L I S T Y č. 53 - 54
Landeszeitung č. 12 z 6. 6. 2006
„Chceme
kultivovat historickou paměť“
( z proslovu premiéra Paroubka u
příležitosti otevření dokumentačního projektu)
Začátek měsíce
května je již přes šedesát let spjat s koncem 2. světové války,
s koncem tragického období našich dějin. O této dobře zdokumentované epoše
panuje na všeobecné úrovni shoda, ale existuje ještě mnoho rozporných
interpretací a nezodpovězených otázek. To se týká i rozboru naší vlastní
historie, která byla až donedávna ideologickými předsudky ovlivňována. Dnešní
svobodné podmínky historického bádání otevírají nové perspektivy. Jistě musíme
vyrovnat některé dluhy. Například uznat roli, kterou měli „naši Němci“
v antifašistickém odboji, nebo objektivně ohodnotit činnost naší exilové
vlády. Nesmíme při tom zapomínat na jednotlivé osudy, které jsou sotva známé
nebo doposud přehlížené. K tomu nás zavazuje pravda a fatální zkušenost
s totalitní chybnou interpretací.
Jedná se o osudy lidí, kteří zůstali myšlence Československa věrni i po
násilném připojení Čech k Německé říši. Trpěli pod nacistickým režimem a
částečně se i podíleli na odbojových akcích. Je smutnou a prokázanou
skutečností, že někteří byli po konci války považováni v souvislosti
s tehdejším právním pořádkem za „nepřátelské obyvatelstvo“. Ve snaze
kultivovat historickou paměť iniciovala česká vláda historicko-dokumentační
projekt , který se má osudy těchto lidí zabývat. K dnešnímu představení
projektu byli proto pozváni nejen experti, nýbrž také ti lidé, kterých se
bezprostředně týká, tehdejší účastníci antifašistického odboje.
Z pochopitelných důvodů se jedná o starší lidi, pro které cesta k nám
byla namáhavá, o to větší mám radost, že jsou dnes mezi námi. Zdravím paní
Šiškovou z Odry, paní Sedláčkovou z Brna, pana Knorra
z Frankfurtu nad Mohanem a pana Fiedlera ze saské Pirny. Chceme, aby toto
historické bádání bylo zároveň rehabilitací několika tisíců lidí, kteří již
dnes nežijí a snad několika stovek žijících občanů dřívějšího Československa, neboť
oni zůstali věrni republice a svým odbojem přispěli k její obnově.
Odměněni byli za to pronásledováním a nevděkem ze strany našich předků. Proto
považuji tento projekt za minimálně symbolickou splátku naší viny vůči vám.
Landeszeitung
č. 14 ze 4. 7. 2006
Vzpomínka na
zmizelé obce
Chomutov. Na
Chomutovsku vzniká park, který má vzbudit zájem o historii této oblasti. Celkem
107 kamenných sloupů zde bude upomínat na 107 z povrchu země zmizelých
obcí v oblasti severních Čech.
Perštejn. Park vzniká v těchto měsících na okraji obce Perštejn, na křižovatce
k hlavní silnici z Karlových Varů do Chomutova. Již dnes se zde tyčí
kříž z pískovce, který je pravděpodobně největším ve střední Evropě. Okolo
kříže stojí základní kameny, které pocházejí právě z těchto 107 již
zaniklých obcí. K tomu zde vznikne ještě malé jezírko, keltské zbytky zdí
budou starým základem zdí nových, vzniknou zde cesty, které budou symbolizovat
spojení mezi tehdejšími obcemi a jejich obyvateli. Keltské zdi upomínají na
první doložené osídlení v této oblasti. Jezírko pak má být symbolem těžišť
na hnědé uhlí, kterým mnohé obce padly za oběť.
Pan František
Foltýn ze společnost „Zaniklé obce a města chomutovského regionu“ řekl : „Ještě
v tomto roce chceme občany Perštejna požádat o spolupráci tím, že každý
zasadí jeden strom“. Historie oblasti Chomutovska je podobná oblastem sousedním.
Leží blízko hranic s Německem a zažila před i po druhé světové válce velký
pohyb. Vyhnání sudetských Němců a znovuosídlení oblasti občany z celé
republiky byly těmi největšími.
Nepodařilo se celou tuto hraniční oblast osídlit. Mnozí z nově
příchozích ji naopak záhy opustili. Dále nutno zmínit, že se zde jednalo o
oblast bohatou na nerostné suroviny a proto zde komunističtí držitelé moci
začali stavět továrny a doly bez ohledu na potřeby a zájmy obyvatelstva.
Výsledkem toho pak byl zánik právě těch 107 obcí jen v oblasti
Chomutovska.
V Perštejnu
jsou nyní lidé, kteří se zajímají o historii zmizelých domů. Založili
s pomocí Městského úřadu společnost „Zaniklé obce a města chomutovského
regionu“ a zasazují se především za zachování památek a o to, aby minulost
nebyla zapomenuta. Spojili se proto s Úřadem pro ochranu památek České
republiky, s muzeem v Chomutově a Svazem Němců oblasti Krušnohorska.
Společně prostudovali staré dokumenty a knihy, aby nalezli co nejvíce informací
o zaniklých obcích. Při tom jim velice pomohly rozsáhlé vědomosti pana Bernarda Stübigera, bývalého
předsedy krušnohorských Němců. Výsledky této jejich práce budou vbrzku
prezentovány veřejnosti. V souvislost s tím je právě
v rekonstrukci i kostel sv. Vendelína, který má kromě jiného sloužit i
jako výstavní a kulturní prostor. Park má být otevřen již v příštím roce.
Národnostní boj sudetských Němců
Opět se
prokázalo, že český čtenář je velice dobře informován o výsledcích vědeckých
prací k německo-české minulosti. Zcela na rozdíl od čtenáře německého.
Důvod je v tom, že díla německých historiků jsou rychleji překládána do
češtiny než je tomu naopak. Čeští historici mohou proto svým německým kolegům
závidět. U knihy „Na stráži němectví
nebo v postavení menšiny“ to však trvalo o něco déle. Přestože kniha byla
vydána v Německu již v roce 1977, dočkala se svého českého překladu
až v novém tisíciletí. Autor knihy prof. dr. Rudolf Jaworski se
v knize zabývá národnostním bojem sudetských Němců za první Československé
republiky. Jaworski se staví kriticky ke
skutečnosti, že tento takzvaný tichý národnostní boj byl veden extremistickými
stranami DNP a DNSAP. Tyto negativistické malé skupiny a jejich politici
ovlivňovali ve 30tých letech 20. století stále více veřejné mínění střední
sudetoněmecké vrstvy. Jaworski zkoumal
podrobně archivní materiály v Německu i Československu, kde měl samozřejmě
omezený přístup, a došel k závěru, že sudetoněmecký aktivismus sledoval
v určité zmírněné formě negativní cíle. Přínos knihy nevidíme však pouze
ve zkoumání politické kultury sudetoněmeckých stran, nýbrž v obzvlášť
podrobném popisu činnosti takzvaných ochranných spolků a zahraniční politiky
k Německu.
Hledají se nápady pro „Cenu národnostní skupiny“
Opava. Německá
národnostní skupina v České republice by se měla více prezentovat a ukázat
více sebevědomí. Dobrým nápadem by byla vlastní „Cena národnostní skupiny“,
která by se ale jasně musela odlišovat od té ceny, kterou každoročně propůjčuje
sudetoněmecký landsmannšaft ve Spolkové republice Německo. Tato cena je
udělována převážně německým občanům a je vázána na historii vyhnání a tím i na tradici předválečné doby.
