„Jsme jen úsek fronty světové demokracie, s ní vítězíme a padáme.“ Pavel Drtina
Novodobé osudy Čechů a
Slováků jsou velmi těsně spjaté s osudy opravdové masarykovské demokracie.
Málokdo to vyjádřil tak lapidárně jako Pavel Drtina v československém
exilu po 2. světové válce. Jeho teze platí nadále. Boj o vzájemnost dvou
nejbližších evropských národů i o opravdovou demokracii trvá. Začnu proto
bilancí a výhledy soudobé demokracie.
1. Demokracie pro 21. století
„Nejstrašnější je, když stát nebo církev zakládá svou moc na nevědomosti
člověka.“ J. A. Komenský
„Demokracie není dnes možná bez vědy, demokracie je organizací pokroku
ve všech oborech lidské činnosti.“ T. G. Masaryk, Nová Evropa, 1917.
„Žádná demokracie nemůže přežít, jestliže neuděláme zneužívání televize
rázný konec.“ Karl Raimund Popper
„Poddajnost lidí,
kteří se dají manipulovat, je smrtelný hřích.“ Konrád Lorenz
„Demokracii
nahrazuje mediokracie.“ Tomáš Halík
Svět se zřejmě mění rychleji, než
naše vědomí. Nikdy v minulosti nebyla moc tak mocná, globálně integrovaná
i bezohledná. Nikdy v minulosti nebyla široká fronta opravdových demokratů
ke kontrole této moci tak potřebná, obtížná i rozháraná a bezradná. Autor
Omezím se na pět tezí o stavu a
perspektivách naší i světové demokracie, ověřených na pěti mezinárodních
mezioborových konferencích, rozvíjejících odkaz T. G. Masaryka pro 21. století.
[1]
1. Naše draze ověřená zkušenost, „Moc kazí lidi – absolutní moc kazí
absolutně“ (L. Mnačko), ohrožuje
dnes již celý svět. Nedávno na to upozornil i známý Robert Redford.
Polistopadové naděje na moudřejší „vládu lidu, lidem, pro lid“ se bohužel
v soudobém světě, ani u nás náležitě nenaplňují. Naši „neodpovědní
odpovědní“ nedokázali Masarykovo Československo ani udržet, natož
demokratizovat. Není divu, že bezkonkurenčně nejsilnější stranou u nás jsou
zklamaní i bezradní nevoliči.
Přední myslitelé
(např. K. Popper, R. Dahrendorf aj.) varují před hrozící absolutizací moci;
obávají se, že nejvážnějším problémem 21. století je nedostatečná demokratická
kontrola téměř anonymní, zato nepředstavitelně podmanivé i ničivé globální
moci. Hrozí absolutní mediální, finanční,
ekonomická i vojenská nadvláda nevolených a skrytých držitelů globální moci nad
zvolenými představiteli většiny národů a států světa. Prof. G. L. Siedentop
z Oxfordu, autor přehledu „Demokracie v Evropě“, uvádí, že Evropa zažívá
vážný nedostatek i krizi demokracie, poněvadž narůstá odcizení vlád a
politických elit od jejich národů, sílí nedůvěra v soudobou politiku, slábne i
vůle k nápravě. Přední politolog A. Dahl, který zmapoval stav demokracie v
soudobém světě, dokonce navrhuje, aby se to, co se dnes vydává za demokracii,
nazývalo jen polyarchií (vládou mnohých). Demokracie
je zkrátka v defenzívě. Podobně jako po porážce francouzské revoluce
nastoupil absolutismus „Svaté aliance“, sílí dnes, po porážce ruské revoluce,
ofenzíva globální oligarchie. Boj o moc a světovládu se znovu vyhrocuje. Pod
praporem neokonservativismu a neoliberalismu hrozí i neoabsolutismus.
Prosazování opravdové
demokracie proti zvůli nejrůznějších vrchností, diktátorů i tyranů nebylo nikdy
snadné. Nejtěžší zkouška čeká však
demokracii zřejmě v tomto století. Nikdy v minulosti nebyla svrchovaná moc
tak gigantická, integrovaná i maskovaná. K nejúčinnějším prostředkům
soudobé megamoci náleží přesně řízené peníze světového kapitálu, přesně řízená
slova agentur světové mediokracie i přesně řízené střely. Od 80. let minulého
století, kdy byla v USA oficiálně povolena lichva, se peníze staly
nejprodávanějším, nejvíce užívaným i zneužívaným zbožím. Na jeden dolar
reálných investic připadá dnes např. 29 dolarů transakcí spekulativních i
korupčních. Soudobá mediokracie je též mnohem sofistikovanější i účinnější než
bývalé primitivní černobílé propagandy. Na potřebný čas dokáže zmanipulovat
dostatek lidí téměř kdykoliv a kdekoliv. Cenzura tichem zamlčí podstatu a
dezinformace se dávkují po kapkách nebo ve velkém tak dlouho, až zaberou.
Realitu skutečnou tak mnohým účelově zkresluje i zaclání realita virtuální. I
náklady na soudobou militarizaci překonávají historické rekordy. Nová doktrína
„dlouhé války“ uplatňuje „právo silnějšího“ globálně i bez souhlasu OSN.
Nikdy v minulosti
nebyla demokratická kontrola celosvětové absolutizace moci tak strategicky
i existenčně důležitá i obtížná. Není divu, že soudobí demokraté jsou
tak nebývale dezorientovaní, bezradní i roztříštění. Konečný výsledek osudového
střetu je nejistý. Lidstvo má opravdu poslední šanci zmoudřet. Prvá teze proto
varuje: Největším rizikem 21. století je nebývalá koncentrace i hrozivá
monopolizace nedostatečně kontrolované globální megamoci. V zemích s
demokratickou tradicí proti tomu sílí obrana, jejím výsledkem je např. nedávné
vítězství demokratů v USA i odmítnutí návrhu nové ústavy EU připouštějící
přílišnou centralizaci. Horší je to v zemích, kde byla demokracie narušena nebo
začala nedávno. I my jsme zřejmě vstoupili do vichru neoliberální globalizace
bez dostatečného zakotvení ve spolehlivých masarykovských hodnotách. Závislost
na extrémně deformované předlistopadové politice je u nás stále značná.
Přemnozí naši polistopadoví „koryfejové“ se jen předhánějí v bezhlavém
převracení kabátů a všeho – i toho, co stálo rovně. Z okázalých antikapitalistů
vyrostli nejhorlivější asociálové atd. Důslednější obnova naší historické
kontinuity dobrého nás čeká.
