OBCHOD, A BOJ PROTI CHUDOBĚ
Gonzalo Fanjul
Suárez: Falešné karty (Stacked Cards)
Cristianisme i
Justicia Booklets, Nr.119, květen 2005
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Je naléhavé podřídit vývoj, obchod a
mezinárodní vztahy základním otázkám humanity: Jaký pokrok? S jakými výsledky?
A pro koho?... Jediným skutečným protilékem chudoby je společnost, která již
nikoho nevylučuje“. President Luila da Silva ve svém projevu při udílení ceny
Prince Asturského.
……………………………………………………………………………………………..
1. VELKÉ STATISTIKY PŘEKRÝVAJÍ
LIDSKOU TVÁŘ
Výraz „mezinárodní obchod“ vyvolává
představu velkých firem, ekonomických supersil a jednání mezinárodních
organizací jako je Světová obchodní organizace - WTO. Ale světový obchod má
také svou lidskou tvář. V Jižní Asii je to tvář mladé dívky šijící košile pro
důležitý obchodní řetězec v Evropě a USA. V Africe je to obličej pěstitele
kávy. V Západní Asii obličej ženy skládající elektronické obvody pro počítače.
A v Latinské Americe ruce zemědělce, který musí soutěžit s dováženými výrobky
ze Spojených států. A tak obchod spojuje životy těchto lidí s byznysem a
spotřebiteli nejbohatších zemí světa.
V našem světě však jen nemnozí
provádějí rozhodnutí, která omezují miliony chudých a zranitelných lidí.
Pravidla, která ukládají, rodí obrovské rozdíly: Ve světovém obchodě jen
několik zemí a velkých firem diktuje pravidla. Je to jakoby se hrálo s
falešnými kartami, jakoby fotbalové hřiště nebylo stejně rovné na obou
stranách, jakoby závodníci startovali k běhu v nestejný řas a nesli nestejnou
zátěž.
1,1 Nespravedlivý obchod rodí nerovnost a
chudobu
Proč je důležité usilovat o změnu
pravidel světového obchodu? A proč je třeba usilovat o to co nejdříve? Na tuto
otázku jsou tři odpovědi:
-Především je nepřijatelné, aby
světový obchod pokračoval ve své přítomné podobě. Žádná civilizovaná
společnost by neměla snášet rozdíly v prosperitě a chudobě, které náš světový
obchod vytváří, a nikdo by neměl být nucen k tomu, aby snášel zneužití moci,
nespravedlnost a utrpení, které jsou jejich důsledkem.
Obchod byl ze všech ekonomických
činitelů hlavním motorem globalizačního procesu, který zažíváme. V posledních
dvaceti letech rostly toky mezinárodního obchodu dvakrát tak rychle jako
vlastní světové bohatství, a obchod se stal podstatným zdrojem příjmů pro
většinu světových oblastí. Především chudé země jsou rostoucí měrou závislé na
mezinárodním obchodě, ačkoliv obchod patří rostoucí měrou bohatým. Jeden z
každých tří dolarů hrubého domácího produktu (HDP = GDP) pochází v zemích s
nízkými příjmy z exportu. Účast chudých zemí v mnohostranném obchodním systému
je však zamořena rozpory. Ačkoliv dovážejí stále více průmyslových a
technologických výrobků, závisejí rozvojové země hlavně na exportu surovin.
Jejichž ceny v posledních dvaceti letech podstatně poklesly.
Větší část mimořádných zisků
vytvářených obchodem se soustřeďuje naprosto nerovnoměrným způsobem v několika
industrializovaných zemích a zvětšující měrou v malém kroužku jejich
nadnárodních korporací. Bohaté země a velké firmy se staly skutečnými vítězi v
našem uspořádání mezinárodních obchodních vztahů. Poraženými jsou miliony
zemědělců a dělníků, jejichž budoucnost odvisí od stále nejistějšího a
neudržitelnějšího hospodářského systému.
Příklad tohoto paradoxu nalezneme v
subsaharské Africe. Pokud by se zvedl její podíl na exportu (to jest na prodeji
do jiných zemí) o jedno jediné procento, nahradila by se tím více než
pětinásobně pomoc, kterou dnes tyto země dostávají v rámci ulehčování dluhů.
Afrika je však rostoucí měrou z obchodních vztahů vytlačována a zůstává
prokleta k exportu jen základních výrobků. A tak nejchudší kontinent světa
zůstává vně příležitostí, které obchod nabízí rozvoji. A to je skutečnost,
která klade závažné pochyby o budoucnosti Afriky.
Jiné příklady však ukazují, že
zapojení do obchodu nabízí velmi příznivé výsledky.V Jihozápadní Asii
například dovolilo pozoruhodné snížení hladiny chudoby. V posledních 40 letech
se v této oblasti vybojovalo snížení chudoby více než 400 milionů lidí, a to
díky strategii založené na zvyšování exportu. Touto cestou se získal příjem,
rozvinuly technologie a vytvořily příležitosti.
-Druhým důvodem k urychlenému jednání
je dobře doložený zájem. To co se děje nelze nejen obhájit, ale ani udržet. V
chudých zemí existují obrovské rozlohy proměňující se v enklávy zoufalství a
opuštěnosti, a to mimo jiné právě proto, že zůstávají mimo bohatství vytvářené
obchodem. Tisíc dvě stě milionů lidí žije dnes na světě za méně než jeden
dollar denně. (Ovšem pozor: Obchod nevytváří bohatství... a „život za kolik
dollarů“ je špatný ukazatel). Jejich výhled se však stále zhoršuje. Podle Human
Development Report se situace 21 zemí proti počátkům devadesátých let výrazně
zhoršila. Jejich obyvatelé mají horší přístup k pitné vodě nebo zdravotní péči,
roste negramotnost, a více dětí zemře před dosažením 5. roku věku.
Stejně jako ekonomické síly
globalizace, tak i zloba, zoufalství a sociální napětí provázející takové
obrovské nerovnosti v bohatství a příležitostech, nerespektují národní hranice.
Vytvářejí nerovnováhu, která ohrožuje všechny. Zkušenost posledních dvou let
ukazuje, že jakožto světové společenství plujeme i potápíme se společně. Žádná
země jakkoliv mocná nemůže se isolovat svým bohatstvím, a není v něm ostrovem.
-Třetím důvodem je naše přesvědčení o
tom, že změna je možná. Mezinárodní obchodní systém není výtvorem přírody. Je
to systém výměny řízený pravidly a institucemi, které odrážejí politické
záměry. Politická rozhodnutí mohou dát přednost zájmům slabých a zranitelných
(zájmy slabých jsou zájmem i silných) nebo naopak bohatých a mocných. Obchod,
tak jak je zatím organizován nyní, zmnožuje chudobu a nerovnost po celém
světě. Pravidla hry jsou určena tak, aby udržela moc a vytvářela privilegia. To
však lze změnit (nikdo se nevzdá své moci dobrovolně) dohodou Severu a Jihu v
organizované kampani. Nejlepším dokladem toho byla konference Světové
Organizace Obchodu v Kankůnu v září 2003, jejíž výsledky nám dovolují zachovat
si jistou naději pro budoucnost.
2.SVĚTOVÁ OBCHODNÍ ORGANIZACE - WTO:
NÁVOD K POUŽITÍ I ZNEUŽITÍ
Jen málo mnohonárodních institucí je
tak významných jako WTO pro denní život tisíců milionů lidí po celé planetě.
Její pravidla ovlivňují základní stránky života a přežití, mezi nimi i
dostupnost potravin nebo způsoby léčení chorob. WTO byla nicméně téměř neznámá
většině občanů i jejich sociálním organizacím až do doby, kdy se v
severoamerickém městě Seattle konala v roce 1999 její III Ministerská
konference. To, co se tam událo, probudilo miliony lidí, aby se vzchopili a
dali konečný podnět ke hnutí za alternativní globalizaci než jakou jsme dotehdy
znali.
2,1 Kdo se zajímá o WTO?
Proč je WTO tak důležitá pro
hospodářskou a sociální politiku zemí, které k ní patří? Je pravda, že je
institucí velice mladou. Zrodila se 1. ledna 1995 jako výsledek obchodních
jednání známých pod jménem GATT (General Agreement on Tariffs and Trade =
Generální dohoda o clech a obchodě). Dnes zahrnuje WTO celkem 148 zemí, které,
s výjimkou Ruska, odpovídají za téměř veškeré mezinárodní obchodní transakce.
WTO je tedy mnohostrannou institucí.