My v České
republice jsme v jiné situaci. Na jedné straně máme to štěstí zde žít a na
druhé straně jsme jako národnostní skupina tak slabí a do různých končin
rozprášení, že jsme na české nebo německé státní úrovni lehce přehlédnutelní. A
proti tomu musíme něco dělat. Patronem ceny by mohl být jak Zemské shromáždění
Němců v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, nebo všeobecně prospěšné
organizace jako je např. Bohemia Opava. Tato „německá národnostní“ cena by se
mohla dělit na dvě kategorie. V jedné kategorii by byla cenou poctěna výjimečná
osobnost z oblasti hospodářství, která nad rámec svých povinností činí
něco mimořádně důležitého pro naši skupinu. V druhé kategorii by pak měla
být oceněna za mimořádnou práci osobnost z oblasti sociální, vzdělávání
nebo vědy. Jak by se naše cena měla jmenovat?
Oslovme napřed firmy jako sponzory nebo se v prvních letech omezme na
symbolickou cenu – např. bronzová cena. Bude založena komise pro výběr nositelů
ceny? Kdo vypracuje organizaci a pravidla?
Vědomě otevírám
toto téma, aniž bychom měli pro cenu jméno nebo zodpovědné organizátory. Měl
bych velkou radost, kdyby se vám tato myšlenka zalíbila a čtenáři se hlásili se
svými nápady. Richard Neugebauer
Landeszeitung č. 15, ročník 8 z 18. 7. 2006
Divadlo a zpěv u příležitosti Hlučínského dne
Hlučín, Již
posedmé se sešli příslušníci německé menšiny hlučínské oblasti ke svému
„Hlučínskému dni“. Letošní oslavy se konaly v duchu 750. výročí založení
města českým králem Přemyslem Otakarem. Předseda svazu, pan Florian Placzek,
uvítal hosty z českého i polského Slezska. K proslovu se přihlásil i
zástupce starosty města Hlučína a poslanec, pan Luboš Kubus.
Na programu se
podílely četné skupiny pěvecké, divadelní i recitační. Hlučínský den byl
slavnostně ukončen společným chórovým zpěvem lidové písně „Horní Slezsko je mou
vlastí“. Florian Placzek
Bavorský dům navrhnut pro Prahu
Praha. Noviny
„Sudetenpost“ představily dne 16. 6. svou myšlenku založit v Praze
„Bavorský dům“. Toto zařízení by mělo upevnit partnerství mezi Českou
republikou a Bavorskem a vést k normalizaci v politických vztazích.
Tento dům by v Praze nahradil sudetoněmeckou kancelář, která je mnohým
českým politikům trnem v oku.
Starosta města Vendolí děkuje sudetským Němcům
Vendolí /
Stangendorf. Dva autobusy německých občanů města Kirchheim ze spolkové země
Bádensko-Würtembersko přijely první středu měsíce července ke vzájemnému
setkání do Vendolí. Většina
z účastníků setkání byla ještě dětmi, když byli z oblasti vysídleni.
Přesto cítí silnou vazbu k jejich rodnému městu. Setkání bylo německo-českou
slavností, při které hlavně političtí reprezentanti města poděkovali sudetským
Němcům za finanční pomoc při opravě kostela sv. Ondřeje.
Nový památník obětem nacismu
Praha. Předseda
senátu Přemysl Sobotka a starosta města Prahy MUDr. Pavel Bém odhalili 25.
května na Klárově v Praze památník českého odboje proti nacismu. Tím má
být upomenuto na 360 tisíc českých obětí nacionalismu. Pomník představuje
vlající potrhaný prapor, který má symbolizovat, že není bezejmenných obětí,
nýbrž že ve válce přišlo o život mnoho nevinných. Slavnostního odhalení
památníku se účastnilo i mnoho dřívějších bojovníků za svobodu.
Německá menšina v Polsku uznána
Praha / Varšava.
Od doby svého uznání národnostní menšinou mají Němci v Horním Slezsku
právo podílet se na politickém životě. Toto právo jim náleží od 17.6.1991, kdy
byla podepsána německo-polská dohoda. Volby posledních let dokládají, že tato
smlouva mnohé změnila. V čele slezských obcí stojí němečtí starostové a i
zemský sněm vojvodství Oppeln má svého německého zástupce. Většina Němců
v Polsku žije právě v okrese Oppeln, v západní části historické
oblasti Horního Slezska.
Při
parlamentárních volbách v roce 1991 obdržela německá menšina sedm mandátů.
Od té doby se počet křesel v parlamentu snížil. Je možné, že to leží na
malém zájmu německé menšiny o politiku Polska. Přesto je pro Němce
v Polsku jejich místo v parlamentu důležitým znamením pro své uznání.
S uzavřením
hraniční smlouvy, se měl mezi oběma zeměmi otevřít most, přesto existují dodnes
bariéry. Před porozuměním a spoluprácí jde Němcům v Polsku o nápravu.
Němci požadují, aby byli za křivdy utrpěné po roce 1945 ze strany Polska
odškodněni. Zároveň chtějí od státu, a to jednou provždy, zpět status
národnostní menšiny. Spolková vláda se drží v těchto záležitostech spíše
v pozadí. Poláci se bojí o svou vlastní identitu. Přesto se kola ve směru
k porozumění začínají točit. Zvláštní úřad ministerského rady by se měl o
problémy a potřeby menšiny starat. Grémium se otevře i dalším otázkám : Může
být mateřský jazyk použit při úřední komunikaci? Mají být názvy měst a obcí
v oblastech osídlených Němci vyznačeny dvojjazyčně? I vztah Poláků
k Němcům se v posledních letech pozitivně změnil. Dokazuje to
klesající počet Němců, kteří mají zájem o vysídlení do Německa.
Německá menšina
v Polsku je podporována i spolkovou vládou. Každoročně proudí
z Německa do Polska 25 miliónů eur na kulturní účely. Tyto peníze umožňují
vznik různých center, kulturních domů nebo knihoven. V Polsku žije asi
280 000 Němců.
Poradce Klause : V Jihlavě se falšuje historie
Praha. Poradce
prezidenta Václava Klause pro německo-české otázky, Michal Petřík, kritizoval
nedávno „Jihlavské rozhovory“, které jsou organizovány Berhard-Bolzano
společností v Praze a Ackermann-Gemeinde
v Mnichově.
„Myslím si, že tato jihlavská setkání nejsou ve vlastním slova smyslu
skutečným německo-českým dialogem.
Sudetoněmecké téma je zde zastoupeno stále stejnou skupinou, jejíž velká
většina se dívá pouze zpět“, napsal Petřík 17. května v deníku Právo.
Podle jeho mínění nebyla tedy aktuální jihlavská konference kritickým pohledem
na uplynulých patnáct let, jednalo se prý opět o setkání, které se již celou
tuto dobu točí v kruhu, kde se stále opakují ty samé věci a kam stále
jezdí ti samí lidé. Petřík dále novinám sdělil, že ze 180 účastníků jich
napočítal asi dvacet, kterým bylo pod čtyřicet.