Druhá teze logicky
navazuje.
2. Největší nadějí 21. století je moudrá a
výkonná demokracie.
Jedinou možnou obranou
před zneužíváním moci, ať již se maskuje jakýmikoli hesly, je důsledné
prohlubování a rozšiřování naší i světové demokracie, prosazování kolektivní
bezpečnosti, multipolaritní kooperace, rigorózní dělba moci, její účinná
demokratická a odborná kontrola a především – jako hlavní kritérium – její
funkční orientace k obecnému blahu. Patří sem likvidace supermonopolů,
progresivní zdanění lichvářských zisků, spekulativního kapitálu i unikajících
obrovských nadnárodních globálních korporací – pro potřeby OSN. Jde i o podporu
oprávněných národohospodářských zájmů, o obranu rovných šancí pro drobné a
střední podnikání, o rušení privilegií, potírání nežádoucí uniformity, korupce
a mafií organizovaného mezinárodního zločinu.
Prohlubování a rozšiřování demokracie od obcí až po OSN se
tak stává strategií sebezáchovnou. Má-li demokracie plnit své historické poslání „vlády lidu,
lidem, pro lid“, má-li udržet opravdovou rovnost šancí, spravedlivou
rovnoprávnost všech v nových náročnějších i extrémně rozporuplných
podmínkách, nutno ji účelněji rozvíjet a funkčně zdokonalovat. Stálá demokratizace „demokracie“ se stává
kategorickým imperativem.
Jestliže smysl pádu
totalitního režimu spočívá v obnově demokratismu, pak nedostatečné prohlubování a rozšiřování demokracie náleží k hlavním
deficitům našeho polistopadového vývoje. Ke skutečné demokracii jak ji
známe z odkazu našich světově nejuznávanějších demokratů 20. století –
T. G. Masaryka a E. Beneše [2, 3] máme u nás, ale i ve světě, daleko.
Sílí i krize demokracie samotné. Dosavadní prevence kumulace státní moci
její funkční dělbou na moc zákonodárnou (legislativní), výkonnou (vládní) a
soudní, zavedená již osvícenstvím francouzské revoluce v boji proti absolutní
moci monarchií, na dnešní nadstátní globální korporace, monopoly a aliance
nestačí. Nutno ji účelně a účinně, celosvětově rozšiřovat. Existující zárodky
mezinárodního práva, rozhodování, kontrolování a jednání na úrovni OSN jsou na
účinnou demokratickou kontrolu soudobé globální megamoci slabé, nedokáží např.
zavést ani tzv. Tobbiho daň z převážně spekulativních finančních transakcí k
zmírnění vzrůstající sociální nespravedlnosti. Gradace soudobých, často
extrémně riskantních i kontraproduktivních dobyvačných válek získávajících
hlavně nástupní prostor ke konečnému mocenskému ovládnutí zbývající Euroásie, k
nastolení světovlády neoabsolutismu, probíhá dosud bohužel téměř neomezeně. Účinná demokratická kontrola soudobé
globální megamoci prostě neexistuje.
Je nejvyšší čas k nápravě. Rozpor mezi omezenou i příliš lokální
politikou a neomezeným světovým „hospodařením“ i válčením je již neúnosný.
Už Masaryk proto ve
Světové revoluci prozíravě nabádal k funkční světové demokracii, která má
svévolnou nadvládu nejmocnějších potlačovat v zájmu kolektivní bezpečnosti pro
všechny.
Má-li demokracie v 21.
století obstát, musí být především reálná
(nikoliv pouze formální), funkční (ne
pouze verbální, rétorická) a moudrá,
zaměřená na smysl a podstatu řešených problémů. Přednosti rozhodování většinového a odborného nutno spojit.
Mocenské a prospěchářské pojetí politiky jakož i samoúčelné politikaření nutno
opustit.
21. století vyžaduje demokracii komplexnější, kterou prosazoval již E. Beneš ve
své „Demokracii dnes a zítra“; demokracii s dimenzí politickou, hospodářskou,
sociální, humanitní, vědeckou, etickou, kulturní, osvětovou i ekologickou,
demokracii rozvíjející lidské umění dobře se učit, dobře spravovat svoje
záležitosti, tvořivost, svobodu i odpovědnost za nezbytný řád; demokracii
podporující emancipaci osobnostní, národní, státní, mezinárodní i všelidskou,
lokální i globální; umožňující dobře vidět a spolehlivě řešit podstatné
problémy lidského světa.
S globalizací vzrůstá potřeba její demokratické kontroly a
celkové role demokracie mezinárodní (např. v EU) i
světové (OSN). Do popředí vystupuje význam garancí nezbytné lidské svébytnosti (osobní, národní,
státní), identity (svéprávnosti,
autonomie, svrchovanosti, suverenity) a vzájemnosti
(v dimenzi lokální, oblastní, celostátní, mezinárodní i globální). Uniformní
i totalitní tendence rozpouštět národy jako kostky cukru nebo nadřazovat
jedny druhým jsou nepřijatelné. Společnou perspektivou je „šance pro všechny,
odpovědnost vůči všem a společenství se všemi“ [4], demokratická unie, OSN a
pluralitní světová demokracie.
Primární systémotvorná role i odpovědnost veřejné správy[1]
v procesu prohlubování a rozšiřování demokracie je evidentní a nezastupitelná. Prioritní zřetel k obecnému
blahu např. vyžaduje kritičtější vztah ke všem, kteří svobody a demokracie
zneužívají, kteří prosazují více zájmy svoje i cizí než naše.
V zemi, kde masové
šíření nacismu více než stotisícovým vydáním zločinné „bible“ A. Hitlera
neodsoudil ani Nejvyšší soud ČR, kde největší Podivenův hanopis našich dějin
zpochybňující T. G. Masaryka vyšel i v nakladatelství AV ČR, kde se trpí
nehorázné osočování našeho posledního velkého demokratického státníka,
prezidenta E. Beneše v médiích, kde naprostá většina senátorů (včetně
tehdejšího předsedy) odmítla i takovou pravdu, že se zasloužil o náš stát a kde
se jeho kniha o demokracii znovu ocitá na některých vysokých školách na indexu
v seznamu zakázané literatury, se těžko vychovává k demokracii. Kéž tyto a
podobné alarmující jevy prohlubování a rozšiřování naší demokracie vyburcují.
