L
I S T Y č. 49
Sudetendeutsche Zeitung z 30.9. 2005
Petr Bartoň: Papež a my
Jaroslav Kojzar, redaktor obávaného komunistického deníku
„Haló noviny“, je tak trochu šéfem ideologie své strany. Má dlouhou zkušenost
s dutou propagandou z doby studené války, když v Rudém právu
působil pro centrální orgán KSČ. Na rozdíl od jiných států střední Evropy se rétorika
pokračující strany KSČM ve svých
reformách po roce 1989 nijak nezměnila
.U příležitosti 70. výročí schválení norimberských rasových
zákonů v německé říši přihlásil se pan Kojzar pozoruhodným komentářem o
slovo. Již jednou jsem musel upozornit redakci na to, že členství
v Hilerjugend nebylo žádnou
dobrovolnou záležitostí, a že tato výtka adresovaná papeži Benediktovi
XVI. je v každém případě neoprávněná, nehledě ke skutečnosti, že když
někdo chce někomu číst levity, ten by se raději měl napřed podívat na vlastní
minulost a kvůli ní raději mlčet. Kojzar zneužil tragického výročí
k tomuto neobyčejnému útoku:
„Vraťme se ještě k oněm norimberským zákonům a jejich
následkům. Kdo vlastně patřil k největším fanatikům jejich zavedení do
praxe? K těm, kteří nejaktivněji zapalovali synagogy, nejvíce sbírali
knihy, které pak nechávali pálit na hranicích, bohužel patřívali i členové
nacistické Hitlerjugend. Podle pana Bartoně ze Sudetoněmecké kanceláře
v Praze se při tom jedná pouze o
organizaci, která je srovnatelná s československou organizací pionýrů.
Psal jsem o tom v souvislosti s minulostí papeže Josefa Ratzingera,
který v oné době byl členem zmíněné organizace (Hitlerjugend – pozn.
red.). Pionýři byli vychováváni k míru a přátelství. Ale k čemu byli
vychováváni členové Hitlerjugend, k nimž také patřil nynější papež?
V této souvislosti citujeme slova samého vůdce Hitlera. ´V mých výchovných
ústavech vyrůstá mládež, které se jednou bude bát celý svět. Plná násilí,
panovačnosti, neznající strach a krutost. A já právě chci takovou.´ A právě
takovou měl. A tato konsekventně uváděla zákony do praxe a později zapalovala i
synagogy.
Nezávislá evropská poslankyně Jana Bobošíková je velmi dobře známa čtenářům
´Sudetoněmeckých novin´. Naposledy jsem upozornili na její iniciativu
v Evropském parlamentu na záchranu Postupimských dohod, kterou vnesla do
diskuse s českými komunisty Miloslavem Rannsdorfem a Jaromírem Kohlíčkem a
v Německu známou komunistkou Sahrou Wagenknechtovou. Jak se dá vlastní
minulost šikovně zaonačit, dokazuje Bobošíková na své internetové stránce (www.bobosikova.cz),
a to dokonce v angličtině: Ve svém životopisu uvádí, že až do prosince 1989
pracovala jako obyčejná uklízečka. Z toho by měl čtenář získat dojem, že
Bobošíková měla být disidentkou, která byla komunistickým režimem o svou
kariéru ošizena. Ve skutečnosti ale byla
prominentní funkcionářka komunistického svazu mládeže (SSM), pro který pracovala
ve vedení města Prahy.
V této souvislosti bych chtěl připomenout rudému
ideologovi Jaroslavu Kojzarovi protisemitské komunistické výpady v bývalém
Sovětském svazu: také tam byly bourány synagogy a také i křesťanské kostely.
Německo zcela jednoznačně zrušilo rasistické Norimberské
zákony. Naproti tomu Česká republika až dosud bojuje za zločiny své minulosti:
Jednou slyšíme, že rasistické Benešovy dekrety jsou ´vyhaslé´, potom
jednohlasně potvrdí parlament jejich platnost, pak je opět připuštěno, že ´nebyly
někde správně aplikovány´.
