L I
S T Y č. 57
Kleiner Brünner Gassenbote Nr. 1/2006
(KBG je vydáván přáteli a členy Deutscher
Sprache und Kulturvereins Brno/Brünn – DSKV)
Rozpolcená
bytost T.G.Masaryka
Život prvního prezidenta ČSR je dostatečně znám a popisován
často i v celé své šíři, že studoval na německém gymnáziu v Brně (
TGM tam studoval v letech 1865-1869, tj. v době, kdy v Brně
žádné české gymnázium, ani jiná česká střední škola, nebyla. První česká reálka
v Brně byla založena až v r. 1880! Tato skutečnost byla důsledkem germanizace
a národnostního útlaku Čechů za rakouské monarchie – pozn. red.), že dostal
velmi obávanou školní důtku, která byla pozměněna, po intervenci jeho příznivce
– policejního prezidenta, dvorního rady Le Mounniera, na dobrovolný odchod ze
školy, že opustil gymnázium před maturitou a se svým příznivcem a jeho synem
odjel do Vídně, kde konečně maturoval, že dlouhou
dobu mluvil lépe německy než česky – to vše víme my.
Jedna malá epizoda tohoto života je jak pozitivní, tak i
neznámá a proto vás chci s ní zde seznámit. My – a tím míním skupinu „Mládež“
brněnského poutníka - jsme měli
venkovský dům v Mödlau. Mnoho času
jsme trávili blízko splavu na řece Jihlavě. Tam přicházíval i prezident ze své
letní rezidence – někdy na koni, někdy v kočáře. Přicházíval sám – ne jako
je teď zvykem se dvěma či třemi ochránci.
Koupal se pod splavem zrovna tak jako my. Potom na břehu nás
vždy prosil, abychom mu zpívali německé
lidové písně.
Protože „Svaz poutníků – přelétavých ptáků“ byl organizací nepolitickou, patřila péče o
naše lidové zvyky k našim hlavním úlohám. Proto jsme zpívali lidové písně
i pro prezidenta.
Zajímavé bylo to, že i ve vodě měl prezident svou
legionářskou čepici. Měla to být ochrana před sluncem, či poklona před českými legionáři? O tom posledním by se
dalo pochybovat, když máme na zřeteli tu neslavnou roli, která je jim
připisována od jejich zběhnutí z vojska, až po jejich loupeživé tažení
Ruskem až do Vladivostoku. Nakonec však
hráli legionáři povšimnutí hodnou roli při zakládání českého státu.
Písním naslouchající Masaryk
byl docela jiný, než ten, který jako politik hovořil o německých
„kolonistech“, kteří jako takoví do země přišli a zase jako takoví ji měli
opustit.
Podle Goethova Fausta
by si měl v tichosti přiznat: „Dvě duše obývají mou hruď.“
Dipl. Ing. Hans Pfleger
Útěk,
vyhnání, integrace – výstava v Bonnu
„…kategoriemi historických poznatků nejsou vina a trest,
nýbrž příčina a následek.“ Hans Rothfels
Předmluva
Výstava se pokouší představit kus historie, a to zčásti
s úspěchem, zčásti nedostatečně. Jak H. Rothfels podotkl, při historických
úvahách a vůbec v nauce o dějinách se jedná hlavně o úvahách, týkajících
se příčiny a následku; mohli bychom dodat, že i doby, ve které jsou příčiny
zkoumány.
Bohužel je jasné, že doba, kdy vznikají příčiny, je pojímána
velmi libovolně; nejen na této výstavě je oblíbené „krácení dějin“.
Pro německou říši
začaly příčiny chybného vývoje v r. 1919 ve Versailles. Při popisu dějin
se však dává přednost považovat za nejvýznamnější příčinu všech chyb vývoje rok
1933 a převzetí moci nacionálsocialisty.