Naši přímou demokracii
lze např. posílit přímou volbou starostů, obecným referendem, obnovou osvětové
role demokracie, zákazem většinového vlastnictví našich hlavních medií cizinci,
prohlubováním vazeb mezi voliči a jejich zastupiteli, participací občanů na
správě jejich záležitostí. Volby by měly být čestnou občanskou povinností jako
tomu bylo za Masaryka a jako je tomu dosud v Belgii a Itálii. Díky tomu že v
Itálii volí všichni občané, se jim např. podařilo porazit i mediálního magnáta.
Stará zkušenost Abrahama Lincolna tak byla znovu povzbudivě potvrzena: „Všechny lidi lze klamat dlouhý čas, některé
lidi lze klamat po všechen čas, nelze však klamat všechny lidi po všechen čas“.
To, že u nás platí
volby bez splnění základního předpokladu svobodného rozhodování (dostatku
relevantních informací pro každého), dokonce i bez účasti naprosté většiny
oprávněných voličů, dokazuje nebezpečný nárůst neodpovědné pseudodemokracie.
Jaké morální právo rozhodovat o obecných záležitostech mají např. senátoři ČR
zvolení koncem října 2006 nejvýše 10–14% oprávněných voličů? To dokazuje nemalé demokratické deficity našich decizních
orgánů. Nebezpečných ledovců kolem nás není málo, stabilitu našeho státu
narušuje i dělení společnosti prohlubováním sociálních příkopů, přesto našim
„neodpovědným odpovědným“ trvalo pouhé ustavení ústavní vlády téměř 2/3 roku!
Obecné blaho u nás příliš často ustupuje zájmům partikulárním. Policistů máme
po r. 1989 dvojnásobek (více než 46 tisíc), kriminality však neubylo, ale
přibylo trojnásobně. I senát by mohl být funkčnější. Neměl by kopírovat
poslaneckou sněmovnu, mohl by být hlavním garantem optimalizace odborných
podkladů pro demokratické rozhodování, mohl by se stát nejvýznamnějším gestorem
náležité odbornosti správy našich záležitostí, mohl by též střežit vyvážené
dodržování zřetelů regionálních. Deficity demokracie na úrovni EU jsou rovněž
zarážející. Evropský parlament zase senát postrádá. Měl by mít podobnou funkci jako v USA. Senátoři jednotlivých států by měli mít
právo veta v otázkách ohrožujících státní i národní svébytnost a existenci.
3. Hlavním zdrojem a základním předpokladem
reálné demokracie je integrovaná občanská a národní společnost.
Parlamentní demokracie
je společenství lidí, kteří spolu žijí a mluví. Sám „parlament“ je odvozen od
italského slova „parlare“ – mluvit. Demokracie nejlépe funguje tam, kde mají
lidé společné hodnoty, kde existuje kooperace a soudržnost, kde se lidé znají,
kde si rozumějí, kde jsou schopní se domluvit, kde dokáží dát hlavy dohromady a
společné problémy řeší společně. Líhní
demokracie před třemi tisíci lety i její ideální potenciální základnou je obec
a národ. Soudobé protinárodní tendence nejsou jen nehumánní a zločinné,
jsou i záměrným útokem proti demokracii, jsou antidemokratické. Směřují k
drobení přirozeného lidského světa na snadněji ovladatelné „střepy“ a
provincie. Tam kde jsou lidé roztříštěni, separováni, kde jsou přílišné
sociální distance, izolované kasty a privilegované klany, kde se lidé dělí na
vládnoucí a ovládané, na vrchnost a poddané, demokracie zaniká. Nic není pro demokracii i lidi tak zničující
jako dezintegrace, boj všech proti všem, jako bezhlavé řešení problémů z pozice
síly. Tuto hrozbu představují režimy
pseudodemokratické (reálný obsah demokracie se vytrácí, občan je degradován
na občasného manipulovaného voliče), nedemokratické
(chaotické, nepořádné, asociální, protinárodní, autoritativní, militantní,
disfunkční, s výsadami vládnoucích elit, oligarchické) i neototalitní, směřující k absolutizaci moci.
Rozšiřování a prohlubování demokracie musí proto vycházet z
jejích přirozených základů a postupovat od obzorů bližších ke vzdálenějším. Kdo nemá hluboký a činorodý vztah k
obci, v níž žije, ba ani k vlastnímu národu, nemůže být dobrým Evropanem, natož
světoobčanem. Demokracie mezinárodní a světová splní svoje všelidské poslání,
prosadí i nezbytné „meze moci“, jen když bude mít pevné základy v demokratickém
spojení národů a států celého světa. Sdružovat
nutno zejména síly slabší, nezapomínejme, že celá ČR má po dalším rozšíření
EU jen 1–2% její populace! Masarykův
projekt „Demokratické unie střední Evropy", sdružující země mezi
Německem a Ruskem od Skandinávie až po moře Černé a Středozemní, čítající 240
milionů obyvatel, by měl být naším hlavním kooperačním i opěrným záchranným pásmem
v 21. století. Kéž se jeho základy podaří vybudovat do roku 2018, k jeho stému
výročí! Jde o přirozený subsystém mezi Evropou západní a východní, který nemá
Evropu dělit, ale spojovat! Čím semknutější a koordinovanější bude mezinárodní
i globální spolupráce opravdových demokratů všech zemí světa, tím příznivější,
stabilnější i výkonnější klima bude pro demokracie vnitrostátní, tím reálnější
šance budou mít naléhavé i existenční priority všelidské. Nezapomínejme, že „jsme jen úsekem světové demokracie, s ní
vítězíme i padáme“ (Pavel Drtina).
4. Čtvrtý princip
zdůrazňuje vzrůstající význam spolehlivých odborných podkladů pro demokratické
rozhodování a tvůrčí řešení podstatných problémů.
V složitém rozporuplném
globalizovaném 21. století jsou odborná systémová řešení souvztažných problémů lidského světa
prioritou priorit. Nejde přirozeně o rozmnožování exploze informací a drahých
„expertíz“, jde o jednoduché funkční modely řízení podstatných společných
problémů, odvozené z potřeb praxe. Jde o vyšší výkonnost soudobé
demokracie, o odstraňování vzrůstajících rozporů mezi sliby a dosahovanými
výsledky, mezi slovy a činy, mezi záměry a skutky. Neustálá důsledná kontrola vstupů a výstupů všech správních
činností je nezbytná. Demokracie 21. století již nemůže spoléhat jen na tzv.
většinové rozhodování, většina nemusí mít pravdu – zejména v societě
nevyspělé nebo zmanipulované. Demokracie
21. století musí být moudřejší, výkonnější i odpovědnější. S tím
přirozeně souvisí nezbytná gradace profesionality i definitiva pro všechny
nejzkušenější odpovědné strážce odbornosti.
