Křesťanský sociál, březen, duben 2006, ročník 15
President Československé Republiky
V Praze dne 11.
srpna 1945.
Milý pane kolego
Šrámku,
dovolte, abych Vám
k dnešnímu dni – k Vaší pětasedmdesátce – upřímně blahopřál.
Vzpomínám dlouhých let naší spolupráce po r. 1918, vzpomínám všech těch těžkých
let práce a zápasů v době mezi oběma světovými válkami, vzpomínám veškeré
Vaší podpory z posledních let před druhou válkou a myslím především na
dlouhá léta společného exilu a boje o obnovení republiky. Kolik tu bylo
krásných i těžkých chvil! A jak to byla svorná a harmonická spolupráce nás dvou
navzájem a spolupráce naše s celou naší národní frontou, jdoucí pak
z Londýna přes Moskvu do Košic, do Brna a do Prahy! Jak bohatý to byl
život!
Těším se z toho,
že dnešek můžeme už slavit doma a že jej slavíte ve zdraví. A přeji si, abychom
prožili společně ve zdraví a za rozkvětu republiky ještě mnoho dalších výročí.
S přátelským
pozdravem oddaný Váš
Dr. Edvard Beneš
K cestě
života Msgre
Prof. ThDr. Jana Šrámka
(11. srpna 1870 –
22. dubna 1956)
V zahraniční akci byl Jan Šrámek v pravém smyslu slova mandatářem celého národa, neboť
svědectví, které vydal před mezinárodní veřejností o národním souhlasu
s Benešovou akcí, bylo ze všech nejzávažnější, a to nejen proto, že
vycházelo z tábora zcela nezávislého na Benešových vnitropolitických
koncepcích, a nejen proto, že jej vydával svědek, který sám byl svou církevní
hodností představitelem mocné mezinárodní autority, ale hlavně pro svoji
nesmlouvavou, nepodmíněnou, nenáročnou pevnost a prostotu.
Samostatnou přílohou tohoto Křesťanského sociálu je 16ti
stránkové vylíčení životní cesty J. Šrámka od jeho dětských let až do zvolení
předsedou ČSL v r. 1919. Myšlenky a dílo tohoto vzácného člověka, vroucího
vlastence, politika a státníka budeme sledovat i v podzimním číslu našeho
Křesťanského sociála. Vaše připomínky, podněty, písemné materiály, příp.
zapůjčení publikace o dr. J. Šrámkovi, samostatné články, kritiku, vážení
čtenáři, velmi uvítáme.
Jsme přesvědčeni, že naší veřejností je již dlouho
lhostejně a bezdůvodně opomíjen i
dlouholetý blízky spolupracovní J. Šrámka, P. František Hála. Vážení čtenáři,
pokud souhlasíte s námi, prosíme Vás o spolupráci, a to způsobem již výše
uvedeným.
Naší pozornosti by se měl těšit i P. F. Světlík, Msgre B. Stašek, P.F. Chýlek,
děkan Al. Tylínek, A. Petr.
Poznejme svou minulost v zájmu současnosti i budoucnosti!
Jaká je odkaz díla dr. J. Šrámka a P. F. Hály a dalších
jmenovaných dnešku, v čem jej především spatřujete? V zájmu
historické objektivity bychom se měli alespoň zmínit o kladech i záporech P. J.
Plojhara. Jeho působení v československé
politice nelze shrnout do slov, že KDU-ČSL se za takovou lidskou kreaturu
omlouvá celému národu. Nikdo není tak špatný, aby nebylo na něm něco
dobrého.Tak promlouvá lidová moudrost ke svědomí našeho národa již celé
generace. Ono dávné, hluboce i křesťanské, De mortuis
nil nisi bene, o mrtvých
jen to dobré, můžeme alespoň částečně akceptovat, pokud nejsme stoupenci
názoru, že je mnohem správnější a spravedlivější říkat: De mortuis
nil nisi vere ( o mrtvých
pouze pravdu). Pravdou však je, že P. J. Plojhar
byl za vlastenecká kázání Němci zatčen a válku „prožil“ v koncentračním
táboru. Uvedené se dle našeho názoru vztahuje i na A. Pospíšila, R. Peteru, Z. Žalmana i další. Otázkou zůstává, zda již nastává doba, kdy
bychom mohli jmenované objektivně zhodnotit, či alespoň o nich napsat několik
pravdivých odstavců. A´t již na uvedené máme třeba i zcela rozdílné názory,
navštivme hrob alespoň někoho z jmenovaných, pomodleme se a položme na něj
třeba i jen jediný kvítek. Odpouštějme, aby i nám bylo odpuštěno!
Za Váš zájem, třeba i jen za nevyslovenou úvahu nad
přečteným, a zvláště za spolupráci vřele děkujeme. –red.
Ke
vztahu prof. dr. J. Šrámka k dr. E. Benešovi
Úsilí
agrárníků a henleinovců, směřující v r. 1935 ke zvolení prof. B. Němcem
prezidentem republiky a posléze k tichému protidemokratickému převratu,
ztroskotalo zejména díky politice Československé strany lidové. Když se dr. J.
Šrámkovi, tehdejšímu předsedovi ČSL, který se těšil uvnitř i vně strany velké
autority, podařilo získat pro volbu dr. E. Beneše i nečeské katolické strany,
včetně Hlinkovo slovenské ludové strany,
bylo zvolení dr. E. Beneše prezidentem zajištěno.
„Státnickým zásahem Šrámkovým se stalo,
že do čela státu postaven byl dnešní náš prezident. Nikdy nesmí být zapomenuta
chvíle, kdy národní socialista senátor J. Sladký po volbě prezidenta přistoupil
k ministru Šrámkovi a pravil: ´Pán Bůh vám to zaplať, co jste pro stát
učinil.´
Nikdy nesmí být zapomenuta slova starých
odpůrců lidové strany, kteří prohlásili v oné historické chvíli“ ´My
najednou teprve vidíme pravou tvář Šrámkovu a Čsl. Strany lidové. Totiž
čestnost, důslednost, nebojácnost a ryzí české státní smýšlení.“ (Náš věk,
20.5.1938, článek Stojíme před osudovou chvílí!)
O
uvedených skutečnostech dr. J. Šrámek později napsal: „ Když jsme pozorovali, …
že koaliční vládní většina není schopna jednotné volby, nezbylo nám nic jiného,
než abychom se poohlédli po většině jiné, my jsme ji spoluvytvořili a
nezakolísali jsme, i když měsíce, po celé měsíce jsme tehdy byli těmi bolševiky
a společníky neznabohů, já sám nevím, jak to všecko znělo, ty krásní
titulatury, které nám dávali. Vytrvali jsme, naši lidé vytrvali a my jsme tak dobyli vítězství.“
(Dr. J. Šrámek ve svých projevech 1918-1938, Brno, 1946)
Šrámkovská
politika ČSL nejen rozhodujícím způsobem přispěla ke zvolení dr. E. Beneše
prezidentem republiky, ale také k udržení demokracie
v Československu. Ty, kteří tehdy lidovcům nadávali do bolševiků,
komunistů, protože pro blaho republiky, udržení demokracie byli připraveni
v parlamentu hlasovat společně i s komunisty, historie uvrhla do
odsuzujícího zapomenutí. Lidoveckou státnickou politiku však připomíná i
současnosti.
V září
1939 dr. J. Šrámek na schůzi československé kolonie ve Velké Británii
prohlásil: „My jsme si pana prezidenta zvolili, ale nesesadili, a proto jím
zůstává i nadále.“ Úzká spolupráce dr. J. Šrámka s prezidentem dr. E.
Benešem pokračovala i ve válečných i poválečných letech, kdy v roce 1948
byla násilnými událostmi, které bezesporu měly širší a rozhodující mezinárodní
souvislosti, bezohledně přervána.
Dr, J.
Šrámek se stal předsedou československé vlády v exilu. V osvobozeném
Československu ČSL v čele se svým předsedou vždy všestranně, a to i
v únorových dnech r. 1948, dr. E. Beneše, prezidenta republiky, vždy
podporovala.
Dr.
E. Beneš a dr. J. Šrámek byli demokraty a vlastenci se silným sociálním
cítěním. Tyto hodnoty je neoddělitelně spojovaly a nás spojují a budou spojovat
i nadále s nimi.
JUDr. O. Tuleškov
S dr. E. Benešem
se Šrámek z doby politického zápasu za Rakouska neznal. Poznal tehdejšího
československého ministra zahraničí teprve po jeho návratu ze zahraničí do
Prahy. Co poutalo oba muže k sobě, byl zejména jejich vyvinutý smysl pro
vývojovou tendenci demokracie, která zachovávajíc základní svobody demokracie
politické, směřuje k vyvinuté demokracii hospodářské.
Česká národní
politika
Sto padesát let od Havlíčka
Od smrti Karla Havlíčka Borovského letos 29. července uplyne
sto padesát let. Ani si to celkem neuvědomujeme, poněvadž naše situace je téměř
totožná jako za jeho života. Vládnou nám patolízalové cizí měny a máme dnes
hlavní noviny německé, i když píší obslužným jazykem, který se kupodivu vydává
svými „šou“, „lídry“, „teology“
atd. ještě za český, a my té hatmatilce, byvše národ veskrze inteligentní a
cizích jazyků znalý, poslušně rozumíme. Jako za Rakouska. Čech se zase bojí,
aby nebyl nemocný, či aby se nějak neznelíbil, aby ho jeho cizokrajní
zaměstnavatel nevyhodil, poněvadž žijíc ve své zemi, by neměl kam utéci. To
vím, jako že jsem si odběhl za jiných okolností, a prakticky teď nevím kudy
kam, tak sedím v Londýně a čtu si „Dějiny
národu českého v Čechách a na Moravě“, kde dle původních pramenů vypravuje
František Palacký – otisk dle původního vydání – Praha – Nakladatel B. Kočí –
1921. Kniha má 1279 stran, tak se zdá, že mi vydrží, jako pravá bible
našich vznešených dějin. Říkám-li vznešené dějiny, nemluvím do větru.
Pokud se nezamýšlíme se skutečnou znalostí české historie (a
„panské národy“ okolo se vždy staraly a starají, abychom zapomněli) ani nám
nepřijde, jak unikátním bojem za pravdu, spravedlivé a dobré jsou všechny události, které
se na tomto středoevropském území odehrály, přímo prodchnuty!
Vždyť který národ na počátku svých kulturních dějin má
panovníka šlechetného, mírumilovného, svatého jak skutky, tak evropským
uznáním, jako my svatého Václava!?! Žádný! I Angličané o něm a jeho dobrotě
zpívají jednu ze svých nejhezčích koled.
Kde panovník zakládá univerzitu pro své občany jako náš
Karel IV? Už v roce 1348, zatím co jinde vládly temnoty a panovníci
manipulovali své občany nevědomostí.
Kdo má takové syny jako my nebojácného, po spravedlnosti a
pravdě lačnícího Mistra Jan Husa!?! Kdo Palackého a unikátního neohroženého
novináře Karla Havlíčka Borovského!?!
