XI/
2
Prof. Dr. Rajko Doleček, DrSc.
NECENZUROVANÉ OBRAZY
Z KOSOVA A METOCHIE
Na Kosovu se utvořila provinční autonomní
byrokracie, zvyšovala se tendence i k ekonomické autarkii, separatistické
snahy byly podporovány nejen na Kosovu, objevovaly se postupně i ve Vojvodině (hlavně
místní obyvatelé maďarské národnosti), i když tam byla absolutní srbská většina
obyvatel. Objevovala se provinční úzkoprsost, spolu s úplným nezájmem o
celostátní problémy. Oficiální vedení
Srbska bylo (za Tita i prvá léta po
jeho smrti) zcela „poslušné“, vůbec
nevyužívalo svých pravomocí, prakticky nikdo se z něho ani nepokusil
vetovat některá rozhodnutí, která byla vyloženě proti jejich republice, proti
srbskému národu a jeho celistvosti, proti srbskému a vůbec nealbánskému obyvatelstvu Kosova. Jako by nikoho nezajímala
etnická čistka Kosova, tamní katastrofální pokles počtu Srbů, Černohorců,
nealbánců vůbec, v porovnání s Albánci. A tak se srbský národ, který
si za cenu obrovských ztrát znova vydobyl samostatnost od Turků a v bojích
proti Rakousko-Uhersku, Německu, Maďarsku, Itálii a Turecké říši znova za
Balkánské války, který ztratil ve dvou válkách téměř 2,5 miliónu svých
obyvatel, dočkal toho, že stranický výbor aparátčíků mohl rozhodovat, že po
čtyřech desetiletích v (Titově) Jugoslávii,
jen on nemá právo mít svůj vlastní stát, ve kterém by mohl rozumně
rozhodovat. Nelze si představit větší historickou porážku v době míru.
B3.) Vyhánění Srbů i
Černohorců z Kosova a Metochie je pádným dokladem té historické porážky,
připravované a prováděné různými administrativními, politickými a ústavními
reformami Titovy Jugoslávie, za pomoci různých politických center
v Jugoslávii. Je bezpečně znám proalbánský podíl Chorvatska a obzvláště
pak Slovinska na událostech na Kosovu. Kosovo a Metochie, kolébka srbského
středověkého státu, začala měnit svou tvářnost s příchodem Turků ve XIV. a
XV.století, kdy do zcela nesporně výrazné slovanské většiny Kosova a Metochie
začali stále více pronikat „poturčení“ Albánci, jako pomoc okupantům
k udržení oblasti pod kontrolou. Nutno zde připomenout, že před tím vztahy
slovanské většiny a albánské menšiny v oblasti vůbec nebyly špatné. Po
dvou velikých stěhováních Srbů a Černohorců (1690, 1737-39), kteří prchali před
násilím tureckého vojska, za různých proti tureckých povstáních v Srbsku i
Hercegovině v XIX.století, uprchlo a bylo vyhnáno z Kosova a Metochie
kolem 500 000 Srbů a Černohorců, z toho pod terorem Turků i Albánců,
jejich předáků (begů i pašů), mezi 1876 až 1912 kolem 150 000. „První
prizrenská albánská kongra (liga, svaz)“ z roku 1878 měla za cíl
etnicky č i s t é albánské Kosovo. „Druhá
prizrenská liga“ (1943), pod
patronací hitlerovského Německa, měla stejný cíl. Za druhé světové války
bylo z Kosova a Metochie vyhnáno přes 60 000 (dle některých až 100 000)
Srbů a Černohorců (většinu absorbovalo od Němců okupované a devastované Srbsko),
10 – 15 000 jich bylo fyzicky zlikvidováno. Jejich majetků se prakticky zmocnili
místní Albánci a Albánci, kteří se přistěhovali z Albánie. Další etnická
čistka, která probíhala pod nebývalým tlakem (ale bez masového zabíjení) proti
Srbům a Černohorcům během 1968-88, znamenala odchod až 200 000
z nich. Je to vidět i ze smutné skutečnosti, že se tu přes 700 osad stalo
etnicky zcela „čistými“ albánskými osadami, bez jediného Srba nebo Černohorce.
Za druhé světové války na osvobozeném
teritoriu ustašovského Chorvatsku, kde žili převážně Srbové (oblast
Krajiny), vznikaly srbské kulturní a vzdělávací spolky (Srbové představovali největší
část bojovníků v partyzánských jednotkách), z kterých pak po válce
v Záhřebu (1948) vznikla srbská
Prosvjeta (vzdělávání, osvěta), Centrální knihovna, Muzeum Srbů
v Chorvatsku. Vycházel i cyrilicí tištěný časopis „Srpska riječ“ (Srbské
slovo). Cyrilice, spolu s latinkou, se používaly ve školách
s převahou srbských dětí. Existoval i Výbor Srbů v Chorvatsku, jako
garant stejných práv pro Srby. Po roce 1950 však tyto organizace začaly být
postupně rušeny, v roce 1980 zanikla jako poslední Prosvjeta. Tím vlastně
přestaly existoval všechny oficiální formy národního života Srbů
v Chorvatsku. To nebylo ani za Rakousko-Uherska. Postupně byla opuštěna
srbochorvatština jako společný jazyk Chorvatů a Srbů (utvořena chorvatskými a
srbskými literáty a lingvisty ve Vídni v r. 1850), chorvatští lingvisté
se všemožně snažili co nejvíce odlišit „chorvatský“ jazyk. Toto započalo již za
ustašovského Chorvatska, často „násilnou“ tvorbou nových slov. Ta nová
„chorvatština“ se stala povinným jazykem pro všechny, srbské obyvatelstvo je
tak vystavené účinné metodě asimilace. Lika, Kordun, Banija (oblasti Krajiny)
se srbskou většinou byly nejméně rozvinuté části Chorvatska.
V roce 1910 v Chorvatsku žilo
3 460 600 obyvatel, z toho 611 300 Srbů (17,7%),
v roce 1948 (po genocidě v ustašovském Chorvatsku za války) z 3 780 000
bylo 544 000 Srbů (14,5%), v roce 1991 z celkových
4 784 000 bylo jen 582 000 Srbů (12,2%). Podle sčítání lidu v Jugoslávii
z r. 1981, žilo 24% Srbů (1 958 000) mimo Srbskou republiku (užší Srbsko, Vojvodina, Kosovo) a přes 40% (tj.3 285 000) m i m o samotné „užší“ Srbsko.
