Příloha Křesťanského sociála, leden, únor
2006, ročník 15
Kruh občanů ČR vyhnaných v r. 1938
z pohraničí
D O H O
D A
1. Sdružení
POWIERNICTWO POLSKIE se sídlem
v Gdyni, Polsko, zastoupené Dorotou
Arciszewskou- Mielewczyk, předsedkyní, a Katarzynou Stanulewicz,
místopředsedkyní,
a
KRUH OBČANŮ
ČESKÉ REPUBLIKY VYHNANÝCH V R. 1938
Z POHRANIČÍ, zastoupený PhDr. Václavem Kuralem,
CSc., předsedou, a PhDr. Pavlem Macháčkem, tajemníkem,
uzavírají Dohodu o rozvíjení společných iniciativ v těchto oblastech:
a) zpracovávání a publikování vzdělávacích a informačních materiálů (brožury, knihy, filmy atd.),
b) zpracovávání a prezentace
programů a žádostí o uvolnění
finančních
prostředků z národních i
evropských fondů,
c) formulování stanovisek a posudků v oblasti expanzivní německé
politiky v mezinárodních i v národních mediích v PR a ČR,
d) příprava protestních akcí a
manifestací a účast na nich,
e) výměna zkušeností (
konference, rozhovory, setkání atd.),
f) jiných, v této Dohodě
neuvedených činností, které budou sjednávány mezi zástupci obou stran Dohody.
2. Dohoda
je formálním zápisem o vzájemné spolupráci PP a KRUHU, přijímajících jakožto
ideovou základnu společné činnosti DEKLARACI, která je integrální součástí této
Dohody.
3. Dohoda se uzavírá na dobu neurčitou.
4. V případě, že se jeden ze subjektů
Dohody odchýlí od jejích ustanovení, lze
spolupráci písemnou formou ihned ukončit.
5. Dohoda
je napsána ve dvou exemplářích, po jednom pro každou ze stran.
V Praze dne 9.12. 2005
Dorota Arciszewska-Kielewczyk, PhDr. Václav Kural,CSc.,
předsedkyně
předseda
Katarzyna Stanulewicz
PhDr. Pavel Macháček
místopředsedkyně
tajemník
S P O L E Č N Á D E
K L A R A C E
Dne 9.12. 2005 se setkali představitelé POWIERNICTWA
POLSKIEGO a KRUHU OBČANŮ VYHNANÝCH V R. 1938 Z POHRANIČÍ a shodli se
na těchto zásadách spolupráce:
Nacismus a jím vyvolaná 2. světová válka patří mezi největší
katastrofy lidských dějin. Jménem „vyšší“ arijské rasy měly být ze světa
fyzicky vyhubeny rasy „nižší“, tj. Židé, Romové a později i Slované. Těm byla
určena úloha sluhů Germánů. Důsledkem války byla nejen zhouba 50 milionů
lidských životů, ale i nezměrné utrpení dalších desítek milionů lidí. Válka
způsobila i nevyčíslitelné materiální škody. Konference vítězných Spojenců v Postupimi rozhodla 2. 8. 1945 o
bezpečnější struktuře Evropy, jejíž součástí byl i odsun německých menšin ze
států, sousedících na východě s Německem, aby se nemohly opětovně stát
záminkou pro neklid, střety nebo dokonce pro vyvolání války ve střední,
respektive ve středovýchodní Evropě.
Odsun jistě měl i negativní důsledky pro postižené osoby, to
však byl jen zlomek utrpení, způsobeného Německem lidstvu i Evropě. Paradoxní
je, že největší odsuny – migraci obyvatel Evropy způsobil Hitler. V každém
případě šlo při poválečném odsunu Němců o jednorázovou, politicky, právně i
časově ukončenou akci a během doby se postavení odsunutých Němců ve SRN
zlepšilo nad životní úroveň obyvatel poválečného Polska i ČSR.