Pro Čechy nezačínají příčiny v žádném případě založením
státu v r. 1918 a nezpochybnitelným přáním Němců nebylo začlenění do
tohoto státu. Češi samovolně určují za
počátek příčin rok 1938, kdy bylo v Mnichově rozhodnuto o odstoupení (neněmeckých, ale českými Němci obývaných –
pozn. red.) příhraničních území! Vidí to jako následek hlasitého „Chceme
domů, do Říše“, následek přání, které bylo vyjádřeno právě v r. 1918 při
zakládání ČSR, přání, na které nebyl brán ohled a které bylo potlačeno a které
dokonce stálo lidské oběti. Že toto nově vyslovené přání – nezůstat
v tomto státě – by mohlo dovést k masakru, sotva někdo pomyslel; i
v samotné Říši pociťovalo jen málo
lidí, že nevyhnutelné následky nacizmu tak či onak – při vítězství nebo při
porážce, mohou dovést k masakru.
Tolik k předmluvě o našich dojmech z návštěvy
výstavy v Bonnu, kde – aniž to bylo přímo vysloveno – se holdovalo tezi
„Kdyby Hitler nezačal válku, nebylo by ani vyhnání.“
Výstava
Na počátku výstavy byl sice učiněn pokus uvést i jiná
vyhnání (Arménů) a také přesídlení Řeků a Turků; tito však s útěkem a
vyhnáním Němců se nedají – i co do počtu – vůbec srovnat.
Je zřetelná snaha neuvádět na počátku prohlídky žádné
dějinné souvislosti. Má být ukázán pouze následek, v žádném případě
příčina. To lze zpozorovat i u filmových
montáží, kdy se čile střídají ukázky proudů polských uprchlíků
s obrazy bombardování, aniž by bylo poukázáno na to, že toto bombardování
cílilo na uprchlíky. Při tom si nevolky připomene návštěvník výstavu „Zločiny
Wehrmachtu“. Jistě by bylo dobře informovat návštěvníky , že zločiny nacizmu, které jsou
nezpochybnitelné, nejsou jedinou příčinou útěku a vyhnání.
Rovněž tak by výstavě prospělo – a to více než ukázka
mnohých a mnohých upomínkových předmětů – ukázka zemích, ze kterých uprchlíci
pocházejí; takto by neupadnuly
v zapomenutí velké zásluhy Němců na
poli hospodářském a kulturním v těchto zemích.
Pochvalu zasluhuje široce rozvinutá ukázka úspěšného
překonávání problémů včlenění. Pro Německo zpustošené válkou bylo poskytnutí obživy
a nového domova přibylým milionům lidí
opravdovým problémem, který úspěšně vyřešilo; toto je dobře a jasně
zdokumentováno.
Zpravodaj umístění
panelů nepovažuje za vhodné; při křivolaké chůzi se těžko udržuje celkový přehled
. …
Ještě na samém počátku výstavy můžeme zjistit úžasnou věc:
je to jeden francouzský tisk z první světové války, ve kterém bylo
uvažováno o vytváření čistých národnostních států. V těchto skicách
z r. 1915 byly uvedeny, kde jsou vyznačeny nové státní hranice ( státní
hranice byly hledány a upřesňovány zvláště v závěru války a definitivně stanoveny až na mírové
konferenci; je však známa zásada, že Německo jako poražený stát nemůže vyjít
z války územně posílen, tedy, že je vyloučené, aby získal nějaké nové území a že právo na sebeurčení se
vztahovalo jen na národy a nikoliv na národnostní menšiny. I faktor neznalosti
složitých národnostních vztahů ve střední Evropě v tehdejší době mohl
sehrát svou úlohu, nehledě na to, že dobové tiskoviny přinášely nejrůznější, i
zcela nepřijatelné mapky, které vůbec neodrážely skutečné národnostní složení obyvatelstva i jeho příslušnost
k určitému národu. –pozn. red.), je označeno území na okrajích předvídané
ČSR jako čistě německé území sudetské.