B4.) Demokratická tradice občanské
společnosti, za kterou Srbsko bojovalo v XIX. století, byla zastíněna
nedostatkem objektivní oficiální historiografie Titovy Jugoslávie. Statečná
snaha po osvobození Srbů i celé jihoslovanské mládeže z Bosny a
Hercegoviny, BaH, jejíž částí byla i MLADÁ
BOSNA, utrpěla stejný osud tím, že byla
umlčena dějepisnými knihami třídní ideologie, jejíž zakladatelé byli rakouští
marxisté, zapřísáhlí nepřátelé národně osvobozeneckého hnutí. Mladá Bosna
byla organizace srbské, muslimsko-srbské
i chorvatské mládeže v BaH za Rakousko-Uherska, která připravila i atentát v Sarajevu v roce
1914 (nebyla to tedy pouze srbská mládež Bosny a Hercegoviny). Pod vlivem vládnoucí ideologie, byly kulturní výdobytky srbského národa odcizeny,
očerněny, zapomenuty. Duchovní a kulturní jednota ani jednoho národa Titovy
Jugoslávie nebyla tak pošlapána jako srbského národa. Zatím co je kultura i
literatura Černohorců, Chorvatů, Makedonců i Slovinců ucelená, je u Srbů
rozdrobená. Srbský spisovatel Laza Kostić se stal spisovatelem Vojvodiny,
Srbové Petar Kočić a Jovan Dučić spisovateli Bosny a Hercegoviny, bosenský
Muslim Meša Selimović měl problémy s Titovými úřady, když sebe nazýval Srbem
a srbským spisovatelem muslimského náboženství.
Zhoršilo se, po počátečním
rozmachu, i školství. Střední škola,
zaměřená výlučně na budoucí pracovní zaměření, zbankrotovala. Vychází z ní
intelektuálně zmrzačená, ochuzená mládež. Nic není tak zhoubné jako představa, že školy mají být striktně ve
službě požadavků pracovních sil a druhu zaměstnání, vede to k vytvoření
otrocké, primitivní společnosti. Během
alespoň dvou desetiletí jsme podporovali průměrnost na všech úrovních
společnosti, včetně škol, proti vlastní elitě. Mělo se víc dbát na
intelektuální schopnosti, nežli na ideologický profil.
B5.) Mezinacionální střety za války (1941-45) přechodně úspěšně utlumilo
základní heslo Titovy Jugoslávie Bratrství
a jednota. Nicméně agresivní
nacionalizmus byl znova vytvořen z vrchu,
vytvořili ho politici. Nacionalizmus
porazil socializmus. Kořenem toho byla ideologie šířená Kominternou a před
válkou Komunistickou stranou Jugoslávie (KSJ), která uváděla zcela
neopodstatněně srbský národ jako „utlačovatele“, který musí nést v sobě
komplex viny. Vznikal stoupající šovinizmus a srbofobie, s následnou rostoucí
citlivosti Srbů na tyto projevy. Za méně
než 50 let (1914 – 1945) byly dvě generace Srbů vystaveny dvakrát fyzické
likvidaci, násilné asimilaci, násilnému pokatoličťování (za ustašovského
Chorvatska 1941-45), kulturní genocidě, ideologické indoktrinaci, která
neodpovídala duchu národa, nucení zříci se vlastních tradicí, kvůli očerňování
a vnucenému komplexu viny.
Srbsko je dnes státem (jedná se o údobí vzniku
Memoranda v osmdesátých letech XX. století),
který nemá úřední pravomoci na svém vlastním teritoriu, nemá k dispozici prostředky
k zavedení zákona a pořádku, k zajištění osobní bezpečnosti a majetku
občanů, k zastavení genocidy na Kosovu, k zastavení exodu Srbů ze
svých dávných domovů. Nová ústava (1974) se stala trvalým zdrojem konfliktů
mezi samotným Srbskem a jeho provinciemi, protože Srbská republika byla
přinucena předat značnou část svých práv svým autonomním provinciím. Agresivní albánský nacionalizmus se nemůže
zastavit, pokud Srbsko nepřestane být jedinou republikou, jejíž vnitřní
záležitosti jsou řízeny jinými. Proto musí tato ústava být pozměněna a
autonomní provincie se musí stát integrální součástí Srbské republiky, při
zachování svých autonomních práv, která však nesmí rušit integritu republiky a
která uspokojí všeobecné zájmy komunity.
Potud končí autorem výrazně
zkrácený a parafrázovaný text Memoranda SANU, podle původní neúplné verze
z roku 1986, upravované a uveřejněné v r. 1995 v srbštině,
angličtině, franštině a němčině, s odpovědí akademiků Kosty Mihajloviće a
Vasilije Krestiće na kritiky. Kromě 16 členů skupiny, která Memorandum
připravovala, byli k práci občas přizváni i akademici D.Ćosić,
J.Djordjević a Lj.Tadić.
Pro prvořadý význam v Memorandu uvedených faktů pro události nejen
v celé Jugoslávii, ale i pro dění na Kosovu, byla tato kapitola včleněna i
do „Necenzurovaných obrazů z Kosova a Metochie“.
ODEZVA NA MEMORANDUM
Odezva na
„ukradený“, nehotový text Memoranda v roce 1986 byla tvrdá, místy až
hysterická. Text si totiž dovolil kritizovat nejen základní tabu, Tita a
Kardelje, celý politický systém a roli Svazu komunistů Jugoslávie (SKJ)
v něm, ale i ústavu z roku 1974 Hned se začalo tvrdit, že jeho autoři
mají spojení s reakčními centry v zahraničí. Slovinec Stane Dolanc,
významný člen předsednictva SKJ šel tak daleko, že požadoval zatykání autorů.
Při oslavě stoletého výročí Srbské akademie věd a umění (SANU) v květnu
1987, vedoucí straničtí funkcionáři Jugoslávie i Srbska tuto oslavu
bojkotovali. Nicméně se Akademii dostalo význačné podpory západních i jiných
států: na oslavu se dostavil prakticky celý diplomatický sbor v Bělehradě
– pro diplomaty bylo Memorandum projevem
odvahy a kritiky režimu.
Memorandum tvrdě napadala media Chorvatska i Slovinska, tamní šovinistická
inteligence, vždy připravena vystupovat proti všemu, co přicházelo
z Bělehradu. Jím odpovídala ústava z r. 1974, která vedla zem
nenávratně k rozpadu, za mohutné podpory Německa, Rakouska, Itálie i Vatikánu.
Základní součástí protisrbské propagandy z té doby se pak stalo tzv. „Chorvatské stanovisko“ (Chorvatské
antimemorandum) připravené chorvatskou
emigrací v USA, s mocnou
podporou její ustašovské části. Prodejné Evropské společenství (později
Evropská unie), za pozdější pomoci USA, pak nejen že nezabránilo, ale podle podivných
„zájmů“ Západu a NATO dokonce podpořilo zánik jednoho z mála slušně
fungujících multietnických států, Jugoslávie. Podařilo se probudit
nacionalistické vášně a krvavou občansko-etnicko-náboženskou válku, podnítit
krveprolití na Kosovu a Metochii.
