L I S T Y č. 47
Landeszeitung z
8. 11. 2005
Zapuzení
Němců zpřetrhalo staré tradice
Trutnov. Z bývalých sudetských
zemí byla většina německého obyvatelstva zapuzena. Místo nich přišli jiní lidé z vnitrozemí.
Teprve v posledních letech se o těchto událostech vedou veřejné diskuse. Starostové
měst v kraji Královéradeckém, kam před šedesáti
lety přišli noví obyvatelé, souhlasně potvrzují, že tato výměna obyvatelstva
přerušila kulturní a společenské tradice.
Již léta se pokouší městská rada
v Trutnově o oživení těchto starých tradic a zvyků. Spolupracuje proto
s bývalými spoluobčany, kteří dnes žijí v Německu a společně usilují
např. o rekonstrukci starých a dnes silně zanedbaných pomníků. Tito Němci
přispěli význačně nejen na rekonstrukce starých, především církevních staveb,
ale díky jim se podařilo navázat na staré, zpřetrhané tradice některých lidových
zábav. Od roku 1998 se např. opětovně koná představení, které upomíná na
bitvu u Trutnova v roce 1866.
„Myslím, že by dnes již nikdo
nepoznal, že sem po válce přišlo úplně nové obyvatelstvo. Zažil jsem ale již
často, že někdo ze starých obyvatel kraje řekne, že jede domů a myslí tím město
nebo kraj ve vnitrozemí našeho státu“, říká starosta města Trutnova a senátor
Ivan Adamec.
Vztahy k bývalému obyvatelstvu
kraje oceňuje i starosta města Rokytnice v Orlických horách, pan Antonín
Štefek, který nám řekl : „Vztahy mezi dřívějšími a nynějšími obyvateli jsou
velice dobré. V posledních letech jsme od bývalých obyvatel obdrželi 1,5
miliónů korun, kterých bylo použito výhradně k rekonstrukci hřbitova, kde
bylo hodně zničených hrobů německých rodin a některých dalších pomníků
v kraji“.
Po šedesáti letech najdeme i
v oblasti Svitav jizvy, které způsobilo vyhnání původním obyvatelům.
Poválečné události zapříčinily mnohé. Svitavy muselo opustit mnoho obyvatel.
Podle údajů historika Radka Fikejze bylo jen
v roce 1946 odbaveno na místním nádraží 31 transportů s asi 36 tisíci
Němců. Teprve v posledních letech se oblast kolem Svitav přiznává ke své
sudetoněmecké minulosti. Je to kromě
jiného jistě i zásluhou Centra setkávání německé menšiny v Moravské
Třebové a Společnosti pro německo-české porozumění, které již po 13 let
společně s partnery z oblasti pořádají Dny německo-české kultury,
jejímž účelem je vzájemné poznávání těch, kteří po staletí žili vedle sebe.
S Němci
zmizela paměť měst
Turnov. Původní německé obyvatelstvo
muselo jít a s ním šly i jeho tradice. Zmizely domy i pole, vesnice
zarostly plevelem. Do pohraničí přišli Češi a příslušníci jiných národností,
kteří dnes objevují dědictví jejich německých předchůdců. Toto je zkrácený
obsah z přednášky mladých historiků, Petra Mikšíčka
a Ondřeje Matějky, která byla určena studentům gymnázia v Turnově. Oba
historici patří k týmu autorů knihy „Zmizelá sudetoněmecká zem“.
„Turnov nebyl sice nikdy německým
městem, ale chtěli jsme studentům říci o našich zkušenostech, kterých jsme
nabyli jen několik kilometrů severně od města“, řekl pan Matějka.
V roce 1945 byly z českého
pohraničí vyhnány asi tři milióny Němců. I když si tito lidé směli s sebou
vzít jen malé zavazadlo a vše ostatní z jejich majetků muselo zůstat
v Čechách, nastal zde proces „mizení“. Zmizeli lidé a s nimi i paměť.