Takto je mnohé, které bylo zapomenuto, znovu vzkříšeno a
mnoho lidí je s ním seznámeno. Odstrašujícně zřetelná je míra a rigorosita
nacistických plánů vytvořeni „Životního
prostoru Východ“ a ústředních nacistických plánů o přetvoření protektorátního
území na čistě německé. Toho mělo být dosaženo „poněmčováním“ části Čechů, jiná
část měla být deportována. Okolo 7,5 milionu Čechů by mohlo v případě
nacistického vítězství volit mezi „Scylou nucené germanizace a Charybdou
nuceného vystěhování“; a to v případě, že by jim bylo dáno vůbec volit.
(Ani tento relativně slušný článek neuvádí celou skutečnost, pravdou je, že
část Čechů měla být vyvražděna a o osudu ostatních měly rozhodovat pouze
příslušné nacistické orgány. – pozn. red.) Tyto plány byly většině Němců
utajeny (pravdou je, že „sudetští“ Němci se podíleli na jejich vypracování a
dokonce tlačili i na urychlené zrušení protektorátu. O slibovaném novém svém
budoucím životním prostoru Němci věděli a ztotožňovali se s tímto zásadním
cílem. Mein Kampf byl Němcům obecně
znám. – pozn. red.)– Čechům však nikoliv; to
vysvětluje mnohé z jejich záště.
Další pozoruhodnost: v době Mnichova (29.9.1938) žilo
v Sudetech 780 000 Čechů. 200 000 území opustilo; převážně to
byli státní zaměstnanci a vojáci. Několik tisíc … bylo vyhnáno nebo padlo za
oběť spontánnímu vybočení z cesty. To bylo něco nového - při nejmenším pro zpravodaje. ( Pravda je
jiná. Asi 180 000 Čechů bylo vyhnáno, mnozí z nich před tím byli
mučeni, biti a připraveni zcela či částečně o svůj majetek, tisíce jich bylo
zavřeno do nacistických vězení, další neměli kam jít, zůstali a byli tvrdě
diskriminováni. Nacistický teror
v českém pohraničí počal ještě před Mnichovem, byl organizovaný a cílený. Pozn.
red.). Zajímavá jsou i dvě zde uvedená srovnání:
V r. 1961 se zmiňuje ještě Postupim, že 2,5 milionů
Němců bylo „přesídleno“, protože již před mnichovskou dohodou se stali
nástrojem Hitlerova imperialismu a z velké části nesou vinu na rozbití
ČSR.
V r. 1998, bylo
uznáno, že vyhnání bylo násilné, že byl dán prostor ke svévoli a že došlo i ke
kriminálním činům.
Shrnutí
Radostná je skutečnost, že na výstavu bylo posláno mnoho
školních tříd. Méně potěšující je skutečnost, že značná část této mládeže jen
rychle prošla místnostmi se sluchátky na uších. Abychom ale učinili spravedlivý
závěr: byla shromážděna spousta materiálů, ačkoliv by jejich menší počet
přispěl k větší přehlednosti.
Celý tento chvályhodný
podnik by však mohl být vzorem pro „Centrum proti vyhánění“ pouze z části.
Na otázku, co byste chtěl změnit, odpovídá Ladislav Vira: Zrušit Benešovy dekrety, aby Němci nebyli
obviňováni jako jediní za světovou válku a veškeré zlo … .
Pozn. red. Z uvedených i dalších materiálů vyplývá, že mnozí
Němci, a to i občané České republiky německé národnosti mají, slušně řečeno,
značně zkreslené představy o dějinných událostech. Historická pravda je pro ně málo přijatelná, či
dokonce nepřijatelná. Proto se pokouší
přepisovat dějiny. Mezi ně patří
sudetoněmecký landsmanšaft, jeho rakouská odnož a bohužel i někteří „čeští“
Němci. Právě tito již dlouhodobě
poškozují česko-německé vztahy.
