost od ostatních tříd
společnosti na dělnictvu páchanou.“
3)
Dělnictvo a náboženství
Referát
přednesl delegát Bryndáč, horník z Kladna. Vyšel
z teze, že dělník a náboženství je dvojice, „bez které lidská společnost
nemůže obstáti … Dělník je to, který povrch zemský prací rukou svých proměnil …
Bráti dělníku náboženství, jest atentát na nás páchaný … liberalismem. A
atentátem liberálního kapitalismu na dělnictvu jest, když tento usiluje, aby veškeren ušlechtilý cit v něm se utlumil a duševní vývoj
omezil, když hledí učinit z celé křesťanské společnosti stroj, aby mu
sloužil jako necitelná hmota, pouze pro jejich blaho, rozkoše a libůstky. Tomu
však musí býti jinak!“
K vztahu dělníka a náboženství se též
vyjádřil Jiroušek. Toho na nás socialismus nežádá, abychom byli nevěrci nebo
odpadlíky od svého národa, nebo dokonce zrádci své víry a vlasti … Otázku
sociální i otázku dělnickou řešiti lze dle mého pevného přesvědčení jedině
v duchu křesťanském.“
V diskusi
dr. Horský uvedl: „My křesťanští socialisté tohoto náhledu nesdílíme a to
z toho důvodu, že v sociální otázce nejedná se jenom o žaludek
lidstva, nýbrž o lidstvo celé. To sice víme, že četným žaludkům se potřebného
nedostává, ale víme též, že i jiného se lidstvu nedostává, a že zvláště na poli
mravním třeba nápravy mnohé a rozhodné. Právě proto máme při řešení sociální
otázky na zřeteli nejen žaludek, tj. hmotnou stránku člověka, nýbrž také jeho
stránku duševní, tedy člověka celého …
Oltář
není nepřítelem lidu, oltář nestál a nesmí státi na straně utlačovatelů, nýbrž
na straně utlačovaných. Kristus Pán ukázal jednou na zástupy shromážděného lidu
a pravil: „Toť jsou moji bratři, toť
jsou moji přátelé.“ A tak musí mluviti každý služebník Kristův a buďte
přesvědčeni, že já i spolubratři moji, majíce voliti mezi přátelstvím
liberalistických kapitalistů a přátelstvím utlačovaného lidu, nikdy se
nepostavíme na stranu vyděračských kapitalistů; těm zahřímáme slovy Kristovými
do duše: Běda vám farizejové, kteří zžíráte domy vdov a kteří jste opustili
zákon milosrdenství a víry …My ukážeme na lid v potu tváře pracující a já
první volám: „Toť jsou moji bratři, toť jsou moji přátelé!“
Sjezd
jednohlasně přijal pak rezoluci, z níž vyjímáme: „Katolické dělnictvo
českoslovanské, uznávajíc náboženství Kristovo za základ dobře spořádané
společnosti … a přesvědčenou jsouc, že otázka sociální rozluštiti se dá jen za
spolupůsobení náboženství: chce působiti k tomu, aby veškeren
život v rodině, obci i státu proniknut byl duchem křesťanským.“
3) Pracovní doba
Přátelé
a soudruzi, oslovil referent Brož, kladenský horník, delegáty sjezdu, kteří se
s ním