Petřík kritizoval i proslov spolkového předsedy sudetoněmeckého
landsmannšaftu, pana Posselta, z kterého při pódiové diskusi vyplynulo, že
vyhnání Němců bylo podle jeho názoru národnostní vraždou, což bylo ostatně i
motto 57. Sudetoněmeckého dne v Norimberku. K tomu Petřík říká : „To
je snaha změnit události druhé světové války, pokus o falšování historie a
především se zde překrucují základní jazykové výrazy jako v době totalismu“.
Proslov pana Posselta byl kritizován i jinými. Historik Martin Schulze-Wessel a
bývalá kandidátka na úřad spolkového prezidenta, paní Gesine Schwan, prohlásili
při diskusi, že výrok pana Posselta je provokací.
Petřík je dále
názoru, že „Jihlavské rozhovory“ jsou pro „určitou skupinu lidí pravděpodobně
důležitým symbolem a místem k vyjádření svých názorů“. České straně však
doporučil tyto ignorovat a místo nich vytvořit jiné fórum, které by jako
partner zohledňovalo německé občany všech spolkových zemí, neboť podíl Bavorů
je v Jihlavě asi 90 procentní. Toto fórum by mělo být orientováno
především do budoucnosti a neměla by ho dominovat jedna generace.
„Jihlavské
rozhovory“ se konají již od roku 1991 a umožňují německým a českým politikům,
žurnalistům a historikům vyměnit si své názory a zkušenosti. Poslední
„Rozhovory“ se zabývaly tématem patriotismu v Evropě.
Landeszeizung č. 16 z 1. 8. 2006
Vyhnaní předávají kroniku města
Radkov.
V Radkově u Moravské Třebové pomáhají vyhnaní při objasňování historie
této oblasti. Před nedávnem předali
městu německy psanou kroniku. Starosta Oldřich Bušina oceňuje nejen obsah
knihy, ale také fotografie obce. „Byli jsme vesnicí s především německými
obyvateli. Po druhé světové válce byli tito občané odsunuti. Zůstala jen
hrstka. Odsunutí přicházejí často, aby se podívali na své tehdejší domky“, říká
starosta o vztazích k sudetským Němcům.
Zmizelá sudetská země na Šumavě
Srní na
Šumavě. V této obci je
v současné době prezentována výstava „Zmizelá sudetská země“, která
poputuje dále do obce Modrava, kde bude do 27. srpna. 24. 8. plánují pořadatelé
diskusní večer na téma Sudety. Výstava nabízí především obrazy dnes již
neexistujících obcí českého pohraničí.
Páter
Maximilián Hilbert zemřel při masakru v Postoloprtech
Postoloprty.
V kapucínském klášteře v Žatci sloužil páter Maximilián Hilbert každou
neděli slavnostní bohoslužbu. Dne 3. června to byla jeho poslední. Ráno v osm hodin přišel do kostela český
voják se samopalem. Prohledal všechny místnosti a poručil obyvatelům kláštera,
aby se shromáždili na místním tržišti.
Všichni se tam odebrali. Také páter Hilbert, který se mohl pohybovat pouze o
holi. Kolem poledne se vydali němečtí muži za doprovodu českých vojáků na pochod.
Podle očitých svědků dozírala na průvod i ozbrojená mládež. Tento pochod se
udál v létě roku 1945. Ve své knize
„Poválečné ´excesy´ v českých zemích v roce 1945 a jejich
vyšetřování“ popisuje český historik Tomáš Staněk historická fakta této
tragické události.
Páter Hilbert šel
s ostatními duchovními v první řadě. Těžce na srdce nemocný a
křečovými žilami trpící kněz nebyl ale schopen udržet tempo. Brzy se dostal až na konec kolony pěti tisíc
lidí. Český důstojník ho proto vzal do auta a odvezl ho do postoloprtských
kasáren. Zde tento kněz čekal a modlil se.
Kolem 22. hodiny museli všichni muži nastoupit na kasárenský dvůr. Zde
byl vydán rozkaz : „Všichni na zem, kdo vystrčí hlavu, bude zastřelen“. Páter
Maximilián ležel u nohou bratra Elzeara. Přestože byli všichni unavení, nikdo
nespal. Celou noc se střílelo. Příští ráno všichni vstali. Mladší muži byli
posláni k práci. Velitel tábora Marek nechal vyhledat všechny, kteří byli
u SS nebo SA a ti byli okamžitě před očima všech zastřeleni. Trvalo to skoro
celý den. Mrtvoly byly naházeny do jámy
v blízkosti kasárenské zdi. Večer byly ostatním vězňům odebrány všechny
cennosti. Kněží museli odevzdat dokonce i své cingulum a růženec. Noc ze 4. na
5. červen strávili tito lidé
v chlévě. Zvenku slyšeli křik mučených. Až do 7. 6. museli pak sedět každý
den unavení, žízniví a hladoví na dvoře a přihlížet mučení a popravám. Kolem poledne tohoto čtvrtka se vydal průvod
několika kněží a jiných mužů na zpáteční cestu do žateckého kláštera. Páter
Hilbert utrpěl po cestě těžký infarkt. Muži z průvodu jej podpírali a
později nesli. Tím se kolona zpomalila,
což mnohým vyneslo několik ran bičem. Vojáci nakázali kněžím, aby pátera
posadili do příkopu a pokračovali v cestě. Po chvíli bylo slyšet dva
výstřely. Bylo 15 hodin. Pohřeb pátera
se konal 9. června. Svědectví o posledních dnech pátera Maximiliána Hilberta
bylo objeveno teprve v roce 2002 v archivu kláštera Altötting a díky
divadelnímu projektu „Persekuce.cz“ uveřejněno.
Seliger-Gemeinde chce podpořit projekt dokumentace
Schrobenhausen. Seliger-Gemeinde nabízí svou podporu na
projektu dokumentace osudů německých antifašistů v Československu, který
byl otevřen 23. května premiérem Jiřím Paroubkem. „Cílem tohoto projektu je zachování
historické paměti a jednotlivých lidských osudů“, říká spolkový předseda
Seliger-Gemeinde Helmut Eikam. Podle vlastních údajů má tato společnost k dispozici rozsáhlé archivní materiály
o antifašistické činnosti členů Německé sociálně-demokratické dělnické strany
(DSAP). Jejich knihovna obsahuje taktéž mnohé písemné dokumenty o
pronásledovaných a uvězněných členech.
Seliger-Gemeinde se cítí být následníkem DSAP v první
Československé republice. Oceňuje proto projekt jako částečné spravedlivé
odškodnění pro německé sociální demokraty z Čech, Moravy a sudetského
Slezska. Byli často uvězněni v koncentračních táborech nebo byli nuceni
během války emigrovat do Švédska, Anglie a Kanady.
Projekt staví
tyto lidi v očích české veřejnosti do úplně jiného světla.
Landeszeitung č. 17 z 15. 8. 2006
Vyšla zpráva vlády o národnostních menšinách
Praha.
V červnu 2006 rozhodla česká vláda o pravidelné zprávě o národnostních
menšinách za rok 2005. Tento obsáhlý raport
nabízí přehled politiky České republiky vůči národnostním menšinám a o
Národnostní radě vlády. Členem této rady za Zemský sněm Němců v Čechách,
na Moravě a Slezsku je rodák z Chebu Richard Šulko. Zpráva seznamuje
s kulturními a mediálními projekty menšiny. V minulém roce
financovalo Ministerstvo kultury České republiky hned několik kulturních
projektů německých oblastních spolků. Je
možné získat i přesný přehled o vydávání Landeszeitung nebo Brněnského malého
pouličníku, které je taktéž financováno českou vládou.