Jako ukázka toho, kam až může lež proniknout, je francouzská učebnice
dějepisu pro maturanty (!)
z roku 1993, kterou napsali autoři S. Berstein a P. Milza
(nakladatelství Hautier). V glosáři, na str. 330, je následující definice
– výmysl autorů: „Etnická čistka – teorie uvedená členy Srbské akademie věd
v Bělehradě, která spočívá v etnické homogenizaci teritorií bývalé
Jugoslávie obývané Srby a ve vyhánění terorem druhých národností, aby se tím
umožnilo závěrečné přivtělení těchto teritorií k Srbsku.“ A při tom při čtení Memoranda nic takového nelze
najít ! SANU a Svazová republika Jugoslávie pro tuto lež zažalovaly
francouzského nakladatele, nicméně francouzský soud žalobu nepřijal, prý proto,
že od vydání učebnice v srpnu 1993 do podání žaloby uběhly více než 3
měsíce.
Skupina srbských stranických předáků, kteří se dostali k moci po
čistce liberálů v srbské
komunistické straně v r. 1972, všemožně
bojovala proti Memorandu. Vedl je
Ivan Stambolić, v té době „ochránce“ málo známého
politika Slobodana Miloševiće. Tyto „nepřátele Memoranda“ významně
podporovala chorvatská strana. Slovinská propaganda bohatě využila neznalost
svých občanů o obsahu Memoranda a přinášela snůšku dezinformací o něm.
V roce 1993 pak skupina pěti slovinských „intelektuálů“ napsala
v bělehradském časopise Borba lacině propagandisticky a neinteligentně,
v rámci poslušnosti k svým západní mentorům, že : „snahy Srbů žit v jednom státě byly přeměněny do zločinu bez precedence v dějinách války a dobývání
světa…“Věčný disident s okrvavenýma rukama v Černé Hoře (spolu
s Mošem Pijade a Ivanem Milutinovićem), Milovan Djilas, neviděl nic dobrého v Memorandu – on vůbec rád
říkával v interview to, co od něho na Západě očekávali. Významný makedonský
politik Lazar Koliševski ale do
jisté míry podporoval stanovisko SANU, protože „existuje skutečná nadvláda nad Srbskem“, protože se razí heslo
„slabé Srbsko – silná Jugoslávie“ (původcem toho hesla byl údajně sám Tito). Za
povšimnutí stojí několik vět z deníku (prosinec 1986) slovinského politika
Stane Kavčiče, který byl v roce
1972 pro své liberální názory vypuzen z aktivního politického života. „Cítím, že Slovinci nesprávně hodnotí stav Srbska. Slovinské politické vedení uspělo,
alespoň pro tuto chvíli, zamlžit zrak Slovincům. A proto Slovinci vidí
v Srbsku jen nacionalizmus a unitarizmus – a nic jiného. Je to krátkozraké
a nebezpečné. Mnohá srbská tvrzení a požadavky jsou oprávněné…“ Memorandum
se dokonce dostalo i před Tribunál pro válečné zločiny v Haagu (ICTY),
když ho muslimská vláda v Sarajevu obžalovala jako viníka „Ideologie
Velikého Srbska“, údajně pod vlivem „Načertania“ srbského politika Garašanina
z roku 1844 (viz tam), čímž ukázala svoji neznalost, o čem se v něm
jednalo. A pak použila ještě i nehorázný výmysl (lež), že prý 200 předních
bělehradských intelektuálů podepsalo Memorandum, což vůbec nebyla pravda.
Bývalý italský velvyslanec
v Moskvě Sergio Romano řekl o
Memorandu v interview v časopise Borba (17. a 18. prosince 1994).: „Pokládám popis politického vývoje
v Jugoslávii po ústavě z roku 1974 za velmi bystrou analýzu.
Memorandum vidělo Jugoslávii v roce 1986 kritickýma a pesimistickýma
očima. V určitém smyslu lze říci,
že to, co se stalo, bylo logickým výsledkem situace, jak ji popsalo Memorandum.
V tomto ohledu zde sehrála Akademie věd vysoce intelektuální roli“…Později,
v Corriere della Sera, v lednu 1995, po návratu do Itálie, Sergio
Romano napsal:…“Slovinsko a Chorvatsko
měly určité výhody z tohoto
stavu věcí (tj.z ústavy roku 1974), zatím
co Srbsko, kterého chtěli tvůrci ústavy úmyslně zredukovat na úroveň zbytku a
zbavit ho jeho historické role, bylo znevýhodněno…Jugoslávie (zde Srbsko a
jeho autonomní provincie) se stala
moderní verzí polského sejmu, ve kterém kterýkoli člen šlechty mohl svým hlasem
ochromit rozhodnutí všech ostatních. Stát odumřel, jakmile přestal být
nezbytnou součástí mozaiky studené války…“
POKUSY O ŘEŠENÍ OTÁZKY
KOSOVA A METOCHIE
Během roku 1981 si v Srbsku
stále více lidí uvědomovalo, že jenom Srbsko nemá svůj skutečný stát, svou
republiku v rámci Jugoslávie (SFRJ), že jen Srbsko nefunguje jako jednotná
republika, protože se jeho autonomní provincie, hlavně Kosovo, chovají téměř
jako samostatné státy, v Kosovu za bezohledného postupu vůči tamním Srbům
a Černohorcům. Následkem toho politický vrch Srbska koncem listopadu 1984
informoval vedení Svazu komunistů Jugoslávie, že už nelze více otálet se zastavením
dezintegrace Srbska hlavně v souvislosti s Kosovem, protože tato skutečnost
znamená i nebezpečný začátek rozpadu samotné Jugoslávie jako celku. Kosovo
se politicky, ekonomicky i kulturně vzdalovalo z jugoslávské federace. Toto
vše bylo jednoznačně doprovázeno na
všech stranách vzestupem nacionalistických vášní. Neobyčejně stoupal tlak
albánské většiny na nealbánce (Srby, Černohorce, Romy, Gorance aj.) na Kosovu,
aby byli přinuceni se vystěhovat z provincie. Množily se i vraždy, bylo
víc fyzického násilí, případů znásilňování, žhářství. Původně krajně levicové
protistátní albánské skupiny přecházely do pozic krajní pravice. Terčem jejich
útoků i vražd (nejednou krutých) byli i samotní Albánci, kteří byli pro
existenci Jugoslávie, pro setrvání v Srbsku, kteří pracovali
v státních podnicích, kteří viděli výrazný pokrok a vzestup životního
standardu Albánců na Kosovu a Metochii v porovnání se životem
v samotné Albánii. Mnozí si zřejmě uvědomovali, jaký nebývalý pokrok
zaznamenalo zdravotnictví na Kosovu, kde se po válce v rámci Jugoslávie a
„mateřské republiky“ Srbska nebývale zvýšil průměrný věk (life expectancy) mužů i žen, poklesla kojenecká úmrtnost.