Část německé politiky udělala po skončení 2. světové války seriozní
národní sebekritiku, avšak druhá část plánovitě vyvíjela snahy očistit se od
odpovědnosti za rozpoutání a teroristické vedení války – což v poslední
době narůstá. Mezi nejvíce propagovanými idejemi tohoto cíle patří i pokusy
odsoudit transfer jako bezpráví a dosáhnout jeho revize. Je to protiprávní
jednání, narušující současné dobré vztahy mezi evropskými státy. Negativní
politický vliv landsmanšaftů se projevuje dokonce až v Evropském
parlamentu a v některých ústavních orgánech SRN. Proto je nutno tyto
celoevropské tendence rázně ukončit.
V této souvislosti odmítáme snahu zřídit v Berlíně
Svazem vyhnanců plánované Centrum proti vyhánění, které má být jedním z prvků
revize vývoje po 2. světové válce. Současně odmítáme i snahy vysídleneckých
organizací zasahovat do vnitřních záležitostí našich států – zejména požadavkem
na revizi příslušných postupimských ustanovení a vnitřních dekretů – zákonů ČSR
a Polska, týkajících se transferu, stejně jako požadavky na odškodnění
vysídlenců.
Podotýkáme také, že válka přinesla utrpení i německému
národu, které nepodceňujeme, ale ani on nemůže podceňovat vinu Německa na jejím
rozpoutání, způsobu jejího vedení, jakož i na hrůzách německo-nacistického
okupačního režimu v Evropě.
Obě naše organizace proto vyzývají novou německou vládu, aby
podle svých mezinárodních závazků ukončila negativní činnost organizací, které
chtějí zvrátit důsledky 2. světové války.
Vyzýváme rovněž polskou i českou vládu, aby jednak samy ve
své pravomoci i prostřednictvím orgánů Evropské unie přispěly k likvidaci
těchto nebezpečných činností, ohrožujících bezpečnost v Evropě.
V Praze dne 9. 12. 2005
Dorota Arciszewska-Kielewczyk PhDr.
Václav Kural, CSc., předsedkyně PP
předseda Kruhu
Konference o česko-německých vztazích po volbě do Spolkového sněmu
18.9.2005,
uspořádaná Kruhem občanů České republiky vyhnaných v r.
1938 z pohraničí, se konala v Praze dne 9. prosince 2005.
S hlavním referátem vystoupil náš vyslanec v SRN ing. Jan Sechter a koreferátem
prof. JUDr. Václav Pavlíček, DrSc. V diskusi vystoupila i paní Dorota Arcieszewska-Mielewczyk,
předsedkyně správní rady Sdružení Powierenictwo polské, senátorka Polské
republiky. Vzhledem k tomu, že její projev nebyl v češtině dosud
publikován, otiskujeme jej v překladu v plném znění:
Vážení,
jménem Powiernictwa polského chci srdečně poděkovat za
pozvání. Naše přítomnost zde je dokladem toho, jak hluboce chápeme potřebu
společně se stavět proti německým nárokům, neodůvodněným a hanebným požadavkům
plynoucím z Berlína. Chceme se do Polska vrátit bohatší o zkušenosti,
s vědomím, že jsme získali nové přátele a věrné spojence v boji za
pravdu, silnější a připraveni k zápasu se silami zla, jímž je cizí
poctivost a věrnost historickým faktům.
Přátelé!
Již po několik let se od našich západních sousedů ozývají
hlasy, které chtějí nově popisovat dějiny té části Evropy, chtějí smazat
hranice mezi obětí a katem, a konečně – falšují dějiny – chtějí obrátit role
mezi zločincem a jeho obětí. Když jsem před třemi lety v jednom
z rozhovorů řekla, že v Německu nyní ožívají démoni minulosti, kteří
přinášejí chaos a zmatek, uslyšela jsem názor – pro mne zvláště bolestný, neboť
byl vysloven polskými politiky – toto moje hodnocení popírající. Dnes již nikdo
nemůže říci, zvláště po vítězných volbách CDU/CSU, že problém neexistuje. On
existuje a bude stále více zatěžovat polsko-německé a česko-německé vztahy.