A nakonec považuji za velmi lichotivé, že Kojzar mě jedním
dechem jmenuje vedle našeho papeže. K takové veřejné poctě, nepřijde
člověk tak lehko.
Sudentendeutsche Zeitung z 2.12.2005
Spolkový kancléř Wolfgang Schüssel v „Domě vlasti“ ve Vídni
Rakouský spolkový kancléř Wolfgang Schüssel, nositel
Evropské Karlovy ceny sudetoněmeckého Landsmanšaftu, navštívil minulý týden ve
Vídni „Dům vlasti“, sídlo SLÖ (sudetoněmeckého Landsmanšaftu Rakouska).Přišel
tam na pozvání SLÖ. Byl provázen mluvčím vyhnanců Rakouské lidové strany
Norbertem Kapellerem.
Ve svém projevu zastával spolkový kancléř k otevřeným
otázkám vyhnanců z vlasti tento názor: V sudetoněmecké otázce
ubezpečoval, že bezpráví vyhnání by dále mělo být předmětem jednání. Schüssel
ocenil gesta české vlády pod vedením jejího předsedy Jiřího Paroubka, ale
vysvětlil, že tím nebyla udělána žádná „konečná tečka“. Kancléř zdůraznil
důležitost otevřeného dialogu a prosazoval zrušení zákona č. 115 z 8. května 1946, který je
stále součástí českého právního řádu. Podle tohoto zákona zločiny proti
sudetským Němcům byly nejenom beztrestné, ale dokonce nebyly považovány za
bezprávné. Schüssel zdůraznil, že „takovéto zákony by v Evropě 21. století
neměly mít dále žádné místo.“
Rakouský spolkový kancléř pochválil Chorvaty. Dva dny předtím Chorvatsko podepsalo
s Rakouskem dohodu, na základě které rakouští státní příslušníci, kteří po
roce 1945 byli vyhnáni z území dnešní Chorvatské republiky, mohou dostat
odškodné. Do této skupiny se v první řadě počítají podunajští Švábové,
kteří byli vyhnáni. Pro Schüssela je právě Chorvatsko příkladem toho, jak ve
vzájemném dialogu je možno odstraňovat staré hříchy historie se vzájemným
souhlasem a pochopením obou stran.
Schüssel se vyslovil také pro to, aby tato tématika starých
rakouských vyhnanců byla v budoucnosti prodiskutována ještě výrazněji
v rozhlase, televizi ÖRF a právě tak i ve školících zařízeních pro
rakouskou veřejnost. P.V.
Sudetendeutsche Zeitung z 9. prosince 2005
Apel na prezidenta Václava Klause
České církve požadují konec diskriminace
Nový ministr kultury
Jandák usiluje také o uvolnění.
Ekumenická rada církví se obrátila s otevřeným dopisem
na prezidenta republiky Václava Klause a prosila ho, aby nepodepisoval nedávno
poslaneckou sněmovnou přijatou novelu církevního zákona. Tato novela obsahuje
ustanovení, která církvím zakazuje zřizovat si podle vlastních pravidel
charitativni stanice, diakonie, školy, ošetřovatelské domovy a jím podobná zařízení.
Církevní hodnostáři napsali: „Protože nechceme, aby od církví byla odtržena
nově vybudovaná zdravotní, sociální a výchovná zařízení, která v minulých
letech byla obnovena jen s velkými oběťmi, prosíme Vás, abyste
nepodepisoval novelu zákona, která nemá mít své místi v žádné demokratické
společnosti. Senát pražského parlamentu již předem zamítl tento návrh, takže
musel být znovu projednáván v poslanecké sněmovně. Tam však má
sociálnědemokratická a komunistická levice určitou většinu, která svá rozhodnutí
uplatní tak, jako tomu bylo i v tomto případě. Na základě této většiny
ztroskotala také v minulém roce ratifikace již předem podepsaného
konkordátu mezi Svatou stolicí a Českou republikou.