Albánci
byli nuceni, na Kosovu i v zahraničí, hlavně od konce osmdesátých let, odvádět
něco jako „daň“, pro činnost různých „svých“ organizací, byli nejednou
v tomto smyslu i vydíráni. Hlavním terčem nepřátelství Albánců byla JNA
(jihoslovanská armáda), bezpečnostní složky, státní úředníci. Odchod Srbů
z provincie pokračoval, občané byli stále více frustrovaní, pro neúspěch
státu, aby jim zajistil základní jistoty. A při tom si byli vědomi, že za ten
stát Srbové tolik obětovali, tolik vytrpěli. Stoupala (často oprávněná)
nedůvěra k ostatním republikám Jugoslávie. V polovině osmdesátých let se
objevovalo stále více dokumentů, jak „Albánci válčí proti Srbům na Kosovu“, že
se jich muselo až 200 000 pod nebývalým tlakem vystěhovat. Číslo bylo možná
trochu zveličené, ne ale moc, protože Srbové i Černohorci stále více ve značných
počtech opouštěli provincii, následkem fyzického, kulturního, politického i
ekonomického apartheidu, nebo, jak to někteří obrazně nazývají, následkem jakési
léta trvající larvovavé „genocidy“. Členové SKJ, kteří do té doby se vším co se
dělo jaksi souhlasili, byli vyděšeni.
MILOŠEVIČ JAKO OCHRÁNCE SRBŮ NA KOSOVU
A tady začala stoupat hvězda do té doby poměrně
neznámého, ve své dosavadní činnosti v bankovnictví celkem úspěšného člena
komunistické strany, Slobodana
Miloševiće. V dubnu 1987 se skupina kolem Černohorce Kosty Bulatoviće
chystala na rozsáhlou protestní akci v Bělehradě, proti vyhánění Srbů a
Černohorců z Kosova. Požádali „prezidenta“ Srbska, tj. předsedu předsednictva republiky,
významného straníka Ivana Stamboliće, který se opakovaně vyjadřoval proti srbskému nacionalizmu, aby osobně
přijel na Kosovo, do nevelkého města Kosovo Polje a měl tam uklidňující projev
na táboru lidu. Stambolić poslal místo sebe jako zástupce svého „chráněnce“,
46letého Miloševiće. A 24. dubna na Kosovu Polji, kde byl přítomen i
energický albánský předák a stranický aparátčík Adem Vllasi, srbští řečníci
tvrdě odsuzovali poměry, stálý útlak a násilí Albánců proti nim. Došlo
k šarvátkám a připravená místní policie, téměř výlučně Albánci, zaútočila hlava
nehlava pendreky na srbský dav. A tady Milošević přerušil shromáždění,
vystoupil na řečnickou tribunu a před TV kamerou pronesl slova, která zelektrizovala nejen
místní dav, ale i celý srbský národ: -„Nikdo
si nesmí dovolit, aby vás bil!“ Dav Srbů, který byl zvyklý prakticky
jen na nepřátelská slova, nejednou i svých vlastních srbských politiků ze
SKJ, začal skandovat „Slobo! Slobo!“ A Milošević pronesl z patra
improvizovaný, řečnicky ucelený projev, v rámci obrany svatých a
nezadatelných práv Srbů na Kosovu. A tak se, nečekaně, zrodil Slobodan Milošević jako tribun, ochránce srbského národa.
Jeho projev přenášely v té chvíli jak bělehradská televize tak i rozhlas.
Do takto navozené zjitřené
situace přišla začátkem září 1987 zpráva, že v jedněch kasárnách
v Srbsku jakýsi nepříčetný albánský odvedenec zastřelil čtyři nováčky, mezi
nimi i jednoho Srba, než se sám zastřelil (než byl zastřelen ?). To bylo jako
přilití oleje do ohně. Pohřbu zastřeleného srbského chlapce se účastnilo na
20 000 lidí. A Miloševićovi se ještě koncem roku podařilo odstranit
z vedení srbské komunistické strany svého původního protektora Ivana
Stamboliće, zřejmě i vzhledem k jeho postoji vůči kosovským Srbům, protože pro
jejich ochranu Stambolić nic nepodnikal a vždy souhlasil, jako vzorný aparátčík
se vším, co proti nim nejvyšší stranická hierarchie uskutečňovala. Neviděl,
nebo nechtěl vidět, jak byla neustále narušována velmi křehká etnická
situace na Kosovu, jak byla zcela
objektivně pošlapávána práva nealbánců na Kosovu, jak se Kosovo nenávratně
odtrhávalo od Srbska, Jugoslávie. Nevšímal si prekérní situace Srbů a
Černohorců, jejich vyhánění, „plíživé genocidy“ na Kosovu. A tak se Slobodan
Milošević stal vůdcem Komunistické strany Srbska, později i jeho předsedou
předsednictva a ochráncem nealbánců na Kosovu. Vyvrcholením jeho úspěchu byly grandiózní oslavy 600. výročí bitvy na
Kosovu Poli v roce 1389, na místě bitvy, na Gazimestanu, které se účastnilo přes milión Srbů
z celé Jugoslávie. Hlavní projev měl Milošević, ve kterém nedvojsmyslně
ukázal na historická práva Srbů na kolébku svého národa a státnosti, na Kosovo
a Metochii, plné památek přítomnosti srbské většiny po dobu mnohem více než tisíc let.
Z celkem nenápadného straníka se téměř přes noc stal cílevědomý
vůdce. Během roku 1988 byly organizovány masové manifestace v Srbsku i
Černé Hoře pro podporu a obranu „srbského Kosova“, proti těm, kteří vyhánějí a
chtějí vyhnat odtamtud všechny Srby a Černohorce. Davy manifestovaly
z přesvědčení. Milošević pochopil,
jak má, svým způsobem a do jisté míry, za právě dané situace možná oprávněně,
hledat řešení kosovské otázky. Zřejmě bylo už pozdě, obzvláště proto, že otázku
Kosova začal řešit podle svého nepřátelský Západ, který neváhal během
devadesátých let pod clonou dezinformací až otevřených lží pokrytecky a kriminálně
zasahovat do vnitřních záležitostí suverénního státu Jugoslávie, proti všem
zásadám Helsinského protokolu, proti ustanovením OSN, proti mezinárodnímu
právu.