Opuštěné domy se po několika zimách rozpadly. Tento proces pokračuje
v podstatě dodnes. Nestojí za tím již komunistická ideologie, ale
nedostatek peněz. Mizí historická německá jádra měst a technické pomníky kvůli
novým investicím. Jako příklad uvádí pan Mikšíček
zbourání podniku Textilana v Liberci, kterou nechal postavit Johann Liebig a které Liberecko
za mnohé vděčí. V protiváze k tomuto procesu „mizení“ působí aktivity
některých občanů, kteří v pohraničních oblastech dnes žijí. Mají zde své
domovy a zajímají se mnohem více než dřív o minulost svého kraje. Zjišťují, že
k jejich minulosti patří i německá minulost. Paměť se musí chránit a
s tím souvisí i péče o technické pomníky. Do pohraničních oblastí se vrací
zapuzení Němci a jejich potomci už jen jako turisté. Čeští obyvatelé mají prý
strach z nich a z jejich možných požadavků na návrat jejich majetků,
což je právně vyloučené. Oba historikové říkají : „ Naše zkušenosti
z pohraničních oblastí jsou jiné. Němci nepřichází do oblasti
s požadavky na návrat svých majetků a lidé zde z nich nemají
strach. Tento strach rozšiřují jen
politikové ve svých proklamacích“.
Velvyslanec
a poradce v Terezíně
Praha. Velvyslanec Spolkové
republiky Německo v České republice, pan Helmut Elfenkämper, navštívil dne 25.10.2005 společně
s Tomášem Kostou, poradcem premiéra Paroubka, bývalý koncentrační tábor v Terezíně.
Důvodem k návštěvě bylo předání fotografie
ve jménu tehdejšího spolkového kancléře, pana Gerharda
Schrödera, terezínskému muzeu. Snímek ze 17.5. tohoto
roku zachytil objetí kancléře Schrödera a pana Kosty v Terezíně. Německý kancléř v té době pobýval
na oficiální návštěvě v Čechách. Pan Tomáš Kosta
byl v době nacionálně-socialistické okupace vězněn nejen v Terezíně,
ale také i v koncentračním táboře Auschwitz.
Německá
„menšina“ v České republice
Dříve více než jedna čtvrtina
obyvatel země – dnes jen 0,5 %.
Před 2. světovou válkou žilo na
území dnešní České republiky 3,1 miliónů Němců. To bylo 28 % z celkového
počtu obyvatel. Dnes je to pouhých 39
tisíc. Za těmito čísly se skrývá ukrutný osud nespočetných obětí zapuzení,
lidí, kteří zde po staletí žili.
Jak se této „menšině“ dnes daří
předestřela na kulturním semináři Sdružení Ackermann-Gemeinde Essen jedna z nejpovolanějších, paní Irene Kunc, prezidentka zemského sněmu Němců
v Čechách, na Moravě a v sudetském Slezsku. Informovala o cílech
zmíněné organizace, kterými jsou především zachování německého jazyka a německé
kultury, úzká spolupráce i s roztroušeně žijícími Němci a především
dosažení jejich rovnoprávnosti, neboť je jim i nadále odpíráno právo na
navrácení, v roce 1945 konfiskovaného, majetku a to i navzdory
skutečnosti, že ČR byla již v roce 2004 přijata za člena EU. Činnost
zemského sněmu se opírá i o 23 „center setkávání“ a o dvakrát měsíčně
vycházející Landeszeitung . Dále jsou pořádány vzdělávací a
informační semináře, které jsou většinou určeny mládeži. Všechny tyto aktivity
jsou v rámci zákona o menšinách, podporovány českým státem. Podpory se
německé menšině v ČR dostává bohatě i od německé spolkové vlády, od spolků
zapuzených a od Sdružení Ackermann-Gemeinde.
V zemském sněmu organizovaná
německá menšina čelí třem základním problémům : velká zeměpisná roztroušenost,
strach především starších lidí přiznat se veřejně ke svému německému původu a
konkurence vůči „Kulturnímu svazu Němců“, který je přežitkem komunistické minulosti.
Tento podzimní seminář Ackermann- Gemeinde
byl veden z Čech pocházejícím historikem, dr. Wilhelmem
Platzem.
Franz
Olbert obdržel státní vyznamenání
Praha. Prezident ČR, pan Václav
Klaus, předal 28.10.2005 „Medaili za zásluhy 2. třídy“ panu Olbertovi,
který byl dlouholetým sekretářem německého katolického Sdružení Ackermann-Gemeinde a který se
zasloužil o pozitivní vývoj historicky zatížených česko-německých vztahů.
