H l a
s y k č e s k ý
m
d ě j i
n á m
(Sborník diskuse)
6
Uspořádal doc. PhDr.
Luboš Kohout, CSc.
P r a h a 1 9 8 4 – 1 9 8 5
Vydání první
5) Dospěl jsem k názoru, že hlavním autorem Práva na
dějiny i Dějin a dějepisectví je jeden člověk, který není ani historik, ani
nepatří k mladší generaci. Oba texty ovšem po věcné stránce konzultoval s dalšími lidmi, jistě také
historiky. Zvláště v Dějinách a dějepisectví si dal záležet, aby uvedl
řadu odborných fakt. Při úpravách Práva
na dějiny na dokument Charty došlo k narušení stylu. A možná i
k lapsu s Pekařem a Masarykem (Dějiny a dějepisectví se mu moudře
vyhýbají); minimálně toto tvrzení Práva na dějiny je důkazem, že konečný text
neviděl žádný historik.
6) Autor těchto řádků je narozen v roce 1941 a stal se
marxistou v polovině let šedesátých rozvíjením svých kritických postojů vůči
poměrům a režimu. Nikdy nebyl členem KSČ. V atmosféře výčitek svědomí bývalých členů KSČ, bujení
buržoazních a jiných mýtů a reakčních útoků
a la Dějiny a dějepisectví, považuje za svou povinnost poukázat na
pozitivní rysy poválečného antikapitalistického vývoje v této zemi a
revolučního vývoje v Rusku od r. 1917. Pokud jde o Únor 1948, činí tak
v diskusích s včerejšími stalinisty mírně pobaveně.
Březen 1985
Jan Křen:
O dosud nevyléčené
nemoci diletantismu v české historiografii
Znovu opakuji, že autoři „Práva na dějiny“ měli a mají
pravdu, zejména pokud jde o kritiku současného pokleslého historického povědomí
a požadavek, aby historie byla „školou občanství“, třebaže jedna
z největších ctností demokratického občanství, kultura diskuse, se u nich
samých vyznačuje značným deficitem. Dnešní poměry jsou ovšem tak očividně
smutné, že není příliš těžké mít pravdu – těžké je mít pravdu vskutku
kvalifikovanou. V tomto ohledu, trvám, nepodařilo se v diskusi vážné
nedostatky dokumentu obhájit. Ostatně již sama skutečnost, že na straně kritiků
stáli takřka do jednoho právě odborní historici, je dostatek výmluvná; při tom
i při vší pedantérii, pokud jde o fakta, nelze jejich výtky odbýt jako cechovní
omezenost. Vady, jež se v dokumentu objevily, nejsou ostatně nové.
Ocitoval bych v této souvislosti autoritu, která bude snad i pro autory
dokumentu dost nesporná – Zd. Kalistu. V jedné ze svých recenzí katolických
publikací o baroku napsal v roce 1935: „Málokde se po pravdě publikovalo
tolik listin a tolik listinného materiálu po jednotlivých úsecích české
minulosti jako z našich časů pobělohorských. A přece veškerá ta práce –
nehledíme-li k vědeckým dílům, jako jsou práce Pekařovy, Vašicovy a
několika snad jiných ještě pracovníků, jež otevírají skutečně hlubší průhledy
do epochy „Temna“ – nebyla s to, aby nějak podstatně podepřela vědecké
poznání tohoto období naší historie. Příčinou toho je diletantství, které
valnou většinou tuto práci ovládalo a které nedovolilo, aby výsledky její bylo
možno přejmout mezi skutečné výsledky vědecké. Má-li se tato situace změnit …
je zřejmě třeba, aby i poslední stíny této nemoci … byly odstraněny“. I když
samo bádání o baroku od té doby značně pokročilo, dokument ukazuje, že zmíněná
nemoc ještě vyléčená nebyla.
Také k druhému textu autorů „Práva“ by se daly vznést
podstatné námitky a autoři si i zde dali ne malou námahu, aby druhé od svých
názorů odradili.Až na dost unfair polemiku s dr. Mezníkem má však tento
text vyšší úroveň, což je dokladem, že diskuse zcela bez užitku nebyla. Její
pokračování je však problematické. Nechci reservovat právo vyslovit se
k těmto otázkám jen odborným historikům, ale Charta 77 se mi zdá sotva
vhodným fórem k diskusi o pozitivním pojetí našich dějin a historiografie
vůbec. Diskuse mne jen utvrdila v názoru, že dokument „Právo na dějiny“
v tomto ohledu kompetenci Charty 77 povážlivě překročil. Kritika – ano,
ale pokud jde o pojetí dějin měla se Charta 77 omezit nanejvýš na to, aby
reklamovala právo myšlenkové soutěže a kritického měření různých konceptů,
pokud – mají vědeckou úroveň; právě vady v úrovni původního dokumentu
odborníky tolik revoltovaly.
K potřebné a produktivní diskusi na toto téma je třeba
jiného fóra a také jiné metody: nikoliv
konfrontace pouhých deklarací, nýbrž skutečně tvůrčích činů, historických děl.
Ani odborní kritici dokumentu, ani jeho autoři či jejich zastánci nemusí přece
čekat, až jim nějaký liberální komunista milostivě povolí – aspoň
v omezeném rozsahu ruko-či strojopisů je cesta otevřena …
24.3.1985
Vyjádření k textu
Dějiny a dějepisectví jako kulturní fenomény
Po přečtení textu Dějiny a dějepisectví jako kulturní fenomény se domníváme, že
diskuse už vyčerpala všechny pozitivní možnosti a pokračování v ní by
neprospělo potřebám české historiografie především proto, že text Právo na
dějiny nebyl lépe promyšlen a všestranněji připraven. Nemůžeme a nechceme
nikomu bránit, aby v této diskusi pokračoval. Následující věty jsou však
naším posledním příspěvkem. Mnohé z našich názorů vyjádřil Jaroslav
Mezník. Proto se omezujeme na tyto poznámky:
Ponecháváme na čtenáři, aby posoudil, zda v dopisu
mluvčím Charty 77 (na který souhlasně navázali další kritici Práva na dějiny),
jsme vyjádřili spokojenost se současným stavem české historiografie a zda jsme
odmítli dokument vůbec nebo jen jeho
chyby a jednotlivé (byť podstatné) teze.
Cítíme se osloveni větou: „Jsou-li naši socialisté spokojeni
s tím, jak se dnes líčí historie socialistického hnutí a socialistických
idejí u nás, pak nechť prominou“. Připomínáme proto tuto větu z našeho
dopisu: „Mnohem větší škody než v medievistice byly způsobeny
v oblasti nejnovějších dějin, zejména dějin dělnického hnutí.“
Plně souhlasíme s větou: „Historiografie by měla být –
podle našeho soudu – školou občanství, měla by vyvazovat a osvobozovat dnešní
lidi z pout ideologií.“ Zdůraznili bychom jen: všech ideologií. Je to úkol nesnadný, protože každý historik nám
stojí na půdě nějaké ideologie, ať si to uvědomuje, či ne.
Ve svém dopise jsme označili stav současné české
historiografie za neutěšený. Pokud to někomu nestačí, dodáváme: jsme
přesvědčeni, že při jiných společenských poměrech by při stejných výdajích
musely být výsledky naší historiografie kvalitativně i kvantitativně podstatně
vyšší. Myslíme, že k obnově historické paměti můžeme nejlépe přispět
nikoliv obecnými diskusemi a proklamacemi, nýbrž pozitivní prací. Sami se
v podmínkách ještě o něco horších, než jsou popsány v Právu na
dějiny, snažíme podle svých skrovných sil pomoci k vyplnění té mezery,
kterou způsobují a prohlubují ti, kteří dnes rozhodují o osudech české
historiografie. Domníváme se, že přes dvacet samizdatových publikací bylo tou
nejprospěšnější reakcí vyřazených historiků na současné poměry.
Přejeme autorům Práva na dějiny, aby důstojně přispěli
k rozvoji české historiografie.
Praha 27.3.1985
Miloš Hájek Hana Mejdrová
Jaroslav Opat Milan
Otáhal
AB (Praha)
Tak trochu v obavách
V úvaze „promarněná příležitost“ (Svědectví 70/71,1983)
upozorňuje Vojtěch Kořán mimo jiné i na trampoty, které jsme měli my, čeští
katolíci, v posledních sto, stopadesáti letech. Jak jsme se uprostřed obrozujícího se a pak
již obrozeného národa stávali minoritou
nepříliš váženou, o to víc přehlíženou, někdy snad i pohrdanou či nenáviděnou;
jak jsme se tomu snažili čelit i jak
jsme často sami přilévali oleje do ohně.