Zvláštním řízením andělů (či múz) mi vždy přijde do ruky
něco, čeho si mám všimnout, a tím je právě kniha zvěčnělého československého
exulanta Adolfa Mokrého „Karel Havlíček
Borovský po stu letech“. A to stojí také za počtení a pro povznešení naší
české duše.
My jsme na Karla Havlíčka Borovského málem zapomněli, a není
dosud oceněn Evropou a přece dnes by
měla jeho touha po novinářské poctivosti být ukázána světu a předložena jako
nárožní kámen programu obrody a mravnosti veřejného života vůbec.
Domnívám se, že tento časopis, jeho dopisovatelé a čilí,
schopní a vědoucí čtenáři, by mohli být iniciátorem celonárodních oslav, a snad
i evropské Havlíčkovské konference, na téma „K
poctivému novinářství“.
Byl by to význačný krok k ozdravění a skutečné
demokracii (bez nesmyslných manipulací) pro celý svět. Přiznejme si, náš národ
je daleko větší svým významem, než se vůbec odvažujeme ve své skromnosti a
upřílišněné sebekritice myslet. Máme na
co být hrdí!
Milan Křesadlo
Tomáš G. Masaryk
*7.3. 1850 , +14.9. 1937
(Výňatek z knihy
M. Machovce)
„Druhou osobou (pro T.G. Masaryka – pozn. red.) byl katecheta, katolický kněz František Satora,
vzácný a ušlechtilý člověk, představující i těžkým životním údělem i jistou
rozpolcenost svého vlastního osobního profilu mladému Masarykovi poprvé všechnu
onu rozpolcenost a rozporuplnost katolicizmu vůbec, jíž se zralý Masaryk
později tolik zabýval. Byl to kněz, jací se vždy v katolické církvi
vyskytovali, ale téměř vždy v menšině, a proto těžce zápasící
s převažující církevnickou rutinou. Člověk hluboce citový, až exaltovaný,
přitom laskavý k prostým a chudým lidem, snažící se o ně pečovat, přitom
se i odvažující bouřit proti panstvu, ba i proti vlastní církevní vrchnosti,
proti její netečnosti k sociální otázce. Proto i pronásledovaný,
ponižovaný, odstrkovaný touto vrchností, což u něho vyvolávalo stavy deprese a
malomoci…
Ten uvedl mladého Masaryka do světa studia, knih, cizích
jazyků, do světa poznání… Bez Satory by se byl syn
kočího těžko dostal na studie...Na takové kněze se nezapomíná … I když pak
jejich svěřenec ztratí později katolický světový názor … Masaryk si nemohl
uchovat katolicismus, když sledoval člověka Satoru a jeho hořký úděl.
Nemohl jej však
z téhož důvodu nikdy ani úplně odložit …
V Brně to byl katecheta Matěj Procházka,
Masarykovi zajímavý zvláště svým vztahem k dělnické otázce; byl totiž
jedením z prvních, kdož se u nás zabývali soustavně otázkou sociální a
dělnickou, převážně ovšem na klerikálních „křesťansko-sociálních základech, avšak s upřímným zájmem o
zlepšení hmotného postavení dělnictva. Od něho také Masaryk poprvé slyší i o
marxismu, odmítavě ovšem, nikoli však nenávistně.“ (Prof. M. Procházka částečně
i používal některé marxistické termíny. –pozn. red.)
Vydalo
nakladatelství Melantrich, Praha 1968, str.37-38.
Radomír Luža,
odpověď na dopis pana Ladislava Hejdánka
Dne 30. dubna 1979
Milý pane Hejdánku,
přečetl jsem si Váš dopis z 10. března
s překvapením, které se brzo změnilo v rozpaky a podivení. Zarazil mě
mimo jiné Váš kazatelský tón, s nímž udílíte známky z národního
charakteru, přičemž zapomínáte, že moralizování není součástí sociálních věd a
tedy také ne historiografie.
V dopise vyjímáte odsun z celkové válečné situace a
aplikujete na takto izolovaný historický jev absolutní morální kategorie. Vaše
výchozí situace Vás vedla k úsudku, že zlí Češi, tento pranárod, se
dopustili v r. 1945 násilí, které přímo vyústilo ve zločiny stalinismu.
Poněvadž působím léta jako profesor moderních evropských dějin na přední
americké univerzitě a byl jsem od počátku účastníkem našeho domácího odboje
proti německým okupantům, nemohu souhlasit s Vaší argumentací. Pokud totiž
nejsou Češi národem vyvoleným, pak se na ně musí vztahovat všeobecné historické
kategorie a nelze jejich dějiny měřit ex post morálními měřítky sedmdesátých
let.
Nacismus zanechal v okupované Evropě krvavou stopu,
která vyvolala ve všech okupovaných zemích v konečném údobí války sérii
reakcí a Československo nebylo výjimkou. Můžeme tedy aplikovat Vaši mono
kauzální tezi na ostatní okupované státy. Mimochodem Vaše teze neobstojí ani
v případě Německa a Rakouska, kde bývalí nacisté po válce představovali
konsolidační element. V Chorvatsku nebylo bestiality, která by nebyla
spáchána v masovém rozsahu. Ale nikoho ani nenapadlo vytvářet teorie
národní viny a poskvrnění. Nenajdete prostě intelektuály, kteří by bez ohledu
na historické skutečnosti by se snažili dokázat, že vlastní národ vyšel
z války morálně méněcenný a s poškozeným charakterem., vnitřně
oslaben a vnějšně zotročen. A Chorvaté měli vedla maršála Tita také fašistu Pavelče! Podobné bude asi
podivení našich polských přátel nad tezí, že by padesátá léta vypadala
podstatně jinak, kdyby polská národní společnost dovedla od osvobození uplatnit
lepší rezistenci vůči nákaze nacionální nenávisti, která byla stejně odporná
jako nenávist německá. Nacismus ale nejde dávat do jedné roviny s reakcí oběti. Pravděpodobnější již by byla teze, že bez
Hitlera by asi nikdy nedošlo k událostem 50. let, ale tam už ti zlí Češi
nemohou hrát úlohu méněcenného národa. Ve Francii bylo po invazi zabito fyzicky
i morálně přes 40 000 osob, z velké části kolaborantů. V národně
osvobozenecké válce v Jugoslávii se likvidovali bez milosti příslušníci
protivného tábora. Pro ně nepředstavitelné krutosti byly rutinou. Byla to ale
partyzánská Jugoslávie, která se postavila proti stalinismu r. 1948. Stejně tak
francouzská resistence úspěšně hájila demokratické zřízení. Nelze tedy spojovat
revoluční násilí u nás se stalinismem, simplifikovat a lacině generalizovat.
Pokud bych sledoval Váš argument do důsledků, pak by národní budoucnost našich
amerických a britských spojenců musela být deformována účastí na masovém
bombardování německého civilního obyvatelstva.. Bojím se ale, že kdybychom měli
více takových kazatelů jako Vy, že by Spojenci pravděpodobně nikdy nemohli vést
válku, natož ji také vyhrát.
Stejně tak nebylo u nás více denunciantů, kolaborantů a celé
té sebranky, která se v prvních poválečných měsících dopouštěla zločinů a
rozkrádala pohraničí. Srovnejme nás jenom s Jugoslávii, Belgií či Francií,
kde desítky tisíců bojovaly na straně nacismu. Francouzská milice byla stejně
tak brutální jako SS a chorvatská Ustaša si v ničem nezadala se speciálními oddíly SS.
Nikoho ale nenapadlo promítat tyto průvodní jevy nacistické války do
poválečných dějin těchto zemí. Přechází meze mého pochopení, proč se musí
někteří naši intelektuálové veřejně bušit do prsou a bičovat!
Ve své podstatě byl odsun konečným bodem nacionalistického
období českoněmeckých styků. Ve třicátých letech u nás nacismus ve formě SdP postupně převzal tradiční formy velkoněmecké ideologie
k.k. ražení. Rozbití československé demokracie a zřízení Protektorátu bylo pro
převážnou většinu sudetských Němců logickým vyústěním dějin styku s českým
národem. Ne náhodou blahopřáli v prosinci 1954 vedoucí představitelé
sudetských organizací bývalému říšskému protektorovi von
Neurathovi u příležitosti jeho propuštění
z vězení jako „jednomu z mužů, kteří se pokoušeli o smířlivost a
vyrovnání“, na něhož se „bude moci vždy vzpomínat v dějinách styku
německého a českého lidu“. Nelze z houně nikdy udělat aksamit. A
v našem případě se debata o kontinuitě či diskontinuitě německých dějin
stala bezpředmětná: oba autoři rozhodnutí A. Hitlera z r. 1940 o asimilaci
a likvidaci českého národa se jmenovali K. von Neurath a K.H.Frank, fakt dobře známý pisatelům
blahopřejných telegramů a oslavných článků. Specificky české trauma o zániku
českého národa, které pronásledovalo předbřeznové buditelské generace, bylo po
r. 1939 sdíleno v českém prostředí, které předem vidělo, že národní
existence by byla v případě německého vítězství ztracena. Podmínky
jazykově a politicky utlačovaného národa, ohlodávaného zatčeními a popravami
tisíců, pochopitelně vedly demokratický odboj k spontánnímu přijetí
myšlenky odsunu. Byly to sociálně demokratické skupiny kolem petičního výboru
„Věrni zůstaneme“, které tento požadavek formulovaly v rámci programu „Za
svobodu“, přijatého ostatními odbojovými organizacemi. Při vytváření tohoto
programu byly nevážnějším podložím vzpomínky na rozbití republiky a demokracie
henleinovci. Frankova politika národní represe a teroru a přihlášení se většiny
sudetoněmeckém skupiny k nacistické politice národnostního útisku,
ponížení a asimilace. V létě 1942 důvěrné zprávy SD popisovaly výmluvně ,
jak heydrichiáda a Lidice byly přijímány „soukmenovci“ se „zadostiučiněním“. Do
rozhodného roku 1945 tak vstupoval národ poučen strašnou historickou
alternativou, že nemůže za žádných okolností připustit možnost národního
vyhlazení. Tvrdá spojenecká politika bezpodmínečné kapitulace a retribuce, pochody smrti, hromadné popravy
a zločiny ustupujících jednotek SS vytvořily atmosféru národní revoluce, která
byla podhoubím pro některé politováníhodné průvodní jevy pokvětnové doby.
V červenci postupimská konference vítězných velmocí rozhodla o odsunu ,
který ve své organizované fázi byl prováděn za plné podpory amerických a
sovětských úřadů. Odsun byl tak součástí politiky Spojenců a důsledkem
hitlerovské agrese.