V Černé
Hoře i ve Vojvodině se k moci dostali celkem bez obtíží Miloševićovi
stoupenci. Noví a energičtí albánští straničtí aparátčíci Azem Vllasi a Kaćuša
Jašari byli odvoláni. Jejich odvolání vyvolalo dva dny, 17. a 18. listopadu
1987, masové demonstrace Albánců (horníků, dělníků, studentů a školáků, atd.) na
Kosovu, kterých se účastnilo prý až 100 000 lidí. Nicméně stranické vedení
provincie přijalo rezignaci výše uvedených dvou politiků. Místo nich se stal
vůdcem kosovských komunistů – Albánců,
poměrně nepopulární šéf policie, ministr vnitra provincie Rahman Morina. V těch dnech
v Bělehradě proběhly také masové manifestace podporující Miloševiće,
kterých se účastnilo na 350 000 lidí. „Každý
národ má nějakou lásku, která věčně hřeje jeho srdce – pro Srbsko je to Kosovo“, řekl ve svém projevu
Milošević. Mítinky, tábory lidu, manifestace, s milióny účastníků v zemi,
ve prospěch kosovských Srbů, Černohorců, nealbánců vůbec, probíhaly
v Srbsku, Černé Hoře, Vojvodině během druhé poloviny 1988 a v roce
1989.
Bylo zřejmé, že Bělehrad chystá
výrazné změny ústavy Kosova, která měla do této chvíle za následek téměř vznik
albánského státu Kosovo, s drastickými nevýhodami pro tamní nealbánce,
s vypuzováním Srbů i Černohorců. Masové protesty Albánců proti těmto chystaným
změnám pokračovaly, nejznámější z nich byly opakované stávky a „hladovka“ albánských horníků dolu Trepča,
v šachtě „Stari trg“, které se dostalo
veliké mediální publicity v Slovinsku, Chorvatsku, v Bosně a
Hercegovině. Ve Slovinsku, v Lublani, bylo dne 27.února 1989 na proalbánské
manifestaci v Cankarjově domě (Dům kultury) prosloveno mnoho proti -srbských
projevů a také heslo, že se „na Starom Trgu
hájí původní avnojská Jugoslávie“ (AVNOJ – Protifašistická rada osvobození lidu
Jugoslávie zasedala na Titově teritoriu v bosenském městě Jajce v r.
1943, kde vznikla základní koncepce o Titově Jugoslávii po konci války).
Prosrbskou manifestaci, o kterou Bělehrad požádal, však slovinská vláda
striktně zakázala. Později bylo zjištěno, že hladovka v šachtě „Stari trg“ byla svým způsobem podvod, protože horníci v podzemí
dostávali dostatek potravy postranními chodbami, takže vůbec nehladověli.
KOSOVO ZTRÁCÍ PREROGATIVA STÁTU
Pod tlakem událostí a
oprávněně nespokojených a ohrožených Srbů i jiných nealbánců, Miloševićem
vedený režim v Bělehradě zajistil, že parlament Kosova v Prištině odhlasoval
23. března 1989 ve velmi napjaté atmosféře, za účasti řady stranických činitelů
ze Srbska, za přítomnosti vojska, řadu pozměňovacích návrhů (amandmanů) ústavy,
ale zřejmě bez požadované dvoutřetinové většiny. Amandmány navrátily Srbsku
suverenitu i státnost nad celou provincií, která tím ztratila i právo veta na
ústavní změny v Srbsku. Nicméně základní prvky autonomie, jak jsou zvyklé
na Západě, pro Kosovo zůstaly, tj. zajištění práva na jazyk, náboženství, svoji
kulturu, školy, tisk, atd. Takže zprávy o tom, že na Kosovu byla zcela zrušena
jeho autonomie, neodpovídaly pravdě.
Faktem ale bylo, že autonomní provincie
Kosovo ztratila svá prerogativa
státu, její politická autonomie byla výrazně zmenšena, prakticky
zrušena. Zase se objevil název Kosovo a Metochie. Podobné změny proběhly i ve
Vojvodině.
Reakce
po hlasování v parlamentu byla divoká. Několik tisíc Albánců demonstrovalo
v Prištině, ještě větší demonstrace byla v Uroševci (v albánštině Ferizaji),
další byly v mnoha městech Kosova. Došlo ke krvavých potyčkám demonstrantů
s policií, k rabování, žhářství. V městě Podujevu začaly obě strany na sebe střílet. Oficielně
bylo při nepokojích 22 mrtvých
demonstrantů s dva policisté. Zraněných bylo přes 200. Tyto počty se během
měsíce ještě zvýšily. Mnoho lidí bylo zatčeno. Další nepokoje přišly koncem
října 1989, když začal soud s albánským komunistickým předákem Vllasim. Začátkem
února 1990 do ulic několika kosovských měst vstoupila armáda, byl zaveden mimořádný stav. V srážkách
policie s demonstranty zahynulo v té době 27, a bylo raněno 54
Albánců. I policie měla ztráty. V té době, během rozsáhlých nepokojů v
provincii, požadovaly v ulicích demonstrující
masy Albánců rezignaci Rahmana Moriny, předáka komunistické strany Kosova, a
ukončení mimořádného stavu. Morina sice přechodně rezignoval, ale brzy se zase
ujal vedení.
Určité uvolnění nastalo
v dubnu 1990, kdy byl zrušen mimořádný stav v provincii, kdy byli propuštění Adem Vllasi a řada jeho albánských
stranických kolegů, spolu se starým protisrbským buřičem, dlouho vězněným Ademem
Demaçi. V té době, zřejmě aby se
zlepšení napjaté situace neudrželo,
byly na Kosovu hlášeny během března a dubna podivné, masové potíže tisíců (!)
albánských školních dětí, které vypadaly jako masová otrava, bez jakýchkoli
vážných následků. Snad tisíce těchto
dětí bylo v té době vyšetřováno a část z nich i hospitalizována, prý pro
bolesti v žaludku, bolesti hlavy, zvracení, stavy slabosti. Kromě
subjektivních obtíží se nic u nich laboratorně, toxikologicky, nezjistilo, přes
rozsáhlé odborné vyšetřování i ze
zahraničí. Většina pozorovatelů, domácích i zahraničních, uzavřela, že se
jednalo o masovou hysterii.
Tady by se nezaujatý pozorovatel mohl
zeptat obvyklou otázku při soudním vyšetřování
: qui bono? (komu to prospělo ?).
