L I S T Y č. 51
Landeszeitung č. 5 / ročník 8
z 28. 2. 2006
Kardinál Vlk kritizuje českou
církevní politiku
Praha. Pražský arcibiskup kardinál Miloslav Vlk mluví o selhání české
politiky vůči církvi. I šestnáct let po pádu komunismu je vztah státu
k církvi z nepochopitelných důvodů zanedbáván. Ministr kultury
Jandák, stejně jako i jiní politikové, mnoho slíbil, ale až do dnes nic
nesplnil. Zklamán je pan kardinál také tím, že pro ratifikaci konkordátu
s Vatikánem bude v této legislativní periodě pravděpodobně málo
času.
Česká republika je jednou z posledních středoevropských zemí,
které stále ještě nemají žádnou státní smlouvu se svatou stolicí. Vlk kritizuje
i novelu církevního zákona, která není v souladu s právy církve garantovanými
Ústavou. Střetnutí kvůli konkordátu a církevnímu zákonu zrcadlí „myšlenky těch,
kteří se působení církve a jejího případného vlivu ve společnosti bojí“, píše
pan kardinál Vlk.
V této souvislosti vyzývá papež Benedikt XVI. přívržence církve
k trpělivosti, která je i podle slov kardinála Vlka nezbytnou nutností.
Dům
národnostních menšin v Praze
Pražský magistrát si již více než čtyři roky přeje dům, ve kterém by organizace
národnostních menšin mohly působit. Plánování zatím bylo z důvodu restitučních
nároků zbržděno, ale spor skončil po dvou letech ve prospěch magistrátu.
Při druhém sezení komise pro národnostní menšiny v roce 2006
zazněla dobrá zpráva. Na základě rozhodnutí vlády České republiky č. 92
z 25. ledna 2006 o plánovaném zřízení domu pro národnostní menšiny
v Praze, může město začít s rekonstrukcí objektu ve Vocelově ulici.
Náklady na rekonstrukci jsou stanoveny na 35 miliónů korun. 20 miliónů poskytne
stát a zbytek magistrát. V hlavním městě žije dvanáct národnostních
menšin. Největší tvoří Slováci (25 000), zhruba stejně početná je skupina
Rómů, po které následují Maďaři.
Jaroslav Balvín, referent magistrátu pro národnostní menšiny, vyzval
zástupce menšin, aby si pozorně přečetli koncepci hlavního města Prahy pro
národnostní menšiny a případné návrhy a přání, např. pro prostorové uspořádání,
adresovali pražskému magistrátu.
Všichni zástupci národnostních menšin, včetně německých, uvítali
plány magistrátu. Německá menšina má dva zástupce v komisi, paní Margit
Řehoříkovou z pražského Svazu Němců a paní ing. Liběnu Glogowski z Kulturního
svazu.
Stalo
se v Ústí nad Labem 31. července 1945
Kniha s tímto názvem vznikla ve spolupráci německých a českých
badatelů. Autory jsou ústečtí historici Jan Havel a Vladimír Kaiser a jejich
mnichovský kolega Otfried Pustejovsky. Jan Havel, který se již třicet let
věnuje výzkumu ústeckého masakru, líčí v publikaci průběh posledních
červencových dnů roku 1945. Otfried
Pustejovsky přispěl poznatky z výpovědí v Německu žijících očitých
svědků. Fotografie a dobové dokumenty vybral pan Kaiser.
Autoři popisují všechny projevy násilí na německých obyvatelích
severočeského města, ke kterým došlo v důsledku exploze muničního skladu
v ústecké čtvrti Krásné Březno. K největším potyčkám došlo na
městském mostě, v prostorách před nádražím, a na městském trhu. Kniha
dokumentuje ale také projevy solidarity českých občanů. Po tom, co se roznesla
zpráva o událostech ve městě, nechaly některé podniky své německé zaměstnance
proti zvůli fanatického a proti Němcům cíleně hecovaného lidského davu chránit.