Historik Jan Křen vyznamenání pana Olberta uvítal. „Je to výborná zpráva, pan Olbert si ocenění jistě zasloužil“. Podle pana Křena patří Franz Olbert k těm umírněným sudetským Němcům, kterým jde
pouze o usmíření. Pan Olbert odmítl Německo-české
prohlášení z roku 1997 a to na rozdíl od sudetoněmeckého landsmannšaftu. R. 1998 předal jménem Ackermann-Gemeinde 5,2 miliónů korun pro oběti povodní v České
republice. V rámci státního aktu bylo dále vyznamenáno 23 dalších
osobností. Mezi nimi byla i bývalá předsedkyně české Akademie věd, paní Helena Illnerová a posthum televizní střihač, pan Michal Velíšek,
který byl zastřelen v jednom pražském parku ve chvíli, kdy se snažil
pomoci napadené ženě.
Dodnes
žádná omluva kanadským Němcům
Praha. V městečku Tomslake, nedaleko hranice Aljašky, stojí na okraji silnice
pomník. Tento pomník představuje otce, matku a dítě, vedle kterých stojí velký
kufr. Je to symbol pro ty Němce, kteří po obsazení sudetských zemí v roce
1938 z pohraničních oblastí utekli, protože se nechtěli podvolit Hitlerovu
režimu a jeho pomocníkům. Kdyby zůstali doma, jistě by skončili v jednom
z koncentračních táborů, které na konci třicátých let plnili Hitlerovi
odpůrci. Na pomníku můžeme číst : „V tváří v tvář většině nevzdali boj za
svobodu a demokracii, přestože za to zaplatili pronásledováním“. Na dalekém
západě Kanady udržují dodnes tradice své daleké vlasti, v městě Dawson Creek mají dokonce vlastní
muzeum – „Sudeten Hall“.
Hned u jeho vchodu je obraz Hradčan a velká fotografie prezidenta Tomáše Garyka Masaryka.
Pan Luděk Štípl navštívil
v roce 2001 západní území Kanady a bývalé indiánské rezervace. Při své
cestě se dostal i do města Dawson Creek,
kde stál udiven před dřevěným domkem s názvem Sudeten
Hall. Klíč od muzea měl muž jménem Tony Kuenzl, jehož angličtina měla německý akcent. Vyprávěl, že
mu bylo deset let, když přišel se svou rodinou pocházející z Aše, do
Kanady. Při návštěvě muzea se pan Štípl dozvěděl o osudu více než jednoho
tisíce německých antifašistů, kteří ještě před začátkem 2. světové války přišli
do Kanady. Byli proti Hitlerovi ještě před obsazením sudetských oblastí a při
mobilizaci šli rádi do československé armády. Po zabrání pohraničí se stávali
oběťmi přívrženců Henleina, kteří je označili za
zrádce říše. Utekli proto napřed do českého vnitrozemí a později na západ.
Francouzská a britská vláda pro ně zřídila fond
a dohodla s Kanadou, že tito utečenci dostanou v zemi povolení
k pobytu. 518 Němců přišlo takto do pouštní oblasti Dawson
Creek, kde končila železnice i silnice. Zde založili
své sídliště Tomslake, zde postavili své domy začali nový
život. Jen málo z nich mělo zkušenosti se zemědělstvím. Většina
z nich byla učiteli, techniky nebo funkcionáři sociální demokracie.
Doufali na brzký konec války, vystavěli zde svůj dřevěný domek Sudeten Hall, při jehož otevření
zpívali česky „Kde domov můj“. V roce 1989 slavili 50. výročí otevření
svého muzea a i v té době se stále ještě považovali za německy mluvící
Čechoslováky. Modlili se za svou vzdálenou vlast a za svůj návrat do Evropy.
Po kapitulaci Německa přijeli
někteří do pohraniční oblasti Československa. Tam se ale dozvěděli, že jim
jejich majetek nebude navrácen a že i oni patří ke zločincům, protože mluví
německy. Jeli tedy zpět do Kanady a ztratili naději na návrat domů. Dodnes
nechápou proč je československá vláda považovala po válce za své nepřátele.
Omluvu za to by uvítali.