Komu prospělo to nové podezření, čí propagandě by to mohlo mít užitek. A tak
šeptanda udělala svoje a mezi Albánci se rozšířila fáma, že Srbové tráví
albánské děti. Potvrzuje to prý správnost albánského protisrbského postoje. A jako
odveta, začaly na řadě míst útoky Albánců na domy místních Srbů, spolu
s případy žhářství a rabování. K zajištění míru v provincii,
bylo do Kosova vysláno přes 20 000 policistů ze Srbska, protože na značnou
část albánských policistů nebylo spolehnutí. Jako protest, rezignovalo kvůli
tomu 7 albánských ministrů provinční vlády.
V červnu 1990 vyšla řada
dekretů, které měly zklidnit situaci. Mezi nimi bylo i pozastavení publikace
jednoho z albánských časopisů Rilindja,
byla dočasně zastavena činnost Albánské akademie věd a umění pro intenzivní
šíření propagandy z této instituce. Aby Srbsku zvýšily jeho obtíže, Chorvatsko
a Slovinsko odvolaly v dubnu 1990 své „federální“ policisty z Kosova,
takže ministerstvo vnitra Srbska muselo převzít veškeré úkoly veřejné i státní
bezpečnosti na Kosovu.
Koncem
června 1990 se skupina albánských členů parlamentu pokusila zablokovat změnu
ústavy, nařízenou Bělehradem. V té době předsedající srbský poslanec
kosovského parlamentu proto odložil zasedání na 5. července, ale již 2. července
114 albánských poslanců (ze 123), když se nemohli dostat do uzamčeného
parlamentu, zahájilo „zasedání“ venku, na ulici a prohlásilo v připravené
rezoluci, že „Kosovo je rovnoprávná a
nezávislá entita v rámci jugoslávské federace“. I tady po právní
stránce rozhodnutí zřejmě nemělo potřebné dvě třetiny hlasů, aby bylo validní.
Jako reakce na toto úřady v Bělehradě rozpustili jak kosovský parlament,
tak i vládu, neodvolaly však albánského zástupce ve federálním předsednictvu. V té
době albánští političtí předáci začali masově organizovat Albánce do různých
politických stran, organizací. V září
1991 organizovali kosovští Albánci t
a j n é referendum, zda tamní Albánci souhlasí s prohlášením Kosova za suverénní a nezávislou republiku.
Referenda se prý účastnilo 87% voličů, z kterých 99% hlasovalo pro
nezávislost a suverenitu Kosova.
Práce
albánských aktivistů se v té době rozvíjela ve dvou směrech:
(1)
Tím, že nepřijali realitu nové ústavní situace na Kosovu, kosovští Albánci se sami
zcela vyloučili z politického, ekonomického a vzdělávacího systému Srbské
republiky, začali zcela ignorovat orgány státní moci a státních institucí. Zorganizovali si své vlastní, i když nedokonalé, „státní instituce“, jako „stát ve
státě“ (školství, politické instituce, sociální a zdravotnické orgány,
bezpečnostní i represivní složky). Ve školství používali curriculum škol
z Albánie, pro který vždy horovali. Kosovští Albánci bojkotovali od té doby celostátní volby, bojkotovali
sčítání lidu v roce 1991, odmítali nástup s větším nebo menším
úspěchem do vojenské prezenční služby Důvodem neúčasti při sčítání lidu byla zřejmě
skutečnost, že počty Albánců na Kosovu a Metochii byly zveličovány a pak i
obava, že příliš veliký počet Albánců
neměl povolen trvalý pobyt na Kosovu a Metochii, kam se ilegálně přistěhovali z Albánie.
A toto by pak mohlo být důvodem k jejich vyhoštění. Nicméně vydávání
řidičských průkazů a pasů, vyplácení penzí jinak neuznávanými úřady, kosovští
Albánci akceptovali.
(2) Kosovským
Albáncům, díky bohatým zahraničním zdrojům (bohatá diaspora, celosvětový rozsáhlý obchod s drogami,
obchod „s bílým masem“, od kosovských
Albánců, pracujících v zahraničí jako „gastarbeiteři“, vybíraná „daň“) se podařilo nejen udržet svůj „stát ve státě“, ale i zinternacionalizovat
„kosovský problém“. Podařilo se jím „kupovat“
vlivné politické osobnosti. Dokonce jeden z prezidentských kandidátů
v USA, neúspěšný Bob Dole, nevybíravě loboval pro albánskou záležitost.
Albánci mu otevřeně finančně pomáhali při získávání peněz během jeho prezidentské
volební kampaně, například v rámci tzv. „volebního pohoštění“ pro asi
1 000 hostů, kdy za jedno menu (one
plate) v hotelu v New Yorku platili, jako poplatek, jako
„legální“ dar, rovných 1 000 (jeden tisíc) US dolarů. Ani tisk, ani
televize nebyly odmítavé v tomto smyslu, obzvláště když si uvědomily, že
je to i politika jejich vlády a že příliš mnoho kapitálu v západních
mediích (např. Britanie, USA) patří bohatým islámských státům – a Albánci jsou
většinou Muslimové, jen asi kolem 20-25% křesťané (katolíci a pravoslavní). Albánští
aktivisté, jako protislužbu, poskytovali své znalosti západním rozvědkám
(americké, britské, německé). Kromě Boba Dola pro kosovské Albánce v této
době i později velmi lobovali i někteří vlivní členové kongresu USA, senátoři i
členové sněmovny reprezentantů (Tom Lantos, Joe Biden, Joseph Lieberman aj.),
někteří z nich byli údajně i finančně zainteresovaní. Německé
velvyslanectví v Tiraně mělo v devadesátých letech stále se zvyšující
nepřiměřeně veliký počet zaměstnanců. (rozvědka, příprava „příštích událostí“).
Během devadesátých let si kosovští
Albánci „koupili“ spolupráci s PR (Public Relations, propagační
agentura) Ruder & Finn Global Public
Affairs, z Washingtonu, která za nemalé peníze „pracovala“ i pro
chorvatské a bosensko-hercegovské secesionisty. O ne příliš poctivých
praktikách této agentury psal ve své knize francouzský TV novinář Jacques
Merlino (Není dobré říkat jugoslávské pravdy. A. Michel, Paříž, 1993).
V rozhovoru s ředitelem PR agentury J. Harffem, francouzský novinář podotýká, že se PR
agentury zabývají politikou asi tak, jak druzí prodávají prací prášky na prádlo.