Od samých počátků vlastní odpovědnost za nacistickou
minulost byla provázena totální indiferencí většiny představitelů sudetských
Němců. „Zářící hvězda sudetského němectví“ univerzitní profesor dr. Herbert Cysarz považoval
v roce 1951 henleinovské hnutí „so volkstreu, wie mencheitgläubig, so universell national wie reell sozial
und konstruktiv europäisch
…“.( „tak národnostně věrné, jak je lidstvo věřící, tak univerzálně nacionální,
jak sociálně a konstruktivně evropské … „ - překlad prof. J. Rychlý) Pan Toni
Berger, který dnes je hlásnou troubou sudetoněmeckého hnutí, nezněl nadějněji
3. listopadu 1978 v dlouhém článku na titulní stránce orgánu hnutí: „Před
60 lety vytvořené Československo bylo dílem lží a legend, produktem hotových
skutečností … které se rozpadlo při první zatěžkávací zkoušce v r. 1938/39
… tento stát nebyl vybojován vlastním úsilím … byl vytvořen … jako francouzský
satelit.“ Ani Hitler, ani Henlein nebo Frank, ale
„marasmus Francie“ zničil republiku, jejíž demokratický systém byl „krycím
nátěrem jak Československa předválečného, tak poválečného.“ Sám mluvčí sudetských
Němců, poslanec dr. W. Becher, si přispíšil
vzpomenout šedesátého výročí republiky: „Jako Němci ze sudetského území bychom
měli dnes připomenout pravdu o událostech, které … 28. října vytvořily základ
lži, jež způsobila milionové utrpení a bídu. Tato lež se nazývá
Československo“. Oba samorostlí ideologové jsou členy předsednictva Společnosti
pro spolupráci s národy Československa, která nedávno za přítomnosti pana
Bergera hostila dva členy Charty, jejímž jste mluvčím. Opravdu trapná to podívaná!
Svým apodiktickým tónem – ač jistě chápu, že rozumíte všemu
lépe, než my, ostatní smrtelníci – kritizujete také právní aspekty odsunu,
retribuce a pojetí tzv. kolektivní viny. Uznáváte ovšem, že nejednou tu nešlo o
čs. zvláštnost, ale přesto dovozujete, že u nás nová právní koncepce přivodila
vznik trhlin a fatální průlom nezákonnosti. Nechávám stranou skutečnost, že rok
1945 vydáváte pohodlně za rok nulový a že tedy exkulpujete nacismus a jeho zločiny. Zrůdnost nacistické politiky a neslýchané
milionové vraždy a zločiny postavily
vítězné mocnosti před praktickou nutnost přijat nové právní zásady. Kdyby tak
neučily, zatížily by svou budoucnost obrovskými břemeny. Chápaly, že je zásadní
rozdíl mezi masovými vrahy a jejich pomahači a oběťmi. Naše zákonodárství
nepřijalo tzv. kolektivní vinu vůči Němcům a výslovně hovořilo o německých
antifašistech. Opakovalo pouze zásady přijaté spojenci – týkaly se SS, NSDAP,
Rodobrany, SdP, Vlajky, Hlinkovy gardy, Svatoplukovy
gardy atd. Přečetl jsem si znovu náš dekret, ale text nečiní rozdílu mezi Čechy
a Němci, jak tvrdíte Vy. Naopak, mnozí Němci byli propuštěni dříve, než Češi.
Je zajímavým dobovým dokladem, že při debatě o retribuci např. Churchill uvažoval o alternativě, že by se prostě hlavní
viníci bez soudu pověsili. Bojím se uvažovat o Vašem morálním rozhořčení, kdyby
podobný názor vyslovil nějaký český politik. To by se asi naše národy proklely
do desátého pokolení. Osobně jsme přesvědčen, že norimberské zákonodárství
stojí na vratkých nohách, ale dobře nevím, jaká byla alternativa. Stejně tak se
mi protivily útoky proti civilnímu obyvatelstvu. Zastával jsem názor, že vítěz
má ukázat velkomyslnost a že jsme měli k smrti odsouzené sudetoněmecké
politiky omilostnit a odsunout.
Pane kolego Hejdánku, nežijeme ve
vzduchoprázdnu a často nejlépe míněné mravní rozhořčení a rádoby absolutní
morální floskule mohou vést k opaku toho, co sledujeme. Nepřišel jsem ven
bořit základy naší republiky. Mně se stejně jako Vám protiví všechno zbytečné
násilí a brutalita. Mám také plné porozumění pro to, že odsun byl pro postižené
krutým neštěstím a přál bych si, aby k němu nikdy nemuselo dojít. Dívám-li
se na poslední dvě století našich dějin z dnešní perspektivy, domnívám se,
že nemáme většího úkolu před sebou, než vytvoření úzkého přátelství
s německým lidem a německou demokracií. Chci věřit, že doba
nacionalistického zášti je pro naše mladé generace natrvalo za námi. Nechci ani
tvrdit, že jsme nedělali chyby v naší německé politice, i když stav našich
aktiv od roku 1780 je daleko vyšší, než se asi domníváte. Ale politika usmíření
a spolupráce předpokládá, že nezapomeneme na nedávno připravovaný úděl a že se
nebudeme dívat na složitý historický proces černobílými brýlemi absolutních
principů, ale že přihlédneme k realitě politického a společenského dění.
Jen tak pomůžeme vytvořit šťastnou budoucnost pro oba naše národy a obhájíme
náš stát.
S pozdravy
Váš Radomír Luža
(Dopis nám poskytl k publikaci doc. PhDr. Luboš Kohout,
CSc, jeden z prvních chartistů. Je součástí jeho
osobního archivu, který obsahuje mimo jiné ještě jeden rozsáhlý sborník Charty
77, jenž dosud nebyl vydán.
I v tomto dopisu máme možnost se dále seznámit s
některými vysloveně protinárodními stanovisky řady chartistů, přepisujících naše dějiny
v proněmeckém duchu, pečujících nejen o uskutečnění potřebných
společenských změn, ale i o pro většinu našeho národa nežádoucí návrat
k stále liberálnějšímu kapitalismu. Řada chartistických plánů, včetně
těch, které veřejnosti vědomě zamlčovali, se naplnila, či naplňuje. I
v Chartě byly však silné skupiny, které tomuto trendu vzdorovaly a dodnes
se proti oživování nesociální minulosti staví. Věděli i oni o utajovaných
věcech? Zřejmě jen o některých. Proti nim zpravidla protestovaly. Některá
jejich kritická stanoviska však nebyla ani v rámci Charty publikována.
Obyčejní lidé o plánech na obnovení kapitalismu dlouho nevěděli. Nechtěli ho,
ale přesto kapitalismus se stále volnějším
trhem máme. S ním i všechny jeho sociální důsledky. Také
nechtěné. Je zákonné ve skrytu obnovovat
něco, co většina lidu nechce? Co to má společného s demokracií,
s právním a sociálním státem? –red.
Tehdy jsme to říci nemohli
Nelhal jsem, ale o mnoha věcech jsem mlčel. Dost jsem tím
trpěl. Právo 18. října 2004. Citujeme z televizního projevu Václava Havla
v prosinci 1989: „Dvacet let tvrdila oficiální propaganda, že jsem
nepřítel socialismu, že chci v naší zemi obnovit kapitalismus, že jsem ve
službách světového imperialismu, od něhož přijímám tučné výslužky, že chci být
majitelem různých podniků. Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte,
protože tu brzy začnou vycházet knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co
si myslím.
Slibuji vám, že funkci
prezidenta vezmu na jedno volební období, ale pak bych se chtěl věnovat práci
dramatika. …Pro mě
není rozhodující, s jakým slovem jsou sociální jistoty spojovány, ale to,
jaké jsou. Já si představuji, že by měly být daleko větší, než jaké poskytovalo
to, co mnozí nazývají socialismus. Za
svůj třetí úkol považuji podporu všeho toho, co povede k lepšímu postavení
dětí, starých lidí, žen, těžce pracujících příslušníků národnostních menšin a
vůbec všech občanů, kteří jsou na tom z jakýchkoliv důvodů hůře než ostatní.
Žádné potraviny či nemocnice nesmí být výsadou mocných, ale musí být nabídnuty
těm, kteří je nejvíce potřebují.
Připravujeme koncept důkladné ekonomické reformy, která
nepřinese sociální stresy, nezaměstnanost, inflaci a jiné problémy, jak se
někteří z vás obávají. Všichni chceme republiku, která bude starostlivě
pečovat o to, aby zmizely všechny ponižující přehrady mezi různými
společenskými vrstvami, republiku, v níž se nebudeme dělit na otroky a
pány. … Jsou lidé, kteří kalí vodu a panikaří, že se bude zdražovat. Dávejte si
na ně pozor! Ptáte se s údivem, jestli bude inflace, jestli bude
zdražování? Mnohokrát tato vláda řekla ve svém programovém prohlášení včetně
dalších dokumentů a ministři na svých tikových konferencí, že jejich úsilím je,
aby přechod od neekonomicky k ekonomice byl pokojný, bez sociálních
aspektů, bez návaznosti nezaměstnanosti, jak to panikáři systematicky šíří, nic
takového nepřipravujeme.
Již nikdy do žádného
paktu nepůjdeme…“. Jaká
je dnes skutečnost, víme. Vývoj prokázal, že pan prezident Havel nemluvil
pravdu, kdežto to, co označoval za výmysly panikářů a kalitelů
vody, se naplňuje. Když televizní moderátor se Havla zeptal, proč vstupujeme do
NATO, když dříve prohlásil, že již nikdy do žádného paktu
nepůjdeme, Havel, jak v tisku jsme si mohli přečíst, odpověděl: „Ale to jsme těm lidem tenkráte přece říci
nemohli!!“
V souvislosti
s uvedeným vzniká otázka, co nám chartisté a lidé s nimi
spolupracujícími nemohli říci do roku 1989 a co nám neřekli a neříkají ještě
dodnes. Co se ještě
postupně dovíme? Co nás čeká? To je ta slibovaná demokracie v praxi?
Můžeme říci: „Děkujeme nechceme, odejděte!“ Ve volbách k tomu máme
příležitost! Využijme ji! Pozn. red.
Neuvěřitelná lehkost myšlení
Eur Ing Dr Bohumil Kobliha
S hrozícími volbami do parlamentu ČR se dostavují
tradiční skupinové, lidové a celonárodní rozpory a hašteření. Přesně to co
vynálezci, inspirátoři (či spíše konspirátoři) parlamentární stranické
demokracie dávno projektovali, a nyní ve všech sdělovacích mediích zveličují a
rozmazávají.
Stokrát jsme na těchto stránkách psali o tom, co je moderní manipulativní
demokracie, a že používá stejných triků jako reklama na texasky či
podprsenky. Inteligentní lidé se plytkostí politického systému otráví a
k volbám vůbec nejdou, a ti, kteří moc nemyslí o ničem, jsou ďábelskými
triky PR (Public Relations) zmanipulováni „novou
třídou“ dle potřeb nadnárodních monopolů. Výsledky podle toho dopadají.