LZ
z 22. 11. 2005
Spor
o „domovské právo“ pro Karlovarské
oplatky
Česká vláda požádala komisi EU, aby
název „Karlovarské oplatky“ byl chráněn jako původní zeměpisné označení. Tím
ale rozlítila funkcionáře sudetoněmeckých zapuzených.
Praha. Odkud pocházejí nejlepší
Karlovarské oplatky? Člověk by si myslel, že z Karlových Varů, ale tím by
byl na omylu, jak tvrdí Bernd Posselt.
Posselt, který nepohrdne žádnou kulinářskou dobrotou,
usiluje vším svým vlivem, aby oplatky, které byly vyrobeny v Dillingenu na Dunaji u rodiny Wetzel,
mohly i nadále zachovat svůj název „Karlovarské oplatky“, neboť podle názoru
pana Posselta se jedná o nejlepší oplatky na světě. Důvodem
ke sporu je ustanovení EU, podle kterého je možné název oblastních specialit
chránit. Jako příklad je uváděna Parmská šunka nebo Mnichovská bílá klobása.
Česká republika podala odpovídající žádost na ochranu názvu „Karlovarské
oplatky“. Jestliže bude této žádosti vyhověno, bude si muset rodina Wetzel najít nový název pro svůj produkt.
Podle pana Posselta
musí prý ale komise EU zohlednit skutečnost, že mnoho pekařů oplatek bylo po
válce z Karlovarské oblasti vysídleno a mnozí z nich se po té usadili
právě v Bavorsku nebo v Rakousku. Posselt
požádal dokonce EU komisařku pro odvětví zemědělství, Dánku Mariann
Fischer Boel, aby přezkoumala, zdali v této době
již mezinárodně známé označení určitého produktu, může být skutečně zeměpisně
ohraničeno. Pan Posselt říká, že by to bylo „zchudnutí“
naší evropské kultury a odvolává se na skutečnost, že on jídlu rozumí.
Komisařka zatím pouze vyslovila naději, že i ona snad jednoho dne tyto extrémně
lahodné vafle ochutná. Podpory se Posseltovi dostalo
zcela nečekaně od víceprezidentky evropského
parlamentu, paní Sylvie Yvonne Kaufmann
(PDS), která potvrdila, že tyto oplatky chutnají skutečně výborně.
Pan Tibor Herák z firmy Bodan, která v Karlových Varech oplatky vyrábí,
požádal před několika měsíci, aby název oplatek byl jako původní označení
zaregistrován a chráněn. Je totiž názoru, že zmíněná značka může být užívána
pouze firmou Bodan a nikoli nějakými výrobci v zahraničí.
Během následujících měsíců bude tedy ve Štrasburku rozhodnuto o ochraně názvu
„Karlovarské oplatky“ a také „Olomoucké syrečky“.
Základní
škola německo-českého porozumění
Škola je otevřena všem dětem,
jejichž rodiče si přejí výuku němčiny již od první třídy. Cílem školy je
připravit žáky na studium gymnázia Thomase Manna v Praze.
Škola byla založena Sdružením Němců
v Československu již v roce 1991. Společně s pedagogy byl vytvořen
učební plán s rozšířenou výukou němčiny. Tento plán byl povolen jako
projekt pražským ministerstvem školství. Ve škole se děti učí německý jazyk
v malých skupinách, což odpovídá moderním metodám výuky. Neodmyslitelnou
součástí vyučování jsou soutěže v odvětví sport, zpěv a recitace.
Každoročně se koná lyžařský kurz, školy v přírodě, velikonoční a
vánoční projekty, společné školní
slavnosti a karneval na ledě.
Každý listopad pořádá škola den
otevřených dveří, kdy mohou rodiče navštívit výuku ve všech třídách. Škola je
partnerem Schillerova gymnázia v saské Pirně,
které pro pražské děti organizuje pobyty spojené se školní docházkou.