V dnešní době usmíření se snaží autoři i město Ústí nad Labem o
společné zpracování této katastrofy mezi Čechy a Němci. Žádají, abychom
diferencovali aktivity ústeckého obyvatelstva. Autoři věnují hodně místa i
situaci československé armády. Krátce před 31. červencem přišel do města 28. pluk,
který se účastnil bojů během Slovenského národního povstání. Zmíněný regiment
v té době již na jiných místech, jako v České Lípě nebo v Dubé,
projevil svou protiněmeckou nenávist. Také v Ústí po explozi rozšiřovali
vojáci jasně protiněmeckou náladu. Na základě archivářských prací byl redukován
počet obětí asi na čtyřicet. Autoři poukazují ale na skutečnost, že německé
obyvatelstvo utrpělo i psychické škody a společný život ve městě utrpěl
rozhodující ránu.
Po vyhnání využily obě strany tohoto masakru, aby mohly toho druhého
prezentovat jako nepřítele.
Strašidla
noci hrozí a číhají
„Když bylo něco takového možné, co bude ještě potom? K čemu
ještě válku? K čemu ještě svět“? Své poslední roky života strávil Oskar
Rosenfeld v ghettu města Lodž. Spolupracoval tam na kronice, která byla psána
den co den od roku 1941 - 1944. Rosenfeld byl novinář a spisovatel. Po své
deportaci se snažil vnést trochu normality do světa, který neznal slitování. Po
připojení Rakouska k Německu v roce 1938, emigroval Rosenfeld se svou
ženou do Prahy. Zde pracoval jako korespondent pro londýnské noviny „Jewish
Chronikle“. 1939 utekla jeho žena do Velké Británie, on sám to již nestihl. V listopadu
1941 byl s dalšími pěti tisíci pražských židů deportován.V Lodži našel
práci v archivu, kde psal i reportáže pro již zmíněnou kroniku, která má
být později pramenem poznatků o „životě židovské obce v jejich nejtěžších
časech“… Ve svých denících se Rosenfeld snažil každodenní hrůzy vyjádřit slovy.
Jeho deník se čte jako telegram. Bez „a“, bez „potom“, bez „pro“ nebo „na“. I
zájmena ten, ta, to přestal používat. Struktura věty se rozpouští, gramatika je
děravá, určitost rozptýlená. Sama slovesa přestává časovat. Vše se roztéká,
stává se neosobním, nepřesným, bez formy, stejně jako lodžské ghetto. Tento
styl odpovídá okolnostem. Odcizuje si jazyk, aby dokumentoval hrůzu. Jeho
experiment jde až na samý okraj únosnosti, jak pro čtenáře, tak i pro autora.
V srpnu 1944 vyklidili nacionální socialisté ghetto a deportují
všechny, kteří ještě žijí do likvidačního tábora Auschwitz-Birkenau, kde je
zavraždí. Z původně 160 000 lidí se dočká pouze 870 osvobození tábora
Rudou armádou v lednu 1945. Oskar Rosenfeld, rodák z Koryčan (1884),
mezi nimi není. Jeho stopa se na věky ztrácí na rampě tábora
Auschwitz-Birkenau.
Hlučínsko
a jeho lidé
Kravaře. K mnoha krásným krajinám dřívější východoněmecké oblasti
patří i Hlučínsko, jihovýchodní část Slezska. Poprvé byla tato oblast
odstoupena Československu 4.2. 1920 na základě Versailské smlouvy bez hlasování
a proti vůli obyvatel Německé říše. Tato oblast má sotva 340 čtverečních
kilometrů. Většina obyvatel našla práci v zemědělství nebo v uhelných
dolech. Část obyvatel tvořili stavební odborníci, kteří prováděli zakázky ve
všech zemích Evropy. V tomto smyslu bylo Hlučínsko vysoce vyvinutou
oblastí. Země byla tehdy řídce osídlená. Vesnice byly založeny podél cest,
sedlácké usedlosti byly většinou franského typu s typickou franskou bránou. I názvy mnoha obcí vypovídají o svých
zakladatelích : Markersdorf, Ludgerstal. Osadníci byli ve 12. století povoláni
do země šlechtou nebo církví. V Kravařích panoval vždy obchodní život, což
městečku vyneslo název „Malý Londýn“.