Připomínám to proto, že stejné bolesti se zdají ožívat i
dnes a že nám možná hrozí – kdoví – pokušení opakovat stejná pochybení. Napadá
mě to zejména nyní, kdy si čítám v ohlasech na dokument Charty 77 č. 11/84
„Právo na dějiny“.
Ten hlavní hřích, jehož se jako národ dopouštíme ve
vlastních dějinách, je v citovaném textu pojmenován dostatečně
srozumitelně. Místy dokonce natolik pregnantně, že tím byli i mnozí lidé dobré
vůle zaskočeni. Konstatování, že bez člověka a zejména bez Boha nemají dějiny
smysl, pokládám za gruntovní pravdu. Prý to tam nemělo být řečeno. Inu, zrovna
tam možná ne, někde jinde však rozhodně ano; a nejen jako krédo nějaké malé
skupiny.
Každá otázka po smyslu něčeho je otázkou po čemsi jiném, než
je to, smysl čehož tušíme. Kdyby to něco mělo smysl v sobě samém, kdyby
bylo jeho propůjčovatelem a věřitelem, neptali bychom se po něm a spíše bychom
se podívali, jak je to možné. Nepleťte si, lidé dobré vůle, „smysl“ a
„příčinou“, „účelem“, „významem“ atd. „Smysl“, o němž se tu v Dokumentu
mluví je záležitostí ontologickou. Podobně se ptáme na smysl svého života a
nemyslíme tím jeho původ, účel, své vlastní či jiné uspokojení z našeho
života plynoucí, ani účinnost, jíž jsme jej vyplnili, ani to, co z ní
zůstane, nýbrž právě – smysl toho všeho.. Psal o tom pěkně Radim Palouš (Smysl
a dějiny, Studie 85/86,1983) . Je-li někdo s tímto přístupem Dokumentu a
s onou formulací nespokojen, měl by – než ohlásí svůj nesouhlas – uvážit,
jak sám „smyslu“ rozumí. Pokud v sobě onu „ontologickou potřebu“, onu
tázavost po smyslu nemá (o čem ale pochybuji), pak je to malér. – Pak by totiž
nemělo „smysl“ pozastavovat se nad ztrátou dějinné paměti národa. Pak by měl
tento kritik přenechat volání po právu na dějiny nanejvýš staromilcům: ať si
stýskají, podobni truchlícím milovníkům zanikajícího folkloru.
Pokud spočívala intence Dokumentu v pojmenování hříchu,
v připomenutí jeho následků a v podnětu ke zpytování svědomí, nelze
v nejmenším namítat. Pokud se v něm uplatnila snaha o analýzu
společenských, event. psychologických předpokladů takového vztahu k dějinám,
jaký dnes u nás převládá (a bez takového zřetele k empirickému poznání se
ani povolaný mravokárce neobejde), pak autoři (autor) Dokumentu neměli (neměl)
právě nejšťastnější ruku; a nejen ji.
Pozornost, věnovaná odbornému dějepisnému řemeslu a jeho
současnému provozu, nebyla zamířením do černého. Vztah k dějinám se utváří
jinde. Začíná vzpomínáním otců a dědů, sousedskými přetřesy, dětskými knížkami,
vede pak skrze dojmy ze školy toulkami krajinou, odposlechem tu i onde, vlastní
četbou – a u nás i bohužel působením vykonavatelů ideologické moci,
demoralizovanou učitelkou počínaje a sdělovacími prostředky konče. Místo, které
v tomto formujícím prostředí zaujímá odborný dějepisný cech, je pohříchu
příliš málo významné, nechť si v něm panují švary i nešvary jakékoli; pochopte to, prosím, autoři i
bezvýhradní stoupenci Dokumentu, snad máte více životních zkušeností než naivní
návštěvník ze Západu. Kéž bude prominuto to nehorázné zpotvoření kontroverze
Masaryk versus Pekař (ani mně se nedostaly do rukou texty, které bych měl
znát), ale když už jste se chtěli pustit do kauzální, sociologické, motivační
či jiné analýzy, měli jste se napřed pozorněji dívat kolem sebe.
Jinou otázkou, neméně důležitou, je to, že Dokument,
vydávaný za stanovisko jistého společenství, je stanoviskem jeho části. Nebylo
by mi proti mysli, kdyby k němu (bez oněch nedopatření) dospěla Charta
jako celek, třebas nejsem jejím signatářem. Takto se však nemohu ubránit dojmu,
že byla porušena zásada politické etiky, a nedokáži čelit podezření jiných, že
se „katolíci v Chartě pokusili o coup dˇ état“. Pokud mohu soudit, bývali
prvokřesťanové chytří jako hadové, ale nebyli podrazníky. Právě respekt
k českým dějinám, k dějinám církve i k onomu svědomitému
přehodnocování tradice, jak je zahájilo „agiornamento“, by měl zapůsobit jako
varování, kdykoli staneme před pokušením i „dobře míněné“ kabinetní machy.
Pravda výroku je dána jeho shodou s věcí. Pravdivost
vypovídajícího je však dána nejen jeho výroky, ale i tím, v jaké
souvislosti, jak a komu jsou řečeny a co se přitom děje nebo neděje „vedle“.
Poznáváme ji tedy i – po ovoci. Nám, katolíkům, se může znova stát, že
hlásajíce pravdivé věty, učiníme ze svých slov nástroj snahy, která se
v nich neobráží, zato trčí z našeho počínání jako šídlo z pytle.
Mnohý z nás zakoušel a zakouší pronásledování,
ponižování, ústrky. Ti, kdo promlouvají proti nám, bývají mělcí a někdy se
neštítí zneužívat toho, že musíme mlčet. Bylo to sice předpovězeno (např. Jan
15, 20), ale nebereme to vždy na vědomí. Může se v nás proto hromadit
hořkost a zášť. Z nejednoho domácího i exilového textu, jehož původcem je
katolík, stoupají výpary uražené ješitnosti. Nejeden útočný polemik
z našich řad dává znát, že jeho bohem v oné chvíli je sice nikoli
břicho, ale dotčené vlastní já. Rozumějte mi, nechci soudit. Skoro dennodenně
bývám vystaven pokušení toho, co dle L. Jehličky vyjádřil v rozhořčení Jan
Čep: „Co mám s tímto ksindlem společného?!“ Bylo však také řečeno: „Pane,
odpusť jim …!“ Naše pole se prostírá
mezi obojím. A naše skutky prokazují, zda to druhé bereme vážně nebo jen jako
báchorku ad usum delphini.
Malé zastavení na tomto místě, neboť je možno opáčit L
Jehličkovi a snad i jiným: ukázal-li později Jan Čep, že s tím „ksindlem“
něco společného jen přeci měl, je opravdu vyloučeno, že i český katolík se svou
tzv. ideologií má něco společného s tím, co se žvaní po hospodách? Že
s tím má co dělat?
Mají-li naši katoličtí mládenci chuť duchovně mobilizovat,
je dobře. Je dokonce nejvyšší čas. Bylo by však nezměrně smutné, kdyby jím byl
při tom pohnutkou vzpomenutý „katolický mindrák“ a kdyby nám chtěli předvést
nástup tvrdé a nesmlouvavé minority, podobné bojůvkám ctižádostivých
politických stran. Nevím, stojí-li za to strojit experimenty, v nichž by
se mělo pouze ověřovat, nakolik jsou „protikatolické“ repliky našich nekatolíků
projevem zatvrzelosti srdce a uzavřenosti mysli a nakolik jsou pochopitelnou
odezvou na samolibost toho, kdo se z vlastního úradku rozhodl stát
světlonošem zbloudilému národu.
Inklinace určitého typu katolíků k autoritářské
intoleranci by měla být zájemcům o historii známa. „Katolický“ znamená obecný,
nikoli partikulární. Přeji našim mládencům, aby se nestali ztělesněním jistého
kulturně patologického typu, ale aby svolili stát se nám tím, čím jsou kvasnice
těstu.