Němečtí vyhnaníí žalují polský stát
Němečtí vyhnaní
chtějí u Evropského soudního dvora docílit navrácení vyvlastněného majetku.
Spolková vláda stojí na straně polského státu.
Berlín. Již napjatým německo-polským vztahům hrozí další
těžká zkouška. Němečtí vyhnaní chtějí letos na podzim zažalovat polský stát u
Evropského soudního dvora pro lidská práva. Pruská společnost, která zastupuje
asi tisíc akcionářů, žádá navrácení nebo odškodnění majetků miliónů vyhnaných.
Jestliže dojde v tomto smyslu ve Štrasburku k procesu, hodlá spolková
vláda vystoupit proti podobným požadavkům. Německá vláda je názoru, že
individuální nároky německých občanů kvůli vyvlastnění v souvislosti
s druhou světovou válkou, nejsou v žádném případě oprávněné.
Podle odborníků
je uplatňování těchto nároků bez šance.
Již na podzim roku 2004 ohlásila výše zmíněná společnost svou cestu před
soud, čímž vyvolala v Polsku silné reakce. Tehdy žádal polský parlament ,
aby Varšava zahájila s Berlínem jednání o válečných reparacích. Dnešní polský prezident Lech Kaczynski,
v roce 2004 starosta Varšavy, prohlásil, že škody způsobené Němci
v době druhé světové války pouze na území Varšavy se pohybují kolem
čtyřicet miliard dolarů. Již tehdejší červeno-zelená vláda slíbila Polsku svou
plnou podporu v případě podobných žalob. Předseda pruské společnosti Alexander von
Waldow ale říká : „Tato otázka nesmí zůstat otevřená. Jestliže je tak početné skupině obyvatelstva bez náhrady
vyvlastněn majetek, je to loupež“. Kteří právní zástupci by měli zájmy
vyvlastněných ve Štrasburku zastupovat, není dosud známo. Mnohé známé advokátní
společnosti svou spolupráci v této záležitosti odmítly.
Již od roku 2004
se spolkoví politici od této organizace vyhnaných jasně distancují. V létě
2005 varoval spolkový prezident Horst Köhler
před svou návštěvou Varšavy před „malou hrstkou zatvrzelých a slepých,
kteří ještě stále mluví o svých nárocích“. Polská strana reagovala na ohlášenou
žalobu německých zapuzených tím, že v Gdaňsku založila vlastní společnost,
která má hájit v případném sporu polské zájmy. Právním zástupcem této
organizace je berlínský advokát Stefan Hambura. Podle jeho názoru by bylo
dobrým řešením, kdyby soudní dvůr pro
lidská práva odmítl svou zodpovědnost, neboť evropská konvence pro lidská práva
vstoupila v platnost teprve v roce 1953, tedy až po odsunu Němců.
Pravdou ovšem zůstává, že se k Evropskému soudnímu dvoru pro lidská práva
může obrátit každý občan, jehož země je členem Evropské rady. Žaloba kvůli
případnému porušení lidských práv musí být namířena vždy proti určitému státu.
Mnoho stížností ztroskotá hned u první překážky – zkoumání přípustnosti. Dokonce
ani uznání nároku ve Štrasburku nemusí znamenat úspěch. Soudci nemohou často
své rozsudky vzhledem k nedostatku exekutivní moci prosadit. Německý
Ústavní soud například rozhodl, že štrasburské rozsudky musí být v Německu
zohledněny, nejsou ovšem pro zemi zavazující. Oliver Hinz
Na cestě k Bavorskému domu v Praze
Již před dvěma
lety se zrodil nápad Bavorského domu v Čechách, konkrétně v Praze.
Bavorský stát jako nejdůležitější soused
České republiky, nemá u svého souseda žádné vlastní zastoupení. Bavorsko hrálo
u Čechů vždy velkou roli. Není proto divu, že je o vzniku bavorského centra
v Praze vedena diskuze. Bavorsko musí přímo do Čech, musí do Prahy. Musí
k Čechům oficiálně, i když ne v diplomatické formě konzulátu. Češi si
myslí, že vše české na jejich hranici končí. Velká chyba. Bavorský dům
v Praze by byl domem především českým, aby sousedství obou států bylo všem
zřejmé. Oba státy mají mnoho společného. Řadu umělců, princezny, které byly
v zájmu států provdávány – vzpomeňme na Markétu z rodu Lucemburků a
Přemyslovců, která se stala vévodkyní bavorskou, bavorský vládce vystupující ve
hře „Noc na Karlštejně“, která by se líbila i bavorským divákům. Česká
veřejnost by se také měla dozvědět,
která místa v Bavorsku jsou slovanského původu. To vše by mohlo být zpracováno formou trvalé
výstavy. Možná, že by něco podobného přivedlo české školy a univerzity na mnoho
nápadů k tématu minulost a budoucnost
našich zemí. Nezapomínáme ani na téma Hitlerova Německa. Bavoři
v exilu, Češi v Dachau, pochod smrti, příchod vyhnaných do Bavorska a
jejich pomoc při výstavbě země. Kdo by měl historie už dost, měl by určitě
hlad. Pak by byl vítán v bavorské restauraci u bavorského piva a nějaké té
specialitě. Návštěvníci by si mohli
přečíst bavorské noviny, aby se Češi stali konečně zvědavými na to, co se v
Bavorsku děje. Bylo by toho hodně, co by nám všem mohla budoucnost přinést. Čas
od času nové aktuální téma, návštěva známé osobnosti, prezentace, výročí…
Bavorsko se musí stát předmětem zájmu, aby stále více Čechů mělo chuť se
dozvědět, co se skrývá za tajuplnou větou : U nás v Bavorsku. A nad tím
vším by „trůnil“ bavorský ministrprezident jako patron tohoto ideálního
sousedství v srdci Evropy. (
Sousedství s Bavorskem má do ideálnosti hodně daleko. Stále více Čechů
vnímá bavorského předsedu vlády dr. E.Stoibera převážně negativně. Pokud
Bavorsko se nebude distancovat od protičeské politiky sudetoněmeckého
landsmanšaftu, která poškozuje česko – německé vztahy, bude případná Bavorský
dům v Praze žádoucí asi jako současné „sudetoněmecké velvyslanectví“
v Praze. –red.)
Laudacio Bernda
Posselta na dr. Josefa Pühringera, zemského hejtmana Horního Rakouska
(Z materiálů 57. sjezdu
odsunutých Němců)
Milí soukmenovci,
v zastoupení našeho mluvčího pana Johanna Böhma přistupuji k uctění nositele naší Karlovy ceny. Pojem „zemský
hejtman“ je v sudetoněmeckých uších důvěrný. Oba národy českých zemí a
také česká šlechta dosadily v průběhu mnoha let naši historie nespočet
vynikajících osobností Čech, Moravy a rakouského Slezska do aktivně vedoucích
pozic. I v dnešním Rakousku byli naši sudetoněmečtí krajané vždy aktivní. Vzpomínám na zakladatele našeho
landsmanšaftu, rytíře Rudolfa Lodgeman von Auen , který byl zemským hejtmanem
německých Čech až do doby, kdy byl v roce 1919 nucen odejít do exilu ve
Vídni. To vše ukazuje, že jsme s titulem zemský hejtman minimálně tak
spjati jako s titulem ministrprezident, který je v podstatě to
samé. Jsou to stále rakouští politikové,
které zde vyznamenáváme Karlovou cenou, která upomíná na císaře Karla IV. Je to
již 650 let od vyhlášení Zlaté buly. Karel
IV. - velký Evropan, mluvčí Němců, Francouzů, Italů a Slovanů, největší představitel
integrace, který dal svým národům právní pořádek. Ve vzpomínce na něj udělujeme jeho cenu
osobnostem, které se mimořádně zasloužily o demokratický pořádek ve střední
Evropě, které tedy prostředky a systémy dnešní doby dál předávají národům
myšlenky Karla IV.