5. Demokracie pouhých procedur již
nestačí. Nejisté 21. století vyžaduje demokracii prosazující žádoucí hodnoty,
demokracii hodnototvornou, která kultivuje celý lidský svět.
V době vzrůstajících
sociálních i ekologických rizik vykazuje bohužel toto účelné pojetí demokracie největší manko. Pozitivní, smysluplné,
eufunkční hodnotové orientace demokracie jsou v 21.století strategicky i
existenčně významné, doslova sebezáchovné, přesto se zhusta ignoruji i
popírají. Ignoruje se i nejdůležitější axiom: opravdová demokracie nemůže fungovat bez opravdových demokratů.
Osvětová role naší polistopadové demokracie, natož soustavnější výchova k
demokracii u nás téměř neexistuje. Masarykovské „revoluce hlav a srdcí“ jsme se
nedočkali, zato mediální odcizování i „exploze pudů a bludů“ bují sebezáhubně.
Příčina je prostá i
varovná. Reglementace autoritativního stylu řízení byla u nás nekriticky
vystřídána krajnostmi stylu příliš liberálního. Krajní levici vystřídala krajní
pravice, vládu jedné strany nahradila nadvládou peněz, plánománii vystřídala
trhománie atd. Demokratický styl řízení, který Masaryk trefně definoval slovy „Tolik svobody, kolik je možno a tolik řádu,
kolik je nutno“ zůstal opomenut. Vinou tohoto strategického omylu i
následného elementárního nepořádku jsme přišli o Masarykovo Československo i o
rozhodující národohospodářské hodnoty vytvořené v posledních dvou stoletích.
Narušena byla i obnova strategických duchovních hodnot, o kterých přední
evropský myslitel K. R. Popper roku 1994 prohlásil: „Masarykovo Československo bylo – podle mne nade vší pochybnost –
nejotevřenější ze všech společností, které kdy v Evropě spatřily světlo světa“.
Místo obnovy osvědčené reálné masarykovské humanitní
demokracie se u nás zkrátka přejala přílišná libovůle demokracie neoliberální. Rozdíly jsou značné, i nebezpečné.
Neoliberální pojetí demokracie postrádá nezbytný řád, je formálnější,
procedurálnější, rámcovější, méně obsažné, příliš otevřené a nedostatečně
programové, skoro bezhodnotové, bezcílné. Téměř bezbřehá svoboda – údajná
přednost – je ve skutečnosti zdrojem nejvážnějších rizik. Poskytuje často paradoxně
více prostoru trendům pseudodemokratickým a nedemokratickým než demokratickým.
Přílišná volnost připouští např. projevy revanšismu, propagaci nacismu,
ostouzení našich nejvýznamnějších demokratických prezidentů, masové mediální
manipulace, šíření pavědy, pakultury, falšování naší historie, antiosvětové
odcizování i podvody a násilí. Neoliberální deregulace oslabuje nezbytný
demokratický řád natolik, že usnadňuje prosazování zájmů nejmocnějších i
kriminalitu. V souladu s převládajícím „monetarismem“ novodobé vrchnosti, sílí
i u nás trend směřující k méně demokratické, více hierarchické tzv. „pětinové
společnosti“. Zhruba pětina lidí v ní více méně prosperuje, nejužší
privilegovaná peněžní aristokracie z nich bohatne i extrémně a zbývající 4/5
lidstva více méně strádají. V centru Paříže právě instalovali symbolické
sousoší vyjadřující otřesnou realitu dnešního světa pomateného kultem mamonu a
moci: každé 4 vteřiny umírá na této Zemi člověk hladem!
Nejzávažnější
komplexní problémy řešíme často tak jednostranně a nedostatečně, že už nejsme
soběstační ani v bramborách, stáváme se ale „zlatým dolem“ pro jiné.
Nebezpečných sociálních i ekologických rozporů více přibývá než ubývá i
celosvětově. Na jejich moudrém řešení závisí nejen osudy demokracie, ale i lidstva.
Doufejme, že k nápravě dojde dříve, než bude pozdě. Záleží i na nás!
Demokracii již nelze
omezovat na udržování statu quo, natož na liberalizaci. Demokracie 21. století
musí přispívat k vyšší kvalitě lidského života, k jeho trvalé udržitelnosti
harmonickým rozvíjením každé osobnosti, celé společnosti i přírody, stálou
kultivací vnějšího i vnitřního světa člověka. Obnova a tvůrčí rozvíjení
smysluplného masarykovského kritického realismu a humanitního demokratismu je
orientací nejspolehlivější!
Demokratická správa a samospráva, má prostě fungovat jako
stálá optimalizace lidských systémů. V centru její pozornosti musí být už zdůrazněné blaho
obecné. Začít musíme každý u sebe. Dokáže-li každý z nás vykřesat aspoň pár
opravdových demokratů schopných vidět a řešit naše podstatné problémy 21.
století, podaří-li se nám dokonce navozovat žádoucí odpovědné samosprávné
procesy, které se dobře řídí samy, získáme nejspolehlivější důkaz, že jdeme
správným směrem.
Literatura:
1.
Kučerová, S., Blížkovský, B. red. Česká a slovenská otázka v EU. Konvoj Brno 2004. 445 s.
2.
T. G. Masaryk. Světová
revoluce. 1925
3.
E. Beneš. Demokracie
dnes a zítra. Spol. EB, Praha 1999.
4.
Ze závěrů světové odborné konference o vládnutí v 21.
století v Berlíně. Hospodářské noviny,
5. 6. 2000
2. Česká a slovenská otázka
v 21. století
Po
společném vstupu ČR a SR do EU jsou naše národy jen 1-2% menšinou superintegrovaného i vysoce
konkurenčního společenství. Akutní potřeba tvůrčího rozvíjení i osvětového
šíření československého a středoevropského programu pro začínající století v EU
tím nejen že nemizí, ale enormě vzrůstá. Zasvěcení vědí, že kdykoliv jsme
v minulosti vítězili, bylo to spíše silou ducha, než silou zbraní či
peněz. Je nejvyšší čas znovu si tuto moudrost F. Palackého obecněji osvojovat.