Tisíckrát dopisovatelé, publicisté a autoři upozorňovali, a
celý národ poznal a akceptoval, že „sametová revoluce“ byla bouda na národ a je
to sametový podvod, na kterém se vydovádělo (a vydělalo včetně korupčních
úplatků) nových hořejších deset tisíc ve spolku se zahraničními lumpen-kapitalisty.
O prodejných politických duších mužů a žen, „kam vítr, tam plášť“,
nemluvě.
Tím více udivuje nastávající zcela opravdový, bratrovražedný
boj stran a straniček a jejich kortešů. Jako by se skutečně dalo něco vyhrát a
poctivě dosáhnout. Jako bychom nevěděli, že podvod je lež!
Přátelé mi píší, jak se pracně a dlouho budovaná jednota
národních neparlamentních stran tzv. „silné pětky“ najednou zcela rozpadá jako
domeček z karet. Dokonce se u národních stran zapomíná na národ sám a jeho
nejslavnější syny minulosti, od kterých se můžeme stále učit.
V zajímavém dopise mi dr. Šoler,
kdysi poslanec za Republikánskou stranu, píše, jak se snažil prosadit u Národní
strany akci „K poctivému novinářství“ v rámci programů k výročí 150. let
od odchodu Karla Havlíčka Borovského. Byl hrubě odmítnut, že prý Havlíček byl
liberál.
Ne, už by nás nic nemělo překvapit! Ani to, že jeden
z největších našich národních buditelských novinářů, skutečný budovatel
národa a tedy národovec, je hozen do koše.
Dědictví více jak padesátileté destrukce myšlení komunisty,
a nynější lumpen-kapitalistické zpitvořování všeho
poctivého nemůže nemít důsledky.
V případě národních stran ale přece jen zaráží, že i
lidé, kteří mají akademické tituly se neváhají ohánět „nacionalismem“ . Vrhnou se do politiky hlava nehlava, a neobtěžují
se ani zamyslet jakými pojmy hodlají operovat. Neznají vůbec negativní a apriorní
význam tohoto slova. Neznají historii NSDAP a odsouzeníhodný nacionalismus
Němců -nacistů?
Rovněž nás může udivovat staromilecká projekce národních
stran, která by pravděpodobně urážela svým fangličkářstvím a vyvanulým pathosem patrně i samotného Havlíčka před těmi
sto padesáti léty. On totiž již tehdy proti němu brojil.
Po informacích, že ta a ta národní strana odněkud obdržela
dotaci deseti milionů korun, na mne mnohé to „národovectví“ dělá dojem, že ho
někdo chce uchvátit s tím, aby poctivé vlastenecké myšlenky a skutečné
potřeby národa znehodnotil, pošpinil a zničil. Je to obdoba privatizace. Stejně
jako se zakoupením našich národních továren a státních podniků cizinci, jen
s cílem nechat je padnout a zlikvidovat. Tak jednou ranou odstranit vážnou
konkurenci a získat pro sebe trhy. Podobnost je každopádně až příliš nápadná.
Pozoruhodně bez mrknutí oka jsme přijali také „pravidlo“, že
na stranickou a parlamentní činnost politických stran připlácí stát! Proč má
být politická strana (která straní nějaké ideji, se kterou já nemusím vůbec
souhlasit!) placena z peněz, o které mne stát obere na daních???
Do jakých monstrosních systémů jsme se to nechali dostrkat?
Mluvíme-li o financování, je správné přece jen to, aby
činnost politických stran (chceme-li v téhle hře ještě chvíli pokračovat)
byla dotována pouze z příspěvků svých členů. Jakékoliv dosazování
státem a milionáři bůhví odkud je
nepřípustné. Nemůžeme si řízení našich záležitostí nechat uchvacovat lidmi,
kteří mají jen vagony peněz a zájem vyplundrovat a zničit náš národ!
Poznali jsme zde na západě, i v takovém bývalém impériu
jako je Spojené království, že si „peněžními dotacemi“ stranám kupují
soukromníci materiální vliv, pozice, pocty a dokonce lordské tituly.
Slyším námitky, že by pak ty strany nemohly existovat, že by
se peníze na jejich činnost nesešly …
Ovšem! Ano a správně!!!
To by jen potvrdilo, že o strany občané už dávno ztratili zájem a přestali
věřit tzv. parlamentární demokracii. Že už dávno poznali, že politické
strany jsou jen vzájemně se podporující gangy, které strhávají na sebe moc, a
tedy vliv a žoky peněz. Zároveň by nás to dovedlo ke správnosti přímé
demokracie, jak už dlouho někteří (např. ing. Bělohoubek
ve Svobodných novinách) bubnují.
S nadcházejícími volbami také slyším o „nových“
volebních programech. Jsou opravdu nové? Nesoudím, spíše jsou po desetiletí
opisované jeden od druhého. To překvapí, poněvadž za opisování se v našich
učilištích, od obecné výše, bývalo poškole. Jsou
volební sliby, co nám nabízejí reálné? Pamatujme na české přísloví: Sliby
chyby!
Co by mohlo všechny strany, kterým se dosud nepodařilo
dostat se do parlamentu udělat? Spojit se pod minimálním volebním programem, a
to:
A) vyhlásit jako svůj volební cíl volební reformu směrem k přímé
demokracii;
B) vyhlásit výstup z NATO, a nezúčastnit se žádných
vojenských paktů;
C) vyhlásit a vyžadovat neutralismus,
s cílem dosáhnout Neutrality.
To je minimální program národní záchrany. A to by se
ušetřilo peněz! Musíme se už konečně dostat z neuvěřitelného lehkého
myšlení, do kterého nás zavedl náš zcela nedůstojný optimismus v „nové“
politické vůdce, a víra v dobročinného, bohatého strýčka z Ameriky,
který všechno zatáhne.
Je až neuvěřitelné, že
inteligentní národ dosud po sedmnácti
letech od sametového poblouznění je stále okouzlen Zlatým teletem a
dosud si nevšimnul, že z něj vyrostla jen Železná kráva. Proč?
Londýn, 1. března 2006
Nikoliv úděl, ale poselství
(Výňatek
z článku)
Křesťanství, které by chtělo
konzervovat, přestává být křesťanstvím. Ježíš přece přišel a vystoupil jasně
s tím, že je třeba současnou situaci radikálně změnit, jak u jednotlivců,
tak i u celé společnosti. Nemáme tedy jako křesťané úděl něco konzervovat, ale
poslání všechno změnit k lepšímu. Všechno – nikoli jen způsob ekonomiky. Pokušení, kterému dnes podléháme,
spočívá v tom, že si mnozí myslí: změníme-li způsob ekonomiky, změní se i
náš celý život. Ale to je dávno vyvrácený omyl! Takhle ztroskotal „státní“
kapitalismus a takhle směřuje ke ztroskotání i „klasický“ kapitalismus. Všechny
papežské sociální encykliky na to jasně poukazují.
Chce-li tedy KDU-ČSL zachovat svou autenticky křesťanskou
tvář, musí včas (a to hned) změnit svůj sociálně politický program. … Křesťanství není a nikdy nemůže být
„pravicové“, ale vždy v centru života a dění. Ježíš vždy stál na
straně (tedy: STRANIL, BYL STRANICKÝ,
CHCEME-LI) chudých, odstavených, zklamaných podvody těch, kteří mají moc …JEŽÍŠ
BYL TEDY VE SVÉ DOBĚ NÁBOŽENSKÝM, SOCIÁLNÍM I POLITICKÝM DISIDENTEM. To
znamená: nebyl proti světské moci, ale proti jejímu zneužívání: moc je
k tomu, aby sloužila a jen službou všem lze vládnout. Pokud to vladaři
neumějí, musí odejít!
Va
Prof. ThDr. K. Derksen, prezident
EMFEK, :
„Křesťanská politika je
politika sociální, je politika levicová. Křesťanská politika nemůže být
pravicová, pak je to politika křesťansko asociální.“ (l995)
Z encykliky Jana
Pavla I., Centesimus annus:
„Bůh daroval zemi
celému lidskému pokolení, aby dávala obživu všem jeho členům, aniž by někoho
vylučoval nebo zvýhodňoval. …Masy lidí stále ještě žijí ve velké
materiální a morální bídě… Hrozí
nebezpečí, že se rozšíří radikální kapitalistická ideologie, která odmítá se o
těchto problémech byť i jen zmiňovat, protože se domnívá, že každý pokus
vypořádat se s nimi je předem odsouzen k nezdaru, a ve slepé víře
přenechá jejich řešení volnému rozvoji tržních sil.“
Skutečně zem dává obživu celému lidskému pokolení bez
vylučování nebo zvýhodňování? Nezapomeňme na
obrovskou bídu, pro nás těžko představitelnou, v rozvojových zemích,
která zabijí desítky tisíc lidí denně!
Zauvažujme přesto o sociální situaci v České republice. Jen nedávný
článek „Více než čtvrtina lidí žije od výplaty k výplatě“ obsahuje řadu
údajů, které svědčí, že nůžky sociální nerovnosti se stále více rozevírají i u
nás. Zmíněná čtvrtina „nemá vůbec žádné úspory a finanční rezervy… Pro více než
polovinu dospělé populace je hlavní starostí, jak mít vyšší mzdu a kde ušetřit…
Milionářů, jejichž hodnota majetku je vyšší než milion
dolarů (bez započítání cen nemovitostí), je v Česku podle servru Měšec.cz okolo jedenácti
tisíc. Ročně přibývá v ČR zhruba tisíc milionářů, což je po Španělsku
druhé nejrychlejší tempo nárůstu bohatých lidí v té které zemi. Celkem je
na světě asi 7,7 milionů lidí, kteří vlastní majetek vyšší než milion dolarů
(bez cen nemovitostí). Právo,14. března 2006.
Vzpomeňme ještě asi 40 000 bezdomovců, nezaměstnaných,
dvou třetin zaměstnanců, kteří nedosáhnou na průměrný příjem, na život
starodůchodců, neúplných rodin. Dovedeme se alespoň na chvíli vžít do jejich
situace, někdy již dlouhodobé? Pokud ano, uvažme, co můžeme pro sociální
spravedlnost dělat? Ne jen o ní mluvit, psát, ale také ve volbách křesťanskou
sociální doktrínu podpořit alespoň svým hlasem. I když bychom byli pesimisty,
pokud jde o stranicko-politický systém a budoucnost zastupitelské demokracie,
či demokracie vůbec, nezbývá nám než připustit, že vždy je možné, a někdy
dokonce krajně potřebné, volit mezi špatným a ještě horším. Nejhorším však
vůbec je ztratit důvěru v to, že
můžeme vůbec něco změnit k lepšímu a
rezignovat. Pokud to sami nevzdáme, neprohráli jsme!
Dr. V. Beneš
Slobodan Miloševič:
„ Protože tři akty
obžaloby, které se mne týkají a byly vydány potom, co 19 členských zemí NATO
spáchalo otevřenou agresi proti tomu, co zbylo z bývalé Jugoslávie, Srbsku
a Černé Hoře, s použitím zakázané výzbroje, obnovením tyranie pomocí
špičkových technologií.