Z Hlučínska pochází i celá řada slavných osobností : církevních
hodnostářů, politiků, básníků, hudebních skladatelů, malířů a stavebních
mistrů. Vyhnáním mnoha Němců po druhé světové válce byla kulturnímu životu zde
zasazena těžká rána.Kéž by to neznamenalo zánik Hlučínska! Horst Kostritza
Landeszeitung
č. 6 / ročník 8 ze 14. 3. 2006
Dobré vztahy navzdory ilegálnímu
transportu odpadu
Pirna. 28. února se sešli prezidenti Václav Klaus a Horst Köhler
v saském městě Pirna k výměně názorů na téma Evropa. Oba prezidenti
považují za nutné oživit přímý dialog mezi občany a politickými zástupci, který
by se týkal budoucnosti Evropy. „Oba
jsme názoru, že mezi tím co politická Evropa říká a dělá a mezi tím, jak to
občan chápe, existuje hluboká propast. Tato propast musí být skutečným dialogem
mezi politikou a občany překlenuta“. Horst Köhler zdůrazňuje : „Občan chce
jasně vědět : co znamená Evropa pro mne osobně?“
Podle názoru spolkového prezidenta jsou mezi Českou republikou a
Německem velice dobré vztahy a to především na poli hospodářském. Zmíněn byl i
aktuální problém, ilegální transporty německého odpadu do naší země. Prezident Klaus požadoval, aby podobné
transporty byly, pokud možno co nejdříve zastaveny. Pan prezident Köhler
připomněl i centrum proti zapuzení, které chce otevřít Svaz vyhnaných
v Berlíně. Podle jeho názoru nebude tento projekt v žádném případě
zatěžovat česko-německé vztahy. Přeje si, aby byly v Evropě vedeny diskuse
s cílem zpracovat minulost útěku a zapuzení, kterých by se měla účastnit i
česká strana. Podle Václava Klause by podobné debaty měli vést především
historici a politici. Spolkový prezident brzy navštíví naši zem.
S největší pravděpodobností navštíví české pohraničí. In
Nepříjemné
pravdy od Petra Glotze
Bylo zapuzení Němců spravedlivou odplatou nebo bezpříkladnou
genocidou? Přijatelnou cestu mezi oběma extrémy našel německý politik a
historik Petr Glotz (1939 – 2005 ) ve své knize „Vyhnání“. Glotz byl jako malý
chlapec vyhnán se svou rodinou z Liberce. Možná proto se k tomuto
tématu nestaví pouze jako nezaujatý historik. Ve své knize líčí na základě
historických událostí, že samotná skutečnost a způsob, jakým byli Němci ze země
vyhnáni, byla neštěstím a zločinem.
Jako příčinu problémů mezi Čechy a Němci vidí Glotz traumata, která
musely oba národy prodělat. Češi po bitvě na Bílé hoře a Němci po rozpadu
monarchie Rakousko-Uhersko, v jehož důsledku vzniklo Československo a
Němci se stali ze dne na den menšinou. První republiku označuje pan Glotz za nacionální
stát. Aby tento stát mohl být utvořen, byla tehdejšími politiky prosazována
myšlenka tzv. „čechoslovakismu“. Ochota přiřknout německé menšině v zemi
více práv přišla pozdě a hlavně kvůli tlaku hitlerovského Německa. Protektorát
znamenal konec společného života. Němci dostali poprvé po dvaceti letech
možnost „vládnout“. Glotz věnuje pozornost jak zavření vysokých škol, tak
tajnému projevu Heydricha o tom, že „Češi tady konec konců nemají co hledat“. Věnuje
se éře Heydricha, vypálení Lidic a Ležák, stejně jako podrobení odboje.
To vše vedlo podle jeho názoru k tomu, že Češi v zemi
stejně jako v exilu došli přesvědčení, že další společný život již není
možný.