Jejími členy jsou země zastupované svými vládami, konkrétně ministry
zodpovědnými za obchod. Ti tvoří to co nazýváme Ministerskou radou
(=Ministerial Conference), nejvyšším orgánem, který se má scházet nejméně
jednou za dva roky. Pod jejím vedením vykonává kařdodenní práci Generální rada
(General Council) v Ženevě a v ní jsou zastoupeni obchodní představitelé
různých členských států. Zbytek organizačního schématu tvoří nespočetné komise
a pracovní skupiny, které vedou jednání a rozhovory na polích společného
zájmu. Těch polí je velice mnoho a jsou velmi důležitá. Ve skutečnosti
ovlivňují jejich různé dohody i ty nejdůležitější životní oblasti jako je pitná
voda a antibiotika pro naše děti.
Bez ohledu na tuto skutečnost mají
členové výsadu ustanovovat nová pravidla a nařízení; WTO bylo zřízeno na
úrovni, kterou se nikdo neodvažuje zpochybňovat, a sama trvá nesmlouvavě na
svých rozhodnutích. Její mandát hovoří o „odstraňování obchodních bariér“. To
znamená, že nejde o to stanovit kde leží hlavní zájem a pak tvořit pravidla,
ale je bráno za dané, že každá a jakákoliv větší liberalizace obchodu je vždy a
v jakékoliv situaci dobrá. V některý oblastech, jako je zemědělství, napovídá
skutečnost spíše opak.
2,2 Reformovat WTO nebo ji zrušit?
WTO je běžně pokládána za ďábla a
ničemu světové ekonomiky, kteroužto úlohu převzala od jiných institucí, jako je
například IMF (Mezinárodní měnový fond). Mezi sociálními hnutími se šíří názor,
že WTO by měla být zrušena, protože její existence vyvolává pro světové blaho
daleko více rizik než příležitostí. Na druhé straně většina vlád ve světě,
především vlád bohatých zemí, přiznává WTO vysoce ceněné klady a ochranu před
chaosem a neúčinností, které jsou běžné v jiných mezinárodních organizacích
jako je například OSN. Kdo má pravdu? Odpověď je nutno hledat, jako obvykle,
někde uprostřed. Pohlédneme-li na to, v čem je podstata WTO, nalezneme tři
její výhody:
-Je to representativní organizace.
Jejími členy je 148 zemí: Od čtyř hlavních ekonomik světa (USA, EU, Japonsko a
Kanada) až k tavnému kadlubu politických režimů a hospodářských systému v
rozvojovém světě. Je možno říci, že s výjimkou poznámek již uvedených veškerý
obchod prochází WTO. Existence prostoru pro mnohostranná jednání, která,
alespoň teoreticky, hledají společné dobro v souhře nároků a ústupků, je
vzácností hodnou zachování, alespoň v tuto dobu nedostatku mnohostranných
institucí.
Ačkoliv teoreticky se rozhodovací
systém WTO zakládá na zásadě „jedna země - jeden hlas“, v normální praxi se
rozhoduje na základě souhlasu. To znamená, že nemůže dojít k dohodě dokud každý
člen nevyjádří výslovně svůj souhlas.
-WTO má systém pravidel, na které
jsou všichni členové vázáni brát ohled. Současná pravidla byla schválena v roce
1995, a obchodní dohody jsou výsledkem Uruguayského kola, které se konalo pod
GATT. Znovu připomínám, že obsah těchto dohod může být kritizován, ale země,
zapojené do klubu, pravidla hry znají.
-A konečně, a to je bezpochyby
nejzvláštnější charakteristikou, WTO má donucovací systém zajišťující
dodržování těchto pravidel, známý jako SSD - System for the Solution of
Differences ( Systém řešení rozporů). Kterákoliv členská země, která nesplní
kteroukoliv dohodu multilaterálně ustavenou, je podrobena stíhání se strany
kteréhokoliv jiného člena. K tomu je zřízen sbor odborníků, aby věc projednali
a uložili odškodnění, které je považováno za potřebné. Tento systém nelze
podceňovat: některé země jej používají trvale a dbají, aby se rozhodnutí WTO nestala
pouhými formalitami. Jaké výsledky by měl asi takovýto systém, kdyby byl
používán u rezolucí Rady bezpečnosti OSN nebo při zajišťování rozvojového programu
milénia (Millenium Development Objectives) dohodnutého bohatými zeměmi?
2,3 Jaké jsou zápory?
Klady jsou tedy jasné. Nicméně
skutečné fungování této instituce je dalece vzdáleno od zajišťování nestranných
opatření. Skutečnost je naopak velice odlišná.
-Je skutečností, že mnohé země jsou
ve WTO sice zastoupeny, ale ne všechny mohou své zájmy obhajovat stejně
rasantně. Především existuje skandální nerovnoměrnost mezi zdroji a
technickými kapacitami různých vyjednávačů. EU má například k dispozici poradní
sbor zahrnující tucty techniků v Komisi, stejně jako trvalých representantů v
Ženevě a to pro každého ze svých členů. Samotné Spojené státy si přibraly na
konferenci v Kankúnu delegaci 650 lidí, - povětšině odborníků ze svých
ministerstev a příslušníků různých nátlakových skupin. Klíčoví vyjednávači z
rozvojových zemí, například z Indie a Brazílie, měli rovněž velké týmy, to však
není případ většiny zemí: Třicet z nich nemá totiž ani zastupitele v Ženevě,
aby sledovali každodenní práci. A pokud i mají, musejí se obejít s redukovaným
počtem pracovníků a s nimi současně stihnout i jednání ostatních mezinárodních
organizací, které mají v Ženevě svůj stan.
Co je však důležitější: Jednání WTO
neprobíhají v jakémsi obchodním ústraní, vzdáleném všech ostatních vztahů mezi
zeměmi: pro mnoho malých a závislých ekonomik je prostě nesnadné, aby se v
jednáních postavily proti ekonomickým a politickým monstrům jako jsou USA nebo
EU. Je možné, i když málo pravděpodobné, že vyhrají bitvu. Ale vědí, že již
při nejbližším projednávání úpravy dluhu nebo podpisu vojenské spolupráce uvidí
proti sobě tytéž obličeje.
-Pravidla hry jsou jasná, ale jsou
stanovena nerovnoměrným způsobem k prospěchu zvláště některých hráčů.
Vstoupí-li do „klubu“ chudá země, (a většina z nich to v nedávnu provedla),
musí se podrobit bezpodmínečně všem pravidlům doposud již schváleným a vzdát
se výhod, které využívaly při svém vstupu země bohaté. Většina pravidel byla
přitom stanovena během projednávání tak, aby hájila zájmy bohatých zemí a
jejich obchod.
K tomu máme dva zvláště významné
příklady: Zaprvé dohodu o zemědělství (Agreement on Agriculture), která je
výsledkem dohody dosažené mezi USA a EU ještě dříve než bylo zřízeno WTO. Byla
sjednána, aby odstranila obrovské deformace, působené státními dotacemi
bohatých zemí mezinárodnímu obchodu, které odpíraly chudým zemím přístup na
trh, na kterém mohly dobře konkurovat. Nicméně vlastní obsah dovolovat
kontrahentům této dohody zachovat si převládající postavení na mezinárodních
zemědělských trzích a to způsobem, který byl podle mechanismů WTO pokládán za
„legální“.
Jiným příkladem jsou tak zvané TIPS -
Trade Related Intellectual Property Rights (Intelektuální práva týkající se
obchodu), vyhlášené pod přímými pokyny dvou nejmocnějších nátlakových skupin:
Farmaceutického a bio-technologického průmyslu. Výsledkem je, že patentová
legislativa chrání nepřiměřeným způsobem práva vlastníka objevu i na úkor lidí,
kteří jej potřebují ke svému přežití.
Pakliže se nám toto vše nelíbí, proč
pak nepoužijeme svrchu zmíněný postup SSD k odstranění názorových rozporů?
Rozhodčí jsou ovšem daleko vzdáleni nestrannosti. Pak jsou zde technické a
finanční nesnáze, které brání většině zemí předložit stížnost před SSD. Mnozí
nemají ani ekonomické a právní týmy, které by kryly diskusi, která bude trvat
nejméně rok a půl. Budou se muset spolehnout na služby specializovaných
právníků, jejichž platy jsou ovšem těmto zemím mimo dosah. A i pokud pak vzdor
všemu ve sporu uspějí, budou se muset střetnout se stejnými politickými a
ekonomickými tlaky, jaké jsme již uvedli.
Je pravda, že tato omezení nedopadají
na rozvojové země stejně. Některé, včetně malých ekonomik jako je Ecuador,
předložily a vedou pře s pozoruhodným úspěchem. Brazílie se zase vyznamenala
střetem s Evropskými a Severoamerickými dotacemi do zemědělství, a jiné, jako
Indie, byly úspěšné ve sporu proti clům na export textilu. Musíme však
pamatovat, že ani jedna z 49 nejméně vyvinutých zemí světa (LDC - Least
Developed Countries), nejchudších zemí světa, dodnes nepředložila ani jeden
spor před WTO. Jistě ne proto, že by se necítila ublížena zcela určitými
obchodními praktikami zemí bohatých.