Je možné si představit větší cynismus?
Obviňovaci akt „Chorvatsko“ se artikuluje na etnickou čistku a
na údajnou sladěnou kriminální činnost, která byla zahájena před 1. srpnem 1991
a trvala až do roku 1992. Musím říci, že je třeba nekonečné nestydatosti a
odvahy k uvedení také lži na papír. Jak víme, tato perioda byla
poznamenána masovými zločiny proti Srbům a prvním velikým exodem nějakých
150 000 Srbů z Chorvatska.
Obviňovací akt
„Kosovo“ byl vydán,
cituji: ´pro vyhnání velké části albánské populace z Kosova.´ Viděli jste
tedy. Co bylo napsáno v Clarkově knize. A
uvidíte ještě mnoho věcí, ještě jiných, zajímavějších. Protože nemůžete citovat
název žádné vesnice, odkud byl někdo vyhnán, protože Kosovo bylo pod kontrolou
státních institucí srbského státu. Mám dokonce dojem, že nesledujete ani
oficiální prohlášení …
Patrick Robinson: pane Miloševiči,
ukončete svůj projev do tří minut.
Slobodan Miloševič:
Budu se snažit.
Jestli ne do tří, aspoň do čtyř. Ne více. Musím přeskočit mnoho věcí …
Tedy nesledujete ani oficiální prohlášení představitelů
Spojených států a NATO, kteří dnes říkají zcela otevřeně, že operace zaměřené
na Kosovo byly nezbytné k tomu, aby umožnily NATO rozšířit činnost za
hranice vytrasované v zakládající smlouvě aliance…
Obviňovací akt
´Bosna-Hercegovina´´,
ten byl vydán pro genocidu-genocidu, podtrhuji – proti Muslimům a Chorvatům
v Bosně a Hercegovině.
Hle, ještě další nestoudnost bez hranic, protože je známo,
že Bělehrad byl v té době jediným hlavním městem, kde byla uplatňována
ucelená politika národní rovnosti, díky, které tam nebylo diskriminaci ani
zločinů v té míře, že Srbsko bylo jedinou oblastí, jejíž etnická struktura
byla v tomto desetiletí zachována.
Jsem si vědom, pánové, že je marné hledat logiku
v narafičeném procesu. Historie zná podobné případy – například proces Dreyfus nebo Dimitrov, spojený
s požárem Reichstagu – ale tento proces je
všechny přesahuje rozsahem tragických důsledků.
Nechci říkat nic,co by se dotklo osob, ale budu mluvit o
tragických důsledcích pro celý svět. Byla zničena budova všeobecného práva. A
to na úrovni, která znamená zhroucení civilizace.
Naštěstí byli v minulosti spisovatelé a čestní mužové,
kteří do historie vryli pravdu, aby příští generace pociťovaly stud a
neopakovaly stejné omyly. Jsem přesvědčen, že se to bude znovu opakovat.
V pravdivé historii nynější soby, vaše spravedlnost ad hoc tam bude figurovat jako ilustrace monstrózních jevů
nastalých na přelomu dvou tisíciletí.
A vy si, pánové, nemůžete představit jaké je to privilegium,
i v podmínkách, které jste mi vnutili, mít pravdu a spravedlnost za
spojence.
Vy si to, o tom jsem přesvědčen, ani neumíte představit.
Děkuji Vám, pane Robinsone. Neměl jsem , naneštěstí,
příležitost uvést všechno, co jsem chtěl, ale myslím, že k tomu budu mít ještě příležitost.
Jedině, kdybyste mi
v tom zabránili jinými prostředky.
(Z integrálního textu projevu před „Mezinárodním trestním
tribunálem“ v Haagu, předneseného S. Miloševičem
ve dnech 31.8. a 1.9. 2004. Z francouzštiny přeložil J. Řezníček. Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR Klubu českého pohraničí
v Praze 10, březen 2005)
Pozn. red: Dle
našeho názoru bylo exprezidentovi Jugoslávie, Slobodami Miloševičovi,
zabráněno jinými prostředky, o kterých se
výše zmiňoval. Naše sdělovací prostředky o průběhu soudního jednání
v Haagu nepřinesly dostatek informací. Vydali jsme pět brožurek, které se
týkají, v rozsahu cca 100 stránek, přímého průběhu soudního jednání, i
výslechů a výpovědí konkrétních svědků. Domníváme se, že obžaloba nebyla
schopna dokázat S. Miloševičovi zločiny, z kterých ho obžalovala. Zřejmě
proto, že ani neexistovaly.
Hrozí zrušení další
lužickosrbské školy
v Pančicích - Kukowě, jediné školy v Sasku s mezinárodně
sledovaným dvojjazyčným projektem. Ve škole, nesoucí jméno nejvýznamnějšího
srbského národního pracovníka Čišinského, byla
zrušena srbská 5. a 7. třída s tím, že od roku 2007 bude i škola zrušena.
Toto osudové rozhodnutí z loňského 27. května vyvolalo bouři protestů, a
to jak od vedení obce, tak od Rady pro srbské záležitosti Saska, ale i Domoviny
a Srbského školského společenství. Ze strany ministerstva zůstaly protesty
nevyslyšeny.
Stejně tak ale po převzetí školy Kamjenskim
okresem od 1.1.2003 odhlasoval i okres zrušení této jediné celkově srbské školy
na tomto okresu. Při tom však soud
v Budyšíně již v případě školy v Radworu vydal rozhodnutí, že je nutné zabránit všem únikům,
které by vedly ke snížení lužickosrbsky se učících dětí a rozhodl tak pro
zachování radworské školy. Obdobný negativní případ
nastal v Pančicích – Kukowě
tím, že z celkem 19 dětí již 4 děti přešly na školu v Halštrowě, kde se srbština již nevyučuje. Je vážná obava,
že tento trend zesílí po zrušení školy v r. 2007.
Při tom škola Čišinského je
průkopníkem dvojjazyčného vzdělávání v celé Lužici. V letech 2000 – 2003 se zde společně se
základními školami národnostních menšin z Rakouska a Maďarska realizoval projekt EU: „Život v dvojjazyčných
zemích“. Letošní 7. ročník, který se nesmí ve škole zřídit, je první
dvojjazyčné vyučování v Sasku. Veškerá práce kolektivu srbských a
německých rodičů se tím zcela znehodnocuje.
Zkušenosti rodičů a dětí dokázaly, že se poměr mezi srbskými
a německými žáky pozitivně vyvíjel, že se zlepšila kvalita výuky a vyjadřovací
schopnosti dětí. Definitivní zrušení vyšších ročníků by zcela znehodnotilo
celkové úsilí i akce Witaj
a 2 plus.
Dopis iniciativní skupiny rodičů a přátel školy
s těmito problémy seznámil ministerstvo kultury a nadřízené složky i o
zlepšujícím se trendu populace, kdy současných 268 žáků se srbskou výukou na Kamjenskem okrese se zvýší u dětí narozených v letech
1999-2005 na 423 školáků.
V dnešní době, kdy ve sjednocované Evropě se propaguje
znalost 2-3 jazyků, je toto rozhodnutí Kamjenského
okresu nepochopitelné.
Podpořme také spravedlivý boj našich slovanských bratří.
František Truxa
K česko-srbským
vztahům
Do povědomí české společnosti se problematika srbských dějin
dostala v širším měřítku v 17. století. V letech 1661-1664 ve
válce s Turky. Vezír Achmat Köprilli
dobyl Nové Zámky a Nitru. Turecké oddíly se dostaly až do předpolí
Olomouce Brna. Ve vojsku habsburské
monarchie byli také čeští vojáci i šlechtici v důstojnických hodnostech a
zaznamenali, že v tureckých jednotkách v podřízených službách vozků a
nosičů byli lidé, kterým některá slova rozuměli Češi, ale ne již Němci a
Maďaři. Také druhá válka turecká (1683-1699), kdy vezír Kara
Mustafa oblehl Vídeň, chráněnou také Zdeňkem Kuplířem
ze Sulevic, potvrdila poznatky, že mezi Turky jsou
příslušníci jihoslovanských kmenů. Důstojníci
českého původu některé z nich vyslýchali a zjistili, že jsou z okolí
Bělehradu. V roce 1690 turecká armáda stabilizovala své postavení, ovládla
krajinu a na 80 000 pravoslavných Srbů muselo opustit svou vlast a usadili
se mezi Sávou a Drávou a to již byla informace, o které se mluvilo
nejen v aristokratických kruzích, ale i v královských a poddanských
městech. Podivení působilo zjištění, že česká řeč je příbuzná jazyku srbskému.
Zprávy o válce s Turky z let 1716-1718 byly již hojnější, zájem budilo sdělení, že
Turci byla poraženi u Bělehradu. Zájem o jihoslovanskou část Balkánu byl již
v Čechách a na Moravě trvalý, vždyť značná část habsburské armády se
skládala z útvarů pocházejících z českých zemí.
Také finanční náklady na války turecké byly značné a proto
zájem o turecké výboje byl neutichající. Války s Tureckem měly ještě jeden
důsledek, značná část české nižší šlechty, realizující kariéru ve vojenských
službách, na balkánském bojišti padla.
Obdobně jako část srbské šlechty
má nenahraditelné ztráty v boji proti tureckému útlaku v řadě
protitureckých povstání. Určité povědomí o tom česká veřejnost měla a Srbové
byli populární, neboť bojovali proti Turkům, s kterými se utkávali i čeští
vojáci. Když rakouský vojevůdce Laudon, skotského původu, dobyl v r. 1789
Bělehrad, bylo to v Čechách
slaveno. Ještě větší zájem poutala srbská otázka v 18. století, kdy
do tzv. Vojenské hranice přešli vedle Němců, Maďarů, Chorvatů, Slováků, Srbů
také Češi. Jejich střediskem byl Daruvar a okolní
vesnice. Odhaduje se, že na rozmezí mezi Srbskem, Chorvatskem a Maďarskem se
usadilo více než 40 000 Čechů a ti pochopitelně udržovali kulturní a jiné
styky s českou domovinou a původní vlastí. Posílali i informace o jižních
Slovanech.