Obzvlášť zajímavý je jeho názor na Edvarda Beneše. V exilu žil
prezident v atmosféře boje proti zločincům, s komunisty v zádech
měl silnou konkurenci. Rodina jeho manželky byla ve vězení, jeho příbuzní a
spolupracovníci byli buď zavražděni nebo uvězněni. Glotz považuje Beneše za
mírného a schopného politika, který byl dobou, okolnostmi a myšlenkou vzniku
homogenního státu deformován. Slavil sice úspěchy, ale zaplatil za ně mnoho.
Němci platili za spolupráci s Hitlerem, Češi za své diplomatické sblížení
s Moskvou.
Z tohoto důvodu je kniha „Vyhnání“ velice prospěšnou četbou pro
česko-německý dialog. Pro Němce, protože se dočtou, že Beneš nebyl žádným
zloduchem a pro Čechy, protože zjistí, že se někteří z jejich předků
v poválečné době ve jménu nacionální revoluce dopustili násilí na svých německých
spoluobčanech.
Stane se kniha, kterou si nyní i čeští čtenáři mohou přečíst,
skandálem? Možná, ale dospělí lidé by měli
umět podívat se pravdě do očí.
Němčina
a angličtina jsou nejpoužívanější jazyky
Praha. Téměř dvě třetiny Čechů prohlašují, že umí alespoň jeden
světový jazyk. Tím se Češi pohybují na základě různých studií kolem průměru.
Bylo zjištěno, že největší zájem projevují o němčinu a na místě druhém o
angličtinu. Zatímco němčinu umí Češi různých generací, o angličtinu jeví zájem
jednoznačně mladá generace.
Landeszeitung
č. 7 /
ročník 8 z 28. 3. 2006
Exhumované
kosti vojáků Wehrmachtu uskladněny v Ústí nad Labem
Ústí nad Labem. V jedné tovární hale tohoto severočeského
města jsou již tři roky uskladněny kosti asi čtyř tisíc německých vojáků, kteří
byli během druhé světové války na území tehdejšího Československa zabiti.
Národní svaz pro péči o hroby německých vojáků původně zamýšlel uložit tyto
ostatky do společného hrobu v Praze, v městské čtvrti Strašnice. Zde
měla být v místě bývalého německého hřbitova v roce 2002 zřízena
centrální hrobka. Po dlouhých tahanicích bylo od projektu kvůli protestům členů
Rady obětí nacismu upuštěno. Co se s kostmi stane, je teď nejasné. Německé
velvyslanectví v Praze se snaží najít řešení. Východiskem by bylo jejich
pohřbení na jiném místě republiky. Během války padlo a zemřelo v České
republice asi 100 000 německých vojáků. Wehrmacht měla na území protektorátu mnoho nemocnic.
Většina padlých Němců byla pohřbena na Moravě a v západních Čechách.
(Mariánské Lázně 5 200, Karlovy Vary 2 100, Rakovník 36, Plzeň 584,
Pacov 284, Jihlava 288, Brno 6 500, Valašské Meziříčí 3000, Opava 800,
Olomouc 800)
Rakušané
hosty Zemského shromáždění (Němců
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku)
Praha. 14. března navštívila rakouská parlamentní delegace úřad
zemského sněmu v Praze. Mezi členy
delegace byli i reprezentanti sudetoněmeckého landsmanšaftu v Rakousku. Setkali
se s reprezentanty Zemského sněmu a informovali se navzájem o zkušenostech
práce v procesu pro usmíření mezi Rakouskem a Českou republikou. Jak sdělil vedoucí
delegace Gerhard Zeihsel, měla by jejich návštěva přispět k lepšímu
porozumění mezi sudetskými Němci a Čechy. Delegace cestovala dále do centra
setkání v Liberci, kde byly vedeny rozhovory s vedením svazu.
V Praze byli přijati několika členy českého parlamentu.
Odsunutí
nebylo dokonáno?