2,4 Světla a stíny
WTO je tedy organizací obklopenou
světlem i stínem. Pravdou však je, že její nedostatky se stávají
nepřekonatelnou bariérou naděje chudých zemí. První krok k odstranění této
křivdy se udál v roce 1999 na konferenci v Seattle (Seattle Conference), kde
Afričané, Asijci a Latinoameričané pozvedli skutečnou rebelii proti násilí
bohatých zemí. To dodalo odvahu dalším zemím, aby navrhly v jednacím řádu
změny, které se zúrodnily o dva roky později.
2,5 Rozvojové kolo?
V listopadu 2001 se ministři obchodu
celého světa, kteří se sešli v Kataru ke IV. Ministerské konferenci WTO,
rozhodli zahájit nové kolo obchodních jednání. V nabubřelém, nicméně pečlivě
prokalkulovaném způsobu započalo mnoho zemí nazývat tento nový proces
„Rozvojovým kolem“(Development Round). Byla podtržena úloha, kterou by mohl
mezinárodní obchod sehrát při rozvoji chudých zemí, a omezení chudoby bylo
definováno jako jeden z předních cílů obchodních jednání.
O dva roky později se ujasnilo, že tato prohlášení nebyla ničím jiným
než agitačním mluvnickým cvičením. „Rozvojové kolo“ vyústilo ve více a větších
zemědělských dotací pro farmáře ze Severu, v ofensivu Severoamerické vlády a
jí representovaných průmyslů s cílem omezit chudým zemím přístup k podstatným
lékům, a konečně ve vytvoření pokryteckého dvojakého systému, který přinutil
rozvojové země, aby jednostranně otevřely své ekonomiky, zatím co si ty bohaté
zachovaly systém přehrad proti dovozům z Jihu.
V dalším popisujeme toto selhání jako
výsledek převážně neústupnosti rozvinutých zemí. Analyzujeme hlavní významné
body tohoto jednacího procesu jak se vyvinuly v nedávných letech ( převážně jde
o otázky zemědělské, intelektuálního vlastnictví a přístupu na trhy) a
navrhujeme alternativní opatření k tomu, aby se skutečně vytvořilo opravdové
rozvojové kolo.
3.JAK SKLÍZET BÍDU: OBCHODNÍ JEDNÁNÍ
O ZEMĚDĚLSTVÍ.
Rozvojové země mají dobré důvody, aby
byly k tomuto tématu pozorné: Dva
z každých tří lidí na světě dnes žijí za méně než dollar denně a závisí
buď přímo nebo nepřímo na zemědělském sektoru. Přitom téměř tisíc milionů
lidských bytostí je svou potravou a prostředky přímo ovlivněno pravidly, která
jim uložila WTO.
Ačkoliv to jsou bohaté země, které
ovládají velké exportní trhy a usazují obrovské rozpočty na protekci svého
zemědělství, jsou to naopak země chudé, pro které má tento sektor mnohem větší
relativní význam, protože jejich národní bohatství závisí převážně na exportu
zemědělských plodin. Jen v samotné Africe je 70% zaměstnanosti vázáno na
zemědělství a v celém rozvojovém světě vytváří zemědělská ekonomika téměř
polovinu veškerého národního bohatství. Ale i v těch chudých zemích, které
potraviny naopak dovážejí, jsou obchodní pravidla podstatná, protože definují
podmínky, za kterých mohou být potraviny ze Severu dováženy a země si přitom
zachovat svůj vlastní zemědělský sektor: Je nasnadě, jak se tím ovlivňují životní
podmínky místních obyvatel.
Nejde jen o otázku kvantitativní.
Investovat proti zemědělské chudobě je nesmírně výhodné. Opatření ke zvýšení
příjmů v zemědělských oblastech přináší novou zaměstnanost, vlévá novou
energii do lokálního hospodaření tvorbou nového zboží a služeb, a vytváří pevný
svazek mezi zemědělskými a městskými oblastmi. Ale vzdor tomu všemu jsou chudé
zemědělské oblasti dvojnásobně postiženy: poklesnou jim subvence od podpůrných
organizací, a sníží se i podpora vlastních vlád.
3,1 Příklad Mexika
V roce 1994 vstoupila v platnost
NAFTA - North American Free Trade Treaty (Severoamerická smlouva o volném
obchodě), která spojuje Mexiko, Kanadu a Spojené státy. Měla sloužit k posílení
vztahů mezi signatáři s cílem zvýšit místní zaměstnanost a prosperitu. K tomu
však na mexické straně nedošlo. Pět let poté, co dohoda vstoupila v platnost,
se naopak čtyřnásobně zvýšil americký export kukuřice do Mexika, a připravil o
prostředky k obživě 15 milionů Mexičanů, jejichž předkové pěstovali kukuřici po
4 tisíce let. Američtí pěstitelé kukuřice dostávají ovšem pro svou produkci od
Americké vlády každoroční dotaci 10 tisíc milionů dolarů, což jim umožňuje
exportovat ji pod tržní cenou ke svému vlastnímu prospěchu.. „Mexická produkce
je podporována životy zemědělců, kteří ji pěstují. Jediným způsobem, jak mohou
konkurovat americkým cenám je to, že se zřeknou svých základních životních
potřeb“, říká Victor Suárez, výkonný ředitel ANEP-National Association of Trade
in Rural Products (Národní asociace obchodu se zemědělskými produkty)
Mexiko se stalo příkladem Severo -
jižních vztahů v oblasti zemědělství, který je skutečným zkušebním kamenem v tomto
systému dohod. Neschopnost (??) bohatých zemí předložit věrohodnou a
atraktivní nabídku tomuto rozvíjejícímu se světu je příčinou všech nesnází při
jednáních o zahraničním obchodě.
3,2 Zemědělství pro export nebo k
nasycení?
Svazek mezi obchodem a zemědělstvím
není bez protikladů a klade nám základní otázky. Kdo má prospěch ze
zemědělského exportu chudých zemí? Je předpokladem produkce pro export omezení
produkce k nasycení? Naneštěstí existuje mnoho zemí, které položily své
přírodní a sociální zdroje ke službám zemědělského průmyslu, ze kterého pak
ale profitují zahraniční společnosti a velcí vlastníci.
Pozoruhodným příkladem toho je
produkce geneticky modifikované soji v Brasilii: Nahradila statisíce malých
pěstitelů, kteří pěstovali základní potraviny a dodávali je velkoexportérům.
Jenže možnost malých výrobců zásobovat národní a mezinárodní trhy může mít
veliký dopad na hospodářský růst země a snížení chudoby. Vlastnímu zvýšení
exportu a produktivity by měla předcházet i provázet je promyšlená politika
zemědělského rozvoje, která je věcí vlády chudých zemí. Její podstatnou částí
by měla být celní a daňová politika napomáhající rozdělování příjmů, opatření
posilující rovnost mezi muži a ženami, a přístup k podstatným zdrojům mezi
které patří voda, půda a úvěr. S takovouto sociální politikou jsou výsledky
obchodního růstu vysoce kladné. OXFAM prošetřil a zdokumentoval mnoho příkladů,
které to dokazují, jako jsou například zelinářská družstva v Guatemale,
pěstitelé bavlny v Západní Africe, nebo vývozci rýže ve Vietnamu. (OXFAM =
široce organizovaná společnost pro boj proti hladu a utrpení ve světě.)
Některé vlády a nátlakové skupiny v
bohatých zemích využívají tento rozpor (export... obživa) jako protekcionářskou
zbraň, která je nepřijatelná. Pokud se evropské země skutečně zajímají o
situaci zemědělců v chudých zemích, pak je jejich povinností udělat něco k
jejímu zlepšení a nezametat problém pod rohožku ostatních. Evropská unie může
zvýšit svou pomoc zemědělskému rozvoji,- ale nečiní tak. Může podporovat
vhodnou politiku v chudých zemích prominutím dluhů, ale nečiní tak. Mohla by
dokonce stanovit závazné kódy chování pro evropské firmy těžící z laciné práce
v zemích jako je Brazílie, ale je velice vzdálena toho, aby tak učinila. Pokud
tedy srovnáváme řečnění vedoucích představitelů bohatých zemí se skutečností,
nelze jim věřit.
Je mimo diskusi, že pravidla
stanovená WTO dopadají na malého výrobce kdekoliv by jen mohl své výrobky
prodat. V důsledku politiky strukturálních opatření, které Světová banka a MMF
uvalily na ekonomiku, mnohé rozvojové země zanechaly v uplynulých dvou
dekádách zemědělský sektor prakticky bezmocný. Zemědělci byli ponecháni na
milost a nemilost nepoctivým soutěžním praktikám bohatých zemí a nadnárodním
korporacím. Následky jsou katastrofální: Za tuto dobu se 14 subsaharských zemí
stalo čistými dovozci potravin, zatímco miliony sedláků a jejich rodin byli
nuceni soutěžit s masivními subvencemi a dovozními povoleními bohatých zemí.
Zákonným východiskem této praxe je WTO Agreement on Agriculture (Dohoda o
zemědělství), vyhlášená na počátku 90. let mezi USA a EU ve prospěch jejich
vlastního zemědělství.
3,3 Zemědělská
politika Severu: Organizované šílenství
Zemědělství je nejprotěžovanějším
výrobním sektorem v rozvinutých zemích. Srovnáno s jinými průmyslovými a
služebními sektory jeví se protěžování zemědělských sektorů při srovnání se
zaměstnaností i bohatstvím, které vytváří, nesmyslným V Evropské Unii zastává
zemědělství jen 8% zaměstnanosti a přispívá jen 3% k bohatství členských zemí.
Nicméně CAP- Common Agricuiltutral Policy (Společná agrární politika)
spotřebovává polovinu evropského rozpočtu, každoročně nějakých 50 000 milionů
€.. Všeho dohromady podporují bohaté země své farmáře astronomickými sumami
mnohokrát vyššími, než kolik činí jejich podpůrně programy nebo odpouštění
dluhů.
Jak lze takovou hospodářskou
absurditu ospravedlnit? Příčin je několik. Nejvýznamnější je pravděpodobně
strnulost modelu, který byl ospravedlněn na počátku, tedy po Druhé světové
válce v Evropě a během krize 30tých let v Americe.
Obě tyto velké hospodářské mocnosti
si stanovily cíl být z geostrategických důvodů v potravinách soběstačnými.
Vypracovaly plány k podpoře vlastní produkce a posílily bariéry proti
zahraniční konkurenci. Systém se stal tak účinným, že koncem 80.let se stalo
problémem co s vlastními potravinářskými přebytky, které již vnitřní trh
nedokázal vstřebat. Tyto přebytky byly proto uvedeny na zahraniční trh, kde
způsobily svým konkurentům obrovské problémy.
Na tomto místě je třeba poznamenat,
že hovoříme-li o zemědělské politice Severu, nesmíme se dopustit nadměrných
zobecnění. Záporné dopady této politiky jsou obdobné i na Severu, ale s různou
silou a různými mechanismy, podle země, kterou uvažujeme. V této „dohodě“ jsou
hlavními exportéry především EU a USA. Ostatní, jako například Japonsko, Norsko
a Švýcarsko, nakupují více potravin než samy za moře vyvážejí, takže škody z
jejich politiky jsou mnohem menší.
3,4 Je společná evropská zemědělská
politika legitimní?
Evropská Unie je klasickým příkladem
protikladů, které jsou vlastní tomuto systému. Série reforem, které proběhly v
90tých letech, podstatně změnily výchozí úvahy podle nichž CAP vznikla: Nejde
již o samotnou podporu výroby, ale spíše o mnohočetné funkce zemědělství. Podle
nových zásad evropských expertů zemědělství přesahuje svým významem jeho
hospodářskou hodnotu. Jakožto činnost, která se rozprostírá po území poskytuje
zemědělství společnosti široký okruh veřejných služeb, které nedokáže
poskytnout trh, a které by tedy měl garantovat stát svou podporou. Mezi
hodnoty, které se takto vztahují k zemědělství, patří rovnoměrnost osídlení,
sociální vyrovnání, ochrana životního prostředí, zachování krajiny a zajištění
kvality stravování.
Průzkumy veřejného mínění v Evropě
ukazují, že většina evropských měšťanů souhlasí, aby se část jejich daní
věnovala k těmto účelům. Může však evropské zemědělství tyti úkoly skutečně
plnit? Odpověď zní NE!. Nebo alespoň jen v daleko menší míře než je potřeba.
Vnitřní i vnější důsledky ve skutečnosti převracejí tento model v (dobře)
organizovaný a přefinancovaný příklad bláznovství. A ukažme si hned proč:
-Ačkoliv se zde hovoří o sociální
rovnosti, skutečnost ukazuje, že vztáhneme-li pomoc k objemu produkce a výměrám
půdy, velcí vlastníci a výrobci během let ukořistili lví podíl z celkových
výhod, což je problém, který setrvává vzdor nedávným reformám (budoucí
podpory se váží na podpory minulé, čímž se nerovnost zachovává)
-Takzvaný index GINI (kde „0“ značí
dokonalou rovnost a „100“ naprostou nerovnost) porovnává rozdělování subvencí v
USA a EU s rozdělením příjmů v
Brasilii. Data ukazují, že evropská agrární politika je ze sociálního pohledu
mnohem nerovnější, než v nejnerovnější zemi celé planety.
-Prosazování intensivní výroby spolu
se subvencemi vede k významným i když nesnadno odhadnutelným škodám na přírodě,
mezi které patří ztráta přirozeného prostředí a biodiverzity, a znečištění v
důsledku ukládání odpadků a nadměrného používání pesticidů a ostatních chemikálií.
Reformy prosazené během 90tých let a v roce 2003 na tomto stavu sice něco
napravily, ale řešení je stále ještě v nedohlednu. Nedojde-li k podstatné
změně evropského agrárního modelu, bude nesnadné odvrátit jeho negativní
dopady na životní prostředí.
-Subvence do zemědělství mají však
své dopady i na občana jako spotřebitele a přispěvatele. Pro rodiny s nízkými
příjmy tvoří vydání za potraviny významnou položku jejich rodinného rozpočtu,
takže umělé zvýšení cen stejně jakozvýšení daňového břemene ve prospěch
zemědělství představují pro ně přidané břemeno. Značný objem finančních
prostředků nezbytných pro podporu zemědělství vytváří břemeno pro evropské
přispěvatele a náklady pro ostatní sektory.. Někteří analytikové se domnívají,
že by bylo možno vytvořit milion pracovních příležitostí v průmyslovém
sektoru, pokud by balík subvencí poskytovaných v rámci CAP byl věnován tomuto
účelu. I jiné položky, například sociální vazby zabezpečené změnou struktury
rozpočtu, by dokázaly vytvořit mnohý prospěch. Ovšem občanské starosti sahají
dále než jsou ceny. Týkají se i kvality potravin, zachování krajiny a životního
prostředí světa v němž žijí, a - stále více- i procesem, kterým se země
vyvíjejí.
To vše se však týká modelu, který
potřebuje být teprve vymyšlen. Nejde o to odmítnout jakékoliv subvence, ale
racionalizovat je a skutečně zaměřit k požadovaným kladným cílům. Je dokonce
možné, že ideální CAP by vyšel dráže než ten současný, to však není hlavní
problém. To co dnes EU chybí je společenštější rozpočet a více financí ke
společným zájmům,- ne méně. To je však debata, kterou je nutno vyhrát na
ulicích, neboť je zřejmé, že systém se střetává s vážnoukrizí legitimity
evropské společnosti, která se ptá, až k jakému bodu může být současný model v
takových podmínkách udržován. Důvod, proč jsme dospěli až sem, je nutno hledat
v obrovské politické moci agrárních nátlakových skupin a především velkých
producentů a spojených firem, kteří se snaží zachovat si svá privilegia za
jakoukoliv cenu.
3,5 Dopad v
rozvojových zemích
Jakkoliv ostudné se nám mohou zdát
některé vnitřní důsledky CAP ( nebo agrární politiky USA, které jsou velice
podobné), všechny ztrácejí na významu ve srovnání s důsledky vnějšími. Zde
vyvolávají obrovský nápor na ekonomiku a životy stovek milionů malých výrobců
a spotřebitelů v rozvojových zemích.
Ničemný kruh vnějších
účinků lze shrnout v následujících bodech:
-Nemohou prodávat své výrobky na
našich trzích: Řízení dovozu pomocí cel (poplatků odváděných za dovážené
zboží v místě vstupu do země) a ostatní bariéry, určené k podpoře americké a
evropské produkce, omezují exportní možnosti rozvojových zemí i jejich
možnosti vynořit se z chudoby.
-Jejich prodejní ceny jsou nízké a
nestálé.
Podporované exporty bohatých zemí zvětšují světovou zásobu a srážejí ceny. To
poškozuje ostatní exportéry, mezi nimiž jsou nesubvencovaní exportéři chudých
zemí. Navíc pak podpora bohatých zemí chrání jejich vlastní výrobce před
změnami vnitřních cen, a tak přesouvá náklady těchto nejistot na jiné subjekty.
-Jejich trhy ztrácejí prodejem z
bohatých zemí: Přímé
i nepřímé podpory výrobkům bohatých zemí dovolují bohatým zemím uměle nahnat
na mezinárodní trhy větší objemy svého zboží na úkor zemí ostatních.
-Musejí trpět nepoctivou soutěž na
svých vlastních trzích: Když se dostanou cizí subvencované exporty bohatých zemí na
trhy chudých zemí, malé producenty to podrazí. V dlouhém časovém průběhu to má
významné dopady na bezpečnost výživy těchto lidí, protože to zvyšuje jejich
závislost na potravinách, které si často nemohou dovolit.
Porozumět těmto problémům nám pomůže
evropský cukerný sektor. Evropa není soutěže schopným producentem cukru. Její
průměrné výrobní náklady (mezi 650 a 700 USD za metrickou tunu) více než
dvakrát převyšují náklady v zemích jako je Brazílie nebo Zambie. Vzdor tomu
byla Evropa až donedávna hlavním světovým vývozcem bílého cukru s téměř 40 %
světového trhu. Nedávno toto vedoucí místo převzala Brazílie, ale Evropě stále
ještě zůstává okolo 25% ( s ročním exportem s něco přes 6 milionů metrických
tun).
Jak může tak neefektivní konkurent
prodávat tak mnoho na světovém trhu? Odpověď je dána komplexem podpor, které
zahrnují masivní obranu před dovozem ( s clem přes 140%) a vysoké přirážky k
cenám pro evropské odběratele, kteří platí za svůj cukr třikrát více, než kolik
by stál na světovém trhu.
Takovýto systém dovoluje se ziskem
vyrábět a vyvážet o 50% více než kolik Evropané sami spotřebují. Ve
skutečnosti pak v roce 2000/2001 evropští výrobci přesáhli svou kvótu (12,3
miliony metrických tun) o téměř 30% (4,7 milionů, z nichž 3,8 bylo
exportováno.).
Tento systém tvoří poražené a vítěze.
Poraženými jsou zásadně chudé země. Ačkoliv některé z nich mohou přednostně
exportovat menší množství svého cukru, který se pak dostává do EU, kombinace
svrchu popsaných účinků znamená, že •většina dostává za svůj výrobek méně a to
podle některých kalkulací až o 15 - 20%, •že se jejich tržní kvóty snižují
(například o 770,000 metrických tun které dnes vyváží EU do Nigerie a Alžírska,
což byly přirozené trhy malých exportérů jako Mozambik), •a snižují se i jejich
možné vstupy do EU.
Kdo získává? I když je skutečností,
že tento systém udržuje při životě tisíce evropských farmářů, kteří by jinak
zastavili produkci, je nesporné, že systém, který vyplácí odměny za vyrobenou
metrickou tunu poskytuje větší výhody těm, kdo více produkují. V poměrném
srovnání jsou skutečnými výherci evropské cukerné politiky velcí výrobci a
velké zpracovatelské a exportní společnosti, které hromadí stamiliony euro z
příspěvků a podpor.
3,6 Jak reformovat evropské
zemědělství ke všeobecnému prospěchu?
Zemědělská dohoda WTO měla za cíl
tyto deformace napravit. Ukázalo se však, že její pravidla jsou pastí pro
naděje rozvíjejících se zemí. Tak jak byla navržena, dovolují tato pravidla
udržovat velmi vysoké objemy podpor po neomezenou dobu. Jedinou změnou, která
byla provedena, byla změna formátu těchto podpor: Byly odděleny od výroby ( a
tedy od podnětu produkovat), nebyla však snížena jejich hladina: V případě EU
vzrostly podpory od roku 1986 ze 100 000 na 120 000 milionů dolarů za rok,
zatímco v USA se zvýšily o 20% ( z 40 000 na 50 000 milionů ročně) za tutéž
dobu.Nové podpory ovlivňují postavení evropských a amerických výrobců na
mezinárodních trzích stejně jako před tím, a tím jim umožňují udržet si
výsostné postavení v oborech tak významných jako je obilí.
Model podpor vyžaduje
naléhavou¨reformu. Je nezbytnou jak pro miliony malých výrobců rozvojových
zemí, kteří trpí nedostatkem příležitostí a nepoctivou konkurencí evropských
exportů, tak i pro evropské zemědělské odvětví, které zoufale potřebuje zdroje
věnované dnes privilegované menšině.
Reforma již konečně začíná probíhat
ať již chceme nebo ne. Vnitřní krize legitimity se zhoršuje působením dvou
rozhodujících činitelů: obchodního jednání v rámci WTO a rozšiřovacího procesu
směrem na východ, který volá po novém promyšlení kritérií, jež byla používána
doposud. V posledním roce byly ohlášeny různé reformní zásady, které ovlivňují
jak politiku obecnou, tak i jednotlivých jejích sektorů. V některých
případech, jako je bavlna a tabák, změny přepokládají zánik významné části
sektoru a jejich dopady na rozvíjející se země budou minimální.
Je to však to, co evropská společnost
požaduje? Asi ne. Většina občanů má oprávněný požadavek zachovat takovou
agrární politiku, která zaručuje živý zemědělský sektor a jeho přínosy. Na
druhé straně také EU není sama odpovědná za choroby jižních producentů: I další
velcí vývozci jako je USA, mají na svědomí stejně nebo i více deformací. Trh je
soustředěn v rukou několika společností, a v posledním ohledu, likvidace zemědělské chudoby závisí i na
určitých národních politikách, z nichž zemědělci jsou často zcela vyloučeni.
Jediným řešením je tedy udržet
jednotlivé zájmy v rovnováze. Snížit dopad na chudé země soustředěním podpor na
rozvoj veřejných služeb požadovaných evropskou společností. K tomuto cíli již
mnohé organizace zaměřené na ochranu přírody a obranu rodinného malozemědělství
podaly četné návrhy od spravedlivější rozdělování podpor po uplatnění
environmentálních podmínek výroby.
Pokud jde o rozvíjející se země, lze
opatření k reformě zemědělské politiky Severu omezit na čtyři:
-Významně omezit celkové objemy výrob
zvláště u výrobků, které vykazují vysoký export.
-Zrušit všechny formy podpory
exportu, a přizpůsobit prodejní ceny skutečným nákladům vnitřní produkce,
-Zaručit chudým zemím právo na
účinnou obranu proti nespravedlivé konkurenci subvencovaných exportů.
- Podpořit přístup výrobků
rozvíjejících se zemí na trhy EU. Jako první krok by měl být zaručen volný
přístup zemím ze skupiny LIC.
Evropská agrární politika se stane
legitimní, až odloží svou posedlost exportem a přizná chudým zemím stejné právo
na zemědělský rozvoj a zajištění výživy jaké si nárokuje sama pro sebe. To se
týká našich malých španělských výrobců (kteří tvoří u nás většinu), stejně jako
zemědělců chudých zemí. Pakliže oni nezlomí současného firemního ducha našeho
sektoru a nevysvětlí naší společnosti, kde je čí zájem, nikdo to neudělá.
Pokračovat po této stezce znamená, že zanedlouho již nebude na zemědělských
plochách nikdo, kdo by nad situací naříkal,- jen toho všichni budeme litovat.
4.PRIVILEGIA NEBO ŽIVOT: ROZPOR MEZI
PRAVIDLY INTELEKTUÁLNÍHO VLASTNICTVÍ A VEŘEJNÝM ZDRAVÍM
John, ugandský rybář žijící poblíž
Kampaly, se cítí daleko lépe od doby, co má přístup k antiretrovirální terapii
proti AIDS, kterou je postižen. Může pracovat a živit rodinu. Nedávno však
sdělili jeho ženě, že i ona má AIDS. „Nemohu však platit za léky pro nás oba“,
říká John. Bude-li platit léky pro ženu, nebudou moci jeho děti chodit do školy
a „nebudou mít budoucnost“. Vynechá-li svou léčbu vlastní, bude se moci léčit
jeho žena, ale on sám zemře. „A co se pak stane s mou rodinou“, nemůže se
neptat. Aby si mohl dovolit léčbu, nesměla by stát více než 10% jeho příjmu.
Pak by si ji mohli dovolit oba. John věří, že vláda by měla pomoci těm, kdo si
za svou léčbu nemohou sami zaplatit.
Uvedený případ Johnovy rodiny je
případem milionů rodin v chudých zemích, zvláště v Africe. Obři farmaceutického
průmyslu, kryti ustanoveními WTO o intelektuálním vlastnictví (TRIPS),
vyhlašují obchodní zásady, které brání přístupu chudých lidí k efektivní léčbě.
Na jaře 2001 farmaceutické společnosti předvolaly Jihoafrickou vládu před soud,
když se snažila srazit cenu léků uvedením na trh obdobných výrobků. Lidové
rozhořčení po celém světě vyvolalo tisíce dopisů a e-mailů a přinutilo firmy,
aby stáhly své žaloby. V důsledku toho se pak mezinárodní tlak na změnu
pravidel WTO o farmaceutických patentech stal nezastavitelným.
Největším úspěchem summitu WTO v
Doha,- který se konal v listopadu 2001, několik měsíců po Jihoafrickém
případě,- byla „Deklarace o TRIPS a veřejném zdraví“, ve kterém 142 vlád
stanovilo, že práva nemocných lidí mají přednost před právy firem na jejich
patenty.Vlády chudých zemí oslavovaly tuto deklaraci jako své historické
vítězství. Zdálo se, jakoby USA a ostatní průmyslově vyspělé země, které mocně
obhajovaly zájmy svých velkých farmaceutických společností, byly přinuceny veřejným
míněním přezkoumat své priority. Bohužel však bohaté země dohody z Doha
nerespektovaly. A každodenní porušování slibů snižuje možnosti léčby chudých.
Opět se potvrzuje souvislost mezi chudobou a zdravotním ohrožením.
4,1 Porušené sliby
V Doha se ministři dohodli, že méně
vyvinuté země (LDC) nemusí být vázány medicinálními patenty nejméně do roku
2016 a mohou si zachovat nízké ceny díky konkurenci léků podobných ( bez
originální značky). Avšak země, kterých se to nejvíce týkalo, se dostaly pod
silný tlak USA, aby tyto dohodou poskytnuté koncese nevyužívaly. Například
Kambodža, která přijala WTO jako první od jejího založení v roce 1995,
zjistila, že je povinna jako podmínku svého vstupu zavést patenty již v roce
2007.
Summit Doha dosáhl v této věci ještě
dalšího významného výsledku: Potvrdil prohlášení, že kterákoliv země může
anulovat patent ve veřejném zájmu (používajíc k tomu mechanismus známý jako
„povinná licence“ke koupi nebo výrobě nechráněných léčiv) a požadovala od
výrobce nechráněných léčiv, aby je dodával za nižší ceny. To je důležité,
protože i když si země nemusí přát tyto „povinné licence“ využívat,
skutečnost, že existují, jí dodává sílu při projednávání cen s farmaceutickými
giganty jako je Pfizer a Glaxo Smith-Kline. To ukázala Brasilie, když dosáhla
velkého snížení ceny patentovaného antiretovirálního prostředku k léčení AIDS.
Politický význam Deklarace z Doha se
při obraně těchto zájmů nesnižuje.
Problémem je, že USA se snaží ducha této Deklarace systematicky podkopávat.
I když přijaly v zásadě právo na roční patenty, postavily se proti každé zemi,
která by chtěla „povinné licence“ využívat. USA se rovněž snažily zmařit
jakoukoliv dohodu WTO snížením objemu „povinných licencí“ bilaterálními a
regionálními obchodními dohodami. Například návrhy USA pro Oblast volného
obchodu - NAFTA nebo pro bilaterální dohodu s Chile a Singapur obhajují patenty
firem stojících mimo WTO. Nelogicky hrozily naopak USA vydáním „povinných
licencí“ v době před třemi lety, když byly ohroženy životy Američanů
rozesíláním anthraxových dopisů.
Třetí problém v uskutečňování Deklarace z Doha se týká otázky jak
získat náhrady za značkové léky.Vývojové země mají sice povoleno levnější
patentovanou verzi nového léčiva nakupovat, ale - ačkoliv se to zdá být neuvěřitelným
- výrobci značkových léčiv jim je nesmějí prodávat. To znamená že ty země,
které nemohou efektivně značková léčiva vyrábět ( a to se týká velké většiny
rozvojových zemí zvláště v Africe) ke značkovým léčivům nemají umožněn přístup.
K vyřešení tohoto problému by stačilo několik jednoduchých opatření
dovolujících výrobcům značkových léčiv exportovat a druhým importovat bez
respektování složitých zákonných procesů vyžadovaných ze strany WTO.
Ministři se sice ve svém časovém
rozvrhu dohodli, že ke konci roku 2002 provedou opravy řešící tuto slepou
uličku. Rozhodnutí však bylo odloženo na srpen 2003, a několik dní před
schůzkou v Cancúnu bylo přijato pouze polovičaté řešení.
Příčinou tohoto neúspěchu je nátlak
vyvíjený farmaceutickými nátlakovými skupinami a průmyslovými zeměmi, především
USA, na omezení objemu navrhovaných změn a na jejich ohraničení mnoha
formálními požadavky. Současná dohoda například, která opravuje bývalé
ustanovení o pouhých dvaceti slovech, zahrnuje osm stran. Po uplynutí více než
roku od podpisu zeměmi bohatého světa se rozvojové země rozhodly přijmout tento
návrh jako menší zlo. USA, tlačeny firmami jako Pfizer, požadovaly více.
Chtěly omezit užívání pružnějších norem pro patenty týkající se omezeného počtu nemocí
(velkých epidemií) a pro ty nejchudší země. Rozvojové země naštěstí zachovaly
pevný postoj a těmto tlakům odolaly.
Spojené státy sice stáhly své
nejnepřijatelnější požadavky, ale uspěly při kosmetické úmluvě, kde spolu s EU
ve společné kampani přesvědčují svět, že v normách byly provedeny významné
změny a že o otázku patentů a veřejného zdraví již definitivně nejde. Nicméně
skutečnost je taková, že dohoda TRIPS zvýšila privilegia velkých
farmaceutických firem v chudém světě a pokračuje ve svém úsilí zvýšit ceny
léčiv. A to je pravda, kterou žádná kampaň nemůže zakrýt.
4,2 Co lze dělat?
Členské státy WTO by měly zrevidovat
text současné novely a skutečně usnadnit dovoz značkových léčiv do chudých
zemí. V delším časovém horizontu by se měla dovolit rozvojovým zemím větší
svoboda v rozhodování o tom, zda a kdy zvýšit hladinu ochrany cestou
medicínských patentů podle jejich veřejných zdravotních potřeb. V současnosti
jsou všechny země povinny uznat medicínské patenty nejméně na 20 let. Proces
rozsáhlejších reforem by měl začít hloubkovou analýzou dopadu TRIPS na veřejné
zdraví, provedenou za pomocí Světové zdravotnické organizace WHO.
Nebudou-li tato opatření provedena,
miliony chudých lidí budou odsouzeny ke zbytečným nemocím a trápení. A to tím
více, čím více budou bohaté země řídit svou obchodní politiku. Následující
opatření jsou nezbytná pokud bohaté země chtějí splnit své závazky týkající se
patentů a veřejného zdraví.
-WTO by měla v souladu se závazky z
Doha zrušit veškerá omezení vývozu nejúčinnějších značkových versí nových
léčiv do rozvojových zemí,
-Normy WTO o patentech musí být
novelizovány tak, aby poskytovaly rozvojovým zemím více svobody v rozhodování
o uvedení ochranných patentů pro léčiva podle potřeb veřejného zdraví a vývoje.
- Rozvojové země by měly zajistit,
aby jejich národní zákony o patentech využívaly v nejvyšší míře možných výhod
Deklarace Doha.
- USA a velké farmaceutické
společnosti by měly přestat s nátlakem na rozvojové země k zavedení i zachování
norem a patentů, které jsou za hranice současných závazků TRIPS.
5. PŘÍSTUP NA TRHY.
KDYŽ ROBIN HOOD ZMĚNÍ STRANY
Většina daňových soustav je založena
na zásadě progresivity. Čím více kdo vydělává, tím více platí. Mezinárodní
obchod však funguje opačně. Nejchudší země světa platí nejvyšší daně. Zboží
vyráběné nejchudšími zeměmi je podrobeno nejvyšším daním. Přeloženo do prosté
řeči:, mezinárodní obchod je podroben daňovému systému založenému na zvrácené
stupnici: Čím méně kdo vydělává, tím větší platí daně.
Vlády bohatých zemí rády uvádějí
poměrně nízká cla na zboží dovážené z jiných zemí jako příklad své věrnosti
otevřenému trhu. Ovšem složitost cel zakrývá velmi obecnou a jednoduchou
vlastnost obchodní politiky Severních vlád. Čím nižší jsou totiž příjmy výrobců
hledajících vstup na trh, tím vyšší jsou vstupní cla. Kdyby vlády bohatých zemí
uplatnily zásady své obchodní politiky ve svém vnitřním daňovém systému, pak
by nevdané matky s hladovými mzdami platily vyšší daně než ředitelé telefonních
společností.
Průměrná cla ukládaná průmyslovými
zeměmi na rozvojové země jsou čtyři- až pětkrát vyšší než na dodávky mezi
průmyslovými zeměmi. Výrobky, ve kterých mají rozvojové země relativní výhodu jsou totiž
podrobeny nejvyšším dovozním clům. Ve většině případů jsou právě výrobky,
kterých se to týká, pracovně vysoce náročné a jejich vývoz by umožnil velké
snížení chudoby.
Diskriminace rozvojových zemí je
soustavná. Chudé země pokrývají méně než jednu třetinu dovozů bohatých zemí,
ale samy trpí dvě třetiny dovozů podrobených nejvyšším clům,- více než 15%. V USA a Kanadě jsou nejvyšší cla
soustředěna na textil a ošacení, což je zboží na kterém mají chudé země
nejvyšší zájem.. V EU jsou nejvyšší cla soustředěna na zemědělství: 290 druhů
zemědělských výrobků je podrobeno clům přes 15%. O mnoho těchto produktů, které
zahrnují maso, cukr, ovoce, zeleninu a mléčné výrobky, mají zvláštní zájem
právě chudé země.
5,1 Čím méně vyděláváš, tím více
platíš
Zásady pro stanovení celních
povinností v průmyslových zemích potvrzují, že jejich tarifní politika je
založena na zvrácené stupnici. OXFAM analyzoval data ministerstva obchodu USA
za rok 2001. Srovnáme-li hodnotu dovozů do USA z určitých zemí s celními sazbami těchto zemí, ukazuje se
podstatná nerovnost mezi sazbami stanovenými zemím bohatým a chudým. Obecné
dovozní clo v USA je 1,6%. Tato sazba se významně zvyšuje pro mnohé rozvojové
země : Na průměrných 4% pro Indii a Peru, na 7% pro Nikaraguu, a na 14-15% pro
Bangladéš, Kambodžu a Nepal.
Některé z klíčových poznatků výzkumu
jsou doloženy srovnáním jednotlivých zemí.
Bangladéš a Francie
Bangladéš má průměrný příjem na obyvatele $1602 a Francie $24000.
Téměř 41 milionů obyvatel Bangladéše žije v nejvyšší chudobě pod existenčním
minimem. Přesto je Bangladéši uloženo dovozní clo 14% proti jednomu procentu ve
Francii.
Vietnam a Nizozemí
Vietnam má pořadové číslo 109 v
seznamu zemí podle indexu humanitního rozvoje (Index of Human Development). Je
tedy 101 bodů za Nizozemím. Jeho průměrný příjem na hlavu je méně než $2000 za
rok, proti $ 25657 v Nizozemí. Dovozní clo na zboží z Vietnamu do USA je však
8%. Na zboží z Nizozemí je stanoveno v USA clo 1%. To znamená, že Vietnam
platí 8x vyšší clo za zboží, které prodává v USA než Nizozemí, jehož vývoz do
USA je navíc čtyřikrát vyšší.
Přímé srovnání s EU znesnadňuje
nedostatek dat. Nicméně dosažitelná zjištění naznačují, že Obecný vývozní tarif
(CET) je v EU nižší než jsou tarify vůči chudým zemím. I zde najdeme uplatněnu
zásadu zvrácené stupnice. Ve Velké Británii jsou sazby na zboží dovážení z
Indie asi čtyřikrát vyšší než na zboží z USA, a osmkrát vyšší na zboží ze Sri
Lanky a Uruguaje. Indie přitom kryje asi 1% dovozu do Británie, ale kryje více
než 3% příjmů z dovozních cel do UK.
Ačkoliv země Severu hodně hovoří o
změně politiky ve prospěch chudých, skutečnost vypovídá zcela jinak. Milion
žen v Bangladéši, které žijí v předměstích Dacca a šijí košile na export do
USA, narážejí na obchodní cla dvacetkrát vyšší než odvádějí britští a
francouzští výrobci. V Indii 35 milionů dělníků v textilním průmyslu vytváří
zboží podrobené v USA sazbě 20%. Přičemž 10 milionů dělníků v obuvnickém
průmyslu téže země, mnozí z nich z nejnižších kast a živořících v děsivé bídě,
platí cla 10% a pro některé zboží dokonce 20%.
5,2 Případ textilu
Debatu vedenou ve WTO ohledně
přístupu rozvojových zemí na trhy Severu osvětluje spor vyvolaný neschopností
splnit t.zv. dohodu o textilu a ošacení (Agreement on Textiles and Clothing -
ATV). Vývozy v tomto sektoru jsou významným zdrojem užitku pro mnohé rozvojové
země. Jsou i zdrojem zaměstnanosti, zvláště pro ženy. Závislost na textilu a
oděvních výrobcích je zvláště vysoká v Jižní Asii. V Indii tento sektor
představuje 4% HDP a čtvrtinu obchodního exportu., a v Bangladéši se zvedá na
80% užitků z vývozu.
Kombinovaný dopad tarifů stanovených
bohatými zeměmi a dovozních kvót stanovených na textilní a oděvnické výrobky
stojí chudé země každoročně přes 40 miliard $ na vývozních ziscích. Sama Indie
přichází téměř o 10 miliard. Finanční ztráty jsou na stejné hladině jako ztráty
na mzdách. Protekcionismus bohatých zemí v oděvnickém zboží stojí podle odhadů
rozvojové země téměř 27 milionů pracovních příležitostí, z nichž mnohé by
mohly zastávat ženy, žijící pod prahem chudoby.
V Dohodě o textilu a oděvech (TCA) se
průmyslové země dohodly odbourat progresivní kvóty na import v průběhu deseti
let do konce roku 2005 (!!). Pečlivě se držely litery dohody, jen často
porušily jejího ducha. Když v roce 2003 začala poslední fáze dohody, dobrá
polovina kvót již byla zrušena. Skutečností však je, že například USA přitom
zrušila jen 10% kvót, které byly platné v době podpisu, Kanada 20% a EU 27%.
5,3 Stupňované
pokrytectví
Jednou z nejzhoubnějších
protekcionistických praktik bohatých zemí jsou stupňovaná cla. Jde o obchodní
sazby, které se zvyšují podle míry zpracování výrobku. Nízké tarify na
nezpracované zboží podporují export surovin s malou přidanou hodnotou a malým
podílem zisku. Vysoké tarify uvalené na zpracované zboží odrazují od investic
v oborech vytvářejících zboží s vyšší přidanou hodnotou. Tím se znesnadňuje
chudým zemím postup po žebříčku technologií, diverzifikace exportu a zvyšování
dynamiky ekonomiky.. Prakticky to znamená, že prospěch vytvářený obchodem je
přesouván z chudých zemí na země bohaté.
Stupňované sazby mají velice
negativní dopad i na trhy surového materiálu, jak dokazuje případ kakaa.
Vývozci kakaa neplatí v EU a USA clo za nezpracovaná zrna. Platí však 15%,
pokud jsou zrna zpracována na úroveň pasty nebo čokolády. Z toho důvodu
například Německo zpracovává více kakaa než Slonovinové pobřeží, největší
světový výrobce. Z téže příčiny Velká Británie drtí více kakaa než Ghana.
Rozvojové země dodávají více než 90% kakaových semen, ale vyrábějí méně než
polovinu kakaového másla a méně než 5% světové produkce čokolády
5,4 Jak přinutit, aby v bohatých
zemích platili chudí.
Vlády a nátlakové skupiny v bohatých
zemích k ospravedlnění své politiky často předstírají, že chrání zájmy
zranitelných skupin ve svých vlastních zemích. Ve skutečnosti však vysoká
hladina ochrany zboží s vysokou pracností naopak škodí významné skupině chudých
občanů i v rozvinutém světě.
Cla na dovozy do bohatých zemí tíhnou
ke zvyšování především u zboží důležitého pro chudé občany a zvyšují jeho
ceny. V USA jsou dovozní cla jedinými daněmi, jejichž skutečné sazby se
zvyšují, když klesají příjmy. Dovozní cla na oděvy a obuv přidávají 1,2% k
daňovému břemeni nesenému 9,7 miliony svobodných matek v USA (to je asi 308
dollarů za rok). Je to více než dvojnásobná sazba dopadající na rodiny s
vysokými příjmy. Nejvyšší cla pak dopadají na zboží, které chudí konsumují
větším podílem ( například bavlněné a syntetické košile a levné boty).
Skupiny, které mají zájem na
pokračující ochraně trhů bohatých zemí tvrdí, že protekcionismus podporuje
zaměstnanost. V USA textilní magnáti z Jižní Karoliny dobře věděli, jak touto
argumentací ochránit dovozní bariéry proti zboží z Indie a Bangladéše. Stejné
argumenty bylo slyšet i v EU a Kanadě. Ve skutečnosti však důvody uváděné ve
prospěch dovozních omezení a udržování nízkých mezd a nekvalifikované práce
neobstojí ze tří důvodů:
-Především to nefunguje; vzdor
ochraně, zaměstnanost v textilním a obuvnickém průmyslu USA poklesla za
poslední dekádu nejméně o polovinu.
-Zadruhé, otevření dovozu by mohlo
naopak vyvolat nové pracovní příležitosti. Obchodní komora US počítá, že
uvolněním trhu s textilem a oděvy by se zvýšilo obecné hospodářské bohatství o
nějakých 13 tisíc milionů dolarů
-Zatřetí je pak daleko účinnější
řešit problémy nízkých mezd a nekvalifikované práce v rizikových výrobách
účinnou průmyslovou politikou, školicími programy a sociální pomocí, než
dovozními bariérami.
Řečeno jinými slovy: Ubližovat
nejzranitelnější ženě jihoasijského oděvního průmyslu není vhodným způsobem jak
skoncovat s chudobou nejzranitelnější pracující ženy v Jižní Karolíně.
Jakákoliv práce zachráněná dovozními přehradami v průmyslových zemích stojí nějakých 35 zaměstnání v zemích
chudých.
5,5 Některé náměty
Spravedlivější řízení politiky ke
zpřístupnění trhů ve WTO by mělo vzít v úvahu alespoň tato opatření:
- S nestejnými hráči nelze zacházet
stejně. Nelze předpokládat, že chudé země mohou přijímat stejná opatření k
volným dovozům jako země bohaté. Dnes se to zatím děje zcela obráceně!
- Průměrná cla průmyslových zemí na
dovozy z chudých zemí by neměla být vyšší než cla stanovená na dovoz ze zemí
rozvinutých. Země s nízkými příjmy by měly mít přistup na trhy bohatých území
bez cel a kvót
- Výrobky s vysokou pracností, které
vytvářejí zaměstnanost v chudých zemích, jako je textil a oděvy, by měly být
podrobeny clům zvláště nízkým.
-Rozvinuté země by měly splnit svůj
závazek, že do roku 2005 postupně sníží své dovozní kvóty a na dovozy textilu a
oděvů zavedou pětiprocentní celní tarif jako nejvyšší.
6. ZÁVĚRY. VÝZVY PO
KONFERENCI V CANCÚNU
V samostatné publikaci naší knižnice
jsme krátce po ministerské konferenci v Cancúnu (září 2003) krátce analyzovali
příčiny jejího neúspěchu i jeho bezprostřední důsledky pro další jednání. Jako
příčinu neúspěchu v Cancúnu jsme tehdy uvedli rozpory zmíněné v předchozím
textu. To jest rozpor mezi nadějemi chudých zemí, které očekávaly skutečné
„rozvojové kolo“ - a velmi omezenými nabídkami bohatých zemí, zvláště USA a EU.
Tři otázky, o kterých jsme hovořili, byly spojeny s diskusí o „nových tématech“
(jako jsou například investice), a jasně ukázaly neústupnost EU vůči opozici
více než stovky jednajících zemí. Ti zodpovědní za rozvojové kolo se objevili
na konferenci s hotovými závěry bez jakýchkoliv podstatných ústupků vůči
ostatním jednajícím, vše uprostřed chaotického a nesrozumitelného zmatku,na
jaký jsme již zvyklí z předchozích jednání na zasedáních WTO.
Ničím se to nelišilo od předchozích
jednání, konaných ve městě Doha nebo Seattle. Bohaté země byly zcela zřejmě
přesvědčeny, že budou schopny uskutečnit politiku hotové věci, která se jim tak
osvědčovala od doby, co byla WTO před devíti lety založena. Setkaly se však s
novou skutečností. Koalice rozvíjejících se zemí raději držela pospolu, než
aby přijala špatnou dohodu. Požadavky tak zvané G-20 (vedené Brasilií, Indií,
Jižní Afrikou a Čínou) i jiných skupin nejchudších zemí mohly vést ke
skutečnému zvratu v procesu, a to se ukázalo jak v bilaterálních jednáních tak
i v ostatních regionálních dohodách ( jako je Zóna volného obchodu Amerik ).
Čtyři měsíce po Cancúnu se pesimismus, se kterým jsme nahlíželi budoucnost,
lehounce změnil.
Zápas chudých zemí si dokonce
vytvořil jistá nadějná hesla jako například „Cotton Initiative“ (bavlnářská
iniciativa), které staví čtyři nejchudší země světa (Mali, Chad, Bebnin a
Burkina Faso) proti obřím Severoamerickým zemědělským vývozcům ( North American
agroexpoorters). Vláda USA věnuje produkci a vývozu své bavlny téměř 4000
milionů dolarů ročně, které tlačí do zoufalství 10 milionů zemědělských rodin v
Západní Africe. Čtyři země, protlačující tuto iniciativu, požadují
spravedlivou regulaci zemědělského trhu, která jim umožní soutěžit na zásadě
rovnosti. Vzdor snaze USA a EU odvrátit od této záležitosti pozornost, světové
mínění v něm vidí symbol skutečných rozporů v sázce. Někteří analytikové zde
hovoří o bavlnářské zkoušce (Cotton Test).
Neúspěch v Cancúnu nebyl dobrou
zprávou, krize však mohla nabídnout příležitost ke změně prospěšné všem. V
čase, kdy je v ohrožení multilateralismus, by bylo nebezpečné připojit k
neúspěchu OSN i neúspěch WTO.Je nutné zachovávat instituce a pravidla, která
pomáhají utvářet globalizaci k prospěchu všech. Proto je potřeba upravit
jednací procesy na podkladě nové rovnováhy sil, požadující od bohatých zemí
úsilí, ke kterému se zatím neodhodlaly. Je to odpovědnost všech: asociací i
občanů zaujatých budoucností nás i budoucností světa.
Je však nutno přijmout jedno
rozhodnutí: Můžeme dovolit nespravedlivým obchodním pravidlům, aby nadále
vyvolávala chudobu a zoufalství, a pak čelit následkům. Nebo můžeme změnit
pravidla. OXFAM je rozhodnut nejen podporovat změnu, ale také pracovat na tom,
aby se tato změna stala skutečností. Proto jsme podnítili kampaň s názvem Poctivý
obchod (Trade With Justice). Jsme si vědomi, že ke změně dojde jen tehdy, když
velké množství lidí, ze zemí bohatých i chudých, to bude požadovat. Chceme
pracovat společně s mnoha organizacemi i jednotlivci, po boku všech po celém
světě již probíhajících kampaní k tomu, aby se obchod začal měnit k boji proti
světové chudobě. Společně chceme vybudovat takový typ hnutí, jaký dosáhl
ukončení apartheidu, odsudku používání protiosobních min, a který dosahuje
úspěchu ve snižování dluhů Třetího světa. Je to náročný úkol a nesnadný, jsme
však přesvědčeni, že úspěch tohoto hnutí a spolupráce s jinými organizacemi a
hnutími by mohla změnit život chudých komunit způsobem, o jakém se nám dosud
nesnilo
……………………………………………………………………………………
Přeložil: Ing. Ilja Herold, CSc.
Připravil: JUDr. Ogňan. Tuleškov
…………………………………………………………………………………………………………
Nadace Lluise
Espinala „Ctistianisme i Justicia“ ( Křesťanství a spravedlnost) je studijní
středisko vedené jezuitským řádem v Katalánsku. Sdružuje univerzitní
učitele a odborníky v teologii a různých oborech sociálních věd. Zabývá se
vzájemnými kulturními vztahy mezi vírou a spravedlností, jejichž význam
neustále roste. Ediční řada brožur vydávaných nadací slouží ke zveřejňování
výsledků některých seminářů organizovaných centrem a dalších textů členů centra
a jeho spolupracovníků.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
…„Přeji katalánským jezuitům schopnost a ochotu
prohlédnout. Problém je v tom, že i oni žijí a pracují z těch
finančních zdrojů, by museli a také měli popřít. Ale k tomu se asi
nedostanou. Třeba už jen proto, že tak jak Jan Pavel II. Pod tlakem kardinála
Ratzingera zlikvidoval prostou personální politikou i ještě nedávno slavnou a
nadějnou Teologii osvobození, o to snadněji jednoosobý papež Ratzinger-Benedikt
XVI. ukázní církevně –ekonomické heretiky v Katalánii. Kéž se mu to
nepodaří. … „
Z úvodního slova Ing. I. Herolda,
CSc., září 2005
………………………………………………………………………................................Vydalo Křesťanskosociální hnutí se
spolupráci s Křesťanským dialogem jako svou 150. brožuru určenou pro
vnitřní potřeby vlasteneckých organizací.
Brožurka neprošla úpravou překladatele, ani jazykovou úpravou.
Praha, říjen 2005