Zkušenější
čtenáři „České a slovenské otázky v EU“ z října roku 2004 oceňují
její masarykovskou kritičnost a koncepčnost. Je vlastně jedinou obšírnější
polistopadovou kolektivní publikací, která soustavněji vykládá, obhajuje i
tvořivě rozvíjí odkaz T. G. Masaryka, M. R. Štefánika a E. Beneše pro 21.
století. Celé století titul s uvedenou tématikou nevyšel. Náročný a
jedinečný byl způsob jeho přípravy.[2]
Uvědomovali jsme si , že masarykovská řešení
charakterizuje pozoruhodná komplexnost. Vynikají náročnými ušlechtilými
cíli, mimořádnou hloubkou a šíří záběru i příkladným úsilím o
nápravu. Masaryka zajímá podstata, chce přijít „věcem na kloub“,
kriticky analyzuje to, co je i to, co býti má. Masaryk proto řešil nejnaléhavější
sociální, politické a duchovní problémy člověka, národa, Evropy i světa na
prahu 20.století tvůrčím využíváním všech dostupných poznatků. Funkčně
propojuje potřebné vědní obory, etiku, filozofii, uměleckou literaturu i další
nemalou životní společenskou zkušenost. Díky tomu snadněji i spolehlivěji poznává dlouhodobější trendy a
priority, hledá a nachází tak mnohá
konkrétní a obecná
východiska i z mimořádných světových
krizových situací. Dokázal pro nás využít historických šancí, o
kterých neměli mnozí zprvu ani tušení. Tato souvstažnost, kterou mu někteří
omezenější specialisté nepochopitelně vytýkají, je jeho největší předností. Masaryk
vlastně předjímá soudobá, celistvá, otevřená, systémová řešení složitých
lokálních i globálních problémů. Jeho kritici mívají někdy pravdu
v jednotlivostech, Masaryk ji však má v celku. Zůstává příkladným
kritikem nepravostí, hledačem a
objevitelem strategického smyslu našeho dění i majákem žádoucích, perspektivních
hodnotových orientací kritického realismu a humanitního demokratismu pro nás i
pro celý svět.
Obecná
teorie systémů poskytla dobrou přípravu
a spolehlivý základ pro nejširší polistopadový pokus o celistvé, otevřené,
kritické i koncepční a programové – zkrátka systémové – pojetí naší společné pozice a role v soudobém světě.
Od
druhého dělení Československa v roce 1992 jsme si byli vědomi, že naše deficity v této
strategické oblasti i třeskuté proměny světa, v němž žijeme, jsou tak
značné i těžko zvládnutelné, že nemůže jít o úkol pro jednotlivce, ani o
záležitost jednorázovou či krátkodobou. Problematika byla proto soustavně
zkoumána a ověřována z více hledisek déle než 10 roků na pěti
dvoudenních mezinárodních interdisciplinárních konferencích konaných v ČR
i SR v letech 1993-2002. Zúčastnilo
se jich více než 300 našich i zahraničních odborníků. Většinu z nich uvádí
autorský rejstřík. Více než stovku reprezentují zkušení profesoři vysokých
škol, vedoucí vědecko výzkumní pracovníci Akademií i přední mezinárodní experti.
Téma každé konference prosvěcovalo a korigovalo zkoumané problémové pole
z jiného zorného úhlu, zevnitř i zvenčí, historicky i futurologicky. Důraz
jsme kladli na souvislosti a smysl dění. Časová dimenze sahala od Velké Moravy
až po prognózy, prostorový záběr byl globální s koncentrací na střední
Evropu. Hlavní výsledky každé konference vyšly v samostatné knize. Celkový
rozsah sedmi publikací vydaných v letech 1994 – 2004 přesahuje 3000 stran.
Postupné edice přispěly ke zpřesňování závěrů.
„Česká
a slovenská otázka v EU“ z října roku 2004 je vlastně novou sedmou
knihou. Její celkové závěry shrnují všechny hlavní výsledky dosažené
v uplynulé prodloužené dekádě (1992 – 2004). Kritický výběr
směrodatných poznatků průběžně posuzoval sbor erudovaných gestorů, odborných
garantů. V oblasti politologie např. prof. Dr. A. Ort, DrSc., G.
Mesežnikov, předseda exilové Rady svobodného Československa prof. Dr. Povolný, přispěli
i prezidenti A. Kwásniewski, A. Klaus, expremiér M. Zeman, expředseda VPN, doc.
Dr. F. Gaál, J. E. velvyslanci L. Ballek, R. Chmel, Č. Císař, prof. Dr. E.
Goldstücker a ostatní ze všech vysegrádských zemí. Za filozofy prof. Dr. K.
Kosík DrSc, prof. Dr. L. Tošenovský. Za historiky profesoři R. Kvaček, V.
Olivová, J. Valenta, D. Kováč, J. Opat, R. Luža, J. Jablonický. dr. M.
Neudorflová. Za sociology P. Machonin. Za ekonomy prof. Dr. L. Karlík, emeritní
člen generálního sekretariátu OSN. Za právo prof. JUDr. V. Pavlíček, prof. Dr.
F. Šamalík, DrSc. a JUDr. K. Zavacká ze SAV. Vědu a kulturu reprezentovali též
dr. Z. Mahler,E. Bujnová, spřízněná s rodem M. R. Štefánika, prof. Dr. M.
Jelínek, prof. Dr. J. Mezník, prof. Dr. J. M. Lochman ze Švýcarska, prof. Dr.
B. Čelovský, RNDr. J.Minář, DrSc., Ing. R. Rachsman a prof. Dr. R. Zahradník,
DrSc., exprezident a čestný předseda AV ČR.
Všechny
autorské a redakční práce byly vykonány v duchu akademické svobody a
odpovědnosti, bez honorářů, dobrovolně, z přesvědčení, ze zájmu o věc.
Svépomocná byla i kolportáž. Tisk knih usnadnila 10 – 20 % podpora uvedených
čsl. exulantů. O celkovou koordinaci pečovalo mezinárodní odborné
předsednictvo. Těžiště práce spočívalo na redakci. Přes nemalá omezení nemá
zřejmě tak důkladná příprava prvého pokusu o česko - slovenský program pro 21.
století v našem polistopadovém dění obdobu. Dílo je k dispozici.