Sporná novela pochází z jedovaté kuchyně bývalého
ministra kultury Pavla Dostála, sociálního demokrata, který byl k církvím
velmi nepřátelsky nakloněn. Když již před několika měsíci prezentoval tuto
novelu v poslanecké sněmovně, prohlašoval, že její znění mělo být údajně projednáno s církvemi a tyto, žádné výhrady nevyslovily.
Primas české katolické církve, pražský arcibiskup, kardinál Miloslav Vlk,
označil toto tvrzení jako „ministerskou lež“. V již v zmíněném otevřeném
listu ekumenické rady církví je také uvedeno, že příslušný zákon týkající se
církví byl uveden v platnost bez partnerského dialogu s církvemi. „
Také u této novely se nebral žádný zřetel na názory církví. Tato novela také
obsahuje ustanovení, která český ústavní soud před dvěma lety zrušil. Nyní se
bude muset jimi opět zabývat.“
Nynější nový ministr kultury Vítězslav Jandák, který je bez
stranické příslušnosti, není nadšen novým zněním církevního zákona, jak jej
upravil jeho předchůdce. V českém rozhlasovém vysílání to označil „za nevhodné vést
s církvemi věcný dialog o této otázce.“ Ministr vysvětlil, že ho dráždí
především znění tohoto návrhu, a sám podle svých slov především usiluje o obrat
v napjatém poměru mezi církvemi a státem.
Prvním krokem v tomto směru bylo výrazné zvýšení platů
církevních hodnostářů, které ministerstvo kultury provede až v novém roce.
Výše těchto platů je až dosud pod statistickým průměrem. Nicméně velmi pozdě po
pádu komunismu provádí stát tato opatření k vylepšení svého vztahu
k církvím. Samo o sobě chybí to podstatné. Stát si dosud nevyjasnil
s církvemi hranice jejich autonomie. Směrnice pro financování církví jsou
vydávány se zpožděním, právě tak jako je zpožděno vracení církevního majetku,
zabaveného komunistickým režimem. Chybí také dohody, jak a z jakých
prostředků by měla být financována restaurování a údržba církevních kulturních
památek.
Český prezident Václav Klaus, který podle svých dřívějších
vyjádření staví církve do stejné roviny se spolky zahrádkářů a turistů, se
k otevřenému dopisu ekumenické rady církví hned přímo nevyjádřil, protože
„měl důležitější věci na práci“. Podle zprávy úřední české agentury ČTK,
prezident měl důležitý telefonický rozhovor se svým chorvatským úředním kolegou
Stjepanem Mesićem, aby tomuto zajistil podporu. Mesin silně protestoval proti
plánu chorvatské vlády, aby dohodou
s Rakouskem došlo k odškodnění dunajských Švábů, kteří byli po
konci války z území dnešního Chorvatska vyhnáni.
Milan Kubes
Všechny nevyřešené problémy by měly být objasněny
Německo, Polsko a
Centrum proti vyhánění
V Polsku byla s napětím očekávána návštěva německé
spolkové kancléřsky Angely Merkelové. Nechyběly při tom žádné dobré rady, ani
dobře míněné výzvy, ale zrovna tak málo potřebné pokusy o vměšování.
Tato návštěva mohla sloužit přirozeně jen k prvotnímu
vzájemnému seznámení. Angela Merkelová byla ve svém úřadu teprve několik dní,
polský ministerský předseda Kazimierz Marcinkiewicz jen o něco déle a polský
prezident Lech Kaczňski dosud nebyl zvolen, byl stále veden jen pod označením
„designovaný“. Napětí pozorovatelů se zaměřilo hlavně na otázku „Centra proti
vyhánění“ v Berlíně.