Co by si „brněnští Němci“ měli především připomínat
nebo případně i my jim, pokud budou zkresleně či dokonce lživě psát a mluvit o
událostech již minulých. Především výslovně protičeské role,
které již sehráli za Rakouska-Uherska, za první republiky a zvláště
v období druhé světové války. Dejme slovo prof. PhDr. V. Žampachovi,CSc.:
„ Brněnští Němci vstřebali velkopanskou ideologii plnými doušky. Za své
bytostné ohrožení považovali například i úsilí o zřízení druhé české univerzity
v Brně a proto mu bránili ze všech sil. …
Vývoj brněnské minority je vskutku výjimečný. Například už
tím, jak se v jeho zdech po první světové válce zorganizovali velkoněmečtí
ultranacionálové kolem časopisu Aufbruch do pevného jádra německého dění. …
Henleinovské hnutí bylo pro ně nedůrazné a příliš regionální. Jejich vidinou
byla sjednocená Evropa pod německým diktátem. Někteří z nich (mimi jiných
K. Schwabe) stáli v roce 1923 před soudem pro špionáž ve prospěch cizí
moci. Byli to právě příslušníci tzv. Aufbruchkreisu Schwabe, Judex, Tobolar,
Kun, Branczik, Hahnreich a další, kteří v součinnosti s říšskými
politickými a zpravodajskými kruhy provedli 15. března dokonalý puč a zmocnili
se Brna několik hodin před příjezdem wehrmachtu a zvláštních komand gestapa.
Schwabeho pučisté už svou příležitost z ruky nepustili
a měnili se v jádro okupační moci a správy, tedy spoluokupanty. Spolu se
špičkami delegovanými z říše vytvořili dokonalou teroristickou diktaturu,
v níž i ten poslední hájoťák v hnědé košili byl nedotknutelným
nadčlověkem terorizujícím své okolí. Čeští Brňané byli pro ně pouhým
společenstvím domovníků a služek, spodinou, což ostatně vyjadřovali slovem
Unterschicht.
Všechny násilné akty v Brně i širokém okolí prováděli
především brněnští Němci, ať již to byly čistky veřejných úřadů od sokolů a
legionářů, přes nucené deportování na otrocké práce do Německa, vyhánění
obyvatel z Vyškovska, obsazování rolnických usedlostí v pásu od
Runářova po Vranovce Němci z východních zemí, až po likvidaci českého
středního školství a nahánění studentů do zbrojního průmyslu. Nelze opomenout
ani dalekosáhlý pogrom na docenty a profesory brněnských vysokých škol a
přeměnu Kounicových kolejí na věznici a katovnu horší středověkého Špilberku. …
Kromě nepočetných skupin levicově zaměřených Němců známých
veřejnosti už z předmnichovských časů, nikde žádné větší stopy o tom, že
by německé obyvatelstvo Brna hledalo východisko z marasmu války a okupace
ve změně mocenského, militantního a šovinisticky nadřazeného postoje. Němci
kolem Protifašistického výboru se snažili o likvidaci nejostřejších konfliktů,
avšak bylo jich žalostně málo … . Potvrzovali však důležitou skutečnost, že
hlavní společenský rozpor se netáhl v rovině etnické mezi Čechy a Němci,
nýbrž mezi nacismem, fašismem a antifašismem. Když o problematice válečných
zločinů diskutovali s významným německým filosofem Karlem Jaspersem, tento
mimo jiné řekl: ´Člověk nemůže žít s lidmi, kteří upírají jiným právo na
existenci.´ V tom je veškerá
filosofie odsunu.“ Tolik prof. Žampach. Brněnští
Němci se mohou hodně dozvědět z díla prof. PhDr. F. Hejla „Zvláštní akce
17. listopad a její průběh v Brně“, či z brožurky JUDr. Františka
Vaška „Čeští vlastenci před Volksgerichtem“.
Bude redakce KBG schopná psát o historické pravdě a opravit
své, řekněme s taktem, nedostatky? Uvidíme. Samozřejmě jsme připraveni
zmíněné redakci pomoci.
Překlad a redakce: ing. arch. Nina Žečeva K tisku připravil: dr. O. Tuleškov
……………………………………………………………………………………………………….
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci
s brněnskou MO Kruhu občanů ČR vyhnaných v roce 1938
z pohraničí. Publikace je určena pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Brno, Praha, listopad, 2006
Webová stránka: http://www.ksl.cz E-mail: Vydavatel@seznam.cz