Březen 1985
Luboš Kohout:
Poznámky
k druhému textu autorů „Právo na dějiny“
Autoři, žel, v celém druhém, dlouhém textu nevyslovili
ani jedinou větu sebekritiky za fakt, že svým světonázorově a politicky
jednostranným textem, plným věcných chyb, nepřesností, nedoložených tvrzení a
generalizací poškodili dosud dobré jméno a prestiž Charty 77 u angažované
veřejnosti. Za nejzávažnější považuji to, že obvinili většinu čs. historické
obce z „nepoctivosti“,tím pak ji popudili proti Chartě. V tomhle dlouhém
textu staví navíc, oproti textu prvnímu, ostré hranice a prohlubují vzájemné
averze i mezi historiky, používajícími v té či oné míře marxistické
metodologie zkoumání a těmi, kdož se opírají o metodologie jiné.
Kupř. chartisté – ekonomové píší texty, které je přibližují
úsilí nejpoctivějších a nejerudovanějších ekonomů „ze struktur“ o progresivní
změny. Dle mého názoru – obdoba s „jednotnou frontou“ ekonomů – měla by Charta
usilovat i o stmelení celé historické obce – převážné většiny poctivých
historiků ve strukturách, historiků vyloučených ze struktur, ať již dlících
v emigraci, či doma, k vybojování prostoru pro svobodnější
historickou tvorbu, za vybojování lepších učebních osnov a napsání (či
znovupožehnání) lepších učebnic, než jsou dosavadní, za zkvalitnění dosavadních
a formování nových časopisů (typu „Dějiny a současnost“), za pořádání
svobodných tvůrčích diskusí o jednotlivých dílech a metodologických postupech,
za přístup všech vědeckých pracovníků na domácí i zahraniční badatelská
pracoviště, za právo publikovat neideologizující historické texty i
v denících a periodikách, a jiné. – A které metodologie jsou lepší a které
horší, to mohou prověřit jen napsaná díla.
Autoři „Práva…“ v druhém textu vyzývají různé proudy
v Chartě, aby se vyslovily, zda jsou či nejsou spokojeny se stavem čs.
historiografie. To je zbytečné! V diskusi k textu prvnímu nezazněl jediný hlas, kdy by někdo nad stavem
čs. historiografie vyslovil uspokojení. Avšak hlavní kritika textu „Právo na
dějiny“ se týkala té skutečnosti, že text spatřuje hlavního, ba téměř výlučného
viníka za neblahý stav „historického vědomí“ drtivé národní většiny
v historicích samotných, nikoli pak v politice současného stranicko –
státního vedení v oblasti vědy a kultury, společenských věd zejména, ve
výuce dějepisu na školách všech stupňů a nejvíce v „historizující“ režimní
propagandě a agitaci.
Pokud pak jde o kritiku historiografie, soustředili autoři
„Práva …“ neprávem hlavní pozornost na kritiku stavu historiografie
středověkých a raně novověkých dějin, zatímco nejhorší stav je v historiografii
dějin nových a nejnovějších.
Pokud jde o druhý text autorů „Práva …“, chtěl jsem původně
dát těžiště tohoto mého příspěvku do kritiky jejich nekvalifikovaného útoku
proti marxistické historiografii. Díky vynikajícímu textu P. Uhla, s nímž vyslovuji
ve všech meritorních otázkách plný souhlas, mohu se soustředit jen na několik
poznámek k této problematice. – Zajisté, že vítězný stalinismus zasadil u
nás, jako i jinde v „lidových demokraciích“ i v SSSR samotném strašné, a v
mnohém nezahladitelné, nebo těžko a dlouhodobě zahojitelné rány nejen
společenským, ale i přírodním vědám (viz kupř. „reakční mendelismus“,
„kybernetika – buržoazní pavěda“ – aj.)
Rány, zasazené čs. historiografii patřily zajisté
k největším (i když i tady, hned po roce 1948, se hlavní deformace týkaly
nových a nejnovějších dějin, které byly proměněny v služku politiky). –
Tohle dávno před autory textu „Právo na dějiny“ konstatovali ve svých
vystoupeních, ovšem, vzhledem k politické situaci, většinou až v šedesátých
letech přemnozí z ekonomů, filosofů, historiků, politologů, ale i
přírodovědců, působících ve strukturách. A konstatovali to ne pouhými
tvrzeními, ale především na základě pádných důkazů, a hlavně, svým pozitivním rozvíjením příslušných – přírodo
a společenskovědních disciplin. A také, možná i především, svým politickým
bojem s vládci za vybojování prostoru pro rozvoj vědy a její
odideilogizování. A dále, nikdo z kritiků „Práva na dějiny“ netvrdil, že do roku 1968 byl stav historiografie
výtečný a teprve po tomto roce nastal prudký zlom k horšímu. Jiní a já
mezi nimi jsme pouze konstatovali, že tu byl pozitivní, vzestupný vývojový trend. Dovolím si tvrdit,že se prostor proň
vytvářel dokonce při součinnosti vědeckých pracovníků s některými
z vládců, aparátníky nevyjímaje. – Malá memoárová vzpomínka: všichni,
včetně autorů „Práva …“ chválíme, a právem „Dějiny a současnost“. Ty se
nezrodily a neudržely až do doby zlomu
bez boje (s dogmatickými vládci a s pomocí „osvícených“). Jako předseda
CZV KSČ na FFUK – odkud bylo nejvíce autorů v „Dějinách..“ – jsem si mockrát
zabojoval za jejich záchranu na ÚV KSČ, kde vedl oddělení školství a vědy
dnešní tajemník ÚV Havlín, a také, v tomto případě marně, za záchranu
„Tváře“ (prvního to, spíše filosofického časopisu, kde se uplatnili i lidé
jiného, než marxistického světového názoru). Něco by o tom, možná víc než já,
mohl říci tehdejší pracovník odd. kultury ÚV KSČ K. Kostroun, signatář Charty
77, který nám tehdy vydatně pomáhal. A za toto a mnohé jiné jsem dostal důtku
s výstrahou a odklad habilitace z r. 1966 až do začátku památného
roku 1968. Nedivte se, prosím, autoři „Práva …“, že jsem se cítil vaším textem,
soudím právem, i osobně dotčen. Právem by se mohli cítit osobně dotčeni vaším
útokem i Graus, Macek, či Kalivoda. Ti pronikli i na Západ proto, že tam jejich
díla byla hodnocena jako kvalitní (Graus, pokud vím, ty své odborné kvality
prokazuje na příslušném západním vědeckém pracovišti dodnes). U Mackových,
stejně jako u Kalivodových děl o husitství či o době předbělohorské je patrné,
že oba mnoho vědí o diskusích a často vzájemně polemických dílech na toto téma
a je tu i hodně zřetelná metodologická kontinuita s dílem Jana Slavíka.
Marxistická historiografie, jak moc dobře ukazuje ve svém díle Kutnar, se
rodila u nás již v třicátých letech. Cituji: „Na mladou historickou generaci
let třicátých, školsky odchovanou pražskou univerzitou a historiky Gollovy
školy, nejvíce ve směru principů dialektického a historického materialismu
působil Jan Slavík. Z okruhu jeho vlivů vyšlo v údobí příprav prvního
sjezdu čs. historiků nejkompaktnější historiografické jádro, tzv. Historická
skupina (1936)“. Z ní pak Kutna za
nejvýznamnějšího považuje předčasně zesnulého V. Husu. (Poznal jsem ho osobně
jako čestného, charakterního a statečného bojovníka za větší politický prostor
pro rozvoj české historiografie a připrovatele mladé generace). To uvádím
proto, abych upozornil, že na fakulty a vědecká pracoviště nepřicházeli jen
samí „vědečtí zelenáči“. A generace mladších, k nimž patří i Graus, Macek
či Kalivoda a jiní, která vědecky vyrůstala v šedesátých letech, svými díly
prokázala, že je hodna čestného titulu „historik“. Vyvraťte je, prosím, autoři
„Práva“ a vám blízcí vlastními kvalitními
díly a ne nactiutrhačnými
poznámkami! Totéž platí o jiných autorech, plodících v šedesátých
letech a později až do dneška.
Tak kupř. v druhém textu autoři „Práva…“ vytýkají, že
naše historiografie nevěnuje dostatek pozornosti kulturním dějinám. Ovšem za
důkaz nepovažují výtku práci Urbanově. Spíše bych jim navrhl, aby rozebrali
kupř. klady a zápory, dle mne vynikající III. kapitoly dějin novověku (1) –SNPL
1969: „ Kulturní vývoj pod vlivem baroka a klasicismu“, jíž napsal Hroch.