Spíše problematickým se mohlo stát , že nová, černo-rudá
vláda se nemohla sjednotit v názorech na Centrum proti vyhánění. Zatímco
CDU/CSU s centrem souhlasí, nemůže SPD ze svojí staré čeveno-zelené kůže a
favorizuje proto „Evropský síťový projekt vzpomínky a solidarity“ se sídlem ve
Varšavě, který upřednostňovala dosavadní ministryně kultury Christina Weiss ve
spolupráci se zeleným ministrem zahraničí J. Fischerem.
Ve vládním prohlášení velké koalice je od Angely Merkelové
uvedeno: „Chceme v duchu smíru také v Berlíně umístit viditelné
znamení nespravedlnosti vyhnání a to chceme učinit v evropském kontextu.“
Jasný postoj k Berlínu a již dnes jasná vyhlídka na „ síťový projekt“,
který je označen za anomálii a jemu věnována zbytečná pozornost. Čili typický
koaliční kompromis – jednomu se dá něco, aniž by druhému něco vzalo.
Dobré rady přišly příkladně od pracovní skupiny „vyhnanců a
uprchlíků“ z frakce CDU/CSU, která má nového předsedu, potom co špatné
volební výsledky znemožnily dosavadnímu skupinovému mluvčímu Erwinu
Marschewskimu a jeho zástupci Matthiasi Sehlingovi návrat do Spolkového sněmu.
Tento nový předseda se jmenuje Jochen-Konrad Fromme. Tento doporučil spolkové kancléře Merklové,
aby svou návštěvou udělala intenzivní reklamu pro Centrum proti vyhánění(ZgV).
Odpor proti tomuto projektu je velký a byl předchozí červeno-zelenou vládou
podporován. Na základě těchto mylných informací se ještě dnes šíří
v Polsku názor, že při plánování tohoto projektu by se jednalo o zařízení,
které by mělo jednostranně představovat osud vyhnaných Němců. Centrum proti
vyhánění by ale mělo zasadit o to, aby
vyhánění byla odsuzována na celém světě. Je to k velikému
prospěchu, že se spolková kancléřka teprve nedávno tak jasně postavila za
vybudování takovéhoto centra a využila své první zahraniční cesty do Polska,
aby se vyjasnily některé sporné otázky a aby pro tento projekt udělala, pokud
možno, co největší reklamu.
Také prezidentka Svazu vyhnaných (BdV) Erika Steinbachová
uvítala cestu Merkelové a vyslovila naději, že tím se otevřela nová kapitola
v německo – polských vztazích. A aby platilo také na politické rovině, že
je třeba vytvořit základnu pro věcný a konstruktivní dialog.
Rozpačitě se vyjádřil k tomuto tématu Paul Spiegel,
prezident ústřední rady Židů v Německu. Kritizoval současnou diskusi o centru,
neboť se domnívá, že probíhá ve špatné době. Angela Merkelová by měla být
pověřena tím, „aby odbourala oprávněné obavy východoevropských sousedů a
upevnila jejich důvěru v německou politiku“. Předložený návrh na vybudování
„Centra proti vyhánění“ by pro to neposkytoval žádný postačující základ.“
Český tisk se příliš nevěnoval problémům se založením Centra
proti vyhánění. Jenom Luboš Palata v „Mladé frontě Dnes“ psal o „nepříjemném
překvapení“, protože vládní program obsahoval také nepřímou podporu „Centra
proti vyhánění.“ A komunistický deník „Haló noviny“ formuloval dokonce
v jednom nadpisu „Merkelová bude podporovat Landsmannschft.“
A jaká je skutečnost? „Schröderovu vizi hodit do staré bedny“,
tak popisuje Spiegel on line situaci před cestou Merkelové také ve vztahu k
„Centru proti vyhánění“. „Už nikdy nedělat politiku na úkor našich sousedů“,
tak se vyjádřila spolková kancléřka při své návštěvě Varšavy v rozhovoru
s polským časopisem „Fakt“.