PhDr. Eva Marešová, ředitelka
LZ
z 6. 12. 2005
Česká
a německá mládež si rozumí dobře
Praha-Čelákovice. Koncem listopadu
letošního roku se sešlo na 80 účastníků výroční konference sdružení Ackermann-Gemeinde ve
středočeských Čelákovicích. Během třídenního setkání se mluvilo o vztazích mezi
německou a českou mládeží, konaly se prezentace mládežnických organizací, které
se již léta podílejí na uspořádání německo-českých vztahů, dále referoval
šéfredaktor Landeszeitung, Lukáš Novotný o vztahu české a německé mládeže k historii a
o jejím zájmu navazovat vzájemné kontakty. Pan Novotný konstatoval, že navzdory
úsilí a intenzivních programů, neprojevuje česká mládež o Německo a o německou
mládež žádný velký zájem. Jen několik málo mladých lidí z ČR udržuje
hranici přesahující kontakty. Podle výsledků provedené ankety nemá 73% obyvatel
pohraničních oblastí žádný kontakt
s Německem a na německé straně to nevypadá lépe. Historik Jaroslav
Šebek vyslovil ale naději, že návrat ke svobodě a demokracii po roce 1989
otevřel cestu k prohloubení německo-českých vztahů u mladé generace, což by mohlo vést
k odstranění překážek z minulosti a pomoci vytvořit novou duchovní
identitu v Evropě.
Bavorsko
usiluje o zákazníky z České republiky
Plzeň. Když ještě před deseti lety
přijížděli Češi do bavorského pohraničí,
setkávali se zcela běžně s nápisy, na kterých bylo česky napsáno :
„Nekraďte“. Dnes se v této oblasti bavorských měst a obcí naskytuje jiný
pohled. Na tabulích českých a bavorských obchodníků stojí ty nejzdvořilejší
pozdravy. Ještě před deseti lety by tomu sotva někdo uvěřil. Vstup ČR do EU a
špatná hospodářská situace v Německu učinily z Čechů vítané hosty.
Zvláště v době předvánoční proudí do Bavorska tisíce Čechů, aby zde
levněji nakoupili. Aby Češi přicházeli jako zákazníci častěji, učí se teď Bavoři
dokonce česky. Již v této době probíhají kurzy českého jazyka, kterých se
může ve skupině účastnit maximálně 20 lidí. Na jaře r. 2006 budou vzhledem
k velkému zájmu zahájeny kurzy další.
V oblasti Horní Pfalsko vznikl projekt na podporu sousedských vztahů
dotovaný 100 000 Eur. Každý, kdo se projektu zúčastní, dostane polovinu
svých investic nazpět. První krok, který obyvatelé oblasti mají v plánu
učinit, je lepší poznání českých zákazníků, aby podnikatelé zjistili proč Češi
přijíždějí do Bavorska, co chtějí nakoupit a kolik peněz mohou vydat. Mezi
českými zákazníky se z tohoto důvodu provádějí ankety, jejichž účastníci
mohou dokonce vyhrát pěkné ceny. Dalším krokem je nalákat Čechy do Bavorska.
Němečtí podnikatelé budou inzerovat své nabídky v českých novinách nebo na
webových stránkách. V rámci projektu byly vyhotoveny přehledné seznamy
zboží, především potravin, jehož ceny jsou v Bavorsku nižší než standardní
ceny české. Při vstupu do prodejen jsou
již dnes čeští zákazníci odkazováni na česky mluvící spolupracovníky. Jako
další plánují Bavoři speciální nabídky pro české turisty a to v odvětví
kultury a sportu.
Muzeum
chce prezentovat Háchu v jiném světle
Blansko. Muzeum v Blansku
uskutečnilo v těchto dnech výstavu o kontroverzně diskutované osobnosti
doby protektorátu Čechy a Morava, Emilu Háchovi
(1872-1945). Výstava chce tohoto politika ukázat v jiném světle. Historik
Pavel Košťál říká : „Je to pokus o jeho rehabilitaci. Dnes ví jen málo lidí, že
se pan Hácha ve svém prezidentském úřadu vždy zasazoval
o ty, kteří byli nacisty pronásledováni“. Podle pana Košťála věří stále ještě
většina Čechů, že Emil Hácha s nacisty
kolaboroval. Mnoho historiků již před lety toto tvrzení vyvrátilo. Hácha vlastně ani nechtěl být prezidentem protektorátu. Až
do Mnichovské dohody 1938 byl prezidentem Nejvyššího správního soudu. Po
odstupu Edvarda Beneše 30.11.1938 ho přemluvili jeho spolupracovníci,aby
prezidentský úřad přijal. Po vyhlášení nezávislosti Slovenska byl pozván dne
14.3.1939 do Berlína k jednání. Tam byl Hitlerem a Göringem
vystaven obrovskému nátlaku, jehož následkem utrpěl srdeční příhodu. Po té
souhlasil s obsazením naší země Němci. Tak se stal pan dr. Emil Hácha 16.3.1939 prezidentem protektorátu.