Jednou takovou
osobností je dr. Josef Pühringer. Narodil se v roce 1949, stejně jako
Evropská rada, tedy první evropská instituce a také v roce vzniku Spolkové
republiky Německo. Dá se tedy říci, že je dítětem Evropy a nově vznikající
demokracie. Narodil se v Horním Rakousku, tedy v blízkost železné
opony. Měl stále na vědomí, že je naším úkolem tuto železnou oponu všemi
mírovými prostředky překonat a národům za ní žijícím vrátit právo na
sebeurčení, což Bohu dík v roce 1989 nastalo. Josef Pühringer je muž,
který stojí v tradici Karla IV. zcela ojedinělým způsobem. Je právník a
teolog. Když se člověk zamyslí nad působením Karla IV. a jeho Zlatou bulou,
uvidíme, že se zde jedná o koncepci, která na jedné straně staví do popředí
právo – to je pro nás sudetské Němce obzvlášť důležité, neboť oběti bezpráví
vyvíjejí citlivý smysl pro právo, na straně druhé Karel IV. ale věděl, že se
právní systém nedá vystavět na písku, nýbrž na pevných základech. Na základech
křesťanské víry. Pro oba faktory, prosazování práva a křesťanské víry, je dr.
Pühringer zářným příkladem. Jako starosta města Traun ví, co je samostatná
komunální správa, jaké jsou jeho povinnosti vůči svým spoluobčanům, pro které
je vždy k dispozici. V Horním Rakousku žije hodně sudetských Němců.
Nalezneme tam dokonce Nový Jablonec u Enz. Spolková země Horní Rakousko dobře
ví, za co je svým sudetoněmeckým
spoluobčanům vděčna.
Josef Pühringer
zastává svou funkci již přes deset let. Víme, jak moc mu leží naše věc na
srdci. V tomto smyslu dělá aktivní sousedskou politiku přesně tak, jak my
si to představujeme. Úzce spolupracuje se svým jihočeským sousedem, jehož
komunálním, ale i zemským politikům předává své zkušenosti, které tito mohou
využít při výstavbě demokracie, dokonce vím, že se naučil česky. Při vší své
práci nezapomíná na požadavky svých sudetoněmeckých spoluobčanů. Vyslovil je
jasně, zřetelně a velice rozumně. To ukazuje, jak lze naše požadavky úspěšně
zastupovat. Nic nezamlčet, věcným a rozumným způsobem mluvit o historických
pravdách, realitách a o našich představách budoucnosti. Být vždy otevřený
každému, kdo je ochoten na této bázi vést rozhovor, to je vlastností mimořádné
osobnosti.
Pane Pühringer,
Vy jste zůstal vždy věrný a za to děkujeme a cítíme respekt. Za to, za Vaší
práci Vám tímto udělujeme Evropskou Karlovu cenu.
Poděkování pana dr. Pühringera za udělení Karlovy ceny
Srdečně děkuji za
udělení evropské Karlovy ceny sudetoněmeckého landsmanšaftu. Jsem si vědom co
to znamená zařadit se do řady jejich nositelů. Je to pro mne čest. Chtěl bych
zmínit několik osobností, které znám, které mají silný vztah k Rakousku,
nebo ty, které byly pro mne vzorem.
Vzpomínám na
Franze Josefa Strauße, Edmunda Stoibera a Theo Waigela, kteří se starali, popř.
se starají, aby hlas Bavorska měl sílu v Evropě i ve světě. Myslím na
Silvia Magnago a Luise Durnwaldera, kteří bojovali za práva jihotyrolské menšiny
v Itálii. Jejich zásluhou je bezkonfliktní a plodný společný život tří
národnostních skupin. Myslím na Wolfganga Schüssela, který v těchto měsících
zastává funkci prezidenta Evropské rady a nese ohromnou zodpovědnost za
evropský Mírový projekt. Myslím na Aloise Mocka, který přivedl Rakousko do
společné Evropy.
Dámy a pánové,
mně udělená cena je pojmenovaná po velké osobnosti, která vstoupila do dějin
jako císař 14. století. Karel IV. zanechal i nepřímé stopy v Rakousku.
Důvodem toho byla jeho rivalita s Rudolfem. Co Karel udělal v Praze,
musel mít Rudolf ve Vídni. Zde dva příklady :
-
Karel začal se stavbou chrámu sv.
Víta. Rudolf začal se stavbou chrámu sv. Štěpána.
-
Karel založil v Praze
Universitu, Rudolf udělal totéž ve Vídni.
Karel byl na
tehdejší dobu velice moderně smýšlející císař. Ještě dnes, 628 let po jeho
smrti, nás s ním mnohé spojuje. Spojuje nás s ním, že byl nepřítelem
války a násilí. Spojuje nás s ním, že již tehdy myslel evropsky.
Podporoval hospodářskou spolupráci a odstranil celní bariéry. K jeho
podpoře hospodářské prosperity patřilo i pokračování v tradici jeho předků na
českém trůně. Povolal Němce jako zemědělce, horníky, řemeslníky a obchodníky do
okrajových oblastí Čech. Z tohoto opatření vyplývá respekt, který před
těmito lidmi zřetelně měl. Respekt, který mě s ním osobně spojuje, neboť
mnoho potomků těchto německy mluvících lidí žije dnes v Horním Rakousku.
Mám před nimi respekt, neboť museli po roce 1945 v Horním Rakousku udělat
to, co jejich předkové ve středověku činili dobrovolně v sudetských
zemích. Po jejich násilném vyhnání jim nezbylo nic kromě toho mála, co měli při
sobě. Ztráta vlasti patří k tomu nejhoršímu co se člověku může stát.
Znamená to být vytržen z kořenů, ztratit vše důvěrně známé. Ernst
Zuckriegel vyjádřil v jedné ze svých knih smutek nad ztrátou vlasti těmito
slovy : „Jako tisíce mých krajanů stojím někdy na hranici Rakouska. Tu vidím
nadosah mou rodnou vesnici. Pěšky bych tam došel za dvě hodiny. Pak bych byl
doma. Ale, co bych tam dělal? Žádný z dřívějších obyvatel nebo jejich
potomků tam už nežije. Všichni byli vyhnáni. Jsou to cizí lidé, kteří bydlí
v našich domech a sklízí plody našich polí. Mnoho domů, stodol a sklepů se
rozpadlo. Vše co upomínalo na to, že zde žila německá menšina, bylo
odklizeno.“. Ale dámy a pánové, ti co tyto lidi vyhnali jim jedno nemohli vzít,
totiž jejich píli, pracovitost, organizační dovednost a jejich víru. Přestože jim tehdy nikdo nemohl pomoci,
začali si z ničeho stavět novou existenci. Horní Rakousko nebylo tehdy
pouze zemí uprchlíků, ale především zemí ubytoven. Tento stav trval 15 let.