Angela Merkelová se při své návštěvě v Polsku setkala
nejdříve s Lechem Kaczyňskim, který byl nyní zvolen prezidentem, ale dosud
nebyl inaugurován. Jeho bratr Jaroslav je předsedou strany, ale nechtěl být
předsedou vlády, když jeho bratr byl zvolen prezidentem. Obestírá ho fáma, že
nenávidí Němce, a jeho bratrovi, budoucímu prezidentovi, je zase vytýkána vysoká
míra skepse vůči Německu.
Více konkrétně než na rozmluvy s budoucím prezidentem
zaměřil se denní tisk na setkání Merkelové s Kazimierzem Marcinkiewiczem ,
který již od začátku nalezl lepší vztah k Merkelové, protože on stejně
jako ona jsou vystudovaní fyzikové a jsou zaměřeni proevpropsky. Jeho postoj je
všeobecně označován za velice smířlivý. Ve „Frankfurter Allgemeine Zeitung“
byla uvedena jeho citace: „Věřím, že my můžeme v našich bilaterálních
vztazích otevřít novou kapitolu. Vztahy mezi našimi zeměmi se budou zlepšovat,
když si vyjasníme záležitosti, které mezi námi dosud stojí jako otazníky“.
Vyhnul se otázce reparačních požadavků Polska vůči Německu. „Všechny nevyřešené
problémy by potřebovaly vysvětlení.
Minulost je někdy bolestná, ale je lepší bolestivé otázky vysvětlit, než
rozšiřovat sladké lži.“
„Během volebního boje jsem v Polsku nepozoroval protiněmecké
nálady“, pravil na tiskové konferenci polský předseda vlády. „Skutečnost, že
mezi našimi zeměmi existují ještě velké problémy, které musí být řešeny formou
dialogu, neznamená ještě , že v naší zemi panuje protiněmecká nálada.“
Diskuse se trochu odklonila od původního tématu kvůli
vzniklé problematice evropského hospodaření a plánovaného plynovodu pod
Baltským mořem. který byl dohodnut předchůdcem
Merkelové, tedy Görhardem Schrödrem a ruským prezidentem Vladimírem Putinem.
Více než Centrum proti vyhánění probouzí tento projekt staré polské obavy a v polském tisku se probudily vzpomínky
na pakt Hitlera se Stalinem. Poláci chtějí plynovod, který ignoruje jejich
zájmy, zastavit. Merkelová vidí tento projekt ostatně spíše jako spojení německých a ruských firem, z kterého bude
mít také Polsko svůj zisk.
Úplně jiný tón vnesl do diskuse příspěvek Franz Josef Wagner, šéfredaktor novin Bild.
Dnešní Polsko ho mezi jiným obdarovalo
„nezapomenutelným papežem“, Chopenem a Lechem Walesou, napsal ve svém komentáři
z pátku. Ale já jsem pro Centrum proti vyhánění. V roce 1947 uprchla
moje matka se mnou, tenkrát ještě malým dítětem, před Rusy, Poláky a Čechy.
„Bez vlasti“ – to byla věčná melodie.Ve vlasti bylo nebe více modré, žito více
žluté. V těchto vzpomínkách zemřela moje matka v 78 letech. Myslím
si, že by si zasloužila památník. Vy, Poláci, byste neměli házet moji německou
maminku do jednoho hrnce s nacistickými zločinci.
Je možno tuto věc vyjádřit lépe a ne tak křečovitě? Gernot Wildt
Paroubek u Merkelové
Sudetští Němci doufají v nový počátek
K politickým rozhovorům se český ministerský předseda
vlády Jiří Paroubek poprvé sešel se
spolkovou kancléřskou Angelou Merkelovou. Ta jej v Berlíně přijala
s vojenskými poctami. K redakční uzávěrce tohoto čísla novin nemáme
zatím žádné ověřené informace.