Nejpotřebnější jsou nyní pozorní čtenáři, šiřitelé a tvůrčí pokračovatelé.
Bohatý
konkrétní obsah knihy přesahuje rámec sdělení. Odkazuji na text. Uvedu jen
pár glos ilustrujících uplynulé století, bilance naší současnosti a výhledy do
budoucna.
Nepřekonanou
inspirací nám přirozeně byla „Česká otázka“ T.G. Masaryka, vydaná roku 1895.
Zdůraznila prvořadý význam naší všestranné emancipace. Shrnula vlastně náš
novodobý národní, realistický, politický program pro 20. století. Jeho
jedinečná meziválečná realizace v demokratickém Československu předčila
všechna očekávání. Kýžených padesáti let klidu a kontinuity dobrého
k dosažení spolehlivějších základů naší novodobé existence v mimořádně
výhodném i riskantním středu Evropy jsme se ale ve 20. století nedočkali.
Naopak! Pouhý rok po smrti T. G. Masaryka začaly 2/3 století extrémní
historické diskontinuity zločinnou nacistickou okupací a dekapitací našeho
národa, kterou měla dovršit jeho úplná genocida. Navíc jsme absolvovali ještě
další totalitní duchamornou okupaci. Otřesné zlomy lemují roky 1939, 1948,
1968, 1992. Na slova Jana Masaryka „Pravda vítězí, ale dá to fušku“ mnozí již
zapomněli.
I po 2.
světové válce se samozřejmě vykonalo hodně dobrého, mnohé ale svědčí o tom, že jsme se z utrpěných pohrom dosud plně
nevzpamatovali. Startovní polistopadová pozice Československa byla sice ze
všech srovnatelných zemí objektivně nejlepší, ale subjektivně nejhorší.
V tempu dohánění vyspělých zemí EU
nás všechny srovnatelné země stále předbíhají. Rozhodující část polistopadových
představitelů navazuje dosud - až na čestné výjimky – více na vše jiné,
než na osvědčený odkaz T. G. Masaryka. Místo reforem odpovídajících našim
naléhavým perspektivním potřebám a tradicím humanitního demokratismu i kritickému realismu dochází dokonce
k odmítání osvícenství i našeho národního obrození, k restauraci
nekritického obdivu cizích velkých vrchnostenských říší dovolujících
nespravedlivou nadvládu vyvolených a nejmocnějších. Deficitů systémových
řešení našich rozvojových i existenčních
problémů proto spíše přibývá, než ubývá. Energicky se o nápravu ani neusiluje.
Provedené diagnózy předně
potvrdily to, co se
zhusta nepřiznává, zakrývá i dobře utajuje: mnohostranná krize naší společnosti trvá. Je dokonce vážnější než
ta, kterou pomáhal překonávat T.G. Masaryk; nejde totiž jen o krizi naši, jde o
specifické zauzlení úpadkových trendů
globálních. Prakticky všechny principy systémového pojetí lidského světa se
v našem polistopadovém vývoji většinou porušují a ignorují. Náš program
pro 21. století, naše strategické priority i existenční národní potřeby, a
reálné koncepty obecného blaha nejsou za téměř 20 let náležitě
ani definované, natož uskutečňované. Naši polistopadovou společnost
charakterizuje velká polarizace i roztříštěnost, malá soudržnost, nízký
konsensus, krajní kyvadlový efekt, nízká odbornost decizní sféry, nedostatečná
odpovědnost za naši budoucnost. Narostl egoismus, skomírá solidarita.
Čím hlubší a všestrannější byly naše kritické rozbory,
tím více prokazovaly jak povrchní, účelové, jepičí, odcizené i falešné výklady
v našem současném veřejném prostoru převládají. Více dezorientují, než
orientují především méně zkušenější mládež.
Duchovní bídy zřejmě více přibývá, než ubývá. Nemalý konformismus jíž
proniká i do akademické obce. Nejpostiženější jsou- jako vždy- vědy o
společnosti a člověku.Největší hanopis našeho národa, „Podivenův“ pamflet „Češi
v dějinách nové doby„,vydalo např. nedávno znovu dokonce nakladatelství
Academia. Absence osvětové role naší polistopadové demokracie začíná být
hrozivá. Gradace duchamorné psychologické války pokračuje v našem
prostředí s takovou intenzitou, že má jen málo obdob. I tak evidentní
historický fakt, že se prezident E. Beneš zasloužil o náš stát, dokázalo např.
25.3.2004 podpořit jen 6 ze 65 přítomných senátorů! Těžko nalézt průkaznější
doklad přežívající i masivně mediálně pěstované a farizejsky zdůvodňované
duchovní bídy u nás, v situaci stupňující se ofenzívy revanšistů proti
stabilitě i demokracii středu Evropy. Rovněž odcizování naší dospívající generace nemá v současné Evropě
obdobu. Výsledky nedávno široce založeného mezinárodního výzkumu
historického vědomí adolescentů 29 evropských zemí, koordinovaného
z Hamburgu a Bergenu, potvrdily všeobecné přirozené propojování národní
svébytnosti s mezinárodní vzájemností. Jedinou výjimkou s „výraznou
absencí národního cítění“ (viz. Klíma 2001 s.158) v celé Evropě jsou
dospívající Češi. Ustavičné vymycování vlastenectví z našich hlav i
sebezáhubné odnárodňování téměř úplně odcizenými médii je zřejmě extremní..
Postmoderní
matení pojmů začíná být tak pronikavé, že mnozí pseudovzdělanci již
kvalitativní rozdíl mezi klasickým liberalismem, který vyrůstal v opozici
proti absolutním monarchiím a soudobým neoliberalismem, který vlastně bezbřehou
deregulací spravedlivého řádu pomáhá neoabsolutismus znovu leckdy nastolovat,
nevidí.
O
naší krizi svědčí i tvrdý fakt, že se ČR
přes jistá zlepšení stále propadá
mezi poslední země, které nejvíce vymírají (průměrná plodnost na ženu činí jen 1,3 až 1,4 potomků).