Příslovečná americká naivita přerůstá až v klišé, s kterým se může
nebezpečně manipulovat. Za svůj největší úspěch považoval J.Harff svůj bluf,
když získal pochybnými postupy mocné americké židovské lobby na protisrbskou
stranu, když se mu podařilo udělat rovnítko mezi Srby a nacisty. „My jsme
profesionálové. Měli jsme vykonat práci a my jsme ji vykonali. My nejsme placeni za to, abychom drželi
kázání!“ – řekl pan Harff.
A tak vznikl jakýsi „paralelní kosovský stát“, stále více
během desetiletí podporovaný Západem. Anglie měla s tím podporováním
albánských záležitostí zkušenosti již od první i druhé světové války, nemluvě
už o Itálii. Na Kosovu 24. května 1992 proběhly
Albánci dobře organizované tajné volby,
a poměrně „umírněný“ Dr.Ibrahim
Rugova se stal „prezidentem republiky
Kosovo“, ve kterých zvítězilo jeho politické hnutí (prý mělo 700 000
členů ?!) Demokratická Liga Kosova (albánská
LDK) a doslova převálcovalo ostatní strany. Ten výraz LIGA tam byl dán zřejmě
záměrně, jako vzpomínka na již opakovaně uváděnou Prizrenskou ligu z roku
1878, jejímž cílem bylo etnicky čisté, albánské Kosovo (jako předstupeň budoucí
Veliké Albánie), bez Černohorců, Řeků a Srbů. Profesor Ibrahim Rugova (zemřel
v r. 2005) byl odborník na dějiny literatury a estetiky a svoje hnutí
založil koncem roku 1989. Narodil se (1944) v městě Istoku na Kosovu, jeho
otec byl zámožný obchodník a statkář u albánského Skadru, kterého zastřelily
komunistické bojůvky v r. 1945. Rugovova matka pak emigrovala na Kosovo. Za
Titovy Jugoslávie Ibrahim studoval na univerzitě v Prištině a pak
v Paříži. Někteří si dovolili přirovnávat profesora Rugovu k Mahatmovi
Gandhimu, že je prý proti násilí. Ale události brzo na to ukázaly, že toto přirovnání
nebylo zcela vhodné.
Jako doplněk k událostem té doby nutno
podotknout, že v nevelkém městě na hranici Kosova a Makedonie, Kačaniku, v
tajně vyhlášené (7. září 1989) tzv.„Kačanické
ústavě“ bylo i ustanovení, že ostatní zákony (původem ze Srbska a
Jugoslávie) mají platnost pouze pokud s nimi souhlasí zákony této nové Kačanické
ústavy.
Samotné Srbsko v té době stanovilo pro
své dvě provincie pouze teritoriální
autonomii, že tedy již nemají předchozí prerogativa státu, jak jim to
poskytovala ústava z roku 1974, která, vzhledem ke stávajícím okolnostem,
byla jedním z činitelů, které pomohly vyvolat rozpad Jugoslávie. Účast
provincií po zavedení ústavy v roce 1974 při vzniku pro jednotu své
„mateřské“ země, Srbska, nezbytných, vitálních zákonů, byla spíš negativní, tj.
provincie měly spíš odpudivé, centrifugální tendence. A tak ústavodárná a
zákonodárná moc provincií byla zrušena. Místo
ústavy dostaly provincie svůj statut. Přes všechno toto nebyl zastaven
albánský separatizmus, bylo zřejmě již pozdě a zkušenosti jak sobě vládnout se „zkušebně“ začaly uplatňovat
v paralelní Albánci organizované „Kosovské (albánské) republice“.
Jak
uvádí britský historik Noel Malcolm (KOSOVO – Krátké dějiny, 1998), hlavní
úkoly pro „prezidenta“ Rugovu a jeho LDK po roce 1990 byly tři (viz i výše
uvedené cíle albánských aktivistů): (1) zamezit divokou vzpouru obyvatel, (2)
internacionalizovat otázku Kosova, a (3) systematicky odpírat legitimitu srbské
vlády tím, že kosovští Albánci budou bojkotovat volby a sčítání lidu, odvody do
armády, a že si utvoří základní obrysy svého státního aparátu v „Kosovské
republice“. Sám profesor Rugova zahájil intenzivní cestování po Západě, aby si
získal sympatie jeho státníků pro samostatné Kosovo. Na začátku získal zatím
jen různé rezoluce z OSN a Evropského parlamentu. Během této fáze se zdá,
že ještě existoval, alespoň pro veřejnost, na oko, princip nevměšování Západu do
vnitřních záležitostí federální republiky Srbska, v stále ještě existující
Jugoslávii, která však spěla k zániku, díku nevybíravému tlaku právě
sjednoceného Německa a jeho skutečně agresivnímu vměšování do vnitřních
záležitostí Jugoslávie, za pomoci Itálie, Maďarska, Rakouska a Vatikánu. Vše to
do značné míry navodilo vyvrcholení událostí v holandském Maastrichtu 17. prosince
1991, kdy německý ministr zahraničí Hans-Dietrich Genscher přinutil prodejné
Evropské společenství, (budoucí Evropská unie), k protiprávnímu uznání
samostatnosti Chorvatska a Slovinska, čímž nastartoval krvavé události
v někdejší Jugoslávii, včetně krveprolití na Kosovu a Metochii.
O všem
tom jistě věděl i papež Jan Pavel II, který se setkal s ministrem
Genscherem těsně před Maastrichtem ve Vatikánu 29. listopadu 1991, a nijak tomu
krveprolití nezabránil. Možná, že by ještě využitím své nemalé autority tomu mohl
zabránit, ale zřejmě nechtěl. Možná, že pro něho Jugoslávie, a obzvláště
Srbsko, byly po rozpadu SSSR poslední zbytek komunisty vedených zemí
v Evropě. Jako by nevěděl, že komunisty vedenou vládu v Jugoslávii, a
obzvláště v Srbsku, této zemi vnutil za války Západ, převážně pod vlivem Winstona
Churchilla.
Rugova a
jeho spolupracovníci chtěli světu (Západu) ukázat, že je možné i organizační
řešení případné samostatnosti Kosova, když tam už existuje údajně fungující jako
by „stát ve státě“. Na Kosovu a Metochii tak vzniklo jakési dvojvládí :
normální státní správa a albánský kosovský „stát ve státě“, se „svým“
školstvím, zdravotnictvím, bezpečností atd. V té době dvojvládí bylo velmi
obtížné udržovat pořádek v této oblasti. Policie sice věděla o „tajných albánských
volbách“, ale nebylo možné, bez rizika velkého krveprolití, tomu zabránit.
Redakce: J.