Vážení,
v červnu 2002 Edmund Stoiber, tehdejší
kandidát na německého kancléře za CDU/CSU žádal od Polska a Čech zrušení tzv.
dekretů sankcionujících vyhnání a vyvlastnění Němců po 2. světové válce,
poněvadž – jak tehdy Stoiber řekl – „nelze si představit skutečné usmíření bez
zneplatnění těchto dekretů“.
Kancléřský kandidát si za hlavní cíl tehdejšího útoku vybral
Prahu, poněvadž „tóny, jež lze slyšet v Praze, nejsou slyšet ve Varšavě“ –
řekl tehdy Stoiber. Máme tedy co dělat – jak to vidí, nebo viděl, bavorský
premiér – se zlými Čechy a dobrými Poláky (poněvadž Poláci nepřímo nekladou
odpor). Chci tedy z tohoto místa panu premiérovi a všem německým
politikům, jímž se v noci zdá o Velké Říši říci, že každý útok na právní
řád České republiky bychom měli chápat jako útok na právní řád Polské
republiky. My nemáme pochybnosti o tom,
že jakmile Němci srazí na kolena Čechy, pustí se do Polska. My to známe
z historie a nedovolíme, aby se opakovala. Polsko a Čechy by měly
v této věci uzavřít strategické spojenectví, jež bude štítem schopným
odrazit německé požadavky. Máme-li
tu někdo někomu za něco platit, pak já říkám – DÁMY A PÁNOVÉ Z BERLÍNA,
PŘIPRAVTE SI PENÍZE!
Bavorský premiér se
domnívá, že „dokud jsou dekrety platné, dotud jsou rány otevřené“. My chceme –
a říkám to zcela upřímně, podle hlasu svého srdce – aby se ty rány co
nejrychleji zahojily. Chceme s důvěrou vzhlížet ke společné budoucnosti ve
sjednocené Evropě – Češi, Poláci a Němci v jedné řadě. „Pravda nás
osvobodí“ – říkal Jan Pavel II. A toto poselství posílám dnes Němcům, aby ve
jménu odpovědnosti za společnou budoucnost Evropy sobě i nám přestali působit
bolestivé rány. Čím déle to budou dělat, tím bude proces léčení delší a dražší.
Chtějí-li však němečtí
politici licitovat, chtějí vstoupit do ringu a bojovat s námi argumenty,
pak musíme být k tomuto zápasu připraveni. A má-li někdo právo na obranu
za zbytečné, pak odpovídám, že se mýlí. Nikdo si totiž neváží lidí věčně
připravených se klanět a nastavovat tvář. Němci takový postoj považují za
slabost.
Na iniciativu typu Centra proti vyhánění v Berlíně
musíme odpovědět podobnými iniciativami v našich zemích. I v tom Vás
budeme prosit o pomoc a takovou pomoc Vám – v rámci svých možností –
rovněž poskytneme. Nic také nestojí na překážku tomu, aby naše organizace
přijímaly společné iniciativy, organizovaly manifestace, přijímaly výzvy a
proklamace.
Dámy a pánové!
Historie neumírá, je stále živá. 60 let po útěku Němců ze
střední a východní Evropy se většina Poláků a více než jedna třetina Čechů
stále obává německých požadavků – vyplývá to z výzkumu Ústavu pro výzkum
veřejného mínění Allensbach. Výzkum byl prováděn mezi Poláky, Čechy a Němci
v souvislosti s výstavou na téma vyhnání v „Domě německých dějin“
v Bonnu, jež má být otevřena na počátku prosince letošního roku. 61%
Poláků a 38% Čechů považuje za pravděpodobné, že se bude německá vláda domáhat
navrácení bývalých německých území nebo odškodnění za ně. Německá krajanská
sdružení se těší mimořádně špatné pověsti: 41% Poláků a 39% Čechů je toho
názoru, že jejich cílem je znovuzískání ztracených nemovitostí. My tyto obavy
vnímáme a snažíme se varovat Němce, kteří se – nepamatující na historické
skutečnosti – vydali nebezpečnou cestou.