Největší uprchlický tábor byl v naší sousední obci Ansfelden, kde tehdy
bydlelo až pět tisíc lidí.
I tady se ale
prokázal jejich tvůrčí duch, kterým se vyznačovali již od dávných dob. Správu
táborů, ve kterých byli nuceni žít, vzali do svých rukou. Vznikla zde zařízení,
která najdeme jinak jen v obcích – mateřské školky, školy, společné
kuchyně, nemocniční stanice, kostel a také řemeslnické provozy a obchody. Sudetští Němci byli ve 40tých letech motorem
společnosti a v letech 50tých hospodářským zázrakem Rakouska. Jestliže se
dnes ohlížíme na těch uplynulých šedesát let, jestliže jsme dnes hrdi, že Horní
Rakousko je v hospodářství státu spolkovou zemí č. 1, zemí
s nadprůměrným hospodářským růstem, s nejnižší nezaměstnaností, tak
je to také vaše zásluha.
Rakousko slavilo
v minulém roce mnohá významná výročí : šedesát let založení republiky, padesát let státní smlouvy a deset let
členství v EU. Ve středu všech státních oslav stála samozřejmě vděčnost za
ony úspěchy , které druhá republika napsala v posledních šedesáti letech.
Tyto úspěchy jsou také úspěchy vyhnaných z vlasti, kteří k nám po
druhé světové válce přišli.
Já sám žiji
v městě s mnoha spoluobčany, kteří ztratili vyhnáním svou vlast.
Poznal jsem je a naučil jsem se jich vážit. Jsou to pilní a rozšafní občané.
Kladou ohromný důraz na pospolitost a obohacují kulturu Horního Rakouska svými
bohatými tradicemi a zvyky, které si ze staré vlasti přinesli. Vím proto ze své
vlastní zkušenosti, že sudetští Němci zůstali dodnes sudetskými Němci i když se
již stali přesvědčení a upřímní Rakušané, popř. Němci. Proto jsme jim vděční a
považujeme se za hlásnou troubu těchto sudetských Němců ve všech jejich
záležitostech. Zcela nahoře agendy stojí jejich přirozený požadavek , aby
jejich šedesátileté čekání na spravedlnost našlo svůj konec.
Vyhnání
sudetských Němců bylo jednou z největších křivd 20. století. Stopy těchto
křivd musí být konečně odstraněny. Myslím tím především Benešovy dekrety
z let 1945 / 1946, které byly v Čechách a na Slovensku základnou pro
vyhnání sudetských Němců ze země a ještě dnes jsou v platnosti. Z rozhovorů s mnoha sudetskými
Němci vím, že jim dnes nejde primárně ani tak
o odškodnění za majetky, které ve staré vlasti museli zanechat, nýbrž
především očekávají, a to právem, že
z oficiálních míst Čech uslyší přiměřeným způsobem doznání viny za křivdy,
ke kterým po konci druhé světové války došlo.
Česká republika
je stále dlužna odpověď na již
v červnu roku 2002 Evropským
parlamentem vydané rozhodnutí, v kterém se v rámci rozšíření EU praví : „Rány mnoha historických
neshod mohou být nyní uzavřeny“. Parlament očekává „od všech stran ochotu
k otevřeným a upřímným rozhovorům, jejichž základem je priorita budování
sjednocené Evropy, před prosazováním poválečného pořádku“.
Spolupracuji
samozřejmě s Českou republikou jako novým členem EU. Vítám samozřejmě gesto uctění premiéra
Paroubka vůči sudetoněmeckým antifašistům jako první důležitý krok. Současně
ale zdůrazňuji : myslet si, že se vstupem České republiky do EU, nejsou
v zemi Benešovy dekrety již aktuální, by byl velký omyl. My chceme Evropu,
ve které nějaké zapuzovací dekrety nemají místo. Vyžadujeme naprosto jasný akt
české vlády a parlamentu, který nás ubezpečí, že tyto dekrety již nemají
právního trvání. Křivda nezná promlčení. Křivda musí být odstraněna.
Je na české
straně, zda-li uchopí napřaženou sudetoněmeckou ruku k usmíření. Tato ruka
je napřažená již 56 let. Již v roce 1950 vydali němečtí vyhnaní
z vlasti historické prohlášení, ve kterém se výslovně zříkají jakákoli
pomsty nebo odplaty. V tomto prohlášení vyjádřili svou vůli k usmíření
a mírovému spolužití s národy, kterými byli zapuzeni. Již tehdy se zřekli
odplaty za křivdy jim učiněné. I za to jim patří srdečný dík. Jejich cílem je
mírové spolužití národů a proto patří k Evropanům první hodiny. Sudetští
Němci proto patří k prvním Evropanům, neboť EU není nakonec nic jiného,
než poučení Evropanů ze 150ti let válek, které byly vedeny ve jménu
nacionalismu. Jako odpověď na tuto zkušenost byla založena EU. Všechny další
následující kroky integrace jsou součástí velkého programu. Programu
k odzbrojení nacionalismu. Při prvních krocích, např. tzv. Mountanunion,
byl nacionalismus odzbrojen prakticky v tom, že byly tehdejší válečné
nerostné suroviny jako uhlí a ocel podřazeny společnému úřadu. Velice brzy ale
přišli soudobí političtí představitelé k přesvědčení, že je to příliš
málo. Bylo jim jasné, že nacionalismus musí být odzbrojen i duševně. I
s tím se začalo velmi brzy.
Dámy a pánové,
proč tyto historické poznatky :
-
Mají upomínat na skutečnost, že
Evropa měla být již v letech svého založení něčím víc, než pouhou
svobodnou obchodní zónou.
-
Mají upomínat na to, že Evropa
nebyla nikdy plánována jako Evropa chladnokrevných počtářů, nýbrž jako Evropa,
která by měla překonat ony hranice, které vyznačil nacionalismus v 19. a v
první polovině 20. století.
-
Mají nás upomínat, že jsme stále
ještě povinni cílům a vzorům evropských politiků 50. a 60. let. K nim patří
pochopitelně i osobnosti sudetoněmeckého landsmanšaftu.
Podepsáním smluv
pro vstup do EU, není ještě toto velké dílo sjednocení ani zdaleka ukončeno. Státní
hranice mohou být otevřeny prakticky ze dne na den. Odstranění duševních hranic
– to je vyzváním k určité formě boje. Situaci přiostřuje i skutečnost, že
proces sjednocení posledních let utrpěl odmítnutím EU Ústavy Francií a
Holandskem těžkou ránu. Přesto odmítám mluvit v této souvislosti o
evropské krizi. Evropské instituce pracují dál. V posledním roce padla
mnohá, pro budoucnost spojené Evropy důležitá rozhodnutí. Nesmíme přenechat pole těm, kteří by chtěli
Evropu redukovat na pouhou
svobodnou obchodní zónu…
Je dobře vědět,
že právě sudetští Němci jsou v evropském projektu sjednocení spolehlivými
partnery. Jsou dokonce ještě více. Při znovuobjevení středoevropské myšlenky
jsou našimi vzory. Oni v posledních desetiletích aktivně spolupracovali na
výstavbě Evropy, přestože Evropa zatím nebyla schopna zajistit jim
spravedlnost. Spravedlnost, která musí být součástí pořádku Evropy 21. století.
Jsem přesvědčen, že právě mírová sjednocená Evropa je nejlepším předpokladem
uskutečnění tohoto cíle.