Česká tisková agentura ČTK a internetová strana „Seznam“ hlásí následující: „Nová spolková
vláda chce zachovat kurz vlády dřívější pod vedením Gerharda Schrödera a jeho
ministra zahraničí Jožky Fišera. Nehodlá se totiž postavit za soukromé
restituční žaloby sudetských Němců.
Při zahájení setkání předseda sudetoněmeckého Landsmanšaftu
, poslanec Evropského parlamentu za CSU, Bernát
Posselt vyjádřil svoji naději, že Paroubkova návštěva u Merkelové povede
k novému začátku ve vztazích mezi Prahou a Berlínem. „Potřebujeme více
poctivosti a méně předsudků, teprve potom vznikne skutečné partnerství, které
zahrne i vyhnané sudetské Němce a jejich potomky. Sudetoněmecký Landsmanšaft je
rozhodnut hrát při tom aktivní roli.“ Jako rozhodující krok na této cestě
označil Posselt sudetoněmecký požadavek na „přímé rozhovory ve formě kulatého stolu mezi odpovědnými zástupci jak
Čechů, tak sudetských Němců, Zde by mohly být zmíněny všechny otevřené otázky
v evropském duchu, Redakční
článek bez uvedení autora
Sudetendeutsche Zeitung z 20. ledna 2006
Sudetoněmecký Landsmanšaft dosáhl významných úspěchů
Komunisté naříkají
Český komunistický deník Haló noviny se obrátil
k národu 11. ledna 2006 s otázkou: „Jednal papež podle přání
Landsmanšaftu?“ Autor článku, Pavel Macháček, který také zastupuje „Kruh
vyhnaných Čechů“, (Kdy byli Češi, od koho a kam vyhnáni?) podezírá papeže Benedikta XVI., že ten při
svém novoročním pozdravu (asi k 30 národům) úmyslně vynechal jeho verzi v češtině. S jistotou
toto nebyla náhoda. „Josef Ratzinger si vzpomněl na to, co se jako člen
Hitlerjugend o nás, Češích, dozvěděl a podporoval směr sudetoněmecké politiky.“
Podle Macháčka vztahy mezi SRN a Českou republikou nejsou
tak dobré, jak to tvrdí oficiální politika České republiky. „Kdyby neexistoval
sudetoněmecký Landsmanšaft, nebyl by tu zdroj již 60 let trvajících
mezinárodních sporů“. Dále pak uvádí: „Skutečný politický vliv sudetoněmeckého
Landsmanšaftu je v evropské politice stále ještě velmi veliký!“ Macháček
dokládá toto svoje tvrzení tím, že si vzpomněl na záporné hlasování poslanců za
CSU, když se v Evropském parlamentu hlasovalo o přijetí České republiky do
Evropské unie.
„Druhým mezinárodním úspěchem sudetoněmeckého Landsmanšaftu
byla velká návštěva oficiální české delegace v Mnichově 20. a 21.
listopadu 2005. Sudetoněmecký Landsmanšaft svého cíle dosáhl: byla přímá
jednání se zástupci české politiky. Nepochybně se jedná o úspěch
sudetoněmeckého Landsmanšaftu, protože při tom došlo k závažnému porušení
důležitých zásad České republiky. Tady není žádný důvod pro přímé jednání
s Landsmanšaftem, protože jediným možným partnerem pro Českou republiku je
v tomto případě ministerstvo zahraničí SRN.“
Autor se dále obává: „Proslýchá se, že Angela Merkelová
zahájila tajná jednání s Bernátem Posseltem. Z toho nemůže vzejít nic
dobrého.“ Macháček také kritizuje rakouského spolkového kancléře Wolfganga
Schüssela za to, že stále dále podporuje ty, kteří byli vyhnáni.“
Podle názoru Macháčka jedinou potěšitelnou informací je
rozhodnutí štrasburského Evropského soudu pro lidská práva, že nebudou
projednávány stížnosti (požadavky) sudetských Němců. V celku je ale
Macháček nespokojen s rozvojem česko-německých vztahů a lituje: „ Škoda,že
sudetoněmecký Landsmanšaft dosáhl důležitých mezinárodních výsledků“.
pb
K hlavním myšlenkám sudetoněmeckého dne 2006
Rudolf Grupách
Z průběhu dějin nedošlo k poučení?