Chceme zdůraznit mírumilovný postoj Polska a Poláků vůči
Němcům, což akcentuje nově zvolený prezident – Lech Kaczyński. V jednom
z rozhovorů řekl: „Jsem přítelem a partnerem Němců. Nelze podporovat
averze. Nemám nic proti Němcům. Souhlasím však s kancléřem Schroederem,
který kdysi řekl, že jako šéf německé vlády má právo hájit německé zájmy.
Využívám tohoto práva ve vztahu k sobě a ke své zemi. Přirozeně víme, že
v této válce zemřelo také mnoho Němců. Nelze však zapomínat, kdo tuto
strašnou válku začal. Kdo byli katani a kdo oběti. Pro naše země by bylo
nejlepší, kdyby Centrum vyhnaných nebylo nikdy postaveno. Dnes, 60 let po
válce, potřebujeme vztahy založené na důvěře. Velmi doufám, že tento problém
vyřešíme společně.“
Na konec bych chtěla potvrdit naděje našeho prezidenta a
říci Němcům – neodmítejte nataženou česko-polskou ruku. Jsou příležitosti
v životě národů, které se již nemusejí zopakovat. Na prahu sjednocené
Evropy nepromrhejme tu šanci, jež před námi – a budoucími generacemi – leží a
přináší vizi Evropy bez nenávisti a válek.“
Spolupráce Kruhu s partnerskou organizací v Polsku
začala. Jistě si všichni přejeme, aby byla úspěšná. Rovněž si uvědomujeme, že
blízká spolupráce České republiky s Polskou republikou v předmětné
oblasti zahraniční politiky je nejen žádoucí, ale i nutná. ( –red.)
Z dalších
diskusních příspěvků přednesených na Konferenci o česko-německých
vztazích z 9.12.2005
Doc.
Dr. M. Bednář, Filosofický ústav AV ČR, : Českoněmecké vztahy po německých
parlamentních volbách 18. září 2005
„Je mimo veškerou pochybnost, že výsledkem zářijových
parlamentních voleb v Německu je politický pat s fatálním a ekonomickým
dopadem na postavení a možnosti Německa v Evropě a ve světě. Co se vlastně
v Německu stalo? Došlo k téměř nerozhodnému výsledku souboje
křesťansko-demokratického volebního bloku s německou sociální demokracii.
Obě politické strany proto i vzhledem k volebním výsledkům menších
parlamentních politických stran nemohou vytvořit politicky sourodé koaliční
vlády. CDU/CSU nadto již během volební kampaně rezignovala na nezbytné
liberalizační reformy německé ekonomiky, poté co se po zcela nedostatečné
vysvětlovací kampani setkala s účinnou demagogickou reakcí německé sociální
demokracie na svůj poměrně umírněný zájem zavést i v Německu rovnou daň.
Jinak řečeno, vyhlídka na uzdravení německé ekonomiky se po zářijových
parlamentních volbách rovná nule. To ale znamená, že německá hospodářská recese
bude pokračovat, a tak umocňovat podobně nepříznivý ekonomický pohyb, jenž
probíhá ve Francii, Itálii a dalších důležitých, zejména kontinentálních
členských států Evropské unie.
Obě dvě hlavní politické strany se v zásadě shodují na
hospodářské politice vůči svým východním sousedům. Jejím hlavním tématem je
stupňování politického nátlaku, v nemalé míře i prostřednictvím
rozhodujícího německého vlivu v Evropské unii, na výrazné zvýšení daní
zejména v České republice, aby se tak uměle zastavilo přirozené, již delší
dobu probíhající stěhování německých, či v Německu sídlících a zdaňovaných
firem na Východ.