Mnohé
polistopadové změny byly tak neuvážené, jednostranné, extenzivní i
kontraproduktivní, že naši krizi více prohlubovaly, než řešily. Nejotřesnějším
dokladem je autodestrukce vlastního
státu, společného Československa po 3/4 století jeho existence
v situaci, kdy jsme tuto nejspolehlivější synergickou základnu naší
novodobé existence nejvíce potřebovali. Mezinárodní postavení obou nástupních
států tím bylo tak degradováno, že i
druhořadá rakouská banka dokázala např. získat mnohonásobně silnější Českou a Slovenskou spořitelnu. Rozčarování
z výkonu zvolených zastupitelů je již v ČR tak značné, že většina občanů k volbám ani nechodí.
Hospodářské terapie byly tak
šokové, že ČR dosáhla krizové úrovně roku 1990 až po 10 letech. K hospodářské výkonnosti
vyspělých zemí se dosud nepřibližujeme, ale vzdalujeme se od ní. Naše
polistopadová otevřenost – největší ze všech přístupových zemí, větší než
německá – byla uplatňována tak disfunkčně, že jsme ztratili vlastnictví téměř
všech rozhodujících klíčových hodnot vytvořených v naší zemi za poslední
dvě století (viz index míry globalizace
agentury A.T Kerney, 2004). Potěšitelný příliv zahraničních investic se
nezhodnocuje patřičnými reinvesticemi (např. využíváním našich kapacit),
stáváme se proto zemí vydělávající pro jiné.
Ani
opravdová vnitřní kvalitativní demokratická reforma našeho školství,
odpovídající potřebám vzdělanosti společnosti 21.století, dosud řádně nezačala,
třebaže expertní podklady k ní byly
předány již počátkem roku 1990. Za téměř 20 let nemáme náležitě vymezené ani
maturitní požadavky. Po listopadu jsme
propadli na poslední místo v EU zemí i OECD v počtu
(nejdůležitějších) maturantů s úplným středním všeobecným vzděláním.
V centru pozornosti početného
týmu byly přirozeně naše perspektivy, východiska z naší krize, problémy s hledáním
našeho udržitelného rozvoje. Soudobá globalizace a EU nepřinášejí samozřejmě
jen možné hrozby, jsou i velkou příležitostí pro systémová řešení našich i
všelidských problémů. Tyto šance přejí ovšem
jen dobře připraveným. I
v tomto směru máme co dohánět. Vnější kritéria ukládaná z Bruselu
jakž takž plníme, ale rozvíjení našich vlastních strategií je nedostatečné.
Naše nepřipravenost oslabuje i čerpání prostředků z evropských fondů.
K hlavním přednostem programovosti „České
a slovenské otázky“ náleží její zdůvodněné výhledy, mapování našich šancí i
rizik, především rozpracování autentické
společné středoevropské strategie. Svébytný přirozený subsystém střední
Evropy by měl funkčně propojovat Evropu
západní a východní. Pro všechny země střední Evropy mezi Německem a Ruskem
od Skandinávie až po Jadran a Černé moře, i pro celou Evropu se tak nabízí
spolehlivý geopolitický program odpovídající potřebám všech. V podstatě jde o tvůrčí rozvíjení
Masarykova projektu „ Demokratické unie československé, středo- i celoevropské.
Střed Evropy nemůže totiž dobře fungovat s politikou jednostrannou,
provinciální, partikulární, separační, natož konfrontační a hegemonistickou.
Střední i celé Evropě a světové demokracii nejvíce vyhovuje politika
komplexních kooperací. Střed Evropy nemá
Evropu dělit, ale spojovat. Jakékoliv disfunkční dělení Evropy škodí všem,
nejvíce na ně ale vždy doplácí právě
střední Evropa, poněvadž jí to degraduje na okrajovou periférii. Je na čase
obnovit a dovršit systémotvorné subsystémy demokratické Evropy dříve, než bude
pozdě. Je to v zájmu středo- a celoevropském i našem. Podaří se v
21.století dokončit to, co se nepodařilo ve století dvacátém? Záleží i na nás.“
Uzavíráme aktualizovaným shrnutím
naší problematiky z nové publikace „Zdokonalování veřejné správy a samosprávy
ČR“ pro státní správu, kraje a obce ČR.[3]
„Masarykovo Československo bylo – podle mne nade vší
pochybnost - nejotevřenější ze všech
společností, které kdy v Evropě spatřily světlo světa“.
Karl R. Popper,
1994
„Kéž je zas na
zemi duch jemu rovný…, až bude konfederovaná Evropa vyhlížet svého nejvyššího
představitele.“ Thomas Mann o T. G. Masarykovi, 1937
„Světovými
nejsme, když běháme po světě, ale když jsme v sobě zpracovali, co nám svět
dává.“
T. G. Masaryk
V prvé polovině r. 2009 bude ČR
předsedat EU. To je nepochybně pádný důvod, chápat soudobé evropské
dění hlouběji a prozíravěji; objevovat především naši reálnou pozici a roli
v něm, poznávat naše slabiny, rizika, šance a priority odpovědněji, vědět,
co si od EU slibujeme, co můžeme očekávat, oč máme usilovat i jak a
s kterými partnery toho můžeme konkrétně docilovat. Máme co dohánět, za poslední
dva roky (do srpna 06) vyčerpala ČR z možných regionálních podpor EU jen
jednu pětinu!
Naše mimořádně
výhodné, ale i riskantní postavení ve středu Evropy přináší historické vzestupy
i pády. Za 2. světové války připravoval nacismus i náš zánik. Tím více
potřebujeme Evropu integrovanou demokraticky. Jedním z prvých a čelných
představitelů evropské i světové demokratické kooperace byl T. G. Masaryk. Jeho
prozíravé státnické a evropské úsilí o demokratickou unii československou, středo
a celoevropskou i světovou postupovalo realisticky v duchu J. A.
Komenského „od bližšího ke vzdálenějšímu“. Projekt „Demokratické unie střední
Evropy“ vyhlásil Masaryk dva dny před vznikem Československa 26. října 1918 ve
Filadelfii, v památné Síni nezávislosti USA, s vědomím presidenta W.
Wilsona. Šlo o závěr mezinárodní konference zástupců národů střední Evropy,
které Masaryk předsedal. Proto se k Československu připojila i
Podkarpatská Rus.
V rozporuplném
20. století se v tomto směru mnohé podařilo i nezdařilo. Náš nejmoudřejší
diplomat, Masarykův spolupracovník a pokračovatel, president E. Beneš se
podílel na vedení Společnosti národů i na založení OSN. Spolukoncipoval
universální strategii kolektivní bezpečnosti, jejíž světový sebezáchovný význam
enormně vzrůstá. Zabezpečil existenci Československa na ¾ století.