Myslím, že barokní kultuře dává, co jejím právem jest, a ovšem, vyváženě hovoří
o pozitivech i negativech doby, o procesech v „základně“ i v oblasti
„nadstavbové“, aniž by se dopustil hříchu přezírání či bagatelizování „autonomní kulturní aktivity“, což autoři
„Práva…“ vytýkají marxistické historiografii. Podobně by se mohli kriticky zamyslet
nad Dějinami středověku II (Praha 1968), zejm. nad Kapitolou VI. „Evropská
kultura a ideologie od 12. století do 15. století“ (Šmahel), kap. „Renesance“
(Šmahel), kap. „Nástup katolické protireformace“ (Hroch) a j. Budu první, kdo
jim zatleská, když napíší něco lepšího a vyváženějšího, a hlavně méně
ideologického než jmenovaní autoři učebnice. V té souvislosti upozorňuji,
že právě okolo r. 1968 a 1969 (do znovuutužení cenzury) vyšlo mnoho dobrých, ba
výtečných prací v naší historické tvorbě. O důkaz více, že za nedobrý stav
naší dnešní historiografie nenese hlavní
odpovědnost ona sama, nýbrž neomezení ideologičtí vládcové. Ono se ledacos
lehko kritizuje, ale to hlavní je vést čs. historiografii vpřed vlastní
kvalitní tvorbou. A tady jsem naplněn skepsí, že takovéto tvorby jsou naši
bojovní historikové – integrální katolíci, schopni.
V tomhle druhém textu autorů Práva …“ se mi moc líbila
(více druhá část) věta – jim také, vždyť ji podtrhli – „Historiografie by měla
být – podle našeho soudu – školou občanství,
měla by vyvazovat a osvobozovat lidi z pout ideologií. Výborně! Ovšem
to jste tak trochu opsali z podtitulku mé kritiky „Práva …“: „ Historia
magistra contra historia ancillae theologiae“.
Žel, v tom, co jsem mohl číst z vaší, či vám
blízké historické produkce, autoři „Práva“, je velice málo faktografické a
fakta objektivně hodnotící historické pravdy. Chudobu jsem četl jako
nastupující vysokoškolák. Ty memoáry starého pána o poměru katolíků (měl říci
přesněji „integrálních“) k první republice, před pár měsíci. Také jsem četl jednoho velice slaboučkého
anonyma – fanatika netolerance – jestli podepsal Chartu 77, tak je to těžké
„faux pas“ – an kritizuje vynikající studii R. Kalivody „Husitství a
jeho vyústění v době předbělohorské a pobělohorské“. Výsledný dojem ze
všeho toho, a navíc z toho, co Šamalík či Hübel citují či parafrázují ze
sborníku „Střední Evropa“? Moc tísnivý! Příliš se tu projevuje společný
jmenovatel, nedůstojný historiků,
hodných toho jména: vybírání a hodnocení dějinných faktů pouze pro potřeby
ortodoxně militantně katolické (neplést s tolerantně katolickou) „výchovy“
čtenáře historických prací. Můj dojem stvrzuje jako správný i Kutnar. Ten
v příslušné partii píše k Chudobovi doslova: „Je to vlastně dílo
(„Španělé na Bílé hoře“) o vítězství španělského imperialismu a o pronikání
španělské kultury do Evropy 16. a 17. století, která vyúsťuje
v jednostranných tezích, že bitva na Bíle hoře znamenala velký úspěch
španělské politické myšlenky a moci ve střední Evropě, že spolu s vlnou španělských
vlivů v kultuře politické vítězství Španělů vrátilo naše země katolictví,
ba dokonce „plnosti křesťanské kultury“ a zachránilo národ od nebezpečí
germanizace, do kterého ji vleklo luterství
a stavovské povstání…. Práce, která se ohlašovala v přípravných
„španělských studiích“ Chudobových z třicátých let (Počátky barokní
myšlenky, (1934), Španělští diplomaté ve Francii za doby českého povstání
(1934) je také ve svých názorech na pobělohorskou porážku a její důsledky
jádrem historicky scestného a vědecky pochybeného výkladu a pojetí českých
dějin v nábožensko – filosofických úvahách nad českými dějinami
nadepsanými „Jindy a nyní“ (1946). Vymykají se zcela vědeckému charakteru
historického díla, neboť zamítají vědu, která se stala „tyranem století“; popírají
kauzalitu dění a možnost vědeckého poznání vůbec a za jediný a pravý zdroj a
sumu všeho poznání prohlašují zjevené náboženství. Supranaturalismus věřícího,
nesmlouvavě protipozitivistického katolíka zvítězil nad objektivním poznáním
historika (str. 330).
Pokud jde o ten akcent na kulturní dějiny, obávám se, že
bojovní kritikové uznávají jedinou opravdovou kulturu, tu katolickou. A ta musí
nesmiřitelně a všemi prostředky bojovat proti „lžikulturám „ jiným. A tak si
myslím, že Hroch, či Šmahel, či Kalivoda, mohou klidně spát, netrápeni zlými
sny o tom, jak budou „vyvráceni“, „potřeni“.
A ještě jeden příklad dvojnásobné
nepoctivosti a pochybené ideologičnosti autora, kritika kritiků Práva …“ :
Za prvé, z kontextu vytrženým
citátem z Pekařova Palackého snaží se dokázat „archaickou monumentalitu“
Palackého v kontrastu s dílem Pekaře a za druhé, stydlivě opomíjí, že
tu probíhal ostrý spor, mj. i o pojetí husitství mezi odbornými historiky
v čele s Pekařem na jedné, Novotným na druhé straně, že tu
v třicátých letech nastupovala mladá generace historiků typu Slavíka a
nebo Werstadta, která měla proti starší pozitivistické historiografii
v mnohém pravdu. Ad 1 cituji
z Pekařova „Palackého“ to, co předcházelo citátu „kritika kritiků“. „Dějiny národu českého, plod
práce celého půlstoletí a dílo hlubokého ducha i velikého vzdělání, jsou
největší prací vědeckou v české historiografii a klasickou knihou české
literatury XIX. století. Staly se také do veliké míry tím, čím je ještě Palacký
chtěl mýti: velikým činem národním, posilou v bojích přítomnosti, školou
národního vědomí a myšlenek pokroku, práva a pravdy. Ceně jejich v obojím
směru nemůže být na újmu přirozený pokrok historického poznání našeho
v desetiletích posledních ani v době budoucí“ (str. 104-105,
Světová knihovna, podtrhl L.K.)
Ad 2 – Citát z Kutnara, hodnotící dílo Slavíkovo
v kontrastu s hodnocením díla Chudobova, a to v partiích, kde
Kutnar hodnotí jeho přínos rozvoji historiografie;
také v polemice s Pekařem: „Měl nejživější dotek s marxistickou
teorií historického a dialektického materialismu, mnohé z něho přejímal a
hájil jeho principy proti kritikům z
emiriopositivistického tábora… a stejně tak přejímal metody a výsledky novodobé
sociologie … kladl důraz na teorii historického poznání, na historickou
noetiku. … Vedle historického faktu bylo pro něho důležité historické myšlení.
Slavík se v tomto směru stal důsledným kritikem noetických a metodických
základů, na nichž stála dosavadní gollovská historiografie“ (Kutnar str. 284).
Dále pak Kutna upozorňuje, že s J. Pekařem Slavík vedl diskuse a polemiky
o charakteru husitské revoluce, a také o pojetí revoluce jako dějinného
fenoménu v obecnější rovině, o smysl a periodizaci dějin. „Husitská
revoluce je pro Slavíka revolucí sociální, zdůvodňovanou nábožensky, její
základ je však hospodářský … V celkovém hodnocení revoluce rozlíšil její
aktiva a pasiva, využil přitom Wundtovy teorie a heterogenit cílů a na první
místo kladl nevažitelné úspěchy ideové, zisky, které z husitské revoluce
měl vývoj lidstva a národa. Ta aktiva jsou v demokratizaci společenského
řádu, probuzení nejširších vrstev k revoluční aktivitě, ve skutečnosti, že
národ prožil hluboký myšlenkový proces, který nezůstal bez důsledků na
rozšíření národního povědomí a na vytvoření národa v moderním smyslu. Po
metodické stránce všude Slavík zdůrazňoval užití sociologických poznatků o
revoluci, studia její psychologie a srovnávací metody. Jeho studie nebyla
zdaleka historií revoluce, ale byla podnětem, aby historický fakt, jako je
husitská revoluce, byl zkoumán s větší vědeckou výzbrojí a jinou metodou,
než toliko cestou popisné faktografie, založené na excerpci pramenů“ (str.