Určitý typ politického nátlaku, jejž Německo vyvíjí na
Českou republiku v souvislosti s výsledky první a druhé světové
války, bude zřejmě v nastávajícím německém politickém období i nadále
pokračovat. V éře do těchto voleb vládnoucího kabinetu německé sociální
demokracie se tento patrný německý tlak projevoval ve dvojí podobě. Jednak šlo
o dosud neúspěšnou snahu zapojit Českou republiku do německého, záhy i částečně
německo-polského projektu jakési modifikované verze německého Centra proti
vyháněním, s nímž přišla předsedkyně německého Svazu vyhnanců
Steinbachová. Jeho evropská modifikace měla původně název ´Evropská síť proti
vyháněním.´ Letos byl při zapojení Slovenska a Maďarska do tohoto německou
vládou iniciovaného a organizovaného projektu změněn jeho název ´Evropská síť
vzpomínka a solidarita.´ Jeho organizačním centrem je úřad pověřenkyně spolkové
vlády pro kulturu a média, tedy fakticky spolkové ministryně kultury Christiny
Weissové. Obdobný projekt se Německo usilovně pokouší prosadit i na půdě Rady
Evropy, kde poměrně nedávno narazilo na houževnatý francouzský odpor.
Lze právem očekávat, že tento způsob nátlaku na Českou
republiku bude pokračovat rovněž v nadcházejícím německém vládním období
za pravděpodobného kancléřství předsedkyně CDU Angely Merkelové, jež bude muset
respektovat silný politický vliv německé sociální demokracie. Angela Merkelová
se nadto výslovně přiklonila k původnímu projektu Německého centra proti
vyháněním, jehož evropanskou, resp. středoevropskou modifikaci je uvedený
projekt vládní kulturní pověřenkyně Christiny Weissové, který za českou vládu
letos právem výslovně odmítl ministr kultury Pavel Dostál.
Druhá, souběžná verze nepřímého německého politického tlaku
v daném revizionistickém směru je snaha přimět Českou republiku
k odškodňovacímu, tzv. humanitárnímu
gestu nejprve vůči německé menšině žijící v České republice, resp.
vůči alespoň některým skupinám
odsunutých, původně českých Němců. Výsledkem tohoto několikaletého úsilí byly
nejprve nerealizované návrhy místopředsedy sociálně-demokratické, resp.
koaliční vlády Petra Mareše. Skutečný
efekt tato některými českými politiky nápadně agilně převzatá snaha přinesla až
v podobě letošního srpnového omluvného gesta české vlády, adresovaného česko-německým
antifašistům, přestože jejich příznivé hodnocení je součástí československé
denacifikační legislativy a politování nad některými přehmaty vůči nim implicitně
zahrnuje i text Česko-německé deklarace.
Vcelku lze tedy závěrem souhrnně konstatovat, že Česká republika bude po zářijových
německých parlamentních volbách vystavena razantně vystupňovanému ekonomickému
a setrvale pokračujícímu politickému nátlaku v oblastech, jež jsem
konkretizoval v předcházejícím výkladu.“
PhDr.
Marie Neudorflová, historička, Masarykův ústav AV ČR,: Několik otázek
k plánované omluvě německým antifašistům
„S novou iniciativou ministerského předsedy Jiřího Paroubka
omluvit se německým antifašistům za odsun a případné další křivdy na nich
spáchané v roce 1945 – 46, by měla být nejdříve zodpovězena řada otázek,
na které nebudou snadné odpovědi. Jiří Paroubek uvolnil 30 milionů na výzkum,
který má celou záležitost prozkoumat, a objasnit fakta, na jejichž základě se
omluva uskuteční. Bylo zdůrazněno, že jakékoli jiné otázky, včetně majetkových
nebudou do problému zatahovány.