Skalský
Připravil: dr. O. Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální
hnutí ve spolupráci s OV KČP v Praze 10 jako svou 188. publikaci
určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, listopad 2006
Webová stránka: http://www.ksl.cz E-mail: Vydavatel@seznam.cz
Policie
nejednou přikročila k různým formám útlaku (zatýkání, výslechy, ne vždy
férové zacházení se zatčenými), za stávající situace této formy „občanské
neposlušnosti“ a za terorizování, zastrašování kosovskými Albánci („Kosovary“) i
té druhé, nealbánské strany. Neklidu na Kosovu velmi „pomohly“ i vznik
samostatného a suverénního Chorvatska a Slovinska a nepřátelský, pokrytecký
postoj Západu proti Jugoslávii a hlavně pak Srbům. Z Kosova v té době
uprchla do Chorvatska tamní nevelká chorvatská (katolická) skupina obyvatel, z enklávy
Janjevo (jižně od Prištiny), žijících mnoho set let na Kosovu a Metochii, prý
ještě od doby bitvy na Kosovu, jako potomci bojovníků proti Turkům, které tam
poslal bosenský král Tvrtko, a snad i dubrovnických obchodníků, kteří přečkali
staletí turecké okupace. Možná, že to byli i dávní obyvatelé bohatého a
vzkvétajícího hornického města Novo Brdo, na východ od Prištiny, které mělo
v době svého rozkvětu ve XIV.století prý až 40 000 obyvatel, včetně
Srbů, Řeků, Albánců, Dubrovčanů, Židů, Cincarů (potomků starých Latinů).
Poslední zbytky těchto obyvatel uprchly do Chorvatska koncem 90tých let
XX.století za hrůzovlády albánských
teroristů z UÇK (Osvobozovací vojsko Kosova).
Nespravedlivé mezinárodní ekonomické sankce, vyhlášené Radou
bezpečnosti OSN 30.května 1992 (rezoluce 757) proti Srbsku a Černé Hoře,
následkem údajného Srby uskutečněného atentátu s mnoha mrtvými
v Sarajevě, v ulici Vase Mikina (27.května 1992), byly vlastně
podvodem. Protože jak se později ukázalo, organizovala atentát sama muslimská
vláda (viz např. článek L.Doyla ze dne 22.srpna 1992 v londýnském
Independentu: „Muslimové masakrují své vlastní lidi – Masakr ve frontě na chleba
v Bosně byl propagandistický
tah, sdělila OSN“). Sankce tvrdě dolehly i na Kosovo a Metochii, stoupala
inflace. Srbsko však mělo výhodu výkonného zemědělství, takže hladomor nenastal,
i když Srbsko muselo živit mnoho set tisíc uprchlíků z Chorvatska a Bosny
a Hercegoviny, později i z Kosova a Metochie. Několik tisíc uprchlých Srbů
bylo umístěno na Kosovu, jejich počet však dosáhl skoro 20 000 po Západem
sponzorované chorvatsko-muslimské ofenzivě „Bouře“ v srpnu 1995, která
vyhnala z jejich pradávných domovů v Krajině na 200 000 Srbů. V té době na Kosovu působila dobročinná
organizace „Matka Tereza“ (matka Tereza byla katolická Albánka
z Makedonie), která např. v roce 1993 dodávala potravu pro
50 000 albánských rodin (odhadem pro 250 000 duší).
V
Daytonské smlouvě, která v prosinci 1995 přinesla zastavení
občansko-etnicko-náboženské války a rozdělila Bosnu a Hercegovinu na
muslimsko-chorvatskou a srbskou část (entitu), nebyla prakticky zmínka o Kosovu
a Albáncích. Smlouva v té době zvýšila prestiž prezidenta Miloševiće.
Západní diplomaté mu byli vděčni (!) za jeho mírotvornou činnost, byl jimi
uznáván jako konstruktivní síla v oblasti, bez které by vznikla
nestabilita. Ale za pár roků ho nicméně čekal kriminál v Haagu a za
dalších pár roků i smrt během soudu v Tribunálu ICTY v Haagu, protože se
nechtěl stát slouhou zájmů USA, NATO, Evropské unie. Při své obhajobě, včetně
událostí na Kosovu, se mu podařilo Tribunál zesměšnit, ukázat podvody a
nekompetenci Tribunálem použitých svědků. V souvislosti s Daytonem
byla nicméně v Radě bezpečnosti i zmínka o Kosovu, a to že uvolnění sankcí
proti „malé Jugoslávii“ (Srbsko + Černá Hora) bude záviset i od vyřešení otázky
„lidských práv“ na Kosovu. Ale už v té době se chystaly plány pro budoucí
„válku“ na Kosovu a Metochii. Proč by jinak mělo německé velvyslanectví
v Tiraně tak předimenzovaný zpravodajský personál.
Během
let, kdy se rodila ilegální „Kosovská republika“, kdy pokračovaly demonstrace a
stávky, kdy stoupalo nepřátelství mezi etniky, kdy plně pokračovala „válka
dělohy“ kosovských Albánců, kdy ale ještě UCK („Osvobozovací armáda Kosova“)
hromadně nevraždila srbské a černohorské policisty a úředníky, jakož i
pro-jugoslávské, pro-srbské Albánce, mnoho Srbů a Černohorců stále opouštělo
Kosovo a Metochiu. Současně s tím odcházelo nicméně do zahraničí, za
lepšími výdělky a větší bezpečností, i mnoho Albánců. Jak uvádí Noel Malcolm
(1998), jejich počet v roce 1993 dosáhl prý 368 000 (odcházeli hlavně
do Německa, Švýcarska, kde ostatně Albánci představovali a dosud
představují suverénní pány obchodu s drogami). Je zajímavé, jak řada západních
autorů, včetně Noela Malcolma, a pochopitelně Albánců samotných, trvale
informuje o etnické čistce Albánců na Kosovu a Metochii, a při tom jejich počty
tam stále stoupají (←stálý příliv přistěhovalců z Albánie i odjinud,
← trvající „válka dělohy“). A při tom nealbánské obyvatelstvo představuje
stále menší procento obyvatel této oblasti. Tady je zcela jasné a jednoznačné,
kdo koho „etnicky čistí“ a kdo koho z domova vyhání.
Je
smutné toto všechno psát, protože je v tom příliš mnoho lidského utrpení,
zármutků, frustrací, příliš mnoho lidí zahynulo, často za příšerných okolností.
A nelze zcela jednoznačně za všechno
obvinit jen jednu stranu. Je ale přesto spravedlivé konstatovat, jak správně
vyhodnotil situaci na Kosovu, Metochii a Makedonii ve své knize „Slovanské
problémy“ (1928) prezident
T.G.Masaryk : -„Albánci
oloupili Srby, odebrali jim jejich půdu – takovým způsobem bylo Staré Srbsko
ALBANIZOVÁNO…“