Mezi českou inteligencí 19. století, nejčastěji mezi
historiky a zeměpisci, v řadách učitelů a studentů , se stal obecně
uznávaný geopolitický poznatek, že mimo Ruska všechny slovanské národy jsou
vystaveny cizímu útlaku a cizí nadvládě, německé, rakouské, maďarské, turecké a
jediní Rusové mají svůj stát, dokonce ve velmocenském postavení a mělo by tedy
být jejich povinností, aby pomohli porobeným slovanským národům. V tomto
poznání měla základ i myšlenka na všeslovanskou solidaritu. Po vzniku
pangermánského hnutí vznikl další společný nepřítel Slovanů. Slovanské národy
ohrožovala agresivní první světová válka, imperialistické záměry a činy Německa
a Rakousko-Uherska. Ještě větší nebezpečí s genocidními
záměry hrozilo z nacistické diktatury. Sympatie Čechů k Srbům
vyrostly také z toho, že ve svých dějinách museli čelit v různé době
a v různé intenzitě společné nepřátelské síle, ať šlo o turecké války,
habsburský útisk, německou germanizaci, vždyť na pruském vojenském učilišti se
vykládala strategická poučka, že na východ od Berlína a Vídně nemá být žádný
silný stát, ale jen státy malé, slabé, které by byly závislé na německé moci. A
pokud by takové státy měly vzniknout, je nutno je v zárodku likvidovat,
třeba i formou preventivní války. Stačí jen vzpomenout, že útok na Srbsko
v roce 1914 byl i z Berlína podporován, aby v Srbsku nevzniklo
politickomocenské centrum, které by mohlo v budoucnosti sjednotit
jihoslovanské Slovany. A zde jen drobná poznámka z mezinárodního práva.
Účastníci atentátu v Sarajevu byli z řad jihoslovanských obyvatel
Bosny a Hercegoviny, ale všichni byli státními občany Rakouska-Uherska a navíc
byli v moci rakouské justice, válka z tohoto důvodu nebyla nutná.
Problematickým se stal požadavek Vídně, aby vyšetřování mohla provádět rakouská
policie za vojenské asistence armády na území suverénního Srbska. Neměla
americká diplomacie obdobný požadavek, aby při řešení Kosova bylo Spojeným
státům podrobeno celé Srbsko? …
Srbsko-česká a česko-srbská solidarita a vzájemné porozumění
má již své tradice. A v každé živé a pulzující tradici jsou
v zhuštěné podobě zkušenosti našich předků, předchozích generací.
V srbském historickém povědomí se nezapomíná, v době balkánských
válek, v boji proto tureckým agresorům, přišlo Srbům na pomoc 20 českých
lékařů a obráceně Češi nezapomínali, jak vlídně je přijala srbská armáda i
veřejnost, když utíkali z rakousko-uherské armády. T. G. Masaryk zahajoval
diplomatický zápas za Československo se srbským pasem. Do řad srbské a
černohorské armády vstoupilo více než 2 000 Čechů. Hrdina slovenského národa
M.R. Štefánik
létal nějaký čas jako vojenský pilot na srbské frontě. Češi
v koloně ustupujících Srbů v albánských horách byli předmětem teroru
ze strany Albánců, kteří je vraždili, stejně surově jako srbské uprchlíky. ..
Na české straně se stále pamatuje podpora srbského národa
Československu v době mnichovského diktátu a mnohatisícové přihlášky
dobrovolníků, ochotných bojovat v řadách československé armády v roce
1938 …
Celkem bojovalo v jugoslávském hnutí odporu na
7 500 Čechů a Slováků , v boji padlo 2 000 bojovníků.
V těchto bojích se jen znova upevnila československo-jihoslovanská
solidarita.
Prof. PhDr. Jiří Frajdl,
CSc.
Tak o majetek jim
nejde?
Z dopisu J. Birkeho, ředitele Sekce kabinetu předsedy vlády, ing. P. Rejfovi, CSc.:„…Jistě víte, že Evropský soud pro lidská práva ve
Štrasburku (dále jen „Soud“) odmítl dne 13. prosince 2005 stížnost devadesáti
sudetských Němců, kteří si stěžovali na konfiskaci svého majetku nebo majetku
svých předků na základě dekretů prezidenta republiky z roku 1945. Stěžovatelé
napadali především tu skutečnost, že Česká republika neuznala hluboké bezpráví
způsobené konfiskacemi a neposkytla náhradu za zabavený majetek.
Soud se ve svém rozhodnutí zabýval zejména otázkou, zda
stěžovatelé vyčerpali prostředky nápravy, které měli k dispozici
v České republice, a zda je stížnost vůbec slučitelná s Evropskou
úmluvou o lidských právech. Soud poznamenal, že žádný ze stěžovatelů nevznesl
restituční nároky a neobrátil se na Ústavní soud v případě neúspěchu
v řízení před správními orgány a obecnými soudy. Stěžovatelé ostatně samo
kritizovali komplexní a doposud ne zcela ustálený charakter rozhodovací praxe
českých soudů, pročež by ani Soud nemohl předjímat výsledek případných
vnitrostátních žalob a ústavních stížností.
Vedle toho však Soud konstatoval, že námitky stěžovatelů
opírající se o porušení práva pokojně užívat majetek a přestoupení zákazu
diskriminace jsou neslučitelné s Úmluvou. Stěžovatelé nebo jejich předkové
totiž o vlastnictví přišli konfiskací po druhé světové válce, tedy dlouho před
tím, než Úmluva a její protokoly vstoupily v platnost pro Českou
republiku, a Úmluva samotná nezaručuje právo (znovu) nabýt vlastnictví…
Soud v tomto svém rozhodnutí vycházel ze své konstantní
judikatury s předvídatelnými důsledky pro daný případ. Proto ani nebyla
žalovaná česká vláda žádána o stanovisko ke stížnosti. Z uvedeného
vyplývá, že sudetští Němci se nemohou odvolávat při svých nárocích na Evropskou
úmluvu o lidských právech.“
O čem přednostně psát?
„…Pro vymezení role intelektuála na Západě připomenul Chomsky obdivované disidenty v zemích východního
bloku. ´Pokud sovětský intelektuál říkal pravdu o amerických zločinech, bylo to
v pořádku, ale nijak jsme jej za to nechválili. … Sovětské zločiny
v Polsku a Československu se zdaleka nepřiblížily zločinům USA ve Střední
Americe, abych uvedl zjevnou paralelu, ale mravní povinnost ruského
intelektuála bylo soustředit se na sovětské zločiny, i kdyby opomněl daleko
horší zločiny, které se odehrávaly mimo dosah ruské moci… Intelektuálové (a
vůbec občané) jsou primárně povinni všímat si zločinů, které spáchaly jejich
vlády, které jsou páchány i jejich jménem. Co bychom si pomysleli o Solženicynovi, kdyby plamenně řečnil proti válce ve
Vietnamu a mlčel o Gulagu?´
Co si dnes myslet o lidech, kteří volají po přehlížení
zločinů páchaných největším českým spojencem v NATO a po tom, abychom se
místo nich raději věnovali zločinům páchaných oficiálními nepřáteli!“ (Britské
listy,O. Slačálek: O čem přednostně psát?,
24.2.2006)
Projde energetické
společnosti vydřidušství?
„Britská energetická firma Centrica,
která vlastní někdejší státní plynárnu British Gas, oznámila ve čtvrtek, že jí radikálně stouply zisky.
Rozhodla se zvýšit dividendy vyplácené akcionářům o 22 procent, a to přesně
šest dní poté, co sdělila svým zákazníkům v domácnostech, že jim zvyšuje
ceny právě o těchto 22 procent..“ ( BL, 24.2.06)
Válka a mír
v době boje proti globálnímu terorismu
Doc. PhDr. Jan
Eichler, CSc., výzkumný pracovník Ústavu mezinárodních vztahů, přinášíme
několik vět z jeho přednášky, přednesených na Konferenci levicové jednoty,
25.2.06:
„…Zažili jsme období strachu, že studená válka by mohla
přerůst do války otevřené. O to větší byla naše úleva, když tato válka
skončila. Rušily se celé kategorie zbraní, zavírala se kasárna a prudce se
snižovaly vojenské výdaje. Netrvalo však dlouho a válka se vrátila.
Nejprve to byla tzv. první irácká válka. Byla ale legální,
tzn. Měla mandát RB OSN. Byla i legitimní – jejím hlavním smyslem bylo
potrestat agresi. Pak ale přišla první velmi problematická válka – letecké
údery proti srbsko-černohorské Jugoslávii. Ta už byla nelegální, neměla mandát
RB OSN. Přesto jsme o ní slyšeli nezapomenutelný výrok - ´humanitární
bombardování.´
A pak přišlo 11.9. 2001. Bezesporu krutý a cynický
teroristický zločin. Byl také po právu tvrdě odsouzen i v řadě rezolucí RB
OSN. Na základě toho prošla i rezoluce schvalující údery na Afghánistán.
Jenomže tím věc neskončila – v Bílém domě padlo rozhodnutí o dalším úderu,
tentokrát proti Iráku. Válka však byla jednoznačně nelegální – neměla mandát RB
OSN. A přesto dostala tak vzletný název: Irácká svoboda.
Kdo by nešel bojovat za svobodu, kdo by se nešel mstít za
nevinné mrtvé z 11.9.2001. … Válka byla také nelegitimní – vůbec se
nepotvrdily důvody, pro které byla rozpoutána. Proti této válce se od počátku
postavily čtyři členské státy NATO – Francie, Belgie, SRN a Lucembursko.
Ministerstvo obrany USA jim dalo lichotivý název ´banda čtyř´.
Válku proti terorismu vyhlásil G.W. Bush,
přestože dobře věděl, že terorismus je nepřímou strategií, to mu však nebránilo
vyhlásit přímou, nadto vojenskou odpověď. Ta je dnes považována za strategickou
chybu…
Francis Fukuyama:´G.W.
Bush… svým postupem vyprovokoval přesně to, čemu se
chtěl vyhnout.´…
Na další paradox upozornil dokument zvláštní pracovní
skupiny ministerstva obrany USA z roku 2005. V něm se otevřeně uvádí,
že ´přímá americká intervence v muslimském světě paradoxně posílila
radikální islamisty …
Boj proti terorismu je zároveň bojem proti válce…
Z výše uvedeného můžeme vyvodit nejnaléhavější úkoly
pro nejbližší měsíce a léta:
Nepřipustit žádnou další bojovou akci bez mandátu RB OSN ,
stavět se proti účasti evropských zemí v bojových akcí, které nemají
zmocnění, šířit a podporovat základní myšlenky dokumentů OSN.
Íránská ropná burza
hrozí
(Výňatky z článku ve
Zvědavci z 14.3..06)
Státy získávají finanční prostředky formou zdanění svých
občanů. Impéria… získávají prostředky formou zdanění občanů podřízených států…
Ve 20. století se Americe poprvé v historii podařilo zdanit
zbytek světa a přinutit jej platit nepřímo – totiž formou vlastní inflace…
V roce 1972/73 uzavřely Spojené státy pevně ukotvenou
smlouvu s režimem Saudské Arábie. Slíbili, že se postarají, aby vládnoucí
režim zůstal u kormidla moci. Ten na oplátku bude přijímat za svou naftu platby
v dolarech. Zbytek zemí následoval příkladu Saudské Arábie. A protože
zbytek světa také nakupoval od OPECu naftu, měl
najednou důvod shromažďovat a zvyšovat své dolarové rezervy. Svět potřeboval
stále více nafty a její cena byla stále vyšší, proto bylo třeba mít více a více
dolarů. … Vznikly petrodolary.