Dosavadní zkušenosti
ukazují, že jakákoli omluva a vstřícný krok z české strany byl
z německé strany, zvláště Landsmanschaftem, nakonec brán jen jako další
krok k dalším požadavkům a nátlakům na českou stranu. Je tedy k celé
záležitosti nutno přistupovat bez iluze, že tlaky a požadavky ze strany Německa
tímto krokem skončí. Svědčí o tom i vyjádření bavorského premiéra Stoibera a
paní Merkelové, která již slíbila sudetským Němcům, že ´bezprávnost jejich
vyhnání musí být napravena´.
Nejzávažnější chybou
Paroubka je, že celá akce se opět jeví jako výsledek tlaků z Německa, a že
tento zvyk podřizovat se různým i nelegitimním tlakům se zakoření jako výrazný
rys české politiky. Pokud jde o českou historii, tak výzkum týkající se jejích
pozitivních stránek a výdobytků je naprosto podceněn a podfinancován. Dokonce
se z ´české iniciativy“ (Národní Muzeum) bude nesmyslně rušit unikátní a
obsáhlá expozice české historie v Lobkovickém paláci na Hradčanech.
Zároveň v Ústí nad Labem na
Univerzitě J. E. Purkyně vyškrtli kurs o T. G. Masarykovi, podobně se přestal
učit na filosofické fakultě a na fakultě sociálních věd. Zato v Ústí nad
Labem budou budovat česko-německé muzeum. To vše již samo o sobě nemůže vzbuzovat ani důvěru české
veřejnosti, ani jeho sebeúctu. Konkrétně v záležitosti Paroubkova slibu
měl předcházet normální historický výzkum, nepodnícený žádným slibem.
Z českého hlediska je velni důležité si uvědomit
všechny roviny a aspekty, které budou souviset se zmíněným výzkumem a
plánovanou omluvou. Těch aspektů je mnoho, soustředím se jen na otázky, které
se mi zdají nejdůležitější, a o kterých se nemluví.
Kteří antifašisté se budou sledovat a zkoumat – ti, kteří si
ponechali po Mnichovu a po německé okupaci československé a české občanství,
nebo i ti, co v roce 1938 přjjali říšské? Tato otázka je velmi důležitá,
neboť pojem antifašisté, vztahující se na Němce žijící v Československu
ještě nemusí zahrnovat loajalitu k Československu, ale jen odpor proti
fašismu a německému nacismu.
Toto je velmi důležitá otázka, neboˇpočet antifašistů, kteří
důsledně zůstali věrni Československu, i s občanstvím, bylo nepatrné.
Velmi často je během okupace skrývali Češi před jejich vlastními lidmi. Osobně
znám jeden takový případ sociálního demokrata, který se pohyboval ve válce od
české rodiny k české rodině, a často nevěděl ani jejich jména, aby je
neohrozil, kdyby byl chycen. Tento člověk žije v Marburgu an der Lahn a
pracoval v Herderově Institutu. Byla to odvaha Čechů, která těmto Němcům
často zachránila život. A já se ptám, poděkoval někdo konkrétně všem těmto
statečným českým lidem? Bude se také o nich dělat výzkum za 30 milionů? Snad
tato jejich pomoc, pokud se vůbec dnes dá vystopovat, by měla být brána jako
velké plus, ke kterému se vlastně ani žádná omluva nehodí, ale naopak velikého
ocenění, kterého se jim již nikdy nedostane.