Praha. Česká Národní strana tvrdí, že odsun Němců nebyl vlastně řádně
dokončen. Vznesla totiž požadavek na odsunutí Sudetoněmecké kanceláře, to
znamená českých zaměstnanců neonacisty Bernda Posselta a všech dnešních
kolaborantů z řad české politiky. Národní strana totiž navrhla, že koupí
všem Čechům, kteří s neonacisty sudetoněmeckého landsmanšaftu spolupracují,
jízdenky jen jedním směrem. Jmenovitě
byli osloveni pánové : Mandler, Palata, Tigrid, Ruml, Graubner a Mareš, aby si
tyto jízdenky vyzvedli a dostavili se k odsunu. Tímto strana přispěla
k protisudetoněmecké kampani.
Podpora
vyhnaných z vlasti
Berlin. Pracovní skupina „Vyhnaných a uprchlých z vlasti“ frakce
CDU / CSU spolkového sněmu vytvořila před nedávnem nový pracovní program.
Předseda frakce Konrad Fromme řekl : „Také v šestnáctém volebním období
německého spolkového sněmu stojí CDU / CSU na straně německých vyhnaných
z vlasti. Obzvlášť důležité je morální uznání těžkého osudu Němců, kteří
museli vykonávat nucené práce, formou humanitárního gesta. Pan Fromme slíbil
zlepšení podpory spolkem a zřízení
centra proti vyhnání.
Nové o
znevýhodnění karpatských Němců
V Čechách a na Slovensku se dostává historii národnostních
menšin po roce 1945 stále větší pozornosti. Institut pro současné dějiny v Praze
vydal publikaci „K problému menšin v Československu v letech 1945 –
1989“. Publikace pojednává kromě jiného i o Němcích na Slovensku. Ze
150 000 karpatských Němců muselo 70 000 zemi opustit. Většina z nich
byla již před tím vyhnána Rudou armádou. Zbylí Němci byli v době komunismu
pronásledování a trvale znevýhodňováni. Státní orgány chtěly, podobně jako
v Čechách a na Moravě, asi 4000 z nich na území Slovenska přesídlit.
Milan Olejník popisuje ve své práci organizační problémy a průběh tohoto
přesídlení. Protože mnoho Němců žilo v Bratislavě, byla věnována jejich
přesídlení a vysídlení značná pozornost. V Bratislavě bylo v té době
málo bytů a tato opatření měla vést ke zlepšení situace. Slovenské úřady se
v této záležitosti dokonce obrátily na československé ministerstvo vnitra
se žádostí o povolení přesídlit některé z těchto Němců do Jáchymova
v západních Čechách. Zodpovědní v Praze tuto žádost odmítli
s odůvodněním, že v této oblasti již žijí mnohé, z jejich
hlediska nespolehlivé, osoby.
Olejník poukazuje i na skutečnost, že státní orgány urychlovaly vysídlování
a přesídlování, čemuž se továrny a podniky v pohraničních oblastech
bránily, neboť 70 % z nich byli odborníci, bez nichž byla produkce
ohrožena.
Na území dnešního Slovenska se Němci usazovali již od 12. století.
Zakládali zde hornické osady jakou byla např. Banská Bystrica a kulturní centra
jako Levoča nebo Košice. Také v Bratislavě, tří jazykové metropole
Rakousko-uherské monarchie, žili vedle Slováků a Maďarů početní Němci. Velký
kulturní vliv měli také německy mluvící židé, předtím než byli nacisty
deportováni a vyvražděni. Publikace je
přínosem ke zpracování minulosti národnostních menšin v Československu.
Dřevo
z Děčínska se bude zpracovávat v Sasku
Lesní zpráva města Děčín rozhodla, že se bude v budoucnosti
dřevo vytěžené na Děčínsku, Ústecku a Teplicku dovážet do Saska ke zpracování.
Do nynějška se vozilo do východních Čech. Tím se uspoří náklady na dovoz. Navíc
odkoupí saská firma sama velkou část dřeva, takže výdělek bude větší.