Prozíravě, krok za krokem realizoval i projekt demokratické unie střední
Evropy. Málo se ví, že „Malou dohodu“, ČSR, Jugoslávie a Rumunska v exilu
za 2. světové války v Londýně obohatil oboustranně podepsanou
„Československo-polskou konfederací“. Studená válka však vše zmařila. Krátký
záblesk polistopadových nadějí (Paříž 1990) zase ochromují pokračující eskalace
(Jugoslávie 1999, Afganistan 2002, Irák 2003). Balkanizace středovýchodní Evropy
dosáhla historického vrcholu. Tři státy
rozpadlé tu dnes nahrazují již téměř 3 desítky států i pseudostátů nových.
Demokratickou integraci vystřídala extrémní dezintegrace, ohrožující všechny,
EU i svět okolní. Směrodatný vliv staronové imperiální
doktriny „rozděl a panuj“ zřejmě převládl (Z. Brzezinski ji
přiléhavě nazývá „strategií geopolitického pluralismu v postsovětském
prostoru“).
Novou šanci přináší EU (s
Rumunskem, Bulharskem a dalšími jihoslovanskými státy) dovolující hlubší spolupráci zemí, které se pro ni rozhodnou. Cesta
k nadstandardní demokratické unii Česko-Slovenské i středoevropské je tak
znovu otevřena. Bohatá plodná synergie centrální Evropy čeká jen na oživení.
Nemá Evropu dělit, ale spojovat. Zahrnuje země mezi Německem a Ruskem od
Skandinávie až po Řecko a Itálii. Existující vzorná spolupráce Severní rady
(Dánska, Švédska, Norska a Finska) je zářným příkladem. Dočkáme se tvůrčího
navázání na Masarykův projekt Demokratické unie střední Evropy před jeho stým
výročím roku 2018?
Smysl těchto kooperačních úvah je
prostý, ale fundamentální. Naše šance v EU jsou sice mnohostranné, náš
vyjednávací potenciál je však dosud velmi omezený. Nezapomínejme,
že ČR představuje sotva 2% populace EU. Dokážeme-li se dohodnout jen
s nejbližšími, vznikne česko-slovensko-polský potenciál pětinásobný,
přesahující 50 milionů obyvatel. Získáme-li např. pro podporu postupné výstavby
lodního kanálu Dunaj – Odra – Labe Evropu střední, bude společný potenciál již
24násobný. Půjde o nezanedbatelný i směrodatný hlas 240 milionů obyvatel
centrálního evropského subsystému mezi Evropou západní (340 mil. obyv.) a
Evropou východní (170 mil. obyv.).
Dodejme,
že v soudobé EU se více méně skrytě i zjevně střetají dvě integrační koncepce.
Prvá
usiluje o rovnoprávné spojení evropských národů a států. Navazuje na ideu
demokratické unie T. G. Masaryka, ideu OSN i na ideu Spojených států evropských
W. Churchilla. Nejvíce stoupenců má zřejmě ve Francii a ve Velké Británii.
Svědčí o tom i odmítnutí přílišné centralizace v návrhu nové euroústavy
francouzským a holandským referendem.
Druhá
koncepce, původně německá, zdůrazňuje
Evropu regionů. Regiony jsou nepochybně jednou z přirozených,
tradičních i perspektivních forem lidské integrace mezi úrovní komunální,
celostátní (národní) i mezinárodní. Nelze je však zneužívat. Absolutizace
regionů může vést k dezintegraci, separaci i k barbarským snahám
rozpouštět národy a státy „jako kostky cukru“. Největší riziko této koncepce je
v absolutizaci centrální megamoci. Údajná decentralizace spočívající
v rozdrobení Evropy na snadno ovladatelné provincie tak ve skutečnosti
posiluje nadměrnou, těžko kontrolovatelnou, nedemokratickou i všemocnou
centralizaci.
Hlubší a širší demokratizace EU i
vyváženost zřetelů národních a mezinárodních, státních a unijních,
decentralizačních a centrálních vyžaduje proto stálou prioritní pozornost. K tomu
účelu by se měl doplnit Parlament EU druhou komorou, senátem, v němž by
zasedali z každého státu 2 senátoři s právem veta v otázkách
ohrožujících základy národní a státní svébytné existence.
Redakce: Prof. PhDr. B.
Blížkovský, CSc. Připravil: JUDr. O.Tuleškov
..............................................................................................................................................
Vydalo Křesťanskosociální hnutí
ve spolupráci s ČSV, OR KČP v Praze 10 jako svou 212. publikaci určenou pro
vnitřní potřebu vlasteneckých organizací. Praha, červenec 2007.
Webová stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz
[1] Má-li mít pojem veřejná správa smysl, musí být
přesněji definován.V jeho rámci existují dva funkčně propojené subsystémy státní
správy a územní samosprávy. Gestorem
nezbytného celostátního řádu je státní správa. Demokratická státní správa
navíc pomáhá žádoucí samosprávu rozvíjet a zároveň se od ní učí.
[2] Mezinárodní interdisciplinární
prezidium uspořádalo v posledních 12ti letech (1993-2005) pět dvoudenních
konferencí z nichž vyšlo 7 publikací:
-
Idea
Československa a střední Evropa. Doplněk, Brno, 1994. 312 s. s přílohou
„Třičtvrti století Československa“, Konvoj, Brno 1994, 68 s.
-
Českoslovenství
– součást evropanství. Konvoj, Brno 1996. 432 s.
-
Českoslovenství
– středoevropanství – evropanství. Konvoj, Brno 1998. 536 s.
-
Bilance
a výhledy středu Evropy na prahu 21. století. Konvoj, Brno 2000. 375 s.
-
Česká
a slovenská otázka v soudobém světě. Konvoj, Brno 2002. 391 s.
-
Česká
a slovenská otázka v soudobém světě. 2. upravené vydání, Konvoj, Brno,
leden 2004. 443 s.
-
Česká
a slovenská otázka v Evropské unii. Nové shrnující vydání je pokusem
o kritickou bilanci, výhledy a hlavní
východiska ze soudobé naší i světové krize. Konvoj, Brno, říjen 2004. 445 s.
[3]Vyšla v březnu 2007 (Konvoj, Brno, 214 s., 200 Kč). Výtisky za nižší režijní cenu zájemcům zprostředkuje autor – tel. 548 528 295.