Ti z těch antifašistů, kteří odešli do Německa, odešli
většinou dobrovolně, neboť se hluboce styděli za své soukmenovce, a chápali, že
Češi nemohli mít po všech nelidskostech německé okupace, po válce pozitivní
pohled na Němce obecně. Na příkladu vůdce sociálních demokratů Jaksche víme, že
i většina sociálních demokratů, a to i v exilu, kdy zpočátku
spolupracovali s Edvardem Benešem, trvala na uznání Mnichovské dohody, a
že Německo ji vlastně nikdy konsistentně neanulovalo. Bude se zkoumat, jaký
postoj měli nebo mají němečtí antifašisté k Mnichovu a jak dalece se od
roku 1945 až do současnosti angažovali na objektivním vysvětlování německé
vládě, historikům a veřejnosti zločinů spáchaných Němci ve střední Evropě od
roku 1938 do roku 1945? To znamená, že jednou z otázek nutných zkoumat
bude vztah německých antifašistů k Mnichovu a k otázce obnovení
Československa tak, jak o něj usiloval Edvard Beneš ve své exilové práci během
války.
Také by mě zajímala metoda, jakou se bude zjišťovat, kdo
odešel dobrovolně a kdo byl odsunut. Po zkušenostech se šlechtou a jejími
restitučními nároky se jeví jako poměrně snadné se označit za antifašistu nebo
antinacistu.
Poslední poznámka se týká toho, že by česká veřejnost měla
být dokonale informována o celém výzkumu, jeho metodách, názorech, postojích a
argumentech odborníků, které se výzkumu a jeho závěrů zúčastní. Dokonce se
domnívám, že by měla být vedena určitá veřejná diskuse o celé záležitosti. Dá
´náš´ tisk vlastněný většinou německými
koncerny potřebný prostor pro důkladnou a objektivní diskusi, včetně otázek,
které budou v centru výzkumu?“
Prof.
PhDr. S. Kučerová, CSc., Masarykova universita Brno: Účelové přehodnocování
našich dějin
„Dějiny Čechů a
Slováků se odvíjejí jako dlouhodobý zápas dvou malých národů o lidskou důstojnost,
svébytnost, právo a svobodu. Pohledem na historickou mapu střední Evropy zjistíme, že Češi patří
vlastně k posledním slovanským kmenům na Labi. Ostatní Polabští Slované
zanikli, stejně jako Slované pobaltští. Zápas o existenci vedli naši předkové
s hegemonistickými ambicemi mocných sousedů – s kolísavými výsledky.
… Smrtelné nebezpečí hrozilo holé národní existenci dvakrát: v období po
Bílé hoře a v době druhé světové války. …
K paradoxům dějin patří, že všeobecná liberalizace
společnosti po převratu 1989 nepřinesla jen návrat občanských svobod, včetně
svobody slova, ale zároveň i jejich omezení ve prospěch těch, kdo si je –
včetně mediálně šířených názorů – mohou zaplatit. Není tajemstvím, že naprostou většinu medií u nás vlastní
cizinci, a že i česky píšící a mluvící mediální pracovníci působí ´v cizích
službách´. A tak – místo radosti ze svobodného života v demokracii a
humanitě, o kterém snili naši předkové, nepřestáváme denně žasnout nad
neutuchajícími projevy pohrdavého a nenávistného znevažování našich národních
dějin a naší národní kultury, které prezentuje většina tisku i televizních
kanálů. Mediálně šířené špinění, tupení
a pomlouvání naší minulosti, všeho, co ctíme, v co věříme, co milujeme, co
je součástí naší identity, je starého data. Provázelo výboj našich sousedů
na naše území s cílem naše předky oslabit, zbavit je sebedůvěry a
sebeúcty, a naopak legitimovat agresi jako projev ´státotvorného génia´proti
rasově méněcenným a nedostačivým. Je
politováníhodné, že skupina našich disidentů v odporu proti minulému
vládnoucímu režimu hledala a nacházela podporu u skupiny jeho zahraničních
nepřátel, a protože jde vesměs o příslušníky vlivných politických a kulturních
elit, nestačíme se po Listopadu 1989 divit, jak je v našich dějinách
vlastně všechno naopak. (Viz např. knihu Podiven, ´Češi v dějinách´, Praha
1991, 690 stran, kterou nedávno vydala dokonce ´Akademie´) Odcizené i
´opačné´pojetí našich dějin se opírá o odmítavý vztah ke všemu českému,
charakteristický pro skupinu Němců, kteří se nesmířili s tím, že byli po
druhé světové válce z Československa v rámci denacifikace odsunuti.