Děkuji za
propůjčení této významné ceny. Považuji ji za úkol dále přispívat podle svých
sil k tomuto pořádku a tím míru. Budu i v budoucnu z hlubokého
přesvědčení zastupovat vyhnané z vlasti, sudetské Němce.
(Pan dr.
Pühringer nás přesvědčil, že nechce respektovat objektivní historickou pravdu.
Jeho a jemu podobných lze se obávat. Ohrožují evropskou myšlenku. Usilují o
její pogermánštění. Prosazování cílů jim uvedených může nejen ohrozit
česko-německé a česko-rakouské vztahy. –red.)
Sudetendeutsche Zeitung č. 23 z 9.6.2006
Hlasy médií k 57. Sudetoněmeckému dni
Pan Posselt ve svém proslovu u příležitosti 57.
Sudetoněmeckého dne, který probíhal pod mottem „Vyhnání je národnostní vraždou
– právu na vlast patří budoucnost“ zmínil v této souvislosti vraždy na muslimech
v Bosně. Většina účastníků mu tleskala. Dostalo se mu ale i nesouhlasu
z vlastních řad. Zástupce Ackermann-Gemeinde, Adolf Ullmann, označil toto
motto za přehnané a odmítl se s ním identifikovat, neboť společnému
dialogu nemůže pomoci. Pro mnoho účastníků začala historie teprve roku 1945 po
druhé světové válce. Nikdo z nich nenašel odvahu upomenout na roli, kterou sehráli sudetští
Němci jako Hitlerova pátá kolona v tehdejším
ještě svobodném Československu. Není žádnou náhodou, že největší aplaus se
dostává těm řečníkům, kteří otevřeně uctívají revisionismus. Absolutní cenu za
největší nestydatost by měl obdržet právník Rudolf Grulich, když po Velké
Británii žádal omluvu za její podpis na Postupimské dohodě.
Blahoslav Hruška – Právo
Mezi skepsí, nadějí
a bezradností se pohybovali účastníci 57. Sudetoněmeckého dne
v Norimberku. Na jedné straně se v posledních dnech ozývaly
pozoruhodné tóny z Prahy, které se tykají problematického vztahu k
sudetským Němcům. Na straně druhé zrovna prohrál ten český politik, který
zavdal naději na uvolnění mezi Čechy a sudetskými Němci, parlamentární volby -
sociální demokrat Paroubek. Cíl české strany protahovat sudetoněmecké požadavky
na odškodnění tak dlouho, až nikdo z postižených již nebude žít, byl
dosažen jen částečně. Ve skutečnosti existuje pravděpodobně už jen malá menšina
těch sudetských Němců, která by se po své plné rehabilitaci chtěla vrátit do
své bývalé vlasti. Praze se dodnes nepodařilo plášť historie nebo závoj
zapomenutí rozprostřít nad nelidským a obzvlášť brutálním zapuzením svých
německých spoluobčanů po druhé světové válce. Jestliže měli ti, kteří za těmito
křivdami chtěli udělat definitivní tečku, podporu v dřívější
červeno-zelené spolkové vládě, je nutno jim dát najevo, že za součastné
kancléřky Angely Merkel vane z Berlína úplně jiný vítr. Obě strany by teď
měly ideální možnost citlivou politikou odstranit všechny ty žalostné bariéry a
dojít k vyrovnání. Ostré tóny z obou stran by byly kontraproduktivní.
(Odsunutí Němci nemají právo na odškodnění za majetek, který nechali
v Československu. Podle Pařížské reparační dohody jsme museli všechen
německý majetek konfiskovat tak, aby se nikdy nedostal zpět do německých rukou.
Naopak podle této dohody máme nárok na reparace od Německa ve výši cca 360
miliard předválečných korun. Abychom mohli dojít k vyrovnání, je nutné,
aby SRN nám uhradila výše uvedenou částku. –red.)
Ralf Müller – Nürnberger Zeitung
Co ze
západoevropské strany znepokojuje není výsledek, nýbrž agresivní styl, ve
kterém je v zemi Vltavy veden volební boj. Především pan Topolánek, který
si nenechal ujít žádnou příležitost, aby netáhl proti EU do pole a který se
nerozpakoval označit Ústavu EU za, mírně řečeno, „kupu hnoje“. Jsou to zajímavé tóny, neboť pan Topolánek ví,
stejně jako jakýkoliv jiný evropský politik, že si jeho země na cestě do
šengenského prostoru a zóny EU, žádné krize nemůže dovolit.
Werner Menner – Münchner Merkur
Sudetendeutsche Zeitung č. 24 z 16.6.2006
Vzpomínka na všechny mrtvé
Každý pátek před
svatodušními svátky je dnem, kdy jsou u
příležitosti vzpomínky na všechny mrtvé vyhnané německé menšiny, kladeny k
pomníkům věnce. Tak tomu bylo např. i v na norimberském Hallském náměstí.
Pan Eberhard Heiser uvítal při této příležitosti početnou řadu krajanů, kteří
přicestovali na 57. Sudetoněmecký sjezd. Ve svém projevu pan Heiser řekl:
„Bylo a je nám
nejen tradicí, nýbrž čestnou povinností uctít před každým naším Sudetoněmeckým
dnem naše zesnulé. Nechceme a nemůžeme na ně zapomenout. Děkujeme jim totiž
nejen za naší biologickou existenci, nýbrž také za to, že díky jim byly
zapuštěny kořeny. Přiznali se k té
zemi k zemi, kde po staletí rozvíjeli svou kulturu, naše vědění, naše
zkušenosti, lásku k městu a zemi, naše různá nářečí a tradice. A i když mnozí znají svůj bývalý domov jen
skrz mlhu dětských vzpomínek nebo jen ve sporých fragmentech, pěstují přesto
již zmíněné česko-moravsko-sudetoslezské tradice svého bývalého domova. Dík
matkám, otcům a prarodičům, kteří zde byli před námi a nám toto dědictví vlasti
zprostředkovali. Vzpomínáme na mrtvé, na které jsme nikdy nezapomněli.
Nezapomněli jsme na ty, kteří nám byli milí a drazí a kteří byli před námi
povoláni na věčnost. Vzpomínáme na mrtvé, kteří byli pochováni ještě do země
své rodné vlasti a jejichž klid byl rušen barbarským ničením jejich hrobů.
Dlouhá doba šedesáti let nesmazala vzpomínky na naše, stejně jako na jiné,
mladé muže, kteří ztratili své životy na evropských válečných kolbištích.
Vzpomínáme na naše mrtvé židovské spoluobčany, kteří vysokou měrou obohatili
naši kulturu a vědu. Vzpomínáme na ženy, děti a staré lidi, kteří zůstali ležet
ubiti na cestách, na popálené a udušené při leteckých náletech
v Drážďanech, v Couventry, ve Varšavě, v Rotterdamu, ve
Würzburku nebo v tomto krásném městě Norimberku. Na místě, kde právě
stojíme a v jeho širším okolí došlo k ohnivému infernu, které
upomínalo na Dürerovo ztvárnění apokalypsy. Skláníme se před těmi lidmi, kteří
zemřeli v německých, českých nebo jiných koncentračních táborech nebo byli
umučeni v trestních táborech. Naše myšlenky patří našim krajanům, které
jsme pohřbili v posledních desetiletích mimo jejich rodnou zem. Zbožně
myslíme na naše mrtvé a zdravíme, také v tomto smyslu, naši starou vlast“.