288-299 tamtéž). A dále : „Slavíkovo stanovisko k historickému
materialismu, třebaže nebylo nekritické, bylo v třicátých letech jednoznačné:
marxistické pojetí vývoje lidské společnosti není pojetím překonaným a ani
nejsou otřeseny jeho metody zkoumání minulosti. Přijímá jeho výklad o třídní a hospodářské podstatě sociálních bojů a o
determinaci lidského myšlení rázem výrobních prostředků. Jeho závěrem je
věta: „ … historický materialismus je sociologická teorie, neopouštějící půdu
vědecké skutečnosti“ (Marxistické pojetí dějin a historická věda, 1937 , str.
285-286 Kutnara).
Tyhle dlouhé citace z Kutnara připomínám kritikům
marxistické historiografie z „Práva…“ především proto, abych jim ukázal, jak
těžké dílo je čeká, když chtějí praktickou vlastní historickou tvorbou vyvrátit
marxistickou historiografii, která se ve své tvorbě, vrcholící
v šedesátých letech a nikterak nepřerušené u středověkých a raně
novověkých dějin ani po r. 1969 zdaleka neopírá o překonané v mnohém
pohledy Palackého, tím méně o Jiráskovu beletrii, nýbrž o to nejlepší
z odkazu kritiků empiriopozitivistické „školy“, píšících na sklonku první republiky,
snažíc se tento odkaz rozmnožovat a prohlubovat. Také v oblasti nových a
nejnovějších dějin, ovšem vždy s úvahou nepřekročitelných (pro
historiografii malého národa, ovládaného jednou ze supervelmocí) limitů, tedy i
s úvahou moci cenzury a s vědomím někdy nezbytné autocenzury, ,
napomáhající tomu, aby progresivní věci mohly dospět až k vděčnému a
samostatně uvažujícímu kritickému čtenáři. Autoři „Práva, zejména v druhém
textu, prokazují svůj vnějškový pohled a chybné názory na produkci našich historiků
v šedesátých letech. Ta je ostře diskontinuitní, ba protikladná tomu
ideologizování, zajisté typickému, zejména v těsně poúnorové době a do
poloviny padesátých let. Ostatně svým
slovníkem a dikcí to stvrzují i mluvčí „vládní historiografie“,
zdůvodňující masové vyhazování historiků z jejich pracovišť, zejména
historiků nových a nejnovějších dějin po r. 1969-1970. Cituji ze sborníku
„Úkoly čs. historiografie, Praha 1973“, z hlavního, Poulíkova referátu: „I
v historiografii se záhy projevily spory o vztahu ideologie a vědy,
stranickosti a pravdivosti. … Zazněly i požadavky uvolnit místo pro nemarxistické směry v historiografii
(podtrhl L.K.). Pozůstatky působení buržoazní historiografie se projevily
zejména v hodnocení kapitalistického vývoje českého národa v 19.
století…přejímalo se buržoazní hodnocení vzniku Československé republiky,
zamlčovala se přitom úloha VŘSR a lidových mas. Objevila se netřídní chápání
předmnichovské republiky, jež někdy přecházela až v její idealizaci.
Snižovala se odpovědnost vládnoucí třídy za Mnichov. Období 1945-1948 se
interpretovalo jako předobraz „demokratického socialismu“. Ostře byla napadána
taktika strany v únorových událostech, údajně směřujících proti českým
tradicím „demokratického socialismu“. Únor 1948 byl charakterizován doslova
jako neštěstí našich národů, jako začátek tzv. politických deformací, jako
počátek dvacetiletého období temna.“ (str. 10-11)
Nemohu, než jednoznačně a ostře odmítnout tvrzení autorů
„Práva…“: „Jako Mezníkovy skryté reminiscence na dobré poměry, tak např. i celý
kritický příspěvek dr. Kohouta ukazují celistvost, sepjatost celého poúnorového
vývoje až po dnešek.“ Neodpovídá pravdě!
Nu, a trpký osud Kalistovi či Slavíkovi nepřipravili čs.
historikové, ale stalinističtí vládcové země. Marxističtí historikové přinesli
oběť nejvyšší: život erudovaného historika Záviše Kalandry, obviněného z
„trockismu“, popraveného spolu s M. Horákovou. O obětech po r. 1969-70
nemluvě.
Dodávám k tomu něco dost podstatného: dovedu si představit, že i
v dnešním ideologickém režimu by mohl být publikován alespoň některý
z oněch významných historiků, jmenovaných po právu v „Právu“… Třeba
Kroftův „Nesmrtelný národ“ z r. 1940 nebo obě Šustovy práce
k politickému vývoji Evropy 1812-1914, či jeho „Dějinné předpoklady
moderního imperialismu“. V té souvislosti upozorňuji, že Kutnar na str.
319-320 své práce hodnotí dílo Z. Kalisty a píše mj. : „Doba Karlova byla
obohacena vydáním práce z let čtyřicátých o duchovní podobě Karla IV.
(1971) . Avšak mohl by dnes vyjít třeba Machovcův „Masaryk“, vydaný v době
„pražského jara“? Nebo Graus, dlící v emigraci? Nebo něco z prací
Kašíka z období I. internacionály? Dnes
nemůže vyjít dílo kteréhokoli z kritiků „Práva“! Středověk studujícího
Mezníka, stejně jako čtyř z „marxismu vyšlých“ historiků.
Ovšem mám i nějaké „futurologické“ mrazení v zádech. Že
totiž kdyby se stalo nemožné a naši militantní a v ideologii až po uši se
topící integrální katolíci získali mocenský monopol, nemohly by tyhle slavíkovsko
– deutscherovsko – reformně marxistické věci vycházet také. Pro ilustraci tu
uvádím ryze „koniášovskou“ cenzurní poznámku kritika kritiků „Práva …: „Ať si
dr. Beneš s dr. Kohoutem odpočívají ve svatém pokoji“. Soudím naopak, že
by bylo velmi užitečné vyměňovat si ke vzájemné věcné kritice své „produkty“.
Mne by věcná kritika toho mého „Beneše“ zajímala. Třeba v těch partiích,
kde kritizuji pochybnou válečnou politiku Vatikánu, některé stránky politiky
slovenského loutkového režimu, a také politiku některých českých integrálně
katolických intelektuálů, kteří, na rozdíl od rozhodně protinacistického postoje
přemnohých kněží a lidových katolických mas, na rozdíl i od šrámkovské odbojové
politiky lidové strany, horlivě „přihrávali“ nacistickému zneužívání
svatováclavské tradice i tradice „Svaté říše římské národa německého“. (Jen mimochodem
dodávám, že zneužívána byla i útlá – nepochybně vědecky na úrovni – studie Josefa
Klika k problematice svatováclavské a k postavení Čech v rámci
Říše, také všelikými odvary připravenými Moravcovým Kuratoriem.
U Ladislava Jehličky (nechartisty) jsem si mj. přečetl
vskutku cynickou myšlenku (soudím, že skutečného křesťana – katolíka nehodnou.
„Také návratu pobělohorských Čech k víře předků – rekatolizace –
samozřejmě ani v nejmenším nelitujeme, naopak, hledíme na ni
s radostí a jsme za ni vděčni. Zajisté litujeme ohavných ukrutností, které
se přitom staly (ty byly v té době oboustranné), ale samotný fakt nás
naplňuje uspokojením. To vyjádřil Durych dobře. Ostatně jestliže nás někdo
z nepochopení historické situace ještě dnes obviňuje, odpovídáme jako
Steinovy děti, když na ně křesťanské děti volaly, že Židé ukřižovali Krista
Pána: To my ne, to Kohnovi“. – Nevěřím,
že by většina katolíků, zejména katolíků chartistů, s takovýmihle názory
souhlasila. Vždyť bojují za lidská a občanská práva, a to zdaleka ne jen do
„budoucnosti“; mohou nesympatizovat s bojem o ně, jenž se odehrával i ve
vzdálenější a bližší minulosti? Pokud jde třeba o předbělohorskou dobu,
nevěřím, že by nechtěli nedocenit a že se hlásí k – jinde tehdy neexistující –
velké náboženské toleranci. I k toleranci v národnostních, zejména
česko-německých vztazích. A jako katolíci, že věnují své sympatie ne bojovné
„španělské“ straně, ale těm významným katolickým osobnostem, které podpořily tu
náboženskou toleranci, kupř. s nejvyšším purkrabím v kritických
létech kolem vydání Rudolfova majestátu Adamem ze Šternberka v čele. Nu, a
v obecných, světových dějinách jsem kupř. přesvědčen, že se připojují
k hrůze a rozhořčení nejen reformovaného světa, ale i umírněných katolíků
(kteří chtěli zabránit občanské válce sňatkem hugenotského Jindřicha
s katolickou šlechtičnou) nad Bartolomějskou nocí, kdy jen v Paříži
vyvražděno 3000 hugenotů. Že nedávají své sympatie papeži, který dal sloužit
slavnostní „Te Deum“ a prohlásil, že taková zpráva je mu milejší, než padesát
vítězných bitev u Lepanta. Či španělskému Filipovi, který se poprvé ve svém
věčně zachmuřeném životě upřímně rozesmál. –
U našich bojovných integralistů si tím ovšem nejsem jist.