Říká se jim sudetští Němci. …
Chápe-li spojenecká česká strana jejich odsun jako prevenci
i ´odčinění´, pak revanšistická sudetoněmecká ideologie a spolu s ní
všichni domácí ´Podivenové´ tvrdí, že nebylo co odčiňovat. Proto to
´přehodnocování´ našich dějin od samého počátku, proto tolik úsilí
k vyvracení našich údajných ´mýtů´ - husitského, selského, obrozeneckého,
česko-slovenského, sokolského, legionářského, masarykovského …
Obecně vzato, najdeme asi
málo témat, která by Češi a tzv. sudetští Němci nehodnotili protikladně. …
Uveďme několik příkladů českého hodnocení dějinných událostí
z díla J. Pekaře. Přestože v lecčems protiřečil Palackému i
Masarykovi, napsal o husitství: ´Hrdinný
a vítězný zápas Čechů husitských za pravdu, tj. za prohloubení a zopravdovění
náboženského života, zůstane nejvyšší slávou českých dějin.´O Bílé hoře: ´Stín
tohoto dne (8.11.1620) pokryl tři století lítosti nebo kletbou. V úzkostech
vězení, ve strádání vyhnanství, v zoufalství nad zkázou vlasti a ponížením
národa nesly se mysli tisíců Čechů k tomuto dni … Bílá hora, ztráta české samostatnosti, ponížení a úpadek, bylo
neštěstí, neštěstí bez míry a hranic.´A
o národním obrození: ´Hle, jak úžasným tempem pracovaly dějiny – od skepse
vlastenců, proucích se před staletím, ovšemže v jazyce německém, lze-li
vůbec doufat, že by si český národ stvořil vlastní literaturu, od let, kdy
nebylo jediné české vyšší třídy obecné školy a kde společenský, literární i
úřední styk vzdělaných vrstev českého národa byl naskrz německý, až
k dnešku, kdy bohatstvím výchovných ústavů všeho druhu i kvantem produkce
duševní můžeme se měřit čestně s nejpokročilejšími zeměmi světa, - od let
všeobecného němého poddanství … kdy země
naše byla nesvobodnou provincií státu nám cizího až k státu
československému, až k plné samostatnosti. …´
Tak tohle všechno jsou podle ´nového´ (tj.podivenovského
historiografa) ´mýty a fikce´. Vítězné tažení husitů prý nebyl počátek evropské
reformace, zdroj demokratických tradic naší kultury a trvalý vklad do
evropských dějin, ale projev děsného, hrůzostrašného a zákeřného barbarství. To
jiráskovská doba ´temna´prý byla ve srovnání s většinou husitských let
´zlatým věkem´. Pobělohorské baroko bylo dobou kulturního rozkvětu. A mluví-li
se o zásluhách obrozenců, kteří vrátili ´zubožené a bezprávné etnikum svým
dílem v jazykovědě, literatuře, historii, hudbě, vědách a technických oborech mezi evropské
národy´, pak prý jde o výroky, které patří na ´smetiště dějin´. … Ostatně celé
obrození bylo podle ´nového´ pojetí dějin scestné a zavádějící, a jak soudí
horlivý přehodnotitel, dovedlo nás až k ´vyhánění´.
Avšak část odsunutých, kteří se sdružili
v Landsmanšaftu, navázali na henleinovskou
Ideologii a vytvořili revanšistický program, to (odsun - pozn.
red.) považuje za nepřijatelné bezpráví a zločin všech zločinů. Po dlouhá léta
militantně opakuje tvrdě formulované požadavky bez ohledu na správnost, právní
a morální přijatelnost. …“