Sudetendeutsche Zeitung č. 25 z 23.6.2006
Důležitý krok do budoucnosti
Při zasedání Rady
Kulturního svazu občanů německé národnosti v České republice dne 15.6.2006
se omladilo vedení nejstaršího spolku zůstalých sudetských Němců. Tomuto
významnému zasedání poslali srdečné pozdravy i prezident sudetoněmeckého
spolkového sněmu, Werner Nowak a spolkový předseda sudetoněmeckého
landsmanšaftu, Bern Posselt. Pozdravy předal vedoucí sudetoněmecké kanceláře
v Praze, Petr Bartoň. Pan Posselt zdůraznil význam přínosu kulturního
svazu na cestě k porozumění mezi národy, za zachování středoevropské
mnohočlenné kultury a za zasazení se o národností a lidská práva : „Vaší
činností dáváte mnohým lidem, mezi nimi i nám, odvahu, sílu a naději“.
Werner Nowak
napsal : „Zůstane pro mne nezapomenutelné, jak jste mi vyprávěli o namáhavé a
za těžkých politických podmínek vykonávané práci při obnově německé a
sudetoněmecké identity zůstalých krajanů. S pohnutím jsem si prohlížel
donesená alba s fotodokumentací a zprávami z různých vašich akcí
z této nejtěžší doby vaší i naší historie. Byly pro mnoho lidí
v hlubokém zoufalství znamením naděje a pomocí při znovunabytí ztraceného
sebevědomí“.
Také pan Bartoň
sám našel při předání pozdravů pár vlastních slov uznání 37 let svazové,
identitu chránící práce, která se vztahuje i na otázky sociální. Historie svazu
začala za „oblevy pražského jara“. Dnes má toto první zastoupení německé
národnostní skupiny cca 2000 členů v 26 základních organizacích v mnoha
městech a obcích České republiky. Tato síla souvisí s tehdejším
komunistickým zákazem, zakládat organizace v jiných sudetských zemích, než
podél hranice k NDR a dále v Praze a Brně. Na hranici k Polsku
se kulturní svaz organizovat nesměl.
Dnes pracují na
Chebsku a v oblasti Krušných hor navíc centra setkávání např. v Chebu
a v Chomutově. Věkový průměr organizovaných členů se udržuje na stejné
úrovni jako před pěti lety. Každoročně vstupují do těchto organizací noví
členové, jejich počet se pohybuje mezi čtyřiceti až padesáti.
Pan Posselt
chválil ve svém pozdravném dopise zásluhy práce dlouholeté předsedkyně svazu
paní Rosemarie Knap a práci malého týmu novin „Prager Volkszeitung“,
k jejímž nadšeným čtenářům v posledních letech patřil. Dále uvítal
“omlazení“ vedení Kulturního svazu. Nová předsedkyně svazu, paní Irene Novak,
zná velice dobře svého kolegu Petra Bartoně, a to z doby jeho působnosti
v Nadaci Hanns-Seidel v Praze. Paní Novak zde pracovala jako
průvodkyně německých hostů nadace. Dnes pracuje v cestovní kanceláři
„Maivatour“ v Praze, se kterou sudetoněmecká kancelář v Praze úspěšně
spolupracuje. Paní Novak, rozená Schmied, je sudetoněmeckého původu, její
rodiče jsou rodáci z Jablonce. Práce s německy mluvícími zákazníky
posiluje její pocit sounáležitosti s jejím národem a její angažmá při
práci s Němci žijícími dodnes v České republice.
Čas na osobní
návštěvu si našel i viceprezident Zemského shromáždění Němců, pan Richard
Šulko. Díky tomu bylo možné, aby se setkali zástupci tří sudetoněmeckých
organizací – landsmanšaftu, Kulturního svazu a Zemského shromáždění. Pan Šulko
velice ocenil práci pana Petra Bartoně, který podle jeho názoru odvádí jako
vedoucí sudetoněmecké kanceláře vynikající práci mezi Němci v České
republice.
Bernd Posselt
také zdůraznil, že je velice důležité, aby všichni členové svazu zůstali stále
aktivní. Ubezpečil hosty, že se landsmanšaft nebude do práce Kulturního svazu
Němců v České republice v žádném případě vměšovat . Je ale názoru, že
by bylo pro věc dobré, najít pro všechny Němce ve vlasti společnou střechu.
Werner Nowak apeloval na přítomné slovy : „Již staří Římané oslabovali své
protivníky podle motta rozděl a panuj. Přispějte proto podle svých možností,
aby toto motto nebylo aplikováno na naši národnostní skupinu“.
Jak to se spolky
Němců v České republice půjde dál, ukáže prý možná již letošní podzim.
Pühringer proti Temelínu
V konfliktu
kolem atomové elektrárny v jihočeském Temelínu intervenoval hejtman
Horního Rakouska v Praze a požadoval prošetření své stížnosti, neboť se
domnívá, že zde bylo ututláno velké atomové nebezpečí. Provozovatelé Temelína
toto nařknutí jednoznačně odmítají, přiznávají však „určité problémy“. Při
návštěvě pana Pühringera v Praze, kde se setkal v doprovodu
velvyslankyně Rakouska v Praze, paní Margot Klestil-Löffler,
s premiérem Jiřím Paroubkem, s prezidentem Václavem Klausem, s ministrem zahraničí
Cyrilem Svobodou a s prezidentem senátu Přemyslem Sobotkou, bylo rakouské
straně přislíbeno, že všechny případné problémy budou objasněny.
Stránský zúčtovává
Pod nadpisem
„Komunismus a nacismus“ zúčtovává předseda
Svazu obětí nacismu Oldřich Stránský s českými „bojovníky za svobodu“.
Stránský : „V Čechách máme organizaci, která se nazývá Český svaz bojovníků za svobodu. V jejím vedení stojí mnoho
exponentů komunistického režimu. Jména některých z nich jsou dokonce na
seznamu spolupracovníků se Státní bezpečností. Jako člověk, který byl
z této organizace vyloučen, nejsem přesto ochoten jména dotyčných osob
zveřejnit. Nejsem žádný revanšista. Vyrazili mě před dvěma lety, protože jsem
odmítal agitovat s vedením organizace stejným způsobem a ve stejném rytmu
českého nacionalismu nepřátelství proti Německu a stálého omlouvání všeho, co
se za komunistického režimu stalo“.
Stránský upomíná
na jména již zemřelého komunistického prokurátora Karla Vaše, který odsoudil
Miladu Horákovou k smrti, nebo na Miroslava Grebeníčka, bestiálního
vězeňského dozorce a otce jednoho současného významného politika Komunistické
strany Čech a Moravy, kteří jsou stále ještě na seznamu členů zmíněné
organizace. Dále připomněl případ Hanse Reftmeistera, který musel
v nedávné době opustit Výbor bývalých vězňů v Sachsenhausen. Podle
Stránského by se Český svaz bojovníků za
svobodu měl konečně očistit od své minulosti.
Překlad a redakce: prof. J.
Rychlý
Připravil:dr. O. Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci
s Kruhem občanů ČR vyhnaných v
roce 1938 z pohraničí a
OR Klubu českého
pohraničí v Praze 10
pro vnitřní
vlasteneckých organizací. Praha, září 2006
Webová stránka: http://www.ksl.cz E-mail:Vydavatel@seznam.cz