Pokud jsou signatáři Charty, jsem nucen jim položit otázku: jaké byste měli
morální právo odsuzovat dnešní tvrdý režim za pronásledování a věznění lidí, za
domovní prohlídky, zabavování literatury mj. náboženské, za „ošancování“
hranic, za donucování lidí k „emigraci“ a talentů k vykonávání podřadných
nádenických prací, když „dozadu“ byste „fandili“ „koniášovštině“ pobělohorské
doby? Kde bych měl záruku, že kdyby se stalo nemožné a dostali jste se
k moci, nezametli byste s bojovníky za lidská a občanská práva hůře,
než s nimi zametají režimní inkvizitoři?
Ještě poznámku k té „dynastii českých králů“. Není to
poznámka moje. Je to citát z „Washingtonské deklarace“: „Byli jsme nezávislým
státem od sedmého století a v roce 1526 jsme se jako nezávislý stát,
sestávající z Čech, Moravy a Slezska, spojili s Rakouskem a Uhry
v obrannou unií proti tureckému nebezpečí…Habsburkové rozbili svou smlouvu
s naším národem tím, že bezprávně porušovali naše práva a znásilňovali ústavu
našeho státu, kterou se sami zavázali dodržovat a my proto odpíráme zůstat
částí Rakousko-Uherska v jakékoli podobě … Rakousko-Uhersko, které se
sklonilo před pangermány, stalo se kolonií Německa a jako jeho východní předvoj
vyprovokovalo poslední balkánský konflikt, právě tak jako nynější světovou
válku, kterou začali Habsburkové sami, bez souhlasu zástupců lidu. – Nemůžeme a
nechceme dále žíti pod vládou – přímou nebo nepřímou – těch, kdo znásilnili
Belgii, Francii a Srbsko …vrahů desetitisíců civilistů i vojáků z naší
krve a spolupachatelů při bezpočetných nevýslovných zločinech, kterých se
dopustily v této válce proti lidskosti dvě zdegenerované a neodpovědné
dynastie. Nechceme zůstat části státu, jehož existence není ničím ospravedlněna
a který, odmítaje přijmout základní principy moderní organizace světa, zůstává
jen umělým a nemorálním politickým útvarem, jenž překáží každému pohybu
k demokratickému a sociálnímu pokroku. Popíráme rouhavé tvrzení, že moc
habsburské a hohenzollernské dynastie je božského původu; odmítáme uznat božské
právo králů. Náš národ zvolil Habsburky na český trůn ze své vlastní svobodné
vůle a týmž právem je také sesazuje.“ Převzato z J.B.Kozák: „TGM a vznik
Washingtonské deklarace v říjnu 1918“, str. 68-9)
Nu, a k těm úvahám na téma: neměli jsme bourat
Rakousko, nemuseli jsme být tam, kde jsme? – Nacistické vítězství
v Německu, stejně tak, jako jeho vítězné tažení Evropou, nebylo
historickou nevyhnutelností. Běh evropských dějin mohl být i jiný,
demokratický. A bezválečný. A kdyby tu Rakousko zůstalo zachováno (bez Poláků,
Rumunů, Jihoslovanů, Italů) a nacismus v sousedním Německu zvítězil?
Nedošlo by zajisté k Anschlussu či k Mnichovu, protože by jich nebylo
zapotřebí. Rakousko by vstoupilo do války jako slabý partner a vasal Německa
jak proti Polsku, tak proti SSSR. A o výsledku války by se stejně rozhodlo mezi
nějakou antinacistickou koalicí a nacistickou veleříší, především na východní
frontě. A také o osudu Čechů a Slováků po válce. Pro nás by válečná modifikace
byla pouze v tom, že bychom bojovali za nacistické zájmy v rámci
rakousko-uherské říše na východní frontě. A ty zájmy by byly, jako i ve
skutečnosti byly, vůči našim národům genocidní.
Takto se dostávám k poslední poznámce k druhému
textu autorů „Práva…
Nikoli Mezník, ale oni jsou “vyvoláni k tabuli“, aby
vysvětlili smysl dějin bohem stanovený. Jaký má kupř. smysl to, že „všemohoucí“,
který dle Ladislava Jehličky a dle Durycha přiskočil na pomoc císařským vojákům
na Bílé hoře, neosvítil mozky francouzských či anglických politiků, aby
nacismus v zárodku rozdrtili několika málo divizemi a bez valné námahy
nebo aby přijali jasnozřivou politiku bezpečnosti velkého českého státníka E.
Beneše a zabránili tak krveprolití druhé světové války s 50 miliony
mrtvých, se zabráním naší země Hitlerem a vzápětí nato … (několik teček, neboť text nepíši jako anonym
a podepisuji jej..)
Jaký smysl stanovil „všemohoucí“ nejnovějším lidským
dějinám, kdy zvládnutá – nezvládnutá technika hrozí smést celé lidstvo
z povrchu země, a možná, spolu s ním, rozdrtit i tu zeměkouli? (Tedy své vlastní výtvory?)
Závěrem: Přál bych si (nebude to lehké), více věcných,
monotématických diskusí mezi námi k jednotlivým dílům, metodolickým
otázkám, silných v argumentech a nikoli ve vzájemných odsudcích, tedy
vedených „sine ira et studio“. Nu, a v tom smyslu se omlouvám svým
katolickým přátelům v Chartě (neboť mi nejde o osobní prestiž), pokud jsem
v prvním diskusním příspěvku ne vždy krotil svoji bojovnost. Neměli by tak
vůči svým oponentům učinit i oni?
Petr Pithart:
Smlčeti zlato
Text, nazvaný „Právo na dějiny“, se hlásí ke katolickým
duchovním východiskům a činí tak výslovně. Je to text, který je mi velmi
blízký. Už dlouho si myslím, že když už to jinak, než bez „pojetí“ nejde, je to
„katolické“ ze všech možných pojetí nejlepší, totiž „nejinklusivnější“. Tímto
slovem rozumím schopnost zahrnout do
smysluplného a souvislého celku co možná nejvíce dějinných skutečností,
samozřejmě včetně hodnot a ideálů, sdílených našimi předky. Takovou schopnost
lze nejlépe rozpoznat tam, kde jsou dějinné skutečnosti určitému pojetí
takříkajíc protivné, takže první impuls vede k tomu, aby je vyloučilo,
popřelo či jinak zkreslilo, znectilo. A ovšem – že se tato schopnost musí
posuzovat podle toho nejlepšího, s čím to které pojetí přichází. „Katolické“ pojetí představuje tedy spíše
Pekař (ačkoli sám katolíkem nebyl), A. Vyskočil, Z. Kalista či Fr. Dvorník, než
třeba B. Chudoba, marxistické pojetí reprezentují věrněji J. Polišenský, či dnešní J. Macek, než třeba
J. Pachta, J. Křížek či J. Haubelt a „evangelické“ (vlastně Palackého) pojetí
zosobňují spíše R. Urbánek a M. Lochman, než J. Herben, F.M. Bartoš či Z.
Nejedlý.