Před 15ti lety byla Evropa plna naděje, když padla zeď a
železná opona a 24. listopadu 1990 byla v Paříži podepsána „Charta pro
novou Evropu“. V kapitole „Řídicí věty pro budoucnost“ všichni signatáři
slíbili, že „budou podporovat cenný přínos národnostních menšin k životu
našich společností, a že si budou ukládat za povinnost, aby „jejich postavení dále
zlepšovali. Posilujeme naše hluboké přesvědčení, že takové přátelské vztahy
mezi našimi národy jako jsou mír, spravedlnost, stabilita a demokracie vyžadují
ochranu etnik po stránce kulturní, jazykové a náboženské, a vytváření podmínek
pro podporu této identity. Vysvětlujeme, že otázky ve vztahu k národnostním
menšinám mohou být řešeny mírumilovně jen za demokratických podmínek. Dále
uznáváme, že práva příslušníků národnostních menšin musí být dodržována bez omezení jako část
všeobecně uznávaných lidských práv. Protože si uvědomujeme naléhavou nutnost
zlepšit vzájemnou spolupráci a zlepšit ochranu národnostních menšin, rozhodli
jsme se svolat schůzi expertů o národnostních menšinách, těch, kteří se sešli
již v Ženevě od 1. do 19. června
1991
Zdálo se, že již konečně do Evropy vstoupil mír. Ale dále,
v druhé polovině roku 1991, když se konala tato konference v Ženevě,
Srbové pomocí válečných dobrovolníků a většinou Srby řízené jugoslávské národní
armády vyhnali z Krajiny, ale i západní a východní Slavonie několik stovek
tisíc Chorvatů. V roce 1992 začali s tímto krvavým dílem zkázy také
v Bosně a Hercegovině. Více než 2
miliony lidí zůstalo částečně až dodnes bez domova, minimálně 200 000 jich
při tom ztratilo život. (Bylo to německé ministerstvo zahraničí v čele
s ministrem Genscherem a BND, řízená Kinklem, které snad největší měrou
přispěli k rozvrácení Jugoslávie
a podnícení a k propuknutí krvavé
občansko-etnicko-náboženské války, v níž nikdo nebyl bez viny. Německem
zbraněmi a výstrojí zásobované Chorvatsko zahájilo útok proti Krajině a vyhnalo
z ní kolem 200 000 Srbů. Část krajinských Srbů byla chorvatskými
jednotkami, jímž velel gen. Gotovina, který se za tyto zločiny zodpovídá pře
Haagským tribunálem, vyvražděna, jejich
domy, kostely vypáleny. Podrobně o všem
píše prof. dr. R. Doleček, DrSc., ve své knize v části nazvané „Kdo rozbil
Jugoslávii“ a v dalších kapitolách. SDZ opět prokázaly již dávno známou
skutečnost, že dovedou dávné i současné děje „přepracovávat“ tak, že
z agresorů udělají oběti a z obětí agresory.-pozn. red.)
Co bylo v Postupimi ještě předstíraně podáváno jako
„humánní přesídlení“, to po konci studené války a potom, když byla
v Paříži podepsána „Charta pro novou Evropu“, se stalo „veselým
zmrtvýchvstáním“ jako etnická čistka.