V následujících letech se Hácha snažil udělat
vše co bylo v jeho silách ku prospěchu českého obyvatelstva. Proto byl
zpočátku v kontaktu se zahraničím. Od roku 1941 byl okupační mocí stále
více izolován, což vedlo k následné rezignaci. Jeho zdravotní stav se
rychle zhoršoval, trpěl pokročilou arteriosklerózou. Od roku 1943 nebyl již
schopen svůj úřad vykonávat, přesto byla jeho osoba Němci dále využívána a
používána. Po osvobození Prahy byl dne 12.5.1945 v Lánech zatčen a
uvězněn. V jedné vězeňské nemocnici zemřel jen o několik dnů později.
LZ
z 20.12.2005
Schüssel
chce otevřený dialog s Českou republikou
Vídeň. Rakouský spolkový kancléř
navštívil ve Vídni „Dům vlasti“, sídlo sudetoněmeckého landsmannšaftu
Rakouska. Pan kancléř ocenil gesto české vlády pod vedením premiéra Paroubka a doplnil, že toto ale není ještě tečkou za
minulostí. Dialog musí být dále otevřeně veden. Jako příklad zmínil Chorvatsko,
se kterým jeho zem vedla dialog, během kterého se podařilo zodpovědět rozumně a
za vzájemného souhlasu otevřené otázky společné minulosti. Chorvatsko podepsalo
s Rakouskem smlouvu, která Rakušanům umožňuje žádat odškodnění, jestliže
byli po roce 1945 z oblasti dnešního Chorvatska zapuzeni. To se týká
především dunajských Švábů.
Žádná
relativizace dějin
Berlin. Český premiér Jiří Paroubek
se setkal 6.12. v Berlině se spolkovou kancléřkou
dr. Angelou Merkelovou a se spolkovým ministrem
zahraničí, panem Frankem Steinmeierem. V otázce
možných žalob sudetských Němců se kancléřka vyjádřila
jasně : „Její vláda nepodporuje žádným způsobem případné požadavky z německé
strany, tak jako vláda předchozí v čele s panem dr. Gerhardem Schröderem“.
Po skončení války bylo zapuzeno
celkem 12 miliónů Němců, kteří byli pak následně integrováni v poválečném
Německu. Podle paní dr. Merkelové nechce nikdo
v Německu relativizovat dějiny, neboť všichni Němci si jsou své
zodpovědnosti vědomi. Paní kancléřka přijala pozvání
pana Paroubka k jarní návštěvě Prahy. Je
připravena intenzivně s českou vládou spolupracovat a i přes momentální
nedostatek peněz ve spolkové pokladně dále finančně podporovat česko-německý
fond budoucnosti. Všichni tři politikové označili vztahy mezi Českou republikou
a Německem za výborné a hodlají je v oblasti kultury a hospodářství dále
rozvíjet.
Spolkový předseda sudetoněmeckého landsmannšaftu,
pan Bernd Posselt, doufá,
že návštěva pana Paroubka u německé kancléřky Merkelové bude novým
začátkem mezi Berlínem a Prahou. „Potřebujeme více upřímnosti a méně předsudků,
teprve pak se může rozvinout skutečné partnerství, které zahrne, jak zapuzené
sudetské Němce, tak i jejich potomky. Sudetoněmecká landsmannšaft je odhodlána, hrát při tom aktivní roli.
Rozhodujícím krokem na cestě k porozumění mezi Čechy a Němci je požadavek
zapuzených Němců na přímý rozhovor u
kulatého stolu, kterého se zúčastní zodpovědní zástupci Čechů a sudetských
Němců. Pouze takto by mohly být všechny otevřené otázky v evropském duchu
zodpovězeny“ řekl Posselt.
Vánoce
1959 ve vězení
V době vánoční byly
v opavském vězení návštěvy vězňů povoleny. Jedna hodina. Moje žena
s naší sedmiměsíční dcerou Helenou a s mým otcem jeli celou noc
vlakem z Prahy. Potom museli ještě dlouhé hodiny čekat ve staré budově
vězení. Konečně jsem byl přiveden do návštěvní místnosti. Nebral jsem na vědomí
stoly, u kterých seděli cizí návštěvníci, viděl jsem jen ten, u kterého seděli
moji drazí. Jak dlouho asi museli čekat? Po stranách stolů stáli dozorci.