Landeszeitung
č. 8 / ročník 8 z 11. 4. 2006
Přístup
k německému pracovnímu trhu zůstává omezen
Berlin. Přístup k německému pracovnímu trhu zůstává pro občany
zemí, které přistoupily k EU v roce 2004, do 30.4.2009 dále omezen.
Toto omezení se týká všech občanů východoevropských členských zemí, kteří
v Německu hledají práci. Výjimku tvoří občané Malty a Kypru. Omezení platí
i pro východoevropské firmy určitých branží, které by v rámci svých
poskytovaných služeb vysílaly do Německa vlastní pracovníky. Týká se to sektorů
stavba, úklid budov a vnitřní dekorace.
Šéf saské státní kanceláře, státní ministr Hermann Winkler, je
s tímto opatřením spokojen. Spolková vláda tímto chrání saské pracovníky
v pohraniční oblasti. Zamezí se také tomu, že by přivandrovalci, ochotní
pracovat za nižší mzdy, ještě zostřili situaci na pracovním trhu.
Dtpa
Uctění
obětí brněnského pochodu smrti
Praha/Brno. Delegace rakouského parlamentu, kterou vedl mluvčí vyhnaných
Norbert Kapeller, navštívila ve dnech 27. a 28. března centra setkání německé
menšiny v Brně, Šumperku a Opavě, kde se informovala o jejich situaci.
Přestože je tato menšina, na základě Benešových dekretů z jakékoli restituce
vyloučena, je její vztah k Čechům označován za dobrý. Parlamentáři
položili v Pohořelicích věnec na památku obětem brněnského pochodu smrti
Eliáš
má odpočívat na Vítkově
Praha. Alois Eliáš, nacionálními socialisty dosazený člen vlády
protektorátu, má najít místo svého posledního odpočinku na pražském Vítkově.
Rozhodl o tom vládní úřad po domluvě s prezidentskou kanceláří a Národním
muzeem.
Eliáš se jako premiér snažil uchránit svůj národ před nejhoršími
represemi a tajně podporoval antifašistický odboj v zahraničí. Urnu
s jeho popelem předala jeho manželka krátce před svou smrtí své přítelkyni,
Janě Pasákové. Tato jí nyní svěřila do rukou historika Eduarda Štehlíka, který
se zasadil o její řádné uložení. Pietní akt se bude konat dne 7.5. na hoře
Vítkov za účasti celého kabinetu a zástupců mnoha států.
Dohodněme
se přece!
V listopadu letošního roku to bude již sedmnáct let od návratu
demokracie. Číslo 17 je pro mne číslo šťastné. I já jsem byl v občanském
fóru v listopadu 1989 aktivní. Můj mandát v Národnostní radě vlády
České republiky s touto vládou končí. Přemýšlím proto o budoucnosti německé
menšiny. Dva roky vedly mé cesty do vládní budovy. Většinou proto, abych se
zasadil v záležitostech příslušníků naší skupiny, která má pouhé dva
zástupce, mou maličkost a Ericha Lederera. Pokaždé, když musíme vypracovat
nějaké dokumenty, děláme to vlastně dvakrát. Já pro Zemské shromáždění (Němců
v Čechách na Moravě a ve Slezsku-pozn.red.) a můj kolega pro Kulturní
svaz. Naše „díla“ se dostanou do sekretariátu Národnostního výboru, kde jsou
pak spojeny. Pokaždé se stydím. Sedmnáct let po převratu a lidi nejsou schopni
dosáhnout dohody.
Když v roce 1918, za ne právě „fajnových“ podmínek, vzniklo
Československo, chtěli jsme i my Němci dosáhnout práva na sebeurčení ( právo na
sebeurčení náleželo pouze národům, nikoliv národnostním menšinám.-pozn. red.)
Na tomto místě chci zmínit 4. březen 1919. Tento den muselo zemřít padesát
nevinných obětí. My, zástupci Němců v Čechách, se nemusíme obětovat. Mohli
bychom vlastně dělat pouze jedno - být velkorysí! Velkorysostí se vyznačuje
skutečný vítěz. Až do dnes jsme se jí nedočkali, přestože po ní toužíme. Není
to krásný pocit, když silnější může být ke svému slabšímu bratru velkorysý?