Z pohledu ekonoma
to byla tedy měna krytá naftou. Dokud bude dolar jediným platidlem za
naftu, bude americkému impériu umožněno tisknout další peníze a nakupovat dále
na dluh od zbytku světa…
První vládce, který se odvážil otevřeně postavit Americe a
požadovat platbu za naftu v eurech, byl v r. 2000 Saddam
Hussain. … Američanům bylo jasné, že chlapa je třeba potrestat. … Šlo o
zachování amerického impéria. S. Hussein měl být
exemplárně potrestán, aby to odradilo případné následovníky. … To byla americká
výzva světu. … Do dvou měsíců po obsazení zrušil Irák své euro konto a začal
opět přijímat platby za naftu v dolarech.
Irán také hodlá přijímat eura za svou naftu. Bylo by to
lepší i pro Evropu. Rusové mají rovněž zájem přejít na eura. Amerika to však
Iráku nedaruje. Jaké zbraně použije? Její armáda je napjatá k prasknutí.
Spekuluje se i o možnostech použití jaderných zbraní, příp. i Izraelem.
Irán má však strategické smlouvy s Indií, Čínou, Ruskem
v tzv. Šanghajské kooperativní skupině. Východisko vidí článek v nové měně podložené zlatem.
P.C. Roberts: Chystá se další jedenácté září?
Bush přes klesající popularitu přesvědčit
Američany, že jejich největším nepřítelem je Írán, připraveným napadnout USA. Bush a jeho klika vytvořili vážnou roztržku s Íránem
kvůli jeho energetickému jadernému programu. A též blokuje její mírové řešení.
Očekává, že RB OSN přijme sankce vůči Íránu. „Je jasné, že Bush
je rozhodnut napadnout Írán a že využije každý prostředek vyvolání války. …
Čtenáři, kteří mají schopnost odhadnout věci příští, mi píší, že se zopakuje
další 11. září. Tentokrát proto, aby se připravila půda pro jaderný útok na
Írán. Někteří říkají, že Bush sám nebo Izrael
vyprovokuje útok na USA…Jeden z vysoce zneklidňujících scénářů, které mi
poslaly čtenáři, říká, že by
v blízkosti některého amerického přístavu mohla na některé lodi vybuchnout
jaderná bomba. …následná hysterie strachu by byla za pomoci sdělovacích
prostředků maximalizována.“ (Autor článku byl blízký Reaganově vládě)
Jádro
pudla landsmanšaftu
PhDr. Pavel Macháček
Adolf Hitler stál při zakládání sudetoněmeckého landasmanšaftu (SL) u kořenů zasazovaného stromku,
symbolicky představujícího tuto organizaci. Jeho dnešní košatá koruna nezapře
svého kmotra. Ideovou náplň mu dali důstojníci SS. Sdružení v jedné
z jeho organizací –Witikobundu.
Takovou tvář českých Němců vídáme už šest desetiletí.
Čeští Němci byli nástrojem Habsburků při potlačování Čechů
celá staletí. Po vzniku Československa v roce 1918 se snažili svoji moc
udržet, přestože se v té době zásadně změnily mezinárodní vztahy porážkou
Německa a Rakousko-Uherska a vznikem SSSR. Představitelé českých Němců odmítli
nabídky českých politiků, aby společně stanovili cestu obnoveného státu. Ten
dostal do vínku občanský princip velkých svobod pro všechny obyvatele, přestože
naši Němci chtěli obnovit etnický princip, který jim Čechy staletí umožňoval
ovládat. Jenže to ve změněném světě nebylo možné.
Cesta k nové válce
Snaha po germanizaci Čechů se táhla mnohými staletími.
Palacký to vyjádřil lakonicky: jde o staletí stýkání a potýkání Němců a Čechů. Jenže při tom převažovalo
celou tu dobu snaha Němců o likvidaci českého národa. Čeští Němci, kterým dal
ve 30. letech Hitler společný název „sudetští“ tehdy postavili tuto starou ideu
na první místo a jejich ideologové ji dodnes neopustili, i když je dnešní
realita naprosto jiná.
Začátek 2. světové války jim šel na ruku. Teroristické
zahájení a vedení války přineslo 50 milionů lidských obětí. A nebýt Rudé
armády, která porazila na východní frontě skoro dokonalou německou
šestimilionovou armádu, Hitlerem skoro celá v r. 1941 obsazená Evropa by
dnes už desetiletí byla nacistická. Tím by se splnil i jeden z Hitlerových
dílčích cílů: poválečná likvidace českého národa!
Sudetští Němci (SN) Hitlerovi vydatně pomáhali. Jenže
vítězní Spojenci vyhlásili řadu opatření, která měla Němcům znemožnit zahájení
2. světové války. Jednou z nich byl i odsun SN.
Přes totální porážku
se Německo brzy snažilo politicky zahladit ideovou i vojenskou pohromu a
útočilo na všech frontách. Za neplatné Němci prohlašují usnesení Postupimské
konference, prý proto, že nebyli jejími účastníky. Cudně zakrývají, že to byla
konference vítězů o budoucnosti Německa, proto diktovala podmínky. Bombardování civilních cílů, tj.
obyvatel, označují jako genocidu, přestože oni začali bombardovat města ve
Francii a ve Velké Británii. Odsun Němců prý byl také genocidou, přestože
jejich cílem nebyla smrt, jak to organizovali Němci u Židů, Romů a jiných
nepohodlných osob. Rovněž zneužili
myšlenku utrpení obyvatelstva: prý to bylo na obou stranách stejně nehumánní.
Jenže Němci je záměrně vyvolávali jako projev své rasové nadřazenosti.
Výrazné změkčení rozhodnutí západních spojenců o poraženém
Německu lze přičíst na vrub studené válce. V té potřebovali použít Německa
v oblasti ekonomiky, armády i území jako bojového prostoru proti SSSR a
jeho spojencům. Do té doby patří i spolkový zákon o vyhnancích (EVFG)
z 19.5.1953. Podle jeho § 1 „vyhnanec
je ten, kdo jako německý státní příslušník … měl svoje bydliště k 31.12.1937 v německých východních
oblastech, které jsou v současné době pod cizí správou.“ Tím
zřejmě myslí na české pohraničí a polovinu Polska! Vyhnancům byly poskytnuty všemožné výhody – a
v rámci snah očištění Německa od zodpovědnosti za 2. světovou válku je dogma o protiprávnosti vysídlení
jedením ze základních principů německé zahraniční politiky.
Shoda vlád o
neexistujícím stavu vztahů
České i německé vlády už dlouhá léta prohlašují naše
vzájemné vztahy za nejlepší v celé historii našich národů a států! Je to
pro ně velmi pohodlné tvrzení – vždyť tím „zametou pod koberec“ ostře
protičeskou politiku SL!
Přesto v r. 1990
vypracovali úředníci našeho ministerstva zahraničních věcí všechny
potřebné doklady pro účast Československa na konferenci 4+2 o sjednocení
Německa, náš prezident ani vláda o účast nepožádali. Tehdy se mohl do
mezinárodních dokumentů prosadit zákaz ostře protičeské propagandy SL. Poláci
svou účast na konferenci prosadili a
polsko-německá hranice na Odře a Nise byla prohlášena ze neměnnou.
Toto tehdejší selhání české politiky ve vztahu
k Německu se projevilo i při jednání v textu česko-německé deklarace
v r. 1997, kdy prosadili němečtí představitelé řadu neoprávněných
formulací v plánovitém úsilí o zlehčování viny Německa na 2. světové
válce. Např. v článku 3. se píše,
že česká
strana lituje, že poválečným vyháněním jakož i nuceným vysídlováním SN
z tehdejšího Československa, vyvlastňováním
a odmítáním občanství bylo
způsobeno mnoho utrpení a křivd
nevinným lidem… a nadto lituje,
že bylo na základě zákona č. 115/1946 Sb. Z 28.5.1946 umožněno nepohlížet na tyto excesy jako na bezprávné a
následkem toho nebyly tyto činy potrestány.!“
Taková obviňování porušují
platnost usnesení Postupimské a Pařížské konference!
To vše zřetelně dokazuje základní snahu Německa zakrýt jeho
zodpovědnost za teroristickou válku.
Proto dostával a dostává SL od vlády spolkové i do vlád
zemských miliony na prolhanou revanšistickou protičeskou kampaň. Za Schröderovy poměrně vstřícné vlády německá strana odmítla
podpořit hospodářské požadavky SN – kdežto kancléř Kohl
neomaleně prohlásil, že podpisem deklarace nejsou ohroženy jejich majetkové
požadavky. Současná vláda A. Merklové štvaní SL
nezastavila a finanční podpory trvají.
SL tedy nemá důvod
změnit své stanovisko a program „20 bodů“ nebo zrušit svoji pražskou protiprávně a hulvátsky
jednající kancelář v Praze! Vždyť
se to vše děje na základě jednoho z principů německé zahraniční politiky
SRN! A navíc se v ní bohužel projevuje staletá agresivní idea o
domnělé nadřazenosti Němců nad Čechy.
Z dopisu, který
S. Miloševič zaslal 8. března 2006 ruskému
ministerstvu zahraničí:
„Myslím, že umíněnost, se kterou byla odmítnuta léčba
v Rusku, je v první řadě motivována strachem, že podrobná lékařská
prohlídka by mohla objevit, že během soudního řízení byly provedeny aktivní a
úmyslné kroky ke zničení mého zdraví, které by nemohly být skryty před ruskými
specialisty… Za účelem ověření vám uvedu jednoduchý příklad, který můžete
objevit v příloze. Tento dokument, který jsem obdržel 7. března, ukazuje,
že 12. ledna (před dvěma měsíci) byla nalezena v mé krvi extrémně silná
droga/lék, který je používán, jak říkají ono sami, k léčbě tuberkulózy a
lepry, ačkoliv jsem nikdy za 5 let ve vězení antibiotika nepoužíval. …Za celé
období jsem neměl žádný druh infekční nemoci (kromě chřipky). …Také skutečnost,
že lékaři potřebovali 2 měsíce (aby mi podali zprávu), nemá pro mě jiné
vysvětlení, než to, že stojíme před manipulací. V každém případě ti, co mi
vnutili lék proti malomocenství, nemůžou léčit mou nemoc; podobně jako ti, před
kterými jsme v době války hájil svou zem, a kteří mají zájem mě umlčet.“ (
Z informací poskytnutých J. Messinem a Svekosem, „ Z informací, o kterých moc nevíme“, VI,
str. 15, březen 2006))
Křesťanskosociální
mírové forum
Církev a stát
Podobně jako Kristus tak i Církev nechce vzít císaři nic
z toho, co mu právem náleží: právě naopak posiluje autoritu státu tím, že
připomíná státu, že ta autorita je odleskem autority Boží a že občané jsou jí
ve svém svědomí povinni poslušností.
Avšak i stát má povinnost uznat a ctít poslání, které Bůh
svěřil Církvi: musí jí ponechat péči nad duchovním i věčným dobrem lidí a zvláště ji ponechat úplnou
svobodu vyučování a šíření nauky Kristovy.