Josef Pekař porozuměl husitství – a právě v tom smyslu
je zahrnul do českých dějin – o poznání lépe, než liberální a evangeličtí
historikové porozuměli baroku, které z českých dějin – zároveň
s dvěma staletími – de facto vypustili. Inkluzivní pojetí je tedy podle
mne takové pojetí, které sleduje v dějinách především souvislosti. A to
není u nás vůbec samozřejmé. Bez pěstovaného a neustále kultivovaného vědomí
kontinuity je možné, a vlastně nutné, přistupovat k dějinám jako
bezohledný urbanista, který na sebe vezme absurdní úkol vést starou městskou
zástavbou dálniční tah. Bourá, staví mosty, nadjezdy, podjezdy, a aby umlčel
pár staromilců, tu a tam odstěhuje o pár metrů či kilometrů dál starý barák či
kostel. Jeho způsob je „exkluzivní“: vybírá si jen to, co se mu hodí – a moc se
mu toho zpravidla nehodí. Vybírá si z dějin hrozinky, jako by to byl
koláč. Takové exkluzivní pojetí dějin mění minulost ve věčně rozkopanou
krajinu, rozparcelovanou na claimy, které ideově vyhranění prospektoři –
vyběraví dědicové těch „nejlepších, „nejpokrokovějších „ tradic – žárlivě
střeží. A občas se ovšem pokusí sousedovi kus půdy zabrat.
Text „Právo na dějiny“ je sice v lecčems nepřesný, jak
už ukázali povolanější, není přehnaně tolerantní, jeho akcenty nicméně sdílím.
Dokument Charty 77, totožný s tímto textem, je však
něco docela jiného. Autoři v odpovědi kritikům otevřeně připouštějí, že
byli (mluvčím Charty) vděčni za poskytnutou příležitost. Tvrdí, že to byla
příležitost k zahájení diskuse. Pak ji ale nezačali šťastně. Ostatně
dosavadní dokument Charty diskuse – alespoň v určité fázi – spíše
uzavíraly než zahajovaly. Dostali příležitost a nezaváhali, ačkoli měli vědět,
že patrně nedopatřením dostali cosi zatím bezprecedentního, totiž možnost
sepsat jménem Charty ideově vyhraněný, a v tomto smyslu stranicky zaujatý
text. Mohli také tušit, že někteří z mluvčích možná ani přesně neví, oč
vlastně jde. Využili prostě příležitosti. Vnesli tím ovšem do Charty a vůbec do
širšího prostředí zainteresované veřejnosti nikoli světlo pravdy, ale svár,
neblahý popud k otevření dalšího kola oné studené duchovní občanské války,
která v Čechách trvá pomalu od nepanměti a která nás přivedla až
k dnešnímu vyčerpání. Vyčerpání rovnajícímu se nejspíše nevíře v cokoli, lhostejnosti a
cynismu. Ano, patrně to byl právě takovýto cynismus, zrozený ze zklamání, který
i lidem křesťansky orientovaným zaostřil lokty: dost dlouho měli příležitost
(ve skutečnosti ovšem monopol na pravdu) marxisté, včetně těch dnešních reformních,
teď jsme ji dostali my, a byli bychom bláhoví …
Nechápu, jak se dnes autoři „Práva na dějiny“ mohou
s lítostí podivovat nad tím, že se dosavadní kritické ohlasy nesoustřeďují
na to, co pokládají za podstatné, za smysl textu. To oni přece odvedli pozornost
jinam, tím, že jinak inspirující text učinili dokumentem Charty.
Nepsaná pravidla jsou tím nejcennějším, co jakýkoli lidský
kolektiv, obec či národ, může vůbec mít. Rozumí se, že jsou v zásadě
zachovávána – jinak by právě musela být zapsána a vynucována. Jsou totiž
výrazem praktického, mlčky se rozumějícího konsensu, totiž ochoty a dobré vůle
určitých lidí žít spolu. Jsou cennější, než nejpropracovanější právní kodexy,
nad jejichž zachováváním bdí dokonalé systémy
soudnictví. Nepsaná pravidla jsou totiž synonymní s tradicí, s vůlí
sdílet určité hodnoty, které se osvědčily v dějinném času života
kolektivu. Základní hodnotu tu je třeba spatřovat v tom, že lidé chtějí
žít právě spolu, nikoli proti sobě či vedle sebe. Jen na základech takových
tradic mohou právní kodexy společnosti skutečně prospívat; bez nich se soudce
podobá vždycky spíše prokurátorovi, než té dívce se zavázanýma očima.
Samotný text „Právo na dějiny“ přitom vzbuzuje dojem, že
v něm jde právě o tradici, o dějinnou paměť jako o nepostradatelný
předpoklad sdíleného vědomí národní identity. Jak je pak ale možné, že jeho
autoři, a ovšemže i tehdejší mluvčí – porušili nepsané pravidlo Charty, vlastně
stále jen možného křehkého zárodku plnohodnotné občanské společnosti? Po všech
těch rozmáchlých projektech „paralelní polis“ a její etiky! Jak mohli porušit
pravidlo, že texty, a především právě Dokumenty Charty, jsou nestranické, tj.
že nejsou konfesijně, ideologicky, politicky či jinak vyhraněné? Ve všech svých
lepších i horších textech Charta dosud respektovala jistý společný jmenovatel
signatářů, totiž jejich občanské vědomí, jejich společnou starost o to, aby
zákony vskutku platily a měřily všem stejně jako občanům, jakkoli to jsou
nedokonalé zákony. Tato tradice byla nyní porušena a vyvolán byl spor, kterému
nemusí být hned tak konec.
Stane-li se Charta ohniskem ideových konfliktů, je s ní
konec, i kdyby formálně trvala i nadále. Nelze bohužel vyloučit, že konfesijně
vyhraněný dokument jedny signatáře Chartě ještě více vzdálí a druhé přiměje
k větší bdělosti, kterou však Charta neunese(kupř. zřízení Výboru pro
kontrolu ideologické nestrannosti textů Charty), neboť stojí jen na vzájemné
důvěře a jemném smyslu pro občanský takt. Z těchto bdělých se jedni budou
snažit i nadále udržet společný jmenovatel občanství, ale další také se docela
dobře mohou pustit do boje hlava nehlava.
A tak text, který sám o sobě rozhodně měl být napsán,
problematizuje samu existenci Charty. Nepřímo totiž naznačuje, že se ve své
původní podobě přežila, že by teď už mohlo jít o jiné věci: o to, kdo
v Chartě vyhraje. Starost o soulad právního řádu se společenskou
skutečností nemusí napříště stačit; záležet bude možná na tom, z jakých
pozic se kdo hodlá starat …
Co to vůbec je, ta zdejší mánie explicitnosti, ta nutkavost
říci všechno po lopatě, které se Charta sice dosud ubránila, ale která mnohé
z nás docela ovládá? Co je to ta potřeba vystrkovat před sebe firemní
značky, ideologické, politické a konfesijní prapory a korouhve, ukazovat pod
občanským šatem barvu dresu, a to i tam, kde to s věcí vůbec nesouvisí
nebo aspoň nemusí souviset? Co je to,
tohle jalové vyznavačství, rušící věcnost diskuse či sporu, tenhle okázale
nepraktický exhibicionismus?
Myslím si totiž, že autoři Dokumentu koneckonců i mohli –
když už jim tedy byla poskytnuta ta příležitost – napsat v podstatě to, co
napsali, ale že to mohli napsat tak, aby se vnímavější čtenář či posluchač
musel zamyslet a aby jej mohlo napadnout, že tohle spíše napsali lidé
křesťansky orientovaní, patrně katolíci …
Jsem přesvědčen o tom, že takovýto opravdový, hodnotný zájem
by vzbudilo nikoli toto tušení, či dokonce zvědavost, kdo je za tím, nýbrž
právě ona kvalita textu, která obohacuje čtenáře tím, že umí smlčet, proměnit
ve smysl právě to, co se dere do úst, že toto smlčení tedy nezatají, ale poví
jinak, než pouhými slovy. Smlčet je dnes v této zemi třeba především
všechno to, co jsou pouhé rekvizity, šibolety ideologického či konfesijního
(kulturního, jak se kdysi říkalo) boje, ať již toho odezněného nebo toho, který
je stále před námi: všechna ta mávátka s firemní značkou, dráždítka,
dresy. Všechno to, co ukazuje spíše „kdo je kdo“, než co si kdo konkrétně myslí.
Mnohé staré firmy skutečně již neplatí, často už jde o něco jiného. Dosud však
spolehlivě dovedou podráždit a odvést pozornost od věcí k osobám. Odeznělá
je především ona nešťastná explicitnost.