Touto myšlenkou se zabývám již několik let.
V posledních měsících jsem utrpěl čtyři osobní ztráty. Opustili
nás vzácní lidé z řad mých blízkých přátel a spolupracovníků. Jsme na tom
všichni podobně. Je nás stále méně a náš dorost nemůže zacelit trhliny vzniklé
odchodem „starých“.
Na základě svého mandátu se cítím být povinen poprosit vás všechny o
jednu laskavost : sjednoťme prosím všechny Němce v naší krásné zemi! Richard Šulko
Benešovy
dekrety z rakouského, německého a českého pohledu
Kniha „Die Beneš-Dekrete“ vyšla v roce 2002 ve Vídni. Jejím
jádrem jsou referáty rakouských, českých, německých a amerických autorů. Kniha
je doplněna o ukázky z vlastních memoárů Eduarda Beneše. Výrazný je jeho
pokus prezentovat vyhnání sudetských Němců jako nutnost. Ospravedlňuje své
kroky vůči W. Jakschovi a jiným sudetoněmeckým emigrantům.
Václav Havel, který se postavou a politickou rolí Beneše zabýval, ho
vidí spíše jako tragickou postavu (sam však je tragikomickou postavou. –pozn.
red.). Dvakrát, 1938 a 1948 stál Beneš před rozhodnutím : kapitulovat, nebo jít
do boje, který s téměř naprostou jistotou skončí porážkou
s mnoha oběťmi.
Další otázkou je, proč jsou Benešovy dekrety i po šedesáti letech
aktuální a proč se o nich stále mluví. Nejdůležitější je ale otázka, jak se s dekrety,
jako historickou skutečností, vypořádat. Nesmí být v žádném případě
překážkou na společné cestě do Evropy. Dlouhodobá korespondentka ORF
v Praze, Barbara Coudenhove-Kalergi, doporučuje seznámit se s názory
všech stran a teprve potom je společně prodiskutovat.
Omluva
antifašistům
V souvislosti s oficiální omluvou premiéra Paroubka vůči
německým antifašistům a sociálním demokratům za nedostatečné ocenění jejich
odboje, obrací se na nás řada publicistů a žurnalistů s prosbou o
zprostředkování kontaktu se zůstalými Němci, kteří by mohli o poválečných
událostech vyprávět. Hledáni jsou hlavně očití svědkové, kteří jsou ochotni
mluvit o svém osudu veřejně, aby se o nich dozvěděla i široká veřejnost.
Vydání č. 14/2006 časopisu Respekt přineslo článek od Jáchyma Topola
„Dík českým Němcům“, který se zabývá problematikou Němců v poválečné době.
Podle premiéra Paroubka by mělo v naší zemi vzniknout dokumentační centrum
ke zpracování příkoří minulosti. Zaslaný materiál zde bude zpracován a
archivován.
Překlad a redakce: prof. J.
Rychlý
Připravil:JUDr.O. Tuleškov
V rámci česko-německé
diskuse o minulosti, považujeme za důležité, aby se také jednalo o reparacích,
které je SRN povinna nám zaplatit, jak zakotvují příslušné mezinárodní smlouvy.
Jde přibližně o 35O miliard předválečných korun, z nichž nám Německo dosud
zaplatilo pouhých několik set milionů korun.
Náš ministr zahraničních věcí, dr. C. Svoboda, na reparace,
v zápalu boje, jak říká za lidská práva na Kubě a v Bělorusku, jaksi zapomíná. Z jeho nečinnosti
v tomto směru trpíme již dlouhodobě psychickým traumatem. Pane ministře, kdy začnete vymáhat
na SRN reparace?
……………………………………………………………………………………………………………...
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s Kruhem občanů ČR vyhnaných
v roce 1938 z pohraničí a Historickou a dokumentační komisí Klubu
českého pohraničí pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací, Praha, duben
2006. Webova adresa: Křesťanskosociální listy wz.cz