Nesměli jsme se ani obejmout. Má žena položila dceru na stůl. Její velké oči
hleděly zvědavě do neznámé vyhublé tváře. Přesto, že mě neznala, začala lézt po
stole k mé na stole ležící ruce. Dozorce jakýkoli dotek přísně zakázal a
tak mi nezbylo nic jiného než ruku ze stolu stáhnout. Co má člověk v těch
několika minutách říci? Co smí říci? Můj otec ukázal dozorci pytlík
s jablky. Bylo mu zakázáno dát mi je. Snažili jsme se vědomě využít
každého okamžiku a najednou byl nám vyměřený čas u konce. Stáli jsme každý na
své straně stolu a dívali se na sebe se slzami v očích. Jako z velké
dálky jsem uslyšel otcův hlas. Snažil se přemluvit dozorce, aby mi směl dát
alespoň jedno jablko ze stromu, který jsme kdysi společně zasadili. Šel jsem
pozadu ke dveřím, abych ty své viděl co nejdéle a tak si je vtisknout do
paměti. Naše loučení přerušil ostrý povel dozorčího : „Otočit se“. Hlavou mi
bleskla otázka, kdy se asi zase uvidíme? Měl jsem štěstí v neštěstí. 9.
května 1960 přišla amnestie a já mohl konečně domů. Vánoční vzpomínka od Josefa Škrábka
Mírová
fronta a vánoční mír roku 1914, aneb co se může stát o Vánocích
V prosinci 1914 udělala 1.
světová válka krátkou pauzu. Obyčejní vojáci z Německa, Francie a Anglie
odložili do svých zákopů na západní frontě své zbraně, aby mohli společně
slavit Vánoce. Jejich generálové byli zděšeni. Vojáci, kteří měli rozkaz po
sobě střílet, si najednou vyměňovali na frontě dárky, zpívali vánoční písně a
hráli na rozbombardovaném území nikoho fotbal.
Začalo to na Štědrý večer světélky a
písněmi, které se stále dokola zpívali. Jeden z vojáků vzpomínal :
„Najednou jsme slyšeli zpívat Němce jejich Tichou
noc. Naši kluci začali zpívat s nimi. Nepadl ani jediný výstřel a na
kraj se snesla nepopsatelná atmosféra klidu a pohody“.
I na Boží hod mlčely zbraně. Vojáci
opatrně vykukovali ze zákopů, aby viděli, co dělají „ti ostatní“. Britské khaki
uniformy se mezi zákopy setkaly s německou polní šedí. Vlastně nenávidění
nepřátelé stáli ve skupinách, bavili se, smáli se a podávali si ruce. Na
některých úsecích fronty pochovávali vojáci dokonce společně své mrtvé. 1.
vánoční den roku 1914 byl pro vojáky dnem plným zázraků. V noci usínali na
obou stranách se stejnou myšlenkou : Co bude zítra ? Válka nebo mír? Na Štěpána
panovalo napjaté očekávání na všech úsecích fronty, kde se den předtím slavil
„malý“ mír. Pak přišlo to, co si všichni přáli. Zbraně mlčely dál.
Vezměme si z tohoto krátkého
pravdivého příběhu každý své poučení. I my si můžeme podat ruce, bavit se, smát
se a zpívat se svými „nepřáteli“ a to nejen o Vánocích. Je na nás, co uděláme.
Výstava
o českém odboji
Berlín. 8. prosince 2005 byla v Berlíně otevřená
výstava o atentátu na zastupujícího
říšského protektora Reinharda Haydricha
na jaře 1942. Výstava je společným projektem Českého institutu válečných dějin
a Technického muzea v Berlíně. Jak řekl ředitel institutu, pan Aleš
Knížek, jedná se o největší český muzeální projekt v zahraničí za
posledních deset let. Vystavené objekty detailně dokumentují přípravu a provedení atentátu dne 27.5.1942.
Operace českých parašutistů se stala symbolem českého odboje proti
nacionálně-socialistické okupaci.