Musím tu skutečně přičinit poznámku o tom, že někdy zajisté
musíme s celou pravdou ven, že „smlčet“ může být za jistých okolností i
nemravné? Obávám se, že kdo mi nebude chtít porozumět, stejně neporozumí,
řeknu-li, že v občanském životě, v životě obce je však tahle ctnost
většinou zbytná. Pokud jde o naše „ledví“, měli bychom být otevření a doslovní
především sami k sobě, měli bychom znát a umět pojmenovat skutečné motivy
svého jednání, měli bychom umět pozorně naslouchat svému svědomí. Obracíme-li se na veřejnost,
měli bychom být asi mnohem méně osobní. Nikoli z oportunismu či abychom
někoho spletli, ale proto, že veřejné forum vyžaduje mužnou zdrženlivost, jinak
přestává být veřejné a stává se vykřičeným trhem.
Proč však právě v současných diskusích mívají tak mnozí
pocit, že je nutné či snad dokonce mravné „přiznat barvu“? Proč třeba
v tolika strojopisných textech, kolujících po Praze i jinde, se jejich
autoři cítí nuceni vyznat se ze svých ideových, politických, konfesijních
preferencí i tam, kde to vskutku nemusí souviset s věcí, o níž je řeč?
Namátkou jen z toho, co jsem v poslední době četl: P. Uhl věru nikdy
neopomene připomenout čtenáři, kterého musí navíc zřejmě pokládat za
natvrdlého, že jest revolucionářem, a to sice ve jménu takového a onakého
socialismu. Dělá chybu a škodí věci své revoluce, což mě ovšem nemrzí. Říkám si
však, že někoho by možná některé jeho názory na konkrétní problémy zaujaly, ale
takto se právem ulekne. Ačkoli s autorem může věcně souhlasit, vezme ten
souhlas z opatrnosti zpět, neboť je-li P. Uhl revolucionářem, ateistou a
nevím čím ještě, nemůže mít pro mnohé pravdu v ničem, i kdyby ji zdánlivě
měl. Je to škoda hlavně proto, že míra nedorozumění v tomto národě o
jakousi – jakkoli malou – hodnotu i tímto zmatkem stoupá. – V. Benda si
v textu o sociální spravedlnosti a jiných fundamentálních problémech
moderní doby (v otevřeném dopise do Anglie) zaprotokoloval, že je ovšem
antikomunista. Má snad dojem, že mluví tak nejasně, že jej bude někdo podezírat
z opaku? Proč si neumí odříci
vyznavačské gesto, které v našem teprve „předpolitickém“ veřejném životě
není ničím jiným než spolehlivým dráždidlem? A to zdaleka ne jen vzhledem ke
komunistům, současným, či bývalým. Hádám, že nejeden čtenář se tu zarazil,
možná až na tomto místě jeho textu: ano, v mnohém má ten Benda pravdu, ale
proč antikomunismus? Proč vůbec nějaké anti? Benda si ovšem může myslet, že o
takové pošetilé čtenáře mu už ani nejde. Myslím si však, že to není jen jeho
škoda. – Nebo L. Kohout: právě ze své superrealisticky jednostranné pozice mohl
by přece někdy zahlédnout alespoň kus jednostrannosti jiných, ale on nenechá
čtenáře vydechnout a co chvíli mu připomíná své reformně-komunistické krédo.
Člověk by řekl, že to činí přímo obsedantně, čímž si ovšem tuze škodí, ale opět
patrně nejen sobě. Vlastně ho vůbec není
slyšet.
Nejde ovšem o to, že z nás takovíto „upřímní“ autoři
dělají vlastně hlupáky. Nevadí, že dávají najevo nevíru v to, že jejich
názory na cokoli konkrétního obstojí samy o sobě, bez zásadního, spíše však zásadnického
podstavce. Ať si přičtou na svůj vrub, že se leckdy zdá, že jim vlastně nejde o
nic konkrétního, nýbrž hlavně o to, aby bylo všem a také jim jasné, kým jsou,
„za koho kopou“. A že tady mají možná
nějaké osobnostní problémy, že je trápí nějaká nejistota povýtce soukromá,
takže veřejné problémy jsou pro ně příležitost, jak se s tím vším
vyrovnat. O to opravdu příliš nejde. Co však patrně není jen jejich soukromou
věcí, to je to, že i oni svým dílkem oddalují možnost dosažení národního
srozumění. Tady totiž platí, že „smlčeti zlato“.
Pro takovéto srozumění uděláme dnes nejvíc, když před
konkrétním problémem odoláme pokušení legitimovat se svými zásadami, barvou svého
dresu. To se tu však zřejmě leckde pokládá za nemravné, ačkoli je to především
zbytečné a potud hloupé.
Vláda ideologické optiky,která předchází propadnutí
ideologii, je negací občanství, přinejmenším její předzvěstí. Občan však má,
musí mít pevné přesvědčení, jinak ho nakonec ideologičtí borci dostanou. Co je
tedy ideologie, když ne toto „pevné přesvědčení“?
Dlouho jsem si myslel, že ideologie je především záležitostí
určitého neblahého uspořádání myšlenek, názorů, postojů. Jistě, ideologie
nakonec je vskutku „rozvášněná logika“. Ale člověk by přece měl umět myslet
logicky. Měl by být schopen vášně (ale zároveň by ji měl umět zkrotit), měl by
mít co možná pevné přesvědčení, co nejpevnější víru. Jinak bude třtinou,
snadnou obětí totalitních hnutí.
Dnes si myslím, že ideologie nekonstituuje pevnost
přesvědčení (ani myšlenková rigidnost, sklon k abstraktnímu, utopickému
myšlení apod.), ale především určitý převládající způsob jednání, zejména právě
verbálního, řekněme určitý styl diskuse: mánie explicitnosti. To znamená nikdy,
ani ve zcela věcné debatě, nezamlčet zásadní (filosofická, konfesijní,
ideologická, politická, nacionalistická …) východiska, vždycky připomenout,
z čeho vlastně názorově vycházím a kam až cílím. Prostě nikdy nezapomenout
přihlásit se k praporu. A podle toho dávat pozor nikoli na to, co kdo říká, nýbrž na to, kdo, a tedy z jakých pozic to říká.
Slova se stávají důležitější než skutečnost, slovní
zaříkávání přehlušuje věcnost rozpravy, zamlžuje konkrétní spor občanů o
problémech jejich společného života. Pocit, že tu vůbec může být něco
společného, se začíná vytrácet a ideologie a posléze ideologické oddělení
vládne světu vykleštěného občanství, světu zastrašených soukromníků. Zvědavost
„kdo je kdo“ se proměnila v kádrování, sledování, vyšetřování, likvidování
protivníků.
Jak Charta 77, tak i záměry textu „Právo na dějiny“, který
se stal jedním z jejích dokumentů, apeluje na to, co tu máme společného.
V prvém případě na závazky a práva (i když akcenty jsou v Chartě
spíše obrácené), spojené s občanstvím, v druhém případě pak na
minulost, ale jen na celou, necenzurovanou, nepřepsanou minulost.
A to jsou skutečně dva základní možné prostory dorozumění.
Tady se rodí – nebo také ničí – mlčenlivý souhlas, tiché dohody, srozumění beze
slov, předpoklad dobré vůle u druhého, nepsaná pravidla, zvyklosti, slovem
občanská slušnost. Je to tedy prostor sebekázně, sebeomezování, což znamená, že
ve věcech, které se týkají všech není nejdůležitější soukromá hlubina mého
přesvědčení, nýbrž věcný postoj, to, co vyčnívá nad hladinou soukromého. Řeknu
pro jistotu ještě jednou, že toto střízlivé, sebeovládající se občanství stojí
na pevném přesvědčení, na pevné osobní víře každého jednotlivce, na oné hlubině
soukromí.
Nejistota, projevující se nutkavou potřebou vyhraňovat se
doslovností tam, kde by byl nadbytečný i pouhý náznak, vede k převrácení
ledovce: vratká monstra ukazují nakonec to, čím se jeden od druhého lišíme, a
skrývají to, co bychom mohli mít společného.
Předpokladem občanství, a tak i každé fungující demokracie,
je konsensus, slovo, které odkazuje na cosi neobyčejně křehkého, totiž na
sdílenou ochotu smlčet v určitých situacích „zásadní“ východiska.
Předpokládat v dobré vůli společnou duchovní půdu (nebo vůli hledat ji),
sdílené tradice, společné objekty úcty či alespoň
úctu k úctě, kterou projevovali a projevují jiní.
Redakce:Doc. PhDr. Luboš Kohout, CSc. Připravil:
JUDr. Ogňan Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální hnutí jako svou 197. publikaci
určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, leden 2007
Webová stránka: www.ksl.wz.cz E-mail : Vydavatel@seznam.cz