Církev má rovněž právo přesně stanovit přirozený zákon a
stanovit mravní pravidla, kterým se lidé mají podrobit ve své činnosti veřejné
i soukromé, chtějí-li splnit své poslání a zajistit věčné štěstí. V tomto
bodě se Církev setkává nevyhnutelně se státem, jehož úkolem je rovněž řídit
tuto činnost. Odtud plynou konflikty: jsou nevyhnutelné, překračuje-li stát
nebo Církev svá práva.
Neuzná-li politika v nějaké zemi věčný zákon Boží,
utlačuje-li zvláštní poslání Církve a
nemá-li v úctě zásady přirozené mravouky, Církev má právo a povinnost
zasáhnout. Není to vměšování do politiky: je to spíš politika, která vystupuje ze
svých hranic a napadá vyšší poslání Církve. Stát musí uznat spravedlivé
požadavky Církve, chce-li jednat v souhlasu s úmysly Božími. Avšak
stát má právo – za předpokladu mravní hodnoty svých rozhodnutí – zajistit časné
i obecné dobro; je svrchovaný ve své oblasti a jeho představitelé budou pouze Bohu
vydávat počet ze svého poslání.
Pod pojmem „Církev“
rozumí se učení těch, kteří vykládají její nauku způsobem právoplatným a
ne lidi Církve, jejichž požadavky mohou být a byly často přehnané. Stát přijal
moc a autoritu od Boha, ale není vyslancem Církve.
Stát má právo vykonávat kontrolu nad všemi školami i nad
těmi, které jsou církevní, aby si ověřil zdatnost učitelů a látku podávanou
mimo náboženství, podmínky hygieny atd. Rovněž má právo vykonávat určitý dohled
nade vší činností charitativní v míře, jak to vyžaduje veřejné dobro. Při
tom je třeba mnoho nezaujatosti s jedné i druhé strany.
Stát seskupuje členy různých náboženství a občany bez
církevního vyznání a proto má právo zůstat neutrálním vůči Církvi, což znamená
nemusí přistoupit oficielně jako společenské seskupení k vyznání
křesťanskému a může pouze zůstat při přirozeném náboženství uznání Boha. Je
žádoucí, aby stát udržoval s Církví vědecké, hospodářské, náboženské
vztahy dobrého sousedství (např. diplomatické styky se Svatým Stolcem) a podporoval
činnost Církve jako vydržuje jiné instituce. Církev a stát mohou určit své
vzájemné vztahy ve slavnostním aktu zvaném konkordát.
P. Josef Dobiáš
Vzpomínáme
Dne 27. ledna 2006 zemřel po dlouhé nemoci bratr Milan
Štolba ve věku nedožitých 82 let. Byl
jedním z těch, kteří stáli u zrodu
Křesťanskosociální hnutí. Obětavě pracoval v rámci KSH i mimo
něj. V posledních několika letech byl
téměř trvale nemocí upoután na lůžko.
S úctou na něj vzpomeňme ve svých modlitbách.
26. března tomu budou dva roky, co nás opustil příkladný
křesťanský sociál, Josef Čtvrtečka. Psával sám, nebo s manželkou, krátké článečky, které
byly publikovány tiskem. Jeden z nich uveřejnila i Salesiánská Rodina
v č 5/98 pod názvem Vymíráme. Citujeme: „
Náš pověstně neplodný český národ prožil v letech 1945-89 zázrak:
rozrostl se dětmi o dva miliony osob! …Po listopadu 1989 vymíráme jako národ.
Je to veliká pohroma, kterou jakoby nikdo u nás nevnímal!
Zatímco se v roce 1989 narodilo na území ČR
128 356 živých dětí, v roce 1996 to bylo jen 90 446, to znamená,
že na 1 000 obyvatel se narodilo 9 dětí. Tím jsme získali poslední příčku
v porodnosti na světě!!
V 70. letech činil přírůstek obyvatel 4,9 %, v r.
1997 bylo dosaženo nejmenšího počtu novorozenců za více než 200 let. Odborníci
spočítali, že při takovém vývoji český národ během zhruba 300 vymře.
Já, matka českého lidu,
vás všechny prosím:
-
mějte úctu k rodině a
k dětem. Od listopadu vymíráme jako národ a kdekdo se vymlouvá na zbídačující hospodářský řád .
-
svou mládež, mé děti, vychovávejte ke
všemu ušlechtilému. Místo
toho jste ji v posledních letech
zaplavili kriminalitou, drogami a prostitucí.“
Lulu – začátek nebo
konec jednoho historického procesu?
Ještě dobře si vzpomínáme na ústřední Lulovu
větu, když přejímal úřad prezidenta Brazílie: „ Nejsem vítězným produktem
volebního boje, nýbrž výsledkem historického procesu.“…S odborovým hnutím ,
které vzešlo z ABC a rozšiřuje se po celé Brazílií , přichází na tapetu
také požadavek sociálních práv.
Toto jarní vzedmutí je možné jen proto, že už léta byla
připravována živná půda: církevní základní komunity. Jedním okem čtou bibli a
druhým okem se opovažují interpretovat sociální skutečnost brazilského lidu. Důsledek
je jasný: Křesťanská identita podstatně závisí na sociální angažovanosti.
Bez sdílení majetku není možné společenství u eucharistického stolu.
Církev se stala privilegovaným místem shromažďování. Protože
shromažďovací právo bylo vojenskou diktaturou potlačeno, mnozí se jasně
rozhodli pro církev jako možné místo setkávání, reflexe a plánování akcí. Spolu
s tímto masovým hnutím zdola udělala také církev důležitá rozhodnutí pro
chudé. Chudí vtrhli do dveří církve. Církev zastupovala hledisko chudých a vyloučených
a mocně podporovala rozšíření základních komunit.
Rozhodujícími
stimulátory byly myšlenky pedagogiky utlačených od Paulo Freire
a teologie osvobození Leoparda Buffa, Frei Betta a mnoha dalších teologů, organicky zapojených
v sociálním hnutí. Brazilská skutečnost v prostředí vojenské
diktatury byla ztotožněna s útlakem, vznik široce zakořeněného sociálního hnutí se odrážel
v perspektivách osvobození. Toto sociální osvobozenecké hnutí je tím
rámcem historického procesu, o kterém Lulu hovoří. …
Po úspěšném odporu odborového hnutí postoupil Lula o krok
dále. Hledal další důležitý nástroj k cestě osvobození: politickou stranu.
Ze spojení církevních základních
komunit, intelektuálů, kteří se vrátili z exilu, levicových uskupení,
činných v ilegalitě a nového odborářského hnutí vznikla Dělnická strana. ..
Svazek, který bořil všechny ortodoxní představy levicově orientované strany…
Teď máme nahrubo
pohromadě tým neúnavných bojovníků a bojovnic za sociální, politickou a
hospodářskou změnu a osvobození: Dělnickou stranu, odborářské hnutí, lidová hnutí
z měst a venkova a volnou, ale širokou, síť základních církevních komunit a sociálních pastorálních iniciativ
církví…
Do konce 80. let je také křivka rozšíření a mobilizace
těchto sociálněpolitických subjektů zřetelně vzestupná. Výrazem této rostoucí
síly je podíl občanské společnosti na vypracování nové brazilské ústavy…
Jedině pozemková reforma nemohla být rozšířena tak, jak o
tom sní ústava. Nová ústava garantuje pozemkovou reformu pouze na
neproduktivním majetku velkostatkářů a
ne – jak to žádá Hnutí bezzemků – na každém majetku velkostatku, který
neodpovídá sociální funkci. Jeden majetek velkostatku, ve velikosti kantonu
Curych, na kterém se pasou dva tucty krav, může být tak prohlášen za
produktivní. A přesto: Pozemková reforma je v ústavě zakotvena a boj o
půdu má zákonnou podporu.
V roce 1989 se konají první přímé prezidentské volby.
Lula je přirozeným kandidátem a nastupuje proti Collor
de Mello, reprezentantu oligarchií severovýchodu
Brazílie. .. Lulu velmi těsně prohrál…
Bilance devadesátých let je hluboce zvrácená. V době
zpět získané demokracie se sociální protiklady v dlouho nerovní Brazílii
ještě více prohloubily. Na světě je asi 200 zemí. Brazílie figuruje mezi 15
nejbohatšími. V seznamu sociální nerovnosti stojí ale Brazílie bez boje na
prvním místě. Podle údajů Mezinárodního měnového fondu disponuje nejbohatších
10 % brazilského obyvatelstva 44 %
národního důchodu. Nejchudších 10 % musí bojovat o přežití s 1 % národního
důchodu…
Pro porozumění dnešní konjunktuře Brazílie jsou podstatně
významné tendence a rozhodnutí devadesátých let: První tendencí je odepsání katolické hierarchie. Uzavírá dveře
sociálním hnutím a přijímá metody, které se velmi blíží fundamentalistickým
letničním církvím. V Sao Paulo je vytlačena
základní církev vybudovaná kardinálem Paulo Evaristo Arnsem modelem církve popové hvězdy Padre
Marcela. Ten nabízí svým „ježíšovským aerobikem“ a svými mšemi ve stylu
„show“ okamžité emoce a prožitky a utěšuje naději na individualisticky omezené
spasení duše. Církev osvobození ztrácí
na síle a vlivu. Její schopnost připravovat v komunitách a farnostech nové
spolubojovníky sociálních hnutí prostřednictvím uvědomování je stále
omezenější…
A Lula ve volbách zvítězil (2001). Převzal vládu, ale ne
moc…Lulova vláda a Dělnická strana se nacházejí
v hluboké krizi. Přesto se však Lula jako prezident nezměnil, nepodléhá
korupci, ani není zrádcem. Přece ale on i Dělnická strana platí absurdní cenu
za své vlastní rozhodnutí vyhrát za každou cenu volby. To byla jasně
strategická chyba…
Vlády přicházejí a odcházejí, ale občanská společnost a
sociální hnutí zůstávají. Pracují dále na „historickém procesu“, který vyvedl
Lula do úřadu prezidenta. Tento
„historický proces“ potřebuje dnes rozsáhlý dialog v celé zemi,
z něhož musí vzejít nová Brazílie: Brazílie budovaná zdola nahoru, zevnitř
navenek; vývoj, který umožní sociální spravedlnost a zajistí rovnováhu
s přírodou; hospodářství, které poskytne práci a příjem pro všechny a
zmenší zvrácenou nerovnost; politiku, která staví na etice a participaci a
stává se místem kolektivních zájmů lidu… Aby Lula a Dělnická strana mohli na
tomto „historickém procesu“ znovu spolupracovat, musí rozhodně nalézt cestu ke
svému vlastnímu největšímu kapitálu – k sociálním hnutím.
(Neue
Wege, 12/2005, Zurích,
prosinec 2005, překlad z němčiny – mp)
Jiný svět je možný!
Nevměšování se do
vnitřních záležitost suverénního státu je principem mezinárodního práva, který
ochraňuje menší státy před rozpínavostí
větších!