V Chorvatsku byli mezi vyhnanci nejenom Chorvaté, ale
také příslušníci národnostních menšin jako Maďaři, Slováci, Češi, Ukrajinci a
Rusíni, ale také Italové a Němci. V Bosně a Hercegovině byli mezi oběťmi
vyhnání, kromě příslušníků třech státních národů jako Muslimů, Chorvatů a Srbů,
také příslušníci ukrajinské menšiny, v Sarajevu také španělští Židé. …
Dále kromě toho Srbové vyháněli Muslimy ze Sandžaku a dlouho před vyostřením
situace na Kosovském poli také katolické Chorvaty a Albánce z Kosova. …
Statisíce vyhnanců bylo i po roce 1990 i v Arménii a
Azerbejdžanu, které jsou dnes samostatné republiky. Málo je známo, že Abcházové
vyhnali s ruskou pomocí další tisíce lidí.
Tyto věci bychom si měli také dobře uchovat v paměti,
když budeme uvažovat o hlavní náplni Sudetoněmeckého dne v Norimberku
2006: Vyhánění je vražda národů – právu na vlast patří budoucnost. My, sudetští
Němci, dobře víme, že každé vyhánění je bezprávím a zločinem. To musí být také
jasně řečeno turecké vládě, která popírá vyhnání a vraždění Arménců z roku
1915, právě tak jako politikům v Praze, kteří až dosud odpírají zrušit
rasistické, lidmi opovrhující dekrety. (Naše ústavní orgány by již konečně měly
oficiálně požádat SRN, která je právním nástupcem nacistického Německa, aby,
kromě dalšího, zejména nevměšování se do našich vnitřních záležitostí, začala
plnit své reparační povinnosti vůči naší republice. Jde o částku cca 360
miliard předválečných Kč. – pozn. red.)
Agitace k Sudetoněmeckému dnu 2006
Landsmanšaft vyzývá k účasti na Sudetoněmeckém dnu 2006
a prosí o podporu při této agitaci. Oznámení, pozvání budou uveřejněna Také na
internetu. O podrobném programu a o všem, co je třeba vědět v souvislosti
se sudetoněmeckým dnem, budou podávány průběžné informace v SDZ.
Hessensko vzpomíná - 60 let po vyhnání
V roce 1946 začal takzvaný organizovaný odsun, údajně
na základě postupimského protokolu. Vítězné mocnosti schválily masový odsun
Němců z východních oblastí Německa obsazených Polskem, z anektovaných
sudetských území znovu vybudovaného
Československa a z Maďarska. Podle postupimského protokolu se mělo
přesídlování německého obyvatelstva provádět „uspořádaným a humánním způsobem“.
Oběti této organizované nelidskosti přišly do bombardováním
zničeného Německa. První transport vyhnanců přišel do Hesenska 4. března 1946
do Weilburgu na řece Lahn. Bylo to 1 200 sudetských Němců z Plané a
Bedružic. Na nádraží v Plané začala cesta v dobytčích vagonech přes
Furth im Walde do nejisté budoucnosti.
Výstava „60 let od vyhnání – nový začátek v Hesensku“
bude otevřena od 3. února 2006 ve Weilburgu. Tato výstava nám podá pohled o
rozsahu vyhnání po druhé světové válce a o integraci vyhnanců z vlasti
v Hesensku. Do ubytovacího prostoru, zmenšeného o 20 % válečným
poškozením, muselo být umístěno více než jeden milion občanů, mezi nimiž bylo
638 041 vyhnanců z vlasti.
Výstava je otevřena v městském a hornickém muzeu na Zámeckém
náměstí.Uspořádání výstavy je ponecháno bez komentářů.
A.W.
Překlad a redakce: Dr. J. Čermák Připravil: dr. Tuleškov
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Kruhem
občanů ČR vyhnaných v roce 1938 z pohraničí a Historickou a dokumentační
komisí Klubu českého pohraničí pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací.
Praha, únor 2006.
Webová stránka: Křesťanskosociální listy wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz