1
H l a
s y k č e s k ý m
d ě j i
n á m
(Sborník diskuse)
Uspořádal
doc. PhDr. Luboš Kohout, CSc.
P r a h a 1 9 8 4 – 1 9 8 5
Vydání první
Vydalo Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR
Klubu českého pohraničí v Praze 10 jako svou 172. publikaci určenou pro
vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Publikace neprošla autorskou ani
jazykovou úpravou. Praha 2006
Milan
Hübl
Hlasy
k českým dějinám aneb diskuse nad Durychovým pojetím a snahami o jeho
oživení
„Právo na dějiny“, text odeslaný v červnu 1984 prezidiu
ČSAV, vyvolal vzhledem k poměrům a podmínkám jednu z nejživějších
diskusí v neoficiálním českém prostředí posledních deseti let. Snad jen
diskuse o odsunu Němců a Pithartově Pokusu o vlast (viz sborník Pokus o vlast ,
samizdat Praha 1980, str. 342) se jí intenzitou a počtem diskutujících blíží, nepočítáme-li dvě další diskuse o
Vaculíkově českém snáři a čtvrtém dílu Pamětí Václava Černého. Vyvolání této
diskuse je hlavní a možná jedinou zásluhou autora textu „Právo na dějiny“.
Tento sborníček se snaží shromáždit pokud možno všechny
diskusní hlasy, které zazněly k textu „Právo na dějiny“, pokud byli
sestavovateli přístupné. Postrádá dosud autorizovaný text brněnské diskuse
v okruhu profesorky Komárkové na podzim 1984 a možná i další hlasy, které
do Prahy zatím nedolehly. Navíc do kontextu zahrnuje určité partie
mnohosvazkové práce Františka Šamalíka potud, pokud mají přímou názorovou
souvislost s jádrem sporu, a dále připomíná i nový sborník na dané téma
„Střední Evropa“, jenž poukazuje na názorové zázemí autora sporného textu. Není
přitom přičiněním sestavovatele sborníku, že celkový průběh diskuse rozhodně
nijak nepotvrzuje názor tří vydavatelů problematického textu, jako by kromě
několika historiků „laická i pololaická veřejnost reagovala do značné míry
kladně“. Spíše opak je pravdou.
V diskusi zazněly hlasy šesti historiků, kteří vyšli
z marxistické školy myšlení (Miloš Hájek, Milan Otáhal, Jaroslav Opat,
Hana Nejerová,poté Milan Hübel, Jan Křen), dále politologa Luboše Kohouta,
revolučního socialisty trockistického zaměření Petra Úhla. Nepřímo
k diskusi zaujal stanovisko ve svém díle Úvahy o dějinách české politiky
František Šamalík – školením právník, zabývající se po mnoha let dějinami
českého a evropského myšlení. Nebyli to však jen tito z marxismu té či oné
provience vyšlí diskutéři, kteří zaujali značně kritické až téměř odmítavé
stanovisko k textu anonymního autora. Zatím nejdrtivější kritice vystavil
text „Právo na dějiny“ Jaroslav Mezník,
historik, který nikdy nebyl členem KSČ, ani nepůsobil jako marxista. A přesto
jeho soud je v kritické vyhraněnosti nejpřísnější.
O průběhu diskuse mezi brněnskými evangelíky jsou po ruce
jen ústní informace, podle kterých byla jejich diskuse krajně odmítavá a zazněl
z ní hlas dožadující se zrušení platnosti uvedeného textu jako dokumentu
Charty 77, což je jistě názor upřílišněný, uvědomíme-li si, že se nemůže
odestát, co se stalo, a je absurdní požadovat, aby bylo odvoláno něco, co bylo
již vysloveno. Spíše by mělo jit o to překonat krajnosti a nesprávnosti daného
textu a usilovat o posouzení sporu z nadhledu, jenž by umožňoval dospět
k pojetí oproštěnému od partikularistických hledisek konfesijních a „partajních“. Již tím
objektivněji chápat pojetí i výklad českých dějin v širším hledisku, nejen
středoevropském, ale i celoevropském.
Autor této předmluvy se jako jeden z prvních vyslovil
kriticky k textu „Právo na dějiny“ v příspěvku „Svár dvou pojetí
českých dějin“, kde poukazuje na názorovou spřízněnost autora kritizovaného
textu s Durychovým pojetím českých dějin, což se stalo předmětem
nesouhlasu dr. Radomíra Malého
z Brna. O jeho malé informovanosti svědčí celý jeho text ve
sborníku zařazený. Dr. Malý rozhodně nemá cit pro přesnost formulací,
přisuzuje-li mi, že dokument ztotožňuje s postojem Jehličkovým, ač já ve
svém textu jen říkám, že text v mnohém souzní s Jehličkovou knihou
„Katolíci a republika“ a že toto pojetí vychází z duchovního odkazu
Jaroslava Durycha. To je nanejvýš evidentní a lze doložit i na jiném textu této
provenience „Hodnota jednoho svědectví“, podepsaného zřejmě pseudonymem Josef
Hradec („Střední Evropa“. Sborník na dané téma. Samizdat. Praha 1984).
Pochopitelně, že Durychovo pojetí českých dějin je samo o sobě velmi vágní,
neboť bylo dílem publicisty, vyslovil ho v několika publicistických
článcích, aniž ho mohl opřít o hlubší výsledky vlastního bádání.. Již Durychova
literární tvorba se v historických románech jako Bloudění nemohla striktně řídit jeho pojetím
historie a naštěstí pro jeho umělecké
dílo se v mnohém vzdalovala a vymykala těmto dějinným schématům. Ostatně
je příznačné, že jediný český profesionální historik Bohdan Chudoba, i když
v mnohém byl Durychem inspirován, nemohl se zcela držet jeho koncepce, jak
o tom svědčí přes všechnu vypjatost soudů
Chudobovy vlastní historické práce jako Španělé na Bílé hoře“ (1945) ,
tak i „Kdysi a dnes. Dějiny českého národa.“(1946, II. vyd. 1975). Durychovo
publicistické ani Chudobovo fundovanější pojetí dějin z hlediska českého
integrálního katolicismu by mne ani ve snu nenapadlo ztotožňovat s pojetím
Pekařovým. Pekařovo pojetí přece nebylo v konfesijním smyslu katolické,
sám o něm mluví jako o pojetí národním a od fundovaného a erudovaného
historika, jako byl Pekař, ani nelze čekat, že by mu mohla imponovat krajně zjednodušená
schémata Durychova. Jiná věc je, že se Durych o Pekařovo dílo opíral, snažil se
ho využít na podporu svých stanovisek , ale to nic nemění na skutečnosti, že
jde o dvě kvalitativně odlišné dějinné koncepce- byť obě v mnohém
polemizují s Palackého pojetím českých dějin. Durychova polemika je
diletantská a instrumentální, zatímco Pekařova je fundovaná a v kritice
Palackého jednostrannosti mnohdy oprávněná, což nijak neznamená, že bych
s Pekařovými soudy a závěry vždy a ve všem souhlasil. Jeho dílo má přesto
můj respekt, kdežto Durychovo pojetí spíše despekt.
Chci se ještě vrátit k textu „Právo na dějiny“ zejména
tam, kde zůstala stranou kritiky některá vypjatě přehnaná a jednostranná
stanoviska jeho autora, jako je tvrzení „dnešní svět jako celek se všemi svými
přednostmi a nedostatky je touto kulturou rozhodujícím způsobem normován“. Chce
snad autor říci, že hinduismus, buddhismus, konfucianismus, které tvoří základ
tak velkých kultur, jako byla indická a čínská s jejich historickým zázemím nepatří do světové
kultury? Stejně jako islám s jeho velkým vlivem i na středověkou evropskou
kulturu nic v dějinách neznamenal? Ať se autor nezlobí, když před jeho
nabubřelou namyšleností zjednodušeného evropocentrismu dám přednost Tesařově
tezi: „…křesťanství samozřejmě vzniklo nikoli na základě hebrejském , nýbrž má
též svou složku helénistickou a římskou. Z hlediska dějin lidstva jako
celku … jeví se nám jistě východiskem vývoje právě stýkání a konflikty
jednotlivých velkých civilizací a uvnitř nich jednotlivých kultur.“ (Pokrok
jako realita dějin, Dialogy č. 4., 1984, str. 131).
Oč blíž skutečnému chodu dějin včetně evropských je Luboš
Sochor, když připomíná, že „Žádný soudný člověk nepopírá velké vymoženosti
arabsko-islámské civilizace v klasickém věku, a to v době, kdy Evropa
žila v polovičním barbarství. Arabští učenci vynalezli mnoho věcí a
zprostředkovali Evropě nejen polozapomenutou kulturu jejího vlastního
starověku, zejména řeckého, ale i mnoho poznatků vzdáleného Orientu. Ale přínos
této kultury pro západoevropský svět a
její slavná minulost nejsou argumentem ospravedlňujícím její chabou
přítomnost.“ (Listy č.6., 1984, str. 71). Nezbývá než dodat, že nepatří mezi
soudné lidi ten, kdo tyto skutečnosti nezná, nebo – ještě hůře – nechce znát.
Ostatně pro postupy autora textu „Právo na dějiny“ je
příznačné, že když použije termínu křesťanská kultura, myslí vlastně jen
kulturu katolickou, jež ať se mu to líbí nebo ne, patří do ní stejně tak jako
kultura protestantská či evangelická s reformací
i reformátory – od Wicliffa přes Husa po Luthera. Ignoruje-li autor svým
selektivním přístupem, nevydává příliš dobré svědectví ano o své erudovanosti,
a tím méně o ekumenickém přístupu.
Takovýto selektivní přístup k dějinám je ostatně
příznačný i pro jiný text z prostředí integrálních katolíků, tentokráte
bratislavských. Mám na mysli text „K
situaci řeholí v Československu“. (Incích, prosinec 1984, str. 6-13).
Nejde mi v tomhle kontextu o kritiku stavu řeholí a řeholníků
z hlediska lidských práv, tam je na místě, ale o úvodní historický exkurs,
který jistě právem připomíná přínos některých řádů pro rozvoj vzdělanosti
v různých dobách. Zcela však opomíjí vyrovnat se s negativními
stránkami jejich činnosti, kdy se některé z nich v první pobělohorské
době staly nástrojem k potlačení škol jinak smýšlejících. Stejně tak je
opominuto kritické vyrovnání s činností těchto institucí na Slovensku, jak
v době první republiky, tak Slovenského státu. Tato pasáž není věru dobrým
příspěvkem k hlubšímu a objektivnějšímu výkladu českých a slovenských
dějin a přínosu katolicismu k nim. Nevyrovnávají-li se sami katolíci se
stinnými stránkami jeho dějinného působení, pudí k tomu nejen protestanty,
ale i nekonfesionální historiky, zatímco pro hledání cest ke sblížení stanovisek
by více prospěla jejich kritika vlastní minulosti, jak to ostatně sami vyžadují
po vyloučených či exkomunistech.
Příznačně do tohoto kontextu zapadá i řada článků, které
přináší sborník „Střední Evropa“ z podzimu 1984. Již zmíněný pseudonym
Josef Hradec v článku „Hodnota jednoho svědectví“, který je zamyšlením nad
esejí Milana Kundery o tragickém údělu střední Evropy, v úvodní části
klade otázku, která je klíčem k pochopení této duchovní orientace: „Proč
bychom nyní na konci dvacátého století měli dále přejímat zkreslené vidění národních
dějin, proč je nemáme vidět tak, jak se dály, proč k nim přistupovat na
základě předem vytvořených konstrukcí, proč jim imputovat naše resentimenty a
idiosynkrasie?“ (str.4) Jistě otázka oprávněná, kdybychom stáli na předělu
dějin, kde za námi je jen mlhavá doba bájí a národních mýtů bez usilovné
badatelské práce mnoha generací historiků, literárních historiků, kteří
postupně zbavovali pohled na vlastní
minulost vlastních legend, jimž byla opřádána a opředena ve středověku i
později. Jak daleko má k takovémuto snažení Hradec, svědčí další pasáže
jeho vlastní úvahy, kde se to hemží označením za bláboly – už ten termín,
hodící se spíše do barokního protireformačního kazatele než pro toho, kdo chce
zbavit dějiny resentimentů, - ho usvědčuje ze snahy „přepisovat“ dějiny podle
toho, jak by si přál, aby kdysi proběhly, a ne jak se skutečně udály. Jistě lze
s pohrdáním mluvit o „chiliastickém třeštění božích bojovníků“, a
přisoudit jim všechnu zkázu, jež v té době nastala. Jenže na počátku tohoto
vývoje stála hranice s lidskou obětí. Hus jako mučedník se stal symbolem
hnutí, které přesáhlo své původní cíle duchovní obrody katolické církve a
dostávalo i rysy sociální a národní, ale stále ještě neválečnické. Nebyli to
Husovi stoupenci, kdo do země přivolali cizí vojska, ale vladař, jemuž se
poddaní vymkli z poslušnosti.. A teprve na obranu proti hrozbě nových a
nových křižáckých tažení se formují husitské voje. Když už jednou vojenská organizace vznikla ,
řídila se svými vnitřními zájmy – dávno před objevením Parkinsonových zákonů. Na počátku zkázy a
zhouby české země a její kultury nebyl Hus a jeho přívrženci, ale katolický
císař a král Zikmund a jím přivolaná křižácká vojska. A když svými vpády
vyvolala válku, jíž dlouho nebylo možné ukončit pro neochotu jedněch i
druhých ke kompromisu, řídily se osudy
země zákony války a její bestialitou, brutalitou, neúctou k lidskému
životu i ke kulturním hodnotám minulých generací a věků. Ostatně totéž se dělo
při křižáckých taženích do „Svaté země“ – jim ovšem autor chiliasmus nevytýká.
Obdobně je to s výtkou Kunderovi za líčení údělu
českého národa v době pobělohorské
a ne tak jednoznačně pozitivního působení jezuitů. Možná, že třeba
Zikmund Winter v knize Mistr Kampanus vylíčil úděl české nekatolické inteligence
a také University Karlovy s větší přesností a výstižností dobové atmosféry
– byl také povoláním historik. Ale ani Hradcovi, ani jiným autorům obdobného
zaměření se nepodaří přepsat dějiny pobělohorské doby tak, aby česká společnost
kterékoliv doby přijala Durychův výklad
Bílé Hory jako „našeho vítězství…“ Byl to den našeho osvobození prvorozených a
prostých synů našeho národa“. Toto pojetí je nepřijatelné v každé době,
kromě doby násilné protireformace. A
neprosadí se, byť Hradec mluví jen o málo arogantněji než Durych, když
prohlašoval: „Nenahlížíme, že bychom měli s kýmkoliv o tom rokovati, neboť
máme své právo a o věcech samozřejmých se nediskutuje …“ Podrobněji se
problematikou Durychova pojetí českých dějin zabývá úryvek Šamalíkovy studie, zařazený
na závěr tohoto sborníku.
Vzhledem k tomu, že Hradec v souvislosti
s Kunderovou Knihou smíchu a zapomnění cituje i výrok, který mi tam
Kundera vložil do úst, mohu poznamenat jen tolik, že jde o volnou parafrázi
mého výroku o historii jako paměti národů i lidstva, jíž autor použil tak, aby
sloužila jeho literárnímu záměru, což je právem každého spisovatele. Stejně
jako když Ludvík Vaculík v Českém snáři cituje výrok Jana Mlynárika o tom,
že prý se chci stát prezidentem. Bylo věcí Mlynárikovy morálky, že výrok, který
pronesl on sám při prvním setkání při mém návratu z pětiletého vězení:
„Vítaj Milan, raz budeš náš prezident“,což jsem s úsměvem odmítl jako naivní romantickou představu, tento
historik zapomnění po několika letech přisoudil mně s dishonestujícím
záměrem. O tempora, o mores!
Také jedna z dalších studií ve sborníku „Střední
Evropa“, podepsaná pseudonymem J. Vrána (známým z Kritického sborníku)
„Mýtus a dějiny v Ratibořickém údolí“ se dotýká svým způsobem této problematiky ve zvláštním personifikujícím
pojetí. Babičku Boženy Němcové vidí jako součást mýtotvorného úsilí , které
jakoby bylo základem českého národního obrození. „Snaha české inteligence 19.
století vydělit z ´bömisch´ kultury nějakou specifickou kulturu českou,
specifické a hodnotné národní rysy, musela se nutně dostat na mytologické
cesty“. ´Böhmisch´ mohla v Čechách 17. a 18. století být hudba a výtvarné
umění, ne však literatura. Na rozdíl od mezinárodně srozumitelné řeči hudby a
výtvarného projevu je slovesnost a písemnictví odkázána na určitý konkrétní
jazyk a žádný jazyk ´böhmisch´ neexistoval. Češi měli na vybranou buď se
jazykově poněmčit – protože latina se v té době již nemohla stát společným
jazykem obyvatel Čech – nebo oživit a obnovit češtinu jako literární jazyk, jímž
ostatně byla výrazně již od dob Husových. Nelze tedy obrozencům zazlívat, že se
ujali tohoto úkolu.
Nebyli v této snaze první, vždyť již Bohuslav Balbín
vytkl tento obranný a jazykově obrodný úkol v Obraně jazyka slovanského,
zejména českého. Tento jezuita byl na rozdíl od první generace pobělohorských
jezuitů – rekatolizátorů, kteří v mnohém poškodili českou kulturu (Koniáš
nebyl přece po Bílé Hoře ojedinělým při násilné rekatolizaci), českým
vlastencem a dalšími v řadách českých jezuitů, kteří vykonali mnoho pro
záchranu českého jazyka a kultury.Právě na jejich činnost mohli obrozenci
navázat, jak na to fundovaně před několika lety znovu upozornil Václav Černý
v polemice s Petrem Pithartem /viz sborník Pokus o vlast, 1980, str.
139-40).
Národní obrození Čechů nejen v Čechách, ale postupně i
na Moravě i v české části Slezska mělo své hluboké příčiny mnohem
všestrannější, než aby se jeho vznik mohlo přisoudit několika – téměř by se
chtělo říci „pomýlencům“. To ostatně prokázala i diskuse okolo stati Petra Pitharta
„Pokus o vlast“ již v letech 1979-80. Odkazuji zde na tento sborník a
zejména na diskusní příspěvky Mezníka, Hanzala, záznam brněnské diskuse
v okruhu prof. Komárkové a ve vší skromnosti i můj.
Zajímavé je, jak Vránovo personifikující pojetí dějin se
projeví ve vylíčení paní kněžny z Babičky. Kněžna Zaháňská je zde agentkou
cara Alexandra a stává se „snad na jeho pokyn“ milenkou Metternichovou. Jako by
ve světě galantních milostných dobrodružství
na různých dvorech byl nutný vladařův pokyn a nestačila k tomu
dobová atmosféra a dvorský styl života. A už vůbec vysvětlovat příklon Rakouska
pod vedením Metternicha ke spojenectví
s Ruskem v protinapoleonské koalici
budoárem Madame Sagan je opravdu dokladem pokleslé formy výkladu
historie, takže se obávám, že brzy bude vznikat historická budoárově růžová
knihovna, ale ta by snad patřila spíše do nějakého listu paní a dívek než do
revue, činící si vážnější ambice.
Vysvětlovat příčiny dějinných jevů z působení několika
pomýlených blouznivců či jednoho, dvou
obratných cizích agentů, a tím chápat dějiny jako řady „blábolů“ či spiknutí je
ta nejsnazší cesta k zatemnění smyslu jakýchkoliv dějin i jednotlivých
dějinných událostí.
Oč metodicky i erudicí a fundovaností převyšuje tyto
ochotnické výlety do dějin Šamalíkova nyní již pětisvazková práce o dějinách
české politiky. Šamalík je erudovaný autor, který si klade za cíl objasnit
peripetie ve vývoji české politiky na pozadí středoevropského, a je-li třeba –
jako v napoleonských dobách a v svatoalianční éře – i na pozadí
celoevropského vývoje. Opírá se ve svém výkladu o rozsáhlou znalost literatury
nejen české, ale stejně tak polské, německé i dalších, provádí podnětné
komparace s vývojem okolních národů a států, zkoumá, v čem jejich
vývoj byl obdobný a v čem se lišil a proč. Se zdarem koná i exkursy do dob
nejen předchozích, ale i následných, aby ukázal kontinuitu ve vývoji jistých
jevů, tendencí i myšlenkových proudů. Tato metoda by mohla někdy vyvolat
námitky u historika obecných dějin, ale u historika dějin myšlení má nejen své
opodstatnění, ale i plné heuristické oprávnění. Třeba Metternich jako tvůrce a
modifikátor rakouské zahraniční politiky zde vystupuje jako jeden
z hlavních představitelů protirevoluční a pak restaurační politiky Svaté
aliance a obraty v jeho postojích nejsou vysvětlovány tím, ve kterých
budoárech se právě dvořil, ale mocenskými zájmy, které pro Rakousko sledoval, a
když jich dosáhl, kladl si nové, další postupné cíle.
Šamalík se v tomto pátém svazku zabývá i rolí
ultramontánního katolicismu jako hlavní ideové opory restaurace
v ponapoleonské Francii Bourbonů i v Metternichově Rakousku a
vysvětluje si společenské příčiny, které vedly k pádu bourbonské
restaurace i k tomu, že Metternichova svatoalianční politika přes
přechodné úspěchy spěla ke svému dějinnému nezdaru. Je ovšem příznačné, jak
dílo, které je výsledkem mnohaletého úsilí , uniká zájmu čtenářů i odborné
kritiky, zatímco efemérní články a brožurky připoutávají větší zájem i ohlas –
byť z historického pohledu jepičí. Jen solidní, fundovaná díla mají šanci
přetrvat svou dobu a dalším generacím předat vědomí historické kontinuity a
toho, co z minulosti přetrvává.
Leden 1985
Právo
na dějiny
(Dokument Charty 77 č. 11/84)
Prezidium ČSAV
Každý národ má svou historickou zkušenost, svou historickou
paměť. Jejími stavebními kameny jsou především velké historické události, či
období, jakési vrcholy dějinných procesů, přelomy či obraty v dějinném
vývoji, které určovaly jeho další běh. Vepsaly se do národní paměti a znovu a
znovu oživovány, stávají se základem, na němž jsou vytvořeny filosofie dějin
národů či států, ideové programy či koncepce, státní doktríny. Často ovšem také
mýty a falešné obrazy.
Dějiny jsou velkým polem duchovních střetů a zápasů a každá
doba si vytváří své pojetí dějin, své představy o jednotlivých epochách či
událostech. Vytváří si je v konfrontaci s přítomnými historickými,
kulturními a sociálními událostmi, na základě aktuální historické zkušenosti.
Lze tedy říci, že historická zkušenost je duchovní útvar neobyčejné dynamiky a
složitosti, který vždy určoval a stále určuje životy národů a států. Má
neobyčejnou moc zavazující a spojující. . Zájem o dějiny byl a je společný
většině kultur, byla to však právě křesťanská kultura (sama pokračovatelka
komplikovaných a různorodých tradic), kdo důrazně a důsledně pojal historický
vývoj lidstva jako smysluplný proces, který má zásadní význam pro přítomnost,
ba bez nějž je přítomnost ve své opravdovosti a plnosti nemyslitelná.
Protože jsme – ať již se k ní hlásíme nebo ji slovně zatracujeme
– v plném smyslu dědici křesťanské kultury a protože dnešní svět jako
celek se všemi svými přednostmi a nedostatky je touto kulturou rozhodujícím
způsobem normován, nemůže už myslet a jednat jinak, než dějinně a
prostřednictvím dějin. Ani zánik, ani záchrana lidského světa se nemohou
odehrát mimo dějinnou souvislost. Je-li přítomnost průsečíkem minulosti a
budoucnosti, pak prožívajíce rok 1984, prožíváme možná – v tomto malém
koutku světa, který však nebýval vždy koutkem posledním – rok „velkého zapomnění“.
Náš národ je již po desetiletí cílevědomě zbavován své historické zkušenosti,
jak tím, že státní moc dovoluje zveřejnění pouze takových prací z oblasti
historie, které vyhovují aktuální oficiální ideologii, tak aktivní manipulací
se základními historickými zkušenostmi a tradicemi. Toto přivlastňování si
historie jako celku má za následek tabuizaci, popřípadě falšování klíčových
období našich dějin. Mnohem hrozivější, než všechny deformace je však zřejmě
tendence dějiny prostě škrtnout, odsoudit je k mlčení a zapomnění, aby se prázdnému
„kolotání od výročí k výročí“ dostalo plné satisfakce.
Mýlili se všichni ti, kdo si mysleli, že paměť či skutečnost
nelze vyvlastnit tak, jak si někdo přivlastňuje budoucnost. Dnes vidíme, že
uzurpace budoucnosti musí nutně vésti i
k uzurpaci paměti, minulosti. Podíváme-li se na kteroukoli dnešní učebnici
dějepisu od základní po vysoké školy, přesvědčíme se o pravdivosti tohoto
tvrzení. Je zřejmé, že moc chce používat historickou paměť či zkušenost jen
jako nástroj svého panství, že ji chce podřídit svým cílům. Chce, aby
existovala paměť mocných a vládnoucích,
aby paměť ovládaných potvrzovala výlučně nutnost a správnost bezčasové
přítomnosti, zaplnění starosti o úživu a přežití za každou cenu. Specifika
totalitní manipulace dějinami tak nakonec nutně spočívá v jejich postupné
likvidaci, protože likvidaci politiky, veřejného mínění, morálky i ostatních
sociálních hodnot nelze do důsledku provést bez odstranění lidské dějinné
dimenze jako takové. De facto to znamená návrat před nejdávnější počátky naší
kultury – a spíše opuštění kultury vůbec, neboť si nelze dost dobře představit
kulturu bez paměti a smyslu.
Jsme toho názoru, že tomuto zapomínání, žádoucímu
z hlediska státní moci, je třeba aktivně čelit. Nikdo z nás by neměl
v sobě, ať již vědomě nebo nevědomě, nechat zaniknout paměť
spravedlnosti a nespravedlnosti, pravdy
a lži, dobra a zla, paměť skutečnosti vůbec. Za všechno, co se děje u nás nebo
okolo nás, máme nějakou osobní odpovědnost, sama možnost dát smysluplnou
odpověď a ručit za své činy však předpokládá jistý časový rozměr a tedy také
dějinnou zkušenost jako zdroj pochopení a kontinuity. Jestliže se zasazujeme za
dodržování lidských a občanských práv, tak se to nedílně týká i znovuoživování
historické paměti a v posledku i rekonstrukce dějinné zkušenosti jako
takové. Vždyť občanská a lidská práva byla sama formulována v dějinném
procesu a bez živého vztahu k dějinám, bez porozumění jejich smyslu je
uplatňování těchto práv pouhou hrou, často dokonce škodlivou a nebezpečnou
hrou.
Lidská a občanská práva se týkají člověka jako bytosti,
jejíž existence se nevyčerpává pouhým okamžitým prožíváním a která žije v pospolitosti bytostí sobě
podobných. Proto také nepokládáme zápas
o prosazení lidských práv za marný, i kdyby jeho zjevné úspěchy byly
sebeskromnější. Pokud bude navzdory všem železným oponám, informačním vakuům,
cenzurám a ideologickým propagandám zaznívat hlas odpovědného lidského
společenství, pokud bude předávána a obrozována paměť velkých humanitních ideálů,
potud bude restituce těchto práv věcí sice obtížnou, stále však ještě možnou.
Avšak dějiny nejsou nějakým pohodlným katalogem ideálů,
nýbrž pralesem různorodých skutečností, jímž nás mohou ke skrytým plodům a
pramenům vést jen příslušní odborníci. Proto je zápas o právo na dějiny
v tomto užším slova smyslu nanejvýš naléhavý. Zajisté existuje celá řada
historiků, kteří raději obětovali svůj oficiální statut ( a tím i jakoukoli
možnost tuzemské publikace) než svou profesionální čest a pokračují ve své vědecké
práci za ztížených podmínek a pro víceméně omezený okruh přátel. Historikové
v exilu zajisté konají nesmírně záslužnou práci pro zachování a
prohloubení historické paměti našeho národa. Jedněm i druhým je však přístup do
pralesa historie nesmírně ztěžován a hlavně obyčejný československý občan má
jen zřídkakdy možnost zjednat si je za průvodce.. Existuje také několik
poctivých historiků (ale ubývá jich ze dne na den), kteří ještě smějí oficiálně
publikovat, avšak jen za tu cenu, že je jim dovoleno vstoupit pouze do odlehlých, přesně vymezených koutů
pralesa, které moc pokládá za nevýznamné.
Drtivá většina občanů je tedy nedobrovolně odkázána na
oficiální tradování dějin v té podobě, v jaké se s nimi setkává
od odborných publikací až po školní učebnice či historizující beletrii. A
manipulace s dějinami je v této zemi neomezená. Porovnáme-li naši
situaci se situací v okolních státech, jsme na tom patrně nejhůře. Není
snad jediné období našich dějin, jediného závažného fenoménu kulturního či
společenského, které by nebyly podávány zkresleně a falešně a ostouzeny či
glorifikovány podle momentálních potřeb moci. A stále více období je zahalováno
mlčením. Nikoli strůjcem, zajisté však jedním z vykonavatelů je i dnešní
československá historiografie, a to jak její instituce, tak lidé, kteří
v nich pracují. Proto se pokoušíme podat alespoň kusou zprávu o jejím
současném stavu, jsouce si vědomi toho, že bez zásadní nápravy ve věcech
obecných není možná ani náprava na tomto
poli, zdánlivě tak okrajovém a přece tak významném právě pro budoucnost našich
národů. Bohužel nedisponujeme dostatečně podrobnými údaji o slovenské historiografii, takže jsme
v následujících rozborech nuceni jednostranně vycházet ze stavu
historiografie české.Dostupné informace a hlavně hodnocení oficiálně
publikovaných prací slovenských historiků nás však vedou k závěrům, že
situace – snad až na mírnější průběh
„konsolidace“ a o málo lepší přístup k zahraniční literatuře a
vědeckým stykům – je zde obdobná, tj. naprosto katastrofická. Jeden jediný příklad
za všechny: Josef Jablonický, přední
(funkcí i erudicí) slovenský marxistický historik, který dokonce bez nesnází
prošel sítí konsolidačních prověrek. V polovině sedmdesátých let se však
dopustil hned dvou smrtelných hříchů: odmítl nabídku, aby se stal (se svým
mezinárodním věhlasem a styky) agentem čs. rozvědky, a na svém poli (nejnovější
dějiny) studoval s přílišnou vědeckou svědomitostí skutečnosti, nepohodlné
některým z představitelů současné moci.
Z tohoto důvodu mu byla oficiální vědecká práce zcela znemožněna,
jako člověk je již po řadu let perzekuován s vynalézavou rafinovaností (na
Slovensku drží patrně prvenství co do počtu domovních prohlídek i co do
množství odňaté literatury a odborné dokumentace).
Instituce …
Jelikož hlavní historické instituce, vědecké ústavy, archivy
a muzea zůstávají a vládne v nich stále jakýsi provoz, mohl by náhodný
pozorovatel soudit, že se v naší historiografii nic nezměnilo, že to jsou
stále místa, kde se pečuje o to, aby byla uchována dějinná paměť této země,
rozvíjena historická bádání a vědecky formulována historická zkušenost našeho
státu a našich národů z hlediska potřeb a otázek přítomnosti tak, jak tomu
bylo od vzniku těchto institucí … Pokusíme se ukázat, že by nebylo nic
klamnějšího, než takový soud, že se v české historiografii změnilo mnohé
či dokonce vše a že dnešní stav lze označit za tragický.
Začněme archivy. Jejich organizace, úroveň a uspořádání jsou
v celoevropském měřítku velmi dobré. Velmi mnoho však záleží na odborných
kvalitách a svědomitosti jednotlivých archivářů – a trend, daný měřítky pro
jejich výběr i pro hodnocení jejich práce, je zřejmě sestupný. Přístup
k materiálům je u nás de iure omezen v podstatě stejně jako na
Západě. Je totiž třeba rozlišovat archiválie do r. 1918 a po tomto roce. Do r.
1918 jsou archiválie přístupné prakticky každému, kdo se vykáže občanstvím
republiky, zatímco materiály po roce 1918 vydává archivář podle svého vlastního
uvážení a své případné odmítnutí nemusí nikterak zdůvodňovat. Tak je otevřen
prostor pro libovůli, v mnoha případech však jen zdánlivou, protože
pečlivě instruovanou ze strany moci (ne nadarmo spadají u nás všechny archivy
pod správu ministerstva vnitra!). Jinou záležitostí je oficiální zpřístupnění
fondů, obsahujících materiály k politickým dějinám první republiky a
samozřejmě k období poválečnému, k dějinám po r. 1948 atd. Zde jsou
archivy zásadně nepřístupné veřejnosti a můžeme se právem domnívat, že mnohé
dokumenty byly již zničeny. Dále je třeba uvést, že do Archivu Kanceláře prezidenta
republiky je přístup umožněn pouze na zvláštní žádost. Tento archiv obsahuje i
bývalý tzv. Hradní archiv s množstvím cenného historického materiálu,
např. k dějinám 17. stol., který se tímto správním aktem stal prakticky
nedostupným.
V minulosti byly archivy vždy také vědeckými
institucemi a jejich pracovníci aktivně vědecky pracovali. Tak tomu dnes již
vůbec není. Pracovníci archivů fondy pouze spravují, vědecká práce se u nich
nejen nepředpokládá, ale byla by čímsi podezřelým. V souvislosti s trendem
stále většího uzavírání a znepřístupňování materiálů musíme konstatovat, že
archivy postupně přestávají plnit svou funkci. Na to úzce navazuje problém
velkých edic dokumentů z naší minulosti. Základní ediční řady, zahájené
namnoze ještě před vznikem samostatného čs. státu, přestaly po druhé světové
válce existovat nebo zvolna zanikají dodnes. Sněmy české byly ukončeny za první
republiky a od té doby v chybějících částech nedoplněny. Archiv český, na
němž by bylo možno pracovat neustále, zůstal netknutý. V řadě Kodex
diplomaticus et epistolaris regni bohemiae, založený v r. 1904 Gustavem
Fridrichem, vyšlo po válce 6 svazků, práce pouhých dvou badatelů. A tak by bylo
možno pokračovat dále… Výjimkou ze žalostné situace v ediční činnosti
nejsou ani pětisvazkové Documenta belli tricenale, protože v tomto případě
připadá rozhodující zásluha na dokončení edice německému nakladatelství, resp.
penále, jež hrozilo z prodlení. Ještě horší je stav ediční činnosti pro
novější období. Jediným edičním podnikem je totiž jeden svazek dokumentů
k poddanskému povstání. 1775, vyšlý k dvoustému výročí událostí. Pro
století 19. a 20. vědecké edice chybějí vůbec, nejsou ostatně k dispozici
ani základní chrestomatie. A to u nás existují vedle archivů velké vědecké
historické ústavy, které mají v základním popisu práce mj. také ediční
činnost!
Podívejme se nyní, jak pracují tyto ústavy. Naší hlavní
vědeckou institucí v oboru historiografie je Historický ústav ČSAV, který
má dnes asi sto zaměstnanců. Pokusíme se však dále ukázat, že výzkum národních
a světových dějin je zde deformován a zničen do té míry, že lze právem mluvit o
karikatuře na historiografii. Už na první pohled je patrná ohromující
neplodnost této instituce, nemožnost, aby se v jejích zdech zrodila nějaká
závažnější historická práce, která by zaujala naši veřejnost. Státní plán
výzkumu se v Historickém ústavu neplní již 12 let, za tu dobu již ovšem
ústav pohltil desítky milionů korun. Pro spravedlnost dodejme, že ve stejné či
velice podobné situaci se nachází celá řada akademických ústavů, např.
Filosofický, Ekonomický, Orientální atd. Jsou to velké nákladné a společensky
naprosto neužitelné instituce, jaké mohou existovat jen v tomto systému.
Obecně lze říci, že se v naší historiografii stále
stupňuje trend spočívající v potlačování historie před r. 1918,
v preferování prací o moderních dějinách, kde zas ovšem chybějí buď
skutečně kvalifikovaní autoři, anebo jsou prostě podrobeny takovému
ideologickému tlaku, že jsou prakticky znehodnoceny. Např. dějinami středověku se
Historický ústav ČSAV nezabývá a bádání o této epoše se redukuje pouze na tzv.
krizi feudalismu. Proto má oddělení starších dějin českých, které má pokrýt
české dějiny až do r. 1848, pouze devět odborných zaměstnanců, zatímco oddělení
dějin přírodních věd, které do Historického ústavu vůbec nepatří, jich má
čtrnáct. Jediným souvislým zpracováním českých dějin je v posledních
desetiletích tzv. Přehled čs. dějin. První dva svazky jsou relativně dobré,
přes nekvalifikované zásahy ředitele ústavu, rukopisy dalších svazků však
nejsou a kromě třetího svazku pravděpodobně vůbec nebudou dokončeny. Obecné
dějiny nejsou v ústavu vůbec zpracovány, pouze jako dějiny vybraných
ideologických trendů, přičemž jsou do r. 1918 důsledně preferovány hospodářské
dějiny. Tyto hospodářské dějiny jsou ovšem zpracovány podle primitivních
metodologických schémat, že jsou zcela vytrženy ze souvislosti s dějinami
kultury a sociálních vztahů, s vývojem symbolických systémů obecně atd.
V naší historiografii totiž vůbec neexistuje interdisciplinární výzkum.
To, co je dnes samozřejmé a běžné ve světové historiografii, je pro naše
historiky neuskutečnitelným snem. Nespolupracují s ekonomy, sociology,
psychology, kulturními antropology, s nikým. To je ovšem jen jeden aspekt
naprosté duchovní izolace Historického ústavu a dalších vědeckých institucí u
nás! Téměř neexistují kontakty se západní historiografií, čeští historikové se
nezúčastňují sympozií, kongresů, nepublikují – až na nepatrné výjimky – na
Západě své články a knihy. Dnešní
historik nejen že nemůže zajet do rakouského archivu, přestože jsme měli do r.
1918 s Rakouskem společné dějiny, ale nemůže si ani většinou opatřit
novinky světové literatury. Dnes se již stává problémem i prosadit překlad
nějaké kvalitní sovětské historické práce.
Izolace od západní Evropy je pak doplněna izolací od našich
nejbližších sousedů. Naše historiografie vůbec nezná pojem střední Evropy a
jejích společných dějin politických, sociálních a kulturních. Nikdo nezkoumá
vztahy historie našich zemí k dějinám polským, maďarským nebo německým.
Jako bychom nežili v jednom geografickém prostředí, prostoru, jako by se
naše dějiny po staletí úzce neprolínaly ve všech oblastech. Je vůbec možné, aby
někdo vážně zkoumal dějiny Čech a Moravy
a tvářil se, že vztah Čechů a Němců v těchto dějinách není žádným
problémem? Není pak divu, že naše historiografie vypadá vedle sovětské, polské
nebo německé zoufale strnule a neaktuálně. Vždyť také český historik nemá v r. 1984
k dispozici ani základní bibliografickou příručku (ačkoli Akademie má
k tomuto účelu speciální oddělení). V důsledku osobních perzekucí
přestala totiž vycházet. Tím se dostáváme k lidským a morálním problémům
naší historiografie.
Lidé…
Bez nadsázky lze říci, že v dnešní oficiální
historiografii nejsou žádné velké osobnosti, které by svým dílem sehrávaly
v jakémkoli ohledu významnější úlohu. Máme sice několik odborně
fundovaných, ať již v Historickém ústavu nebo na filozofické fakultě UK ,
kteří jsou schopni napsat zajímavou práci. I ti však – ať již z opatrnosti
nebo nutnosti – většinou zůstávají daleko za tím, co by bylo možno od nich
očekávat, rozmělňujíce své schopnosti na okrajových tématech a vyhýbajíce se jakémukoli
koncepčnímu přístupu.Z historiků, kteří „přežili“ konsolidaci, byla např.
v Historickém ústavu většina nucena změnit své zaměření, přejít na jinou
problematiku, vzdát se svých pracovních plánů. Mnozí pak raději rezignovali. Vědecké
ústavy, speciálně společenskovědní, jsou u nás ovládány jako nějaká feudální
obročí svými řediteli, kteří většinou nastolili atmosféru strachu, nedůvěry,
pokrytectví, atmosféru, která má velký podíl na oné tvůrčí neplodnosti, o níž
jsme se výše zmínili.
Zájem na skutečném rozvoji vědního oboru nemá nakonec téměř
nikdo. Nebudeme opakovat známá fakta o rozsáhlé perzekuci českých historiků
v období normalizace. Škody, které byly způsobeny naší historiografii byly
nesmírné a oficiální věda se z nich pravděpodobně dlouho nevzpamatuje.
Mnohdy se však zapomíná, že snad ještě větší škody jsou páchány i nadále a
systematicky, ač jistě méně viditelně a veřejně. Perzekuce, o níž mluvíme,
probíhá v skrytu a jsou při ní obětováni a vědecky likvidováni všichni mladí
lidé, kteří ani neměli čas se vypracovat v osobnosti – historiky a jsou
veřejnosti zcela neznámí. Jde o mladou generaci historiků, kteří přišli do
vědeckých ústavů, institucí na počátku 70. let. V naprosté většině byli
odstraněni, protože nesledovali dost horlivě likvidátorskou politiku svých
vedoucích. Druhá generace přišla do
institucí po r. 1975 a z ní je již značná část ochotna se podílet na
pozvolném zániku historiografie. Stále však platí pravidlo, že čím větší kdo
projeví samostatnost v myšlení, čím větší tvůrčí schopnosti, tím rychleji
si podepisuje nad sebou ortel. A nemusí jít o žádné větší věci. Jako příklad
aktuální perzekuce můžeme uvést postup našich mocenských orgánů proti
Historickému klubu. Tento klub, existující od první republiky patří dnes pod
Národní muzeum. V jeho rámci se pořádají občasně odborné historiografické
přednášky. Problém spočívá v tom, že si uchovává jistou minimální
autonomii, totiž že přednášky a účast na nich nepodléhají dosti důkladné
manipulaci ze strany moci. Proto jsou v současné době členové klubu
pracující ve vědeckých institucích nuceni podepisovat prohlášení, že
nesouhlasí, aby se přednášek zúčastnili lidé, mající vztah k Chartě. Tato
manipulovaná současnost nemůže mít pochopitelně žádný vztah k tradici,
k tradici české historiografie. K odkazu významných českých
historiků, kteří často přímo ovlivňovali dějiny tohoto národa a státu. Snad
ještě v žádném období českých dějin se moc nechovala tak nepřátelsky
k historikům a jejich dílům, k české historii. Ve všem vládne zlom,
diskontinuita, přerušení všech přirozených vazeb. Všechno, co kdy bylo o naší
minulosti napsáno, všechny diskuse o pojetí a smyslu českých dějin upadly či
upadají v zapomenutí. I pouhé dějiny historiografie, jaké
v sedmdesátých letech napsal nedávno zesnulý historik F. Kutnar, byly na
oficiálních místech přijaty s nelibostí a dnes jsou na indexu. Nevycházejí
žádné práce Palackého, Pekaře, Šusty, Krofty, Novotného, Chaloupeckého,
Urbánka, Bartoše, Slavíka, Kalisty. Tak
bychom mohli pokračovat v dlouhém seznamu těch, kdo byli „odsouzeni“
k mlčení – namnoze řadu desetiletí po své smrti.
Pojetí dějin …
Nenavazuje-li naše současná historiografie na žádnou
tradici, nezamýšlí-li se nad velkými problémy českých dějin, jak to činily celé
generace našich nejlepších historiků, není to pouze proto, že by pokládala
dosavadní tradice za reakční a překonané a stavěla proti nim své pojetí.
Současná historiografie totiž v podstatě nemá o čem přemýšlet. Dostala se
svým vnitřním rozpadem do slepé uličky: nemá dnes žádnou jednotnou koncepci ,
ať již národních nebo světových dějin, žádná oficiální instituce dnes například
není schopna zpracovat nějaké historické období, ať již z dvacátého
století nebo středověku.
Jejím základním problémem je naprostá metodologická
sterilita, která již znemožňuje jakkoli se hnout z místa. Někdo by mohl
namítnout, jak je to možné, když se naše historiografie řídí marxistickou
metodologií, přičemž marxismus sám je směrem výrazně historizujícím. Ano, i
řada historiografických škol na Západě se přiznává k marxistické inspiraci
a jsou to často školy vynikající. Naše historiografie však zřejmě pochopila
marxismus jako cestu mimo dějiny, jako útěk od dějin. Jestliže tvrdošíjně
setrvává u představy historie jako neosobní ideje, vybavené nějakými apriorními
zákonitostmi a stále zavírá oči před významem kultury, náboženství a především
lidské svobodné dějinné subjektivity, pak opravdu nikdy nemůže pochopit
dějiny než jako snůšku špatných
ilustrací takové představy (retušování a falšování těchto „špatných“ ilustrací
se docela samozřejmě stane jejím hlavním metodologickým principem).
Dějiny bez člověka i bez Boha přirozeně nemohou mít žádný
smysl – nesmíme se tedy divit, že tradiční spor o smysl českých dějin naší
historiografii nic neříká. Viděl-li např. Masaryk smysl českých dějin
v humanismu a Pekař v náboženství, dnešní historici v Akademii
vůbec nevědí, že by se na nějaký smysl dějin měli ptát.
Jak tedy vypadá pojetí českých dějin v současné
historiografii? Jedním z hlavních prvků tohoto pojetí je antikřesťanský a
anticírkevní postoj. Katolická církev, která měla v českých dějinách
fundamentální význam až po novověk, tj. po osmnácté století, je pro nynější
českou historiografii jednoznačně a za všech okolností retardačním činitelem,
vždy hrála potlačovatelskou roli, protože byla pouze velkým feudálem a ničím
jiným. Do husitství naše historiografie nesleduje vývoj kultury, protože jejím
hlavním nositelem byla církev, ale ani vývoj sociálních vztahů a mentality,
protože i ty církev, resp. křesťanství, výrazně formovalo. Dějiny jsou
stereotypně redukovány na základní fakta z politických dějin a na vývoj
ekonomiky, přičemž je jasné, že ani jedno ani druhé nelze bez náboženství a
kultury pochopit. Vždyť je známo, že středověký stát český vznikl
v souvislosti s přijetím křesťanství, že řada světců uctívaných po
celá staletí (sv. Václav, Vojtěch, Prokop, Jan Nepomucký) byla centry, okolo
nichž se organizoval a rozvíjel národní život politický a kulturní. Křesťanství
a církev nás vždy spojovaly s dějinami Evropy. Současnou historiografii však zajímá teprve
tzv. první krize feudalismu, husitská revoluce. To je také první období, kdy se
začíná věnovat pozornost duchovním a kulturním jevům. Ovšem v jaké podobě!
Již od padesátých let bylo vynaloženo úsilí najít v husitství něco, co
v něm nikdy nebylo, co by však vyhovovalo ideologickým schématům: prvky
raného kapitalismu či projevy nějaké kulturotvorné energie národa, údajný český
demokratismus atd. V pojetí husitství se koncentrovaným způsobem projevují
všechny iluze a omyly naší historiografie.
Dalším obdobím, kterému je věnována opět pozornost, je
šestnácté a sedmnácté století, protože zde se odehrával zápas určité části Čech
a Moravy s Habsburky. Habsburkové jsou dalším strašidlem české
historiografie. Vždy negativní, vždy reakční. V soudobé oficiální historiografii
nemáme jedinou seriózní práci o této dynastii českých králů a jediné
pravdivější zhodnocení jejich významu pro naše a evropské dějiny. Odtud také
naprosté mlčení o české šlechtě a její dějinné úloze. Konflikt s Habsburky
v 16. 17. stol. je zpracován na rovině politických událostí a ekonomického
vývoje, zcela však chybí analýza náboženských a národnostních poměrů. Zde
vládnou dodnes neuvěřitelné mýty. Třicetiletou válkou jako by pro naši
historiografii skončily české dějiny. O 17. a 18. stol. nemáme jedinou
syntetickou práci, první knihy se objevují až o 19. stol., přesněji o jeho
druhé polovině. Jen o sociálních, kulturních a vědeckých poměrech té doby
existuje několik poměrně zasvěcených prací. Dluh historiografie vůči dalším
obdobím českých dějin nebudeme ani rozebírat, protože vznik první republiky na tom není lépe než baroko a o odboji za 2.
světové války bylo v posledních desetiletích vymyšleno tolik legend,
bezostyšně glorifikujících stoupence budoucí moci a stejně bezostyšně
difamujících její odpůrce, přičemž ti přeživší obyčejně prodělali několikeré
přeřazení z jedné kategorie do druhé, až člověk žasne nad pestrostí a
přizpůsobivou pohotovostí národní fantazie. Se seriozní historiografií to však
má opravdu málo společného.
V podstatě je možno konstatovat, že o politických
dějinách tohoto státu od r. 1918 až po dnešek nebylo napsáno nic pravdivého,
resp. že o klíčových událostech se nesmí psát vůbec. Jak jsme již uvedli,
nejsou k tomuto období k dispozici archivy, není možné si volně
vypůjčit knihy nebo časopisy. Důvod spočívá v tom, že tato nedávná
minulost leží, jak bychom řekli, v zájmové sféře jedné politické strany.
Vůbec celý stav současné historiografie svědčí jasně o tom, že
v budoucnosti se již nikdy nesmí připustit, aby veřejné instituce, jakými
jsou např. historické vědecké instituce, jež by měly patřit celému národu, byly
používány ku prospěchu jedné filozofie, jednoho politického názoru. Naše
historiografie prokázala, že právě pod touto vlajkou se stala národu naprosto
nepotřebnou a zbytečnou, stala se sídlem mravního a historického nihilismu.
Katastrofičnost situace čs. historiografie, resp. dějinné paměti vůbec, je
zřejmá, vážnost nebezpečí pro bezprostřední budoucnost našeho národního
společenství může odborník i laik přehlédnout opravdu jen z moci úřední.
Nepochybně se však najdou mnozí, kdo budou odlišně definovat základní příčiny
současné krize a navrhovat jiné cesty k nápravě. Ztracená vážnost
historiografie, ztracený poměr k dějinám, nemohou být obnoveny jinak, než
poctivou konfrontací rozdílných stanovisek: vítáme proto každý vážný hlas, ať
již jednotlivce či skupiny, k danému problému a podle svých možností jej
zveřejníme stejným způsobem.
V Praze 20. června 1984
Dr. Václav Benda Jiří
Ruml
mluvčí Charty 77
mluvčí Charty 77
Jana Šternová
Rudolf Battěk
mluvčí Charty 77
(stále mluvčí ve vězení)
Mluvčím Charty 77 dr. Václavu Bendovi, Jiřímu Rumlovi a Janě
Šternové
Vážení přátelé,
Dokument Charty 77 č. 11/84 nazvaný Právo na dějiny a
zaslaný prezidiu ČSAV je kritikou neutěšeného stavu současné české
historiografie. Souhlasíme, že tento stav vyžaduje vážnou analytickou kritiku.
Předložený dokument ovšem takovou kritikou není. Kdyby byl tento text dokumentu
pouze článkem podepsaným jedním či více autory, třeba i pseudonymy, mohli
bychom ho považovat za sice ne příliš zdařilý, ale přece jen podnět
k diskusi o daném tématu. Na dokument Charty je ovšem bezpodmínečně nutno
klást požadavek vyšší, Považujeme proto při vší úctě k osobám mluvčích za
chybu, že tak nekvalitní text byl vydán jménem Charty a poslán prezidiu ČSAV.
Několik konkrétních námitek:
1) Celý text obsahuje řadu nekvalifikovaných exkurzů do
českých dějin. Jeden příklad za všechny ostatní: V partii o tradici a
smyslu českých dějin se tvrdí, že Masaryk viděl smysl českých dějin
v humanismu a Pekař v náboženství. Jde o holý výmysl autora, který
nesnese ani nejmenší konfrontaci s autentickými prameny. Pravdou je, že
v celém rozporu trvajícím více než dvě desetiletí a majícím různé
peripetie a myšlenkové posuny u obou hlavních protagonistů vytýkal Pekař
Masarykovi, že příliš akcentuje náboženský smysl (reformně náboženský) českých
dějin, zatímco on sám, Pekař, kladl vždy důraz na myšlenku národní.
V publikované přednášce z r. 1928 (vydané 1929), když mluvil o
„umělém“ tvoření „smyslu“ dějin, řekl mj.: „ … sem náleží i Masarykova teze, že
smysl českých dějin je náboženský“ (str. 19).
O svém vlastním filozofickém a metodologickém krédu pak ve zmíněných
souvislostech řekl: „Lze proto říci, že myšlenka národní je smyslem našich
dějin? Odpovídám, že je, ba že je i více: je podmínkou jejich, je důvodem
jejich, je krví jejich, bijícím živým srdcem jejich“. ( str. 20)
S podobnou necitlivostí a neznalostí elementárních
dějinných skutečností se setkáváme v textu dokumentu na více místech. Za
těchto okolností je nutně zarážející tón autora dokumentu projevující se
v nejrůznějších, nanejvýš problematických soudech o odborných otázkách
metodologických, stejně jako o konkrétní práci lidí v historiografii a o
jejich výsledcích. O tom další příklady.
2) Nesouhlasíme
s paušálním odsouzením tzv. oficiálních historiků. Co říci o výroku o
„několika poctivých historicích“? Vycházíme-li z významu slova „několik“ ,
znamenalo by to, že zdrcující většina současných historiků jsou lidé nepoctiví.
Uvědomil si autor textu, že si osoboval právo dávat stovkám vědeckých
pracovníků známku z poctivosti? A je to v intencích Charty? A co říci
o větě: „Naše historiografie však zřejmě pochopila marxismus jako cestu mimo
dějiny … „. Což autoři celé řady kvalitních děl, proti nimž nelze vznést tuto
výtku, nepatří do této historiografie? Připomínáme snahu spisovatelů
nerozdělovat literaturu na oficiální a
neoficiální, ale na dobrou a špatnou. I my se přikláníme k tomuto dělení.
Cítíme se součástí čs. historiografie a do ní podle našeho názoru patří
historikové, kteří pracují jak mimo oficiální struktury, tak v emigraci,
tak v oficiálních institucích – pokud nefalšují a vědomě nepotlačují
historické skutečnosti.
3) Dějiny středověku
byly a jsou zanedbávány, ale přesto i zde dosáhla tzv. oficiální historiografie
pozoruhodných výsledků. Stačí se podívat do historiografie
v Československu 1970-1980, aby bylo zřejmé, že se čs.historici nevěnují
pouze tzv. první krizi feudalismu, ale také šlechtě,Balbínovi, Karlovi IV. aj.
O těchto dílech se nedá říci, že ideologicky zkreslují úlohu náboženství
v dějinách. Není ani pravda, že nikdo, nezkoumá čs. problematiku
v souvislosti s jinými útvary střední Evropy.
Mnohem větší škody než v medievistice byly způsobeny v oblasti nejnovějších
dějin, zejména dějin dělnického hnutí. Avšak ani na tomto úseku nelze popřít
existenci menšího počtu dobrých studií, vydaných pramenů a příruček.
4) Není pravda, že nevycházejí žádné práce Palackého.
V roce 1983 vydal Odeon v rámci klubu čtenářů Palackého Stručné
dějiny Prahy, a to jako členskou prémii v nákladu 174 000 výtisků.
V roce 1977 vydal Melantrich Palackého úvahy a projevy z české literatury,
historie a politiky. V r. 1975 vyšla jeho historická mapa království
českého. V roce 1975 vyšly v Odeonu Palackého Dějiny národu českého 6. díl.
5) Ani situace v edicích není tak zoufalá, jak se líčí
v dokumentu. Viz např. vydání dalších svazků Regest nebo úplných protokolů
čtyř sjezdů KSČ.
6) V dokumentu se při charakteristice historického
procesu zastává stanovisko jednoho proudu – stoupenců dominující role
křesťanské kultury. Porušuje se princip Charty 77 založený na vzájemném
respektu mezi lidmi různých filozofických a světonázorových postojů, který byl
dosud při formulaci dokumentů Charty dodržován.
7) Text obsahuje i několik
dalších nehezkých a zbytečných faktických chyb, svědčících o malé
svědomitosti autora. Účast „oficiálních“
historiků na mezinárodních konferencích a sympoziích je sice omezená a je možno
diskutovat o její úrovni, ale nelze ji popírat, jak se v textu tvrdí. Také
nelze zjednodušeně napsat, že bibliografická příručka přestala vycházet:
skutečnost je taková, že Bibliografie čs. historiografie utrpěla pětiletý
skluz. Po bibliografii za rok 1965
dokončené v roce 1968 a vydané v roce 1972 následuje až bibliografie za rok 1971 vydaná
v roce 1979 pod pozměněným názvem Bibliografie dějin Československa. I
označování Ústavu čs. a světových dějin starým názvem Historický ústav je
nepříjemným faux pas.
8) Velmi nás zaráží skutečnost, že jsme – stejně jako další
historici – signatáři Charty 77 – nebyli o přípravě dokumentu uvědomění, natož
požádáni o konzultaci, ačkoli naše činnost v oblasti historického bádání
je všeobecně známa.
Oceňujeme, že v závěru dokumentu se výslovně uznává
možnost odlišných názorů na danou problematiku. Nepovažujeme však za dobré, že
mluvčí přijali skupinové stanovisko za dokument Charty, zejména když nevyužili
možnosti konzultací s řadou historiků. Výsledkem je pak dokument,
s nímž právě proto, že jsme signatáři Charty, musíme vyjádřit svůj
nesouhlas.
Očekáváme, že mluvčí Charty najdou způsob, jak s našim
stanoviskem seznámí všechny, jimž dokument č.11/84 zaslali. Poznamenáváme jen,
že toto naše stanovisko je toliko vyjádřením k tomuto dokumentu a není
tedy meritorním vyjádřením k situaci v české historiografii.
V Praze dne 25. června 1984
Miloš Hájek v.r., Hana Mejdrová,v.r.,
Jaroslav Opat, v.r., Milan
Otáhal,v.r.
Milan Hübl:
Svár dvou pojetí českých dějin
Kritické vystoupení čtyř historiků (Miloše Hájka, Milana
Otáhala, Jaroslava Opata, Hany Mejdrové) vyjevilo již dříve se rýsující spor
mezi „integrálně katolickým“ pojetím a výkladem českých dějin, které formuloval
autor (či autoři?) dokumentu „Právo na dějiny“, a pojetím nedogmatickým
z marxismu vyšlých historiků.
„Integrální“ katolické pojetí vychází z duchovního
odkazu Jaroslava Durycha (Obnova), které ovšem i mezi českými katolíky pro svůj
dějinný extremismus a militantní nesnášenlivost vůči ostatním historickým
školám bylo názorem značně minoritním. V nedávné době vyšly v „samizdatu“
paměti Ladislava Jedličky – posledního žijícího redaktora Obnovy, který tuto
Durychovu a Zahradníčkovu koncepci znovu připomíná a v mnohém obhajuje ve
snaze znovu ji oživit a snad i rozšířit v povědomí mladé generace
s velmi chabými historickými znalostmi a zakrnělým dějinným povědomím.
Autor textu „Právo na dějiny“, který v mnohém názorově souzní
s Jedličkovou knihou „Katolíci a republika“, není žel odborník a ve svém
pokusu o takový výklad dějin v kostce se dopustil mnoha zkreslení, zjednodušení
a přímo školáckých chyb; je to text, se kterým by stěží obstál
v dřívějších dobách na semináři i posluchač prvního ročníku filosofické
fakulty. Na některé od základu sporné metodologické vady a školácké chyby autora textu „Právo na dějiny“ právem
poukazují shora uvedení čtyři historici, patřící mezi kmenové autory
samizdatových sborníků „Historické studie“. Mezi historiky se stěží najde
někdo, kdo by nesdílel metodologické i věcné výhrady k textu „Právo na
dějiny“ a v mnohém by je mohl ještě doplnit a rozšířit. Žel, pro nízkou
úroveň a chabou argumentaci nepodněcuje ani k další věcné diskusi.
Do diskuse vstoupil rovněž politolog doc. Luboš Kohout
textem „Odpovědnost historika vůči dějinám a budoucnosti národů Československa“
s podtitulem „Historia magistra contra historia ancilla theologiae et politicae“.
(Mezitím ve druhé upravené verzi.) V břitce polemickém tonu obvinil nejvíce zainteresovaného katolického
mluvčího , zřejmě V. Bendu, že dokument byl připraven v „perfektní konspiraci“
vůči profesionálním historikům a „bez konzultace s nimi“.I to lze textu
samozřejmě vytknout, ale nejen to. I mezi historiky z povolání byli známí
simplifikátoři, kteří kdysi viděli jen „triedné a štrajkové boje na Horehroní“
a „strielajúcu Masarykovu demokraciu“, aby v pozdějších letech jen
prohodili znaménka plus a minus a primitivní metodologie démonizace dějin jim
s pozměněnými znaménky zůstala (prototypem tohoto postupu jsou jak Karel
Kaplan, tak Ján Mlynárik).
Má-li diskuse vůbec něco přinést, měl by být text čtyř
stejně dostupný jako text „Právo na dějiny“, zatímco se však praktikuje
„pštrosí politika“ a tento text je de facto nedostupný všem těm, kdo se
seznámili s „Právem na dějiny“. A to téměř dva měsíce poté, co byl vypracován
text čtyř historiků (25.8.1984). Jsou-li
používány takové umlčovací praktiky, může se stát, že v další polemice
převáží břitký tón ‚ á la Luboš Kohout a stane se z ní jen výměna břitkých
jízlivostí místo věcného tónu, jaký by diskusi mohl dát tón nasazený
v textu M. Hájka, M. Otáhala a d.
Index librorum prohibitorum zavedla kdysi inkvizice a měla mnoho
následovníků, nevím však, proč by mezi těmi, kdo říkají, že usilují o svobodnou
výměnu názorů, měly být „texti prohibiti“ – a text čtyř historiků je na
nejlepší cestě skončit na indexu nebo oddalováním v zapomnění.
30.6. a 10.8.1984
Luboš Kohout:
Dopis mluvčím Charty
Praha, 18.IX. 1984
Mluvčím Charty 77
Dr. V. Bendovi, J. Rumlovi, J. Šternové
Vážení přátelé,
uplynuly více než čtyři měsíce od publikování dokumentu
Charty 77 č.11/84 „Právo na dějiny“, vámi signovaného, zaslaného Presidiu ČSAV,
nadvakrát vysílaného v „Hlasu Ameriky“, možná i v jiných zahraničních rozhlasových
stanicích, publikovaného v Informacích o Chartě, a v zahraničí již
komentovaného. Lze předpokládat, že exulantské tiskoviny, zejména péčí směrů
katolických a konzervativních, budou text publikovat též, či tak již učinily.
Mj. i z rozhovorů s některými z vás jsem si
potvrdil jako správný svůj názor, vzniklý po přečtení textu, že jde o odborně
naprosto nedostatečný, politicky a světonázorově jednostranný text, popuzující
proti Chartě nejen obec našich oficiálních historiků, ale i přemnohých historiků
– disidentů (kromě mého textu o dvou variantách to dokazuje i kritika
čtyř historiků, Hájka, Mejdrové, Opata, Otáhala, nakonec pak i kritický text
Hüblův).
Konečná formulace je nejspíše dílem jednoho člověka, který
nepřihlédl dostatečně ani ke kritickým připomínkám několika málo lidí, kteří by
k meritu věci mohli říci něco podstatného (kupř. dr. Hejdánek).
Pravděpodobně autor není ani profesionální historik. Za nejzávažnější považuji,
že nebyli konzultováni početní profesionální historikové, filosofové,
politologové, kteří vesměs patří ke „kmenovým“ chartistům z první vlny.
Dokument objektivně vnáší rozkol i do řad Charty a jejich protivníkům
z vládní strany dává do rukou cenou zbraň – vydávat, ostatně ve shodě
s části exulantů v zahraničí – Chartu 77 jako celek za stoupence
koncepcí uspořádání Evropy dle představ Otty Habsburského. (V tomto směru jsem
již zaznamenal jistou aktivitu o jejímž obsahu zde vědomě nepíši).
Za těchto okolností považuji za chybu, pokud text nebyl
vydán (třeba pod pseudonymem) jako příspěvek katolické skupiny v Chartě do
diskuse, směřující k tvorbě seriozního dokumentu Charty 77, že byl
signován mluvčími. Tuto chybu již nemůže napravit případné zpracování (moc
v ně nevěřím) nějakého seriozního kontradokumentu. Zahraničí (ve všech
podobách) mu rozhodně – z politických důvodů – nebude věnovat tu pozornost, jako
dokumentu prvnímu. Také to, že se Charta „shodila“ v očích historiků a
části domácí angažované veřejnosti je nenapravitelné. Smysl, podle mého názoru,
má pouze to, aby alespoň chartovní veřejnost a zlomek veřejnosti nechartovní
věděly, že nejde o text demokraticky v Chartě dohodnutý, jak bývalo dobrým
zvykem dříve u všech textů závažnější či ideologické povahy. Dosud
formulované kritické připomínky by měly být publikovány alespoň v INFOCHu
a také v zahraničí by se měly objevit, aby čelily výše uvedeným možným
faktickým desinterpretacím postojů Charty 77 jako celku. Soudím, že by se měli
k meritorní stránce tvorby dokumentů Charty 77 závažné povahy a
k vlastním postupům při tvorbě a signování tohoto dokumentu vyslovit ve
zvláštním prohlášení i mluvčí (podobně jako to svého času učinili, když si
Danubius a p. Daněk z Hlasu Ameriky usurpovali právo vydávat Danubiúv text
za dokument Charty 77). Nějaký gram vaší sebekritiky, vážení přátelé, by vaší
prestiži mluvčích nejen neuškodil, ale právě naopak …
Diskuse, polemiky, pokud možno věcné, by měly být potom
přeneseny mimo půdu Charty. Proč ne kupř. do „Kritického sborníku“, který je až
dosud kritický hodně jednostranně.
Pokud jde o mé, až dosud dvě varianty textu: Nikdo, ani
autor dokumentu Charty 77, ani mluvčí na můj první, rozsáhlý text nijak
nereagovali. Nikdo se mnou nejednal o případném zkrácení a publikování textu
druhého, předaného jednomu z vás. Jen neoficiálně jsem se dozvěděl, že
údajně pro přílišnou délku (ve skutečnosti pro kritický obsah) publikován
nebude. Text čtyř historiků, ke kterému jsem se přihlásil též, prý publikován
také nebude, údajně proto, že se čeká na nějaký seriozní „kontradokument“.
Divíte se, vážení přátelé, že historik Hübl (ztotožňující se s textem čtyř
historiků též) píše ve svém textu cosi o zavedení středověkého, a žel, a ještě
i novověkého katolického „Indexu librorum prohibitorum“? Já nebudu tak
historický jako on a kladu otázku, zda „liberální“ duch soudruha Bilaka a
Fojtíka ovanul svými inspiracemi i
některé chartisty? – Dal jsem se vyhodit (s příslušnými následky)
z politické strany, k níž jsem patřil čtvrt století, nikoli proto,
abych se dostal do závislosti na „usnesení“ nějakého jednotlivce ze řad protivníků
této strany.
K tomu konkrétně:
1) Znovu jsem zkrátil a též vám, mluvčím, předávám ve třech
exemplářích (čtvrtý jsem předal pro publikaci v INFOCHu) svůj původní
druhý text. Ten byl stejně dlouhý jako dokument Charty. Tento text představuje
rozsahem 2/3 textu druhého, jejž z vás vlastní jeden.
2) Druhou a třetí verzi svého textu (nikoli onu první,
nejrozsáhlejší)šířím spolu s textem čtyř historiků a textem Hüblovým
„vlastním pořádkem“ především v prostředí, proti němuž sektářský a politicky
nesmírně škodlivý útok autora „Právo na dějiny“ směřoval.
S přátelským pozdravem
PhDr. Luboš Kohout, CSc., signatář Charty 77
z konce roku 1976
Odpovědnost historika vůči
dějinám i budoucnosti národů Československa
(„Historia magistra“
contra „Historia ancilla theologiae et
politicae“)
(Polemika proti autoru
textu „Právo na dějiny“, vydaného péčí mluvčích Charty 77 a zaslaného Presidiu
ČSAV)
1)Autor měl možnost vydat text jako diskusní příspěvek. Projevil
sice chvályhodnou snahu vymanit historickou vědu ze
služebnosti jedné politice, avšak udělal z ní služku politiky jiné,
protikladné, s onou první zápolící. Nebral vůbec ohled na světonázorovou a politickou přepestrost signatářů Charty
77.
2) V textu nepřípustně
prolíná kritika stavu historiografie a historizující propagandy a agitace
současného vládního režimu ČSSR. Mezi stavem historiografie a historizující
propagandy je zajisté souvislost, avšak nikoli totožnost, ba ani přímá úměra. Uznávám
za dost oprávněnou kritiku autora textu vůči historizující propagandě (též
výuce dějepisu na školách). Nemohu však uznat, že totéž platí o kritice stavu historiografie. Autor
textu naprosto opominul pozitivní
vývoj marxistické historiografie od r. 1945 do období „normalizace“ 1970.
Nechápu, proč autor vyzvedává pouze marxistické historiografické školy na
Západě, když nesporným progresem byl
– nikoli „útěk od dějin“ či „cesta mimo
dějiny“, nýbrž právě - vstup do dějin, plnokrevný vstup naší
marxistické historiografické formující se „školy“ až do osudových a neblahých
let 1968 – 1969. Zejména nová
a nejnovější historie se v šedesátých letech začala proměňovat
z nástroje propagandy v autentickou „paměť národa“. Zasloužené
pozornosti i neprofesionální širší veřejnosti se těšila zejména díla, hodnotící
uměřeněji než dosud, první světovou válku, dvacetiletí první republiky,
problematiku okupace a odboje, ale nejvíce ze všeho díla, vrhající nové,
kritičtější světlo na poválečný vývoj lidových demokracií, na temná padesátá
léta (!!!), na mezinárodní vztahy a postavení Československa v nich.
Docházelo tak k přibližování se onomu žádoucímu „HISTORIA MAGISTRA“ –
historie jakožto návod k moudrému, realistickému, v nejlepším smyslu
POLITICKÉMU jednání pro zabezpečení lepšího „futura“. Docházelo – k svérázné
zajisté – „rehabilitaci“ první republiky a první fáze „lidové demokracie“
(1945-1948). Nikoli však - přes
přemnohé, nikoli nevýznamné, revize původních ortodoxních pohledů –
k historické „rehabilitaci“ Rakouska-Uherska (!!!), HABSBURKŮ (!!!)
Chápu dnešní vládní režim: sledoval-li postihem spisovatelů
destrukci „svědomí národa“, chtěl pronásledováním kvalifikovaných, především
marxistických historiků ničit „paměť“
a „rozum“ národa !!! Celé pracovní
kolektivy rozmetány. Kvalifikovaní pracovníci penzionováni nebo donuceni živit
se různými dělnickými profesemi. Pedagogové, učící na školách rozličných stupňů
dějepis a literaturu, občanskou nauku, rovněž ve velkém počtu existenčně ničeni
či pacifikováni ponižujícími sebekritikami. Učebnice vyměňovány za jiné, jež
píší „spolehliví“ autoři, inspirováni „geniem“ nebožtíka již, V. Krále.
Kádrové postihy historiků předcházely či doprovázely
reorganizace vědeckých ústavů a oddělení. Obecná tendence (někdy vyjádřená
novými názvy) byla oslabit jejich vědecký charakter. Posílit prvky služebnosti
a poplatnosti potřebám soudobé politické propagandy. Celkový počet vědeckých či
vědecko-pedagogických kádrů v oblasti historické vědy, totálně
postižených, se pohybuje kolem 200 lidí. K tomu přistupují pracovníci
archivů, pomocné vědecké síly, regionální historikové…
Daleko méně postiženi historikové, zabývající se středověkem a novověkými dějinami do r.
1918. Zde vcelku vzestupný trend
nenarušen.
3) Také proto vyslovuji kritiku historizujícího chartisty,
pokud je obsahové těžiště jeho kritiky zaměřeno především vůči medievistice,
vůči straším periodám našich dějin v podání poctivých, dosud nevyhozených
historiků, pokud neprávem postuluje
přehodnocení našich tradic (zejména HUSITSTVÍ A PŘEDBĚLOHORSKÉ DOBY, sui genesis i DOBY
PRVNÍ REPUBLIKY) ve prospěch již dávno prokázaných (i v první republice)
REGRESIVNÍCH TRADIC – protireformace -
Jan Nepomucký – odnárodněná česká šlechta – Habsburkové !!!
Přiznávám, že v první vývojové etapě naší poválečné
historiografie byla problematika duchovního vývoje a pozitivních stránek vlivu
křesťanství opomíjena. Avšak v nejlepších dílech autorů typu Macka,
Kalivody, Machovce, můžeme tu zaznamenat vzestupný trend. Aniž by ovšem tito a jím blízcí autoři upadli
do glorifikace, nekritičnosti, vůči roli křesťanství ve středověku, církevních
svatých zvláště. Primárním v jejich díle zůstává – soudím v plném
souladu s objektivní pravdou – poukaz na rozporný vliv křesťanství: na jedné straně šíření, rozvoj vzdělání
a vyšší kultury, na druhé straně upevňování feudálního panství (ideologickými i
mocenskými církevními prostředky), brzdění rozvoje přírodních a společenských
věd, stavění jich – filozofie zejména – do služeb církve a theologie, tím pak
brzdění rozvoje výrobních sil i progresu společenských – výrobních, politických,
kulturních – vztahů.
Pokud bych autorům textu přitakal, že je třeba více objasnit
(kromě jiných, závažnějších problémů)
i postavu knížete Václava (přidal
bych i cyrilometodějskou misi) nebo věnovat pozornost Janu Nepomuckému, pak
v rozporu se zřejmými představami autorů, musí mít prioritu objasnění knížete Václava jako historické
osobnosti, jakož i porovnání církevního (a
- žel - i válečného, nacistického) kultu světce a státníka
s tím, co si z něho vytvořila lidová tradice (pravý opak onoho církevního
i nacistického: Václav, bránící samostatnost a nezávislost svého národa na koni
a se zbraní v ruce!). Vzpomeneme cyrilometodějského výročí. Nelze označit
jednoznačně za vlivy katolické nebo pravoslavné. Neboť církev se rozdělila
mnohem později. Byly to vlivy slovansko-křesťanské,
přičemž současně pronikaly vlivy německo-latinsko-křesťanské,
jež dosáhly později dominace a vytlačily
- po urputném odporu, také svatoprokopském – vlivy slovansko-křesťanské,
daleko později se vyvinuvší v pravoslaví. Usurpace cyrilometodějské
tradice katolickou církví nemá
historické oprávnění. Vedle papeže by tu při cyrilometodějských oslavách
měl sedět nějaký představitel pravoslaví. A dále představitelé reformace,
protože před násilným
rekatolizováním Čechů tu převažovaly církve a náboženství nekatolické, jež mezi
dosud věřícími i v dnešní době
tvoří nikoli zanedbatelnou část!
U Jana Nepomuského zdůraznila objektivní historiografie, a
konec konců již kněz-buditel a vědec
Dobrovský přečetné otazníky, pokud jde o historickou
osobnost. Prokázala, že kult tohoto „svatého“ měl prokazovat oprávněnost
papežské a církevní oproti světské moci (podobně jak je tomu u sv. Stanislava
v Polsku). Měl nahradit a vymazat z paměti národa památku na jiného
JANA, na HUSA (!!!), na kostnické jiskry, jež byly prologem slavné husitské revoluce! I u Jana
Nepomuckého zapracovala lidová tradice. Nejlépe ji vyjádřil antiklerikál a
téměř ateista Karel Havlíček Borovský: „Svatý Jene z Nepomuku, drž nad
námi, Čechy, ruku, by nám Bůh dal, co dal Tobě, náš by jazyk neshnil
v hrobě!“
Procesu dedeizace tohoto „svatého“, potvrzeného znovu Janem
Pavlem II., přispěl razantně dnešní režim ČSSR. Udělal definitivní tečku za „problematikou“ onoho „živoucího jazyka“
světce s pomocí moderní lékařské vědy … Mimochodem poznamenávám, že stejně
jako dnešní historiografii mohl by autor kritizovat i historiografii první
republiky, která husitství z rozličných
náboženských, politických i historických – vědeckých i nevědeckých – pozic
rovněž věnovala „neúměrně velkou“ pozornost oproti historickým etapám jiným.
Není pravdivé ani generalizující tvrzení autora textu, že
marxistická historiografie vyeliminovala z dějin ČLOVĚKA A BOHA. Naopak:: marxistická historiografie prokázala
rozhodující dějinnou roli člověka, lidových mas, oproti roli králů a papežů,
vojevůdců a státníků. Rehabilitovala člověka vykořisťovaného, bouřícího se
proti vykořisťování světskou a církevní mocí. A také zdůvodnila, proč tento
člověk v době ideologické dominace církve a náboženství vyjadřoval své
tužby náboženskou formou!
Zdůraznil-li jsem, že ani v dnešním režimu nebyl
progresivní trend historiografie středověku a zčásti novověku zastaven a vržen
zpět, pak toto tvrzení, protikladné autoru textu, opírám o řadu prokazatelných skutečnosti. – Přes
značnou krizovost naší ekonomiky nebyl zastaven vzestupný trend finančních a
materiálových dotací (samozřejmě stále neuspokojivých) na archeologické výzkumy
(též Pražský hrad), na obnovu středověkých a raně novověkých hradů, kostelů,
zámků a jiných památek. – Kupř. dr. Spěváček vydal, či vydává tři díla o
profilových předhusitských panovnících a jejich době, převyšující průměr
soudobých historických textů. Janáček či Poche píší řadu dost podnětných textů
o středověké PRAZE.
Redakce: Doc.PhDr. Luboš Kohout, CSc. Připravil: JUDr. O. Tuleškov
.